Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 21:02:[...]Ik heb gisteren de Ricoh R7 ontvangen.[ ...]
Maar toch twijfel ik of ik de camera terug moet brengen [...]
....heb jij wel gekocht bij een winkel die de camera makkelijk terug wil nemen ? Zoja, dan zou ik met je SD kaartje ook wat foto's maken van de andere camera bij de winkel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:57

timovd

Voorsprong door techniek

Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 21:05:
[...]
....heb jij wel gekocht bij een winkel die de camera makkelijk terug wil nemen ? Zoja, dan zou ik met je SD kaartje ook wat foto's maken van de andere camera bij de winkel...
Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 21:02:
[...]

Ik heb gisteren de Ricoh R7 ontvangen.
...
Jcktje, met het geluid heb ik nooit problemen mee gehad. De andere punten wel. De flits is idd niet sterk en precies. De ruis heb je met elke cam in dit segment.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timow schreef op donderdag 03 april 2008 @ 20:25:De ruis heb je met elke cam in dit segment.
...als ik de sample pics van de Fuji F30/F31 zie, dan lijkt deze toch wel een positieve uitschieter op dit gebied. Er zijn dus uitzonderigen lijkt het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessant.
Óf panasonic liegt, óf Fuji schat zijn camera's te negatief in.
http://www.bildercache.de/anzeige/20080404-100837-522.jpg

Vergelijk tussen Fuji F100 28mm en Panasonic FX35 25mm en de Panasonic FX33 28mm.
FX35 25mm is amper wijder dan de 28mm van de F100.
En de 28mm van de F100 zijn dan weer wel merkbaar wijder dan de 28mm van de FX33.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2008 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siraic
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-08 11:57
Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 23:56:
Interessant.
Óf panasonic liegt, óf Fuji schat zijn camera's te negatief in.
http://www.bildercache.de/anzeige/20080404-100837-522.jpg

Vergelijk tussen Fuji F100 28mm en Panasonic FX35 25mm en de Panasonic FX33 28mm.
FX35 25mm is amper wijder dan de 28mm van de F100.
En de 28mm van de F100 zijn dan weer wel merkbaar wijder dan de 28mm van de FX33.
Ik weet van de TZ3/4/5 dat die voor de 4:3, 3:2 en 16:9 ook echt andere stukken van de sensor pakken, waardoor alleen de 3:2 en/of 16:9 ook echt de volle breedte van de sensor pakken. Wellicht dat de foto daarom niet breeder lijkt dan de 28mm van Fuji.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jcktje, met het geluid heb ik nooit problemen mee gehad. De andere punten wel. De flits is idd niet sterk en precies. De ruis heb je met elke cam in dit segment.
Het is misschien net wat je gewend bent.. of wat je wel of niet ergerlijk vind. Ik heb iig wel vaker gelezen dat de Ricoh's lawaaierig zijn.
Misschien heb jij gewoon geluk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

siraic schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 00:08:
[...]

Ik weet van de TZ3/4/5 dat die voor de 4:3, 3:2 en 16:9 ook echt andere stukken van de sensor pakken, waardoor alleen de 3:2 en/of 16:9 ook echt de volle breedte van de sensor pakken. Wellicht dat de foto daarom niet breeder lijkt dan de 28mm van Fuji.
allebei zelfde ratio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even jullie mening nodig.
Als jullie een Fuji f31fd zouden kunnen kopen voor 280 euro.
Nog helemaal in verpakking, aankoopbon, jaargarantie. Helemaal nieuw dus.
Zouden jullie dat dan doen? Ik zit namelijk heel erg te twijfelen.
Heb namelijk ook al een 16gb SDHC kaart gekocht die ik dan natuurlijk niet kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 11:03:
Ik heb even jullie mening nodig.
Als jullie een Fuji f31fd zouden kunnen kopen voor 280 euro.
....bij goedkoopste.nu is ie €219.00 .... dusss.... ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2008 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:48
De Fuji F31fd is wel een uitblinker maar........het is een toestel uit 2006 en mist daarmee wel enkele nieuwe technieken ,die veelal op de nieuwste modellen wel aanwezig zijjn. (dual-stabilisatie, red-eye removal, groothoek, veel zoom ,snel geheugen, etc........)
De Fuji F31fd is natuurlijk perfect bij hoog ISO , maar er zijn ook meerdere toestellen die het allround zeer goed doen. ( zie de toestellen highly recommended dpreview )
Als je alleen de Fuji wilt kopen ( en niet als extra toestel ) zou ik hem niet kopen. Dan zou ik toch gaan voor de nieuwste modellen. Misschien moet je eerst betrouwbare recensies van de F100fd afwachten (ondanks paarse band)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
???? Volgens mij is deze bij geen webwinkel meer te koop .
Ik zie ook niets op site van goedkoopste.nu
Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 12:21:
[...]
....bij goedkoopste.nu is ie €219.00 .... dusss.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal.

Wie helpt mij uit de brand?

Ik twijfel enorm tussen de Canon Powershot A650IS en de Canon PowerShot G9.

(Op dit moment in bezit van de Canon Powershot A95)

Ik wil graag een fijne compactcamera, om zéér scherpe actiefoto's van mijn honden te schieten. Hoe scherper hoe beter!! Kortom, ik wil een kleine krachtpatser.
Daarnaast verwacht ik een goede macrofunctie en de fijne kleuren die ik van Canon gewend ben.

Welke raden jullie aan, en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 14:40
http://www.dpreview.com/r...650is%2Ccanon_g9&show=all

Echt klein zijn ze beide niet ;)
en mbt de performance (timings) staat er op dpreview veel info: http://www.dpreview.com/reviews/canong9/page5.asp

Ik ken beide camera's niet irl, maar weet wel dat de foto's die ik tot nu toe op internet van de G9 erg goed zijn voor een "compact" camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor je berichtje! :)

Nog meer ervaringen of tips qua de keuze G9 of A650IS blijven zéér welkom.

De A650 IS werkt op batterijen, de G9 met een lithium batterij. Persoonlijk heb ik een voorkeur voor normale batterijen, maar de kwaliteit van de camera is doorslaggevender. Ik ben dus erg benieuwd welke als beste zou worden aangeraden.

Opnieuw; de kwaliteit en scherpte van vooral actiefoto's is een belangrijk punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Ik weet niet hoe de A650 is qua batterijverbruik, maar ik weet dat bij de A710 de batterijen (2xAA) erg snel op kunnen gaan.

Een lithiumbatterij is doorgaans veel sneller opgeladen dan NiMH penlites. In gevallen dat opladen lastig is, zou ik liever een reserve lithiumbatterij bij me hebben dan AA's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
AA's (alkaline) zijn sowieso niet geschikt voor camera's. Die trek je zo leeg. Ja ook Duracell batterijen ;) NiMh oplaadbaar dus gaan veel langer mee wanneer er veel stroom verbruikt wordt.
Ik zou de voorkeur aan Li-Ion geven omdat die meestal meer performance hebben dan NiMh en ook minder in gewicht wegen.

Maar als je al kijkt wat de A650 en G9 wegen, dan maakt dat ook nog weinig uit. Als de G9 in een kleiner jasje zou zitten en minder zou wegen dan zou ik hem meteen kopen :) (maar dat is mijn persoonlijke voorkeur na jarenlang mijn S60 mee te zeulen... veel te groot en te zwaar om maar overal heen mee te nemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt allemaal!

Dit helpt enorm.
Ik heb de reviews uitgebreid gelezen de afgelopen dagen. Kan het kloppen dat de G9 gewoon een stapje verder is dan de A650?
Ik krijg zelf het idee, als ik alles heb doorgelezen, dat de G9 veel meer (handmatig instelbare) functies heeft, en daarmee eigenlijk net de brug slaat tussen de ''gewone'' compactcamera als de A650 en de Dsrl.

Ik neig op dit moment dus ook sterk naar de G9. Maar ik blijf nieuwe tips gráág lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Fotoshooters,

Heb net mijn Canon Powershot S2 IS verkocht, erg goeie camera maar gebruikte de zoom haast niet en vond hem te groot maar maakte erg goeie en mooie foto's.

Nu was ik op zoek naar een compacte camera die makkelijk mee te nemen is, diafragma en sluitertijden wil ik in kunnen stellen. Maximale sluitertijd moet wel iets van 10 seconde zijn (of meer) en de optische zoom iets van 3 - 4 .

Een groothoeklens lijkt me ook wel wat en toen kwam ik bij een Panasonic Lumix LX2.

Maar nu las ik verhalen dat deze binnenshuis niet echt goede foto's maakt en vrij snel last van ruis heeft boven ISO 200 dus ik twijfel heel erg om deze camera te kopen en hij is nog best prijzig.

Wil er ongeveer rond de 200 - 300,- aan besteden excl. geheugen.

Weet iemand een goede camera die aan mijn eisen voldoen, groothoeklens is geen vereiste maar het liefst wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Donderdag mijn Powershot Ixus 970 IS ontvangen.

Hier een testfotootje.
Afbeeldingslocatie: http://xs126.xs.to/xs126/08140/img_0012150.jpg.xs.jpg

Verder kan ik later nog wel eens fotos maken, maar nu zijn het klusfoto's vanwege de aankoop van mijn nieuwe huis.

Even wat punten:

Wat me opvalt is dat de bediening goed is behalve het aan/uit knopje.
Hier moet je wel even aan wennen en ik had liever een knop aan de bovenkant gehad oid.

Verder heb ik nu in het scherm een wit stofje oid zitten, terwijl ik het ding alleen eruit haal om fotos te maken. Het zit ook achter het scherm want poetsen hielp niet. Weet iemand wat je daaraan kunt doen? Met de fotos is niets aan de hand, maar al na een paar dagen een stofje aan de achterkant van het scherm vind ik wat vreemd.

Naast wat klusfotos heb ik er nog weinig mee gedaan. Maar de zoom is er errug goed ivm de PS A70 . :D

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:16:
Hallo Fotoshooters,

Heb net mijn Canon Powershot S2 IS verkocht, erg goeie camera maar gebruikte de zoom haast niet en vond hem te groot maar maakte erg goeie en mooie foto's.

Nu was ik op zoek naar een compacte camera die makkelijk mee te nemen is, diafragma en sluitertijden wil ik in kunnen stellen. Maximale sluitertijd moet wel iets van 10 seconde zijn (of meer) en de optische zoom iets van 3 - 4 .

Een groothoeklens lijkt me ook wel wat en toen kwam ik bij een Panasonic Lumix LX2.

Maar nu las ik verhalen dat deze binnenshuis niet echt goede foto's maakt en vrij snel last van ruis heeft boven ISO 200 dus ik twijfel heel erg om deze camera te kopen en hij is nog best prijzig.

Wil er ongeveer rond de 200 - 300,- aan besteden excl. geheugen.

Weet iemand een goede camera die aan mijn eisen voldoen, groothoeklens is geen vereiste maar het liefst wel.
Mijn vader heeft de Canon IXUS 860 IS, groothoeklens, 3.8x zoom, 8 megapixel. Simpel te bedienen camera en valt binnen je budget. Mijn vader is er erg tevreden mee, ik heb er nog niet zoveel mee kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:48:
[...]

Mijn vader heeft de Canon IXUS 860 IS, groothoeklens, 3.8x zoom, 8 megapixel. Simpel te bedienen camera en valt binnen je budget. Mijn vader is er erg tevreden mee, ik heb er nog niet zoveel mee kunnen spelen.
Zit alleen geen optie op om de diafragma en sluitertijd mee in te stellen, tenminste volgens de specificaties van kieskeurig.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de knoop doorgehakt. Heb de Panasonic TZ5 besteld.
Ik ga toch geen foto's op 100% bekijken en denk dat het savonds ook allemaal wel meevalt.
Ik ben toch geen fotograaf en aan elke camera mankeert er zowieso wel wat qua fotokwaliteit etc.
Bij de f100fd vind ik die pink band gewoon te opvallend en heb ook geen zin om weer maanden te wachten totdat het opgelost is en er eindelijk een fatsoenlijke review verschijnt. Dus vandaar :)
Zowieso lijkt het filmen in HD kwaliteit en tegelijkertijd 10x optisch kunnen zoomen mij heel vet.
Krijg em morgen als het goed is binnen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wilde even laten weten dat ook ik mijn keuze heb gemaakt! :D
De Canon G9 is vandaag besteld, met een extra batterij.

Vergelijken loont... Bij de winkel waar ik hem kocht (weet niet of ik dat noemen mag) kost hij 425,50 euro, en een extra batterij 73 euro. Bij de winkel waar ik van plan was hem vandaag te halen kostte hij (de camera zelf, zonder extra's) 500 euro!!! Kortom... door een paar dagen te wachten, krijg ik de extra batterij dus gewoon gratis... Altijd even rondkijken, dus.

Nu enkele dagen wachten... eind deze week of begin volgende week zal ik hem wel hebben. Spannend! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 14:14:
Ik wilde even laten weten dat ook ik mijn keuze heb gemaakt! :D
De Canon G9 is vandaag besteld, met een extra batterij.

Vergelijken loont... Bij de winkel waar ik hem kocht (weet niet of ik dat noemen mag) kost hij 425,50 euro, en een extra batterij 73 euro. Bij de winkel waar ik van plan was hem vandaag te halen kostte hij (de camera zelf, zonder extra's) 500 euro!!! Kortom... door een paar dagen te wachten, krijg ik de extra batterij dus gewoon gratis... Altijd even rondkijken, dus.

Nu enkele dagen wachten... eind deze week of begin volgende week zal ik hem wel hebben. Spannend! :D
Daarom hebben wij ook op tweakers de tweakers pricewatch ;)
pricewatch: Canon Powershot G9
Accu: pricewatch: Canon NB-2LH Accu (Li-ion, 720mAh)

En ja waarom zou je geen winkelnamen mogen noemen ;)
Overigens is ~70 Euro voor een accu wel erg duur. Zelfs voor een originele.

Dus het kan nog wel 50 Euro goedkoper... overigens heb je ook niet-Canon accu's die krachtiger zijn dan 720mAh.

[ Voor 19% gewijzigd door n00bs op 07-04-2008 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
@Nakisha: 73(!!) euro voor een accutje. :| Hier krijg je hem al voor 9,50. Is dan wel geen originele Canon. Ik zou aq4u op zich niet aanraden (het is maar een voorbeeldje), omdat de BP-511 die ik er zelf heb gekocht niet goed werkt (erg snel op), maar er zijn wel iets duurdere te krijgen die wel goed zijn (nog steeds ver onder de 73 euro). Zoeken op de "NB-2LH" accu.

[ Voor 7% gewijzigd door Aham brahmasmi op 07-04-2008 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nu te twijfelen over de Casio Exilim EX - Z1200 met de voorkeur toch naar de Casio, deze heeft diafragma en sluitertijd keuze. Genoeg megapixels klein en een groot lcd scherm. Dit is een goedkopere optie dan de Panasonic Lumix LX2 en de LX2 schijnt snel ruis te krijgen.

Wat denken jullie hiervan ? Want ik wil graag de diafragma en sluitertijd zelf kunnen kiezen voor bijv. ook s'avonds mooie foto's te kunnen maken. Is er een alternatief voor deze prijs van rond de 230,- ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De reden dat we niet nog goedkoper kochten, was omdat de winkel van onze keuze (Norrod) vestigingen in onze buurt heeft. :) Dat is wel prettig, mocht er iets mis zijn met het product!
Bij internetwinkels moet je opsturen enzo... dat is me toch iets teveel gedoe. En voor je 't weet krijg je weer ''dat is met vervoer gebeurd, dan moet je TNT maar benaderen''... dat gesodemieter wil ik niet wagen. Ik haal 'm wel zelf, bij de winkel. ;)
Daarbij heb ik goede service ervaringen met Norrod.

De winkel waar de camera 500 euro kostte, was trouwens Mediamarkt. En omdat Norrod de camera's niet in de winkels op voorraad heeft, geld hun ''laagste prijs garantie'' dus niet. (Aldus personeel verkoop aan de telefoon)

De accu (orgineel, canon) is inderdaad ook bij Norrod besteld. Ik wist niet dat dat goedkoper kon! IEPS... :o dat is even schrikken. :X
Ik zal eens kijken, bedankt voor de tips!!

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
@Nakisha: In die 73 euro zit een gigantische winstmarge! Bij fotokonijnenberg is de accu (originele Canon) bv. 54 euro, maar het kan nog een stuk goedkoper. Lenmar is een merk dat goed schijnt te presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opzich is dat wel beter om zelf te kopen in een winkel maar ben je vaak duurder uit.

Ik ben toch maar voor de Casio gegaan en besteld bij digicamshop.nl , heb daar al vaker iets bestelt en heb er heel goeie ervaringen mee. Als het goed is krijg ik de camera morgen al binnen heb hem een uurtje geleden betaald.

Vind dat de prijzen redelijk goedkoop zijn en ze hebben veel extra's en accessoires die beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 17:00:
De reden dat we niet nog goedkoper kochten, was omdat de winkel van onze keuze (Norrod) vestigingen in onze buurt heeft. :) Dat is wel prettig, mocht er iets mis zijn met het product!
Bij internetwinkels moet je opsturen enzo... dat is me toch iets teveel gedoe. En voor je 't weet krijg je weer ''dat is met vervoer gebeurd, dan moet je TNT maar benaderen''... dat gesodemieter wil ik niet wagen. Ik haal 'm wel zelf, bij de winkel. ;)
Daarbij heb ik goede service ervaringen met Norrod.

De winkel waar de camera 500 euro kostte, was trouwens Mediamarkt. En omdat Norrod de camera's niet in de winkels op voorraad heeft, geld hun ''laagste prijs garantie'' dus niet. (Aldus personeel verkoop aan de telefoon)

De accu (orgineel, canon) is inderdaad ook bij Norrod besteld. Ik wist niet dat dat goedkoper kon! IEPS... :o dat is even schrikken. :X
Ik zal eens kijken, bedankt voor de tips!!
Ook MM doet aan laagste prijsgarantie. Dus je kan altijd aangeven dat je bij de lokale fotoboer de camera goedkoper vindt. Dat je de camera bij een goede winkel wilt kopen snap ik, maar voor een accu luistert dat niet zo nauw ;)

Je kan ook kiezen voor chineze babiepangwang accu's (verwacht niet dat ze lang meegaan) maar dan betaal je ook maar ~5 Euro.

En mbt de accu, je kan altijd afzien van een bepaalde aankoop ;) of men erop wijzen dat je na onderzoek erachter bent gekomen dat zij 2x zo duur oid zijn tov andere winkels met die accu.

[ Voor 6% gewijzigd door n00bs op 07-04-2008 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wel gekozen voor een orginele Canon accu *ook ivb. garantie; als je schade krijgt door het gebruik van een niet-merk accu, heb je kans op het vervallen van de garantie* voor 54 euro inc. verzending. Mijn lieve vriend heeft de accu van 73 euro afgezegd. :)

Ontzettend bedankt, jullie hebben toch weer bijna 20 euro bespaard!! _/-\o_

Mijn vriend kreeg trouwens ook gelijk te horen dat ze de camera al woensdag verwachten... dat zou écht super zijn! Hopelijk hebben ze het SD kaartje dan ook al. :D

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Je hebt helemaal gelijk als je voor een echte accu gaat ;)
Het blijft een risico die goedkope accu's: gaan niet lang mee, eventueel overhitting of instabiel. En idd als je dan schade daardoor hebt, kan je de camera weggooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat was ook mijn gedachte. :) Ik ben ongelooflijk blij, ik sta echt te trappelen om de nieuwe camera te halen en te proberen. Steeds weer denk ik; OH... als de actiefoto's straks maar scherp zijn!!!

Mijn oude A95 heeft trouwens ook 4 jaar lang geweldig werk gedaan. Helaas heeft mijn hond hem een tijdje geleden per ongeluk uit mijn handen geslagen, en ik heb het gevoel dat dat de resultaten van de camera heeft beinvloed. Vandaar de keuze voor een nieuwe. Ik houd mijn oudje wel, hij doet het immers nog steeds en geeft ook regelmatig nog wél goede foto's. Een goede reservecamera. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag mijn Casio Exilim EX-Z1200 binnengekregen, gisteren om 16:30 besteld en nu al binnen _/-\o_ Hij is kleiner dan ik had verwacht en dus makkelijk mee te nemen, nog niet veel mee getest maar ik ben er heel erg tevreden mee 8)

Beeldscherm is lekker groot en menu en instellingen zijn makkelijk en duidelijk, dockingstation is ook erg handig en laad de camera gelijk op.

Afbeeldingslocatie: http://i.pricerunner.com/prod/8_12_15_17_i305090552s/product.jpeg

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2008 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:58
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 09:53:
Ik heb de knoop doorgehakt. Heb de Panasonic TZ5 besteld.
...
Krijg em morgen als het goed is binnen :)
EN???
n00bs schreef op maandag 07 april 2008 @ 20:10:
Je hebt helemaal gelijk als je voor een echte accu gaat ;)
Het blijft een risico die goedkope accu's: gaan niet lang mee, eventueel overhitting of instabiel. En idd als je dan schade daardoor hebt, kan je de camera weggooien :)
Ik vind dit echt totale op niks gebaseerde onzin. Canon besteld wellicht zelf dezelfde accu's bij hetzelfde bedrijf, plakt er een Canon sticker op en vraagt het 10-voudige. Zo werkt dat gewoon met accessoires, die zijn schreeuwend duur en daar hoopt men het op te verdienen.

Voor de el-cheapo accu's die je op Ebay vindt kun je erg veel "originele" accu's verslijten. Ik bestel dan ook altijd meteen op Ebay een stuk of wat accu's. Nog nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft een dag vertraging opgelopen ;(
Ik kon em gister ook niet tracen, nu gelukkig wel en als het goed is, is ie er over een paar uurtjes.
Zodra hij er is zal ik em direct even uitgebreid testen en mn ervaringen posten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
stefimke>

Ik heb zelf anders wel ervaring met goedkope chinese accu's die kwalitatief absoluut niet kunnen tippen aan originele accu's. Daarnaast zijn er in het verleden wel vaker problemen geweest met imitatie accu's geweest.

Stel dat Nakisha voor 10 Euro zo een accu had gehaald en de betreffende accu haar camera had gesloopt en daarmee de garantie was vervallen, betaal jij dan die extra kosten :D ? Denk het niet... dus het is haar goed recht om zo een accu aan te schaffen. Wie zijn wij om daarover te oordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stefimke; N00bs weet al dat ik het met hem eens ben. ;)
Maar dat is inderdaad dus ook het punt. Een accu van onbestemd merk kan absoluut zo goed zijn als een merkaccu, zelfs beter. Het enige probleem dat je hebt, is garantie. De meeste merken bieden alleen garantie als je de eigen accessoires gebruikt. Kortom; stel dat de accu een beschadiging veroorzaakt aan de camera, en bij reparatie komt dit boven water. Zeg maar dag garantie, en hallo hoge reparatiekosten, of zelfs de aanschaf van een nieuwe camera... En helaas, ik verdien niet genoeg centjes om gemakkelijk een nieuwe aan te schaffen. ;)
Als je bedenkt dat ik 4 jaar met mijn huidige digitale camera heb gedaan, begrijp je direct wat voor koper ik ben... het liefste in één keer goed, en dan voor jaren. Daarom heb ik er ook wel wat extra voor over om gewoon zo'n canonaccu te kopen. Geen geduvel, geen problemen. Een keer een investering, en dan ben je ook klaar. (Tot de accu's af zijn, of course. Maar ik heb ook serieus 4 jaar met mijn drie sets oplaadbare batterijen (zijn nu echt af) gedaan. Ik ben zuinig op mijn spullen en de camera werd erg intensief gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwtje; Ook hier een dagje vertraging... Norrod heeft 'm nog niet binnen. :/
Jammer... *stuitert vol spanning*

Update: Het word nog spannender. Norrod's site geeft aan dat de voorraad op is, en pas 29-4 word aangevuld. De grote vraag is dus... komt mijn camera nog wel, of moet ik ook wachten? :/

Morgenochtend ga ik gelijk bellen... Ik hoop echt dat mijn camera eerder binnen is dan dát... :'(

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2008 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn TZ5 dus gistermiddag binnengekregen en gelijk uitgebreid getest.

Mijn eerste ervaringen:

Overdag werkt de camera erg goed, zowel binnen als buiten. Je kunt de iso dan makkelijk op 100 laten staan.
Savonds gaat de camera al snel naar een hogere iso grijpen (sneller dan mn ixus 860). Dit is helemaal het geval als je savonds ook nog ergens 5 of meer keer op gaat inzoomen.
Ik heb daarom gekozen voor max. iso waarde van 800. Je krijgt dan ook savonds met of zonder veel inzoomen gewoon mooie foto's zolang je niet op 100% gaat zitten pixelpeepen (wat ik toch niet doe).
Als je savonds binnen foto's wilt maken kun je ook gewoon de flitser gebruiken, die werkt namelijk beter dan ik had verwacht. Je krijgt dan nog helderdere foto's (met of zonder inzoomen) en de iso zit dan rond de 400 wat volgens mij best goed is als je om 11 uur savonds bij weinig licht thuis nog ergens een foto van wil maken terwijl je 8x hebt ingezoomd. Helemaal niet slecht dus.

Filmpjes heb ik ook geprobeerd. Je kan de continueous autofocus beter aan laten staan. Als je dit uitzet raak je al snel de focus kwijt als je veel inzoomt. Zolang je er voor zorgt dat de autofocus steeds instelt op een enkel punt (high speed) dan heb je er weinig last van. De kwaliteit van de filmpjes is zeker heel goed te noemen. Het geluid heb ik helaas nog niet echt kunnen testen.

Edit: heerlijk zo''n 16gb kaartje :9

overdag door het raam:

geen zoom:

http://img390.imageshack.us/img390/667/p1010113li6.jpg

10x ingezoomd:

http://img340.imageshack.us/img340/6403/p1010114tu9.jpg

http://img340.imageshack.us/img340/6637/p1010001yz5.jpg

http://img91.imageshack.us/img91/1516/p1010124sv9.jpg

17x ingezoomd (3 megapixel):

http://img91.imageshack.us/img91/250/p1010125ej1.jpg

70x ingezoomd (3 megapixel, digitaal ingezoomd):

http://img91.imageshack.us/img91/106/p1010127jh3.jpg

savonds thuis:

geen zoom (iso 400):

http://img340.imageshack.us/img340/1149/p1010082se0.jpg

7x zoom (iso 100):

http://img340.imageshack.us/img340/83/p1010096io7.jpg

7x zoom (iso 400, ietsje bewogen volgens mij):

http://img91.imageshack.us/img91/158/p1010089ci0.jpg

7x zoom (iso 800):

http://img340.imageshack.us/img340/1932/p1010097qg6.jpg

7x zoom (iso 400, met flitser):

http://img390.imageshack.us/img390/3343/p1010086of2.jpg

7x zoom(iso 500, met flitser):

http://img340.imageshack.us/img340/5365/p1010087af2.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2008 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas een minder leuk bericht van mij. *Snif*. :'(
Ik heb vandaag met Norrod gebeld, en mijn vrees is waarheid geworden. De voorraad is écht op, en mijn camera zal dus op zich laten wachten.
Ze staan gepland voor 29 april. (Grrr... zo lang... :( ) De man aan de telefoon zei dat het misschien eerder zou worden, we moesten afwachten.

Ik baal echt... Toen ik bestelde, stonden ze nog voorradig. Kennelijk dus nét te laat. In plaats van 5 dagen word de levertijd nu waarschijnlijk ruim 2,5 week. :'(

Bah... het is dat zij het goedkoopst zijn met een vestiging in de buurt, anders...
Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Kan je in de tweakers pricewatch niet een andere winkel pakken? bel dan even of ze het wel op voorraad hebben...
of vraag compensatie ;) bel de Media Markt op

[ Voor 17% gewijzigd door n00bs op 10-04-2008 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De mediamarkt had ik al gebeld. Die wilden geen gelijke prijs hanteren ivb. internetvoorraad.
Ik ga bij Tweakers nu even kijken, maar voor mij blijft een vestiging in de buurt toch wel een enorm pluspunt. Ik ga even snuffelen.

Wat een gedoe weer... *zucht*

Bedankt voor de tips!

Update: Het is zoals ik dacht. Geen enkele winkel in de buurt die in de buurt van de prijs kan komen. Ik zal gewoon af moeten wachten, vrees ik.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2008 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siraic
Ik heb mijn bestelling bij bol.com van de f100fd geannuleerd eigenlijk om twee redenen:
- ik heb de camera nog steeds niet ontvangen
- de informatie over wanneer de camera wel komt is minimaal (bij besteld status staat nog steeds iets van 'de voorraad wordt gecontroleerd')
- de klantenservice kon me ook niet verder helpen met mijn vragen over wanneer hij dan wel zou kunnen komen of wat de reden is van de lange levering.
- Bij digitalstreet (als enige) is de camera op voorraad, 15 euro goedkoper (na aftrek van kosten iDeal 12 euro) dan bij bol.com en zouden ze hem vandaag nog versturen.

Hoop em dus morgen of zaterdag in huis te hebben, als hij morgen komt kan hij nog mee een weekendje naar parijs :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
siraic>

Heb je misschien het nieuws met de problemen van de F100fd gemist? je kan hem natuurlijk bestellen, maar ik zou hem gezien die rode banden door de foto niet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siraic
Ja, ik heb het meegekregen. maar ook heel erg veel goeie foto's gezien (ook van users) waar de streep gewoon niet te zien is. Daarbij is het probleem bij fuji bekend en zijn ze naar een oplossing aan het kijken. Als het een productiefout is dan zullen ze toch wel camera's terugroepen, of het misschien, als het mogelijk is, met een firmware aanpassing oplossen.

Ook duiken er steeds meer berichten op van f100fd's die geen last hebben van de streep, en zal de batch die naar nederland is verscheept ook weer anders zijn die die een maand geleden al in HK in de winkels lag.

Daarbij ben ik van mening, aan de hand van heel veel testfoto's die ik gezien heb dat er gewoon GEEN compact is die onder slechte lichtomstandigheden beter presteert.

Mijn redenen om toch de gok te nemen. En als de lijn ECHT storend is, kan ik hem (denk ik) wel terug sturen omdat er toch een fabricagefout in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik had ook wel de gok willen nemen maar heb daarvan afgezien omdat ik toch bang was voor die band en omdat je niet kon zoomen tijdens het filmen (niet eens digitaal). Daarom ben ik toch maar verder gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2008 @ 09:41:
Ik heb mijn TZ5 dus gistermiddag binnengekregen en gelijk uitgebreid getest.

Mijn eerste ervaringen:

Overdag werkt de camera erg goed, zowel binnen als buiten. Je kunt de iso dan makkelijk op 100 laten staan.
Savonds gaat de camera al snel naar een hogere iso grijpen (sneller dan mn ixus 860). Dit is helemaal het geval als je savonds ook nog ergens 5 of meer keer op gaat inzoomen.
Ik heb daarom gekozen voor max. iso waarde van 800. Je krijgt dan ook savonds met of zonder veel inzoomen gewoon mooie foto's zolang je niet op 100% gaat zitten pixelpeepen (wat ik toch niet doe).
Als je savonds binnen foto's wilt maken kun je ook gewoon de flitser gebruiken, die werkt namelijk beter dan ik had verwacht. Je krijgt dan nog helderdere foto's (met of zonder inzoomen) en de iso zit dan rond de 400 wat volgens mij best goed is als je om 11 uur savonds bij weinig licht thuis nog ergens een foto van wil maken terwijl je 8x hebt ingezoomd. Helemaal niet slecht dus.

Filmpjes heb ik ook geprobeerd. Je kan de continueous autofocus beter aan laten staan. Als je dit uitzet raak je al snel de focus kwijt als je veel inzoomt. Zolang je er voor zorgt dat de autofocus steeds instelt op een enkel punt (high speed) dan heb je er weinig last van. De kwaliteit van de filmpjes is zeker heel goed te noemen. Het geluid heb ik helaas nog niet echt kunnen testen.

Edit: heerlijk zo''n 16gb kaartje :9

overdag door het raam:

geen zoom:

http://img390.imageshack.us/img390/667/p1010113li6.jpg

10x ingezoomd:

http://img340.imageshack.us/img340/6403/p1010114tu9.jpg

http://img340.imageshack.us/img340/6637/p1010001yz5.jpg

http://img91.imageshack.us/img91/1516/p1010124sv9.jpg

17x ingezoomd (3 megapixel):

http://img91.imageshack.us/img91/250/p1010125ej1.jpg

70x ingezoomd (3 megapixel, digitaal ingezoomd):

http://img91.imageshack.us/img91/106/p1010127jh3.jpg

savonds thuis:

geen zoom (iso 400):

http://img340.imageshack.us/img340/1149/p1010082se0.jpg

7x zoom (iso 100):

http://img340.imageshack.us/img340/83/p1010096io7.jpg

7x zoom (iso 400, ietsje bewogen volgens mij):

http://img91.imageshack.us/img91/158/p1010089ci0.jpg

7x zoom (iso 800):

http://img340.imageshack.us/img340/1932/p1010097qg6.jpg

7x zoom (iso 400, met flitser):

http://img390.imageshack.us/img390/3343/p1010086of2.jpg

7x zoom(iso 500, met flitser):

http://img340.imageshack.us/img340/5365/p1010087af2.jpg
Wouwww, wat een fantastische zoom-foto`s
Ik was van plan om bij goede recensies voor de Fuji F100fd te gaan,maar deze foto`s brengen me wel aan het twijfelen.
En inderdaad de binnenfoto`s vallen me zeker niet tegen.
Ook ik ga foto`s niet beoordelen op 100% weergaves, dus is de TZ5 een nieuwe serieuze kandidaat voor aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siraic
krijg net een telefoontje van thuis (ben nu op de universiteit) dat mijn camera bezorgd. Ga em uitgebreid testen dit weekend in Parijs en Disney, dus verwacht dinsdag (kom maandag nacht terug) een uitgebreid verslag van de f100fd.

mocht er iemand nog verzoekjes hebben (qua instellingen/type foto's) ik check om half 6 dit topic nog eventjes voordat ik vertrek.

[ Voor 22% gewijzigd door siraic op 11-04-2008 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb naast mn Panasonic TZ5 ook nog een gloednieuwe fuji f31fd weten te bemachtigen voor 150 euro. Ik ben nu heel blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
siraic schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 13:58:
krijg net een telefoontje van thuis (ben nu op de universiteit) dat mijn camera bezorgd. Ga em uitgebreid testen dit weekend in Parijs en Disney, dus verwacht dinsdag (kom maandag nacht terug) een uitgebreid verslag van de f100fd.

mocht er iemand nog verzoekjes hebben (qua instellingen/type foto's) ik check om half 6 dit topic nog eventjes voordat ik vertrek.
Als alles op HQ ingesteld is ben ik zeer benieuwd naar avondopnames (uitgezoomd) met hoge ISO settings. Vanaf 800 tot eventueel 6400 bij 3MP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siraic
Heel even nog online, beetje vertraging met vertrekken.
Eerste indrukken:
- Panasonic TZ3 stabilisatie is beter, maar de kwaliteit bij ISO400 al duidelijk zichtbaar bij lange na niet te vergelijken.
- ISO400 is naar mijn indruk nog afdrukbaar zonder dat er artifacting zichtbaar is, moet het nog testen.
- Pink band aan de linker kant is aanwezig, maar als ik niet ingezoomd had was het niet storend geweest. bij ISO400 alleen merkbaar als je compleet inzoomt en zelfs dan minimaal. (dit is bij normaal gebruik)
- ERG goede auto functie, fijn in de hand, en SNEL met alles, zeker ook met terug kijken, ik kan door foto's heen scrollen met 5 per seconde ongeveer.

dinsdag meer, ga avond opnamen maken, en wat vergelijkshots met de TZ3 (camera van mijn ouders)

[ Voor 8% gewijzigd door siraic op 11-04-2008 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 18:28
We wachten rustig af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de mensen die mij gemailt hadden met de vraag waar ik een nieuwe f31 vandaan heb:

Een van de fotozaken in NL heeft speciaal voor mij dus een mailtje rond laten gaan langs alle fotozaken in NL (ze hebben een soort mailing onderling) met de vraag of eentje nog een f31 over had.
En ja hoor, helemaal bij de grens met duitsland was er een winkeltje die er nog 1 had staan.
Omdat het dus een model is wat niet meer geproduceerd wordt kreeg ik em voor 150 eu. Uiteraard met aankoopbon en jaar garantie. Haha en die vent nog zeggen dat ie blij is dat ie er vanaf is van dat ouwe ding. Hij kon het ook niet geloven dat ie voor zoveel op internet wordt aangeboden toen ik het zei. Toch wel raar dat mensen dat niet weten terwijl ze zelf note bene een fotozaak runnen.
Maargoed, ben nu dus heel tevreden :)

(kon het niet laten om ff foto'tje te schieten van mn nieuwe aanwinsten)

http://img294.imageshack.us/img294/6196/14042008103ii5.jpg

eerste vergelijkingsfotos:

Panasonic TZ5 (iso 400):

http://img177.imageshack.us/img177/391/p1010418zg8.jpg

Fuji F31 (iso 400):

http://img165.imageshack.us/img165/9017/dscf0028tu2.jpg

P.S. er was zowieso nog een f31 te koop met een hele kleine beschadiging. Als je interesse hebt kun je contact opnemen met RPQ (www.rpq.nl). Denk dat je die wel voor 100 euro of minder kan overnemen. Beter dan die belachelijke prijzen die op marktplaats of ebay worden gevraagd :|

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2008 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Ik zit er ook aan te denken om gewoon een ouder model te kopen als opvolger van mijn canon S60.
Een beschadiging hoeft niet erg te zijn. Ligt eraan wat en waardoor...

Maar ik kan ook eventueel een nieuwe F40 kopen met alles erbij voor 175 Euro. Ik weet echter niet of de F40 kwalitatief hetzelfde is als de F31, aangezien dpreview er geen review van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 16:28:
Ik heb naast mn Panasonic TZ5 ook nog een gloednieuwe fuji f31fd weten te bemachtigen voor 150 euro. Ik ben nu heel blij :)
Ja ik hoor alleen maar lovende verhalen over de f31fd. Wat ik me wel afvraag bij een 'oude' camera: hoe is de snelheid?
Een belangrijke reden dat ik een nieuwe camera wil kopen is dat ik mijn 3 jaar oude Canon A-serie camera te langzaam vind. Mijn kids zijn bijvoorbeeld vaak allang weer uit beeld gerend om op het schermpje te komen kijken hoe ze erop staan voordat ik ook maar een foto heb kunnen maken...
Hoe presteert de f31fd qua zoom- en afdruksnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
jurk738 schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 10:00:
[...]

Ja ik hoor alleen maar lovende verhalen over de f31fd. Wat ik me wel afvraag bij een 'oude' camera: hoe is de snelheid?
Een belangrijke reden dat ik een nieuwe camera wil kopen is dat ik mijn 3 jaar oude Canon A-serie camera te langzaam vind. Mijn kids zijn bijvoorbeeld vaak allang weer uit beeld gerend om op het schermpje te komen kijken hoe ze erop staan voordat ik ook maar een foto heb kunnen maken...
http://www.dpreview.com/reviews/FujifilmF31fd/page4.asp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jurk738 schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 10:00:
[...]

Zoals je hierboven idd bij die link kan zien is de snelheid erg goed. Waar ik heel erg verbaast over
ben is de helderheid waarbij foto's op bijv. iso 400 worden genomen in vergelijking met mijn TZ5.
Ik had eigelijk verwacht dat ik zowieso bij de f31 de iso zou moeten verhogen naar 800 (net als bij de TZ5) om de gewenste helderheid te krijgen alleen dan met minder ruis.
Het valt mij op dat ik niet eens naar de 800 hoef te gaan om helderdere foto's te krijgen dan de TZ5 op iso 800 (waar je ook nog eens veel meer ruis krijgt).
Als ik al wat minpuntjes zou moeten noemen dan zijn dit:

-irritant klepje wat je eruit moet pulken om de batterij op te laden (ook al gaat deze heeeel lang mee)
-zelfde irritante klepje als je de f31 wilt aansluiten op de laptop om fotos over te zetten (heb nog geen xd memory card)
-xd memory card (gaat maar tot 2 gb)
-2.5 inch scherm

Dat er geen beeldstabilisatie, groothoek en dikke zoom op zit dan vind ik niet erg. Daar heb ik mn TZ5 voor. De f31 zal vooral savonds gebruikt worden en dan mis ik het overige spul waarschijnlijk niet zo.

Voor de rest valt mij op dat het toestel erg klein is vergeleken met de foto's die je op internet vindt. Veel kleiner dan mijn TZ5. Je ziet natuurlijk wel dat het een ouder model is maar toch straalt het een soort van klasse uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ja bedankt, maar die getallen geven me niet zoveel gevoel.
Bijv: Half-press Lag (0->S1) Wide angle ~0.5.
Een (willekeurige) recente camera, bijv de Canon SD1100 IS Digital ELPH (IXUS 80 IS) scoort daarop ~0.3. Heb je daar echt wat aan, of is het in de praktijk maar een marginale verbetering?
Misschien had ik moeten vragen: is de f31fd geschikt voor het fotograferen van beweeglijke kinderen of kan ik daar beter een recenter en sneller model voor kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:58
Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 10:54:
...
Dat er geen beeldstabilisatie, groothoek en dikke zoom op zit dan vind ik niet erg. Daar heb ik mn TZ5 voor. De f31 zal vooral savonds gebruikt worden en dan mis ik het overige spul waarschijnlijk niet zo.

Voor de rest valt mij op dat het toestel erg klein is vergeleken met de foto's die je op internet vindt. Veel kleiner dan mijn TZ5. Je ziet natuurlijk wel dat het een ouder model is maar toch straalt het een soort van klasse uit.
Het zijn gewoon twee totaal verschillende camera's. Als je geen grotere camera wilt vullen ze elkaar inderdaad enigszins aan.

Ik heb naast een dSLR en een Canon S5is de beide voorlopers, de F30 en de TZ3. Elke camera heeft gewoon z'n eigen sterke punten, van de F30 ben ik echter niet ontzettend onder de indruk. Ja, met hogere ISO's is ie best sterk, maar heb je al eens naar het diafragma verloop gekeken? Het begint dan wel op F2.8, maar als je de zoom knop (met de indrukwekkende range van 36-108mm) ook maar een beetje aanraakt spring ie al naar F5. En goodbye voordeel van je geweldige sensor. Want dan MOET je wel naar hogere ISO's grijpen anders heb je niet genoeg licht op je sensor, en enige vorm van stabilisatie ontbreekt ook al.

Voor mijn meest recente vakantie (met 2 kleine kids naar Florida) heb ik lang liggen dubben over welke camera('s) ik mee zou gaan nemen. Uiteindelijk zijn het de TZ3 en S5is geworden, en ik heb daar geen moment spijt van gehad. De TZ3 is zeer pocketable en de optische range is geweldig. De S5 is groter, maar ook sneller en levert mooiere plaatjes, ik kan er m'n externe flitsert opklikken wat geweldige flitsfoto's levert, en de video-mode is geweldig. Echter begint ie pas bij 36mm, wat vaak toch een issue is. In beide camera's had ik een Sandisk SD-plus kaartjes zitten, kaartjes die je zo in een USB-slot kunt stoppen, wat een gemak!

De F30 vind ik met z'n 36-108mm te beperkend voor veel situaties. Dan liever de TZ3 en wat meer ruis. Een dSLR is not-done voor een gezinsvakantie. Je hebt dan een baby bij.

Ik ben nu overigens aan het overwegen om de TZ5 uit de states mee te laten nemen voor pakweg 200 euro. Sweet deal :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 11:23:
[...]
Ik heb naast een dSLR en een Canon S5is de beide voorlopers, de F30 en de TZ3. Elke camera heeft gewoon z'n eigen sterke punten, van de F30 ben ik echter niet ontzettend onder de indruk. Ja, met hogere ISO's is ie best sterk, maar heb je al eens naar het diafragma verloop gekeken? Het begint dan wel op F2.8, maar als je de zoom knop (met de indrukwekkende range van 36-108mm) ook maar een beetje aanraakt spring ie al naar F5. En goodbye voordeel van je geweldige sensor. Want dan MOET je wel naar hogere ISO's grijpen anders heb je niet genoeg licht op je sensor, en enige vorm van stabilisatie ontbreekt ook al.

Ik ben nu overigens aan het overwegen om de TZ5 uit de states mee te laten nemen voor pakweg 200 euro. Sweet deal :).
Tsja..ik heb tot nu toe in het donker alleen een vergelijking kunnen maken met de TZ5. En daarvan ben ik erg onder de indruk. Ik merk dat bij dezelfde iso waarde de f31 veeel lichtere foto's maakt en ook nog eens met veel minder ruis. Die F waarden heb ik eerlijk gezegd niet eens op gelet. Daar moet ik mij denk ik nog wat meer in gaan verdiepen als ik tijd heb (handleiding nog niet eens uit de verpakking gehaald).

De TZ5 voor 200 euro is idd een koopje! Het is echt een fantastisch toestel. Zowel om te zien als om mee te werken/spelen. Ook al is hij in het donker wat minder. Ik heb op de TZ5 nu de iso vastgezet op 100 en dat werkt perfect. Zodra foto's dan te donker worden pak ik gewoon de f31 erbij :)

[edit] Dit is nou waarom ik er een f31 bijgekocht heb voor het donker:

Allebei iso 800:

Panasonic TZ5:

http://img91.imageshack.us/img91/5983/p1010426lz7.jpg

Fuji F31:

http://img91.imageshack.us/img91/2554/dscf0039pg4.jpg

Snap niet dat het verschil zo groot kan zijn :/

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2008 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siraic
Terug uit Parijs! Een goede 600 foto's gemaakt (waarvan ik er ongeveer 200-250 bewaar [dubbele weg, rare blikken weg etc]) Dus de F100fd uitgebreidt kunnen testen, en kan met zekerheid zeggen dat de beste compact is die ik in mijn handen heb gehad. De meeste foto's heb ik genomen op 6MP, ik heb toch geen toepassing voor grotere resoluties en 1,5 MB per foto vind ik eigenlijk ook wel genoeg. Heb ook altijd Normal ipv Fine geselecteerd omdat ik geen echte verbetering zie in de kwaliteit, alleen eigenlijk in file-grootte. Daarbij lijkt de kwaliteit van de 6MP opnames vooral op de hogere ISO waarden beter. Wel jammer dat ik hem nu al in reparatie moet sturen omdat de lens cover niet meer automatisch helemaal opent (1 luikje blijft hangen en moet ik helpen)

mijn mening:
- batterij gaat erg kort mee. Ik ga nog een tweede bestellen. Natuurlijk heb ik em ook maar 4 keer opgeladen tot nu toe en heb de camera wel lang aan staan. Ik heb de camera op battery-saving stand aan en wilde af en toe de camera gewoon niet pakken omdat ik dacht dat ik de avond er niet mee zou redden. 2e (en waarschijnlijk een 3e voor als ik van de zomer naar pinkpop/werchter/lowlands ga) is dus een must. Mijn vorige camera (Ricoh R4) ging makkelijk een heel festival mee.
- Gezichtsdetectie werkt goed, maar is geen must. Ik vind het net zo makkelijk om met point focus eerste even op het gezicht te mikken, en vervolgens de framing goed doen. Daarbij wil hij ook nog weleens het verkeerde gezicht pakken (toen bijvoorbeeld mijn vriendin met het beeld De Venus van Milo op de foto wilde focuste hij op het gezicht van het beeld)
- control layout is erg goed, en camera ligt goed in de hand. Wieltje is ook leuk en werk goed. Alleen had ik graag de EV correctie ook onder de 'F' knop gezien (waar je ISO, resolutie ed. instelt) nu ben je minimaal 5 seconde bezig om bij de optie te komen. (Al heb ik slechts in twee situaties echt het gevoel gehad deze te moeten gebruiken, al heb ik de Dynamic Range optie nog niet gebruikt)
- Auto modus werkt erg goed. Eigenlijk altijd op max iso 400 gezet en af en toe met echt slecht licht max 800. Maar je zult merken dat je zelden boven de 400 hoeft te gaan.
- pink band is wel aanwezig, maar eigenlijk geen last van gehad. De berichten en schokkende foto's op DPReview vind ik echt ZWAAR overdreven. Natuurlijk moet het opgelost worden, maar het is echt geen reden om de camera niet te kopen. Bij normaal gebruik zal het je zelden in de weg zitten. De foto van het metrostation is degene waar ik me het meest aan gestoord heb van alle 600 foto's.

Oordeel zelf verder aan de hand van deze foto's. Steeds 1 resize, en daaronder 2 100% crops voor de pixelpeepers onder ons. De extra hoge ISO's komen nog. maar omdat ik zuining wilde zijn met de batterij ga ik die gewoon thuis maken.

12MP ISO800
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v364/IS04-AIC/f100fd/iso800-12-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v364/IS04-AIC/f100fd/iso800-12-2.jpgAfbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v364/IS04-AIC/f100fd/iso800-12-3.jpg

6MP ISO800
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v364/IS04-AIC/f100fd/iso800-06-01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v364/IS04-AIC/f100fd/iso800-06-02.jpgAfbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v364/IS04-AIC/f100fd/iso800-06-03.jpg

12MP ISO400
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v364/IS04-AIC/f100fd/iso400-12-01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v364/IS04-AIC/f100fd/iso400-12-02.jpgAfbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v364/IS04-AIC/f100fd/iso400-12-03.jpg

6MP ISO400
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v364/IS04-AIC/f100fd/iso400-06-01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v364/IS04-AIC/f100fd/iso400-06-02.jpgAfbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v364/IS04-AIC/f100fd/iso400-06-03.jpg

12MP ISO200
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v364/IS04-AIC/f100fd/iso200-12-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v364/IS04-AIC/f100fd/iso200-12-2.jpg

ISO100 is alleen maar beter, dus niet interessant meer

metro voorbeeld
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v364/IS04-AIC/f100fd/pinkband.jpg
(origineel is trouwens ISO400)

[ Voor 3% gewijzigd door siraic op 15-04-2008 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:40

Sick Nick

Drop the top!

Niet zo gek dat het zoveel scheelt, de panasonic foto is gemaakt met 1/8e sluitertijd en een diafragma van F/3.3 terwijl de fuji gemaakt is met 1/4e sluitertijd en F/2.8 diafragma. Dat scheelt 1.5 stop aan licht! Als je gaat vergelijken moeten ze wel ook dezelfde instelling hebben natuurlijk.
Als je dezelfde instelling op de fuji zou gebruiken (1/8e en F/3.3) krijg je bij iso800 gewoon dezelfde donkere plaat als de panasonic. Zou je met die instellingen (1/8e en F/3.3) wel die lichte plaat willen krijgen zou je iso naar ISO2000 moeten ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok. Dat zou dus heel goed kunnen. Maar dan nog. Ik schiet met beide camera's zoals een normaal iemand ze ook zou gebruiken. Alleen de ISO was bij beide vastgezet. Voor de rest staat bij panasonic de sluitertijd zowieso automatisch op 1/8 (diafragma kan je niet instellen voor zover ik weet). En bij de f31 kun je beide zowieso niet wijzigen zonder naar een speciale modus te gaan. Ik denk dus dat (ondanks) de verschillende instellingen een gemiddeld persoon de keus tussen de 2 snel gemaakt zou hebben als het aankomt op foto's schieten in het donker.

Neemt niet weg dat ik zeker nog wat ga pielen aan de instellingen die jij zojuist genoemd hebt ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2008 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
siraic>

Ik ben blij voor jou dat je er tevreden mee bent, ik vind echter de foto's niet echt geweldig. Tot ISO400 is het wel te doen qua ruis, maar ik zie sowieso veel JPEG artifacts, mogelijk omdat je toch geen super fine hebt gekozen, maar ben nou niet echt overtuigd van de SuperCCD van deze F100. De oudere modellen doen het beter naar mijn smaak en mijn Canon S60 doet het zo slecht nog niet in vergelijking met deze camera.

Wat mij ook opvalt dat alle foto's net niet scherp zijn, of de auto focus niet goed werkt, kan ik niet direct zien omdat ik zelf de camera niet kan testen. Wel zie ik dus jpeg artifacts wat ook voor onscherpte zorgt, een softwarematige ruisonderdrukking dat zijn werk niet goed lijkt te doen en ik dit liever dan zelf met Neat Image doen. Wat ik namelijk nu zie dat er erg veel detail verlies is.

Een ander punt wat mij opvalt is dat veel foto's onderbelicht zijn. Waarschijnlijk de zogenaamde HDR feature ;)

Al met al blijft mijn mening over de F100 staan, voor het geld zijn er betere compact camera's te vinden. Vooral de oudere modellen. Ik dacht zelf dat er allang al betere camera's waren dan de oude modellen, maar het lijkt erop dat de hardware de laatste jaren nagenoeg niet is verbeterd, enkel op punten als de performance van de shutter en focus snelheid.
Mij wordt er teveel aan softwarematige postprocessing gedaan en teveel pixels op een kleine sensor geperst.

Als ik wil nabewerken doe ik dit wel met photoshop en bv neat image, dit komt er vele malen beter uit dan wat in-cam gebeurt, wat ik overigens betreur. Ik zit er zelf ook niet op te wachten om uren aan elke shoot te moeten bewerken voor optimale kwaliteit.

Toch nog afwachten op dpreview, maar ik verwacht niet dat deze een highly recommended krigt, maar gewoon recommended.

[ Voor 9% gewijzigd door n00bs op 16-04-2008 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 11:53:
[...]

Tsja..ik heb tot nu toe in het donker alleen een vergelijking kunnen maken met de TZ5. En daarvan ben ik erg onder de indruk. Ik merk dat bij dezelfde iso waarde de f31 veeel lichtere foto's maakt en ook nog eens met veel minder ruis. Die F waarden heb ik eerlijk gezegd niet eens op gelet. Daar moet ik mij denk ik nog wat meer in gaan verdiepen als ik tijd heb (handleiding nog niet eens uit de verpakking gehaald).

De TZ5 voor 200 euro is idd een koopje! Het is echt een fantastisch toestel. Zowel om te zien als om mee te werken/spelen. Ook al is hij in het donker wat minder. Ik heb op de TZ5 nu de iso vastgezet op 100 en dat werkt perfect. Zodra foto's dan te donker worden pak ik gewoon de f31 erbij :)

[edit] Dit is nou waarom ik er een f31 bijgekocht heb voor het donker:

Allebei iso 800:

Panasonic TZ5:

http://img91.imageshack.us/img91/5983/p1010426lz7.jpg

Fuji F31:

http://img91.imageshack.us/img91/2554/dscf0039pg4.jpg

Snap niet dat het verschil zo groot kan zijn :/
Zou jij misschien meer foto's met de F31 kunnen maken ook op diverse ISO settings van 1 zelfde onderwerp met weinig licht, met flits en met normaal zonlicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Thanks Siraic! Het begint er heel erg op te lijken dat het idd een F100fd gaat worden, nice! Natuurlijk valt er wel het e.e.a. aan te merken op de foto's, ben ook wel benieuwd naar het verschil tussen 'Normal' en 'Fine' eigenlijk. Voor de echt mooie/scherpe/artistieke foto's heb ik m'n DSLR, de compact is vooral om makkelijk leuke foto's te kunnen maken. Dat lijkt met deze Fuji prima te kunnen.

Weet je overigens of die face recognition uit te zetten is? Zou dat nog uitmaken in de batterijduur? Ik heb echt een enorme hekel aan die volautomatische focus systemen, ik wil gewoon 1 focuspoint in het centrum en that's it. Ik wil niet afhankelijk zijn van wat de camera denkt dat ik scherp wil hebben :)

Ik ga nog heel even DPreview afwachten en dan bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 10:21
siraic schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 21:30:
...
- batterij gaat erg kort mee. Ik ga nog een tweede bestellen. Natuurlijk heb ik em ook maar 4 keer opgeladen tot nu toe en heb de camera wel lang aan staan. Ik heb de camera op battery-saving stand aan en wilde af en toe de camera gewoon niet pakken omdat ik dacht dat ik de avond er niet mee zou redden. 2e (en waarschijnlijk een 3e voor als ik van de zomer naar pinkpop/werchter/lowlands ga) is dus een must. Mijn vorige camera (Ricoh R4) ging makkelijk een heel festival mee.
...
Mooei foto's! Hoe zit het met de HDR hier? Ik ben wel benieuwd naar die instelling, of het foto's echt levendig maakt. Waar heb jij hem besteld? En hoe lang moest je uiteindelijk wachten op je bestelling?

Over de batterij: dat is wel jammer; mijn F31fd hoef je echt nooit op te laden en mijn geheugenkaart (1 GB) is vaak eerder vol dan mijn accu leeg is. Aangezien het ontspanknopje het niet meer helemaal goed doet, lijkt mij de F100fd wel een mooie vervanger.

[ Voor 34% gewijzigd door ernstblaauw op 16-04-2008 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n00bs schreef op woensdag 16 april 2008 @ 10:41:
[...]
Zou jij misschien meer foto's met de F31 kunnen maken ook op diverse ISO settings van 1 zelfde onderwerp met weinig licht, met flits en met normaal zonlicht?
Ik zal van het weekend even een hele rits binnenfoto's schieten van die plant in de woonkamer die ik hiervoor ook gebruikt heb. Zowel overdag als savonds en met zowel de f31 als de tz5. Op verschillende instellingen (alles op automatisch en alleen de iso steeds vastgezet). Hoop dat je daar wat aan hebt. Doordeweeks kom ik hier helaas niet aan toe.

Verder wilde ik nog even opmerken dat de filmkwaliteit van de f31 's avonds een stuk beter is dan de HD kwaliteit van de tz5. Je hebt alleen geen zoom, stabilisatie en breedbeeld.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2008 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siraic
ernstblaauw schreef op woensdag 16 april 2008 @ 11:59:
[...]

Mooei foto's! Hoe zit het met de HDR hier? Ik ben wel benieuwd naar die instelling, of het foto's echt levendig maakt. Waar heb jij hem besteld? En hoe lang moest je uiteindelijk wachten op je bestelling?

Over de batterij: dat is wel jammer; mijn F31fd hoef je echt nooit op te laden en mijn geheugenkaart (1 GB) is vaak eerder vol dan mijn accu leeg is. Aangezien het ontspanknopje het niet meer helemaal goed doet, lijkt mij de F100fd wel een mooie vervanger.
Ik heb em bij digitalstreet besteld. Enige Nederlandse winkel die hem op voorraad heeft (op het moment geloof ik alleen de zilvere, ze zouden de zwarte binnen een week weer hebben [ik had gebeld omdat ik die van mij moet ruilen vanwege de lenscover]). Had hem vorige week donderdag om 1 uur 's middags besteld, en ongeveer 24 uur later in huis.

Ik heb trouwens even geexperimenteerd met dat Dynamic Range gebeuren, maar is niet veel aan. Het enige dat ik merk is dat hij de ISO omhoog gooit. Op het kleine schermpje kon ik iig geen duidelijk onderscheid maken tussen 100% en 400%. 400% kan je pas gebruiken op ISO400 trouwens (zak dus wel deels ISO100, ISO200 en ISO400 combineren) zal van het weekend even duidelijke foto's maken en posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Verwijderd schreef op woensdag 16 april 2008 @ 23:04:
[...]

Ik zal van het weekend even een hele rits binnenfoto's schieten van die plant in de woonkamer die ik hiervoor ook gebruikt heb. Zowel overdag als savonds en met zowel de f31 als de tz5. Op verschillende instellingen (alles op automatisch en alleen de iso steeds vastgezet). Hoop dat je daar wat aan hebt. Doordeweeks kom ik hier helaas niet aan toe.

Verder wilde ik nog even opmerken dat de filmkwaliteit van de f31 's avonds een stuk beter is dan de HD kwaliteit van de tz5. Je hebt alleen geen zoom, stabilisatie en breedbeeld.
Dankje, filmpje zou ook leuk zijn :D
Zoals ik het hoor is de F31 de perfecte partycamera 8) (is het geluid ook goed?)
Wat doet de F31 trouwens met vol tegenlicht? ik zou zo graag een goede vergelijking zien tussen de F31 t/m de F100 en dan ook tegen de Canon S60, S80, G9 en wat Ixus series >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siraic
n00bs schreef op donderdag 17 april 2008 @ 08:46:
[...]
ik zou zo graag een goede vergelijking zien tussen de F31 t/m de F100 en dan ook tegen de Canon S60, S80, G9 en wat Ixus series >:)
En ik ben dan eigenlijk ook nog wel benieuwd wat de panasonic TZ1, 3 & 5 daarmee doen, de FX35, de FZ18 en de Ricoh R serie en natuurlijk niet te vergeten ook een sony (W) camera, die toch wel erg populair blijken onder P&S. En als je dan toch bezig bent, doe dan ook wat met een 1DS Mark3 of D300 als een soort ground truth :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:40

Sick Nick

Drop the top!

Tja, dan kijk je toch op dpreview en dcresource? Die maken van die mooie studioshots, elke keer hetzelfde beeld/licht dus kan je prima vergelijken tussen de camera's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Ik heb net weer een hoop gelezen, duidelijk is dat van de Fuji F serie, de F31 de beste camera is voor low light condities. De F50 ziet er sowieso minder uit dan de F31 (waarschijnlijk door de kleinere pixels), de F40 heeft als voordeel SD kaartjes te gebruiken, maar het blijft mij vreemd om een oude camera te moeten kopen om een betere kwaliteit te krijgen. Wanneer grijpen de fabricanten zelf eens in deze onzinnige megapixel race.

Verder nog zag ik een ervaring van een persoon die een F31, F40 en een oude Canon S45 had getest. Volgens zijn mening waren de Canon S45 toch een stuk beter en dat betekent dus ook dat het geen zin heeft om met die Fuji's mijn S60 te laten opvolgen.

Ik geef de zoektocht bij Fuji maar op en wacht wel op Canon met een redelijke camera. Als ik enkel een camera zou kopen voor partyfoto's e.d. dan zou ik wel absoluut nog een F31 of F40 ergens proberen te scoren, maar voor een allround goede camera, blijft het tot nu toe toch bij Canon. Liefst de SD870 maar dan met een grotere sensor met dezelfde hoeveelheid pixels en iets meer manual control................

Op DCresource zie ik ook dat men over bv de F50 meldt dat er veel ruisonderdrukking is zelfs op lage ISO settings.

[ Voor 11% gewijzigd door n00bs op 17-04-2008 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moelijke kwestie hier.
Ik ben op zoek naar een nieuwe compacte digicam, en heb zo een 250 tot 300 te besteden.
Na lang dubben tussen sony of canon is het toch canon geworden.(Ixus serie)
Wil vooral zo min mogelijk ruis bij donkere foto's(voor zover dat lukt voor een compacte camera)
En de Optische zoeker is erg belangrijk (wat bij alle 3 de modellen zit)
Optische zoom is niet zo belangrijk.

Strijd gaat tussen:

Ixus 950 IS
f/2.6 - f/5.5
8 megapixels
1/2,5-inch CCD
4x optische zoom
35 - 140 mm
Primaire kleuren filter
Macro 2cm
+Nu voor een aardige prijs nog te krijgen

Ixus 960 IS
f/2,8 - f/5,8
12,1 megapixels
1/1,7-inch CCD
3,7 optische zoom
36 - 133 mm
Primaire kleuren filter
Macro 5cm

Ixus 970 IS
f/3.2 - f/5.7
10 megapixels
1/2,3-inch CCD
5x optische zoom
37 - 185 mm
Grondkleur filter
Macro 2cm

Hebben allemaal een DIGIC III.
Wat is het verschil in de filters?
Zou zelf kwa spec voor de 950 gaan, maar is tevens het oudste model.
wat hebben de nieuwere modellen verbeterd? (behalve de 5x zoom van de 970)
Iemand tips of antwoorden?

(kon geen goed ixus topic vinden, alleen 1 met wat oudere modellen. Gok dat die hier iets meer thuis hoort)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n00bs schreef op donderdag 17 april 2008 @ 13:30:
Verder nog zag ik een ervaring van een persoon die een F31, F40 en een oude Canon S45 had getest. Volgens zijn mening waren de Canon S45 toch een stuk beter en dat betekent dus ook dat het geen zin heeft om met die Fuji's mijn S60 te laten opvolgen.

Ik geef de zoektocht bij Fuji maar op en wacht wel op Canon met een redelijke camera. Als ik enkel een camera zou kopen voor partyfoto's e.d. dan zou ik wel absoluut nog een F31 of F40 ergens proberen te scoren, maar voor een allround goede camera, blijft het tot nu toe toch bij Canon. Liefst de SD870 maar dan met een grotere sensor met dezelfde hoeveelheid pixels en iets meer manual control................
Het is idd zo dat de f31 absoluut geen goede allround camera is. Voor overdag zijn er veel betere toestellen. Ik heb gister dit geschoten in de keukenhof:

TZ5:
http://img182.imageshack.us/img182/489/p1010457pk7.jpg

http://img389.imageshack.us/img389/9915/p1010509iv7.jpg

F31:

http://img182.imageshack.us/img182/3784/dscf0070hv5.jpg

http://img122.imageshack.us/img122/491/dscf0075ai0.jpg

Ik vind voor overdag de TZ5 dus een stuk beter dan de F31. De kleuren zijn veel sprekender. Misschien dat je dit met de F31 ook wel kan bereiken maar ik heb absoluut geen zin om nog enige postprocessing toe te passen. Bij de TZ5 is dit wat eruitkomt. Het enige wat je hoeft te doen is in vivid mode schieten.

Verder heb ik mij een beetje verdiept in het sluitertijd/diafragma verhaal. Ik zie nu in dat ik soms toch wel beetje domme opmerkingen heb gemaakt zoals: "TZ5 geeft op zelfde iso donderder beeld dan fuji
f31". Dit kwam idd door de verschillende sluitertijden. Maargoed, deze werden toen automatisch zo gekozen. Ik zal iig bij de testfoto's zorgen dat de sluitertijden en iso's steeds gelijk zijn. Bij de f31 zal dit niet zo'n probleem zijn (shutter/aparture priority mode). Hopelijk lukt dit bij de panasonic ook.
Hier 4 testfototjes die ik gister heb gemaakt:

1/10 sluitertijd op iso 800:
TZ5:
http://img442.imageshack.us/img442/2981/p1010538ek2.jpg

F31:
http://img413.imageshack.us/img413/6603/dscf0118vm0.jpg

1/4 sluitertijd op iso 400:
TZ5:
http://img413.imageshack.us/img413/6365/p1010539vd0.jpg

F31:
http://img442.imageshack.us/img442/786/dscf0122xi6.jpg

Het verschil is toch wel kleiner dan dat ik eerst dacht.

Verder denk ik idd dat Canon samen met de nieuwe Fuji f100 (afgezien van die pink band) de beste allround camera is wanneer je van plan bent om er maar 1 te gebruiken zowel voor overdag als savonds.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2008 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Wat trouwens apart is dat volgens dpreview de G9 veel ruis heeft vanaf ISO200, terwijl men wel positief is over die ultra compacte camera's die veel meer ruis hebben. Ik zou juist graag een ultracompact zien met ~8MP met de sensor van de G9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 10:21
n00bs schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 11:44:
Wat trouwens apart is dat volgens dpreview de G9 veel ruis heeft vanaf ISO200, terwijl men wel positief is over die ultra compacte camera's die veel meer ruis hebben. Ik zou juist graag een ultracompact zien met ~8MP met de sensor van de G9.
Dat heeft misschien te maken waarmee vergeleken wordt? De G9 zit in een totaal andere klasse dan de ultracompacte camera's, en dus zijn er andere standaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 13:54:
Moelijke kwestie hier.
Ik ben op zoek naar een nieuwe compacte digicam, en heb zo een 250 tot 300 te besteden.
Na lang dubben tussen sony of canon is het toch canon geworden.(Ixus serie)
Wil vooral zo min mogelijk ruis bij donkere foto's(voor zover dat lukt voor een compacte camera)
En de Optische zoeker is erg belangrijk (wat bij alle 3 de modellen zit)
Optische zoom is niet zo belangrijk.

Strijd gaat tussen:

Ixus 950 IS
f/2.6 - f/5.5
8 megapixels
1/2,5-inch CCD
4x optische zoom
35 - 140 mm
Primaire kleuren filter
Macro 2cm
+Nu voor een aardige prijs nog te krijgen

Ixus 960 IS
f/2,8 - f/5,8
12,1 megapixels
1/1,7-inch CCD
3,7 optische zoom
36 - 133 mm
Primaire kleuren filter
Macro 5cm

Ixus 970 IS
f/3.2 - f/5.7
10 megapixels
1/2,3-inch CCD
5x optische zoom
37 - 185 mm
Grondkleur filter
Macro 2cm

Hebben allemaal een DIGIC III.
Wat is het verschil in de filters?
Zou zelf kwa spec voor de 950 gaan, maar is tevens het oudste model.
wat hebben de nieuwere modellen verbeterd? (behalve de 5x zoom van de 970)
Iemand tips of antwoorden?

(kon geen goed ixus topic vinden, alleen 1 met wat oudere modellen. Gok dat die hier iets meer thuis hoort)
970 laatst in me handen gehad, vind het design niks....duurste van allemaal.
En hoor een hoop irritatie's over de aan/uit knop.

Iemand die mij uit me laatste dilemma kan helpen?

Ixus 950 IS voor 235
of
Ixus 960 IS voor 290 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:57

timovd

Voorsprong door techniek

Vandaag de R8 binnengekregen. Heb er alleen nog niet erg veel mee kunnen spelen.
Iemand die nog bepaalde foto's wilt zien. T/m dinsdag ben ik alleen overdag niet thuis. Dus foto's bij daglicht gaat dan niet lukken.
Ik heb de twee programma's op 200 cq 64 ISO gezet, zodat er niet veel ruis is (hoop ik).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 16:28:
Dankzij KacperK en de geweldige service van de mensen bij RPQ.nl heb ook ik nog een nieuwe Fuji F31fd kunnen bemachtigen. NL-toestel met garantie. Super .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vrijdag mijn Canon G9 eindelijk kunnen ophalen.

Eerlijkgezegd; tot nu toe een zwáre teleurstelling. De hoeveelheid ruis is absoluut onacceptabel. Mijn orginele Canon A95 maakt mooiere foto's. :(
En wat betreft de actiefoto's, de reden voor de aankoop; geen greintje beter dan van mijn ouwtje!

Ook qua scherpstelling ben ik ontevreden. Na alle tips in de handleiding komen er toch veel onscherpe foto's uit.

Weet iemand iets om die ruis uit de foto's te krijgen? Ik heb alle tips in de handleiding al gevolgd, maar de resultaten blijven diep bedroevend.

Tot slot, mocht niemand hier een idee hebben; Klopt het dat ik binnen 8 dagen een artikel terug mag brengen? Zoja, dan breng ik hem terug en ruil ik hem in voor een Canon EOS 400D, denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Nakisha>

Wat ontzettend jammer :'( de foto's die overal van de G9 te vinden waren, zagen er toch echt heel goed uit... maar anders is het inderdaad overstappen op een dSLR. Natuurlijk niet compact meer.
Neem contact op met die winkel en meldt dat de camera geen verbetering is op jouw oude A95, via internet mag je sowieso zonder opgaaf van reden binnen 7 dagen de koop ongedaan maken en bij de meeste winkels kan je ook wel binnen 2 weken nog terug.

Wel erg spijtig dat het zo tegenvalt, beter dan dat ga je in de "compact" range echt niet vinden...
Verder om ruis te verwijderen: Neat Image Pro (downloaden en als photoshop plugin gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt Alex, ik ben me ook kapot geschrokken en ben eigenlijk heel verdrietig. De camera heeft exact één mooie foto weten te produceren.

Ik ging ervanuit dat dit aan mij lag, dus heb ik de rest van de middag de handleiding doorgezocht. Helaas helaas, niets helpt.

De camera is online BESTELD, maar afgehaald bij de Norrod winkel. Ik weet niet hoe de voorwaarden dan liggen. Ik zou de camera dan willen retouneren, en een DSLR willen aanschaffen. (Producten omruilen, dus)
Reden; Ontevredenheid over het product.

Ik hoop heel erg dat Norrod ermee in wil stemmen.

Ongelooflijk; mijn ouwe A95 doet het serieus beter. Dat is toch ten hemel schreiend.... :(

Ik ga me nu de rest van de dag en de hele nacht zorgen maken, denk ik. Maandag kan ik ze pas weer bereiken (telefonisch). Laten we maar hopen.... Ik heb nl. écht geen trek in verhalen over reparatie etc... Volgens mij is het product nl. niet STUK. Het voldoet alleen bij lange na niet aan de verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nakisha schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 17:41:Volgens mij is het product nl. niet STUK. Het voldoet alleen bij lange na niet aan de verwachtingen.
...kom je wellicht een beetje in hetzelfde 'drama' als ik had. Winkel neemt hem niet terug i.p, behalve bij defect. Of mits ongebruikt en ongeopend (binnen die wettelijke 7 dagen). Het enige waar je op kan rekeken is coulance/service van de winkel bij mogelijke omruil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Zoals je het verhaal nu over doet komen, zullen ze vast geen "nee" durven te verkopen. En als je toch al aangeeft dan gelijk over te willen stappen op een dSRL. Overigens maakt het afhalen niets uit voor wet koop op afstand (zover ik weet, aangezien het een online bestelling betreft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is exact wat ik ook vrees, Lost. Ik voel me hier ontzettend akelig bij. Ik heb het gevoel een kat in de zak te hebben gekocht, en weet pas maandag waar ik aan toe ben. Deze camera was voor mij een immense uitgaaf. Ik had echt verwacht iets moois en goed te kopen, maar de resultaten zijn ronduit slecht.

De enige goede foto was van een stilzittende valkparkiet, vergelijkbaar met de foto van de papegaai. Die was ook prachtig geworden absoluut, maar ik verwacht ook dat de camera bij allerlei andere soorten foto's een bevredigend resultaat geeft. Daar is gewoon geen sprake van. De andere foto's zijn een heel stuk slechter. Zelfs op slechts 33,3% is de ruis vaak gewoon pijnlijk aan de ogen...

Alex, ik hoop echt dat je gelijk hebt. Ik heb gelukkig voorbeeldfoto's al klaarstaan, die ze hopelijk kunnen overtuigen als ze toch moeilijk doen.

Hoe zit dat trouwens met DSLR's en ruis?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2008 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier even een tweetal voorbeelden; de foto's zijn NIET vergroot of verkleind, maar ik heb er een stukje uitgeknipt zodat het formaat te behappen blijft voor het internet:

http://i31.photobucket.co...orbeeld2.jpg?t=1208621600

http://i31.photobucket.co...orbeeld1.jpg?t=1208621644

En hier de enige foto die dus goed was (en ook echt goed):

http://i31.photobucket.co...ESTEFOTO.jpg?t=1208621659

Geef jullie mening....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 21:20
Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 17:57:
[...]
...kom je wellicht een beetje in hetzelfde 'drama' als ik had. Winkel neemt hem niet terug i.p, behalve bij defect. Of mits ongebruikt en ongeopend (binnen die wettelijke 7 dagen). Het enige waar je op kan rekeken is coulance/service van de winkel bij mogelijke omruil.
Bij koop via Internet mag altijd binnen 7 dagen de koop ongedaan gemaakt worden, ook als het product geopend is. Het moet wel in de originele doos terug geleverd worden incl. alle toebehoren.

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 21:20
Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 18:15:
Hier even een tweetal voorbeelden; de foto's zijn NIET vergroot of verkleind, maar ik heb er een stukje uitgeknipt zodat het formaat te behappen blijft voor het internet:

Geef jullie mening....
Man, die zijn echt slecht. Zo slechts zelfs dat ik echt begin te twijfelen of die G9 niet een defect heeft.

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

Geef jullie mening....
:X
Kolere wat een kwaliteit, dit is HEEL wat anders dan de kwaliteit die ik van de G9 op het internet heb gezien. Lijkt wel of er een superkleine sensor in zit. Nagenoeg telefoonkwaliteit 8)7

Mijn powershot S60, maakt veel en veel betere foto's dan dit :/
Dit hoef je zeker niet te accepteren. Een product heeft te voldoen aan een bepaalde verwachting dat evenredig is met het bedrag dat jij als consument uitgeeft en daar voldoet dit zeker niet aan.

En de Jpeg kwaliteit staat op Super Fine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 19:13:
[...]

970 laatst in me handen gehad, vind het design niks....duurste van allemaal.
En hoor een hoop irritatie's over de aan/uit knop.

Iemand die mij uit me laatste dilemma kan helpen?

Ixus 950 IS voor 235
of
Ixus 960 IS voor 290 ?
De sensor van de 960 IS is meer dan twee keer zo groot (in oppervlak) als die van de 950 IS. "Helaas" heeft hij wel 12/8 = 1,5x zoveel megapixels, maar daarmee zijn de pixels nog steeds iets groter dan bij de 950 IS. De 960 IS zou meer detail in de foto's moeten hebben (als de lens niet slechter is).

[ Voor 35% gewijzigd door Aham brahmasmi op 19-04-2008 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alex; De JPG kwaliteit stond eerst op ''Fine'' (ofwel normaal), daarna nog op superfine geprobeerd. Verschil is er, maar absoluut niet dusdanig dat het resultaat bevredigend word.

Hier de BESTE (met nadruk op dat woord, want dit was absoluut de mooiste van alle superfine's, met een flink verschil) voorbeeldfoto op Superfine. Op zich vrij acceptabel, máár.... ook hier is de ruis in de bladeren zeer goed weer te nemen. Daarnaast is de situatie anders; een stilstaand object, binnen gefotograveerd, voldoende licht:

http://i31.photobucket.co...aWolvin/Superfinefoto.jpg

Dezelfde instellingen, en dan een foto van een kast had weer een zwaardere ruis. Helaas is deze foto in RAW genomen, en heb ik daar geen bewerkingsprogramma voor....

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2008 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Kan je controleren op welke ISO waarde hij bij die foto's staat? Forceer hem anders zelf eens in de P stand op ISO100 met autoflits en kijk dan eens wat hij doet (mocht het zijn dat de meeste foto's in ISO800 en hoger zijn geschoten dan vind ik de ruis op zich niet vreemd voor een compactcamera).

[ Voor 29% gewijzigd door n00bs op 19-04-2008 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi

Geef jullie mening....
Op zich niet zo verassend vind ik. Je had de ISO veel lager kunnen zetten bij de eerste twee foto's: ISO 400, 1/1000s sluitertijd en het kleinste diafragma F8. Er zit wel redelijk wat kleurige ruis in (chroma noise), wat op zich gemakkelijk weg te halen is.

Verder is het feit dat je de foto niet hebt vergroot of verkleind ook een punt: je bekijkt de foto op 100%, wat 'pixelpeeping' genoemd wordt. Het heeft weinig zin om digitale foto's op pixelgrootte te bekijken. Hoe zien je foto's eruit op normaal webformaat of een 10x15 print? Grote kans dat je dan niets meer van die ruis ziet.

Ik kan me wel voorstellen dat de camera tegenvalt, voor de prijs die je ervoor betaalt, maar dat is niet echt een geheim. De camera is niet duur vanwege zijn supergoede beeldkwaliteit, maar vanwege degelijkheid, RAW mogelijkheid, fijne bediening etc. Hij heeft dezelfde beperkingen als de meeste moderne compacts met een 12MP sensor. Zodra je boven ISO 200 zit dan heb je al snel minder detail en meer ruis. Ik ben bang dat je je hebt laten misleiden door de manier waarop de camera wordt gepresenteerd. Hij ziet eruit alsof hij zo goed als een goedkope DSLR zou kunnen zijn (en is ook zo geprijsd), maar het blijft een compact met een klein sensortje, en daardoor onvergelijkbaar met zelfs de goedkoopste DSLR.

Heb je de camera op volautomatische stand gebruikt? Zet de ISO stand in ieder geval niet op auto, maar zet hem handmatig op de laagst mogelijke stand. Die 'beste' foto die heb je ook met een te hoge ISO gemaakt; 200 ipv 80. De sluitertijd is 1/200e seconde, dus je had meer dan genoeg licht om ISO 80 te gebruiken. Alleen op die manier krijg je resultaten die vergelijkbaar zijn met de voorbeeldfoto's die je vindt op het internet.

[ Voor 40% gewijzigd door Aham brahmasmi op 19-04-2008 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xanion schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 18:16:
[...]Bij koop via Internet mag altijd binnen 7 dagen de koop ongedaan gemaakt worden, ook als het product geopend is. Het moet wel in de originele doos terug geleverd worden incl. alle toebehoren.
...das dus nu hetgeen waar het om gaat en dus helaas niet geheel klopt.
Elke winkel zal zich aan die wettelijke 7 dagen moeten houden, daar zit m het probleem niet. Het wordt lastig als de winkel in zijn bepalingen heeft opgnomen dat het product ongeopend en ongebruikt dient te zijn. Ik heb hier zelf contact voor opgenomen met stichting consu-wijzer en daarbij advies van een juridisch adviseur gehad.
De winkel heeft namelijk met deze bepaling een soort van 'maas in de wet' ontdekt. Er zijn tot op heden nog geen juridische uitspraken waarop de consument zich kan beroepen indien het product wel geopend/gebruikt is en alsnog binnen die 7 dagen wil retourneren. Je bent echt helaas aangewezen op de service/coulance van een zaak. Mediamarkt bijvoorbeeld neemt hem wel zonder mankeren terug, maar dat is dus een service. Als je echter een goed onderbouwt verhaal en mogelijke goede terugkoop hebt, dan valt het misschien allemaal mee voor je. Lees anders ook even de voorwaarden. Wellicht wordt je daar al wat wijzer van... succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
ps: voor iedereen wel handig om ook op www.dpreview.com te kijken naar de foto's van bepaalde camera's en deze dan full size aanklikken om te vergelijken met de eigen camera hoeveel ruis de foto's bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even over de ISO: Die stond bij de slechtste foto's op AUTO.

Echter; de handleiding sprak hier ook over, dus heb ik handmatig ALLE ISO's uitgeprobeerd (van 1600 tot 80).

De verschillen zijn absoluut minimaal. Buitenfoto's met minder ISO ga ik even proberen, straks en morgen.
Verder is het feit dat je de foto niet hebt vergroot of verkleind ook een punt: je bekijkt de foto op 100%, wat 'pixelpeeping' genoemd wordt. Het heeft weinig zin om digitale foto's op pixelgrootte te bekijken. Hoe zien je foto's eruit op normaal webformaat of een 10x15 print? Grote kans dat je dan niets meer van die ruis ziet.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Deze camera beroept zich erop dat de foto's op A2 formaat ook met goede kwaliteit af te drukken horen te zijn. Daar is hier natuurlijk geen sprake van. Daarnaast doe ik aan fotobewerking (vandaar de keuze voor een camera die RAW heeft) en is deze ruis daarbij zo ontzettend storend dat mijn oude camera een 50% beter resultaat geeft....

Alex; op dpreview heb ik alle foto's op fullsize bekeken. Zoiets als dit was absoluut niet aan de orde, anders had ik de camera niet eens een blik waardig gekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier gaan we dan: ISO op 100, de foto is een uitsnede die ongev. 50% is verkleind.

http://i31.photobucket.co...SO100enhelftverkleind.jpg

Kijk vooral even naar de donkere delen van de foto, zoals de snoet van de herder of de vacht van de bulldog. De functies waren verder allemaal zoals aangeraden in de handleiding.

Windows zal waarschijnlijk de foto nogmaals met de helft automatisch verkleinen; even vergroten dus voor het échte 50% resultaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2008 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:30

DataGhost

iPL dev

Kan je anders een foto op ISO 80 posten? Mijn S5IS heeft ook niet zo'n goeie performance op ISO 400+, vandaar dat ik eigenlijk altijd in P of een van de andere handmatige modi schiet.. met ISO 80 - 200, eigenlijk nooit hoger. De S5 kiest in AUTO al heel gauw een 'te hoge' ISO (foto is te maken met lagere ISO), ik denk dat de G9 dat ook zal doen. 12 / (1/1.7) is ongeveer evenveel als 8 / (1/2.5) dus de sensoren zullen ook wel redelijk gelijk zijn qua ruisniveau.
Als een foto op ISO 80 ongeveer evenveel ruis toont als op ISO 400 is er wel iets mis, anders lijkt het me inderdaad gewoon wat je ervan mag verwachten. Ik denk namelijk niet dat je voor 390 euro (pw) een 12MP DSLR met 35-210mm F/2.8 IS lens/lenzen kan krijgen.

Edit: die foto die je hierboven post is ISO 400 hoor... Hoe heb je de camera precies ingesteld? De foto van die papegaai was namelijk wel ISO 200, de andere twee waren ook ISO 400.

[ Voor 10% gewijzigd door DataGhost op 19-04-2008 19:20 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 24 Laatste

Dit topic is gesloten.