JazzySOB schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 18:00:
[...]
Oh? Ik vind het toch wel een beetje vreemd dat je dit nu zegt. Natuurlijk is scherpte belangrijk want waarom heb je anders van die dure L-lenzen? Je koopt je gear toch ook om (technisch) zo goed mogelijke foto's te maken, en dan heb ik het niet over de compositie...
De scherpte waar meneer dinges hier boven het over heeft is totaal irrelevant, ja ok, het is handig, maar ik sharpen zelfs op mijn glas nog fiks wat na in Photoshop, dat is gewoon een digitaal gegeven
[...]
True. Ben het met je eens dat er weinig wide-open geschoten zal worden, ook niet door mij maar een lichtsterke lens bereikt zijn sweet spot natuurlijk eerder dan een niet-lichtsterke lens en aangezien ik toch wel wat met low-light wil gaan doen is een beetje lichtsterke lens toch wel een pre.
eh... ik schiet juist veel wide open, daar kies ik mijn glas op, wat ik zeg is dat de absolute scherpe sweet spot rond de f/8 ligt, niet rond de f/18 oid.. Neem nu die 24-70, die is op f/2.8 al goed scherp, je merkt 't op 100% wel beetje, maar als je naar f/3.2 oid gaat dan is ie echt ragscherp. Maar dat is niet eens zo relevant, want dat is niet de scherpte die je 'ziet'.. Wat jij gaat zien is het contrast/microcontrast, dat geeft een veel 'scherpere' look dan die absolute scherpte.
Wat ik wil is toch een beetje een compromis tussen een leuke body en lenzen met een redelijke kwaliteit (het beste wat de third party lenzen beschikbaar hebben zeg maar). Ik wil best beginnen met één lens als ik besluit een 5D aan te gaan schaffen en wil bij elkaar de 2000,- niet overschrijden, liefs rond de 1800,- voor de body + één lichtsterke groothoek(zoom)lens. En omdat ik op RAW wil gaan schieten is een 8GB kaartje denk ik geen overbodige luxe? (Sandisk Extreme IV 8GB kost zo'n 121,- bij broer Konijn)
Waar ik nu een beetje naar kijk is een 5D + een 24-70mm met minimaal F2.8. Lijkt me een mooi bereik op FF om mee te beginnen.
Ook vreemd: als ik Photozone mag geloven is de
Sigma 24-70mm F2.8 beter dan de
Canon-L variant waarbij het de reviewer vier pogingen kostte om een goed exemplaar te krijgen. Is de QC van Canon dan zo slecht? Ook de verschillende groothoeken van Canon (24mm en 35mm met F2.0 of F2.8) worden niet zo goed ontvangen.
Eh... ik denk echt dat je teveel op die reviews zit te letten.. Je moet je even realiseren dat 1. die reviewer gewoon pech kan hebben, daar is niets statistisch aan, 2. dit in mijn ogen verre van de belangrijkste info over een lens is.
Neem nu de 35 f/2,
http://farm2.static.flick...27598595_418d59c060_o.jpg
http://farm2.static.flick...27506392_c5a2a46ddd_o.jpg
waarschijnlijk niet 100% scherp, maar let even op de bokeh, die is prachtig, contrast? Best mooi voor een lens van dat geld. Dat zijn dingen waar je op moet letten, hoe 'tekent' de lens het beeld. De scherpte die hier besproken is, dat is niet hoofdzakelijk de scherpte die jij 'voelt'.
Of
niet rete scherp, maar wel lekkere kleurtjes, lekker contrast. Je moet dat scherpte idee een beetje van je af zetten. Dat is iets wat bij gearnerderij hoort, een lens moet vooral goed voelen.
Zo had ik toen ik even bij Pentax was een 10-20 gekocht, die 'voelde' niet goed, fysiek niet, maar ook in je brains. De output was niet echt mooi, beetje sterk gelig op een manier die ik niet mooi vond. Scherpte was niet slecht eigenlijk, toch terug gedaan. Snap je? Je kan niet aan de hand van reviews zomaar lenzen checken, je kan kijken of er scherpe fotos mee gemaakt kunnen worden. Maar scherpte.. tsja, onscherpte is veel belangrijker.