Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Abbadon schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 01:13:
[...]

Dat wordt vaak gezegd maar vaak is het omgekeerde juist waar; crop sensoren met hoge pixeldichtheid hebben juist nog beter glas nodig. De sensor verlangt namelijk haarscherp beeld omdat het zo'n relatief hoge resolutie heeft. Verlies van resolutie in de hoeken/randen en vignetting is het voornaamste wat speelt bij FF en dat laatste is zoals Simon al aangaf makkelijk te verhelpen áls het al negatief opvalt in een foto. Voor het eerste heb je ook een goed objectief nodig maar verlies van resolutie in de hoeken wordt doorgaans niet als zo nadelig ervaren als in het midden van het beeld.
True! Daar wordt vaak overheen gekeken. Voor resolutie hoef je het dus niet te laten, maar het wordt wel belangrijker om objectieven te kopen die tot in de hoeken goed presteren. Het hoeft trouwens niet zo duur te zijn: zo heb ik onder andere een M42 pentax 50/1.4 voor 20 euro gekocht. En een Carl Zeiss Jena Flektogon 35/2.4 voor 30 euro, beide zeer goed presterende objectieven die niet (veel) voor een Canon L onder hoeven te doen (niet geheel vergelijkbaar, ik weet het). Dat is voor mij de reden om (juist nu) naar een 5d te gaan kijken.

(ik bedenk me trouwens dat ik voor de pentax dan de spiegel zou moeten 'aanpassen', maar ja)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Wanneer de resolutie in de (uiterste) hoeken belangrijk is, bijv. bij landschapsfotografie, wil je meestal toch wel behoorlijk diafragmeren voor de scherptediepte en hoor je eigenlijk ook vanaf statief te werken (wat bij elke soort fotografie moet als optimale scherpte gewenst is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aham brahmasmi schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 14:44:
Wanneer de resolutie in de (uiterste) hoeken belangrijk is, bijv. bij landschapsfotografie, wil je meestal toch wel behoorlijk diafragmeren voor de scherptediepte en hoor je eigenlijk ook vanaf statief te werken (wat bij elke soort fotografie moet als optimale scherpte gewenst is).
Ook waar. Maar diafragmeren is geen garantie voor goede cornerresolutie. Sommige objectieven trekken aardig bij in de hoeken. Je hebt ook objectieven die overall matig presteren bij een groot diafragma, maar bij diafragmeren ook van centrum tot hoeken ineens hardstikke goed presteren. En dan heb je nog van die objectieven die daar hopeloos in zijn. Met zorg vallen er echter hele goede objectieven te vinden, en deze zijn niet perse duur! (hoewel een contax zeiss 21/2.8 ver buiten mijn budget ligt ;( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Er zijn genoeg niet-dure lenzen die goed werken op FF bij canon.
Bijvoorbeeld die 28-75 van tamron, maar bijvoorbeeld ook de tamron 24-105 of canon 28-105 doen 't ook nog best aardig als standaardlensjes. (zeg maar vakantielensje)

Alternatief voor die zeiss 21mm zou een zuiko 18mm of 21mm zijn, met name de minder-lichtsterke varianten, die zijn lang niet zo duur en toch behoorlijk goed.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
Aham brahmasmi schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 14:44:
ik vind dat je het wel schromelijk overdrijft hoor.. het lijkt nu een hele grote zaak, maar het is echt een inie minie detail, en voor mensen die echt fotograferen en niet gearrukken niet zeer relevant.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Wat overdrijf ik? Er zijn zat professionele landschapsfotografen die middenformaat of grootformaatcamera's gebruiken. De Rodenstock lenzen die sommigen gebruiken zijn gelimiteerd door diffractie in hun scherpte (zijn het scherpst op volle opening). Vanaf statief werken (met MLU natuurlijk) is dan ook een no-brainer (zeker met midden/grootformaat).

Ik geef juist aan dat bij 35mm lenzen bij toepassingen waar scherpte over het hele beeld er toe doet, de randonscherpte bij volle/grote opening meestal niet zo'n punt is (omdat de volle opening niet zo vaak gebruikt wordt).

Dit is waar ik op doelde. :) Landschapsfotografen zijn nou eenmaal professionele overdrijvers. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Aham brahmasmi op 22-03-2008 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
pfff.. zat.. gemiddeld mens kan een 1/100e op 17 mm scherp krijgen.. Met grootformaat is het een no-brainer omdat je anders enorm gekut hebt en je sluiter veel te groot is.. het heeft allemaal erg weinig met lensscherpte te maken hoor, die rodenstocklenzen zijn leuk enzo, maar die koop je niet op die manier voor de scherpte, daar voldoen de huidige generatie kleinbeeld lenzen nog behoorlijk voor.

Bijvoorbeld de Pentax 67, enige reden waarom je die op een statief schiet is omdat hij zwaar is, omdat hij zwaar is en een spiegel heeft waar zelfs mijn lul klein bij begint te lijken, maar scherpte? Dat is alleen voor lutsers hoor, zulke scherpte. Pixelpeepers. Want zelfs op super grote druk voldoet 12 mpixels al, zolang je er maar niet op 40 cm naar staart.

Scherpte is nooit een punt geweest, slechts bij gearfreaks. Ik vind 't daarom een behoorlijk nutteloze discussie.

Trouwens, diffractie limiteert elke lens, Rodenstocks of niet. Het is overigens ook nog afhankelijk van je formaat film/sensor en nog wat factoren...

Oh ja, en ik heb een hekel aan statieven :p maar een beetje lens heeft zijn sweetspot niet rond de f/18 liggen, en hoef je niet met een statief te ondertsteunen met normaal zonlicht.

[ Voor 6% gewijzigd door simon op 22-03-2008 17:02 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:46
simon schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 17:01:
Scherpte is nooit een punt geweest, slechts bij gearfreaks. Ik vind 't daarom een behoorlijk nutteloze discussie.
Oh? Ik vind het toch wel een beetje vreemd dat je dit nu zegt. Natuurlijk is scherpte belangrijk want waarom heb je anders van die dure L-lenzen? Je koopt je gear toch ook om (technisch) zo goed mogelijke foto's te maken, en dan heb ik het niet over de compositie...
Oh ja, en ik heb een hekel aan statieven :p maar een beetje lens heeft zijn sweetspot niet rond de f/18 liggen, en hoef je niet met een statief te ondertsteunen met normaal zonlicht.
True. Ben het met je eens dat er weinig wide-open geschoten zal worden, ook niet door mij maar een lichtsterke lens bereikt zijn sweet spot natuurlijk eerder dan een niet-lichtsterke lens en aangezien ik toch wel wat met low-light wil gaan doen is een beetje lichtsterke lens toch wel een pre.

Wat ik wil is toch een beetje een compromis tussen een leuke body en lenzen met een redelijke kwaliteit (het beste wat de third party lenzen beschikbaar hebben zeg maar). Ik wil best beginnen met één lens als ik besluit een 5D aan te gaan schaffen en wil bij elkaar de 2000,- niet overschrijden, liefs rond de 1800,- voor de body + één lichtsterke groothoek(zoom)lens. En omdat ik op RAW wil gaan schieten is een 8GB kaartje denk ik geen overbodige luxe? (Sandisk Extreme IV 8GB kost zo'n 121,- bij broer Konijn)

Waar ik nu een beetje naar kijk is een 5D + een 24-70mm met minimaal F2.8. Lijkt me een mooi bereik op FF om mee te beginnen.
Ook vreemd: als ik Photozone mag geloven is de Sigma 24-70mm F2.8 beter dan de Canon-L variant waarbij het de reviewer vier pogingen kostte om een goed exemplaar te krijgen. Is de QC van Canon dan zo slecht? Ook de verschillende groothoeken van Canon (24mm en 35mm met F2.0 of F2.8) worden niet zo goed ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
JazzySOB schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 18:00:
[...]

Oh? Ik vind het toch wel een beetje vreemd dat je dit nu zegt. Natuurlijk is scherpte belangrijk want waarom heb je anders van die dure L-lenzen? Je koopt je gear toch ook om (technisch) zo goed mogelijke foto's te maken, en dan heb ik het niet over de compositie...
Contrast, kleur, bouw, niet-vervorming, weinig-ca.

Er zijn godzijdank meer aspecten aan een lens dan alleen de scherpte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
hmja, de Canon variant staat wel een beetje bekend om tegenvallende resultaten voor een L-lens. Hij komt no-where-near de nieuwe Nikon, maar dat is aan de andere kant ook niet zo heel verwondelijk aangezien de Canon al een tijdje meegaat, en de Nikon net is uitgebracht.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Kwartjuh schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 18:41:
hmja, de Canon variant staat wel een beetje bekend om tegenvallende resultaten voor een L-lens. Hij komt no-where-near de nieuwe Nikon, maar dat is aan de andere kant ook niet zo heel verwondelijk aangezien de Canon al een tijdje meegaat, en de Nikon net is uitgebracht.
Op het gebied van scherpte ja. De 24-70 is een van de meest begeerlijkste lenzen op de EF-mount imho. Sterker nog, die lens is de hele reden dat ik een 5D zou halen.

Serieus, kijk verder dan scherpte, want dat is maar beperkt écht een criterium, daarboven zijn er hele andere aspecten die veel belangrijker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Natuurlijk is scherpte niet een maatstaf alleen. Ook vervorming en CA en uiteraard contrast en kleurweergave zijn belangrijke aspecten. Toch moet je hiertussen vaak een compromis zoeken omdat geen enkele lens op alle punten perfect is. Zo zit ik net de gebruikersreviews op fredmiranda.com te lezen en die Sigma 24-70mm f2.8 EX wordt daar tot mijn verassing zo'n beetje de hemel ingeprezen als ik alle berichten zo lees. De meesten rechtvaardigen de veel hogere prijs van de Canon L-variant niet met het geringe verschil in kwaliteit met de Sigma. Go figure...

[ Voor 21% gewijzigd door Tranquility op 22-03-2008 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
JazzySOB schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 18:00:
[...]

De scherpte waar meneer dinges hier boven het over heeft is totaal irrelevant, ja ok, het is handig, maar ik sharpen zelfs op mijn glas nog fiks wat na in Photoshop, dat is gewoon een digitaal gegeven
[...]
True. Ben het met je eens dat er weinig wide-open geschoten zal worden, ook niet door mij maar een lichtsterke lens bereikt zijn sweet spot natuurlijk eerder dan een niet-lichtsterke lens en aangezien ik toch wel wat met low-light wil gaan doen is een beetje lichtsterke lens toch wel een pre.
eh... ik schiet juist veel wide open, daar kies ik mijn glas op, wat ik zeg is dat de absolute scherpe sweet spot rond de f/8 ligt, niet rond de f/18 oid.. Neem nu die 24-70, die is op f/2.8 al goed scherp, je merkt 't op 100% wel beetje, maar als je naar f/3.2 oid gaat dan is ie echt ragscherp. Maar dat is niet eens zo relevant, want dat is niet de scherpte die je 'ziet'.. Wat jij gaat zien is het contrast/microcontrast, dat geeft een veel 'scherpere' look dan die absolute scherpte.
Wat ik wil is toch een beetje een compromis tussen een leuke body en lenzen met een redelijke kwaliteit (het beste wat de third party lenzen beschikbaar hebben zeg maar). Ik wil best beginnen met één lens als ik besluit een 5D aan te gaan schaffen en wil bij elkaar de 2000,- niet overschrijden, liefs rond de 1800,- voor de body + één lichtsterke groothoek(zoom)lens. En omdat ik op RAW wil gaan schieten is een 8GB kaartje denk ik geen overbodige luxe? (Sandisk Extreme IV 8GB kost zo'n 121,- bij broer Konijn)

Waar ik nu een beetje naar kijk is een 5D + een 24-70mm met minimaal F2.8. Lijkt me een mooi bereik op FF om mee te beginnen.
Ook vreemd: als ik Photozone mag geloven is de Sigma 24-70mm F2.8 beter dan de Canon-L variant waarbij het de reviewer vier pogingen kostte om een goed exemplaar te krijgen. Is de QC van Canon dan zo slecht? Ook de verschillende groothoeken van Canon (24mm en 35mm met F2.0 of F2.8) worden niet zo goed ontvangen.
Eh... ik denk echt dat je teveel op die reviews zit te letten.. Je moet je even realiseren dat 1. die reviewer gewoon pech kan hebben, daar is niets statistisch aan, 2. dit in mijn ogen verre van de belangrijkste info over een lens is.

Neem nu de 35 f/2,

http://farm2.static.flick...27598595_418d59c060_o.jpg
http://farm2.static.flick...27506392_c5a2a46ddd_o.jpg

waarschijnlijk niet 100% scherp, maar let even op de bokeh, die is prachtig, contrast? Best mooi voor een lens van dat geld. Dat zijn dingen waar je op moet letten, hoe 'tekent' de lens het beeld. De scherpte die hier besproken is, dat is niet hoofdzakelijk de scherpte die jij 'voelt'.

Of
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1403/806713872_9eb7053c81_o.jpg

niet rete scherp, maar wel lekkere kleurtjes, lekker contrast. Je moet dat scherpte idee een beetje van je af zetten. Dat is iets wat bij gearnerderij hoort, een lens moet vooral goed voelen.

Zo had ik toen ik even bij Pentax was een 10-20 gekocht, die 'voelde' niet goed, fysiek niet, maar ook in je brains. De output was niet echt mooi, beetje sterk gelig op een manier die ik niet mooi vond. Scherpte was niet slecht eigenlijk, toch terug gedaan. Snap je? Je kan niet aan de hand van reviews zomaar lenzen checken, je kan kijken of er scherpe fotos mee gemaakt kunnen worden. Maar scherpte.. tsja, onscherpte is veel belangrijker.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
JazzySOB schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 18:53:
Ik zit net de gebruikersreviews op fredmiranda.com te lezen en die Sigma 24-70mm f2.8 EX wordt daar tot mijn verassing zo'n beetje de hemel ingeprezen als ik alle berichten zo lees. De meesten rechtvaardigen de veel hogere prijs van de Canon L-variant niet met het geringe verschil in kwaliteit met de Sigma. Go figure...
Figure what? Je moet niet meningen over beter niet al te serieus nemen imho..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Bedankt voor je heldere uiteenzetting Simon, maar hoe beoordeel je dan een lens als reviews nietszeggend zijn? De kleuren van die foto zien er inderdaad lekker natuurlijk uit. Heb jij zelf die F2.0 lens of heb je er mee gewerkt? Ik had begrepen dat je de F1.4 hebt.

Ben het ook helemaal met je eens dat de bokeh mooi zacht moet zijn. Onscherpte moet mooi wollig zijn en niet "afgetekend" zoals je soms wel eens ziet.

[ Voor 22% gewijzigd door Tranquility op 22-03-2008 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
JazzySOB schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 19:06:
Bedankt voor je heldere uiteenzetting Simon, maar hoe beoordeel je dan een lens als reviews nietszeggend zijn? De kleuren van die foto zien er inderdaad lekker natuurlijk uit. Heb jij zelf die F2.0 lens of heb je er mee gewerkt? Ik had begrepen dat je de F1.4 hebt.

Ben het ook helemaal met je eens dat de bokeh mooi zacht moet zijn. Onscherpte moet mooi wollig zijn en niet "afgetekend" zoals je soms wel eens ziet.
Simon heeft nu de 35L, had daarvoor de 2.0

En nietszeggende reviews: tja, bij FM lees je vooral de gebruikerservaringen van mensen die zo'n lens gekocht hebben. Omdat iets wat in iemands bezit is, altijd spontaan beter wordt dan al het andere, moet je dat gewoon met een korrel zout nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Ik heb de 35 f/2 gekocht, verkocht en een f/1.4 gekocht.. Dus ik heb er aardig wat ervaring mee. De kleuren zijn wel ietwat met Lightroom gepimpt, maar het contrast van die f/2 was al top.. De f/1.4 heeft een ietwat andere rendering, wat plastischer, meer middenformaat idee, erg mooi.

Hoe je ze beoordeelt, tsja dat is moeilijk, veel kijken, en dan gokken.. nouja, educated guess. In de PF van 2 maanden terug stond een goede review van het Canon en Nikon wide lenzen arsenaal, die niet echt over scherpte ging, dat soort reviews zoek je.. Ik selecteerde beide lenzen op de karakter eigenschappen..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

simon schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 18:57:
[...]
Figure what? Je moet niet meningen over beter niet al te serieus nemen imho..
Dat is wel een iets te gemakkelijk antwoord, Siempie. Ik heb die Sigma ook op mijn 1D (MK1&2) en juist om dit soort uitspraken te logenstraffen heb ik toen zo'n GoT Lenstest georganiseerd. Mijn conclusie na met de Canon L en de Tamron gespeeld te hebben is dat dat L het snelste is, de Tamron het traagste en luidruchtigste. Maar qua beeldkwaliteit ontlopen ze elkaar niet veel. En als je dan de prijzen naast elkaar legt, wint voor mij de Sigma. Ik heb zelfs in het (spat)water- en stofdicht zijn nog geen verantwoording kunnen vinden om een Canon L te kopen. Daarmee wil ik de L niet tekort doen, het is een dijk van een lens. Alleen doen veel mensen (en jij nu ook) iets tè gemakkelijk en ongefundeerd laatdunkend over Sigma EX en Tamron lenzen.
Dat een Tammie plasticky aanvoelt wil nog niet zeggen dat ie explodeert na het nemen van een foto. En ik heb met mijn EX nog nooit ellende gehad wat betreft focussen. En ik doe veel concerten. Hij trekt het allemaal met gemak. De L is idd iets sneller, maar dat is fractioneel en het heeft me nog nooit gehinderd. Ook niet bij het maken van racefoto's.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Ik zeg niet dat je daarom de L moet kiezen, juist niet.. Je moet kiezen wat je _zelf_ goed vind, je moet zelf testen. Ik doe absoluut niet ongefundeerd Meik, je leest niet.

De 28-75 is qua focus wel aardig wat trager dan een 24-70, helemaal in het donker. Niet alleen trager, maar ook minder precies, vooral door de kortere focusring.

[ Voor 32% gewijzigd door simon op 22-03-2008 19:35 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
We gaan eigenlijk behoorlijk ver totaal off-topic hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
'k vind het helemaal niet zo ver offtopic, het gaat hier om de vraag of je per se L lenzen nodig hebt om het voordeel van fullframe te kunnen benutten.
Ik denk dat de posts hierboven wel aantonen dat je niet per se een L lens nodig hebt om van de betere beeldkwaliteit te genieten van een fullframe cam. Die 28-75 focust net zo traag op een 40d als een 5d, de beeldkwaliteit is echter vaak vergelijkbaar met de 24-70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- mijn post was kilometers offtopic. sorry daarvoor... -

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2008 02:50 . Reden: offtopic, irrelevant ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie uitgebreide en interessante post Simon

Scherpte is idd maar 1 van de vele aspecten van een objectief.
Ik wil ook zeker niet laatdunkend over Sigma en Tamron doen, qua prijs/kwaliteit zitten ze vaak best goed en ik heb er zelf ook veel goede foto's mee geschoten, maar de handling van bijvoorbeeld de Canon 24-70 vind ik toch een heel stuk prettiger dan die van de Sigma variant. Nadelen van de Canon zijn voor mij het gewicht, formaat en natuurlijk de prijs, maar toch zou ik de Sigma overall zeker niet als "beter" bestempelen.

Nadelen van de Sigma die niet direct met beeldkwaliteit te maken hebben zijn voor mij o.a. in willekeurige volgorde de filtermaat van 82mm (mijn andere lenzen zijn 77mm), dus aanschaf van een extra en een stuk duurder filter, minder effectieve zonnekap, minder snelle focus, meer lawaai tijdens focussen en een niet fijn aanvoelende, niet gelijkmatige, stroeve zoomring (ook na een jaar gebruik). Reden genoeg voor mij om toch door te sparen voor de Canon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Hmm, moet ik toch maar eens kijken wat ik terugkrijg van de belasting voor een 24-70 F2.8L ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 12:16:
Mooie uitgebreide en interessante post Simon

Scherpte is idd maar 1 van de vele aspecten van een objectief.
Ik wil ook zeker niet laatdunkend over Sigma en Tamron doen, qua prijs/kwaliteit zitten ze vaak best goed en ik heb er zelf ook veel goede foto's mee geschoten, maar de handling van bijvoorbeeld de Canon 24-70 vind ik toch een heel stuk prettiger dan die van de Sigma variant. Nadelen van de Canon zijn voor mij het gewicht, formaat en natuurlijk de prijs, maar toch zou ik de Sigma overall zeker niet als "beter" bestempelen.
Je hebt een 70-200 en 300/4 dus met het gewicht van de 24-70 kan je dan toch alleen maar blij zijn? :)

Ik begrijp trouwens niet zo waarom zoveel mensen bij een 24/28-70 (Nikon én Canon) 'klagen' over het formaat en het gewicht. Zo'n 900-1000 gram is toch appeltje eitje op je cam? Met de 70-200/2.8IS had ik er wél moeite mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klagen is ook een groot woord hoor, maar als hij wat lichter had gekund had het voor mij wel gemogen. Aan de andere kant is een beetje massa in de handen ook niet verkeerd. Ik vond de combinatie met een 30D met grip wel beter in balans dan op mijn huidige cam zonder grip. Maarja dat ding zit er voorlopig even niet meer in.

Een bigma als walkaround, dat was pas zwaar :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 14:37:
[...]

Je hebt een 70-200 en 300/4 dus met het gewicht van de 24-70 kan je dan toch alleen maar blij zijn? :)

Ik begrijp trouwens niet zo waarom zoveel mensen bij een 24/28-70 (Nikon én Canon) 'klagen' over het formaat en het gewicht. Zo'n 900-1000 gram is toch appeltje eitje op je cam? Met de 70-200/2.8IS had ik er wél moeite mee :P
als jij 6 uur door een stad loopt waar je liever niet gezien wilt worden is een 24-70 niet de handigste lens...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:20

breinonline

Are you afraid to be known?

simon schreef op maandag 24 maart 2008 @ 14:51:
[...]

als jij 6 uur door een stad loopt waar je liever niet gezien wilt worden is een 24-70 niet de handigste lens...
Daar hebben ze nou compactjes voor uitgevonden.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
breinonline schreef op maandag 24 maart 2008 @ 14:56:
[...]

niet iedereen maakt snapshotjes in de stad hé

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
simon schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 17:01:
Scherpte is nooit een punt geweest
leg dat Gursky maar eens uit ;)

Maar je hebt wel een punt, scherpte is slechts één van de eigenschappen van een lens en een eigenschap die al vrij snel op zijn minst voldoende is voor 99% van de gebruikers (de kitlens van Canon is qua scherpte zelfs al ruim voldoende), er zijn nog een hele hoop andere eigenschappen die vaak een stuk belangrijker zijn.
Abbadon schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 01:13:
[...]Dat wordt vaak gezegd maar vaak is het omgekeerde juist waar; crop sensoren met hoge pixeldichtheid hebben juist nog beter glas nodig. De sensor verlangt namelijk haarscherp beeld omdat het zo'n relatief hoge resolutie heeft. Verlies van resolutie in de hoeken/randen en vignetting is het voornaamste wat speelt bij FF en dat laatste is zoals Simon al aangaf makkelijk te verhelpen áls het al negatief opvalt in een foto. Voor het eerste heb je ook een goed objectief nodig maar verlies van resolutie in de hoeken wordt doorgaans niet als zo nadelig ervaren als in het midden van het beeld.
Maar toch vind ik met een goed objectief, let's say de 35/1.4, de prestaties aan de hoeken en randen met een 5D wat tegenvallend. Voor mijn toepassing geen enkel probleem, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat een groter probleem vinden, zeker wanneer diegenen niet met een 12MP tellende 5D werken, maar met een 21MP tellende 1ds mkiii. zeker ook omdat met zo'n camera veel meer foto's worden gemaakt waarbij de prestatie van hoek tot hoek belangrijk is, al is dat vaak onder (studio) omstandigheden waarin sowieso veel meer geknepen wordt.

Over de opvolger van de 5D, ik verwacht dat je daar qua specs niet te veel van moet verwachten. 'gewoon' een 40D met een full-frame sensor. maar daarmee blijft de camera geen enkele concurrentie houden. en ook de huidige 5D blijft een hele mooie beeldkwaliteit hebben en kost nu ook nog eens geen fluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

simon schreef op maandag 24 maart 2008 @ 14:51:
[...]

Als jij met je 5D (+ grip?) + 35/1.4 rondloopt dan val je echt niet minder op dan dat er een 24-70 (zonder zonnekap :P) op zit. De 24-70 is iets minder dan 4cm langer en nog geeneens 1cm dikker in diameter. Dat ie ietsjes groter wordt bij het zoomen vergeet ik dan maar even voor het gemak ;)

Maar deze discussie is al eens eerder gevoerd. Hou het er maar op dat de witte lensjes het minst handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 14:56

ppFreddy

gewoon Frederik

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 21:17:
[...]
De 24-70 is iets minder dan 4cm langer en nog geeneens 1cm dikker in diameter. Dat ie ietsjes groter wordt bij het zoomen vergeet ik dan maar even voor het gemak ;)
als ik het goedheb wordt de 24-70 juist kleiner bij het zoomen en zit ie aan 24mm dus op zn grootste lengte :p

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 21:17:
[...]

Als jij met je 5D (+ grip?) + 35/1.4 rondloopt dan val je echt niet minder op dan dat er een 24-70 (zonder zonnekap :P) op zit. De 24-70 is iets minder dan 4cm langer en nog geeneens 1cm dikker in diameter. Dat ie ietsjes groter wordt bij het zoomen vergeet ik dan maar even voor het gemak ;)

Maar deze discussie is al eens eerder gevoerd. Hou het er maar op dat de witte lensjes het minst handig zijn.
no offence.. maar loop jij er mee rond of ik? het verschil is echt aanmerkelijk.. de 24-70 komt heel anders over, de 35 is veel 'compacter' qua looks.. 24-70 zien ze voor telelens aan.

[ Voor 7% gewijzigd door simon op 24-03-2008 23:24 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
simon schreef op maandag 24 maart 2008 @ 23:23:
[...]

no offence.. maar loop jij er mee rond of ik? het verschil is echt aanmerkelijk.. de 24-70 komt heel anders over, de 35 is veel 'compacter' qua looks.. 24-70 zien ze voor telelens aan.
Hier moet ik je gelijk in geven, die 24-70 is echt een ENORME lens en is het net een 300mm tele of zo. Met zo'n ding op je borst denken ze dat je vogeltjes aan het schieten bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Haal dus een 28-75 als je leuk straatwerk wilt doen, of een 35 f/2.. Maar ben nog steeds benieuwd wat je wilt fotograferen JazzySOB..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in landschappen, luchten, natuur e.d. maar het kan vanalles zijn wat ik voor m'n lens krijg en er interessant uitziet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Kijk dan eens naar de 17-40, prachtige contrasten, goed scherp en perfect met de 5D. Mooie lens.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

simon schreef op maandag 24 maart 2008 @ 23:23:
[...]

Is dat een strikvraag simun? >:) Op 24mm is het aan aanmerkelijk verschil ja maar denk je nou echt dat je minder opvalt met een 24-70 erop?

Primes zijn sowieso lekkerder voor snipergebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Geen strikvraag.. Ik heb alleen het idee dat je absoluut geen beeld van 't visuele verschil en het effect hebt.. Beetje non discussie, maar het zelfde geld voor een grip, of het afplakken van het Canon logo.. En als het niet werkelijk uit zou maken is 't alleen al voor mijn gevoel. Beetje non discussie.. Snipen is btw voor loosers, echte mannen lopen midden in de wereld, niet aan 't randje ;)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
ik vraag je af of je die canon logo's er ook af kan schuren met een suikerklontje, netals die telefoonlogo's destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
ik doe er voor de komende vakantie gewoon tape op, maar dit is geen 5D discussie meer, maar een hoe fotografeer ik onopvallend.. maybe topic splitten?

[ Voor 7% gewijzigd door simon op 25-03-2008 15:22 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
simon schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 08:34:
Kijk dan eens naar de 17-40, prachtige contrasten, goed scherp en perfect met de 5D. Mooie lens.
Had ik ook al op m'n wensenlijstje staan en is inderdaad een mooi stukje groothoek én betaalbaar. Helaas alleen F4. De F2.8 (16-35mm) is meteen het dubbele..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
lichtsterkte is ook niet alles hoor :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
zeker niet... ik schiet nooit onder de f5.6 en dan schiet ik meestal op feesten... lichtsterk my ass O-)

nu is een 2.8 lens altijd lekker voor artiesten e.d... het ligt er maar net aan hoe je fotografeert... hou er ook rekening mee dat je DOF bij een FF camera kleiner is...

[ Voor 45% gewijzigd door wilmocs op 25-03-2008 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

breinonline schreef op maandag 24 maart 2008 @ 14:56:
[...]

Nou, Ik ga oktober op trektocht door de Himalaya. Da's meer dan 6 uur per dag lopen twee weken achter elkaar. mijn 350D gaat mee, en reken maar dat gewicht mee weegt in de beslissing welke lens mijn kitlens gaat vervangen. (Zal wel de tamron f/2.8 worden)

Soms is een compact geen optie en gewicht gewoon belangrijk. Dan vallen de L lensen snel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

wilmocs schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 17:13:
zeker niet... ik schiet nooit onder de f5.6 en dan schiet ik meestal op feesten... lichtsterk my ass O-)
* JumpStart trapt wilmocs richting pinhole camera's :+ O-) Enjoy :P

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:20

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 17:21:
[...]

Nou, Ik ga oktober op trektocht door de Himalaya. Da's meer dan 6 uur per dag lopen twee weken achter elkaar. mijn 350D gaat mee, en reken maar dat gewicht mee weegt in de beslissing welke lens mijn kitlens gaat vervangen. (Zal wel de tamron f/2.8 worden)

Soms is een compact geen optie en gewicht gewoon belangrijk. Dan vallen de L lensen snel af.
Tuurlijk, maar dat is de hele discussie: een 2.8L is een bijna compromisloze lens maar zelfs daar zitten nadelen aan zoals het gewicht en de opvallendheid. Andere lenzen zijn misschien net zo scherp maar goedkoper en lichter dan een L maar missen nét dat contrast of bokeh. Zo is er met alle objectieven een compromis gezocht dat gewoon net moet aansluiten bij de wensen en (budgettaire) mogelijkheden van de fotograaf.

Mijn opmerking was dan ook een beetje gekscherend bedoeld maar er zit natuurlijk een kern van waarheid in.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

http://web.canon.jp/imaging/eos5d/eos5d_firmware-e.html

Nieuwe firmware, ik dacht ik deel het even.

Mijne is geupdate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ondanks de geruchten voor de 5D gegaan. Het kan altijd nieuwer en beter, maar de 5D is nu erg betaalbaar.

Wat een camera, ondanks zijn leeftijd. En wat is full-frame fijn schieten. Dat was ook de reden van aanschaf.

Jammer als 22 april een nieuwe betere camera wordt uitgebracht. Dikke pech voor mij. Maar dat maakt de 5D dan nog niet tot een slechte camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Q schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 13:47:
Ondanks de geruchten voor de 5D gegaan. Het kan altijd nieuwer en beter, maar de 5D is nu erg betaalbaar.

Wat een camera, ondanks zijn leeftijd. En wat is full-frame fijn schieten. Dat was ook de reden van aanschaf.

Jammer als 22 april een nieuwe betere camera wordt uitgebracht. Dikke pech voor mij. Maar dat maakt de 5D dan nog niet tot een slechte camera.
Ik zit ook nog steeds in dubio, maar wil toch even wachten op een "announcement' van een opvolger.
Gelukkig duurt de cashback aktie nog tot 31 mei dus heb nog ruim de tijd. Als er voor die datum nog niets bekend is over een eventuele opvolger zal ik ook voor de 5D gaan. Blijft een mooie camera!
Veel plezier er mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

JazzySOB schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 14:23:
[...]

Ik zit ook nog steeds in dubio, maar wil toch even wachten op een "announcement' van een opvolger.
Gelukkig duurt de cashback aktie nog tot 31 mei dus heb nog ruim de tijd. Als er voor die datum nog niets bekend is over een eventuele opvolger zal ik ook voor de 5D gaan. Blijft een mooie camera!
Veel plezier er mee!
Bedankt.

De reden waarom ik hem mede nu al gekocht heb is het feit dat het eventuele nieuwe model pas beschikbaar is na mijn vakantie. En ook vast nog duurder zal zijn en dit is toch al een klap geld terwijl een 20D ook niet verkeerd is. Maar de 5D merk ik, is, met de zelfde lens, echt een orde van grote beter qua kwaliteit foto's.

Als er 22 april een model wordt aangekondigd met nog mooiere specs, groter scherm, etc, het zal dan zo zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 12-04-2008 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dan heb je alsnog een gigantische camera voor een erg mooie prijs. Daar doet een opvolger niets aan af en tot die tijd kun je met je 5D lekker foto's maken ;).

Er komt altijd wel een opvolger....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Klusjesman
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
JazzySOB schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 14:23:
Gelukkig duurt de cashback aktie nog tot 31 mei dus heb nog ruim de tijd.
Je hebt zelfs nog een maandje langer de tijd, tot 30 juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 01:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Met de ophanden zijnde opvolger van de 5D wordt het misschien interessant een 2de hands exemplaar te scoren. Zeker omdat ik de wide-angle kant van het fotograferen leuk vind. Maar ik vraag me wel af hoe 'antiek' de AF is in de huidige 5D. Ik heb een 40D. Hoe verhoudt de AF van de 5D tov die van de 40D?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

zonoskar schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 09:52:
Met de ophanden zijnde opvolger van de 5D wordt het misschien interessant een 2de hands exemplaar te scoren. Zeker omdat ik de wide-angle kant van het fotograferen leuk vind. Maar ik vraag me wel af hoe 'antiek' de AF is in de huidige 5D. Ik heb een 40D. Hoe verhoudt de AF van de 5D tov die van de 40D?
Echt een stapje terug. De 5d heeft de af van de 20d, de 30d heeft een mini upgrade erover gehad, maar niet veel bijzonders. De 40d heeft wel weer een stuk betere af.
Wat dat betreft ga je dus echt achteruit.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Nomad schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 10:12:
[...]

Echt een stapje terug. De 5d heeft de af van de 20d, de 30d heeft een mini upgrade erover gehad, maar niet veel bijzonders. De 40d heeft wel weer een stuk betere af.
Wat dat betreft ga je dus echt achteruit.
Ben ik het niet echt mee eens. Hij is van een generatie eerder, maar om nu te zeggen dat je er een eind op achteruit gaat vind ik ook niet. Voor bijvoorbeeld Servo heeft hij 6 extra sensors, en daarnaast is de focus erg accuraat (althans bij de mijne). Ook in het donker werkt mijn 5D echt supergoed, en al helemaal met de 580EX erop (extra IR boost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Fairy schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 10:25:
[...]

Ben ik het niet echt mee eens. Hij is van een generatie eerder, maar om nu te zeggen dat je er een eind op achteruit gaat vind ik ook niet. Voor bijvoorbeeld Servo heeft hij 6 extra sensors, en daarnaast is de focus erg accuraat (althans bij de mijne). Ook in het donker werkt mijn 5D echt supergoed, en al helemaal met de 580EX erop (extra IR boost).
Ik vind de af van mijn 30d ook nog goed genoeg hoor (zeer vergelijkbaar met de 5D), maar de 40D af is gewoon beduidend beter.
Kan er niet veel anders van maken. Buitenste focuspunten bij de 30D e.d. heeft gewoon best nog wat licht en contrast nodig, de 40D gewoon merkbaar minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Geen idee hoeveel er van waar is, maar het begint altijd bij geruchten.
De specs lijken me zeer goed mogelijk.

Mogelijke uitgelekte specs van de 5DmII
[urlhttp://gizmodo.com/5043240/unconfirmed-more-canon-eos-5d-mark-ii-specs-leak-lookin-good[/url]

op Canon Rumors
http://www.canonrumors.co...?entry=entry080827-094825

[ Voor 15% gewijzigd door M a r c o op 29-08-2008 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
19 punts af... hmm... ik ben erg benieuwd naar de prijs

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
19 punts af... dus het is een 1DsIII zonder grip en gestript van de AF-hulppunten? Verder lijken de specs identiek...

Toch nog maar even afwachten :P Als ik de 50D zo zag, is Canon niet zo van het 1D-benaderen met hun semi-pro body's...

[ Voor 22% gewijzigd door Henk op 29-08-2008 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Tenzij de 1 series binnenkort ook vervangen gaan worden :) Ze zijn met de 50D al afwijkend aan hun standaard patroon. Best kans dat ze het roer om gooien om hun marktaandeel te laten behouden. :)

[ Voor 55% gewijzigd door Timo op 29-08-2008 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
fooker schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 13:09:
Tenzij de 1 series binnenkort ook vervangen gaan worden :) Ze zijn met de 50D al afwijkend aan hun standaard patroon.
Wat betreft updates als het gaat om periodes; ja. Ik hoop het van harte dat die camera er zo uit gaat zien hoor, maar ik geloof er gewoon weinig van. Een serie omgooien kost best wel wat R&D, en juist met de 1DIII en de 1DsIII (na het oplossen van de AF-issues) best sterke producten, waar de concurrentie op het moment nog niets tegenover heeft (behalve de Nikon D3, maar die bestond toen ook al :P ). En als je dan ook ziet dat de 50D ook geen andere AF-unit heeft meegekregen, moet ik het nog maar zien...

Het zou een slimme move zijn om de 5DII een zoekerdekkende unit mee te geven, maar of hij die ook echt krijgt... En of hij dan dus ook de snelheid van de 1D-AF heeft, etc... blijft de vraag ;)

Hetzelfde wat betreft de 'full weather sealing', ik denk dat dat gewoon op niveau 40D/50D/D300 zit :)
Best kans dat ze het roer om gooien om hun marktaandeel te laten behouden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
Nikon komt waarschijnlijk uit met een 24mp camera anytime soon, reden te meer om voor canon de 50D sensor naar fullframe te porteren. Zou iets van 38MP worden :)

Als de 1Ds3 vervangen wordt, dan gaat dat misschien wel 38MP worden, dan is de 20MP van de 5DII opeens best in verhouding :)

Er zijn meer mensen naar Nikon overgestapt dan in alle voorgaande jaren, lijkt me dat canon nu toch wel even hun marktaandeel kan terug nemen.

Zoekerdekkende AF-unit was iets practisch onmogelijks toch, vanwege bepaalde plaatsing van componenten?

50mp 1.3 crop bedoel je ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Timo op 29-08-2008 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Canon heeft al een 50MP FF liggen ;)

*even zoeken gaat naar bron

edit: http://blog.wired.com/gadgets/2007/06/canons_50_megap.html

[ Voor 63% gewijzigd door Henk op 29-08-2008 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:09

ThunderNet

Flits!

fooker schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 13:23:

Er zijn meer mensen naar Nikon overgestapt dan in alle voorgaande jaren, lijkt me dat canon nu toch wel even hun marktaandeel kan terug nemen.
Hoe wouden ze marktaandeel even terugnemen? Mensen die net zijn overgestapt stappen niet weer over. En mensen die nu bij Nikon zitten, hebben mij inziens vrij weinig redenen om naar Canon te gaan kijken.
Zoekerdekkende AF-unit was iets practisch onmogelijks toch, vanwege bepaalde plaatsing van componenten?

50mp 1.3 crop bedoel je ;)
Dan moet de sub-mirror ook ineens klap groter, en dat kost licht in je zoeker.

[ Voor 41% gewijzigd door ThunderNet op 29-08-2008 13:28 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
Oke, terugnemen niet zo zeer, eerder voorkomen dat nog meer mensen overstappen. :) Daarnaast, canon heeft jaren lang voordeel gehad van hun sensors, mij lijkt het dat ze dat truukje nog wel een keer kunnen toepassen :)
Canon heeft de laatste tijd gewoon niet echt sterke producten neergezet, noem 40D vs D300, 1D3 vs D3. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Timo op 29-08-2008 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

fooker schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 13:29:
Oke, terugnemen niet zo zeer, eerder voorkomen dat nog meer mensen overstappen. :) Daarnaast, canon heeft jaren lang voordeel gehad van hun sensors, mij lijkt het dat ze dat truukje nog wel een keer kunnen toepassen :)
Mjah.. we hebben nu juist net gezien dat de sensor niet alles is. Nikon is niet met een sensor gekomen die veeeeel beter is dan de Canon sensor. Ze zijn met een D3/D300 gekomen met vernieuwende (en vooral ook goed werkende) AF. En ze zijn nog eens betaalbaar ook.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
Canon's voordeel is jarenlang IQ geweest, gewoon keiharde IQ. Nu begint dat minder te worden doordat Nikon ook fatsoenlijke sensors kan maken.

Ik denk dat canon hun IQ nog verder kan optimaliseren, en niet alleen op megapixel gebied. :)

Zoals ook officieel door canon gezegd, zien hun heil in bijv pixel-binning, om ruis te verminderen. Dat zal vooral helpen in 30MP+ bodies lijkt me zo :)

Daarnaast meen ik mij te herinneren dat Rob Gailbraith zei dat de 1D3 ondanks zijn "focus-problemen" beter focust als de D3 ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Timo op 29-08-2008 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
ThunderNet schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 13:31:
[...]

Mjah.. we hebben nu juist net gezien dat de sensor niet alles is. Nikon is niet met een sensor gekomen die veeeeel beter is dan de Canon sensor.
:z :P
Ze zijn met een D3/D300 gekomen met vernieuwende (en vooral ook goed werkende) AF.
Al eens de 51-punts tracking gebruikt op de d300?
En ze zijn nog eens betaalbaar ook.
Dito voor de Canons, en kom op! We gaan even glas kopen. Als je het dan toch over betaalbaarheid hebt...

[ Voor 11% gewijzigd door Henk op 29-08-2008 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

:* Let eens op dat woordje: "niet" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Nikon lag flink achter op het gebied van sensoren en autofocus, daar zijn ze nu weer zowat mee bij, van een inhaalslag kan je niet echt spreken. (ook omdat de camera's, heel slim, niet recht tegenover elkaar gepositioneerd staan)

Er zijn inderdaad wat gebruikers overgestapt die ofwel ontevreden waren over Canon of die liever nikon schoten maar door het grote verschil een paar jaar geleden (1d2 vs d2h) 'gedwongen' canon gebruikten.

edit: hehe lol @thundernet/henk

[ Voor 3% gewijzigd door abrakadaver op 29-08-2008 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Niet om 't een of 't ander, maar als er digicompactjes zijn met een pixel pitch van 2 µm en er zelfs al richting 1,4 µm gekropen wordt, dan is 50 MP voor full frame peanuts.

Een full frame sensor, gevuld met pixels met een pitch van 1,4 µm resulteert namelijk 440 MP op. Dus waar hebben we het nog over, als we "sec" over resolutie praten? Snelheid, ruis en dynamisch bereik zullen meer en meer een hoofdrol gaan spelen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik ook eerst over dat woordje heen las.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

ThunderNet schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 13:26:
[...]

Dan moet de sub-mirror ook ineens klap groter, en dat kost licht in je zoeker.
Nee, dat past gewoon niet. Als de submirror groot genoeg moet zijn om full frame te dekken dan valt 'ie deels door het sensor/filmvlak heen. De enige manier om om die beperking heen te werken is om op de plek van het matglas een secundaire (fixed) mirror aan te brengen. Maar waar laat je het spiegelhuis of prima en de AF unit dan?

Of je moet heel exotisch aan fresnel lensjes in de spiegel gaan werken om beeld richting een kleinere submirror te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
JumpStart schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 13:49:
[...]

Niet om 't een of 't ander, maar als er digicompactjes zijn met een pixel pitch van 2 µm en er zelfs al richting 1,4 µm gekropen wordt, dan is 50 MP voor full frame peanuts.

Een full frame sensor, gevuld met pixels met een pitch van 1,4 µm resulteert namelijk 440 MP op. Dus waar hebben we het nog over, als we "sec" over resolutie praten? Snelheid, ruis en dynamisch bereik zullen meer en meer een hoofdrol gaan spelen.
Zie de quotes op Northlight;
Dynamic range preservation options – Canon are putting a lot of focus into how to provide the photographer with the best options for preserving the dynamic range of the original image in both a RAW file and the 8 bit JPEG. The highlight tone preservation option on the 40D, 1D III etc was the first step. The new 'automatic brightness' options in the 50D are another, where they try and optimise the brightness of various parts of the image to reduce the dullness from shadows. Canon are planning much more in this area, down to the equivalent of varying the ISO level across the different parts of the sensor when the image is taken (easier in live view mode of course).
en
* Pixel binning for high ISOs. A new technology enabled by the complexity and processing power of DIGIC IV where they can bin 2, 4 or 8 pixels together at the raw level and average out the noise between them. This is seen by Canon as a key technology in balancing very high resolution sensors (in the 50mp range) with low noise at very high ISOs. Right now they are not pushing this too much with the 50D so as to not create confusion in the market (they see more potential for the technology as sensors get larger and in the pro-market).
Lijkt mij dus best mogelijk dat er een vrij grote sprong van MP-size zit aan te komen. Daarnaast, is de sensor die nu gebruikt wordt nog altijd afhankelijk van bayer interpolatie. Mischien word't straks mogelijk om in een kleiner MP formaat een foto te capturen die niet afhankelijk van deze interpolatie is :)

[ Voor 25% gewijzigd door Timo op 29-08-2008 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fooker schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 13:23:

Het kán wel, als je het doet met contrast-detect AF en een EVF.
/me rent alvast weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
En toen was je 5D2 een compact-cam :+ :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 14:10:
[...]

Het kán wel, als je het doet met contrast-detect AF en een EVF.
/me rent alvast weg
Of gewoon meerdere submirrors.. Kleiner en zonder veermechanisme (dan moet de behuizing aan de bovenkant iets ruimer om de submirrors de ruimte te geven bij het wegklappen van de sensor.
Afbeeldingslocatie: http://kleurtjes.net/filespace/submirror.png
Even vieze niet nette schets :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
fooker schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 14:15:
En toen was je 5D2 een compact-cam :+ :X
Canon USA heeft een teaser op z'n webzijde:

http://www.canon.com/moon/en/index.html

En Canon UK heeft EOS evolution banners: http://www.canon.co.uk/

Denk dat ze het niet over de 50D hebben, maar over een 5d mark II / 6D :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Aan de vorm van het zoekerhuis te zien wel ja... :)

Ik zit me trouwens af te vragen... is er niet ergens een handig tooltje om een flash movie weer te exploden naar een image... wie weet dat de handige designer van Canon per ongeluk een hele foto van de 5DII er in heeft gezet... O-)

[ Voor 69% gewijzigd door Henk op 05-09-2008 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 07:50
Idd. Ik weet bijna zeker dat dat de opvolger is. Zoals Henk zei aan de vorm van t zoekerhuis.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

specs is één ding .. ben eerder benieuwd naar de prijs van het hele dingetje..
gezien de kostprijs van de 5D nu [die nota bene in aanbieding staat op KE !] (~1500€) zal ie wss rond de 2000€ gaan kosten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Verwijderd schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 12:57:
gezien de kostprijs van de 5D nu [die nota bene in aanbieding staat op KE !] (~1500€) zal ie wss rond de 2000€ gaan kosten ?
Ben bang dat ie boven de 2000 zal zitten bij introductie. Bij 2000 of minder ga ik m meteen halen :D

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Als die minder dan 2k gaat kosten, dan ga ik misschien ook nog wel even doorsparen.
Anders toch een 5d/50D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-09 00:42
Henk schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 12:07:
Aan de vorm van het zoekerhuis te zien wel ja... :)

Ik zit me trouwens af te vragen... is er niet ergens een handig tooltje om een flash movie weer te exploden naar een image... wie weet dat de handige designer van Canon per ongeluk een hele foto van de 5DII er in heeft gezet... O-)
Het plaatje dat je ziet heeft weinig met flash te maken..

Afbeeldingslocatie: http://www.canon.com/moon/img/text_en.jpg

En het plaatje op de canon homepage laat niet meer zien dan "Canon EF Lens"

[ Voor 19% gewijzigd door Arrigi op 05-09-2008 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Ik heb een poging gedaan wat meer van het plaatje zichtbaar te maken.
Heeft niet veel geholpen.
De rest van de camera hebben ze echt weggegumd, en niet donker gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://vanderkelen.nl/images/5dmii.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dit, is dit flash (geen verstand van): http://cweb.canon.jp/camera/eosd/index.html
Lichter gemaakte screen (via dpreview):
Afbeeldingslocatie: http://i.pbase.com/o4/54/721454/1/102683810.6fRFhuR0.5d2.jpg
@hierboven: grappig dat ook op het 'officiële' plaatje de brush van de gum te zien is.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2008 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Arrigi schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 13:24:
[...]

[afbeelding]

Ik denk dat Henk doelde op het plaatje op canon.co.uk (en nu ook op canon.nl) waarbij je alleen de bovenkant voorbij ziet schuiven.
M a r c o schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 13:36:
Ik heb een poging gedaan wat meer van het plaatje zichtbaar te maken.
Heeft niet veel geholpen.
De rest van de camera hebben ze echt weggegumd, en niet donker gemaakt.

[afbeelding]
Hehe, heb ik ook net zitten doen :+

[ Voor 29% gewijzigd door nose op 05-09-2008 13:42 ]

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 12:57:
Gezien de gelekte specs denk ik dat 'ie ietsje boven de Nikon D700 uit gaat komen. Do the math en dan kom je op een 2200-2500 uit. Maar ik denk dat de introductieprijs eerder rond de 2700 zal liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Arrigi schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 13:24:
[...]

[afbeelding]

het ding op de engelse (canon.co.uk) site wel ;) Daar stuitert, laag in je scherm, een zoekerhuis langs.

edit: om niet helemaaal spuit11 te zijn: dpreview is ook wakker: http://www.dpreview.com/news/0809/08090501somethingcanon.asp

Enne... bestaat er zo'n SWF decompile achtig ding? :P

[ Voor 27% gewijzigd door Henk op 05-09-2008 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-09 00:42
Henk schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 14:04:
[...]

het ding op de engelse (canon.co.uk) site wel ;) Daar stuitert, laag in je scherm, een zoekerhuis langs.

edit: om niet helemaaal spuit11 te zijn: dpreview is ook wakker: http://www.dpreview.com/news/0809/08090501somethingcanon.asp

De opmerking in m'n post NA het plaatje ging daarover, sorry. SWF decompilers bestaan en die heb ik dan ook eventjes gebruikt voor dat doeleind.. Het plaatje dat voorbij stuitert is afgekapt onder de tekst "Canon EF Len" (nee, geen S meer eens te zien) op de lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 22:18

DataGhost

iPL dev

Henk schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 14:04:
[...]

Ja :+ Dit heb ik ervan weten te bakken
Afbeeldingslocatie: http://stack.dataghost.com/5D2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Arrigi schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 14:18:
[...]

De opmerking in m'n post NA het plaatje ging daarover, sorry. SWF decompilers bestaan en die heb ik dan ook eventjes gebruikt voor dat doeleind.. Het plaatje dat voorbij stuitert is afgekapt onder de tekst "Canon EF Len" (nee, geen S meer eens te zien) op de lens.
Wel typisch trouwens, hoe in dat andere plaatje zover is doorgegumd.... het zal toch geen built-in-grip 1D-achtige opvolger zijn? Opzich is een 1DIIIn helemaal niet mis, maar de 5D is wel harder aan opvolging toe dan de 1D....

Edit; hmmm, na het plaatje van dataghost zie ik die grip al niet meer zitten :P kthx :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door Henk op 05-09-2008 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 22:18

DataGhost

iPL dev

Henk schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 14:41:
[...]

Wel typisch trouwens, hoe in dat andere plaatje zover is doorgegumd.... het zal toch geen built-in-grip 1D-achtige opvolger zijn? Opzich is een 1DIIIn helemaal niet mis, maar de 5D is wel harder aan opvolging toe dan de 1D....

Edit; hmmm, na het plaatje van dataghost zie ik die grip al niet meer zitten :P kthx :Y)
Na deze zie ik hem vrij zeker niet, dit komt van die japanse flash:
Afbeeldingslocatie: http://stack.dataghost.com/5D2-fullbody.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ie rond de 2000€ draait na een tijdje haal ik em ook. stiekem hoop ik met henk ook op een opvolger van de 24-70 .. 40D en 17-55 gaan dan de deur uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
Ook al leuk opgemerkt, de 15e is volle maan :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 15:45:
als ie rond de 2000€ draait na een tijdje haal ik em ook. stiekem hoop ik met henk ook op een opvolger van de 24-70 .. 40D en 17-55 gaan dan de deur uit :+
Zijn geruchten dat de nieuwe 5D als kit wordt verkocht met een nieuwe 24-70 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor 2000 haal ik hem ook, ik zit nu echt te twijfelen aan de gewone 5D als opvolger van m'n 40D. Het zou een mooie combo zijn met m'n aankomende 85mm 1.2 L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Die reclame jongens van Canon zijn goed, alle gearfreaks zitten met een strakke plasser achter de computer na het laten zien van een stukje zoekerhuis _/-\o_

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
mooi is dat he, hoe goed zulke bedrijven hun product in de aandacht kunnen krijgen.
Net zoals bij Blizzard onlangs met de Diablo3 aankondiging. Dat was nog 10 keer erger met de meest bizarre theorieen.
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste