Samsung SyncMaster 204T (20", 16ms, D-Sub/DVI-D, Zilver) survey door J0YR1D3R
Algemene beoordeling |                               | Featureset |                             |
Kleurweergave |                             | Contrast en helderheid |                             |
Ghosting |                             | Pixeldefecten |                             |
Bouwkwaliteit en afwerking |                             | Vormgeving |                               |
Prijs |                             | | |
Gebruikt in combinatie met:Gebruikt onder besturingssysteem:Ervaring met één exemplaar, sinds december 2005
1. Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)
Mijn vorige scherm was een LG 795FT+ 17" CRT monitor. Tsja, wat zullen we daarover zeggen. Een van de, zoniet het beste scherm qua CRT monitoren. Scherp, rustig beeld, goede kleurweergave en vlak. Heeft me nooit in de steek gelaten en vond het eigenlijk moeilijk om hem weg te doen. Deed 1400x1050 op 85Hz, ideaal, vandaar ook mijn keuze voor een 20" TFT en geen 17" en vooral geen 19"
Vergelijk met mijn nieuwe Samsung: De Samsung is echt een stuk groter qua schermoppervlak. Scherpte is super, heb wel cleartype aanstaan dus het is wel ietsje minder geworden heb ik het idee. Mooie diepe kleuren, aangesloten op DVI op een Radeon 9700 Pro.
2. Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)
Geen, heb er pixelgarantie bij genomen omdat ik het toch wel jammer zou vinden als er een dode pixel in zou zitten en omdat er 2 stuk mogen zijn voor je garantie krijgt. Uiteindelijk geen dode of luie pixels gevonden. Verkoper heb ik niet gezien, gekocht via de telefoon en opgehaald in de winkel
3. Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?)
Wat ik al eerder zei, mooie diepe kleuren. Photoshop gaat erg lekker erop, games en films zien er strak uit. Het valt me nu zelfs op dat er compressie op dvd5 films zit

Voor de rest ben ik er heel tevreden over, vergeleken met mn oude monitor is het voor het oog zeker net zo strak.
4. Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)
Ik heb het eigenlijk nog niet gemerkt.. Heb er wel op geprobeerd te letten, maar kan het niet zien op mn scherm, niet in games en niet in films. Nou heb ik nog niet veel gegamed, maar films wel stukken gekeken en daar viel niets op te zien.
5. Contrast & helderheid, kleur (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)
De vraag is wanneer men komt met lasbrillen voor tft's. Ik heb een niet heel erg verlichte kamer, maar de standaard instelling is zelfs overdag zo ontzettend fel. Ik heb gebruik gemaakt van MagicBright wat in het OSD zit, daarmee kun je diverse helderheidsinstellingen gebruiken. Text, Internet en Entertain. Text is het donkerste profiel, logisch omdat je vaak naar de tekst zit te staren en dat dus vriendelijker voor de ogen moet zijn. Internet is iets lichter en Entertain is de lichtste van het stel. Te fel imho, maar bijvoorbeeld voor "donkere" games wel geschikt, zodat je niet teveel met de brightness in-game hoeft te stoeien.
Wat kleur betreft, ik heb gebruik gemaakt van de setting warm 1 icm MagicColor op intelligent. Dat leek mij het meest natuurgetrouwe op dit moment. De settings die mogelijk zijn: cool4, cool3, cool2, cool1, normal, warm1 en warm2. Cool is blauwer, normal vrij neutraal en warm1 wat bruiner/roder. Warm2 is net te "warm" wat mij betreft.
6. Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)
Wit is overal even wit, de kleuren zijn overal goed, er zijn geen overheersende plekken. Verder heb ik een heel klein beetje backlight leaking. In de uiterste hoeken zie je heel klein beetje dat het wat lichter is, maar verder niet. Het is in ieder geval niet storend.
7. Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)
In 1 woord, prima. Niets op aan te merken, kan het vanaf alle kanten nog prima zien. Weinig tot geen vervorming in het beeld qua kleur, ietsje lichter wel lijkt het als je vanaf de zijkant gaat kijken. Maar voor de rest een prima paneel.
8. Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )
Eerste wat me opviel aan de monitor, ik kreeg hem niet recht.. Boosdoener: een ontbrekend dopje onder de voet rechtsvoor. Opgelost met een stukje vilt wat normaal onder een stoel gaat

Voor de rest is het een mooie zware voet en is het scherm stabiel. Knopjes klinken goed, helaas niet zo mooi als met mijn LG die gevoelig waren voor aanraking van je vingertop en op je nagel reageerden ze niet. Dat was echt top

Maar goed, er bevinden zich 6 knopjes + aan/uit knop. Een voor het menu, 1 voor het selecteren van de MagicBright functie, 1 voor brightness, 1 voor source (dvi/d-sub), 1 voor auto instellingen en de laatste voor pip (picture in picture).
9. Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)
Mooie monitor, volledig zilver uiterlijk met een geel groening aan uit ledje. Totaal niet irritant fel, redelijk gedimd. Foto's volgen nog. Bij daglicht is het beter foto's maken, de eerste mogelijkheid is alleen pas zondag dat ik die kan maken...
Negatieve eigenschappen:

Geen, eigenlijk.. | Positieve eigenschappen:

+ Grootte van het scherm, resolutie
+ Kleuren, snelheid
+ Design, mooie zware voet en dunne rand |
[ Bekijk in Productsurvey ]
Ohja, wanneer ik de aan/uit knop indruk wanneer het scherm nog wel een signaal krijgt (dat ik het scherm dus uitzet), 1 minuut wacht en vervolgens het scherm weer aan wil doen, krijg ik geen beeld. Heel apart, weet ook niet waar het aan ligt. THEVGE, heb jij dat ook?
[
Voor 78% gewijzigd door
J0YR1D3R op 27-12-2005 22:38
]