Hmm heeft iemand een idee hoe ik het voltage van mijn core duo T2300 lager dan 0,95V kan zetten? Zowel NHC als RMClock gaan niet lager
.
Dat kan denk ik niet, sinds de Core ligt het minimum hoger.
Met mijn A64 X2 kan ik ook niet lager dan 1.1V omdat lager niet ondersteund wordt.
Het minimum voor de oude Pentium M is 0.7V.
Met mijn A64 X2 kan ik ook niet lager dan 1.1V omdat lager niet ondersteund wordt.
Het minimum voor de oude Pentium M is 0.7V.
De T5500 in mijn HP NC6400 kan ik met NHC onder XP niet aanpassen. hij geeft continu 1600mhz aan terwijl hij wel degelijk omlaag klokt (CPU-Z). Iemand zelfde ervaring?
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Werkt NHC eigenlijk ook voor core2duo voor de desktop?
Kan hij dan beide core's verschillend clocken/volten?
Iemand NHC op een Dell Latitude 620 (T5500) aan de praat? Ik heb zelfs de "Dell-prerelease6" geprobeerd maar ook daar kan ik geen voltages e.d. instellen.
Ik zou zeggen, ga het testen! Wat kan er immers fout gaan, niks!Lennart_1337 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 23:15:
Werkt NHC eigenlijk ook voor core2duo voor de desktop?
Succes!
bij het underclocken van mijn ATI, welke waardes zou ik ongeveer moeten nemenKlaasHof schreef op maandag 14 mei 2007 @ 10:00:
Je kunt beter Powerplay gebruiken, hiermee wordt niet alleen de clock omlaag geschroefd maar schakel je ook bepaalde onderdelen van de chip uit.
Kan testvoorbeeld even niet meer vinden maar met Powerplay bespaar je meer dan met enkel underclocken. (en je hebt minder vastlopers)
Je moet ook je beeldscherm helderheid op z'n laagst zetten wil je ècht langere batterij duur.
core : 350MHZ memory clock 350MHZ
zou ik naar 100Mhz kunnen gaan zonder problemen in windows (heb vista maar al het visueel geprul staat af!!! "Windows 98 look!!! :)" )
iemand een idee hierover, of enige ervaring
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
Ik kan m'n Ati M11 onderclocken tot 50 core en 45 mem. Daaronder krijg ik artifacts enzo. Gewoon even testen dus
I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...
zijn er nog risico's aan het ondervolten verbonden? Als je de spanning omlaag doet dan wordt de stroomsterkte hoger om hetzelfde vermogen te leveren.
Mijn centrino duo is gewoon stabiel als ik 0,9500 volt instel bij een multiplier van 10x voor de centrino duo 1,67GHz. Normaal staat de core dan op: 1,2625 volt
Mijn centrino duo is gewoon stabiel als ik 0,9500 volt instel bij een multiplier van 10x voor de centrino duo 1,67GHz. Normaal staat de core dan op: 1,2625 volt
"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"
Verwijderd
De stroomsterkte wordt niet verhoogt.golfdiesel schreef op maandag 11 juni 2007 @ 08:12:
zijn er nog risico's aan het ondervolten verbonden? Als je de spanning omlaag doet dan wordt de stroomsterkte hoger om hetzelfde vermogen te leveren.
Het dynamisch vermogenverbruik in een schakeling (in dit geval de CPU) kan benaderd worden door:
P = C*f *V²
Door uw spanning omlaag te halen van 1.26 V naar 0.95 V zonder voor de rest iets te wijzigen, daalt het vermogenverbruik (theoretisch) met een 40%. Je bespaart dus zonder dat er aan snelheid of "functionaliteit" ingeboed moet worden en dat is net leuk aan ondervolten op laptops: je kan alweer langer mee op 1 keer laden van de batterij.
Als je de formule bekijkt zie je er ook f in staan: de frequentie. Dit is de "standaard terugklok-truk" die de fabrikanten gebruiken om op verbruik te besparen: Door f kleiner te maken, wordt P kleiner. Inherent wordt de snelheid of "functionaliteit" beperkt.
Ten slotte zie je nog C staan: de totale capacitieve belasting. Hier kan je "niets" aan veranderen (in theorie kan dat wel, nl als er delen van je cpu oid uitgeschakeld kunnen worden, maar dat is dan weer met verlies van "functionaliteit" of performantie)
Een side effect dat al meermaals aangehaald is: Wanneer P verkleint, wordt er minder warmte gegenereerd, en worden de koel-eisen minder zwaar. Met andere woorden: door te ondervolten of terug te klokken kan er nog eens bespaard worden op het koelen van je cpu.
EDIT: misschien kan dit brokje theorie toegevoegd worden aan de startpost?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2007 08:47 ]
Ik kan het niet goed uitleggen maar aangezien je processor koeler blijft en je batterij langer meegaat, gebruikt je CPU minder vermogen op een lagere spanning.golfdiesel schreef op maandag 11 juni 2007 @ 08:12:
het is misschien offtopic, maar mag ik mijn videokaart X700 overclocken, hij staat standaard op 358/345, en ik kan hem instellen tot 718/695, wat ik niet val plan ben, maar ik denk toch dat ik hem op zen minst 10% kan overclocken, maar wat alsk hem op een notebook cooler zet,
ik weet ook waar mijn grafische kaart zit, en ik kan zeer makkelijk aan zijn heatpipe, ik kan bv een gaatje boren en de heatpipe met een tweede heatpipe naar buiten brengen, en met een koelvin koelen(met of zonder fan)
(het is misschien offtopic, maar waar vind ik meer notebook gebruikers als in deze post)
als het de moeite waard is zal ik een nieuw topic openen, maar het leek me nu nog iets te voorbarig...
ik weet ook waar mijn grafische kaart zit, en ik kan zeer makkelijk aan zijn heatpipe, ik kan bv een gaatje boren en de heatpipe met een tweede heatpipe naar buiten brengen, en met een koelvin koelen(met of zonder fan)
(het is misschien offtopic, maar waar vind ik meer notebook gebruikers als in deze post)
als het de moeite waard is zal ik een nieuw topic openen, maar het leek me nu nog iets te voorbarig...
Ik zou niet gaan boren in een heatpipe, er zit namelijk soms een soort vloeistof ofzo in die de warmte beter geleid... (correct me if i'm wrong)MikeVM schreef op maandag 11 juni 2007 @ 21:58:
het is misschien offtopic, maar mag ik mijn videokaart X700 overclocken, hij staat standaard op 358/345, en ik kan hem instellen tot 718/695, wat ik niet val plan ben, maar ik denk toch dat ik hem op zen minst 10% kan overclocken, maar wat alsk hem op een notebook cooler zet,
ook zal de connectie tussen je externe en interne cooler niet optimaal zijn als je deze niet permanent maakt (solderen of iets dergelijks)
ik ga niet boren in de heatpipe, ik zou boren in men plastiek, zo kan ik direct aan men heatpipe, waar ik een 2de heatpipe op kan aansluiten.Hoogie2004 schreef op maandag 11 juni 2007 @ 23:35:
[...]
Ik zou niet gaan boren in een heatpipe, er zit namelijk soms een soort vloeistof ofzo in die de warmte beter geleid... (correct me if i'm wrong)
ook zal de connectie tussen je externe en interne cooler niet optimaal zijn als je deze niet permanent maakt (solderen of iets dergelijks)
na wat opzoekwerk heb ik toch wat gevonden over deze X700, maar er is veel me onduidelijk.
daarom ga ik toch maar een nieuw topic openen. want blijkbaar kan je ze al makkelijk op 400/400 zetten afhankelijk van wat type laptop je hebt...
[ Voor 4% gewijzigd door MikeVM op 12-06-2007 00:42 ]
ik heb een probleem met het undervolten. Bij elk spelletje wat ik doe, gaat op een gegeven moment de framerate omlaag, omdat de cpu zichzelf terugschakelt alstie het te heet heeft. Niets aan het handje zou je zeggen, maar het speelt niet echt lekker. In combinatie met een lekker warme zolderkamer en een klein fannetje dat heel hard zijn best doet maar er toch niet helemaal komt dacht ik mijn processor (een PM 740,volgens NHC een sonoma, 1733 mhz op 533 mhz FSB) mooi te undervolten, zodattie niet meer zo heet wordt tijdens het gamen en ik mooi een stabiel spelletje kan spelen.
Echter, het schiet inderdaad niet echt op, geeft NHC aan, bij elke poging van elke multiplier bij elk voltage wat ik anders zet dan het default, een schitterende warning met een calculation error "Error: the cpu made calculation errors, the cpu is not stable with this voltage. Inmiddels heb ik al in mijn bios rondgekeken, en daar staat alles op standaard, dus geen performance mode, of battery safe mode oid. Drivers voor mijn chipset zijn up2date, voor zover dat mogelijk is met notebooks.
Tevens heb ik inmiddels ook dat RMclock geprobeert, maar dat schiet nog niet helemaal op. Heeft iemand een verklaring of nog liever een oplossing waarom ik mijn voltages niet op kan schroeven / omlaag kan trekken? of ben ik in het bezit van zo'n brakke PM740 dattie echt alleen op default zijn werk kan doen?
met vr. gr. Maarten.
Echter, het schiet inderdaad niet echt op, geeft NHC aan, bij elke poging van elke multiplier bij elk voltage wat ik anders zet dan het default, een schitterende warning met een calculation error "Error: the cpu made calculation errors, the cpu is not stable with this voltage. Inmiddels heb ik al in mijn bios rondgekeken, en daar staat alles op standaard, dus geen performance mode, of battery safe mode oid. Drivers voor mijn chipset zijn up2date, voor zover dat mogelijk is met notebooks.
Tevens heb ik inmiddels ook dat RMclock geprobeert, maar dat schiet nog niet helemaal op. Heeft iemand een verklaring of nog liever een oplossing waarom ik mijn voltages niet op kan schroeven / omlaag kan trekken? of ben ik in het bezit van zo'n brakke PM740 dattie echt alleen op default zijn werk kan doen?
met vr. gr. Maarten.
[ Voor 6% gewijzigd door M2M op 06-07-2007 17:57 ]
NHC lijkt echt op sterven na dood. In het forum totaal geen teken van leven van de auteur... ik heb de moed opgegeven dat m'n C2D laptop nog ooit ondersteunt gaat worden... maar gelukkig is er een alternatief:
RMClock 2.30 is gereleased: http://cpu.rightmark.org/
RMClock 2.30 is gereleased: http://cpu.rightmark.org/
Ondersteunt NHC geen C2D dan?
Ik heb NHC nog steeds op mijn laptop (zie sig). Werkt super!
bron- add better support for dual-core CPU's
Ik heb NHC nog steeds op mijn laptop (zie sig). Werkt super!
Mijn Merom T5500 wordt niet ondersteund.. kan geen voltages/multipliers aanpassen. Zijn meer mensen met dit "probleem", echter het lijkt alsof er gewoon niet meer aan NHC wordt gewerkt. Op het forum zijn wat NHC-aanhangers die zeggen dat de auteur het druk heeft met school, mjah, dat kun je een maand of 2 volhouden, maar geen half jaar.
Dus... RMClock maar weer eens van stal gehaald, en die lijkt ook prima te werken. Wel wat meer knopjes dus wat moeilijker, maar je ziet wel beter wat er gebeurd. Er zit nl. een mooie monitor-mode in het programma waar je history-grafiekjes krijgt van de core clock, throttle, cpu load, os load, multiplier, voltage, core temp.
Dus... RMClock maar weer eens van stal gehaald, en die lijkt ook prima te werken. Wel wat meer knopjes dus wat moeilijker, maar je ziet wel beter wat er gebeurd. Er zit nl. een mooie monitor-mode in het programma waar je history-grafiekjes krijgt van de core clock, throttle, cpu load, os load, multiplier, voltage, core temp.
Iets nieuws over NHC:
"Hello,
NHC is not dead. Now I have more time and I will finish the next release.
In the new release will also have an automatic ACPI programming/configuration system to setup the acpi for notebooks much easier (without c# programming).
I hope this will help a lot of people in the ACPI module development ;-)
The last two months I had not many time for nhc, forum and email support. But this does not mean that I will not work on NHC in the future. Now I’m working on NHC every day more than 8 hours. If I will stop to work on NHC I will write it on the official homepage. If there is no information about the next NHC version then I’m working on it and I’m trying to create a newer and better version. I cannot write every week on the forum: I’m here, I’m working on NHC. If the people in the forum asks for NHC future question with “I’m working on NHC” then this is true.
Regards
manfred"
"Hello,
NHC is not dead. Now I have more time and I will finish the next release.
In the new release will also have an automatic ACPI programming/configuration system to setup the acpi for notebooks much easier (without c# programming).
I hope this will help a lot of people in the ACPI module development ;-)
The last two months I had not many time for nhc, forum and email support. But this does not mean that I will not work on NHC in the future. Now I’m working on NHC every day more than 8 hours. If I will stop to work on NHC I will write it on the official homepage. If there is no information about the next NHC version then I’m working on it and I’m trying to create a newer and better version. I cannot write every week on the forum: I’m here, I’m working on NHC. If the people in the forum asks for NHC future question with “I’m working on NHC” then this is true.
Regards
manfred"
Gebruik het programma al een tijd naar tevredenheid, vraag me twee dingen af.
Is het voltage bij een bepaalde multiplier niet in te bakken in de driver?
(zoals bij videokaart drivers)
en is er een tegenhanger voor linux?
Is het voltage bij een bepaalde multiplier niet in te bakken in de driver?
(zoals bij videokaart drivers)
en is er een tegenhanger voor linux?
Welke driver bedoel je dan precies? Kzou dit soort settings liever in het BIOS zien eigk, met Prime functie ernaast om te testen..
sorry dat ik dit oude topic nog naar boven schop, maar ik zit met een probleem. Ik gebruik NHC inmiddels al een tijdje vanwege de handige batterijinfo, maar ik zou ook graag mijn CPU willen undervolten (is dat een werkwoord?)
enfin, het maakt niet uit of ik de voltages verhoog of verlaag, bij elke setting komt er te staan dat de testberekening niet overeenkomt, oftwel dat de processor fouten maakt in de testberekening. Ligt dat nu aan mijn laptop, of is dat programmaatje van slag, want ik heb inmiddels 20 verschillende settings geprobeerd, het voltage omhoog gooien (klein beetje), het voltage omlaag slepen maar het maakt allemaal niet uit.
damn.. specs vergeten,
Pentium M 745 (1.73 ghz), in een AHtec Signal 259 MXM, chipset kan ik momenteel niet bekijken, want hij ligt opengeschroeft. volgens de manual: Intel Alviso 915GM + ICH6-M (FW82801FBM) chipset
enfin, het maakt niet uit of ik de voltages verhoog of verlaag, bij elke setting komt er te staan dat de testberekening niet overeenkomt, oftwel dat de processor fouten maakt in de testberekening. Ligt dat nu aan mijn laptop, of is dat programmaatje van slag, want ik heb inmiddels 20 verschillende settings geprobeerd, het voltage omhoog gooien (klein beetje), het voltage omlaag slepen maar het maakt allemaal niet uit.
damn.. specs vergeten,
Pentium M 745 (1.73 ghz), in een AHtec Signal 259 MXM, chipset kan ik momenteel niet bekijken, want hij ligt opengeschroeft. volgens de manual: Intel Alviso 915GM + ICH6-M (FW82801FBM) chipset
[ Voor 14% gewijzigd door M2M op 03-03-2008 14:53 ]
pentium M 745? van 1.73 ghz.
Bedoelde je niet de pentium M 740 (zoals je in de vorige post al schreef) dit is een sonoma volgens NHC, maar volgens CPU-z een Dothan. vreemd... op 533 FSB (effectief)
Deze processor heb ik namelijk ook, wel in combinatie met andere hardware, maar met het undervolten van deze processor heb ik echter nog nooit moeite gehad.
Is het .net Framework 2.0 wel goed geinstalleerd?
ik draai NHC 2.0 Pre-release 2006 personal. Hoewel het me sterk lijkt dat dit probleem word veroorzaakt door een andere versie van het programma.
de instellingen van de processor:
multiplier origineel voltage ingestelde voltage
6x 0.988V 0,700
8x 1.068V 0.748
9x 1.100V 0.796
10x 1.148V 0.844
11x 1.180V 0.892
12x 1.228V 0.956
13x 1.260V 1.004
ik hoop dat je er verder iets mee kunt.
Bedoelde je niet de pentium M 740 (zoals je in de vorige post al schreef) dit is een sonoma volgens NHC, maar volgens CPU-z een Dothan. vreemd... op 533 FSB (effectief)
Deze processor heb ik namelijk ook, wel in combinatie met andere hardware, maar met het undervolten van deze processor heb ik echter nog nooit moeite gehad.
Is het .net Framework 2.0 wel goed geinstalleerd?
ik draai NHC 2.0 Pre-release 2006 personal. Hoewel het me sterk lijkt dat dit probleem word veroorzaakt door een andere versie van het programma.
de instellingen van de processor:
multiplier origineel voltage ingestelde voltage
6x 0.988V 0,700
8x 1.068V 0.748
9x 1.100V 0.796
10x 1.148V 0.844
11x 1.180V 0.892
12x 1.228V 0.956
13x 1.260V 1.004
ik hoop dat je er verder iets mee kunt.
Heeft iemand NHC als draaiend op een netbook met een Atom N270?
Kan je deze processor ook undervolten?
Verwijderd
@KlaasHof: ik zou zeggen download het programmatje en probeer het uit. 
En anders is er ook nog rmclock.
Berichten over dat de Atom overclockbaar is zijn al bevestigd dus undervolten/clocken moet ook wel kunnen.
En anders is er ook nog rmclock.
Berichten over dat de Atom overclockbaar is zijn al bevestigd dus undervolten/clocken moet ook wel kunnen.
[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2008 21:44 ]
Verwijderd
als ik heel eerlijk ben vraag ik me af waarom je dat uberhaupt zou willen, een cpu met een maximaal opgenomen vermogen van 2.6 watt valt weinig eer aan te behalen imho.KlaasHof schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 12:22:
Heeft iemand NHC als draaiend op een netbook met een Atom N270?
Noch RMclock of NHC werkte hier met de Atom helaas. Dit in een Acer Aspire One.
Verwijderd
Mijn lappy draait inmiddels stabiel. 
Van 1,363v naar 1,063v op dezelfde snelheid 1,86GHz wat opzich al leuk is alleen kan ik nu niet verder omlaag...
In RMclock staat het voltage ingesteld op 0,9500v en lager kan ik het hier niet instellen.
Wat ik kan proberen is NHC nogmaals installeren (vanmiddag liet dit progje nog voor ik iets kon doen m'n explorer flippen) om te kijken of ik hiermee wel lager kan.
mocht dat niet zo zijn gaan we even googlen naar eventuele tweaks voor RMclock, misschien dat er zo een mogelijkheid bestaat lager te kunnen komen?
*edit*
Tweak gedaan met dit als resultaat.

Nu even checken of het gaat werken.
*edit2*
Hmmmm, lagere voltages zijn wel vrijgegeven maar m'n lappy reageerd er niet op.
lager als 1.063v gaat hier dus vooralsnog niet...
Van 1,363v naar 1,063v op dezelfde snelheid 1,86GHz wat opzich al leuk is alleen kan ik nu niet verder omlaag...
In RMclock staat het voltage ingesteld op 0,9500v en lager kan ik het hier niet instellen.
Wat ik kan proberen is NHC nogmaals installeren (vanmiddag liet dit progje nog voor ik iets kon doen m'n explorer flippen) om te kijken of ik hiermee wel lager kan.
*edit*
Tweak gedaan met dit als resultaat.

Nu even checken of het gaat werken.
*edit2*
Hmmmm, lagere voltages zijn wel vrijgegeven maar m'n lappy reageerd er niet op.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2008 01:29 ]