De S5600. Er is een apart topic voor waar je het een en ander aan info en foto's kunt vindendirectjohan schreef op zondag 02 april 2006 @ 15:04:
Dus wat raden jullie me aan.
Na een dagje zoeken naar een digitale camera kwam ik op de kodak easyshare P850.
Alleen weet ik nog niet zeker of deze past bij wat ik wil.
Ik ben nog een n00b in fotograferen, maar wil er wel serieus mee beginnen.
Ik wil foto's voor lange afstanden (vandaar 12x zoom), maar ook van korte afstanden.
Wat ik wil:
In musea's of archieven foto's van documenten kunnen nemen.
Van gebouwen binnen en buiten foto's kunnen nemen (gangen, trappen, kamers etc.).
Van complete vestingswerken op korte en vooral lange afstand plaatjes kunnen schieten.
En natuurlijk foto's van mijn vriendin
Ik heb al verschillende modellen bekeken en vergeleken:
http://www.ciao-shopping....tische_plus_digitale_zoom
De kodak P850 kwam hier het beste uit, ondanks dat het raw formaat niet bruikbaar is om te bewerken volgens een reactie op pixmania.com (nee, ik bestel niet daar hoor
).
Budget = 400, meer kan wel maar liever niet.
Linkje naar P850: http://www.pixmania.nl/nl...html?srcid=1791#avisconso
Ik wil foto's voor lange afstanden (vandaar 12x zoom), maar ook van korte afstanden.
Wat ik wil:
Van gebouwen binnen en buiten foto's kunnen nemen (gangen, trappen, kamers etc.).
Van complete vestingswerken op korte en vooral lange afstand plaatjes kunnen schieten.
En natuurlijk foto's van mijn vriendin
De kodak P850 kwam hier het beste uit, ondanks dat het raw formaat niet bruikbaar is om te bewerken volgens een reactie op pixmania.com (nee, ik bestel niet daar hoor
Nu mijn vraag: zit ik in de goede hoek te kijken of zou ik beter mijn aandacht op andere camera's richten?Alhoewel RAW formaat aanwezig, geen mogelijkheid om foto's te bewerken via Photoshop CS2 want de extensie die aan dit RAW formaat word toegekend is niet dezelfde als degene die aan de professionele Kodaktoestellen gekoppeld word.
gemiste kans voor Kodak!!! ontgoochelend voor de amateur die dacht met de RAW indeling een surplus te hebben gekocht.
Ben van plan om binnekort een cam te kopen. Ik neig naar de ixus 65, maar weet t niet zeker.
Budget is 350 maximaal voor alleen de cam. Het liefst ook gewoon SD kaartjes. Compact, snelheid, kwaliteit en design vind ik t belangrijkst.
Heb ook gekeken naar de DMC-FX01, die heeft wel een leuke lens (28(wat wijder)) maar ook een hoop ruis hebk t idee. + hij is me nu nog te duur.
Sony T9 is opzich ook wel leuk. Maar ik heb op de 1 of andere manier geen lekker gevoel bij sony + hij gebruikt ook weer ander soort geheugen wat ik toch weer een flinke nadeel vind.
De olympus Mju 700. Opzich wel oké maar die vorm vond ik echt een afknapper.
Zie ik nog goede cams over t hoofd? Is een Ixus 700 misschien wat? (wel een stukje duurder en groter).
er is gewoon te veel keus
Budget is 350 maximaal voor alleen de cam. Het liefst ook gewoon SD kaartjes. Compact, snelheid, kwaliteit en design vind ik t belangrijkst.
Heb ook gekeken naar de DMC-FX01, die heeft wel een leuke lens (28(wat wijder)) maar ook een hoop ruis hebk t idee. + hij is me nu nog te duur.
Sony T9 is opzich ook wel leuk. Maar ik heb op de 1 of andere manier geen lekker gevoel bij sony + hij gebruikt ook weer ander soort geheugen wat ik toch weer een flinke nadeel vind.
De olympus Mju 700. Opzich wel oké maar die vorm vond ik echt een afknapper.
Zie ik nog goede cams over t hoofd? Is een Ixus 700 misschien wat? (wel een stukje duurder en groter).
er is gewoon te veel keus
[ Voor 6% gewijzigd door Vuvuzela op 04-04-2006 15:01 ]
I served in a company of heroes.
Ik kreeg net een telefoontje van mijn fotoshop dat m'n camera, de FX01, klaar ligt. Ik haal hem waarschijnlijk vrijdag op en zal eens een hele zooi foto's gaan maken... en kijken of die ruis echt zo erg is.
Verwijderd
@MCK, ik zou voor de Pana gaan, IS en 28 mm, twee zeer nuttige zaken. De IS compenseert voor een belangrijk deel de noodzaak voor een hogere ISO waarde en als je weleens een foto afdrukt, dan zie je nauwelijks ruis. Als je ze op je compu of tv bekijkt gewoon resizen en dan ben je al een groot deel van de ruis kwijt.
Ik ben benieuwd naar de testen van de Ixus65; bij de test van de ixus55 werd al gesproken van "poor batterylife" en nu is met dezelfde accu het scherm veel groter geworden.....
Ik ben benieuwd naar de testen van de Ixus65; bij de test van de ixus55 werd al gesproken van "poor batterylife" en nu is met dezelfde accu het scherm veel groter geworden.....
Zit zelf ook te zoeken naar een soortgelijke camera voor dat butget. Waarom bevelen jullie de s5600 aan ipv de minolta?directjohan schreef op zondag 02 april 2006 @ 15:04:
Hey, ik was op zoek naar een ultrazoom digcam van max 300 (excl memerycard,ect) Ik heb zelf al wat voor onderzoek gedaan en ik kwam zelf bij de fz5 uit.In diverse reviews wordt deze steeds als de beste aangewezen. Alleen doordat ik iets te lang heb gewacht met kopen is deze eigenlijk niet meer verkrijgbaar. Bovendien kost ie nu 322,- en komt dus wel erg in de buurt bij de fz7.
Nou vroeg ik me af wat de fz7 zo veel beter maakt. Raden jullie me aan om nog even te wachten totdat de fz7 iets in prijs daalt?
Verder vroeg ik me ook af, of de s5600 (10x zoom) ook een goede optie is. Deze is namelijk 70 euro goedkoper dan de de fz5(12x zoom). Daarnaast heb ik ook nog het een en ander over de minolta dimage Z6 (12x zoom) gelezen.
Dus wat raden jullie me aan.
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell
Ik zie hier niet echt een duidelijke reden waarom je een superzoom camera nodig hebt? Tenzij je van veraf hele kleine stukjes van een vestingswerk wilt fotograferen? juist als je gebouwen en andere grote dingen in hun geheel wilt fotograferen is een superzoom camera niet altijd de beste keus, omdat die vaak een zodanige lens hebben dat je redelijk ver weg moet staan wil je alles er op krijgen.Karel V schreef op maandag 03 april 2006 @ 07:52:
Na een dagje zoeken naar een digitale camera kwam ik op de kodak easyshare P850.
Wat ik wil:
En natuurlijk foto's van mijn vriendin![]()
De kodak P850 kwam hier het beste uit, ondanks dat het raw formaat niet bruikbaar is om te bewerken volgens een reactie op pixmania.com (nee, ik bestel niet daar hoor).
[...]
Nu mijn vraag: zit ik in de goede hoek te kijken of zou ik beter mijn aandacht op andere camera's richten?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik was van plan de Panasonic FX-9 te kopen via Redcoon.nl, maar nu blijkt dat hij daar uit het assortiment is gehaald (de FX-01 vervangt hem). Het probleem is dat die FX-01 gelijk weer 90 euro duurder is (260 --> 350) en dat heb ik niet over voor een groothoeklens en wat extra opties en instellingen. Weet iemand waar je de FX-9 nog kan kopen voor rond de 260/270/280 euro?
PSN: Sluuz
Voor mensen die maximaal 500 euro te besteden hebben: nu komen DSLR's ook binnen handbereik. Bij Cityfoto.nl kun je namelijk een Pentax *ist DL met 18-55mm standaardlens bestellen voor slechts 499 euro.
(heb verder geen enkele binding met die shop, hoor vandaag zelfs voor het eerst van hun bestaan).
(heb verder geen enkele binding met die shop, hoor vandaag zelfs voor het eerst van hun bestaan).
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Ik moet voor mijn ouders (met name mijn moeder) een digitale camera uitzoeken. Ik zat zelf te denken aan de Canon Ixus 750. Deze camera past binnen het budget, is compact en ziet er goed uit.
Mijn vragen zijn:
- Is deze camera gebruikersvriendelijk?
- Wat is de kwaliteit van de geschoten foto's?
- Ligt deze camera goed in de hand?
Mogelijke alternatieven?
Mijn vragen zijn:
- Is deze camera gebruikersvriendelijk?
- Wat is de kwaliteit van de geschoten foto's?
- Ligt deze camera goed in de hand?
Mogelijke alternatieven?
Als eerste, dank voor je reply.Orion84 schreef op woensdag 05 april 2006 @ 18:50:
[...]
Ik zie hier niet echt een duidelijke reden waarom je een superzoom camera nodig hebt? Tenzij je van veraf hele kleine stukjes van een vestingswerk wilt fotograferen? juist als je gebouwen en andere grote dingen in hun geheel wilt fotograferen is een superzoom camera niet altijd de beste keus, omdat die vaak een zodanige lens hebben dat je redelijk ver weg moet staan wil je alles er op krijgen.
Als ik het goed begrijp is een camera in mijn geval met groothoeklens een beter idee?
Onder welke categorie vallen digitale camera's met groothoeklenzen?
Dat heb ik nog niet onderzocht, ik had me alleen geconcentreerd op digitale camera's met optische zoom.
Mwa, het hoeft ook weer geen speciale groothoeklens te zijn, maar de meeste superzoomcamera's zijn aan die kant gewoon erg beperkt. Die lopen meestal van ergens rond de 36mm tot bijvoorbeeld dan 360mm voor 10x zoom. Terwijl slechts tot 35mm onder de noemer groothoek valt. Ik zie nu trouwens dat dit eigenlijk voor praktisch alle compactcamera's met optische zoom ook geld, dus of er een goed alternatief is weet ik niet, maar ik merk met mijn superzoomcamera gewoon dat je soms moeite hebt om alles er op te krijgen, je hebt nu eenmaal niet altijd de mogelijkheid om ver van een onderwerp af te gaan staan. Vandaar dat ik je daarvoor in ieder geval even waarschuwde.Karel V schreef op donderdag 06 april 2006 @ 17:27:
[...]
Als eerste, dank voor je reply.
Als ik het goed begrijp is een camera in mijn geval met groothoeklens een beter idee?
Onder welke categorie vallen digitale camera's met groothoeklenzen?
Dat heb ik nog niet onderzocht, ik had me alleen geconcentreerd op digitale camera's met optische zoom.
Misschien dat je eens met een (of meer) camera('s) van (een) bekende(n) ofzo wat foto's kunt maken van onderwerpen zoals je die verwacht veel te gaan fotograferen om te zien of het met een compact/superzoom camera te doen is. Misschien valt het allemaal wel mee en kan het prima zonder een speciale cam.
Om wat specifiekere gegevens over een camera te hebben dan alleen het aantal keer zoom (wat namelijk niet heel veel zegt) kan je bijvoorbeeld eens op dpreview.com kijken. Daar staat bij elke camera wel zo ongeveer het bereik vermeld in millimeters en ook een uitleg daarover.
[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 07-04-2006 09:35 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik ben ook opzoek naar een cameratje, heb wel wat genomineerden gevonden maar ik zou graag nog willen weten of er misschien alternatieven zijn.
Ik wil de camera vooral voor dagelijks gebruik gebruiken, ik zal hem vaak mee nemen dus het formaat en de stevigheid zijn dus erg van belang.
Mijn eisen:
Canon Digital IXUS 60
Lijkt me een goed toestel, zit in mijn prijsklasse en ik heb hiervoor een Canon gehad waar ik erg tevreden over ben qua kwaliteit van de foto's.
Samsung Digimax I5
Mooi klein en handzaam toestel. Heeft super macro functie en een interne zoomlens (lens komt niet uit de camera dus)
Casio Exilim S-500
Eigenlijk valt deze af, maar omdat zijn voorganger, de S-100, mij heel erg aanspreekt (maar is niet meer te krijgen) vanwege de rvs behuizing (die S-500 lijkt wel op plastic ofzo) is dit toch een mogelijke kandidaat
Casio Exilim Z750
In de aanbieding bij de mediamarkt voor een dikke 50 euro minder dan de rest van de toestellen. Heeft tevens de meeste megapixels, gaat het langste mee op de accu en schijnt heel snel te zijn.
Al deze toestellen hebben het nadeel dat ze een accu hebben. Ik heb een batterijlader die AA batterijen oplaad in minder dan een uur en ik kan ze voor 1 euro per stuk kopen dus zal ik nooit zonder stroom hoeven te zitten als ik een digicam zou hebben die gebruik maakt van AA batterijen.
Dus eigenlijk is mijn vraag, wie weet camera's die aan mijn eisen voldoen en OOK gebruiken van AA batterijen?
Ik wil de camera vooral voor dagelijks gebruik gebruiken, ik zal hem vaak mee nemen dus het formaat en de stevigheid zijn dus erg van belang.
Mijn eisen:
- Ik wil een zo klein mogelijke, dus in het segment van de ixus serie bijvoorbeeld
- Hij moet stevig zijn, dus gemaakt van een metaal (alu, rvs, magnesium of whatever). Ook moet de lens goed beschermt zijn zonder dat ik een tasje hoef te gebruiken.
- Hij moet gebruik maken van SD/MMC geheugenkaarten.
- Hij moet beschikken over een optische zoom en goede macrofunctie.
- Moet in staat zijn om video's op nemen op 640x480, 25-30 fps en het liefst MPEG4 encoding. _GEEN_ quicktime formaat.
- Megapixels zijn niet zo erg van belang. Ik verwacht geen grotere foto's dan 1600x1200 te maken maar natuurlijk is meer altijd goed.
- Het liefste één met AA batterijen.
- Prijs tussen de 250-300 euro.
Canon Digital IXUS 60
Lijkt me een goed toestel, zit in mijn prijsklasse en ik heb hiervoor een Canon gehad waar ik erg tevreden over ben qua kwaliteit van de foto's.
Samsung Digimax I5
Mooi klein en handzaam toestel. Heeft super macro functie en een interne zoomlens (lens komt niet uit de camera dus)
Casio Exilim S-500
Eigenlijk valt deze af, maar omdat zijn voorganger, de S-100, mij heel erg aanspreekt (maar is niet meer te krijgen) vanwege de rvs behuizing (die S-500 lijkt wel op plastic ofzo) is dit toch een mogelijke kandidaat
Casio Exilim Z750
In de aanbieding bij de mediamarkt voor een dikke 50 euro minder dan de rest van de toestellen. Heeft tevens de meeste megapixels, gaat het langste mee op de accu en schijnt heel snel te zijn.
Al deze toestellen hebben het nadeel dat ze een accu hebben. Ik heb een batterijlader die AA batterijen oplaad in minder dan een uur en ik kan ze voor 1 euro per stuk kopen dus zal ik nooit zonder stroom hoeven te zitten als ik een digicam zou hebben die gebruik maakt van AA batterijen.
Dus eigenlijk is mijn vraag, wie weet camera's die aan mijn eisen voldoen en OOK gebruiken van AA batterijen?
Verwijderd
Ik zit nog te twijfelen tussen de Panasonic FZ7 en de nieuwe Sony H5.
Dus een mooie camera met goede zoomfunctie voor een betaalbare prijs.
Kan ik met een gerust hart de Panasonic kopen, of zal de Sony qua prestaties beter
uit de bus komen?
Groet Arno
Dus een mooie camera met goede zoomfunctie voor een betaalbare prijs.
Kan ik met een gerust hart de Panasonic kopen, of zal de Sony qua prestaties beter
uit de bus komen?
Groet Arno
Welke digitale videocamera's raden jullie aan. Ik heb een budget van 350 euro.
Wat wil je ermee doen?adembaba schreef op zondag 09 april 2006 @ 20:21:
Welke digitale videocamera's raden jullie aan. Ik heb een budget van 350 euro.

[ Voor 11% gewijzigd door Ramon op 09-04-2006 20:26 ]
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Filmen(duh?) Geen professioneel gebruik of zo, gewoon familiefeestjes en zo.Ramon de Jesus schreef op zondag 09 april 2006 @ 20:26:
[...]
Wat wil je ermee doen?![]()
Bovendien gaat het niet om videocamera's...
Waar moet ik anders m'n vraag stellen?
Been there, done that
Merk zal sowieso Canon zijn(merk dat ik vertrouw)
Maar er zijn verschillende types.
Met budget van 350 euro is er de:
Canon mv 800
Canon mv 890
Canon mv 900
Canon mv 930
En dit zijn allemaal camera's van minder dan 1MP==>wtf?
Kheb deze producten al vergeleken met elkaar op de site van Canon zelf, maar ben er niet wijzer uit geworden. Dit is allemaal nieuw voor mij.
Kheb ook al gezocht wat mini-DV's zijn. Zijn blijkbaar van die casettes. DVDcamera's zijn duur.
ps
Dus je moet niet doen alsof ik geen informatie gezocht heb Ramon...
Merk zal sowieso Canon zijn(merk dat ik vertrouw)
Maar er zijn verschillende types.
Met budget van 350 euro is er de:
Canon mv 800
Canon mv 890
Canon mv 900
Canon mv 930
En dit zijn allemaal camera's van minder dan 1MP==>wtf?
Kheb deze producten al vergeleken met elkaar op de site van Canon zelf, maar ben er niet wijzer uit geworden. Dit is allemaal nieuw voor mij.
Kheb ook al gezocht wat mini-DV's zijn. Zijn blijkbaar van die casettes. DVDcamera's zijn duur.
ps
Dus je moet niet doen alsof ik geen informatie gezocht heb Ramon...
Het probleem is dat dit topic over Digitale Fotocamera's gaat en niet over Digitale Videocamera's. Misschien moet je dus maar een nieuw topic starten ofzo.
Topic zegt "digitale camera" Dus dacht ik dat dit zowel foto als videocamera zou zijn.Ramon de Jesus schreef op zondag 09 april 2006 @ 20:55:
Het probleem is dat dit topic over Digitale Fotocamera's gaat en niet over Digitale Videocamera's. Misschien moet je dus maar een nieuw topic starten ofzo.
Eigenlijk kan het best voor beide gebruikt worden, niet?
Verwijderd
@adembaba: aangezien dit niet de juiste plek is, neem ik toch de moeite om je vraag te beantwoorden 
Kies bij het aanschaffen van een Canon minDV camera voor een camera van de 900 serie. Deze zijn lichtsterker dan de 800 serie (zie www.camcorderinfo.com ; let wel, zij gebruiken de VS type aanduidingen. Op basis van de specs kun je ze omnummeren). Dit houdt in dat ze beter bruikbaar zijn bij weinig licht. Dit betekent bij een camera met 800k pixels dat je ermee naar binnen kunt lopen en ook daadwerkelijk iets van een plaatje krijgt in kleur. Het verschil tussen de 900 en de 930 zit het met anme in het zoombereik en in de in- & uitgangen op de camera, niet in beelkwaliteit. De MV900 zou mijn keuze zijn als ik een breedbeeld tv zou hebben en een gelimiteerd budget zou hebben. Kijk je verder dan Canon en heb je geen breedbeeld dan zijn de JVC GR-DF540 en de Panasonic NV-GS27 ook leuke camera's met nog een acceptabele low-light perfomance. Mijn tip: lees camcorderninfo eens door.
Kies bij het aanschaffen van een Canon minDV camera voor een camera van de 900 serie. Deze zijn lichtsterker dan de 800 serie (zie www.camcorderinfo.com ; let wel, zij gebruiken de VS type aanduidingen. Op basis van de specs kun je ze omnummeren). Dit houdt in dat ze beter bruikbaar zijn bij weinig licht. Dit betekent bij een camera met 800k pixels dat je ermee naar binnen kunt lopen en ook daadwerkelijk iets van een plaatje krijgt in kleur. Het verschil tussen de 900 en de 930 zit het met anme in het zoombereik en in de in- & uitgangen op de camera, niet in beelkwaliteit. De MV900 zou mijn keuze zijn als ik een breedbeeld tv zou hebben en een gelimiteerd budget zou hebben. Kijk je verder dan Canon en heb je geen breedbeeld dan zijn de JVC GR-DF540 en de Panasonic NV-GS27 ook leuke camera's met nog een acceptabele low-light perfomance. Mijn tip: lees camcorderninfo eens door.
offtopic:
adembaba, het subforum heet natuurlijk wel fotografie algemeen
adembaba, het subforum heet natuurlijk wel fotografie algemeen
Bedankt voor de uitleg en webiste, Mig29
sorry begintmeta
sorry begintmeta
Casio Exilim Z120 is jouw cam! Die heeft nagenoeg dezelfde specs als de Z750, wel een wat kleiner schermpje (2") en de video-compressie is wat minder. Maar verder zijn ze zowat hetzelfde, alleen de Z120 slikt penlites. Hij is daarom dus ook wel wat groter, dat kan niet anders als je er AA batterijen in wilt. Maar hij is meteen ook weer wat goedkoperBlackMage schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 17:53:
Heb zelf trouwens die Z750 gekocht bij de MediaMarkt, en ben er erg tevreden over!
[ Voor 7% gewijzigd door dj_raoul op 09-04-2006 22:04 ]
offtopic:
adembaba schreef op zondag 09 april 2006 @ 21:33:
...
sorry begintmeta
Nergens voor nodig hoor was deze ->
even vergeten te posten 
adembaba schreef op zondag 09 april 2006 @ 21:33:
...
sorry begintmeta
Nergens voor nodig hoor was deze ->
Verwijderd
Hmm mensen ik zit erg te twijfelen tussen de :
*** Canon Digital IXUS 60
en de
*** Sony Cybershot DSC W70
Ik ga voor een jaar naar het buitenland en heb dus een nieuwe digi cam nodig.
Mijn eisen:
- voornamelijk buitengebruik (natuur foto's etc)
- moet lang meegaan (battery)
- klein en licht (ofcors)
Verder niet echt veel eisen. Kan iemand mij vertellen welke van de twee voor mij het beste zou zijn en natuurlijk waarom
*** Canon Digital IXUS 60
en de
*** Sony Cybershot DSC W70
Ik ga voor een jaar naar het buitenland en heb dus een nieuwe digi cam nodig.
Mijn eisen:
- voornamelijk buitengebruik (natuur foto's etc)
- moet lang meegaan (battery)
- klein en licht (ofcors)
Verder niet echt veel eisen. Kan iemand mij vertellen welke van de twee voor mij het beste zou zijn en natuurlijk waarom
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2006 16:32 ]
Ik heb zojuist ook nog die Z750 gehaald bij de mediamarkt. Ik heb hem vergeleken met de Z120 maar die vond ik te log en simpel vergeleken met de Z750. Ik zal dus wel een keer een nieuw accutje aan gaan schaffen ofzo, dan is het probleem (of tja, probleem... die Z750 heeft al bijna 2x zoveel capaciteit als anderen van zijn klasse) ook opgelost. Verder over de flits, die in vele reviews aangeschreven staat als "veel te zwak", vind ik best meevallen. Die van mijn oude (de Canon Powershot A40) is wel sterker maar die was in veel te sterk (glimmende gezichten enzo). Ik heb nog geen foto's kunnen maken in het complete donker, maar dat komt wel als het donker is en ik de accu opgeladen heb.dj_raoul schreef op zondag 09 april 2006 @ 21:59:
[...]
Casio Exilim Z120 is jouw cam! Die heeft nagenoeg dezelfde specs als de Z750, wel een wat kleiner schermpje (2") en de video-compressie is wat minder. Maar verder zijn ze zowat hetzelfde, alleen de Z120 slikt penlites. Hij is daarom dus ook wel wat groter, dat kan niet anders als je er AA batterijen in wilt. Maar hij is meteen ook weer wat goedkoper
Heb zelf trouwens die Z750 gekocht bij de MediaMarkt, en ben er erg tevreden over!
Nog een bijkomend iets waar ik ERG tevreden over ben is de snelheid. Natuurlijk die A40 van mij was van de eerste generatie consumenten digicams dus is het niet echt een goede vergelijking, maar ik schrok gewoon van de lens die eruit knalt toen ik hem aanzette en de tijd tussen de foto's blijft ook in de buurt van een seconde terwijl die A40 zowizo wel 10 seconden nodig had als ik de flits gebruik.
Nou, dacht ik de perfecte camera gevonden te hebben, begin ik weer te twijfelen.
Wat ga ik er mee doen? Nou ben maar een beginner, maar wil me wel onmiddelijk iets deftigs kopen, zodat ik niet binnen 2 maanden alweer iets anders moet zoeken.
Ik wou eerst een Powershot 510 halen, maar heb er nu al enkele malen mee gewerkt, maar ik vind hem echt te traag om er lekker mee te werken.
Ik heb nu 2 camera's in gedachte
Panasonic lumix dmc-fz5
voordelen:
voordelen:
Wie kan mij uit deze moeilijke keuze bevrijden?
Wat ga ik er mee doen? Nou ben maar een beginner, maar wil me wel onmiddelijk iets deftigs kopen, zodat ik niet binnen 2 maanden alweer iets anders moet zoeken.
Ik wou eerst een Powershot 510 halen, maar heb er nu al enkele malen mee gewerkt, maar ik vind hem echt te traag om er lekker mee te werken.
Ik heb nu 2 camera's in gedachte
Panasonic lumix dmc-fz5
voordelen:
- technische specificaties lijken me meer dan voldoende
- ziet er goed uit, robuust
- lijkt me een goed merk, beter dan fuji?
- Gebruik van SD-kaart, waarvan ik er al een liggen heb.
- Meer filters en telescopische lens?
- Duurder (280 ex btw, tov de fuji die nog geen 280 kost incl btw).
- Slecht leverbaar
voordelen:
- Technische specificaties dik in orde, op dppreview lijkt deze camera zelfs beter? (meer iso waarden, hogere resolutie, ...)
- Ziet er ook mooi uit/robuust
- Lovend kritiek (maar dat is ook zo voor de panasonic)
- Kan voor minder geld meer extra's nemen in zo een all-in pak (batterijen, tasje,...)
- geen sd-kaarten
- filters/lens?
- groter
Wie kan mij uit deze moeilijke keuze bevrijden?
Ik vermoed dat dat moeilijk wordt. Het probleem namelijk met AA batterijen is dat ze van zichzelf al bijna net zo dik zijn als bijvoorbeeld de Ixus camera's.BlackMage schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 17:53:
Ik ben ook opzoek naar een cameratje, heb wel wat genomineerden gevonden maar ik zou graag nog willen weten of er misschien alternatieven zijn.
Mijn eisen:
[list]
• Ik wil een zo klein mogelijke, dus in het segment van de ixus serie bijvoorbeeld
• Hij moet stevig zijn, dus gemaakt van een metaal (alu, rvs, magnesium of whatever). Ook moet de lens goed beschermt zijn zonder dat ik een tasje hoef te gebruiken.
*knip*
Waarschijnlijk kom je dan toch al snel op de iets grotere camera's uit...
Qua lens beschermen is Olympus een topper. Deze gebruiken echter xD wat niet echt handig is (naar mijn mening) gezien de prijs...
If it ain't broke, fix it till it is...
Na een hoop simpele vakantie foto's, wil ik na de vele mooie verhalen/foto's hier, ook iets serieuzer gaan beginnen.
Foto's die ik zou willen maken zijn dan onder andere:
Foto's vanaf bergen die ik bewandel op vakantie. (grote natuurfoto's dus)
Ik ga wel eens naar de TT in assen, en was wel benieuwd of er een 250-500 euro camera is
die van die snelheids foto's kan maken? waar de motor scherp is en de omgeving wat minder??
Wat macro foto's en wat foto's van steden in de nacht, maar wel verlicht door diverse lichtbronnen
(feestverlichting, bouwlamp achtige lichten op kerken e.d.)
Ik kwam daar best nette foto's van tegen van de Canon Powershot S2 IS, en de Nikon Coolpix 8700.
Ok de Nikon zit niet in budget, maar is ergens 2de hands aangeboden.
Kan iemand mij alsjeblieft wat advies geven? Ik weet nog erg weinig maar heb tijd teveel en wil me er serieus in gaan verdiepen. Dus wil ik niet eerst met een goedkopere camera beginnen om na 4 maanden een nieuwe te moeten kopen door de beperkte functionaliteit, maar om nou 1000 euro of meer uit te geven vind mijn spaarpot niet leuk. Daarbij moet wat ik wil toch best te doen zijn?
(overigens: als het 600 euro ipv 500 is wil ik er best over nadenken).
Alvast bedankt iig!
Ik ga wel eens naar de TT in assen, en was wel benieuwd of er een 250-500 euro camera is
die van die snelheids foto's kan maken? waar de motor scherp is en de omgeving wat minder??
Wat macro foto's en wat foto's van steden in de nacht, maar wel verlicht door diverse lichtbronnen
Ik kwam daar best nette foto's van tegen van de Canon Powershot S2 IS, en de Nikon Coolpix 8700.
Kan iemand mij alsjeblieft wat advies geven? Ik weet nog erg weinig maar heb tijd teveel en wil me er serieus in gaan verdiepen. Dus wil ik niet eerst met een goedkopere camera beginnen om na 4 maanden een nieuwe te moeten kopen door de beperkte functionaliteit, maar om nou 1000 euro of meer uit te geven vind mijn spaarpot niet leuk. Daarbij moet wat ik wil toch best te doen zijn?
Alvast bedankt iig!
Dat kan volgens mij wel met elke fatsoenlijke camera. Als je hierbij flink wilt zoomen kan image stabilisation nuttig zijn.MrDrako schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 09:45:
Na een hoop simpele vakantie foto's, wil ik na de vele mooie verhalen/foto's hier, ook iets serieuzer gaan beginnen.
Dat is meer een techniek voor de fotograaf dan voor de camera. Je moet daarmee namelijk met de motor meebewegen (pannen). Hierbij is echter een snelle autofocus en wat handmatige instellingen qua sluitertijd enzo wel praktisch.Ik ga wel eens naar de TT in assen, en was wel benieuwd of er een 250-500 euro camera is
Voor nachtshots, zorg dat je camera een fatsoenlijke sensor heeft en ook op hogere iso waardes niet al te veel ruis produceert. Verder is hierbij het kunnen instellen van een lange sluitertijd en het hebben van een statief ook een pré.Wat macro foto's en wat foto's van steden in de nacht, maar wel verlicht door diverse lichtbronnen
Ga met bovenstaande tips dus eens rondkijken op diverse review sites zoals dpreview.com, en natuurlijk in dit en andere topics op GoT.Ik kwam daar best nette foto's van tegen van de Canon Powershot S2 IS, en de Nikon Coolpix 8700.
Alvast bedankt iig!
[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 21-04-2006 10:12 ]
Zo verschrikkelijk is XD toch niet met ~€30-35 voor 512MB en ~€45-50 voor 1GB ('t is natuurlijk wel een factor 2 van SD, maar toch)Bakfiets schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 22:09:
...
Deze gebruiken echter xD wat niet echt handig is (naar mijn mening) gezien de prijs...
Bedankt iig voor de tips Orion, Heb je toevallig tips in welke richting kwa camera's ik moet zoeken?
Ik zal in ieder geval dpreview eens doorzoeken naar de zaken die je aangaf, maar tips lust ik altijd
Ik zal in ieder geval dpreview eens doorzoeken naar de zaken die je aangaf, maar tips lust ik altijd
Ik zit daar eigenlijk niet zo in, dus concrete tips richting merken en types kan ik je helaas niet geven. De enige twee digicams die ik zelf heb aangeschaft waren tweede hands, van vriendenMrDrako schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 15:39:
Bedankt iig voor de tips Orion, Heb je toevallig tips in welke richting kwa camera's ik moet zoeken?
Ik zoek een camera voor m'n moeder. De eisen zijn ;
- Echt zeer simpel in gebruik/ zo min mogelijk knopjes.
- Groot scherm
- Degelijke opnames
De prijs is tot zo'n €300.
Zelf heb ik ook al wat rondgekeken, maar er zoveel keus. Zijn er types die hier echt aan beantwoorden, het gaat vooral om de simpliciteit in combinatie met een groot scherm.
Zelf zat ik te kijken naar de :
Nikon S3, Olympus µ 700, Casio Z750, Panasonic DMC-FX8 en de Sony DSC-W50.
- Echt zeer simpel in gebruik/ zo min mogelijk knopjes.
- Groot scherm
- Degelijke opnames
De prijs is tot zo'n €300.
Zelf heb ik ook al wat rondgekeken, maar er zoveel keus. Zijn er types die hier echt aan beantwoorden, het gaat vooral om de simpliciteit in combinatie met een groot scherm.
Zelf zat ik te kijken naar de :
Nikon S3, Olympus µ 700, Casio Z750, Panasonic DMC-FX8 en de Sony DSC-W50.
[ Voor 72% gewijzigd door Theebag op 23-04-2006 09:57 ]
De sony is iniedergeval al superieur qua snelheid van fotos maken, aan de anderen.
Dat panasonic FX8 toestelletje is het mooiste
Dat panasonic FX8 toestelletje is het mooiste
Voor de vakantie ben ik opzoek naar een kleine camera. Al een paar jaar ben ik in het bezit van een Canon Powershot A60, waar ik altijd erg te vreden over ben. Deze is net iets te groot en zoek ik dus wat kleiners. Foto's maak ik bijna altijd gewoon op de automatische stand, dus veel handmatige instellingen hoeven er niet op te zitten.
Mijn budget ligt een rond de 300 Euro. Minder mag altijd natuurlijk.
Na diverse reviews gelezen te hebben kwam ik uit op een Canon Ixus 60 of een Sony DSC-W50. De sony is ongeveer 60 Euro goedkoper, is de canon die meerprijs waard?
Mijn budget ligt een rond de 300 Euro. Minder mag altijd natuurlijk.
Heeft iemand al meer info over de introductie datum van de IXUS 800.
Ik heb hem ondertussen besteld met een onderwaterbehuizing erbij voor mijn vakantie. Enige dat ik kan zien en dat webshops mij als antwoord geven is dat ze afhankelijk zijn van canon en geen garanties durven af te geven.
Ik heb hem ondertussen besteld met een onderwaterbehuizing erbij voor mijn vakantie. Enige dat ik kan zien en dat webshops mij als antwoord geven is dat ze afhankelijk zijn van canon en geen garanties durven af te geven.
* Scipionyx houdt de Lumix DMC-TZ1 in de gaten

Voor mij belangrijke kenmerken:
- optische zoom
- IS
- formaat (kleiner dan de DMC-FZ5, die vindt ik eigenlijk al iets te groot)
Ik wacht nog ff wat meer reviews af.

Voor mij belangrijke kenmerken:
- optische zoom
- IS
- formaat (kleiner dan de DMC-FZ5, die vindt ik eigenlijk al iets te groot)
Ik wacht nog ff wat meer reviews af.
Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.
Volgens mij heeft de Sony DSC-W30 dezelfde specs als de Sony DSC-W50, het enige verschil is het formaat van het lcd scherm. Een groot scherm heeft als nadeel dat je accu minder lang mee zal gaan, voordeel is natuurlijk dat het groot is. Je kunt je echter wel afvragen of het extra grote scherm meer waarde heeft dan dat het kost en dus nut heeft.koos.d schreef op zondag 23 april 2006 @ 17:33:
Voor de vakantie ben ik opzoek naar een kleine camera. Al een paar jaar ben ik in het bezit van een Canon Powershot A60, waar ik altijd erg te vreden over ben. Deze is net iets te groot en zoek ik dus wat kleiners. Foto's maak ik bijna altijd gewoon op de automatische stand, dus veel handmatige instellingen hoeven er niet op te zitten.
Mijn budget ligt een rond de 300 Euro. Minder mag altijd natuurlijk.Na diverse reviews gelezen te hebben kwam ik uit op een Canon Ixus 60 of een Sony DSC-W50. De sony is ongeveer 60 Euro goedkoper, is de canon die meerprijs waard?
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
heeft hier iemand al ervaring met de canon powershot s80 want ik zou er mij zo eentje willen aanschaffen
(goedkopere) alternatieven met vergelijkbare prestaties zijn ook welkom
ingelberts schreef op maandag 24 april 2006 @ 00:27:
heeft hier iemand al ervaring met de canon powershot s80 want ik zou er mij zo eentje willen aanschaffen
Ik ben op zoek naar een camera die het volgende heeft:
- Snelle autofocus
- Kwalitatief goed scherm (hoeft niet groot maar wel van goede kwaliteit)
- Metalen behuizing
- 5,0 Megapixel of meer
- 3x optische zoom of meer
- Volledig zelf instelbaar (zodat ik lekker kan experimenteren)
- Optische én digitale zoeker
Nu had ik mijn oog op een OLYMPUS μ[mju:] 700 laten vallen. Ik weet echter niet of deze wel volledig instelbaar is. Ook hecht ik meer waarde aan fotokwaliteit dan aan de prijs van het toestel. Wel ligt mijn maximum ongeveer op 350 euro. Dus als jullie nog alternatieven hebben hoor ik het graag.
Verder vroeg ik me af of er ook cameras rond die prijs bestaan die RAW-compressie ondersteunen. Ik kan ze zelf namelijk niet vinden. Weet iemand dat toevallig?
- Snelle autofocus
- Kwalitatief goed scherm (hoeft niet groot maar wel van goede kwaliteit)
- Metalen behuizing
- 5,0 Megapixel of meer
- 3x optische zoom of meer
- Volledig zelf instelbaar (zodat ik lekker kan experimenteren)
- Optische én digitale zoeker
Nu had ik mijn oog op een OLYMPUS μ[mju:] 700 laten vallen. Ik weet echter niet of deze wel volledig instelbaar is. Ook hecht ik meer waarde aan fotokwaliteit dan aan de prijs van het toestel. Wel ligt mijn maximum ongeveer op 350 euro. Dus als jullie nog alternatieven hebben hoor ik het graag.
Verder vroeg ik me af of er ook cameras rond die prijs bestaan die RAW-compressie ondersteunen. Ik kan ze zelf namelijk niet vinden. Weet iemand dat toevallig?
[ Voor 4% gewijzigd door KappuhH op 24-04-2006 15:53 ]
De situatie is veranderd en er is besloten dat ik zelf de camera ga kopen.
Ik ben vandaag langs de mediamarkt geweest en heb er heel wat modellen in m'n handen gehad.
Uiteindelijk was ik het meest gecharmeerd van de Panasonic camera's.
De pluspunten vond ik de bouw kwaliteit, materiaal keuze, formaat, scherm en IS.
Nu lees ik in veel reviews dat noise een zwak punt is, maar hoe erg/niet erg is het nou eigenlijk ?
Ik ben aan het twijfelen tussen de FX9/FX01 of de TZ01, die heb ik nog niet gezien maar ziet er ook goed uit.
Zelf heb ik een D70 met lenzen, maar de TZ01 ziet er zeer goed uit als backup en voor gewoon erbij ( familie feestjes, excursies, dagjes uit, ... ).
Ik ben vandaag langs de mediamarkt geweest en heb er heel wat modellen in m'n handen gehad.
De pluspunten vond ik de bouw kwaliteit, materiaal keuze, formaat, scherm en IS.
Nu lees ik in veel reviews dat noise een zwak punt is, maar hoe erg/niet erg is het nou eigenlijk ?
Ik ben aan het twijfelen tussen de FX9/FX01 of de TZ01, die heb ik nog niet gezien maar ziet er ook goed uit.
Zelf heb ik een D70 met lenzen, maar de TZ01 ziet er zeer goed uit als backup en voor gewoon erbij ( familie feestjes, excursies, dagjes uit, ... ).
[ Voor 25% gewijzigd door Theebag op 26-04-2006 16:07 ]
Zie DPReview.com voor een uitgebreide test van de Panasonic FX01, vooral de vergelijking met de Canon Ixus 65 bij ISO 400 is interessant. De FX01 heeft duidelijk meer ruis maar geeft wel scherpere foto's dan de Ixus65 bij ISO 400, ik zelf zou het resultaat van de Panasonic prefereren want post-processing doe ik liever zelf. ISO 800 en 1600 schijnen vrij beroerd te zijn qua ruis, maar in bepaalde situaties (als je niet kan/mag flitsen bijv.) kan het best handig zijn dat de optie erop zit.Theebag schreef op woensdag 26 april 2006 @ 15:18:
[...]
[...]
Ik heb mijn bestelling helaas moeten anuleren aangezien hij pas per 1 mei wordt verwacht in de winkel en aangezien ik 2 mei vertrek heb ik moeten settelen met een ixus 55sweetdude schreef op zondag 23 april 2006 @ 18:07:
Heeft iemand al meer info over de introductie datum van de IXUS 800.
Mensen, ik zit ook te denken om de Fuji 5600 te kopen, omdat ik toch vrij weinig verstand heb van fotografie, maar het toch wel graag wil leren.
dit lijkt me een goed instap model. Je kunt al veel instellen, maar bent geen 500+ euro kwijt aan een (D)SLR.
Enige waar ik een beetje mee zit is het geheugen.. xD is toch wat duurder dan SD. verder vraag ik me af hoe snel zo'n kaartje moet zijn, en hoeveel het ongeveer kost om een 1gig kaartje te kopen dat snel genoeg is..
ik moet er dan ook nog een cardreader bij kopen bedenk ik me nu..
edit:
ik zit nu te twijfelen tussen de Minolta Dimage Z6 en de 5600... ik heb nu een (oude cheape) minolta cam, maar ben wel altijd tevreden over geweest.
wat is het verstandigst om te kiezen?
ik denk niet dat ik die 2x optische zoom verschil nodig ga hebben, dus daar hoef ik het niet voor te doen..
voordeel van de Z6 is dat hij SD slikt, en dat hij IS heeft.. de 5600 heeft dat niet.. maar de 5600 is weer wat goedkoper..
voordeel van de 5600 is dat hij hogere iso waardes aankan, betere CCD heeft, en op 640x480 kan filmen ipv alleen op 320x240
dit lijkt me een goed instap model. Je kunt al veel instellen, maar bent geen 500+ euro kwijt aan een (D)SLR.
Enige waar ik een beetje mee zit is het geheugen.. xD is toch wat duurder dan SD. verder vraag ik me af hoe snel zo'n kaartje moet zijn, en hoeveel het ongeveer kost om een 1gig kaartje te kopen dat snel genoeg is..
edit:
ik zit nu te twijfelen tussen de Minolta Dimage Z6 en de 5600... ik heb nu een (oude cheape) minolta cam, maar ben wel altijd tevreden over geweest.
ik denk niet dat ik die 2x optische zoom verschil nodig ga hebben, dus daar hoef ik het niet voor te doen..
voordeel van de Z6 is dat hij SD slikt, en dat hij IS heeft.. de 5600 heeft dat niet.. maar de 5600 is weer wat goedkoper..
voordeel van de 5600 is dat hij hogere iso waardes aankan, betere CCD heeft, en op 640x480 kan filmen ipv alleen op 320x240
This message was sent on 100% recyclable electrons.
Wat de beste keuze is hangt er helemaal vanaf wat je ermee wilt doen. 10x zoom zonder IS heb je weinig aan zonder statief. Hoe vaak ga je ermee filmen? Ga je vaak foto's maken bij weinig licht (binnen/schemering) etc. etc.BasieP schreef op maandag 01 mei 2006 @ 02:11:
Mensen, ik zit ook te denken om de Fuji 5600 te kopen, omdat ik toch vrij weinig verstand heb van fotografie, maar het toch wel graag wil leren.
[...]
De Minolta is overigens flink goedkoper dan de Fujifilm (check Kieskeurig), scheelt 60 euro. Ik krijg uit je verhaal de indruk dat de prijs een belangrijke parameter is, dus dan is de keuze snel gemaakt. Heb je ook nog een MP extra
Een cardreader heb je niet persé nodig, je kan de foto's ook direct van de camera halen met een usb kabeltje (is soms wat trager dan een cardreader).
Weet je zeker dat die Z6 geen 640x480 aan kan? Dat kan mijn Z1 namelijk al welBasieP schreef op maandag 01 mei 2006 @ 02:11:
edit:
volgens 2 review sites niet... das iig wel jammer.
me voorkeur gaat nu eigenlijk uit naar de 5600, dat extra geld is hij volgens mij wel waard. ik ben ook een beetje bang dat ik met de Z6 sneller tegen de grenzen van de cam aan loop dan met de 5600.
(denk aan bijv. sluitertijd enzo)
me voorkeur gaat nu eigenlijk uit naar de 5600, dat extra geld is hij volgens mij wel waard. ik ben ook een beetje bang dat ik met de Z6 sneller tegen de grenzen van de cam aan loop dan met de 5600.
(denk aan bijv. sluitertijd enzo)
This message was sent on 100% recyclable electrons.
He Tweakers 
Ik heb nu een A520, maar ik loop tegen veel beperkingen aan. Niet mooi scherp wanneer ik maximaal inzoom en objecten fotografeer die ver weg zijn en geen mogelijkheden tot dof of echte macro foto's en geen grote optische zoom. Het was dan ook een camera om mee te oefenen. Nu wil ik wat anders.
Ik zit te twijfelen tussen:
Canon S3 IS
Sony Cybershot DSC-H5
Fujifilm S9500
soortgelijke camera's.
Ik zoek een camera die behoorlijk kan inzoomen, heb een tijd gedacht aan Dslr, maar die stap is me te duur en groot. In RAW formaat schieten klinkt leuk, maar heb ik het nodig?....pluspunt als het erop zit, maar niet heel belangrijk. Image Stabiliser zou wel prettig zijn, aangezien ik ook veel zonder statief schiet. Verder minimaal 6mp, vanwege het croppen dat ik veelal doe. Van de fujifilm leek het me erg fijn hoe ik handmatig kan focussen (mbv ringen om de lens).
Waar maak ik foto's van:
Landschap, dieren, macro, gebouwen, mensen, etc...eigenlijk wel alles, maar meestal wel in redelijke goede lichtomstandigheden. Macro moet toch wel goed zijn op de camera, dus niet weer zo slecht geregeld als op mijn A520 die ik nu heb. Kan iemand mij helpen?...budget is ongeveer 500 euro, niet duurder eigenlijk
Ik heb nu een A520, maar ik loop tegen veel beperkingen aan. Niet mooi scherp wanneer ik maximaal inzoom en objecten fotografeer die ver weg zijn en geen mogelijkheden tot dof of echte macro foto's en geen grote optische zoom. Het was dan ook een camera om mee te oefenen. Nu wil ik wat anders.
Ik zit te twijfelen tussen:
Canon S3 IS
Sony Cybershot DSC-H5
Fujifilm S9500
soortgelijke camera's.
Ik zoek een camera die behoorlijk kan inzoomen, heb een tijd gedacht aan Dslr, maar die stap is me te duur en groot. In RAW formaat schieten klinkt leuk, maar heb ik het nodig?....pluspunt als het erop zit, maar niet heel belangrijk. Image Stabiliser zou wel prettig zijn, aangezien ik ook veel zonder statief schiet. Verder minimaal 6mp, vanwege het croppen dat ik veelal doe. Van de fujifilm leek het me erg fijn hoe ik handmatig kan focussen (mbv ringen om de lens).
Waar maak ik foto's van:
Landschap, dieren, macro, gebouwen, mensen, etc...eigenlijk wel alles, maar meestal wel in redelijke goede lichtomstandigheden. Macro moet toch wel goed zijn op de camera, dus niet weer zo slecht geregeld als op mijn A520 die ik nu heb. Kan iemand mij helpen?...budget is ongeveer 500 euro, niet duurder eigenlijk
[ Voor 59% gewijzigd door Nomad op 13-05-2006 22:16 ]
Ik heb zojuist een ixus 750 bestelt. Het is weleens waar een oud model maar de prijzen van dat model zijn nu naar beneden aan het storten en een 750 kost nu evenveel als een ixus 60.
Ik wil mijn vriendin voor haar verjaardag graag de Canon Digital IXUS i zoom cadeau geven. Mijn vragen zijn nu: Is dit een kwalitatief goede camera voor amateur fotografie? Hoe gevoelig is als de camera tijdens het maken van de foto bewogen wordt. Heeft er iemand een voorbeeld foto voor me? Kan deze camera goed overweg met lichtinval? Zijn er misschien nog betere opties dan deze camera met een dergelijk 'design'?
Ik heb enkele reviews gelezen en met google op het apparaat gezocht. Graag zou ik ervaringen willen horen van anderen.
De reviews zijn iig goed.
http://www.letsgodigital.org/nl/camera/review/68/page_1.html
http://www.kieskeurig.nl/...A4AA3C125706D003380AA.htm
Ik heb enkele reviews gelezen en met google op het apparaat gezocht. Graag zou ik ervaringen willen horen van anderen.
De reviews zijn iig goed.
http://www.letsgodigital.org/nl/camera/review/68/page_1.html
http://www.kieskeurig.nl/...A4AA3C125706D003380AA.htm
[ Voor 17% gewijzigd door iznogood op 18-05-2006 20:12 ]
Just as Good
IZNOGOOD:
Ligt natuurlijk maar helemaal aan wat je met de camera wilt. Hij is mooi compact, dus je kan hem makkelijk meenemen. Het is geen grote lens dat erop zit, dus lichtsterkte is duidelijk minder dan de S3, ook van canon. Daarentegen is het een standaard lichtgevoeligheid in deze klasse (1:3.2)
Bewegingsonscherpte krijg je wanneer je beweegt tijdens het maken van een foto en is volledig afhankelijk van sluitertijd (en o.i.s). Image stabiliser heeft deze camera niet (eigenlijk geen in deze klasse wel), dus volledig afhankelijk van sluitertijd. Dit is bij elke camera hetzelfde. Zijn er betere? Dat verschilt aan wat je wilt. Ik ben niet thuis in deze camera's, maar opzich is 5mp natuurlijk genoeg voor normale amateur fotografie. Canon staat bekend om goede lenzen en fijne kleuren. Kleine camera's hebben trouwens vaak slechte flitsers. Eigenlijk moet je even wat review gaan lezen, google werkt daar prima voor. Letsgodigital is geen goede site, want ze geven een paar oppervlakkige punten, maar niks bijzonders.
betere review is hier te vinden, heb hem zelf niet gelezen, maar dit is wel een betrouwbare site.
Ligt natuurlijk maar helemaal aan wat je met de camera wilt. Hij is mooi compact, dus je kan hem makkelijk meenemen. Het is geen grote lens dat erop zit, dus lichtsterkte is duidelijk minder dan de S3, ook van canon. Daarentegen is het een standaard lichtgevoeligheid in deze klasse (1:3.2)
Bewegingsonscherpte krijg je wanneer je beweegt tijdens het maken van een foto en is volledig afhankelijk van sluitertijd (en o.i.s). Image stabiliser heeft deze camera niet (eigenlijk geen in deze klasse wel), dus volledig afhankelijk van sluitertijd. Dit is bij elke camera hetzelfde. Zijn er betere? Dat verschilt aan wat je wilt. Ik ben niet thuis in deze camera's, maar opzich is 5mp natuurlijk genoeg voor normale amateur fotografie. Canon staat bekend om goede lenzen en fijne kleuren. Kleine camera's hebben trouwens vaak slechte flitsers. Eigenlijk moet je even wat review gaan lezen, google werkt daar prima voor. Letsgodigital is geen goede site, want ze geven een paar oppervlakkige punten, maar niks bijzonders.
betere review is hier te vinden, heb hem zelf niet gelezen, maar dit is wel een betrouwbare site.
[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 18-05-2006 23:55 ]
Hallo, ik ben door verwezen naar deze topic maar mijn keuze ligt onder de 200euro
Ik heb wat hulp nodig bij het uitkiezen van een camera. Na lang zoeken is mijn keuze gekomen op de Kodak V530 of de Sony W30. Ik heb veel over beide camera's gelezen (veeeel reviews, forums en opinions) maar ik kan niet kiezen!
Hier een opsomming van de voor- en nadelen van beide camera's (in het engels)
The Sony makes sharp pictures and the colors are close to reality, It creates very nice movies, it has a viewfinder, long battery life (I found ppl saying up to 200pictures), and the screen works good in sunlight.
However when there isn't a lot of light there camera works less good than the Kodak, the LCD has less pixels (85000) than the Kodak (230000), the body seems to be plastic, and its memory is expensive.
The Kodak makes very nice pictures with vibrant colors, it works also pretty well when there is less light, a good anti red-eye, the LCD has many pixels, its cheaper than the Sony in many aspects.
However sometimes the compression on pictures is to high resulting in soft pictures, this happens especialy with big blue skies. (the W30 allows you to choose compression, this kodak doesn't), there is no viewfinder, some ppl said the LCD doesn't work well in sunlight, the battery is limited (tested 120 pictures)(tough I have read of ppl that were satisfied), the video's tend to be much more compressed than the sony ones, when making a video there is a green light emanating from the camera and it shows on close subjects, transfer to the PC is slow, its ergonomics don't seem to be optimal.
Het klinkt allemaal als een brakke zooi maar de perfecte camera bestaat niet, er is altijd wel wat mis. Ik zit aan een gelimiteerd budget en dit is het beste wat ik kan vinden in die prijs klasse. Of de Sony W30 echt zo slecht is met weinig licht weet ik niet zeker, de reviews spreken elkaar nog wel eens tegen.
In het kort is de Sony W30 gehandicaped met slechtere prestaties in weinig licht en heeft meer ruis bij ISO boven 200. De Kodak V530 daarintegen heeft een tegen hoge compressie en weinig batterij capaciteit.
Wat is jullie mening? Misschien dat iemand mij kan helpen met ervaring maar ook met goed advies ben ik heel blij!
Ik heb wat hulp nodig bij het uitkiezen van een camera. Na lang zoeken is mijn keuze gekomen op de Kodak V530 of de Sony W30. Ik heb veel over beide camera's gelezen (veeeel reviews, forums en opinions) maar ik kan niet kiezen!
Hier een opsomming van de voor- en nadelen van beide camera's (in het engels)
The Sony makes sharp pictures and the colors are close to reality, It creates very nice movies, it has a viewfinder, long battery life (I found ppl saying up to 200pictures), and the screen works good in sunlight.
However when there isn't a lot of light there camera works less good than the Kodak, the LCD has less pixels (85000) than the Kodak (230000), the body seems to be plastic, and its memory is expensive.
The Kodak makes very nice pictures with vibrant colors, it works also pretty well when there is less light, a good anti red-eye, the LCD has many pixels, its cheaper than the Sony in many aspects.
However sometimes the compression on pictures is to high resulting in soft pictures, this happens especialy with big blue skies. (the W30 allows you to choose compression, this kodak doesn't), there is no viewfinder, some ppl said the LCD doesn't work well in sunlight, the battery is limited (tested 120 pictures)(tough I have read of ppl that were satisfied), the video's tend to be much more compressed than the sony ones, when making a video there is a green light emanating from the camera and it shows on close subjects, transfer to the PC is slow, its ergonomics don't seem to be optimal.
Het klinkt allemaal als een brakke zooi maar de perfecte camera bestaat niet, er is altijd wel wat mis. Ik zit aan een gelimiteerd budget en dit is het beste wat ik kan vinden in die prijs klasse. Of de Sony W30 echt zo slecht is met weinig licht weet ik niet zeker, de reviews spreken elkaar nog wel eens tegen.
In het kort is de Sony W30 gehandicaped met slechtere prestaties in weinig licht en heeft meer ruis bij ISO boven 200. De Kodak V530 daarintegen heeft een tegen hoge compressie en weinig batterij capaciteit.
Wat is jullie mening? Misschien dat iemand mij kan helpen met ervaring maar ook met goed advies ben ik heel blij!
Multiplayer shooting games define community as a community of killers, the high-tech version of a tribe of paleolithic hunters.
Sorry mijn fout. Dan moet je dit topic hebbenkorna schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 19:09:
Hallo, ik ben door verwezen naar deze topic maar mijn keuze ligt onder de 200euro
hehe lol
Maar goed, mijn vraag is een algemene vraag dus als iemand kan helpen...
Maar goed, mijn vraag is een algemene vraag dus als iemand kan helpen...
Multiplayer shooting games define community as a community of killers, the high-tech version of a tribe of paleolithic hunters.
ff een crosspost uit het ixustopic
als iemand nog een goedkope ixus 65 zoekt: 300 bij de mediamarkt, zo goedkoop ben ik ze nog niet echt tegengekomen.
vind het wel een mooie aanbieding, en nee ik heb nix met mediamarkt
als iemand nog een goedkope ixus 65 zoekt: 300 bij de mediamarkt, zo goedkoop ben ik ze nog niet echt tegengekomen.
vind het wel een mooie aanbieding, en nee ik heb nix met mediamarkt
Verwijderd
Wij zoeken een compacte camera (hebben nu een canon ixus 400) om mee op wereldreis te nemen.
Dus met een goed zoombereik, goede foto's in het donker, liefst stabilisator, een groot LCD scherm, evt. om korte filmpjes op te nemen, ...
Ik weet niet of dit een verstandige vraag is, maar ik stel ze toch maar.
Ik zou een camera nemen met zo veel mogelijk pixels om wanneer we digitaal verder inzoomen, we toch nog een kwalitatief goede foto hebben. Zie ik dit goed of ben ik compleet fout?
Wij dachten dus aan de:
canon 800is
nikon P4
misschien de canon powershot A700 of iets dergelijks
Als er iemand anders nog een ander type voorstelt ...
Alvast bedankt voor jullie reacties
Dus met een goed zoombereik, goede foto's in het donker, liefst stabilisator, een groot LCD scherm, evt. om korte filmpjes op te nemen, ...
Ik weet niet of dit een verstandige vraag is, maar ik stel ze toch maar.
Ik zou een camera nemen met zo veel mogelijk pixels om wanneer we digitaal verder inzoomen, we toch nog een kwalitatief goede foto hebben. Zie ik dit goed of ben ik compleet fout?
Wij dachten dus aan de:
canon 800is
nikon P4
misschien de canon powershot A700 of iets dergelijks
Als er iemand anders nog een ander type voorstelt ...
Alvast bedankt voor jullie reacties
Veel pixels heeft volgens mij niet zo veel van doen met digitale zoom. Voordeel van veel pixels is wel dat je gewoon alleen optische zoom kunt gebruiken. En dan achteraf het deel wat je wilt hebben uit kan snijden zonder dan een heel klein plaatje over te houden.
Bij digitale zoom wordt er een foto gemaakt op minder pixels dan het maximum, waarna dat door de camera wordt uitgerekt naar het ingestelde formaat. Dat kun je beter achteraf zelf doen, door uit te snijden en dan evt. op te rekken.
Als je echt denkt veel zoom nodig te hebben kan je voor 400 à 500 euro beter een superzoom camera nemen. Nadeel is natuurlijk wel dat die wat minder compact zijn.
Als het dus echt compact moet zijn zou ik persoonlijk eerder voor een Powershot gaan dan voor een coolpix of ixus. En dan met name omdat een Powershot de mogelijkheid biedt om alles handmatig in te stellen. Als je dat eenmaal min of meer snapt dan wil je nooit meer een cam die alleen maar automatisch kan.
Volgens mij zijn de powershot camera's nog goedkoper ook dan die supercompacte ixus dingen enzo. En image stabilization heb je op dergelijke zoom niet echt persé nodig, tenzij je echt trillende handjes hebt, of dat een gebrek aan licht je tot een wat langere sluitertijd dwingt.
Bij digitale zoom wordt er een foto gemaakt op minder pixels dan het maximum, waarna dat door de camera wordt uitgerekt naar het ingestelde formaat. Dat kun je beter achteraf zelf doen, door uit te snijden en dan evt. op te rekken.
Als je echt denkt veel zoom nodig te hebben kan je voor 400 à 500 euro beter een superzoom camera nemen. Nadeel is natuurlijk wel dat die wat minder compact zijn.
Als het dus echt compact moet zijn zou ik persoonlijk eerder voor een Powershot gaan dan voor een coolpix of ixus. En dan met name omdat een Powershot de mogelijkheid biedt om alles handmatig in te stellen. Als je dat eenmaal min of meer snapt dan wil je nooit meer een cam die alleen maar automatisch kan.
Volgens mij zijn de powershot camera's nog goedkoper ook dan die supercompacte ixus dingen enzo. En image stabilization heb je op dergelijke zoom niet echt persé nodig, tenzij je echt trillende handjes hebt, of dat een gebrek aan licht je tot een wat langere sluitertijd dwingt.
[ Voor 32% gewijzigd door Orion84 op 20-05-2006 13:24 ]
En als je niet zo heel veel uit wilt geven en toch veel zoom wilt moet je gaan voor de A700. Die maakt echt goeie fotos en heeft 6x optische zoom. Lees ook dit eens door...
Mocht je het nou niet zo belangrijk vinden dat de camera klein moet zijn:
S9500 van Fujifilm
S3 van Canon
FZ-30 van Panasonic.
Deze 3 camera's hebben allemaal genoeg mp's voor wat je wilt, maar vooral ook genoeg optische zoom/ intelmogelijkheden etc.
veel plezier met de reis alvast
S9500 van Fujifilm
S3 van Canon
FZ-30 van Panasonic.
Deze 3 camera's hebben allemaal genoeg mp's voor wat je wilt, maar vooral ook genoeg optische zoom/ intelmogelijkheden etc.
veel plezier met de reis alvast
Verwijderd
Ik ben ook op zoek naar een digitale camera. Eentje waarmee je meer kunt dan alleen een plaatje schieten (maar het hoeft ook weer niet heel bijzonder te zijn) vooral een goede zoomfunctie is belangrijk. Verder wil ik de foto's ook kunnen bewerken op mijn PC-tje.
Het wordt mijn eerste digitale camera, ik heb nu een Olympus Mju Zoom 80 compactcamera, en daarom ging mijn eerste gedachte ook uit naar een Olympus. Een kwestie van goede ervaring.
Na wat zoekwerk kwam ik tot het volgende duo:
1. Olympus sp500 uz
2. Sony DSC-H2
Over beide heb ik zowel positieve als minder positieve recensies gelezen. Wat jullie?
Het wordt mijn eerste digitale camera, ik heb nu een Olympus Mju Zoom 80 compactcamera, en daarom ging mijn eerste gedachte ook uit naar een Olympus. Een kwestie van goede ervaring.
Na wat zoekwerk kwam ik tot het volgende duo:
1. Olympus sp500 uz
2. Sony DSC-H2
Over beide heb ik zowel positieve als minder positieve recensies gelezen. Wat jullie?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2006 19:36 ]
Mijn eigen vragen/opmerkingen komen helaas niet aan bod, daar niemand er op reageert, dus ga maar verder anderen helpen 
KKdeWIT: omdat je verder geen lenzen ofzo hebt van een speciaal merk, zou ik niet teveel waarde hechten aan merktrouw blijven.
De sony H2 die je noemde, ken ik een beetje, dus ik zat even na te denken over concurrenten ervan:
De Canon S3 schiet me vooral in het hoofd. Dit omdat je zegt dat je nog niet heel ervaren bent met digicams en de S3 alles aan boord heeft wat je nodig hebt. Belangrijkste voor jou denk ik (je vraagt veel zoom) is dat hij ook IS heeft. IS is image stabilizer, wat er voor zorgt dat wanneer je inzoomt de trillingen van je hand niet resulteren in onscherpe foto's terwijl je inzoomt (eigenlijk altijd, maar met zoomen heb je het het meest nodig). De S3 is de opvolger van de S2 en is kakelvers. Je hebt het nieuwste, zonder meteen zo ver het diepe in te duiken dat je de eerste 2 week niks van je camera snapt.
Uitbebreid bewerken heb je RAW foto formaat voor nodig (heeft de S3 niet, maar meeste concurrenten ook niet (sommige wel)), maar voor het gewone werk heb je alleen genoeg mp's nodig om wat te bewerken en croppen (kleinere stukken van je foto gebruiken).
Ik ben zelf ook opzoek naar een soortgelijke camera als jij en ik denk dat de S3 voor jouw de beste keus is.
Hij is: relatief klein
genoeg mp's (6 megapixel)
zoom bereik (432mm
)
zijn "ongeëvenaarde" film mogelijkheden (stereo geluid opname)
etc etc
voor alle specs: link
KKdeWIT: omdat je verder geen lenzen ofzo hebt van een speciaal merk, zou ik niet teveel waarde hechten aan merktrouw blijven.
De sony H2 die je noemde, ken ik een beetje, dus ik zat even na te denken over concurrenten ervan:
De Canon S3 schiet me vooral in het hoofd. Dit omdat je zegt dat je nog niet heel ervaren bent met digicams en de S3 alles aan boord heeft wat je nodig hebt. Belangrijkste voor jou denk ik (je vraagt veel zoom) is dat hij ook IS heeft. IS is image stabilizer, wat er voor zorgt dat wanneer je inzoomt de trillingen van je hand niet resulteren in onscherpe foto's terwijl je inzoomt (eigenlijk altijd, maar met zoomen heb je het het meest nodig). De S3 is de opvolger van de S2 en is kakelvers. Je hebt het nieuwste, zonder meteen zo ver het diepe in te duiken dat je de eerste 2 week niks van je camera snapt.
Uitbebreid bewerken heb je RAW foto formaat voor nodig (heeft de S3 niet, maar meeste concurrenten ook niet (sommige wel)), maar voor het gewone werk heb je alleen genoeg mp's nodig om wat te bewerken en croppen (kleinere stukken van je foto gebruiken).
Ik ben zelf ook opzoek naar een soortgelijke camera als jij en ik denk dat de S3 voor jouw de beste keus is.
Hij is: relatief klein
genoeg mp's (6 megapixel)
zoom bereik (432mm
zijn "ongeëvenaarde" film mogelijkheden (stereo geluid opname)
etc etc
voor alle specs: link
[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 23-05-2006 20:16 ]
Nou vooruit dan (ondanks je zelf ook al redelijk op de hoogte bentnomad85 schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 00:28:
He Tweakers
heleboel tekst kortom: welke moet ik nu nemen
Macro, landschap (groothoek) en mensen (wat meer mmeters) zitten allemaal in een Finepix 9500. Croppen zal je niet zo veel meer moeten als je gewoon optische zoom hebt waardoor je die kan gebruiken om te croppen. En hij valt binnen je gestelde tarief.
Ik heb een vrij simpele vraag, die waarschijnlijk niet zo makkelijk te beantwoorden is. Ik ben hevig aan het twijfelen tussen de Canon Powershot A620 (de A700 is al afgevallen) en de Ixus 60 van hetzelfde merk. Doordat de Mediamarkt in Utrecht een aanbieding voor de Ixus heeft, zou die nu maar 19€ duurder zijn dan de A620. Ik realiseer me terdege dat het hier twee verschillende camera's betreft (ultra-compact en compact) en dat elke camera zo zijn voordeel zal hebben.
Ik zal de camera voornamelijk gebruiken voor huis-, tuin- en keukenfotografie, maar wil wel heel erg snel foto's kunnen nemen, mocht de situatie daarom vragen. Met dat in het achterhoofd heb ik ook al een Kingston SD Ultimate 1 GB gekocht.
Mijn vraag aan jullie is dan ook welke camera volgens jullie de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft en welke jullie zouden prefereren.
Ik zal de camera voornamelijk gebruiken voor huis-, tuin- en keukenfotografie, maar wil wel heel erg snel foto's kunnen nemen, mocht de situatie daarom vragen. Met dat in het achterhoofd heb ik ook al een Kingston SD Ultimate 1 GB gekocht.
Mijn vraag aan jullie is dan ook welke camera volgens jullie de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft en welke jullie zouden prefereren.
Stam + t
Verwijderd
Ik ben al een tijdje op zoek om mijn eerste digitale camera te kopen en heb ondertussen al heel wat reviewsites doorlezen. Ondertussen is het mogelijk aantal kandidaten teruggedrongen tot twee:
*Canon PowerShot A700
*Canon PowerShot S3 IS
Nu kost die laatste een grote €100 meer dan de A700, voor eigenlijk niet veel meer dan een sterkere lens te bieden. Is dit volgens jullie de moeite waard?
Maw, welke camera van de twee zouden jullie kiezen. Of raden jullie een beginner juist een gans andere camera aan ?
*Canon PowerShot A700
*Canon PowerShot S3 IS
Nu kost die laatste een grote €100 meer dan de A700, voor eigenlijk niet veel meer dan een sterkere lens te bieden. Is dit volgens jullie de moeite waard?
Maw, welke camera van de twee zouden jullie kiezen. Of raden jullie een beginner juist een gans andere camera aan ?
Thnx little-onelittlejoannes schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 20:23:
[...]
Nou vooruit dan (ondanks je zelf ook al redelijk op de hoogte bent).
Macro, landschap (groothoek) en mensen (wat meer mmeters) zitten allemaal in een Finepix 9500. Croppen zal je niet zo veel meer moeten als je gewoon optische zoom hebt waardoor je die kan gebruiken om te croppen. En hij valt binnen je gestelde tarief.
Ik ben er zelf ook nu uit, iedereen om mij heen geeft aan dat het een prima toestel is en hi voelt goed in de hand dus, vrijdag koop ik hem
Waarom ik deze kies heb ik al vaker uitgelegd dus dat doe ik niet meer, mensen die soortgelijk iets zoeken, ik heb uitgebreid gezocht en bekeken en heb deze gekozen (s9500 fuji), dus misschien helpt het je in je beslissing.
Stijn007:
Het verschil is toch wel groot hoor. Je hebt minder optische zoom, geen image stabilizer en kleinere lens (minder lichtgevoelig) . De ene camera is consumer, de ander prosumer, het is duidelijk geen concurrent van elkaar. De S3 geeft je veel meer mogelijkheden om fotograferen te leren, maar is ook een prima point-shoot camera. Als je het geld hebt, ga dan 100% zeker voor de S3. Ik zeg dit niet omdat ik deze liever heb, maar omdat het jou ook meer vrijheid geeft om te spelen met instellingen op je camera, zodoende goed te leren fotograferen. Vervolgens over 2 jaar uiteraard een Canon eos 400? (is er dan vast wel
voor de precies verschillen, link
Flitser van een prosumer camera is ook veel beter, want die zit gewoon verder weg van de lens, waardoor je minder gauw rode ogen krijgt, en hij is sterker natuurlijk
Veel plezier alvast met de S3, (echt waar, zéker doen)
[ Voor 42% gewijzigd door Nomad op 24-05-2006 21:51 ]
Verwijderd
Bedankt voor je reply. Is er echter geen andere camera die jullie me kunnen aanraden ? Niet dat ik deze slecht vind ofzo, maar wil gewoon ff weten wat de rest van de Tweakers me aanraden.nomad85 schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 21:44:
[...]
Stijn007:
Het verschil is toch wel groot hoor. Je hebt minder optische zoom, geen image stabilizer en kleinere lens (minder lichtgevoelig) . De ene camera is consumer, de ander prosumer, het is duidelijk geen concurrent van elkaar. De S3 geeft je veel meer mogelijkheden om fotograferen te leren, maar is ook een prima point-shoot camera. Als je het geld hebt, ga dan 100% zeker voor de S3. Ik zeg dit niet omdat ik deze liever heb, maar omdat het jou ook meer vrijheid geeft om te spelen met instellingen op je camera, zodoende goed te leren fotograferen. Vervolgens over 2 jaar uiteraard een Canon eos 400? (is er dan vast wel)
voor de precies verschillen, link
Flitser van een prosumer camera is ook veel beter, want die zit gewoon verder weg van de lens, waardoor je minder gauw rode ogen krijgt, en hij is sterker natuurlijk
Veel plezier alvast met de S3, (echt waar, zéker doen)
Belangrijkste is toch 'wat wil je ermee doen?'Verwijderd schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 08:31:
[...]
Bedankt voor je reply. Is er echter geen andere camera die jullie me kunnen aanraden ? Niet dat ik deze slecht vind ofzo, maar wil gewoon ff weten wat de rest van de Tweakers me aanraden.
Andere 12x zooms zijn er van bijvoorbeeld Panasonic of Sony, maar als je die zoom niet nodig denkt te hebben dan kan je net zo goed een andere (goedkopere) camera kopen. Kortom, wat wil je ermee doen?
Je zit precies in mijn straatje want ik heb de laatste paar week uitgezocht waarom ik de S9500 wil van fuji (concurrent van de S3). Ik twijfelde tussen:Verwijderd schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 08:31:
[...]
Bedankt voor je reply. Is er echter geen andere camera die jullie me kunnen aanraden ? Niet dat ik deze slecht vind ofzo, maar wil gewoon ff weten wat de rest van de Tweakers me aanraden.
Sony DSC-H5
Panasonic FZ-30
Canon S3
Fuji S9500
De FZ-30 heeft echt teveel ruis, de S3 hield duidelijk minder lekker slr-achtig vast en heeft geen handmatige focus ring/ mechanische zoom. De sony H5 houdt ook niet lekker vast en heeft ook geen handmatige focus en zoom ring. Verder is de S9500 erg goed in hogere iso waardes.
Nadeel wel van de S9500 is dat hij geen IS heeft, maar daar moet je even aan wennen en dan gaat het prima. Voor mij is de S9500 het meest handmatig in te stellen en te bedienen, waardoor ik er zoveel mogelijk mee kan. Er zijn natuurlijk nog tàl van andere argumenten, maar kijk even op deze link en je ziet de meeste verschillen wel.
de camera's die ik hier noem zijn wel groter dan wat jij in je hoofd had, dus als grootte belangrijk is (en dus liefst klein/compact), dan moet je een keuze maken en kom je niet bij mijn selectie uit
[ Voor 8% gewijzigd door Nomad op 25-05-2006 12:49 ]
Verwijderd
Bedankt voor je reply, maar de camera's zijn inderdaad wat te groot (en te duur). De digitale camera zouden we vooral gebruiken om af en toe foto's te maken op familiefeestjes of vakanties. Vandaar ook mijn vraag of de camera voor deze doeleinden het beste geschikt is, of zijn er andere camera's die beter doen ?nomad85 schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 12:48:
[...]
de camera's die ik hier noem zijn wel groter dan wat jij in je hoofd had, dus als grootte belangrijk is (en dus liefst klein/compact), dan moet je een keuze maken en kom je niet bij mijn selectie uit
Ik twijfel behoorlijk tussen 2 camera's:
Panasonic Lumix FX01
Canon Ixus 65
Ik ben op zoek naar een zeer compacte point en shooter voor maximaal 350 euro. De Panasonic heeft enkele usp's boven de Canon, zoals Image Stabiliser en groothoeklens. Dit lijken me erg nuttige functies voor bijv. vakantiefoto's, waarvoor de camera voornamelijk gebruikt zal worden.
Toch ben ik wel ongerust, omdat ik vaak hoor dat de Panasonic veel ruis heeft. Is dit zo, en heb ik (iemand met de ballen verstand van fotograferen) daar straks in de praktijk last van, is het goed te zien?
Of is er een andere goede camera, vergelijkbaar met bovenstaanden, die ik beter kan nemen? Ik heb namelijk nog geen roundups gevonden waar de fx01 en ixus 65 met elkaar en andere camera's vergeleken worden. De Canon Ixus 800IS ligt trouwens buiten mijn budget.
Panasonic Lumix FX01
Canon Ixus 65
Ik ben op zoek naar een zeer compacte point en shooter voor maximaal 350 euro. De Panasonic heeft enkele usp's boven de Canon, zoals Image Stabiliser en groothoeklens. Dit lijken me erg nuttige functies voor bijv. vakantiefoto's, waarvoor de camera voornamelijk gebruikt zal worden.
Toch ben ik wel ongerust, omdat ik vaak hoor dat de Panasonic veel ruis heeft. Is dit zo, en heb ik (iemand met de ballen verstand van fotograferen) daar straks in de praktijk last van, is het goed te zien?
Of is er een andere goede camera, vergelijkbaar met bovenstaanden, die ik beter kan nemen? Ik heb namelijk nog geen roundups gevonden waar de fx01 en ixus 65 met elkaar en andere camera's vergeleken worden. De Canon Ixus 800IS ligt trouwens buiten mijn budget.
Heb zelf de FZ-30. Bevalt zeer goed. Ruis? ja zal wel, ik zie het niet bij de foto's die ik maak. Voor datgene waar ik hem voor gebruik voldoet hij goed. Sportfoto's van voetbal en motorsport gaad zeer goed door het grote zoombereik. Verder maak ik wat foto'svoor een website van een gemeente. Dat kan zelfs met een simpelecamera. Dus voor mij voldoet panasonic wel goed. Wat me opgevallen is trouwens, is dat er wel verschil zit in twee gelijke FZ-30's. We hebben getest door op automatische instelling dezelfde foto te maken. Mijn toestel was helderder als mijn maat z'n foto.
Nadeel is wel de grootte van het toestel. Niet tijdens fotograferen, dan is het een voordeel, maar met het vervoeren op de motor ben je wel een behoorlijke tas nodig.
Nadeel is wel de grootte van het toestel. Niet tijdens fotograferen, dan is het een voordeel, maar met het vervoeren op de motor ben je wel een behoorlijke tas nodig.
[ Voor 5% gewijzigd door Snelle Henkie op 27-05-2006 20:03 ]
Verwijderd
Oldie, ik zou zeker voor de FX01 gaan, met name vanwege de beeld-stabilisatie. Bij dit soort ultra-compact's geeft dat veel gemakkelijker scherpe plaatjes en - voor zo'n klein ding - prachtige, stabiele en ook nog breed-beeld filmpjes!
En je zegt 't zelf: bovendien 28 ipv 35 mm...
En de ruis? Dat hebben die kleintjes allemaal wel wat bij hogere ISO's. Zou je 't gaan zien op de foto's waarvoor je de camera gebruikt? Ik schat in nauwelijks of zelfs helemaal niet.
En dan heb je altijd nog mogelijkheden ruis achteraf weg te (be)werken.
"Toevallig" zelf gister de FX01 aangeschaft (en dat als 'n echt trouw 'Canon-fan'), en tot diep in de nacht me gefascineerd zitten te verbazen over de prestaties, en wat er allemaal mogelijk is met dit kleine juweel.
En de ruis? Dat hebben die kleintjes allemaal wel wat bij hogere ISO's. Zou je 't gaan zien op de foto's waarvoor je de camera gebruikt? Ik schat in nauwelijks of zelfs helemaal niet.
"Toevallig" zelf gister de FX01 aangeschaft (en dat als 'n echt trouw 'Canon-fan'), en tot diep in de nacht me gefascineerd zitten te verbazen over de prestaties, en wat er allemaal mogelijk is met dit kleine juweel.
Ik denk dat ik er wel uit ben, Grand Wazoo. Kunnen de menu's ook in het nederlands weergegeven worden?Verwijderd schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 21:11:
Oldie, ik zou zeker voor de FX01 gaan, met name vanwege de beeld-stabilisatie. Bij dit soort ultra-compact's geeft dat veel gemakkelijker scherpe plaatjes en - voor zo'n klein ding - prachtige, stabiele en ook nog breed-beeld filmpjes!
Verwijderd
Geen nederlands menu.
(mijn exemplaar gekocht bij 'digital street' voor 318,-; geen officieel ned product, ook met engelse handleiding; ned handleiding kun je downloaden via hun site)
(mijn exemplaar gekocht bij 'digital street' voor 318,-; geen officieel ned product, ook met engelse handleiding; ned handleiding kun je downloaden via hun site)
Verwijderd
Dit hele topic weer eens doorgelezen, en ook mijn wensen lijken verdacht veel op de vorige posters.
Ik zoek naast mijn huidige camera een compacte camera, moet prima mee te nemen zijn in m'n broekzak. Daarnaast moet hij snel kunnen opstarten, en toch redelijke foto's binnen kunnen maken. verdere wensen heb ik niet echt.
Na het een en ander te hebben gelezen lijkt Sony het op compact zijn en en zeker op opstartsnelheid te winnen, maar ik lees op veel dat foto's die binnenshuis gemaakt worden met de Sony niet echt super zijn. De DSC P200 trekt mijn aandacht omdat ik de P-series altijd al erg compact vond, maar het lijkt erop dat Sony niet verder gaat met de P-serie. Daarnaast wordt ie tegen een best goede prijs (€200) aangeboden als je naar de prijzen kijkt.
Met andere woorden: welke andere camera anders dan Sony is in mijn geval aan te raden, hij moet in ieder geval niet groter zijn dan de P200.
Na het een en ander te hebben gelezen lijkt Sony het op compact zijn en en zeker op opstartsnelheid te winnen, maar ik lees op veel dat foto's die binnenshuis gemaakt worden met de Sony niet echt super zijn. De DSC P200 trekt mijn aandacht omdat ik de P-series altijd al erg compact vond, maar het lijkt erop dat Sony niet verder gaat met de P-serie. Daarnaast wordt ie tegen een best goede prijs (€200) aangeboden als je naar de prijzen kijkt.
Met andere woorden: welke andere camera anders dan Sony is in mijn geval aan te raden, hij moet in ieder geval niet groter zijn dan de P200.
Na lang dubben voor de Sony DSC-W30 gegaan, 199 op bol.com en maar 1.95 verzendkosten
Ook gelijk maar even op ebay een 1GB memorystick pro duo high speed op de kop getikt voor 30 eurie inc verzend
Watvoor tasjes hebben jullie er eigenlijk bij? Ze zijn allemaal vaak zo groot (intern, 3-4 cm) terwijl die camera maar 23mm dik is. Ik neem tenminste aan dat het het beste is hem er strak in te hebben zitten? Daarom zat ik zelf te denken aan de Lowepro Rezo 15 bij de Dixons.
Ook gelijk maar even op ebay een 1GB memorystick pro duo high speed op de kop getikt voor 30 eurie inc verzend
Watvoor tasjes hebben jullie er eigenlijk bij? Ze zijn allemaal vaak zo groot (intern, 3-4 cm) terwijl die camera maar 23mm dik is. Ik neem tenminste aan dat het het beste is hem er strak in te hebben zitten? Daarom zat ik zelf te denken aan de Lowepro Rezo 15 bij de Dixons.
NietStriker2k2 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 22:07:
Na lang dubben voor de Sony DSC-W30 gegaan, 199 op bol.com en maar 1.95 verzendkosten![]()
Ook gelijk maar even op ebay een 1GB memorystick pro duo high speed op de kop getikt voor 30 eurieo inc verzend

Vervelend is het wel, op het oog is de namaak qua verpakking en uiterlijk vrijwel niet te onderscheiden van de originele Sony sticks.
_██_
(ಠ_ృ)
Ik heb een tijd zitten denken over de aanschaf van een digitale camera, maar vond de prijs ervan tot nu toe nog wat te hoog. Inmiddels heb ik gemerkt dat het toch best leuk is om een camera mee te hebben op bijvoorbeeld vakantie.
Ik heb zelf natuurlijk uitgebreid gezocht op Tweakers, wat op dit moment een beetje de gangbare camera's zijn. Ook heb ik - zoals de faq voorschrijft - voor ik deze post heb geschreven een blik geworpen op dpreview.com.
Ik zit te twijfelen tussen de Panasonic DMC-LZ5 Lumix en de Cannon Powershot A700. Beide camera's hebben 6x optische zoom en 6 megapixels, het belangrijkste verschil wat ik van de 'compare side-by-side' is dat de Lumix gebruik maakt van 'image stabilization'.
Ik ga de camera gebruiken voor het maken van foto's in mijn vrije tijd, niets bijzonders of professioneels eigenlijk. Ik verwacht van een camera dat hij snel is, simpel te bedienen en mooie foto's maakt.
Op dpreview.com stond helaas nog geen 'in-depth' review, dus ik hoopte eigenlijk dat iemand op Tweakers mij misschien kon vertellen welke van de twee de betere is? - de A700 of de Lumix DMC-LZ5?
Ik heb zelf natuurlijk uitgebreid gezocht op Tweakers, wat op dit moment een beetje de gangbare camera's zijn. Ook heb ik - zoals de faq voorschrijft - voor ik deze post heb geschreven een blik geworpen op dpreview.com.
Ik zit te twijfelen tussen de Panasonic DMC-LZ5 Lumix en de Cannon Powershot A700. Beide camera's hebben 6x optische zoom en 6 megapixels, het belangrijkste verschil wat ik van de 'compare side-by-side' is dat de Lumix gebruik maakt van 'image stabilization'.
Ik ga de camera gebruiken voor het maken van foto's in mijn vrije tijd, niets bijzonders of professioneels eigenlijk. Ik verwacht van een camera dat hij snel is, simpel te bedienen en mooie foto's maakt.
Op dpreview.com stond helaas nog geen 'in-depth' review, dus ik hoopte eigenlijk dat iemand op Tweakers mij misschien kon vertellen welke van de twee de betere is? - de A700 of de Lumix DMC-LZ5?
wild mutant space hamsters
Aangezien ik over een maandje op vakantie ga en dat me wel een goede reden leek om m'n oude (semi-overleden) digicam te vervangen ben ik eens aan het vergelijken gegaan.
Ik zoek een camera van <350 euro die niet te compact hoeft te zijn. Verder wil ik wel mogelijkheden hebben om dingen zelf in te stellen om eens wat verder te gaan dan alleen snapshots nemen.
De volgende camera's trekken mij het meest aan maar ik heb moeite om de knoop door te hakken:
Canon S2 IS (S3 is te duur)
Grootste vooreel: veel functies/knoppen
Grootste nadeel: geen Raw/tiff, CA, en lelijk
Panasonic FZ7
Grootste voordeel: snelle focus
Grootste nadeel: Li-ion batterij, niet makkelijk op te laden op vakantie
FujiFilm S5600
Grootste voordeel: Goedkoop
Grootste nadeel: Dure en incompatible xD cards en geen IS
Ik neig vooral naar de laatste, zelfs met de duurdere xD cards ben ik nog goedkoper uit en uit de sample images die ik heb gezien blijken hogere ISO waardes redelijk te werken met de superCCD wat als compensatie voor het gebrek aan IS zou kunnen gelden.
Is er nog een camera die ik over het hoofd zie of mis ik belangrijke nadelen/voordelen van de camera's?
Ik zoek een camera van <350 euro die niet te compact hoeft te zijn. Verder wil ik wel mogelijkheden hebben om dingen zelf in te stellen om eens wat verder te gaan dan alleen snapshots nemen.
De volgende camera's trekken mij het meest aan maar ik heb moeite om de knoop door te hakken:
Panasonic FZ7
FujiFilm S5600
Ik neig vooral naar de laatste, zelfs met de duurdere xD cards ben ik nog goedkoper uit en uit de sample images die ik heb gezien blijken hogere ISO waardes redelijk te werken met de superCCD wat als compensatie voor het gebrek aan IS zou kunnen gelden.
Is er nog een camera die ik over het hoofd zie of mis ik belangrijke nadelen/voordelen van de camera's?
Je kan ook een iets oudere camera kopen, die zijn minder duur op het moment, bv de canon s2 is nu in de uitverkoop.primusz schreef op maandag 05 juni 2006 @ 00:26:
Panasonic FZ7
FujiFilm S5600
Ik zit zelf ook met een vergelijkbare vraag, topic superzooms en een overzichtje van camera's die ik interessant vind : overzichtje van interessante camera's
Je kan ook nog kijken naar een sony h1 / h2. En een voordeel van de Fz-7 is dat de accu wordt bijgeleverd, je hoeft er zelf geen geld meer aan uit te geven. Ik ga zelf daarom ook voor de Fz-7.
Ik had de S2 er ook tussen staan 
De sony H1/H2 vind ik eigenlijk te duur worden dus die had ik er niet tussen gezet.
Ondertussen heb ik nog meer reviews e.d. gelezen en heb gekozen voor de Fuji 5600, voor 284 euro met 512 MB high speed xD kaartje bij henk booms besteld.
Dat er een accu bij de FZ-7 zit vind ik juist een nadeel, je kan niet makkelijk je batterijen verwisselen als je geen oplaadpunt in de buurt hebt (vakantie enzo..)
De sony H1/H2 vind ik eigenlijk te duur worden dus die had ik er niet tussen gezet.
Ondertussen heb ik nog meer reviews e.d. gelezen en heb gekozen voor de Fuji 5600, voor 284 euro met 512 MB high speed xD kaartje bij henk booms besteld.
Dat er een accu bij de FZ-7 zit vind ik juist een nadeel, je kan niet makkelijk je batterijen verwisselen als je geen oplaadpunt in de buurt hebt (vakantie enzo..)
Bij deze een belangrijke waarschuwing. Ga niet teveel proberen uit te zoeken via internet, dan wordt de totaal prijs alleen maar duurder....
Op 25 mei zei ik onderstaande quote nog. Vandaag is mijn camera aangekomen via de post.
Een Nikon D50 + kitlens en Sigma 70-300 apo macro. Samen met wat basis accesoires ben ik 1000 euro kwijt......
Anyway...de S9500 heb ik ook 2 dagen in huis gehad, maar die gaf wel een hele andere feel zeg!....
viewfinder die door je lens zelf kijkt is ook wel heerlijk moet ik zeggen, maar kost ook een stuk meer....succes allemaal met jullie keuze
Op 25 mei zei ik onderstaande quote nog. Vandaag is mijn camera aangekomen via de post.
Een Nikon D50 + kitlens en Sigma 70-300 apo macro. Samen met wat basis accesoires ben ik 1000 euro kwijt......
Anyway...de S9500 heb ik ook 2 dagen in huis gehad, maar die gaf wel een hele andere feel zeg!....
viewfinder die door je lens zelf kijkt is ook wel heerlijk moet ik zeggen, maar kost ook een stuk meer....succes allemaal met jullie keuze
nomad85 schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 12:48:
[...]
Je zit precies in mijn straatje want ik heb de laatste paar week uitgezocht waarom ik de S9500 wil van fuji (concurrent van de S3). Ik twijfelde tussen:
Sony DSC-H5
Panasonic FZ-30
Canon S3
Fuji S9500
De FZ-30 heeft echt teveel ruis, de S3 hield duidelijk minder lekker slr-achtig vast en heeft geen handmatige focus ring/ mechanische zoom. De sony H5 houdt ook niet lekker vast en heeft ook geen handmatige focus en zoom ring. Verder is de S9500 erg goed in hogere iso waardes.
Nadeel wel van de S9500 is dat hij geen IS heeft, maar daar moet je even aan wennen en dan gaat het prima. Voor mij is de S9500 het meest handmatig in te stellen en te bedienen, waardoor ik er zoveel mogelijk mee kan. Er zijn natuurlijk nog tàl van andere argumenten, maar kijk even op deze link en je ziet de meeste verschillen wel.
[ Voor 62% gewijzigd door Nomad op 06-06-2006 17:14 ]
Verwijderd
Voor mij persoonlijk geen penlite batterijen weer, heb gewoon standaard een extra accupack bij mij als ik op pad ga. Ben wel benieuwd hoe lang je 5600 op vier batterijen doet.primusz schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 11:28:
En als je een week of 3 op vakantie gaat zonder 220 in de buurt? Een lader voor in de auto is vast wel te koop, maar daar betaal je waarschijnlijk belachelijk veel voor.
Wat ik heb gelezen is dat de S5600 het vrij lang uithoudt met 4 AA'tjes, een reserve setje kost lang niet zoveel als een reserve li-ion accu en een batterijlader voor in de auto heb ik al
Wat ik heb gelezen is dat de S5600 het vrij lang uithoudt met 4 AA'tjes, een reserve setje kost lang niet zoveel als een reserve li-ion accu en een batterijlader voor in de auto heb ik al
Aangezien ik op dit moment een 2 megapixel camera heb met geen optische zoom leek het me ook maar eens tijd om een nieuwe digitale camera te kopen. Teminste, ik spreek ook voor mijn ouders.
M'n ouders hebben een bedrijfje waarvoor er nogal wat foto's gemaakt worden van voornamelijk planten. De macro functie is dan ook een noodzakelijke functie.
Aan de ene kant is een superzoom camera erg aantrekkelijk, maar deze heeft ook wel als nadeel dat hij forser is dan een (en nu gooi ik alles op één hoop) consumentencamera.
Na wat zoeken kwam de Canon Powershot S2 IS wel goed naar voren. Ik heb de camera vanmiddag gezien, en de zoom functie is echt prachtig. Een nadeel t.o.v. een compacte camera als de Powershot A610/620 of de A700 is uiteraard de draagbaarheid. Ook het scherm met z'n 1,8 inch ziet er minder uit dan de 2,5 inch versie van de A700 (draaibaarheid van het scherm is dan weer wel een mooie functie). Nu zit ik dus met een dilemma, de betere zoom van de S2 of de draagbaarheid van de A700.
Welke camera raden jullie aan voor het nemen van foto's van diverse planten in de macro stand, maar ook voor op vakantie?
Als ik camera's over het hoofd gezien heb zou ik het ook graag te weten komen, het budget is rond de 500 euro, iets erboven is in principe geen probleem.
Alvast bedankt voor de reactie(s)
M'n ouders hebben een bedrijfje waarvoor er nogal wat foto's gemaakt worden van voornamelijk planten. De macro functie is dan ook een noodzakelijke functie.
Aan de ene kant is een superzoom camera erg aantrekkelijk, maar deze heeft ook wel als nadeel dat hij forser is dan een (en nu gooi ik alles op één hoop) consumentencamera.
Na wat zoeken kwam de Canon Powershot S2 IS wel goed naar voren. Ik heb de camera vanmiddag gezien, en de zoom functie is echt prachtig. Een nadeel t.o.v. een compacte camera als de Powershot A610/620 of de A700 is uiteraard de draagbaarheid. Ook het scherm met z'n 1,8 inch ziet er minder uit dan de 2,5 inch versie van de A700 (draaibaarheid van het scherm is dan weer wel een mooie functie). Nu zit ik dus met een dilemma, de betere zoom van de S2 of de draagbaarheid van de A700.
Welke camera raden jullie aan voor het nemen van foto's van diverse planten in de macro stand, maar ook voor op vakantie?
Als ik camera's over het hoofd gezien heb zou ik het ook graag te weten komen, het budget is rond de 500 euro, iets erboven is in principe geen probleem.
Alvast bedankt voor de reactie(s)
Verwijderd
Ben ook op zoek naar een camera als vervanger voor mijn oude Sony P70. Aangezien ik afgelopen tijd wat heb lopen spelen met de D70s van mijn vader ben ik er achtergekomen dat handmatig instellen leuk kan zijn.
Mijn oog viel eerst op de Canon Ixus 65 (eigenlijk vanwege het grote scherm), maar als je de reviews zo leest vallen er nergens echt grote pluspunten te vinden.
Aangezien ik maximaal 350e aan de camera wil besteden, heb ik het volgende lijstje samengesteld:
- Canon Ixus 65 (valt bijna zeker af)
- Panasonic LX01 (mooie compacte camera, leuke lens, alleen jammer van de verhalen rondom de ruis)
- Pansonic TZ1 (nagenoeg gelijk aan LX01, alleen minder compact, 10x optic. zoom)
En eventueel als laatste de Canon S80 maar met zijn prijs van 415 vind ik deze net wat te duur. Hebben jullie nog leuke suggesties?
Mijn eisen:
- Groot scherm, liefst hoge reso
- Megapixel min 5 voor A4-afdruk
- Camera zal veel gebruikt worden op feesten, dus een snelle flitser is dan wel zo handig
- Een lekkere accu dus ook
^
Mijn oog viel eerst op de Canon Ixus 65 (eigenlijk vanwege het grote scherm), maar als je de reviews zo leest vallen er nergens echt grote pluspunten te vinden.
Aangezien ik maximaal 350e aan de camera wil besteden, heb ik het volgende lijstje samengesteld:
- Panasonic LX01 (mooie compacte camera, leuke lens, alleen jammer van de verhalen rondom de ruis)
- Pansonic TZ1 (nagenoeg gelijk aan LX01, alleen minder compact, 10x optic. zoom)
En eventueel als laatste de Canon S80 maar met zijn prijs van 415 vind ik deze net wat te duur. Hebben jullie nog leuke suggesties?
Mijn eisen:
- Camera zal veel gebruikt worden op feesten, dus een snelle flitser is dan wel zo handig
- Een lekkere accu dus ook
Het valt mij op dat bijna niemand het heeft over de Sony T30, dit is toch wel een cam met een hoop fijne features en waarvan de kwaliteit ook zeer goed is. Ik heb deze cam nu 1 dag en ben nog aan en moet nog eens goed kijken hoe ik alles het beste kan instellen per situatie. Desondanks heb ik al een zeer goed beeld over wat ik van deze cam vind:
Voordelen:
Lange batterijduur.
Mooi helder 3" schermpje (iets van 580 bij 390 vermoed ik.. 230k...)
Behoorlijk rap met bediening en foto mogelijkheden.
Veel features en instelmogelijkheden voor een compact.
Beeld stabilisatie
Nadelen:
Bediening is een beetje priegel klein, ook zit je snel met je vinger voor de lens. Dankzij de 3" is hij een beetje lastig beet te pakken daardoor, maar dat went wel.
Heeft geen RAW, had ik wel graag gezien. As ze toch alles erop en eraan doen, maak het dan ook maar eens af met deze optie
Niet zo gestoken scherp als een goede cam met een grotere lens. Acht dit geldt voor alle compacts
De T30 zit in het 400-500 prijssegment. Voor zo circa 420e is hij goed te vinden.
Reviews:
http://dpinterface.com/reviews/sony-cybershot-t30/index.html
http://www.dcresource.com/reviews/sony/dsc_t30-review/
http://www.416-1100.com/gallery/1444312
Voordelen:
Lange batterijduur.
Mooi helder 3" schermpje (iets van 580 bij 390 vermoed ik.. 230k...)
Behoorlijk rap met bediening en foto mogelijkheden.
Veel features en instelmogelijkheden voor een compact.
Beeld stabilisatie
Nadelen:
Bediening is een beetje priegel klein, ook zit je snel met je vinger voor de lens. Dankzij de 3" is hij een beetje lastig beet te pakken daardoor, maar dat went wel.
Heeft geen RAW, had ik wel graag gezien. As ze toch alles erop en eraan doen, maak het dan ook maar eens af met deze optie
Niet zo gestoken scherp als een goede cam met een grotere lens. Acht dit geldt voor alle compacts
De T30 zit in het 400-500 prijssegment. Voor zo circa 420e is hij goed te vinden.
Reviews:
http://dpinterface.com/reviews/sony-cybershot-t30/index.html
http://www.dcresource.com/reviews/sony/dsc_t30-review/
http://www.416-1100.com/gallery/1444312
Verwijderd
Heb een aantal foto's met de FX01 geschoten, maar naar mijn mening zijn die verhalen een beetje te overtrokken. Het valt best mee.Verwijderd schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 15:54:
Verwijderd
Iemand nog suggesties?Verwijderd schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 15:54:
Ben ook op zoek naar een camera als vervanger voor mijn oude Sony P70. Aangezien ik afgelopen tijd wat heb lopen spelen met de D70s van mijn vader ben ik er achtergekomen dat handmatig instellen leuk kan zijn.
Mijn eisen:
- Een lekkere accu dus ook^
Holleboomer, diverse camera's zijn dan wellicht wat. Misschien is het leuk om ook naar de Fuji FinePix F30 te kijken, kost net wat minder dan €350.
Ik heb zelf de Casio Exilim Z850 gekocht. Omdat het gros van de camera's een "redelijke" fotokwaliteit biedt, heb ik ook gekeken naar een aantal andere features die ik belangrijk vind:Verwijderd schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 15:54:
Mijn eisen:
- Een lekkere accu dus ook^
- Filmpjes compressie (mpeg4)
- Sterke flits
- Gewicht
De Z850 voldoet hier voor mij aan.
Als ik kijk naar je eisen, dan heeft ie i.i.g. een groot scherm (2,5"). 8 MP is genoeg voor A4.
Daarnaast biedt een leuke modus: een burst-mode waarbij de flitser ook 3x af gaat!
Ik heb 'm nu een kleine week in bezit en andere leuke features zijn dat je redelijk wat fotobewerking kan doen op de camera zelf (aanpassen wit-balans, resizen, trimmen) en ook video-bewerking (filmpjes korter maken).
De ruisonderdrukking is zeker niet zo goed als de Fuji F10/11/30. Als je voor fotokwaliteit gaat, is dat zonder meer de beste camera. Deze presteert zelfs op ISO800 nog best goed! De Z850 gaat normaal gesproken tot ISO400 (waarbij er al vrij veel ruis is), maar kan ook nog eens tot 1600 (waarbij de kwaliteit absoluut niet goed te noemen is).
Wellicht dat je deze camera (of de voorloper, de Z750 met betere videokwaliteit maar een veel zwakkere flits) ook kan onderzoeken....
Op dit moment heb ik een canon ixus 430.
Moet zeggen dat wat betreft de kleuren en hoe de fotos er over het algemeen uitzien, meer dan tevreden ben. Echter de 3x zoom ben ik zat, wil meer zoom.
Nu ben ik dus op zoek naar een camera met de volgende vereisden:
- 10x of meer zoom.
- goede macro functie.
- de camera mag best veel instel functies hebben omdat ik het leuk vind om daar mee te spelen maar het moet ook een goede automatische functie hebben.
- 200 iso moet nog goed genoeg zijn wat betreft ruis voor het afdrukken van foto´s liefste ook nog goede kwalieit op 400 iso (maar denk dat dat met dit budget iets teveel gevraagd is)
- Liefste ook nog de mogelijkheid om handmatig scherp te stellen.
- Moet geen bakbeest van een camera zijn, maar hoeft ook niet een mega compacte camera te zijn.
Camera´s waar ik zelf al naar gekeken heb:
- Fuji finepix S5600
- Canon S3
- Panasonic FZ7
- Sony H5
Zijn er nog andere suggesties? Of welke zouden jullie kiezen uit de bovenste 4 en waarom?
Moet zeggen dat wat betreft de kleuren en hoe de fotos er over het algemeen uitzien, meer dan tevreden ben. Echter de 3x zoom ben ik zat, wil meer zoom.
- 10x of meer zoom.
- goede macro functie.
- de camera mag best veel instel functies hebben omdat ik het leuk vind om daar mee te spelen maar het moet ook een goede automatische functie hebben.
- 200 iso moet nog goed genoeg zijn wat betreft ruis voor het afdrukken van foto´s liefste ook nog goede kwalieit op 400 iso (maar denk dat dat met dit budget iets teveel gevraagd is)
- Moet geen bakbeest van een camera zijn, maar hoeft ook niet een mega compacte camera te zijn.
- Fuji finepix S5600
- Canon S3
- Panasonic FZ7
- Sony H5
Zijn er nog andere suggesties? Of welke zouden jullie kiezen uit de bovenste 4 en waarom?
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Verwijderd
Dit zijn ook toevallig 3 camera's die ik ook op het oog heb op de sony na die heb ik niet bekeken.DjWannaB2002 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 20:31:
- 10x of meer zoom.
- goede macro functie.
- Fuji finepix S5600
- Canon S3
- Panasonic FZ7
- Sony H5
Daarom zou ik ook graag een beetje willen geholpen worden.
Wat ik graag wil is leuke foto's kunnen maken met macro's etc omdat ik vooral een beginner ben weet ik niet wat een goede camera is.
Ik hhop dus dat er iemand is die zou kunnen helpen.
Zelf heb ik de S5600 gekozen omdat de FZ7 slecht te vinden is en nog een stukje duurder. Tot nu toe geen spijt van maar lees ook eens het S5600 topic door voor voorbeelden, pro en contra's.DjWannaB2002 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 20:31:
- 10x of meer zoom.
- goede macro functie.
- Fuji finepix S5600
- Canon S3
- Panasonic FZ7
- Sony H5
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell
Tja wat betreft ruis verhoudingen is de S5600 een hele goede (heb het S5600 topic al doorgenomenIorGie schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 23:58:
[...]
Zelf heb ik de S5600 gekozen omdat de FZ7 slecht te vinden is en nog een stukje duurder. Tot nu toe geen spijt van maar lees ook eens het S5600 topic door voor voorbeelden, pro en contra's.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Dit topic is gesloten.