Zei MMach nog dat beamers teveel lawaai maken?
Sommigen wel ja. Beamers met veel fans erin, zullen iets meer geluid maken dan beamers met 1 of 2 fans erin....
En die bestaat. Ik heb hier Philips Hopper XG10 beamer, die is veel stiller en heeft slechts 1 grote fan van 8 cm die grootste zaak+lamp koelt en een 6 cm fan die LCD blok koelt. Dat is alles.
De andere beamer, ASK C6 Compact, heeft meer fans: 1 voor LCD blok (6cm), 2 fans voor lamp (beide 5 of 6 cm) en een voeding fan van 5 cm. Die ruist dus iets meer.
Philips Hopper XG10: 600 Euro (nu misschien voor 400 Euro)
ASK C6 Compact: 850 Euro vroeger, nu kan ik ze vinden voor 500 Euro.
Beiden hebben 4000 hr lamplife. Philips doet 600 lumen, ASK 900 lumen. En dat laatste heeft ook nog 1:300 contrast. Geeft mooi fel beeld en ook nog aardig kleurrijk. Allebei zijn XGA.
De LCD mod voor overhead projector is mooi gedaan, maar ik wed dat je kleurverloop zal verwachten omdat koeling over heel LCD scherm niet gelijkmatig is. Ik heb vroeger overhead projector gehad met VGA en XGA LCD panelen, dus geen zelfbouw. Beide panelen hebben kleurverloop welke onder iets lichter en minder contrastrijker dan bovenaan. Dat kleurverloop zie ik niet meer terug in beamer en geeft ook heel goed verdeeld licht in beeld. En dankzij zoomlens, focus en compacte vorm van beamer kun je dus op plafond hangen zodat je kamer nog netter gemaakt kan worden.... stel je eens voor. Ik weet dat overhead projector goedkoop is, maar is gewoon groot ding en heb je al minder ruimte over in je kamer. Bovendien zal de lichtpower van overhead projector nooit hoger worden dan de goedkope beamer. Volgens mij heb je projector met 550 Watt Metal-Halide lamp, de felste versie, als ik zo zie hoeveel licht er nodig voor is. Jammer dat het hoog verbruik is, en dus ook aardig warmte. Mijn beamers verbruiken elk 135 Watt (120 Watt UHP) wat dus groot verschil is. De warmte is ook veel minder. (Er bestaan ook 800 Watt Halogeen overheads, maar dat is ontzettend veel energie en warmte)
Dat beamers teveel lawaai maken is dus deels niet waar. Gewoon goed beamer zoeken (Philips Hopper bijvoorbeeld) of als je echt lange levensduur van lamp wilt, kijk dan naar Philips ProScreen 4600 (of andere 4xxx) want daar zijn versies van met 6000 tot 8000 lamplife.
Met geluk kun je goedkope en minder lawaaiige beamer vinden. Ebay.de (Duitse dus) zit altijd bomvol 2de handjes en dus goed om even rond te kijken, alleen de ProScreens zijn daar erg populair en hebben soms hoge prijzen. Beter neutraal houden en van tijd tot tijd Marktplaats en 2dehand sites checken. Ik heb daarmee twee beamers kunnen pakken die aan mijn eisen voldoen.
Voor de rest is zo'n home cinema interieur zeker heel

. Ik zou bijna ook zelf mijn mouwen opstropen en hier eigen lekkere banken maken.... Maar heb nu geen ruimte voor op dit moment, ook al zit ik in een gezinshuis samenwonend met mijn ouders.
De afwerking van meubels is mooi gedaan. Puik hoor.