Ik heb sinds het begin van onze aansluiting regelmatig last van een rood INET lampje. De afgelopen weken leek dit steeds vaker voor te komen terwijl er hier op het forum steeds minder over te vinden is.
Symptomen: wegvallend internet, korte tijd later het INET lampje rood, blokjesvorming op decoder.
De aansluiting is als volgt gedaan door de installateur:
De kabel vanaf het israpunt is eenvoudigweg doorgeknipt, deze kabel liep eerst naar een normaal KPN-varkensneusje. Deze kabel (4 aderig) is direct in de splitter vastgezet, dus zonder RJ-11 maar met een soort schroefconnector als ik het goed heb gezien. Het zit mooi in de hoek weggewerkt.
De eerste keer (rond 20 september) kreeg ik direct iemand aan de telefoon. Er werd mij gevraagd het modem te resetten door de stekker er kort uit te halen. Na deze reset werkte het weer, vriendelijke meneer aan de andere kant dacht dat ik hiermee tevreden was, maar dit was
juist de reden om te gaan bellen. Er was verder niets bekend en een harde reset *) zou het probleem oplossen.
De tweede keer bellen (26 september) kreeg ik wederom direct iemand aan de telefoon, in tegenstelling tot wat het bandje mij meldde

Deze ook vriendelijke medewerker van versatel hoorde mijn verhaal aan en vroeg mij dezelfde handelingen uit te voeren. Op het moment dat ik belde brandde het lichtje rood en ik vroeg of hij mijn modem kon benaderen. Dit was niet het geval, ondanks dat het ADSL-lampje netjes groen was. Er zou een troubleticket worden aangemaakt en hiermee was het verhaal rond. Ik denk: dit gaat goed en ik wacht rustig af.
Bij de derde keer bellen (2 oktober), wederom een rood lichtje en direct iemand aan de telefoon, meldde ik dat ik de status van een troubleticket graag wilde opvragen. Er bleek geen troubleticket aangemaakt te zijn en na 20 minuten babbelen de conclusie getrokken dat er toch maar iemand langs moest komen. Er werd mij opnieuw verteld dat er een TT aangemaakt werd. Hiervan heb ik het nummer gevraagd zodat ik hierop later evt. kon terugkomen.
Vandaag werd ik dan wakker gebeld door een aardige mevrouw van Imtech die mij vroeg of het klopte of ik een klacht bij versatel had ingediend, waarna ik dit natuurlijk bevestigde, en of er donderdagmiddag iemand thuis kon zijn zodat er dan iemand langs kon komen. Ik wacht vol spanning af wat deze beste man/vrouw donderdag allemaal komt doen.
Deze eerder genoemde 20 minuten gingen ongeveer als volgt:
Deze beste man wilde graag dat ik weer een hard reset ging uitvoeren, bij het ontbreken van een computer in de buurt met een kabeltje heb ik besloten dat niet te doen, werk nl. draadloos, na tcp-optimizer tot mijn tevredenheid. Na een hard reset moet ik alles weer opnieuw instellen qua keys ed.
Dan een softreset **) uitvoeren. Hierna wel het modem weer groen, maar hiermee wordt natuurlijk niet de bron van de problemen opgelost. Hij kwam tot de conclusie dat mijn verbinding op zich wel goed moest zijn, aangezien ik op dat moment een downstream van 19mbit had. Dit komt overeen met wat ik voorheen ook terugzag in mijn statsadsl.html. toen ik hem vroeg naar de SNR waarden was hij even stil en moest dit opnieuw ophalen vanaf de DSLAM. Dit bleek met >6 dB in orde te zijn. Aansluiten direct op de ISRA was niet mogelijk. Hij wilde de splitter er tijdelijk tussenuit halen zodat hiermee na te kijken was of deze misschien van negatieve invloed was op mijn verbinding.
*) Harde reset = 15 sec op init drukken, power lampje wordt rood, vervolgens de stekker eruit en er weer in.
**) Soft reset = 2x achter elkaar het initknopje kort indrukken