Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 14:40
Nakisha, sowieso klopt de belichting niet van de foto's, onscherpte (beweging) ook van de achtergrond (nu weet ik niet wat de belichtingstijd is, maar ik krijg dit soort zaken met mijn S60 na 7000 foto's :D toch wel scherp), de ruis is idd op 50% gewoon teveel zeker voor ISO100. Dit is meer ruis dan mijn S60 heeft en dat vind ik al teveel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ik heb gewoon de ISO knop (draaiknop) gebruikt, die gaf 100 aan.... ik begrijp er niets van.
Hoe kan je nakijken hoeveel ISO hij heeft...?

Ik grijp gelijk de handleiding weer, dit is raar!
Ik word er knettergek van. Dit is de eerste camera waarbij ik ISO handmatig instel, en nu al geduvel.

*EDIT* - De handleiding is nu ook verwarrend. Hij geeft aan dat in de modus waarin ik actiefoto's neem (sport), alleen ISO (houd je vast): ''Beschikbaar in ISO3200''.... en wat ze daarmee bedoelen, is een groot raadsel....
Voor de rest klopte het wel, ik heb de ISO gewoon gewijzigd met de draaiknop, zoals de handleiding voorschrijft.

Het word steeds gekker.

En ja, de ruis van deze camera doet zeer aan je ogen, zeker vergeleken met mijn 4 jaar oude A95.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2008 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
DataGhost schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 19:15:
Kan je anders een foto op ISO 80 posten? Mijn S5IS heeft ook niet zo'n goeie performance op ISO 400+, vandaar dat ik eigenlijk altijd in P of een van de andere handmatige modi schiet.. met ISO 80 - 200, eigenlijk nooit hoger. De S5 kiest in AUTO al heel gauw een 'te hoge' ISO (foto is te maken met lagere ISO), ik denk dat de G9 dat ook zal doen. 12 / (1/1.7) is ongeveer evenveel als 8 / (1/2.5) dus de sensoren zullen ook wel redelijk gelijk zijn qua ruisniveau.
Als een foto op ISO 80 ongeveer evenveel ruis toont als op ISO 400 is er wel iets mis, anders lijkt het me inderdaad gewoon wat je ervan mag verwachten. Ik denk namelijk niet dat je voor 390 euro (pw) een 12MP DSLR met 35-210mm F/2.8 IS lens/lenzen kan krijgen.
Canon EOS 400D Kit Zwart 10.1M 18-55 3.5-5.6 Beoordeling: goed € 459,- (goedkoopste winkel)
En dan nog 60 euro cashback van Canon: http://canonlensacc2008.onlinerebates.com/howtoclaim.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 19:19:
Hoi,

Ik heb gewoon de ISO knop (draaiknop) gebruikt, die gaf 100 aan.... ik begrijp er niets van.

Ik word er knettergek van. Dit is de eerste camera waarbij ik ISO handmatig instel, en nu al geduvel.
Als je een foto pakt (in Windows) en dan rechtermuisknop -> properties -> Summary -> Advanced Voila alle gegevens van de foto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:25

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 19:19:
Hoi,

Ah, een ISO draaiknop, vandaar dat het in te stellen is. Je schiet nog steeds in Auto, dan heeft de ISO-knop weinig zin (lees: doet niks), wat ook in de EXIF staat (ISO 400, auto exposure). Zet je camera eens in P, dan doet ie nog steeds alles auto behalve ISO. Draai hem eens lekker naar ISO 80 en dan zijn de foto's zeer acceptabel, gok ik. Enige wat je niet moet proberen is concertfoto's e.d. maken (zonder flits), maar ja.
n00bs schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 19:20:
[...]

Canon EOS 400D Kit Zwart 10.1M 18-55 3.5-5.6 Beoordeling: goed € 459,- (goedkoopste winkel)
En dan nog 60 euro cashback van Canon: http://canonlensacc2008.onlinerebates.com/howtoclaim.aspx
Ja gekkie... 18-55. Nu nog naar 210mm IS.

[ Voor 9% gewijzigd door DataGhost op 19-04-2008 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt Alex; heb zojuist een EDIT toegevoegd aan mijn vorige bericht die hopelijk iets meer duidelijk zal maken. Helaas maakt het de zaken voor mij alleen maar met de minuut onduidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, een ISO draaiknop, vandaar dat het in te stellen is. Je schiet nog steeds in Auto, dan heeft de ISO-knop weinig zin (lees: doet niks). Zet je camera eens in P, dan doet ie nog steeds alles auto behalve ISO.
Daar kwam ik ook achter... maar in P stand kan ik ineens geen actiefoto's meer schieten...? Es kijken naar de instellingen onder P. Ik begrijp dat die in te stellen zijn, maar ook voor actiefoto's?

Oef... vergeef mijn verwarring. :/ (Ben even buiten een foto maken op de P functie. Ik voel me nu toch zo'n ontzettend camera-kneus... dacht ik net een semi-amateurfotograaf te zijn, haha)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2008 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 19:27:
[...]

Daar kwam ik ook achter... maar in P stand kan ik ineens geen actiefoto's meer schieten...? Es kijken naar de instellingen onder P. Ik begrijp dat die in te stellen zijn, maar ook voor actiefoto's?

Oef... vergeef mijn verwarring. :/
Nou ja, ik weet niet hoe dat gedoe met actiefoto's precies werkt, maar ik gok dat dat gewoon auto exposure is waarin een hoge ISO gekozen wordt zodat je een korte sluitertijd kan gebruiken. Je krijgt dan dus wel een hoop extra ruis... Persoonlijk zou ik kiezen meer met P, Tv, Av, M (en C) te gaan werken, zeker als je andere keuze een DSLR was. Je hebt dan zelf de controle over je foto's en je bent niet afhankelijk van de camera, die kiest toch alleen maar dingen die acceptabel zijn voor jan-met-de-pet-en-zijn-'dure'-ik-ben-professioneel-camera. De meeste foto's kunnen perfect in P, als je actiefoto's wilt maken kan ik je aanraden Tv te gebruiken zodat je een korte sluitertijd kan kiezen met jouw ISO, dan rekent de camera daar een Av bij voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de tip DataGhost, dat snap ik. Even proberen. Ik krijg bijna de neiging te geloven dat ik toch maar weer terug moet naar simpele amateur-see-and-shoot-shots. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 19:27:
[...]

Oef... vergeef mijn verwarring. :/ (Ben even buiten een foto maken op de P functie)
Ik schiet eerlijk gezegd met mijn S60 enkel in de P stand of slow sync (flash).
In de P stand kan je dus bepaalde zaken wel handmatig instellen, zoals de ISO rating, hoe lager hoe minder ruis maar hoe minder gevoelig de sensor en hoe langer de sluitertijden.
Aktiefoto's kan je eigenlijk met compact camera's in mijn mening enkel met goed daglicht doen, dan kan je bv ook kiezen voor Tv stand. Dan kan je zelf de tijd instellen en de ISO waarde lekker laag.

Maar out-of-the-box in de Auto stand zou ik eigenlijk van geen enkele camera wonderen verwachten. het vereist toch wel bepaalde kennis van de camera en fotografie zelf om bepaalde resultaten te kunnen behalen.

spuit11 ik zie dat DataGhost hetzelfde als ik gepost heeft :+

[ Voor 3% gewijzigd door n00bs op 19-04-2008 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar ben ik weer, terug van de test. ISO is inderdaad dan handmatig in te stellen (mooi), en spelen met AV/TV/M begrijp ik al aardig, dus dat ging ook wel. Maar zoals ik al vreesde, is mijn hoop voor een mooie actiefoto dan echt verkeken; zo ver gaan de instellingen gewoon niet. Reden? Diafragma op zijn grootst en sluitertijd ''to match'' qua snelheid geven nog steeds geen scherpe foto bij een bewegend onderwerp. Heeft natuurlijk te maken met het langzaam minder worden van het licht, maar zelfs in vol licht betwijfel ik of hij scherp word.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2008 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taaiewillem
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02-2024
Van het stukje foto waarop beide honden staan kan je duidelijk zien dat er is scherpgesteld op de schuttingspleten. Onder de schutting zie je nog stukjes gras vlijmscherp afgebeeld maar dichterbij wordt alles wat wolliger. De honden hebben bovendien bewegingsonscherpte. De ruis is voor dit formaat sensor normaal te noemen, maar niet storend. Zelf heb ik de IXUS 850 die groothoekig begint (ca. 28 mm equivalent, heerlijk!) maar in die stand wollige hoeken en iets vignettering heeft. Mijn D40 geeft veel mooier beeld, maar wat wil je, DSLR toch. Tot 13x18 print is er geen verschil en zie eigenlijk geen ruis. Een printer is altijd lief voor ruiserige opnames!

'We zullen wel zien' zei de kat en loosde in de suikerpot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 19:40:
Daar ben ik weer, terug van de test. ISO is inderdaad dan handmatig in te stellen (mooi), en spelen met AV/TV/M begrijp ik al aardig, dus dat ging ook wel. Maar zoals ik al vreesde, is mijn hoop voor een mooie actiefoto dan echt verkeken; zo ver gaan de instellingen gewoon niet.
Blijkbaar heb jij een camera nodig waar je een "snelle" lens op kan zetten.
Dan kom je dus wel weer aan bij een dSLR camera waarbij je verschillende objectieven op kan zetten.

Als je dan bv een 50mm lens met een diafragma van 1.8 zou kiezen, sluitertijd met Tv van rond de 1/1000 seconde en een passende ISO waarde dan kan je wel degelijk aktiefoto's van jouw honden oid maken. Maar een compacte oplossing wordt het dus niet meer.

Een andere optie is bij voldaglicht de G9 op 1/1000seconde in te stellen en een lage ISO waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het duizelt mij... ;) Maar het geval blijft dus dat de G9 het niet gaat halen voor mijn wensen, zoals ik al vreesde.

Ik schiet al vanaf kinds af aan foto's. Ik ben nu 23, en heb pas met instellingen leren ''spelen'' toen ik mijn eerste digitale camera kocht, 4 jaar geleden. Ik word bijgestaan door iemand met een hoop meer fotografische kennis (gelukkig) maar ik merk wel dat ik nog héél veel moet leren.

Zoals ik in mijn allereerste post al schreef, zocht ik een camera die scherpe actiefoto's kon maken. Helaas voldoet de G9 daar dus niet aan....

Omruilen, tja, we kunnen het proberen. Ik vrees het ergste.

Ik voel me behoorlijk belabberd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 19:48:
Het duizelt mij... ;) Maar het geval blijft dus dat de G9 het niet gaat halen voor mijn wensen, zoals ik al vreesde.

Ik schiet al vanaf kinds af aan foto's. Ik ben nu 23, en heb pas met instellingen leren ''spelen'' toen ik mijn eerste digitale camera kocht, 4 jaar geleden. Ik word bijgestaan door iemand met een hoop meer fotografische kennis (gelukkig) maar ik merk wel dat ik nog héél veel moet leren.

Zoals ik in mijn allereerste post al schreef, zocht ik een camera die scherpe actiefoto's kon maken. Helaas voldoet de G9 daar dus niet aan....

Omruilen, tja, we kunnen het proberen. Ik vrees het ergste.

Ik voel me behoorlijk belabberd.
Ik hoop maar dat het lukt, want anders moet ik mij ook klote voelen aangezien ik toch ook een voorstander was van deze camera. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach Alex, dat is niet jou schuld hoor. :) Ik heb heel lang gezocht voor ik de keuze maakte. Helaas de verkeerde gemaakt, zo te zien.... Laten we hopen dat Norrod coulant is. Een voordeel; ik heb hen ook van te voren gemaild met mijn wensen, en zij hebben er ook niets over gezegd. Dat zal ik dus zeker noemen.

We zullen zien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Mja, het is een computerwinkel, geen camerawinkel. Hulp zou ik dan ook niet echt verwachten, hoogstens coulance aangezien ze je verhaal kennen en je achteraf dus kan uitleggen hoe en wat, hopelijk snappen ze dat ook (hoewel ik zelf het gevoel heb dat je gewoon nog gewend moet raken aan de camera, maar ik kan daar eigenlijk niet veel over zeggen aangezien ik enkel de specs van de G9 ken). Het enige wat ik je eigenlijk aan kan raden is eens binnenlopen bij een fotozaak oid, of je wat camera's mag zien en proberen. Dan zie je direct wat het allemaal kan en of het aan je wensen voldoet, in plaats van dat je met zo'n situatie als deze komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:23

Fiber

Beaches are for storming.

Volgens mij is de G9 gewoon een goede camera, afgezien van het feit dat hij geen groothoek heeft, maar dat is een keuze. Het is alleen geen simpele point en shoot camera, je moet er mee leren omgaan. Ik quote dcviews.com:

http://www.dcviews.com/reviews/Canon-G9/Canon-G9-test-NL.htm

Voor de beste beeldkwaliteit bij compactcamera’s is het aan te raden het ISO-niveau zo laag mogelijk te houden om ruis en korrel in de hand te houden. De Canon G9 is daarop geen uitzondering. Beelden gemaakt met ISO 80 of 100 zijn gewoon super met prima detail en mooie kleuren, maar bij hogere ISO-waarden wordt de kwaliteit duidelijk minder. De ISO 1600 of 3200 waarden bij de Canon dienen - net als bij elke andere compact trouwens - alleen dan gebruikt te worden als er geen andere optie, zoals statief of flitser, voorhanden is. Het is niet voor niets dat de G9 automatisch de beeldresolutie verlaagt tot 1600x1200 voor beelden die met ISO 3200 gemaakt worden.

De Canon Powershot G9 is een fantastische camera maar hij is niet voor iedereen geschikt. Hoewel er een groene Auto stand is waarbij alle belangrijke beslissingen door de camera voor u genomen worden, is de G9 niet bestemd voor de kiekjesmaker die een paar keer per jaar wat vakantiefoto’s maakt of de kinderen thuis probeert vast te leggen. Als u in deze categorie valt bent u beter af met een goedkopere, eenvoudige camera die u ongetwijfeld heel veel fotoplezier zal brengen.

[ Voor 0% gewijzigd door Fiber op 19-04-2008 20:33 . Reden: tik foutje ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber; Ik ben iemand die actiefoto's schiet van dieren, bij voorkeur. Een foto van mijn hond in actie heeft zelfs ooit een prijs gewonnen bij een hondenblad.

Met dat doel, actiefoto's en fraaie macro's op z'n minst, was de G9 ook aanschaft. Helaas bleek dat dus, voor zover nu geprobeerd, geen gelukkige keuze, maar we hebben morgen nog een dag om rustig te proberen. Wie weet is het inderdaad mijn amateurisme, niet de camera zelf. Maar ik denk dat iedereen wel begrijpt dat ik schrok van de gigantische ruis, zeker als je mijn ouwtje ernaast zet. Het verschil is op z'n minst overdonderend te noemen.

Ik ben zeker bereid om te leren omgaan met een camera, maar van een camera van bijna 450 euro verwacht ik uiteraard ook wel wat. Tot nu toe ben ik nog niet overtuigd, maar morgen weer een dag.

Mocht het allemaal toch niet fijn uitpakken, dan zal ik nog eens met Norrod overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 19:00:

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Deze camera beroept zich erop dat de foto's op A2 formaat ook met goede kwaliteit af te drukken horen te zijn. Daar is hier natuurlijk geen sprake van. Daarnaast doe ik aan fotobewerking (vandaar de keuze voor een camera die RAW heeft) en is deze ruis daarbij zo ontzettend storend dat mijn oude camera een 50% beter resultaat geeft....
Dat van A2 zal gebaseerd zijn op de 12MP, marketingpraat dus. Het blijft een compact met en dat is merkbaar aan de kwaliteit... Onder goede omstandigheden kun je een fantastische kwaliteit bereiken (die dicht bij die van een DSLR komt), maar de laagste ISO gebruiken is wel het eerste criterium.

Als je fotobewerking wil doen, dan is in ieder geval die kleurenruis met 1 actie opgelost, maar dan moet je wel geschikte software hebben (Adobe Camera Raw of Lightroom). Het meegeleverde Canon Digital Photo Professional kan eigenlijk maar één ding heel goed en dat is mooie kleuren geven (wat eigenlijk niet met andere/commerciële producten te reproduceren is). De noise reduction in DPP werkt redelijk, maar doet soms ook rare ongewenste dingen (kreeg een dikke felrode rand om een geel verlicht raam bij een nachtopname).

Het blijkt maar weer dat je met de huidige digicams héél goed moet uitzoeken of een camera ook echt kan wat je ermee wil gaan doen. (En als je bij een webshop koopt geldt dit dubbel zo hard - in de winkel uit kunnen proberen is soms de meerprijs meer dan waard.) De G9 is helaas een dure (semi-)compact die vooral de uiterlijke "luxe" van een DSLR heeft, maar niet dezelfde mogelijkheden, op RAW na dan.

[ Voor 12% gewijzigd door Aham brahmasmi op 19-04-2008 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Nakisha, (Mooie naam!) ik zou vanavond de boekjes nog maar eens rustig lezen en dan morgen buiten testen bij goed licht. Actiefoto's met honden zijn gelukkig meestal buiten, toch? Ook volgens dpreview is dit gewoon een van de beste compacts, maar niet de makkelijkste. Maar dat heb je ongetwijfeld al een keer gelezen:

http://www.dpreview.com/reviews/canong9/page20.asp

By all means buy one (I would - it makes 99% of other compacts look like toys, and it's not like you can get significantly better image quality anywhere else), but do so in the full knowledge that a lot of what you're paying is for the icing, not the cake.

Canon could never be accused of taking risks with its cameras, but a company this big could surely gamble on enough people buying a high end model with a sensor to match the rest of the package, even if it meant dropping the pixel count by half (hey, Nikon still sells a lot of D40's at 6MP, and Fujifilm proved you could sell a 6MP compact on image quality alone).

In the final analysis the G9 has more to recommend it than most enthusiast compacts we test, and at ISO 80 the quality is simply superb. It's a pleasure to use, is built like a tank and offers an SLR-like feature set in a compact format. Yes, you can buy a PowerShot A650 IS (same lens, same sensor, similar feature set and a vari-angle screen) for around a hundred dollars less, but take my word for it, the G9 is in a different league. And yes, it's pricey ($500 or thereabouts) for a compact, (.....) The RAW mode makes a big difference too, and really helps overcome some of the issues we had with the G7's and this camera's JPEG output.

It's not a camera for everyone; you need to know what you're doing to coaxe the very best out of it, and it doesn't operate that effectively as a 'point and shoot' model (especially in low light), but in the right hands it's a real step up from the mass of indistinguishable compacts on the market, and the more you use it, the more you'll grow to appreciate it.

Als dit niet goed genoeg is zul je aan de dslr moeten, een Nikon D40 kit of Canon 400D kit hoeft niet veel duurder te zijn:

http://www.digitalstreet....kbb8s4tifrrkq5ro893u0jf54

http://www.kamera-express...age=product&product=22748

[ Voor 0% gewijzigd door Fiber op 19-04-2008 22:39 . Reden: typo ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:29
Aankomende week is de canon eos400d voor 399 te verkrijgen bij de mediamarkt (459 + 60 korting via canon). Lijkt me een goede deal en een goed toestel toch!? Of moet ik nog verder kijken dan mn neus lang is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt allemaal!!! :D Ik ga morgen een laatste testronde doen. De boekjes heb ik al doorgelezen tot het me duizelde, ik moet het nu toch aardig in m'n koppie hebben. Mocht het dan nog niet naar tevredenheid zijn, dan bel ik maandag Norrod. Ik zal jullie sowieso laten weten hoe dat afloopt. Pff... ik ben serieus eventjes uitgeput.

Savale; Okee, het bewijs dat ik misschien even langer had moeten wachten.... *slaat d'r hoofd tegen d'r toetsenbord* Mooie deal. Ik ben benieuwd of het wat is? :)

Fiber; Bedankt! :) Nakisha is mijn schermnaam, gewoon ooit zelf verzonnen. Mijn echte naam is Diane. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Dat is dus deze deal: http://canonlensacc2008.onlinerebates.com/howtoclaim.aspx
die ik paar postings eerder ook had gepost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar was ik ook weer.

De laatste proeffoto's (uitgebreid gespeeld met instellingen tot ze optimaal waren) waren nog altijd alles behalve bevredigend qua kwaliteit. De ruis is inderdaad minder met lagere ISOwaarde, maar dan nog kan de camera nog niet eens een foto eruit krijgen die mijn oude A95 (4 jaar oud!) niet beter kon. Kortom; De camera voldoet gewoon totaal niet aan de geschetste verwachtingen. Dit is een achteruitgang als je hem vergelijkt met mijn oude... schrikbarend!!

Ik heb de camera zojuist weer netjes in de verpakking gedaan. Er zit zelfs geen vlekje meer op het LCD schermpje, zo netjes. Ik ben er echt zat van. Ik ga morgen Norrod bellen en overleggen. Ik moet nog zien of ze geld terug willen geven, maar ik ga zeker met ze praten en ik wil graag een bevredigende oplossing. Een ''andere G9'' is dat dus niet. Eventueel een aanschaf van een hele andere camera is te overwegen... Nou ja, we zullen zien wat ze voorstellen. In elk geval sla ik ze absoluut om de oren met het feit dat ik van tevoren mijn wensen (opnieuw; mogelijkheid tot scherpe actiefoto's, en dan bedoel ik natuurlijk niet barstensvol ruis) kenbaar heb gemaakt, en Norrod zelf aangaf dat deze camera dat kon. Niet waar, dus.

En voor iedereen die de aanschaf van de G9 overweegt... doe jezelf een plezier, en kies OF een simpele point-en-shoot camera van een eurie of 200, of doe het gelijk goed en kies voor een digitale spiegelreflex. De G9 is van alles net niets.

Leuke Edit: Mijn vader gaf nog even een verhelderend beeld. Mijn moeder, ook zo'n onzettende liefhebber van foto's schieten, heeft een DSRL. Toen ik hem vertelde over de G9 was zijn antwoord: ''Als een fotocamera in de automatische stand geen normale, mooie foto kan leveren, dan deugd de camera gewoon niet. Zo simpel.''

Eigenlijk is dat de waarheid als een koe....

Ik ben trouwens helemaal de kluts kwijt als het gaat om het eventueel aanschaffen van een andere camera. Mijn zelfvertrouwen heeft ook wel even een deukje opgelopen, ik krijg haast het gevoel dat ik weer op hetzelfde niveau ben als de gemiddelde persoon die twee keer per jaar wat kiekjes schiet. ;( Ik speel zo graag met de camera, maar ik verwacht ook mooie kwaliteit bij pre-set functies.
Welke ik dan moet kiezen... geen idee. Het liefste een camera die én handmatige functies heeft, én automatisch ook mooie plaatjes kan schieten (opnieuw; met de pre-set-functies, dus).
Ik vraag me af of die bestaat... ik las dat er wel DSLR's zijn die dat kunnen. Sony A200 werd ook naar voren gehaald. Ik vraag het me af... want ik weet het niet meer.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2008 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 april 2008 @ 15:40:Ik ben trouwens helemaal de kluts kwijt als het gaat om het eventueel aanschaffen van een andere camera. Het liefste een camera die én handmatige functies heeft, én automatisch ook mooie plaatjes kan schieten (opnieuw; met de pre-set-functies, dus).
...na mijn 'gedoe' met de Casio Z100 (vergelijkbaar gevoel en verhaal) ben ik met meer dan tevreden met de vorige week aangeschafte Canon A720... goede pre-set en handmatige zaken. Nadelen: na een flits een aantal seconden geduld hebben voor een volgende foto. LCD scherm lastig te bekijken in de zon. Geluk wel een optische zoeker die dat laatste ongemak weer volledig oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 19:07

Sick Nick

Drop the top!

Mocht je twijfelen tussen een compact of een dSLR heb ik wel een mooi plaatje voor je om te vergelijken:

http://img356.imageshack.us/img356/4920/testls1.jpg

Links is een Canon Powershot S5 IS en rechts een Canon 350D met een Tarmon F/2.8 17-50 lens. Beide foto's genomen vlak na elkaar, beide op ISO100 en geprobeerd hetzelfde beeld op de foto te krijgen. De S5 op F/5.6 (daar is die het scherpst) en de 350D op F/8.0 (daar is die zo ongeveer wel het scherpst en heb je in ieder geval nog wat meer scherp dan alleen het hoekje van de auto).

Zoals je ziet, de S5 heeft wel zichtbare ruis maar niet extreem. Die heeft dezelfde chip erin als de G9 (digic III) alleen een kleinere sensor dus zou zelfs meer ruis moeten geven dan een G9. Ik kan me ook niet voor stellen dat een G9 geen normale foto zou kunnen maken in de automaat stand. Zeker met fatsoenlijk licht overdag moeten er gewoon goede foto's mee gemaakt kunnen worden.

Wat je wel hebt is dat hij bij ingezoomde foto's eerder een hoge iso zou pakken omdat de lens gewoon niet zo licht gevoelig is (6x zoom is ie F/4.8) terwijl de S5 daar nog op F/3.5 staat (en dat ook blijft tot aan 12x zoom). Dat scheelt toch bijna 1 stop aan licht, net het verschil tussen kunnen schieten op ISO200 of ISO400 met een fatsoenlijke sluitertijd. Overdag in de zon zal je dat niet merken maar bij hondensport (vaak smorgens vroeg al, bewolkt enzo) kan je wel in de problemen komen.

Hier 2 foto's (gewoon volle resolutie) van m'n (helaas overleden :'() hond, gemaakt met m'n 350D en een Sigma 70-300 APO F/4.0-F/5.6 lens (redelijk goedkope telelens). Gewoon overdag was dat prima te doen ondanks dat ie rende als een gek!

http://img383.imageshack....2/28042007honden33io2.jpg

http://img383.imageshack....4/28042007honden36js6.jpg

Hoop dat je er wat aan hebt, met een dSLR kan je zoiets in ieder geval wel voor elkaar krijgen. Met een compact camera is het wat lastiger maar zeker niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

De S5 heeft een 8MP sensor, de G9 12MP. Dit compenseert voor het formaat, de pixeldichtheid is ongeveer gelijk en zo ook de prestaties qua ruis op ISO X, voor zover ik weet. Wel is het inderdaad zo dat de lens in de S5 meer dingen mogelijk maakt, maar op WA is er geen verschil. Het zit 'm waarschijnlijk in het 'actiefoto'-deel, ik begrijp dat dat belangrijk is. Als de camera op een preset 'actiefoto' stand gezet wordt gooit ie de ISO omhoog om een korte sluitertijd te kunnen krijgen, dat is het voornaamste probleem als ik het zo hoor. Ik denk niet dat de S5 erg veel meer biedt dan de G9 in dat opzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hee Nick, dank je wel. _/-\o_ Daar help je mij enorm mee!! Ik weet weer wat meer... En begin hoe langer hoe meer te geloven dat mijn (kennelijk toch pittige) eisen beter worden gehaald met een DSRL. Helaas, aan de ene kant... duurder, groter... maar goed, dan heb ik wel wat ik al jaren zo graag wil. Ik kom er zo even op terug.

Trouwens, jou hond lijkt wel wat op de mijne. :D Onze Rhodi is een mix tussen een mechel en een beetje tervuerens. Deze foto's geven dus een enorm goed beeld van de resultaten die te behalen zijn. Dat is exact wat ik ook wil. :9~

Bedankt DataGhost, ook jou mening helpt me enorm. :) Het sterkt me weer in vele vermoedens.

Mensen, had ik maar wat langer gewacht... en ik dacht nog wel me ZO goed voorbereid te hebben...!! :( Stomme ik. Okee, dit kon ik niet weten, maar dan nog. Het voelt toch nu alsof ik te snel ben geweest.

Voorlopig hebben we even ''rusttijd'' ingelast. Morgen eerst maar naar Norrod en de boel regelen, zien wat we gedaan kunnen krijgen. :/ Geld terug?? HOERA!! Dan begint in ALLE rust een nieuwe zoektocht.

Geld niet terug? Omruilen voor een andere G9 is eigenlijk geen optie meer voor mij. Eventueel omruilen voor de Nikon D40 is een acceptabele oplossing. (Zelfde prijsklasse... ik was zo op Canon gefixeerd, dat ik dat niet doorhad! :o )

Tot nu toe lijkt een Niko DSLR (bijv de D50) een veel betere optie voor iemand als ik. Waarom?? GOEDE automatische functies, en tóch de mogelijkheid om te spelen. Kortom; je kan er dus alle kanten mee op. Geen gedonder meer met overmatige ruis.... nou ja... het is een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op zondag 20 april 2008 @ 15:40:

Leuke Edit: Mijn vader gaf nog even een verhelderend beeld. Mijn moeder, ook zo'n onzettende liefhebber van foto's schieten, heeft een DSRL. Toen ik hem vertelde over de G9 was zijn antwoord: ''Als een fotocamera in de automatische stand geen normale, mooie foto kan leveren, dan deugd de camera gewoon niet. Zo simpel.''
Je pa heeft helemaal gelijk, de auto stand moet normaal gesproken gewoon mooie plaatjes opleveren. De rest is voor de extra's of voor moeilijke omstandigheden. :z

Het zou ook nog kunnen dat je gewoon vette pech hebt en een "maandagmorgen-exemplaar" getroffen hebt, met een brakke sensor en/of een onzuivere lens of zo.

Op die dubbelfoto met die Alfa van Sick Nick is trouwens duidelijk te zien dat die 350D veel mooiere plaatjes maakt dan die S5 (chroom, achterlichten, spiegeling etc.)

Ik zou in ieder geval m'n geld terug vragen, en als dat niet kan ruilen voor een D40 Kit met wat extra geheugen of een tas erbij. Succes morgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber; Ik heb een hele intelligente vader. :) En nee, geen grap en niet sarcastisch bedoeld. :) Ik ben sowieso enorm dankbaar voor alle hulp en steun die ik uit alle hoeken ontvang. Zo gaat mijn partner morgen met me mee om te helpen, mijn ouders hebben me beide van advies gediend.

Nu we ook een ''tweede optie'' hebben (Geld terug, mocht dit ECHT niet kunnen, omruilen voor de D40 kit, aangezien de prijsklasse gelijk is - verschil van 3 euro), voel ik me ook ietsje rustiger. Het tweede zullen ze zowieso niet weigeren, denk ik. Daar verliezen ze niets mee.

Ja, die dubbelfoto van Nick vond ik ook heel treffend... De spiegelreflex geeft een oogstrelend resultaat, de compact lijkt wat ''plat'' ernaast.
En de foto's van de honden geven mij exact de situatie waar het mij om draait!! En het resultaat is om te kwijlen, natuurlijk.... Daar kan ik iets mee.

Ik houd jullie op de hoogte! Heel erg bedankt allemaal!!! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2008 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Nouja.. verliezen ze niks mee... ze kunnen de camera uiteraard niet meer als nieuw verkopen he, dus moet er wat van de prijs af, hoe netjes hij nog is. Maar ja, ik weet verder niet wat ze er precies mee doen dus je zou ook gewoon geluk kunnen hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:38
DataGhost schreef op zondag 20 april 2008 @ 17:46:
De S5 heeft een 8MP sensor, de G9 12MP..... denk niet dat de S5 erg veel meer biedt dan de G9 in dat opzicht.
Klopt helemaal... ik weet nog destijds toen de G9 er al was en de S5is net uitkwam dat vele G9-bezitters op dpreview zoiets hadden van "K*T!!!... de S5is heeft een vele hogere fun-factor dan de G9 voor een te verwaarlozen kwaliteitsverschil!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DataGhost; Als dat alles is... Maar een bepaald niveau van service verwacht ik ook.

Ik koop een nieuwe camera. De camera deugt niet. (Dat vind ik echt)
Dan zijn er voor mij twee keuzes; OF geld terug, of omruil voor een ander type. Waarom niet weer een G9? Omdat ik er geen vertrouwen meer in heb. Dat lijkt me vrij redelijk. En dan zijn zij aan zet, dus we moeten afwachten...
Ik vind het heel spannend en ben blij dat mijn partner mee gaat. Ik ben eigenlijk het hele weekend al aan het stressen, belachelijk. Het word er immers toch niet anders van... maar goed, daar ben ik een stresskip voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
catchingfire schreef op zondag 20 april 2008 @ 19:10:
[...]

Klopt helemaal... ik weet nog destijds toen de G9 er al was en de S5is net uitkwam dat vele G9-bezitters op dpreview zoiets hadden van "K*T!!!... de S5is heeft een vele hogere fun-factor dan de G9 voor een te verwaarlozen kwaliteitsverschil!".
Maar weegt een stuk meer en is groter... en voor het extra geld dat die kost, kan je net zo goed gelijk een dSLR halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor actiefoto's zou je ook de Fujifilm FinePix F31fd kunnen overwegen. Dit is een wat ouder model, dus waarschijnlijk alleen tweedehands te krijgen. Echter qua lichtgevoeligheid/ruis is er geen betere compact camera.

Verschil bij ISO 400: http://www.dpreview.com/reviews/FujifilmF31fd/page12.asp
Verschil bij ISO 800: http://www.dpreview.com/reviews/FujifilmF31fd/page13.asp

Helaas scoren recentere modellen van Fuji (dankzij de megapixel race) minder goed op dit vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
n00bs schreef op zondag 20 april 2008 @ 19:19:
Maar weegt een stuk meer en is groter... en voor het extra geld dat die kost, kan je net zo goed gelijk een dSLR halen.
Nu is het prijsverschil misschien kleiner, destijds was het behoorlijk.

En het gaat niet altijd puur om prijs vs. fotokwaliteit. Het enige wat de S5is echt mist is een fatsoenlijke groothoek, voor de rest is het een erg veelzijdige camera. Ik heb een dSLR, die blijft op vakanties lekker thuis liggen.... heb al 2 kinderen, een extra baby erbij hoeft voor mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Verwijderd schreef op zondag 20 april 2008 @ 18:38:
En de foto's van de honden geven mij exact de situatie waar het mij om draait!! En het resultaat is om te kwijlen, natuurlijk.... Daar kan ik iets mee.
Houdt er wel rekening mee dat die foto's met een 70-300 telezoomlens genomen zijn (op 119 en 238mm respectievelijk). Je zult zulke foto's dus niet met de kitlens kunnen maken en nog een extra uitgave moeten doen als je dit wel wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat had ik al vermoed... ;) Desondanks bedankt Aham. :)

Nu zitten we met het volgende dillema.

MOCHT Norrod morgen weigeren geld terug te geven, maar wel instemmen met het omruilen van de camera voor een ander model... welke moet dat dan worden? De Nikon D40, of de D60?

(Let wel; dit is dus een ALS vraag... ALS Norrod het alleen zo wil doen)

Ik ga dit forum even afstruinen naar de verschillen tussen die twee. Maar als iemand wat weet, roept u maar. Het anti-stof systeem van de D60 is natuurlijk een flinke pré. Nu uitzoeken wat de rest van de verschillen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 00:38:
Dat had ik al vermoed... ;) Desondanks bedankt Aham. :)

Nu zitten we met het volgende dillema.

MOCHT Norrod morgen weigeren geld terug te geven, maar wel instemmen met het omruilen van de camera voor een ander model... welke moet dat dan worden? De Nikon D40, of de D60?

(Let wel; dit is dus een ALS vraag... ALS Norrod het alleen zo wil doen)

Ik ga dit forum even afstruinen naar de verschillen tussen die twee. Maar als iemand wat weet, roept u maar. Het anti-stof systeem van de D60 is natuurlijk een flinke pré. Nu uitzoeken wat de rest van de verschillen zijn...
Waarom geen Canon dSLR in de overweging? http://www.dpreview.com/
Overigens zijn ze wettelijk verplicht geld terug te geven danwel een omruilmogelijkheid te geven.
Alleen heb je wel 1 probleem, ik zou Norrod ook nooit adviseren en dan wel hierom: http://tweakers.net/shopreview/395/norrod.html

Altijd de shopsurvey in de gaten houden wat de service is van een bepaalde winkel. Maar als ze echt moeilijk willen doen, zou ik gewoon een advocaat in de hand nemen. Jij staat sowieso!!!! niet in je gelijk en in je recht om aanspraak te maken op wet-koop-op-afstand, daarnaast het feit dat je een product hebt gekregen dat niet voldoet aan jouw verwachtingen in contrast met jouw vorige goedkopere camera.

[ Voor 29% gewijzigd door n00bs op 21-04-2008 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Dat vermoedde je al. ;) Met de Firefox extensie FxIF kun je de EXIF-info van foto's laten zien met rechtsklik>properties. Toch handiger dan downloaden en in Windows of ander programma bekijken. Dan kun je dus zien met welke camera, lens, sluitertijd, diafragma etc. de foto genomen was, mits de EXIF-gegevens niet uit de foto gestript zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Aham brahmasmi op 21-04-2008 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Ik snap trouwens niet waarom Canon niet zijn Powershot S series weer voortzet. Ik heb dus de S60 en als je kijkt naar de S80 uit 2005 http://www.dpreview.com/gallery/canons80_samples/ dan ziet het er toch best indrukwekkend uit. Nu met de DIGIC III chip erin, verbeterde lenzen en software zou de camera kleiner en nog sneller kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
  • Laatst online: 10-09 10:21
n00bs schreef op maandag 21 april 2008 @ 11:24:
Ik snap trouwens niet waarom Canon niet zijn Powershot S series weer voortzet. Ik heb dus de S60 en als je kijkt naar de S80 uit 2005 http://www.dpreview.com/gallery/canons80_samples/ dan ziet het er toch best indrukwekkend uit. Nu met de DIGIC III chip erin, verbeterde lenzen en software zou de camera kleiner en nog sneller kunnen zijn.
Ja, ik heb zelf ooit de S30 gehad. Een prima toestel met goede instelmogelijkheden. Hopelijk gaan ze er ooit mee door, maar ben ondertussen erg blij met mijn F31fd (en misschien F100fd binnenkort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen, even een update van mij.... ik krijg geld terug!! :) Niets aan de hand dus.

De zoektocht naar een nieuwe DSLR ga ik rustig en uitgebreid doen. Ik wil exact de DSLR die ik zoek, dus ik ga me uitgebreid laten adviseren bij verschillende fotozaken.

Ik ben helemaal opgelucht en blij, ik voel me veel beter. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
ernstblaauw schreef op maandag 21 april 2008 @ 12:17:
[...]

Ja, ik heb zelf ooit de S30 gehad. Een prima toestel met goede instelmogelijkheden. Hopelijk gaan ze er ooit mee door, maar ben ondertussen erg blij met mijn F31fd (en misschien F100fd binnenkort).
Ja ik kom er gewoon echt niet uit :+
Als ik kijk naar de performance van de SD870, dan is deze met de meeste zaken ~3x zo snel als mijn huidige powershot S60, wat erg positief is.

De dynamic range van de S870 lijkt ook zo bij de meeste sample foto's veel beter dan mijn S60, alleen weer jammer dat ze een kleinere sensor gebruiken met meer pixels. De kwaliteit zou dus nog veel beter kunnen zijn. Qua ruis lijkt toch de kleinere sensor iets beter te zijn, maar dit zal wel te maken hebben met de DigicIII chip.

Echter vraag ik mij af of de S870 de mogelijkheid heeft om in een P stand de ISO waarde handmatig vast te zetten en aan de hand hiervan langere sluitertijden mogelijk te maken voor bepaalde effecten (zoals met vuurwerk) en daarnaast de mogelijkheid voor slow sync flash met aangepaste ISO waarden, zodat ik bij parties e.d. mooie sfeerfoto's kan neerzetten waarbij de voorgrond wel duidelijk belicht is. Daarnaast gebruik ik ook vaak bij vol zonlicht een invulflits op mijn S60 om bv op vakantie waar de zon hoog staat geen shaduwen in gezichten te krijgen.

Misschien dat een eigenaar van deze camera mij dit duidelijk kan maken.
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 12:21:
Mensen, even een update van mij.... ik krijg geld terug!! :) Niets aan de hand dus.

De zoektocht naar een nieuwe DSLR ga ik rustig en uitgebreid doen. Ik wil exact de DSLR die ik zoek, dus ik ga me uitgebreid laten adviseren bij verschillende fotozaken.

Ik ben helemaal opgelucht en blij, ik voel me veel beter. :D
Volgende keer weer niet een heel weekend stressen he 8)
Maar fijn voor je en neem wel de Canon dSLR's in overweging, volgens mij is de D400 qua geld toch wel 1 van de betere ;) alleen die kitlensen vind ik zelf wel erg bagger :+

[ Voor 18% gewijzigd door n00bs op 21-04-2008 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgende keer weer niet een heel weekend stressen he
Maar fijn voor je en neem wel de Canon dSLR's in overweging, volgens mij is de D400 qua geld toch wel 1 van de betere alleen die kitlensen vind ik zelf wel erg bagger

Hihi, bedankt. Tja... stress is sowieso een probleem bij mij. Ik ben gemakkelijk overspannen... erg vervelend. ;) Ik neem alle merken in overweging bij de keuze voor een nieuwe DSLR. Ik ben alleen al superblij dat ik nu alle tijd heb om te zoeken en te kiezen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 12:36:
Volgende keer weer niet een heel weekend stressen he
Maar fijn voor je en neem wel de Canon dSLR's in overweging, volgens mij is de D400 qua geld toch wel 1 van de betere alleen die kitlensen vind ik zelf wel erg bagger

Hihi, bedankt. Tja... stress is sowieso een probleem bij mij. Ik ben gemakkelijk overspannen... erg vervelend. ;) Ik neem alle merken in overweging bij de keuze voor een nieuwe DSLR. Ik ben alleen al superblij dat ik nu alle tijd heb om te zoeken en te kiezen. :D
Canon 400D body zit rond de 500 Euro bij de Mediamarkt en nog eens 60 Euro cashback!
Hier voor 509 Euro: http://www.topdeals.nl/ca...cPath=86&products_id=1829
Enkel de body: http://www.topdeals.nl/ca...cPath=86&products_id=1914
Review: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/

Ik zou zelf de body kopen en een losse lens, gewoon proberen om bij de MM de body voor minder dan 500 te krijgen en anders de kitlens op marktplaats verkopen.

[ Voor 7% gewijzigd door n00bs op 21-04-2008 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
n00bs schreef op maandag 21 april 2008 @ 12:25:
[...]

neem wel de Canon dSLR's in overweging, volgens mij is de D400 qua geld toch wel 1 van de betere ;) alleen die kitlensen vind ik zelf wel erg bagger :+
Dan ben je niet op de hoogte. De nieuwe kitlens met IS (image stabilizer) is prima, al is hij qua bouwkwaliteit wel goedkoop. Moet je natuurlijk wel zorgen dat je een kit met de IS kitlens krijgt, want de 400D werd(/wordt?) met de kitlens zonder IS aangeboden, die veel minder goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Aham brahmasmi schreef op maandag 21 april 2008 @ 15:53:
[...]
Dan ben je niet op de hoogte. De nieuwe kitlens met IS (image stabilizer) is prima, al is hij qua bouwkwaliteit wel goedkoop. Moet je natuurlijk wel zorgen dat je een kit met de IS kitlens krijgt, want de 400D werd(/wordt?) met de kitlens zonder IS aangeboden, die veel minder goed is.
Ik neem aan dat de goedkope versies met die goedkope (troep) lens aangeboden wordt? zo duur is een redelijke 50mm f1.8 lens ook weer niet en die is een stuk sneller dan die kitlens. In ieder geval een leuke lens voor aktiefoto's van dieren. Zoomlenzen zijn leuk, maar naar mijn smaak toch kwalitatief minder en een stuk logger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
n00bs schreef op maandag 21 april 2008 @ 16:38:
[...]

Ik neem aan dat de goedkope versies met die goedkope (troep) lens aangeboden wordt? zo duur is een redelijke 50mm f1.8 lens ook weer niet en die is een stuk sneller dan die kitlens. In ieder geval een leuke lens voor aktiefoto's van dieren. Zoomlenzen zijn leuk, maar naar mijn smaak toch kwalitatief minder en een stuk logger.
Tsja, als je gaat vergelijken met de 50mm f/1.8... dat die mooiere plaatjes geeft dan de kitlens heeft verder weinig te maken met de kwaliteit en eigenlijk alles met de lichtsterkte (achtergrondonscherpte). De Canon 18-55mm f/3.5-4.5 IS kitlens is erg scherp en is niet log te noemen, en ongeveer even slechr gebouwd als de 50mm f/1.8. Voor actiefoto's van dieren moet je met een 50mm toch wel aardig dichtbij kunnen komen trouwens. Het is meer een korte portretlens dan iets voor actiefoto's. Hij kost inderdaad bijna niks (~80 euro).

[ Voor 34% gewijzigd door Aham brahmasmi op 21-04-2008 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 april 2008 @ 19:31:
Voor actiefoto's zou je ook de Fujifilm FinePix F31fd kunnen overwegen. Dit is een wat ouder model, dus waarschijnlijk alleen tweedehands te krijgen. Echter qua lichtgevoeligheid/ruis is er geen betere compact camera.

Verschil bij ISO 400: http://www.dpreview.com/reviews/FujifilmF31fd/page12.asp
Verschil bij ISO 800: http://www.dpreview.com/reviews/FujifilmF31fd/page13.asp

Helaas scoren recentere modellen van Fuji (dankzij de megapixel race) minder goed op dit vlak.
Dat dacht ik ook dat ze alleen 2e hands te krijgen waren. Maar heb nog een adresje gevonden en daar een f31fd gereserveerd. Ik ga hem morgen ophalen. Ik heb er al heen dus ga ik hem weer verkopen. Als er iemand geintereseerd is hoor ik het wel. Kost 300(of meer natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Veel belovend :D zag net de eerste foto van de Canon SD890 die deze maand uitkomt. Ik heb de testfoto ervan vergeleken met de SD870 en de SD890 lijkt toch een betere lens te hebben. Qua ruis is het lastig te zeggen omdat beide foto's op ISO80 zijn gemaakt, dus dat betekent sowieso minimale ruis.

Hoe dan ook ben ik erg enthousiast over de eerste foto! dus wie weet ga ik voor de SD890 (geen idee alleen hoe dat model in NL gaat heten).

update:

Net beter gezocht en er zijn meer testfoto's te zien, je ziet ook dat de SD890 bij hoge ISO waardes minder ruis en meer detail heeft dan de SD870. Zo te zien wordt dit een Highly Recommended in de ultra compact range. Het is de ixus 970 in Europa (duidelijk ja 8)7 ).

http://www.imaging-resource.com/PRODS/SD890IS/SD890ISA.HTM
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM
http://www.kieskeurig.nl/...9A65FC125740C004AF548.htm

[ Voor 34% gewijzigd door n00bs op 21-04-2008 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehh die is al een tijdje uit hoor ondertussen ;)
Ik heb em ook overwogen maar heb er toch maar van afgezien door de volgende minpunten:

-geen groothoek
-vrij klein scherm
-kleinere sensor dan de 960 (dus verwachtte vrij veel ruis op hogere iso waarden).
-geen fatsoenlijke reviews
-na de 860 had ik geen vertrouwen meer in canon
-nog meer negatieve punten op het dpreview forum
n00bs schreef op maandag 21 april 2008 @ 20:09:
Zo te zien wordt dit een Highly Recommended in de ultra compact range
Kun je rekenen? ;)

Wel denk ik dat het (op dit moment) een hele goede allround camera is.

Btw. ik zal vanaaf even het zipje online gooien met de vergelijkingsfoto's/films tussen TZ5 en F31:

http://www.megaupload.com/nl/?d=U82NC1OC

Dit zijn alvast de overdagfoto's/filmpjes. Ik heb eerst met de TZ5 iso 100 tm 1600 geschoten omdat je daarop niet de sluitertijd kan instellen. Vervolgens heb ik op de f31 voor elke iso dezelfde sluitertijd ingesteld.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2008 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
KacperK>

Ik heb begrepen dat hij sinds April te koop is. Het gemis van groothoek zal wel de oorzaak zijn waardoor de scherpte van de foto's beter lijkt te zijn en er minder lensfouten zichtbaar zijn. Mijn S60 heeft ook groothoek, maar de distortie is vaak niet acceptabel.

Het scherm is in ieder geval groter dan van mijn S60 en beter leesbaar en een hogere resolutie dan ik nu heb. En eindelijk wat ruimte voor wat knopjes dan 1 groot scherm. Ik zie dit als een voordeel. Foto's kijken doe ik toch op een groot scherm ;)

De sensor van de 960 lijkt mij idd wel gunstiger, maar dit moet ik maar aan de hand van samples bepalen... overigens vind ik tot nu toe Canon 1 van de weinigen waarin het beeld minimaal nabewerkt is. Bij teveel camera's (compact) zie ik enorme postprocessing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
n00bs schreef op maandag 21 april 2008 @ 16:38:
Ik neem aan dat de goedkope versies met die goedkope (troep) lens aangeboden wordt?
? Het is algemeen bekend dat voor die 50 (?) euro de kitlens absoluut geen "troep" is.
zo duur is een redelijke 50mm f1.8 lens ook weer niet en die is een stuk sneller dan die kitlens. In ieder geval een leuke lens voor aktiefoto's van dieren.
Nee, want de 50f1.8 focust ontzettend traag, er zit geeneens USM op.
Zoomlenzen zijn leuk, maar naar mijn smaak toch kwalitatief minder en een stuk logger.
Oh, een tas vol met primes is niet log? Dat werkt toch niet.. dan mis je continu je kodak-moments omdat je -altijd- de foute lens erop hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
stefimke>

Ik snap niet dat je je zo aangevallen voelt, maar het is algemeen bekend en ook mijn ervaring (lees ook de review sites) dat die kitlens nou niet bepaald een denderend resultaat neerzet.

Daarnaast welke lens heb jij het nu dan over die wel echt USM heeft en wat voor USM hebben wij het dan over? USM=!USM en ik weet wel zeker dat die goedkope 50mm 1.8 die voor het geld zeker mooie plaatjes neerzet, sneller focust dan een G9 :D

Maar goed als we toch de pro kant dan opgaan, laten we dan maar gelijk een camera van 10.000 Euro aanraden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
n00bs schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 09:38:
stefimke>

Ik snap niet dat je je zo aangevallen voelt, maar het is algemeen bekend en ook mijn ervaring (lees ook de review sites) dat die kitlens nou niet bepaald een denderend resultaat neerzet.
Ik voel me niet aangevallen, ik geef mijn mening.
Maar goed als we toch de pro kant dan opgaan, laten we dan maar gelijk een camera van 10.000 Euro aanraden :/
Dat is het hele punt. Als je <=500 euri wilt uitgeven voor je foto-gear moet je in mijn optiek niet naar dSLR's gaan kijken. Lensje hier, lensje daar, flitsertje, weer een grotere tas want het past er niet meer in, extra accu, .... en je zit in no-time >1000 euro. (been there, done that, got the t-shirt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Ja maar die collectie kan je dan langzaam aan opbouwen. Natuurlijk is het een dure "hobby", maar als een compact camera niet meer toereikend is dan ontkom je er niet aan om over te stappen op een dSLR. Dan kan je nog wel met relatief weinig geld beginnen. een 400D bijvoorbeeld is een leuke camera (body).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wooi!! Panasonic TZ5 heeft een 'highly recommended' gekregen op dpreview. Was het dus nog niet zo'n slechte keus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Laatst online: 08:29
Ik ben vandaag voor de EOS 400D + 18-55mm KIT lens gegaan. Icm met een samsonite tasje en een 8gb sandisk extreme IV was ik op 580,- kwijt bij de Mediamarkt Amsterdam. Met 60 cashback dus 520,-
Nu nog even wachten tot die accu vol is :P

Dit is trouwens echt een aanrader voor de beginners: http://web.canon.jp/imaging/enjoydslr/index.html
gevonden in de startpost van het EOS 400D topic. thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 april 2008 @ 17:08:
[...]
...na mijn 'gedoe' met de Casio Z100 (vergelijkbaar gevoel en verhaal) ben ik met meer dan tevreden met de vorige week aangeschafte Canon A720... goede pre-set en handmatige zaken. Nadelen: na een flits een aantal seconden geduld hebben voor een volgende foto. LCD scherm lastig te bekijken in de zon. Geluk wel een optische zoeker die dat laatste ongemak weer volledig oplost.
Ik ben helemaal happy met mijn Panasonic FX35! Is in principe dezelfde techniek als de TZ5, maar dan compacter en minder zoom. De foto's zijn zo ontzettend mooi!

Hier is er ook wat van te zien http://www.flickr.com/groups/615923@N24/pool/

Misschien geen camera voor de pixelpeeper, maar gewoon voor de mooie foto's die snel gemaakt kunnen worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laptom
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 17:38
Mick, ik zit ook aan deze compact camera te denken. Kan je wat meer vertellen hoe dat deze bevalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 19:01:
Wooi!! Panasonic TZ5 heeft een 'highly recommended' gekregen op dpreview. Was het dus nog niet zo'n slechte keus :)
Sommige foto's http://www.dpreview.com/gallery/panasonictz5_samples/ zien er erg goed uit, maar als ik weer de portretfoto's bekijk dan is de distortion veel groot. Ook jammer dat er soms behoorlijk wat highlight clipping is en foto's net een beetje onderbelicht lijken. Qua ruis vind ik hem juist wel weer erg sterk en HD film mogelijkheid is erg aangenaam, behalve dat men hier Quicktime .mov voor gebruikt. Dat is voor mij gelijk een reden om dit niet te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

onderbelicht? Niks van gemerkt. Maargoed, ik gebruik em vrijwel alleen overdag met een behoorlijke hoeveelheid licht. Het is zowieso geen camera voor savonds dus als je em daarvoor wilt gebruiken zou ik verder zoeken.
De HD filmmogelijkheid ben ik tot nu toe nog niet echt van onder de indruk. Het geluid al helemaal niet. Wat wel erg prettig is, is het kunnen zoomen tijdens het filmen (ook al gaat dit behoorlijk traag) en het breedbeeldformaat (wat overigens niet heel bijzonder meer is).
Het formaat heb ik niet zoveel moeite mee. Ik speel het toch alleen af op mn pc of via HDMI op de flatscreen. Mocht het echt nodig zijn dan kan het altijd nog geconverteerd worden :)

Maargoed, ik denk dat je gewoon te veel eisen stelt aan een compacte camera. Ik heb volgens mij een aantal pagina's terug een lijstje van jou gezien wat je zoal op de camera wilde hebben. Ik ben bang dat je dat bij lange na niet gaat halen ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2008 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
haha ja ik weet het ik stel enorm veel eisen aan bepaalde uitgaven ;)
Ik wil gewoon het beste van het beste voor het geld mogelijk. Zeker als dit een aardig bedrag is en het een waardige opvolger moet zijn van mijn huidige camera.

nog een leuk artikel: http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=3290&p=2

[ Voor 16% gewijzigd door n00bs op 23-04-2008 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
n00bs schreef op woensdag 23 april 2008 @ 11:33:
[...]

Sommige foto's http://www.dpreview.com/gallery/panasonictz5_samples/ zien er erg goed uit, maar als ik weer de portretfoto's bekijk dan is de distortion veel groot. Ook jammer dat er soms behoorlijk wat highlight clipping is en foto's net een beetje onderbelicht lijken. Qua ruis vind ik hem juist wel weer erg sterk en HD film mogelijkheid is erg aangenaam, behalve dat men hier Quicktime .mov voor gebruikt. Dat is voor mij gelijk een reden om dit niet te kopen.
Vervorming bij portretfoto's? Zoals deze? (niet het beste voorbeeld, maar oke) Afbeeldingslocatie: http://dpreview-img.fotki.com/gallery/panasonictz5_samples/p1020151.jpg
Dat komt gewoon omdat die dan op 28mm is genomen, dat houdt je dan altijd bij elke groothoek lens. Oplossing is dan gewoon een paar stappen naar achter te doen en in te zoomen tot 80-100mm ofzo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Die vertekening is wel te corrigeren, maar daardoor verandert ook het perspectief (wordt platter) en moet je enigszins croppen. Het is ook moeilijk lijnen die recht moeten blijven (horizon bijv.) dan recht (en waterpas) te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Mijn S60 heeft ook een 28mm lens, maar lang en na niet zoveel vertekening ;) dit maakt die groothoek gewoon onbruikbaar (voor mij dan). En verder niet om mensen met hun spullen af te kraken, maar ik snap niet dat die camera op dpreview een highly recommended gekregen heeft.

[ Voor 33% gewijzigd door n00bs op 23-04-2008 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
n00bs schreef op woensdag 23 april 2008 @ 13:18:
Mijn S60 heeft ook een 28mm lens, maar lang en na niet zoveel vertekening ;) dit maakt die groothoek gewoon onbruikbaar (voor mij dan). En verder niet om mensen met hun spullen af te kraken, maar ik snap niet dat die camera op dpreview een highly recommended gekregen heeft.
Je snapt hopelijk wel dat 't met groothoek-foto's ONTZETTEND belangrijk is dat je je camera waterpas houdt, aangezien je anders extreme vervormingen kunt gaan krijgen?

Toch typisch dat de S60 geroemd wordt om z'n distortion en de TZ3 (die dezelfde lens heeft als de TZ5) geroemd wordt om z'n bijna distortie-loze lens, wat fantastisch is als je het optische bereik van 28-280mm bekijkt.

Ik quoot voor 't gemak wat reviews van de S60:
"Optical distortion on the S60 is a little higher than average at the wide-angle end"
"As you'd expect on a lens this wide, there's a fair amount of barrel distortion. Something else I noticed is blurriness in the corners"
"the S60 exhibits noticeable barrel distortion at wide angle"

Kijkende naar TZ3/TZ5 reviews:
"In terms of image quality too the TZ3 stands out from the crowd. As with the TZ2 the superb lens can take a lot of the credit, producing pin-sharp corner-to-corner detail with virtually zero distortion at all focal lengths."
"The Panasonic DMC-TZ3's 0.2% barrel distortion at wide angle is very low, especially considering its wider-than-average 28mm equivalent focal length."
"Considering the constraints the optics have to work in, they're also remarkably good. Geometric distortion and light fall-off are kept to a respectable minimum, while coloured fringing is virtually non-existent."
"There is remarkably little barrel distortion at the wide end of the TZ3's lens -- most impressive."
"Very low distortion"
"there isn't too much image distortion either"
"Excellent lens, good edge-to-edge sharpness and little distortion"

't is niet om je S60 af te zeiken, maar als je zo kritisch bent op alles wat nieuw is en overal iets op aan te merken hebt moet je je wel bij de feiten houden.

Ik snap heel goed waarom de TZ5 een highly rec gekregen heeft. Noem 1 andere camera in dezelfde prijsklasse en dezelfde pocketabilty met zo'n hoge fun-factor als de TZ5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n00bs schreef op woensdag 23 april 2008 @ 12:05:
haha ja ik weet het ik stel enorm veel eisen aan bepaalde uitgaven ;)
Ik wil gewoon het beste van het beste voor het geld mogelijk. Zeker als dit een aardig bedrag is en het een waardige opvolger moet zijn van mijn huidige camera.

nog een leuk artikel: http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=3290&p=2
Ja ok. Maar het moet geen obsessie worden. Ik bedoel, een normaal iemand gaat gewoon naar de winkel en koopt een camera die hij/zij mooi vindt en is er hardstikke blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 14:34:
Ja ok. Maar het moet geen obsessie worden. Ik bedoel, een normaal iemand gaat gewoon naar de winkel en koopt een camera die hij/zij mooi vindt en is er hardstikke blij mee :)
Precies, als je echte uber-kwaliteit zoekt moet je jezelf niet limiteren tot 500 euro. Koop dat een dikke dSLR met een tas vol primes en ga je ding doen.

Ik durf er gif op in te nemen dat 9 van de 10 families die een camera kopen om wat snaps van de kids te nemen en mee te nemen op dagjes uit helemaal in hun nopjes zijn met een camera als de TZ5 (of TZ3), en dat een stuk minder zijn met een of andere crappy 3x zoom camera die op 36mm begint en dus altijd groothoek en tele tekort komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
stefimke >

Like its predecessors the TZ5 exhibits admirably low distortion at the wide end of the zoom given the zoom range on offer - 0.4% barrel distortion (click here for test chart) is a result that many compact cameras with less wide lenses are not able to match. You don't need to worry about distortion at the tele end of the lens either, it is just about measurable at 0.1%

Ik zie dat wel staan, maar ik hou toch ook van echte vergelijkingen van real life performance en daar vind ik die distortie toch schrikbarend in de wide angle mode. Meer dan de S60 doet en dat vind ik al teveel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
n00bs schreef op woensdag 23 april 2008 @ 13:18:
Mijn S60 heeft ook een 28mm lens, maar lang en na niet zoveel vertekening ;) dit maakt die groothoek gewoon onbruikbaar (voor mij dan).
Die vertekening is geen lensfout, maar gewoon een eigenschap van groothoeklenzen. Tonvormige vertekening is wel een lensfout, maar het feit dat bijv. gezichten in de hoeken van het beeld uitgerekt worden is gewoon een resultaat van de perspectivische weergave van een groothoeklens.

Voorbeeldje: http://thepubliceyeblog.b...morphosis-correction.html

[ Voor 8% gewijzigd door Aham brahmasmi op 23-04-2008 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
n00bs schreef op woensdag 23 april 2008 @ 14:55:
Ik zie dat wel staan, maar ik hou toch ook van echte vergelijkingen van real life performance en daar vind ik die distortie toch schrikbarend in de wide angle mode. Meer dan de S60 doet en dat vind ik al teveel...
Dat kun je zo toch niet stellen... dan moet je beide camera's onder EXACT dezelfde hoek EXACT dezelfde scene laten vastleggen.

Mijn bovenbuurman legt 't ook al prima uit, zie hier nog een wiki snippet:
"Wide-angle perspective distortion

This variety gets its name from the fact that it is often produced by the use of wide-angle lenses, though the lens is not the cause of the distortion. It is caused by an object in the scene being much closer to the camera than the remainder of the objects in the scene. The shorter the distance between the camera and the object, the larger the apparent size of that object relative to the remainder of the scene, and hence the greater the perspective distortion."

[ Voor 39% gewijzigd door catchingfire op 23-04-2008 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Dat snap ik wel ;) en misschien gebruik ik de verkeerde bewoording maar die vervorming lijkt dus bij de Panasonic erger te zijn dan bij mijn S60. En dat durf ik toch wel te zeggen na 7000 foto's op enkel mijn S60. Maar goed: persoonlijk vind ik dit dus niet bruikbaar en zal daarom zelf die functionaliteit nagenoeg niet gebruiken omdat ik zo perfect mogelijke foto's wil waarbij de foto's zo natuurgetrouw het voorwerp vastleggen. Dit geeft voor mij veel mogelijkheid om zelf nog foto's te bewerken in photoshop (of dit nou te wijten is aan dit objectief of aan elk objectief met hetzelfde brandpuntafstand)

Maar dat is dus mijn persoonlijke mening ;) Ik ben dus niet zo onder de indruk van de betreffende camera, alhoewel de ruis en detail wel in goed evenwicht blijft en ik zie niet echt veel postprocessing wat naar mijn idee een gunstig iets is.

[ Voor 11% gewijzigd door n00bs op 23-04-2008 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
n00bs schreef op woensdag 23 april 2008 @ 15:28:
Dat snap ik wel ;) en misschien gebruik ik de verkeerde bewoording maar die vervorming lijkt dus bij de Panasonic erger te zijn dan bij mijn S60. En dat durf ik toch wel te zeggen na 7000 foto's op enkel mijn S60.
Toch blijf ik dat knap vinden. Hoe vaak moet een professionele reviewer nog zeggen dat de TZ2/3/4/5 een uiterst lage vervorming heeft om jou te overtuigen dat het ook echt zo is?

Laat ik je matsen, ik heb de testcharts effe opgezocht:
TZ5: http://a.img-dpreview.com...ion/distortion_wide1x.JPG
S60: http://a.img-dpreview.com...s/Distortion/IMG_0208.jpg

Aan jou de vraag: welke camera heeft de meeste vervorming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

n00bs

ik ben dus in het bezit van een Ixus 970 _/-\o_

Als je wat meer testfoto's wilt zien hoor ik het wel.
Mijn review staat ook op kieskeurig.nl

Zodra hij leverbaar was heb ik hem gekocht en ik ben er (heel )erg tevreden over.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
catchingfire schreef op woensdag 23 april 2008 @ 16:01:
[...]

Toch blijf ik dat knap vinden. Hoe vaak moet een professionele reviewer nog zeggen dat de TZ2/3/4/5 een uiterst lage vervorming heeft om jou te overtuigen dat het ook echt zo is?

Laat ik je matsen, ik heb de testcharts effe opgezocht:
TZ5: http://a.img-dpreview.com...ion/distortion_wide1x.JPG
S60: http://a.img-dpreview.com...s/Distortion/IMG_0208.jpg

Aan jou de vraag: welke camera heeft de meeste vervorming?
De 60 met dikke voorsprong :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Sc0rPi0N schreef op woensdag 23 april 2008 @ 16:03:
n00bs

ik ben dus in het bezit van een Ixus 970 _/-\o_

Als je wat meer testfoto's wilt zien hoor ik het wel.
Mijn review staat ook op kieskeurig.nl

Zodra hij leverbaar was heb ik hem gekocht en ik ben er (heel )erg tevreden over.
Daar heb ik zeker interesse in, ik zal ook even jouw review doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laptom schreef op woensdag 23 april 2008 @ 09:25:
Mick, ik zit ook aan deze compact camera te denken. Kan je wat meer vertellen hoe dat deze bevalt?
Hij bevalt me prima! Mooi klein toestelletje, makkelijk in gebruik en hij maakt hele mooie foto's. Ik vind vooral de kleuren van de foto's heel erg mooi, waardoor het plaatje er echt levendig uitziet. Ook de lange sluitertijden (15-30-60 seconden) vind ik erg leuk. Hiermee kan je een "starry sky" fotograferen, maar ook andere voorwerpen in extreme duisternis.

Goed, ik ben verder geen fotografie-expert, maar ik vind de foto's wel heel mooi. En dat is toch waar het om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Voor wie er nog aarzelt met de aankoop van de Fuji F100fd ivm de Pink Banding.
Het schijnt dat er rond 8 mei nieuwe firmware op de Fuji-site komt te staan ,die dit probleem zal verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
pjotter; Heb je toevallig een bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
bartvb schreef op woensdag 23 april 2008 @ 23:28:
pjotter; Heb je toevallig een bron?
Ik kwam op dpreview dit bericht tegen:
http://forums.dpreview.co...rum=1012&message=27674063.
Mijn Chinees is echter niet zo goed. En verder kan ik hierover geen officieel bericht van Fuji vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superlex
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-07 16:58
even een korte vraag. ik weet dat hoe meer pixel's er op een ccd gepropt worden hoe meer invloed ze op elkaar hebben en dat er dan dus ruis ontstaat.

stel dat ik een 8MP sensor heb maar ik stel de resolutie lager in, bv 3 MP. heb ik dan minder ruis of kan ik beter op zoek naar een camera met een lagere resolutie?

alvast bedankt voor de info ;)

oh ja, ik vraag het omdat ik nu een 5MP camera heb en die is aan het overlijden. moet nu dus op zoek naar een nieuwe maar heb volgens mij al die MP's niet nodig wil dan de nieuwe camera gewoon op 5 of 3 in stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 23:52

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Beste mensen is er ook een soortgelijk topic voor camera's tot 200,-? kan namelijk niet zoiets vinden via de search.

Ik en mijn vrouw zijn opzoek naar een nieuwe digicam, omdat ik me kapot erger aan de slechte kwaliteit van onze 7 jaar oude Samsung :+

Nu lijkt de Canon Powershot A720 IS mij wel wat (pricewatch 165,-)... maar wil wel zeker zijn dat ik de jusite camera in deze prijsklasse koop. Kheb al gezocht op internet maar dna zie je snel door de bomen het bos niet meer.

mijn/onze eisen:
-redelijk grote hoek van minimaal 35mm
-aantal megapixels niet zo heel bleangrijk lijtk me maar minimaal 6MP
-grote van de behuziing ook niet zo relavant, heb leiver een camera die robuust aanvoelt dan een fragiel binnenzak formaatje.

wat voor foto's ik vooral maak:
- in en om het huis foto's (uiteraard)
- vakantie / dagje uit foto's (uiteraard :P)
- het meest belangrijke: foto's van auto's vooral meetings ed.

naar mijn idee heb ik dus niet echt een uitgebreid apparaat nodig, kwaliteit en kleur-echtheid zijn imho wel belangrijk.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Chaoss schreef op donderdag 24 april 2008 @ 11:27:
Beste mensen is er ook een soortgelijk topic voor camera's tot 200,-? kan namelijk niet zoiets vinden via de search.
Kijk eens aan :) Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 3
superlex schreef op donderdag 24 april 2008 @ 10:27:
even een korte vraag. ik weet dat hoe meer pixel's er op een ccd gepropt worden hoe meer invloed ze op elkaar hebben en dat er dan dus ruis ontstaat.

stel dat ik een 8MP sensor heb maar ik stel de resolutie lager in, bv 3 MP. heb ik dan minder ruis of kan ik beter op zoek naar een camera met een lagere resolutie?

oh ja, ik vraag het omdat ik nu een 5MP camera heb en die is aan het overlijden. moet nu dus op zoek naar een nieuwe maar heb volgens mij al die MP's niet nodig wil dan de nieuwe camera gewoon op 5 of 3 in stellen.
Hoe meer pixels op eenzelfde sensorgroote en dus hoe kleiner de pixels, hoe meer ruis, hoe minder natuurgetrouw de kleuren zijn en dus hoe lager de IQ (Image Quality).
Op zoek naar een camera met minder pixels is zeker geen slecht ding, mits de sensor ook niet kleiner wordt. Anders heeft het dus geen zin.

[ Voor 61% gewijzigd door n00bs op 24-04-2008 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
superlex schreef op donderdag 24 april 2008 @ 10:27:

Als je een 8MP camera instelt op 3MP zie je inderdaad veel minder ruis (mits je camera het een beetje fatsoenlijk rescaled. (ook minder detail welliswaar)
Probeer maar eens met je huidige camera die aan het overlijden is. Zet hem op ISO400 en maak 2 foto's, 1 op 5MP en 1 op een lagere stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
-DG- schreef op donderdag 24 april 2008 @ 13:11:
[...]

Als je een 8MP camera instelt op 3MP zie je inderdaad veel minder ruis (mits je camera het een beetje fatsoenlijk rescaled. (ook minder detail welliswaar)
Probeer maar eens met je huidige camera die aan het overlijden is. Zet hem op ISO400 en maak 2 foto's, 1 op 5MP en 1 op een lagere stand.
Dit is onwaar. Je krijgt niet minder ruis door de instelling op een lagere resolutie in te stellen. De pixels worden er namelijk niet groter van :+
Je maakt simpelweg gebruik van een kleiner deel van jouw sensor. Mocht het zo zijn dat een bepaald deel van jouw sensor defect is en door het veranderen van de resolutie toevalig die pixels niet meer gebruikt worden dan is het ook toevallig dat dan de IQ beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 06:58
En ook dat is niet waar, de foto wordt gewoon op 8mp gemaakt en dan incam verkleind naar bijv 3mp...Als je een kleiner deel van de sensor zou gebruiken, veranderd de cropfactor en dus t bereik van de lens die er op zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 23:52

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Thanx.... hmmm dat topic is ook zo dood als wat, wellicht dat er hier mensen zijn die toch wat tips kunnen geven over een camera van max 200,- ? :)

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:10

polthemol

Moderator General Chat
Chaoss schreef op donderdag 24 april 2008 @ 14:36:
[...]

Thanx.... hmmm dat topic is ook zo dood als wat, wellicht dat er hier mensen zijn die toch wat tips kunnen geven over een camera van max 200,- ? :)
fujifilm s5xxx-reeks ? Als ik me niet vergis komt de camera uit op iets van een 160 ~ 180 euro.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
ThomasW schreef op donderdag 24 april 2008 @ 14:26:
En ook dat is niet waar, de foto wordt gewoon op 8mp gemaakt en dan incam verkleind naar bijv 3mp...Als je een kleiner deel van de sensor zou gebruiken, veranderd de cropfactor en dus t bereik van de lens die er op zit...
Hmz daar zat ik nog wel over na te denken hoe het zit met de cropfactor. dat zou betekeken dat foto's maken op een lagere resolutie dus wel meer processortijd in beslag nemen. foto wordt dus in native resolutie gemaakt, in de buffer opgeslagen, dan door de processor verkleind en dan pas naar de geheugenkaart weggeschreven.
CCD/CMOS fouten wat ik dacht, ondervinden hier dus geen profijt van ?

Op zich wel vreemd aangezien ik net nog wat zoekwerk op het Internet toch vind dat een deel van de sensor gebruikt wordt.

Nog een mogelijkheid:

Je hebt een beeldsensor:
-------------------------------
| | | | | | | | Y
| | | | | | | |
X

Door het kiezen van een andere resolutie worden delen van X en Y samengenomen, waardoor je toch weer wel het idee van een "grotere" pixel krijgt, geen probleem met de cropfactor en wanneer er pixelfouten zijn kan je die dus enigszins wegmiddelen. Ook ruis zal hierdoor toch weer iets minder moeten worden.

Een andere optie, is dat de sensor opgebouwd is uit vierhoeken binnen vierhoeken en op andere vaste resoluties een deel uitgeschakeld wordt en je dus alleen een binnenkant van een deel van de sensor op actief zet. De buitenste delen zijn dan zwart die kan je weer wegfilteren.

En nu wil ik het echte antwoord wel graag weten :D ?

[ Voor 44% gewijzigd door n00bs op 24-04-2008 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, ik heb dit ook al in het <250 euro topic gepost, maar aangezien dat dood lijkt, lijkt het me beter het hier te posten.

Ik ben ook op zoek naar een camera, zoals de meeste mensen hier denk ik. Mijn budget voor de camera ligt zo rond de 200 euro en ik wil de camera vooral gebruiken voor foto's maken tijdens het uitgaan, om vakantiefoto's mee te maken en eigenlijk ook om gewoon regelmatig wat alledaagse dingen vast te leggen (leuk voor later enzo ;) ). Een belangrijke eis daarom is ook dat de camera heel erg compact moet zijn. Het liefst zo klein mogelijk. Tevens vind ik een goede filmfunctie wel een pré (dus het liefst wat hoger dan VGA -> 848*480 of zelfs 720p).

Nu heb ik zelf al een heleboel gezocht en kwam ik het eerst uit bij de Casio Exilim z100. Deze camera leek me ideaal, aangezien hij zeer klein is en tevens ook hoge resolutie foto's en films kon schieten. Echter, ik las in dit topic dat mensen die deze camera aangeschaft hadden niet zo te spreken waren over de fotokwaliteit ervan. De foto's die gepost werden zagen er zeer flets en levenloos uit.

Toen ben ik verder gaan zoeken en ben ik uitgekomen bij de Kodak V1073. Over deze camera zijn nog niet veel recensies te vinden aangezien hij pas uit. Wel is hij ook zeer compact, maakt 720p films en heeft bovendien een touchscreen wat, uit de schaarse reviews die te vinden zijn, zeer cool is en zeer goed schijnt te werken.

Nu ben ik benieuwd; wat vinden jullie van deze camera, heeft iemand hier toevallig ervaring met Kodak camera's, een andere mening over de Casio z100, eventueel nog een beter alternatief, etc etc.? Ik hoor het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
n00bs schreef op donderdag 24 april 2008 @ 14:45:
[...]

Hmz daar zat ik nog wel over na te denken hoe het zit met de cropfactor. dat zou betekeken dat foto's maken op een lagere resolutie dus wel meer processortijd in beslag nemen. foto wordt dus in native resolutie gemaakt, in de buffer opgeslagen, dan door de processor verkleind en dan pas naar de geheugenkaart weggeschreven.

Nog een mogelijkheid:

[...]

En nu wil ik het echte antwoord wel graag weten :D ?
Ik weet het niet 100% zeker, maar er zal zoals ze zelf al aangeeft, vrij zeker geen kleiner deel van de sensor gebruikt worden, omdat de cropfactor (de afbeeldingsgrootte dus) dan omhoog gaat en je opeens een supertele-compact krijgt. :)

Misschien dat er op een slimme manier pixelwaarden gemiddeld worden (pixel binning), of er wordt een deel van de RAW data weggegooid en uit het restant een foto met lagere res. ontwikkeld. Ik ben ook wel benieuwd naar het echte antwoord. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
n00bs schreef op donderdag 24 april 2008 @ 14:21:
[...]
Dit is onwaar. Je krijgt niet minder ruis door de instelling op een lagere resolutie in te stellen. De pixels worden er namelijk niet groter van :+
Je maakt simpelweg gebruik van een kleiner deel van jouw sensor. Mocht het zo zijn dat een bepaald deel van jouw sensor defect is en door het veranderen van de resolutie toevalig die pixels niet meer gebruikt worden dan is het ook toevallig dat dan de IQ beter is.
Niet waar. :w
Als je een 8mp cam instelt op 3mp wordt er niet slechts het middelste gedeelte van de sensor gebruikt hoor. Dat zou namelijk betekenen dat je een stuk groothoek mist, wat niet het geval is.
Het wordt gewoon verklein zoals dat in Photoshop ook wordt gedaan. En dan zie je echt wel minder ruis. Als ik een foto op m'n 10D maak op ISO1600 en die verklein ik naar 600 x 400 voor dit forum (slechts een voorbeeld), dan is die vrijwel ruisvrij, terwijl het originele bestand redelijk duidelijk ruis bevat ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beccie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2021
Hallo,

Ik wil een fototoestel, ik twijfel alleen of het een reflex of een compact zal worden. Ik wil graag zelf dingen kunnen instellen en ook in RAW kunnen fotograferen. Nu weet ik dat een digi relfex uitblinkt. Het enige nadeel is de prijs en ook het feit dat je nooit klaar bent met uitbreiden. Het voordeel van een compact is de grote. Ik neem een compact toch wat sneller mee dan een dsr.

Ik weet eigenlijk niet goed waar ik goed aan doe. Ik weet alleen dat ik een relfex niet snel mee zal nemen op vakantie. Wat zo'n ding moet je toch altijd bij je hebben, bang dat die anders gejat zal wordt. Waar ik hem voor wil gebruiken:
Landschapfoto's
Portret
Macro's
Actie foto's van de hond.

Waar doe ik goed aan, digi reflex of een 'hybride'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Ik heb destijds als alternatief om full manual control te hebben de Canon S60 gekozen. Enigszins compact alleen is dit model nu alweer oud. De S80 is de laatste S serie en is uit 2005.
Mocht je een compactcamera vinden die full manual control hebt zoals de S serie dan zou ik dit ook graag willen weten ;)

En dan ook liever met een betere kwaliteit en een kleiner en vooral lichter jasje :D
Pagina: 1 ... 16 ... 24 Laatste

Dit topic is gesloten.