simon schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 08:25:
oh vignetting. helemaal niet erg, je haalt 't er zo in LR af als je het ziet, verschilt per lens, op mijn 35 f/1.4 heb ik behoorlijk wat vignetting, denk wel 2 of 3 stops, op f/1.4 dan, maar boeit me eigenlijk geen zak, dat heb je ook op film..
Ik heb jaren voor het digitale tijdperk voornamelijk op diafilm gefotografeerd (met Pentax en Nikon SLR's) en had daar ook behoorlijk last van en was het niet echt te corrigeren. Maar om dan te zeggen dat vignetting helemaal niet erg is? Ok, het is te corrigeren met bewerkingssoftware (ik ben gewend aan Paint Shop Pro, maar wat is LR eigenlijk?), net zoals vertekening te corrigeren is, maar een beetje knappe lens (bijv. de 50mm F1.4) hoort toch niet zo erg te vignetten zoals ik in die review van DPReview zag? In mijn diafilmtijd waren het dan ook voornamelijk de Sigma's (ja ook de APO's) en de Tokina's die lichtafval hadden, de prime's en dan vooral die van Nikon die ik toen had (jaar of 12 geleden) hadden daar geen of heel weinig last van.
Maar wat FF betreft, is het inderdaad zo dat de prijs van de 5D zo aantrekkelijk is geworden (1499,- met aftrek van de cash-back aktie bij Konijn) dat ik serieus een FF-camera overweeg. Eerst had ik de D300 op m'n lijstje staan vanwege de lovende kritieken overal en ook om de volgende reden: in-camera CA correctie! Dat schijnt bijzonder goed te werken. Kortom, Nikon heeft met de D300 momenteel een zéér aantrekkelijke doch wel ietwat prijzige body in het programma. En dan zou ik daar die lekkere Tamron 17-50mm F2.8 bijnemen waar iedereen vol lof over is. Maar het dilemma is dat ondertussen het FF virus ook bij mij heeft toegeslagen..
Is het je eerste dSLR JazzySOB?
Haha, nee hoor ik heb net m'n D70 verkocht die ik vier jaar heb gehad (en wel m'n eerste D-SLR was). Daarvoor heb ik een Olympus C-2100UZ gehad en op dit moment heb ik ook nog een 8mp Panasonic Lumix DMC-FZ18 voor het snelle "point and shoot" werk die ik meestal altijd in de auto bij me heb. Deze camera is ook handig voor het geval ik teleopnamen wil maken doordat er een behoorlijk goed (Leica) lensje inzit en een goede IS heeft. Alleen het ruisniveau is boven 100 ISO wat hoog..
De DSLR is meer voor het serieuzere werk voor als ik er echt op uit trek. Ik gebruik een DSLR voornamelijk op groothoek en wil bij m'n nieuwe body dan ook een lichtsterke groothoekzoom kopen, in het geval van de 5D een lens in de orde van grootte van een 24-70mm en in het geval het toch de D300 wordt een 17-50mm. En ik wil er een goede scherpe prime bijhebben zoals de 50mm 1.4
Verder is het ontbreken van ruis heel erg belangrijk, maar dat zit volgens mij wel goed bij de 5D.
Op mijn D70 had ik alleen nog maar de bijbehorende 18-70mm kitlens die ik heb meeverkocht dus vandaar dat ik makkelijk over kan stappen naar Canon mocht dat nodig zijn.