Alle foto's in Photoshop als afzonderlijke Layer en dan allemaal op 2% Opacity?Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 21:24:
zo ik ben bezig met een iets dat ik altijd al wilde: het opnemen van de sterrengang. ik neem om de minuut een foto en dat voor 50 minuten (50x dus). hij staat natuurlijk op een statief zodat alles goed gaat. het enige dat ik nog niet weet is hoe ik die 50 fotoos overelkaar kan leggen. de sterren staan elke minuut een heel klein stukje anders en als je die voor 50 minuten weergeeft krijg je echte lijnen op de foto: geniaal zou ik zeggen. kan iemand mij vertellen hoe is al die fotoos overelkaar kan leggen?
Verwijderd
ik zal het eens gaan proberen allemaal.. voor het filmpje heb ik te weinig fotoos.. batterijen waren op
haha. gister lukt het via paint shop niet. morgen heb ik meer tijd om het eens rustig te proberen. als er nog tips zijn: zeer welkom!
Verwijderd
Xgeo.
De BKT focus functie is vergelijkbaar met de bkt-belichting functie.
Het maken van meerder opnames (3?bij de canon)) .1 met de gemeten belichting 1 met een stop onder- en 1 met een stop overbelichting. Bij bkt focus stel je (handmatig) de camera in op bijvoorbeeld 10 centimeter en de camera maakt vervolgens 3 opnames op 9.10 en 11 centimeter. Iets voor en iets na de ingestelde afstand dus.
groeten,
@rjan
De BKT focus functie is vergelijkbaar met de bkt-belichting functie.
Het maken van meerder opnames (3?bij de canon)) .1 met de gemeten belichting 1 met een stop onder- en 1 met een stop overbelichting. Bij bkt focus stel je (handmatig) de camera in op bijvoorbeeld 10 centimeter en de camera maakt vervolgens 3 opnames op 9.10 en 11 centimeter. Iets voor en iets na de ingestelde afstand dus.
groeten,
@rjan
Verwijderd
ik kom er toch niet uit. het gepruts met die lagen nog 0,0 succes. is adobe fijner? je moet fotoos toch gewoon overelkaar kunnen leggen?
Ik ben nu pas een beetje met de andere functies aan het experimenteren, zoals de M, P, AV & TV mode. Wat mij opvalt is dat hij vaak in de AV & TV modus (belichting 5" of 6") vaak niet scherpstelt. Dat zou hij automatisch moeten doen, maar als ik zoals vanavond de maan fotografeer van een afstand dan stelt ie niet scherp. Hebben meer mensen daar last van?
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Waar ik last van heb is dat de auto focus vaak niet goed werkt. Zeker met macro foto's gaat het vrijwel altijd niet goed. Wat mij opvalt is dat als ik een onderwerp in vizier heb het beeld goed scherp is en op het moment dat ik de sluiter half indruk om de camera goed scherp te krijgen zie ik dat het beeld uit focus geraakt en krijg een oranje rechthoek te zien (dus niet scherp). Zodra ik 'm weer loslaat zorgt de AF dat het weer scherp is. Dat is toch vreemd ?
Zijn er berichten bekend van deze camera dat er wel eens exemplaren tussen zitten waarbij de AF niet goed werkt ? Met maximale groothoek op 'normale' afstand krijg ik wel goede scherpe foto's.
Zijn er berichten bekend van deze camera dat er wel eens exemplaren tussen zitten waarbij de AF niet goed werkt ? Met maximale groothoek op 'normale' afstand krijg ik wel goede scherpe foto's.
Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j
De camera heeft ook manual focus, maar ik heb nooit geprobeerd of dat echt werkt.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Verwijderd
Maarten,
Als je zonder meer foto's op elkaar legt dan zie je alleen de bovenste.(tenzij ze transparant -gemaakt- zijn)
Als je iets van de foto eronder wilt zien zul je eerst van de bovenste foto weg iets moeten halen wat je niet wilt zien in de laag eronder.
Voorbeeld: Je hebt een zwarte lucht en je wilt een maan op de onderliggende foto (laag)hebben moet je eerst de zwarte lucht "wegknippen" zodat de maan overblijft. Daarna kun je hem op een andere foto leggen.
suc6
@rjan
Als je zonder meer foto's op elkaar legt dan zie je alleen de bovenste.(tenzij ze transparant -gemaakt- zijn)
Als je iets van de foto eronder wilt zien zul je eerst van de bovenste foto weg iets moeten halen wat je niet wilt zien in de laag eronder.
Voorbeeld: Je hebt een zwarte lucht en je wilt een maan op de onderliggende foto (laag)hebben moet je eerst de zwarte lucht "wegknippen" zodat de maan overblijft. Daarna kun je hem op een andere foto leggen.
suc6
@rjan
Verwijderd
dan is het voor mij dus niet te doen... ik heb 40-50 fotoos waar de sterren steeds 1mm anders staan....
Verwijderd
Ja... thats it.
Je hebt dus gekozen om ze transparant te maken, begrijp ik. Is met 50 fotos inderdaad geen doen om de lucht weg te halen.
@rjan
Je hebt dus gekozen om ze transparant te maken, begrijp ik. Is met 50 fotos inderdaad geen doen om de lucht weg te halen.
@rjan
Mooie foto, leuk om te zien!Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 10:26:
het is gelukt! layers lichter maken en dan komen ze tevoorschijn
en hier is het resultaat van 40 minuten fotograferen met een interval van 1 minuut
[afbeelding]
Bij mij stelt hij gewoon prima scherp op Av en Tv, als de omstandigheden tenminste gewoon normaal zijn (zie deze voorbeelden van het gemak waarmee de S2 in de Av stand scherpstelt)... Iets zegt me dat een voorwerp op meer dan 384.000 km afstand 's avonds (met een sluitertijd van 6 seconden) een minder gewone omstandigheid is. Overigens: handmatig scherpstellen zou dan toch gewoon "afstand oneindig" betekenen?rimave schreef op zondag 18 september 2005 @ 20:39:
[...]
Wat mij opvalt is dat hij vaak in de AV & TV modus (belichting 5" of 6") vaak niet scherpstelt. Dat zou hij automatisch moeten doen, maar als ik zoals vanavond de maan fotografeer van een afstand dan stelt ie niet scherp. Hebben meer mensen daar last van?
Het is al aardig vaak opgemerkt dat de gewone macro-stand niet veel toevoegt aan de normale stand behalve dan een mislukte focus. Wil je met de S2 "macro's" gaan schieten gebruik dan de supermacro (van heel dichtbij) of de superzoom (vanaf 30 cm?).Xymox schreef op zondag 18 september 2005 @ 21:00:
Waar ik last van heb is dat de auto focus vaak niet goed werkt. Zeker met macro foto's gaat het vrijwel altijd niet goed. Wat mij opvalt is dat als ik een onderwerp in vizier heb het beeld goed scherp is en op het moment dat ik de sluiter half indruk om de camera goed scherp te krijgen zie ik dat het beeld uit focus geraakt en krijg een oranje rechthoek te zien (dus niet scherp). Zodra ik 'm weer loslaat zorgt de AF dat het weer scherp is. Dat is toch vreemd ?
Mijn mening is zo onderhand bekend... zie ook mijn voorbeelden van de supermacro van de S2 vergeleken met de "gewone macro" mijn oude Nikon Coolpix 880... De hele supermacrostand van de S2 is gewoon niet zo "super" (in tegenstelling tot wat de aanduiding "supermacro" doet vermoeden).
Maar een matige "supermacro" en een vrijwel onbruikbare gewone macro zijn niet hetzelfde als een slechte autofocus...
[ Voor 94% gewijzigd door The_Sukkel op 19-09-2005 22:14 ]
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450
Verwijderd
ik snap het toch niet hoor dat iedereen zo last heeft van de supermakro. oke de gewone makro voegt weinig toe, maar de supermarko vind ik echt geweldig.
... enkel als je dicht genoeg bij het te fotograferen object kan komen. Dan is het -object tussen vaste ondergrond en lens klemmen en CLICK-Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 07:33:
ik snap het toch niet hoor dat iedereen zo last heeft van de supermakro. oke de gewone makro voegt weinig toe, maar de supermarko vind ik echt geweldig.
als het object beweegt daarentegen... een Lada is ook fantastisch als je een fiets gewend bent, maar als je al een auto hebt...
https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410
door alle sterretjes op het idee gekomen om het ook maar eens te proberen.
probleem 1. die FU@K#!ng EVF, na ja, mikken op gevoel dan maar.
TV op 15, AV op 3,5 en hopen dat het goed gaat. daarna nog een beetje USM en tada...
foto is een bewerkte crop

de link is naar het origineel,
http://hanskwakkel.fotopic.net/p20480381.html
had niet verwacht dat je dat met een s2'tje voor elkaar kon krijgen. dat biedt dus perspectief..
en nog eentje om het af te leren, veel wind icm lange sluitertijd geeft een dreigend effect
probleem 1. die FU@K#!ng EVF, na ja, mikken op gevoel dan maar.
TV op 15, AV op 3,5 en hopen dat het goed gaat. daarna nog een beetje USM en tada...
foto is een bewerkte crop

de link is naar het origineel,
http://hanskwakkel.fotopic.net/p20480381.html
had niet verwacht dat je dat met een s2'tje voor elkaar kon krijgen. dat biedt dus perspectief..
en nog eentje om het af te leren, veel wind icm lange sluitertijd geeft een dreigend effect

[ Voor 18% gewijzigd door kwakke01 op 21-09-2005 10:00 ]
https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410
Verwijderd
Ik heb een vraag over het scherpstellen..... Laatst wilde ik een tijger in z'n hok fotograferen. Ik kreeg hem met geen mogelijkheid scherp gesteld omdat de camera steeds focuste op het hekwerk. Hoe kan ik dit oplossen? Ik zag ergens voorbeeld foto's van The sukkel staan ( dat chineese beeld met die gouden bal) in feite is dit hetzelfde.
Alvast bedankt voor de reactie.
Groet,
Chris
Groet,
Chris
Verwijderd
De manual focus komt zo nu en dan heel goed van pas, maar het enige nadeel is dat de resolutie van het LCD-scherm en de viewfinder niet echt hoog genoeg is om echt goed te kunnen scherpstellen. In het begin vond ik het wel even wennen, maar ik vind het nu toch wel vrij relaxt werken. Zeker omdat de S2 soms de neiging heeft om niet op oneindig scherp te stellen als ik een landschap of lucht of zo fotografeer... Iemand anders die hier ook wel eens last van heeft?rimave schreef op zondag 18 september 2005 @ 22:01:
De camera heeft ook manual focus, maar ik heb nooit geprobeerd of dat echt werkt.
JAAA...Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 13:27:
[...]
De manual focus komt zo nu en dan heel goed van pas, maar het enige nadeel is dat de resolutie van het LCD-scherm en de viewfinder niet echt hoog genoeg is om echt goed te kunnen scherpstellen. In het begin vond ik het wel even wennen, maar ik vind het nu toch wel vrij relaxt werken. Zeker omdat de S2 soms de neiging heeft om niet op oneindig scherp te stellen als ik een landschap of lucht of zo fotografeer... Iemand anders die hier ook wel eens last van heeft?
tot nu toe eigenlijk nog geen enkele landschapsfoto echt scherp gekregen..
dus ik blijf proberen met settings. probeer nu wat meer op de AV-stand te letten (tussen de 4.5 en 5.6 zou de lens het scherpst moeten zijn), en daarnaast sluitertijden wat omhoog zetten ( dan maar iets onderbelicht), maar tot nu toe zonder succes.
Tip: zoom eerst in op de tijger, focus, zoom daarna weer uit... de camera trekt zich (als het goed is) helemaal niets meer aan van het hek (laat je het me even weten of het heeft gewerkt?).Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 10:44:
Ik heb een vraag over het scherpstellen..... Laatst wilde ik een tijger in z'n hok fotograferen. Ik kreeg hem met geen mogelijkheid scherp gesteld omdat de camera steeds focuste op het hekwerk. Hoe kan ik dit oplossen? Ik zag ergens voorbeeld foto's van The sukkel staan ( dat chineese beeld met die gouden bal) in feite is dit hetzelfde.
Groet,
Chris
[ Voor 5% gewijzigd door The_Sukkel op 21-09-2005 19:33 ]
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450
Verwijderd
Dit is een landschapsfoto die ik gemaakt heb op Terschelling. De afstand naar de bomen op de achtergrond is 2,5 a 3 km.kwakke01 schreef op woensdag 21 september 2005 @ 14:03:
[...]
JAAA...
dus ik blijf proberen met settings. probeer nu wat meer op de AV-stand te letten (tussen de 4.5 en 5.6 zou de lens het scherpst moeten zijn), en daarnaast sluitertijden wat omhoog zetten ( dan maar iets onderbelicht), maar tot nu toe zonder succes.

1/6 sec (zonder goed statief)
F 3.5, ISO 50
432 mm zoom
MF op oneindig
Ongeacht de lange sluitertijd en de afstand naar de bomen kan je afzonderlijke stammen en takken van de bomen nog zien, dus scherpe foto's zijn wel mogelijk...
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2005 21:45 . Reden: link werkte niet... ]
Die foto van terschelling van xgeo is denk ik nou net een voorbeeld van wat kwakke01 bedoelt (niet scherp dus).kwakke01 schreef op woensdag 21 september 2005 @ 14:03:
[...]
JAAA...
Ik heb hier nog twee voorbeelden van foto's in de duinen. Ik gebruik de zoom en de camera stelt scherp op het allereerste referentiepunt wat in beeld komt (bij de eerste foto, is dat een voetpad en bij de tweede foto zijn dat de grassprietjes vooraan de foto). Alles wat daar achter ligt, is vervolgens onscherp. Bij zo'n foto is de automatische scherpstelling behoorlijk in paniek. Hoe voorkom je dit ? Of hoe los je dit op ? Wie weet het ?
[ Voor 5% gewijzigd door PeterVL57 op 22-09-2005 09:54 ]
alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95
Sorry, maar deze foto is gewoon onscherp. Dit komt hoogstwaarschijnlijk gewoon door de sluitertijd. Maar dit is dus geen foto om aan te tonen dan de S2 scherpe foto's kan maken.Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 21:37:
[...]
Ongeacht de lange sluitertijd en de afstand naar de bomen kan je afzonderlijke stammen en takken van de bomen nog zien, dus scherpe foto's zijn wel mogelijk...
Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl
[quote]PeterVL57 schreef op donderdag 22 september 2005 @ 09:51:
[...]
Die foto van terschelling van xgeo is denk ik nou net een voorbeeld van wat kwakke01 bedoelt (niet scherp dus).
....
precies. en het ergste is dat het op het scherm meestal nog goed lijkt ook
mss dat handmatig scherpstellen dan idd een oplossing is. ga het iig proberen, want de foto's zoals in de vorige posts heb ik al genoeg
[...]
Die foto van terschelling van xgeo is denk ik nou net een voorbeeld van wat kwakke01 bedoelt (niet scherp dus).
....
precies. en het ergste is dat het op het scherm meestal nog goed lijkt ook

mss dat handmatig scherpstellen dan idd een oplossing is. ga het iig proberen, want de foto's zoals in de vorige posts heb ik al genoeg

Verwijderd
Ik heb deze camera nu al een paar maanden, een functie die ik alleen nog niet snap is de interval, weet iemand hoe deze werkt? bij mij valt dan altijd de camera gewoon uit, met de lens nog open.
Misschien een beetje domme vraag:kwakke01 schreef op woensdag 21 september 2005 @ 14:03:
[...]
JAAA...
Heb je al de landschap-scene-mode geprobeerd?
Ik merk namelijk bij mezelf dat ik de scene-modes amper gebruik omdat het zo makkelijk is om op de S2 zelf met de instellingen te spelen...soms blijkt echter dat de scene mode veel betere foto's oplevert dan wanneer ik zelf van alles probeer in te stellen...
Hoe scherp vonden jullie deze?
Misschien dat dit niet helemaal een goed voorbeeld is, omdat alle objecten op grote afstand zitten en er zodoende geen "verwarring" van focusafstand voor de autofocus kan zijn. Ik heb zelf geen landschapscene-mode voorbeelden...The_Sukkel schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 22:00:
[...]
1) Overzichtsfoto Rotterdam centrum op 1x zoom
Settings: 1/60s, F/3.5, Auto-mode, ISO Auto
Startfoto voor de zoekplaatjes in foto 3 - 6![]()
[afbeelding]
(klik op foto voor origineel)
2) De Zwaan (Erasmusbrug) op 12x zoom
Settings: 1/60s, F/4, P-mode, ISO 50
[afbeelding]
(klik op foto voor origineel)
[...]
Hebben jullie verder de AF op single of continuous staan?
[ Voor 37% gewijzigd door The_Sukkel op 23-09-2005 03:53 ]
@ The_Sukkel
Zouden de fotokes nog beter zijn moesten ze niet achter glas genomen zijn
)
Zouden de fotokes nog beter zijn moesten ze niet achter glas genomen zijn
Klopt... is achter zonwerend glas geschoten (vandaar een beetje weerspiegeling en de iets langere sluitertijden).
Ik zou in de buitenlucht betere foto's verwachten.
Ik zou in de buitenlucht betere foto's verwachten.
Verwijderd
Wie heeft er ervaring met de close uplens 500d.
Wil hem aanschaffen, maar ik twijfel nog.
Groet
Arno
Groet
Arno
Verwijderd
ik zou een lensmate kopen en dan een close-up lens van bv HAMA of B&W. Dan ben je goedkoper uit.Verwijderd schreef op zondag 25 september 2005 @ 16:03:
Groet
Arno
je opent nogal wat topics voor deze lens.Verwijderd schreef op zondag 25 september 2005 @ 16:03:
Groet
Arno
welk merk gaat het over, voor welke cam is ie specifiek bedoeld... meer info please
Ben juist wa weest gaan surfen en heb wat info gevonden over
die lens 500d (58mm)
Die is voor de S2 en bied alle mogelijkheid om interesante en
experementele macro-fotografie
die lens 500d (58mm)
Die is voor de S2 en bied alle mogelijkheid om interesante en
experementele macro-fotografie
ehhh... scenery mode???The_Sukkel schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 03:03:
[...]
Misschien een beetje domme vraag:
Heb je al de landschap-scene-mode geprobeerd?
...
Hebben jullie verder de AF op single of continuous staan?
nee, niet aan gedacht maar is het proberen waard.
ik heb de AF op continuous staan; heb nog nergens een review gevonden die het specifieke (kwalitatieve) verschil eruitlicht.
Nou, zo zwart-wit (beter/slechter) is het ook niet. Het hangt een beetje van de omstandigheden af. Dit is een citaat uit het review van imaging-recource.com :kwakke01 schreef op maandag 26 september 2005 @ 08:48:
[...]
ehhh... scenery mode???
nee, niet aan gedacht maar is het proberen waard.
ik heb de AF op continuous staan; heb nog nergens een review gevonden die het specifieke (kwalitatieve) verschil eruitlicht.
"If you shoot in Continuous mode with the Canon S2 IS, you'll be able to see the image start to float as soon as you tease the shutter button. It's the best way to shoot in low light, because it tells you how well you're holding the camera. You'll soon work with the camera better when you learn to wait for the image to stabilize. As I mentioned earlier, getting used to such a system is both good and bad, so you do have to carefully review your results. Switch to Playback mode and use the zoom lever to check for motion blur if you already know you're pushing it. If you're getting blur, you might need to raise the ISO, brace the camera against something, or flip up the flash. The IS system is excellent, and will help you get great shots you'd have never gotten otherwise, but you'll be even happier if you check how well it's doing. (Also note that the S2 IS has several different IS modes. Faced with a really challenging situation, you'll probably find that the "Shoot Only" IS mode will be more successful at compensating for extreme shake.)
alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95
Ik ben vorige week met school naar Barcelona geweest en heb daar natuurlijk de nodige foto's gemaakt. In totaal waren het ongeveer 160 foto's maar ik heb er 14 uitgekozen om hier te laten zien.
Alle foto's zijn, voor zover ik me herinner, geschoten op de P-Stand, kleureffect op Vivid (Levendig). De foto's van de fontein zijn uit de losse hand gemaakt, op de Auto-Stand.
Klikbaar naar 1600*1200
1. Een stukje detail van de Sagrada Familia

2. Een van de torens van de Sagrada Familia

3. Close-up van Columbus, 12x zoom

4. Parc Guell

5. Mozaïek, een stukje van de langste bank van Europa

6. Zicht op de zee vanuit Parc Guell

7. Mooi Mozaïek

8. Fontana Magica

9.

10.

11. Casa Mila

12.

13.

14. Camp Nou

15.
Alle foto's zijn, voor zover ik me herinner, geschoten op de P-Stand, kleureffect op Vivid (Levendig). De foto's van de fontein zijn uit de losse hand gemaakt, op de Auto-Stand.
Klikbaar naar 1600*1200
1. Een stukje detail van de Sagrada Familia

2. Een van de torens van de Sagrada Familia

3. Close-up van Columbus, 12x zoom

4. Parc Guell

5. Mozaïek, een stukje van de langste bank van Europa

6. Zicht op de zee vanuit Parc Guell

7. Mooi Mozaïek

8. Fontana Magica

9.

10.

11. Casa Mila

12.

13.

14. Camp Nou

15.

Levi (Utrecht)
Jazeker,Verwijderd schreef op maandag 26 september 2005 @ 17:34:
Misschien een dom vraagje, maar kan deze camera panoramische foto's maken ?
Er zit een Panorama functie op de camera, je maakt dan een aantal foto's die door het bijgeleverde programma van Canon worden samengevoegd tot 1 panoramafoto. Je kunt ook verticale panoramafoto's maken, en vierkanten van 4 foto's.
Levi (Utrecht)
Zie demo stitchfunctie (bericht 1-8-2005) en http://www.mijnalbum.nl/Album=86R4QPAGVerwijderd schreef op maandag 26 september 2005 @ 17:34:
Misschien een dom vraagje, maar kan deze camera panoramische foto's maken ?
[ Voor 6% gewijzigd door PeterVL57 op 27-09-2005 14:36 ]
Ik heb sinds half juli de S2 IS en ben er zeer tevreden over.
Nu heb ik van een aantal gebruikers foto's, gemaakt met een polarisatie filter gezien
Echt schitterende resultaten kun je er mee boeken, en ik denk er aan om ook zoiets te kopen, ik vraag me alleen af wat je er voor nodig hebt.
Ik heb iets gelezen over een lens adapter en dan dus het filter, maar wat kost dit ongeveer, want volgens mij was de lensadapter van canon aardig prijzig. ik heb al wel polarisatiefilters van hama gezien die niet echt duur waren, maar is dat dan ook wat, of kun je beter investeren in een duurdere lens
Ik heb hier op het forum wel gezocht, maar lensadapters en filters zijn totaal nieuw voor mij, hopelijk is er iemand met de s2 die even kan toelichten hoe en wat
Nu heb ik van een aantal gebruikers foto's, gemaakt met een polarisatie filter gezien
Echt schitterende resultaten kun je er mee boeken, en ik denk er aan om ook zoiets te kopen, ik vraag me alleen af wat je er voor nodig hebt.
Ik heb iets gelezen over een lens adapter en dan dus het filter, maar wat kost dit ongeveer, want volgens mij was de lensadapter van canon aardig prijzig. ik heb al wel polarisatiefilters van hama gezien die niet echt duur waren, maar is dat dan ook wat, of kun je beter investeren in een duurdere lens
Ik heb hier op het forum wel gezocht, maar lensadapters en filters zijn totaal nieuw voor mij, hopelijk is er iemand met de s2 die even kan toelichten hoe en wat
Thanx for the quote perterVL57, alleen gaat dit volgens mij om de IS ipv de autofocus. Dat je de IS op Shoot only moet zetten, is al vaak belicht, maar de autofocus... Het lijkt me dat dat niet zoveel uitmaakt, en de autofocus alleen activeren weanneer je daadwerkelijk een foto maakt? dat zou volgens mij in de praktijk neerkomen op het continue je vinger op de shutterrelease hebben, en standaard half-ingedrukt houden. Ook niet zo practisch denk ik, maar als het betere resultaten oplevert...PeterVL57 schreef op maandag 26 september 2005 @ 14:44:
[...]
Nou, zo zwart-wit (beter/slechter) is het ook niet. Het hangt een beetje van de omstandigheden af. Dit is een citaat uit het review van imaging-recource.com :
Wie heeft hier ervaring mee?
@markman 85:
een lens adapter kost idd rond de €30, en daar komt dan voor een filter nog eens rond de €30 bij (bij mijn fotozaak iig) ben je dus in totaal € 60 kwijt voor een filtertje...
echter, je kan ook een filter rechtstreeks op de lens plaatsen, en zo de kosten voor een converter uitsparen. nadeel is dan dat als je toch een conversion lens gaat kopen, je je filter dat rechtstreeks op de cam zat, eraf moet halen om de adapter te kunnen monteren.
voordeel is dat als je de adapter eenmaal hebt, je ook andere assessoires kan kopen (macrolens, teleconverter, andere filters) 't is maar wat je ermee wilt en hoever je wilt gaan.
-edit-
@Levi Leuke foto's, vooral die van de fontijn vind ik erg goed gelukt, en foto 12.
[ Voor 35% gewijzigd door kwakke01 op 28-09-2005 09:17 ]
Je hebt gelijk. Voor de resultaten maakt dit ook niet uit. Op blz 112 van de handleiding staat e.e.a. kort toegelicht. De reden om de stand op single te zetten, is besparing op je batterijgebruik. Dat is niet zo praktisch, zoals je zelf al constateert. In "continuous-stand" is je camera waarschijnlijk sneller gefocussed om een plaatje te schieten, maar het verbruikt wel iets meer stroom.kwakke01 schreef op woensdag 28 september 2005 @ 08:38:
[...]
Thanx for the quote peterVL57, alleen gaat dit volgens mij om de IS ipv de autofocus. Dat je de IS op Shoot only moet zetten, is al vaak belicht, maar de autofocus... Het lijkt me dat dat niet zoveel uitmaakt, en de autofocus alleen activeren weanneer je daadwerkelijk een foto maakt? dat zou volgens mij in de praktijk neerkomen op het continue je vinger op de shutterrelease hebben, en standaard half-ingedrukt houden. Ook niet zo practisch denk ik, maar als het betere resultaten oplevert...
Wie heeft hier ervaring mee?
Tja verder heb ik geen plannen met de camera, alle functies en de zoom zijn ruim voldoende voor mij.kwakke01 schreef op woensdag 28 september 2005 @ 08:38:
[...]
@markman 85:
een lens adapter kost idd rond de €30, en daar komt dan voor een filter nog eens rond de €30 bij (bij mijn fotozaak iig) ben je dus in totaal € 60 kwijt voor een filtertje...
echter, je kan ook een filter rechtstreeks op de lens plaatsen, en zo de kosten voor een converter uitsparen. nadeel is dan dat als je toch een conversion lens gaat kopen, je je filter dat rechtstreeks op de cam zat, eraf moet halen om de adapter te kunnen monteren.
voordeel is dat als je de adapter eenmaal hebt, je ook andere assessoires kan kopen (macrolens, teleconverter, andere filters) 't is maar wat je ermee wilt en hoever je wilt gaan.
Dus dan zou ik zo'n filter rechtstreeks erop kunnen schroeven, ik begrijp dat je dan dat kleine schroefdraadje aan de binnenkant van die zwarte omlijsting(tja weet nie hiet het heet) moet hebben, maar welke maat is dat dan, ik dacht dat het rond de 5 centimeter lag, krijg je dan zo'n 52 mm filter?
ik heb op internet gezocht naar de maten, maar heb eigenlijk niets kunnen vinden daarover. iemand een idee van de binnenmaat van de lens?
Ehh, nee, het filter moest geloof ik 38,5 35,5 mm zijn. het staat ergens in het eerste deel van het S2 topic. (ben te lui/andere dingen te doen om het even op te zoeken)Markman85 schreef op woensdag 28 september 2005 @ 12:21:
[...]
Tja verder heb ik geen plannen met de camera, alle functies en de zoom zijn ruim voldoende voor mij.
Dus dan zou ik zo'n filter rechtstreeks erop kunnen schroeven, ik begrijp dat je dan dat kleine schroefdraadje aan de binnenkant van die zwarte omlijsting(tja weet nie hiet het heet) moet hebben, maar welke maat is dat dan, ik dacht dat het rond de 5 centimeter lag, krijg je dan zo'n 52 mm filter?
ik heb op internet gezocht naar de maten, maar heb eigenlijk niets kunnen vinden daarover. iemand een idee van de binnenmaat van de lens?
-edit- druk, druk, druk.....
hier is de link
http://gathering.tweakers...message/23820877#23820877
[ Voor 12% gewijzigd door kwakke01 op 28-09-2005 14:09 ]
ah super mankwakke01 schreef op woensdag 28 september 2005 @ 12:47:
[...]
Ehh, nee, het filter moest geloof ik 38,5 35,5 mm zijn. het staat ergens in het eerste deel van het S2 topic. (ben te lui/andere dingen te doen om het even op te zoeken)
-edit- druk, druk, druk.....
hier is de link
http://gathering.tweakers...message/23820877#23820877
bedankt
ik ga gelijk ff kijken of ik er 1 kan vinden
Ik blijk mijn AF op "single" gezet te hebben... Als ik op de shutter druk dan wordt het vierkantje groen (bliep bliep...focus) en dan doordrukken... Ik zal eens op continu zetten...ben benieuwd wat voor effect dat heeft op de snelheid en accuratesse van het focussen...PeterVL57 schreef op woensdag 28 september 2005 @ 09:09:
[...]
Je hebt gelijk. Voor de resultaten maakt dit ook niet uit. Op blz 112 van de handleiding staat e.e.a. kort toegelicht. De reden om de stand op single te zetten, is besparing op je batterijgebruik. Dat is niet zo praktisch, zoals je zelf al constateert. In "continuous-stand" is je camera waarschijnlijk sneller gefocussed om een plaatje te schieten, maar het verbruikt wel iets meer stroom.
Batterijgebruik:
Ik gebruik 2300 en 2500 NiMH's van vapextech . Mede doordat ik niet vaak de flitser gebruik (en waarschijnlijk doordat ik de AF op single had staan) halen we daar met gemak 1000-2000 foto's mee...
[ Voor 17% gewijzigd door The_Sukkel op 28-09-2005 20:07 ]
zou goed kunnen, ik gebruik de 2300's van de HEMA. prima kwaliteit voor die prijs. met autofocus op continues haal ik denk ik rond de 500-600 foto's .gebruik weinig (bijna geen) flits, maar speel wel veel met het scherm om settings te wijzigen, foto's te bekijken en veel op de cam te deleten.The_Sukkel schreef op woensdag 28 september 2005 @ 20:05:
[...]
Ik blijk mijn AF op "single" gezet te hebben... Als ik op de shutter druk dan wordt het vierkantje groen (bliep bliep...focus) en dan doordrukken... Ik zal eens op continu zetten...ben benieuwd wat voor effect dat heeft op de snelheid en accuratesse van het focussen...
Batterijgebruik:
Ik gebruik 2300 en 2500 NiMH's van vapextech . Mede doordat ik niet vaak de flitser gebruik (en waarschijnlijk doordat ik de AF op single had staan) halen we daar met gemak 1000-2000 foto's mee...
ik zal het eens omdraaien en op AF=single gaan schieten.
[ Voor 6% gewijzigd door kwakke01 op 29-09-2005 08:36 ]
Gaat iedereen nou zitten wachten tot kwakke01 meer dan 1000 foto's heeft kunnen schieten op stand AF=single voordat we weer een bijdrage in deze topic krijgen ??kwakke01 schreef op donderdag 29 september 2005 @ 08:35:
[...]
zou goed kunnen, ik gebruik de 2300's van de HEMA. prima kwaliteit voor die prijs. met autofocus op continues haal ik denk ik rond de 500-600 foto's .gebruik weinig (bijna geen) flits, maar speel wel veel met het scherm om settings te wijzigen, foto's te bekijken en veel op de cam te deleten.
ik zal het eens omdraaien en op AF=single gaan schieten.
het antwoord is: ja!!
(ik heb van 't weekend even geoefend, duhh)
'k moet ze alleen nog even online zetten, en dan kunnen we vergelijken. Ik moet zelf eerlijk zeggen...
Nehhh, dat doe ik niet; eerst de reacties..
alvast een voorproefje met 'zoek de zilverreiger'

-edit-
hier dan de vergelijking voor de landschappen:

heb eff de exifs niet beschikbaar (voor zover de programmamodes that is), maar volgens mij was het:
1 op AV-stand 5.0, levendig en 1stop onderbelicht
2 op Scenery mode-landscape
3 op P-stand, levendig en 1 stop onderbelicht
Let's VOTE!!
(ik heb van 't weekend even geoefend, duhh)
'k moet ze alleen nog even online zetten, en dan kunnen we vergelijken. Ik moet zelf eerlijk zeggen...
Nehhh, dat doe ik niet; eerst de reacties..
alvast een voorproefje met 'zoek de zilverreiger'

-edit-
hier dan de vergelijking voor de landschappen:

heb eff de exifs niet beschikbaar (voor zover de programmamodes that is), maar volgens mij was het:
1 op AV-stand 5.0, levendig en 1stop onderbelicht
2 op Scenery mode-landscape
3 op P-stand, levendig en 1 stop onderbelicht
Let's VOTE!!
[ Voor 82% gewijzigd door kwakke01 op 04-10-2005 11:17 ]
And the winner is 
Ik vind de tweede foto het best omdat je hier bij die
verste bomen nog onderscheid kan maken tussen takken en bladeren
maar hij verliest precies wel een beetje van zijn kleur
Ik vind de tweede foto het best omdat je hier bij die
verste bomen nog onderscheid kan maken tussen takken en bladeren
maar hij verliest precies wel een beetje van zijn kleur
Ik vind die andere twee een beetje teveel kleur
of ligt het aan mijn pc?
of ligt het aan mijn pc?
.... als ik zeg dat het aan je pc ligt, is het dan goedMriya schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 13:06:
Ik vind die andere twee een beetje teveel kleur
of ligt het aan mijn pc?

ik vind ze op de standaard standen té flets, daarom maak ik bijna alles op 'levendig'. gevolg: de programma-standen gebruik ik eigenlijk niet meer. hoogstens als referentie voor de settings, die ik dan instel op de 'TV' "AV' of 'M' mode. Ik houd wel van wat kleur in m'n foto's, zeker als ik ze vergelijk met de standaard instellingen.
Verwijderd
Ik heb in juli een S2 gekocht om foto's te kunnen maken op mijn reis door zuidelijk afrika van de afgelopen maand. Het is mijn eerste camera en ben dan ook een beginnend fotograaf. Ik heb een selectie online gezet, misschien kunnen jullie even kijken en een oordeel geven. Ik heb af en toe flink lopen prutsen met allerlei instellingen, maar sommige foto's zijn ook gewoon op de auto stand genomen.
Zoals deze :

hier vind je de rest :
http://home.hccnet.nl/e.duinsbergen/afrika2005/
Al met al ben ik zeer tevreden met het resultaat, de mankementen aan de foto's zullen waarschijnlijk vooral liggen aan het feit dat ik een onervaren fotograaf ben en het toestel op mijn reis heb moeten
leren kennen.
Zoals deze :

hier vind je de rest :
Al met al ben ik zeer tevreden met het resultaat, de mankementen aan de foto's zullen waarschijnlijk vooral liggen aan het feit dat ik een onervaren fotograaf ben en het toestel op mijn reis heb moeten
leren kennen.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2005 15:47 ]
Ik zou idd ook tevreden zijn hoor! Zien er erg netjes uit, en dat voor een compactjeVerwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 15:46:
Ik heb in juli een S2 gekocht om foto's te kunnen maken op mijn reis door zuidelijk afrika van de afgelopen maand. Het is mijn eerste camera en ben dan ook een beginnend fotograaf. Ik heb een selectie online gezet, misschien kunnen jullie even kijken en een oordeel geven. Ik heb af en toe flink lopen prutsen met allerlei instellingen, maar sommige foto's zijn ook gewoon op de auto stand genomen.
Zoals deze :
[afbeelding]
hier vind je de rest :
leren kennen.
Ik zit erover te denken deze camera aan te schaffen. Ik weet alleen nog niet waar. Ik ben vandaag bij Foto Jans (in Tilburg) geweest, waar deze camera € 549,- kost. Dat scheelt nogal wat vergeleken met de prijzen uit de Pricewatch.
Het voordeel is wel dat ik hier extra verzekeringen kan afsluiten tegen beschadiging en diefstal.
Weet iemand bij welke van de Internet-shops dat ook kan? Het liefst in de buurt van Tilburg of Utrecht. Dit omdat ik de camera vrij snel wil hebben (ik vertrek dinsdag naar Brazilie voor 2,5 week) en het laten opsturen meestal langer duurt.
En heeft de MediaMarkt deze camera ook? En bieden zij ook een dergelijke verzekering aan?
Het voordeel is wel dat ik hier extra verzekeringen kan afsluiten tegen beschadiging en diefstal.
Weet iemand bij welke van de Internet-shops dat ook kan? Het liefst in de buurt van Tilburg of Utrecht. Dit omdat ik de camera vrij snel wil hebben (ik vertrek dinsdag naar Brazilie voor 2,5 week) en het laten opsturen meestal langer duurt.
En heeft de MediaMarkt deze camera ook? En bieden zij ook een dergelijke verzekering aan?
[ Voor 12% gewijzigd door maikel op 06-10-2005 00:29 ]
Ik weet wel dat hij bij Mediamarkt (Heerlen in ieder geval) 535 euro kost, dus de prijs scheelt niet veel met die van de Fotograaf.maikel schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 00:29:
Ik zit erover te denken deze camera aan te schaffen. Ik weet alleen nog niet waar. Ik ben vandaag bij Foto Jans (in Tilburg) geweest, waar deze camera € 549,- kost. Dat scheelt nogal wat vergeleken met de prijzen uit de Pricewatch.
Levi (Utrecht)
Hmm, dat is nog best veel zeg.Levi schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 17:02:
[...]
Ik weet wel dat hij bij Mediamarkt (Heerlen in ieder geval) 535 euro kost, dus de prijs scheelt niet veel met die van de Fotograaf.
Ik had vandaag de MediaMarkt ook al gemaild, maar die geven geen prijzen. Wel beweerde de betreffende dame dat MediaMarkt een altijd-laagste-prijs-garantie geeft.
Dus dan zouden ze 'm voor minder moeten verkopen.
Vaak zijn online-winkels uitgesloten van die "laagste-prijs-garantie".
Ovegens verkoopt Dixons de S2 [NL versie] voor 529,-
Uit een heldere opzet met begrijpelijke algoritmes volgt logischerwijs een correct programma. Testen daarentegen kan enkel gebruikt worden om fouten aan te tonen.
Bedankt, heb het toegevoegd aan de startpost.Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 14:00:
Nieuwe review beschikbaar:
http://www.digitalcamerai...igital-Camera-Review-.htm
Mooie uitgebreide review die echt een mening geeft (waar je het al dan niet mee eens hoeft te zijn), i.p.v. alleen het oplepelen van features.
Tenzij die onlinewinkel ook een afhaal-mogelijkheid heeft en dichtbij zit. Scheelde mij op een printer zo €20.....Munters schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 11:44:
Vaak zijn online-winkels uitgesloten van die "laagste-prijs-garantie".
Verwijderd
[/quote]Ik hoop namelijk dat de S2 bij een sluitertijd van bijvoorbeeld 1/3200 wél heel erg scherpe druppels weet te vangen. Wie kan er voor zo'n plaatje zorgen? (overigens was de hele focus bij de duif-foto niet helemaal 100%, maar dat bedoel ik niet met scherpe druppels)[/quote]
We zijn net terug van vakantie.
Hebben 2 dagen regen en onweer gehad.
In mijn album staat 1 foto met regen en 2 met waterdruppels in het zwembad
Volgens mij kunnen ze nog wel scherper.
Check it out: http://www.mijnalbum.nl/Album=H3YUGZF7
We zijn net terug van vakantie.
Hebben 2 dagen regen en onweer gehad.
In mijn album staat 1 foto met regen en 2 met waterdruppels in het zwembad
Volgens mij kunnen ze nog wel scherper.
Check it out: http://www.mijnalbum.nl/Album=H3YUGZF7
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2005 15:14 ]
Verwijderd
Ik moet volgende week foto's nemen van kinderen die een toneelstuk spelen... Ik ben 'nog'
geen 'krak' in het fotograferen, maar zou dit wel graag zo perfect mogelijk doen...
Heeft iemand tips hiervoor? Ik wou zonder statief trekken (tenzij er teveel nadelen zijn...)
Wat kan ik 'bereiken' als ik trek zonder flits of is het aangeraden om met flits te trekken (& die zelf in te stellen)...
De omstandigheden zijn dus: fotograferen vanuit een donkere zaal naar een stage met theaterspots... Ik kan wel tot vlakbij het podium komen...
Alvast bedankt voor de reacties!
Heeft iemand tips hiervoor? Ik wou zonder statief trekken (tenzij er teveel nadelen zijn...)
Wat kan ik 'bereiken' als ik trek zonder flits of is het aangeraden om met flits te trekken (& die zelf in te stellen)...
De omstandigheden zijn dus: fotograferen vanuit een donkere zaal naar een stage met theaterspots... Ik kan wel tot vlakbij het podium komen...
Verwijderd
Op dit forum is wel eens een opmerking geplaatst over de mogelijkheid om rechtstreeks van de S2 naar een imagetank te kunnen copieren. Dus geen gehannes met geheugenkaartjes.
Nu is dit normaalgesproken niet mogelijk, maar ik heb een apparaatje ontdekt dat dit toch mogelijk maakt.
Kijk maar eens hier
Het betreft de "Promedion 2copy2"
Daarmee kun je data versturen tussen 2 USB apparaten zonder tussenkomst van een PC.
Nu is dit normaalgesproken niet mogelijk, maar ik heb een apparaatje ontdekt dat dit toch mogelijk maakt.
Kijk maar eens hier
Het betreft de "Promedion 2copy2"
Daarmee kun je data versturen tussen 2 USB apparaten zonder tussenkomst van een PC.
Verwijderd
Ik zou niet te veel gaan inzoomen want dan raad ik je een statief aan dus kruip maar zo dicht mogelijk naar het podium.Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 11:36:
Ik moet volgende week foto's nemen van kinderen die een toneelstuk spelen... Ik ben 'nog'geen 'krak' in het fotograferen, maar zou dit wel graag zo perfect mogelijk doen...
Wel met flits gaan werken en dan kun je hem idd zelf gaan instellen voor wat betreft de sluitertijden en diafragma ed.
Ben zelf ook nog geen expert maar aldoende leert men.
Probeer anders eerst thuis wat instellingen uit in het donker.
- voor indoorfoto's heb ik nu de volgende instelling gevonden die erg aardig werkt:
Tv=modus, sluitertijd op 1/8, flits op slow sync en 2e gordijn
Levert best wel aardig belichte en (redelijk) scherpe indoorfoto's op...
In ieder geval veel beter dan de auto-stand met flits.
Met dank aan: Tip van The_Sukkel in deel 1 van deze topic
Succes ermee
Verwijderd
Ik ga mij daar straks eens mee amuseren!Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 14:32:
[...]
Ik zou niet te veel gaan inzoomen want dan raad ik je een statief aan dus kruip maar zo dicht mogelijk naar het podium.
Wel met flits gaan werken en dan kun je hem idd zelf gaan instellen voor wat betreft de sluitertijden en diafragma ed.
Ben zelf ook nog geen expert maar aldoende leert men.
Probeer anders eerst thuis wat instellingen uit in het donker.
- voor indoorfoto's heb ik nu de volgende instelling gevonden die erg aardig werkt:
Tv=modus, sluitertijd op 1/8, flits op slow sync en 2e gordijn
Levert best wel aardig belichte en (redelijk) scherpe indoorfoto's op...
In ieder geval veel beter dan de auto-stand met flits.
Met dank aan: Tip van The_Sukkel in deel 1 van deze topic
Succes ermee
Verwijderd
Je kan voor veel geld een CA-PS700 external powersupply kopen voor de S2. Heeft iemand al ervaring met een universele powersupply en de S2? (Of weet iemand de polariteit van de poweringang? 7.4V zetten ze er wel netjes bij)
Aanvullende tip is om de ISO-waarde op 100 te zetten in plaats van 50.Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 07:41:
[...]
Ik ga mij daar straks eens mee amuseren!Bedankt voor de tips!
ISO 200 vind ik iets te veel ruis opleveren en ISO 400 is ronduit onbruikbaar.
Ik kwam er zelf iets te laat achter... maar ISO 100 i.p.v. ISO 50 scheelt dus de helft in sluitertijd.
M.a.w. als je op ISO 50 een sluitertijd hanteert van 1/8s, dan kan dat bij ISO 100 1/16s zijn...
Als je ISO 200 qua ruisniveau acceptabel vindt, dan kan je ook een sluitertijd van 1/32s hanteren.
Als er te veel beweging op het podium is, dan kan 1/8s denk ik wel eens te lang zijn, probeer dan gewoon de sluitertijd te verkorten tot 1/10s etc. Je kan ook de hoeveelheid "flitskracht" aanpassen in het snelmenu. Ik zou in ieder geval starten met een lage flitsoutput.
[ Voor 12% gewijzigd door The_Sukkel op 10-10-2005 22:21 ]
Verwijderd
Ik ben van plan een nieuwe camera aan te schaffen en de Canon Powershot S2 IS lijkt me wel wat. Wat ik me alleen nog afvraag is... heeft er iemand ervaring met het gebruik van deze camera bij concerten? Dit viel namelijk wat tegen met de camera die ik nu heb. Het licht op het podium werkt vaak tegen, plus dat je snel moet kunnen scherpstellen (alles beweegt) en het is vrij donker...
Als iemand toevallig concertfoto's (of andere foto's in het donker of zo) heeft... please post them! ik ben benieuwd wat deze camera er van maakt!
Als iemand toevallig concertfoto's (of andere foto's in het donker of zo) heeft... please post them! ik ben benieuwd wat deze camera er van maakt!
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2005 22:59 ]
Wordt tijd dat we binnenkort eenzelfde test gaan doen voor de S2?!?
(met dank aan T.T.) http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/24361656
ik ben nog altijd niet 100% tevreden met de foto's die uit de cam rollen (té hoge verwachtingen??)
op 400 mm en op 36 mm vindt ik ze erg soft; te soft om het ingezoomd nog mooi te vinden iig.
zal es kijken ok ik zo'n testje kan doen (heb alleen een ministatiefje dus 'k zal wel wat improviseren)
iemand anders al is zoiets gedaan??
(met dank aan T.T.) http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/24361656
ik ben nog altijd niet 100% tevreden met de foto's die uit de cam rollen (té hoge verwachtingen??)
op 400 mm en op 36 mm vindt ik ze erg soft; te soft om het ingezoomd nog mooi te vinden iig.
zal es kijken ok ik zo'n testje kan doen (heb alleen een ministatiefje dus 'k zal wel wat improviseren)
iemand anders al is zoiets gedaan??
Je moet ook niet ingezoomd naar foto's kijken. Bovendien zijn 400mm (bijna) en 36mm de extreme uiteinden van de zoomrange: elke lens ter wereld is dan wat minder. Optimale prestaties krijg je als je een beetje binnen die extreme uiteinden blijft (als het gaat om zooms, primes is ander verhaal). Dus tjaingezoomd
I know, maar heb nog niet het optimum gevonden. Zeker niet in contrastrijke situaties.Remy schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 08:48:
[...]
Je moet ook niet ingezoomd naar foto's kijken. Bovendien zijn 400mm (bijna) en 36mm de extreme uiteinden van de zoomrange: elke lens ter wereld is dan wat minder. Optimale prestaties krijg je als je een beetje binnen die extreme uiteinden blijft (als het gaat om zooms, primes is ander verhaal). Dus tja
Ben dus nu wat meer in de middenrange aan het schieten (200-300mm) ook al zou ik op 400mm hebben willen schieten, alleen maar om de scherpte. daarnaast probeer ik nu voorlopig alles op F/5 te schieten en dan te vergelijken met m'n 'oude' foto's
Daarnaast blijven landschapsfoto's bij mij een crime (en ik zou ze best op de muur willen hebben in 50*70) dan moet je ze dus wel in detail bekijken. Maar mss is wat onscherpte juist wel mooi.
of als je een crop wilt maken en de foto blijkt toch niet scherp genoeg te zijn (voorbeeldje: m'n eerste zilverreiger; full size is het een speurplaat, gecropt is ie gewoon niet mooi genoeg/te weinig scherpte.
crop:

fullsize:

Mss lijkt het zeurderig wat niet de bedoeling is

...en ik heb al wel foto's gemaakt op 400 die aan m'n verwachtingen voldeden dus het kán wel.

ja, maar die heb ik nog nietRemy schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 09:33:
Ondanks de IS is voorbij 120 ~ 150mm schieten toch echt een statief aan te raden: krijg je vanzelf scherpere/betere pics van
Verwijderd
op ebay heb ik een mooi professioneel statief gekocht voor 27 euro inc verzendkosten. in de winkel betaal je minimaal het dubbelen voor een gelijkwaardig statief! check het eens
dat is wachten op de press-release van canon, reken maar dat het nog minstens anderhalf jaar gaat duren hoor
O dat duurt me te lang dan ga ik wellicht deze kopen.
Ik vind de foto's hier op het forum er erg goed uitzien.
Dit lijkt me namelijk een goeie camera om mee te nemen op vakantie's, pretparken, feestjes enzo.
Ik ben van plan om er een 1GB kaart bij te kopen. Welke raden jullie me aan (degene met de beste snelheid/kwaliteit verhouding)?
Dit lijkt me namelijk een goeie camera om mee te nemen op vakantie's, pretparken, feestjes enzo.
Ik ben van plan om er een 1GB kaart bij te kopen. Welke raden jullie me aan (degene met de beste snelheid/kwaliteit verhouding)?
[ Voor 30% gewijzigd door Jesp_J op 13-10-2005 13:06 ]
Ik loop met 1GB 45X rond, en die zijn snel genoeg, dus alles wat sneller is is zonde van je geld.Jesp_J schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 13:04:
O dat duurt me te lang dan ga ik wellicht deze kopen.
als je veel gaat filmen, dan zou ik óf een imagetank óf iig een 2e kaartje nemen (heb ik ook, en is geen overbodige luxe als je een weekje weggaat).
als je niet gaat filmen, zou ik eerder 2x512 nemen dan 1x1GB voor als ie onverhoopt kapotgaat
(better to be safe than sorry)
[ Voor 6% gewijzigd door kwakke01 op 13-10-2005 14:01 ]
Is dit een goeie? pricewatch: Secure Digital Card 1GB (SanDisk)
ken de snelheid van de standaard sandisk kaartjes niet, dus daar kan ik nix over zeggen.
hier wat specs van mijn kaartjes
http://www.silicon-power....filen=products-main.htm#6
[ Voor 12% gewijzigd door kwakke01 op 13-10-2005 14:45 ]
Verwijderd
Mijn standaard sandisk kaartje werkt uitstekend, gewoon de 1 GB vol filmen op hoogste resolutie zonder problemen.
Dus de gewone versie niet de ultra.
Het beel donder het filmen is dan niet schokkerig neem ik aan?
En als je heel snel foto's achter elkaar knipt kan ie het ook aan?
En ik wil deze batterijen nemen: http://www.vapextech.nl/batterijen.htm
(die van 2500 mAh) zijn deze goed(en de prijs ook)?
(Op dpreview zeggen 2,32 foto's per seconde)
En ik wil deze batterijen nemen: http://www.vapextech.nl/batterijen.htm
(Op dpreview zeggen 2,32 foto's per seconde)
[ Voor 25% gewijzigd door Jesp_J op 13-10-2005 23:01 ]
Verwijderd
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 14:39:
[...]
op ebay heb ik een mooi professioneel statief gekocht voor 27 euro inc verzendkosten. in de winkel betaal je minimaal het dubbelen voor een gelijkwaardig statief! check het eens
offtopic:
proest
proest

Ik heb de Sandisk 1 GB Ultra II...nergens last van...Jesp_J schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 20:10:
Heb je die link van mij?En ik wil deze batterijen nemen: http://www.vapextech.nl/batterijen.htm
[...]
Anyway: ik heb ze en ik ben er dik tevreden over.
Ik heb ergens op een modelvliegtuigbouw-forum gevonden dat die gebruikers er ook erg tevreden over zijn (terwijl die toch behoorlijk kritisch zijn en meestal alleen Sanyo aanraden... i.v.m. neerstortingsgevaar van hun dure speeltjes door dubieuze batterijen)
de vapextech batterijen zijn gewoon supergoed, ik heb 3 setjes bij m'n S2. de prijs/kwaliteitverhouding is in ieder geval veel beter als GP batterijen bv, ik heb zelfs het gevoel dat die ook bij vapextech wegkomen.
Hoe staat het met de shutter lag van de camera?
Weet iemand hoeveel seconde die is?
Als ik bv. een foto wil knippen van een karetje op een achtbaan kan dan gewoon drukken als ik het karretje in het vizier heb of moet ik drukken net voordat ik het karretje in het vizier krijg?
Weet iemand hoeveel seconde die is?
Als ik bv. een foto wil knippen van een karetje op een achtbaan kan dan gewoon drukken als ik het karretje in het vizier heb of moet ik drukken net voordat ik het karretje in het vizier krijg?
dat ligt eraan hoe jij beweegt met je camera, pan jij met het karretje mee zodat het karretje stil komt te staan en de achtergrond vaag is, of sta jij stil en beweegt het karretje dus door het beeld met een scherpe achtergrond?
daar komt nog bij dat het aan de snelheid van het karretje ligt wanneer je moet schieten. maar de S2 reageert wel zeer snel, als je zeker wilt zijn van je zaak zet je em op high speed mode, 3,2 foto's per seconde. dan zal er vast wel 1 zijn die goed is
daar komt nog bij dat het aan de snelheid van het karretje ligt wanneer je moet schieten. maar de S2 reageert wel zeer snel, als je zeker wilt zijn van je zaak zet je em op high speed mode, 3,2 foto's per seconde. dan zal er vast wel 1 zijn die goed is
Ik bedoel eigenlijk gewoon of hij snel reaggeert als ik op de knop druk (als deze al half is ingedrukt). Bv: als het voorste karretje van het treintje in beeld is en ik druk dan de knop helemaal in. (scherpte van de foto doet er niet toe).
Komt dan op de foto die hieruit komt:
A) Alleen het voorste karretje erop. (hij druk dus gelijk af op het moment dat je knipt).
B ) Het voorste karretje is nog net niet van de foto verdwenen (hij heeft dus enige vertraging max 0,2 sec)
C) Het hele treintje is al voorbij (zoals bij mijn oude fototoestel. Deze knipte de foto pas na (min.) een halve seconde nadat ik de knop heb ingedrukt)
Ik het dit getest door een stopwatch in de hand te nemen en dan tegelijk de shutter en de stopwatch indrukken. de tijd die dan op de stopwatch staat is de shutter lag tijd. (Als de shutter half ingedrukt moet deze hoop ik bijna 0 zijn bij S2 IS).
Dit vind ik namelijk heel belangrijk bij de aanscaf van een camera.
A) Alleen het voorste karretje erop. (hij druk dus gelijk af op het moment dat je knipt).
B ) Het voorste karretje is nog net niet van de foto verdwenen (hij heeft dus enige vertraging max 0,2 sec)
C) Het hele treintje is al voorbij (zoals bij mijn oude fototoestel. Deze knipte de foto pas na (min.) een halve seconde nadat ik de knop heb ingedrukt)
Ik het dit getest door een stopwatch in de hand te nemen en dan tegelijk de shutter en de stopwatch indrukken. de tijd die dan op de stopwatch staat is de shutter lag tijd. (Als de shutter half ingedrukt moet deze hoop ik bijna 0 zijn bij S2 IS).
Verwijderd
hij zal tussen a en b inzitten. mijn gevoel zegt dat het A moet zijn. als hij half is ingedrukt is de vertraging nagenoeg 0.
hier staan verschillende timing-test waaronder shutterlag.Jesp_J schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 10:14:
Ik bedoel eigenlijk gewoon of hij snel reaggeert als ik op de knop druk (als deze al half is ingedrukt). Bv: als het voorste karretje van het treintje in beeld is en ik druk dan de knop helemaal in. (scherpte van de foto doet er niet toe).
Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT
Verwijderd
Nee het beeld schokt niet, en als je het uitrekend moet het ook geen probleem zijn...Jesp_J schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 20:10:
Nu weet ik het dus echt niet meer welke ik moet kopen.
Ik twijfel heel erg tussen de volgende twee:
Panasonic DMC-FZ5
Canon Powershot S2 IS
Ik heb ze met elkaar vergeleken en de pluspunten en minpunten op een rij gezet.
Panasonic DMC-FZ5
Plus:
100 euro goedkoper.
Minder CA
Beter kwaliteit bij hogere ISO’s dan Canon
Min:
Lage video resolutie
geen Manuel Focus
geen draaibaar schermpje
Canon Powershot S2 IS
Plus:
Draaibaar schermpje
Manuel Focus
Hoge resolutie video
Betere Macro
Min:
Meer CA
Veel ruis bij ISO 200 en 400
Weten jullie misschien iets wat me tot en keuzen kan brengen tussen deze twee camera's.
En nog een vraagje zijn er misschien programma's waarmee je de CA kan verwijderen.
Komt er niet binnenkort (over 6 maanden ofzo) een opvolger van 1 van de 2 uit. Bijvoorbeeld de S3 of de FZ6. Die dan de pluspunten van beide combineert.
Ik verwacht de FZ6 eigenlijk in januari of misschien al in december, omdat de DMC-FZx serie elke keer in minder dan een jaar een opvolger krijgt.
Panasonic DMC-FZ5
Canon Powershot S2 IS
Panasonic DMC-FZ5
Plus:
100 euro goedkoper.
Minder CA
Min:
Lage video resolutie
geen Manuel Focus
geen draaibaar schermpje
Canon Powershot S2 IS
Plus:
Draaibaar schermpje
Manuel Focus
Hoge resolutie video
Betere Macro
Min:
Meer CA
Weten jullie misschien iets wat me tot en keuzen kan brengen tussen deze twee camera's.
En nog een vraagje zijn er misschien programma's waarmee je de CA kan verwijderen.
Komt er niet binnenkort (over 6 maanden ofzo) een opvolger van 1 van de 2 uit. Bijvoorbeeld de S3 of de FZ6. Die dan de pluspunten van beide combineert.
Ik verwacht de FZ6 eigenlijk in januari of misschien al in december, omdat de DMC-FZx serie elke keer in minder dan een jaar een opvolger krijgt.
[ Voor 9% gewijzigd door Jesp_J op 19-10-2005 09:15 ]
je vergeet bij de canon de AA-batterijen te noemen. Vind ik één van de grootste voordelen en is voor mij altijd een deal-breaker geweest; geen batterijen-geen koop. Kijk maar eens wat je voor een extra accu kwijt bent, die je er hoogstwaarschijnlijk wel bij wilt kopen.Jesp_J schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 09:10:
Nu weet ik het dus echt niet meer welke ik moet kopen.
Panasonic DMC-FZ5
Canon Powershot S2 IS
Panasonic DMC-FZ5
Plus:
100 euro goedkoper.
Minder CA
Min:
Lage video resolutie
geen Manuel Focus
geen draaibaar schermpje
Canon Powershot S2 IS
Plus:
Draaibaar schermpje
Manuel Focus
Hoge resolutie video
Betere Macro
Min:
Meer CA
*De canon is sneller met opstarten
*De canon heeft een panning mode voor de IS.
De dramatische kwaliteit op 400 iso vind ik niet zo erg; ik weet het en gebruik het dus niet.
De TIFF optie op de pana is leuk, maar let erop dat hij 3sec doet over het opslaan (van 14mb). daarnaast houdt dat dus in dat je of een imagetank nodig hebt, of heeel veel kaartjes moet kopen (ong. 70 picts per 1GB)
14 euro (incl verzendkosten) voor een nieuwe accu via ebay.kwakke01 schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 13:25:
[...]
..... Kijk maar eens wat je voor een extra accu kwijt bent, die je er hoogstwaarschijnlijk wel bij wilt kopen.
........
16 euro voor een nieuwe accu via marktplaats.
19,95 euro voor een nieuwe accu via accuplus.nl .
Accu's hebben bij mij de voorkeur: goedkoop te krijgen, kleiner en lichter dan 4 AA batterijen. Vooral de compactheid spreekt me aan, want je camera wordt er lichter door en je hoeft ook minder in je tas mee te sjouwen.
en je neemt dan de beperktere levensduur voor lief. Ok. kan , maar met deze prijzen heb je geen originelen; is er een (groot) kwaliteitsverschil? als de fz5 op originelen 300 foto's trekt (tegen ongeveer 550 voor de canon met 2500nimh') hoe snel ver kom je dan met de accu's van 'andere' merken? just curious.gium schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 14:19:
[...]
14 euro (incl verzendkosten) voor een nieuwe accu via ebay.
16 euro voor een nieuwe accu via marktplaats.
19,95 euro voor een nieuwe accu via accuplus.nl .
Accu's hebben bij mij de voorkeur: goedkoop te krijgen, kleiner en lichter dan 4 AA batterijen. Vooral de compactheid spreekt me aan, want je camera wordt er lichter door en je hoeft ook minder in je tas mee te sjouwen.
Mijn imitatie-accu's van Marktplaats (€18,95 voor 2 stuks incl. verzenden) gaan juist langer mee dan de originele van Canon.....
Ik gebruik voor m'n 300D 4 accu's: 2 originele, 2 namaak. De originele zijn 1100mAH, de namaak zijn 1500mAH (€22 via ebay voor 2 stuks). Ik kan ook melden dat de namaaks per keer ook langer meegaan, dus die 400mAH per accu extra is gelukkig ook merkbaar in de praktijk.
De twee namaaks zijn daarom ook m'n standaard accu's geworden, terwijl de Canons als backup meestal in m'n tas blijven.
De twee namaaks zijn daarom ook m'n standaard accu's geworden, terwijl de Canons als backup meestal in m'n tas blijven.
ok; batterij-argument dus van tafelgium schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 14:53:
Ik gebruik voor m'n 300D 4 accu's: 2 originele, 2 namaak. De originele zijn 1100mAH, de namaak zijn 1500mAH (€22 via ebay voor 2 stuks). Ik kan ook melden dat de namaaks per keer ook langer meegaan, dus die 400mAH per accu extra is gelukkig ook merkbaar in de praktijk.