Ik heb vandaag weer wat geëxperimenteerd met de instellingen
(aperture mode en ISO, en spelen met de focus).
Locatie was de Chinese Markt in Rotterdam Centrum.
Alle foto's zijn met een klikbaar met link naar een full-size origineel.
1) Chinese opera
Settings: P-mode, 1/500s, F/4, 50.7mm, ISO 50

Hier maakte ik handig gebruik van het uitgeklapte LCD-schermpje. Ik stond achter een haag van toeschouwers en hield de S2 hoog boven mijn hoofd. Op zich wel een mooie foto, maar je ziet hier en daar het "witwas"-effect. Zoom is 50.7/6=8.5x. Heerlijk...zo'n superzoom met met OIS (shoot only) en LCD-scherm...
2) Chinese opera vrouw
Settings: P-mode, 1/640s, F/4, 50.7mm, ISO 50

Wederom 8.5x zoom met OIS en S2 hoog boven mijn hoofd geheven mbv LCD scherm. Zonder IS was de foto lang niet zo scherp...dat weet ik wel zeker
3) Chinese opera man
Settings: P-mode, 1/500s, F/4, 72mm, ISO 50

Als we dan toch bezig zijn...ook gelijk maar de 12x zoom er op loslaten... Dank zij de OIS weer erg scherp, maar onderin boven op de mouw is CA/purple fringing te zien...
4) Chinese "dwergleeuw"-hond (?) in de P-mode (F/4, ISO 50)
Settings: P-mode, 1/80s, F/4, 23.2mm, ISO 50

Op zich een redelijke foto van de hond, maar de belichting was een beetje moeilijk, sluitertijd dook naar 1/80. Ik herinnerde me een quote in de GoT/Canon 350D-topic waarin iemand zei dat hij vooral op de Av-mode fotografeerde. Hierna schakelde ik daarom over naar de Av-mode met een zo groot mogelijke diagfragma (laag mogelijk F nummer) en zette ik de ISO op 100 om de sluitertijden wat korter te krijgen.
5) Chinese "dwergleeuw"-hond (?) in de Av-mode (F/3.5, ISO 100)
Settings: Av-mode, 1/160s, F/3.5, 23.2mm, ISO 100

Nieuwe poging: het verschil is subtiel, maar wél duidelijk. Dezelfde camera geeft met een iets andere instelling toch heel andere resultaten. De Dwerleeuw (zo heet zo'n beest toch?) ziet er nu softer belicht uit met iets minder scherptediepte voor de "portret"-look. Ik denk dat de portretstand ook zoiets zou hebben opgeleverd (minimale F-nummer). Ik ben tevree met de Av-mode!
6) Boedha beeld
Settings: Av-mode, 1/320s, F/2.7, 6mm, ISO 100

Even een overzichtsfoto om duidelijk te maken waar de gouden bal van de volgende foto's vandaan komt...
7) Boedha beeld gouden bal (scherptediepte test bij 12x zoom)
Settings: Av-mode, 1/160s, F/3.5, 72mm, ISO 100

Maximale zoom (12x) met maximale diafragma (F/3.5 bij 72mm) geeft een minimale DOF (depth of field...oftewel scherptediepte). Achteraf zag ik in de gouden bol dat er drie dubieuze figuren wel erg geïnteresseerd waren in de S2... (geef ze eens ongelijk

)...
8 ) Boedha beeld gouden bal (focustest op de bal)
Settings: Av-mode, 1/200s, F/3.5, 34.3mm, ISO 100

Tenslotte nog even duidelijk maken dat de S2 moeiteloos van focuspunt wisselt met haarscherpe resultaten. Eerst maar eens focussen op de bal
9) Boedha beeld gouden bal (focustest op achtergrond)
Settings: Av-mode, 1/160s, F/3.5, 34.3mm, ISO 100

En daarna focussen op de achtergrond (de portemonneetjes)...geen probleem voor de S2!
Commentaar is welkom!
[
Voor 33% gewijzigd door
The_Sukkel op 28-08-2005 00:04
]
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450