Gadgeteer schreef op woensdag 21 november 2007 @ 10:11:
Persoonlijk heb ik goede verwachting dat Tmobile ook wel weer met iets concurrerends komt. Het PIT(+) abo bestaat al weer een tijdje. Ze hebben echt hun ogen niet dicht voor wat de concurrentie doet.
Verder is het aan een kant misschien wel jammer dat de snelheid iets lager is, aan de andere kant zijn de overige voorwaarden wel lekker, volgens mij is Tmobile de enige die echt onbeperkt dataverkeer toelaat zonder (al dan niet gehanteerde) limiet en waarbij je gewoon een laptop mag aansluiten.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik me (nog) niet met het streamen van radio enzo heb bezig gehouden maar volgens mij moet dat met PIT+ wel lukken.
Persoonlijk verwacht ik totaal geen verandering.
Als PIT wordt opgewaardeerd, naar bv pit+ snelheid. Moet Pit+ ook omhoog gaan.
Deze ketting reactie zorgt ervoor dat ze het allerduurste abbo van 1800kbit van 69,95 pmaand zullen moeten verhogen om het aantrekkelijk te houden. Het verhogen van dit abbo is waar de meeste kosten zullen zitten. Dit houdt in dat ze over moeten stappen op een nieuwe hsdpa standaard, die tot 3,6 mbit ondersteund.
Scenario:
Stel dat de abbos als volgt worden:
PIT: 192/32kbit
PIT+: 384/128kbit
Internet Totaal: 1800kbit/384kbit
Internet Totaal Plus: 3200kbit/512kbit
Bij deze overschakeling lopen ze het risico dat veel mensen over zullen stappen op PIT+, en dit gaan gebruiken icm VOIP, waardoor als dit mainstream wordt, de inkomsten aanzienlijk kunnen dalen.
Internet Totaal: Dit abbonnement zal waarschijnlijk de gebruikers van Internet Totaal Plus weg trekken, omdat 1800kbit ruim voldoende is voor een verbinding waarmee hoofdzakelijk mobiel gewerkt wordt, of op locaties waar geen internet is. Maar downloaden ed. doen de meeste wel op een vaste lijn.
Zo zie je dat een snelheidsverhoging T-Mobile vrijwel alleen maar verliesgevende gevolgen zal geven. Ze kunnen uiteraard ook een datalimiet gaan hanteren om het VOIP gebruik tegen te gaan, maar dan is PIT geen onbeperkt abbo meer, en komen ze kwa concurrentie tegenover Vodafone.
Nee, ik heb het vermoede dat het nog lang kan duren voordat de snelheid verhoogd wordt, de capaciteit en technologie is er, maar de steeds slimmere telefoons icm VOIP zijn nu eenmaal een struikelblok om onbeperkte data abbonnementen tegen goedkope tarieven met een hoge snelheid aan te bieden.
Ik zie de snelheden echter wel veranderen zodra je bijvoorbeeld, kunt beeldbellen voor dezelfde prijs als je nu spraakbeld, of wanneer er een andere killer app mainstream wordt, die voor t-mobile de dataverhoging economisch rechtvaardigd.