Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 17:18:
[...]
Hoedje, nu ik lees dat jij zowel de Etymotic en Shure E4C hebt, wil ik graag weten of er echt een 'groot' verschil zit tussen die 2. Ik zit namelijk te twijfelen. Etymotic 150, Shure 300...
Is de meerwaarde terecht?
/me Hoedje verkoopt graag zijn Shures voor 300 euro! Koop ik daarna nieuwe voor 200 euro
Ik heb ze niet allebei, ik heb een keer een ochtend samen met een vriend vergeleken en kort geleden een week lang de Etymotics van een vriend mogen lenen

. M'n ervaringen staan vast nog ergens in het topic.
Ik heb ze toch maar ff opgezocht:
Goed ik heb vandaag even mogen checken. De Etymotics zijn heel anders als de Shure E4. Het geluid doet, bij een hele korte indruk, iig niets tot weinig onder voor de Shures (mid en hoog). Het enige wat mij opviel is de wel heel povere bassweergave, maar ik heb alleen getest met de biflange tips en ook maar heel kort, dus wellicht heb ik niet een goede seal gekregen.
Maar wat mij vooral opviel en m'n vriend al aangaf (zeker na het zien van de shures) is de afwerking. De plugjes zijn klein. Maar het draadje is hartstikke dun, raakt makkelijk in de knoop en ziet er ook zeer kwetsbaar uit. De verbindingen tussen het draadje en de plug en aan de andere kant de dopjes is ook niet zo mooi afgewerkt als bij de shures. Ik denk dus dat ze zeker qua duurzaamheid onderdoen voor de E4.
Het dingetje zelf is vrij klein, en het ziet er wel een beetje anders uit als je ze in je oor hebt. De shures (zeker de E4) lijken op gewone oordopjes, terwijl deze gewoon recht in je oor gaan.
Ik mag ze binnenkort lenen, dus dan zal ik een iets uitgebreidere review schrijven.
Ik heb nu trouwens ongeveer een week de Etymotic ER6i geleend van een vriend en natuurlijk veel naar geluisterd. Het valt me op dat het geluid erg goed is, zeker als je kijkt dat de prijs maar ongeveer 100 euro is t.o.v. de Shure E4, is het een goede deal. Het is niet dat ze een gebrek hebben aan hoog of laag. Ik heb zelfs het idee dat ze iets meer bass hebben dan de Shure E4, maar geen of weinig heel laag. Het grootse euvel is dat ze saai klinken. Nogmaals voor dat prijsverschil mag dat ook best. Het scheelt immers de helft.
Daarnaast lijkt de constructie vrij gammel, de draadjes zijn dun en de bevestiging ziet er niet al te best uit. Toch moet ik toegeven dat als je het gebruikt, dat je daar eigenlijk niets van merkt. Naja, de dunne draadjes raken een stuk sneller in de war dan de dikke van Shure. Een echt nadeel is wel dat ze vrij ver je oor in moeten om een goede seal te krijgen, dat gaat bij de Shure's toch een stuk makkelijker/comfortabeler, ook als je ze in hebt. Daarnaast kun je het draadje niet over je oor leggen en aangezien ze standaard al meer last hebben van microphonics*, is dat vrij irritant.
*Ik weet dat het niet echt zo heet. Maar ik bedoel dus het geluid dat je hoort als je het draadje aanraakt.
&
Ik heb een tijdje de ER6i geleend van een vriend om ze uit te testen. Ze missen iig iets tov de Shure E4's. Ik heb het omschreven als dat ze saai zijn, niet echt een audiofiele term, maar ja . De bassweergave is best goed, hoog ook. Bass lijkt gelijk te zijn aan de E4's, maar zonder het hele lage, dat vond ik wel weer jammer. Het draagcomfort is heel slecht. Je moet ze er heel ver inproppen, het is moeilijk om een goede seal te krijgen en vooral te houden omdat de draadjes er gewoon uithangen. Je kunt ze niet over je oor doen. (de dopjes hebben geen L vorm zoals de E4's, maar zijn gewoon recht).
Tot slot, de Etymotics moet je voor ongeveer 100 euro kunnen krijgen en de Shure's voor ongeveer 200 euro (bijv. de hierboven genoemde inkoopactie). Bij de Etymotics krijg je minder accessoires dan de E4's, minder sleeves (opzetstukjes) en geen volume attenuator.
Ik heb er ook een draadje op headfi over geopend:
http://www6.head-fi.org/forums/showthread.php?p=1714228.
Zamorano schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 17:19:
[...]
Volgens mij heb je het niet helemaal goed gelezen of ik heb het niet goed benadrukt.
Ik ben
aardig tevreden met de Sony's maar ik wil toch graag een stapje hoger qua geluidskwaliteit. Dat wil zeggen, ik vind ze over het algemeen en qua balans niet heel slecht, maar ik weet ook wel dat het beter kan klinken omdat ik ook wel eens luister met een goede fullsize koptelefoon (Sennheiser) of gewoon via speakers/hifi en ik daarna toch wat mis als ik luister via de Sony doppen.
De ER6i had ik al afgeschreven vanwege de zwakke bass en de hogere prijs, daar ga ik ook niet meer naar kijken.
Ik neig nu toch naar de E2, volgens mij is het verschil tussen de EP630 en m'n Sony's de aanschaf niet waard. Met de E2 weet ik zeker dat ik iets beters in huis haal en voor 80-90 euro wil ik het (hele kleine) risico van een miskoop nog wel lopen.
De ER6i wordt vaak omschreven als een zwakke bass omdat de dopjes een beetje kill klinken, maar vooral omdat het zo verdomde moeilijk is een goede seal te krijgen. Als je bass belangrijk vind, dan is de Shure E2 waarschijnlijk the way to go. Maar, het geluid zal beter zijn, maar niet wereldschokkend, zoals bij het verschil EP630 - Ety's of de E3's. Het is eigenlijk gewoon een heel moeilijke afweging... alle dopjes hebben namelijk hun voor en nadelen en dan ga je dus al snel omhoog kijken. Ety's zouden ongeveer even duur moeten zijn als de Shure E2.
Maar wat belangrijk is: je hebt aangegeven naar wat voor muziek je luisterd, maar het is ook belangrijk om te weten of je een bass liefhebber bent, of meer van neutraal geluid houd. De EX71 zijn vrij bassig, dus als opvolger is de Shure E2 dan vrij logisch. Maar mocht je naar een neutraler geluid willen, dan zou ik de Shure E3 of Ety's aanraden.
[
Voor 21% gewijzigd door
Hoedje op 16-12-2005 17:37
]
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."