Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
beccie schreef op maandag 28 april 2008 @ 22:15:
Hallo,

Ik wil een fototoestel, ik twijfel alleen of het een reflex of een compact zal worden. Ik wil graag zelf dingen kunnen instellen en ook in RAW kunnen fotograferen. Nu weet ik dat een digi relfex uitblinkt. Het enige nadeel is de prijs en ook het feit dat je nooit klaar bent met uitbreiden. Het voordeel van een compact is de grote. Ik neem een compact toch wat sneller mee dan een dsr.

Ik weet eigenlijk niet goed waar ik goed aan doe. Ik weet alleen dat ik een relfex niet snel mee zal nemen op vakantie. Wat zo'n ding moet je toch altijd bij je hebben, bang dat die anders gejat zal wordt. Waar ik hem voor wil gebruiken:
Landschapfoto's
Portret
Macro's
Actie foto's van de hond.

Waar doe ik goed aan, digi reflex of een 'hybride'?
Tsja, of je een compact camera wilt of een dSLR moet je toch echt zelf weten.
Je kan natuurlijk eerst een compact kopen, en evt later een dSLR erbij.
Overigens, de meeste mensen vinden het volgens mij juist een voordeel dat je een dSLR kan uitbreiden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
@beccie: Als je een stukje terugbladert kun je de ervaringen van Nakisha lezen met de Canon G9 - een toestel met RAW-mogelijkheid. Houdt er rekening mee dat als je echt mooie portretten wilt maken, je met een compact nooit een mooi wazige achtergrond kunt krijgen omdat de scherptediepte altijd erg groot is (vergeleken met een spiegelreflex). Actiefoto's zijn ook niet het sterkste punt van compacts, omdat ze bijna allemaal een slechte beeldkwaliteit bij hoge ISO hebben (veel ruis en/of weinig detail door sterke ruisonderdrukking). Een dure compact (zoals de G9) is zeker geen garantie voor substantieel betere foto's. Van de hybride toestellen weet ik weinig dus daar durf ik niets over te zeggen. Ik vind ze iig niet interessant omdat ik een DSLR heb voor de kwaliteit en een compact zou willen voor het meeneemgemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 14:40
Ik heb op Dpreview heel uitvoerig verschillende reviews zitten bekijken en vergeleken met mijn S60.
Wat voor mij de perfecte camera zou zijn (beter mag altijd):
De manual control zoals bij de S80
De dynamic range van de S80
De gevoeligheid voor ruis zoals de Fuji F30
De performance van de Canon S80, maar de S0-S2 lag zoals bij de S870
De auto white balance van de Canon S80
Flash performance van de Canon S80
Barrel and Pincushion Distortion van de Fuji F31
De lens kwaliteit van de Panasonic Lumix DMC-TZ5
Het gewicht en groote van de Canon SD870

[ Voor 8% gewijzigd door n00bs op 29-04-2008 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb besloten om mn f31 te ruilen voor een f100. Ik vind het verschil op het formaat waarop ik ze bekijk te klein en ik fotografeer vaak dingen die stilstaan waardoor ik over het algemeen een lagere iso kan nemen. Bij de f31 is het dan vaak bewogen ivm ontbreken stabilisatie en bij de TZ5 gaat dit wel gewoon goed. Daarom gaat mijn nieuwe f31 weg en daarvoor in plaats komt een f100 :) (en ja, ik ken het pink band probleem ;) )

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2008 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Verwijderd schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 09:21:
Ik heb besloten om mn f31 te ruilen voor een f100. Ik vind het verschil op het formaat waarop ik ze bekijk te klein en ik fotografeer vaak dingen die stilstaan waardoor ik over het algemeen een lagere iso kan nemen. Bij de f31 is het dan vaak bewogen ivm ontbreken stabilisatie en bij de TZ5 gaat dit wel gewoon goed. Daarom gaat mijn nieuwe f31+rezo 20 tasje+2gb kaart+cardreader weg en daarvoor in plaats komt een f100 :) (en ja, ik ken het pink band probleem ;) )
Ik ben zeer benieuwd! ik vraag mij ook af wanneer dpreview de F100 eindelijk gaat testen, want ik zou graag willen weten hoe die camera in mijn voorgaande posting past ;)

Overigens vind ik de S80 tot nu toe het meest interessant ondanks dat hij 3 jaar oud is. Echter is die niet meer te krijgen...

[ Voor 7% gewijzigd door n00bs op 29-04-2008 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:29
n00bs schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 09:27:
Overigens vind ik de S80 tot nu toe het meest interessant ondanks dat hij 3 jaar oud is. Echter is die niet meer te krijgen...
Sla je slag n00bs :D :
http://cgi.ebay.nl/Canon-...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Dankje, ik zal zeker bieden... echter heb ik voor een 2e hands niet veel over.

Eigenlijk zou Canon een S100 moeten uitbrengen, met de DigicIII chip waardoor hij nog sneller is en minder ruis, OIS en een beter objectief met iets meer zoom (140mm) en dat al in een kleiner jasje. Misschien veel gevraagd, maar het zou makkelijk kunnen en zou ABSOLUUT een top seller worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:35
Ik heb besloten om mn f31 te ruilen voor een f100. Ik vind het verschil op het formaat waarop ik ze bekijk te klein en ik fotografeer vaak dingen die stilstaan waardoor ik over het algemeen een lagere iso kan nemen. Bij de f31 is het dan vaak bewogen ivm ontbreken stabilisatie en bij de TZ5 gaat dit wel gewoon goed. Daarom gaat mijn nieuwe f31 weg en daarvoor in plaats komt een f100 :) (en ja, ik ken het pink band probleem ;) )
Als ik jouw was zou ik wachten tot de herfst. De hoogstwaarschijnlijke opvolger heet de F110fd.
A/S instellingen mogelijk. HD filmpjes mogelijk.
Dit zijn geruchten die er rond gaan op dpreview.
Niets is natuurlijk zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
pjotter1965 schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 20:02:
[...]

Als ik jouw was zou ik wachten tot de herfst. De hoogstwaarschijnlijke opvolger heet de F110fd.
Mjah die geruchten waren er ook voor de F100... overigens wil ik persoonlijk binnen 2 maanden een nieuw toestel en liefst vandaag nog ;)

100 Euro geboden op de S80 en nu alweer overboden. Ik snap dat het een leuke camera is, maar voor een camera van 2.5 jaar oud die ik niet in eigen handen heb gezien, ga ik niet echt veel meer bieden. Helaas dus.

[ Voor 17% gewijzigd door n00bs op 30-04-2008 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
De F100fd is volgens mij de opvolger van de F40, welke weer een opvolger is van de F20.
De F110fd zou dan in het rijtje komen F50fd..F31fd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 19:22
[...]
Als ik hem was zou ik wachten tot voorjaar 2009. De hoogstwaarschijnlijke opvolger van de F110fd heet hoogstwaarschijnlijk F125fd. :X

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Tsja..het zijn inderdaad geruchten. En uiteraard kun je er tot op zekere hoogte vanuit gaan dat de opvolger van de f100 beter zal zijn maar zoals iemand anders al zei wil je gewoon nu foto's maken. En niet nog tijden moeten wachten en hopen op iets beters :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2008 @ 11:41:
[...]

Tsja..het zijn inderdaad geruchten. En uiteraard kun je er tot op zekere hoogte vanuit gaan dat de opvolger van de f100 beter zal zijn maar zoals iemand anders al zei wil je gewoon nu foto's maken. En niet nog tijden moeten wachten en hopen op iets beters :)
Geruchten dat een opvolger van een huidig apparaat "beter" zal zijn, zijn er altijd ;)
Ik heb echt veel reviews gelezen en het valt wel op dat de huidige techniek met kleinere sensors toch een redelijke kwaliteit weet te produceren vergeleken oudere camera's met een grotere sensor.

Maar je ziet wel dat de toename van pixels tot een kwadratische toename zorgt van de ruis, dus het enige wat de huidige fabricanten zouden moeten doen, is met de huidige techniek grotere sensors met bv max 8MP produceren.

Vergelijk voor de grap op dpreview alle fotografische tests van de powershot S80 met een willekeurige nieuwe compactcamera. Je zal zien dat bijna geen enkele camera in de buurt komt van de kwaliteit ervan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Misschien dat de mensen hier mij een tip kunnen geven.

Helaas is vorige week mijn DSLR Canon EOS 350D gestolen :(
Nu ben ik aan het kijken voor een vervangend model.

Ik heb voor mijzelf reeds de keuze gemaakt dat ik voorlopig even geen Spiegelreflex neem.
De reden hiervoor is dat mijn vrouw ook graag een foto wil maken en een zware camera als de 350D moeilijk kan gebruiken door het gewicht in combinatie met de zoomlens.
En tevens had ik ook even geen zin om telkens de tas met de lenzen en toebehoren mee te nemen.

Nu zat ikzelf aan de volgende camera's te denken:

- Canon Powershot S5 IS
- Canon PowerShot SX100 IS
- Fujifilm FinePix S1000fd of
- Fujifilm FinePix S5800

Hoe ben ik aan deze keuze gekomen?

ik wil zelf de diafragma en Sluitertijdvoorkeuze in kunnen stellen.
Optische zoom 10 of meer
Megapixels minimaal 8

Mochten jullie na aanleiding hiervan nog vragen hebben dan hoor ik dit graag.

Ik heb al wel gelezen dat het laden van de flitser van de SX100 wat langzaam is.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 15:54
Zijn er al mensen die een Panasonic FX500 in hun bezit hebben?

Afbeeldingslocatie: http://www.cnet.co.uk/i/c/blg/cat/digitalcameras/panasonic/panasonic_fx500/panasonic_fx_500_1.jpg
Ik heb deze gister ontvangen. Mijn eerste indruk is dat het een duidelijke verbetering is t.o.v. mijn Sony T30. Kort samengevat viel mij het volgende op:
+ inderdaad een er fijne brede view vanwege de 25mm lens.
+ cam voelt rap aan
+ handig om 720P mee te schieten, hoewel de size veelste groot is ;)

0 weliswaar logisch geplaatste, maar vrij kleine knopjes

- blijft een compact cam met een vrij kleine sensor, hoewel ze langzaam blijven verbeteren.

De echte fotokwaliteit moet ik vandaag nog testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• airliner
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 09:47

airliner

Swell

MdO82 schreef op woensdag 30 april 2008 @ 20:56:
Helaas is vorige week mijn DSLR Canon EOS 350D gestolen :(
offtopic:
ff zwaar offtopic, maar hoe/waar is je camera gestolen? wel zuur voor je... niet verzekerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
airliner schreef op zondag 04 mei 2008 @ 09:11:
[...]

offtopic:
ff zwaar offtopic, maar hoe/waar is je camera gestolen? wel zuur voor je... niet verzekerd?
Een inbraak in huis en dus wel verzekerd ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
MdO82 schreef op zondag 04 mei 2008 @ 10:09:
[...]

Een inbraak in huis en dus wel verzekerd ;)
offtopic:
Pas dan op met je volgende aankoop. Ik ben zelf van mening dat mensen die inbreken in de meeste gevallen weten waar ze moeten inbreken, welke spullen er te vinden zijn en eventueel via fora. Zoveel mensen laten tegenwoordig zien wat voor "mooie" spullen ze hebben en vervolgens zijn NAW gegevens ook nog eens te vinden via profielen of google..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yotta
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 15:58

Yotta

0110101001111010

Carel schreef op zondag 04 mei 2008 @ 09:05:
Zijn er al mensen die een Panasonic FX500 in hun bezit hebben?

[afbeelding]
Ik heb deze gister ontvangen. Mijn eerste indruk is dat het een duidelijke verbetering is t.o.v. mijn Sony T30. Kort samengevat viel mij het volgende op:
+ inderdaad een er fijne brede view vanwege de 25mm lens.
+ cam voelt rap aan
+ handig om 720P mee te schieten, hoewel de size veelste groot is ;)

0 weliswaar logisch geplaatste, maar vrij kleine knopjes

- blijft een compact cam met een vrij kleine sensor, hoewel ze langzaam blijven verbeteren.

De echte fotokwaliteit moet ik vandaag nog testen.
Ik ben heel erg benieuwd naar je bevindingen! :)
- Hoe werkt dat touch screen, qua snelheid en precisie
- Is de vervorming groot bij 25 mm hoe zit dat met de zoom van 10x
- De fotokwaliteit binnen en van een bewegend voorwerp zoals een auto of motor
- En uiteraard de kleuren
Hoop dat ik niet teveel van je vragen. :D

Op internet kan ik geen duidelijke review vinden.
Wilde van het weekend deze camera in een webwinkel gaan bekijken, alleen deze hadden ze niet in de winkel... wel ik het magazijn :/

0110101001111010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
Yotta schreef op zondag 04 mei 2008 @ 11:34:
[...]

Ik ben heel erg benieuwd naar je bevindingen! :)
- Hoe werkt dat touch screen, qua snelheid en precisie
- Is de vervorming groot bij 25 mm hoe zit dat met de zoom van 10x
- De fotokwaliteit binnen en van een bewegend voorwerp zoals een auto of motor
- En uiteraard de kleuren
Hoop dat ik niet teveel van je vragen. :D

Op internet kan ik geen duidelijke review vinden.
Wilde van het weekend deze camera in een webwinkel gaan bekijken, alleen deze hadden ze niet in de winkel... wel ik het magazijn :/
Er zijn idd nog niet veel reviews, hooguit wat sample foto's etc.

Touch screen werkt naar mijn tevredenheid, alleen als je echt goed wil scherpstellen, met name op een vrij klein object, moet je wel de meegeleverde pen gebruiken.
De vervorming, heb ik nog niet echt getest, maar ik op gemaakte foto's niet waarneembaar.
Bewegende voorwerpen heb ik nog niet echt geprobeerd, het coole van dit apparaat is natuurlijk wle dat hij objecten automatisch kan blijven volgen.
De kleuren vind ik iestwat vettig, dat kan je in de camera ook nog wel bijstellen.

Hier btw even 2 samples(gewoon in paint geresized en niet bijgewerkt etc)
Afbeeldingslocatie: http://img297.imageshack.us/img297/7578/voorbeeldoj7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img183.imageshack.us/img183/3896/voorbeeld2zx0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Aangezien mijn huidige camera het heeft begeven, zal ik toch de knoop moeten doorhakken voor een nieuwe camera. De ebay bieding heb ik namelijk niet gewonnen.

Ik zit er toch over de te denken om voor de Canon Ixus 970 te gaan. Het is jammer dat er van de Fuji F100 verder niets meer te vinden is. Verder is er weinig nieuws of ouds dat echt interessant is, maar ik vind het ook zonde om tijdelijk een goedkopere camera te halen dat totaal niet aan de eisen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yotta

Yotta

0110101001111010

Tnx Carel.
Zou je een foto willen maken bij weinig licht, ben wel benieuwd hoe het met de iso-gevoeligheid zit. :D
Waar heb je de FX500 gekocht, en welk geheugenkaartje? O-)
Wil hem eigenlijk deze week ook gaan kopen, als die iso-gevoeligheid me bevalt.

0110101001111010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 20:57
Ik heb net de FX35 gekocht maar wat is nou eigenlijk het grote verschil met de FX500? touchscreen niet meegerekend.

Verder heel erg tevreden met de FX35 prachtige plaatjes en inderdaad die 25mm is heerlijk eindelijk je hele huis op een plaatje :D eindelijk met z'n allen aan tafel, eindelijk de woonkamer een beetje op de foto kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:23

Fiber

Beaches are for storming.

http://www.dpreview.com/r...nasonic_dmcfx500&show=all

In het kort: (volgens dpreview)

De FX500 heeft iets meer zoom: 25-125 mm ipv 25-100 mm voor de FX35.

Diafragma FX500: F2.8 - F5.9 ipv FX35: F3.3 - F5.6 / F8.0

De FX500 heeft aperture priority en shutter priority wat tamelijk zeldzaam is voor een ultracompact.

Ik ben zelf ook al een tijdje op zoek naar een goede broekzakformaat camera met een redelijke groothoek, maar ook genoeg tele. Zou de FX500 dan eindelijk de ideale camera zijn?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het was maar dat ik een beetje dikke zoom wou hebben anders was ik ook zeker weten voor de FX500 gegaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beccie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2021
heeft iemand hier al een nikon coolpix P80? Ik ben toch meer aan het denken nu aan een goede hubride of bridge camera. Feit is dat je bij een dslr niet klaar ben met een kit, dat begint het pas. Dat kan ik altij nog doen, nu laat mijn spaarvarken het niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beccie schreef op maandag 05 mei 2008 @ 12:30:
heeft iemand hier al een nikon coolpix P80? Ik ben toch meer aan het denken nu aan een goede hubride of bridge camera. Feit is dat je bij een dslr niet klaar ben met een kit, dat begint het pas. Dat kan ik altij nog doen, nu laat mijn spaarvarken het niet toe.
Met een dubbelzoomkit kan je heus wel klaar zijn (Oly E510 bv).
Je kán betere lenzen erbij kopen. Hoeft niet.
Helemaal geen feit dat het zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Iemand die een review weet te vinden of sample foto's van dezelfde site van een:
Canon Ixus 970 vs de Fujifilm F100fd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dat zeg je een kleine maand te laat :'(, want anders had ik die graag van je overgenomen. Had snel een toestel nodig omdat mijn F30 gepikt werd en heb dan maar een F40 gekocht (niet zo super: lijkt veel minder licht op te nemen = donkere foto's) omdat de F100 in België niet verkrijgbaar was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beccie
dpreview heeft al een review van de fuji

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
beccie schreef op maandag 05 mei 2008 @ 17:33:
dpreview heeft al een review van de fuji
Die review betreft een iets duurdere en iets grotere Fuji dan de f100fd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
Yotta schreef op zondag 04 mei 2008 @ 22:51:
Tnx Carel.
Zou je een foto willen maken bij weinig licht, ben wel benieuwd hoe het met de iso-gevoeligheid zit. :D
Waar heb je de FX500 gekocht, en welk geheugenkaartje? O-)
Wil hem eigenlijk deze week ook gaan kopen, als die iso-gevoeligheid me bevalt.
OK, ik ga voor je kijken, k ben momenteel even druk. |Over welke ISO heb je het trouwens dan?

Ik heb er nu een A-data in van 4GB, deze koste maar 15e en zou 6MB /sec aan moeten kunnen, volgens mij is dat voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beccie
catchingfire schreef op maandag 05 mei 2008 @ 18:28:
[...]

Die review betreft een iets duurdere en iets grotere Fuji dan de f100fd.
okee, sorry ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yotta

Yotta

0110101001111010

Carel schreef op maandag 05 mei 2008 @ 20:11:
[...]

OK, ik ga voor je kijken, k ben momenteel even druk. |Over welke ISO heb je het trouwens dan?

Ik heb er nu een A-data in van 4GB, deze koste maar 15e en zou 6MB /sec aan moeten kunnen, volgens mij is dat voldoende.
De meeste digitale compact cameras hebben vanaf ISO 400 moeite om de ruis minimaal te houden. Als het lukt graag een foto met ISO 400, 800 en 1600 :D

Deze voorbeelden vond ik van de Panasonic LUMIX DMC-FX35 _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://www.digitalcamerareview.com/assets/15588.jpg
ISO 400, 100% Crop

Afbeeldingslocatie: http://www.digitalcamerareview.com/assets/15587.jpg
ISO 800, 100% Crop

Afbeeldingslocatie: http://www.digitalcamerareview.com/assets/15586.jpg
ISO 1600, 100% Crop

ISO 800 vind ik persoonlijk zeer netjes.

0110101001111010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Terwijl ik dacht eruit te zijn, ben ik het toch niet.
De nieuwe Canon Ixus 970 schijnt een "klote" bediening te hebben, snel uit de hand glijden en niet goed in low light condities. De oudere Ixus 960 daarentegen presteert daar wel goed in, echter heeft die ook geen wide angle lens en ook weer barrel distortion.

Er lijkt wel geen zicht op een goede compact camera die mijn S60 op elk gebied verslaat... Het probleem is ook dat dpreview geen review van de genoemde camera's heeft, zodat ik een objectieve vergelijking kan doen. Daarnaast zijn de genoemde camera's bij de Mediamarkt 100 Euro duurder, anders had ik er 1 daar gekocht, getest en eventueel teruggebracht.

Iemand die mij hier wat meer in kan helpen?

[ Voor 27% gewijzigd door n00bs op 06-05-2008 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wacht tot 8 mei en kijk of het pink band probleem wordt opgelost met de f100. Zo niet, dan ga je voor de TZ5 en anders voor de f100.

Ik heb de f31 gehad (wat een van de beste scheen te zijn in het compacte segment qua ruis) en ik moet zeggen dat het verschil tussen die 2 echt niet zo groot was. Aangezien je in dit topic kijkt neem ik aan dat je je toch wel realiseert dat je nooit de kwaliteit van een spiegelreflex zult krijgen en de f31 qua ruiskwaliteit toch wel het beste was (misschien heb je zelf ook even gekeken naar die vergelijkingsfoto's die ik geschoten had).
Aan de f31 miste ik vooral de groothoek en stabilisatie daarom heb ik em ingeruild voor de f100.
Ik merk qua ruis echt heel weinig verschil. Eigelijk was alleen de TZ5 al genoeg geweest (omdat deze ook nog eens filmpjes in HD kan schieten, dikke zoom heeft en gewoon fantastische kleuren).
Ik durf te wedden dat je er geen spijt van zou krijgen!

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2008 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
KacperK,

Je hebt nu meerdere goede toestellen kunnen testen.
Mocht je nu weer voor de keus staan om 1 nieuw toestel aan te schaffen voor alle omstandigheden , welke zou het dan worden ? De F100fd of de TZ5 ?

[ Voor 71% gewijzigd door pjotter1965 op 06-05-2008 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
KacperK>

Ik zal niet ontkennen dat de TZ5 niet interessant is. Qua features is het denk ik de meest uitgebreide compactcamera en met absoluut de beste lens. Alleen zijn de Canon's weer heer en meester qua snelheid en vind ik toch qua DR de sensors van Canon juist weer beter... waardoor het uiteindelijk plaatje de ene keer van Canon een stuk beter is en de andere keer weer van de Panasonic.

De Fuji F100fd heb ik nog geen goede review van gezien en kan daardoor weinig zinvols ervan zeggen, meestal presteren ze wel goed mbt DR en noise reduction.

Canon heeft van alle 3 de merken het minst postprocessed beeld, de Panasonic's vind ik er het meest ruisig uitzien (ook al is het niet feitelijk altijd zo).

Een ander groot nadeel van de TZ5 is zijn gewicht en afmeting... die is niet zoveel verschillend met mijn S60... en een nadeel van de Canon's is dat zij geen 28mm lens hebben.

Zoals gezegd zou ik graag een combinatie van die 3 merken zien ;)
Maar ik zit nog steeds met de overweging:
Panasonic TZ5
Fujifilm F100fd
Canon Ixus 970
Canon Ixus 960

ps: ik zie dat de TZ serie een switchknop heeft voor Play/Record. Het lijkt mij dat dat niet lang heel blijft :X

[ Voor 8% gewijzigd door n00bs op 06-05-2008 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ja, ik moet zeggen dat de bouw van de TZ5 echt heel degelijk is. Dus ook dat switch knopje. Het enige wat misschien een beetje fragiel is, is de lensbescherming. Die is van plastic en kun je vrij makkelijk bewegen. Voor de rest kon je op dpreview al zien dat de degelijkheid van de TZ5 erg goed is.
Qua ruis doet de iso 400 niet veel onder voor de f31. Daarboven kom ik zowieso niet omdat ik over het algemeen de flitser kan gebruiken in donkere situaties. Voor de rest heb ik de f100.

Het gewicht en grootte vind ik absoluut niet storend. Ik had eerst bijv. de ixus 860 (=SD870 volgens mij) en die was idd ietje kleiner maar ze zijn allebei gewoon compact en zouden zowieso allebei niet makkelijk in je broekzak passen.

Snelheid is absoluut niet iets waar ik me over het algemeen zorgen over zou maken (behalve bij de f31, die was echt traag met wegschrijven naar xd kaart). De onderlinge verschillen zullen waarschijnlijk in de 1/x seconden liggen.

Qua IQ denk ik dat de ixus 860 qua ruis tussen de TZ5 en de f100 zit (f100 uiteraard het beste maar verschil is mijns insziens niet heel groot)

@pjotter1965: Toen ik net de f31 had en de TZ5 kriebelde het nog steeds. Ik merkte dat ik veel vaker de TZ5 pakte dan de F31. Ook savonds. Het is gewoon veel fijner om 1 camera te hebben.
Nu ik em heb geruild voor de f100, pak ik nu savonds wel vaker de f100 maar het gevoel is er nog steeds. Aan de TZ5 zou ik waarschijnlijk wel genoeg hebben. Het is voor mij een veel betere allround camera dan de f100. De f100 blijft voor mij nog steeds DE camera voor in het donker en niet voor overdag. Dus niet de camera die ik zou meenemen als ik een dagje uit ga, eentje moest kiezen en niet zeker zou weten of ik savonds ook nog foto's zal schieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 18:50:
@pjotter1965: Toen ik net de f31 had en de TZ5 kriebelde het nog steeds. Ik merkte dat ik veel vaker de TZ5 pakte dan de F31. Ook savonds. Het is gewoon veel fijner om 1 camera te hebben....
Beetje vaag verhaal... vind je de TZ5 nu een betere allround camera of niet?

edit: quote verkort omdat het ge-quote-e gecorrigeerd is :)

[ Voor 38% gewijzigd door catchingfire op 06-05-2008 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
KacperK>

handig ;) jij hebt dus een Canon Ixus, Fuji F100 en TZ5.
Ik neem aan dat je ze niet allemaal op dit moment in bezit hebt?

Want is jouw persoonlijke meningen van de verschillende camera's in de volgende omstandigheden (eventueel cijfer of de volgorde van merk van beste tot slechtste)

Zonnige dag buiten:
1) Scherpte
2) White Balance
3) Dynamisch bereik (kleurverzadeging, levendigheid en contrast)
4) Ruis
5) Snelheid camera (algemeen)

Sombere dag buiten:
1) Scherpte
2) White Balance
4) Ruis

Indoor zonder flash (objecten en mensen)
1) Scherpte
2) White Balance
4) Ruis

Indoor met flash (objecten en mensen)
1) Scherpte
2) White Balance
4) Ruis
6) Gemak met dit soort fotografie

Nachtfotografie (vuurwerk, sterren, gebouwen)
1) Scherpte
2) White Balance
4) Ruis
6) Gemak met dit soort fotografie

Misschien mis ik nog iets ;) en misschien teveel gevraagd maar voor mij in ieder geval erg handig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 19:01:
[...]

Beetje vaag verhaal... vind je de TZ5 nu een betere allround camera of niet?
Sorry, zat typfoutje in. Heb tevens geprobeerd om het wat duidelijker te formuleren.
Om antwoord te geven op je vraag: ja ;)

@noobs: dat is een mooi lijstje wat je daar hebt :)
De ixus 860 heb ik maar 5 dagen gehad (+/- 2 maanden geleden) waarna hij is overleden (lens schoof niet meer in nadat de accu leeg was, bleek later een veelvoorkomend probleem te zijn van de nieuwe ixus xxx modellen en heb binnen paar dagen geld terug gekregen). Ik heb er toen uiteraard uitgebreid mee gespeeld maar het is voor mij onmogelijk om daaraan nog betrouwbare cijfers te geven. Hopelijk begrijp je dat ;)

Ik zal iig van het weekend even de TZ5 en F100 uitgebreid vergelijken op de punten die jij genoemd hebt ;)

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2008 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
http://www.dcresource.com...mc_tz5-review/index.shtml

"The Panasonic Lumix DMC-TZ5 is quite an impressive package. It's not perfect, but it's arguably the best camera in the "compact" ultra zoom class. From its 28 - 280 mm lens to its 720p movie mode, the TZ5 can do just about everything. If you're after a point-and-shoot camera with some serious zoom power, then the TZ5 should be high on your list."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y-Foxy
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 18:54
Hallo,

Na dit topic al geruime tijd gevolgd te hebben zit ik eigenlijk met de volgende vraag.
Ik heb op het ogenblik een Canon Ixus 70 die goed bevalt echter heb ik vaak last van het niet hebben van een vorm van beeldstabilisatie, de camera is vrij klein en de minste beweging zorg al voor enige waas. Nu wou ik eigenlijk van mijn vakantiegeld een nieuwe camera gaan halen, ik zit nu met een wishlist aan dingen die ik erop zou willen hebben maar ik weet niet hoe realistisch die zijn:
  • 3x of meer optische zoom
  • optische beelstabilisator
  • video opname van minimaal 640x480x30fps met enkel de groote van de memorycard als tijdlimitatie (dus niet dat je maar clips van een paar minuten kunt schieten ondanks genoeg ruimte op de memorycard voor grotere video's )
  • groothoek/beeld lens
  • opslag op SDHC cards
Nu heb ik naar een aantal kandidaten zitten kijken zoals de casio EX V8, Z100/Z200,Canon Ixus 860/970/950IS series en de panasonic FX500/FX35. De casio lees ik dat de kwaliteit van de foto's erg matig is maar de andere funties weer erg goed zijn, de Canon 8/9XX IS zien er erg goed uit maar de betrouwbaarheid schijnt minder te zijn dan de voorgaande series.

Dan kom ik toch in de richting van de Panasonic, echter kan ik niet vinden hoe het met de lengte en kwaliteitsmogelijkheden zit van de video opnames van de panasonic camera's. Welk formaat worden de bestanden in opgeslagen en wat is de maximale lengte die een videobestand mag wezen ?

budget is zo richting de 300-350 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Wat mij nou opvalt bij de alle reviewsites dat ondanks dat de TZ5 erg scherpe foto's maakt, de foto's mij niet raken... ze komend koud en diepteloos over. Ik weet niet of het toevallig is en bv slechte weersomstandigheden waren, maar alle Canon's zetten net wat levendigere plaatjes neer.

Maar toch als ik nu een camera zou moeten kiezen, zou mijn voorkeur toch naar de TZ5 neigen... maar misschien dat een andere review mij weer tot de Fuji F100 of de Canon Ixus 970 kan overtuigen.

Ik merk wel dat het blijft kiezen tussen camera's die elk hun eigen sterke en zwakke punten hebben, wat naar mijn idee in deze tijd helemaal niet meer zou hoeven en moeten zijn. Zeker niet voor de bedragen die je ervoor neerlegt.

Wat ik daarnaast ook erg lastig en moeilijk zal vinden is dat ik geen manual control meer heb... ik snap niet dat ze enkel die features in grotere en zwaardere camera's plaatsen. Het is een kwestie van de software aanpassen 8)7

Heeft de TZ5 trouwens een makkelijke mogelijkheid om bv center weighted te kiezen? dat is namelijk iets wat ik zo ontzettend vaak gebruik op mijn S60. Dan lock ik daarna namelijk de instellingen en richting ik bv op een andere plek om daar de foto te maken (handig bij bv zonsondergangen).

TZ5 Bugs: http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=27826624
Voor mij dus geen TZ5... helaas. Er blijft vrij weinig over :+

[ Voor 73% gewijzigd door n00bs op 06-05-2008 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jep, die optie zit gewoon in het menu. Als je in handmatige modus zit dan stel je dat binnen 2 sec. in. Ik snap niet precies wat je bedoelt met locken maar die instelling blijft dan uiteraard de hele tijd van kracht.

Die 'bug' die trouwens genoemd wordt bij die link (screen whites out) ben ik (nog) niet tegengekomen. Hoor het voor het eerst eigelijk.
n00bs schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 20:44:

Tsja..als je je beslissing van dergelijke dingen laat afhangen (hoogstwaarschijnlijk is dat ook nog eens een defecte camera) dan ga je natuurlijk nooit een camera vinden. Bij elke camera zul je mensen tegenkomen die er mindere ervaringen mee hebben. Ik heb de mijne nu een paar weken en heb er nog geen seconde spijt van gehad (eerder van de f100 omdat dat een minder goede allroundcamera is en ik er liever gewoon 1 gebruik).

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2008 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Durf je het dan aan om direct tegen het zonlicht in een foto te maken :D ?
Overigens vind ik de lenskwaliteit van de F100 wel beter dan die Canon Ixus series (van de 2 testfoto's die ik heb gezien).

Overigens lees ik veel klachten over de filmkwaliteit van de TZ5, maar als ik op TZ5 hier zoek: http://www.vimeo.com/ dan vind ik de filmpjes toch uitermate goed voor een fotocamera.

[ Voor 31% gewijzigd door n00bs op 06-05-2008 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang dat geen schade kan aanrichten wil ik dat best proberen.
De filmkwaliteit lees je idd veel over dat focus hunting. In het begin vond ik het wel meevallen. Je kreeg prachtig fullscreen beeld voorgescholeld waarbij het soms een seconde wazig werd als je ging in/uit zoomen. Op een gegeven moment begon ik me er toch aan te irriteren en heb ik de C-af uitgezet. Het beeld is nu echt veeel mooier. Als ik nu bijv. iemand film en terugkijk op mn HDtv dan ziet de huid van diegene er net zo gedetailleerd uit zoals ik dat alleen kreeg bij blueray/HD films.
Ik zorg er nu gewoon voor dat ik ergens 10x op inzoom en start dan de opname. Wat je daarna doet maakt dan niet zoveel meer uit. Je beeld blijft gewoon scherp :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2008 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
n00bs schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 20:44:
TZ5 Bugs: http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=27826624
Jij bent echt moeilijk. Denk je dat een Canon totaal "bug-free" is? Ik werk in de semiconductorlarij: believe me... you don't want to know.

Het komt op mij gewoon over als een beveiliging van de camera die optreedt als er teveel licht gemeten wordt, de camera reset zichzelf snel om schade te voorkomen. Het is immers niet echt best voor de sensor als je deze vol zonlicht moet absorberen. Denk aan vergrootglazen en mieren enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
stefimke>
Ik weet het ;)

KacperK>
Wat ik op de voorbeeldfilmpjes zie, vind ik allemaal wel meevallen. Ben wel erger gewend met een echte digitcal videocam :)
Maar als jij wat verschillende foto's zou kunnen schieten, vooral nu met het volle zonlicht dan zou ik je erg dankbaar zijn. Ik ben ontzettend benieuwd hoe de HDR van de camera is met dit soort weersomstandigheden. Is het blauw in autostand dan ook lekker diepblauw zoals de lucht nu is, maar blijven de gebouwen wel goed zichtbaar met mooie schaduwpartijen...

Overigens zit er in die TZ5 een functie om bepaalde delen lichter te maken die normaal in de schaduw staan. Ik vind deze optie juist niet interessant omdat dit vaak een onecht beeld geeft en denk ik ook de oorzaak is waarom veel foto's van de TZ5 niet zo levendig lijken. Dit soort zaken pas ik namelijk liever zelf met photoshop met shadow en highlighting

Net nog op dcresource foto's vergeleken van de TZ5, EOS40D ;) en de Canon SD890. Nu valt op dat de TZ5 het meeste ruis heeft. Daarnaast zijn alle TZ5 foto's ontzettend gesharpened. De SD890 en EOS40D komen qua kleuren redelijk overeen... de mooie volle warme Canon kleuren met een hoog dynamisch bereik.

Soms lijkt de TZ5 weer de EOS40D te benaderen maar in bepaalde gevallen met schaduwpartijen is de SD890 veruit beter... De enige reden dat de TZ5 wel goed presteert is door de fantastische lens die erop zit. Van de sensor ben ik nog steeds niet helemaal ovetuigd.

De SD950 heeft een groter dynamisch bereik dan de SD890 en zal denk ik in veel gevallen mooiere plaatjes maken dan de TZ5. Echter beeldonscherpte en andere lensafwijkingen dat de TZ5 weer niet heeft, geen groothoek en geen HD filmmogelijkheid.

Zou je dan ook de TZ5 kunnen testen met zoveel mogelijk features uit (sharpening, kleuraanpassingen etc). En ook eventueel met Vivid aan.

[ Voor 35% gewijzigd door n00bs op 07-05-2008 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag de camera niet meegenomen maar zal dat morgen even doen. Ik ben dan ook weer in de TU-wijk en zal dan wat foto's schieten. Denk dat daar wel wat bruikbaars tussen zal zitten :)

Vandaag is trouwens de nieuwe firmware voor de f100 te downloaden die het pinkband probleem zou moeten reduceren. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar het lijkt erop dat het alleen maar erger is geworden. Ik wacht het nog even af maar er bestaat een kans dat ik de f100 weer in de verkoop doe. Aan mn TZ5 heb ik waarschijnlijk wel genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Dankje, ik heb in mijn voorgaande posting wat extra info gezet wat je misschien mee kan nemen in een eventuele test (sorry dat ik zo lastig ben ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 17:17
En wat denken jullie tussen de Panasonic FX500 en Panasonic TZ5?

Duidelijkste verschillen zijn het grotere zoombereik van de TZ5 en dat de TZ5 (vol)automatisch is.

Maar heeft daarnaast de ene camera meer voorkeur dan de andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zijn we ondertussen wel gewend ;)
tijs67 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 12:22:
En wat denken jullie tussen de Panasonic FX500 en Panasonic TZ5?

Duidelijkste verschillen zijn het grotere zoombereik van de TZ5 en dat de TZ5 (vol)automatisch is.

Maar heeft daarnaast de ene camera meer voorkeur dan de andere?
De fx500 lijkt me ook een hele mooie camera. Ipv. een dikke zoom heeft hij een grotere hoek lens (scheelt niet zo heel veel), touchscreen (weet niet of je daar veel aan hebt), manual controls (dit kan soms nog wel eens makkelijk zijn) en is hij ook nog eens kleiner (maakt voor mij persoonlijk niet zo heel veel uit). Ik neem aan dat voor de rest de IQ gelijk is aan die van de TZ5. Als hij tegelijk met de TZ5 beschikbaar zou zijn dan was de keuze een stuk lastiger geweest. Maar waar ik heel blij mee ben is dat de TZ5 ook kan zoomen tijdens het filmpen in 720p. Dit heb ik al heel vaak gebruikt en ben ik dan ook erg blij mee. De fx500 kan dit volgens mij niet. Tenslotte ben ik wel benieuwd naar het opname geluid van de fx500. Bij de TZ5 is dit niet al te best.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2008 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Some FX500 user findings:
"The FX500 would be a MUCH more interesting camera if the 16:9 format retained the 25mm wide angle view like the TZ5 retains the 28mm FOV at all aspect ratios, but the FX500 does not. As it works, it just crops off the long sides like most digicams and you wind up with a wide angle view at 16:9 that is, I believe, still slightly wider than the 28mm wide angle view of the TZ5"

"On the downside the video was disappointing. I thought it would be fun to have the high def capability, but that is offset by the audio. The audio portion of the video is the biggest let down. Sounds hissy with some pop."

Als je echte goede sound bij je movies belangrijk vind is er momenteel maar 1 optie denk ik: Canon S5is. Maar dat is net effe een wat andere camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien ik over het algemeen in 16:9 schiet (en het in 4:3 ook niet zo veel scheelt van wat ik gelezen heb) zou ik dan persoonlijk de afweging maken tussen: grote zoom bij de TZ5 (incl zoomen tijdens filmen) en manual controls (A/S priority?) bij de fx500 --> duidelijk de TZ5 :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2008 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Wel raar dat de fx500 meer manual control heeft dan de grotere en duurdere TZ5 :?

Overigens zou ik wel de TZ5 uit willen proberen. De MM heeft hem voor 399, als ik hem daar voor 329 kan krijgen (prijs zoals bij Foka Rotterdam) dan neem ik hem gewoon mee en ga zelf eens testen. Daarnaast lijkt de SD950 mij ook nog steeds een goede camera en de foto's zien er dan wel goed uit, alleen is de lens van mindere kwaliteit.

[ Voor 67% gewijzigd door n00bs op 07-05-2008 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKeeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-08 11:28

TheKeeper

In 2 words: NO!

Momenteel wat aan het oriënteren voor een nieuwe camera (de oude Sony DSC-P72 doet het nog wel, maar is niet echt 'modern' te noemen).
Nu ben ik geen professionele fotograaf, maar op tripjes gaat de camera nog wel eens mee in de tas.
Zelf al het één en ander gelezen en rondgekeken en eigenlijk de selectie een beetje teruggebracht naar de volgdende 3 toestellen:
- Fujifilm Finepix F100fd
- Olympus mju 1020
- Panasonic DMC-FX500

Elk hebben ze wel hun punten waarop ze beter scoren dan de andere 2, maar dit is puur op basis van technische specs. Nu is mijn vraag: welke bevelen jullie aan of welke van de 3 juist af en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Voor de mensen met een Fuji F100fd of interesse in die camera:

http://www.fujifilm.com/p...download/f100fd/fupd.html

Update voor het pink-band verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09 18:05

Initial G

f.k.a. GKLQuake

nog even over de casio Z100 en de teleurstellende foto's dir LOST poste. Ik vond een review van CNET die hele andere bevindingen had.

http://reviews.cnet.co.uk...9030232,49296104-2,00.htm
Images look crisp and sharp. There's a warmth to colours, especially portraits, and we were happy with the exposure metering. Some of the common compact camera problems appear, like a tendency to blow out highlights in high contrast shots. But purple fringing is barely noticeable, and noise is present but not too intrusive even up to ISO 400. In low light things and at higher ISO speeds, noise is a problem, but this is to be expected.
Iemand nog meer voorbeelden van foto's van de z100, als de fotos echt zo slecht zijn ga ik een fx33 kopen binnenkort... (hou van widescreen filmpjes en de z100 heeft h.264, maar foto's moeten wel redelijk zijn...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Initial G schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 09:18:
nog even over de casio Z100 en de teleurstellende foto's dir LOST poste. Ik vond een review van CNET die hele andere bevindingen had.
...ik hoop dat die review gelijk heeft, want dan zou het gewoon een prettige compacte camera zijn met de nodige mogelijkheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Haha tis echt belachelijk hoe ingewikkeld het is om een camera te zoeken :P ben nu een tijdje aan het zoeken en vooral veel lezen, maar het valt echt niet mee! kzat eerst voor rond de 175 te zoeken maar dat gaat niet lukken voor mijn eisen. Dus heb mijn budget al bijgesteld naar boven de 200.

misschien iemand tips:

-Moet redelijek grote hoek zijn 28 liefst... max 32 maar dat lijkt me al te krap.
-Filmpjes totaal NIET belangrijk.
-Fotografeer bijna altijd automatisch, handmatig heb ik het geduld niet voor.
-Fotografeer vooral stilstaande dingen, en landschappen (vakanties pics) ed.
-formaat / gewicht ook niet heel belangrijk.
-beeld stabilisatie wel belangrijk

iemand wat tips?

de Fuji F100fd leek me wel wat maar de lenshoek van 32mm lijkt me te krap.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Chaoss schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 10:13:
Haha tis echt belachelijk hoe ingewikkeld het is om een camera te zoeken :P ben nu een tijdje aan het zoeken en vooral veel lezen, maar het valt echt niet mee! kzat eerst voor rond de 175 te zoeken maar dat gaat niet lukken voor mijn eisen. Dus heb mijn budget al bijgesteld naar boven de 200.

misschien iemand tips:

-Moet redelijek grote hoek zijn 28 liefst... max 32 maar dat lijkt me al te krap.

iemand wat tips?

Ik zou toch ook zeker een Canon Ixus overwegen:
http://www.dpreview.com/r...s/Canon/canon_sd870is.asp
De Canon's schieten gewoon in autostand bijna altijd perfecte plaatjes.

De Fuji F100 lijkt mij wel een degelijke camera als de pinkband probleem ook werkelijk opgelost is. Echter zijn er nog steeds geen reviews van 8)7 (de lens van de Fuji is wel iets beter dan dat van de Canon echter geen optische beeldstabilisatie zover ik weet alleen ISO shit, maar misschien vergis ik mij hierin).

Eventueel een Panasonic TZ3 http://www.dpreview.com/reviews/panasonictz3/ (rond de 200 Euro)
of een FX500 (nog geen reviews) http://www.dpreview.com/r...ic/panasonic_dmcfx500.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Chaoss schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 10:13:
- Dus heb mijn budget al bijgesteld naar boven de 200.
Panasonic DMC-TZ3. Lensbereik 28-280mm, optische stabilisatie, prima auto-mode, niet te groot, niet te klein, rond de 200 euro nieuw, ... ideale travelcamera voor jouw budget.
32mm? F100fd = 28-140mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

@hierboven, dan staan de specs verkeerd in de pricewatch! :D ok dan is de F100fd nog in de race :)

Wat houden al die ISO standaard eigenlijk in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Chaoss schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 10:45:
@hierboven, dan staan de specs verkeerd in de pricewatch! :D ok dan is de F100fd nog in de race :)

Wat houden al die ISO standaard eigenlijk in?
ISO standaard?
Hoe hoger de ISO waarde, hoe "gevoeliger" de sensor is waardoor er korter belicht kan worden. Hiermee kunnen theoretisch gezien scherpere afbeeldingen gemaakt worden van bewegende objecten (of een bewegende hand ;) ) zonder dat direct een flitser nodig is.

Echter levert een hogere ISO waarde ook meer ruis op, minder dynamisch bereik (kleuren worden washed out, overloop van kleuren, minder volle levendige kleuren etc). zeker wanneer de sensor groote gelijk blijft. Dit zelfde geldt ook voor meer pixels.

Daarom nemen veel mensen een dSLR, die hebben een grotere sensor met hetzelfde aantal pixels als een kleinbeeld camera, waardoor de pixels groter zijn, deze minder ruisgevoelig en het beel superieur is aan kleine sensors.

De Fuji heeft bv een grotere sensor! alhoewel dit niet altijd in beter beeld hoeft te resulteren... dit hangt ook weer af van ruisonderdrukkingsalgoritmes, de lenskwaliteit etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKeeper

TheKeeper

Denk dat het hier meer ging over de softwarematige beeldstabilisatie, die heeft ook een aanduiding van ISO. Snapte het zelf ook niet helemaal. Ik neem aan dat optische beeldstabilisatie de voorkeur geniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Optische beeldstabalisatie heeft wel de voorkeur jah, heb niet altijd een perfect stabiele hand :P de TZ3 en TZ5 lijken me inderdaad ook goeie camera's

blijft al met al lastig... zeker als je een n00b bent op dit gebied, magoed je leert aldoor... wist dus ook niet wat die ISO waarde inhield :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
TheKeeper schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 11:29:
Denk dat het hier meer ging over de softwarematige beeldstabilisatie, die heeft ook een aanduiding van ISO. Snapte het zelf ook niet helemaal. Ik neem aan dat optische beeldstabilisatie de voorkeur geniet.
Veel fabricanten gebruiken een ISO shift, waarbij lange belichtingstijden voorkomen worden indien en beweging is door de ISO te verhogen waardoor de belichtingstijd weer korter wordt.
Op zich handig als je maar de maximale ISO waarde kan invoeren. Bij de meeste compact camera's hoef je echt niet hoger dan ISO400 te gaan... sommige kunnen nog wel met ISO800 een redelijk plaatje neerzetten nadat met Neatimage de benodige ruis verwijderd is.

Optimaal is natuurlijk dit in combinatie met optische beeldstabilisatie te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

op de fuji website staat dit bij de F100fd:

Image Stabilizer: CCD-shift type :?

neem aan dat een Dslr echt geen optie is in dit budget? zie tenminste in de folders dslr's vanaf zo'n 350-400,-

[ Voor 42% gewijzigd door Chaoss op 08-05-2008 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsiev
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 06:49
vraag aan de f100fd gebruikers, hoe beoordelen jullie de daglicht foto`s ?

Ik heb zelf namelijk een F31Fd gehad. Maar ik vond de foto`s vaak onderbelicht. (meesten op auto genomen) Zo heb ik heel veel vakantie foto`s die eruit zien alsof het nederlands bewolkt weer is, terwijl het perfect weer was.

heb daarom mijn f31 verkocht en ben op zoek een een vervanger.
Wou eigenlijk een ixus, maar twijfel toch weer voor de fuji

misschien anders ff eentje bij de MM halen om te kijken of deze bevalt.
iemand hem daar al gezien ?

[ Voor 10% gewijzigd door wsiev op 08-05-2008 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Ik kan bij de MM de TZ5 voor 329 meekrijgen. Misschien die van de week halen en zelf testen. Misschien dat er voor die tijd nog testfoto's hier zullen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik ben een 18 jarige student die in zijn vrije tijd zo nu en dan speelt met photoshop.
Telkens als ik werk met photoshop merk ik dat de kwaliteit van mijn huidige camera erg slecht is. Wanneer ik de foto's die ik heb gemaakt van dichtbij bekijk dan wordt het beeld al snel blokkerig.

Nou moet ik eerlijk bekennen dat mijn kennis wat betreft digitale camera's zeer beperkt is. Ik heb het een en ander doorgelezen op dit topic maar dan kom ik al snel begrippen waarvan ik de betekenis niet weet. Ik ben een doorsnee persoon die vroeger dacht , hoe meer megapixels hoe beter, maar dat blijkt dus maar gedeeltelijk waar te zijn. Momenteel heb ik een (schaamt zich) Traveler, 5 megapixels camera met een ''super mf lens F3.3. Deze kostte me 100 euro bij de Aldi.

Mijn vraag dus aan jullie, (je voelt het al aankomen) wat voor camera raden jullie mij aan?
Extra informatie: Ik zal niet heel veel foto's maken met mijn camera. Het is vooral bedoeld zodat ik degelijke foto's kan bewerken met photoshop, zoals vakantie foto's. Omdat ik niet al te vaak foto's zal maken ligt mijn budget tussen de 250-400 euro.

Ik hoop dat iemand me kan helpen,
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
n00bs schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 12:27:
Ik kan bij de MM de TZ5 voor 329 meekrijgen. Misschien die van de week halen en zelf testen. Misschien dat er voor die tijd nog testfoto's hier zullen staan.
Goede deal voor een 'echte' winkel.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siraic
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-08 11:57
wsiev schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 12:06:
vraag aan de f100fd gebruikers, hoe beoordelen jullie de daglicht foto`s ?
Daglichtfoto's zijn (ook) heel erg goed, vooral ook qua kleur. al moet je wel oppassen met de een heldere lucht. Hij stelt de exposure dan vaak daarop in waardoor je in (enkele) gevallen er wel baat bij kan hebben de exposure-compensatie iets bij te stellen, al kan ik me voorstellen dat dat bij veel camera's zo is. Ik ben iig erg tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsiev
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 06:49
siraic schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 14:56:
[...]

Daglichtfoto's zijn (ook) heel erg goed, vooral ook qua kleur. al moet je wel oppassen met de een heldere lucht. Hij stelt de exposure dan vaak daarop in waardoor je in (enkele) gevallen er wel baat bij kan hebben de exposure-compensatie iets bij te stellen, al kan ik me voorstellen dat dat bij veel camera's zo is. Ik ben iig erg tevreden.
Dan ga ik hem denk ik maar gewoon proberen. Was namelijk wel tevreden over de low-light foto`s van de F31.
Mijn probleem lag hem vooral in de p&s foto`s op trips, ook op foto`s waar de hemel niet zichtbaar was vond ik ze donker. En aangezien ik niet altijd met manuele settings wil schieten, zoek ik dus een camera die ook op auto mode gewoon leuke plaatjes schiet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n00bs schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 12:27:
Dat is een mooi prijsje! Ik heb zelf toentertijd 315 oid betaald bij een webwinkel :)

Ik heb vandaag met dit mooie weer wat buitenfoto'tjes geschoten met de TZ5.
Allemaal op iso 100 en steeds met intelligent exposure aan of uit.
Ik heb ook enkele keren geprobeerd wat schaduwen van gebouwen op de foto te zetten tezamen met een mooie blauwe lucht. Hoop dat je dan die dynamic range enigszins kan beoordelen.

Vanavond zal ik ze er even opzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 16:06:
[...]

Dat is een mooi prijsje! Ik heb zelf toentertijd 315 oid betaald bij een webwinkel :)

Ik heb vandaag met dit mooie weer wat buitenfoto'tjes geschoten met de TZ5.
Allemaal op iso 100 en steeds met intelligent exposure aan of uit.
Ik heb ook enkele keren geprobeerd wat schaduwen van gebouwen op de foto te zetten tezamen met een mooie blauwe lucht. Hoop dat je dan die dynamic range enigszins kan beoordelen.

Vanavond zal ik ze er even opzetten :)
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img294.imageshack.us/img294/2457/p1010934vx2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img388.imageshack.us/img388/7143/p1010935fu1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img388.imageshack.us/img388/9740/p1010936jv3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img294.imageshack.us/img294/4998/p1010937uo9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img294.imageshack.us/img294/9933/p1010938ra7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img211.imageshack.us/img211/6044/p1010939kw9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img388.imageshack.us/img388/5310/p1010940oa7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img294.imageshack.us/img294/9775/p1010941zg2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img388.imageshack.us/img388/4625/p1010942aq8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img294.imageshack.us/img294/4058/p1010944fz5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img211.imageshack.us/img211/9992/p1010945bw8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img211.imageshack.us/img211/2977/p1010946gd5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img388.imageshack.us/img388/7303/p1010947qm6.jpg

Bij de eerste 3 foto's staat de intelligent exposure uit. Bij de overige heb ik steeds getest zowel met als zonder. Op een enkel geval na bleef de iso gewoon op 100 en zag ik weinig verschil.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2008 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Ja qua belichting etc ziet het er in het algemeen goed uit. Het groen lijkt mij soms enigszins te domineren. Dat zou ik misschien in photoshop iets terugzetten.

Maar goed misschien haal ik de camera gewoon, maak ik zelf testfoto's van objecten die ik al eens gefotografeerd heb en kijk ik of ik meer tevreden bent tov mijn oude camera :)

Wat is er overigens mis met de F100 tov de TZ5 waardoor je de F100 graag wegdoet? op welke fronten scoort die F100 minder en beter?

[ Voor 16% gewijzigd door n00bs op 08-05-2008 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKeeper

TheKeeper

TheKeeper schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 14:20:
Momenteel wat aan het oriënteren voor een nieuwe camera (de oude Sony DSC-P72 doet het nog wel, maar is niet echt 'modern' te noemen).
Nu ben ik geen professionele fotograaf, maar op tripjes gaat de camera nog wel eens mee in de tas.
Zelf al het één en ander gelezen en rondgekeken en eigenlijk de selectie een beetje teruggebracht naar de volgdende 3 toestellen:
- Fujifilm Finepix F100fd
- Olympus mju 1020
- Panasonic DMC-FX500

Elk hebben ze wel hun punten waarop ze beter scoren dan de andere 2, maar dit is puur op basis van technische specs. Nu is mijn vraag: welke bevelen jullie aan of welke van de 3 juist af en waarom?
Klein schopje, misschien help dit alvast een beetje: vergelijking op kieskeurig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 21:35:
Bij de eerste 3 foto's staat de intelligent exposure uit. Bij de overige heb ik steeds getest zowel met als zonder. Op een enkel geval na bleef de iso gewoon op 100 en zag ik weinig verschil.
Toch best goed te zien dat in elke 2e foto (na die eerste drie) de schaduwpartijen iets lichter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Wat vinden jullie van de Panasonic Lumix FZ18?

ook 28mm groothoek maar dan met een optisch zoombereik van 18x, deze kost online 295,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 09:09:
[...]
Toch best goed te zien dat in elke 2e foto (na die eerste drie) de schaduwpartijen iets lichter zijn.
Nu je het zegt valt het mij idd ook op :P
Chaoss schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 10:10:
Wat vinden jullie van de Panasonic Lumix FZ18?

ook 28mm groothoek maar dan met een optisch zoombereik van 18x, deze kost online 295,-
Die heb ik van de week nog in de winkel gezien. Vond em wel een beetje groot maar als je daar geen problemen mee hebt zal het vast wel een goede camera zijn :)

[edit] Heb trouwens de TZ5 ook nog recht in de zon gehouden. Kreeg op mn scherm de zon te zien (alleen dan niet zo fel uiteraard) en een verticaal streepje erdoorheen. Geen reset oid. Naar mijn gevoel dus niks om je zorgen over te maken.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2008 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:11:
[...]

Nu je het zegt valt het mij idd ook op :P

[...]

Die heb ik van de week nog in de winkel gezien. Vond em wel een beetje groot maar als je daar geen problemen mee hebt zal het vast wel een goede camera zijn :)

[edit] Heb trouwens de TZ5 ook nog recht in de zon gehouden. Kreeg op mn scherm de zon te zien (alleen dan niet zo fel uiteraard) en een verticaal streepje erdoorheen. Geen reset oid. Naar mijn gevoel dus niks om je zorgen over te maken.
Dat hebben meerdere camera's in de preview mode. Als je vervolgens een foto maakt zie je het niet meer.
Ik zou je sensor niet een dag lang zo op de zon richten, dat zal vast niet goed zijn, maar eventjes kan denk ik geen kwaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Dit is trouwens zeer eigenaardig van de TZ5: in iA mode, flash sync is only 1/30s which can lead to blurred images when a person moves quickly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Standaard staat de TZ5 ingesteld op 1/8s. Zelfs daarmee heb ik nog nooit bewogen foto's gehad.
1/30s zal dus helemaal meevallen. Mocht je toch nog bewogen foto's ondervinden dan kun je altijd de min. shutterspeed hoger zetten :)

Btw. Dit doet me een beetje denken aan de f31 die ik had. Deze stelde bij auto iso en flash standaard iso 800 in. Dit vond ik een stuk vervelender.

[edit] sorry, lees net dat je iA mode bedoelt. Die gebruik ik zowieso niet. Altijd manual :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2008 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheKeeper schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 23:01:
[...]

Klein schopje, misschien help dit alvast een beetje: vergelijking op kieskeurig
Ok. Ik zal je even op weg helpen. Als ik een camera moet kiezen uit je lijst zou ik die f100 zowieso laten schieten ivm oa. pink band.
Als je foto's niet op 100% gaat zitten 'pixelneuken' en bijv. natuurgetrouwe kleuren belangrijker vindt zou ik duidelijk voor de fx500 kiezen. Die geeft mijns insziens echt foto's waar je het gevoel hebt dat je erin zit. Dat mis ik bij de f100. Misschien dat je dat met postprocessing enigszins kan bereiken maar dat is niet zo mijn ding.
Tevens krijg je dan fantastische kwaliteit video (hoewel je niet kan zoomen tijdens filmen), manual controls, lens met zeer grote hoek, groot scherm, klein formaat camera.

Ik had het dus wel geweten :)

P.S. Over olympus wordt niet zo heel veel gesproken. Zal dus wel het een en ander aan mankeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 09:27:
[...]

Ok. Ik zal je even op weg helpen. Als ik een camera moet kiezen uit je lijst zou ik die f100 zowieso laten schieten ivm oa. pink band.
http://www.dpreview.com/news/0805/08050701fujifirmware.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je ook de reacties gelezen van mensen die deze erop hebben gezet? De pinkband is met de nieuwe firmware op sommige iso waarden alleen maar erger geworden. De pinkband is een hardware probleem wat je niet zomaar oplost met software. Ik heb zelf ook een f100 en die ga ik zeer waarschijnlijk binnenkort te koop zetten. Met mn TZ5 ben ik meer dan tevreden :)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2008 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 09:13:
Standaard staat de TZ5 ingesteld op 1/8s. Zelfs daarmee heb ik nog nooit bewogen foto's gehad.
1/30s zal dus helemaal meevallen. Mocht je toch nog bewogen foto's ondervinden dan kun je altijd de min. shutterspeed hoger zetten :)

Btw. Dit doet me een beetje denken aan de f31 die ik had. Deze stelde bij auto iso en flash standaard iso 800 in. Dit vond ik een stuk vervelender.

[edit] sorry, lees net dat je iA mode bedoelt. Die gebruik ik zowieso niet. Altijd manual :)
1/8 met flash is een leuke instelling wanneer de ISO rond de 100 is en Arp rond F3 om daarmee lekkere sfeerfoto's vast te leggen ('s avonds). Voor overdag is dit echt niet aan te raden en de ruis gaat er enkel mee omhoog.

Kans dat je bij 1/8-1/30 bewogen foto's krijgt met flits is toch vrij groot. Niet alles wat men fotografeert, staat ook daadwerkelijk stil. 1/60 is zover ik weet de standaard voor ordinaire flash foto's en ook om als invulflits te gebruiken bij veel zonlicht (of zelfs nog veel korter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat de ruis omhoog als je de sluitersnelheid lager zet?
En tsja..of je op 1/8-1/30 snel bewogen foto's krijgt kun je over discussieren. Ik heb daar iig nog nooit last van gehad. En ik fotografeer ook gewoon mensen op feesten, djs etc. Die staan nou niet bepaald stil. Maargoed, zoals ik al zei, je kan gewoon manual mode gebruiken ipv iA en dan de minimum shutterspeed instellen. Probleem opgelost :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2008 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Maar ik neem aan datje met minimale sluitertijd snel te donkere foto's krijgt zodra je in ietwat schemerlicht probeert te fotograferen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tuurlijk, maar dat heb je met elk fototoestel. Elke keer zal je toch een afweging moeten maken tussen iso en sluitertijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKeeper

TheKeeper

Yotta schreef op zondag 04 mei 2008 @ 22:51:
Thnx Carel...
Waar heb je de FX500 gekocht?
Wil hem eigenlijk deze week ook gaan kopen...
Deze vraag is nog onbeantwoord gebleven. Hij heeft hem al binnen en de meeste webshops staat ie als niet voorraadig. Ik ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
KacperK>

Kan je bij die TZ5 naast de ISO en sluitertijd ook nog andere zaken in manual mode instellen? ik zie toch steeds meer op tegen alle beperkingen die bijna alle compact en ultra compacts tegenwoordig hebben, terwijl dit voorgaande jaren altijd gewoon als functionaliteit aanwezig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
n00bs schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 18:33:
Kan je bij die TZ5 naast de ISO en sluitertijd ook nog andere zaken in manual mode instellen? ik zie toch steeds meer op tegen alle beperkingen die bijna alle compact en ultra compacts tegenwoordig hebben, terwijl dit voorgaande jaren altijd gewoon als functionaliteit aanwezig was.
Denk aan dingen als: aspect ratio, max ISO, compressie, white balance, metering mode, autofocus-mode, burst settings, color-mode (standard, vivid, ....), stabilizer-mode, autofocus assist lamp, ...

Ik heb m'n TZ5 vandaag gekregen, uit de States voor 300USD, nog geen 200 euri dus... :D Achja, geen doosje erbij (daargelaten ivm mogelijke douane problems) en een US-stekker aan de (multi-voltage) lader.. boeie.
Eerste indruk is dat ie op best veel kleine dingen verbeterd is t.o.v. de TZ3, geen mega-verbeteringen maar toch wel de moeite... de high-iso plaatjes lijken er wat beter uit te zien op eerste gezicht, overal snelheid wat hoger, zoomen met filmen, en de iA mode lijkt best oke te werken... de fun-factor en useabilty van de TZ3 vond ik al zo geweldig dat ik gewoon "bij" wil blijven met de Panny TZ-serie... en zeker voor nog geen 200 euri :).

Ik kan overigens meteen het bovengenoemde 1/30s flash sync in iA mode ontkrachten, heb zojuist een invulflits gedaan op 1/60s in iA.

TZ3 gaat in de verkoop (was ook al een US-model).

[ Voor 16% gewijzigd door catchingfire op 10-05-2008 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 18:28
waar had je besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Bij een vriend die in de States woont en weer eens naar NL kwam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
catchingfire schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 19:33:
[...]
Ik heb m'n TZ5 vandaag gekregen, uit de States voor 300USD, nog geen 200 euri dus... :D Achja, geen doosje erbij (daargelaten ivm mogelijke douane problems) en een US-stekker aan de (multi-voltage) lader.. boeie.
Ik zit er ook aan te denken om een TZ5 uit de US te halen, en ik zag in de US manual dat er daar een stekker-oplader (of hoe heet dat) bij zit. Doe jij er gewoon een plug converter tussen of heb je misschien een mooiere oplossing?
Pagina: 1 ... 17 ... 24 Laatste

Dit topic is gesloten.