Zo, ik ben nu op naRose lvl 40, en nu kan ik zo ongeveer wel zeggen waar het heen gaat
Als eerste de chars, nog steeds hetzelfde, geen nieuwe hairstyles of faces en nog even saai als eerst.
Skills zijn overgenomen en zoals in prose, met alweer andere namen.
Verder zijn er ook "unieke" skills die een goud rantje hebben maar over het algemeen zijn die vrij nutteloos.
Voor Muse heb je ignition, die op zich een kopie is van ice blast, hetzelfde maar dan rood eruit ziet, het dubbele mp gebruikt, dus eigenlijk compleet nutteloos, maar hij heeft een eigenschap die dex muses lekker vinden: je hebt niet perse een staff of wand nodig om het te casten.
Dan is er eentje die meen ik extra snelheid geeft ten kosten van defence, lekker nutteloos ook.
En dan is er nog een passive, eentje die extra def en mp decrease (JAAAA!

) geeft, body-mind link, geweldig gewoon, hadden ze ook de iruja-battle-cleric-skill kunnen noemen

Voor andere jobs is er iets soortgelijks ongeveer, maar heb niets opmerkelijks gezien wat er echt uit sprong.
Daarbij hebben ze de emotie skills zoals we ze in pRose zagen standaard erin gezet, wat wel handig is, met het enige verschil dat ze self target, zelfde effect als linksboven op je eigen naam klikken geeft, weggelaten hebben, wat ik ook useless vond, maar je kunt het wel los kopen bij de npc...)
Healing en Cure zijn nu wel beter afgesteld dan in pRose, ze casten nu sneller dan pRose (gebedje) en healen meer (was ook wel nodig, 110 hp @ lvl 3 met oge cast time is dus useless)
De cast times van specials (aoe attacks en andere attacks) liggen hoger dan in iRose, maar veel lager dan in pRose, en het is niet storend.
Main quest is een exacte kopie van prose, die begint wat anders, quest zijn op zich hetzelfde maar die kun je nu alleen op een bepaald lvl telkens doen, en daardoor blijft ie ook nie tconstant in je quest screen staan.
Maps, exact hetzelfde nogsteeds, namen zijn van veranders en Beach of Genzi is nu Kenji Beach (rotnaam, koreaan die geen kanjii kan spellen XD)
Equip en wapens hebben nu weer andere namen, maar logischere namen dan pRose (demon bla bla blaat versie??? yea right), daarbij zijn sommige namen in ere hersteld van de originele rose.
Stats (ook de modifiers, aka extra stats) extra hp en mp dat een vest add is veranderd, bepaalde equip heeft nu altijd standaard al een modifier waardoor je soms wel 3 modifiers hebt na appraisen, en de stats die erop komen zijn gelijk aan prose.
Beste stats die je kunt hebben zo ongeveer zijn +5int/con/str/whatever, +10 attack power, +8 extra dodge.
Let wel dit is voor equip tot een lvl 50 want lvl 60(+) equip heb ik nog niet gezien anders dan de npc clothing.
Tot nu toe kun je equip en wapens niet refinen, of er gems inzetten, en bij bepaalde blauwe kleuren items (legend, elven, etc) zit nu een glow (+7 wat ik erg lelijk vind maar ok).
lvl systeem is van prose waarbij je telkens op de tientallen meer xp moet behalen dan normaal.
Dit is op zich wel vervelend, maar de mobs sluiten er tenminste nu wel op aan kwa moeilijkheidsgraad en dat was in prose niet echt.
Verder heb ik gelezen dat mensen het moeilijker lvl'en vinden in naRose/pRose dan de originele rose maar das niet waar, die gekken zijn gewoon hun g7's gewend waardoor je tot lvl 40 kan komen binnen een dag... zucht.
Wat ze ook van pRose hebben overgenomen is dat je staand je hp en mp kan recoveren, wat erg handig is, en werkt hier snelelr dan in pRose, en dit bevorderd het gamen heel erg met dit nieuwe lvl systeem (merk zelf dat ik veel midner doodga, red mij vaak waar ik anders dood zou zijn gegaan, dat bijvoorbeeld je net geen fruit meer kan gebruiken omdat je te laat klikt, dis is bijna helemaalverleden tijd

)
Food, exacte kopie weer van pRose, al snap ik niet precies waarom want nu recoverd het veel, heel veel (done meet 1300 hp voor 325z np prijs), nadeel is dat het slomer recovered dan in de originele iRose, maar sneller dan in pRose (godzijdank, mijn gebeden zijn verhoord)
Drops, equip dropt nu even vaak, charm heeft nu 100% zeker daar geen invloed op, sen nog steeds wel op de hoeveelheid, en in deze versie is het 100% zeker dat je door een hoge charm eerder word aangevallen (beweerde ik altijd al) met het grappige feit dat vooral kings je dan wel lusten (XD)
Mobs zijn wat beter afgesteld, minder agressief dan in pRose (dat was daar dus echt niet normaal)
en ze doen minder criticals dan in pRose (haleloeja, god bestaat dus echt XD)
Staan nog wel op dezelfde locaties dan in tRose van voor de reset, niet zoals in pRose dus, met enkele uitzonderingen, dat je bijv ook jelly beans ziet springen in een klein hoekje van breezy hills (heeft die map eindelijk ook eens een goede passende, niet klungellige naam gekregen) en daar ook gevlekte rupsies ziet die ik daar echt nooit eerder heb gezien, de dalphings daar hebben ze nu wel op wat meer plekken neergezet gelukkig (quest object nu voor 3 quests, was in pRose the horror om die quests te doen)
Scrolls, dance scrolls zijn de enige die nog over zijn, geen teleport scrolls meer, wat het grappige hiervan is dat ik daar in pRose zeker behoefte aan had maar zolang je veel partied in de naRose versie omdat het beter afgesteld is mis je het veel maar dan ook echt veel minder, nu kan ik er niet zo zeer mee zitten dat die er niet meer zijn.
Bloodscrolls, spark charms en dat soort grut is er ook niet meer, waren ook alleen maar irritant (voor de reset van iRose waren ze dat niet, maar daarna met dat dupen waren ze echt heel irritant, vond ik zo)
Carts, zelfde carts als in iRose, in pRose was de movement snelheid ietswat anders maar hier geen last van, lekker van ouds.
Uiterlijk, bepaalde fonts zijn veranderd, en wat als eerst opvalt zijn de fonts om de wegen naar andere maps aan te geven, veel beter leesbaar nu.
De manier waarop je met npc's praat is nu zoals in pRose, mooier en beter leesbaar

Font type van skills en party menu zijn zoals nu in pRose, met dezelfde bug overgenomen, dat ze niet verdeeld worden over twee regels waardoor je sommige skill names niet goed kan lezen, en je party lvl onmogelijk kan lezen.
Bugs, anders dan dat ik hierboven genoemd heb is het zo dat (kan zijn dat het bewust zo gedaan is) healing en cure en fruits (dus healende dingen) soms niet werken, ofwel "mislukken" (je raakt je fruit niet kwijt en verliest geen mp maar moet wel de casttime afwachten)
Dit zat er altijd al wel in maar na de reset kwam het vaker voor, in pRose was het irritant, en nu ligt het ergens tussen voor en na de reset in, dus zeker niet irritant.
lag op drukke punten schijnt afgenomen te zijn, met hetzelfde aantal users, dus dat is ook wel een voordeel.
The verdict
Mja, overall is het gewoon veel beter geworden, en ik vind nu dat het het betalen waard is, dat je slomer zou lvl'en is niet waar, integendeel als je je persoonlijke buffende fairy krijgt (random, all jobs) dan gaat het zelfs sneller dan voorheen, waardoor het mij gelukt is op dat moment als ik solo wel 3 lvl's in 1 uur (tijd dat de buff duurt (!) te doen, je char voelt dan opeens 5 lvl's hoger aan.
Als ze nog aktief gaan optreden tegen hacken, en de support met ook de patches met uitbreidingen en fixen (zou niet weten wat er gefixt moet worden dat het niet op een wekelijkse onderhoudsbeurt kan wachten) een beetje tijdig komen, dan is deze game zeker die 8pond, ofwel een 11 euro zo uit mijn hoofd, zeker waard.
Ze hebben al aangegeven dat uitbreidingen gelijktijdig met kRose komen, en ze zijn daar veel verder, dus dat komt ook wel goed)
Het enige wat wij niet weten is of eRose een exacte kopie wordt van naRose, maar ik denk haast van wel, ze gaan niet nog eens een ander systeem introduceren lijkt mij (jRose en kRose heb ik gespeeld en voor zover ik na kon gaan identiek, lijkend op rose van voor de reset met extra uitbreidingen, pRose was compleet anders en was duidelijk een door ontwikkeling van iRose van na de reset met stukken uit de uitbreidingen van j/kRose, en naRose(eRose?) gebruikt hetzelfde systeem als van pRose, en kan helaas niet meer nagaan of dat nu identiek is of niet, maar ik denk zo dat er dus maar feitelijk 2 verschillende versies nog bestaan)
Het enige waar ik nog over inzit is het 2nd job verhaal (geloof niet zo in 3rd job vooralsnog) want dat past nu niet helemaal in de game, want Luna heeft ook maar een paar mappen die lvl 100+ zijn, maar dit alles zal wel goed komen.
Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het nog wel, aangezien niet iedereen hier een naRose account heeft en al een wat hoger lvl is.
In naRose is er nu een grote community van lvl 1-40 players en boven de lvl 50 zie je haast niets, zijn nu 2 clans en misschien 20 mensen met een cart tot dusver, en dat is alles.