Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
phobosdeimos schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 19:58:
Chevy454, ik zal het je nog één keer uitleggen: jouw startloon is uiterst uitzonderlijk.
Als je het op vacature wil nakijken, het gemiddeld loon van een universitair informaticus in België, met 1 jaar ervaring, is 2450 euro bruto.
Dus geloof me vrij, jouw loon is een uitzondering.
Ja mijn loon is hoger als gemiddeld ja :) Maar nu is de vraag: waarom is dat zo hoog? Komt het omdat ik de nodige papieren heb of omdat het gemiddelde zo laag is. Mijn ongezouten mening is dat een ingenieur die tegen 2200 bruto gaat werken een gaatje in zijn hoofd heeft.

Je hebt 4 of 5 jaar zware studies achter de rug gehad. Je mag dan ook wel beloond worden vind ik dan. Vergeet niet, je loopt minimaal 4/5 jaar achter met het opbouwen van kapitaal.

Maar mijn loon uitzonderlijk? Ik vind van niet, ik vind dat ik uitzonderlijk ben :+ Het gaat er juist om dat jij die persoon bent waarvoor ze iets dieper in de buidel willen tasten. Je bent hopenlijk geen robot die van een productielijn afrolt :)
Zoveel te beter voor jou, maar ga nu niet in ELKE poost lopen zaniken alsof iedereen ter wereld aan dergelijk startloon kan beginnen. Want dat is een fabeltje, ongeacht hoe "hoog je inzet" of hoeveel daadkracht je bezit.
Kijk dat is nu het gelul :) Als iedereen voor een habbekrats gaat werken dan wordt het normaal om tegen een habbekrats te werken. Als ik iedere haast klus op het werk tot een goed einde breng dan denken ze dat het een normale zaak van de wereld is. Ik geef dus ook het nodige weerwoord.

Je mond dient voor meer als enkel eten naar binnen schuiven ;) Goed, niet iedereen zal tegen dit loon kunnen beginnen, dat besef ik maar al te goed. Maar als je nooit probeert zal je het ook nooit krijgen en dat is ook wat ik zeg. Omdat het een marktconform loon is betekent het niet dat je het moet accepteren. De vraag naar ingenieurs is groot genoeg om de situatie uit te buiten. Maar nee, nu laten de starters zich uitbuiten omdat ze bang zijn.

In de ICT wat jij aanhaalt weet ik niet hoe de markt zich momenteel houdt. Is er een overschot aan werknemers in de ICT? Ja dan sta je gewoon zwak. Is er een grote vraag voor een specifieke taak waar maar heel weinig mensen geschikt zijn? Uitbuiten die situatie!

Ik heb mijn looneisen (te) laag gehouden omdat ik me niet uit de markt wou gaan prijzen. Maar naderhand gezien had ik toch meer moeten vragen. Of ik het ging krijgen is maar de vraag maar nee heb je en nee zal het blijven als je het niet probeert. Dat is wat ik zeg :)

Als jij hun initieel aanbod neemt dan moet je niet doen alsof dat de limiet is. Er kan wat bij, zeker als jij een goede indruk maakt en hun kan overtuigen waarom jij een meerwaarde bent tov de rest.
Oh pardon, je bent geen universitair, toch? Je bent ingenieur van opleiding, en dat mag zich op sommige scholen "master" noemen ;)
Ik voer mijn titels niet :)

[ Voor 13% gewijzigd door Chevy454 op 16-12-2008 20:54 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:09

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

phobosdeimos schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 11:01:
lol @ 2500 euro netto voor een schoolverlater. Dat is een leugen, simpelweg.
Agree, onrealistisch en ongeloofwaardig inderdaad.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281802

phobosdeimos schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 19:58:

Oh pardon, je bent geen universitair, toch? Je bent ingenieur van opleiding, en dat mag zich op sommige scholen "master" noemen ;)
Master of Science == ir == universitair? Of hebben ze weer nieuwe tussensmaken speciaal voor de belgische markt? In andere woorden, waarom mag iemand MSc voeren zonder ir te zijn? Please elaborate :)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 281802 op 16-12-2008 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:12
Geen idee wat "ir" wil zeggen. In België hebben we de studierichting industrieel ingenieur, en die volg je 4 jaar op de hogeschool. Dat is dus een diploma hoger onderwijs van het lange type.
Maar sommige mensen menen te denken dat dit gelijkgesteld is aan een master, soms zeggen ze zelfs dat het evenwaardig is aan een universitair diploma.
Dus krijg je effecten zoals dit, waarbij industrieel ingenieurs (= 4 jaar niet-universitair onderwijs) zich MSc beginnen te noemen (master of science), eigenlijk een universitaire titel, op 5 jaar tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:09

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Anoniem: 281802 schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 21:06:
[...]

Master of Science == ir == universitair? Of hebben ze weer nieuwe tussensmaken speciaal voor de belgische markt? In andere woorden, waarom mag iemand MSc voeren zonder ir te zijn? Please elaborate :)
Klopt:

De MSc-titel is een formele titel die alleen door universiteiten mag worden gegeven. Om de titel te kunnen verbinden aan een opleiding, moet deze aan wettelijke vereisten voldoen. Deze zijn vastgelegd in de wet op het Hoger onderwijs. Dit in tegenstelling tot de MBA-titel, welke geen formele door de wet beschermde titel is. Dit betekent dat zowel aan MBA-opleidingen op HBO- als op academisch niveau de MBA-titel wordt verbonden.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281802

In nederland hebben we ing. (nu grofweg B in Ba/Ma) en ir. (nu grofweg MSc in Ba/Ma), ing is de HBO (de hogeschool dus) variant en ir is de universitaire variant. Verder heb je dan nog na 3 jaar uni (veelal) de BSc, de universitaire bachelor, maar ik neem aan dat 'jullie' verder hetzelfde stelsel hanteren en hier sprake is van oneigenlijk gebruik van de titel MSc.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 281802 op 16-12-2008 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-06 21:36

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

In NL kan je trouwens je MSc ook op een HBO halen, je ir daarentegen kun je alleen op een technische universiteit halen. Universitair geschoolde ingenieurs voeren dus de titel ir., Hogeschool-ingenieurs de afkorting ing. Dit kan alleen nog bij een beperkt aantal technische opleidingen.

Dit is een van de redenen dat veel mensen tegen de invoering van de BaMa systeem waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145681

Als ik correct ben staat ir voor het oude 'burgerlijk ingenieur', terwijl ing staat voor 'industrieel ingenieur' (of toch in belgie). Hoe dat nu met de BaMa structuur zit weet ik niet juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Anoniem: 145681 schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 22:23:
Als ik correct ben staat ir voor het oude 'burgerlijk ingenieur', terwijl ing staat voor 'industrieel ingenieur' (of toch in belgie). Hoe dat nu met de BaMa structuur zit weet ik niet juist
Niemand weet het ;) Maar feitelijk maakt het geen reet uit welke titel je ook krijgt. In mijn ogen verdien je die titel pas na 20 jaar :)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-06 20:51
Mr.Nash schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 22:16:
In NL kan je trouwens je MSc ook op een HBO halen, je ir daarentegen kun je alleen op een technische universiteit halen. Universitair geschoolde ingenieurs voeren dus de titel ir., Hogeschool-ingenieurs de afkorting ing. Dit kan alleen nog bij een beperkt aantal technische opleidingen.

Dit is een van de redenen dat veel mensen tegen de invoering van de BaMa systeem waren.
Bijna goed, je kan een HBO-Master doen, maar MSc is toch echt alleen voor wetenschappelijke (universitaire) studies.

Zelfde geldt voor MA en LLM trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

JeroenFM schreef op woensdag 17 december 2008 @ 10:19:
[...]

Bijna goed, je kan een HBO-Master doen, maar MSc is toch echt alleen voor wetenschappelijke (universitaire) studies.

Zelfde geldt voor MA en LLM trouwens.
HBO-Master zit tussen BSc en MSc in qua 'ranking' voor zover ik weet (als je dat zo al moet/mag noemen).

Niemand een idee wat ik dan ongewis zeker ga verdienen uit mijn vorige post -O- ?

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Correct me if I'm wrong :)

Maar ingenieur is in NL geen beschermde titel, dat is die wel in BE. En een ingenieur is in BE per definitie een Master, ongeacht of het nu een ing of een ir is. Eigenlijk maakt het allemaal geen zier uit heb ik al gemerkt :)

Maar de opdeling is niet zo simpel als mensen dat denken. Het is toch iets verfijnder en meer complex. Eerst en vooral heb je de 3 jarige Bachelors. Deze kunnen academisch (Bsc) of praktisch (B) zijn. En de Masters heb je enkel academisch. Maar academisch praktisch georienteerd of praktisch onderzoekend georienteerd. Welke nu wat is is nu de hele kwestie.

Ik heb zowat alles wat er mogelijk is in mijn interesse gebied en een verdere studie heeft in mijn geval geen meerwaarde. Ik zou enkel nog een studie erbij doen als ik daardoor aan de top kan komen (maar dan spreken we al over het ontwerpen van een wagen van scratch: het echte tekenen)

[ Voor 57% gewijzigd door Chevy454 op 17-12-2008 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Als je een hogeschool opleiding gezeten hebt kan je jezelf geen MSc noemen. Althans, je KAN het wel doen als je er op kickt, maar je bent geen "master of science", want daarvoor moet je 5 jaar universitair onderwijs doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Chevy454 schreef op woensdag 17 december 2008 @ 13:58:
Maar ingenieur is in NL geen beschermde titel, dat is die wel in BE.
Volgens mij mag niemand zich zomaar van de ir. of ing. titels bedienen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafkees
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
phobosdeimos schreef op woensdag 17 december 2008 @ 14:18:
Als je een hogeschool opleiding gezeten hebt kan je jezelf geen MSc noemen. Althans, je KAN het wel doen als je er op kickt, maar je bent geen "master of science", want daarvoor moet je 5 jaar universitair onderwijs doen.
Ik heb net m'n HBO bachelor gehaald na 4 jaar studie. Nu volg ik een masteropleiding Computer Science die duurt 2 jaar. Ik mag mezelf dus na 2 jaar WO MSc noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Mafkees schreef op woensdag 17 december 2008 @ 14:33:
[...]

Ik heb net m'n HBO bachelor gehaald na 4 jaar studie. Nu volg ik een masteropleiding Computer Science die duurt 2 jaar. Ik mag mezelf dus na 2 jaar WO MSc noemen.
Lezen is een kunst. Ik heb het over iemand die ENKEL hogeschool onderwijs gevolgd heeft. Jij doet een schakelprogramma, en alsnog je master traject op universitair niveau. Dat is iets heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-06 16:42

Res-q

Redder in nood?

Hillie schreef op woensdag 17 december 2008 @ 14:30:
[...]

Volgens mij mag niemand zich zomaar van de ir. of ing. titels bedienen.
klopt, ik kreeg bij mn diploma een formulier waarop staat dat ik nu officieel de titel ing mag voeren, of de letter B achter mn naam mag zetten :)

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Het kan ook in vier jaar (MSc, 3 jaar verkort HBO, 1 jaar uni), in ieder geval zou ik hem dus in vier jaar kunnen halen als ik m'n komende uni opleiding voltijd zou doen (1 jaar voltijd, 2 jaar deeltijd (SNE), geen schakeljaar bij deze opleiding mits je door de toelating komt). Ik denk dat het nu wel duidelijk zal zijn voor een ieder die het wilt weten. We gaan nu een beetje heel erg offtopic, ik stel voor om deze discussie niet meer voort te zetten en weer ontopic verder te gaan.

Vacatures die aansluiten op mijn vakgebied spreken over bedragen rond de 3000, ik heb ook op dat bedrag ingezet bij m'n laatste sollicitaties. Nu wacht ik nog even af op reacties van bedrijven. Nu weet ik dat ik dat minstens waard ben met mijn achtergrond. Ik houd jullie op de hoogte mocht er een update zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
phobosdeimos schreef op woensdag 17 december 2008 @ 14:18:
Dat betwijfel ik ten strengste :)
offtopic:
(nogmaals, ik voer mijn titels niet en het kan me ook geen zier schelen dus voor de egotrip maakt het mij niet uit ;) )

Ik weet dat sommige samenwerkingsverbanden en uitwisseling van docenten / proffen wel mogelijk zijn en dat je zowel op de uni als op de hogeschool een MSc kan behalen. De nadruk van de materie ligt gewoon anders: de één heeft een praktische insteek, de andere een analystische insteek. En het beste is de combinatie van beiden.

Het is enigsinds offtopic maar het maakt voor je loon eigenlijk niet uit. Zie maar naar mij: het maakt hun niet uit wat voor diploma je hebt. Je weet 0,0 in sommige takken en soms weet je 0,1. Je zult hoe dan ook je moeten bewijzen en daar maakt men geen onderscheid tussen diploma's en titels. Werken en bewijzen zal je moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Je "voert" je titel niet. Maar toch kom je in ongeveer elke post op de proppen er mee, en staat het onder je avatar, en staat het in de tag onderaan je post.
Zal het nog één keer herhalen: jij hebt een diploma hoger onderwijs van het lange type. Je bent geen universitair, en je bent geen "master of science" of MSc.

Dus, buiten het feit dat je de hele tijd jezelf zit tegen te spreken, en dat je vindt dat iedere schoolverlater 2000 euro netto kan verdienen omdat jij toevallig erg veel geluk gehad hebt, ga je nu ook nog zeggen dat je diploma en opleiding geen belang hebben voor je uiteindelijke job en salaris.

Te gek voor woorden, ik ga er gewoon niet meer op in.

[ Voor 13% gewijzigd door phobosdeimos op 17-12-2008 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Zonder in welke vorm dan ook persoonlijk te gaan. Een HBO-Master kan geen MSc voeren omdat hij hiervoor universitair onderwijs genoten moet hebben; lengte onafhankelijk. Je kan een MSc in vier jaar wel halen, maar dan wel op een erkende universiteit die zich aan de bepalingen houdt omtrent de MSc.

Los daarvan kan je tegenwoordig niet altijd meer zeggen dat een WO diploma minder praktisch is onderbouwd als een HBO diploma. Er is nog wel degelijk een verschil - maar vergis je niet dat de universiteiten proberen dit gat in ieder geval tot een bepaald niveau in te lopen. Dat daar dan nog een zeer schriftelijke, onderzoekende laag bovenop ligt - dat is dan de werkdruk van die academicus.

Ik ben het er wel mee eens dat een diploma zegt dat je de mogelijkheid hebt om op dat niveau te werken - het zegt vaak erg weinig over je daadwerkelijk toepasbare kennis. Zonder diploma weet je 0/10 en met een diploma weet je misschien 2/10. De rest komt met bedrijfsspecifieke gewenning, ervaringen, tijd, cursussen, opleidingen, etcetera etcetera.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
phobosdeimos schreef op woensdag 17 december 2008 @ 16:59:
Te gek voor woorden, ik ga er gewoon niet meer op in.
Het is niet persoonlijk hoor O+

En mijn diploma (als ik em krijg ergens in maart) is wel degelijk MSc :)
En nu mag jij zo hoog en zo laag springen als jij wilt: het verandert niets aan de zaak. Volgens mij is het zelfs zo wettelijk geregeld in België(correct me if I'm wrong)

* Chevy454 zal na het eten een scan maken van het getuigschrift, speciaal voor jou :)
Hier te vinden: http://varia.chevy454.net/diploma.jpg
je vindt dat iedere schoolverlater 2000 euro netto kan verdienen omdat jij toevallig erg veel geluk gehad hebt, ga je nu ook nog zeggen dat je diploma en opleiding geen belang hebben voor je uiteindelijke job en salaris.
:Y Damn right. Als jij een bepaald werk graag wilt doen dan kan jij dat. Genoeg voorbeelden van mensen die zonder diploma aan de top zijn geraakt. Niet omdat ze geen diploma hebben maar omdat ze de wil hebben. De wil naar een streven. Als jij 2000 euro startloon wilt dan is dat mogelijk. Iedere schoolverlater kan 2000 euro netto verdienen. Jij zegt dat het uitzonderlijk is, ik zeg dat iedereen dat kan krijgen. Je moet gewoon meerwaarde hebben tov de rest. 3500 bruto of 2500 bruto is voor de baas weinig als jij goed bent en jij werk sneller dan de rest aflevert.

Jij zegt niet realistisch, ik zeg niet onmogelijk maar ik besef maar al te goed dat het moeilijk is en dat zeker niet iedereen dat zal kunnen krijgen. Maar nee heb je en als je zo blijft denken dan blijf je een kuddedier dat gemiddeld betaald wordt. Neem een risico, trek die mond open, verkoop jezelf, bewijs waarom je een meerwaarde bent. Het enige wat je beperkt zijn je eigen kunnen, je eigen vermogen om te dromen en je concurrenten op de markt. Als die voor een habbekrats werken dan zal je maar beperkt meer kunnen vragen maar zelfs dan zijn riante lonen nog steeds mogelijk.

Van onze groep die afgestudeerd zijn en in onze tak zijn terecht gekomen hebben rond de 2800 tot 3000 bruto loon (goed, mijn maat en ik hebben daar een hand in gehad). De anderen hebben gekozen voor een 9 till 5 job in de buurt en verdienen minder omdat velen dat werk kunnen doen.

Niets is onmogelijk maar je zult moeten zoeken, je zult je moeten verkopen maar vooral: je moet niet opgeven. Als ik jou zo hoor dan heb jij al opgegeven voordat ze jou een contract hebben aangeboden. Dan zit de beperking tussen je oren en niet in je kunnen :)
Rukapul schreef op woensdag 17 december 2008 @ 19:24:
Tijd om te nokken met het titelgeneuzel.
Lijkt me ook :) Zeker omdat het tegendeel van het beweerde is bewezen.

Niet dat ik ervan geniet om op deze manier (met alle geweld) mijn gelijk te halen. Dat heb ik inmiddels ook al geleerd: je kan wel gelijk hebben maar daarom betekent het ook niet dat je het krijgt. En op deze manier lijk ik weer enorm arrogant omdat ik out of the box denk. Hetzij zo maar ik vind het jammer dat er zo hard op titels moet worden gehamerd terwijl het geen fuck uitmaakt. Wat wel uitmaakt zijn de grenzen van je dromen en je wil om iets te bereiken.

[ Voor 101% gewijzigd door Chevy454 op 17-12-2008 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Tijd om te nokken met het titelgeneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Raar dat in België iemand met een lagere werklast een titel kan behalen die hier [NL] niet met diezelfde werklast te behalen is. Het rare daarin is dat het BSc / MSc zogenaamd een betere internationale brug moet zijn om kwaliteiten weer te geven en daarmee internationale relaties duidelijker en makkelijker te maken voor werknemers en werkgevers.

Dan heb je geluk gehad daar geschoold te zijn. Maar als je geschoold bent en zegt dat je geen titels voert ... terwijl ze onder je avatar en zeer uitgebreid in je signature staan is uiteraard hypocriet. Zeg gewoon dat je er trots op bent en ze voert [wat je dus voor ons allen zichtbaar doet] of voer ze niet. Maar je kan niet van beide wallen eten, simpel.

Nieuwe stelling met huidige financiële situatie om beetje voorbij dit titel geneuzel te komen:
Werkgevers trekken zich niets aan van welke financiële staat dan ook als ze iemand tegenover zich hebben die ze gewoon graag daar te werk willen hebben.

Dat is mijn stelling omdat ik in mijn omgeving goede verhalen hoor van mensen die zeer intensief zoeken. Dat als het eenmaal echt klikt met een werkgever; die werkgever zeer makkelijk bereid is een boven concurerend salaris te bieden - puur omdat het klikt. Is misschien de gewoonste zaak van de wereld, maar veel mensen denken echt dat het nu hopeloos is met de aanbiedingen; maar het taaie advies is denk ik vooral erg veel solliciteren en erg veel zoeken. En niet alleen zoeken naar een toffe baan, maar ook naar een toffe werkgever die op jouw lijn zit. Hoop dat ik die ook vind :) .

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Cassius schreef op woensdag 17 december 2008 @ 21:31:
Raar dat in België iemand met een lagere werklast een titel kan behalen die hier [NL] niet met diezelfde werklast te behalen is. Het rare daarin is dat het BSc / MSc zogenaamd een betere internationale brug moet zijn om kwaliteiten weer te geven en daarmee internationale relaties duidelijker en makkelijker te maken voor werknemers en werkgevers.

Dan heb je geluk gehad daar geschoold te zijn.
Nee hoor :P Ik weet iets wat de universiteitsmensen niet graag horen :P Vanaf 2011 zijn alle ingenieurs MSc... met terugwerkende kracht zelfs. Hogeschool of uni maakt dan niet meer uit maar er is wel een voorwaarde. Er moet een samenwerkingsverbond zijn tussen de uni en de hogeschool. Op termijn zal de hogeschool opleiding worden geabsorbeerd door de uni en worden aangeboden als een variant binnen de opleiding MSc.

Er is al een bepaalde verschuiving in het aantal docenten voelbaar. De oude docenten gaan op pensioen en er worden tijdelijke docenten aangetrokken. De uni wilt dat er doctoraten lesgeven ipv een ing met 30 jaar ervaring. Ik wou zelf nog gaan doceren maar ik zie het nut er niet van in: steeds meer weten over steeds minder.
Maar als je geschoold bent en zegt dat je geen titels voert ... terwijl ze onder je avatar en zeer uitgebreid in je signature staan is uiteraard hypocriet. Zeg gewoon dat je er trots op bent en ze voert [wat je dus voor ons allen zichtbaar doet] of voer ze niet. Maar je kan niet van beide wallen eten, simpel.
Dat zijn mijn behaalde diploma's. Niet de titel van Ing Chevy454 Msc: R&D application engineer. Maar plain and simple: Chevy454. Dat bedoel ik met niet voeren. Als je dat hypocriet vind dan lig ik er absoluut niet meer wakker van omdat jij me gewoonweg niet kent. Ook dat heb ik geleerd: je kan niet iedereen tevreden houden.

Zolang mijn baas maar tevreden is en ik mijn gewenste loonsverhoging krijg dan is het goed :+
Nieuwe stelling met huidige financiële situatie om beetje voorbij dit titel geneuzel te komen:
Werkgevers trekken zich niets aan van welke financiële staat dan ook als ze iemand tegenover zich hebben die ze gewoon graag daar te werk willen hebben.
Natuurlijk is dat zo! Je moet je gewoon verkopen.
Dat is mijn stelling omdat ik in mijn omgeving goede verhalen hoor van mensen die zeer intensief zoeken. Dat als het eenmaal echt klikt met een werkgever; die werkgever zeer makkelijk bereid is een boven concurerend salaris te bieden - puur omdat het klikt. Is misschien de gewoonste zaak van de wereld, maar veel mensen denken echt dat het nu hopeloos is met de aanbiedingen; maar het taaie advies is denk ik vooral erg veel solliciteren en erg veel zoeken. En niet alleen zoeken naar een toffe baan, maar ook naar een toffe werkgever die op jouw lijn zit. Hoop dat ik die ook vind :) .
Er is werk zat voor mensen met de juiste vaardigheden, ook tegen een bovengemiddeld loon. Je moet juist die klik hebben met de baas. Ik had dat direct bij mijn gesprek. Maar je moet ook het nodige werk verrichten en flexibel zijn.

Maar wat ook goed doet? Al solliciteren voordat je afgestudeerd bent. Je moet wel sterk in je schoenen staan en het aanbod is dan groter. Maar je komt dan ook zeker over en dat wordt gewaardeerd. Ik had mijn contract eind april al op zak. Was één van de eerste.

[ Voor 14% gewijzigd door Chevy454 op 17-12-2008 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Nee hoor :P Ik weet iets wat de universiteitsmensen niet graag horen :P Vanaf 2011 zijn alle ingenieurs MSc... met terugwerkende kracht zelfs. Hogeschool of uni maakt dan niet meer uit.
En waarom willen de "universiteitsmensen" dat niet graag horen? Ik kan je verzekeren dat de goede "universiteitsmensen" onder die mensen ook sociaal vaardig is en dus inziet dat het dan een goed voordeel is voor de HBO'er. Leuk voor hun - wij hadden de titel al. Het erom huilen dat zij hem ook krijgen lijkt me zinloos, niet?

Ow en ik wil graag een bron zien van je volgende zin: "Hogeschool of Uni maakt dan niet meer uit". Het verschil is er namelijk nog steeds - ook in vaacatures overigens mocht je wel eens een vacature database bekijken. Met alle respect maar ik heb veel mensen van een nederlandse universiteits studie zien afhaken omdat de werklast te zwaar was om vervolgens tijdens hun HBO met twee vingers in de neus te slagen. Het verschil is, hier in ieder geval, zeker wel aanwezig. Dus of je informatie klopt niet, of België heeft het systeem niet goed begrepen :) . Want het is natuurlijk onzin dat er 0 verschil zou zijn - dan werd 1 van de 2 begrippen opgeheven.
Dat zijn mijn behaalde diploma's. Niet de titel van Ing Chevy454 Msc: R&D application engineer. Maar plain and simple: Chevy454. Dat bedoel ik met niet voeren. Als je dat hypocriet vind dan lig ik er absoluut niet meer wakker van omdat jij me gewoonweg niet kent. Ook dat heb ik geleerd: je kan niet iedereen tevreden houden.
Omdat ik je niet ken? Tuurlijk ken ik je niet, ik ga uit van feiten. Je stelt duidelijk meerdere malen dat je geen titels voert, correct? Vervolgens staan ze duidelijk onder je avatar, je verdedigt waar je maar kan je HBO Master en je signature staat het volgende: "B + BSc + MSc". Maar je voert geen titels in je avatar icon ... owww nou is het me helemaal duidelijk. Ik dacht dat BSc / MSc ook titels waren, ik zal me wel vergissen. Overigens voor jezelf: het is niet netjes om zowel een BSc te voeren als een MSc te voeren - een MSc behuist de andere en zo staat het alleen maar alsof je graag alle diploma's even opnoemt.

Ow en maak je geen zorgen - mijn tevredenheid hangt niet af van je forum posts :p .

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Cassius schreef op woensdag 17 december 2008 @ 21:58:
Ow en ik wil graag een bron zien van je volgende zin: "Hogeschool of Uni maakt dan niet meer uit".
Je krijgt dan een andere profiel op je diploma zover ik had begrepen. Bron: opleidingshoofd en visitatiecommissie ter beoordeling.
Ik dacht dat BSc / MSc ook titels waren, ik zal me wel vergissen.
Voor mij is het gewoon een papiertje, niet meer en niet minder. Ben er trots op maar meer ook niet. Ik zou er mijn reet mee afvegen als ik geen wc-papier had bij wijze van spreken. Over 20 jaar zal ik mijn loopbaan eens evalueren en wie weet ben ik wel of niet de titel MSc waardig. Maar voor mij is het vooral de naam van een diploma en niet meer als dat.

Sommige zien het als een titel, ik dus niet.
Overigens voor jezelf: het is niet netjes om zowel een BSc te voeren als een MSc te voeren - een MSc behuist de andere en zo staat het alleen maar alsof je graag alle diploma's even opnoemt.
Andere diploma's :P En nu echt het einde over die titels / diploma's / wc-papier ;) Ik heb een andere interpretatie erover als jullie: so be it. Let's move along.

Maar salaris en diploma's: voor een werkgever is een diversiteit aan diploma's soms erg gewaardeerd. Combineer het diploma van ingenieur met management en je hebt een winnende combinatie kan ik je garanderen. Combinatie van ingenieur met rechten of met ICT icm elektronica. De werkgevers staan in de rij en die betalen dan grof geld voor jou. Zoals ik zeg: je moet een meerwaarde hebben tov de rest.

De één van de grote mannen bij Volvo Trucks Gent vind ik een mooi voorbeeld: ingenieur die van mijn hogeschool kwam, heeft zich opgewerkt tot manager en kan zijn technische kennis goed gebruiken. Perfecte combinatie. Hij heeft mij dan ook afgeraden om verder te gaan aan de uni. Het levert niets op, beter is om divers te zijn. Management naast een technische opleiding. rechten of .... Meer als genoeg mogelijkheden. Of een oosterse taal erbij.

Ik weet zeker dat mijn profiel ervoor heeft gezorgd dat ik redelijk verdien. Redelijk naar mijn maatstaven, riant volgens de marktconforme lonen. En ik blijf erbij dat iedereen dat kan verdienen.

Je beseft nog niet eens half hoeveel mogelijkheden er zijn om boven het maaiveld uit te komen en grof tot onbeschoft veel geld te verdienen. Netwerken is bijvoorbeeld ook een goede methode om geld te verdienen. (werken bij een europese instantie of TNO is dan raadzaam) Ik weet dat een ing bij ons riant verdient puur omdat hij zoveel connecties heeft. Hij durft zijn loon niet te zeggen maar ik vermoed dat hij toch tegen de 5000 netto aan leunt terwijl zijn werk eigenlijk niet veel voorstelt.

En tegenover hem zit dan een ir met 2200 bruto. Ja wat moet je dan doen? Lachen omdat hij zo gek is of huilen omdat het triest is dat iemand zich zo laat uitbuiten? Ik weet het zelf niet, het enige wat ik weet is dat ik stil werd van verbazing. Maar het geeft wel weer aan: verkoop jezelf, toon aan waarom jij die meerprijs waard bent. Je kan veel meer vragen onder de juiste omstandigheden, the sky is the limit.

[ Voor 41% gewijzigd door Chevy454 op 17-12-2008 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Chevy454 schreef op woensdag 17 december 2008 @ 22:24:
Maar salaris en diploma's: voor een werkgever is een diversiteit aan diploma's soms erg gewaardeerd. Combineer het diploma van ingenieur met management en je hebt een winnende combinatie kan ik je garanderen. Combinatie van ingenieur met rechten of met ICT icm elektronica. De werkgevers staan in de rij en die betalen dan grof geld voor jou. Zoals ik zeg: je moet een meerwaarde hebben tov de rest.
Dat heb ik ook ingezien, vandaar dat ik komend jaar start met een Information Management MSc ipv nog technischer te gaan.

Graag het offtopic vanaf nu staken, ik zou het zonde vinden als deze topic gesloten wordt.

• phobosdeimos
Kijk chevy, je bent duidelijk niet voor rede vatbaar.
Ik heb verschillende sollicitaties (met succes) doorlopen waar er een zeer strikte scheiding is tussen hogeschool en universitaire diploma's. Dat is zo bij consultancy kantoren, financiële instellingen en de overheid natuurlijk.
Jij gaat door deurtje 1 naar binnen (bij de hogeschool diploma's) en iemand met een universitair diploma gaat door deurtje 2.
Bij KBC bijvoorbeeld, begin je met een hogeschool diploma gewoon als bediende, terwijl je met een universitair diploma begint als "lager mangement".
Zo simpel is het.
Jij kan jezelf wel wijsmaken dat je 4 jarig hogeschool diploma 'hetzelfde' is als een universitair diploma, dat doen alle Belgische industrieel ingenieurs al jaren, maar het feit is dat jij geen academische master of science bent. Jij hebt een professioneel hogeschool diploma, van het lange type . Jij hebt tenslotte ook nooit universitaire examens gedaan, en nooit college gehad van een professor (enkel van vakdocenten op de hogeschool).
Ook al komen er in de toekomst beslissingen dat ze dit of dat onder een gelijke naam gaan stoppen, dat maakt de INHOUD nog niet gelijk.
Je reinste ego tripping.

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Als mensen het hier moeten inschatten sowieso - waar kiest iemand eerder voor na een master opleiding?

Is het juist verstandig er nog 1 of 2 relevante / andere soort masters bij te doen [1 of 2 jaar per studie] of zeggen jullie eerder dat je direct moet gaan werken zodat die jaren tellen als werkervaring? Ik heb het gevoel dat het wel goed staat als je van meerdere vakgebieden diploma's kan aanbieden?

De meeste mensen deugen!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 23:41
Ik zie het hele probleem eigenlijk niet. Het is bekend wat de gemiddelde lonen voor een starter in een bepaald vak gebied is en dan kun je stellen dat je 2350 incl. een auto wilt omdat je toch zeker al een half jaartje ervaring hebt. Natuurlijk kan dat en het is aan de werkgever dan om jou te vertellen of hij het daar al dan niet eens is. Ik zou mezelf zowat schamen als ik een HBO ICT had en dan te eisen dat ik per direct evenveel wil verdienen als een modaal inkomen en dan nog eens een auto erboven op zonder enige vorm van aantonbare kennis. (half jaartje werken is niets meer dan even jezelf wegwijs te maken binnen het bedrijf). En natuurlijk zijn er die zonder papieren directeur zijn, maar daarom halen ze ook de krant en daarom zijn dit soort verhalen ook zo populair. En waarom zou jij met minder tevreden moeten zijn? Wat vaak ontbreekt is enige achtergrond waarom meneer X zonder papieren zoveel verdient, zij het een goed netwerk zoals aangegeven, of de familie had al een aardige bak met centen enz. En zolang alle randfactoren bij jou ontbreken om je boven de rest uit te laten steken zul je tevreden moeten zijn met wat de gek geeft, en uiteindelijk de andere gek accepteerd. Misschien dat je ergens anders 2500 euro krijgt maar neem wel in gedachte dat vakgebieden vaak erg klein zijn en als je je een oude baas afzeikt bestaat de kans vaak dat je dezelfde in de toekomst nog een keer tegenkomt (of een van zijn vrienden), driemaal raden wie dan aan het kortste eindje trekt.

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Je moet ook niet afzeiken, maar opbouwend discussiëren toch :7 ?

Ik snap niet zo goed dat er maar 2 procent van alle wo'ers opgaat voor een PhD - is het puur de angst voor NOG eens 4 jaar studie? Is het rendabel? Is het te zwaar of zijn er te weinig plekken?

[ Voor 60% gewijzigd door Cassius op 18-12-2008 11:13 ]

De meeste mensen deugen!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 23:41
Met een PhD zijn een tal van problemen, allereerst dien je de selectie door te komen. Niet iedereen is geschikt voor nog 4 jaar onderzoek namelijk er zijn er genoeg die simpelweg willen werken ipv door onderzoeken.
Daarnaast is de vraag nog maar wat de meerwaarde van een PhD is in een bepaalde richting, en kun je dan ook daarmee geplaatst worden.
Wat nog een ander probleem is dat er niet altijd budget voor is. Ik ben zelf een bouwkundige maar een PhD daarin vereist dat je zelf stevig lobbyd doordat men nogal conservatief is. Ik kan me dit eigenlijk goed voorstellen dat zoiets voor meer opleidingen opgaat.

Ik merk zelf overigens al dat met een Master in bepaalde richtingen (met een fatsoenlijke opleiding/uni overigens) het soms al moeilijk is om een baan te krijgen omdat je vaak al teveel bent voor hetgeen wat men zoekt waardoor je genoodzaakt bent om op een hoofdkantoor van bedrijf X te werken.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-06 15:05
Chevy454 heeft gelijk, in België mag een ing. ook MSc. gebruiken.
Ik heb zo eenzelfde papier ontvangen en heb ook enkel op de hogeschool gezeten.

Dat bedrijven geen onderscheid maken tussen ing en ir is niet waar. Er is wel degelijk een verschil, niet zozeer in de startlonen maar als je langer werkt worden de verschillen veel duidelijker.

Ik verdien na 3 jaar nog altijd geen 2000€ netto, ik heb 1720€ netto + 120€ maaltijdcheques en een wagen + tankkaart. Voor de rest nog zeer goede secundaire voorwaarden. Nogtans zijn er in België niet veel personen die dit werk doen, daar we in België maar 1 kleine concurrent hebben (70-30 verhouding), maar we zijn zelf maar een KMO met 45 personeelsleden.

• Chevy454
  • Niet online
n4m3l355 schreef op donderdag 18 december 2008 @ 11:05:
Ik zou mezelf zowat schamen als ik een HBO ICT had en dan te eisen dat ik per direct evenveel wil verdienen als een modaal inkomen en dan nog eens een auto erboven op zonder enige vorm van aantonbare kennis. (half jaartje werken is niets meer dan even jezelf wegwijs te maken binnen het bedrijf).
Waarom zou jij je schamen? Als jij weet van jezelf dat je dat waard bent, waarom niet? Als je iemand nu eenmaal hebt overtuigd dan rest er nog de zaak van jezelf om het ook waar te maken :)

En een half jaartje om wegwijs te worden valt nog wel mee. Is eerder afhankelijk van het soort werk en de organisatie. Ik mag na 5 maanden al bij de klant mijn ding doen, normaal begin je het pas te leren na 6 maanden voordat er ook een haar op het hoofd van de directeur is die eraan denkt om je na 9 maanden in het veld te sturen.

Als je een flinke leergierigheid hebt dan kom je heel snel aan de top. Ik vind mijn werk geweldig en ik denk eraan om als expat te gaan werken als deze trip de moeite waard is. Maar momenteel houd ik mijn mond, als ik dat tegen de baas zeg kom ik nooit meer terug :D
n4m3l355 schreef op donderdag 18 december 2008 @ 11:33:
Ik merk zelf overigens al dat met een Master in bepaalde richtingen (met een fatsoenlijke opleiding/uni overigens) het soms al moeilijk is om een baan te krijgen omdat je vaak al teveel bent voor hetgeen wat men zoekt waardoor je genoodzaakt bent om op een hoofdkantoor van bedrijf X te werken.
Klopt, specialisatie is meer weten over steeds minder. Gelukkig is mijn specialisatie nog enigsinds algemeen. En met specialisatie duw jij jezelf automatisch in een kleiner hokje.

[ Voor 22% gewijzigd door Chevy454 op 18-12-2008 19:17 ]

• Phantasmagoria
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-04-2024
Ik mijn vrij gespecialiseerde vakgebied lacht men je trouwens keihard in je gezicht uit als je als schoolverlater start bij 2500 euro plus leasebak. Stapels certificaten en diploma's zijn ook van weinig tot geen waarde (die zeggen eigenlijk alleen dat je goed kon leren, proficiat), het enige dat telt een een proven track record. Kom maar op met al die referenties en voorbeelden van klussen waar je excelleerde. Iemand die nog helemaal niks noppes nada gepresteerd heeft krijgt in mijn branche precies wat ie verdient en da's minder dan 2500 euro. Kan je vers uit de schoolbankjes meer binnenslepen, complimenten:)

Ik denk dat de startsalarissen voor schoolverlaters rap naar beneden zullen gaan in deze barre tijden.

• Chevy454
  • Niet online
Phantasmagoria schreef op donderdag 18 december 2008 @ 19:45:
Ik mijn vrij gespecialiseerde vakgebied lacht men je trouwens keihard in je gezicht uit als je als schoolverlater start bij 2500 euro plus leasebak.
In vrij gespecialiseerde vakgebieden kan je juist veel eruit halen. Maar er moet ook een schaarste zijn. Momenteel niet echt zoals mensen op straat worden gezet. Volvo / GM / Ford / Honda hoef ik neit te gaan solliciteren, die hebben momenteel een overschot aan mensen.
Stapels certificaten en diploma's zijn ook van weinig tot geen waarde (die zeggen eigenlijk alleen dat je goed kon leren, proficiat), het enige dat telt een een proven track record.
Dat zegt nog niet eens hoe goed je kan leren, memoriseren misschien wel. Maar een dienstverleden zet stukken meer zoden aan de dijk, daar heb je gelijk in. Maar een jeugdige leergierigheid is ook erg gewaardeerd.
Kom maar op met al die referenties en voorbeelden van klussen waar je excelleerde. Iemand die nog helemaal niks noppes nada gepresteerd heeft krijgt in mijn branche precies wat ie verdient en da's minder dan 2500 euro.
Hangt van je branche en het aanbod af. Tot 12 maanden geleden konden ze niemand te pakken krijgen en nu is er een overaanbod in mijn specifiek deel van de branche. En dat is funest voor je loonsonderhandelingen.
Ik denk dat de startsalarissen voor schoolverlaters rap naar beneden zullen gaan in deze barre tijden.
De huidige conjunctuur is voor niemand in orde momenteel. Maar vandaag werd bij ons minder goed nieuws verteld. En ik ga zorgen dat het goed komt, misschien zal ik er weinig aan kunnen doen (het gaat uiteindelijk om de verkoopcijfers en mensen consumeren momenteel minder / anders ) maar alles wat ik kan doen ga ik ook doen om een streepje voor te hebben op de concurrentie. Het gaat om deze ingesteldheid waar mensen net wat meer geld voor betalen. En ik vind het dan ook fijn dat de directeur zelf even persoonlijk langskomt voor een blijk van zijn waardering.

[ Voor 25% gewijzigd door Chevy454 op 18-12-2008 21:05 ]

• phobosdeimos
*knip flamen. check je mail straks*

[ Voor 86% gewijzigd door Rukapul op 18-12-2008 22:47 ]

• Chevy454
  • Niet online
offtopic:
Mensen willen geen problemen maar oplossingen. Niemand gaat iets kopen met een klein gebrek dus moet dat gebrek worden opgelost. Het gaat gewoon om keiharde nummers. (Sommige bedrijven pluizen hun contracten compleet uit om een afname te dwingen). Als de verkoop door dit klein gebrek stagneert dan moeten er mensen ontslagen worden. En ik ga dat probleem oplossen want de baas heeft mij die taak opgelegd en omdat er domweg geen andere keuze is. De resultaten van mijn werk hebben gevolgen voor de productie. Dat is nou R&D _/-\o_ Het klinkt wel alsof jij jaloers bent op de verantwoordelijkheden die ik op dit moment heb :) Of ligt het dieper dat een wannabee MSc die groen achter de oren is een job heeft die veel verantwoordelijkheden omhelst meer verdient? Aan dat laatste kan ik niets doen, daar heb jij enkel een hand in. Maar ik vind het jammer dat jij niet diezelfde positieve insteek als ik heb en daarom (on)gewillig op de man speelt ipv de bal.

Het ging over salarissen (en ook deels over de mentaliteit van de sollicitant) :)

Cassius schreef op donderdag 18 december 2008 @ 11:02:
Als mensen het hier moeten inschatten sowieso - waar kiest iemand eerder voor na een master opleiding?

Is het juist verstandig er nog 1 of 2 relevante / andere soort masters bij te doen \[1 of 2 jaar per studie] of zeggen jullie eerder dat je direct moet gaan werken zodat die jaren tellen als werkervaring? Ik heb het gevoel dat het wel goed staat als je van meerdere vakgebieden diploma's kan aanbieden?
Ik zou niet specialiseren. Ik heb een grote omweg gemaakt met mijn studie. Dat heeft tijd en geld kost maar het loont zich wel. Mijn eerste studie was enkel en alleen maar autotechniek. Mijn 2de studie diende om een bredere basis te krijgen als enkel autotechnieken (heb wel dat als specialisatie optie genomen om mijn kennis van dat gedeelte te blijven uitbreiden al viel dat wel tegen). Ik ben specialisatie naar generalisatie gegaan en dat is wel fijn van tijd tot tijd. Je ziet een groter geheel dan enkel dat klein specifiek stukje.

Maar een specialisatie is niet per definitie slecht, als er een vraag is naar een bepaald profiel dan kan het goed uitpakken maar het kan ook net zo hard tegen je werken omdat je overgekwalificeerd bent voor een taak.

Ik wil zelf wat meer richting de machinebouw gaan of richting de elektronica. Gezien de nodige vraag vanuit de markt is de machinebouw kant beter.

[ Voor 74% gewijzigd door Chevy454 op 18-12-2008 22:55 ]

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Chevy, voor een hbo master is het misschien goed om te letten op je discussie- en/of schrijf vaardigheden. Als jij je nu afvraagt waarom je met deze woorden mensen in het harnas krijgt - snap je misschien niet goed hoe je schrijft. Misschien een goede tip: het komt namelijk over alsof je een vorm toont van bewijsdrang en dit in je posts zeer duidelijk onderschrijft door een soort van "zo is het en niet anders toon". Ik zou daar best wat op letten :) . Niet dat het mij veel interesseert, maar just in case - zou namelijk best zijn dat je dit herkent dat je vaak in discussie raakt met mensen ;) .

Ontopic: ik ben het hier niet mee eens "In vrij gespecialiseerde vakgebieden kan je juist veel eruit halen".
Ik denk dat je juist op gespecialiseerde vakgebieden zonder een fatsoenlijk diploma niet zomaar het volle pond krijgt. Je moet daar echt je strepen kunnen laten zien dat jij capabel genoeg bent een echt diepte-onderwerp te kunnen beheersen. Het gaat dan niet over een manusje-van-alles job; maar een job waarin je op een bepaald gebied sowieso moet uitblinken omdat het niet voor niets "gespecialiseerd" is. Vandaar :) .

[ Voor 3% gewijzigd door Cassius op 18-12-2008 22:53 ]

De meeste mensen deugen!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:08
Chevy454 schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 20:16:
[...]

Ja mijn loon is hoger als gemiddeld ja :) Maar nu is de vraag: waarom is dat zo hoog? Komt het omdat ik de nodige papieren heb of omdat het gemiddelde zo laag is. Mijn ongezouten mening is dat een ingenieur die tegen 2200 bruto gaat werken een gaatje in zijn hoofd heeft.

Je hebt 4 of 5 jaar zware studies achter de rug gehad. Je mag dan ook wel beloond worden vind ik dan. Vergeet niet, je loopt minimaal 4/5 jaar achter met het opbouwen van kapitaal.
het gaat niet alleen om loon! Ik kan extern promoveren bij het bedrijf waar ik werk. Na 8 maanden werken zit ik inmiddles op 2400 per maand (ter vergelijking een AIO verdient 2000 bruto per maand). Ja ik ben ir, maar ik vind onderzoek erg leuk. Daarom kijk ik vooral naar r&d functies, en die betalen nu eenmaal niet zo goed. Als ik ook mijn dagelijkse werkzaamheden kan gieten in een promotie why fucking not.

• Chevy454
  • Niet online
Cassius schreef op donderdag 18 december 2008 @ 22:52:
Chevy, voor een hbo master is het misschien goed om te letten op je discussie- en/of schrijf vaardigheden.Als jij je nu afvraagt waarom je met deze woorden mensen in het harnas krijgt - snap je misschien niet goed hoe je schrijft. Misschien een goede tip: het komt namelijk over alsof je een vorm toont van bewijsdrang en dit in je posts zeer duidelijk onderschrijft door een soort van "zo is het en niet anders toon". Ik zou daar best wat op letten :) . Niet dat het mij veel interesseert, maar just in case - zou namelijk best zijn dat je dit herkent dat je vaak in discussie raakt met mensen ;) .
Moet je eens postings van enkele jaren terug lezen. Je nekharen gaan rechtop staan. Mijn communicatieve vaardigheden zijn dan flink verbeterd.
Ontopic: ik ben het hier niet mee eens "In vrij gespecialiseerde vakgebieden kan je juist veel eruit halen".
Ik denk dat je juist op gespecialiseerde vakgebieden zonder een fatsoenlijk diploma niet zomaar het volle pond krijgt.
Je moet natuurlijk wel de nodige papieren in die richting wijzen hebben. Ik ga ook niet in de chemie werken omdat ik nu geen ingenieur chemie ben. Maar ervaring kan je enkel opdoen door te werken en als het aanbod aan ervaren mensen beperkt tot nihil is dan zal men wel een schoolverlater moeten aannemen. De klus moet geklaard worden, anders zou men niemand zoeken. Maar dat betekent niet dat jij dat tegen het minimum loon moet doen. Het is nou niet dat er dan voor jou 100 anderen klaar staan. Op dit moment misschien wel natuurlijk.

En ik denk eigenlijk dat ook op dit moment er voldoende vraag is naar de juiste personen. Elektronica, elektromechanica en mechatronica zijn momenteel hot met het oog op ontwikkeling van energiezuinige voertuigen. (ik ken enkel mijn markt)
Je moet daar echt je strepen kunnen laten zien dat jij capabel genoeg bent een echt diepte-onderwerp te kunnen beheersen. Het gaat dan niet over een manusje-van-alles job; maar een job waarin je op een bepaald gebied sowieso moet uitblinken omdat het niet voor niets "gespecialiseerd" is. Vandaar :) .
Je moet niet op je strepen staan, nooit doen. Je moet gewoon hard werken en resultaten boeken. Niemand op het werk zal pochen met zijn diploma / titel als het resultaat slecht is. De enige goede manier om weerwoord te geven is door kwaliteit af te leveren. Dat snoert iedereen de mond die vooroordelen heeft. (Begin je te begrijpen waarom het voor mij een diploma is en geen titel? ) En het gevoel dat jij iets klaar hebt gekregen wat mensen niet voor mogelijk hielden, dat is prettig. En dat gevoel is verslavend en de waardering van collega's die speciaal een omweg naar je bureau maken om je te feliciteren. Dat is onbeschrijfelijk voor de sfeer en de aanvaarding tussen collega's :) Alle vooroordelen over diploma's, titels en allerhande onbelangrijk geneuzel is dan verdwenen.

Maar een onderwerp in diepte beheersen: "onmogelijk" :) In vele gevallen gaat het om een samenwerking tussen verschillende onderdelen waarbij een actie hier een reactie daar triggert. Het is genuanceerder als dat. De beste CV-brander icm de beste ketel geeft niet het beste resultaat is gebleken (om een voorbeeld te geven) Tenzij het onafhankelijk onderwerp zoals databasebeheer en optimalisatie dan is specialisatie natuurlijk eenduidig :)
Adlermann schreef op donderdag 18 december 2008 @ 23:04:
Ja ik ben ir, maar ik vind onderzoek erg leuk.
Ik vind het super dat jij weet wat voor soort job jij leuk vindt d:)b Ik vind mijn job ook geweldig en dat is belangrijk om de dag door te komen. Maar hetgeen wat er op het einde van de maand wordt gestort moet de rekeningen betalen.
Daarom kijk ik vooral naar r&d functies, en die betalen nu eenmaal niet zo goed.
Welke sector is dat dan? Want R&D kost veel geld maar brengt ook veel geld op. Ze proberen tuurlijk kostenreductie te doen (daarom is het ook R&D :P ) maar dat ze niet goed betalen hangt af van de tak en de huidige situaties. Als je daarintegen een onoplosbaar probleem toch oplosbaar hebt gemaakt (koningswater :+ ) wees dan zeker dat je een flinke bonus / stijging krijgt.

Ik ben bijvoorbeeld een voorstander dat Toyota uit de F1 stapt. Ze slinken ieder jaar het budget van TME. Geen wonder dat mensen daar niet meer willen werken omdat hun prestige campagne teveel geld opslorpt zonder dat het rendeert. (oké, hun hokjesmentaliteit steekt ook tegen)
Als ik ook mijn dagelijkse werkzaamheden kan gieten in een promotie why fucking not.
Als jij gelukkig bent en gelukkiger kan worden op éénder welke manier dan moet je dat gewoonweg doen. Het loon is slechts een klein deel ervan :) Er zijn ook mensen die geen loonsverhoging willen hebben, die zitten goed in hun vel en doen wat ze willen doen. Dan moet je ze ook hun gang laten gaan.

[ Voor 49% gewijzigd door Chevy454 op 19-12-2008 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:57
Hmm.. sorry dat ik jullie even stoor ;), maar ik had de volgende vraag:

Na een jaar tech support (tweedelijns) als bijbaan (ben nog student) te hebben gehad, kan ik nu aan een baan komen die wat meer in my line of interest ligt: PHP developer bij een klein ICT bedrijf. Wat zou ik per uur kunnen vragen?

19 jaar, student informatiekunde, 6 jaar ervaring, maar die is afkomstig uit hobbyprojecten (o.a. eigen framework geschreven), geen direct relevante werkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Als bijbaan of fulltime?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:57
Als bijbaan (naast fulltime universitaire studie dus) (vandaar dat ik dus ook naar /uur vroeg ipv bruto per maand ;))

[ Voor 37% gewijzigd door Quadro! op 22-12-2008 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Om zelf ook van wal te steken.

Leeftijd: 24
Opleiding: IT HBO propedeuse (helaas niet afgemaakt.....)
Werkervaring: 0 bij sollicitatie

Werkomgeving: IT (software testen)
Startsalaris: €1875 p/m bruto
Salaris nu (na 1,5 jaar werken) € 2200,-
leaseauto: Ja
onkostenvergoeding: €75,- p/m
gsm: Ja

Ik ben aangenomen bij het bedrijf waar ik nu werk omdat ze een goed gevoel over me hadden, lees ik vertelde eerlijk hoe en waarom ik met school ben gestopt. Heb me daarna idd waar moeten maken.

halverwege het 1e jaar opslag gekregen omdat ze mijn salaris meer conform willen zetten.

je kan als schoolverlater best aan de bak komen, je moet daar wel voor vechten (wat dus waarschijnlijk niet op school is gebeurd ;) ) en dan betaald het zichzelf later wel terug. Verwacht in het begin niet de 'dikke doekoes', maar kijk naar het geen wat je wil/kan bereiken. Heb je dat wel, alleen maar beter :*)

Van andere mensen hier hoor ik hetzelfde bericht. Als je iets wil bereiken dan moet je bereid zijn om hard te werken en jezelf te bewijzen.

Mijn salaris kan hoger, dat weet ik, maar ik wil eerst mezelf gaan bewijzen voordat ik eisen ga stellen :)

Pak je rust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Laatst online: 25-06 10:40
Den the Man schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 08:19:
Mijn salaris kan hoger, dat weet ik, maar ik wil eerst mezelf gaan bewijzen voordat ik eisen ga stellen :)
dat is heel goed, maar pik ook wat certificaten mee. Dat bewijs je ook meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den the Man
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Silver7 schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 08:31:
[...]

dat is heel goed, maar pik ook wat certificaten mee. Dat bewijs je ook meer.
kompleet waar.

Certificaten gehaald
- ISTQB foundation
- Prince 2 Foundation
- x aantal interne cursussen (niet erkend maar wel nuttig/handig)

er is echter één maar, je hebt niets aan certificaten als er er geen werkervaring bij zit. Dat is mijn mening dan.

Pak je rust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
Dan moet je certificaten halen die aansluit bij je werk.

Maar je hoeft niet per se papiertje hebben, als je maar kunt bewijzen dat je echt geleerd hebt van de cursussen (die geen cerfitcaten uitbrengen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den the Man
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Silver7 schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 09:03:
Dan moet je certificaten halen die aansluit bij je werk.

Maar je hoeft niet per se papiertje hebben, als je maar kunt bewijzen dat je echt geleerd hebt van de cursussen (die geen cerfitcaten uitbrengen).
Certificaat != ervaring.

Je hebt helemaal gelijk dat je niet per se een papiertje nodig hebt,.

Het gene wat ik bedoelde is dat het papiertje zelf weinig zegt. Heb mensen van andere bedrijven gezien, zijn behangen met certificaten en cursussen (relevante certificaten ;) ) maar doen voor waar ze aangenomen zijn kunnen ze niet . dus die vertrekken.

Pak je rust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
Den the Man schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 10:17:
[...]

Certificaat != ervaring.

Je hebt helemaal gelijk dat je niet per se een papiertje nodig hebt,.

Het gene wat ik bedoelde is dat het papiertje zelf weinig zegt. Heb mensen van andere bedrijven gezien, zijn behangen met certificaten en cursussen (relevante certificaten ;) ) maar doen voor waar ze aangenomen zijn kunnen ze niet . dus die vertrekken.
Zelfs als je certificaten hebt gehaald, wilt het niet meteen zeggen dat je alles kan en alles weet. Daarom wat ij al aangeeft, is ervaring ook belangrijk.

Ik heb dan wel MCSE, maar mocht ik ooit weer gaan soliciteren, dan geef ik wel tenminste aan dat ik geen tot weinig ervaring heb.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste