Ik ben zelf wel voor openheid maar tegen CAO's omdat je daarmee de echte goede werknemers lastig kan onderscheiden van de 'massa'. Dat is prima voor de massa maar ik vind dat mensen die boven het maaiveld uitsteken ook extra gewaardeerd moeten worden. Weinig nederlands omdat normaal je kop er dan af gaat. Maar extra inzet of kwaliteit moet beloond worden.
hanhoo schreef op donderdag 15 september 2005 @ 22:47:
Beste Ozboz, je bent begonnen, net zoals ik, vlak voor of in de millenium en euro hype waarbij alles mogelijk was. Torenhoge salarissen en eindeloze eisen zijn echt over. Ik ken een hoop afgestuurd HBO-ers die blij zijn met een dergelijk salaris na 2/3 jaar. Echter gaan zij langzamerhand wel veel meer groeien dan mensen zonder een dergelijk diploma. We mogen ons dus onder de gelukkigen keren dat we het zo goed geboerd hebben.
Als het aan mijn werkgever had gelegen dan had ik nog steeds op het loon van 8 jaar geleden gezeten. We hebben bij ons een jaar of 5 salaris bevriezing gezien de economie. Dus moet er nogal wat moeite voor doen om toch wat te steigen. Maar ben het wel met je eens. Al vind ik dat de echt extreme dingen nog een stapje voor 'mijn' leeftijd liggen. Toen ik begon met mijn opleiding kreeg iemand die wel wat wist van computers 120k gulden aan startsalaris. Als ik dan de salarissen nu soms zie dan vraag ik me af waar het mis is gegaan. Zal ongetwijfeld een vraag<>aanbod verhaal zijn. Maar het ligt ook erg aan de branche waarin je werkzaam bent, maar ook de mate waarin je jezelf blijft ontwikkelen. Ik heb geen gezin waar ik rekening mee hoef te houden, ook geen vriendin dus ik kan nog steeds tijd steken in het ontwikkelen van mezelf. Kijk ik naar HBO schoolverlaters in mijn brache (reclame/marketing) dan vraag ik me af waarvoor mensen op school hebben gezeten.
Maar je hebt helemaal gelijk dat ik nog uit de 'goede' tijd kom, maar ik ben wel van mening dat wanneer je jezelf continu dingen blijft leren dat geen opleiding daar tegenop kan, ook gezien de combinatie met werkervaring. Ik heb zelf best een periode gehad dat ik vond dat ik veel verdiende en het best maf vond dat mensen van 20 jaar ouder minder verdienden. Echter, als ik kijk naar sommige mensen die schaaltje voor schaaltje omhoog gaan en daar verder niets voor hoeven te doen (overheid) en dat spiegel met mijn werk en de energie die ik er in steek (+eigen tijd) dan is het voor mijn gevoel soms ook wel rechtvaardig. Nu wil ik niet zeggen dat ik het super zwaar heb, maar het werk wat ik nu doe kost en enorm veel energie en ook enorm veel prive leven. Noem salaris dan maar soort van schadeloosstelling. Na een pissige mail die ik naar de controller had gestuurd deze week was zijn reactie ook duidelijk. "weet je oz, jij bent gek ik ben gek dat we er zoveel tijd insteken, maar laten we wel wezen.. we vinden het gewoon leuk anders deden we het niet" en daar zit zeker wel wat in.
Kortom, ik zie het niet zozeer als geluk, meer als inzet. En als ik sommige net-van-school-net-haar-op-piemel-studenten hoor.. dan hebben ze nog heel wat te leren. Tis niet alleen de goede tijd van 'toen' dan had ik nog steeds dat gedaan van 10 jaar geleden en dat is niet zo. Maar ik ben blij met wat ik doe en wat ik verdien en met een werkgever die dat ook ziet, of beter, waar ik dat ook aan duidelijk kan maken.
Maar goed, de conclusie, groei zit in jezelf. Niet in een eventuele vooropleiding. Ter info, mijn hoogst afgeronde opleiding is Mavo. Dat vul ik niet in op enquetes want dan verziek ik ze, heb iets van 6 jaar op MTS Electronica/Technische Informatica doorgebracht. Echt niets aan gehad maar ik was van straat. En toen ik destijds besloot te stoppen was dat heftige beslissing, kijk ik achteraf naar het resultaat dan was het de enige juiste. Misschien ben ik wel een uitzondering van 'toch nog goed terecht gekomen' maar ik ben zelf meer van mening dat als je iets wil, je iets kan. Jij zit volgens mij (gezien je post) in het onderwijs, dat is al weer een heel ander verhaal voor mijn gevoel. Qua beloning, hoeeveelheid stress, maar ook qua vakantiedagen bijvoorbeeld
Lang verhaal, veel offftopic maar wilde toch even reageren.