Centrino ondervolt topic!

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 9.072 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2006 @ 19:55:
[...]

Ik draai met dezelfde waardes, alleen bij 13x 1,004
Maar mijn CPU speed is wel gedaald naar 1,3 ipv 1,7.
Is het ook mogelijk om binnen NHC te zorgen dat hij gewoon op 1,7 draait als ik hem op net stroom heb draaien??
Rechtermuis op het icoontje -> max performance.

Je kunt in het programma exact instellen wat je wil doen. Ik heb netstroom -> max performance (1500mhz)
batterij -> battery optimized (600mhz bij mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tnx het werkt nu idd goed bij mij. Mijn CPU werd eerst standaard 85 graden. Nu schommeld hij lekker tussen de 45 en 65 graden. Slaat die vervelende fan ook niet de hele tijd aan. Eerst leek het wel of hij wou opstijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdvlist2
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Na een lange tijd van stilte rondom NHC is er gisteren en vandaag een nieuwe versie verschenen van NHC.

De release note tov versie 1.10 beta 3 zijn als volgt.
NHC 2.0 - Pre-Release-02 (01.08.2006)
- fixed the bug (Count must be positive...) that interrupted the loading of NHC on some systems.
- fixed the bug (Read Processor Policy failed) on Windows 2000
- To-Do: prepare the release 2.0, AMD Voltage Control support,
- change CPU temperature warning to CPU temperature clockdown

NHC 2.0 - Pre-Release (31.07.2006)
- add ACPI Control System (powerfull and open source) -> see main features for more details
- updated the ACPI Thermal Zone
- removed the Intel Core Duo CPU Speed bug
- add CPU Speed Control for Windows 2000 and Windows Vista (preliminary)
- add Custom Dynamic Switching Speed Up and Slow Down delay
- add large Battery Icon for the TaskBar
- add alternative function to detect the "System Power Status". This is a workaround on system
- that have problems with the keyboard or touchpad when using NHC.
- add possibility to change the ATI Powerplay settings
- add nVidia Powermizer support
- add LCD Brighntess support (in combination with ACPI Control System)
- updated the system tray menu for the professional version and add new profile icons
- add possibility to change the profile after a defined user idle time.
- add XML settings file (settings.xml)
- updated the nhcDriver
- removed the nhcACPI driver (not longer necessary)
- removed the nhcsafe.exe file (not longer necessary)
- updated the nhc webpage and nhc help file
- removed bugs and problems
- To-Do: prepare the release 2.0, AMD Voltage Control support,
Je kan 'm hier downloaden.
Let op, verwijder eerst de oude versie en zorg ervoor dat je .Net Framework 2.0 draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:05
Sinds kort heb ik een Dell Inspiron 6400 met een Core Duo T2500. Maar ik kan de voltages niet onder de 0,950v krijgen (dat is al standaard op multiplier 6), ligt dit aan de Core Duo support van NHC of aan het moederbord? Daarnaast heb ik bij de Core Duo ook totaal geen idee hoe ver ik ze zou kunnen verlagen is er hier al een tabbelletje voor?

[ Voor 5% gewijzigd door heintjeput op 02-08-2006 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:15
NHC 2.0 werkt bij mij niet, krijg een foutmelding. 1.10 beta 3 werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Opgelost, ACPI map leegmaken was de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dytzox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-12-2023
die 2.0 is niet echt een aanrader. ik mis nu hoe heet me cpu word in me taakbalk. en deze beweerd dat ik altijd 9.12 uur met me accu kan doen..... dis op me sony vaio.

vind em niks...

(edit, na de laptop opnieuw te hebben gereboot was de bat weer goed..) alleen mis ik nu de cpu temp in me taakbalk nog..

[ Voor 25% gewijzigd door Dytzox op 06-08-2006 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 11:09
Advanced Settings -> Show CPU temp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Hij kan mijn CPU temp niet uitlezen terwijl ik toch niet zo'n zeldzame CPU heb (Core Duo T2400).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Hij kan de temp van mijn Pentium M735 (de 1.7GHz) ook niet uitlezen, kon ie met de voorgaande versies ook al niet, nu nog steeds niet. De M735 gaat al jaren mee, zal toch wel ergens anders aan liggen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dytzox
ik kan me temp wel zien in het programma, maar met die oudere versie kon je je temp gewoon bij de pictogrammen zetten. deze optie mis ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarcoC schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 17:16:
Hij kan mijn CPU temp niet uitlezen terwijl ik toch niet zo'n zeldzame CPU heb (Core Duo T2400).
Dat kan kloppen.

Ik heb er niet eens een tempsensor opzitten zover als ik weet. Is bij meerdere mensen zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 20:11

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Bij mij net zo... :(

Ici kann uw Werbung staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Nou, Everest Ultimate Edition kan mijn CPU temp wel uitlezen, evenals dit programmaatje. Lijkt mij dat de fout dan bij NHC ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:22

Quakie

quakelen

Iemand al aan het stoeien met die ACPI tables?

Het zou nou zo moeten zijn dat je je eigen ACPI table kan maken en dat NHC deze uitleest en gebruikt. O.a. je brightness, fan control en WLAN adjustments zou mogelijk moeten zijn.

Nu heb ik hier zitten stoeien, maar krijg het niet voor elkaar. Ik heb geen populaire notebook (BenQ JoyBook 8100) en moet het dus zelf zien te bouwen.

Alles werkt hier, maar me temp is 42 graden en is precies de omslagpunt om me fan aan te laten springen. En je raadt het al.. deze maakt een pokkeherrie. Ik wil dus via z'n ACPI table voor elkaar krijgen dat deze pas bij 48 aanspringt.

oja even een edit:

Mochten jullie populaire notebooks gebruiken zoals die van Asus, Acer, etc dan vind je bovengenoemde ACPI files op NHC forum: http://www.p35-forum.de/board/thread.php?threadid=4574

[ Voor 14% gewijzigd door Quakie op 14-08-2006 14:20 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsalden
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-06 20:38
Er is een nieuwe versie van Notebook Hardware Control uitgekomen, namelijk de pre-release 3. Hierin is onder andere de battery lifetime bug opgelost.

Volledig overzicht van wijzigingen:
NHC 2.0 - Pre-Release-03 (14.08.2006)
- add ACPI Control System functions to read and write Field values -> see main features for more details
- updated the ACPI Control System classes for Samsung and ASUS Notebooks
- add xml configuration files to select the right ACPI Control System classes
- fixed the bug (object reference not set...) that interrupted the loading of NHC on some systems.
- fixed the NVIDIA PowerMizer Bug (Battery and AC online settings were exchanged)
- fixed the battery lifetime bug
- To-Do: prepare the release 2.0, add more ACPI Control System classes, AMD Voltage Control support, change CPU temperature warning to CPU temperature clockdown
Deze versie is hier te downloaden.

A computer is almost human - except that it doesn't blame its mistakes on another computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 16:36
Quakie schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 14:18:

Het zou nou zo moeten zijn dat je je eigen ACPI table kan maken en dat NHC deze uitleest en gebruikt. O.a. je brightness, fan control en WLAN adjustments zou mogelijk moeten zijn.

Nu heb ik hier zitten stoeien, maar krijg het niet voor elkaar. Ik heb geen populaire notebook (BenQ JoyBook 8100) en moet het dus zelf zien te bouwen.

Alles werkt hier, maar me temp is 42 graden en is precies de omslagpunt om me fan aan te laten springen. En je raadt het al.. deze maakt een pokkeherrie. Ik wil dus via z'n ACPI table voor elkaar krijgen dat deze pas bij 48 aanspringt.

oja even een edit:

Mochten jullie populaire notebooks gebruiken zoals die van Asus, Acer, etc dan vind je bovengenoemde ACPI files op NHC forum: http://www.p35-forum.de/board/thread.php?threadid=4574
bij mij staat dat de acpi niet geconfigureerd is :?

op die link van je staat een file voor mijn laptop (m6ne) maar wat moet ik met die file? *.dsl is het.. maar waar moet ik dat kwijt en wat kan ik er mee? :$

edit: mn duits is nogal roestig merk ik :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

low_n_slow schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 19:08:
[...]
bij mij staat dat de acpi niet geconfigureerd is :?

op die link van je staat een file voor mijn laptop (m6ne) maar wat moet ik met die file? *.dsl is het.. maar waar moet ik dat kwijt en wat kan ik er mee? :$

edit: mn duits is nogal roestig merk ik :')
Volgens mij moet je die files dan downloaden en plaatsen in het mapje ACPI onder mapje Notebook Hardware Control. NHC restarten en dan moet er staan ACPI geconfigureerd staan.

Ik ben nog steeds op zoek... goede les voor me volgende laptop.. koop er een die iedereen dan koopt lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german8
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 10:39
Quakie schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 14:18:

Het zou ..............................krijg het niet voor elkaar. Ik heb geen populaire notebook (BenQ JoyBook 8100) en moet het dus zelf zien te bouwen.
Ik heb hetzelfde probleem en ben er inmiddels achter dat er maar weinig Clevo eigenaren zijn die in C# kunnen programmeren. Het zal waarschijnlijk nooit beschikbaar komen voor mijn lappie, snik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

KlaasHof schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 17:46:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem en ben er inmiddels achter dat er maar weinig Clevo eigenaren zijn die in C# kunnen programmeren. Het zal waarschijnlijk nooit beschikbaar komen voor mijn lappie, snik.
Helaas is mijn duits aardig slecht, maar wat ik er van begreep zijn ze aardig helpfull als je het lief vraagt...
Op de site staat een "how to"" om de data van je laptop te verkrijgen, diegene die wilt kan dan aan de hand van die twee files jou ACPI table schrijven ongeacht welke laptop.
Ik ben zelf te leek achtig om zelfs die twee files te maken. Wat ik ook probeer met de Intel tool krijg geen files die nodig zijn voor hun om de ACPI table te schrijven in C#

Het gehele idee hier achter is via de "community" de ACPI tables vol te krijgen. Deze worden dus per NHC update groter aangezien maker gezegd heeft dat hij gemaakte ACPI tables standaard gaat toevoegen aan NHC. Kortom, je kan users/leek aardig helpen als je in C# je mannetje staat.

(hoop dus dat ik nu GOT-ers aanspoor om ACPI Tables te schrijven voor mede tweakers hehehe :+ )

[ Voor 19% gewijzigd door Quakie op 22-08-2006 21:37 ]

• catchingfire
Release Notes of Notebook Hardware Control

NHC 2.0 - Pre-Release-04 (01.09.2006)
- removed the voltage control bug of the earlier NHC 2.0 Pre-Releases -> IMPORTANT BUG FIX!
- (example: System locked up on CPU Speed Max. Performance)
- removed the problem "Error initializing ACPI control system"
- (some systems had this problem)
- To-Do: prepare the release 2.0, add more ACPI Control System classes, AMD Voltage Control support,

http://samsung.schwippi.de/files/nhc_2.0_pre_release_04.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,
Kzit hier met een serieus probleem.....

Ik heb een pentium M 730 1600Mhz en als ik NHC run staat deze op 1200Mhz en dit op maximale instellingen, kan iemand mij helpen deze op 1600 te krijgen ? Het probleem zit hem niet in NHC maar eerder in iets anders XP of zo misschien ?
Ik werk dus blijkbaar 400Mhz onder mijn specs.
De instellingen zijn maximaal dus multiplier 12X en 1,308V en hij blijft 1197Mhz aangeven ipv 1600

Hopelijk komt de reply ook op mijn email

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:21
In je bios de fsb op 133MHz zetten want dit staat nu op 100MHz.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:35
heintjeput schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 11:17:
Sinds kort heb ik een Dell Inspiron 6400 met een Core Duo T2500. Maar ik kan de voltages niet onder de 0,950v krijgen (dat is al standaard op multiplier 6), ligt dit aan de Core Duo support van NHC of aan het moederbord? Daarnaast heb ik bij de Core Duo ook totaal geen idee hoe ver ik ze zou kunnen verlagen is er hier al een tabbelletje voor?
ik heb hetzelfde probleem.
speedstep is er zelfs zinloos door geworden, ik draai alle multipliers stabiel op 0.95 volt.
ik durf te wedden dat als het voltage verder om laag kan de 6X multiplier makkelijk naar 0.7 moet kunnen.

Met wat rondkijken kwam ik tot de conclusie dat het een limitatie is van de chipset voor de yonah...
Bummer!

[ Voor 24% gewijzigd door Makkelijk op 27-09-2006 17:19 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:19
Ik zal binnenkort de startpost maar eens updaten, en er ook een stukje van RMclock bij zetten. Ik heb het idee dat deze minder system recources gebruikt, het is alleen wel moeilijker instellen.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dekaasboer schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 23:27:
Ik zal binnenkort de startpost maar eens updaten, en er ook een stukje van RMclock bij zetten. Ik heb het idee dat deze minder system recources gebruikt, het is alleen wel moeilijker instellen.
Goed idee! Ik gebruik nu RMclock maar sommige opties snap ik toch nog niet zo goed. Ik heb er in ieder geval al wel m'n doel mee bereikt: een lagere spanning op de CPU bij gebruik van de batterij :)

• catchingfire
Ik heb een Cybermaxx laptop (== Medion MIM2060, de kleine witte laptop van 't Kruidvat) met een Pentium-M 735 (1.7GHz, 400MHz FSB). In de bios kan ik helemaal *niks* instellen wat betreft multipliers of wat dan ook.

Stel ik prik een Pentium-M 755 (2.0GHz, 400MHz FSB) in de socket... wat gebeurd er dan???
Blijft m'n systeem denken dat het een 735 is en gaat de 755 gewoon op 1.7GHz draaien? Of snapt ie er helemaal niks van en doet ie niks? Of ziet "Centrino" een snellere CPU en denkt: ik kan een hogere multiplier gebruiken en gaat ie wel op 2.0GHz draaien???

• peke
Met de bios kan het mss niet maar met CHC of RMclock kan het wel (naar beneden).
Een potentiële upgrade hangt er maar vanaf of je huidige cpu vastgesoldeerd zit op het mobo of niet.

• catchingfire
corpseflayer schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 14:48:
Met de bios kan het mss niet maar met CHC of RMclock kan het wel (naar beneden).
Een potentiële upgrade hangt er maar vanaf of je huidige cpu vastgesoldeerd zit op het mobo of niet.
Hij zit niet vastgesoldeerd, dus het fysiek vervangen van de CPU is geen probleem. Maar ik vind de gok van het "investeren" van bijna 300 euri in een CPU die het wellicht niet doet wel behoorlijk riskant.

• dsalden
Volgens mij moet ge de cpu gewoon kunnen vervangen zolang deze cpu maar ondersteund wordt door het moederbord. Ik heb zelf geen ervaring met het vervangen van cpu's in notebooks, maar het lijkt mij toch logisch dat de bios hem herkend als 755 en dat deze dan andere multipliers gaat gebruiken.

A computer is almost human - except that it doesn't blame its mistakes on another computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdvlist2
  • Niet online
Op de site van NHC is een download / update te vinden zodat NHC 2.0 PR04 ook over weg kan met Core Duo en Core 2 Duo processoren.

Directe link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:05

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Is het mogelijk dat wanneer je een verkeerd ACPI profiel in NHC (voor de controls van audio/w-lan/brightness etc.) aan je eigen laptop toewijst? Want dacht even te proberen of de ACPI van de ASUS A6 serie zelfde zou werken als die van de F3 serie (erg dom achteraf...) Heb zelf de ASUS F3Ja.. maar daar is nog geen ACPI profiel van te vinden...
Het probleem wat ik nu heb opgelopen, en ik vermoed dat het hierdoor komt, is dat mijn onboard soundkaart niet meer de speakers van mn laptop uitschakeld wanneer ik een koptelefoon in de headphone out plug...

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dytzox
Is er ook zoiets voor linux?

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsalden
Heb het zelf nog niet getest maar hier is een kernelpatch te vinden voor het undervolten van een centrino systeem.
https://www.dedigentoo.org/trac/linux-phc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
catchingfire schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 10:46:
Ik heb een Cybermaxx laptop (== Medion MIM2060, de kleine witte laptop van 't Kruidvat) met een Pentium-M 735 (1.7GHz, 400MHz FSB). In de bios kan ik helemaal *niks* instellen wat betreft multipliers of wat dan ook.

Stel ik prik een Pentium-M 755 (2.0GHz, 400MHz FSB) in de socket... wat gebeurd er dan???
Een update: dit werkt! Ik heb op ebay een goedkope gebruikte Pentium-M 755 (2.0GHz) gescoort, nou het was letterlijk plug & play. Werkte meteen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:41

Theo

moederbord

Maar merk je ook enig verschil in preformance?? Je bent van 1.7 naar 2.0 Ghz gegaan, dat is een 15-20% verschil in preformance.

Waarom ben je eigelijk niet gegaan voor de pentium-m 750? Deze heeft een fsb die 33% hoger ligt dan de 755.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
theodouma schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 17:40:
Maar merk je ook enig verschil in preformance?? Je bent van 1.7 naar 2.0 Ghz gegaan, dat is een 15-20% verschil in preformance.
De performance neemt inderdaad lineair toe bij de Pentium-M's. 15-20% is natuurlijk geen gigantisch verschil maar wel merkbaar. Ik werk veel met foto's op deze laptop en dat gaat nu net een tikje soepeler.
Zoals ik al zei, de CPU was niet duur op Ebay dus vond ik het wel een aardig experiment, een gloedjenieuwe kost hier ~300 euro, dan is het een ander verhaal.
Waarom ben je eigelijk niet gegaan voor de pentium-m 750? Deze heeft een fsb die 33% hoger ligt dan de 755.
Ehm... da's niet bepaald plug 'n' play dus he. M'n laptop heeft een Intel 855 (Montora) chipset, een 533FSB Pentium-M draait alleen op een Intel 915 (Sonoma) chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 06:07

Bob

dsalden schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 19:09:
[...]

Heb het zelf nog niet getest maar hier is een kernelpatch te vinden voor het undervolten van een centrino systeem.
https://www.dedigentoo.org/trac/linux-phc/
Die kernelpatch werkt prima, hier met Ubuntu Dapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een probleem met mijn M6V ik heb notebook hardware control gebruikt, dit ging een hele lang tijd perfect! maar vanmiddag veranderde mijn CPU speed in eens in 1.3 ipv 1.73 (PM740) ik krijg dit niet meer goed, iemand een idee?? neem aan dat de FSB op 100 staat ipv 133 maar dit kan ik niet in mijn bios veranderen. Help!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Zijn er tweakers metPentium M 2.0 Ghz 533Mhz (Dothan) cpu?

Ik zit nu te prutsen met NHC maar ik snap het niet helemaal.
Hoe kan ik nou snel en gemakkelijk erachter komen hoe laag ik mijn cpu kan undervolten? Uitleg graag.

(Ik heb in het verleden mijn pc eens overgeclockt van 2,4 naar 2,66 Ghz, hoger kon niet vanwege pci bus voltage...(geen netwerk/geluidskaart kunnen vinden)
Als ik het voltage van mij cpu van mijn notebook aanpas, en hij loopt vast, hersteld ie zich zelf weer? of moet ik dan zitten prutsen met een bios batterijtje :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdvlist2
  • Niet online
willy1986 schreef op maandag 06 november 2006 @ 18:06:
Zijn er tweakers metPentium M 2.0 Ghz 533Mhz (Dothan) cpu?

Ik zit nu te prutsen met NHC maar ik snap het niet helemaal.
Hoe kan ik nou snel en gemakkelijk erachter komen hoe laag ik mijn cpu kan undervolten? Uitleg graag.

(Ik heb in het verleden mijn pc eens overgeclockt van 2,4 naar 2,66 Ghz, hoger kon niet vanwege pci bus voltage...(geen netwerk/geluidskaart kunnen vinden)
Als ik het voltage van mij cpu van mijn notebook aanpas, en hij loopt vast, hersteld ie zich zelf weer? of moet ik dan zitten prutsen met een bios batterijtje :?
Trial en error. Om je een idee te geven.
De standaard voltages van mijn pm-750 (1.86) zijn:
800 MHz 6x 0.988V
1,06 GHz 8x 1.084V
1,20 GHz 9x 1.116V
1,33 GHz 10x 1.164V
1,46 GHz 11x 1.212V
1,60 GHz 12x 1.260V
1,73 GHz 13x 1.292V
1,86 GHz 14x 1.356V

Die van mij draait stabiel op:
800 MHz 6x 0.700V
1,06 GHz 8x 0.764V
1,20 GHz 9x 0.812V
1,33 GHz 10x 0.860V
1,46 GHz 11x 0.908V
1,60 GHz 12x 0.956V
1,73 GHz 13x 1.004V
1,86 GHz 14x 1.052V

13x en 14x kunnen wel een stukje lager, maar met name met gamen en vooral AoE3 vlogen er soms uit met een één of andere vage error. Gewoon de korte test draaien en als het voltage te laag is wordt het vanzelf hersteld. Indien hij de test overleeft en later toch lastig wordt, kan je het voltage altijd weer verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
Heb vanacht er even voorgezeten. Hieronder vind je mij voltages van mijn P-M 2.0 Ghz Dothan cpu
800 MHz 6x 0.700V
1,06 GHz 8x 0.748V
1,33 GHz 10x 0,812V
1,60 GHz 12x 0.956V
1,86 GHz 14x 1.036V
2,00 Ghz 15x 1.068V

(Waar kan ik simpel mijn voltages copy/pasten?)

Op accu werkt ie ong. 3 uur (indicatie) en de cpu temperatuur is 46 graden in NHC en Everest/Speedfan zeggen mij dat de cpu 26 graden is? :?

Wat ik wel jammer vind; als ik een spelletje wil spelen zoals NFS MW hij nog steeds flink hapert, terwijl NHC op max performance / dynamic switching staat... blijkbaar werkt mijn 6600 Go alleen op full speed als hij op netstroom zit. :?

[ Voor 7% gewijzigd door willy1986 op 07-11-2006 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_nv40_man
  • Laatst online: 13-06-2022
willy1986 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 13:36:
Heb vanacht er even voorgezeten. Hieronder vind je mij voltages van mijn P-M 2.0 Ghz Dothan cpu
800 MHz 6x 0.700V
1,06 GHz 8x 0.748V
1,33 GHz 10x 0,812V
1,60 GHz 12x 0.956V
1,86 GHz 14x 1.036V
2,00 Ghz 15x 1.068V

(Waar kan ik simpel mijn voltages copy/pasten?)

Op accu werkt ie ong. 3 uur (indicatie) en de cpu temperatuur is 46 graden in NHC en Everest/Speedfan zeggen mij dat de cpu 26 graden is? :?

Wat ik wel jammer vind; als ik een spelletje wil spelen zoals NFS MW hij nog steeds flink hapert, terwijl NHC op max performance / dynamic switching staat... blijkbaar werkt mijn 6600 Go alleen op full speed als hij op netstroom zit. :?
Je hebt de powermizer op max performance staan? Check anders even met everest tijdens atit-tool scannen ofzo of de clocks wel omhoog gaan in 3d. Maar ik kan hier met een Medion MD95500 gewoon forceren dat ie op max snelheid draait op de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
The_nv40_man schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 14:14:
[...]

Je hebt de powermizer op max performance staan? Check anders even met everest tijdens atit-tool scannen ofzo of de clocks wel omhoog gaan in 3d. Maar ik kan hier met een Medion MD95500 gewoon forceren dat ie op max snelheid draait op de accu.
Op accu:
Grafische Processor Eigenschappen
Video kaart nVIDIA GeForce Go 6600
GPU Codename NV43M
PCI-apparaat 10DE / 0148
Transistoren 143 miljoen
Procestechnologie 0.11u
Bus Type PCI Express x16 @ x16
Geheugengrootte 256 MB
GPU Kloksnelheid 100 Mhz
RAMDAC kloksnelheid 400 Mhz
Pixel Pipelines 8
TMU Per Pipeline 1
Vertex Shaders 3 (v3.0)
Pixel Shaders 1 (v3.0)
DirectX hardware ondersteuning DirectX v9.0c
Pixel Fillrate 800 MPixel/s
Texel Fillrate 800 MTexel/s

Geheugenbus-Eigenschappen
Bus Type DDR
Bus Breedte 128 bit
Werkelijke kloksnelheid 110 Mhz (DDR)
Effectieve kloksnelheid 220 Mhz

Bandbreedte 3520 MB/s

Op netstroom:
Grafische Processor Eigenschappen
Video kaart nVIDIA GeForce Go 6600
GPU Codename NV43M
PCI-apparaat 10DE / 0148
Transistoren 143 miljoen
Procestechnologie 0.11u
Bus Type PCI Express x16 @ x16
Geheugengrootte 256 MB
GPU Kloksnelheid 374 Mhz
RAMDAC kloksnelheid 400 Mhz
Pixel Pipelines 8
TMU Per Pipeline 1
Vertex Shaders 3 (v3.0)
Pixel Shaders 1 (v3.0)
DirectX hardware ondersteuning DirectX v9.0c
Pixel Fillrate 2992 MPixel/s
Texel Fillrate 2992 MTexel/s

Geheugenbus-Eigenschappen
Bus Type DDR
Bus Breedte 128 bit
Werkelijke kloksnelheid 299 Mhz (DDR)
Effectieve kloksnelheid 598 Mhz

Bandbreedte 9568 MB/s

Nu snap ik dat het eigelijk nutteloos is om op accu te gamen ;) Maar het moet toch mogelijk zijn?
Mijn notebook beschikt over een switch om te schakelen tussen de onboard Intel GMA kaart of de Nvidia 6600 Go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zybertweak
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-09 07:21
Ik heb het getest op een fujitsu siemens amilo laptop met een T2300 . Jammer dat ik bij multiplier 6x niet lager kan dan 0,95 volt.

Ik heb de volgende waardes waarop het stabiel loopt:

6x 0,9500V
7x 0,9625V
8x 0,9750V
9x 1,0000V
10x1,0500V

Normaal is ie bij 10x 1,2625V. Na opstarten en een beetje surfen zit de temperatuur op 40-45 graden, maar na wat intensievere taken loopt ie verder op naar 55° C. Everest ultimate geeft dan 59 graden aan. Kwa temperatuur dus weinig verschil maar dat is logisch aangezien de voltage van multiplier 6x niet omlaag kan. Schijnbaar is dualcore minder te ondervolten? hopelijk is het in de toekomst wel mogelijk om bij 6x wel lager te gaan dan 0,95?

Ben benieuwd naar de resultaten op dualcoregebied van anderen?

[ Voor 19% gewijzigd door Zybertweak op 22-11-2006 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:35
Het staat al vaak in het topic genoemd, het gaat niet en het gaat ook nooit, de specificaties zijn door intel gewoon veranderd en 0,95V is het minimum. Bij mij loopt hij . De enige manier is je laptop gaan volt-modden maar ik denk niet dat je dat graag wilt... Ik gebruik ongeveer dezelfde waardes maar het scheelt geen hol in accuduur.
Zybertweak schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 22:49:
Ik heb het getest op een fujitsu siemens amilo laptop met een T2300 . Jammer dat ik bij multiplier 6x niet lager kan dan 0,95 volt.

Ik heb de volgende waardes waarop het stabiel loopt:

6x 0,9500V
7x 0,9625V
8x 0,9750V
9x 1,0000V
10x1,0500V

Normaal is ie bij 10x 1,2625V. Na opstarten en een beetje surfen zit de temperatuur op 40-45 graden, maar na wat intensievere taken loopt ie verder op naar 55° C. Everest ultimate geeft dan 59 graden aan. Kwa temperatuur dus weinig verschil maar dat is logisch aangezien de voltage van multiplier 6x niet omlaag kan. Schijnbaar is dualcore minder te ondervolten? hopelijk is het in de toekomst wel mogelijk om bij 6x wel lager te gaan dan 0,95?

Ben benieuwd naar de resultaten op dualcoregebied van anderen?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb NHC draaien het werkt allemaal goed, maar ik wil nu met ACPI tables aan de gang gaan, ik heb een klein beetje ervaring met C#. Maar nu weet ik niet naar welke waardes ik moet zoeken in het dsdt.dsl bestand. Weet iemand een goede tutorial waar dit uitgelegt word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-09 10:18
Ik was al enige tijd bezig met het kijken naar het ondervolt topic alleen door studie en werk niet echt de tijd gehad om hier veel aandacht aan te besteden.
Maar het moment is daar. Het ondervolten is begonnen.

Systeem:
HP Compaq nc6120 business notebook
Intel Pentium M750

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Ondervolt resultaten Pentium M750 1,89Ghz Sonoma
-------------------------------------------------

Multiplier      Voltage
----------      -------

6x          0,716v      NHC stresstest stabiel (0,700v kan, maar windows gaat rare dingen doen)
8x          0,796v      NHC stresstest stabiel (0,780v kan, maar is nu iets stabieler)
9x          0,812v      NHC stresstest stabiel
10x         0,860v      NHC stresstest stabiel (1 stap lager gaf een lag bij de stresstest)
11x         0,892v      NHC ST stabiel (0,908v en 0,892v geen lag)
12x         0,924v      NHC ST stabiel
13x         0,988v      NHC ST stabiel
14x         1,086v      NHC ST stabiel (1,020v gaf spontaan crash 2 stapjes omhooggegaan)

Bij sommige ondervolts was het noodzakelijk om toch iets om hoog te gaan, vaak 1 stapje ter bevordelijkheid van de stabiliteit van windows. Ik ga vanavond mijn laptopje toch grondig testen met Prime95.

Zijn er trouwens nog veel mensen die last hebben van de onbetrouwbaarheid van de NHC stresstest?

Opper-prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

FatalZero schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 14:21:
Ik was al enige tijd bezig met het kijken naar het ondervolt topic alleen door studie en werk niet echt de tijd gehad om hier veel aandacht aan te besteden.
Maar het moment is daar. Het ondervolten is begonnen.

Systeem:
HP Compaq nc6120 business notebook
Intel Pentium M750

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Ondervolt resultaten Pentium M750 1,89Ghz Sonoma
-------------------------------------------------

Multiplier      Voltage
----------      -------

6x          0,716v      NHC stresstest stabiel (0,700v kan, maar windows gaat rare dingen doen)
8x          0,796v      NHC stresstest stabiel (0,780v kan, maar is nu iets stabieler)
9x          0,812v      NHC stresstest stabiel
10x         0,860v      NHC stresstest stabiel (1 stap lager gaf een lag bij de stresstest)
11x         0,892v      NHC ST stabiel (0,908v en 0,892v geen lag)
12x         0,924v      NHC ST stabiel
13x         0,988v      NHC ST stabiel
14x         1,086v      NHC ST stabiel (1,020v gaf spontaan crash 2 stapjes omhooggegaan)

Bij sommige ondervolts was het noodzakelijk om toch iets om hoog te gaan, vaak 1 stapje ter bevordelijkheid van de stabiliteit van windows. Ik ga vanavond mijn laptopje toch grondig testen met Prime95.

Zijn er trouwens nog veel mensen die last hebben van de onbetrouwbaarheid van de NHC stresstest?
Ik heb er op zich geen probleem mee behalve max clock. Deze komt door NHC heen maar niet door Prime95. Een stapje hoger voldeed om errors weg te krijgen. Je hebt dus kans dat je bij Prime errors krijgt waardoor je toch stapje hoger moet.

Me laptop heeft aardig wat klappen gemaakt waardoor ik het nu helemaal aandurfde om de fan uit te schakelen.

cpu temp 45 a 47 met normale gebruik (600mhz)
cpu temp stress 60 a 62 (1500mhz)

niet slecht al zeg ik het zelf, totaal passief, zowat stil (schrijf hoor je nu alleen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Ik zou gewoon de hoogste en de laagste MP pakken want nu moet je gaan testen voor iedere MP en ben je een week bezig als je het goed wilt doen.
Ik heb:
0.716 V op 800MHz en 1.10 V op 2GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Dat is waar, maar sommige hebben het nodig om hun moment van aanspringen van fans te beïnvloeden. Ook heb je kans dat je nu minder lang met je batterij doet.

Ik persoonlijk draai tot 90% 600mhz, daarna mag ie gaan schakelen als het langer dan 500 milisec duurt. Hierdoor minimaliseer je de pieken plus pieken in je cpu temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Is NHC eigenlijk nog altijd het prettigste programma om Intel based laptops te undervolten? Ik zie er geen nieuwe versies meer van komen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er uberhaupt een ander programma wat het kan :?
Zou wel mooi zijn als 't ook onder linux kan, dan gaat m'n accu misschien langer dan 2 uur mee (tov. 4 uur in Windows met NHC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Laatst online: 10-09 06:07

Bob

Undervolten kan zeker in linux, wel ff kernel hercompileren:
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Undervolt_a_Pentium_M_CPU
(er bestaan ook guides voor andere distro's, ik denk bvb aan ubuntu)

Wat niet bestaat is een goed en overzichtelijk all in power management prog... Whatever, zelfs met undervolten gaat m'n batterij in linux maar 3 uur mee tegen 6 uur in windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsalden
catchingfire schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 22:22:
Is NHC eigenlijk nog altijd het prettigste programma om Intel based laptops te undervolten? Ik zie er geen nieuwe versies meer van komen ...
Onderstaand bericht is afgelopen maandag verschenen op het NHC forum. Nog eventjes geduld dus en de nieuwe versie zal er zijn.
manni schreef op maandag 23 april 2007 @ 16:50:
Hello,

I will release NHC in a few days (30, 31 April or only a few days later) because I have exams on the university on 24 and 27 April and so I cannot finish and release NHC earlier.
The new NHC Version is almost ready ;-)

Regards
Manfred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Goed nieuws, ik hoop dat er nieuwe functies bij komen en niet alleen een update qua cpu's/mobo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-09 22:30
Quakie schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 21:41:
Goed nieuws, ik hoop dat er nieuwe functies bij komen en niet alleen een update qua cpu's/mobo's
w00t *O* zo te zien komt er ook AMD voltage control in! Hopelijk wordt mijn turionnetje nu ook eindelijk ondersteund!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
NHC 2.0 - Pre-Release-06 (04.05.2007)
- add support for Windows Vista
- add new function in the ACPI Control System
- add most available ACPI Control System source files to the NHC installer
- add Thermal Zone support in the ACPI Control System
- add 2D/3D detection and process filter (Professional Version)
- add better support for dual-core CPU's
- extend the support for ATI Powerplay
- fixed the errors in the NHC 2.0 Pre-Release-05 (only 3 hours online)
- fixed a lot of problems and bugs
- To-Do: prepare the release 2.0 and AMD Voltage Control support

http://www.pbus-167.com/nhc/nhc.htm#anchor_download

[ Voor 4% gewijzigd door catchingfire op 04-05-2007 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Wat grappig, zat gisteren nog te kijken of er na meer dan een half jaar nou nog steeds geen nieuwe versie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-09 22:30
catchingfire schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 21:29:
NHC 2.0 - Pre-Release-06 (04.05.2007)

- To-Do: prepare the release 2.0 and AMD Voltage Control support
hè balen!! Nog steeds geen support voor mijn Turion zo te zien.... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ik heb er ook niks aan, aan dat undervolt, want hij staat standaard al op de laagste voltages bij mij. Ik kan in NHC iig geen lagere voltages kiezen (bij de laagste multiplier dan, wat voor mij het belangrijkst is).

[ Voor 18% gewijzigd door MarcoC op 04-05-2007 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Gebruik dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-09 15:37
Weet iemand de juiste voltage (hoe laag je kunt gaan) voor de pentium m 760 (centrino 2.0 GHZ).

Ik heb hem nu draaien op:

6x = 0,700V;
8x = 0,764V;
9x = 0,812V;
10x = 0,860V;
11x = 0,908V;
12x = 0,956V;
13x = 1,004V;
14x = 1,052V;

Ik haal nu maar 1.5 uur met mijn accu, dat lijkt mij erg weinig!

wie heft voor mij de juiste instellingen.

Alvast bedankt!

Ik heb een een acer 1694 met een x700 256 MB VRAM

Wie kan mij de juiste inst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Vjenne-ICT schreef op zondag 13 mei 2007 @ 17:06:
Weet iemand de juiste voltage (hoe laag je kunt gaan) voor de pentium m 760 (centrino 2.0 GHZ).

6x = 0,700V;
8x = 0,764V;
9x = 0,812V;
10x = 0,860V;
11x = 0,908V;
12x = 0,956V;
13x = 1,004V;
14x = 1,052V;

Alvast bedankt!

Undervolten is eigenlijk net zoals overklokken: er is geen garantie dat je CPU het aankan. Er zijn dus geen "juiste" instellingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
Admiral Freebee schreef op zondag 13 mei 2007 @ 17:14:
[...]

Undervolten is eigenlijk net zoals overklokken: er is geen garantie dat je CPU het aankan. Er zijn dus geen "juiste" instellingen :)
Dat snap ik, maar neem toch aan dat er wel iemand is met de zelfde processor en die de juiste voltage kan geven.

wie kan mij helpen, of zit ik al an de max?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Admiral Freebee schreef op zondag 13 mei 2007 @ 17:14:
[...]

Dat is niet helemaal waar, te ver overclocken kan funest zijn voor je processor omdat je hem dan teveel stroom geeft, onderclocken heeft alleen maar tot gevolg dat je je processor minder belast, toch? Dat is toch wel een verschil met overclocken.

[ Voor 5% gewijzigd door MarcoC op 13-05-2007 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:44
Vjenne-ICT schreef op zondag 13 mei 2007 @ 17:38:
[...]
Dat snap ik, maar neem toch aan dat er wel iemand is met de zelfde processor en die de juiste voltage kan geven.

wie kan mij helpen, of zit ik al an de max?
Het probleem is.. er zijn nooit 2 identieke CPU's. Je zal dus steeds lager moeten gaan en steeds testen of je PC nog wel stabiel is.
Vergelijk het maar met brood bakken, 2 broden zijn nooit hetzelfde.

[ Voor 9% gewijzigd door Jimster op 13-05-2007 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
MarcoC schreef op zondag 13 mei 2007 @ 17:43:
[...]
Dat is niet helemaal waar, te ver overclocken kan funest zijn voor je processor omdat je hem dan teveel stroom geeft, onderclocken heeft alleen maar tot gevolg dat je je processor minder belast, toch? Dat is toch wel een verschil met overclocken.
Ik bedoel dan ook alleen maar dat niet elke CPU hetzelfde is en dus ook niet elke Pentium M xxx op dezelfde spanning stabiel kan werken. Undervolten is inderdaad niet schadelijk voor de processor maar kan wel leiden tot een instabiele processor omdat hij simpelweg geen sterk genoeg signaal krijgt. Je beschadigt er de CPU echter niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
Vjenne-ICT schreef op zondag 13 mei 2007 @ 17:06:

6x = 0,700V;
8x = 0,764V;
9x = 0,812V;
10x = 0,860V;
11x = 0,908V;
12x = 0,956V;
13x = 1,004V;
14x = 1,052V;

Alvast bedankt!

willy1986 in "Centrino ondervolt topic!"
NHC draait nog steeds met die instelling van mij :) Nog nooit problemen gehad.
Dat je maar 1,5 uur met de accu kan doen komt door het feit dat je een nogal energieslurpende grafische kaart er in hebt zitten (ATI x700 )

Ik kan zelf 2 uur en 3 kwartier werken met Intel 915GM onboard ding en zonder dat de fan ook maar één keer aangaat!
Wanneer ik switch naar mijn Nvidia Geforce 6600 Go dan werk ik er ook maar kort mee + fan gaat draaien.

[ Voor 25% gewijzigd door willy1986 op 13-05-2007 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Laatst online: 19:24

Haan

dotnetter

Zijn er ook mensen die dit programma onder Windows Vista draaien? Ik ben nu even aan het testen of Vista een beetje werkt op m'n laptop, maar volgens mij werkt NHC niet helemaal goed. Voltages aanpassen gaat wel, maar ik de processor blijft nu steeds op volledige snelheid draaien, ook al zet ik de voorkeur op max battery.. (dat zorgt er normaal gesproken vooor dat de processor op de laagste multiplier blijft werken)
Tijdens het testen bij het instellen van de voltages werd de multiplier wel aangepast, dus het kán wel..

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-09 16:11

Emiel1984

Made in NL

willy1986 schreef op zondag 13 mei 2007 @ 20:23:
[...]

willy1986 in "Centrino ondervolt topic!"
NHC draait nog steeds met die instelling van mij :) Nog nooit problemen gehad.
Dat je maar 1,5 uur met de accu kan doen komt door het feit dat je een nogal energieslurpende grafische kaart er in hebt zitten (ATI x700 )

Ik kan zelf 2 uur en 3 kwartier werken met Intel 915GM onboard ding en zonder dat de fan ook maar één keer aangaat!
Wanneer ik switch naar mijn Nvidia Geforce 6600 Go dan werk ik er ook maar kort mee + fan gaat draaien.
Je moet even je X700 underclocken. Dat scheelt niet alleen accutijd maar ook erg veel warmteproductie. Snap zelf ook nog steeds niet helemaal waarom die kaart zo warm moet worden in een windows applicatie.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german8
Je kunt beter Powerplay gebruiken, hiermee wordt niet alleen de clock omlaag geschroefd maar schakel je ook bepaalde onderdelen van de chip uit.
Kan testvoorbeeld even niet meer vinden maar met Powerplay bespaar je meer dan met enkel underclocken. (en je hebt minder vastlopers)

Je moet ook je beeldscherm helderheid op z'n laagst zetten wil je ècht langere batterij duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Laatst online: 15:44
Hmm heeft iemand een idee hoe ik het voltage van mijn core duo T2300 lager dan 0,95V kan zetten? Zowel NHC als RMClock gaan niet lager :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Dat kan denk ik niet, sinds de Core ligt het minimum hoger.
Met mijn A64 X2 kan ik ook niet lager dan 1.1V omdat lager niet ondersteund wordt.
Het minimum voor de oude Pentium M is 0.7V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De T5500 in mijn HP NC6400 kan ik met NHC onder XP niet aanpassen. hij geeft continu 1600mhz aan terwijl hij wel degelijk omlaag klokt (CPU-Z). Iemand zelfde ervaring?

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
Werkt NHC eigenlijk ook voor core2duo voor de desktop?
Kan hij dan beide core's verschillend clocken/volten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Iemand NHC op een Dell Latitude 620 (T5500) aan de praat? Ik heb zelfs de "Dell-prerelease6" geprobeerd maar ook daar kan ik geen voltages e.d. instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
Lennart_1337 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 23:15:
Werkt NHC eigenlijk ook voor core2duo voor de desktop?
Kan hij dan beide core's verschillend clocken/volten?
Ik zou zeggen, ga het testen! Wat kan er immers fout gaan, niks!

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:43

MikeVM

- Baloo -

KlaasHof schreef op maandag 14 mei 2007 @ 10:00:
Je kunt beter Powerplay gebruiken, hiermee wordt niet alleen de clock omlaag geschroefd maar schakel je ook bepaalde onderdelen van de chip uit.
Kan testvoorbeeld even niet meer vinden maar met Powerplay bespaar je meer dan met enkel underclocken. (en je hebt minder vastlopers)

Je moet ook je beeldscherm helderheid op z'n laagst zetten wil je ècht langere batterij duur.
bij het underclocken van mijn ATI, welke waardes zou ik ongeveer moeten nemen
core : 350MHZ memory clock 350MHZ

zou ik naar 100Mhz kunnen gaan zonder problemen in windows (heb vista maar al het visueel geprul staat af!!! "Windows 98 look!!! :)" )

iemand een idee hierover, of enige ervaring

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Ik kan m'n Ati M11 onderclocken tot 50 core en 45 mem. Daaronder krijg ik artifacts enzo. Gewoon even testen dus :)

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:03
zijn er nog risico's aan het ondervolten verbonden? Als je de spanning omlaag doet dan wordt de stroomsterkte hoger om hetzelfde vermogen te leveren.
Mijn centrino duo is gewoon stabiel als ik 0,9500 volt instel bij een multiplier van 10x voor de centrino duo 1,67GHz. Normaal staat de core dan op: 1,2625 volt

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

golfdiesel schreef op maandag 11 juni 2007 @ 08:12:
zijn er nog risico's aan het ondervolten verbonden? Als je de spanning omlaag doet dan wordt de stroomsterkte hoger om hetzelfde vermogen te leveren.
Mijn centrino duo is gewoon stabiel als ik 0,9500 volt instel bij een multiplier van 10x voor de centrino duo 1,67GHz. Normaal staat de core dan op: 1,2625 volt
De stroomsterkte wordt niet verhoogt.
Het dynamisch vermogenverbruik in een schakeling (in dit geval de CPU) kan benaderd worden door:

P = C*f *V²

Door uw spanning omlaag te halen van 1.26 V naar 0.95 V zonder voor de rest iets te wijzigen, daalt het vermogenverbruik (theoretisch) met een 40%. Je bespaart dus zonder dat er aan snelheid of "functionaliteit" ingeboed moet worden en dat is net leuk aan ondervolten op laptops: je kan alweer langer mee op 1 keer laden van de batterij.

Als je de formule bekijkt zie je er ook f in staan: de frequentie. Dit is de "standaard terugklok-truk" die de fabrikanten gebruiken om op verbruik te besparen: Door f kleiner te maken, wordt P kleiner. Inherent wordt de snelheid of "functionaliteit" beperkt.

Ten slotte zie je nog C staan: de totale capacitieve belasting. Hier kan je "niets" aan veranderen (in theorie kan dat wel, nl als er delen van je cpu oid uitgeschakeld kunnen worden, maar dat is dan weer met verlies van "functionaliteit" of performantie)

Een side effect dat al meermaals aangehaald is: Wanneer P verkleint, wordt er minder warmte gegenereerd, en worden de koel-eisen minder zwaar. Met andere woorden: door te ondervolten of terug te klokken kan er nog eens bespaard worden op het koelen van je cpu.

EDIT: misschien kan dit brokje theorie toegevoegd worden aan de startpost?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2007 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
golfdiesel schreef op maandag 11 juni 2007 @ 08:12:
Ik kan het niet goed uitleggen maar aangezien je processor koeler blijft en je batterij langer meegaat, gebruikt je CPU minder vermogen op een lagere spanning. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

het is misschien offtopic, maar mag ik mijn videokaart X700 overclocken, hij staat standaard op 358/345, en ik kan hem instellen tot 718/695, wat ik niet val plan ben, maar ik denk toch dat ik hem op zen minst 10% kan overclocken, maar wat alsk hem op een notebook cooler zet,
ik weet ook waar mijn grafische kaart zit, en ik kan zeer makkelijk aan zijn heatpipe, ik kan bv een gaatje boren en de heatpipe met een tweede heatpipe naar buiten brengen, en met een koelvin koelen(met of zonder fan)

(het is misschien offtopic, maar waar vind ik meer notebook gebruikers als in deze post)
als het de moeite waard is zal ik een nieuw topic openen, maar het leek me nu nog iets te voorbarig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Laatst online: 22:24

Hoogie2004

Whohooooo

MikeVM schreef op maandag 11 juni 2007 @ 21:58:
het is misschien offtopic, maar mag ik mijn videokaart X700 overclocken, hij staat standaard op 358/345, en ik kan hem instellen tot 718/695, wat ik niet val plan ben, maar ik denk toch dat ik hem op zen minst 10% kan overclocken, maar wat alsk hem op een notebook cooler zet,
ik weet ook waar mijn grafische kaart zit, en ik kan zeer makkelijk aan zijn heatpipe, ik kan bv een gaatje boren en de heatpipe met een tweede heatpipe naar buiten brengen, en met een koelvin koelen(met of zonder fan)

(het is misschien offtopic, maar waar vind ik meer notebook gebruikers als in deze post)
als het de moeite waard is zal ik een nieuw topic openen, maar het leek me nu nog iets te voorbarig...
Ik zou niet gaan boren in een heatpipe, er zit namelijk soms een soort vloeistof ofzo in die de warmte beter geleid... (correct me if i'm wrong)
ook zal de connectie tussen je externe en interne cooler niet optimaal zijn als je deze niet permanent maakt (solderen of iets dergelijks)

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

Hoogie2004 schreef op maandag 11 juni 2007 @ 23:35:
[...]

Ik zou niet gaan boren in een heatpipe, er zit namelijk soms een soort vloeistof ofzo in die de warmte beter geleid... (correct me if i'm wrong)
ook zal de connectie tussen je externe en interne cooler niet optimaal zijn als je deze niet permanent maakt (solderen of iets dergelijks)
ik ga niet boren in de heatpipe, ik zou boren in men plastiek, zo kan ik direct aan men heatpipe, waar ik een 2de heatpipe op kan aansluiten.

na wat opzoekwerk heb ik toch wat gevonden over deze X700, maar er is veel me onduidelijk.
daarom ga ik toch maar een nieuw topic openen. want blijkbaar kan je ze al makkelijk op 400/400 zetten afhankelijk van wat type laptop je hebt...

[ Voor 4% gewijzigd door MikeVM op 12-06-2007 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Laatst online: 10-09 00:09

M2M

medicijnman

ik heb een probleem met het undervolten. Bij elk spelletje wat ik doe, gaat op een gegeven moment de framerate omlaag, omdat de cpu zichzelf terugschakelt alstie het te heet heeft. Niets aan het handje zou je zeggen, maar het speelt niet echt lekker. In combinatie met een lekker warme zolderkamer en een klein fannetje dat heel hard zijn best doet maar er toch niet helemaal komt dacht ik mijn processor (een PM 740,volgens NHC een sonoma, 1733 mhz op 533 mhz FSB) mooi te undervolten, zodattie niet meer zo heet wordt tijdens het gamen en ik mooi een stabiel spelletje kan spelen.

Echter, het schiet inderdaad niet echt op, geeft NHC aan, bij elke poging van elke multiplier bij elk voltage wat ik anders zet dan het default, een schitterende warning met een calculation error "Error: the cpu made calculation errors, the cpu is not stable with this voltage. Inmiddels heb ik al in mijn bios rondgekeken, en daar staat alles op standaard, dus geen performance mode, of battery safe mode oid. Drivers voor mijn chipset zijn up2date, voor zover dat mogelijk is met notebooks.

Tevens heb ik inmiddels ook dat RMclock geprobeert, maar dat schiet nog niet helemaal op. Heeft iemand een verklaring of nog liever een oplossing waarom ik mijn voltages niet op kan schroeven / omlaag kan trekken? of ben ik in het bezit van zo'n brakke PM740 dattie echt alleen op default zijn werk kan doen?

met vr. gr. Maarten.

[ Voor 6% gewijzigd door M2M op 06-07-2007 17:57 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
NHC lijkt echt op sterven na dood. In het forum totaal geen teken van leven van de auteur... ik heb de moed opgegeven dat m'n C2D laptop nog ooit ondersteunt gaat worden... maar gelukkig is er een alternatief:

RMClock 2.30 is gereleased: http://cpu.rightmark.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
Ondersteunt NHC geen C2D dan?
- add better support for dual-core CPU's
bron

Ik heb NHC nog steeds op mijn laptop (zie sig). Werkt super! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Mijn Merom T5500 wordt niet ondersteund.. kan geen voltages/multipliers aanpassen. Zijn meer mensen met dit "probleem", echter het lijkt alsof er gewoon niet meer aan NHC wordt gewerkt. Op het forum zijn wat NHC-aanhangers die zeggen dat de auteur het druk heeft met school, mjah, dat kun je een maand of 2 volhouden, maar geen half jaar.

Dus... RMClock maar weer eens van stal gehaald, en die lijkt ook prima te werken. Wel wat meer knopjes dus wat moeilijker, maar je ziet wel beter wat er gebeurd. Er zit nl. een mooie monitor-mode in het programma waar je history-grafiekjes krijgt van de core clock, throttle, cpu load, os load, multiplier, voltage, core temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Iets nieuws over NHC:

"Hello,

NHC is not dead. Now I have more time and I will finish the next release.
In the new release will also have an automatic ACPI programming/configuration system to setup the acpi for notebooks much easier (without c# programming).
I hope this will help a lot of people in the ACPI module development ;-)

The last two months I had not many time for nhc, forum and email support. But this does not mean that I will not work on NHC in the future. Now I’m working on NHC every day more than 8 hours. If I will stop to work on NHC I will write it on the official homepage. If there is no information about the next NHC version then I’m working on it and I’m trying to create a newer and better version. I cannot write every week on the forum: I’m here, I’m working on NHC. If the people in the forum asks for NHC future question with “I’m working on NHC” then this is true.

Regards
manfred"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-09 10:37
Gebruik het programma al een tijd naar tevredenheid, vraag me twee dingen af.

Is het voltage bij een bepaalde multiplier niet in te bakken in de driver?
(zoals bij videokaart drivers)

en is er een tegenhanger voor linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Welke driver bedoel je dan precies? Kzou dit soort settings liever in het BIOS zien eigk, met Prime functie ernaast om te testen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Laatst online: 10-09 00:09

M2M

medicijnman

sorry dat ik dit oude topic nog naar boven schop, maar ik zit met een probleem. Ik gebruik NHC inmiddels al een tijdje vanwege de handige batterijinfo, maar ik zou ook graag mijn CPU willen undervolten (is dat een werkwoord?)

enfin, het maakt niet uit of ik de voltages verhoog of verlaag, bij elke setting komt er te staan dat de testberekening niet overeenkomt, oftwel dat de processor fouten maakt in de testberekening. Ligt dat nu aan mijn laptop, of is dat programmaatje van slag, want ik heb inmiddels 20 verschillende settings geprobeerd, het voltage omhoog gooien (klein beetje), het voltage omlaag slepen maar het maakt allemaal niet uit.

damn.. specs vergeten,

Pentium M 745 (1.73 ghz), in een AHtec Signal 259 MXM, chipset kan ik momenteel niet bekijken, want hij ligt opengeschroeft. volgens de manual: Intel Alviso 915GM + ICH6-M (FW82801FBM) chipset

[ Voor 14% gewijzigd door M2M op 03-03-2008 14:53 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:45
pentium M 745? van 1.73 ghz.

Bedoelde je niet de pentium M 740 (zoals je in de vorige post al schreef) dit is een sonoma volgens NHC, maar volgens CPU-z een Dothan. vreemd... op 533 FSB (effectief)

Deze processor heb ik namelijk ook, wel in combinatie met andere hardware, maar met het undervolten van deze processor heb ik echter nog nooit moeite gehad.

Is het .net Framework 2.0 wel goed geinstalleerd?
ik draai NHC 2.0 Pre-release 2006 personal. Hoewel het me sterk lijkt dat dit probleem word veroorzaakt door een andere versie van het programma.

de instellingen van de processor:
multiplier origineel voltage ingestelde voltage
6x 0.988V 0,700
8x 1.068V 0.748
9x 1.100V 0.796
10x 1.148V 0.844
11x 1.180V 0.892
12x 1.228V 0.956
13x 1.260V 1.004

ik hoop dat je er verder iets mee kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german8
Heeft iemand NHC als draaiend op een netbook met een Atom N270?

Kan je deze processor ook undervolten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@KlaasHof: ik zou zeggen download het programmatje en probeer het uit. ;)
En anders is er ook nog rmclock. :)

Berichten over dat de Atom overclockbaar is zijn al bevestigd dus undervolten/clocken moet ook wel kunnen.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2008 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KlaasHof schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 12:22:
Heeft iemand NHC als draaiend op een netbook met een Atom N270?

Kan je deze processor ook undervolten?
als ik heel eerlijk ben vraag ik me af waarom je dat uberhaupt zou willen, een cpu met een maximaal opgenomen vermogen van 2.6 watt valt weinig eer aan te behalen imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Noch RMclock of NHC werkte hier met de Atom helaas. Dit in een Acer Aspire One.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn lappy draait inmiddels stabiel. :)

Van 1,363v naar 1,063v op dezelfde snelheid 1,86GHz wat opzich al leuk is alleen kan ik nu niet verder omlaag...

In RMclock staat het voltage ingesteld op 0,9500v en lager kan ik het hier niet instellen. :(
Wat ik kan proberen is NHC nogmaals installeren (vanmiddag liet dit progje nog voor ik iets kon doen m'n explorer flippen) om te kijken of ik hiermee wel lager kan. :) mocht dat niet zo zijn gaan we even googlen naar eventuele tweaks voor RMclock, misschien dat er zo een mogelijkheid bestaat lager te kunnen komen?

*edit*
Tweak gedaan met dit als resultaat. :)

Afbeeldingslocatie: http://img117.imageshack.us/img117/9098/rmclocktweaktz4.th.jpg

Nu even checken of het gaat werken. :)
*edit2*
Hmmmm, lagere voltages zijn wel vrijgegeven maar m'n lappy reageerd er niet op. :( lager als 1.063v gaat hier dus vooralsnog niet...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2008 01:29 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste