Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatchampion
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:03
Afbeeldingslocatie: http://www.globalsourcesdirect.com/catalog/TT-WP-06.jpg

dit voldoet.

(heb namelijk ook een uit de VS)

[ Voor 54% gewijzigd door greatchampion op 10-05-2008 22:26 . Reden: duidelijkere plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 14:03
jurk738 schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 21:52:
Ik zit er ook aan te denken om een TZ5 uit de US te halen, en ik zag in de US manual dat er daar een stekker-oplader (of hoe heet dat) bij zit. Doe jij er gewoon een plug converter tussen of heb je misschien een mooiere oplossing?
Gewoon een plug-convertertje ertussen... bij de TZ3 lader (dezelfde als de TZ5 overigens) ook altijd zo gedaan. No problemo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 12:41

MikeVM

- Baloo -

ik zoek een camera voor mijn ouders die: makkelijk in gebruik is, compact en stevig is..

het moet een camera zijn die alle witbalans en snufjes zelf instelt op een goede manier zodat je altijd goede fotos hebt..

ze hadden zelf interesse in de Sony Cybershot DSC T200 (omdat ze dit bij kennissen hebben gezien..

het budget is 300 euro.

ook interessant is om weten welke van deze cameras ik in china zou kunnen kopen.
waarbij het belangrijk om weten is : • Garantie (wereldwijd?)
• geinstalleerde taal
• prijs (welke zal ik in china veel goedkoper vinden dan hier, bv aziatische merken)

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 14:40
Ik blijf maar twijfelen... heb het geluid van de TZ5 gehoord (movies) maar dat is behoorlijk bagger vergeleken met mijn 4 jaar oude Powershot S60. En ik schiet toch ook best veel filmpjes met mijn Powershot en ik zit niet te wachten op nog een losse videocamera.

Ik snap niet waarom de TZ5 in 8bit/8KHz audio captured :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien omdat de CPU / geheugen het anders niet aankan? Ik noem maar wat. Tegelijkertijd moet er namelijk ook HD video worden opgenomen. Het crappy geluid is trouwens het enige wat ik aan de TZ5 echt als minpunt zie. Maarja, je moet toch keuzes maken. Je krijgt tegelijkertijd ook een hele hoop andere fantastische functies er voor terug.

Maak gewoon voor elke feature een wegingsfactor en ga dan de camera's daarop vergelijken. Degene die het hoogste scoort die neem je ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2008 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Ja dat snap ik, echter scoren alle camera's tot nu toe lager dan mijn S60 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan moet je dus gewoon weer een S60 nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Ik las trouwens net dat er voor de TZ3 een keer gelekte firmware was... als ze dit nou voor de TZ5 doen en de audio quality omhoog gooien, ik weet zeker dat die chip dat beetje extra data kan verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beccie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2021
Ik heb de keuze gemaakt om geen dslr meer te kopen, maar een compact waarbij ik ook manueel kan instellen. Nu twijfel ik tussen de nikon coolpix p80 en de panasonic tz5. Ik heb van de Nikon al een paar foto's gezien, tenminste die met dat toestel zijn gemaakt en ik vond de kleuren heel erg hard. Gras dat gewoon bijna licht gaf zo groen was het. Ik wil het liefst een beetje een allround toestel, wat ik kan meenemen op vakantie en waarmee ik veel kan doen. Groothoek, macro, ruis is een probleem bij compact. Maar goed een toestel wat redelijk omgaat bij ruis.
Wat zou een optie zijn, ik heb nu de ixus 70, maar die heeft maar weinig zoom, en dat is toch wel een nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
n00bs schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 19:20:
.....echter scoren alle camera's tot nu toe lager dan mijn S60 :/
Kun je je voorstellen dat mensen ondertussen moe worden van je S60 uit 2004? Accepteer nu eens de situatie van vandaag. Je S60 is defect dus je moet wat anders kiezen... en KIES iets... het is niet het einde van de wereld als je geen 100% perfecte camera kunt vinden.

De TZ5 begint me erg goed te bevallen... de intelligent auto-mode is fantastisch, je kunt iedereen de camera in de handen duwen en er bijna blindelings op vertrouwen dat het goed komt. Ik neem veel foto's van m'n kids dus dan is de face detection zeer prettig, en deze werkt dan ook subliem.
De filmpjes zijn qua audio niet zo goed als die uit m'n S5is, maar oke, beeldkwaliteit is prima. Let bij het afspelen wel dat je een goede player hebt, Gomplayer kon op m'n 3 jaar oude laptopje het geluid en beeld niet in sync houden (beeld ging in slow motion), mpc-hc lukte dit wel probleemloos.

Ik heb 4 (momenteel even 5) camera's maar de recente TZ-modellen steken met kop en schouders boven de andere uit als het gaat om veelzijdigheid en fun-factor, en de foto-kwaliteit is mij goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niks meer aan toe te voegen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
n00bs schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 19:20:
Ja dat snap ik, echter scoren alle camera's tot nu toe lager dan mijn S60 :/
Tot die ontdekking kwam ik ook toen mijn (campact)camera overleden was en ik een nieuwe moest kopen, er is door de jaren heen op een aantal fronten zelfs achteruitgang geweest ipv. vooruitgang... |:(

En tot overmaat van ramp zei mijn moeder ineens, we hebben nog een klein camera'tje nodig voor op vakantie morgen, dus toen maar één bij de mediamarkt uitgezocht, het is deze geworden:
http://www.dpreview.com/reviews/canona720is/

Camera heeft IS, is volledig manueel te bedienen, er is een soord custum firmware aanvulling waarmee je RAW foto's kan maken en er een hoop extra functies oa. live histogram (Lum/r/g/b) en live highlight clipping op het moment dat je de ontspan knop halfindrukt, dan zie je gelijk rode vlakken op de plekken die klippen. Zitten zelfs aantal spelletjes, calendar, textpad achtig iets om text files te openen en te bewerken en je kan custum scrips laden die je van internet haald of zelf maakt.
De aanvulling op de firmware zet je op de geheugenkaart en word geboot in het ram van de camera op het moment dat de camera opstart, de orgineele word dus niet gewijzigt; mochten er problemen zijn dan haal je het geheugen kaartje eruit en is je camera net als aankoop.

Nadeel van de camera: sensor is pink-nagel grote, canon zet helaas geen FUJI sensoren in zijn cams.... hoge iso's zijn dus helemaal niks maar door de toegevoede RAW functionaliteit en neatimage nog een beetje tegen te gaan zonder direct al het detail te verliezen.

[ Voor 63% gewijzigd door Lennart_1337 op 14-05-2008 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 21:20
catchingfire schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 08:05:
[...]

Kun je je voorstellen dat mensen ondertussen moe worden van je S60 uit 2004? Accepteer nu eens de situatie van vandaag. Je S60 is defect dus je moet wat anders kiezen... en KIES iets... het is niet het einde van de wereld als je geen 100% perfecte camera kunt vinden.

De TZ5 begint me erg goed te bevallen... de intelligent auto-mode is fantastisch, je kunt iedereen de camera in de handen duwen en er bijna blindelings op vertrouwen dat het goed komt. Ik neem veel foto's van m'n kids dus dan is de face detection zeer prettig, en deze werkt dan ook subliem.
De filmpjes zijn qua audio niet zo goed als die uit m'n S5is, maar oke, beeldkwaliteit is prima. Let bij het afspelen wel dat je een goede player hebt, Gomplayer kon op m'n 3 jaar oude laptopje het geluid en beeld niet in sync houden (beeld ging in slow motion), mpc-hc lukte dit wel probleemloos.

Ik heb 4 (momenteel even 5) camera's maar de recente TZ-modellen steken met kop en schouders boven de andere uit als het gaat om veelzijdigheid en fun-factor, en de foto-kwaliteit is mij goed genoeg.
Je haalt me de woorden uit mijn mond. Begon dit topic al over te slaan omdat ik het zat begon te worden dat geen enkele hedendaagse camera opkon tegen die S60.
Gelukkig ben ik wel zeer tevreden met mijn net gekochte Panasonic FZ-18 :)

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
beccie schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 20:31:
Ik heb de keuze gemaakt om geen dslr meer te kopen, maar een compact waarbij ik ook manueel kan instellen. Nu twijfel ik tussen de nikon coolpix p80 en de panasonic tz5. Ik heb van de Nikon al een paar foto's gezien, tenminste die met dat toestel zijn gemaakt en ik vond de kleuren heel erg hard. Gras dat gewoon bijna licht gaf zo groen was het. Ik wil het liefst een beetje een allround toestel, wat ik kan meenemen op vakantie en waarmee ik veel kan doen. Groothoek, macro, ruis is een probleem bij compact. Maar goed een toestel wat redelijk omgaat bij ruis.
Wat zou een optie zijn, ik heb nu de ixus 70, maar die heeft maar weinig zoom, en dat is toch wel een nadeel.
TZ5 heeft geen handmatige modus. Ik heb zelf sinds 2 weken de FZ-18, welke deze wel heeft. Persoonlijk ben ik zeer onder de indruk van de scherpte, kleuren en contrast van de foto's die eruit komen. (oh, en die beeldstabilisator is zeer wauw, ik schiet op volle tele gewoon uit de losse hand onbewogen plaatjes :p)

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Lennart_1337 schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 09:33:
[...]

En tot overmaat van ramp zei mijn moeder ineens, we hebben nog een klein camera'tje nodig voor op vakantie morgen, dus toen maar één bij de mediamarkt uitgezocht, het is deze geworden:
http://www.dpreview.com/reviews/canona720is/
Had stukken slechter gekund. Dit ding heeft iig goede Av en Tv modes enzo (ook redelijk precieze manuele macro focus). Ik heb alleen ervaring met de 710IS en ik weet dat die fantastische resultaten kan geven (net als de goedkopere powershots uit de 5x0 serie). Als je hem op ISO400 gebruikt moet je iig de chroma noise 'behandelen', dan ziet het er nog wel redelijk uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Aham brahmasmi op 14-05-2008 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Xanion schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 11:27:
TZ5 heeft geen handmatige modus. Ik heb zelf sinds 2 weken de FZ-18, welke deze wel heeft.
Ik vind 't hebben van Av/Tv modes op een compact met een miniscule sensor niet zo ontzettend zinvol, invloed op je DoF heeft 't in ieder geval nauwelijks. Op m'n dSLR gebruik ik niets anders, maar op m'n S5is schiet ik altijd in P-mode, ondanks dat die wel het hele PASM-riedel heeft... Persoonlijk heb ik het dus nog niet gemist op de TZ5 (en ook niet voorheen op de TZ3), je kunt met de scn-modes ook 99% van je doelstellingen behalen, zonder dat je je met Av/Tv hoeft te gaan pielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n00bs schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 17:02:
Ik blijf maar twijfelen... heb het geluid van de TZ5 gehoord (movies) maar dat is behoorlijk bagger vergeleken met mijn 4 jaar oude Powershot S60. En ik schiet toch ook best veel filmpjes met mijn Powershot en ik zit niet te wachten op nog een losse videocamera.

Ik snap niet waarom de TZ5 in 8bit/8KHz audio captured :?
Hier kun je voorbeeldjes bekijken van filmpjes die je met dit toestel kan maken. Hoewel het geluid misschien niet opperbest is, maakt het beeld dat meer dan goed. Jouw S60 maakt niet zo'n beelden, gok ik ;) .

Ik ben verliefd geworden op deze camera, hoewel ik nog aan het twijfelen ben tussen de TZ5 en de DMC-LX2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
catchingfire schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 11:44:
[...]

Ik vind 't hebben van Av/Tv modes op een compact met een miniscule sensor niet zo ontzettend zinvol, invloed op je DoF heeft 't in ieder geval nauwelijks. Op m'n dSLR gebruik ik niets anders, maar op m'n S5is schiet ik altijd in P-mode, ondanks dat die wel het hele PASM-riedel heeft... Persoonlijk heb ik het dus nog niet gemist op de TZ5 (en ook niet voorheen op de TZ3), je kunt met de scn-modes ook 99% van je doelstellingen behalen, zonder dat je je met Av/Tv hoeft te gaan pielen.
Klopt enigszins, maar Beccie vroeg om een toestel met manuele instellingen. Je hebt wel gelijk betreffende die de iA stand, die doet het al zeer goed op de FZ-18, zeker voor mijn vrouw. :)
Ik schiet zelf de meeste foto's op de P-Stand, aangezien ik dan nog ietsjes meer controle heb. (en de ISO vast kan zetten op max400 wat op de iA niet kan) Ik krijg op de FZ-18 trouwens een redelijk goede DoF in mijn foto's door een hoger diafragma te pakken met groter brandpuntsafstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
stefimke>

Ik schiet ook meestal in P, maar Av en Tv gebruik ik ook toch nog redelijk vaak en af en toe in zeer moeilijke omstandigheden full manual. Ik zie toch wel degelijk verschil in F2.8 en F8 met een compact camera en om als voorbeeld de TZ5 te nemen die in het algemeen aardige plaatjes schiet heeft wel last van weinig DOF... nu ken ik verder de camera niet, maar ik neem aan wanneer je een landschap mode oid kiest dat deze wel een hogere diafragmawaarde krijgt waardoor er wel meer DOF is.

mannizzel>

Daar heb je absoluut gelijk in en dat zei ik op de voorgaande pagina ook al. Ik vind het beeldkwaliteit van het filmgedeelte fantastisch voor een compactcamera. Nu zou er enkel een gelekte firmware ergens moeten staan in de hoop om deze aan te passen (audio bitrate).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beccie
Ik vind de filmkwaliteit van het linkje wel goed, beter dan dat van mijn ixus 70 hoor. Maar goed een fototoestel is een fototoestel en geen filmcamera. Als de TZ5 goede resultaten geeft in de automatische stand, hoeft er van mij niet per se een manuele functie op te zitten.
De canon S5IS, is dat wat? Heeft volgens mij een mindere zoom dan de panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Wel fraaie belichting en scherpte hier van de TZ5 op een zonnige dag: http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=27911223
Ook deze bloemenpracht staat er mooi op al mag er soms wel wat meer dof zijn: http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=27922757

Vuurwerk met de TZ5 op vuurwerkstand, 10x zoom: http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=27910732
Ook best goed gelukt, gezien de omstandigheden. Met kortere sluitertijden, kleiner diafragmawaarde waren er overigens wel mooiere plaatjes uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

wat is Dof?

Was gister even bij de Dixons daar stonden de Lumix FZ18 en de TZ5 naast elkaar. dan is de FZ18 toch aardig groter, zo te zien iets groter kwa hoogte en breedte, maar dat is voor mij niet zo boeiend, maar door de dikke lens issie een stuk dieper.

Voor de rest ksoten ze daar beide iets van 388,- erg duur dus, online zijn ze beide rond de 100,- goedkoper.

[ Voor 94% gewijzigd door Chaoss op 15-05-2008 08:22 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Chaoss schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 08:17:
wat is Dof?

Was gister even bij de Dixons daar stonden de Lumix FZ18 en de TZ5 naast elkaar. dan is de FZ18 toch aardig groter, zo te zien iets groter kwa hoogte en breedte, maar dat is voor mij niet zo boeiend, maar door de dikke lens issie een stuk dieper.

Voor de rest ksoten ze daar beide iets van 388,- erg duur dus, online zijn ze beide rond de 100,- goedkoper.
Ga hier eens wat rondneuzen:
http://www.dpreview.com/l...cal/Depth_of_Field_01.htm
http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/

Ja, de FZ18 is behoorlijk dik/diep. Die past niet in je (jas)zak. Toen er eens eentje in mijn handen had vond ik hem wel opvallend licht (tov mijn Nikon F70).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

ah Depth of Field... ja dat verklaard een hoop :)

jah de FZ18 weegt 400 gram en de TZ5 240 gram... idd niet schrikbarend, maar het gewicht maakt me ook niet veel uit zolang het maar onder de 500 gram blijft... voordeel van de FZ18 is wel dat je hem lekker stevig beet kunt houden :P mis ik nogal eens bij compact camera's vaak hou je die alleen met je vingertoppen beet waardoor je weer meer beweegt (ik tenmisnte wel) terwijl je een wat grotere camera met heel je rechterhand beet kunt houden.

kwa afmetingen issie zo'n 15mm breder en hoger, maar meer dan 2x zo dik/diep 36,5mm tegen 88mm... dus das fors jah :P

[ Voor 10% gewijzigd door Chaoss op 15-05-2008 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
Chaoss schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 08:41:
ah Depth of Field... ja dat verklaard een hoop :)

jah de FZ18 weegt 400 gram en de TZ5 240 gram... idd niet schrikbarend, maar het gewicht maakt me ook niet veel uit zolang het maar onder de 500 gram blijft... voordeel van de FZ18 is wel dat je hem lekker stevig beet kunt houden :P mis ik nogal eens bij compact camera's vaak hou je die alleen met je vingertoppen beet waardoor je weer meer beweegt (ik tenmisnte wel) terwijl je een wat grotere camera met heel je rechterhand beet kunt houden.

kwa afmetingen issie zo'n 15mm breder en hoger, maar meer dan 2x zo dik/diep 36,5mm tegen 88mm... dus das fors jah :P
TZ5 is een pocketcam
FZ18 is een DSLR look-a-like. (en met nog meer telezoom dan de TZ5)
Oftewel, 2 verschillende doelgroepen.
Bij de FZ18 zit een nekkoord bij zodat je 'm gewoon om je nek kunt hangen. Heb zelf pas de FZ18 gekocht en ben zeer tevreden. Hangt lekker om de nek, handen vrij dus, snel gepakt en zeer snel je foto genomen. Kwa fotokwaliteit zullen de twee niet veel verschillen, gewoon kijken welke body je het beste aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

jah zover was ik ook kwa verschillen :P kwa body spreekt de FZ18 me meer aan, ook omdattie dus steviger in de hand ligt. Kwa spec zijn ze idd erg vergelijkbaar... behalve dan dat de lens iets anders is en je veel meer zoom hebt... heb alleen geen idee of ik al die extra zoom uberhaupt wel zou gebruik :P

Kwa meeneem gemak wint de TZ5 uiteraard... hij is gelukkig neit heel erg klein... maar wel jaszak formaat. khoef ook echt geen broekzak formaatje... kga binnenkort eens naar een mediamarkt hopelijk hebben ze daar beide modellen zodat ik ze even vast kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Mbt dof en de TZ5: http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=27931745
Is er een bezitter hier die dit kan testen, dit ook naar aanleiding van een eerdere posting van mij. Ik creeer ook in de meeste gevallen liever meer dof en schepere afbeeldingen (zeker met veel licht).

Kan je trouwens mbt het filmgedeelte de Af voor goed uitzetten? of moet dit keer op keer uitgezet worden wanneer de movie mode geselecteerd wordt?

[ Voor 20% gewijzigd door n00bs op 15-05-2008 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Chaoss schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 10:58:
... behalve dan dat de lens iets anders is en je veel meer zoom hebt... heb alleen geen idee of ik al die extra zoom uberhaupt wel zou gebruik :P
Het verschil in zoom tussen 280 en 400-nogwat mm zoom klinkt als gigantisch maar in de praktijk is echt niet zo heel groot hoor. Met een paar stappen naar voren bereik je hetzelfde.
Kwa meeneem gemak wint de TZ5 uiteraard... hij is gelukkig neit heel erg klein... maar wel jaszak formaat. khoef ook echt geen broekzak formaatje...
TZ5 past makkelijk in een broekzak, ja in een pantalon of een linnen broek ziet het misschien gek uit maar in een jeans kan ie perfect.

Ik heb een S5is, die is qua size vergelijkbaar met de FZ18... enorm bakbeest t.o.v. de TZ5 en veel minder portable. Voor de S5is/FZ18 moet je echt een "tas" meenemen, een TZ5 neem je mee zonder daar ook maar enige hinder van te ondervinden.
n00bs schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 13:35:
Mbt dof en de TZ5: http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=27931745
Is er een bezitter hier die dit kan testen, dit ook naar aanleiding van een eerdere posting van mij. Ik creeer ook in de meeste gevallen liever meer dof en schepere afbeeldingen (zeker met veel licht).
Niet helemaal waar wat er staat. Ja, hij probeert een zo open mogelijk diafragma te kiezen in veel situaties als hij op zoek is naar licht. Maar even snel door wat foto's browsend op m'n TZ5 dan zie ik dat hij bijvoorbeeld in de iA-landscape mode ook F8 gebruikt in stralend zonnig weer. En ik zie ook foto's met F4.1 en F4.3 ertussen... dus het is dus ook niet zo dat ie alleen maar wide open en een max aperture setting heeft.
Kan je trouwens mbt het filmgedeelte de Af voor goed uitzetten? of moet dit keer op keer uitgezet worden wanneer de movie mode geselecteerd wordt?
Ja, de continuous af setting is sticky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Dank je voor de snelle reactie :)
Het feit van de F4.1 zal denk ik wel zo zijn dat er ingezoomd is en daarbij de verhouding natuurlijk van brandpuntafstand tot de lensgrootte veranderd.

Welke diafragmawaarde wordt er gebruikt wanneer er niet ingezoomed wordt bij de vuurwerkstand?

[ Voor 20% gewijzigd door n00bs op 15-05-2008 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
n00bs schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 14:09:
Welke diafragmawaarde wordt er gebruikt wanneer er niet ingezoomed wordt bij de vuurwerkstand?
F3.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
catchingfire schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 14:05:
[...]
Het verschil in zoom tussen 280 en 400-nogwat mm zoom klinkt als gigantisch maar in de praktijk is echt niet zo heel groot hoor. Met een paar stappen naar voren bereik je hetzelfde.
Voor de meeste mensen maakt dit verschil in zoom inderdaad niet uit, maar ligt er natuurlijk aan wat je fotografeert. Was vorige week met de FZ18 bij een valkenshow (en andere roofvogels) en dankzij de 18* zoom heb ik de vogels er haarscherp en vol in beeld op staan. En een paar stappen naar voren doen mocht ik daar echt niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
ISO comparison, Fuji F100 en Panasonic TZ5: http://forums.dpreview.co...rum=1012&message=27864107
Hier nog wat meer info tussen de TZ5 en F100: http://forums.dpreview.co...rum=1012&message=27912545

Vergelijking Fuji F100 en Canon SD870
http://forums.dpreview.co...orum=1012&thread=27549276

F100 vs FX500:
http://www.pbase.com/jogy/f100fd_fx500

F100 vs FX35
http://www.digitalcamerareview.com/default.asp?newsID=3449

Op zich niet zo vreemd dat ik er ook niet uitkom :+
Op dpreview zijn er ook veel discussies gaande mbt de TZ5, F100, SD950 en paar andere modellen. Elke camera heeft zijn eigen voordelen en nadelen, het is alleen jammer dat ik en waarschijnlijk meerderen een camera zoeken die op elk punt als beste scoort :)

[ Voor 130% gewijzigd door n00bs op 16-05-2008 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beccie
Ik heb vandaag beide toestellen, dat is de panasonic TZ5 en de FZ18, vastgehad. De keuze is uiteindelijk gevallen op de FZ18. Dus morgen kan ik beginnen met uitproberen. Ik heb trouwens gekozen voor de zwarte versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Lens cap voor de TZ5: http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=27953967

Even aan de TZ5 gebruikers: http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=27948277
Dit soort foto's worden keer op keer op dpreview de hemel in geprezen... blijkbaar Panasonic fanboys maar ik vind de kwaliteit echt horrible. Zo zie ik veel foto's waar er verschillende dieptepunten zijn (geen macro's) waar er maar 1 specifiek punt scherp is. Dit is echt extreem irritant en lijkt het net of er iets met je ogen is.

Is er dus een structureel probleem met de TZ5 en focussing? of heeft die TZ5 gewoon geen scherptediepte? of doen al die gebruikers op dpreview iets fout 8)7

[ Voor 76% gewijzigd door n00bs op 17-05-2008 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaduciA666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-08 20:31
Hey, mijn camera is vorige maand in barcelona gestolen en ik heb van de verzekering te horen gekregen dat ik mijn aankoopbedrag (destijds 310 euro) terug krijg.
Ik had een Canon Powershot A710IS, dus ik zou heel makkelijk voor de opvolger kunnen kiezen voor rond de 200 euro en heb ik nog veel over, maar ik zat verder te kijken en ben op een aantal camera's gekomen. Ik zit voor de camera rond de 270 te kijken, want geheugenkaart en tasje moeten er ook nog bij.

Ik kwam uit op de volgende camera's

Panasonic Lumix FZ8, Schiet raw, lijkt mij een erg groot voordeel.
Sony dsc-h7 en h10, meer de h7 want die heeft grotere sluitertijd. De minimale van de H10 is "maar" 1/4 sec.
Fuji FinePix S8000 fd. Voordeel of nadeel weetk zo niet x).
Ook zat ik te denken aan de Canon Powershot S5. Maar deze is volgens mij vergelijkbaar met de FZ8, de een zegt dat je voro de canon moet gaan en de ander zegt voor de Lumix. De powershot is alleen gelijk een stuk duurder. Maar ik heb wel altijd iets bij het merk Canon can ja dat moet ik hebben, want die kleuren zijn gewoon erg mooi. MAar zit er veel verschil tussen die van Canon en de andere? En wat is de beste keus voor mij, ik kom er namelijk niet echt meer uit.

Ik maak vooral macro-foto's, landschapfoto's, en natuurlijk van personen. Verder vind ik het leuk om met instellngen te 'kloten' Maar dat kan op al deze camera's.

Hopelijk brengen jullie mij advies die me verder helpen, als ik nog camera's vergeten ben, vermeld deze dan ook alstublieft :)

Danku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin.MvdB
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-12-2019
n00bs schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 11:31:
Lens cap voor de TZ5: http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=27953967

Even aan de TZ5 gebruikers: http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=27948277
Dit soort foto's worden keer op keer op dpreview de hemel in geprezen... blijkbaar Panasonic fanboys maar ik vind de kwaliteit echt horrible. Zo zie ik veel foto's waar er verschillende dieptepunten zijn (geen macro's) waar er maar 1 specifiek punt scherp is. Dit is echt extreem irritant en lijkt het net of er iets met je ogen is.

Is er dus een structureel probleem met de TZ5 en focussing? of heeft die TZ5 gewoon geen scherptediepte? of doen al die gebruikers op dpreview iets fout 8)7
Noobs, zo langzamerhand begin je mij behoorlijk te irriteren (en als ik het zo lees niet alleen mij). Geen enkele camera is blijkbaar beter dan jouw oude S60. Zit dan niet te zeiken op dit forum en ga met je oude camera foto's maken.
Het feit dat jij geen keuze kan maken, en dat je blijkbaar heel veel aandacht nodig hebt (anders zit je niet 24 uur per dag op dit forum) geeft aan dat je professionele hulp nodig hebt. Ga dat dan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Gaarne enkel een inhoudelijke reactie of reageer gewoon niet. Je hoeft geen Einstein te zijn om te zien dat er heel wat mis is met die foto en ik stel ook als oorzaak de onkunde van bepaalde gebruikers, daarom vraag ik hier advies aan de gebruikers. Ik probeer enkel mijn steentje bij te dragen ook met andere postings met vergelijkingsmateriaal en tips.

Ik vind jouw reactie dus niet terecht. Daarnaast wil ik zelf gewoon iets goeds kopen, elk negatieve punt dat ik tegenkom wil ik zeker van zijn dat ik dit zelf niet zal hebben dan wel makkelijk met photoshop kan corrigeren... toch niet zo vreemd als je 300 Euro uitgeeft waar je hard voor werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Leuk maar ik denk dat je moet opletten dat je de lens-mechaniek niet beschadigd als je de dop er vergeet af te halen, deze is natuurlijk niet gemaakt op het moeten wegduwen van een lensdop.
Ik zie het nut ervan ook niet helemaal in... ik denk dat de TZ-series zichzelf alwel bewezen heeft, heb nog geen lawines aan klachten gelezen over problemen met de front-lens.
Dit soort foto's worden keer op keer op dpreview de hemel in geprezen... blijkbaar Panasonic fanboys maar ik vind de kwaliteit echt horrible.
1) In ELK merk-specifiek forum worden foto's de hemel in geprezen, zo ook bij Panny
2) Als jij in Yosemite rondwandelt en een beertje tegenkomt dan weet ik zeker dat je zoooooo blij bent met een foto van een daadwerkelijk herkenbare beer en dat je deze kwaliteit fantastisch zult vinden. Het gaat hier niet over een dierentuin he, waar je op 5 meter afstand van een beer zit die achter een hek of iets zit.
3) zoals de fotograaf zegt "Definitely some post processing, including cloning out some branches." ... dus niet representatief voor wat er direct uit de TZ5 is gekomen.
Zo zie ik veel foto's waar er verschillende dieptepunten zijn (geen macro's) waar er maar 1 specifiek punt scherp is. Dit is echt extreem irritant en lijkt het net of er iets met je ogen is.
Ik heb geen idee wat je bedoelt, als ik naar m'n foto's kijk zie ik niets irritants en ik denk ook niet steeds dat er iets aan m'n ogen is... please elaborate...

"al die gebruikers"... laat eens eens wat zien van die probleemfoto's want blijkbaar zijn het er zoveel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
n00bs schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 11:59:
Gaarne enkel een inhoudelijke reactie of reageer gewoon niet. Je hoeft geen Einstein te zijn om te zien dat er heel wat mis is met die foto en ik stel ook als oorzaak de onkunde van bepaalde gebruikers, daarom vraag ik hier advies aan de gebruikers. Ik probeer enkel mijn steentje bij te dragen ook met andere postings met vergelijkingsmateriaal en tips.

Ik vind jouw reactie dus niet terecht. Daarnaast wil ik zelf gewoon iets goeds kopen, elk negatieve punt dat ik tegenkom wil ik zeker van zijn dat ik dit zelf niet zal hebben dan wel makkelijk met photoshop kan corrigeren... toch niet zo vreemd als je 300 Euro uitgeeft waar je hard voor werkt.
Alleen jammer dat jouw eerste post waarin je aangeeft een nieuwe camera te willen al stamt uit begin februari. Je zit hier dus al meer dan 3 maanden te roepen dat je een nieuwe camera wilt en ondertussen alle huidige camera's af te kraken. En mijn gevoel zegt dat je nog minstens 3 maanden hier door gaat. Vindt je het gek dan dat mensen zich ondertussen aan jou beginnen te ergeren en jou ook geen advies meer willen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
stefimke>
Voorbeeld waar ik scherptediepte mis: http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=27954378

Overigens is hier de onderste fantastisch: http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=27682690
Hier zitten ook een paar hele goede foto's tussen http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=27897101
maar als we hier kijken: http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=27910995 dan klopt er veel niet...

Ik zie dus echt een mixed bag aan foto's van die camera.

Door: Xanion >
Ik post zowel positief als negatieve zaken en probeer zo objectief mogelijk te blijven en geen fanboy uit te hangen ;) jij ziet dat als negatief, ik zelf niet.
Overigens zoek ik al vanaf 2002 naar een perfecte compact camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
n00bs schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 12:59:
Door: Xanion >
Ik post zowel positief als negatieve zaken en probeer zo objectief mogelijk te blijven en geen fanboy uit te hangen ;) jij ziet dat als negatief, ik zelf niet.
Pik het niet kwaad op, maar iedere keer als ik jouw verhalen lees zie ik gelijk die reclame van de Landmacht voor me met die jongen in de automatiek die maar niet kan kiezen welke snack te nemen. 8) Wel benieuwd, als jij al 6 jaar nodig hebt om de perfecte compact camera te kiezen voor max 300euro. Hoeveel tijd heb jij dan wel niet nodig als je een nieuwe auto wilt kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Xanion schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 13:17:
[...]

Pik het niet kwaad op, maar iedere keer als ik jouw verhalen lees zie ik gelijk die reclame van de Landmacht voor me met die jongen in de automatiek die maar niet kan kiezen welke snack te nemen. 8) Wel benieuwd, als jij al 6 jaar nodig hebt om de perfecte compact camera te kiezen voor max 300euro. Hoeveel tijd heb jij dan wel niet nodig als je een nieuwe auto wilt kopen?
lol, nee lees mijn postings ff terug. Ik heb geen max bedrag. Als ik voor 600 Euro de perfecte compact/ultracompact kan vinden dan geef ik dat er ook voor uit.
Simpel feit dat ik als ik op stap ga geen dSLR mee wil nemen.

Overigens handige review!: http://youtube.com/watch?v=1g4icsP8kRE
ps: goede stabilisatie, lekker simpel menu net als bij Canon (zelfs iets beter naar mijn inzicht).

En mijn excuses als ik vaak negatief over kom, maar heb ook geen fijne dingen de laatste tijd meegemaakt en daarnaast word ik het behoorlijk zat dat de fabricanten die achterlijke megapixelrace voortzetten en daarnaast de kosten steeds verder drukken door de sensors kleiner te maken en de functionaliteit tov voorgaande jaren beperken. En niet te vergeten dat de prijzen absoluut niet gedaald zijn van compact's.

[ Voor 24% gewijzigd door n00bs op 17-05-2008 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:26
n00bs schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 13:20:
[...]

lol, nee lees mijn postings ff terug. Ik heb geen max bedrag. Als ik voor 600 Euro de perfecte compact/ultracompact kan vinden dan geef ik dat er ook voor uit.
Simpel feit dat ik als ik op stap ga geen dSLR mee wil nemen.

Overigens handige review!: http://youtube.com/watch?v=1g4icsP8kRE
ps: goede stabilisatie, lekker simpel menu net als bij Canon (zelfs iets beter naar mijn inzicht).

En mijn excuses als ik vaak negatief over kom, maar heb ook geen fijne dingen de laatste tijd meegemaakt en daarnaast word ik het behoorlijk zat dat de fabricanten die achterlijke megapixelrace voortzetten en daarnaast de kosten steeds verder drukken door de sensors kleiner te maken en de functionaliteit tov voorgaande jaren beperken. En niet te vergeten dat de prijzen absoluut niet gedaald zijn van compact's.
Ik denk niet dat je ooit zult slagen, je zegt dat je nu al 6 jaar aan het zoeken bent naar de perfecte camera. In die 6 jaar ben je nog steeds niet tot de conclusie gekomen dat camera's door mensen worden gemaakt die hun eigen ideëen proberen in de camera's te stoppen. Hieruit zou je kunnen concluderen dat niemand EXACT dezelfde ideëen heeft van een perfecte cam.

Je zou misschien eens moeten zoeken naar een camera die aan je hoofdwensen voldoet, dan zul je veel eerder slagen.

Overigens ben je voor de landmacht dus ongeschikt ;).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
n00bs schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 12:59:

Dan kun je blijven zoeken, want ik kan je garanderen dat je die nooit zult vinden. Elke camera heeft nadelen. Zo heeft de Fuji F31fd goed iso performance, maar t.o.v. een Canon Powershot mis je toch weer een heleboel creatieve opties, heb je sneller onderbelichte foto's, etc.

Highlight clipping, paarse randen, ruis, trage autofocus, trage burst mode, onscherpte in de hoeken, geen groothoek, teweinig tele, teveel processing. Er is altijd wel iets. Ga eerst eens na waar je de camera voor wil gebruiken, maar aan de hand daarvan een lijstje met een paar prioriteiten en kies dan een camera. Hou het wel realistisch, want je leeft nu eenmaal niet in een perfecte wereld. :P

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Ja jullie hebben gelijk en dat weet ik ook wel, maar laat mij nou in die illusie dat er ooit wel een perfecte camera komt :p

Overigens heb ik de TZ5 nog niet in handen gehad, maar ook na het zien van die youtube review blijft het wel een camera die hoog op mijn lijst staat wat richting perfectie oid gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:45

Fiber

Beaches are for storming.

n00bs schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 13:45:
Ja jullie hebben gelijk en dat weet ik ook wel, maar laat mij nou in die illusie dat er ooit wel een perfecte camera komt :p

Overigens heb ik de TZ5 nog niet in handen gehad, maar ook na het zien van die youtube review blijft het wel een camera die hoog op mijn lijst staat wat richting perfectie oid gaat ;)
Ik zoek ongeveer hetzelfde..... De output en controls van een fullframe Canon EOS-1Ds Mark III met een bijpassende set lenzen van 10 tot 500 mm en een goede flitser. Maar dit dan wel in het fomaat van een Canon Digital Ixus 80 oid en liefst onder de 100 Euro...... ;)

*Vrolijk verder droomt*

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Blijkbaar ben ik minder kritisch dan jij... ik vind dat er weinig mis is met de platen.
maar als we hier kijken: http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=27910995 dan klopt er veel niet...
zeker gezien het statement "All shot with TZ5 at 16.9X" (dwz digital zoom) vind ik ook nier niks op aan te merken...
Let me burst your bubble: die vind je zelfs over 10 jaar nog niet. Koop gewoon een camera en ga foto's knippen... word je zelf niet gek van het gepolder? Je zou het goed doen in de 2e kamer >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin.MvdB
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-12-2019
n00bs schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 11:59:

Het gaat mij niet om die ene foto die iemand op het forum van dpreview heeft neergezet waar jij je opmerkingen over hebt gemaakt. Ikweet zeker dat ook jij met je S60 wel eens een mindere foto hebt gemaakt.

Je wilt een camera wat alles kan, ook film opnames, liefst met Dolby Surround, op HD formaat, waarbij de foto's ook op 16:9 zonder bewerking (ik moet de eerste professionele fotograaf nog tegenkomen die een foto onbewerkt in een tijdschrift heeft geplaatst) direct goed uit de aangesloten printer komen rollen, en dat voor 300 euro. Dit is er niet en zal ook niet gaat komen, maw je leeft in een droomwereld (en dan in je eigen droomwereld). Je kraakt de ene dag een foto gemaakt met een TZ5 af, terwijl een paar dagen later het ineens wel weer goed is. Trouwens DPreview (en dan de reviews) staat bekend als vrij onpartijdig (helemaal objectief is het nooit), beter dan welke andere site dan ook.

Ik weet zeker dat je geen schoenen aan hebt waarmee je kunt voetballen, bergbeklimmen, zwemmen, volleyballen, tegen-het-plafond-aan kan lopen. En uiteindelijk zijn het volgens jou de fabrikanten die het niet goed doen. Wordt wakker, koop een camera (of blijf bij je oude), maar neem eens een keuze.

Iets waar ik je wel gelijk in geef is de onnodige megapixelrace bij cameras waar je in jpeg fotografeert. Heeft geen enkel nut, MAAR de consument wil het, en daar wordt dus geld aan verdiend door de fabrikanten door eens in de zoveel tijd een nieuwe camera met nog meer megapixels op de markt te brengen. Leer er mee leven, je hoeft het niet te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
stefimke>

Digitale zoom... you made my day. Dat had ik niet gezien en dat verklaart dus "the horror" :) en idd dan is er niks mis met de foto.

Overigens ben ik vandaag de TZ5 gaan bezichtigen. Eerste indruk van voor "wat groot" envenals van iemand die met mij mee was. Het gewicht was ook aan de zware kant, maar van boven en opzij oogt de camera een stuk compacter. Het vooraanzicht van de relatief grote lens laat de camera groter ogen dan als je hem in handen hebt. Het gewicht is op zich mee te leven en ik zie ook nu wel in dat ik of voor een Ixus moet gaan die ik makkelijk overal mee kan nemen of de Fuji F100 of een camera met meer opties en een absoluut fantastische lens.

Tot nu toe gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar de betere lens, overal scherp, geen softe hoeken, weinig vignetting en relatief compact voor het zoombereik. De controlopties zien er goed en overzichtelijk uit, de knoppen en de camera voelt gewoon zeer degelijk aan en de knoppen zijn steviger dan ik had verwacht. Groot scherm erg mooi, alleen even opletten met het plaatsen van de vingertjes.

Nu nog op zoek naar een eventueel goedkoop en effectief, compact tasje en dan denk ik dat ik toch de knoop doorhak. Ik zal hem dan ook niet bij de MM gaan aanschaffen omdat het prijsverschil toch nog na afdingen ;) te groot blijft vergeleken met een webshop. Verder nog een 8GB transcend 6x kaartje erbij en dan lekker gaan schieten en kijken wat ik zelf eruit kan toveren.

Mocht ik de koop werkelijk doen, dan zal ik op zeker veel foto's hier plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

ik ben al tijden op zoek naar een vervanger voor mn sony p150 (snif) maar ik wil uitsluitend een camera die raw ondersteunt (dont care for jpgs) , maar wel compact (plat) is. Hij moet wel in mn zak passen. De Panasonic DMC LX2 (is zo goed als idententiek aan de leica dlux 3) staat eenzaam op nummer 1 van mn lijstje.. maar omdat deze toch ook alweer uit 2006 is twijfel ik..

wat voorbeelden van fotos van deze camera hier en hier.

de Panasonic Lumix DMC-FX100/FX500 vindt ook wel erg impressive, maar deze heeft dus ook weer geen Raw support.. Ik las net dat raw files 20Mb groot zijn.. dus wellicht toch niet practisch en essentieel voor een point en shoot camera?

kunnen jullie mij een andere echt goede compact camera aanraden die ook 10MP plus is en Raw ondersteunt? wat me trouwens opvalt is dat bijna alle huidige modellen op 100% toch wel erg veel ruis hebben. (Voor het betere werk heb ik een nikon dslr trouwens)

[ Voor 16% gewijzigd door dadj op 18-05-2008 12:09 ]

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
n00bs schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 19:23:
Nu nog op zoek naar een eventueel goedkoop en effectief, compact tasje en dan denk ik dat ik toch de knoop doorhak. Ik zal hem dan ook niet bij de MM gaan aanschaffen omdat het prijsverschil toch nog na afdingen ;) te groot blijft vergeleken met een webshop. Verder nog een 8GB transcend 6x kaartje erbij en dan lekker gaan schieten en kijken wat ik zelf eruit kan toveren.
Mocht je het perfecte tasje voor de TZ5 gevonden hebben: please share! Ik ben ervan overtuigd dat jij netzolang zoekt tot je het meest geschikte tasje gevonden hebt :). Ik gebruik nu een Lowepro DRES8S (niet meer courant geloof ik) die ik jaren geleden voor mijn Canon S45 heb gebruikt. Prima tasje, lekker stevig, maar ook wel vrij bulky. Zoek eigenlijk iets compacters.

Wat betreft SD-kaartjes heb ik nog een leuke tip: Sandisk Plus kaartjes, dat zijn Ultra II's (snel zat) met een ingebouwde USB-stekker. Super-handig! Nooit geen kabeltjes/readers meer nodig, gewoon meteen plug&play in een USB poort. Inmiddels ook als 8GB versie te krijgen, wat duurder dan een normaal kaartje uiteraard, maar erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 19:58:
[...]

Mocht je het perfecte tasje voor de TZ5 gevonden hebben: please share! Ik ben ervan overtuigd dat jij netzolang zoekt tot je het meest geschikte tasje gevonden hebt :). Ik gebruik nu een Lowepro DRES8S (niet meer courant geloof ik) die ik jaren geleden voor mijn Canon S45 heb gebruikt. Prima tasje, lekker stevig, maar ook wel vrij bulky. Zoek eigenlijk iets compacters.

Wat betreft SD-kaartjes heb ik nog een leuke tip: Sandisk Plus kaartjes, dat zijn Ultra II's (snel zat) met een ingebouwde USB-stekker. Super-handig! Nooit geen kabeltjes/readers meer nodig, gewoon meteen plug&play in een USB poort. Inmiddels ook als 8GB versie te krijgen, wat duurder dan een normaal kaartje uiteraard, maar erg handig.
Ik ben zelf ook erg lang bezig geweest met het vinden van een tasje voor de TZ5. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de Lowepro Rezo 30 (grijze). Kan deze iedereen aanraden :)

Qua kaartje was ik snel klaar. Ik wou iig de net uitgekomen 16gb SDHC. Aangezien op dat moment alleen transcend deze aanbood voor een redelijke prijs was de keuze snel gemaakt. Aangezien ik in mn Vaio FZ21Z standaard al een cardreader heb (die ook SDHC leest/schrijft) hoeft deze er niet meer apart bij. Sony bedankt _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2008 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaduciA666
LaduciA666 schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 11:42:
Hey, mijn camera is vorige maand in barcelona gestolen en ik heb van de verzekering te horen gekregen dat ik mijn aankoopbedrag (destijds 310 euro) terug krijg.
Ik had een Canon Powershot A710IS, dus ik zou heel makkelijk voor de opvolger kunnen kiezen voor rond de 200 euro en heb ik nog veel over, maar ik zat verder te kijken en ben op een aantal camera's gekomen. Ik zit voor de camera rond de 270 te kijken, want geheugenkaart en tasje moeten er ook nog bij.

Sony dsc-h7 en h10, meer de h7 want die heeft grotere sluitertijd. De minimale van de H10 is "maar" 1/4 sec.
Ook zat ik te denken aan de Canon Powershot S5. Maar deze is volgens mij vergelijkbaar met de FZ8, de een zegt dat je voro de canon moet gaan en de ander zegt voor de Lumix. De powershot is alleen gelijk een stuk duurder. Maar ik heb wel altijd iets bij het merk Canon can ja dat moet ik hebben, want die kleuren zijn gewoon erg mooi. MAar zit er veel verschil tussen die van Canon en de andere? En wat is de beste keus voor mij, ik kom er namelijk niet echt meer uit.

Ik maak vooral macro-foto's, landschapfoto's, en natuurlijk van personen. Verder vind ik het leuk om met instellngen te 'kloten' Maar dat kan op al deze camera's.

Hopelijk brengen jullie mij advies die me verder helpen, als ik nog camera's vergeten ben, vermeld deze dan ook alstublieft :)

Danku
Mijn eisen zijn dus als volgt:
Goede instelmogelijkheden
Goede sluitertijdinstellingsmogelijkheden
Niet al te veel ruis (waarom ik dus twijfel bij die panasonic)
Mooie kleuren (die bij canon powershot altijd goed zitten)
Het liefst zo veel mogelijk zoom, maar vanaf 6 ofzo is het al goed, dit had ik.
Niet veel duurder dan 270 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Tasjes ga ik sowieso nog zoeken alleen zal ik daar minder moeilijk over doen ;)
Geheugenkaartje had ik al uitgezocht: http://www.geheugen-onlin...card_sd_2_0_class_6_.html

ps: mbt het focus probleem. Als je auto focus uitzet, werkt het focussen dan met de halfontspanner? alleen wordt het dan wel zeker erg onscherp wanneer je gaat inzoomen?
Iemand een video hiervan?

[ Voor 36% gewijzigd door n00bs op 17-05-2008 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee het werkt niet met de halfontspanner. Als je begint moet je gewoon inzoomen op een ver punt en dan beginnen met filmen. Alles wat dichterbij is zal dan over het algemeen scherp blijven.
Het is niet ideaal maar een stuk beter dan met die constante autofocus. Het beeld blijft dan gewoon scherp :)

]edit]Ik heb laatst een mooi filmpje gemaakt van een dresuurwedstrijd waarbij de constante autofocus uit staat en waarbij er veel gezoomed en bewogen wordt. Mag je zelf beoordelen wat je er van vindt. Hij is 350 mb en zal em morgen wel even uploaden.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2008 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Verwijderd schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 20:45:
Nee het werkt niet met de halfontspanner. Als je begint moet je gewoon inzoomen op een ver punt en dan beginnen met filmen. Alles wat dichterbij is zal dan over het algemeen scherp blijven.
Het is niet ideaal maar een stuk beter dan met die constante autofocus. Het beeld blijft dan gewoon scherp :)
ok duidelijk, de meeste camera's kunnen uberhaupt niet zoomen tijdens het filmen dus het is niet echt een probleem en het constant focussen zal ook enkel de batterij sneller leegtrekken. Maar als ik hem koop ga ik het sowieso natuurlijk testen. Voor een rustige filmopname in de natuur (bergen) zal het focusprobleem niet aanwezig zijn (verwacht ik).

Nog een vraag :D kan je de filmopname ook een paar stops over of onderbelichten? dat gebruik ik best vaak bij parties namelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door n00bs op 17-05-2008 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
n00bs schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 19:23:
Mocht ik de koop werkelijk doen, dan zal ik op zeker veel foto's hier plaatsen.
Mocht jij de koop daadwerkelijk doen dan verwacht ik wel taart hier, want dat moet gevierd worden!!! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben wel blij dat n00bs hem online koopt, want in de winkel wil je een dergelijke klant niet hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
lol idd, dat kan ik die mensen niet aandoen ;)
Neehoor ik ben een makkelijke klant juist, ik doe alle research online en dan koop ik iets. Dus dan zien ze mij ook nooit meer terug.

Nieuwe sensor op komst dat 100x gevoeliger is dan de huidige CCD en CMOS generatie: http://www.techradar.com/...loves-low-lighting-323895

Heeft iemand van jullie ook nog een extra accu ervoor gekocht?

[ Voor 42% gewijzigd door n00bs op 18-05-2008 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:29
Verwijderd schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 20:04:
[...]

Ik ben zelf ook erg lang bezig geweest met het vinden van een tasje voor de TZ5. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de Lowepro Rezo 30 (grijze). Kan deze iedereen aanraden :)
Heb hem ook net gehaald ($13 bij circuitcity toen ik daar was) past perfect voor de TZ5.
Ik wou iig de net uitgekomen 16gb SDHC.
Ik dacht dat de TZ5 maar tot 8G ondersteunde Kennelijk heb ik mij vergist.

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In het boekje staat dat ie tot 16gb gaat maar op dpreview ben ik zelfs mensen tegengekomen die beweren dat ie tot 32gb gaat (aangezien SDHC tot 32 gaat).

Het tasje had ik gehaald bij discountcamera. Was dacht ik 18 euro kwijt:

http://www.discountcamera.nl/tassen_lowepro.htm

Zoals beloofd is hier het filmpje van de paardenwedstrijd (350 mb) waarbij de continuous autofocus uitstaat en er veel gezoomed en bewogen wordt. Persoonlijk vind ik de kwaliteit erg goed op deze manier.

http://www.megaupload.com/nl/?d=02I5A3CG

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2008 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik ben ook een twijfelaar, niet zo groot als n00bs waarschijnlijk :P maargoed ik zoek ook het liefst het beste product uit voor mij... voordat ik het ga kopen (in de winkel of online hangt van prisjverschil af). Tuurlijk je kan ook informatie gaan halen in de winkel... maar ik heb altijd het idee dat dit zo gekleurd en incorrect is... vooral bij winkels als de Dixons en de MM. Maargoed daar zijn forums als dit toch voor? :)

Ik neig op dit moment het meesta naar de TZ5, zou graag een camera als de FZ8 hebben, maar die is me toch te groot om mee te sjouwen op vakantie tijdens wandelingen ed. Kga vanmiddag iig even bij de Saturn kijken.

hebben jullie je TZ5 on of offline ;) gekoch? en waarom, de geodkoopste shop in de pricewatch is op dit moment "Pcsnel.nl BV' :P incl verzendkosten zitje dan op zon 285,- wel 1,5 week levertijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Die Lowepro Rezo, zijn ook de tasjes die ik zelf op het oog heb. Al twijfel ik nog tussen de Apex 30AW en de Rezo 30. Maar als ik een tasje kan vinden die minder lang is en daarmee de camera perfect past, dan zou dat nog beter zijn :)

Dankje voor jouw megaupload ;) ziet er goed uit. Wel grappig dat als je zoomed er toch even de lens ziet focussen. Kleuren en scherpte zijn allemaal zeer goed voor een compact camera en een stuk beter dan wat ik nu met mijn dode S60 kon.

Is het misschien een idee om een klein filtertje voor de microfoon te plaatsen om de wind tegen te houden? zover ik weet gebruiken ze voor dat soort camera's geen softwarematige aanpassingen om dat soort wind en ruis tegen te houden. Alleen wie durft het aan om zijn camera open te maken >:)
Of eventueel wat dun schuimrubber aan de buitenkant bij de mic plakken en testen of dit een deel van de wind al stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen dank. Heb hier thuis toch een 10mb upload :)
Het tasje zal zowieso ongeveer deze lengte moeten hebben aangezien de camera nou eenmaal wat langer is. De camera past met de rezo 30 namelijk precies. Denk dus niet dat je em veel kleiner zult vinden.

Het even focussen was mij ook opgevallen. Tenminste daar leek het wel op. Toch wel raar dat ie dat doet aangezien de continuous autofocus uitstaat. Gelukkig was dit zo minimaal dat ik het niet als storend ervaarde.

Zoals je wel kunt horen stond er op het moment van filmen vrij veel wind :P
Zo'n filter lijkt me op zich wel een goed idee (zonder open te schroefen dan) maar dat zal dan uiteraard alleen het windprobleem oplossen/reduceren. De kwaliteit van het geluid zal nog steeds brak zijn wat voor mij toch wel belangrijkere issue is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

mag er alleen nog over de TZ5 gepraat worden ofzo? Andere posts krijgen geen reacties merk ik... :|

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
dadj schreef op zondag 18 mei 2008 @ 12:00:
mag er alleen nog over de TZ5 gepraat worden ofzo? Andere posts krijgen geen reacties merk ik... :|
Welke posting heb je het over? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

n00bs schreef op zondag 18 mei 2008 @ 12:05:
[...]

Welke posting heb je het over? O+
zie vorige pagina, van verschillende personen.. en die van mij ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Lastig, RAW is op zich wel handig als je veel bewerkt en een optimale kwaliteit wilt behouden, echter ben ik van mening dat met de hedendaagse kleine sensors in compact camera's dit nauwelijks gaat uitmaken... dan kan je net zo goed de JPEG's bewerken.

Ik zie RAW ondersteuning toch meer iets voor dSLR achtige camera's wanneer je ook echt professionele shoots gaat maken en niet voor relatief experimenteer werkt en wat huis, tuin en keukenwerk.

De vraag is dus eigenlijk waar ga je de camera vooral voor gebruiken? wat zijn belangrijke punten waar een camera naast eventueel RAW aan moet voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:28

timovd

Voorsprong door techniek

Tip voor TZ5: Panasonic DMC-TZ1/ TZ2 / TZ3: kleinste superzoom camera

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

n00bs schreef op zondag 18 mei 2008 @ 12:16:
Lastig, RAW is op zich wel handig als je veel bewerkt en een optimale kwaliteit wilt behouden, echter ben ik van mening dat met de hedendaagse kleine sensors in compact camera's dit nauwelijks gaat uitmaken... dan kan je net zo goed de JPEG's bewerken.

Ik zie RAW ondersteuning toch meer iets voor dSLR achtige camera's wanneer je ook echt professionele shoots gaat maken en niet voor relatief experimenteer werkt en wat huis, tuin en keukenwerk.

De vraag is dus eigenlijk waar ga je de camera vooral voor gebruiken? wat zijn belangrijke punten waar een camera naast eventueel RAW aan moet voldoen?
ik bewerk al mn (goede) fotos. Ook voor mn werk doe ik regelmatig fotobewerking voor mode fotos. ik ben misschien daardoor extra kritisch. Met jpegs kan je het een en ander doen, maar dingen als fatsoenlijk verscherpen, overbelichting corrigeren, detail terugbrengen in schaduwpartijen is er nauwelijks bij.. ik wordt er niet blij van in ieder geval.. naar wellicht is raw te hoog gegrepen voor een camera die als alles schieter moet dienen.. vooral vakanties en trips.. de 20Mb grote raws van de leica/panasonic doen er 7 seconden over om op te slaan... dat is niet prettig eigenlijk op vakantie.. waar ik verder op uit ben is groothoek, een 28 of 25 mm lens zou erg fijn zijn en liefst een breedbeeld verhouding (erg prettig bij t maken van panoramas). Vandaar mijn intresse voor de lx2/dlux3.. maar die ruis he.. :(

over de TZ5; waarom vinden jullie die uberhaupt zo goed? ik heb een hoop fotos langs zien komen her en der van die camera maar ik vindt ze er niet mooi uitkomen; overal ruis en details worden vrij snel blurry.

[ Voor 6% gewijzigd door dadj op 18-05-2008 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
dadj>

Ik bewerk ook al mijn foto's en weet toch best wat te toveren met JPEG's, al moet ik zeggen dat het met RAW er wel net even mooier uitkomt. Echter is dat natuurlijk nooit de insteek van een point and shoot camera met de tegenwoordig kleine sensors.

Waarom geen G9 voor jou? of is dat niet compact genoeg?
Anders de Panasonic FZ8 http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz8/

Maarja ruis en soms blurry foto's? ruis hebben al die compact's daar gebruik ik zelf Neat Image voor. En blurry? je bedoelt gebrek aan scherptediepte? helaas heb je geen Arpeture voorkeur, dus zal je dan op landscape moeten schieten om je lens wat te knijpen en meer scherptediepte te creeeren.

Ik denk overigens dat er in die prijsklasse en compactrange weinig beters te vinden is, mocht je het wel weten dan zou ik het graag weten >:)

[ Voor 36% gewijzigd door n00bs op 18-05-2008 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

n00bs schreef op zondag 18 mei 2008 @ 12:51:
dadj>

Ik bewerk ook al mijn foto's en weet toch best wat te toveren met JPEG's, al moet ik zeggen dat het met RAW er wel net even mooier uitkomt. Echter is dat natuurlijk nooit de insteek van een point and shoot camera met de tegenwoordig kleine sensors.

Waarom geen G9 voor jou? of is dat niet compact genoeg?
Anders de Panasonic FZ8 http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz8/

Maarja ruis en soms blurry foto's? ruis hebben al die compact's daar gebruik ik zelf Neat Image voor. En blurry? je bedoelt gebrek aan scherptediepte? helaas heb je geen Arpeture voorkeur, dus zal je dan op landscape moeten schieten om je lens wat te knijpen en meer scherptediepte te creeeren.

Ik denk overigens dat er in die prijsklasse en compactrange weinig beters te vinden is, mocht je het wel weten dan zou ik het graag weten >:)
De FZ8 is zeker veeeel te groot voor mij, de G9 eigenlijk ook nog (en wat is ie lelijk!) maar wel nette fotos.. toch apart dat er al zo lang geen nieuwe leica d-lux is uitgekomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dadj schreef op zondag 18 mei 2008 @ 12:41:
[...]
over de TZ5; waarom vinden jullie die uberhaupt zo goed? ik heb een hoop fotos langs zien komen her en der van die camera maar ik vindt ze er niet mooi uitkomen; overal ruis en details worden vrij snel blurry.
Tsja..als je al je foto's op 100% gaat bekijken dan kun je idd misschien beter een andere camera overwegen. Een Nikon D3 bijvoorbeeld. :+ Het blijven compacte camera's waar je niet te veel van moet verwachten. Ik bekijk ze op 50% en ben dan meer dan tevreden. De foto's zien er mijns insziens bijv. qua kleur erg goed uit. Je krijgt regelmatig het gevoel dat de foto's op je af komen. Dat heb ik zelden bij andere compact camera's gezien.

Als jij je erbij neer kunt leggen dat de sensor en mic enigszins brak zijn dan is het een fantastische camera als je kijkt naar alle overige features. De brakke sensor is voor mij niet zo'n probleem omdat ik (zoals eerder gezegd) foto's nooit op 100% bekijk, ik savonds over het algemeen gewoon de flitser kan gebruiken (die overigens ook erg goed is) of mbv de (ook erg goede) stabilisatie een hoge sluitertijd kan nemen en een lage iso. Voor de mic zou ik daarentegen wel graag een oplossing zien :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2008 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 20:04:
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/5154981T6KL._SL500_AA280_.jpg

Hoe dik is dit tasje als je de TZ5 erin hebt? M'n huidige tasje is ongeveer 6,5cm, da's toch een behoorlijke "bobbel".
Chaoss schreef op zondag 18 mei 2008 @ 10:59:
hebben jullie je TZ5 on of offline ;) gekoch? en waarom, de geodkoopste shop in de pricewatch is op dit moment "Pcsnel.nl BV' :P incl verzendkosten zitje dan op zon 285,- wel 1,5 week levertijd
Online, in the States... US$ rulez :)
Zegt genoeg over wat "de" camera van dit moment is tussen de 250-500 euro, niet?
dadj schreef op zondag 18 mei 2008 @ 12:41:
1) elke digicam van dit moment heeft last van ruis, dat is het gevolg van de megapixel-race. Accepteren is de enige mogelijkheid. Of naar een Fuji uitwijken, maar dan heb je weer andere issues.

2) waarom de TZ5: Als ik 'm in 1 woord moet omschrijven waarom hij met kop en schouders boven alle andere compacts in deze prijsrange uitsteekt: funfactor.
28-280mm, optisch gestabiliseerd, pocket-formaat, HD-movies, fantastische intelligente auto-mode, ... moet ik nog meer zeggen? Ik ben echt geen Panasonic fanboy, heb nog 3 andere camera's (2x Canon en 1x Fuji) maar ik merk dat ik steeds vaker naar de Panasonic grijp als ik ergens naartoe ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op zondag 18 mei 2008 @ 13:25:
Hoe dik is dit tasje als je de TZ5 erin hebt? M'n huidige tasje is ongeveer 6,5cm, da's toch een behoorlijke "bobbel".
Heb net even gemeten en ik kom op het dikste punt uit op 5,5 cm.
Dit heeft vooral te maken met het extra opbergvakje wat aan de voorkant zit.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2008 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2008 @ 13:20:
[...]

Tsja..als je al je foto's op 100% gaat bekijken dan kun je idd misschien beter een andere camera overwegen. Een Nikon D3 bijvoorbeeld. :+ Het blijven compacte camera's waar je niet te veel van moet verwachten. Ik bekijk ze op 50% en ben dan meer dan tevreden. De foto's zien er mijns insziens bijv. qua kleur erg goed uit. Je krijgt regelmatig het gevoel dat de foto's op je af komen. Dat heb ik zelden bij andere compact camera's gezien.

Als jij je erbij neer kunt leggen dat de sensor en mic enigszins brak zijn dan is het een fantastische camera als je kijkt naar alle overige features. De brakke sensor is voor mij niet zo'n probleem omdat ik (zoals eerder gezegd) foto's nooit op 100% bekijk, ik savonds over het algemeen gewoon de flitser kan gebruiken (die overigens ook erg goed is) of mbv de (ook erg goede) stabilisatie een hoge sluitertijd kan nemen en een lage iso. Voor de mic zou ik daarentegen wel graag een oplossing zien :)
ik vindt de kleur licht balans ver te zoeken.. kan aan de automatische instelling liggen misschien..
Deze foto komt uit de lx2/dlux en is toch van een heel ander niveau, en de lx2 is vanaf 285 euro verkrijgbaar (gray import)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
dadj schreef op zondag 18 mei 2008 @ 13:36:
[...]

ik vindt de kleur licht balans ver te zoeken.. kan aan de automatische instelling liggen misschien..
Deze foto komt uit de lx2/dlux en is toch van een heel ander niveau, en de lx2 is vanaf 285 euro verkrijgbaar (gray import)
lol, dat is dus echt een zwaar bewerkte foto. Vergelijk eens de sample foto's op dpreview: http://www.dpreview.com/gallery/panasoniclx2_samples/

Als je minder ruis wilt, meer dynamiek dan kom je sowieso aan bij een dSLR. Ik vind wel dat de oude Powershot S80 veel dynamiek had, echter wel een hoop ruis en de lens van de TZ5 is daarentegen zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

n00bs schreef op zondag 18 mei 2008 @ 13:50:
[...]

lol, dat is dus echt een zwaar bewerkte foto. Vergelijk eens de sample foto's op dpreview: http://www.dpreview.com/gallery/panasoniclx2_samples/

Als je minder ruis wilt, meer dynamiek dan kom je sowieso aan bij een dSLR. Ik vind wel dat de oude Powershot S80 veel dynamiek had, echter wel een hoop ruis en de lens van de TZ5 is daarentegen zeer goed.
yeah true.. probably.. maar de fotos op de link die jij stuurt hebben ook een erg mooie kleur en licht balans.. gewoon goed! als je daarna deze of deze tz5 fotos ziet weet ik t wel..
Heeft de TZ5 uitgebreide manual settings?
meer moois gevonden uit de leica lens

[ Voor 21% gewijzigd door dadj op 18-05-2008 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dadj schreef op zondag 18 mei 2008 @ 13:54:
[...]

yeah true.. probably.. maar de fotos op de link die jij stuurt hebben ook een erg mooie kleur en licht balans.. gewoon goed! als je daarna deze of deze tz5 fotos ziet weet ik t wel..
Heeft de TZ5 uitgebreide manual settings?
meer moois gevonden uit de leica lens
Als ik de foto's van de lx2 in de dpreview sample gallery vergelijk met de foto's van de TZ5 dan kies ik duidelijk voor de TZ5 :)

En nee, de TZ5 heeft niet veel manual settings (wel minimum shutterspeed, uiteraard iso en vele scenemodes waarmee je alsnog heel veel kunt bereiken). Als je daar enorm veel waarde aan hecht dan is de TZ5 idd niks voor jou. Aangezien de TZ5 zo populair is zijn er blijkbaar genoeg mensen zoals ik die wel zonder full manual controls kunnen :)

Bovendien heb ik gemerkt dat ik bij de TZ5 de manual controls helemaal niet mis aangezien het mij was opgevallen dat er steeds een zo hoog mogelijke sluitertijd wordt gekozen als het wat donkerder wordt. Hierdoor kun je de sluitertijd perfect instellen met de minimum shutterspeed.
Bij de F31 had ik wel full manual controls en daar gebruikte is ze vooral omdat de camera juist een zo laag mogelijke sluitertijd instelde steeds (waarschijnlijk door het ontbreken van stabilisatie) en ik liever iets bewogen foto's had dan te donkere fotos. Bij de TZ5 is dit dus geen probleem meer :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2008 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
dadj>

Nou dacht ik dat ik moeilijk was :+
Maar dit is echt appels met peren vergelijken. Je komt met foto's aanzetten van verschillende sites, van verschillende fotografen met verschillende camera instellingen, verschillende belichtingen (zon, wolken en plaats op aarde) en die ook nog eens bewerkt zijn.

Doe dan gewoon een onderlinge vergelijking van de TZ5 foto's van dpreview met andere camera's. Verder ben je toch niet geintereseerd in de TZ5? dus dan snap ik de ophef niet ;)

Ik zeg ook niet dat de TZ5 perfect is, maar zoals anderen ook al aangaven het blijft een afweging. Wil je echt mooie foto's en maakt het formaat niet uit neem dan een EOS40D van Canon of een rebel 450. Moet het toch iets compacter en wil je full manual control en raw en maakt het niet zo uit dat je foto's ruizig zijn zoals bij ALLE compact camera's, neem dan een Canon G9. Moet het nog compacter en wil je wel wat kwaliteit en RAW inleveren en een pink band probleem neem dan de Fuji F100 alleen weer beperkte zoom. en mogelijk een pink band probleem dat niet opgelost gaat worden met firmware (is gewoon een hardware fout naar mijn idee).

Wil je wel veel zoom, weinig lens vervorming en nog redelijk compact met een vrij goede auto stand, neem dan de TZ5.

Mag het een oudje zijn en is beeldstabilisatie niet belangrijk, zoek dan de Canon Powershot S80 dat absoluut een betere sensor heeft dan bovenstaande niet-dSLR camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

zojuist even bij de Saturn in Groningen geweest... heb de FZ18 beet gehad... viel me op dat het gewicht (zonder batterij) heel er meeviel... ligt gewoon erg lekker in de hand... maar qua formaat idd te onhandig om mee te nemen op vakantie.

Ik neem aan dat de FX18 kwalitatief dezelfde foto's neemt als de TZ5 (dus kwa kleur/diepte/scherpte) ?

TZ5 hadden ze helaasch niet staan :( wel de TZ4 die is volgens mij 98% hetzelfde behalve dan dat de TZ4 een kleiner schermpje heeft.

hoelang gaat zo'n panasonic batterij eigenlijk mee? kvin het maar irritant datje er geen gewone AA batterijen in kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Even nog terugkomend op mijn eerdere waarneming waarbij een enkel punt scherp lijkt te zijn bij de TZ5 (weinig scherptediepte). Hier is een bezitter die dezelfde uitspraak doet: greatchampion in "Panasonic DMC-TZ1/ TZ2 / TZ3: kleinste s..."

Wat ik natuurlijk snap dat bij Makro's dit effect aanwezig is, maar niet bij de wat grotere afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

n00bs schreef op zondag 18 mei 2008 @ 15:32:
Mag het een oudje zijn en is beeldstabilisatie niet belangrijk, zoek dan de Canon Powershot S80 dat absoluut een betere sensor heeft dan bovenstaande niet-dSLR camera's.
wow, die s80 is idd prachtig qua fotos! maar helaas totaal niet meer leverbaar..
wat zijn jullie thoughts over de nieuwe panasonic FX500 als je hem afzet tegen de TZ5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Die S80 is nog wel op marktplaats en ebay te vinden... helaas had ik vorige veiling niet gewonnen. 200 Euro voor een 2 jaar oude 2e hands vind ik persoonlijk teveel van het goede ;)

Van de FX500 weet ik zelf niet veel enkel dat volgens eigenaren op dpreview de tz5 betere foto's neerzet vanwege de betere lens. Maar zover ik mij kan herinneren heeft de FX500 wel meer manual control.

Het is helaas geen perfecte wereld ;)
Doe mij namelijk maar de body van een Canon Ixus met een sensor gebasseerd op de Canon S80 met de huidige technieken en digic processor van nu, de Leica lens die op de TZ5 zit en de gevoeligheid en ruisonderdrukking in donkere situaties zoals de Fuji F30 had, de filmkwaliteit van de TZ5 en de geluidskwaliteit van de duurdere Canon's En dan als laatste natuurlijk full manual control zoals de Canon G9 heeft.

Dat zou voor mij de perfecte camera zijn ;)

Overigens mensen die wel eens met de Ricoh R7 hebben gespeeld? http://www.dpreview.com/r.../Ricoh/ricoh_caplior7.asp ook flinke zoom en extreem compact en lichte camera.

Uitgebreiden info voor de TZ3 en TZ5 mbt makro mode: http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=23780522

Wat vinden de eigenaren hiervan: http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=27966922 lijkt dan wel geen lensfout, maar colour bleeding... :| (en ja daar hebben meer camera's met een kleine sensor last van).

Dit vind ik dus zelf een hele mooie shot! prachtige kleuren, mooi scherp en goed gebalanseerd http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=27959823

Overigens zeer mooie foto's: http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=27970154

[ Voor 34% gewijzigd door n00bs op 19-05-2008 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaduciA666

Danku
Ik wil echt niet ongeduldig zijn hoor. Maar ik heb het idee dat er alleen nog maar over de TZ5 gepraat wordt hier. Ik en anderen die wat vragen worden gewoon niet gezien ofzo. Naja ik hoop dat jullie het nou wel zien aangezien het een beetje gekalmeerd is. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellmonder1986
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01-2021
ik ben sinds kort opzoek naar een nieuwe camera met als inzicht,

snel schieten van foto's, ala powershot serie
auto modus, instellingen handmatig invoeren en die dingen heb ik me in verdiept maar is achteraf niet iets voor mij,
is voor vakantie, auto shows etc,
goede omgang met bewegende beelden, dus optishe stabilisatie en snelle scherpstelling,

ik lees nu dit topic even door en lees dat (bijna) iedereen weg is van de tz5 en na wat gezoek op google lijkt mij dit een geschikte cam voor mij maar toch zit ik met nog wat vraagjes.

1. is de tz5 net zo snel met scherpstellen en schieten van de foto als de powershot series, die zijn
naar mijn inzicht behoorlijk snel ( vergeleken met mijn pentax )
2. hoe lang gaat de accu mee met redelijk gebruik want ben niet zo fan van accu's eigelijk liever aa
batterijen erin ofzo maar miss ben ik op dat punt beetje eigewijs.

zijn er nog andere types te verkrijgen ongeveer de zelfde prijsklasse want alleen de tz5 zonder vergelijkings materiaal ga je je er teveel op focusen als je begrijpt wat ik bedoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
hellmonder1986 >

Ik denk toch dat voor jouw doel je geen TZ5 moet nemen, maar juist een Canon Powershot 950 of een 860.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

waarom niet? de auto AI instellingen van de TZ5 schijnen juist goed te werken. en anders zelf een scene selecteren, werkt allemaal erg toegankelijk lijkt me. Voor de rest is een 28mm zeker op autoshows een pre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Low light werking is van de betreffende Canon's beter, daarnaast zijn die camera's absoluut sneller en hebben ook groothoek en werkt de flits indoor ook beter (zover ik allemaal weet).

[ Voor 19% gewijzigd door n00bs op 19-05-2008 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaduciA666
Flits op een compact is toch altijd voor indoor.. In mijn opzicht heb je buiten totaal niets aan een flits op een compact camera komt toch niet ver.. En binnen moet je hem ook zo min mogelijk gebruiken.. Al kan het nogwel bij personen op redelijke afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Ik gebruik juist flits met veel zonlicht bij portretten e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
n00bs schreef op maandag 19 mei 2008 @ 21:21:
Low light werking is van de betreffende Canon's beter, daarnaast zijn die camera's absoluut sneller en hebben ook groothoek en werkt de flits indoor ook beter (zover ik allemaal weet).
Weet niet hoe de flits van de TZ5 is, maar als ie overeenkomt met mijn FZ18 is het een toppertje, Ik sta versteld van de flits die erop zit. Maakt binnen foto's maken ineens zeer leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Erg mooie camera... of RAW een voordeel is.. tsja.. -ik- vind dat een compactcam out-of-the-box goede JPG's met schieten, die weinig tot geen postprocessing behoeven.
Ik heb eventjes een Sony H9 gehad. Dat was geen succes: enorme JPG compressie en noise-reduction artifacten.
Ook zat ik te denken aan de Canon Powershot S5...
Ik heb de S5, ik denk dat je voor macro's en landschappen beter afbent met de FZ18. De macro-mode van de S5 is op zich goed, maar het is een pain in the backside om de focus goed te krijgen. Voor landschappen is meer wideangle vaak prettig. De S5 blinkt wel uit door fantastische kleuren, snelheid, movie-mode, kantelbaar display, AA-batterijen, ...
hellmonder1986 schreef op maandag 19 mei 2008 @ 19:22:
snel schieten van foto's, ala powershot serie, auto modus, instellingen handmatig invoeren en die dingen heb ik me in verdiept maar is achteraf niet iets voor mij,
is voor vakantie, auto shows etc,
goede omgang met bewegende beelden, dus optishe stabilisatie en snelle scherpstelling,
Gewoon een goede point'n'shoot dus. Vakanties, autoshows... hoeft geen ultra-compact te zijn maar ook geen koelkast? Naja, het begint misschien te vervelen maar ik zou de TZ5 bovenaan het lijstje zetten, redenen wederom: funfactor, 28-280mm optisch gestabiliseerd (=10x zoom), pocketformaat, HD-movies, zeer goede auto-mode
1. is de tz5 net zo snel met scherpstellen en schieten van de foto als de powershot series, die zijn naar mijn inzicht behoorlijk snel ( vergeleken met mijn pentax )
TZ's zijn snel, of ze net zo snel zijn als "powershot series" weet ik niet. "Powershot series" is ook nogal een ruim begrip.
2. hoe lang gaat de accu mee met redelijk gebruik want ben niet zo fan van accu's eigelijk liever aa batterijen erin ofzo maar miss ben ik op dat punt beetje eigewijs.
Honderden foto's op een charge. Heb vorige week een heel dagje Efteling met een accu gedaan. Op ebay scoor je voor een paar euro accu's dus dat mag het probleem niet zijn.
zijn er nog andere types te verkrijgen ongeveer de zelfde prijsklasse want alleen de tz5 zonder vergelijkings materiaal ga je je er teveel op focusen als je begrijpt wat ik bedoel
Fuji F100fd, Panasonic FX500
n00bs schreef op maandag 19 mei 2008 @ 19:35:
hellmonder1986 >

Ik denk toch dat voor jouw doel je geen TZ5 moet nemen, maar juist een Canon Powershot 950 of een 860.
Ik ben het hier totaal niet mee eens. Op vakantie gaan met een 3.8-4x zoomlensje is -crap-. Dan vul je je vakantie-album compleet met "wijdse" foto's. Een close-upje zit er niet in.
n00bs schreef op maandag 19 mei 2008 @ 21:21:
Waar baseer je die uitlatingen op?

Ik verbaas me hoe goed de TZ5 flist, zeker t.o.v. de TZ3 die ik hiervoor had. Ook kun je super-gemakkelijk inflitsen door het "backlight" knopje in te drukken.. maar in de iA-mode ziet ie vaak dat ie moet inflitsen als hij gezichten herkend. Werkt verbazingwekkend goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Xanion schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 00:19:
[...]

Weet niet hoe de flits van de TZ5 is, maar als ie overeenkomt met mijn FZ18 is het een toppertje, Ik sta versteld van de flits die erop zit. Maakt binnen foto's maken ineens zeer leuk.
Zou me niet verbazen als de flits van de FZ18 iets beter is dan die van de TZ5, er staan op cameralabs.com vergelijkings foto's en dan maakt de FX18 toch iets scherpere foto's dan de TZ5.

TZ5 : Afbeeldingslocatie: http://www.cameralabs.com/reviews/Panasonic_Lumix_DMC_TZ5_TZ15/images/results/PanTZ5_hres.jpg
FZ18: Afbeeldingslocatie: http://www.cameralabs.com/reviews/Panasonic_Lumix_DMC_FZ18/images/results/PanFZ18_hres.jpg

TZ5 : Afbeeldingslocatie: http://www.cameralabs.com/reviews/Panasonic_Lumix_DMC_TZ5_TZ15/images/results/PanTZ5_vres.jpg
FZ18: Afbeeldingslocatie: http://www.cameralabs.com/reviews/Panasonic_Lumix_DMC_FZ18/images/results/PanFZ18_vres.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chaoss schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 08:26:
[...]en dan maakt de FX18 toch iets scherpere foto's dan de TZ5.
....vindt het verschil wel erg duidelijk aanwezig imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Yup maar de FZ18 heeft blijkbaar een betere lense/verwerking dan de TZ5.... is de 18x zoom niet het enige verschil.

hier de rest: http://www.cameralabs.com...TZ5_TZ15/resolution.shtml

als je onderin op outdoor resolution klikt zieje een vergelijk tussen de TZ5 en de Fuji F30

[ Voor 18% gewijzigd door Chaoss op 20-05-2008 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Chaoss schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 08:26:
[...]

Zou me niet verbazen als de flits van de FZ18 iets beter is dan die van de TZ5, er staan op cameralabs.com vergelijkings foto's en dan maakt de FX18 toch iets scherpere foto's dan de TZ5.

TZ5 : [afbeelding]
FZ18: [afbeelding]

TZ5 : [afbeelding]
FZ18: [afbeelding]
Het enige wat de FZ18 doet is veel meer sharpening er over heen gooien zoals je ook in Photoshop kunt doen. Als je in Photoshop USM op 150% 0,5 pixel over die van de TZ5 gooit zijn ze bijna niet meer van elkaar te onderscheiden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

-DG- schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 11:53:
[...]

Het enige wat de FZ18 doet is veel meer sharpening er over heen gooien zoals je ook in Photoshop kunt doen. Als je in Photoshop USM op 150% 0,5 pixel over die van de TZ5 gooit zijn ze bijna niet meer van elkaar te onderscheiden. :)
als je bovenstaande voorbeelden bekijkt is dat duidelijk niet het geval, ze verschillen daarvoor teveel in kwaliteit om dat simpelweg met usm te compenseren.. met kleurenscenes zat dat verschil alleen maar groter zijn..

[ Voor 14% gewijzigd door dadj op 20-05-2008 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

jah... begin nu toch weer een beetje te twijfelen over de FZ18... kheb op vakantie altijd een rugtas bij me... pastie natuurlijk erg gemakklijk in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
Chaoss schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 12:25:
jah... begin nu toch weer een beetje te twijfelen over de FZ18... kheb op vakantie altijd een rugtas bij me... pastie natuurlijk erg gemakklijk in :+
Yup, en vergeet niet. Bij de FZ-18 zit een best fijn nekkoord. Ik had het toestel op vakantie gewoon om de nek hangen, handjes vrij dus en zo gepakt voor de snelle foto.

Pagina: 1 ... 18 ... 24 Laatste

Dit topic is gesloten.