AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl
Ok, dank je! Maar je omschrijving is enigszins kort met 'ziet er prima uit'. Overal lees ik dat de niet-native resoluties niet aan te raden zijn. Mijn vraag is meer hoe ernstig ik dat moet verwachten. Stel een monitor draait 1600x1200, maar ik ga een (race)game spelen in de niet-native resolutie van 1280xwaterbijhoort (fullscreen uiteraard). Wat ga ik daarvan merken?
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Dat is per monitor verschillend, ik kan alleen spreken voor de philips 200w6 die ik hier heb staan. Die kan dus alle resoluties onder zijn native 1680x1050 ook native draaien. Immers 1280x1024 past gewoon op het scherm. Je krijgt dan natuurlijk wel links en rechts een zwarte balk en een miniem balkje onder en boven (1050-1024=26/2=13 pixels balkje onder en boven).BeQuietAndDrive schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 10:21:
[...]
Ok, dank je! Maar je omschrijving is enigszins kort met 'ziet er prima uit'. Overal lees ik dat de niet-native resoluties niet aan te raden zijn. Mijn vraag is meer hoe ernstig ik dat moet verwachten. Stel een monitor draait 1600x1200, maar ik ga een (race)game spelen in de niet-native resolutie van 1280xwaterbijhoort (fullscreen uiteraard). Wat ga ik daarvan merken?
Op deze manier vervormd er dus niets. Dat is methode 1.
Methode 2 : oprekken met behoud van aspect, geeft dus ook uitstekend beeld want er wordt niets aan de beeldverhoudingen aangepast.
en de derde methode is hetzelfde als alle widescreen tv's toepassen. Het beeld wordt dan opgerekt, niet aan te raden.
Het overgrote merendeel van de top-games heeft echter een widescreen ondersteuning en kan dus op de 1680x1050 resolutie draaien.
Jou vraag over 1600x1200 monitors en hun beeldkwaliteit van 1280x1024 : Dat is nogal monitor afhankelijk, de een ziet er beter uit dan de ander. Uiteindelijk is het natuurlijk altijd het beste om de native reso van de monitor te draaien. Als je een echte gamer bent dan moet je bij een 1600x1200 of een widescreen 1680x1050 dus ook rekening houden met het aanschaffen van een goede grafische kaart. Op het moment zou ik een 6800gt/ultra of als je budget het toelaat een 7800gt aanschaffen.
Of nog even wachten op die Ati's die eraan komen.
Ik hoop dat het zo duidelijk voor je is
Ik denk dat ik de volgende zin wat verkeerd begrepen had:Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 01:07:
[...]
quote van mezelf:
[...]
En waar heb ik dat dan gehaald? En die smiley hoeft ook niet echt. En tenzij ik erover kijk mag jij eens zeggen waar expliciet bij de specs staat welke technologie gebruikt wordt. ( (s)-ips, (p)-mwa, (s)-pva, tn)
Ik dacht dus dat je het over 'de specs' in het algemeen had.Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 00:08:
...Maar dan die kijkhoek, tis allemaal zo onduidelijk, waarom kan de fabrikant die specs niet gewoon op de zn site bij de productspecificatie zetten. Het is wel degelijk belangrijk en informatief...
Verwijderd
Voordelen:
- Geen Ghosting: bij zowel afspelen dvd als spelen snelle shooters
- Geen dode (sub)pixels
- Mooie smalle rand om scherm
[list]
• (persoonlijk) Design voet --> Rond was mooier geweest
• Kabels zijn niet netjes weg te werken achter/in voet.
Edit:
210P moet 201P zijn
@Alvi: Geen last van backlight bleeding. Heb t getest en constateer een mooie gelijkmatige zwarte kleur.
Veel voorkomende vraag m.b.t. native resolutie: Bij draaien van games in bijv 1024*768 geen vervorming/problemen o.i.d.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2005 12:09 ]
Verwijderd
@Dunerulez: goed nieuws, mooi dat je tevreden bent, hoe zit het met backlight bleeding?
(zet eens een zwarte achtergrond op in een donkere kamer, en kijk of het scherm schakeringen van helderheid vertoont, dus op sommige plaatsen grijzer wordt.)
En het is toch in hoogte verstelbaar he?
Cool! Voel je niet te bescheiden om een uitgebreide user review te schrijvenVerwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 16:21:
Heb de 214T Silver momenteel een weekje in huis en bevalt zeer goed!
Over deze monitor, Samsung.nl heeft geen informatie of die ook hier in zwart leverbaar wordt. Wel jammer, want persoonlijk lijkt me dat mooier. En om nou zo'n ding over te gaan spuiten vind ik ook zo weer wat...
DaCoTa schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 01:31:
...
Over deze monitor, Samsung.nl heeft geen informatie of die ook hier in zwart leverbaar wordt. Wel jammer, want persoonlijk lijkt me dat mooier. En om nou zo'n ding over te gaan spuiten vind ik ook zo weer wat...

Ben je niet in de war met de 204T?
Hij heeft dus de 214T, en daarvan staat in de TS een zwart plaatje.
Het plaatje klopt idd nog niet. Ik heb navraag gedaan over de 214T, deze is in Europa niet leverbaar in zwart. Omdat ik ook van de 204T alleen zilvere exemplaren zie in de winkels, ben ik ervan uitgegaan dat voor deze hetzelfde van toepassing is. Zo staat het ook in de TS. Alleen het plaatje van de 214T klopt idd nog niet.XiN schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 16:56:
[...]
![]()
Ben je niet in de war met de 204T?
Hij heeft dus de 214T, en daarvan staat in de TS een zwart plaatje.
TS aangepast voor 214T met zilveren versie en nederlandse productpagina
Ik zie nu trouwens op samsung.nl de 204T staan als een 204TS. De specs zijn toch echt anders vergeleken met de 214T.
[ Voor 23% gewijzigd door DaCoTa op 11-10-2005 17:13 ]
De 913N(in Amerika 915N), en de 930BF zijn in europa ook alleen maar als zwart/zilver combo te koop.
Eigenlijk vindt ik het best wel vreemd, want Samsung maakt zwarte 913N's(eigenlijk 915N, maar dat is hetzelfde), 930BF's, 214T's, en waarschijnlijk ook wel zwarte 204T's, maar blijkbaar vinden ze dat wij geen zwart verdienen...
[ Voor 28% gewijzigd door DaCoTa op 11-10-2005 23:04 ]
Verwijderd
Op wat voor manier 'gelijkwaardig'?Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 21:05:
ik heb de 214t ook binnen; geen dode pixels gelukkig. Ziet er tot nu toe allemaal goed uit (min of meer gelijkwaardig aan mijn viewsonic vp912)
In snelheid/ kleurweergave/ kijkhoek(al denk ik dat niet met TN(toch?) vs PVA)/ overall?
Verwijderd
Kijkhoek: beter bij 214t
zwart : veel beter bij de 214t
kleuren: iets afwijkend van elkaar, maar in beide gevallen zeer prettig om mee te werken
en: geen enkele backlight leakage
@rodemannetje, wil je misschien een user review schrijven over de 214T?
[ Voor 14% gewijzigd door DaCoTa op 14-10-2005 21:34 ]
Verwijderd
Het vorige scherm: een viewsonic vp912s, ook een schitterend en ook snel scherm (staat nu bij mijn echtgenote). Ik gebruik een monitor voor alles (tekst, internet, games). Beide schermen hebben in mijn beleving nauwelijks last van ghosting in snelle games.
Bijzonderheden: geen dode pixels, gekocht via de pricewatch. Bijzonder is de mogelijkheid van pip.
Kleurweergave: zeer goed, maar dat was de viewsonic ook al
Ghosting: nauwelijks waarneembaar (ik zie het in ieder geval niet). Een grote verbetering ten opzichte van de vieuwsonic: zwart is veel meer echt zwart.
Contrast & helderheid: tamelijk fel; ik heb een en ander iets aangepast, en ziet er nu in mijn beleving zeer goed uit.
Uniformiteit van het scherm: zeer uniform, nog wat beter dan de viewsonic, en: geen backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant; de viewsonic had hier wel wat last van.
Kijkhoek: zeer goed, nog een tandje beter dan de viewsonic
Bouwkwaliteit: behoorlijk zwaar, lekkere dunne tft rand, voet oogt vrij groot. Knopjes zien er wat luxer uit dan bij de viewsonic
Vormgeving: goed in mijn beleving, maar dat is persoonlijk
Ten slotte de belangrijkste voor- en nadelen:
voordelen: 1600 x 1200, games zien er super uit, snel genoeg voor games, homogeen beeld, geen leakage, ook teksten zien er prima uit en zelfs films gaat goed.
nadelen: voet is wat groot, en bij de viewsonic kon ik de kabels beter wegwerken, en natuurlijk is dit ding wat duurder. O ja, installeer niet de bijgeleverde magic tune (mijn pc ging vreemd doen) maar download de nieuwste versie.
Verwijderd
Wist je al dat er een edit knop op dit forum bestaat?Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 10:55:
O ja. nog 1 toevoeging: niet native resolutions (1260, 1024 etc) zien er op de samsung aanmerkelijk beter uit dan de viewsonic. Ik speel wel eens red alert 2, en dat ziet er ook op deze monitor goed uit.
Verwijderd
Dan moet je dus alleen nog even kijken of ie de juiste aansluitmogelijkheden heeft.
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2005 18:26 ]
ViewSonic komt nu ook al met een 20" 16:10 breedbeeld, 3ms TN (?) paneel (zie FP). Blijkbaar is de industrie zo langzaamaan wel aan het opstarten voor dit soort grotere schermen.
[ Voor 4% gewijzigd door DaCoTa op 15-10-2005 22:04 ]
Wat heeft die 3ms-monitor een laag contrast zeg!DaCoTa schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 22:04:
Die Acer is nog niet echt gespot, ook op Acer site zelf is die nog niet zichtbaar.
ViewSonic komt nu ook al met een 20" 16:10 breedbeeld, 3ms TN (?) paneel (zie FP)...
300:1...
Dat klinkt als een low-budget monitor van 3 jaar geleden.

[ Voor 26% gewijzigd door Magnolia op 18-10-2005 14:40 ]
Ontspan.
Verwijderd
DaCoTa is van mening dat deze monitor weinig toevoegt in de startpost (en als die niet in europa uitkomt heeft hij groot gelijk)
Maar mijn punt was vooral dat deze vernieuwend is op het gebied van het gebruik van HDCP (en voor zover ik weet de enige monitor die het gebruikt). Maw, eigenlijk de enige high res monitor die straks HD content zal kunnen afspelen op windows VISTA, en daarom is deze interessant.
En ook omdat alle andere 1680*1050 panelen 20.1" panelen zijn, lijkt mij dat deze 21" met dezelfde resolutie een nieuwkomer is (ofwel een nog ouder model, maar dat lijkt me nu ook wel niet)
En verder wat we mogen verwachten van een degelijke monitor qua verstelbaarheid, en veel verschillende beeldingangen, plus een exta functie, uitgevoerd door de beeldprocessor, om het lage kwaliteit PAL./s-video/composite, whatever signaal toch wat op te poetsen (minder blokkerig te maken) op deze monitor
Maar zoals gezegd, als die in europa niet verkrijgbaar is, dan heeft het geen zin
p.s. ook ben ik nog op zoek naar wat goede plaatjes van de Benq fw202 aangezien ik die niet kon vinden
[ Voor 16% gewijzigd door Magnolia op 18-10-2005 20:43 ]
Ontspan.
http://www.benq-eu.com/news/index.cfm?year=2005&id=1112
http://benq.com/products/product.cfm?product=608
pricewatch: BenQ FP202W (20", 8ms, D-sub/DVI-D)
En goed te betalen
Wel weinig opties volgens mij.
Edit:
Ach hij staat er al in de startpostMagnolia schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 23:38:
Dat was wel een erg nuttige reply zeg.

Hij stond trouwens nog niet inclusief pricewatch link schat ik want de laatste edit van de SP was om 19-10-2005 22:22 en van de TS kreeg ik geen commentaar.... so SU
[ Voor 85% gewijzigd door Vandread op 19-10-2005 23:55 ]
Ontspan.
ruime tijd volg ik het 19" topic van Yokozuna en eindelijk had ik besloten om een viewsonic 191b te gaan kopen, heeft dell 30% korting op de 20" en 24".
Een collega van mij heeft een 20" dell gekocht en is daar erg tevreden over. Alleen heeft hij het gevoel dat in windows er een kleine lag in het scherm zit
Onlangs kwamen er ook twee nieuwsposts op tweakers voorbij.
1. Viewsonic komt binnenkort met 20" widescreen tft's (voor als nog alleen voor de aziatische markt)
2. 20"+ widescreen gaat de komende 6 maanden met 30%
puntje 2. zal je altijd wel blijven houden, maar ja.. voor mijn gevoel is 20" widescreen net nieuw in de markt.
Hoofzakelijk ga ik het scherm gebruiken voor design en programmeren met af en toe eens een pauze gevuld door battlefield 2
ik zit er over na te denken om die dell 2005fpw aan te schaffen. De actie van dell loopt tot 25-10-2005. Op het grote dell 2005fpw forum staan voornamelijk alleen maar gezeik over dell als bedrijf en niet veel gebruikerservaringen.
heeft iemand goede tips of suggesties om voor het ene nog het andere scherm te kiezen. of eventueel nieuwe schermen die uitkomen. Ik heb geen haast in princiepe
[ Voor 3% gewijzigd door Beltzer op 20-10-2005 09:37 ]
Waar je rekening mee kan houden is dat ie een IPS paneel heeft, en dus overal een beetje 'gemiddeld' mee is.
Het is bijvoorbeeld niet echt snel maar ook niet langzaam, er is vaak een paarsige gloed aanwezig(ik weet niet of de 2005FPW het ook heeft, maar veel IPS monitoren wel), en het zwart wat ie weer kan geven is niet zo heel goed(het is niet alleen de 600:1, maar ook de backlight bleeding die bij de 2005FPW behoorlijk voor schijnt te komen.)
Als je een soort van 20"Widescreen tegenhanger van de VP191 zoekt, dan moet je eens naar de Belinea 102035W (112005)(zie startpost) kijken, die heeft ook een AUO overdrive MVA paneel(net als de VP191).
Hij is iets duurder dan de Dell, maar daarvoor krijg je wel wat meer snelheid en een dieper zwart terug.
maar nu schiet me eigenlijk 1 ding te binnen.
waarom zou je een dell 2005fpw nemen als de belinea 102035w op elk front beter is?
En de Belinea is er pas sinds kort, vroeger waren alle 20"Widescreens IPS-monitoren met allemaal hetzelfde paneel.
Voor rond de 475 euro kan je hem kopen.
Heeft iemand deze al thuis staan of ervaring ermee.
Verwijderd
edit: hier is de site: http://www.lesnumeriques....ma2=47&mo2=56&p2=670&ph=8
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2005 19:36 ]
Dat was al gemeld:Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 19:22:
de AL2416W is toegevoegd bij de face a face. Ziet er netjes uit!
edit: hier is de site: http://www.lesnumeriques....ma2=47&mo2=56&p2=670&ph=8
En:XiN schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 22:20:
Ik zie nu dat ze er ook de Acer AL2416W er tussen hebben gezet.
Is het mischien een idee om de Face a Face vergelijkingen ook in de startpost te zetten?DaCoTa schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 21:34:
Ik weet niet of het al genoemd is, maar de Samsung 214T staat nu op op LesNumeriques bij de face-to-face vergelijking. Ook de Acer AL2032WM en AL2416W staan er tussen, maar ik denk dat het het oude model van de 2032 is.
@rodemannetje, wil je misschien een user review schrijven over de 214T?
Daarmee kan je dit soort dingen vermijden.
Die Site geeft volgens mij best wel een aardig beeld van wat de monitor kan.
[ Voor 12% gewijzigd door n-i-x op 22-10-2005 19:50 ]
- Display van 24"
- Resolutie van 1900 * 1400
- 0.25 mm dot pitch
- 6ms responstijd
Wat ik me afvraag is of zo'n monitor ook 1080i doet aangezien bv de xbox360 niet aan 1080p doet.Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:58:
Die Acer AL2416W ziet er trouwens heel interresant uit! Weet iemand of dit scherm met het oog op de next gen consoles ook 1080P ondersteund?
Voor de rest ziet dat scherm er echt interesant uit. Echter prijstechnisch kijk ik liever naar een 20" scherm zoals de Belinea waar helaas nog bijster weinnig over te vinden is
[ Voor 24% gewijzigd door Vandread op 26-10-2005 00:05 ]
Dank voor de info. Die resolutie lijkt me niet correct bij Progress, maargoed, zolang er geen officiele pagina is, valt er weinig zinnigs over te zeggen. Prijs en response staat in de TS, resolutie heb ik even laten staan op 1920 * 1200.Poekoek schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 23:30:
De Acer AL2416ws is te koop bij Progress Automatisering in Hengelo voor € 901.79. Dit staat er qua specificaties:
- Display van 24"
- Resolutie van 1900 * 1400
- 0.25 mm dot pitch
- 6ms responstijd
Bij 4launch is deze te koop en nu bestellen is rond 31-10 geleverd, maar ja.
Er is zo weinig info over dat scherm.. Geen enkele revieuw te vinden.
dus heb ik het zekere voor het onzekere genomen en de dell 2005fpw genomen.
Dan maar misschien iets minder kwaliteit, maar je weet in ieder geval wat je koopt.
erg slechte zaak van belinea.
offtopic. die belinea.com werkt ook zo **** lekker.
Neem deze: http://www.maxdata.de/app...&parm02=230&parm03=112005Beltzer schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 15:34:
ik had tot voorkort ook erg veel interesse in de belinea 102035W.
Bij 4launch is deze te koop en nu bestellen is rond 31-10 geleverd, maar ja.
Er is zo weinig info over dat scherm.. Geen enkele revieuw te vinden.
dus heb ik het zekere voor het onzekere genomen en de dell 2005fpw genomen.
Dan maar misschien iets minder kwaliteit, maar je weet in ieder geval wat je koopt.
erg slechte zaak van belinea.
offtopic. die belinea.com werkt ook zo **** lekker.
Precies iemand moet de eerste zijn!
Ik wil wel maar ik moet nog wat andere dingen betalen
Ik denk dat we Maxdata.DE wel als de officiele productzite kunnen beschouwen aangezien Belinea een onderdeel van Maxdata is...
Conculsies:
- 8ms en 16ms PVA = IPS-snelheid, 6ms PVA en 8ms MVA van AUO = sneller.
- De Acer AL2416W is snel, maar door het gebrek aan DVI is ie voor weinig dingen bruikbaar.
- De Samsun 242MP heeft genoeg aansluitingen, maar is te traag.
Verwijderd
Ben zelf op zoek naar een groter scherm. Heb momenteel een 17" tft, maar vind de resolutie te laag. Dus ben op zoek naar een scherm met een resolutie van 1600x1200. Ik kwam deze Dell tegen. Vaker op Dell schermen gewerkt. Toch een aantal vraagjes;
- Zit er een nadeel aan het kopen van een al wat ouder scherm?
- Goede reviews gelezen, zijn er nog addertjes onder het gras?
- Kan even nergens vinden wel paneel erin zit, iemand?
Waarom hebben al die grotere (nieuwere) schermen toch geen hdcp ondersteuning, zonder hdcp op dvi kan je later hdtv signaal over dvi wel vergeten zonder speciale kastjes...XiN schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 23:31:
Review van de Acer AL2416W en de Samsung 242MP
Conculsies:
- 8ms en 16ms PVA = IPS-snelheid, 6ms PVA en 8ms MVA van AUO = sneller.
- De Acer AL2416W is snel, maar door het gebrek aan DVI is ie voor weinig dingen bruikbaar.
- De Samsun 242MP heeft genoeg aansluitingen, maar is te traag.
Er komt straks echt wel software om hdtv op een hoge resolutie te tonen zonder hdcp ondersteuning. Waarom zou je iets in je systeem willen wat high-bandwidth digital-content protection heet?Ybox schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 22:03:
[...]
Waarom hebben al die grotere (nieuwere) schermen toch geen hdcp ondersteuning, zonder hdcp op dvi kan je later hdtv signaal over dvi wel vergeten zonder speciale kastjes...
Ik zal de review van de Acer in bovenstaande post binnenkort in de TS verwerken. Ik weet niet of de 242 echt hier thuis hoort, maar ik zal de boel nog ff goed doorlezen.
[ Voor 16% gewijzigd door DaCoTa op 01-11-2005 01:29 ]
Het gaat meer om een next gen console te kunnen aansluiten of een blue/hddvd speler. Ik koop namelijk een scherm voor meerdere jaren.DaCoTa schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 01:27:
[...]
Er komt straks echt wel software om hdtv op een hoge resolutie te tonen zonder hdcp ondersteuning. Waarom zou je iets in je systeem willen wat high-bandwidth digital-content protection heet?
[kinp].
Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen met dit scherm. Zijn er mensen hier die zo'n scherm hebben en er wat over kunnen vertellen?Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 21:49:
De Dell 2001FP is flink in prijs gedaald. 561 euro.
Ben zelf op zoek naar een groter scherm. Heb momenteel een 17" tft, maar vind de resolutie te laag. Dus ben op zoek naar een scherm met een resolutie van 1600x1200. Ik kwam deze Dell tegen. Vaker op Dell schermen gewerkt. Toch een aantal vraagjes;
Prepare for unforeseen consequences
Meestal betekent dat dat er een wat ouder paneel in zit...Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 21:49:
- Zit er een nadeel aan het kopen van een al wat ouder scherm?...
Er zijn betere monitoren, maar die zijn wel weer duurder.Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 21:49:
...- Goede reviews gelezen, zijn er nog addertjes onder het gras?...
Je zou kunnen kijken naar de Samsung 204T, die heeft een S-PVA paneel dat net iets sneller is en dezelfde inkijkhoek heeft, maar dan met hoger contrast en betere kleuren.
De 204T kost alleen wel 50 euro meer dan de Dell...
Een Lg.Philips S-IPS paneel, voor een soort vergelijking tussen een andere monitor met dit paneel en de 204T klik je hier.Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 21:49:
...- Kan even nergens vinden wel paneel erin zit, iemand?
[ Voor 4% gewijzigd door n-i-x op 02-11-2005 16:46 ]
Verwijderd
Dell 2001FPjnijboer schreef op woensdag 02 november 2005 @ 11:58:
[...]
Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen met dit scherm. Zijn er mensen hier die zo'n scherm hebben en er wat over kunnen vertellen?
If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.
Wat ik gevonden heb wat de nadelen zijn, hij verbruikt een enorme bak stroom en hij word warmer als de gemiddelde tft van dezelfde grootte. Het feit dat het paneel al 2 jaar oud is houdt mij in ieder geval tegen om hem niet te kopen.Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 21:49:
Die Benq is waarschijnlijk een TN, wat betekent dat de inkijkhoek vrij klein is(donker beeld van onderen, lichter beeld van boven).Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 19:40:
Iemand enig idee waarom die benq redelijk goedkoop is vergeleken met de andere 20 inch monitoren? Kan deze monitor soms minder?
Verwijderd
In de startpost kwam ik het samsung panel tegen:
Samsung LTM210M2
Even zoeken met google kwam ik uit op een Eizo en een gateway monitor, over de gateway staat al meer ergens in dit topic en het kwam er op neer dat deze niet in NL leverbaar zal zijn. Ook wel logisch want gateway heeft zich compleet teruggetrokken uit europa.
De Eizo S2110W is natuurlijk erg mooi, maar voor een normaal mens eigenlijk niet te betalen
Weet iemand of er nog andere schermen binnenkort uitkomen die op dit panel zijn gebaseerd, erg mooi zou natuurlijk zijn als samsung zelf met zo'n scherm zou komen
[ Voor 57% gewijzigd door Magnolia op 05-11-2005 18:31 ]
Ontspan.
Review:
http://www.behardware.com...fast-24-monitors-6ms.html
Have fun
edit: benq-eu.com heeft nu de FP202W op een productpagina staan. Daar maar image vandaag gehaald.
[ Voor 21% gewijzigd door DaCoTa op 07-11-2005 23:22 ]
Verwijderd
Verwijderd
Ongelofelijk geen DVI op dat scherm.De Acer AL2416W is snel, maar door het gebrek aan DVI is ie voor weinig dingen bruikbaar.
Houdt dus in dat je bijv. geen 1600x1200 kan draaien met zwarte balken links/rechts als je dat zou willen? (zover ik weet scalen VGA LCD's altijd full screen, tenminste, mijn huidige 17"Hercules Prophetview doet dit. Ik kan bijv. geen 1024x768 draaien met zwarte omkadering)
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2005 16:31 ]
• Nee :)
• Ja, maar hij is gereanimeerd.
• Ja, maar ik kreeg een nieuwe monitor.
• Ja :(
Ook een poll maken? Klik hier
Een dode subpixel poll...
Het idee komt ergens uit het 19" topic, maar ik zie eigenlijk geen redenen om em hier niet neer te zetten.
Als DaCoTa er problemen mee heft moet ie het maar zeggen...
Ben nu niet helemaal wakker, maar een 1600x1200 20.1"TN paneel met een 5ms spec? Kan me zo snel niks herinneren wat dat ook heeft. Zal hem van 't weekend in de TS verwerken.type beeldscherm TFT/TN
beelddiagonaal 20,1"
dotpitch 0,255
aantal kleuren 16,2M
kijkhoek h/v 160°/160°
contrast ratio max. 800:1
helderheid 300 cd/?
responstijd 5 ms
max. resolutie 1600x1200
Signaal input connector VGA (15 D-sub)
DVI-D
monitor stand hoogte verstelbaar Pivot functie 90°
certificaat TCO'03
kleuren zilver
Hmm, er staat opeens ook een 244t. De 24" variant van de 204t en 214t. Leuke specs:
type beeldscherm TFT/PVA
beelddiagonaal 24"
dotpitch 0,27
aantal kleuren 16,7M
kijkhoek h/v 178°/178°
contrast ratio max. 1000:1
helderheid 400 cd/?
responstijd 10 ms ( GtoG)
max. resolutie 1920x1200
Signaal input connector VGA (15 D-sub)
DVI-D / S-Video
Composiet Component
monitor stand hoogte verstelbaar ( 100mm ) Pivot functie 90°
kleuren zilver
[ Voor 32% gewijzigd door DaCoTa op 11-11-2005 01:11 ]
En 20"TN zit er inderdaad echt aan te komen(en waarom niet? op 19" zijn ze ook gekomen).
De Benq FP202W heeft volgens mij namelijk ook een TN paneel...
Verwijderd
Dat is nu echt regelmatig dat je dat denkt te kunnen concluderen uit wat dan ook.XiN schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 01:15:
De Benq FP202W heeft volgens mij namelijk ook een TN paneel...
Het zou toch ook kunnen dat ze eerlijker zijn wat betreft de viewing angles en (as usual) overdrijven wat betreft de response time? (daarbij, viewing angles staan op 170/170, dus toch niet zo slecht. zeker de vertical niet, want bij een TN staat daar 130 of zo)Talking of gaming, the FP202W is a joy to use when you fire up your favourite game. I’m not a big advocate of the “response time is everything” myth, but playing a fast moving first person shooter on this screen is very impressive. One thing that BenQ has definitely done right is that it hasn’t sacrificed quality in order to achieve a low response time – while some manufacturers have resorted to 6-bit panels to get the response time as low as possible, the FP202W uses an 8-bit panel, producing the full 16.7 million colours.
Verder staat ook op de site 16.7m kleuren. Dus tot nader order is het geen TN lijkt mij
Algemeen over de benq: interessante monitor, en niet zo duur (480€ of zo voor wat lijkt een overdrive 24 bit paneel te zijn, in breedbeeld) valt goed mee.
Alleen is de eerste indruk dat die nogal 'bulky' is. Ook al is de bezel maar 2cm breed, het lijkt nogal 'zwaar' van uiterlijk.
En voor mij is die helemaal ongeschikt. dot pitch 0.255, dat is zelfs nog kleiner dan de dp van een 17" 1208*1024. Voor mij te klein.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 02:23 ]
Al eens op de engelse samsung website gekeken? Ik zou zeggen zoek de verschillen.DaCoTa schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 01:08:
Samsung.nl heeft een nieuw product: De 204b.
[...]
Ben nu niet helemaal wakker, maar een 1600x1200 20.1"TN paneel met een 5ms spec? Kan me zo snel niks herinneren wat dat ook heeft. Zal hem van 't weekend in de TS verwerken.
Hmm, er staat opeens ook een 244t. De 24" variant van de 204t en 214t. Leuke specs:
[...]
http://product.samsung.co...XAA&selTab=Specifications
Meest opvallende is wel de response time die hier 25 is opv 10
Volgens mij moet je wel toegeven dat het vrij onduidelijk was wat voor paneel ie nou eigenlijk heeft.Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 02:13:
[...]
Dat is nu echt regelmatig dat je dat denkt te kunnen concluderen uit wat dan ook.
[...]
Het zou toch ook kunnen dat ze eerlijker zijn wat betreft de viewing angles en (as usual) overdrijven wat betreft de response time? (daarbij, viewing angles staan op 170/170, dus toch niet zo slecht. zeker de vertical niet, want bij een TN staat daar 130 of zo)
Verder staat ook op de site 16.7m kleuren. Dus tot nader order is het geen TN lijkt mij
...
Over de kijkhoek:
Eerst hadden we alleen nog maar de internationale productpagina, en daar stond een kijkhoek van 140/130 bij 10:1 en 170/170 bij 5:1
140/130 bij 10:1 zou vrij normaal zijn voor een TN, en 170/170 bij 10:1 kan ook nog bij een TN horen(Er zijn al TN's waarbij 170/155 bij 5:1 is opgegeven).
Op de (nieuwe) europese productpagina staat weer 170/170 bij 10:1, wat dus (inderdaad) weer op een MVA(of een IPS) zou duiden.
Wat de response tijd betreft kan het eigenlijk alles zijn:
Een TN zonder overdrive,
een MVA met overdrive,
een IPS met overdrive?(het zou kunnen, ook al hebben we het nog niet gezien...)
Die 16.7 miljoen kleuren daar let ik in ieder geval niet op, dat is al zo vaak onterecht gebruikt(bij TN monitoren dus...)
Wat het ook voor paneel mag zijn hij is inderdaad intressant.Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 02:13:
...Algemeen over de benq: interessante monitor, en niet zo duur (480€ of zo voor wat lijkt een overdrive 24 bit paneel te zijn, in breedbeeld) valt goed mee...
Het ziet er uit als een snelle monitor voor(relatief) weinig geld...
Komt dat mischien doordat ie een beetje een 'hoekig' uiterlijk heeft?Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 02:13:
...Alleen is de eerste indruk dat die nogal 'bulky' is. Ook al is de bezel maar 2cm breed, het lijkt nogal 'zwaar' van uiterlijk...
Ik vindt zo'n hoekig uiterlijk wel mooi, maar dat zal wel een kwestie van smaak zijn.
Open de PDF en zie 6 ms GtG staan...Mlancee schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 15:42:
[...]
Al eens op de engelse samsung website gekeken? Ik zou zeggen zoek de verschillen.
http://product.samsung.co...XAA&selTab=Specifications
Meest opvallende is wel de response time die hier 25 is opv 10
AU Optronics M201EW01 V0
Specs: 20,1" Wide, 1680 x 1050 (WSXGA+), Premium MVA, 8 ms GtoG, ? ms B-W,
800:1, 300cd/m2, 170°/170°
Informatie:
Productpagina
Te vinden in:
Benq FP202W
Belinea 102035W
Dus er zit een P-MVA (overdrive)panel in de benqfp202w, dezellfde als te vinden in de Belinea 102035W
[ Voor 20% gewijzigd door Magnolia op 11-11-2005 18:27 ]
Ontspan.
20" 1680x1050 8ms 600:1... het grote nadeel is.... alleen d-sub
Verwijderd
op mijn werk hebben we Dell Latitude D800 Laptops met 15.4" en 1920x1200 resolutie.
Dat is een mogelijkheid, maar dan vraag ik me nog steeds af hoe die Benq aan een contrast van 600:1 komt.(Benq is zo ongeveer AUO, dus je zou wel verwachten dat Benq dezelfde specs van de monitor geeft als AUO van het paneel.)Magnolia schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 18:25:
Ik snap de discussie over welk paneel in de benqfp202w zit niet. In topicstart staat toch gewoon:
AU Optronics M201EW01 V0
Specs: 20,1" Wide, 1680 x 1050 (WSXGA+), Premium MVA, 8 ms GtoG, ? ms B-W,
800:1, 300cd/m2, 170°/170°
Informatie:
Productpagina
Te vinden in:
Benq FP202W
Belinea 102035W
Dus er zit een P-MVA (overdrive)panel in de benqfp202w, dezellfde als te vinden in de Belinea 102035W
Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat Benq heel erg vaag aan het doen is, dus ik moet een paar duidelijke reviews(met meting van het contrast en beoordeling van de inkijkhoek) afwachten voordat ik zeker weet wat die Benq nou eigenlijk is.
Weer eentje met 600:1 en 8ms(zelfde als de Benq FP202)...Vandread schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 20:07:
Bij paradigit staat een Acer AL2016WS voor 399 euro
20" 1680x1050 8ms 600:1... het grote nadeel is.... alleen d-sub
Ik heb twee vraagjes voor je:Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 20:15:
Ik snap alleen niet dat de meeste schermen met 1920*1200 pas beginnen bij 23"
op mijn werk hebben we Dell Latitude D800 Laptops met 15.4" en 1920x1200 resolutie.
1. Hoe ver zit jij van een laptop vandaan?
2. Hoe ver wil jij van je desktop-monitor vandaan zitten?
De meeste mensen zitten dichter bij hun laptop-scherm dan bij hun desktop-scherm, dus is het logisch dat de pixels groter worden zodat alles leesbaar blijft.
Helderheid 300 cd/m2
van de benq zijn minimale waarden
de maximale waarden liggen op 800:1 en 350 cd/m2
vandaar dat er soms verschillende specificaties opduiken, wat verwarring kan veroorzaken. Zie ook deze link: nieuws: BenQ komt met snelle 20" lcd-monitor
De helderheid en de contrastratio van het scherm zijn in normale omstandigheden respectievelijk 300cd/m² en 600:1. De maximale waarden liggen op 350cd/m² en 800:1
Ontspan.
Verwijderd
1. en 2. beide ongeveer 40-50cm.MarcelDamhuis schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 20:15:
Ik snap alleen niet dat de meeste schermen met 1920*1200 pas beginnen bij 23"
Ik heb twee vraagjes voor je:
1. Hoe ver zit jij van een laptop vandaan?
2. Hoe ver wil jij van je desktop-monitor vandaan zitten?
bij mij thuis op de 19" TFT staat ie op standaard 96 DPI, en op de laptop op 120 DPI
op de laptop zijn de letters veel vloeiender met truetype aan, echt heel scherp.
8ms en 600:1, geen dvi.
Ik kan hier niks over vinden op Toms Hardware, en verder zijn er ook niet veel reviews te zien hierover..
hmm geen idee, hopelijk krijgen we niet weer van die 19" xerox taferelen, waarbij je nooit zeker weet of je 'n goed paneel in je tft hebt zitten...XiN schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 13:11:
Hoe verklaar je dan dat bij de Belinea de waarden normaal op 800:1 en 300 nits liggen, en maximaal op 1000:1 en 320 nits?
[ Voor 3% gewijzigd door Magnolia op 13-11-2005 14:48 ]
Ontspan.
Geen DVI, daarom viel die voor mij direct al af, op die resolutie is het volgens mij een grote pre en is het beeld veel scherper.yorroy schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 16:20:
Heeft er al iemand ervaringen met de Acer AL2016WS.
8ms en 600:1, geen dvi.
Ik kan hier niks over vinden op Toms Hardware, en verder zijn er ook niet veel reviews te zien hierover..
Hij is onder de 20 inch, 8ms, klinkt echt als een top scherm. Het uiterlijk is ook zeker niet lelijk en het is geen geld voor een 20 inch scherm. Vette resolutie van 1680. Volgend jaar wil ik hem zeker gaan halen als er nog geen mooie alternatieven zijn.
Verwijderd
dat snap ik ook niet hoorVersteegrob schreef op zondag 13 november 2005 @ 20:25:
Waarom heeft hier nog niemand de BenQ FP202W
Hij is onder de 20 inch, 8ms, klinkt echt als een top scherm. Het uiterlijk is ook zeker niet lelijk en het is geen geld voor een 20 inch scherm. Vette resolutie van 1680. Volgend jaar wil ik hem zeker gaan halen als er nog geen mooie alternatieven zijn.
Ik wil hem alleen wel eens een keer in het echt zien , weet iemand misschien ergens een winkel waar deze staat ?
Ik zie nu trouwens ook dat hij nu 469 kost eerst was dit 480 dus het gaat de goede kant op
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2005 20:45 ]
Ontspan.
Er zijn nog geen reviews van deze monitor(let op de s, dat betekent dat ik meerdere reviews bedoel), en aangezien niemand em al heeft zijn er ook geen userreviews.Versteegrob schreef op zondag 13 november 2005 @ 20:25:
Als jij de monitor wilt kopen voordat je precies weet wat je krijgt dan houden wij je niet tegen(als je achteraf een userreview schrijft om anderen te helpen tenminste), maar ik denk dat de meeste nog even wachten tot er iets meer duidelijkheid rond deze monitor is.
Verwijderd
akkoord. Maar wel beetje opletten met voorbarige gevolgtrekkingen. Aangezien je hier en o p17" en 19" topic een autoriteit bent op het gebied van lcd's komt een voorzichtig vermoeden van jou misschien eerder over als een meer definitieve conclusie. Kan sommigen misschien op het verkeerde been brengen.XiN schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 16:02:
[...]
Volgens mij moet je wel toegeven dat het vrij onduidelijk was wat voor paneel ie nou eigenlijk heeft.
[...]
Maar je hebt gelijk, er is nog altijd weinig uitsluitsel over (alhoewel die ene site het toch duidelijk heeft over 8 bit. Het is niet meteen een bekende site, of reviewer, maar ik weet niet of iemand dat zomaar zou neerschrijven tenzij die dat echt zwartop wit in bvb de handleiding of product spec heeft zien staan, ander is die ook niet goed bezig...)
zeker, en nog het meest bij acer. Daar staat elk TN scherm aangegeven als 16.7m. Dus idd niet echt een waarde om een paneel type aan vast te hangen. My badDie 16.7 miljoen kleuren daar let ik in ieder geval niet op, dat is al zo vaak onterecht gebruikt(bij TN monitoren dus...)
yep, niet lelijk, maar vrij neutraal eigenlijk.(geen slechte zaak dus). alleen de foto op de vorige pagina doet de monitor weinig uitblinken. De bezel lijkt precies zo breed. En zie ik daar linksboven zo van die lelijke 'plastiek uit een mal' achtige lijnen? (helemaal links boven in de hoek oa.)Komt dat mischien doordat ie een beetje een 'hoekig' uiterlijk heeft?
Ik vindt zo'n hoekig uiterlijk wel mooi, maar dat zal wel een kwestie van smaak zijn.
Vergelijk trouwens eens met deze bezel, ook van benq: klik
Maar idd, zeker niet slecht qua uiterlijk. (toch is de dell bvb mooier) maar imo toch mooier dan dat van die belinea. (rare combinatie van kleuren en lijnen, en die luidsprekertjes
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2005 02:35 ]
Verwijderd
• 20" 1650x1080 widescreen!
• Nee hoor, doe mij maar gewoon 20" 1600x1200
Ook een poll maken? Klik hier
Sorry als het zo overkwam, het was eigenlijk juist mijn bedoeling om te voorkomen dat anderen voorbarige conclusies trokken...Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 02:32:
[...]
akkoord. Maar wel beetje opletten met voorbarige gevolgtrekkingen. Aangezien je hier en o p17" en 19" topic een autoriteit bent op het gebied van lcd's komt een voorzichtig vermoeden van jou misschien eerder over als een meer definitieve conclusie. Kan sommigen misschien op het verkeerde been brengen...
Verwijderd
ik ga het kort houden. Ik heb me een nieuwe PC gekocht ( hij is in bestelling ) en ik ben nog op zoek naar een TFT scherm. Na veel wikken en wegen heb ik 2 monitors weerhouden.
1 ) Benqfp202w ; 20" en goeie specificaties
2 ) Samsung 970p ; goeie specs en killer look
Mijn pc gebruik ik om mijn foto's en muziek op te slaan en om te gamen. Geen al te snelle schietspellen maar meer dingen in de lijn van Age of empires3 enzo.
Welke monitor zouden jullie kiezen en is het onnozel dat ik eigenlijk liever de 20" wil ? Gaat die Benq mij een meerwaarde geven op gameplay gebied ?
Ook ik vind het op zijn minst raar dat nog niemand die Benq heeft maar misschien offer ik me wel op.
Bedankt voor de hulp en groeten
De 970P heeft in ieder geval een S-PVA paneel dat redelijk snel is, hoog contrast heeft, en een grote kijkhoek heeft.Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 18:50:
Hallo iedereen,
ik ga het kort houden. Ik heb me een nieuwe PC gekocht ( hij is in bestelling ) en ik ben nog op zoek naar een TFT scherm. Na veel wikken en wegen heb ik 2 monitors weerhouden.
1 ) Benqfp202w ; 20" en goeie specificaties
2 ) Samsung 970p ; goeie specs en killer look
Mijn pc gebruik ik om mijn foto's en muziek op te slaan en om te gamen. Geen al te snelle schietspellen maar meer dingen in de lijn van Age of empires3 enzo...
De FP202W heeft of een overdrive MVA paneel(redelijk snel, grote kijkhoek, aardig contrast maar lager dan S-PVA) of een TN(erg snel, kleine kijkhoek).
Dat heeft enk ik te maken met dat het een vrij nieuwe monitor is, en met dat het niet precies duidelijk is wat voor paneel er in zit.Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 18:50:
...Ook ik vind het op zijn minst raar dat nog niemand die Benq heeft maar misschien offer ik me wel op...
Als iemand em zou hebben dan kan die iemand heel makkelijk kijken of het een TN of MVA is...
Onnozel? hangt er van af waarom je liever de 20" wilt.Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 18:50:
...Welke monitor zouden jullie kiezen en is het onnozel dat ik eigenlijk liever de 20" wil ? Gaat die Benq mij een meerwaarde geven op gameplay gebied ?...
Voor het 19" tegenover 20" hoef je het niet te doen, want doordat de 20" een widescreen is de oppervlakte nauwelijks groter(176,1 vierkante inch voor de 19" tegenover 179,8 vierkante inch voor de 20")
Waar je denk ik meer op moet letten is het widescreen(16:10) vs 5:4 gebeuren.
Over of dat een voordeel is zijn de meningen aardig verdeelt(zie de poll eerder in dit topic), dus eigenlijk moet je gewoon op je CRT een tijdje met een widescreen resolutie gaan draaien (met je monitor goed afgestelt zodat je geen vervormt beeld krijgt) om uit te proberen of je widescreen leuk vindt.
Verder heeft de 20" ook kleinere pixels dan de 19".
Om de grootte van de pixels van deze twee monitoren met die van je eigen monitor en resolutie te vergelijken kan je aivi's site gebruiken.
Ik hou het toch nog liever op de vertrouwde 4:3Versteegrob schreef op zondag 13 november 2005 @ 20:25:
Wil niet lullig doen maar.... wat heb je toe te voegen? Fijn als iedereen gaat melden dat die op 4:3 wil blijven....johansoema schreef op maandag 14 november 2005 @ 22:47:
[...]
Ik hou het toch nog liever op de vertrouwde 4:3
4:3 is zo 1999
Andere redenen zijn, ik wil nog wel eens een filmpie kijken savonds laat op de pc...
Voor fps games geweldig lijkt me, als ik de verschillende screens zie van CSSource op normaal en wsxga word ik daar helemaal blij van.
daarom heb ik ook 2x samsung 214T besteld en vanmorgen ontvangen, ga er even mee spelen en post dan de bevindingen uiteraard

Ik heb m'n oog laten vallen op die nieuwe Samsung ( 204B)... ik heb een beetje rondgevraagd bij de grotere webshops , maar geen van allen kan mij vertellen wanneer hij leverbaar is..
Ik heb net dus maar even een mailtje gestuurd naar Samsung zelf, met de vraag wanneer hij in de shops te verwachten is ,de adviesprijs , en of hij nu ook eens in het zwart geleverd gaat worden....
Ik houd jullie op de hoogte.
[ Voor 5% gewijzigd door PopiPipo op 15-11-2005 21:43 ]
Verwijderd
Met een "normale" 1600x1200 LCD kun je 16:10 widescreen gamen met een zwart balkje onder en boven (1600x1000 -wordt die resolutie trouwens ondersteund door bijv HL2?), met een 20" widescreen monitor kun je niet 4:3 (5:4) native gamen. Het kan wel maar dan val je terug naar 1280x1024.Vandread schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 00:10:
[...]
Wil niet lullig doen maar.... wat heb je toe te voegen? Fijn als iedereen gaat melden dat die op 4:3 wil blijven....
4:3 is zo 1999een mens zie breedte geen hoogte, daarom wil ik ook een breedbeeld 20"
Andere redenen zijn, ik wil nog wel eens een filmpie kijken savonds laat op de pc...
Voor fps games geweldig lijkt me, als ik de verschillende screens zie van CSSource op normaal en wsxga word ik daar helemaal blij van.
Het ultieme is natuurlijk een 24" widescreen, daar kan je alles native mee aan. 1920x1200, 1600x1200 met een zwart balkje links en rechts, 1680x1050 met zwarte omkadering, etcetera.
[edit]
hmm, zie dat Ati tray tools geen 1600x1000 lijkt te ondersteunen. Dit zou toch eigenlijk een officiële 16:10 resolutie moeten zijn?
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2005 22:06 ]
Dan moet je dus echt nooit 4:3 spullen weer laten geven op je monitor(bepaalde games(EA blijkbaar) kunnen geen geen breedbeeld aan, en volgens mij zijn de zwarte balken links en rechts als je 4:3 op een 16:10 monitor weer laat geven een stuk groter dan de zwarte balken links en rechts als je 16:9 op een 4:3 monitor weer wilt laten geven.
Bovendien heb je met een breedbeeldmonitor(16:10) nog steeds zwarte balkjes bij het afspelen van breedbeeldfilms(16:9)
Verwijderd
maar over het algemeen vind ik breedbeeld ontspannender kijken dan (bijna) vierkant.
Dit topic is gesloten.