Allereerst bedank ik alvast iedereen die met me mee denkt, echt tof dat jullie de moeite nemen

nomad85 schreef op maandag 24 juli 2006 @ 22:31:
[...]
Ik zou hem niet kopen denk ik. Mocht 2e hands een optie zijn, zou ik gaan voor de S9500. Deze camera gaat beter om met ruis en heeft zeker meer leermogelijkheden, maar daarnaast ook een goeie autofunctie. De S9500 heeft vind ik een stuk betere ergonomie. Probeer eens op marktplaats te kijken naar een S9500 (ook van fuji dus he).
Hoop je iets geholpen te hebben
Je hebt me inderdaad iets geholpen, de vergelijking tussen de camera's word me een stuk duidelijker. Allereerst vind ik eigenlijk 2ehands niet echt een optie als we het hebben over dit soort bedragen en elektronische aparatuur. Zeker omdat ik nog tamelijk onervaren op het gebied van digitale fotografie ben (alleen ervaring met een canon IXUS v3) en omdat ik nu ook met rare defecten op die canon kamp durf ik die stap eigenlijk niet aan. Misschien ben ik te bang geworden door de ervaringen met die IXUS, maar ik zou graag wel een product met garantie willen en eigenlijk dus nieuw.
1/1000 in manual is niet geweldig, zeker wanneer je als experiment een lamp ofzo fotografeert wil je graag korter dan 1/1000. Dit valt te compenseren met een lage ISO, in dit geval een iso van 80 als laagste. In de praktijk voor bewegende objecten zal 1/1000 genoeg zijn. Ook wanneer ze voorbij rennen.
Uit de andere post heb ik op kunnen maken dat de sony wel tot 1/2000 kan, maar niet in manual.
Ik ga zodadelijk de handleiding op de sonysite nog eens doorlezen, en mocht iemand hier een antwoord hebben wat die andere modes precies in houden dan is dat natuurlijk ook heel mooi!. Modes als S,P,A en twilight zijn namelijk compleet nieuw voor mij aangezien ik van een hele simpele compact camera overstap naar een camera van dit kaliber.Heb je IS (image stabiliser, vibration reduction, elk merk zijn eigen term) nodig wanneer je zoomt? Ja en nee. Wanneer je een lichtsterke situatie hebt (buiten een hert ofzo fotograferen overdag), dan heb je het niet nodig, door de hoeveelheid licht zal je sluitertijd dusdanig kort kunnen zijn dat het niet nodig is. De stabiliser helpt juist wanneer je in een situatie wat minder licht hebt, dus dat je sluitertijd niet al te kort kan (bij behoud van acceptabele iso waardes). De sony stabiliser zal ongeveer 2 stops aan licht schelen die nodig is om scherpe foto's te maken. Een stop is een verdubbeling van licht op je sensor. Dit kan doormiddel van ISO omhoog, diafragma verder open of langere sluitertijd. Kortom, voor buiten foto's zal stabiliser niet altijd nodig zijn, maar heb je het, dan zal je het ook fijn vinden.
Dat zoomen zonder steadyshot is dus een heel stuk beter te doen als ik dacht zie ik wel. Ik had verwacht dat er zonder statief geen fatsoenlijk beeld mee te maken viel. Toch dat vooroordeel maar eens uit mijn hoofd zetten

Raw: Wanneer je in Raw schiet voorkom je dat je camera allerlei bewerkingen uitvoert en een jpeg compressie toelaat. Op je computer kan je dan zelf makkelijk een stop of zelfs 2 stops de belichting opschroeven, wat stabiliser weer iets minder noodzakelijk maakt. Verder is het aan te raden om de mogelijkheid te hebben om in raw te schieten, zeker wanneer je fotograferen wilt leren.
Erg jammer dat die sony dit niet heeft. Van de andere kant ben ik met RAW wel verplicht om een VEEL grotere memorystick/xD kaart te kopen. Dat is voor mij ook wel een puntje want het geheugen voor beide camera's is jammer genoeg ook het duurdere geheugen dat in de omloop is

(memorystick en xD)
Kortom, ik raad de S5600 tussen deze 2 aan
Ikzelf had eigenlijk heel veel nijging naar deze camera maar toen ik besloten had dat het 100 meer mocht kosten had ik de nijging om toch voor die sony te gaan. Dat een hogere prijs niet beter is weet ik maar op de een of andere manier had die steadyshot wel invloed op me. Nu weet ik het eigenlijk nog steeds niet echt en ik denk dat ik maar eens in een winkel ga kijken. Ik wil beide apparaten toch wel eens in het echt zien.
Ik heb de S5600 nu een paar dagen en ik moet zeggen dat ik het een hele fijne camera vind, hij voldoet ook prima aan jouw eisen. Ik denk zelf niet dat de sony dat extra geld waard is, en ik zou (en heb) een S5600 nemen (/genomen).
Ik zag je ook al in het s5600 topic

Gefeliciteerd met je aankoop! Heb je er in het donker al foto's mee gemaakt? Er zijn in de persoonsreviews op dpreview toch enkele mensen die de camera in het donker, ook op lagere isos heel erg tegen vonden vallen, terwijl dit uit reviews niet bleek. Ook hier op het forum waren als ik het me goed herinner mensen die echt heel erg negatief waren over de ruis. Kortom heb je veel last van ruis als je met minder licht fotografeerd? (zonder flits?)
In de s-mode (shutter priority) kies je de gewenste sluitertijd. De camera kiest automatisch het juiste diafragma (de f waaarde). Je kan de exposure value ook nog aanpassen.
In de a (aperture priority) kies je het gewenste diafragma. De camera kiest automatisch de juiste sluitertijd. Ook kan je de exposure value aanpassen.
P-mode....gewoon niet gebruiken! liever A, S of M mode dan
Dit verduidelijkt een hoop. Je kunt dus zelf in S mode de sluitertijd ook op 1/2000 zetten of snap ik het dan nog niet helemaal?
Offtopic: Pfoew wat een post. Dit moet de langste wel zijn die ik hier ooit heb gepost