Ik ben nu net aangekomen bij Act 4 en tot nu toe vind ik de game niet supergoed.
o Het verhaal is gewoon slecht. Veel te veel zijpaden, veel te veel namen, veel te veel technische details die je binnen no-time vergeten bent.
o Het wordt slecht verteld. Het dieptepunt is een monoloog van vijftien (15!!) minuten, zonder dat deze wordt ondersteund door video of plaatjes. Je ziet niks anders dan een persoon die vijftien minuten lang praat, en Solid Snake die vijftien minuten lang luisterd. Leuk om in slaap te komen.
o Ik heb het gevoel dat ik een marionet ben. Hiermee bedoel ik dat Solid Snake keer op keer op een bepaald startpunt wordt gedropt, en vervolgens naar punt B toe moet. Op dat punt ontmoet ik vervolgens iemand die volledig weet hoe
het verhaal in elkaar steekt, die mij verteld wat er aan de hand is, die mij verteld wie wat aan het uitspoken is, die mij verteld hoe het zover heeft kunnen komen, en ga zo maar door.
Met andere woorden, de mensen waar ik naar op zoek ga, weten alles al. Geen moment moet ik als Solid Snake informatie uitzoeken, losse eindjes met elkaar verbinden om een oplossing te vinden, een item vinden en ergens heen brengen, etc. Nee, het enige wat ik hoef te doen is zorgen dat ik van punt A naar B kom, waarna de persoon die ik daar ontmoet vervolgens haarfijn uitlegd wat er allemaal aan de hand is. Tja, waar is Solid Snake dan eigenlijk voor?!
o De mogelijkheden die het spel biedt worden niet benut:
- Je kan je op meerdere manieren vermommen, maar de vermomming die je aan het begin van het spel hebt, voldoet tot en met het eind van Act 3.
- Je kan enorm veel wapens bemachtigen, maar de wapens die je vanaf het begin hebt, voldoen tot en met het eind van Act 3.
- Als je een voetstapspoor zou moeten volgen, dan blijkt dat helemaal niet nodig, want met een beetje rondwandelen vind je de weg ook wel.
o De vele laadtijden halen de vaart uit het spel. Soms heb je een cutscene van 15 minuten zitten kijken, mag je 30 seconden wat schieten, en dan moet het spel alweer laden. Vervolgens mag je weer een minuut schieten, en dan heb je je doel bereikt. De balans tussen cutscenes bekijken, zelf spelen, en laadtijd is soms helemaal zoek.
Maar ik moet zeggen dat de gevechten in de cutscenes het beste en mooiste is wat ik ooit in een game aan animaties heb gezien. Zonder te overdrijven kan ik zeggen dat bepaalde scenes zo in de bioscoop kunnen, bijvoorbeeld deze scene:
spoiler:De vechtscene van Raiden in Act 2