Centrino ondervolt topic!

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 9.074 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 11:48:
Ik gebruik Notebook Hardware Control nu een tijdje op mijn Asus laptop.
Nu geeft hij als hij niet op het netstroom staat aangesloten de volgede error, meestal tijdens het kijken van een videobestand.

[afbeelding]

Hierna sluit/crasht NHC meteen.
Ik heb geen ondervolt waardes ingesteld staan.
De winkel waar ik mijn laptop heb gekocht, laptops4u, heeft zelf 512MB extra aan RAM ingebouwd (ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft)

Het enige wat ik heb kunnen vinden over deze melding is dit. Hier wordt ik niet veel wijzer uit.

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn? Is er een geheugen kapot of is dit een softwarematig probleem? Ik vindt het zo opmerkelijk dat hij alleen op accu-power deze melding geeft.

Groeten, Z
Dit ligt aan je .NET. Waarschijnlijk heb je de 1.1 niet geïnstalleerd (voor CHC). Voor NHC heb je .NET 2.0 nodig. Ik had namelijk hetzelfde probleem na het uninstallen van .NET 1.1. Het installeren van de 2.0 loste het probleem op bij mij.
Hopelijk kan ik je nog helpen, want je bericht is meer dan 4 weken oud...
Naja tzal mss handig zijn voor anderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb zojuist mijn probleem gevonden met betrekking tot het uitvallen van mijn laptop, het was een ander programma dat een crash in een dbase veroorzaakte en daardoor blijkbaar de hele laptop op hing :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 16:36
RobLemmens schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 00:04:
Men 735 (1,7Ghz, 400Mhz FSB) van te voren:

1.7 GHz 17x 1.340
1.4 GHz 14x 1.244
1.2 GHz 12x 1.180
1.0 GHz 10x 1.116
800 MHz 8x 1.052
600 MHz 6x 0.988

en erna:

1.7 GHz 17x 1.004
1.4 GHz 14x 0.940
1.2 GHz 12x 0.892
1.0 GHz 10x 0.828
800 MHz 8x 0.780
600 MHz 6x 0.700

Men laptop (Asus M6Ne) houdt het nu toch wel zon 30-60 minuten langer uit, normaal 3,5 nu tussen de 4 en 4,5.
hmm ik heb alleen die bij fullspeed een andere setting.. (1.036)

en gebruik jij (of iemand anders) nog dat power gear (Asus) progje icm met deze tool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chubbchubb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03-2021

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

nee, powergear kun je er helemaal af gooien, ik denk dat dat zelfs beter is om problemen te voorkomen. IMHO deed dat powergear toch niet echt veel boeiende dingen, je kunt alles met windows instellen (screensaver enzo), de brightness past ie ook gewoon aan zonder powergear. Heb een M6Va.

Powered by: blond bier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:31

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb na installatie alles gelijk op de waardes van de OP gegooid, de waardes die hij opgaf voor een 1.86 centrino CPU. Na een kleine onstabiliteit alles 1 stapje hoger gegooid, en van dan af was hij overal stabiel. Verder finetunen heb ik nog niet gedaan, hij is nu al enkele weken stabiel aan het draaien. Ook zware schaakprogramma's zijn geen probleem. Max geregistreerde temperatuur is tot nu toe 48 graden geweest.

Het betreft een Dell Inspiron 9300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:14
zo dat ondervolten gaat als een speer :P Zou hem alleen graag nog wat lager dan 0,7v willen hebben omdat dit volgens mij makkelijk kan... Iemand een reg tweak oid voor gevonden? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 06:07

Bob

savale schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 11:48:
zo dat ondervolten gaat als een speer :P Zou hem alleen graag nog wat lager dan 0,7v willen hebben omdat dit volgens mij makkelijk kan... Iemand een reg tweak oid voor gevonden? :P
Die 0.7 volt zal wel de limiet zijn als je niet over speciale hardware beschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:21
Met Rightmark cpu clock utility kan je icm met de Pstate ODCM gebruiken, hierdoor kan de cpu tot 200MHz naar beneden geklokt worden!
Ik gebruik permanent 800MHz op 0,7V met de ODCM tss 12% en 50%.
(op 800MHz is het min 7,16V bij mij voor een stabiele werking met Prime95)
Mijn cpu is wel behoorlijk trager maar vebruikt nauwelijks nog een drol.
Ideaal tijdens het programmeren of surfen want dan heb je toch niet meer nodig dan 200-400MHz. 8)
Ik durf wedden dan mijn PM @ idle 200MHz 0,7V icm met halt niet meer dan 1W verbruikt.
Volgende week maar eens testen hoe lang de accu het dan volhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 06:07

Bob

corpseflayer schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 11:14:
Met Rightmark cpu clock utility kan je icm met de Pstate ODCM gebruiken, hierdoor kan de cpu tot 200MHz naar beneden geklokt worden!
Ik gebruik permanent 800MHz op 0,7V met de ODCM tss 12% en 50%.
(op 800MHz is het min 7,16V bij mij voor een stabiele werking met Prime95)
Mijn cpu is wel behoorlijk trager maar vebruikt nauwelijks nog een drol.
Ideaal tijdens het programmeren of surfen want dan heb je toch niet meer nodig dan 200-400MHz. 8)
Ik durf wedden dan mijn PM @ idle 200MHz 0,7V icm met halt niet meer dan 1W verbruikt.
Volgende week maar eens testen hoe lang de accu het dan volhoud.
De maker van dat rightmark prog zei ooit eens zelf op zn forum dat odcm niet veel helpt, hij raadde het gebruik zelfs in bepaalde gevallen af. De cpu blijft trouwens aan 800 draaien, het zit 'm in bepaalde cycli die niet evenveel stroom verbruiken als een volwaardige cyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chubbchubb

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

wil wel weten of dat uiteindelijk zin heeft, denk dat de andere onderdelen ook nog wel wat te zeggen hebben over accuverbruik. Ben benieuwd, dus posten maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ook aan het testen geweest op men acer travelmate 8106(pm 780 - 2.26ghz).
Nu komt hij stressed (multiplier 17) niet meer boven de 63 graden en blijft de fan draaien op 1 na hoogste toerental. Origineel deed hij 80 graden. Door het feit dat deze laptop maar één fan heeft voor CPU+GPU zal het bij games niet veel uitmaken denk ik.

Weet misschien iemand hoe ik die X700 in windows op lage kloksnelheid krijg en bij zware belasting op hoge kloksnelheid zonder telkens de powerplay instellingen te wijzigen ?

Is het nodig om voor elke multiplier het efficiëntste voltage te bepalen of is het ok om dat voor de laagste en hoogste multiplier te doen ? Heb hem ingesteld dat ie alleen die 2 gebruikt, is dit aan te raden omwille van de sterke voltage verandering tov de kleine stapjes die hij origineel doet ?

Toch wel raar dat Intel die niet standaard doet, misschien om ruimte te laten voor wat 'technologische innovatie' .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chubbchubb

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

een tijd geleden heb ik naar de maker gemaild met de vraag of ie er ook een 2D en 3D profiel voor je ati in kon bouwen, dat de ati in wanneer 2D in gebruik is lager wordt geclocked en in 3D naar zijn standaard waarden, zoals je dat kunt regelen met atitool. Hij ging ernaar kijken zei ie, maar volgens mij heeft ati tray tools deze optie ook, eigenlijk zou ik daar eens naar kunnen kijken want dat draait op mijn laptop (auto 2D/3D profiel zie ik hier). Heb het nu zo ingesteld met powerplay dat die mijn x700 terugclocked wanneer de accu gebruikt wordt, toen ik datzelfde wou instellen met nhc liep mijn laptop helemaal vast.
Je 2de vraag, ik heb alles ingesteld want ik zie dat ie soms ook 1Ghz en andere tussenstappen gebruikt, dus niet alleen 0.8 en 1.86 GHz.
3de vraag, ik heb geen idee, maar ik laat hem dus wel die tussenstapjes gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-02 22:03
IK kan de meeste voltages van mij M740 wel wat lager zetten maar op de 0.700v kom ik bij 800Mhz niet zonder dat een BSOD. Ook op 1.73Ghz kan ik lager dan standaard maar niet zo laag als sommige halen met deze processor.

Ik heb een Dell Inspirion 6000. Iemand ervaringen met deze notebook en dit progseltje?
Mijn battery life was al over 4 uur. Ben benieuwd hoelang hij nu mee gaat. Ik zet zo ie zo vaak mijn wireless uit om batterij te sparen als ik hem niet nodig heb.

Red een boom, eet een bever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

BoutWout schreef op zondag 18 december 2005 @ 14:30:
IK kan de meeste voltages van mij M740 wel wat lager zetten maar op de 0.700v kom ik bij 800Mhz niet zonder dat een BSOD. Ook op 1.73Ghz kan ik lager dan standaard maar niet zo laag als sommige halen met deze processor.

Ik heb een Dell Inspirion 6000. Iemand ervaringen met deze notebook en dit progseltje?
Mijn battery life was al over 4 uur. Ben benieuwd hoelang hij nu mee gaat. Ik zet zo ie zo vaak mijn wireless uit om batterij te sparen als ik hem niet nodig heb.
Doet de Dell software dat zelf niet? Mijn inspiron 9300 schakelt zelf de niet gebruikte apparatuur uit, wanneer die niet in gebruik is. Of wacht, dat is alleen de interne kabelnetwerkkaart. Mijn acer had een knopje op de voorkant om Wireless/Bluetooth aan/uit te zetten, evenals eentje om de backlight van je LCD uit te zetten, dat mis ik wel op deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Zo ik heb de optimale settings van mijn a6va laptop gevonden (Pentium M Sonoma 1730mhz), ik heb alles 1 stapje hoger gezet dan dat ik 10min per multiplier stressed stabiel had gekregen. Dit om zeker te zijn dat alles stabiel blijft werken.

6x = 0.700
8x = 0.732
9x = 0.780
10x = 0.828
11x = 0.860
12x = 0.908
13x = 0.940

stressed blijft alles netjes onder de 50 graden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 20:35
Ik snap niet waarom jullie die tussenstappen kiezen? Ik gebruik alleen of de laagste of de hoogste snelheid van mijn pentium-M. Op AC voluit, en op accu op z'n laagst. Wanneer ik op accu werk, heb ik altijd voldoende aan 800Mhz waardoor ik 6uur en 46 minuten kan werken. :D

Afbeeldingslocatie: http://skategoat.solidbasics.com/best/files/Pwr-usage.jpg
BoutWout schreef op zondag 18 december 2005 @ 14:30:

Hangt er vanaf welke batterij je hebt natuurlijk, de 6 of 9 cells. Bovenstaande word behaald met een 9 cells batterij.

[ Voor 55% gewijzigd door AttiX op 20-12-2005 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german8
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Ik heb een laptop besteld met Pentium M 750 (1.86) en Ati Mobility Radeon X800XT en smart Li-Ion 8 cells 4400mAH batterij.

De CPU wil ik zuiniger maken met Centrino hardware control.
Maar welk programma is het best om mijn GPU te onderklokken/volten en in combinatie met welke drivers? Wat zijn jullie ervaringen/meningen? Ik zou het erg prettig vinden als in Windows/2d de kaart op lage snelheden loopt en in games/3d automatisch naar originele snelheden schakelt.

Aantal opties:
-ATI Omegadrivers + powerplay
-Een optie in CHC (maar met welke drivers voor de GPU?)
-AtiTool (maar met welke drivers voor de GPU?)

p.s.
Ik gebruik het liefst de officiele ATI Mobility drivers omdat ik op mij desktop mindergoede ervaringen met Omegadrivers. Ik heb echter nog geen ervaringen met Omega's mobiele drivers.

[ Voor 36% gewijzigd door german8 op 28-12-2005 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
KlaasHof schreef op woensdag 28 december 2005 @ 15:43:
Ik heb een laptop besteld met Pentium M 750 (1.86) en Ati Mobility Radeon X800XT en smart Li-Ion 8 cells 4400mAH batterij.

De CPU wil ik zuiniger maken met Centrino hardware control.
Maar welk programma is het best om mijn GPU te onderklokken/volten en in combinatie met welke drivers?

p.s.
Ik gebruik het liefst de officiele ATI Mobility drivers omdat ik op mij desktop mindergoede ervaringen met Omegadrivers. Ik heb echter nog geen ervaringen met Omega's mobiele drivers.
Tja ik heb een x700 in mijn laptop en gebruik de ATI Omegadrivers en gebruik dan de powerplay optie. Werkt erg aardig. Op zich kun je geloof ik met NHC ook al de GPU onderklokken. (v1.9 b03)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:13
ik kan mijn gpu (x700 128mb mobile) handmatig amper underclocken...
het minimum wat ik heb gehaald was:320/270
lager dan dat begon ie artifacts te vertonen met atitool...
hij zou toch vele malen lager kunnen?

*note: mijn notebook:
Fujitsu Siemens Amilo m1437G
pentium-m 740
2x512 ddr2 dual channel,
80gbsata
ati x700 128mb mobile
Nieuwste Omega drivers (2.6.87)

Het zal me denk ik vele accu schelen, want haal nu oppe accu max 2,5 uur met de cpu op 660mhz, 0,796 volt.
deze laptop heeft een knopje waarmee hij de fsb naar beneden haalt, naar 110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2,5 uur met die specs?

heb je je scherm al gedimt, je moet echt veel langer kunnen of je accu is echt gaar.

• Lieuwe15
ja scherm staat op het allerlaagst, ik haal die 2,5 uur met normaal wireless aan, wat msnen en office typen...
ik snap het ook niet ik zou idd veel langer met de accu mee kunnen gaan.
mijn accu heeft een capaciteit volgens nhc 46503mWh
daar zou ie toch wel langer dan 2,5 uur mee moeten gaan

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Lieuwe15 schreef op donderdag 29 december 2005 @ 09:54:
ja scherm staat op het allerlaagst, ik haal die 2,5 uur met normaal wireless aan, wat msnen en office typen...
ik snap het ook niet ik zou idd veel langer met de accu mee kunnen gaan.
mijn accu heeft een capaciteit volgens nhc 46503mWh
daar zou ie toch wel langer dan 2,5 uur mee moeten gaan
Ik haal ongeveer 3,5 uur max met alles op low, beetje word en internet, maar met scherm op half brightness en powersaving aan kan ik nog wel 2 uur Rome:Total War spelen op de accu.

Heb wel 80Whr, 17 inch breedbeeld en Geforce 6800 kaart.

Heb je je brightness wel genoeg naar beneden gehaald? En hoeveel stroom slurpt jouw systeem idle? (kan je in die notebook hardwarecontrol precies aflezen)

[ Voor 16% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-12-2005 11:15 ]

• Lieuwe15
hmm vaag, met ati tool mn ati underclocken wil voor geen meter, maar in nhc heb ik em nu op 80/87 mhz draaien, maar nog geeft hij maar 2 uur en 25min aan in nhc.
Dit is een screenshot van de instellingen enz.
Afbeeldingslocatie: http://img485.imageshack.us/img485/535/setting1gm.th.jpg
zelfs na het behoorlijk underclocken van de ati x700, wil hij niet echt lang...
mn brightness kan niet lager...

[ Voor 4% gewijzigd door Lieuwe15 op 29-12-2005 11:53 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Lieuwe15 schreef op donderdag 29 december 2005 @ 11:47:
hmm vaag, met ati tool mn ati underclocken wil voor geen meter, maar in nhc heb ik em nu op 80/87 mhz draaien, maar nog geeft hij maar 2 uur en 25min aan in nhc.
[afbeelding]
Je FSB onderklokken vind ik dan weer een minder goed idee, je kan het beter bij standaardwaarden houden, misschien (ik gis maar) gaat hij juist weer meer stroom gebruiken om de voltlijnen op die aangepaste FSB stabiel te houden?

FSB standaard laten, alleen voltage onderklokken, volgens mij moet 0,700 volt mogelijk zijn op 800 mhz, jij hebt daar 0,796 volt staan, veel hoger dus, check de startpost maar even voor de voltages van de poster. In die notebook hardware control is ook een scherm waar je kan zien hoeveel wattage je op dit moment aan het verbruiken bent, kun je daar een screenshot van maken?

• Lieuwe15
ik kan in nhc nergens een wattage vinden, behalve van de capaciteit van mn accu, op 0,7v pakt ie wel, heb em daar nu opstaan en de fsb weer normaal, nu even afwachten wat is gaat zeggen...
alle belangrijke dingen van nhc staan ook in die screenshot...
verder staat er niets in nhc.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Lieuwe15 schreef op donderdag 29 december 2005 @ 12:19:
ik kan in nhc nergens een wattage vinden, behalve van de capaciteit van mn accu, op 0,7v pakt ie wel, heb em daar nu opstaan en de fsb weer normaal, nu even afwachten wat is gaat zeggen...
alle belangrijke dingen van nhc staan ook in die screenshot...
verder staat er niets in nhc.
Je kunt terwijl je op de accu werkt, in 1 van die schermen zien, hoeveel watt hij op dit moment in de minus aan het verbruiken is, dus bijvoorbeeld -28,654 watt. Adhv die getallen en de capaciteit van je accu bepaald hij immers hoe lang je accu nog geschat mee zal gaan. Trek je netstroomadapter los en ga al die schermen even na. Je zult zien dat 1 van die schermen je laat zien hoeveel watt je laptop momenteel aan het verbruiken is. Ik ben nu niet thuis dus kan het niet laten zien.

edit- screen gevonden op internet:

Afbeeldingslocatie: http://www.hwupgrade.it/immagini/centrino_hardware_control.gif

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-12-2005 12:36 ]

• Lieuwe15
hmm dat staat er echt niet bij mij, hmm die screen is van versie 1.8, ik heb 1.9
ik zal anders ff downgraden misschien is het er dan wel.

ik heb hem nu gedowngrade, maar er komt nu zelfs niet meer te staan hoe lang hij schat dat de accu meegaat...

trouwens op de screenshot op de vorige pagina valt ook wel te zien dat het er bij mij niet staat.

[ Voor 44% gewijzigd door Lieuwe15 op 29-12-2005 13:29 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Lieuwe15 schreef op donderdag 29 december 2005 @ 13:20:
hmm dat staat er echt niet bij mij, hmm die screen is van versie 1.8, ik heb 1.9
ik zal anders ff downgraden misschien is het er dan wel.

ik heb hem nu gedowngrade, maar er komt nu zelfs niet meer te staan hoe lang hij schat dat de accu meegaat...

trouwens op de screenshot op de vorige pagina valt ook wel te zien dat het er bij mij niet staat.
Jij hebt het sonoma platform, net als ik, en ik heb versie 1,9, net als jij. Wanneer ik normaal werk, verbruik ik ergens tussen de 28 en 31 watt. Ik heb 80 whr, dus ik hou dat langer dan 2 uur vol. Misschien heb jij wel een extreem on-zuinig scherm, of harde schijf. Anyhow zul je het verbruik van die afzonderlijke onderdelen zichtbaar moeten maken om te achterhalen wat bij jou de boosdoener is. Jouw accu is wel vele malen zwakker dan de accu die ik gebruik. Misschien is je accu gewoon niet sterk genoeg om langer dan 2.5 uur te trekken.

• Lieuwe15
ik denk dat mn accu niet sterk genoeg is dan, omdat er verder niets is wat veel kan vreten, mijn schijf lees ik oppe samsung site neemt maar maximaal 2,2w bij read/write en seek.
videokaart is teruggeklokt, alle overbodige usb poorten, card reader enz staan allmeaal uitgeschakelt, kan alleen mijn interne infrarood niet uitschakelen, maar dat neemt denk ik niet veel.
Processor is al naar beneden gehaald, daar ligt het ook niet aan. en scherm ja dat kan je niet echt controleren en heb geen zin om mn laptop volledig te demonteren :9

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Lieuwe15 schreef op donderdag 29 december 2005 @ 15:06:
ik denk dat mn accu niet sterk genoeg is dan, omdat er verder niets is wat veel kan vreten, mijn schijf lees ik oppe samsung site neemt maar maximaal 2,2w bij read/write en seek.
videokaart is teruggeklokt, alle overbodige usb poorten, card reader enz staan allmeaal uitgeschakelt, kan alleen mijn interne infrarood niet uitschakelen, maar dat neemt denk ik niet veel.
Processor is al naar beneden gehaald, daar ligt het ook niet aan. en scherm ja dat kan je niet echt controleren en heb geen zin om mn laptop volledig te demonteren :9
Extra accu erbij kopen dan :P

2 uur wireless kunnen gamen vind ik toch wel fijn 8)

• Lieuwe15
HTT-Thalan schreef op donderdag 29 december 2005 @ 15:17:
[...]

Extra accu erbij kopen dan :P

2 uur wireless kunnen gamen vind ik toch wel fijn 8)
Wow vind ik best knap ;)
ik zou voor geen meter met touchpad kunnen gamen :+

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Lieuwe15 schreef op donderdag 29 december 2005 @ 15:25:
[...]

Wow vind ik best knap ;)
ik zou voor geen meter met touchpad kunnen gamen :+
Rome:Total War is heel goed te doen, tis toch meer strategy. World of Warcraft is ook speelbaar, maar dan wel alleen als je op het gemakje aan het grinden bent, hardcore PvP ben je niet snel genoeg voor. FPS games zijn speelbaar, maar duizend keer makkelijk met een muis :P

Ik heb dan ook een breedbeeld touchpad, zelfde verhouding als het scherm, met ingebouwde scrollzone (die gebruik je namelijk in FPS games en in WoW) zowel horizontaal als verticaal.

Dus ja, gamen op een touchpad is met enige oefening best te doen 8)

• Theraven1982
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-07-2011
Dit zijn de waarden die ik gekregen heb; systeem wordt momenteel nog getest op stabiliteit. Dothan, 1.7 GHz.

Multiplier / aangepast voltage / std.voltage :

6 / 0.732 / 0.988
8 / 0.764 / 1.052
10 / 0.812 / 1.116
12 / 0.860 / 1.180
14 / 0.924 / 1.244
17 / 1.068 / 1.340

Is er trouwens niet ergens een database met hoe laag je kunt gaan? Of is het echt alleen trial and error?

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 20:35
Trial and Error, het vershilt per chip lijkt mij.

• Theraven1982
  • Laatst online: 21-07-2011
Ja, dat dacht ik ook wel... maar als er ergens een database zou zijn, met de gemiddelde waarden, dan heb je in ieder geval een goed begin. Idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
Ergens op de site van nhc staat dat er misschien in de volgende versie de mogelijkheid komt om nvidia kaarten te onderklokken...
Iemand enig idee wanneer die versie zou komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als het niet op de nhc site staat weten wij het ook niet he ;)

aan een tabel met waarden heb je niets, als je een slechte chip hebt kan een waarde uitdie database hopeloos instabiel zijn bij je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 13:15:
als het niet op de nhc site staat weten wij het ook niet he ;)
Ik hoopte erop dat iemand interne bronnen had of zo... :)
Niet ondenkbaar natuurlijk hier op GoT...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1852
  • Laatst online: 09-09 23:09
ik volg jullie topic nu al een paar weken, en ik zou het ook wel eens willen proberen.
probleem: ik heb een turion in mijn Acer 5024.

nu is mijn vraag: zijn er ook programmas die hetzelfde voor elkaar krijgen voor een amd processor???

(het is te hopen van wel, want een uurtje meer op batteryen is altijd leuk meegenomen :9

EDIT: heb t gevonden : Rightmark cpu clock utility dus toch nog nie genoeg gezocht ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald1852 op 30-12-2005 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:51
Lieuwe15 schreef op donderdag 29 december 2005 @ 11:47:
[afbeelding]
Misschien een domme vraag, maar aangezien dit helemaal nieuw voor mij is vroeg ik mij af hoe je die CPU Clock omlaag hebt gekregen want dit kan ik nergens in NHC terugvinden.

PSN ID = Jorco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DT-PiSanG schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 11:42:
[...]
Misschien een domme vraag, maar aangezien dit helemaal nieuw voor mij is vroeg ik mij af hoe je die CPU Clock omlaag hebt gekregen want dit kan ik nergens in NHC terugvinden.
"There are no stupid questions,..." :P

Open je Centrino Control-programma, ga naar het twee tabblad 'CPU Speed' en kies daar in de bovenste keuzelijst voor 'Dynamic Switching'. Nu zal je processor (als hij niets te doen heeft), zichzelf terugschakelen naar 800mhz ofzo. Als je zelf een minimum of maximum snelheid wil instellen, vink je in hetzelfde tabblad 'enable custom dynamic switching' aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german8
  • Nu online
Ik heb in CHC nu de laagste voltages + 2 stapjes (just 2b shure).
Voor de GPU gebruik ik de standaard drivers + ATI Powerplay.

Met Powerplay loopt de GPU op 120/120. Als ik dit met CHC of AtiTools probeer loopt ie vast.

Ben wel tevreden zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb onderstaande resultaten bekomen met nhc.
Ze moeten nog wel lager kunnen denk ik, maar ik ben voorlopig tevreden met 40%

Intel Pentium M Dothan
Multiplier / Vstock/ Vnhc / Verschil /verbetering

6 / 956 /700/ 256 /27%
8 / 1180 /700 / 480 /41%
9 / 1244 /732 / 512 / 41%
10 / 1308 /780 /528 / 40%
11 / 1372 /828 /544 / 40%
12 / 1436/ 860 /576 / 40%
13 / 1460 /876 /584 / 40%
14 / 1484/ 892 /592/ 40%
(enkele van de Vstock's heb ik door lineaire interpolatie berekend)

Heeft er toevallig iemand ervaring met centrino undervolten onder linux?
Op onderstaand forum staat er een uitleg hoe je de broncode van de kernel van Ubuntu/Gentoo kan aanpassen, om hem daarna te hercompileren. Het aanpassen gaat vlotjes, maar bij het compileren krijg ik errors. Dit is de eerste keer dat ik probeer een kernel te compilen...
Zou het normaalgezien ook niet mogelijk moeten zijn dat 1 persoon (die ik heel dankbaar zou zijn) die kernel compiled en hem dan verder verdeelt naar andere mensen?
Nadat je de kernel geboot hebt zou je gewoon door een tekst-file aan te passen de voltages in kunnen stellen.

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=97043

[ Voor 199% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2006 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onder linux heb ik de voltages ook naar beneden gekregen :)
Gewoon met bovenstaande "tutorial"

[ Voor 188% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2006 05:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slings
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-06-2021
Weet iemand of dit undervolten ook op de nieuwe core duo centrino kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german8
  • Nu online
Wie heeft het volgende probleem ook?

Als ik mezelf aanmeld in Windows (XP Pro SP2) en me daarna aanmeld als andere gebruiker (en zelf dus aangemeld blijf) krijg ik een CHC foutmelding.

Bij beide accounts start CHC op in de aanmelding.

Update:
Het is een bekend probleem en in de volgende update zal dit verholpen zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door german8 op 01-02-2006 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:40
Heb 't volgende nu denk ik stabiel draaien op een Pentium-M 735 (1.7GHz) en Notebook Hardware Control 1.9 beta 3

freq - mult - Vorg - Vnhc
1.7 GHz - 17x - 1.340 - 1.020
1.4 GHz - 14x - 1.244 - 0.972
1.2 GHz - 12x - 1.180 - 0.908
1.0 GHz - 10x - 1.116 - 0.860
800 MHz - 8x - 1.052 - 0.812
600 MHz - 6x - 0.988 - 0.732

Heb speedswitch-XP er maar vanafgegooid, dat voegt niks meer toe toch, als je NHC hebt draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vraagje.

ik heb gisteren op mijn MSI S425 NHC geinstalleerd . Tot zover alles leuk en ok , ik hoopte hiermee toch wat te gaan ondervolten . De S425 bevat standaard de M740 centrino . Gisteren ens geprobeerd ook om e voltages wat naar beneden te halen wat onmiddellijk leidde tot een vastloper |:( .Na alles nogmaals nagekeken te hebben blijkt dat de standaardvoltages niet overeen komen met mijn settings .
Bijv : laagste voltage zou volgens standaard zijn
x6 0.988V Bij mij staat hij op standaard x6 0.796v
De hoogse voltages kunnen misschien wel met de standaard kloppen maar hiervoor doe ik het niet , langere batterijtijd is de bedoeling .
In elk geval , aangezien hij als standaardwaarde de 0.988v neemt en hij eigenlijk werkelijk 0.796v is , moet ik dan er vanuit gaan telkens 1 stapje van de 0.988v af te halen ( terwijl hij dan eigenlijk 1 stapje van e 0.796 afneemd ??? ) , of kan ik toch gewoon beginnen met stapjes van de 0.796v af te haken .
PS de vastloper was bij een setting 1 stap hoger dan 0.700v .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok , weer aan het testen geslagen , momenteel een testrun op 0.764v als ondergrens. Op het eerste gezicht is hij zeer stabiel en heb ik hiermee nog geen enkele verandering in gebruik kunnen vaststellen . Ik hoop nog 1 of 2 stapjes te verlagen maar we zullen zien . :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:33
ik heb me asus m5200n notebook nu op 6x 0,700volt draaien :D
dit werkt als een speer

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdvlist2
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Er is weer een nieuwe versie van NHC uit. Namelijk 1.10 beta 01. Dit zijn de verschillen tov 1.9 beta 03. Belangrijk: gebruik Microsoft .Net Framework 2.0. Met versie 1.0 zijn de kansen op een BSOD vrij groot.

Er wordt aangeraden voordat je deze installeert eerst de oude versie te verwijderen. Je kan ervoor kiezen om je instellingen te bewaren. Dat heb ik dus gedaan en het proggie werkt weer toppie.
1.10

News and fixes in the Notebook Hardware Control BETA 01
- NEW SERVICE (now NHC works on all user accounts at the same time)
- ADD MONITORING (chart window and data logging on HD)
- REMOVED the power scheme bug with NHC service (bug: the settings were set to default)
- SECURETY IMPROVED: on restricted user accounts NHC runs with the restricted user privileges
- (with RunAs NHC was running with admin rights and this was a security hole)
- add Voltage Control for Pentium 4 (mobile and desktop)
- add NHC Messages (possibility the send messages to NHC).
- add ASUS / SAMSUNG HotKey Control
- add Power Scheme Control (with service also available on restricted user accounts)
- add the possibility to show the HD temperature in the system tray
- add ATI Powerplay support, improved the ATI Clock Control
- add HD Standby Time
- improved the CPU clock detection
- fixed a lot of bugs and problems
- Todo: finish the nvidia support, finish the acpi fan control, add AMD and Intel Core Duo support,
- expand FAQ, Help and webpage, add events in nhc and improve/add tray icon options.
- (10.02.2006)
Ik vind persoonlijk de monitoring functie wel handig. Eens kijken hoe heet je lappie wordt tijdens langdurig gamen. Verder ga ik eens kijken of ik de Sony van me Pa (p4 mobile) kan onderklokken, want dat ding is zelf in de idle mode vrij luidruchtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:36
Ik beschik over een Pentium M760 welke ik ook graag zou willen undervolten, maar de enige in dit topic die dit ook al geprobeerd heeft is Haan. Hij geeft echter alleen zijn waardes voor 6x en 14x. Zijn er mensen die de 760 geundervolt hebben die een lijstje kunnen posten? Dan kan ik dat mooi gebruike als richtlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Laatst online: 10:16

Haan

dotnetter

Ik wil morgen wel even de andere voltages posten anders :) Maar reden dat ik alleen 6x en 14x heb gepost, is dat dat eigenlijk de meest gebruikte waardes zijn.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Zoals beloofd:

6x = 0,716V;
8x = 0,796V;
9x = 0,844V;
10x = 0,924V;
11x = 0,988V;
12x = 1,004V;
13x = 1,020V;
14x = 1,068V;

Maar die tussenliggende waardes heb ik volgens mij niet allemaal getest of ze nog lager kunnen, maar gewoon een beetje laten oplopen steeds..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:05

Theo

moederbord

De belangrijkste waardes voor mij zijn de spanningen op de minimale en maximale multiplier. Ik heb nu een paar maanden de processor ge undervolt, en dit zijn nu mijn definitieve stabiele waardes:
6x =0.716
8x = 0.780
9x = 0.828
10x 0 .892
11x = 0.924
12x = 0.972

als ik de spanningen één optie lager zet krijg ik zeer soms (twee maal per maand) een BSOD, op de huidige spanningen krijg ik deze niet.

Ga ik op het opgenomen vermogen van de laptop letten kom ik op het volgende uit met de originele spanningen (6x = 0.998V en 12x=1.308V, origineel is dat 1.356V, maar dat heb ik niet als optie :? )
idle = 10.6 Watt opgenomen
100% load (prime95) = 24.5 Watt
tempratuur bij 100% load : 54 graden

Met de lage spanningen neemt de laptop het volgende op:
idle =9 .5 Watt opgenomen
100% load (prime95) = 17.5 Watt
tempratuur bij 100% load : 45 graden

De cpu is dus 9 graden koeler geworden, redelijk stiller, de gehele laptop is in idle 10% zuiniger geworden, onder load zelfs bijna 30% en nul procent langzamer geworden!

terwijl ik het vermogen aan het testen was op het hoge voltage ben ik er ook achter gekomen dat de fan in de laptop ook een "turbostand" heeft, waarop hij hard blaast, ik kende deze stand niet eens! Op het lage voltage blaast de fan alleen maar zachtjes.

msi s260
P-M 730
12" breedbeeld
915 chipset met geïntergreerde graphics
scherm op het minste fel.

[ Voor 3% gewijzigd door Theo op 12-02-2006 18:43 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsalden
  • Laatst online: 30-06 20:38
Ik heb mijn laptop (Pentium M735) ook al gedurende 2 maanden geundervolt en tot nu toe nog altijd geen problemen gehad mijn waarden zijn nu

6x 0.748
8x 0.812
10x 0.860
12x 0.908
14x 0.956
17x 1.036

Als ik lager op 6x nog 1 stapje lager ga kan het gebeuren dat ie gewoon blijft hangen zonder BSOD, enkel harde reboot kan dan nog helpen. Maar ja deze waarden zijn toch al ongeveer 25% lager dan oorspronkelijk, dus mij hoor je niet klagen.
Nu blijft mijn laptop beduidend koeler dan dervoren, mijn CPU temp komt nu stressed niet meer boven de 62° terwijl het voordien maar lieft kon oplopen tot 75°, wat toch wel heel veel is voor een laptop.
De koeling draait nu heel af en toe, terwijl hij ervoor om de 10 minuten stond te blazen als een gek.

A computer is almost human - except that it doesn't blame its mistakes on another computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien een hele stomme vraag... waarom is dit niet fabriek af??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
dsa schreef op zondag 12 februari 2006 @ 19:32:
Ik heb mijn laptop (Pentium M735) ook al gedurende 2 maanden geundervolt en tot nu toe nog altijd geen problemen gehad mijn waarden zijn nu

Nu blijft mijn laptop beduidend koeler dan dervoren, mijn CPU temp komt nu stressed niet meer boven de 62° terwijl het voordien maar lieft kon oplopen tot 75°, wat toch wel heel veel is voor een laptop.
De koeling draait nu heel af en toe, terwijl hij ervoor om de 10 minuten stond te blazen als een gek.
Ik heb op mijn 735 bijna dezelfde waarden als jij, zie enkele posts geleden. Heb in de tussentijd wel de 17x multiplier een tandje moeten verhogen naar ik geloof ook 1,036v. Bij een NeatImage batch job crashte dit programma, contact met de auteur wees erop dat dit programma veel gebruik maakte van SSE instructies welke blijkbaar niet getest worden door de NHC burn-in-tester.

De CPU-temp kan ik op mijn laptop helaas niet uitlezen, maar ik neem aan dat die een heel stuk lager is. De CPU begint een stuk minder te blazen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2006 @ 12:41:
misschien een hele stomme vraag... waarom is dit niet fabriek af??
waarom wordt een processor niet overgeklokt vanuit de fabriek??

Dit doen ze omdat er dan een marge is. De processoren moeten ook kunnen werken op de noordpool met -40 graden. Het zou ook erg prettig zijn als ze werken in de sahara met +50 graden, ook als de processor ouder is. En als de muliplier veranderd, en de spanning volgt een paar milisecondes later moet de cpu ook nog gewoon blijven werken.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsalden
Heeft er iemand dat monitoren naar HD van de temps, volts enzo in de nieuwe versie al getest, want bij mij maakt hij geen bestanden aan in die map logs :?

Voor de rest werkt die nieuwe NHC behoorlijk goed moet ik zeggen :)

[ Voor 4% gewijzigd door dsalden op 18-02-2006 17:36 ]

A computer is almost human - except that it doesn't blame its mistakes on another computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Laatst online: 14:18
Ik heb hier een Dell Inspiron met een Mobile Intel Celeron M 360J Dothan-1024, ik weet niet of het al gepost is, maar waarom werkt het niet met mijn CPU :S, ik kan Vcore en bijbehoorende MP niet aanpassen :(

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:01
omdat je geen speedstep hebt op die celeron! ....

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Laatst online: 14:18
Ramon de Jesus schreef op maandag 20 februari 2006 @ 16:01:
omdat je geen speedstep hebt op die celeron! ....
ah oke, njah dan ga ik ff met die RM clock dingest aan de gang :), kijken of die wel werkt ...

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net zoals Haan en Awenger2K een PentiumM 760 en heb zojuist de settings van Haan gecopieerd maar temperatuur gaat niet naar beneden - is nog steeds zo'n 52/53 graden?!

Doe ik iets verkeerd ? Moet ik nadat ik de veranderingen heb gemaakt rebooten ?

Haan: gebruik jij ook de nieuwe BETA van NHC en wat zijn dan jou settings in de overige tabs??

Klopt het trouwens dat in de Beta de Fan control nog niet werkt? Zodra ik hier iets aanvinkt slaat de hele boel vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdvlist2
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 20:50:
Ik heb net zoals Haan en Awenger2K een PentiumM 760 en heb zojuist de settings van Haan gecopieerd maar temperatuur gaat niet naar beneden - is nog steeds zo'n 52/53 graden?!

Doe ik iets verkeerd ? Moet ik nadat ik de veranderingen heb gemaakt rebooten ?

Haan: gebruik jij ook de nieuwe BETA van NHC en wat zijn dan jou settings in de overige tabs??

Klopt het trouwens dat in de Beta de Fan control nog niet werkt? Zodra ik hier iets aanvinkt slaat de hele boel vast?
Dat kan wel kloppen ja. Misschien gaat je ventilator langzamer draaien zodat de temp hetzelfde blijft. De Fan control is idd beta en wordt pas in de volgende versie beter geïmplementeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german8
  • Nu online
Ik ben heel benieuwd naar fan-control.

Dat je de ondergrenzen van het voltage opzoekt snap ik wel maar klooien met de fan instellingen trekt me niet zo.
Waarschijnlijk wil je minder fan-herrie maar hiervoor zul je toch de bovengrenzen van de CPU en GPU temperaturen moeten opzoeken.

En hoe kom je erachter wat het beste/veiligste instellingen zijn voor jou laptop? Sommige zitten zo in elkaar dat de koeling super is. Maar er zijn ook modellen met een minder goede airflow die meer fan omwentelingen nodig heben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
dsa schreef op zondag 12 februari 2006 @ 19:32:

6x 0.748
8x 0.812
10x 0.860
12x 0.908
14x 0.956
17x 1.036

Als ik lager op 6x nog 1 stapje lager ga kan het gebeuren dat ie gewoon blijft hangen zonder BSOD, enkel harde reboot kan dan nog helpen. Maar ja deze waarden zijn toch al ongeveer 25% lager dan oorspronkelijk, dus mij hoor je niet klagen.
Op mijn Asus M6800Ne heb ik de volgende waardes gekregen met dezelfde CPU:

6x 0.700V
8x 0.700V
10x 0.716V
12x 0.764V
14x 0.844V
17x 0.940V

Dit draait nu al 2 maanden goed stabiel en ik kan stukken langer op één accu lading werken. Mijn laptop verbruikt daardoor net onder de 20 watt.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

@ obionenairobi:

Ik ben er nog niet aan toegekomen om de nieuwe versie te installeren :P Maar ik laat het sowieso voorlopig allemaal lekker staan zo, want in de nieuwe versie zit volgens mij niks waar ik iets aan heb.
Bij mij gaat de temperatuur ook niet onder de 50 als ie daar eenmaal is aangekomen, maar dat komt puur door de fan die gewoon uitgaat bij die temperatuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irmscher
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 14:58
Perfect tooltje dit !!

Op mijn Asus A6G 1.6Ghz draai ik nu al een week met de volgende instellingen

1.6 Ghz op 0.956 V
0.6 Ghz op 0.700 V

Alle tussenliggende stappen heb ik niet ingesteld omdat ik toch alleen deze 2 snelheden gebruik.

De laptop staat hier contant UD te draaien en komt niet boven de 48 graden uit.De cpufan gaat pas bij 51 graden harder draaien, dus de laptop blijft heerlijk stil nu. Op het standaar voltage (1.340 V) gng de cpu soms zelfs richting de 60 graden ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

wat voor processor heb je erin zitten?? (730, 725), en hoeveel scheelt het in accuduur?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Momenteel loopt er in het topic over de Asus M6va laptop een vraag over vastlopende laptops bij het afspelen van video. O.a ik heb er last van. Zodra je een divx of DVD afspeelt crasht de laptop na een random tijd. Hij geeft een hoge piep en alleen een harde reboot helpt nog.
Na wat zoekwerk lijkt het erop dat het ondervolten de oorzaak is. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Wil er meteen aan toevoegen dat de laptop verder prima werkt op lager voltages. Al een aantal maanden. Ik kan ook rustig een paar uur gamen of wat dan ook. Tot nu toe gaat het alleen bij video fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleMan
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 12:05
Is het ook mogelijk de nieuwe centrino de Core duo te ondervolten? Gaat NHC dit ondersteunen, of doet ie dit al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Farmerwood schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 16:18:
Momenteel loopt er in het topic over de Asus M6va laptop een vraag over vastlopende laptops bij het afspelen van video. O.a ik heb er last van. Zodra je een divx of DVD afspeelt crasht de laptop na een random tijd. Hij geeft een hoge piep en alleen een harde reboot helpt nog.
Na wat zoekwerk lijkt het erop dat het ondervolten de oorzaak is. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Wil er meteen aan toevoegen dat de laptop verder prima werkt op lager voltages. Al een aantal maanden. Ik kan ook rustig een paar uur gamen of wat dan ook. Tot nu toe gaat het alleen bij video fout.
Heb nu 2x een crash gehad op m'n M6N, gewoon tijdens het surfen: laptop deed een harde reset,en rebootte. Heb het voltage bij multiplier 6x gewijzigd van 0,716 naar 0,732 en so far so good..... Dus er zitten wel wat meer risico's aan een te laag voltage dan alleen een 'freeze' lijkt het....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

ik heb nu al een paar maanden mijn laptop undervolted (msi s260), maar ik heb nergens last van

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 21:11
Volg dit al een tijdje maar gebruik het eigenlijk nooit.
Kan iemand zijn 745 rijtje posten zodat ik die eens kan proberen.

Draaaai errrug veel VMWARE dus wil wel stabiele laptop houden.

heb een Pentium M 1.8 400Mhz Dothan dat is volgens mij de 745
Owja en een 9700 128Mb videokaart tot hoelaag kan je die ongeveer clocken?

Haal nu met mijn accu al std 3~4 uur maar meer is altijd beter en minder warm.

EDIT: En als iemand zegt Jaaa hallo zoek het zelf uit... Nee sorry dat ik doe ik niet heb ik even geen zin in misschien volgende weeek, dus lijstjes laaaaat ze maar komen.

[ Voor 42% gewijzigd door Daros op 08-03-2006 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:36
@Haan & obionenairobi

Ik vind het merkwaardig dat jullie temperatuur zo hoog is. Jullie hebben het over 52/53 graden. Terwijl mijn Pentium M760 idle @800Mhz slechts 35 graden is. Stressed @2000Mhz kom ik op 49 graden.

Is jullie 52 graden idle of stressed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german8
  • Nu online
@VerkerkSander (aka luiwammes):

1.8 GHz 18x 1.052
1.7 GHz 17x 1.004
1.4 GHz 14x 0.940
1.2 GHz 12x 0.892
1.0 GHz 10x 0.828
800 MHz 8x 0.780
600 MHz 6x 0.700
(ik heb zelf alles 2 stapjes hoger gezet)

En voor je 9700 zou ik ATI's Powerplay gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Even een klein kickje. Ik heb de nieuwe versie gedownload alleen vind het niet geweldig werken op dit moment.

Dit omdat windows zich nu na een bepaalde tijd in standby gooit of zichzelf afmeld. Bij powerschema van windows kan ik niets meer instellen en plots ook niet meet in hardware control.

Is er iemand met dezelfde problemen of met een oplossing? Nu kan de pc gewoon niet meer een nachtje aan ;(

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Een nieuwe NHC zip maar geen nieuwe versie?:
nhc_1.10_beta01.zip 16-Mar-2006 23:32 1.8M

(zie: http://samsung.schwippi.de/files/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdvlist2
  • Niet online
catchingfire schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 11:23:
Een nieuwe NHC zip maar geen nieuwe versie?:
nhc_1.10_beta01.zip 16-Mar-2006 23:32 1.8M

(zie: http://samsung.schwippi.de/files/ )
Is idd andere file. De oud was 1.5 MB terwijl de nieuwe 1.8MB is. Tevens kan je nu instellen op welke procentuele hoeveelheid speed je processor blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
The latest BETA version is Notebook Hardware Control 1.10 BETA 02 (21.03.2006)
http://samsung.schwippi.de/files/nhc_1.10_beta02.zip

News and fixes in the Notebook Hardware Control BETA 02
- add support for Intel Core Duo / Solo
- add multiprocessor support
- add new system tray icons (CPU Load, HD Temperature)
- add icons for profiles
- add clock modulation
- improved the monitoring function
- removed standby bug on HP Notebooks
- removed a lot of other bugs
- Todo: -> BETA 01
- (21.03.2006)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german8
  • Nu online
En weet iemand hoe 'clock modulation' werkt en wat het precies doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kan iemand ook zeggen of die zeer irritante monitor in je systemtray uit kan zetten?
Bij de vorige versie stond hij uit, maar ik kan nergens die optie vinden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

KlaasHof schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 09:27:

1.8 GHz 18x 1.052
1.7 GHz 17x 1.004
1.4 GHz 14x 0.940
1.2 GHz 12x 0.892
1.0 GHz 10x 0.828
800 MHz 8x 0.780
600 MHz 6x 0.700

waarom hoger? Ben je aan het overvolten?

[ Voor 6% gewijzigd door j-w op 22-03-2006 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
KlaasHof schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 09:27:

1.8 GHz 18x 1.052
1.7 GHz 17x 1.004
1.4 GHz 14x 0.940
1.2 GHz 12x 0.892
1.0 GHz 10x 0.828
800 MHz 8x 0.780
600 MHz 6x 0.700

Me laptop is KAPOT :(
Viedokaart heeft het begeven. Ga je waardes dus even opschrijven en onthouden wanneer ik me laptop terug heb zou ik ze testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german8
  • Nu online
@ j-w:

Nee ben niet aan het overklokken. Ik heb de laagst mogelijke waardes genomen (uit dit topic) en deze waardes voor ieder multiplier met 2 stapjes verhoogd. Dus i.p.v. 0.700 heb ik 0.764 als laagste voltage. Dit is nogsteeds een behoorlijke onderklok.

@ verkerk:

Je 9700 nu al kapot, wat heb je ermee gedaan, een overklokje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
-Skyhawk- schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 09:45:
Kan iemand ook zeggen of die zeer irritante monitor in je systemtray uit kan zetten?
Bij de vorige versie stond hij uit, maar ik kan nergens die optie vinden. :(
In een van de tab-bladen kun je op "advanced" opties o.i.d. klikken. Daar zijn de tray-dingen te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
@ verkerk:

Je 9700 nu al kapot, wat heb je ermee gedaan, een overklokje?
Nee heb er niks meegedaan, nooit overcloack of ondercloack gedaan.

Smiddags werkte goed savonds wil ik mijn laptop aan doen maar kreeg geen beeld zowel op intern als externe lcd. Vaag dus opgestuurd verwacht dat het de videokaart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Skyhawk-
  • Niet online
catchingfire schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 11:37:
[...]
In een van de tab-bladen kun je op "advanced" opties o.i.d. klikken. Daar zijn de tray-dingen te configureren.
Klopt, helaas kan ik ze niet allemaal uitvinken. :'( Want er blijft altijd één actief aangevinkt.

[ Voor 4% gewijzigd door -Skyhawk- op 22-03-2006 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsalden
Er is weer een nieuwe BETA versie van Notebook Hardware Control beschikbaar gekomen namelijk de 1.10 BETA 03 (01.04.2006)

http://samsung.schwippi.de/files/nhc_1.10_beta03.zip

News and fixes in the Notebook Hardware Control BETA 03
- add new faster and better nhc driver
- add new faster and accurater clock detection function (+- 0.2%)
- improved stability and fixed the blue screen problem on some core duo and P4 notebooks
- nhc is now faster and needs less cpu time
- Todo: finish the nvidia support, finish the acpi fan control, add AMD and Intel Core Duo support, expand FAQ, Help and webpage, add events in nhc and improve/add tray icon options.
- (01.04.2006)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Skyhawk-
  • Niet online
Werkt opzich ook goed. Maar dat deden die andere versies ook. :)
Alleen wil hij mijn accu nog wel eens verkeerd uitlezen. 44.000 ipv 64000 mWh. (sanyo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german8
  • Nu online
Bij Beta 3 krijg ik tijdens install een melding "invalid 32" o.i.d. maar programma loopt gewoon goed.

Ben toch wel benieuwd naar Fan control.
Bij mij 'knalt' de fan erin bij 50 C (ik vermoed om stof e.d. eraf te gooien), gaat dan langzamer draaien tot de temp weer ergens in de 20 is. Dan is ie weer 20 minuten stil, loopt de temp op naar 50 en begint de fan weer even.

Ik heb liever dat de fan iets subtieler aanslaat, desnoods langer draait maar nog stiller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 14:19
Ik zal vanmiddag eens stoeien met mijn Core Duo T2300 en kijken wat die nog lager kan.
Jullie zijn zeker dat ik geen prestatie verlies en er ook weinig fout kan gaan?
Niet dat ik over een half jaar een nieuwe Proc moet kopen ofzo gehe. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Je hoeft nergens voor te vrezen nee ;) Je merkt het vanzelf als je het voltage te laag zet (doordat je je notebook niet meer reageert :P) Maar schadelijk is het zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 14:19
Haan schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 10:30:
Je hoeft nergens voor te vrezen nee ;) Je merkt het vanzelf als je het voltage te laag zet (doordat je je notebook niet meer reageert :P) Maar schadelijk is het zeker niet.
Ik ga hem nu installeren, enige suggesties voor mijn Yonah proc?

Hmm het is niet het makkelijkste programma wat ik ken, ik wil instellen dat als ik op Accu draai dat mijn voltages 2 stapjes naar beneden gaan als de standaard waardes.
kan iemand me daar even bij helpen ik zie namelijk:
Dynamic Switching
Max Performance
Max Battery
Enz. enz. dit lijstje kan ik trouwens 2 keer onder mekaar kiezen.
Standaard draait mijn yonah trouwens gewoon 1ghz en ik krijg hem niet hoger wat ik ook doe.

heel vreemd NHC blijft maar aangeven dat ie op 1ghz loopt en windows blijft 1,67ghz zeggen en ik hang nu gewoon op netspanning:?

[ Voor 47% gewijzigd door GeeMoney op 17-05-2006 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

In de lijst met mulitpliers zijn de laatste 3 multipliers bij mij allen 17, waarom staat die er 3 keer in? En nu springt hij van 14 nar 17, heeft het nog zin om daar 14,15,16,17 van te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradise
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Oscar Mopperkont schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 12:03:
In de lijst met mulitpliers zijn de laatste 3 multipliers bij mij allen 17, waarom staat die er 3 keer in? En nu springt hij van 14 nar 17, heeft het nog zin om daar 14,15,16,17 van te maken?
Waarschijnlijk is dat 'open' ruimte voor mensen met een snellere CPU dan jouw 1,7ghz, die kunnen daar nog een 18, 19 en 20 in kwijt. Ik gok dat ie snelheden van 1.4, 1.5 en 1,6 ghz niet gebruikt, maar dat weet ik niet zeker.

Ik vind het een interessant programma maar ben nog niet in staat geweest stabiele voltages te krijgen voor m'n Dothan 735. Ik heb een aantal waardes uit dit topic overgenomen, maar liep gisteren tegen constante vastlopers aan. Uiteindelijk was het zo erg dat ik m'n laptop amper geboot kreeg; hij hing al vast voordat alle programma's opgestart waren en dus kon ik de voltages niet meer terugzetten naar de orginele waarden. Dat lukte uiteindelijk pas weer nadat ik de A/C eruit haalde en m'n laptop daardoor continue op battery optimized kon draaien.

Ik denk dat ik even wacht met het terugzetten van voltages totdat ik een andere manier weet om de waardes terug te zetten, bijvoorbeeld in safe mode, want anders zit ik straks met een onbruikbare Windows en kan ik alles formatteren om de instellingen terug naar default te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ik heb nu volgens mij wel stabiele waardes gevonden, maar omdat je vervolgens een 10% veiligheidsmarge moet instellen is de winst uiteindelijk niet zo heel erg groot. Op de laagste snelheden zit ik nu op zo'n 17% zuiniger, maar op de hoogste maar zo'n 10%. Maar ik vond het wel geinig om te doen en volgens mij blijft hij nu toch weer een fractie koeler waardoor mijn fan minder vaak aanslaat en daar is het mij om te doen.

Wat ik alleen nog niet helemaal begrijp aan het programma zijn de harddisk instellingen. Dat accoustic management. Kan ik daar echt het geluid dat mijn HD maakt mee reguleren? En gaat dat ten koste van veel snelheid of hoe moet ik dat zien? De uitleg in het programma vind ik niet heel erg duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 12:29:
Ik heb nu volgens mij wel stabiele waardes gevonden, maar omdat je vervolgens een 10% veiligheidsmarge moet instellen .
moet???
Dit mag je zelf doen, m'n laptop draait al maanden op bepaalde waardes. Als ik ze één waarde lager zet krijg ik BSOD's, dus dat ik mijn veligheidsmarge :) Die tien procent vind ik een beetje zonde.

ik gebruik nog het oude centrino hardware control 1.8.2

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 20:11

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Errug handig, dank je voor dit topic! _/-\o_

Edit:
Ik kan alleen niet zien hoeveel accuduur ik nog heb, dat geeft ie niet aan... Evenals mijn CPU & GPU laat ie niet zien... :(

Heb hier Win XP Pro SP2 erop staan, alle drivers en (geen overbodige) benodigdheden en programma's.
Voor CHC moest ik dat Microsoft.NET Framework 1.1 installeren, en van NHC heb ik zelf versie 1.8.
Had ik beter meteen die Framework 2.0 + NHC 1.10 erop kunnen zetten?

Voor mij m'n X600 de Omega 6.01 drivers en die draait nu op 133/133 IPV 400/230. (MBV ATI-TOOL)

Verder loopt mijn 730 op:
6x 0,716V (0,7 = BSOD) :(
8x 0,780
10x 0,876
12x 0.972

(Verdere laptop specs, zie signature)

[ Voor 98% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 01-06-2006 01:57 ]

Ici kann uw Werbung staan

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste