Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450
klopt ook wel. Alleen bleek dus uit de dpreview test dat de S2 nog meer ruis vertoonde dan de FZ5. Maar goed, gelukkig bestaan er nog goede programma's als neat image of noise ninja.The_Sukkel schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 18:53:
Ik dacht dat de FZ5 juist erg veel kritiek kreeg op de hoge ruisniveaus op hoge ISO-waarden...
Behalve de Fuji (F10 oid?) is er eigenlijk geen enkele niet-dSLR die op hoge ISO's ruisvrije foto's kan maken...dacht ik...
Verwijderd
ohhhhhhhh wat een mooie foto
Hier nog een; ik ga max. tot iso 100 tegenwoordig. dannogeerder met de EV spelen dan je ISO omhoog, en anders, Tjsa, FlitsenVerwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 12:36:
[...]
ohhhhhhhh wat een mooie foto. ziet er goed uit ja. ik vind overigens wel (inhaken op de gaande discussie over het ruisniveau) dat iso200 ookal niet acceptabel is. programma's als neat image zijn dat fijn, maar let eens op de diepgang van de foto. het contrast, de diepte, alles wordt een brei waardoor de foto totaal inhoudsloos wordt. ik ben blij dat ik een statief heb dus ik knal de sluitertijd gewoon omhoog.. altijd iso 50 tegenwoordig
https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410
Verwijderd
Hoi ik heb je foto gezien
Mooi plaatje
Ik weet natuurlijk niet hoe en waar genomen, maar de camera iets meer naar links en je plaatje was nog leuker geweest.
Ik vind vooral de kleuren (hoe vreemd dat water er ook uitziet met die bruine vlakken) erg mooi.
mss wat voor in de topicstart
http://www.lensmateonline.com/newsite/S2.html
@madelief,
ik had ook nog deze

maar ik vond de zwaan op de achtergrond in dit geval wat minder
[ Voor 37% gewijzigd door kwakke01 op 25-10-2005 09:56 ]
https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410
(In combinatie met 8x 2500mAH batteijen en een 150x 1 GB kaartje).
Een populair toestel, er was zowat niet aan te komen (ik wilde per se een NL model).
(En dus verwacht ik geen spectaculaire prijsdalingen).
Uiteindelijk heb ik voor de Canon gekozen, ipv de Panasonic FZ5 wegens:
Prima toestel, nu twee weken in bezit en circa 700 foto's verder.
Nadelen heeft het toestel ook. Voor de S3 IS moet Canon wat mij betreft eens goed kijken naar:
En wat me verder nog opvalt: voor mijn gevoel werkt de zoom-knop de verkeerde kant op. Na 700 foto's beweeg ik de knop nog steeds consequent de verkeerde kant op. (En ook wil ik nog wel eens met de opname/weergave knop proberen in te zoomen

En m'n vrouw verwart de uit-knop altijd met de ontspan-knop. Iedere serie eindigt dus met een vage jas, halve schoen of stuk straat.
Daarnaast verbaast de kwaliteit van de digitale zoom me. In positieve zin dan. Ik heb wat geexperimenteert en de 48x zoom lijkt me beter dan 12x zoom en dan achteraf nog eens 4x vergroten in een tekenpakket. (Opnames bij daglicht, uit de hand. De antenne op de top van de eiffeltoren kreeg ik beeldvullend, indrukwekkend!)
Ik dacht eigenlijk dat achteraf vergroten beter zou zijn, omdat die software (PSP gebruikt) wat meer de tijd kan nemen, en dus beter kan interpoleren.
Niet dus, een digitale zoom op de camera is beter, maar waarom? Kan het zijn door:
- Er heeft nog geen compressie plaatsgevonden (kan niet echt veel invloed hebben denk ik)?
- De camera werkt intern met een hogere kleurdiepte dan die 8 bits van jpg?
- Of gebruikt de camera de extra informatie die binnenkomt door het trillen (en die eigenlijk onderdukt wordt door de IS)? Dat zou dan het leuke effect moeten geven dat een opname uit de hand beter moet zijn dan genomen vanaf een statief!
Ook heb ik een aantal vragen:
Ik wil per se een heuptasje, niet iets over de schouder. Heb je dat 1x gehad, dan wil je niet anders. (Ik gebruik nu even de tas van m'n analoge camera. Die is wat te groot, er kunnen wel twee S2'en in. En dan nog 40 batterijen, een imagetank en m'n zonnebril.
Uit een heldere opzet met begrijpelijke algoritmes volgt logischerwijs een correct programma. Testen daarentegen kan enkel gebruikt worden om fouten aan te tonen.
Het grote verschil is de superzoom en de IS... want dat is nu eenmaal waar het helemaal om draait bij de S2... Ben je niet geïnteresseerd in superzoom en IS dan moet je ook niet naar de S2 kijken...Rambo schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 03:23:
Wat heeft deze camera behalve de 12x zoom, wat de nieuwe Canon A610 niet heeft? Volgens mij heeft de A610 ook nog een grotere CCD (ook 5MP).
Gefeliciteerd! Voor hoeveel heb je 'm gekocht?Munters schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 13:44:
Lang getwijfeld, maar ook ik ben tot de aanschaf van een S2 IS overgegaan.
(In combinatie met 8x 2500mAH batteijen en een 150x 1 GB kaartje).
Een populair toestel, er was zowat niet aan te komen (ik wilde per se een NL model).
(En dus verwacht ik geen spectaculaire prijsdalingen).
Voor het grootste gedeelte helemaal mee eens!Uiteindelijk heb ik voor de Canon gekozen, ipv de Panasonic FZ5 wegens:
[...]
Prima toestel, nu twee weken in bezit en circa 700 foto's verder.
[...]
Nadelen heeft het toestel ook. Voor de S3 IS moet Canon wat mij betreft eens goed kijken naar:
[...]
Hier ben ik tot dezelfde conclusie gekomen. Bij het converteren van een RAW naar een JPG wordt al informatie verloren. De JPG verder vergroten en opnieuw opslaan is dan minder zuiver dan in één keer een gedeelte van de RAW vergroot opslaan.[...]
Niet dus, een digitale zoom op de camera is beter, maar waarom? Kan het zijn door:
- Er heeft nog geen compressie plaatsgevonden (kan niet echt veel invloed hebben denk ik)?
- De camera werkt intern met een hogere kleurdiepte dan die 8 bits van jpg?
- Of gebruikt de camera de extra informatie die binnenkomt door het trillen (en die eigenlijk onderdukt wordt door de IS)? Dat zou dan het leuke effect moeten geven dat een opname uit de hand beter moet zijn dan genomen vanaf een statief!
Bovendien heb ik de indruk dat alle instellingen (focus, exposure etc.) net wat beter zijn afgesteld op het object dat 48x is vergroot. Immers: bij een 12x zoom kan het zijn dat de camera is afgesteld op een ander object in hetzelfde frame (en dus niet op het object dat je wil vergroten).
Als iemand een betere weet dan hoor ik het graag:Ook heb ik een aantal vragen:
Hoe vraag je de *vrije* ruimte op het kaartje op? Ik kan alleen de complete ruimte (952 MB) terugvinden. (En ja, ik heb een NL talige handleiding)
Via een omweg in het menu-instellingen-kaart formatteren: daar kan je zien hoeveel MB er is gebruikt
Ik heb de Samsonite Trekking 110 welke behalve over de schouder ook aan de heupriem bevestigd kan worden. Ziet er wel wat dik uit dan...(maar de S2 is nu eenmaal geen kleine jongen)... er bestaat ook een versie zonder voorvak (voor de batterijen). Scheelt gelijk 2 cm in dikte...Wat is een mooi bijbehorend tasje? In de winkels kon ik het niet vinden.
Ik wil per se een heuptasje, niet iets over de schouder. Heb je dat 1x gehad, dan wil je niet anders. (Ik gebruik nu even de tas van m'n analoge camera. Die is wat te groot, er kunnen wel twee S2'en in. En dan nog 40 batterijen, een imagetank en m'n zonnebril.)

Vreemd? Ik heb nergens last van... maar misschien ben ik wel standaard als beheerder aangelogd...De photo-stich software werkt bij mij alleen als beheerder, niet als "normale" computer gebruiker. Het openzetten van alle filerechten op c:\program files\canon en het machtigen van de hele HKLM/software/canon voor alle gebruikers helpt niet. Bij het openen van de foto's steeds de melding dat de map (welke?) niet schrijfbaar is.
[ Voor 79% gewijzigd door The_Sukkel op 26-10-2005 20:08 ]
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450
Mijn eerste batch van zo'n 50 foto's geschoten en ik ben blij verrast!
Super makkelijk toestel, al heb ik alleen pas de basis settings geprobeerd. Wel vind ik het erg moelijk om op de camera te zien of een foto scherp is...
Hier komen wat pics die een noob het beste vond uit zijn eerste batch (allemaal binnenshuis of vanaf het balkon en onbewerkt):
thumbs naar real-size:
Na de eerste wat flets te vinden er nog één gemaakt met SCN op foligage

Schoorsteentje op volle optische zoom.

En hetzelfde schoorsteentje op volle digitale zoom (uit de hand!)

Wel veel purple fringing zie ik nu...
Tenslotte nog een super-macro

Kommentaar welkom (ook als dit teveel pics zijn)
[ Voor 5% gewijzigd door djengizz op 27-10-2005 12:37 ]
De hemel was pikzwart met een heldere volle maan die erg afsteekt tegen de achtergrond.
Ik zou zeggen, dat moet toch geen probleem zijn om dat scherp te stellen. Maar de camera maakt er een potje van. Ik zie dat hij scherpstelt, maar schiet meteen door en verliest zijn focus compleet en niet een beetje. Hij houdt op met scherpstellen op het moment dat de maan als een soort wazig gasbolletje wordt weergegeven.
Gezien de testfoto's die ik gezien heb op internet van de maan die zo uit het handje gemaakt zijn en super scherp zijn vraag ik mij af wat ik nu fout doe. Ik heb verschillende instellingen gekozen en wel/niet compleet inzoomen, maar het blijft belabberd.
Valt me trouwens wel erg op dat deze camera erg veel moeite heeft met correct scherpstellen. Hij zoekt zich rot, maar blijft altijd steken op een onscherpe instelling terwijl ik zie dat hij wel langs de scherpste stand gaat.
Wie valt de zwakheid van de AF ook op ?
Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j
Verwijderd
dat ben ik met je eens. Ik heb je hele site bekeken en hoewel ik dan zelf een stapje dichterbij was gegaan (maar je kunt met een fotobewerkingsprogramma je uitsnede nog veranderen) vindt ik de foto van de libelle en die van vlieg4 echt prachtig!!kwakke01 schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 09:38:
@madelief,
ik had ook nog deze
maar ik vond de zwaan op de achtergrond in dit geval wat minder
Trouwens je architectuurfoto's mogen er ook zijn.
Verwijderd
Inderdaad zijn het beeldscherpje en oculair niet echt duidelijk wat betreft scherpte.djengizz schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 21:45:
Super makkelijk toestel, al heb ik alleen pas de basis settings geprobeerd. Wel vind ik het erg moelijk om op de camera te zien of een foto scherp is...
Kommentaar welkom (ook als dit teveel pics zijn)
Als je de foto echter achteraf bekijkt kun je hem met je zoomstand inzoomen en je weet dan meteen of de foto scherp is, zodat je alsnog een nieuwe afdruk kunt maken als dat niet het geval is.
Wat ik heb gedaan bij het fotograferen van de maan is op de rand van de maan mikken. Op deze manier stelt hij wel goed scherp (ongeacht de zoom-length) wat je anders nog zou kunnen proberen is 'gewoon' manual focussen (de maan loopt niet wegXymox schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 21:58:
Ik heb onlangs nog geprobeerd om een foto van de maan te maken.
De hemel was pikzwart met een heldere volle maan die erg afsteekt tegen de achtergrond.
Ik zou zeggen, dat moet toch geen probleem zijn om dat scherp te stellen. Maar de camera maakt er een potje van. Ik zie dat hij scherpstelt, maar schiet meteen door en verliest zijn focus compleet en niet een beetje. Hij houdt op met scherpstellen op het moment dat de maan als een soort wazig gasbolletje wordt weergegeven.
Gezien de testfoto's die ik gezien heb op internet van de maan die zo uit het handje gemaakt zijn en super scherp zijn vraag ik mij af wat ik nu fout doe. Ik heb verschillende instellingen gekozen en wel/niet compleet inzoomen, maar het blijft belabberd.
Valt me trouwens wel erg op dat deze camera erg veel moeite heeft met correct scherpstellen. Hij zoekt zich rot, maar blijft altijd steken op een onscherpe instelling terwijl ik zie dat hij wel langs de scherpste stand gaat.
Wie valt de zwakheid van de AF ook op ?
@djengizz : gewoon blijven proberen en spelen met de settings totdat je 'jouw' settings hebt gevonden. ik gebruik bv. bijna standaard vivid als setting, omdat ik de sprekende kleuren mooier vindt, en ik niet houdt van bewerken op de compie (dan ben ik als noob echt uren bezig per foto

@Munters deze heb ik
[ongegeneerde crosspost]

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/23951503
[/ongegeneerde crosspost]
[ Voor 18% gewijzigd door kwakke01 op 27-10-2005 13:11 ]
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 12:29:
[...]
dat ben ik met je eens. Ik heb je hele site bekeken en hoewel ik dan zelf een stapje dichterbij was gegaan (maar je kunt met een fotobewerkingsprogramma je uitsnede nog veranderen) vindt ik de foto van de libelle en die van vlieg4 echt prachtig!!
Trouwens je architectuurfoto's mogen er ook zijn.
Thanx, ik heb de foto's die op m'n site staan niet bewerkt, dus ik moet het hebben van de omgang met m'n camera. Heb er wel aan gedacht om wat meer op de computer te doen, maar als ik eenmaal achter zit en een uur per foto bezig ben, dan vindt ik meestal wel een leukere tijdsbesteding
(DiabloII LoD) en daarbij ben ik liever bezig met het maken van foto's dan het mooier maken van foto's
Mag ik weten hoe je hem in TV modus op slow sync krijgt ??Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 14:32:
[...]
- voor indoorfoto's heb ik nu de volgende instelling gevonden die erg aardig werkt:
Tv=modus, sluitertijd op 1/8, flits op slow sync en 2e gordijn
Succes ermee
die optie zie ik niet in het menu op TV modus
Verwijderd
Sorry foutje.
Verwijderd
Heb je de camera wel op spotmeting gezet, anders gaat hij uit van de gemiddelde hoeveelheid licht waardoor de maan zelf compleet overbelicht wordt. Het scherpstellen zelf ging ook niet vlekkeloos kan ik mij herinneren maar uiteindelijk heb ik toch zonder al te veel moeite een goede foto van de maan weten te maken (je kunt in etappes inzoomen en tussendoor scherpstellen). Handmatig scherpstellen kan ook altijd nog (ik denk dat we de maan als oneindig ver weg mogen beschouwen).Xymox schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 21:58:
Ik heb onlangs nog geprobeerd om een foto van de maan te maken.
Zelf vraag ik me nog af in welke situaties de beeldstabilisatie van pas komt. In de reviews waren ze nogal lovend over de IS maar na een paar foto's met en een paar zonder ben ik er nog niet achter onder welke omstandigheden (bij welke zoom en sluitertijd) je nou echt positief effect ziet.
Ik heb de S2 nu twee weken en het viel me direct al op dat de onspanknop veel minder makkelijk half in te drukken is dan bij mijn Canon Powershot A200. Ook de grens tussen rustig zoomen en snel zoomen vind ik vrij vaag. Vreemd, want tot het bericht van Munters enkele posts hierboven heb ik dat nooit in een review zien staan (terwijl de veelbesproken lens cap er bij mij tot nu toe zonder problemen op blijft zitten). Het formaat en gewicht van de camera vallen me mee en dingen als opstartsnelheid en bedieningsgemak heeft Canon erg goed voor elkaar. De zoom komt natuurlijk ook goed van pas
Ondertussen naar buiten geweest:
http://www.mijnalbum.nl/Album=OETJSHOJ
Heb al heel wat met de settings gespeeld alleen nog wel 2 vraagjes:
-Het lijkt erop dat in Av mode lagere sluitertijd te halen zijn dan in Tv. Als ik de 'voorgestelde' waardes van Av mode gebruik in Tv mode krijg ik vaak belichtingsfouten. Dit met name bij lagere sluitertijden. Nog iemand opgevallen?
-Wordt er tijdens cont. shooting nog bijgefocused door de camera?
Voor een klein overzichtje (alles onbewerkt, 'huis-tuin-keuken', testcase):
http://www.mijnalbum.nl/Album=8EVUPPN7
[ Voor 10% gewijzigd door djengizz op 30-10-2005 19:06 ]
Overigens heb ik mijn S2 verkocht en neem daarmee afscheid van dit topic. Dat is niet omdat ik de S2 niet goed vind, ....integendeel. Werken met de S2 heeft me juist weer enthousiast gemaakt voor deze hobby en ik heb daarom besloten om de portemonnee iets verder open te trekken en heb inmiddels een digitale spiegelreflexcamera gekocht. Ik wens jullie allemaal nog veel plezier met de S2, wat gewoon een fantastische camera is in zijn prijsklasse.
alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95
Verwijderd
Eigelijk al vrij snel, vooral als je veel zoom gebruikt, 12x zoom kan een normaal mens niet meer trillingsvrij houden bij normale sluitertijden. Ook als het wat donkerder wordt is de IS heel praktisch.Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:09:
Zelf vraag ik me nog af in welke situaties de beeldstabilisatie van pas komt. In de reviews waren ze nogal lovend over de IS maar na een paar foto's met en een paar zonder ben ik er nog niet achter onder welke omstandigheden (bij welke zoom en sluitertijd) je nou echt positief effect ziet.
Verwijderd
De knop onder de deurkruk is op de foto met IS duidelijk scherper, evenals de structuur van de wand links ervan, maar de dubbele rand aan de bovenkant maakt de foto meteen weer zo onnatuurlijk dat ik misschien toch liever de wat minder scherpe maar normaal ogende versie heb.
Hetzelfde effect heb ik gekregen bij het fotograferen van een klok, die op de foto met IS aan twee wijzerplaten over elkaar heen lijkt te hebben. Ik krijg de indruk dat de IS in sommige gevallen meer kwaad dan goed doet, en ik zou graag een situatie zien waarin het voordeel goed naar voren komt.
Verdere info bij de foto's:
Tv (Shutter Speed)
1
Av (Aperture Value)
3.5
ISO Speed
50
Lens
6.0 - 72.0mm
Focal Length
66.8mm
Digital Zoom
None
Probeer eens wat realistischer sluitertijden.
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Verwijderd
Weet ik, ISO 50 gebruiken in een kamer met nauwelijks licht is idd vrij zot, maar ik wilde het systeem eventjes in een extreme situatie testen. Onder normale omstandigheden zie ik geen verschil, dan krijg ik gewoon twee goede foto's. Rest de vraag; binnen welke grenzen heb je er voordeel van?THW Arie schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 00:36:
Een sluitertijd van 1 seconde? IS is mooi spul, maar er zijn grenzen natuurlijk
Als je bijvoorbeeld op maximale zoom uit de hand met 1/400 moet schieten, kan dit met IS aan ook met 1/100 seconde, zonder dat dit onscherpe plaatjes oplevert.Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 11:40:
[...]
Weet ik, ISO 50 gebruiken in een kamer met nauwelijks licht is idd vrij zot, maar ik wilde het systeem eventjes in een extreme situatie testen. Onder normale omstandigheden zie ik geen verschil, dan krijg ik gewoon twee goede foto's. Rest de vraag; binnen welke grenzen heb je er voordeel van?
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Conclusies trekken over de kwaliteit van de IS o.b.v. een sluitertijd van 1 seconde is absurd...Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 00:30:
Toch laten de foto's die ik tot nu toe met IS heb gemaakt nogal wat te wensen over.
[...]
Verdere info bij de foto's:
Tv (Shutter Speed)
1
[...]
Idd en dan al helemaal als er bijna volledig is ingezoomed. Misschien zou je een redelijk scherpe foto kunnen krijgen als je helemaal uitzoomed.The_Sukkel schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 22:53:
[...]
Conclusies trekken over de kwaliteit van de IS o.b.v. een sluitertijd van 1 seconde is absurd...
Verwijderd
Ach, er is in ieder geval een duidelijk verschil te zien. Maarre, 1 tot 2 stops zou het dus moeten schelen begrijp ik. Dan ga ik nog eens kijken hoeveel het scheelt bij sluitertijden rond de 1/80 en flinke zoom.The_Sukkel schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 22:53:
[...]
Conclusies trekken over de kwaliteit van de IS o.b.v. een sluitertijd van 1 seconde is absurd...
@ thatsme007:
Ok, die foto ziet er wel aardig uit voor een volledige zoom. Ik vraag me af hoe het zonder IS was geweest maar ik kan me voorstellen dat het iets verschil heeft gemaakt.
Het ging er niet om een scherpe foto te krijgen, maar puur om de vergelijking.justawitte schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 22:57:
[...]
Misschien zou je een redelijk scherpe foto kunnen krijgen als je helemaal uitzoomed.
Iedereen fotokes gaan maken?
Ik ben nog een beetje aan het wachten tot jullie me overtuigd hebben
Dus post maar vlug nog wat prentjes want ik wil een nieuw speeltje.
Verwijderd
http://www.flickr.com/groups/s2is/pool/
Alleen maar foto's getrokken met een S2iS
Verwijderd
Ik ben nieuw hier en heb sinds kort ook een S2, maar helaas nog geen foto's kunnen maken.
Ik heb een dode pixel en ben nu al een maand aan het wachten tot
er een nieuwe binnenkomt. Zodra ik deze heb zal ik ook mee gaan posten in dit forum.
Ik hoop dat dit niet nog een maand gaat duren.
Misschien dat dit je kan helpen bij je keuze (wel een ordinaire cross-post):Mriya schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 21:29:
Ik ben nog een beetje aan het wachten tot jullie me overtuigd hebben)
Dus post maar vlug nog wat prentjes want ik wil een nieuw speeltje.
[rml][ Testcase]Artis[/rml]
Heb nu deze camera ongeveer drie weken en ben erg blij met de prijs/kwaliteit verhouding.
IS is super maar wel veel ruis bij weinig licht / hogere iso's en veel 'purple fringing' bij veel licht / contrast.
Verder echt een fijn camera.
Als aanvulling op mijn eerdere review/bevindingen wil ik toevoegen aan de lijst "wensen voor de S3 IS":
(Het is echt een hele leuke functie om tijdens een filmpje nog een foto te kunnen maken. Maar de microfoon neemt de afdrukpiepjes/klikjes ook op. Nu moet ik de camera zelf op mute zetten voor ik de opname start, indien ik van plan ben een foto te maken tijdens de opname).
En aan het lijstje "wat erg goed bevalt aan de S2 IS":
Wat betreft de tasjes:
Ik heb nu ongeveer 8 "passende" modellen gevonden. Maar niet 1 ervan is een heuptasje. Ze hebben wel allemaal een lus aan de achterkant waar je een broekriem doorheen kunt halen. Maar dat wil ik niet, ten eerste heb ik meestal geen riem om, en ten tweede hangt dat te los.
Ik zoek dus een heuptasje, die ik echt kan "omgespen".
De Samsonite Trekking 110, die o.a. door The_Sukkel wordt genoemd heb ik nog niet in het echt kunnen vinden. En op de website kan ik het niet goed beoordelen.
Wie weet of dit tasje wel is wat ik zoek?
Uit een heldere opzet met begrijpelijke algoritmes volgt logischerwijs een correct programma. Testen daarentegen kan enkel gebruikt worden om fouten aan te tonen.
het is een d-res 25 aw.
- De rode ogen willen maar niet weg, ook niet met de rode ogen optie in het menu
- Nachtfoto's gaan uitermate slecht, hij gebruikt zijn assist lichtje wel, maar veel foto's zijn gewoon totaal niet scherp op je scherm (lcdtje is natuurlijk te klein om dat op te zien dus het moment is al voorbij zeg maar)
- De flits is erg zwak, objecten van een paar meter afstand gaan gewoon niet lekker.
Voorbeeldjes:
Speed & Design 2005
Wat gaat hier nou mis?
Verwijderd
oei ik denk verkeerde instellingen gebruikt ik kan me niet voorstellen dat er zulke slechte foto's uit die s2 komenConfig schreef op woensdag 16 november 2005 @ 19:26:
Ik heb nu 4 maanden deze camera, en heb hem gebruikt voor allerlei toepassingen. Uitgaan, studentenavonden maar ook dagtochtjes, natuur, auto etc. Hiervoor had ik een G3 (die is gejat), en ik moet zeggen dat ik voor een camera van dat geld toch een paar eigenaardigheden overhoud:
- De rode ogen willen maar niet weg, ook niet met de rode ogen optie in het menu
- Nachtfoto's gaan uitermate slecht, hij gebruikt zijn assist lichtje wel, maar veel foto's zijn gewoon totaal niet scherp op je scherm (lcdtje is natuurlijk te klein om dat op te zien dus het moment is al voorbij zeg maar)
- De flits is erg zwak, objecten van een paar meter afstand gaan gewoon niet lekker.
Voorbeeldjes:
Speed & Design 2005
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat gaat hier nou mis?
ik ben ook naar speed and design geweest en had een s40 bij me en daar zijn betere foto's uitgekomen, kan me haast niet voorstellen dat de s2 in die omstandigheden zulke foto's maakt ik denk gewoon kwestie van verkeerde instellingen.
edit en waarom op elke foto's flits? was genoeg licht en zoals je op je foto's kunnen zien hun je nu wel erg veel last van tegen katsing van het flits gebruik.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2005 12:25 ]
Zonder flits wou hij echt niet, wordt de sluitertijd te lang..:S
Verwijderd
op P stand zetten en dan foto's maken ik zou je aanraden gebruik niet meer de auto standConfig schreef op donderdag 17 november 2005 @ 14:32:
Alles stond op auto... ik maak 90% van de foto's op auto! Ik neem aan dat je instellingen in de M modus bedoelt??
Zonder flits wou hij echt niet, wordt de sluitertijd te lang..:S
Ik heb een hele serie gemaakt in een sporthal. Te ver om te flitsen.
Op de auto stand zijn alle foto's nagenoeg helemaal zwart. Ik zou verwachten dat het toestel op de auto stand zelf een nuttige combinatie van ISO, Sluiter en Diafragma zou kiezen. Maar nee, het lijkt er op dat het toestel in de auto stand op vaste waardes staat ingesteld.
Op de P stand (ISO 100, 200 en zelfs 400) kreeg ik behoorlijke resultaten (wel wat kleurpatronen in de donkere gedeeltes, dus wel wat nawerking nodig). Beter dan ik met m'n ouderwetse analoge camera voor elkaar had gekregen gezien de hoeveelheid licht.
Sluiterstand was overigens 1/8, dus het onderwerp moest niet teveel bewegen...
[ Voor 33% gewijzigd door Munters op 17-11-2005 16:26 ]
ik denk dat je in de P-stand idd betere foto's had gekregen. helaas, volgende keer beter
Goh, als ik de specs van de ingebouwde flitser bekijk is dit volgens mij precies wat je mag verwachten van een flitser met een range van 4.2 meter.Config schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 00:22:
Nou, voor 500 euro verwacht je toch meer moet ik zeggen...
Misschien de volgende keer een statief meenemen voor een relatief slecht verlichte omgeving?
De kans op rode ogen blijf je altijd houden met een flitser die direct boven je lens zit, de beste 'oplossing' hiervoor is het achteraf wegwerken in Photoshop of een specifiek programma.
Nachtfoto's zijn altijd lastig op digitale camera's met kleine sensoren en grote aantallen pixels. De hoeveelheid ruis wordt gewoon onacceptabel.
Verwijderd
Maar nu zou ik graag iets "iPod-achtig" kopen... & liefst van al een iPod nano... nu vraag ik me af of ik via een camera connecter mijn foto's van m'n camera onmiddelijk op de iPod nano kan zetten... of is dat niet mogelijk met de nano? (en dus enkel met de iPod video?)
Ik heb al eens gekeken op de apple-website, maar daar vind ik het echte antwoord niet...
Heeft iemand hier al ervaring mee? Of andere "tips' om op een lange reis je foto's even ergens op te plaatsen & daar veilig te bewaren? (de mp3-speler is mooi meegenomen)
Thx!
(of zit ik hier volledig verkeerd...
Niet alle foto's zijn even goed, maar ik heb een selectie online geplaatst: http://brasil.amelsfort.nl.
Ik heb nog maar weinig ervaring met fotografie en was tot nu toe alleen een HP-camera gewend, maar ik ben toch erg tevreden over deze camera.
Verwijderd
Verwijderd
Eerste indruk is goed, ben blij dat ik de nederlandse gebruiksaanwijzing heb.
Aan dit topic heb ik in elk geval heel veel info overgehouden!!
Verwijderd
Leuke foto's heb je gemaakt en heel divers!maikel schreef op woensdag 30 november 2005 @ 00:43:
Ik heb sinds een tijdje ook een S2 en ben daar meteen mee naar Brazilie gegaan, waar ik natuurlijk flink aan het fotograferen ben geslagen.
Niet alle foto's zijn even goed, maar ik heb een selectie online geplaatst: http://brasil.amelsfort.nl.
Ik heb nog maar weinig ervaring met fotografie en was tot nu toe alleen een HP-camera gewend, maar ik ben toch erg tevreden over deze camera.
het was vast een grandioze vakantie
Welke mediamarkt??Verwijderd schreef op zondag 04 december 2005 @ 17:01:
Heb het toestel gisteren bij de Mediamarkt gekocht en ga nu lekker expirimenteren.
Eerste indruk is goed, ben blij dat ik de nederlandse gebruiksaanwijzing heb.![]()
Aan dit topic heb ik in elk geval heel veel info overgehouden!!
Hier in utrecht ben ik al 2 maanden zo alle winkels aan het afgaan en heb bij 4 winkels een vrijblijvende bestelling staan maar geen enkele winkel (ook niet mediamarkt utrecht) heeft hem al binnengekregen! Ik vind dit echt belachelijk van Canon. Als de camera voor mij was (

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Dank je! De vakantie was inderdaad erg goed! Alleen het weer was iets minder en de beroving in Rio was ook niet echt leuk. Gelukkig had ik de camera toen niet bij me!Verwijderd schreef op zondag 04 december 2005 @ 20:10:
[...]
Leuke foto's heb je gemaakt en heel divers!
het was vast een grandioze vakantie
Verwijderd
Zijn er trouwens nog mensen die de Nederlandse gebruiksaanwijzing zoeken??

Ramon de Jesus schreef op zondag 04 december 2005 @ 20:14:
[...]
Welke mediamarkt??
Hier in utrecht ben ik al 2 maanden zo alle winkels aan het afgaan en heb bij 4 winkels een vrijblijvende bestelling staan maar geen enkele winkel (ook niet mediamarkt utrecht) heeft hem al binnengekregen! Ik vind dit echt belachelijk van Canon. Als de camera voor mij was () dan had ik allang een Sony H1 gekocht!
Verwijderd
Verwijderd
Graag...Verwijderd schreef op maandag 05 december 2005 @ 16:58:
Zijn er trouwens nog mensen die de Nederlandse gebruiksaanwijzing zoeken??![]()
[...]
JA!! Ik wil ook graagVerwijderd schreef op maandag 05 december 2005 @ 16:58:
[...]
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2005 09:32 ]
Verwijderd
ja... lijkt me handig.Verwijderd schreef op maandag 05 december 2005 @ 16:58:
[...]
Het gaat tenslotte natuurlijk alleen om de MegaPixels!awwexl schreef op woensdag 07 december 2005 @ 23:01:
Wat maakt deze camera nou bijzonder t.o.v andere 5 megapixel camera's? Naast de 12 keer optische zoom! Kijk ik ben opzoek naar een andere camera en deze komt ook in mijn selectie voor. Maar als ik zou een beetje rondkijk dan zijn er ook met meer megapixels goedkopere camera's. Misschien dan wel met een mindere optische zoom.
Oftewel, verdiep je in de specs van S2 en de review van z'n directe concurrenten (Panasonic FZ serie, Sony H1, Fuji S5***).
de S2 heeft als voordeel ten opzichte van de "gewone" 5Mp cam waar jij het over hebt dat je dus 12x optische zoom (+4x digitaal = 48X) hebt in tegenstelling tot gemiddeld zo'n 3x optische zoom.
maar ik zou me eerst eens verdiepen in de wereld van digicam's
Verwijderd
Het valt me op dat veel mensen dus een "buitenlandse" camera kopen, scheelt dat nou echt veel geld??
Ik weet altijd graag waar ik moet zijn in het geval ik de garantie nodig heb!!
Dat van die betere beeldkwaliteit zou ik niet al te hard roepen. Volgens mij onderschat je de beeldkwaliteit van de fuji S5600 enorm. Op iso 800 wint die het van jou S2 op iso 400 op iso 1600 is er nouwelijks verschil (en weg zijn je 2 stops voor deel door IS). En de lens produceerd volgens mij ook minder CA, maar dat verschil lijkt me wat kleiner. Digitale zoom wil je eigenlijk niet gebruiken dus hou het maar op 12xzoom. De S5600 heeft ook een 38-380mm lens dus daar kom je ook een heel eind mee. Reactie snelheid van de S5600 ken ik helaas niet. Als de snelheid van de AF het zelfde is als bij z'n grote broer (S9500) is dat in iedergeval dik in orde.masterslave schreef op donderdag 08 december 2005 @ 08:37:
wat de S2 ten opzichte van zijn directe concurrenten als voordeel heeft is dat de kwaliteit van de foto's beduidend beter is en dat de S2 sneller reageert dan zijn concurrenten.
de S2 heeft als voordeel ten opzichte van de "gewone" 5Mp cam waar jij het over hebt dat je dus 12x optische zoom (+4x digitaal = 48X) hebt in tegenstelling tot gemiddeld zo'n 3x optische zoom.
maar ik zou me eerst eens verdiepen in de wereld van digicam's
De Fuji S5600 is in iedergeval een stuk goedkoper (prijs ~320 euro)
[ Voor 15% gewijzigd door martijn_tje op 08-12-2005 20:11 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Ik ga over op de digitale spiegelreflex camera..weet nog niet wat het wordt maar denk een nikon D50
of Canon 350.
Iedereen nog bedankt voor de tips en trucs voor de PS S2
Groetjes
Fotojunk
[ Voor 28% gewijzigd door fotojunk op 10-12-2005 23:15 ]
die fuji ken ik persoonlijk niet daar heb ik ook geen reviews over gelezen. ik spreek puur over de reviews die oorspronkelijk in de startpost stondenmartijn_tje schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:07:
[...]
Dat van die betere beeldkwaliteit zou ik niet al te hard roepen. Volgens mij onderschat je de beeldkwaliteit van de fuji S5600 enorm. Op iso 800 wint die het van jou S2 op iso 400 op iso 1600 is er nouwelijks verschil (en weg zijn je 2 stops voor deel door IS). En de lens produceerd volgens mij ook minder CA, maar dat verschil lijkt me wat kleiner. Digitale zoom wil je eigenlijk niet gebruiken dus hou het maar op 12xzoom. De S5600 heeft ook een 38-380mm lens dus daar kom je ook een heel eind mee. Reactie snelheid van de S5600 ken ik helaas niet. Als de snelheid van de AF het zelfde is als bij z'n grote broer (S9500) is dat in iedergeval dik in orde.
De Fuji S5600 is in iedergeval een stuk goedkoper (prijs ~320 euro)
heb nu de s2 is een poosje, hij bevalt super goed. maar, ik heb geen battery indicator in beeld.
ik gebruik greenpower 2500mah batterijen. iemand enig id waar het aan ligt dat ik geen indicator in beeld heb?
Groeten,
Bert
Die batterijindicator is er bij mij ook niet, je krijgt het alleen te zien als je batterijen bijna leeg zijn.bertbrutus schreef op maandag 12 december 2005 @ 15:16:
hoi,
heb nu de s2 is een poosje, hij bevalt super goed. maar, ik heb geen battery indicator in beeld.
ik gebruik greenpower 2500mah batterijen. iemand enig id waar het aan ligt dat ik geen indicator in beeld heb?
Groeten,
Bert
Levi (Utrecht)
je moet in je hoofd dus een beetje bijhouden hoeveel foto's je al hebt gemaakt. na 475/500 foto's zou ik toch de batterijen vervangen.
Verwijderd
Het ligt ook heel erg aan de tempratuur waarin je de camera gebruikt. Ik ben zelf vaak buiten en dan ligt de camera ook buiten. Hierdoor gaat de batterijen een stuk minder lang mee!masterslave schreef op maandag 12 december 2005 @ 17:18:
je moet in je hoofd dus een beetje bijhouden hoeveel foto's je al hebt gemaakt. na 475/500 foto's zou ik toch de batterijen vervangen.
maar, ik onthoud niet altijd hoeveel foto's ik heb gemaakt. en aangezien ik best wel vaak mijn foto's download kan ik het ook vrij moeilijk zeggen. vind het wel raar dat ze niet een battery indicator in het scherm hebben geplaatst.
verder alleen maar positief over deze camera
ik hoop nog steeds op een firmware update waarin de batterij status wordt meegenomen. zal nog wel even duren denk ik
Alle foto's genomen door een raam op 72mm vanuit de hand.
Achteraf wel bewerkt (en gecropped): ik fotografeer graag met Low Sharpening om dit achteraf goed te trekken in PS. Ik heb het idee dat dit een beter effect geeft dan in-camera-sharpening.

Wat een snelle beestjes: sluiterknop ingedrukt houden is voor mij de enige optie...

Eindelijk een goeie DOF met deze camera (muur erachter op +/- een meter)

Vind dit zelf de minste(alleen scherp op de staart)

Jammer van de drukke achtergrond

Beetje onscherp op de kop
Alles genomen met F3.5 en op 1/50-1/60. Acheraf had het diafragma best een stop of twee meer dicht gekund...
Je tweede foto ziet de dof er het zelfde uit als bij m'n S45 (net alsof het er in PS achter is geplakt
Misschien had je bij de overige foto's juist je diafragma wel wat meer open kunnen laten staan om je onderwerp kwa scherpte meer van de omgeving te kunnen isoleren. (bij die laatste foto zie je dat al een klein beetje dat de stenen naar achteren toe steeds onscherper worden)
De overige drie foto's vind ik kwa compositie niet heel erg spannend. Wel is de scherpte, ruis en kleur over het algemeen goed te noemen(foto's waarschijnlijk op iso 50 genomen), alleen de bol waar de kraai op zit is iets overbelicht. Misschien had je de laatste foto beter wat meer van de muur kunnen staan zodat de kraai in een minder vage houding stond en die streep licht die over de kraai heen valt beter te zien was.
[ Voor 7% gewijzigd door martijn_tje op 22-12-2005 19:50 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Wel mee eens. Sharpening settings zijn wel hetzelfde als bij de andere (USM: 70%, 0.7px)martijn_tje schreef op donderdag 22 december 2005 @ 19:49:
Je eerste foto vind ik de scharpening iets te agressief. Of de muur was heel erg ruw
Hmm dat wil ik wel eens zien dan. Zeker aangezien de S45 bij telefoto minimaal op F4.9 moet en minder zoom heeft. Bedenk dat die muur er redelijk vlak achter zat.martijn_tje schreef op donderdag 22 december 2005 @ 19:49:
Je tweede foto ziet de dof er het zelfde uit als bij m'n S45 (net alsof het er in PS achter is geplakt)
Kan niet: max. F3.5 bij telefoto.martijn_tje schreef op donderdag 22 december 2005 @ 19:49:
Misschien had je bij de overige foto's juist je diafragma wel wat meer open kunnen laten staan om je onderwerp kwa scherpte meer van de omgeving te kunnen isoleren. (bij die laatste foto zie je dat al een klein beetje dat de stenen naar achteren toe steeds onscherper worden)
Ik ben het er ook niet helemaal mee eens: Kauw was waarschijnlijk van kop tot staart scherp geweest bij een iets kleiner diafragma.
Je hebt gelijk qua compositie. Het ging mij ook meer om de prestatie van de camera dan om de artistieke foto's. Daarom heb ik ze ook in dit topic geplaatstmartijn_tje schreef op donderdag 22 december 2005 @ 19:49:
De overige drie foto's vind ik kwa compositie niet heel erg spannend. Wel is de scherpte, ruis en kleur over het algemeen goed te noemen(foto's waarschijnlijk op iso 50 genomen), alleen de bol waar de kraai op zit is iets overbelicht..
Tenslotte: ISO 100 gebruikt.
Dat van die muur klopt allebei. Het diafragma van m'n S45 kruipt veel sneller dicht. Maar hoe onscherpe gedeelten eruit zien achter een deels lichte voorgrond is het zelfde. Ik heb alleen meer meters afstand tussen de volgel en de muur nodig voor de zelfde onscherpte van de muur.
Bij onscherpe vogels heb ik meestal last van bewegings onscherpte (iso 100+ diafragma van 4,9 of het liefst iets nog hoger tegen CA en voor wat meer scherpte). Een kleiner diafragma of IS kunnen niks tegen een bewegend voorwerp doen. IS is wel weer vreselijk practisch voor stilstaande voorwerpen en achtergronden. Maar toch denk ik hier dat inderdaad een ietsje kleiner diafragma wel had geholpen. Maar als je de foto op 10x15 afdrukt is er nouwelijks iets van te zien denk ik.
Op composities let misschien wel overdreven veel, kwa mogelijkheden ben ik een beetje uitgespeeld met m'n S45 dus dan moet je het maar in de compositie zoeken.
De uitdaging die ik veel tegen kom is hoe maak je een foto op iso 50 of 100 met een beetje geknepen diafragma en toch het liefst met en beperkte dof. Extra moeilijkheden zijn daar bij dat ik de laatste paar mm groothoek het liefst niet gebruik omdat de hoeken dan erg soft worden. Dus het diafragma zit dan al snel op 4 of meer. Ik ben door die beperkingen een beetje uitgekeken op die S45. Vandaar dat ik veel topic's doorlees waar prosumer cams behandeld worden. (Hoe wel het misschien ook een D50 kan worden als het financieel mee zit)
[ Voor 4% gewijzigd door martijn_tje op 23-12-2005 10:17 ]
Jammer genoeg toont ze een aantal eigenschappen van een low-budget camera terwijl het toch wel de duurste is in haar klasse.
1) lensdopje blijft niet goed zitten
2) geen oplaadbare batterijen/lader meegeleverd
3) minuscuul LCD schermpje
4) flash die je op een nogal knullige manier moet activeren
Nu ben ik toch serieus aan het twijfelen tussen de S2, de Kodak P850 en Sony DSC-H1. Die twee laatste zijn IMHO toch beter ontworpen (maar mindere beeldkwaliteit
1. Vind ik persoonlijk een non-issue. Begrijp alle ophef hierover niet in de reviews. Lenscap hoort er af te vallen wanneer de lens uitschuift lijkt mij...Twister336 schreef op zondag 25 december 2005 @ 06:21:
Gebruik zelf de lensadapter dus lenscap heeft voor mij sowieso niet veel waarde (ik gebruik een lenscap van een lens van mijn oude analoge canon).
2. Zou best mogen voor die prijs idd. Er zitten wel batterijen bij waarmee je toch zo'n 25 foto's kan nemen
3. Eens. Erg moeilijk om in-camera te bepalen of een foto goed scherp is.
4. Vind ik persoonlijk juist handig. Ik maak heel vaak foto's zonder flits terwijl de camera aangeeft dat die wel nodig is. Ik zou anders een heel menu door moeten om de flits uit te schakelen.
Mijn issues:
Veel CA bij hoog contrast en veel zoom, geen mpeg voor film (gebruik ik zelf niet maar het is gewoon achterlijk om de filmpjes ongecomprimeerd op te slaan), geen RAW.
En wat betreft je keuze: veel succes en je noemt een mooi drietal
Beeldkwaliteit is vergelijkbaar met die van de Sony en de Panasonic (die van de Pana iets beter).Twister336 schreef op zondag 25 december 2005 @ 06:21:
Na weken reviews te hebben gelezen tijdens mijn zoektocht naar de perfecte superzoom ben ik er van overtuigd dat de S2 wat betreft beeldkwaliteit/features aan de top staat.
Jammer genoeg toont ze een aantal eigenschappen van een low-budget camera terwijl het toch wel de duurste is in haar klasse.
Nu ben ik toch serieus aan het twijfelen tussen de S2, de Kodak P850 en Sony DSC-H1. Die twee laatste zijn IMHO toch beter ontworpen (maar mindere beeldkwaliteit)
1) Lensdopje: hebben ze expres gedaan zodat bij het uitschuiven de lens nooit klem kan zitten. Dat gezegd hebbende mag het toch wel iets strakker blijven zitten...
2) Meegeleverde laders zijn inferieur aan de intelligente snelladers die ik sowieso zelf zou kopen (en heb gekocht). Ik ben blij dat ik dus geen geld kwijt ben aan iets wat ik niet gebruik.
3) LCD-scherm: is al groter dan die van de S1 (1.8" i.p.v. 1.5"), maar kan idd nog een stuk groter...
4) Ik vind die flash heerlijk! Nooit meer per ongeluk afgaan van de flash welke ik weer via één of ander knopje moet uitschakelen. Werkt heel erg makkelijk en maakt het gebruik van de flash heel erg bewust.
De kritiek die ik verder heb op de S2 (na 4 maanden gebruik):
1) Filmpjes moeten echt op MPEG4 formaat worden gecompressed... (er is niet eens sprake van MPEG2 compressie...zeg maar DVD kwaliteit)...7 minuten op 1 GB kaart is echt belachelijk...We kunnen wel blijven zeggen dat een fotocamera er is om foto's te maken en dat filmpjes secundair zijn en dat je maar een videocamera moet kopen etc. etc... maar laten we niet vergeten dat het Canon zelf is die heel erg hoog inzet op de "hybride" kwaliteiten van deze camera. Canon heeft zelfs stereo geluid toegevoegd aan de S2 (S1 mono).
2) Snellere focus (vooral in low light conditions): zeg niet dat het niet kan... de Minolta's (die verder op elk ander punt inferieur zijn...) hebben een super-AF-speed...daar staan ze nu eenmaal bekend om en daar adverteren ze mee...
3) Ruisonderdrukking op hogere ISO-waarden: magere troost is dat de meeste non-dslr-camera's (dus ook de Pana en de Sony) daar minimaal evenveel last van hebben. Echterrrrr Fuji bewijst met de F10 dat ook camera's met een miniscule CCD (in vergelijking met een dSLR) op hoge ISO's kan schieten zonder veel ruis. Laat Canon (en alle anderen) zo snel mogelijk deze slimme techniek overnemen (desnoods betalen ze ervoor) in hun camera's. Het is onbegrijpelijk dat er nog geen enkele camera is die een IS heeft gecombineerd met een (effectief) ruisonderdrukkingssysteem. De Fuji heeft namelijk weer geen IS... NeatImage laat zien hoe achteraf op de PC "ontruist" kan worden... Fuji laat zien hoe dit al in de camera kan...
4) De S3 mag iets kleiner worden... (maar ja...als je dan weer op lenskwaliteit etc. moet inleveren, dan schiet dat niet echt op...)
1) Simpele vuurpijl, maar mooi kleurenspel...
(klik op de foto voor het origineel)
2) Een lange sluitertijd van 2 seconden zonder statief laat enorm bewogen "grondbeelden" zien, terwijl het vuurwerk in de lucht mooie spookachtige slierten oplevert...
3) De met F/8.0 "dichtgeknepen" diafragma zorgt ervoor dat de boel niet overbelicht wordt...
4) Elk deeltje is zichtbaar en laat een eigen lichtspoor achter...
5) (Nog) een voorbeeld van een op zich "simpele" fontein die er op foto nog spectaculairder uitziet dan in het echt...
Alle foto's zijn geschoten met F/8.0 en sluitertijd 2 seconden op de scenestand "vuurwerk". Hierbij staat de ISO-waarde helaas op "auto" (ook in de EXIF-info) en weet ik dus niet welke ISO waarde de S2 heeft gebruikt. Vervelend dat Canon niet gewoon de ISO-waarde laat zien bij die automatische scenestanden. Maar mocht je de volgende keer dus vuurwerk willen fotograferen met eigen instellingen, dan raad ik in ieder geval een dichtgeknepen diafragma aan (F/8.0) om te voorkomen dat de foto wordt overbelicht en een lange sluitertijd (bijvoorbeeld 2 seconden) om de lange slierten te kunnen vangen.
[ Voor 7% gewijzigd door The_Sukkel op 01-01-2006 03:49 ]
Over de ISO: ik schiet zelf niet in de scene standen om deze reden. Maar na lang naar jouw foto's gekeken te hebben denk ik dat dit gewoon ISO 50 of 100 was en missschien witbalans op Vivid. Das wel een gokkie.

Deze versie is op het croppen na onbewerkt.
/edit: hmm m'n webserver is atm offline, de foto's zijn dus tijdelijk niet zichtbaar. Kan er niet bij vanarf hier, zal het vanavond wel even fixen.
[ Voor 18% gewijzigd door riotrick op 03-01-2006 10:17 ]
had helaas m'n camera niet bij me en ze hadden er geen liggen. Zou de PowerShot S2 hierin passen? Leek me wel een mooie maat tas. Als je de afmetingen van de binnenkant vergelijkt met de maten van de cam zou het net niet moeten passen. Op camera.nl staat deze tas echter wel als accessoire voor de PowerShot S2 genoemd. Heeft iemand dit tasje toevallig al eens gepast?

[ Voor 10% gewijzigd door riotrick op 03-01-2006 10:37 ]
Verwijderd
1. inderdaad zwak bevestigd maar ik heb er geen last van. zolang jij je er niet aan irriteerd is er geen probleem.Twister336 schreef op zondag 25 december 2005 @ 06:21:
Na weken reviews te hebben gelezen tijdens mijn zoektocht naar de perfecte superzoom ben ik er van overtuigd dat de S2 wat betreft beeldkwaliteit/features aan de top staat.
Nu ben ik toch serieus aan het twijfelen tussen de S2, de Kodak P850 en Sony DSC-H1. Die twee laatste zijn IMHO toch beter ontworpen (maar mindere beeldkwaliteit)
2. 1x een kleine investering (ik heb de verkeerde gekocht --> slechte kwaliteit en moet dus 2x die investering doen.)
3. het lcd schermpje vind ik absoluut niet te klein. bij de s1 is deze nog veel kleiner en dan zou ik ook gaan twijfelen over de functionaliteit of prijs/kwaliteit verhouding. in dit geval is het gewoon prima. als dat scherm groter moet dan heb je meteen weer tal van andere minpunten zoals bijvoorbeeld stroomverbruik, cameragrootte, misschien draait ie dan niet meer etc
4. het is juist geweldig hoe je dit moet doen! nu ligt het puur aan de fotograaf wat er gebeurt. vroeger had ik vaak als ik een foto maakte dat hij ineens flitste terwijl ik dit niet wilde. gewoon omhoog en hij flits en omlaag als je dat niet wil. ik zou niet meer zonder willen...
ik ben zeer tevreden over deze camera maar ben toch aan het twijfelen over de aanschaf van een nieuwe. dit zal dan een digitale spiegelreflex zijn omdat ik nu toch af en toe merk dat ik aan de bovengrens van deze camera zit. de eos 350d is toch geweldig......:)
Bedankt voor jouw voorbeeld! Ik zie dat de aperture bij jou ook op f/8.0 stond. Als ik het verschil in ruis en belichting zo zie dan denk ik dat mijn ISO-waarde eerder 50 zal zijn geweest dan 100.riotrick schreef op maandag 02 januari 2006 @ 23:43:
Ik schat inderdaad ook een ISO van 100. Ik heb paar zelfde soort foto's gemaakt (deze hier staat ook in het vuurwerktopic). Schutting gebruikt ter ondersteuning en een sluitertijd van 6sec. Ik heb handmatig ISO 200 gebruikt. Op mijn foto's is dan ook een hoop meer ruis te vinden. Ter vergelijking (klikbaar):
[afbeelding]
Deze versie is op het croppen na onbewerkt.
Ik concludeer nu voorzichtig dat voor een mooie vuurwerkfoto deze instellingen wellicht de beste resultaten zullen opleveren:
- Aperture: f/8.0, maximaal dichtgeknepen, anders krijg je witgewassen foto's...
- ISO: 50, hoger levert meer ruis op en meer kans op "overbelichting"
- Sluitertijd: lang...minimaal 2 seconden...maar bestaat er ook iets als té lang?
- Witbalans: auto
- Effect: geen... dus ook geen vivid (had ik ook niet dus...)... imho moet het vuurwerk gewoon zo veel mogelijk de eigen kleuren behouden
- Lcd-scherm: maak hier handig gebruik van! Klap 'm uit en druk de camera tegen je buik met de lens naar boven gericht. Werkt stabiel (geen statief gebruikt...alles uit het handje), voorkomt nekklachten en is bovendien veiliger voor je ogen (i.v.m. asdeeltjes)--> we hebben niet voor niets een S2 i.p.v. een FZ5 of H1
[ Voor 6% gewijzigd door The_Sukkel op 03-01-2006 20:13 ]
Onlangs nog zelf wat geexperimenteerd. Ik heb een statiefje gekocht en wat foto's geschoten.
Hier twee voorbeelden :
Maan 1
Maan 2
Ze zijn geschoten in de P stand, maximale digitale zoom en handmatig de focus op oneindig gezet.
Kan dit beter ? Valt er met de standaard camera zonder extra filters, lenzen etc betere foto's van de maan te schieten ? Ik heb ooit ergens op een review site een voorbeeld foto gezien van de maan en die zag er toch veel beter uit. Wellicht dat iemand de link weet naar die foto, dan kan ik zo op het oog wel een vergelijking maken.
Als er iemand is die wat tips heeft de camera zo in te stellen dat (ondanks de digitale zoom) er redelijke mooie foto's te maken zijn van dit interessante hemellichaam, dan heel graag !
Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j
Gewoon statief, camera omhoog richten, zoom op 12x en experimenteren met de iso, diafragma en sluitertijd.
hier een quote van iemand, gaat wel niet over de S2 maargoed
All you have to do is:
1. Put the camera on a tripod.
2. Set camera to manual.
3. Set shutter speed equal (or close) to the focal length of your lens. For example, this was shot with a crappy Sigma 100-300 consumer lens at 300mm with a shutter speed of 1/320 (Bottom number of the fraction equal to focal length of lens.). I've also seen others post that the denominator of the shutter speed should equal the ISO. Just make sure that the shutter speed is no slower than 1/100.
4. Set aperature to f/16.
5. Set ISO to 100.
6. Shooting in RAW helps, as you can boost the exposure during post processing.
7. Adjust levels and sharpness in Photoshop. Crop accordingly.

en dit is een maan ook gefotografeerd met de S2.
[ Voor 9% gewijzigd door Ramon op 03-01-2006 23:22 ]
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Wel per ongeluk camera op hoge jpg compressie

Settings (uiteraard volledig ingezoomed):
1/100
F4
Spotmeting (gemeten vanaf de rand van de maan)
Focussen op de rand van de maan (of handmatig instellen op oneindig)
En een eventueel een statief gebruiken of een kussen.
Dat riep ik ook altijd, maar mijn ervaring met de S2 is -tot mijn eigen verbazing- dat de camera het beter doet. Waarschijnlijk omdat deze meer informatie beschikbaar heeft dan er uiteindelijk in het bestand terechtkomt (en waarmee de computer het moet doen).
Aanvullende tip voor dit soort foto's (wellicht een open deur): gebruik de zelfontspanner.
The_Sukkel in "Canon Powershot S2 IS - Deel 2"
Waarschijnlijk is de camera gewoon wat geavanceerder aan het croppen dan wij doen. Als wij croppen dan krijg je gewoon een lelijke vergorting van je foto. Als de s2 dat doet, gooit ie d'r waarschijnlijk iets van noise reduction en scharpening overheen.Munters schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 08:43:
Gewoon niet digitaal zoomen? Vergroten/croppen kan je beter op je computer doen.
Dat riep ik ook altijd, maar mijn ervaring met de S2 is -tot mijn eigen verbazing- dat de camera het beter doet. Waarschijnlijk omdat deze meer informatie beschikbaar heeft dan er uiteindelijk in het bestand terechtkomt (en waarmee de computer het moet doen).
Aanvullende tip voor dit soort foto's (wellicht een open deur): gebruik de zelfontspanner.
Hier hebben ook crops gestaan van digitalezoom en zonder (dus eerst gecropped en dan een 100% crop men ik), maar ik weet zeker dat iemand die photoshop goed kent, de foto's toen mooier kon maken dan ik.
Verwijderd
Maar helaas kom ik er soms niet helemaal uit.
Bijvoorbeeld:
Wanneer ik een foto wil maken met totale inzoom, op macro stand, op een kleine afstand, is mijn foto één grote waas, scherpte krijg ik er dan totaal niet in.
Is er iemand die mij kan helpen?
Graag zou ik dan een mailtje ontvangen, ik kijk namelijk niet zo heel vaak op dit forum.
Waarschijnlijk kan je niet op fullzoom en heel dicht bij het onderwerp fotograferen.Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 21:41:
Sinds maandag heb ik deze camera.
Maar helaas kom ik er soms niet helemaal uit.
Bijvoorbeeld:
Wanneer ik een foto wil maken met totale inzoom, op macro stand, op een kleine afstand, is mijn foto één grote waas, scherpte krijg ik er dan totaal niet in.
Dan zul je echt een macrolens moeten aanschaffen
Je kan waarschijnlijk:
-op fullzoom en een 40/50 cm fotograferen
-een beetje zoomen en een cm of 20
-niet zoomen en dicht bij.
Daar is het forum niet voor bedoelt. Als iedereen antwoord gaat emailen, dan hebben andere mensen er niks aan.Is er iemand die mij kan helpen?
Graag zou ik dan een mailtje ontvangen, ik kijk namelijk niet zo heel vaak op dit forum.
[ Voor 33% gewijzigd door Justawitte op 05-01-2006 21:50 ]