Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184635

JumpStart schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 17:20:
[...]

Dat komt omdat, qua specificaties, Nikon en Canon haasje-over springen. De Nikon D70/80/90 ligt in de regel ietsje onder de Canon xxD serie, terwijl de Nikon Dxxx juist weer boven de xxD uitkomt. Met de Canon xxxD weer wat luxer/beter dan de Nikon D40/50/60.

Aangezien de gelekte specs van de 5DII, in ieder geval wat betreft resolutie, boven de D700 zit verwacht ik niet dat deze goedkoper op de markt gezet gaat worden.
Ik denk eigenlijk niet dat een FF sensor met 21MP veel meer kost dan een 12MP sensor, het is eerder gewoon de grootte van de sensor op zich die de productie duur maakt. Anders zou ik ook niet kunnen verklaren waarom Canon er voor kiest zijn goedkoopste FF camera te voorzien van veel meer pixels dan strikt noodzakelijk.

De vraag is meer of je er een acceptabele ruis/signaal verhouding krijgt uit de pixel-dichtheid die het met zich meebrengt, dat is meer de beperkende factor dan de kosten die het aantal pixels met zich mee brengt. Als heel veel pixels op een vierkante centimeter rammen duur was, waren compactcameratjes onbetaalbaar. De 50D is bijvoorbeeld ook aanzienlijk goedkoper dan de D300 maar heeft toch aanzienlijk meer pixels.

Misschien zit ik er helemaal naast hoor maar dit lijkt mij logisch.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 184635 op 05-09-2008 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Dan mag het toch niet veel gaan kosten. Canon heeft een gat zitten tussen 1Ds en de rest. Ik vermoed zo dat ze dat gat qua FF toch op gaan vullen. Een 16mpix sensor is achterhaald, nee lijkt me zeer onwaarschijnlijk eigenlijk :) Dan zou de prijs al dusdanig laag moeten zijn :)

Neemt niet weg dat ik nog steeds de geruchten geloof van 2 FF camera's deze photokina. 3D/7D om't maar een naam te geven :)

Daarnaast, digic 4 doet pixelbinning op 4, 2 en 1. Gaf respectievelijk 15m, 7,1mp en 2,6mp(even uit't hoofd). Dat heeft nut. Bereken hetzelfde even op 16mpix en je komt op niveau 50D uit :) Waarbij je eigenlijk maar 1 nuttige stand hebt.

Daarnaast, nu een 16mpix versie releasen zonder een 21mpix versie is nogmaals niet handig vanwege alle commotie die er nu om gespand is. Zie zelf de 'teaser' van canon. Canon kan het niet veroorloven om mensen teleur te stellen. Niet na het 1D AF-probleem :)

[ Voor 38% gewijzigd door Timo op 05-09-2008 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:02
@fooker: hmm.. 2 tegelijk kan ik me niet voorstellen eigenlijk. Over een half jaar op PMA de 2e lijkt me dan logischer (aangenomen dát er een nieuwe reeks komt).

Ik ben heel benieuwd, cool zo met die teaser ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Knakker die de huidige 5D heeft vergeleken met de teaserfoto:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3110/2831149242_bc7f6182a3_o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Nog even wachten tot de 12e en dan wordt het nieuws wereldwijd bekend gemaakt. Nog een paar daagjes geduld dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:45

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Op die moon foto zie je de dial knop rechts, maar die is weg op de canon.xx(x) sites. ander model? te veel gesnoeid?
ThunderNet schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 14:25:
[...]

Of gewoon meerdere submirrors.. Kleiner en zonder veermechanisme (dan moet de behuizing aan de bovenkant iets ruimer om de submirrors de ruimte te geven bij het wegklappen van de sensor.
[afbeelding]
Even vieze niet nette schets :P
beetje moeilijke oplossing, constructie technisch gezien (en duur) handiger zou zijn om (wat iemand mij een keer zei) om achter de hoofd spiegel glasvezel te doen op de AF punten en het licht zo weg te geleiden naar de AF sensor.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-06 17:06
Wat mij vooral opviel aan het nieuwe plaatje, is dat de knopjes boven de top lcd verschoven lijken. De huidige 5D heeft er vier: drie boven het schermpje voor instellingen en eentje naast het zoekerhuis voor de backlight. Bij de nieuwe lijkt het knopje, dat naast het zoekerhuis zit, verdwenen en lijkt er aan de andere kant eentje bij gekomen te zijn.

Dat lijkt me een wereldverbetering, aangezien op mijn 20D dat backlightknopje haast onmogelijk te bedienen is als je je linkerhand even niet beschikbaar hebt. De heleboel opschuiven naar links ziet er dus wel goed uit.
Shark.Bait schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 20:51:
Op die moon foto zie je de dial knop rechts, maar die is weg op de canon.xx(x) sites. ander model? te veel gesnoeid?

[...]
Ook bovenstaande knopjes kon ik er niet terugvinden, dus gok dat ze lekker fanatiek hebben zitten gummen. Niemand wil natuurlijk het verwijt krijgen dat hij of zij te weinig heeft gegumd :+.

[ Voor 27% gewijzigd door Kheldar op 05-09-2008 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:24
Shark.Bait schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 20:51:
Is er bij gephotoshopt in het plaatje wat hier staat, net als de onderkant en de lens. Maak maar een printscreen van de teaser op canon.nl en haal 'm flink op met levels ofzo, zit erg weinig beeldinformatie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 13:45
fooker schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 17:56:
Dan mag het toch niet veel gaan kosten. Canon heeft een gat zitten tussen 1Ds en de rest. Ik vermoed zo dat ze dat gat qua FF toch op gaan vullen. Een 16mpix sensor is achterhaald, nee lijkt me zeer onwaarschijnlijk eigenlijk :) Dan zou de prijs al dusdanig laag moeten zijn :)
16 mpix achterhaald? de huidige 5D sensor is niet eens achterhaald...
Neemt niet weg dat ik nog steeds de geruchten geloof van 2 FF camera's deze photokina. 3D/7D om't maar een naam te geven :)
Het zóu kunnen... het biedt wel tegengas tegen Sony en Nikon... Maar ik denk eerder gewoon een 5DII :P
Daarnaast, digic 4 doet pixelbinning op 4, 2 en 1. Gaf respectievelijk 15m, 7,1mp en 2,6mp(even uit't hoofd). Dat heeft nut. Bereken hetzelfde even op 16mpix en je komt op niveau 50D uit :) Waarbij je eigenlijk maar 1 nuttige stand hebt.

Daarnaast, nu een 16mpix versie releasen zonder een 21mpix versie is nogmaals niet handig vanwege alle commotie die er nu om gespand is. Zie zelf de 'teaser' van canon. Canon kan het niet veroorloven om mensen teleur te stellen. Niet na het 1D AF-probleem :)
Ohjah... dus omdat er iemand heel enthousiast heeft geroepen dat het een 1DsIII zonder grip wordt, en gestript van de AF-hulppunten, wordt dat het ook echt? Dan ga ik maar eens wat geruchten de wereld in helpen over de 1DIV denk ik... ;)

Imho denk je trouwens iets te veel in specs, iets te weinig in wat de sensor kan gaan doen :) Net zoals de 5D absoluut niets meer is dan een 20D met een FF-sensor en minder FPS, is dat wel een cruciaal verschil dat het een heel andere body maakt. Het zal me echt absoluut niets verbazen als de 5DII 'gewoon' een 40D/50D met een andere sensor en wat minder FPS is... ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Henk op 05-09-2008 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Kan iemand me uitleggen waarom het zo moeilijk (duur) is om een 5D met net zo veel fps te maken als een 40/50D?

Heeft dat met het sensorformaat te maken, en de hoeveelheid megapixels of is het eerder iets mechanisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
sOid schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 22:57:
Kan iemand me uitleggen waarom het zo moeilijk (duur) is om een 5D met net zo veel fps te maken als een 40/50D?

Heeft dat met het sensorformaat te maken, en de hoeveelheid megapixels of is het eerder iets mechanisch?
Megapixels, in die zin dat het een bepaalde datastroom is die je processor(s) moeten verwerken. Maar als een 50D 6,3 fps kan doen met ~15mpix, moet een 5D dat ook kunnen. Alleen of Canon het wíl is een 2e, want dan komen ze aardig in het vaarwater van hun precious 1DsIII.

Die laatste heeft trouwens twee processoren om de datastroom van 5 fps 21MP te verwerken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
Henk schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 22:34:
[...]

16 mpix achterhaald? de huidige 5D sensor is niet eens achterhaald...

[...]

Het zóu kunnen... het biedt wel tegengas tegen Sony en Nikon... Maar ik denk eerder gewoon een 5DII :P

[...]

Ohjah... dus omdat er iemand heel enthousiast heeft geroepen dat het een 1DsIII zonder grip wordt, en gestript van de AF-hulppunten, wordt dat het ook echt? Dan ga ik maar eens wat geruchten de wereld in helpen over de 1DIV denk ik... ;)

Imho denk je trouwens iets te veel in specs, iets te weinig in wat de sensor kan gaan doen :) Net zoals de 5D absoluut niets meer is dan een 20D met een FF-sensor en minder FPS, is dat wel een cruciaal verschil dat het een heel andere body maakt. Het zal me echt absoluut niets verbazen als de 5DII 'gewoon' een 40D/50D met een andere sensor en wat minder FPS is... ;)
Ik denk dat daarvoor de 50D teveel megapixels heeft. Canon wilt ook vernieuwen en feit blijft dat het economisch gezien een redelijk goede manier is. Offer de 1Ds3 op voor meer 5D2 sales. :) het is mede de combinatie van veel megapixels die ruisvrij waren wat de 5D zo succesvol gemaakt heeft. Daardoor was het een goede tussenstap voor mode/portret/bruiloften. Alles waar geen snelheid bij benodigd was (zoals sport).

Maar time will tell ;)
Prijzen van de overige FFdeelnemers zijn namelijk dusdanig laag, inc de verwachte 24mpix van Sony. Denk dat dat een van de kernpunten is waardoor we kunnen weten dat canon meer mp moet stoppen in de nieuwe body('s). Meer megapixels kunnen namelijk kwaliteit wel beinvloeden in de positieve zin en aangezien canon al gezegd heeft in te zijn voor sensoren die ze dmv pixelbinning willen verbeteren lijkt het me een indicatie dat canon gelooft in de filosofie dat meer megapixels = beter ;)
Henk schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 23:01:
[...]

Megapixels, in die zin dat het een bepaalde datastroom is die je processor(s) moeten verwerken. Maar als een 50D 6,3 fps kan doen met ~15mpix, moet een 5D dat ook kunnen. Alleen of Canon het wíl is een 2e, want dan komen ze aardig in het vaarwater van hun precious 1DsIII.

Die laatste heeft trouwens twee processoren om de datastroom van 5 fps 21MP te verwerken :)
2 digic 3's ja :P, 1 digic 4 heeft meer doorvoersnelheid als die 2 digic 3's :) Dus, hoe groot zie je een kans dat de 1Ds3 vervangen wordt? m.i. best groot ;) Sportfotografen waarvan hun 300mm f2.8 een zoom wordt! Lang leve croppen ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Timo op 05-09-2008 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Ik denk niet dat de opvolger van de 5D serieus gebruikt zal gaan worden als fotocamera voor sportfotografen. Ook al kun je lekker croppen met een hoge resolutie, denk ik dat resolutie zo ongeveer het enige is wat ze weinig interessant vinden. Weather sealing, waanzinnig goede en snelle AF unit, een beest van een accu, grote buffer, gevoeligheid van AF punten, etc, etc zijn veel belangrijker. Een 5D en opvolger moet je veel meer zien in een reportage camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
Ik heb het ook over een toekomstige 1D3/1Ds3 vervanging ;) Canon heeft de sensors liggen. :)
Daarnaast worden er best redelijk veel 1Ds camera's gebruikt op bijvoorbeeld de olympische spelen. Bijvoorbeeld voor de remote cams :)

[ Voor 64% gewijzigd door Timo op 06-09-2008 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Volgens mij zit de interpretatie van het werk van een sportfotograaf sowieso bij menig tweaker er ver naast. :P Sport is meer het beste moment vastleggen ipv een willekeurig moment het beste vastleggen. :)

note: en ik weet er zelf ook geen r**t van. :+

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
Lees de blog van newsweek dan maar eens, alle fotografen van newsweek 3 stuks geloof ik hebben daar iedere dag een post gemaakt. o.a vincent laforet. De man van de 6 1D's en de hele L arsenaal. :) Zeer leuk om te lezen. Zie je ook meteen dat ze 1Dssen toch vaak gebruiken, vooral als fixed camera's bij bijvoorbeeld worstelen c.q gewichtheffen. Lang leve de pocketwizards ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

fooker schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 12:58:
Ik heb het ook over een toekomstige 1D3/1Ds3 vervanging ;) Canon heeft de sensors liggen. :)
Daarnaast worden er best redelijk veel 1Ds camera's gebruikt op bijvoorbeeld de olympische spelen. Bijvoorbeeld voor de remote cams :)
Ik denk niet dat Canon nu al de uiteindelijke sensors heeft voor de 1D(s)3 vervanger. Prototypes? Die wel natuurlijk, maar Canon zal niet een productieproces van nu willen gebruiken voor een sensor die over twee jaar (give or take, 3 jarige product cycle) pas in een camera verschijnt.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

sOid schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 22:57:

Sensor formaat heeft er, in mechanische zin, wel een beetje mee te maken. Het is lastiger om een full frame spiegel op hoge snelheid op en neer te laten klappen dan een crop-size spiegel. Daar moet je wat meer aandacht en middelen tegenaan gooien, om het even betrouwbaar en duurzaam te krijgen.

Voor de rest is het een kwestie van hoeveelheid pixels per seconde, en dan is 15 Mpixel gewoon 15 Mpixel. Grootte van een sensor heeft in dat geval vrijwel geen invloed. (Al kan je verzanden in technische details en opmerken dat een grotere sensor ietsje kritischer is wat betreft signaal-timing omdat er wel sprake is van grotere afstanden voor de electrische signalen.)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:53

mphilipp

Romanes eunt domus

JumpStart schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 13:13:
[...]
Het is lastiger om een full frame spiegel op hoge snelheid op en neer te laten klappen dan een crop-size spiegel.
Ach...ze maken pas full-frame SLR's sinds 1943, dus ik schat zo dat men meer ervaring heeft met het klappen van grote spiegels dan kleine. Zo lastig zal dat inmiddels niet meer zijn.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:29
Beetje duffe opmerking mphillipp, er zit in een moderne spiegel veel meer electronica en gevoelige zaken, submirrors en stuff dan in zo'n oude. Wil je een spiegel maken die daadwerkelijk 100k kliks mee gaat kost dat nog wel wat nadenkwerk en kwalitatief materiaal.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

simon schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 13:54:
Beetje duffe opmerking mphillipp, er zit in een moderne spiegel veel meer electronica en gevoelige zaken, submirrors en stuff dan in zo'n oude. Wil je een spiegel maken die daadwerkelijk 100k kliks mee gaat kost dat nog wel wat nadenkwerk en kwalitatief materiaal.
Oh. En de analoge 1D zegt je verder niets? Punt is gewoon dat er al heel lang 35mm SLR's worden gemaakt met spiegels. Dat daar pak 'm beet sinds een jaar of 8-10 cropcamera's zijn bijgekomen zal niet heel erg veel aan de technologie veranderen, wel? Of is een spiegel in een 300D veel ingewikkelder als die in een analoge 1D? Kan me er niets bij voorstellen. En daarbij zijn er ook al een tijdje full frame DSLR's, dus de opmerking dat een full frame spiegel wellicht ingewikkeld zou zijn is duf of liever gezegd ondoordacht.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het is vast wel iets lastiger, maar een verschil van 1.62 is ook weer niet een totaal andere orde van grootte.

Overigens is een hoger aantal fps zeker haalbaar zonder uberhaupt over de spiegel te hoeven zeuren: Liveview wordt ook krachtiger en krachtiger.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

mphilipp schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 16:55:
[...] dus de opmerking dat een full frame spiegel wellicht ingewikkeld zou zijn is duf of liever gezegd ondoordacht.
"Ondoordacht"... Dankjewel :|

Een 1,6x crop betekent een oppervlakteverschil van (1,6)². Dat is, voor het gemak, 2,5x dus. Een full frame spiegel weegt dus wat meer dan een crop spiegel. Meer massa, die toch even vaak per seconde (ten opzichte van crop) heen-en-weer moet kunnen klappen. De rest is natuurkunde. Er moet meer massa verplaatst worden, over grotere afstand, en dus komen er meer krachten op het scharnier en op het servo mechanisme. Het dempen van trillingen door de klappende spiegel moet ook grondiger ten opzichte van een veel lichtere klappende crop spiegel.

Niets dat "ingewikkelder" is, maar wel iets waar een duurzamer scharnier nodig is en een krachtiger servo. En rubber stootranden moeten ook dikker. Dus ja, een full frame spiegel vergt meer "middelen" dan eentje voor crop formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Plus dat je een 1V spiegel niet kan vergelijken met de huidige spiegel mphilipp. Er is in al die jaren wel wat door ontwikkeld, helemaal tbv die live view stuff, kijk ook maar naar de problemen met de 1DmkIII.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Oh, en dan is er zoiets uit de klassieke mechanica dat men draaimoment noemt.

Een full frame spiegel, die dus 2,56 keer zoveel weegt en 1,6 keer langer is (ten opzichte van het draaipunt) zal dus, bij kantelen rond een van de zijden, een draaimoment hebben dat (1,6)4 keer zo groot is. Het kost dus pak'em beet 6,5 keer zoveel energie om een full frame spiegel op gang te brengen (kantelen dus) en te stoppen als een crop spiegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

simon schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 17:59:
Plus dat je een 1V spiegel niet kan vergelijken met de huidige spiegel mphilipp. Er is in al die jaren wel wat door ontwikkeld, helemaal tbv die live view stuff, kijk ook maar naar de problemen met de 1DmkIII.
Zit er dan electronica in de spiegel? Het is toch 'slechts' een spiegel die weggeklapt wordt om het beeld op de sensor te krijgen?

En ik snap ook wel dat een ff spiegel zwaarder is. Het lijkt wel of ik Chinees praat. Correct me if I'm wrong, maar sinds het begin in pak 'm beet 1943 worden er slr's gemaakt. Natuurlijk hadden die nog geen 8fps, maar later zijn die er wel gekomen. Pas de laatste jaren worden er kleinere (crop) slr's gemaakt en dan ineens zou het maken van een ff spiegel moeilijker zijn? Nou, dat zie ik dus niet. We weten eigenlijk niet beter. Het is uiteraard (ik ben ook niet achterlijk) zwaarder en dat geeft specifieke problemen, maar in essentie zijn die problemen allang geweest.

En in plaats van opmerkigen im mij terecht te wijzen, heb ik nog niet gehoord wat het nou zo ingewikkel - en vooral anders - zou maken tov wat men al gewend was te maken. En Live View...dan moet de spiegel een poosje opengeklapt blijven, right? Wat is nou precies het probleem? Ik zie het niet, enlighten me.

[edit]To make sure: we hebben het over dit dingetje, toch?

[ Voor 4% gewijzigd door mphilipp op 06-09-2008 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Een spiegel is niet zo maar een spiegel. Kijk er eens goed naar en je ziet er patronen op lopen, want de AF zit bijvoorbeeld onderin je camera. Niet alles reflecteert naar boven zoals vroeger.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Oxi schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 19:27:
Een spiegel is niet zo maar een spiegel. Kijk er eens goed naar en je ziet er patronen op lopen, want de AF zit bijvoorbeeld onderin je camera. Niet alles reflecteert naar boven zoals vroeger.
Ja, maar daar hebben we het niet over. Analoge camera's hadden overigens ook al een tijdje AF en belichtingsautomaten. We hebben het hier over het spiegeltje wat op en neer klapt, en niet over wat er onder, achter of boven zit. Dat hoeft niet mee met de beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 19:48
Kheldar schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 21:06:
Wat mij vooral opviel aan het nieuwe plaatje, is dat de knopjes boven de top lcd verschoven lijken. De huidige 5D heeft er vier: drie boven het schermpje voor instellingen en eentje naast het zoekerhuis voor de backlight. Bij de nieuwe lijkt het knopje, dat naast het zoekerhuis zit, verdwenen en lijkt er aan de andere kant eentje bij gekomen te zijn.

Dat lijkt me een wereldverbetering, aangezien op mijn 20D dat backlightknopje haast onmogelijk te bedienen is als je je linkerhand even niet beschikbaar hebt. De heleboel opschuiven naar links ziet er dus wel goed uit.
En ik altijd denken dat ik de enige was die daar last van had :p

Loop nu ook nog met een 20D rond, dus tijd voor een upgrade, eens afwachten wat de 5D-opvolger gaat brengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
mphilipp schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 19:34:
[...]

Ja, maar daar hebben we het niet over. Analoge camera's hadden overigens ook al een tijdje AF en belichtingsautomaten. We hebben het hier over het spiegeltje wat op en neer klapt, en niet over wat er onder, achter of boven zit. Dat hoeft niet mee met de beweging.
denk niet zo zwart/wit man, ja er zit electronica achter de submirror, en ja die is erg belangrijk. De AF van een 1v of een EOS 1n is veel minder geavanceerd. Bijv de eis om goede AF punten te hebben kost gewoon veel aan spiegel werk, aangezien je je submirror nodig hebt voor de AF. Het is niet 'gewoon een spiegeltje', er zit nog een spiegeltje in, met electronica erbij. Misschien moet je even je betweterhoed afdoen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
simon schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 19:43:
[...]

denk niet zo zwart/wit man
remember kids, Ome Mike is always right!
Afbeeldingslocatie: http://www.philippens.net/pix/mini_me.jpg

offtopic:
Sorry Mike, maar deze foto past er te goed bij ;)

[ Voor 11% gewijzigd door addictive op 06-09-2008 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Damn, wat heb ik een discussie opgestart ;)

Hoe dan ook, t is wel interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

mphilipp schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 19:34:
[...]

Het ging over de snelheid van FF vs. crop. Daarbij speelt dus de grootte van de spiegel een rol. Een crop dSLR camera 6,5 fps laten halen is makkelijker, vanuit ontwerp oogpunt bekeken, dan een full frame camera eenzelfde hoeveelheid beelden per seconde te laten halen. De eisen aan het mechaniek zijn, voor een full frame spiegel, behoorlijk wat groter en dus vergt dat meer aandacht aan het ontwerp en duurdere onderdelen.

Dat ze het 45 jaar geleden al konden is juist. Maar dat is ook niet het punt in deze (sub)discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Laatst online: 20-03 22:07

afterburn

No more...

Correctie, jij zei dat een FF mirror lastiger was, niet dat een crop mirror makkelijker was. Lijkt hetzelfde, maar is het niet. Dat is als zeggen pindakaas is broodbeleg, dus broodbeleg is pindakaas. ;) Het feit dat ze prima in staat waren om 8fps FF mirrors op analoge camera's te maken en betrouwbaar te gebruiken betekent dat ze eea simpelweg lichter kunnen maken voor crop. En niet dat als ze nu 6.5fps op crop kunnen doen, dat ze ineens het wiel opnieuw moeten uitvinden om met een FF mirror hoge fps te halen.

Je draait nu ineens je eigen stelling 180 graden om. mphilipp heeft gewoon gelijk. Het is geen rocket science om een snelle FF mirror te maken. Het is oude en bekende techniek, ongeacht wat voor AF fratsen ze er tegenwoordig bij verzonnen hebben. Het feit dat eea voor crop simpeler en lichter gemaakt kan worden doet daar verder niets aan af.

[ Voor 4% gewijzigd door afterburn op 06-09-2008 22:17 ]

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Nee afterburn, een FF mirror is daadwerkelijk lastiger, dat is ook 'lastiger' geworden. Dat blijft zo, jouw vergelijking gaat niet op, omdat jij 't over categorie en item hebt.

Men was niet zomaar instaat om 8 fps op FF te halen, dat waren ook echt simpelere setups, de 1V was ook simpeler. De problemen die opspeelden met de 1DmkIII hadden daadwerkelijk te maken met de submirror, dat is en blijft een problematisch ding, ook dé reden waarom de focuspunten zo centraal liggen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Afterburn: Die AF-fratsen zijn wel rotte handig anders... anders krijg je van die veel-fps-cams die tijdens het veel-fps-knallen bagger focussen... zit je daar écht op te wachten?

[ Voor 3% gewijzigd door Henk op 06-09-2008 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Die zijn zeker handig, maar dat maakt de mechanica van het mirror mechanisme niet significant anders.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
afterburn schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 22:30:
Die zijn zeker handig, maar dat maakt de mechanica van het mirror mechanisme niet significant anders.
Jawel, want de SUB mirror is dus ook complexer. Daar kwamen in de eerste instantie de 1DIII problemen ook vandaan:
The submirror problem in Canon 1D Mark III explained
I speak in past tense because following is now history because fix is available. The problem was submirror not returning fast enough to correct position in high speed shooting. By design it should return instantly to same exact position each time, on its dampening material. This (rubber) material apparently changed default characteristics in heat (sometimes more, sometimes less). When submirror's return position was off it was not in correct angle any more related to the AF unit. This meant mirrored light projected off from AF unit, which ended up of course in OOF images.
bron: http://photography-on-the.net/1DmarkIII/

En dat is wel degelijk deels gerelateerd aan grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

simon schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 22:24:
Nee afterburn, een FF mirror is daadwerkelijk lastiger, dat is ook 'lastiger' geworden. Dat blijft zo, jouw vergelijking gaat niet op, omdat jij 't over categorie en item hebt.

Men was niet zomaar instaat om 8 fps op FF te halen, dat waren ook echt simpelere setups, de 1V was ook simpeler. De problemen die opspeelden met de 1DmkIII hadden daadwerkelijk te maken met de submirror, dat is en blijft een problematisch ding, ook dé reden waarom de focuspunten zo centraal liggen.
Die problemen hebben niks met FF of crop te maken. De mkII haalde ook 8fps en geavanceerde AF. Naarmate de snelheid hoger wordt, wordt de mechaniek exponentieel zwaarder belast. Het is dus makkelijker om 8fps te halen dan 10fps (wat de mkIII halen kan). Men weet prima hoe ze een snelle FF mirror moeten maken, en dat weten ze al jaren. Echter, hoe sneller je zo'n ding wilt maken, hoe dichter je tegen de mechanische limiet aan komt, met als gevolg dat je problemen kunt krijgen.

Maar het feit dat een crop mirror makkelijker is heeft daar helemaal niks mee te maken. Als dit zo was, dan zouden we op dit moment 15fps crop camera's zien "omdat die makkelijker hoge snelheden halen". Het feit dat de fabrikanten het vertikken om ultra high-speed crop camera's te maken, laat overduidelijk zien dat de grootte en gewicht van FF mirrors geen beperkende factor is bij een snelle camera.

Ik blijf dus bij mijn standpunt dat hoewel beide statements feitelijk correct zijn, deze helemaal niets, nada, noppes met elkaar te maken hebben.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

afterburn schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 22:15:
Correctie, jij zei dat een FF mirror lastiger was, niet dat een crop mirror makkelijker was. Lijkt hetzelfde, maar is het niet. Dat is als zeggen pindakaas is broodbeleg, dus broodbeleg is pindakaas. ;)
Nee, dat is het niet.

A is lastiger dan B. Dat is hetzelfde als B is makkelijker dan A. Groter dan, kleiner dan.

Dat is iets heel anders dan A behoort tot de verzameling B.
Het feit dat ze prima in staat waren om 8fps FF mirrors op analoge camera's te maken en betrouwbaar te gebruiken betekent dat ze eea simpelweg lichter kunnen maken voor crop. En niet dat als ze nu 6.5fps op crop kunnen doen, dat ze ineens het wiel opnieuw moeten uitvinden om met een FF mirror hoge fps te halen.
Nèrgens heb ik gezegd dat het wiel opnieuw uitgevonden moet worden.

Ga nou niet vallen over semantiek. Een full frame spiegel is groter en weegt dus meer. Het traagheidsmoment van een grotere spiegel is daardoor ook groter. Dat betekent dat je een degelijker mechaniek nodig hebt dat zwaardere belastingen aan kan. Dat is gewoon simpele natuurkunde/mechanica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-07-2019
Voor opmerkingen over het topic hebben we de TR. Fijn dat je daar in het gevolg ook gebruik van maakt ;) :P

Overigens vind ik de discussie niet offtopic genoeg om op in te grijpen. Zolang het maar wel objectief blijft en er niet geflamed word :)

[ Voor 120% gewijzigd door Zoefff op 07-09-2008 18:51 ]

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
addictive schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 19:40:
[...]

En ik altijd denken dat ik de enige was die daar last van had :p

Loop nu ook nog met een 20D rond, dus tijd voor een upgrade, eens afwachten wat de 5D-opvolger gaat brengen :)
Vooral met de handstrap is het terror. Kan me ook niet voorstellen dat Canon dat zelf ook niet doorheeft... Aangezien ze vanaf de 30D (of iig de 40D) het ISO-knopje van de middelste positie naar rechts hebben verplaatst, zodat hij lekker dicht bij de afdrukknop zit en dus een stuk makkelijker te bedienen is. Lijkt me dat al die kleine Japannertjes daar nog eerder last van hebben? Of die hebben juist zulke kleine vingers dat het niet uitmaakt waar de knoppen zitten; als ze de handstrap gebruiken kunnen ze toch nergens bij :+.

Zal allemaal wel zo langzaam ingevoerd worden om mensen toch maar steeds nieuwe cams te laten kopen >:). Zelfde verhaal als de hi & lo speed in burst mode. Was al aanwezig op de eerste 1D, maar op de 5fps 20D waren ze hem maar 'even' vergeten. Wonder boven wonder zat hij ineens wel op de weinig revolutionaire 30D. Zelfde met die 3" schermpjes die een pauper resolutie hadden waardoor het formaat compleet zinloos was op bijvoorbeeld de 40D. De volgende generatie heeft dan ineens _wel_ een fatsoenlijke resolutie die het geheel enigszins nuttig maakt.

Ach ik blijf waarschijnlijk toch altijd oude tweedehands meuk kopen. Ik koop dus bewust apparatuur waarvan bewezen is dat het dit soort narigheid bevat... 8)7 Ach voor de plaatjes maakt het uiteindelijk allemaal bar weinig uit, aangezien de IQ altijd prima in order is geweest bij Canon :).

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Ik weet niet of het iemand al was opgevallen, maar op http://cweb.canon.jp/camera/eosd/index.html is inmiddels iets meer te zien van de nieuwe camera. In de gaten houden die site dus! 8)

P R N D

• coorz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12-2017

coorz

Back to crop!

17 September volgens de laatste 'betrouwbare' geruchten op DP. Ik ben ech benieuwd naar de prijs, ergens tussen de D700 en MK3.

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
misschien zijn 't er toch nog wel 2 ? ;)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Anoniem: 254582

Zou leuk zijn, alleen is er dan 1tje zonder Mode dial, wat vreemd zou zijn bij een DSLR

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:57

ThunderNet

Flits!

Anoniem: 254582 schreef op donderdag 11 september 2008 @ 10:58:
Zou leuk zijn, alleen is er dan 1tje zonder Mode dial, wat vreemd zou zijn bij een DSLR
Hoezo zou dat vreemd zijn? Alleen de basismodelletjes hebben een mode dial eigenlijk? :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• coorz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12-2017

coorz

Back to crop!

Het gat tussen 50D en MKIII is vrij groot, 2 modellen zou heel goed kunnen.

• Henk
:P wie weet verdwijnt de 1D met APS-H wel :+ Het lijkt me ergens sterk, maar als je dit soort dingen zo ziet... weer niet helemaal ondenkbaar :)

ThunderNet schreef op donderdag 11 september 2008 @ 10:59:
[...]

Hoezo zou dat vreemd zijn? Alleen de basismodelletjes hebben een mode dial eigenlijk? :)
Best vreemd dat dat mij nooit direct is opgevallen, maar.. het is nog vroeg O-)

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Anoniem: 254582 schreef op donderdag 11 september 2008 @ 11:12:
[...]

Best vreemd dat dat mij nooit direct is opgevallen, maar.. het is nog vroeg O-)
Maak maar een lijstje :P

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

hahaha zal ik doen ;)
Ik moet ook toegeven, ik zou m'n mode dial niet missen, ik denk dat hij nu ook wel is vast geroest. Hij is nog nooit van de M stand afgeweest bedenk ik me nu net :s

• dreamscape
  • Laatst online: 08:44
Het gerucht over 2 modellen op Photographybay komt alleen maar door het ontbreken van de mode-dial op de eerste foto, maar op dat model ontbreken wel meer kleine knopjes, zoals die bij de top-lcd.

Ik heb dus zo'n vermoeden dat het een foto betreft van een los frontje.

Beter gezegd: dat weet ik wel zeker. De flitsschoen ontbreekt namelijk ook. En dat lijkt mij persoonlijk nog veel vervelender dan het ontbreken van een mode-dial.

Wat een amateurs, dat ze op basis daarvan beweren 'Clearly, it’s two different cameras.' :X

[ Voor 13% gewijzigd door dreamscape op 11-09-2008 11:23 ]

Punctuality is the politeness of kings

• sOid
  • Niet online
coorz schreef op donderdag 11 september 2008 @ 07:33:
17 September volgens de laatste 'betrouwbare' geruchten op DP. Ik ben ech benieuwd naar de prijs, ergens tussen de D700 en MK3.
Van canonrumors:
How much will Canon take from you?
The answer.... $2999 CAD body only will be the MSRP of the 7D (or whatever it's called). That will be $300 under the D700, so expect that to drop accordingly. It should drop anyway, no one is buying it.

Fairly decent source on the pricing.
Dat zou overigens neerkomen op ongeveer 2000 euro.

Van dezelfde site, erg interessant:
"I've been told that Canon has a new "miracle sensor" coming that has the ability to sense the proper ISO needed for several "zones" within a photo at once. IE, the bright sky will get ISO 50, while the shaded area under the brim of a person's hat may get ISO 400....all automatically to allow the entire image to be correctly exposed. Something similar to in-camera, one-frame only HDR results.

This tip was free...so take it for what you paid for it!"

• Henk
Wth...

Oog-like dynamisch DR? dat zou roeleren... Maar ik vraag me af of het echt mogelijk is. Dat zou volgens mij betekenen dat je een lichtmeet-unit nodig hebt die ~per pixel (of per 5x5 pixels bijvoorbeeld) licht meet, en dát terugrekent naar 18% grijs...

• Timo
Henk schreef op donderdag 11 september 2008 @ 11:47:
Wth...

Oog-like dynamisch DR? dat zou roeleren... Maar ik vraag me af of het echt mogelijk is. Dat zou volgens mij betekenen dat je een lichtmeet-unit nodig hebt die ~per pixel (of per 5x5 pixels bijvoorbeeld) licht meet, en dát terugrekent naar 18% grijs...
Dat kan ook softwarematig, liveview hebben ze al. Nu passen ze alleen nog selectief de iso waarde aan a.d.h.v het liveview plaatje . Geen blinkies meer O-) time will tell of en hoe ze het doen :P

[ Voor 3% gewijzigd door Timo op 11-09-2008 11:51 ]

• - J.W. -
Ik ben maar gestopt met rumors lezen, vooral op de dpreview fora slaan ze echt helemaal door (as usual eigenlijk), ik wacht nog wel een weekje :)

[ Voor 11% gewijzigd door - J.W. - op 11-09-2008 11:49 ]

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Henk schreef op donderdag 11 september 2008 @ 11:47:
Wth...

gewoon lichtmeting adhv een sensor zoals de Nikon 1005RGB sensor dus? :)

• Henk
ThunderNet schreef op donderdag 11 september 2008 @ 11:50:
[...]

gewoon lichtmeting adhv een sensor zoals de Nikon 1005RGB sensor dus? :)
Tja, who knows... we zullen het allemaal wel zien :) Ik heb idd het idee dat de rumours nu echt ballistic gaan, en als de aankondigingen inderdaad vrijdag komen... wacht ik liever even dan dat ik me de kop op hol breng met allemaal geruchten die straks niet kloppen :+

• sOid
  • Niet online
Henk schreef op donderdag 11 september 2008 @ 11:53:
[...]

Tja, who knows... we zullen het allemaal wel zien :) Ik heb idd het idee dat de rumours nu echt ballistic gaan, en als de aankondigingen inderdaad vrijdag komen... wacht ik liever even dan dat ik me de kop op hol breng met allemaal geruchten die straks niet kloppen :+
Mja, Canonrumors is best oké. Zet ook bij elke post hoe geloofwaardig het moet worden geacht.

• Timo
Wie gaat er allemaal naar de photokina om uren in de rij te staan om de 5D2 te kunnen vasthouden bekwijlen ?

* Timo gaat :+ *kwijl*

[ Voor 11% gewijzigd door Timo op 11-09-2008 12:03 ]

• sOid
  • Niet online
fooker schreef op donderdag 11 september 2008 @ 12:02:
Wie gaat er allemaal naar de photokina om uren in de rij te staan om de 5D2 te kunnen vasthouden bekwijlen ?

* sOid gaat :+ *kwijl*
Wou eerst wel gaan maar toen besloot ik dat ik 't geld beter kan besteden aan een nieuwe lens/camera :+

* sOid hoopt op 24-70 2.8 IS USM :)

• Henk
sOid schreef op donderdag 11 september 2008 @ 12:12:
[...]

Wou eerst wel gaan maar toen besloot ik dat ik 't geld beter kan besteden aan een nieuwe lens/camera :+

* sOid hoopt op 24-70 2.8 IS USM :)
Ik hoop mee... dat ding is de hele reden dat ik de 24-70 al een maandje of 3 uit loop te stellen :P

• sOid
  • Niet online
Henk schreef op donderdag 11 september 2008 @ 12:13:
[...]

Ik hoop mee... dat ding is de hele reden dat ik de 24-70 al een maandje of 3 uit loop te stellen :P
Ach ik heb geen keus. Heb het geld er toch nog niet voor :+ Eind volgende maand waarschijnlijk wel :)

• simon
Ben erg benieuwd... ik koop toch lekker een mamiya maar mocht mijn 5D vervangen moeten worden al er wel een degelijke vervanger zijn.

|>

• abrakadaver
Met dit soort rumours kan ie natuurlijk alleen maar tegenvallen wanneer ie daadwerkelijk uitkomt. ;)

Anoniem: 89521

Kheldar schreef op zondag 07 september 2008 @ 17:01:
[...]

Zal allemaal wel zo langzaam ingevoerd worden om mensen toch maar steeds nieuwe cams te laten kopen >:). Zelfde verhaal als de hi & lo speed in burst mode. Was al aanwezig op de eerste 1D, maar op de 5fps 20D waren ze hem maar 'even' vergeten. Wonder boven wonder zat hij ineens wel op de weinig revolutionaire 30D. Zelfde met die 3" schermpjes die een pauper resolutie hadden waardoor het formaat compleet zinloos was op bijvoorbeeld de 40D. De volgende generatie heeft dan ineens _wel_ een fatsoenlijke resolutie die het geheel enigszins nuttig maakt.

Ach ik blijf waarschijnlijk toch altijd oude tweedehands meuk kopen. Ik koop dus bewust apparatuur waarvan bewezen is dat het dit soort narigheid bevat... 8)7 Ach voor de plaatjes maakt het uiteindelijk allemaal bar weinig uit, aangezien de IQ altijd prima in order is geweest bij Canon :).
Same here, ik blijf het voorlopig met m'n vertrouwde 20D doen en ga de 30D en 40D zeker overslaan.
Eigenlijk zit ik stiekum te wachten op een EOS met Foveon sensor o.i.d. want zo'n 50D is toch ook maar gewoon gedoseerd wat meer van hetzelfde....

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

RBH

De 5D MkII zou toch de 12e komen? Of mis ik iets.. :?

• addictive
Nee, de aankondiging zal waarschijnlijk tijdens de Photokina zijn. Die is van 23 September tot en met 28 September.

Zie ook: Photokina 2008

• - J.W. -
RBH schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 19:52:
De 5D MkII zou toch de 12e komen? Of mis ik iets.. :?
Volgens de geruchtenmachines kondigt Canon de camera woensdag de 17e aan..

@addictive: de aankondiging is er altijd voor

[ Voor 3% gewijzigd door - J.W. - op 13-09-2008 20:22 ]

• addictive
- J.W. - schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 20:18:
[...]

Volgens de geruchtenmachines kondigt Canon de camera woensdag de 17e aan..

@addictive: de aankondiging is er altijd voor
ah oke, dan ben ik eens benieuwd :)

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

RBH

Oké, mijn excuses dan. We wachten af. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-06 07:30

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De maan was aardig vol toen ik net uit het raam keek. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
Anoniem: 184635 schreef op zondag 14 september 2008 @ 21:05:
De maan was aardig vol toen ik net uit het raam keek. ;)
De maan in die reklame unit is ook helemaal niet vol >:).

De schaduw op die maan slaat sowieso een beetje als een tang op een varken, of één of andere jandoedel moet een enorme plaat van 3600km in het vierkant de ruimte in geslingerd hebben :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 17:05
Laat maar, gebakken lucht was het :+

[ Voor 92% gewijzigd door baquelappe op 15-09-2008 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Officiele bron of van een roddel site? Ik denk 't laatste, in dat geval kan ik nog wel 10 lijstjes met 'specs' geven :)

Nog even geduld dus ;)

[ Voor 58% gewijzigd door - J.W. - op 15-09-2008 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 17:05
Photography Bay, ken de website zelf niet. Kan idd zijn dat het een roddel van de achterklap is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
Plaatje lijkt me ook aardig bogus.

Als het apparaat dat canon steeds (eigenlijk niet) op haar site laat zien de opvolger van de 5D wordt, ziet het zoekerhuis er dus zo uit (let op de naad):
Afbeeldingslocatie: http://fotos.abmaonline.nl/tweakers/technisch/bovenkant-mystery-canon-5d.gif

Dat is totaal niet de lijn zoals op het plaatje van je bron ;).

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

• zonoskar
  • Laatst online: 22:33

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Mooie specs, vooral de sensor lijkt me heel mooi. Er zijn al sample foto's beschikbaar (niet de meest scherpe exemplaren):
http://www.canon-ci.co.kr...amera/sample/IMG_1179.JPG
http://www.canon-ci.co.kr...amera/sample/IMG_0932.JPG

Het schijnt dat contrast AF werkt in de video mode. Lijkt me leuk om daarmee te experimenteren, dus deze komt er zeker bij mij. Alleen jammer dat de AF uit de 1D serie niet gebruikt wordt (evt met minder AF punten), maar de huidige AF van de 40D en 50D voldoet voor mij, dus minder erg. Ik ben vooral benieuwd hoe de nieuwe sRAW modes werken en of hiermee de ruis nog eens verminderd kan worden.

Ben ook benieuwd naar de nieuwe 24mm f1.4L lens, lijkt me een ideale partner voor deze camera.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• STN
  • Laatst online: 01-02-2024

STN

Verwachten jullie dat de de Canon 5D1 nog lang te koop blijft en misschien ook wel in prijs zal zakken?
Ik aas namelijk wel op een nieuwe 5D1 voor weinig :)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

STN schreef op donderdag 18 september 2008 @ 21:34:
Verwachten jullie dat de de Canon 5D1 nog lang te koop blijft en misschien ook wel in prijs zal zakken?
Ik aas namelijk wel op een nieuwe 5D1 voor weinig :)
Ik vraag me af of het nog zin heeft om tegen het "end-of-life" van iets technisch snel ontwikkelends als een dSLR nog nieuw te gaan kopen. Als je nu wil instappen op full frame, wacht dan nog even en tik een tweedehands 5D op de kop.

Maar goed, da's mijn idee hoor :+

• zonoskar
  • Laatst online: 22:33

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Een nieuwe heeft wel 2 jaar garantie wat een gebruikte niet heeft.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STN
  • Laatst online: 01-02-2024

STN

zonoskar schreef op donderdag 18 september 2008 @ 23:08:
Een nieuwe heeft wel 2 jaar garantie wat een gebruikte niet heeft.
Precies.

Waarschijnlijk duurt het ook nog wel ff voordat je een tweedehands 5D2 voor hetzelfde geld als een nu een nieuwe 5D1 kan kopen. Dus ik ga nu voor de 5D1 en over een paar jaar zie ik wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

STN schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 11:05:
[...]

Waarschijnlijk duurt het ook nog wel ff voordat je een tweedehands 5D2 voor hetzelfde geld als een nu een nieuwe 5D1 kan kopen. Dus ik ga nu voor de 5D1 en over een paar jaar zie ik wel weer.
Daar ben ik niet zo zeker van. Het zou me niets verbazen als hij binnen een half jaar aardig in de buurt komt van die 1500 euro. De 5D mkI zal tegen die tijd als hij nog op voorraad is trouwens ook aardig verder gezakt zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
ik wacht iig sowieso even af. Nadat mijn 40D binnen 4 weken maarliefst 300 euro zakte en na 3 maanden nog meer.. :)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:17

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Heb nu een tijdje de 5d en vind hem heerlijk werken. Nu heb ik slechts 3 lenzen die ik echt gebruik, de 24-70, 70-200 en 105, allen F/2.8. Ik zat eens na te denken over een ander matglas, de ee-s, die weliswaar onbruikbaar is voor langzaam glas, maar dat heb ik niet.
Heb je F/2.8 ook al fijner beeld, of heb je daarvoor echt sneller dan 2.8 voor nodig?
Nu komen er ongetwijfeld nog wel primes aan (zoals een 100 F/2 en 50 1.4), maar vooralsnog eerst niet.
Is er nu ook al voordeel voor mij te halen met een nieuw matglas of eigenlijk niet?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:47

djkooij

voorheen Facemodder

Nomad schreef op donderdag 20 november 2008 @ 21:03:
Is er nu ook al voordeel voor mij te halen met een nieuw matglas of eigenlijk niet?
Wellicht heb je iets aan dit draadje.

[ Voor 42% gewijzigd door djkooij op 20-11-2008 21:32 ]

fotospul

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

In dat draadje komt naar voren dat F/2.8 ook voordeel oplevert. Dat is wel goed nieuws.
Misschien voor sinterklaas toch een ee-s vragen :), het lijkt niet veel kwaad te kunnen.
Een F/4 lens schijnt ongeveer de omslagpunt te zijn waarbij ee-s minder gaat werken. Maar een lens langzamer dan F/4 verwacht ik niet te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-11-2023
Nomad schreef op donderdag 20 november 2008 @ 21:45:
In dat draadje komt naar voren dat F/2.8 ook voordeel oplevert. Dat is wel goed nieuws.
Misschien voor sinterklaas toch een ee-s vragen :), het lijkt niet veel kwaad te kunnen.
Een F/4 lens schijnt ongeveer de omslagpunt te zijn waarbij ee-s minder gaat werken. Maar een lens langzamer dan F/4 verwacht ik niet te gebruiken
Ik zit er ook hard aan te denken, op dit moment is de enige zoom lens een 17-40L
Die ik eigelijk alleen voor landschap/skylines etc gebruik, en daar is een tikkeltje donkerder eigenlijk helemaal geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Ik denk niet dat je er erg veel mee wint met f/2.8 glas... die scherptediepte kan je namelijk ook gewoon zien op je huidige matglas.
Met het nog snellere glas (f/1.2~2.0) zie je wel verschil. Ik weet niet of je een 50/1.8 hebt, maar daarmee kan je 't makkelijk controleren: maak een foto met 't onderwerp dicht bij de lens en een onrustige achtergrond... maak wat foto's op f/1.8, f/2.5 en f/4. Je zal dan zien dat het beeld in de zoeker het meeste overeenkomt met f/2.5, de f/1.8 foto geeft een veel krappere DOF dan je in de zoeker kan zien.
Het EE-s matglas is ook nog wel wat donkerder, dit wordt gecompenseerd door het grote diafragma van een snelle lens maar bij die f/2.8 lens zie je het wel een beetje, bij een f/4 lens begint 't echt hinderlijk te worden.

Maar je kan 't altijd proberen, ze kosten maar 30 euro ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

misschien dat ik dan even wacht nog, inderdaad kan mijn huidige matglas 2.8 nog weergeven voor zover ik gelezen heb.
Op het moment heb ik slechts 1 prime, een macro lens van 2.8.
In de planning staat nog een hoop, zoals altijd en bij iedereen, maar dat zal even moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205924

ik ben gisteren een 5D gaan ophalen (de voorlaatste mark I die ze nog hadden bij konijn). Even getest in de winkel met een CFje van mij en alles ging zoals het hoort, dus gewoon gekocht.
Thuisgekomen de batterij opgeladen, weer de camera in en foto proberen maken. De spiegel klapt op, blijft even hangen alsof de mirror lockup aanstaat en geeft dan een Err. 99. Nog eens op de sluiterknop drukken en hij klapt weer neer, zonder foto gemaakt te hebben. Ook als je de cam uitdoet zijn alle settings weer weg, en CF kaartjes worden altijd als vol getoond, zelfs na format in de cam.
Ik heb even de checklist op http://www.richardsnotes....50mm-lens-contact-points/ (lijstje net boven de comments) gevolgd, maar die hielp weinig, de conclusie was dat er iets met de CF mis is, maar hij doet het met alle (vijf) kaartjes die ik heb. Ook als er geen kaartje inzit en ik maak een foto zonder CF wordt hij niet getoond op het schermpje. Aan de pc hangen lukt ook niet.
Iemand nog tips of is het gewoon een gevalletje retour, en enkele weken wachten voor ie terug is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Lijkt erop dat de geheugenbatterij dood is, zou niet zo gek zijn bij een camera die al een tijd ongebruikt in voorraad heeft gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521 schreef op zondag 14 december 2008 @ 11:30:
Lijkt erop dat de geheugenbatterij dood is, zou niet zo gek zijn bij een camera die al een tijd ongebruikt in voorraad heeft gestaan.
bedoel je het knoopcelletje? Heb die eruit gehaald en die zit mooi op 3,0V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-06 16:30
Even bellen naar Konijnenberg, als je binnen 7 dagen een probleem hebt ruilen ze de camera zo om voor een nieuwe (als ze 'm nog op voorraad hebben ;)).

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joepv schreef op zondag 14 december 2008 @ 12:36:
Even bellen naar Konijnenberg, als je binnen 7 dagen een probleem hebt ruilen ze de camera zo om voor een nieuwe (als ze 'm nog op voorraad hebben ;)).
ze hadden er nog eentje die ook besteld was, dus vrees dat hij naar canon moet, en dat duurt wel even, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-06 16:30
Bij mijn 70-200 was wat mis met de coating op het voorste element en die had ik via Konijnenberg binnen twee weken terug. Ondanks dat ik horror verhalen hoorde over reparatie tijden bij ETB vond ik dat erg snel.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste