Ik denk eigenlijk niet dat een FF sensor met 21MP veel meer kost dan een 12MP sensor, het is eerder gewoon de grootte van de sensor op zich die de productie duur maakt. Anders zou ik ook niet kunnen verklaren waarom Canon er voor kiest zijn goedkoopste FF camera te voorzien van veel meer pixels dan strikt noodzakelijk.JumpStart schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 17:20:
[...]
Dat komt omdat, qua specificaties, Nikon en Canon haasje-over springen. De Nikon D70/80/90 ligt in de regel ietsje onder de Canon xxD serie, terwijl de Nikon Dxxx juist weer boven de xxD uitkomt. Met de Canon xxxD weer wat luxer/beter dan de Nikon D40/50/60.
Aangezien de gelekte specs van de 5DII, in ieder geval wat betreft resolutie, boven de D700 zit verwacht ik niet dat deze goedkoper op de markt gezet gaat worden.
De vraag is meer of je er een acceptabele ruis/signaal verhouding krijgt uit de pixel-dichtheid die het met zich meebrengt, dat is meer de beperkende factor dan de kosten die het aantal pixels met zich mee brengt. Als heel veel pixels op een vierkante centimeter rammen duur was, waren compactcameratjes onbetaalbaar. De 50D is bijvoorbeeld ook aanzienlijk goedkoper dan de D300 maar heeft toch aanzienlijk meer pixels.
Misschien zit ik er helemaal naast hoor maar dit lijkt mij logisch.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 184635 op 05-09-2008 17:57 ]