Het is jouw grote fout dat je er zo een big deal van maakt. Het is je goed recht om een negatieve review te plaatsen over een samsung scherm. Graag zelfs. Maar als er dan gereageerd wordt dat één review niet alleszeggend is en de meeste andere reviews wel positief zijn, wtf is dan het probleem? En je hebt al 3x gezegd dat je er niet verder over door zou zeuren maar je doet het toch. Wees dan alsjeblieft consequent en laat iedereen lekker geilen op samsung en viewsonic schermpjes.Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 22:23:
Oh dus dat is mijn grote fout dat ik iemand tegen gesproken heb?
Volgens mij heb je de review van de 193P+ en top10 van PCWorld niet eens goed gelezen want de 190t kreeg een betere beoordeling en de 193P vonden ze ook beter dan de 193P+.
Alleen zou ik nooit zoveel geld uitgeven voor een scherm maar dat is een persoonlijke keuze.
Verwijderd
Agreed (@Frank83), waarom zou je door gaan met mekkeren over hoe slecht Samsung is (@TRF). Ik heb geen problemen mee. Laat iedereen hun keuze bepalen wat in hun budget past en de kwaliteit, daar gaat deze topic over! Jouw gedrag irriteert mij en anderen voor de leesplezier. Ik heb bewust Samsung 930BF gekozen vanwege prijs/kwaliteit verhouding niet meer en minder.
Verwijderd
Der Testbericht zum Belinea 101920 mit Overdrive ist jetzt online:
http://www.prad.de/new/mo...inea_101920_no111919.html
Der Monitor bietet mit einem Straßenpreis von 400,00 EUR und der gezeigten Leistung ein gutes Preis-/Leistungsverhältnis.
Der Monitor bietet mit einem Straßenpreis von 400,00 EUR und der gezeigten Leistung ein gutes Preis-/Leistungsverhältnis.
Verwijderd
Ik heb al een tijdje de Samsung Syncmaster 913N, maar hij bevalt me nog steeds prima
Ik heb nog helemaal geen last gehad van ghosting.
Ik merk ook, dat het niet meer zo warm op me kamer is, ik had eerst een 19'' CRT van Dell maar die gaf altijd een heel zooitje warmte af, met deze valt het wel mee.
Ik heb nog helemaal geen last gehad van ghosting.
Ik merk ook, dat het niet meer zo warm op me kamer is, ik had eerst een 19'' CRT van Dell maar die gaf altijd een heel zooitje warmte af, met deze valt het wel mee.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2005 10:53 ]
Ik ben hier nog een knappe voorstelling tegengekomen van de Samsung 970P op
http://www.samsung.com vervolgens klik je in de header op IFA 2005.
Knappe presentatie, zeker dat filmpje gesplitst over 2 browser windows.
grt,
Lieven
grt,
Lieven
Ik heb de review net even doorgelezen en Prad is inderdaad behoorlijk positief over deze monitor. Hij heeft een zelfde reactietijd als de P19-2 en VP191, de diepte van zwart is goed, weergave van films is goed, echte ghosting in games konden ze niet waarnemen, bij scrollen van witte tekst op een donkere ondergrond was wel ghosting te zien. Bewegingsonscherpte konden ze echter wel waarnemen in games. De kleurechtheid was ook goed. (Ze hadden daarbij de hier ook al besproken gamma waarde van 2.2 ingesteld staan, zie hier.)Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 09:05:
Der Testbericht zum Belinea 101920 mit Overdrive ist jetzt online:
Overall zeggen ze dat dit een goede monitor is voor de prijsbewuste koper.
Behoorlijk positief dus, wel jammer van die boxjes onderin de rand! Toch nog maar even afwachten wat de VP 930 gaat kosten en hoe die presteerd (zit in principe toch hetzelfde paneel in dacht ik?)
[ Voor 21% gewijzigd door anonimoes op 04-09-2005 11:56 ]
Gemberthee: water met een smaakje.
Jup. Als Viewsonic nu ook eens redelijke prijzen gaat hanteren dan zou het nog mooier zijn, want voor zo'n achterlijke voet ga ik natuurlijk niet veel betalen heBehoorlijk positief dus, wel jammer van die boxjes onderin de rand! Toch nog maar even afwachten wat de VP 930 gaat kosten en hoe die presteerd (zit in principe toch hetzelfde paneel in dacht ik?)

Oke, de voet ziet er goedkoop uit, maar je kunt hem zover naar achteren zetten als je wilt, daar kan Viewsonic nog wat van leren met hun nieuwe 930.

Hier weer: goedkoop uiterlijk, maar wel simpel zonder al teveel fratsen en volgens prad.de ook degelijk. Het extra speakerbalkje is gelukkig niet supergroot. Prad.de was over het algemeen behoorlijk positief, das mooi
Volgens mij meestal twee keer minder: 80- versus 40watt.ik had eerst een 19'' CRT van Dell maar die gaf altijd een heel zooitje warmte af, met deze valt het wel mee.
Heb er net alles bekeken van de 970p, wat kan ik zeggen? Geniaal. Voor de luie mensen is er ook automatische scherm rotatie. Ik wacht nog even met de Belinea, straks loop ik weken rond met de gedachte "had ik die 770/970p nou maar gekocht" ookal zou ik redelijk tevreden zijn met de Belinea. De Viewsonic valt eigenlijk al af, met zo'n lompe ruimte-innemende voet kan ik niet leven en ik heb geen zin 60 of meer euro extra voor een andere voet te dokken terwijl ik voor die meerprijs misschien een 970p had kunnen halen.Ik ben hier nog een knappe voorstelling tegengekomen van de Samsung 970P op
Ik klink nu wel heel pro-Samsung, maar ik kan er niets aan doen, bekijk die site maar
[ Voor 105% gewijzigd door Yokozuna op 04-09-2005 12:58 ]
Verwijderd
@yoko: bedankt voor de link naar de 'vervang-voeten' voor LCD schermen!
Anderzijds is het natuurlijk wel bitter dat je bijna 500€ moet neerleggen voor een pc scherm, en dan nog eens 60€ extra moet gaan opleggen voor een andere voet. En wat dan met de voet die er origneel bijkwam...
En idd, die hoeft gewoon zo groot niet te zijn, alsof een scherm (waar het gewicht langs voor hangt) ooit naar achter om zou vallen. (klein randje ok, maar niet weer van die giga flippers langs achter...
) Ik wil een tft, zeker een 19" gewoon tot zover mogelijk tegen de muur plaatsen.
Eigenlijk zou het pas ideaal zijn als ze dit paneel gewoon los verkochten, zonder de stand... Kan je tenminste er zelf nog een bijkiezen. En uiteindelijk vond ik de origele stand van de VP191 nog wel het beste passen bij de viewsonic. Vrij groot inderdaad, maar wel een solide aanblik, zwart, brede basis en alleen 'tenen' naar voor. Die die er nu op zit is veel groter, veel lelijker, maar ziet er dan nog fragieler en goedkoper uit
(een lantaarnpaal op flippers)
Verder hoop ik ook dat de nieuwe viewsonic ook in het zwart kan geleverd worden. Weet iemand daar iets meer over? Want op de fotos in dit topic is hij uitsluitend grijs. (en grijs kan mooi zijn, maar in dit geval is het ook weer 'minder')
De belinea is dan ook weer aantrekkelijk, maar waarschijnlijk ook niet in zwart te verkrijgen. En zoals die er nu uitziet idd weer vrij goedkoop (grijs plastiek achtig). Ook spijtig van de luidsprekers, (wie is daar ooit mee begonnen
) en als ik het goed zie liggen de luidsprekers iets meer naar achter dan het vlak van het scherm, weet ook niet of dat zo mooi is. Extra hoeken en lijnen in de diepte van het scherm. En qua ronde voeten is er maar één die ik mooi vind, en das de ronde voet van een dell scherm.
zucht, het wordt een moeilijk keuze. Maar eerst wachten op hoe viewsonic zijn schermen gaat verkrachten al dan niet
Anderzijds is het natuurlijk wel bitter dat je bijna 500€ moet neerleggen voor een pc scherm, en dan nog eens 60€ extra moet gaan opleggen voor een andere voet. En wat dan met de voet die er origneel bijkwam...
En idd, die hoeft gewoon zo groot niet te zijn, alsof een scherm (waar het gewicht langs voor hangt) ooit naar achter om zou vallen. (klein randje ok, maar niet weer van die giga flippers langs achter...
Eigenlijk zou het pas ideaal zijn als ze dit paneel gewoon los verkochten, zonder de stand... Kan je tenminste er zelf nog een bijkiezen. En uiteindelijk vond ik de origele stand van de VP191 nog wel het beste passen bij de viewsonic. Vrij groot inderdaad, maar wel een solide aanblik, zwart, brede basis en alleen 'tenen' naar voor. Die die er nu op zit is veel groter, veel lelijker, maar ziet er dan nog fragieler en goedkoper uit
Verder hoop ik ook dat de nieuwe viewsonic ook in het zwart kan geleverd worden. Weet iemand daar iets meer over? Want op de fotos in dit topic is hij uitsluitend grijs. (en grijs kan mooi zijn, maar in dit geval is het ook weer 'minder')
De belinea is dan ook weer aantrekkelijk, maar waarschijnlijk ook niet in zwart te verkrijgen. En zoals die er nu uitziet idd weer vrij goedkoop (grijs plastiek achtig). Ook spijtig van de luidsprekers, (wie is daar ooit mee begonnen
zucht, het wordt een moeilijk keuze. Maar eerst wachten op hoe viewsonic zijn schermen gaat verkrachten al dan niet
De 970P zal in wit/zwart/blauw/rood te krijgen zijn
Ziet er niet goedkoop maar flashy uit, geen luidsprekers, geen knopjes (en als het goed is ook Mac/Linux drivers) en heeft net zo veel mogelijkheden als een TFT voet van meer dan 100 euro los. Ze staan deze dagen al op een belangrijke beurs in Duitsland, zal dus vast niet lang duren voordat ze daar in de winkel liggen. De prijs zal vast wel erg hoog zijn (193P+ stond opeens op een NL shop site voor 500 euro, 970P is een klasse hoger, reken maar uit) maarja, misschien heb je daar wel de ultieme TFT voor, wie weet.
Je zult ook begrijpen dat als TFT's zonder voet worden verkocht, en je de voet er los koopt, je altijd duurder uit zult zijn dan met een alles-in-1-pakket.
Als de Belinea trouwens fatsoenlijk verkrijgbaar is in NL is het tijd om de superslecht beschikbare, DVI-loze Fujitsu C19-4 uit de TS te verwijderen, samen met de Samsung 913N welke onderhand definitief is vervangen door de 930BF. Dan is het moment eindelijk daar dat alle populaire TFT's voorzien zijn van DVI ingang, waardoor stap 1 weg kan en er alleen een verwijzing zal overblijven in stap 2 (welke ook gemaaid zal worden). Verder zal ik een navigatie toevoegen zodat je niet telkens hoeft te scrollen naar het gewenste deel in de TS.
Je zult ook begrijpen dat als TFT's zonder voet worden verkocht, en je de voet er los koopt, je altijd duurder uit zult zijn dan met een alles-in-1-pakket.
Als de Belinea trouwens fatsoenlijk verkrijgbaar is in NL is het tijd om de superslecht beschikbare, DVI-loze Fujitsu C19-4 uit de TS te verwijderen, samen met de Samsung 913N welke onderhand definitief is vervangen door de 930BF. Dan is het moment eindelijk daar dat alle populaire TFT's voorzien zijn van DVI ingang, waardoor stap 1 weg kan en er alleen een verwijzing zal overblijven in stap 2 (welke ook gemaaid zal worden). Verder zal ik een navigatie toevoegen zodat je niet telkens hoeft te scrollen naar het gewenste deel in de TS.
[ Voor 164% gewijzigd door Yokozuna op 04-09-2005 13:29 ]
Tja, wat kan ik zeggen...... Het is inderdaad geniaal! Het design is echt super en de specs zijn natuurlijk ook zeer goed! Ik hoop dat Samsung dit allemaal ook echt waar kan maken in de proreviews en dat de prijs een beetje goed is, dan is dit (of misschien toch de 770PYokozuna schreef op zondag 04 september 2005 @ 12:07:
[...]
Heb er net alles bekeken van de 970p, wat kan ik zeggen? Geniaal. Voor de luie mensen is er ook automatische scherm rotatie. Ik wacht nog even met de Belinea, straks loop ik weken rond met de gedachte "had ik die 770/970p nou maar gekocht" ookal zou ik redelijk tevreden zijn met de Belinea. De Viewsonic valt eigenlijk al af, met zo'n lompe ruimte-innemende voet kan ik niet leven en ik heb geen zin 60 of meer euro extra voor een andere voet te dokken terwijl ik voor die meerprijs misschien een 970p had kunnen halen.
Ik klink nu wel heel pro-Samsung, maar ik kan er niets aan doen, bekijk die site maar
Hongaarse review van de Samsung 970P
http://www.prohardver.hu/rios3_popup.php?mod=21&id=801
Video QuakeIII op de 970P http://www.prohardver.hu/...tft_2/970p/video/970p.avi
Ik las op een russische site dat die $815 zou gaan kosten
http://www.prohardver.hu/rios3_popup.php?mod=21&id=801
Video QuakeIII op de 970P http://www.prohardver.hu/...tft_2/970p/video/970p.avi
Ik las op een russische site dat die $815 zou gaan kosten

[ Voor 17% gewijzigd door n00bs op 04-09-2005 17:19 ]
Als ik het zo bekijk dan is de 970P testwinnaar en de Dell (en Fujitsu Siemens) Best Buy ofzo?
[ Voor 13% gewijzigd door zimbab op 04-09-2005 17:23 ]

Viewsonic VX924 (4ms overdrive TN) - Samsung 970P (6ms GtG overdrive MVA) - Fujitsu P19-2 (8ms GtG overdrive MVA)
Zijn dit nou foto's of screenshots??? Je ziet in ieder geval dat de 970P net zo snel is als de VX924 en dat is -samen met de 930BF- de snelste TFT. Samsung zou met de 970P dus de snelste TFT bieden, gecombineerd met hoog contrast, geen backlight leakage, grote kijkhoek, voet met maximale ergonomische mogelijkheden, fatsoenlijk design etc. Dat zou de ultieme TFT zijn
Ik zie daar geen ghosting, maar ik hecht niet zoveel waarde aan video'sVideo QuakeIII op de 970P
[ Voor 137% gewijzigd door Yokozuna op 04-09-2005 18:38 ]
Verwijderd
BELINEA 101920 (ref. 111919)
LCD-scherm 19 inches diagonale grootte (48,26 cm zichtbaar), lage straling volgens TCO‘03,
gecertifi ceerd voor ISO 13406-2, pixel fault klasse II, Premium-MVA-schermtechnologie
Contrastratio 1000:1 (typisch)
Kijkhoek (Contrastratio ≥ 10:1) horizontaal 170°, verticaal 170° (typisch)
(Contrastratio ≥ 5:1) horizontaal 170°, verticaal 170° (typisch)
Responstijd Inschakeltijd en Uitschakeltijd: 8 ms g/g (typisch)
Helderheid 250 cd/m2 (typisch)
Invoersignaal Video: analoog (15-pins mini D-Sub) en digitaal (DVI-D)
Weergavekleuren 16,7 miljoen kleuren
Synchronisatie 30–81 kHz horizontaal, 56–76 Hz verticaal
Videobandbreedte 135 MHz (herhalingsfrequentie)
Ergonomische resolutie 1280 × 1024 (60 Hz)
Geluid Versterker: 1 Watt bij 8 Ohms
Luidspreker: 1 Watt continue belasting, 1 Watt piekstroom
Stroomaansluiting 100–240 V AC, 50–60 Hz
Stroomverbruik AAN-status: max. 50 W (inclusief luidsprekers); kleur van de status-LED: groen
SLEEP-status: max. 2 W; kleur van de status-LED: oranje
Energiebesparingsfuncties: EPA-gecertifi ceerd
Afmetingen / gewicht Breedte: 416 mm, hoogte: 417 mm, diepte: 216 mm; 6,5 kg (netto)
Werkomgeving Werking: 0 tot +40 °C, vochtigheid: 30–80 % (zonder condensatie)
Opslag: -5 tot +45 °C, vochtigheid: 5–90 % (zonder condensatie
LCD-scherm 19 inches diagonale grootte (48,26 cm zichtbaar), lage straling volgens TCO‘03,
gecertifi ceerd voor ISO 13406-2, pixel fault klasse II, Premium-MVA-schermtechnologie
Contrastratio 1000:1 (typisch)
Kijkhoek (Contrastratio ≥ 10:1) horizontaal 170°, verticaal 170° (typisch)
(Contrastratio ≥ 5:1) horizontaal 170°, verticaal 170° (typisch)
Responstijd Inschakeltijd en Uitschakeltijd: 8 ms g/g (typisch)
Helderheid 250 cd/m2 (typisch)
Invoersignaal Video: analoog (15-pins mini D-Sub) en digitaal (DVI-D)
Weergavekleuren 16,7 miljoen kleuren
Synchronisatie 30–81 kHz horizontaal, 56–76 Hz verticaal
Videobandbreedte 135 MHz (herhalingsfrequentie)
Ergonomische resolutie 1280 × 1024 (60 Hz)
Geluid Versterker: 1 Watt bij 8 Ohms
Luidspreker: 1 Watt continue belasting, 1 Watt piekstroom
Stroomaansluiting 100–240 V AC, 50–60 Hz
Stroomverbruik AAN-status: max. 50 W (inclusief luidsprekers); kleur van de status-LED: groen
SLEEP-status: max. 2 W; kleur van de status-LED: oranje
Energiebesparingsfuncties: EPA-gecertifi ceerd
Afmetingen / gewicht Breedte: 416 mm, hoogte: 417 mm, diepte: 216 mm; 6,5 kg (netto)
Werkomgeving Werking: 0 tot +40 °C, vochtigheid: 30–80 % (zonder condensatie)
Opslag: -5 tot +45 °C, vochtigheid: 5–90 % (zonder condensatie
Die staat al in de startpost, hij moet alleen nog verkocht worden in NL
[ Voor 41% gewijzigd door Yokozuna op 04-09-2005 18:30 ]
Voor 399, dik 
Zal ze eens mailen voor wanneer hij geleverd kan worden.
[ Voor 34% gewijzigd door Yokozuna op 04-09-2005 18:45 ]
Verwijderd
OMG, wat is die 970P toch prachtig !! geen leakage, mooi design, dat extra bakje met de aansluitingen is echt top...
Gentleman, the perfect LCD has arrived!
(en wat ik uit die review kan opmaken met het autootje ook nauwelijk ghosting!)
Verder is het mva dus goeie kijkhoek en kleuren normaalgezien.
Dit topic zal heel wat eenvoudiger worden: 1 scherm in de startpost, 1 advies voor de ultieme lcd
Alleen spijtig dat hij waarschijnlijk voor de modale mens onbetaalbaar zal zijn (ikke dus). Als ik al zoveel zou uitgeven voor een scherm komt hij bijna in de buurt van de 24" schermen (die om te gamen natuurlijk veel slechter zijn) Maar ze wedijveren dan met de grootte van de andere optie.
Dus ofwel perfecte 19" ofwel minder perfecte 24" met dus een groter scherm. Daar zal het in de toekomst op neerkomen voor mensen die 800 dollar te besteden hebben. En het is een moeilijke keuze want je dient te bedenken dat je dan voor die 800 dollar 'slechts' een 19" 1280*1024 hebt terwijl voor dat bedrag een HDTV scherm kan gekocht worden.
Gelukkig (helaas) stelt zich deze keuze niet voor mij... (wegens te duur anyway.)
(de vierkante voet is ook veel mooier dan die ronde van de 173/193, want zelfs al was die perfect geweest, dan was dit voor mij toch een no go, vanwege de ronde
voet)
Gentleman, the perfect LCD has arrived!
(en wat ik uit die review kan opmaken met het autootje ook nauwelijk ghosting!)
Verder is het mva dus goeie kijkhoek en kleuren normaalgezien.
Dit topic zal heel wat eenvoudiger worden: 1 scherm in de startpost, 1 advies voor de ultieme lcd
Alleen spijtig dat hij waarschijnlijk voor de modale mens onbetaalbaar zal zijn (ikke dus). Als ik al zoveel zou uitgeven voor een scherm komt hij bijna in de buurt van de 24" schermen (die om te gamen natuurlijk veel slechter zijn) Maar ze wedijveren dan met de grootte van de andere optie.
Dus ofwel perfecte 19" ofwel minder perfecte 24" met dus een groter scherm. Daar zal het in de toekomst op neerkomen voor mensen die 800 dollar te besteden hebben. En het is een moeilijke keuze want je dient te bedenken dat je dan voor die 800 dollar 'slechts' een 19" 1280*1024 hebt terwijl voor dat bedrag een HDTV scherm kan gekocht worden.
Gelukkig (helaas) stelt zich deze keuze niet voor mij... (wegens te duur anyway.)
(de vierkante voet is ook veel mooier dan die ronde van de 173/193, want zelfs al was die perfect geweest, dan was dit voor mij toch een no go, vanwege de ronde
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2005 19:02 ]
In principe moet hij nu al leverbaar zijn. Enkele pagina's terug maakte ik ook al melding van deze site en ik heb ze toen gemaild mbt. specificaties e.d. Hij heeft er toen een uit het magazijn gehaald om op de doos te kijken zei degene die mij terug mailde. Hij zal dus ook wel leverbaar zijn neem ik aan.Yokozuna schreef op zondag 04 september 2005 @ 18:39:
Voor 399, dik
(en nog een paar anderen
Vooral voor het vergelijken met backlight-leakage en de inkijkhoeken is de review goed geschikt met al die foto's
Ik denk dat ik vanaf nu het stukje inkijkhoeken van Behardware maar niet meer lees, daar zeggen ze dat de VP191(zelfde paneel als bij die dell maar dan met wat betere overdrive) onveranderd beeld heeft tot 100 graden terwijl de P19-2 slechts onveranderd beeld zou hebben tot 60 graden.
Als ik naar die review kijk, dan zie ik dat de inkijkhoek van de pva's toch duidelijk groter zijn dan die van het AUO-paneel in de Dell.
Verder lijkt de 970P wel snel te zijn aan het plaatje te zien(het filmpje lijkt me moeilijk om te vergelijken omdat je al 30ms ghosting van de camera hebt).
PixPerAn-plaatjes lijkt mij, want:Yokozuna schreef op zondag 04 september 2005 @ 18:22:
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Viewsonic VX924 (4ms overdrive TN) - Samsung 970P (6ms GtG overdrive MVA) - Fujitsu P19-2 (8ms GtG overdrive MVA)
Zijn dit nou foto's of screenshots??? Je ziet in ieder geval dat de 970P net zo snel is als de VX924 en ...
1. Bij foto's zou je kleurverschil tussen de verschillende plaatjes moeten zien, het lijkt me sterk dat zulke verschillende monitoren precies dezelfde kleuren weergeven.
2. Bij een foto zie je geen blur, maar alleen meerdere frames tegelijk(denk aan de 60Hz aansturing).
3. Een screenshot zou helemaal niks over de ghosting laten zien omdat dat nog niet op het scherm is geweest.
Omdat het dus waarschijnlijk zo'n plaatje is dat je met PixPerAn kan maken moet je je er niet helemaal op vastpinnen, mensen zijn niet perfect dus zal het plaatje ook niet precies zo zijn als je het op de monitor ziet.
Wat je wel duidelijk kan zien is dat de reviewer de 970P blijkbaar net zo snel vindt als de VX924, wat dus alvast goed nieuws is.
Wat ook opvalt is dat de P19-2 het in deze review wel goed doet, dus ik blijf denken dat Behardware een defecte monitor heeft gehad.(of deze site moet gewoon heel erg pro-samsung zijn natuurlijk.)
[ Voor 49% gewijzigd door n-i-x op 04-09-2005 21:35 ]
Verwijderd
ajándékozzimbab schreef op zondag 04 september 2005 @ 17:22:
Als ik het zo bekijk dan is de 970P testwinnaar en de Dell (en Fujitsu Siemens) Best Buy ofzo?
1. donate, give
Dat woord komt het dichtst bij 'ajánlott'
Dat verklaart weer hoe rot hun P19-2 model wasIk denk dat ik vanaf nu het stukje inkijkhoeken van Behardware maar niet meer lees, daar zeggen ze dat de VP191(zelfde paneel als bij die dell maar dan met wat betere overdrive) onveranderd beeld heeft tot 100 graden terwijl de P19-2 slechts onveranderd beeld zou hebben tot 60 graden.
De Samsung syncmaster 970p zal rond de 649 euro gaan kosten in Duitsland, en de 17'''versie zo'n 444 euro heb ik vernomen... Vanaf half oktober (zal wel november worden) zullen ze op de markt verschijnen.
Ik was er zeker van om voor die nieuwe Viewsonic te gaan maar.., jaa dit Samsung schermpie is toch wel erg geil. Volgens mij heb ik mijn keuze gemaakt!
Ik was er zeker van om voor die nieuwe Viewsonic te gaan maar.., jaa dit Samsung schermpie is toch wel erg geil. Volgens mij heb ik mijn keuze gemaakt!
Verwijderd
En die info komt van?MentalMatthew schreef op maandag 05 september 2005 @ 01:21:
De Samsung syncmaster 970p zal rond de 649 euro gaan kosten in Duitsland, en de 17'''versie zo'n 444 euro heb ik vernomen... Vanaf half oktober (zal wel november worden) zullen ze op de markt verschijnen.
En waarom zo duur
Verwijderd
Oei Samsung, dat valt me nou van jullie tegen. Jullie zullen dat gaan voelen in jullie beurs. Ik ben bang dat zo een aardig deel van de verwachtte kopers gaat afhaken met zo'n prijs. Dit is gewoon dik duurder dan het 20 inch scherm van Dell. En voor 50 bux meer heb je een widescreen.
Ik, die vastberaden was dit scherm te gaan kopen, zit zich nu ook te bedenken...
Ik, die vastberaden was dit scherm te gaan kopen, zit zich nu ook te bedenken...

Ach...het zijn nog allemaal speculaties over de prijs......
bronvermelding is wel handigMentalMatthew schreef op maandag 05 september 2005 @ 01:21:
De Samsung syncmaster 970p zal rond de 649 euro gaan kosten in Duitsland, en de 17'''versie zo'n 444 euro heb ik vernomen...
Verwijderd
Tja tis het topmodel van samsung, logisch dat die niet als warme broodjes over de toonbank zal gaan meestal.Verwijderd schreef op maandag 05 september 2005 @ 08:33:
Oei Samsung, dat valt me nou van jullie tegen. Jullie zullen dat gaan voelen in jullie beurs. Ik ben bang dat zo een aardig deel van de verwachtte kopers gaat afhaken met zo'n prijs.
De shoplinks bij Google geven voor de Samsung 970p nu $635 aan waar dit vorige week nog $660-$670 was:
Op een franse site en twee duitse sites worden voor de 770p en 970p respectievelijk €444/€445 en €649 genoemd. Blijkbaar heeft Samsung een persbericht de deur uitgedaan met de prijzen.
Gaat spannend worden wat ze in NL moeten gaan kosten.$634.99 - KEENZO ELECTRONICS
$661.99 - Unistar-Sparco Computers
$675.45 - Bottom Line Telecommunications
Op een franse site en twee duitse sites worden voor de 770p en 970p respectievelijk €444/€445 en €649 genoemd. Blijkbaar heeft Samsung een persbericht de deur uitgedaan met de prijzen.
[ Voor 43% gewijzigd door DaCoTa op 05-09-2005 16:38 ]
Verwijderd
Er werd een paar pagina's terug nog gepost over de Fujitsu-Siemens C19-7, heb je dat gemist? Dat zou dan de opvolger worden van de C19-4, er is kans dat de C19-7 dan wel goed verkrijgbaar wordt in NL. De C19-7 heeft dan ook geen DVI, maar het is wel een minder dure monitor. Vervang de C19-4 in de startpost dan met de C19-7.Yokozuna schreef op zondag 04 september 2005 @ 13:15:Als de Belinea trouwens fatsoenlijk verkrijgbaar is in NL is het tijd om de superslecht beschikbare, DVI-loze Fujitsu C19-4 uit de TS te verwijderen, samen met de Samsung 913N welke onderhand definitief is vervangen door de 930BF. Dan is het moment eindelijk daar dat alle populaire TFT's voorzien zijn van DVI ingang, waardoor stap 1 weg kan en er alleen een verwijzing zal overblijven in stap 2 (welke ook gemaaid zal worden). Verder zal ik een navigatie toevoegen zodat je niet telkens hoeft te scrollen naar het gewenste deel in de TS.
De 930BF zal dan wel beter zijn dan de 913N, maar de 913N is wel flink wat goedkoper. En dat de 930Bf er is wil niet gelijk zeggen dat de 913N nu opeens slecht is. Laat de 913N lekker in de startpost staan a.u.b.
Jongens, de 193P+ is te koop bij Komplett, moet je dit lezen 
(zo denken mensen ook die de topmodellen videokaarten kopen, die geven niet om prijs/prestatie
)
Geachte klant,
De 193P+ is momenteel uitverkocht maar de voorraad zullen we nog wel aanvullen. Ze zijn normaalgesproken niet in Nederland te koop maar Komplett is van oorsprong een Noors bedrijf, dus wij kunnen ze nog wel via ons moederbedrijf Komplett.no krijgen in Noorwegen :-)
Met vriendelijke groet,
Komplett
Duh, als je het beste 19" scherm wilt kopen dat er zo'n beetje is, dan betaal je daar ook voor, net als bij Eizo monitoren, alleen heeft Samsung een betere prijs/kwaliteit verhouding. 650 euro is voor mij ook teveel, maar ik begrijp wel dat hij zoveel kost. Ik ga waarschijnlijk voor de 17" versie, die heeft gewoon de ultieme specs (6ms GtG, 1500:1 contrast, 178 graden kijkhoek, S-PVA) daar heb ik wel 440 euro voor over als de overdrive ook succesvol is. Zo'n scherm gaat waarschijnlijk 4jaar+ mee dus dan kan het me weinig schelen dat ik er 100 euro meer voor betaal. Echte topmodellen hebben meestal een wat slechtere prijs/kwaliteit verhouding dan die eronder, maar dat kan me in dit geval niet zoveel schelen, ik moet die vette bak gewoon hebbenDit is gewoon dik duurder dan het 20 inch scherm van Dell.
Is goed, hij krijgt nog een paar maanden. Als er (nog) meer bekend is over de C19-7 zal ik hem erin zetten.De 930BF zal dan wel beter zijn dan de 913N, maar de 913N is wel flink wat goedkoper. En dat de 930Bf er is wil niet gelijk zeggen dat de 913N nu opeens slecht is. Laat de 913N lekker in de startpost staan a.u.b.
Danku, staat genoteerd.Op een franse site en twee duitse sites worden voor de 770p en 970p respectievelijk €444/€445 en €649 genoemd. Blijkbaar heeft Samsung een persbericht de deur uitgedaan met de prijzen.
[ Voor 96% gewijzigd door Yokozuna op 05-09-2005 14:01 ]
hallo,
ik heb net een nieuwe monitor gekocht een Samsung 930bf, bevalt opzich goed alleen lijkt wel of het beeld een beetje hol staat, zal ik er mee terug gaan of is dit ook anders op te lossen???
ik heb net een nieuwe monitor gekocht een Samsung 930bf, bevalt opzich goed alleen lijkt wel of het beeld een beetje hol staat, zal ik er mee terug gaan of is dit ook anders op te lossen???
Ik neem aan dat je hiervoor een CRT had? Dan is dat hol staan van het beeld waarschijnlijk bedrog omdat je ogen nog steeds proberen te compenseren voor je bolle CRT. (Dat heb ik in elk geval wel als ik veel achter een CRT gezeten heb en dan een TFT pak). Of lijkt het beeld ook hol als je er vlak langs kijkt?Knarf36 schreef op maandag 05 september 2005 @ 14:45:
hallo,
het lijkt wel aardig recht als ik er zo langs kijk
Verwijderd
Dat holle is echt gezichtsbedrog. Pak anders een lineaal en leg hem langs een lijn op beeld. Dan geloof je het wel.
Ik heb zaterdag ook de 930BF gekocht. uitgebreide review volgt nog.
Wat ik wel al kan vertellen: prima scherm voor CS:S. Echt geen ghosing te zien. Helaas is zwart meer donkerblauw. ik heb hem voor 399,- bij de lokale pc broeg gekocht, dus hij zou deze week nog retour kunnen.
Ik ga even flink testen en er hard over nadenken of ik de komende 5 jaar met dit scherm ga doen (ivm dat niet-zwart). Ik verwacht dat ik hem gewoon hou.
Ik heb zaterdag ook de 930BF gekocht. uitgebreide review volgt nog.
Wat ik wel al kan vertellen: prima scherm voor CS:S. Echt geen ghosing te zien. Helaas is zwart meer donkerblauw. ik heb hem voor 399,- bij de lokale pc broeg gekocht, dus hij zou deze week nog retour kunnen.
Ik ga even flink testen en er hard over nadenken of ik de komende 5 jaar met dit scherm ga doen (ivm dat niet-zwart). Ik verwacht dat ik hem gewoon hou.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2005 18:01 ]
Nog wat googlewerk over de Samsung 970p: Een amerikaanse site zet hem op $602.58. Een andere amerikaanse site heeft als E.T.A. 16 september staan.
Verder staan op de Samsung Marketing Library nog wat copy-paste info en plaatjes.
Verder staan op de Samsung Marketing Library nog wat copy-paste info en plaatjes.
[ Voor 18% gewijzigd door DaCoTa op 05-09-2005 16:40 ]
Verwijderd
Het blijft toch allemaal vrij duur voor een 19" tft scherm, zoals ik zei komt hij dan in het vaarwater van de grotere (kwalitatief weliswaar mindere) 20"+ panelen. Je bent dan wel andere criteria tegen elkaar aan het afwegen. (maar je kent het principe he: kosten tegenover (verschillende) baten)
Ik wacht gewoon nog effe om te zien of de prijs nog normaal wordt (daarmee bedoel ik toch zeker niet meer dan 550€ inclusief verzenden, maar daar vrees ik voor. En dan ook pixelperfect voor die prijs)
Anders wordt het meest acceptbele alternatief toch de P19-2. Ziet er imo redelijk goed uit (zeker in zwart, grijs loopt nogal rap het risico van goedkoop over te komen). Het is een van de weinige modellen waar de luidsprekers imo niet storend zijn (en je moet maar denken dat het ook voordelen kan hebben, heb je meteen een koptelefoon jack dichtbij)
Bedankt aan de persoon die die hongaarse review poste, ik meen daar toch uit te mogen opmaken dat de kleuren zeker in orde zijn (en zeker na calibratie zoals floriske.nl ons al wist te vertellen). En de foto's tonen ook dat de kijkhoeken duidelijk niet zo slecht zijn als behardware ons wil doen geloven. Vergelijkbaar met gewone MVA panelen op het eerste zicht. Ik zie toch weinig verschil. Dat roze van het kleedje van die vrouw wordt bij alle schermen redelijk flets, dus ja..
(die gasten zijn gewoon veel te streng. Het staat altijd stoer om als reviewende expert compleet te vallen over details, in hun ogen is het recht evenredig met hun professionalisme/review skills)
Het kan zijn dat hij iets meer ghost als de viewsonic/970P maar daar valt wel mee te leven denk ik zo. Zowieso zijn de verschillen heel miniem denk ik en is het resultaat gewoon goed. Dus volgens mij zeker een speelbaar, redelijk scherm aan een deftige prijs. Ook is uit die review op te maken dat de backligt leakage miniem is bij de Fujitsu, alhoewel die bij deze eigenschap wel perfect is bij de 970P.
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de 970P de perfecte tft benadert op alle gebied. Maar de prijs moet nog ten opzichte van mijn budget te verantwoorden zijn, en dan is de Fujitsu goede twee keus lijkt mij.
Volgens mij zitten we nu echt wel aan een maximum en is de ontwikkellijn van LCD's min of meer ten einde. Verdere verbeteringen zullen relatief weinig verschil opleveren (wat kan er nog beter?) voor misschien te veel R&D. Dus we zijn met de samsung redelijk aan het eindpunt gekomen van een evolutie. Hierna is het wachten op LED en SED (betaalbaar that is)
Dus nog effe wachten op definitieve prijzen van de 970P, dan zien we wel...
(heeft trouwens niemand eens een mailtje gestuurd naar behardware ivm met de bewuste en betwiste review? Hebben die daarop gereageerd?)
Ik wacht gewoon nog effe om te zien of de prijs nog normaal wordt (daarmee bedoel ik toch zeker niet meer dan 550€ inclusief verzenden, maar daar vrees ik voor. En dan ook pixelperfect voor die prijs)
Anders wordt het meest acceptbele alternatief toch de P19-2. Ziet er imo redelijk goed uit (zeker in zwart, grijs loopt nogal rap het risico van goedkoop over te komen). Het is een van de weinige modellen waar de luidsprekers imo niet storend zijn (en je moet maar denken dat het ook voordelen kan hebben, heb je meteen een koptelefoon jack dichtbij)
Bedankt aan de persoon die die hongaarse review poste, ik meen daar toch uit te mogen opmaken dat de kleuren zeker in orde zijn (en zeker na calibratie zoals floriske.nl ons al wist te vertellen). En de foto's tonen ook dat de kijkhoeken duidelijk niet zo slecht zijn als behardware ons wil doen geloven. Vergelijkbaar met gewone MVA panelen op het eerste zicht. Ik zie toch weinig verschil. Dat roze van het kleedje van die vrouw wordt bij alle schermen redelijk flets, dus ja..
(die gasten zijn gewoon veel te streng. Het staat altijd stoer om als reviewende expert compleet te vallen over details, in hun ogen is het recht evenredig met hun professionalisme/review skills)
Het kan zijn dat hij iets meer ghost als de viewsonic/970P maar daar valt wel mee te leven denk ik zo. Zowieso zijn de verschillen heel miniem denk ik en is het resultaat gewoon goed. Dus volgens mij zeker een speelbaar, redelijk scherm aan een deftige prijs. Ook is uit die review op te maken dat de backligt leakage miniem is bij de Fujitsu, alhoewel die bij deze eigenschap wel perfect is bij de 970P.
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de 970P de perfecte tft benadert op alle gebied. Maar de prijs moet nog ten opzichte van mijn budget te verantwoorden zijn, en dan is de Fujitsu goede twee keus lijkt mij.
Volgens mij zitten we nu echt wel aan een maximum en is de ontwikkellijn van LCD's min of meer ten einde. Verdere verbeteringen zullen relatief weinig verschil opleveren (wat kan er nog beter?) voor misschien te veel R&D. Dus we zijn met de samsung redelijk aan het eindpunt gekomen van een evolutie. Hierna is het wachten op LED en SED (betaalbaar that is)
Dus nog effe wachten op definitieve prijzen van de 970P, dan zien we wel...
(heeft trouwens niemand eens een mailtje gestuurd naar behardware ivm met de bewuste en betwiste review? Hebben die daarop gereageerd?)
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2005 17:47 ]
De 970P gaat volgens de specs duidelijk de beste monitor worden, maar als hij 600 EUR gaat kosten, mag dat ook wel de VP930 gaat nog geen 500 EUR kosten en de VP191 is zelfs maar 450. Rekening houdend met de prijs, moet de 970P dus 25% beter presteren dan de VP191 en 20% beter dan de VP930 om prijs-concurrerend te blijven.
En dat (als dat zo is tenminste) hij de beste 19" monitor wordt, dat is ook maar tijdelijk, totdat er weer een nieuwe, betere uitkomt... Over 6 à 12 maanden...
Ik denk dat het verschil in qualiteit niet groot genoeg gaat zijn om de prijs te verantwoorden, maar dat is natuurlijk maar een 'estimated guess'.
De ultieme monitor gaat het zeker NIET worden, waarschijnlijk wel de beste van dat moment, maar zeker niet de ultieme. Daar is z'n 20 ms btb te hoog voor en z'n 1000:1 contrast ratio te laag!
Dat is mijn bescheiden mening.... (voorlopig)!
En dat (als dat zo is tenminste) hij de beste 19" monitor wordt, dat is ook maar tijdelijk, totdat er weer een nieuwe, betere uitkomt... Over 6 à 12 maanden...
Ik denk dat het verschil in qualiteit niet groot genoeg gaat zijn om de prijs te verantwoorden, maar dat is natuurlijk maar een 'estimated guess'.
De ultieme monitor gaat het zeker NIET worden, waarschijnlijk wel de beste van dat moment, maar zeker niet de ultieme. Daar is z'n 20 ms btb te hoog voor en z'n 1000:1 contrast ratio te laag!
Dat is mijn bescheiden mening.... (voorlopig)!
Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.
Daar gaat het idd wel op lijken, als je tenminste het design mooi vind. Dat vind ik zeker en voor een investering zoals een scherm waar je - in mijn geval - ook tegenaan moet kijken als ik niet achter de pc zit, en dat voor een langere periode dan alle andere hardware bij elkaar, vind ik een meerprijs tot op zekere hoogte wel de moeite waard.Verwijderd schreef op Monday 05 September 2005 @ 17:46:
De volgende stappen zijn m.i. het economisch toepassen van deze technieken op grotere panelen, dus de 1600x1200 20" en groter schermen. Dit lijkt me logisch om in de tussenperiode toch nog geld te verdienen. En als het een beetje mee zit zien de fabrikanten ook eindelijk markt in 19" panelen met kleinere dot pitch, zoals 1400x1050 op 19" of zelfs (maar dat zal nooit gebeuren denk ik) 1600x1200 op 19".Volgens mij zitten we nu echt wel aan een maximum en is de ontwikkellijn van LCD's min of meer ten einde. Verdere verbeteringen zullen relatief weinig verschil opleveren (wat kan er nog beter?) voor misschien te veel R&D. Dus we zijn met de samsung redelijk aan het eindpunt gekomen van een evolutie. Hierna is het wachten op LED en SED (betaalbaar that is)
Ken jij TFT's(die dus al te koop zijn) met een hoger contrast dan 1000:1? ik niet.TetsuoShima schreef op maandag 05 september 2005 @ 18:00:
...en z'n 1000:1 contrast ratio te laag!
...
het contrast is dus al het beste van alle TFT's, dus dat is aardig ultiem denk ik dan.
Ook in vergelijking met bijvoorbeeld CRT's is 1000:1 best aardig(ja, CRT's kunnen hoger halen, maar de beeldbuis zelf is wel weer grijs), dus voor het contrast hoef je het niet te laten lijkt me.
De 173P Plus is al te koop en die doet 1500:1.......maar dat is dan wel een 17" scherm. De 770 zal ook 1500:1 worden.
oh ik dacht dat de 173P+ nog niet te koop was.
Maar dat neemt niet weg dat 1000:1 best hoog is, en dat je heel veel moeite zal moeten doen om het verschil tussen 1000:1 en 1500:1 te zien als je je kamer niet verduistert hebt.
Dat het contrast 'maar' 1000:1 is betekent dus niet dat het opeens geen ultieme monitor kan zijn, het betekent alleen dat er 1 betere monitor is.
Maar dat neemt niet weg dat 1000:1 best hoog is, en dat je heel veel moeite zal moeten doen om het verschil tussen 1000:1 en 1500:1 te zien als je je kamer niet verduistert hebt.
Dat het contrast 'maar' 1000:1 is betekent dus niet dat het opeens geen ultieme monitor kan zijn, het betekent alleen dat er 1 betere monitor is.
Natuurlijk is 1000:1 hoog, dat spreek ik niet tegen. Ik zeg ook dat de 970P waarschijnlijk de beste wordt, maar om ultiem te zijn, moet hij toch nog beter worden.XiN schreef op maandag 05 september 2005 @ 19:29:
oh ik dacht dat de 173P+ nog niet te koop was.
Misschien is het zo dat jij ultiem net een ietsje andere betekenis geeft dan ik. Ultiem is voor mij: kan niet beter en als het wel beter kan, dan maakt het niet uit.
Ik kan je garanderen, dat het verschil 1000:1 of 1500:1 duidelijk zichtbaar is. Verder moet ik ook zeggen dat je het contrast van een CRT en een LCD moeilijk vergelijkbaar zijn. Een (goede) LCD kan betere zwartwaarden opleveren dan een CRT, maar de kleuren net boven zwart zijn veel beter op een CRT dan op een LCD.
Het is juist voor deze kleuren dat een hogere contrastratio op een LCD nut heeft. Bij een hogere contrastratio zullen deze kleuren namelijk wel beter uitkomen (heeft verder ook te maken met de diepte van de kleurentabel). Dat heeft te maken met de manier waarop contrast werkt op een LCD en een CRT, dat is niet volledig hetzelfde.
Maaar idd zoals je zegt, 1000:1 is zeker goed! Maar om in mijn boek ultiem te zijn, moet hij toch nog beter...
[ Voor 3% gewijzigd door TetsuoShima op 05-09-2005 19:41 ]
Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.
Verwijderd
Jammer dat ze nog alleen maar Pic's hebben van whiteDaCoTa schreef op maandag 05 september 2005 @ 16:38:
Nog wat googlewerk over de Samsung 970p: Een amerikaanse site zet hem op $602.58. Een andere amerikaanse site heeft als E.T.A. 16 september staan.
Enig idee waneer die hier in nederland leverbaar zal zijn? Eind Oktober?
1000:1 hoog
met de nieuwe sed technologie halen ze al 100 000:1 nu dat is pas hoog :-)
met de nieuwe sed technologie halen ze al 100 000:1 nu dat is pas hoog :-)
Hier zie je hem in het zwart:Verwijderd schreef op maandag 05 september 2005 @ 21:02:
[...]
Jammer dat ze nog alleen maar Pic's hebben van whiteIk had hem ook wel graag black gezien
Enig idee waneer die hier in nederland leverbaar zal zijn? Eind Oktober?
http://product.pcpop.com/000014504/Index.html
Blauw en rood kan je zien in de voorstelling van het scherm op IFA 2005 op :
http://www.samsung.com en dan in de header op ifa 2005 klikken.
grt,
Lieven
Verwijderd
Dank u!Mr. Jibe schreef op maandag 05 september 2005 @ 21:17:
[...]
Hier zie je hem in het zwart:
http://product.pcpop.com/000014504/Index.html
Blauw en rood kan je zien in de voorstelling van het scherm op IFA 2005 op :
http://www.samsung.com en dan in de header op ifa 2005 klikken.
grt,
Lieven
vraagje voor de mensen met een Samsung 930BF
Hoe lang is die DVI kabel aangezien me PC redelijk ver van me monitor af staan
ong 2mtr van elkaar?
Hoe lang is die DVI kabel aangezien me PC redelijk ver van me monitor af staan
ong 2mtr van elkaar?
[ Voor 27% gewijzigd door loodgieter op 06-09-2005 00:25 ]
Verwijderd
Ik kwam het volgende tegen op http://www.zdnet.de/news/hardware/0,39023109,39136265,00.htm
Samsung hat mit den Geräten Syncmaster 770P und 970P neue 17- und 19-Zoll-Displays vorgestellt. Durch Dreigelenk-Fuß, Pivot- und Swivel-Funktion können sie in verschiedenste Positionen gebracht werden. Beide TFTs sollen ab Mitte Oktober verfügbar sein. Das 17-Zoll-Modell kostet 444 Euro, das 19-Zoll-Modell 649 Euro.
Samsung hat mit den Geräten Syncmaster 770P und 970P neue 17- und 19-Zoll-Displays vorgestellt. Durch Dreigelenk-Fuß, Pivot- und Swivel-Funktion können sie in verschiedenste Positionen gebracht werden. Beide TFTs sollen ab Mitte Oktober verfügbar sein. Das 17-Zoll-Modell kostet 444 Euro, das 19-Zoll-Modell 649 Euro.
Ik denk (zit nu op mijn werk) dat de kabel 1,5 meter lang is, het zal er dus om spannenVerwijderd schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 09:25:
Ik kwam het volgende tegen op http://www.zdnet.de/news/hardware/0,39023109,39136265,00.htm
bedankt voor de reactie denk dat die op die van mij bedoeld wasleeke1984 schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 09:36:
[...]
Ik denk (zit nu op mijn werk) dat de kabel 1,5 meter lang is, het zal er dus om spannenIk heb het echter nooit getest of gemeten.
dan zal ik een door verbind stuk moeten aanschaffen of een langere
Als je dat idee blijft gebruiken, dan zal geen enkele monitor ultiem zijn lijkt me...TetsuoShima schreef op maandag 05 september 2005 @ 19:39:
...
Misschien is het zo dat jij ultiem net een ietsje andere betekenis geeft dan ik. Ultiem is voor mij: kan niet beter en als het wel beter kan, dan maakt het niet uit.
...
Dat contrast op LCD en op CRT moeilijk(niet?) vergelijkbaar ia ben ik met je eens, al is het alleen al omdat 'het contrast' niks zegt over hoe zwart/grijs het paneel/de beeldbuis zelf eigenlijk is.TetsuoShima schreef op maandag 05 september 2005 @ 19:39:
...
Ik kan je garanderen, dat het verschil 1000:1 of 1500:1 duidelijk zichtbaar is. Verder moet ik ook zeggen dat je het contrast van een CRT en een LCD moeilijk vergelijkbaar zijn. Een (goede) LCD kan betere zwartwaarden opleveren dan een CRT, maar de kleuren net boven zwart zijn veel beter op een CRT dan op een LCD.
...
Maar hoe kom je bij het idee dateen hoger contrast automatisch voor een betere kleurweergave zorgt?
Die kleurweergave hangt(zover ik weet) vooral af van de gebruikte techniek, en van de electronica.
Als je trouwens eens een review opzoekt waarin niet alleen LCD's, maar ook CRT's voorkomen, dan zal je zien dat bij goede monitoren de weergave van de donkere kleuren(na kalibratie) niet echt achterligt op de weergave van donkere kleuren op een CRT(ook na kalibratie), dus als LCD's hier al slechter in zijn dan is dat in de electronica op te lossen.
Maar om weer even terug te komen op het 1000:1 vs 1500:1 :
Ik geloof best dat als je 's nachts zonder verlichting deze twee naast elkaar naast elkaar zwart weer ziet geven dat je dan het verschil kan zien, met een beetje verlichting aan dan zal het heel mischien ook nog zichtbaar ijn, maar het lijkt me sterk dat de kleuren er nog echt beter uit springen.
om echt beter beeld te krijgen hecht ik tegenwoordig meer waarde aan de kijkhoek(niet bij een contrast van 10:1 of 5:1, maar bij een contrast vvan 500:1 ofzo), want je moet niet vergeten dat je nooit met een inkijkhoek van 0 graden voor het hele scherm zit, zelfs niet als je naar het midden kijkt.
Om dus(voor het oog) beter zwart te krijgen heb je meer aan een monitor die bij 0 graden 1000:1 doet en bij 50 graden nog 800:1 dan een monitor die bij 0 graden 1500:1 doet maar bij 50 graden al afgezakt is tot 100:1.
Die 1500:1 zal wel dezelfde inkijkhoek hebben als de andere PVA's, dus denk ik dat je alleen als je echt precies recht voor de monitor in het midden van het beeld iets donkerder zwart kan zien, waardoor het voordeel van 1500:1 boven 1000:1 beperkt blijft, dus denk ik dat je nauwelijks verschil zult zien.
nou een 22 inch iiyama crt kost 600 dus de p970 moet dat echt benaderen als die hetzelfde gaat kosten. En vooral geen ene dooie pixel voor die prijs, anders koop ik wel weer een CRT.
Verwijderd
Als Samsung slim is, en dat verwacht ik wel voor zo'n prijs, geven ze een jaar pixel-garantie mee. En als ze dan nog slimmer zijn, wat ik wel van die lui verwacht, testen ze eerst elke 970 voordat die bij hun de deur uit gaat. Komen ze later ook niet voor verrassingen te staan... (en wij ook niet).
Maja, laten we maar eens afwachten...
Elk product wat komt rollen uit een fabriek wordt getest. Dus het ligt aan de testen die een fabrikant zijn producten oplegt. Maar er is hoop: net als de Samsung 193P geeft Samsung een zero pixel warrenty. Dit doet Samsung alleen op zijn 'Professional series' tft's. Één keer raden waar de 770P en 970P ondervallenVerwijderd schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 17:23:
Als Samsung slim is, en dat verwacht ik wel voor zo'n prijs, geven ze een jaar pixel-garantie mee. En als ze dan nog slimmer zijn, wat ik wel van die lui verwacht, testen ze eerst elke 970 voordat die bij hun de deur uit gaat. Komen ze later ook niet voor verrassingen te staan... (en wij ook niet).
i want LART!
Ik overweeg 1 van deze 2 beeldschermen aan te schaffen: de BenQ 937s+ (vergelijkbaar met Samsung 913N) voor 300 euro, of de nieuwe Belinea 101920 (het nieuwe model) voor 400 euro. Welke past volgens jullie beter bij mijn computergebruik?
- Af en toe speel ik 3D games intensief
- Films kijken doe ik ongeveer 1x per week op de computer, maar liever op tv
- Ik gebruik regelmatig Photoshop voor het ontwerp van graphics en websites
- Ik surf veel op internet
- Van Office applicaties maak ik ook veel gebruik
Voldoet de BenQ hieraan, of kan ik beter 100 euro extra investeren voor die nieuwe Belinea met overdrive paneel? Ik heb een beperkt budget dus boven de 400 euro kan ik sowieso niet gaan, en ik kan niet langer wachten op een nieuwer model want mijn huidige (crt) monitor is onlangs overleden
Voldoet de BenQ hieraan, of kan ik beter 100 euro extra investeren voor die nieuwe Belinea met overdrive paneel? Ik heb een beperkt budget dus boven de 400 euro kan ik sowieso niet gaan, en ik kan niet langer wachten op een nieuwer model want mijn huidige (crt) monitor is onlangs overleden
Wat is iedereen toch verbaasd over die prijs zeg! Ik denk dat Samsung gewoon een lijn wilt die de concurrentie met Eizo aankan en dan krijg je ook vergelijkbare prijzen. Kijk maar eens naar de Eizo 778. Die is ook duur. Daarnaast heeft Samsung nog zat andere schermen voor een betaalbaardere prijs. En als ze eenmaal goed vekrijgbaar zijn zal de prijs ook nog wel zakken tov de adviesprijs.
Verwijderd
@ hierboven: ik denk dat het niet zo veel uitmaakt in jouw geval. Denk er misschien eens over na hoe belangrijk kijkhoek is.
---------
Iets anders nu: wat is deze belinea? Dat is toch niet het scherm uit de startpost?
bij de specs staat er 1000:1 contrast, MVA premium, 8 ms , DVI, 16.7M kleuren, uit het prijsgrafiekje blijkt dat die ook nog maar pas beschikbaar is? (augustus?) en 409€
en persoonlijk vind ik die er mooier uitzien dan de belinea waarvan hierboven sprake is? (zwart, wel niet hoogte verstelbaar, en boxjes vallen ook nog 'redelijk' mee)

---------
Iets anders nu: wat is deze belinea? Dat is toch niet het scherm uit de startpost?
bij de specs staat er 1000:1 contrast, MVA premium, 8 ms , DVI, 16.7M kleuren, uit het prijsgrafiekje blijkt dat die ook nog maar pas beschikbaar is? (augustus?) en 409€
en persoonlijk vind ik die er mooier uitzien dan de belinea waarvan hierboven sprake is? (zwart, wel niet hoogte verstelbaar, en boxjes vallen ook nog 'redelijk' mee)
Voor de games, het internetten, en het office gedeelte zijn beide geschikt.Cinner schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 17:30:
Ik overweeg 1 van deze 2 beeldschermen aan te schaffen: de BenQ 937s+ (vergelijkbaar met Samsung 913N) voor 300 euro, of de nieuwe Belinea 101920 (het nieuwe model) voor 400 euro. Welke past volgens jullie beter bij mijn computergebruik?
Maar voor grafisch gedoe zit je met de belinea beter omdat die een veel grotere inkijkhoek heeft waardoor de kleuren beter kloppen bij normaal bekijken.
Of het die €100,- waard is hangt er dus van af hoe zwaar het grafisch-gedeelte weegt, en hoe zwaar de prijs weegt.
Het grafische gedeelte weegt toch best zwaar moet ik zeggen, en de grotere inkijkhoek vind ik prettig. Daarnaast heeft de Belinea o.a. pivot mode en is in hoogte verstelbaar. Dat zijn ook dingen die de BenQ niet heeft. Zal het verschil in zwart groot zijn?XiN schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 18:49:
[...]
Voor de games, het internetten, en het office gedeelte zijn beide geschikt.
Maar voor grafisch gedoe zit je met de belinea beter omdat die een veel grotere inkijkhoek heeft waardoor de kleuren beter kloppen bij normaal bekijken.
Of het die €100,- waard is hangt er dus van af hoe zwaar het grafisch-gedeelte weegt, en hoe zwaar de prijs weegt.
Verwijderd
Hier staat de belinea 101920 (111919) ook tekoop en is ook op voorraad.
ref. nummer staat er niet bij maar hij heeft een contrast van 1000:1 dus dat moet hem wezen.
http://www.blomhardware.n...e2a8a7f03d457028993ec17b8
ref. nummer staat er niet bij maar hij heeft een contrast van 1000:1 dus dat moet hem wezen.
ik heb nog geen reviews(met metingen van de zwartdiepte) gezien van het nieuwe AUO-paneel dat in die Belinea zit, dus hoe diep het zwart is en of de 1000:1 waargemaakt wordt weet ik niet.
Maar ik ga er even vanuit dat ie in ieder geval iets hoger contrast haalt dan het vorige paneel(in de VP191), en dat ie dus op zijn minst even goed zwart weergeeft, en waarschijnlijk zelfs beter.
Waarschijnlijk zal het zwart er wel een stuk dieper uitzien, doordat de inkijkhoek een stuk beter is en het contrast dus minder gauw daalt bij een andere inkijkhoek dan 0 graden(zelfs als je er recht voor zit dan kijk je naar de hoeken met een inkijkhoek van zo'n 50 graden).
De Belinea is denk ik voor jou het extra geld wel waard, want dan krijg je een betere inkijkhoek, beter zwart, en dus extra verstelmogelijkheden.
Maar ik ga er even vanuit dat ie in ieder geval iets hoger contrast haalt dan het vorige paneel(in de VP191), en dat ie dus op zijn minst even goed zwart weergeeft, en waarschijnlijk zelfs beter.
Waarschijnlijk zal het zwart er wel een stuk dieper uitzien, doordat de inkijkhoek een stuk beter is en het contrast dus minder gauw daalt bij een andere inkijkhoek dan 0 graden(zelfs als je er recht voor zit dan kijk je naar de hoeken met een inkijkhoek van zo'n 50 graden).
De Belinea is denk ik voor jou het extra geld wel waard, want dan krijg je een betere inkijkhoek, beter zwart, en dus extra verstelmogelijkheden.
Verwijderd
en wat zijn de veronderstellingen over de belinea die ik aanhaal? zelfde specs als de 'starpost' belinea, maar ander (imo mooier) design. Dus ook 1000:1 en 16.7 M kleuren en beschikbaar sinds augustus. Gaat het hier met ander woorden ook over een overdrive MVA paneel of niet? Indien niet valt die zowieso af, maar de specs wijzen toch op een overdrive paneel
Want dan verkies ik toch deze monitor boven de startpost belinea...
startpost belinea

'alternatieve belinea'
startpost belinea
'alternatieve belinea'
Ik heb dit topic behoorlijk gevolgt totdat ik mijn Samsung 930BF aangeschaft heb. Ik heb na 14 dagen in bezit eindelijk een survey geschreven:
Introductie
Ik heb dit scherm nu ongeveer 14 dagen, het draait in een dual opstelling met een Xerox XA7-19i (8ms) en als vergelijkingsmateriaal heb ik een Iiyama Vision master pro452 meegenomen en een Neovo F-419 (25ms versie, inmiddels verkocht). Dit is mijn 3e TFT scherm in 4 maanden tijd.
Ik heb dit scherm gekocht omdat ik verre van te spreken was over de ghosting van mijn Xerox scherm (zie mijn productsurvey daarover) bij het spelen van Quake3 en met Quake4 op komst besloot ik toch maar een ander scherm te proberen. Een collega had zojuist een 930BF aangeschaft en was bereid een dagje zonder te zitten zodat ik hem kon proberen. Qua ghosting was ik behoorlijk te spreken en heb toen besloten zelf ook maar een scherm te bestellen.
In de volgende survey behandel ik de volgende aspecten:
- Pixeldefecten
- Vormgeving & Algemene kwaliteit
- Kleurweergave
- Kijkhoek
- en het belangrijkste topic: Ghosting
- Slotconclusie
Pixeldefecten
Ik maak me niet zo druk over dode pixels, heb 3 jaar lang achter een Iiyama met twee lijntjes gezeten en die zag ik ook nooit. Uiteraard is het een persoonlijke kwestie, maar je ergeren aan een paar dode pixels is in mijn ogen zinloos.
Het exemplaar wat ik van m'n collega getest had, bevatte maarliefst 3 defecte pixels, een compleet dode en twee subpixels. Mijn eigen exemplaar heeft (maar?) een dode pixel. Hij bevindt zich rechtsbovenin en je vindt hem alleen maar als je donders goed zoekt
Vormgeving & Algemene kwaliteit
De vormgeving is niets bijzonders, de klep achterop vind ik zelfs onhandig en is snel te beschadigen. De powerled is niet zo fel t.o.v. de Xerox en de Neovo, dit maakt het wat minder opvallend, vooral in het donker. Daarnaast had ik had ik liever de knoppen aan de voorkant gehad ipv de onderkant. De voet moet met enig geweld vast gezet worden en weer los gemaakt worden wil je de monitor transporteren.
In vergelijking met de Xerox is de 930BF duidelijk de mindere, vooral qua style wint de Xerox het met gemak. Als men zelfs de glasplaat van de Xerox in de overweging laat meetellen, delf de Samsung helemaal de spit.
Kleurweergave
Op dit punt heb ik het scherm alleen vergeleken met het Xerox scherm. Het eerste wat mij opviel tijdens het aanzetten van het scherm, zijn de witte balken boven en onderin van de backlight, ze zijn zelfs best wel sterk opvallend. Bij een zwarte bureaublad is de witte balk bovenin nog steeds te zien, een flinke minpunt mijn inziens. Dit nadeel weegt veel zwaarder dan een paar dode pixels.
Bij de referentieverschil voor de kleuren zijn alle instellingen op 50% gezet. (helderheid, contrast en kleuren). Bij het wijzigen van de kleuren op de monitor komt in de de linkerbovenhoek een wittig verkant vlak (ongeveer 8x8 cm). Deze gaat niet meer weg totdat je de monitor uit zet en weer aan doet.
Qua kleurweergave is het verschil tussen de Xerox en de Samsung evident, de foto's zijn veel fletser op de Samsung dan op de Xerox. Vooral op het wat lichtere spectrum vlak valt moeilijk onderscheid te maken tussen kleuren, ik denk dat dit een nadeel is van een TN+ scherm.
Kijkhoek
De kijkhoek is best wel goed, ik zou stellen dat 80% bij hogere hoeken nog zichtbaar is. Echter! De 100% spot, hiermee bedoel ik de hoek waarbij het scherm op z'n best qua helderheid is is behoorlijk klein. Met een beetje draaien van het hoofd (say, 45-70%) wordt het scherm gelijk donker. Tekst etc. blijft wel leesbaar (dit in tegenstelling tot mijn laptop) maar het is een flink stuk donkerder.
Ik weet niet wat er exact onder de definitie van "kijkhoek" valt, 160 graden kijkhoek kan kloppen waarneer men nog tekst wil lezen. Ik denk dat een 100graden kijkhoek mee reeel is als na de lichtopbrengst gekeken wordt.
Ghosting
Het belangrijkste pluspunt van dit scherm t.o.v. van mijn vorige TFT schermen is de ghosting. Tussen mijn Xerox (8ms) en dit scherm zit heel wat meer verschil als de getallen durven aangeven.
Omdat het begrip ghosting ook een brede interpretatie biedt, heb ik mijn digitale fotocamera er maar bijgepakt om het verschil tussen de 8ms Xerox en de 4ms Samsung op de gevoelige plaat vast te leggen. Ik heb dit gedaan met een 1/125 sluitertijd (=8ms). Ik heb een drietal images bijgevoegd als resultaat. Op de fotos is erg duidelijk het verschil te zien tussen de Xerox en de Samsung. Qua ghosting scoort het dus behoorlijk punten.
De foto's zijn genomen met een Quake3 demo op mijn instellingen. (http://www.luckeh.nl/quake/cfg.zip). Op beide monitoren wordt exact hetzelfde beeld afgebeeld, dit kan door even de stekker van een scherm eruit te trekken waardoor zowel desktop als game hetzelfde beeld geeft.
Ter referentie heb ik voor de ghosting ook nog mijn iiyama er naast gezet. Helaas was het niet mogelijk om de iiyama op 125hz te zetten en de TFT tegelijkertijd op 75hz. In de onderlinge vergelijking moet de Samsung TFT het toch duidelijk afleggen tegen de CRT. Vooral op de donkere vlakken is duidelijk nog de ghosting zichtbaar. Het is nog wel acceptabel, maar verre van goed voor een diehard gamer. Dit is echter mijn subjectieve mening.
Op de fotos die ik bijgevoegd heb is het verschil te zien tussen de Samsung (links) en de Xerox (rechts). De horizontale lijn die je op sommige foto's ziet is de verversing van het scherm.
Slotconclusie
In de slotconclusie stel ik meestal de vraag: "En?".
Ik heb een wat dubbele kijk op het scherm. Voor games ben ik enorm blij dat ik het scherm gekocht heb, ten opzichte van mijn Xerox is dit toch wel een flinke stap vooruit. Voor het desktopwerk is het een flinke tegenvaller, met name de fletse en beperkte kleuren in combinatie met de witte balken bovenin maakt me een beetje sip. Maar nu ik weer een beetje kan quaken, compenseert dat behoorlijk

Introductie
Ik heb dit scherm nu ongeveer 14 dagen, het draait in een dual opstelling met een Xerox XA7-19i (8ms) en als vergelijkingsmateriaal heb ik een Iiyama Vision master pro452 meegenomen en een Neovo F-419 (25ms versie, inmiddels verkocht). Dit is mijn 3e TFT scherm in 4 maanden tijd.
Ik heb dit scherm gekocht omdat ik verre van te spreken was over de ghosting van mijn Xerox scherm (zie mijn productsurvey daarover) bij het spelen van Quake3 en met Quake4 op komst besloot ik toch maar een ander scherm te proberen. Een collega had zojuist een 930BF aangeschaft en was bereid een dagje zonder te zitten zodat ik hem kon proberen. Qua ghosting was ik behoorlijk te spreken en heb toen besloten zelf ook maar een scherm te bestellen.
In de volgende survey behandel ik de volgende aspecten:
- Pixeldefecten
- Vormgeving & Algemene kwaliteit
- Kleurweergave
- Kijkhoek
- en het belangrijkste topic: Ghosting
- Slotconclusie
Pixeldefecten
Ik maak me niet zo druk over dode pixels, heb 3 jaar lang achter een Iiyama met twee lijntjes gezeten en die zag ik ook nooit. Uiteraard is het een persoonlijke kwestie, maar je ergeren aan een paar dode pixels is in mijn ogen zinloos.
Het exemplaar wat ik van m'n collega getest had, bevatte maarliefst 3 defecte pixels, een compleet dode en twee subpixels. Mijn eigen exemplaar heeft (maar?) een dode pixel. Hij bevindt zich rechtsbovenin en je vindt hem alleen maar als je donders goed zoekt
Vormgeving & Algemene kwaliteit
De vormgeving is niets bijzonders, de klep achterop vind ik zelfs onhandig en is snel te beschadigen. De powerled is niet zo fel t.o.v. de Xerox en de Neovo, dit maakt het wat minder opvallend, vooral in het donker. Daarnaast had ik had ik liever de knoppen aan de voorkant gehad ipv de onderkant. De voet moet met enig geweld vast gezet worden en weer los gemaakt worden wil je de monitor transporteren.
In vergelijking met de Xerox is de 930BF duidelijk de mindere, vooral qua style wint de Xerox het met gemak. Als men zelfs de glasplaat van de Xerox in de overweging laat meetellen, delf de Samsung helemaal de spit.
Kleurweergave
Op dit punt heb ik het scherm alleen vergeleken met het Xerox scherm. Het eerste wat mij opviel tijdens het aanzetten van het scherm, zijn de witte balken boven en onderin van de backlight, ze zijn zelfs best wel sterk opvallend. Bij een zwarte bureaublad is de witte balk bovenin nog steeds te zien, een flinke minpunt mijn inziens. Dit nadeel weegt veel zwaarder dan een paar dode pixels.
Bij de referentieverschil voor de kleuren zijn alle instellingen op 50% gezet. (helderheid, contrast en kleuren). Bij het wijzigen van de kleuren op de monitor komt in de de linkerbovenhoek een wittig verkant vlak (ongeveer 8x8 cm). Deze gaat niet meer weg totdat je de monitor uit zet en weer aan doet.
Qua kleurweergave is het verschil tussen de Xerox en de Samsung evident, de foto's zijn veel fletser op de Samsung dan op de Xerox. Vooral op het wat lichtere spectrum vlak valt moeilijk onderscheid te maken tussen kleuren, ik denk dat dit een nadeel is van een TN+ scherm.
Kijkhoek
De kijkhoek is best wel goed, ik zou stellen dat 80% bij hogere hoeken nog zichtbaar is. Echter! De 100% spot, hiermee bedoel ik de hoek waarbij het scherm op z'n best qua helderheid is is behoorlijk klein. Met een beetje draaien van het hoofd (say, 45-70%) wordt het scherm gelijk donker. Tekst etc. blijft wel leesbaar (dit in tegenstelling tot mijn laptop) maar het is een flink stuk donkerder.
Ik weet niet wat er exact onder de definitie van "kijkhoek" valt, 160 graden kijkhoek kan kloppen waarneer men nog tekst wil lezen. Ik denk dat een 100graden kijkhoek mee reeel is als na de lichtopbrengst gekeken wordt.
Ghosting
Het belangrijkste pluspunt van dit scherm t.o.v. van mijn vorige TFT schermen is de ghosting. Tussen mijn Xerox (8ms) en dit scherm zit heel wat meer verschil als de getallen durven aangeven.
Omdat het begrip ghosting ook een brede interpretatie biedt, heb ik mijn digitale fotocamera er maar bijgepakt om het verschil tussen de 8ms Xerox en de 4ms Samsung op de gevoelige plaat vast te leggen. Ik heb dit gedaan met een 1/125 sluitertijd (=8ms). Ik heb een drietal images bijgevoegd als resultaat. Op de fotos is erg duidelijk het verschil te zien tussen de Xerox en de Samsung. Qua ghosting scoort het dus behoorlijk punten.
De foto's zijn genomen met een Quake3 demo op mijn instellingen. (http://www.luckeh.nl/quake/cfg.zip). Op beide monitoren wordt exact hetzelfde beeld afgebeeld, dit kan door even de stekker van een scherm eruit te trekken waardoor zowel desktop als game hetzelfde beeld geeft.
Ter referentie heb ik voor de ghosting ook nog mijn iiyama er naast gezet. Helaas was het niet mogelijk om de iiyama op 125hz te zetten en de TFT tegelijkertijd op 75hz. In de onderlinge vergelijking moet de Samsung TFT het toch duidelijk afleggen tegen de CRT. Vooral op de donkere vlakken is duidelijk nog de ghosting zichtbaar. Het is nog wel acceptabel, maar verre van goed voor een diehard gamer. Dit is echter mijn subjectieve mening.
Op de fotos die ik bijgevoegd heb is het verschil te zien tussen de Samsung (links) en de Xerox (rechts). De horizontale lijn die je op sommige foto's ziet is de verversing van het scherm.
Slotconclusie
In de slotconclusie stel ik meestal de vraag: "En?".
Ik heb een wat dubbele kijk op het scherm. Voor games ben ik enorm blij dat ik het scherm gekocht heb, ten opzichte van mijn Xerox is dit toch wel een flinke stap vooruit. Voor het desktopwerk is het een flinke tegenvaller, met name de fletse en beperkte kleuren in combinatie met de witte balken bovenin maakt me een beetje sip. Maar nu ik weer een beetje kan quaken, compenseert dat behoorlijk
Op het moment inderdaad niet ultiem nee, maar ik ben toch voldoende tevreden met mijn eigen LCD.XiN schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 16:54:
[...]
Als je dat idee blijft gebruiken, dan zal geen enkele monitor ultiem zijn lijkt me...
Zeker wel, tenminste voor zoverre dat de maximum brightness hetzelfde blijft tenminste. Bij veel MVA/PVA 'topmodellen' is dit 250 cd/m² en kan je dus afhankelijk van de contrastratio het black-level afleiden! Het is wel zo bij CRT's dat als de beeldbuis ZELF niet donker genoeg is dat je zwartwaarden dan niet kloppen, de techniek werkt dus alleen vrij goed bij LCD-schermen...XiN schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 16:54:
[...]
[...snip] al is het alleen al omdat 'het contrast' niks zegt over hoe zwart/grijs het paneel/de beeldbuis zelf eigenlijk is.
Het is zo bij een LCD-scherm dat als je de contrastwaarde voldoende (de hoeveelheid scheelt van paneel tot paneel) vermindert van zijn centrumpositie (dit hoeft niet 50% te zijn), dat dan het onderste spectrum van donkere kleuren overgaat in puur zwart en als je de contrastwaarde voldoende vermeerderd, dat dan de lichte kleuren overgaan in puur wit (alhoewel dit laatste effect veel minder sterk is dan het vorige bij de meeste schermen). In hoeverre dat dit gebeurd, heeft natuurlijk verder ook te maken met het paneel de elektronica (vooral de kleurentabel op dat vlak als de kwalitiet van de electronica zelf in orde is), maar elk scherm heeft last van dit effect. Het dat wat ik bedoelde in mijn vorige post over de kleuren net boven zwart. Verder is het nu zo dat CRT-schermen hier nu eenmaal beter in zijn dan LCD-schermen omdat het aantal 'niveaus' net boven zwart groter is en dus zullen er minder kleuren verloren gaan bij een niet 100% optimale instelling.XiN schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 16:54:
Maar hoe kom je bij het idee dateen hoger contrast automatisch voor een betere kleurweergave zorgt? Die kleurweergave hangt(zover ik weet) vooral af van de gebruikte techniek, en van de electronica.Als je trouwens eens een review opzoekt waarin niet alleen LCD's, maar ook CRT's voorkomen, dan zal je zien dat bij goede monitoren de weergave van de donkere kleuren(na kalibratie) niet echt achterligt op de weergave van donkere kleuren op een CRT(ook na kalibratie), dus als LCD's hier al slechter in zijn dan is dat in de electronica op te lossen.
En ik durf zeggen dat er zéér weinig mensen een 100% optimale instelling voor hun scherm hebben (waarschijnlijk ik ook niet trouwens), gewoon omdat je daarvoor zelf je scherm moet calibreren met een dure optische calorimeter en ik denk niet er veel mensen zijn die 200 EUR voor zo'n ding neertellen als ze het maar 1 keer per jaar gebruiken.
Dus eigenlijk hebben we allebei gelijk, onder optimale omstandigheden jij, theoretisch ik.
Klopt natuurlijk wel, maar zelf zit ik toch 95% van de tijd recht voor het scherm hoor. En dan heb ik dus een maximale kijkhoek van ongeveer 25°. Verder kunnen goede schermen in zowat alle richtingen draaien zodat je een optimale kijkhoek kan instellen.XiN schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 16:54:
Maar om weer even terug te komen op het 1000:1 vs 1500:1 :
Ik geloof best dat als je 's nachts zonder verlichting deze twee naast elkaar naast elkaar zwart weer ziet geven dat je dan het verschil kan zien, met een beetje verlichting aan dan zal het heel mischien ook nog zichtbaar ijn, maar het lijkt me sterk dat de kleuren er nog echt beter uit springen.
om echt beter beeld te krijgen hecht ik tegenwoordig meer waarde aan de kijkhoek(niet bij een contrast van 10:1 of 5:1, maar bij een contrast vvan 500:1 ofzo), want je moet niet vergeten dat je nooit met een inkijkhoek van 0 graden voor het hele scherm zit, zelfs niet als je naar het midden kijkt.
Om dus(voor het oog) beter zwart te krijgen heb je meer aan een monitor die bij 0 graden 1000:1 doet en bij 50 graden nog 800:1 dan een monitor die bij 0 graden 1500:1 doet maar bij 50 graden al afgezakt is tot 100:1.
Mijn volgende opmerking zeg ik alleen theoretisch, want ik heb nog niet zelf kunnen testen (nog geen 1500:1 scherm onder handen gehad
Wat ik wil zeggen, is dat je rekening moet houden met alle variabelen en dat ze qua belang allemaal evenredig met elkaar zijn, als er één niet goed genoeg is, dan maakt het niet uit als de rest bovengemiddeld is. Ik denk je je daarover wel met me eens zal zijn... Qua kijkhoek kan er verder niet zo heel veel verbeterd worden (180° is het maximum, alleen een tragere val van het contrast kan nog bereikt worden), maar qua maximum contrast zitten we nog maar in de kinderschoenen. 10000:1 zou geen probleem mogen zijn en zal waarschijnlijk binnen enkele jaren ook commercieel bereikt worden bij de professionel schermen.
Waarschijnlijk wel een overdrive mva(ken geen niet-overdrive mva's met 1000:1), maar dan zitten we nog steeds met een vraag:Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 20:31:
en wat zijn de veronderstellingen over de belinea die ik aanhaal? zelfde specs als de 'starpost' belinea, maar ander (imo mooier) design. Dus ook 1000:1 en 16.7 M kleuren en beschikbaar sinds augustus. Gaat het hier met ander woorden ook over een overdrive MVA paneel of niet? Indien niet valt die zowieso af, maar de specs wijzen toch op een overdrive paneel
startpost belinea
[afbeelding]
'alternatieve belinea'
[afbeelding]
Fujitsu of AUO?(of mischien heeft CMO ook wel een nieuw paneel uitgebracht)
merk trouwens ook op dat ie weer een eenvoudige voet heeft.
Voor de geïnteresseerden: op http://www.modthebox.com/review409_1.shtml een vrij positieve review van de Samsung 930BF.
Ik bedoelde dus als de monitor uitstaat, dus de hoeveelheid licht die gereflecteerd wordt.TetsuoShima schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 21:00:
...
[...]
Zeker wel, tenminste voor zoverre dat de maximum brightness hetzelfde blijft tenminste. Bij veel MVA/PVA 'topmodellen' is dit 250 cd/m² en kan je dus afhankelijk van de contrastratio het black-level afleiden! Het is wel zo bij CRT's dat als de beeldbuis ZELF niet donker genoeg is dat je zwartwaarden dan niet kloppen, de techniek werkt dus alleen vrij goed bij LCD-schermen...
...
Dat komt doordat de 'contrast'-instelling meestal iets anders doet dan het contrast veranderen(ja echtTetsuoShima schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 21:00:
...
Het is zo bij een LCD-scherm dat als je de contrastwaarde voldoende (de hoeveelheid scheelt van paneel tot paneel) vermindert van zijn centrumpositie (dit hoeft niet 50% te zijn), dat dan het onderste spectrum van donkere kleuren overgaat in puur zwart en als je de contrastwaarde voldoende vermeerderd, dat dan de lichte kleuren overgaan in puur wit (alhoewel dit laatste effect veel minder sterk is dan het vorige bij de meeste schermen). In hoeverre dat dit gebeurd, heeft natuurlijk verder ook te maken met het paneel de elektronica (vooral de kleurentabel op dat vlak als de kwalitiet van de electronica zelf in orde is), maar elk scherm heeft last van dit effect. Het dat wat ik bedoelde in mijn vorige post over de kleuren net boven zwart. Verder is het nu zo dat CRT-schermen hier nu eenmaal beter in zijn dan LCD-schermen omdat het aantal 'niveaus' net boven zwart groter is en dus zullen er minder kleuren verloren gaan bij een niet 100% optimale instelling.
...
bij mijn vorige twee monitoren(LCD) kan ik met het contrast alle kleuren iets donkerder maken of alle kleuren iets lichter maken.
Doordat deze optie zo ongeveer de hele kleurlijn omlaag(of omhoog) schoof kon het ook niet anders dan dat er kleuren buiten het gebied vallen dat weergegeven kan worden, en dus worden die kleuren (als ze aan de donker-kant zitten) als zwart weergegeven of (als ze aan de licht-kant zitten) als wit weergegeven.
Deze instelling liet ik dus gewoon op de standaardwaarde staan zodat er niks aan de hand was.
(Let op, sommige monitoren wijken van dit menu-systeem af, en stellen met 'contrast' de helderheid in zonder de achtergrondverlichting te veranderen door eigenlijk van het wit grijs te maken voor het naar het echte paneel toegestuurd werd.
Omdat dit dus eigenlijk vooral invloed heeft op de gebruikte wit-waarde heeft dit ook vrij weinig met de zwartdiepte van het paneel te maken.
Hier is ie dan:TetsuoShima schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 21:00:
...
[...]
Klopt natuurlijk wel, maar zelf zit ik toch 95% van de tijd recht voor het scherm hoor. En dan heb ik dus een maximale kijkhoek van ongeveer 25°. Verder kunnen goede schermen in zowat alle richtingen draaien zodat je een optimale kijkhoek kan instellen.
Mijn volgende opmerking zeg ik alleen theoretisch, want ik heb nog niet zelf kunnen testen (nog geen 1500:1 scherm onder handen gehad): Als een 1000:1 -scherm dit contrast haalt onder 0° inkijkhoek en een 1500:1 -scherm dit ook haalt onder 0° kijkhoek, dan zou ik theoretisch durven zeggen dat onder 60° als het 1000:1 -scherm dan nog 100:1 haalt, dat dan het 1500:1 -scherm dan 150:1 zou halen. Procentueel (zoals wij het waarnemen dus!) is het verschil dan nog altijd gelijk! Dit is natuurlijk alleen zo als ze dezelfde kijkhoek hebben, maar bij de topschermen is dit altijd ongeveer gelijk aan 170°. Verder praat ik ook alleen over MVA/PVA (8-bit) schermen, want met TN-schermen heb ik zelf weinig ervaring...

Dit plaatje komt uit een pdf'je van fujitsu dat ik ooit eens va het internet heb geplukt toen ik me afvroeg hoe het eigenlijk precies werkte.(fujitsu is dus de grondlegger van de *va's, voor mensen die dat nog niet wisten...
'off' laat zien hoe de kristallen ongeveer staan als er geen spanning op het paneel staat en er dus zwart weergegeven wordt, en 'on' laat zien hoe wit weergegeven wordt.
De kristallen draaien het licht zodat het doorgelaten kan worden, dus om goed zwart weer te geven moet het licht de kristallen alleen op de zijkant(korte kant) raken.
Dat er geen oneindig contrast gehaald wordt komt doordat er bij de 'ridge' wat kristallen scheef staan, en dus licht draaien.
Als je niet recht op het paneel kijkt, dan wordt zwart lichter doordat je scheef op de rest van de kristallen gaat kijken.
Maar de helft van de kristallen die al scheef stonden die lijken vanuit een andere hoek recht te staan, waardoor er bij een bepaalde inkijkhoek het effect van de kristallen die al scheefstonden zo ongeveer opgeheven wordt.
Daardoor verwacht ik bij een andere inkijkhoek dan 0 graden niet of nauwelijks beter zwart bij 1500:1 tegenover 1000:1(of het nieuwe paneel moet al betere kleurfilters en films meekrijgen om de inkijkhoek te vergroten.
Zeker, anders dan zou de markt volzitten met ultieme TFT's.TetsuoShima schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 21:00:
...
Wat ik wil zeggen, is dat je rekening moet houden met alle variabelen en dat ze qua belang allemaal evenredig met elkaar zijn, als er één niet goed genoeg is, dan maakt het niet uit als de rest bovengemiddeld is. Ik denk je je daarover wel met me eens zal zijn...
De kijkhoek kan best verbeterd worden(minder val van het contrast, minder kleurverschuivingen.), alleen kunnen de specs niet meer aantonen dat het verbeterd is.TetsuoShima schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 21:00:
...
Qua kijkhoek kan er verder niet zo heel veel verbeterd worden (180° is het maximum, alleen een tragere val van het contrast kan nog bereikt worden), maar qua maximum contrast zitten we nog maar in de kinderschoenen. 10000:1 zou geen probleem mogen zijn en zal waarschijnlijk binnen enkele jaren ook commercieel bereikt worden bij de professionel schermen.
Tegenwoordig wordt met 'kijkhoek' de hoek bedoelt waarbij het contrast is gedaalt tot 10:1(soms zelfs tot 5:1), als ze nou eens (ook) de kijkhoek aan gaan geven waar het contrast bijvoorbeeld 500:1 is dan is er nog zat ruimte voor verbetering.
Die 10000:1 is trouwens niet eens meer zo heel ver weg, als ik Samsung mag geloven tenminste...
[ Voor 12% gewijzigd door n-i-x op 06-09-2005 22:06 . Reden: iets toevoegen... ]
Verwijderd
Ik dacht dat fujitsu siemens in de P19-2 een aangepast PVA exemplaar had? Terwijl hier sprake is van 'MVA-premium', Verder is de voet idd wel eenvoudiger, maar wel eleganter vind ik (en zeker minder plaatsrovend dan de nieuwe viewsonic voet) . En het feit dat die in zwart verkrijgbaar is, is ook een pluspunt boven de oorspronkelijke belinea.
Het is wel zo dat ik over dat scherm hoegenaamd niets vind. (zeker niet op de site van belinea, want die suckt zwaar) en op de site van maxdata is er ook geen enkel scherm dat aan die specs voldoet.
Maar als die specs kloppen dan gaat het voor mij tussen de Fujitsu siemen P19-2 en deze belinea. Bijde hebben redelijke specs, zien er goed uit. (hebben de minst storende luidspreker inbouw onder de schermen die dit hebben) zijn verkrijgbaar in zwart en de prijs gaat van 400-460€, ruim genoeg voor een computer scherm. De 250-260 euro die ik dan uitspaar door niet te gaan voor de samsung kan ik dan maar best in wat ander pc materiaal steken of gewoon uitsparen. Zowieso vind ik, als student zijnde, een prijs van 680€ voor een 19" scherm redelijk onverantwoord. Dus dan maar wat lager mikken. Bovendien vind ik 400€ nog een redelijke prijs voor een pc scherm. zeker als het een overdrive scherm zou zijn. En er is ook sprake van 1000:1 contrast....
Het is wel zo dat ik over dat scherm hoegenaamd niets vind. (zeker niet op de site van belinea, want die suckt zwaar) en op de site van maxdata is er ook geen enkel scherm dat aan die specs voldoet.
Maar als die specs kloppen dan gaat het voor mij tussen de Fujitsu siemen P19-2 en deze belinea. Bijde hebben redelijke specs, zien er goed uit. (hebben de minst storende luidspreker inbouw onder de schermen die dit hebben) zijn verkrijgbaar in zwart en de prijs gaat van 400-460€, ruim genoeg voor een computer scherm. De 250-260 euro die ik dan uitspaar door niet te gaan voor de samsung kan ik dan maar best in wat ander pc materiaal steken of gewoon uitsparen. Zowieso vind ik, als student zijnde, een prijs van 680€ voor een 19" scherm redelijk onverantwoord. Dus dan maar wat lager mikken. Bovendien vind ik 400€ nog een redelijke prijs voor een pc scherm. zeker als het een overdrive scherm zou zijn. En er is ook sprake van 1000:1 contrast....
De P19-2, de 193P+, en de 970P hebben een overdrive PVA(ook wel S-PVA genoemd).
De VP191, de VP930, de C19-4, en de 101920(nieuwe model) hebben een AUO overdrive MVA Premium.
Die nieuwe 101920 Belinea heeft dus inderdaad voor €400,- een DVI-aansluiting, overdrive, en een paneel dat volgens AUO 1000:1 haalt.
Hoe hoog het werkelijke contrast licht weet ik niet(geen precieze metingen gezien).
verder heeft Prad.de het trouwens wel over lichtere vlekjes in de hoeken bij donkere tinten, dus er is blijkbaar een beetje backlight bleeding.
De VP191, de VP930, de C19-4, en de 101920(nieuwe model) hebben een AUO overdrive MVA Premium.
Die nieuwe 101920 Belinea heeft dus inderdaad voor €400,- een DVI-aansluiting, overdrive, en een paneel dat volgens AUO 1000:1 haalt.
Hoe hoog het werkelijke contrast licht weet ik niet(geen precieze metingen gezien).
verder heeft Prad.de het trouwens wel over lichtere vlekjes in de hoeken bij donkere tinten, dus er is blijkbaar een beetje backlight bleeding.
[ Voor 52% gewijzigd door n-i-x op 06-09-2005 23:02 ]
Prachtig uitgelegd, en klopt perfect. Maar zou je niet eerder verwachten dat de hogere contrastratio wordt gehaald doordat de cristallen het licht minder goed doorlaten en dus 'minder schuin' staan bij een 1500:1 tov een 1000:1. Hierdoor zou uit een schuine richting het contrast wel zo afnemen zoals ik zou verwachten. Ben er niet helemaal zeker van of mijn veronderstelling klopt, maar ze lijkt me wel logisch...XiN schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 21:43:
Hier is ie dan:
[afbeelding]
Dit plaatje komt uit een pdf'je van fujitsu dat ik ooit eens va het internet heb geplukt toen ik me afvroeg hoe het eigenlijk precies werkte.(fujitsu is dus de grondlegger van de *va's, voor mensen die dat nog niet wisten...
'off' laat zien hoe de kristallen ongeveer staan als er geen spanning op het paneel staat en er dus zwart weergegeven wordt, en 'on' laat zien hoe wit weergegeven wordt.
De kristallen draaien het licht zodat het doorgelaten kan worden, dus om goed zwart weer te geven moet het licht de kristallen alleen op de zijkant(korte kant) raken.
Dat er geen oneindig contrast gehaald wordt komt doordat er bij de 'ridge' wat kristallen scheef staan, en dus licht draaien.
Als je niet recht op het paneel kijkt, dan wordt zwart lichter doordat je scheef op de rest van de kristallen gaat kijken.
Maar de helft van de kristallen die al scheef stonden die lijken vanuit een andere hoek recht te staan, waardoor er bij een bepaalde inkijkhoek het effect van de kristallen die al scheefstonden zo ongeveer opgeheven wordt.
Daardoor verwacht ik bij een andere inkijkhoek dan 0 graden niet of nauwelijks beter zwart bij 1500:1 tegenover 1000:1(of het nieuwe paneel moet al betere kleurfilters en films meekrijgen om de inkijkhoek te vergroten.
Euhm, ik denk dat je met dat contrast 10:1 de zaak een beetje verkeerd voorstelt. Dat is 10:1 tov het maximum, dus bij een 1000:1 scherm wil die 10:1 onder hoek eigenlijk zeggen 100:1, wat natuurlijk nog niet veel is, maar toch al een pak meer. 5:1 is zelfs beter dan 10:1 in dit geval nl. 200:1.XiN schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 21:43:
De kijkhoek kan best verbeterd worden(minder val van het contrast, minder kleurverschuivingen.), alleen kunnen de specs niet meer aantonen dat het verbeterd is.
Tegenwoordig wordt met 'kijkhoek' de hoek bedoelt waarbij het contrast is gedaalt tot 10:1(soms zelfs tot 5:1), als ze nou eens (ook) de kijkhoek aan gaan geven waar het contrast bijvoorbeeld 500:1 is dan is er nog zat ruimte voor verbetering.
Zou anders nogal een idiote meting zijn 10:1 contrast dan zie dus bjna geen onderscheid meer en met die _VA schermen bij 85° (=170/2) tov het centrum zie je nog zeer duidelijk beeld met een ook zeer duidelijk hoger dan 10:1 zijnde contrastratio...
Maar zoals je zegt, is er natuurlijk nog ruimte zat voor verbetering, ben ik met je eens!
Kijken jullie als je naar de kleuren gaat kijken dan alleen hoe het er uitziet bij alles 50% Da's dan toch helemaal niet representatief. Beetje appels met peren vergelijken. Ik lees overal dat de kleuren maar wat flets zijn van de 930BF, maar na wat frustelen met de instellingen vind ik het veeeel mooier dan mijn CRT die ik eerst had staan. En ik gebruik het echt niet alleen voor gamen, maar ook photoshop o.a. en ik vind de kleuren echt erg mooi.Lucky schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 20:45:
Kleurweergave
Hallo met Tim
Verwijderd
Wat is er bekend over deze belinea monitor. Ik vind het ook erg mooi natuurlijk als de Belinea 101920 in het zwart te krijgen is. Waar heb je deze gezien eigenlijk~en wat zijn de veronderstellingen over de belinea die ik aanhaal? zelfde specs als de 'starpost' belinea, maar ander (imo mooier) design. Dus ook 1000:1 en 16.7 M kleuren en beschikbaar sinds augustus. Gaat het hier met ander woorden ook over een overdrive MVA paneel of niet? Indien niet valt die zowieso af, maar de specs wijzen toch op een overdrive paneel
startpost belinea
'alternatieve belinea'
Verwijderd
Zoals ik zei, er is niet echt iets over bekend, noch op de site van belinea noch op die van maxdata.
De shop is www.snogard.de (maar ga die nu niet allemaal massaal gaan kopen he, ik wil er volgende maand misschien ook wel eentje
, de stock staat trouwens toch op nul.)
En idd, in zwart oogt die beter dan het 'goedkope spuitbus grijs' en die voet is ook iets mooier. (als die rond moet zijn, dan liever zo
)
De shop is www.snogard.de (maar ga die nu niet allemaal massaal gaan kopen he, ik wil er volgende maand misschien ook wel eentje
En idd, in zwart oogt die beter dan het 'goedkope spuitbus grijs' en die voet is ook iets mooier. (als die rond moet zijn, dan liever zo
En bij PCDrome.nl is hij nu ook beschikbaar! Voor de afgesproken prijs van 399 euro.Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 20:15:
Hier staat de belinea 101920 (111919) ook tekoop en is ook op voorraad.
Beste Ben Schepers,
Monitor is op voorraad.
Levertijd bij niet voorradig bedraagt 2 a 3 werkdagen.
Jup, en als je het contrast te hoog instelt worden de grijstinten idd compleet wit (windows balkjes etc.) en dat hoort gewoon niet.Omdat dit dus eigenlijk vooral invloed heeft op de gebruikte wit-waarde heeft dit ook vrij weinig met de zwartdiepte van het paneel te maken.
Ik nietDaardoor verwacht ik bij een andere inkijkhoek dan 0 graden niet of nauwelijks beter zwart bij 1500:1 tegenover 1000:1(of het nieuwe paneel moet al betere kleurfilters en films meekrijgen om de inkijkhoek te vergroten.
[ Voor 42% gewijzigd door Yokozuna op 07-09-2005 10:16 ]
Heb je al de calibratie functie gebruikt in de magictune software. Daar kan je de gamma waarde goed mee aanpassen. Voor mij was dat de enige manier om de gamma en daarmee ook de kleuren goed te krijgen. Moet wel gammatray.exe opstarten bij het booten van windows... maar die kan je ook weer afsluiten. Nogmaals ik ben een stuk gelukkiger na die calibratie... hoop dat 't helpt!Lucky schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 20:45:Voor het desktopwerk is het een flinke tegenvaller, met name de fletse en beperkte kleuren in combinatie met de witte balken bovenin maakt me een beetje sip. Maar nu ik weer een beetje kan quaken, compenseert dat behoorlijk
PS: met natural color kun je ook de een mooi kleuren profiel aanmaken die je kan laden via de standaard windows monitorinstellinge (advanced -> settings color managment ofzo...)
Verwijderd
Nog even een vraagje.
Heb even wat nagevraagd bij een internetwinkel (pcdrome) over hun visie op de garantie. Kreeg het volgende antwoord:
Wij bieden geen extra pixelgarantie.
Alle tft’s hebben pixelfoutklasse 2.
Wij geven op alle producten 2 jaar garantie.
Bij defecten bieden wij 6 maanden direct omruilgarantie.
Nu is mijn vraag:
bij 1 dode pixel of subpixel is dat dan een defect ofniet?
Daarnaast staat in de eerst pagina het volgende: (v/d topicstarter)
"Daarnaast biedt het recht je nog een garantie; Bij internetaankopen kun je je product binnen 8 dagen terug sturen en heb je het recht je geld terug te krijgen. Het probleem is dat veel winkels hier erg moeilijk over doen, van deze garantie moet je dus niet te snel uitgaan ."
Als het je recht is, hoezo moet je hier dan niet te snel vanuitgaan?
Ps: ik vraag dit omdat veel sites pixelgarantie bieden die je moet afkopen. Als je een scherm van een paar honderd € koopt vind ik het best raar dat je dit moet afkopen. En zoals op meerdere plekken vermeld staat zijn hier regels voor verzonnen. (zijn alleen nog onduidelijk zo af en toe)
Heb even wat nagevraagd bij een internetwinkel (pcdrome) over hun visie op de garantie. Kreeg het volgende antwoord:
Nu is mijn vraag:
"Daarnaast biedt het recht je nog een garantie; Bij internetaankopen kun je je product binnen 8 dagen terug sturen en heb je het recht je geld terug te krijgen. Het probleem is dat veel winkels hier erg moeilijk over doen, van deze garantie moet je dus niet te snel uitgaan ."
Ps: ik vraag dit omdat veel sites pixelgarantie bieden die je moet afkopen. Als je een scherm van een paar honderd € koopt vind ik het best raar dat je dit moet afkopen. En zoals op meerdere plekken vermeld staat zijn hier regels voor verzonnen. (zijn alleen nog onduidelijk zo af en toe)
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2005 15:17 ]
Verwijderd
Acceptatie van de 8 dagen regel is een wettelijke verplichting bij aankopen op afstand.Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 15:14:
Nog even een vraagje.
Nu is mijn vraag:
Je hoeft niet eens uitleg te geven waarom je het product terugstuurt.
Dus daar hoef je je niet druk om te maken.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 13:47
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Omdat als 'wij' (de verkopers) langs genoeg ons poot stijf houden, jij misschien toch afziet van een nieuw scherm. Ik heb je geld al, wil geen gezeik, en rechten die je hebt: "ach, dwing ze eerst maar eens af". Grote onderneminge als Dell proberen het ook: het kan kosten besparend zijn. VB: bij dell kan je 1 jaar garantie krijgen op een nieuwe pc of laptop. Onzin zegt de EU: verwachte levenstermijn is langer, dus langer garantieVerwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 15:14:
Sorry, ik had er eigenlijk een quote bij moeten zetten uit het PDF'je, maar ook als je er van uit gaat dat de contrastratio verbeterd wordt door wit witter te maken, dan ga ik er van uit dat de inkijkhoek nauwelijks zal verschillen.TetsuoShima schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 23:58:
[...]
Prachtig uitgelegd, en klopt perfect. Maar zou je niet eerder verwachten dat de hogere contrastratio wordt gehaald doordat de cristallen het licht minder goed doorlaten en dus 'minder schuin' staan bij een 1500:1 tov een 1000:1. Hierdoor zou uit een schuine richting het contrast wel zo afnemen zoals ik zou verwachten. Ben er niet helemaal zeker van of mijn veronderstelling klopt, maar ze lijkt me wel logisch...
Nu zie je(als je schuin er tegen aan gaat kijken) de ene helft van de kristallen lichter worden, terwijl de andere helft donkerder wordt, waardoor je tot een bepaalde hoek slechts een miniscule verandering in de helderheid ziet.
als je de kristallen perfect in een lijn weet uit te richten dan heb je bij 0 graden inderdaad iets lichter wit(en dus hoger contrast), maar de helderheid neemt dan ook weer direct volgens een sinus-vorm af waardoor het contrast vanaf een bepaalde hoek(alweer...) gelijk zal zijn aan het contrast van de 1000:1 tegenhanger.
Verder nog die quote:
klinkt ook wel vrij logisch, in het wit is absoluut gezien wel wat te winnen, maar procentueel gezien zal het wat tegenvallen denk ik....Since the contrast ratio is mainly determined by the leakage light through the region of tilted LC molecules...
In het zwart zit absoluut gezien mischien wel een kleinere verbetering, maar procentueel gezien is het al gauw heel veel, waardoor de contrast ratio dus bij verbeterd zwart meer stijgt.
Verder zou het best kunnen dat Samsung(toevallig) ook de inkijkhoek verbeterd heeft met betere kleurfilters ofzo, maar ik kan moeilijk geloven/verklaren dat dat door de hogere contrastratio komt(ben nogal exact ingericht, dus ik wil overal verklaringen voor hebben).
Ik heb toch echt begrepen dat ze 10:1 bedoelen(en niet 0,1 x het oorspronkelijke contrast).TetsuoShima schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 23:58:
...
[...]
Euhm, ik denk dat je met dat contrast 10:1 de zaak een beetje verkeerd voorstelt. Dat is 10:1 tov het maximum, dus bij een 1000:1 scherm wil die 10:1 onder hoek eigenlijk zeggen 100:1, wat natuurlijk nog niet veel is, maar toch al een pak meer. 5:1 is zelfs beter dan 10:1 in dit geval nl. 200:1.
Zou anders nogal een idiote meting zijn 10:1 contrast dan zie dus bjna geen onderscheid meer en met die _VA schermen bij 85° (=170/2) tov het centrum zie je nog zeer duidelijk beeld met een ook zeer duidelijk hoger dan 10:1 zijnde contrastratio...
Maar zoals je zegt, is er natuurlijk nog ruimte zat voor verbetering, ben ik met je eens!
10% van het oorspronkelijke contrast zou ik eigenlijk ook oneerlijk vinden, want dan zouden de fabrikanten bij een monitor met een hoger contrast bij 0 graden maar een even hoog contrast bij grote inkijkhoeken een kleinere kijkhoek moeten aanduiden.
Bovendien klopt het verhaal van 1:5 is beter dan 1:10 ook niet, want de fabrikanten van TN-monitoren geven(als ze beide opgeven tenminste) een grotere 1:5-hoek op als bij 1:10.
Dat je bij MVA's zelfs als je helemaal vanaf de zijkant nog beeld ziet met een aardig contrast komt mischien doordat deze onderspect zijn?(denk ook aan de PVA's, die hadden eerst een kijkhoek van 170(10:1), en zijn later opeens geupgrade naar 178 graden(zonder dat er een ander paneel in kwam))
En Ja, die 10:1 is inderdaad behoorlijk idioot, om nog maar te zwijgen over 5:1, maar op die manier kunnen zelfs TN's goede specs krijgen qua inkijkhoek enzo.
Lijkt me een intressant punt, maar als je nou bij een wat grotere onderneming je monitor koopt, en jij ook je poot stijf houd(als klant dus), dan lijkt me toch dat ze uiteindelijk wel toe zullen moeten geven om hun naam niet te schaadden toch?We Are Borg schreef op woensdag 07 september 2005 @ 16:43:
[...]
Omdat als 'wij' (de verkopers) langs genoeg ons poot stijf houden, jij misschien toch afziet van een nieuw scherm. Ik heb je geld al, wil geen gezeik, en rechten die je hebt: "ach, dwing ze eerst maar eens af". Grote onderneminge als Dell proberen het ook: het kan kosten besparend zijn. VB: bij dell kan je 1 jaar garantie krijgen op een nieuwe pc of laptop. Onzin zegt de EU: verwachte levenstermijn is langer, dus langer garantie. Toch als je Dell opbelt na dat jaar moet je toch flink aanhouden wil je iets gedaan krijgen
Verwijderd
Complimenten aan de TS. Helder en informatief topic. Ook ik ben gepakt door de wereld van de 19" tft. Ik ben voornemens een 19" tft te gaan kopen en door dit topic ben ik een stuk wijzer geworden. Toch heb ik nog een vraag.
Ik beschik over een AMD Athlon Xp 1800+ @ 1527, heb 768 sdram aan werkgeheugen en een GeForce 4 Ti 4200 128 Mb. Als ik met mijn huidige 17" Crt HL2 speel op 1024 dan trekt mijn pc dat nog aardig. Ik vrees echter dat een resolutie van 1280x1024 (de meest geschikte resolutie voor de 19” tft als ik het goed begrijp) teveel wordt voor m’n pc bij de wat zwaardere spellen en zou me dan gaan storen aan een te erg schokkend beeld. Dat zou betekenen dat ik de resolutie in de wat zwaardere spellen beter op 1024 kan zetten, maar dan vraag ik mij toch af:
‘Betekent dezelfde resolutie in een spel op een 19” tft i.p.v. een 17” crt een zwaardere klus voor mijn pc of maakt dit geen verschil?’
Daarnaast vraag ik mij af:
‘Is het beeld nog scherp genoeg voor de gemiddelde gamer als je de 19” in de wat zwaardere spellen op 1024 zet?’
@XiN: Helder, bedankt voor de reactie.
Ik beschik over een AMD Athlon Xp 1800+ @ 1527, heb 768 sdram aan werkgeheugen en een GeForce 4 Ti 4200 128 Mb. Als ik met mijn huidige 17" Crt HL2 speel op 1024 dan trekt mijn pc dat nog aardig. Ik vrees echter dat een resolutie van 1280x1024 (de meest geschikte resolutie voor de 19” tft als ik het goed begrijp) teveel wordt voor m’n pc bij de wat zwaardere spellen en zou me dan gaan storen aan een te erg schokkend beeld. Dat zou betekenen dat ik de resolutie in de wat zwaardere spellen beter op 1024 kan zetten, maar dan vraag ik mij toch af:
‘Betekent dezelfde resolutie in een spel op een 19” tft i.p.v. een 17” crt een zwaardere klus voor mijn pc of maakt dit geen verschil?’
Daarnaast vraag ik mij af:
‘Is het beeld nog scherp genoeg voor de gemiddelde gamer als je de 19” in de wat zwaardere spellen op 1024 zet?’
@XiN: Helder, bedankt voor de reactie.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2005 17:14 ]
Nee, geen verschil in het aantal FPS.Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 16:52:
...
...
Scherp genoeg, volgens mij zegt 95% van de gemiddelde TFT-eigenaren dat het beeld er nog goed uitziet op 1024x768, en zo erg scherp is een CRT trouwens ook niet.Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 16:52:
...
Als je toevallig een monitor koopt die niet zo goed is in interpoleren dan kan je dat trouwens ook nog aan je videokaart overlaten(zonder performance-verlies).
Ik denk dat ie gewoon zelf moet bepalen of ie het goed genoeg er vindt uitzien..XiN schreef op woensdag 07 september 2005 @ 17:00:Scherp genoeg, volgens mij zegt 95% van de gemiddelde TFT-eigenaren dat het beeld er nog goed uitziet op 1024x768, en zo erg scherp is een CRT trouwens ook niet.
Als je toevallig een monitor koopt die niet zo goed is in interpoleren dan kan je dat trouwens ook nog aan je videokaart overlaten(zonder performance-verlies).
Ik vind 1024x768 op mijn 930BF te wazig, ik speel daarom alles in de scherpe 1280x1024 native resolutie.. Nadeel daarvan is dat je dus wel een snelle videokaart nodig hebt die dat aankan.. Mijn 6800GT trekt het gelukkig (nog) wel.. Vriend van me speelt wel gewoon 1024x768, hij vindt dat ok.. Het ligt er dus maar net aan wat je zelf goed genoeg vindt..
En dat heb ik dus nooit kunnen vinden. Het is mij nog niet gelukt om de videokaart te laten interpoleren, noch om een spel op 1024x768 te draaien met zwarte randen eromheen. Ik kan nergens deze instelling vinden. Toch zou ik dat wel heeeel graag willen. Kan iemand zeggen hoe je dat PRECIES voorelkaar kan krijgen. Desnoods via een tool ofzo... THANX! Ik heb een Samsung SyncMaster 913n.XiN schreef op woensdag 07 september 2005 @ 17:00:
ik zie dat je een ATI kaart hebt
Op mijn laptop met radeon 9000 krijg ik die zwarte balken voor elkaar door in de ATI opties naar weergaves te gaan, en daar het paneel aanklikken, en dan de optie "formaat van beeld aan paneelgrootte aanpassen" uit te vinken.
Als ik op mijn desktop met x800xt en 730BF hetzelfde doe, heeft dit geen effect. Geen zwarte balken, het beeld blijft gewoon vullend en geinterpoleerd. Ik heb geen idee waarom de optie niet werkt op m'n desktop pc.
Maar t zou dus kunnen dat het bij jou wel op die manier werkt...
Op mijn laptop met radeon 9000 krijg ik die zwarte balken voor elkaar door in de ATI opties naar weergaves te gaan, en daar het paneel aanklikken, en dan de optie "formaat van beeld aan paneelgrootte aanpassen" uit te vinken.
Als ik op mijn desktop met x800xt en 730BF hetzelfde doe, heeft dit geen effect. Geen zwarte balken, het beeld blijft gewoon vullend en geinterpoleerd. Ik heb geen idee waarom de optie niet werkt op m'n desktop pc.
Maar t zou dus kunnen dat het bij jou wel op die manier werkt...
Ik kan die optie helaas niet vinden. Misschien komt het doordat ik het catalyst control center gebruik ipv het standaard control panel. Misschien komt het ook wel doordat de monitor gebruik maakt van een analoge ingang en dat ati m'n monitor niet als TFT herkent en dus de optie niet aanbied? Ik zou het niet weten, maar irritant is het wel.
Verwijderd
Ander probleem is dat 'vullend' van een 1024*768 beeld de verhouding niet respecteert.
(4:3 in een 5:4 formaat 'duwen') Dus het zou idd wel handig zijn om te kunnen afbeelden met zwarte balken, ofwel 1024*820 kiezen, maar welk spel heeft dat nu?
(4:3 in een 5:4 formaat 'duwen') Dus het zou idd wel handig zijn om te kunnen afbeelden met zwarte balken, ofwel 1024*820 kiezen, maar welk spel heeft dat nu?
Zou het mischien kunnen dat deze instellingen pas beschikbaar zijn wanneer je je monitor op DVI-poort aansluit?
Volgens mij is dat bij nVidia tenminste zo, hoe het bij ATI zit weet ik niet.
Volgens mij is dat bij nVidia tenminste zo, hoe het bij ATI zit weet ik niet.
Ik heb het nog eens opgezocht en het lijkt erop dat ik het zelf verkeerd begrepen had. Het is inderdaad echt 10:1 of 5:1 contrast ratio en niet zoals ik dacht in vgl met het maximum.XiN schreef op woensdag 07 september 2005 @ 16:48:
Ik heb toch echt begrepen dat ze 10:1 bedoelen(en niet 0,1 x het oorspronkelijke contrast).
10% van het oorspronkelijke contrast zou ik eigenlijk ook oneerlijk vinden, want dan zouden de fabrikanten bij een monitor met een hoger contrast bij 0 graden maar een even hoog contrast bij grote inkijkhoeken een kleinere kijkhoek moeten aanduiden.
Bovendien klopt het verhaal van 1:5 is beter dan 1:10 ook niet, want de fabrikanten van TN-monitoren geven(als ze beide opgeven tenminste) een grotere 1:5-hoek op als bij 1:10.
Dat je bij MVA's zelfs als je helemaal vanaf de zijkant nog beeld ziet met een aardig contrast komt mischien doordat deze onderspect zijn?(denk ook aan de PVA's, die hadden eerst een kijkhoek van 170(10:1), en zijn later opeens geupgrade naar 178 graden(zonder dat er een ander paneel in kwam))
En Ja, die 10:1 is inderdaad behoorlijk idioot, om nog maar te zwijgen over 5:1, maar op die manier kunnen zelfs TN's goede specs krijgen qua inkijkhoek enzo.
Dat is nog eens een idiote meting!!!
In dat geval, is de er op het vlak van viewing angles inderdaad nog zéér veel werk te doen, vooral bij TN-panels dan! Maar ja, met de evolutie van de _VA panels, gaat de TN er misschien helemaal uit over een tijdje...
Dat eerste is zo bij alle 5:4 schermen, als je hem op standaard laat staan in de eigenschappen van je 'schermadapter' (zoals windows het zegt i/h NederlandsVerwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 17:38:
Ander probleem is dat 'vullend' van een 1024*768 beeld de verhouding niet respecteert.
Alleen als je je monitor een digitaal signaal stuurt kan je videokaart het signaal aanpassen volgens een aantal methoden:
- op de schaal van je videokaart
- gecentreerd
- op de schaal van de monitor (= dus gestretched op non-native res. en standaard instelling)
- vaste verhouding
Niet helemaal waar, bij sommige monitoren kan je in het OSD instellen of ie moet centreren, vergroten zonder de beeldverhouding te verliezen, of 'stretchen'.TetsuoShima schreef op woensdag 07 september 2005 @ 18:28:
[...]
Dat eerste is zo bij alle 5:4 schermen...
Jup, daarom staat er ook in de TS "De kijkhoek (bijv. 140/160/178 graden) houdt de hoek in vanaf waar je naar het beeld kunt kijken tot het compleet waardeloos wordt."TetsuoShima schreef op woensdag 07 september 2005 @ 18:22:
Ik heb het nog eens opgezocht en het lijkt erop dat ik het zelf verkeerd begrepen had. Het is inderdaad echt 10:1 of 5:1 contrast ratio en niet zoals ik dacht in vgl met het maximum.
Dat is nog eens een idiote meting!!!
Over kijkhoek gesproken, dat zit echt wel goed, de MacDonalds heeft tegenwoordig in een hoop fillialen flinke Samsung TV's (volgens mij dus ook met (S)PVA panel) en die kijkhoek was gewoon bijna vergelijkbaar met die van CRT's. Bij de V&D spotte ik ze laatst ook al.
Denk het niet, TN panelen verkopen daar te goed voor. In de 17" business (waar meer TFT's worden verkocht) zijn overdrive-MVA panelen nog niet doorgedrongen. TN panelen zijn goedkoper en fabrikanten kunnen patsen met 8ms! 4ms! Bij overdrive-VA panels gaat dat iets moeilijker, maar laten we hopen dat er met de Belinea een beetje verandering in komt. Over de nieuwe Belinea gesproken, ik heb Maxdata net gemailed dat ze op hun eigen site of die van Belinea de 101920 (ref 111919) moeten zetten en dat hij bij sommige winkels al te koop is. Ik vind het echt te dom voor woorden, maar hopelijk doen ze er wat mee. Als er nog meer mensen willen spammen naar Belinea.com of Maxdata.com, alles helptMaar ja, met de evolutie van de _VA panels, gaat de TN er misschien helemaal uit over een tijdje...
[ Voor 170% gewijzigd door Yokozuna op 07-09-2005 19:23 ]
Ik hoop ook dat overdrive-VA de standaard wordt, het is de enige weg naar de ultieme TFT op korte termijn. Ik vraag me ook af of OLED panelen eigenlijk wel een voorsprong krijgen op de huidige PVA panelen kwa contrast (kwa responstijd, stroomverbruik, dikte, gewicht etc. vast wel). Maar na een contrast van 1000:1 kun je wel met een paneel met een tien keer zo hoog contrast komen, de vraag is of dat verschil nog ECHT merkbaar is. Ik bedoel, 0.50 nits versus 0.20 nits zwartdiepte is een dik verschil, maar tussen 0.18 nits en 0.10 nits zal dat verschil volgens mij veel minder verbluffend zijn. Net zoiets als 96kbit versus 192kbit mp3 is duidelijk hoorbaar, maar tussen 192 en 320kbit horen velen gewoon geen verschil. Als zwart al heel diep is, zal een nog dieper zwart niet meer zo verbluffend overkomen.
Even een sommetje, puur uitgaande van de gegevens:
OLED panels, 5000:1 bij 600nits. 600/5000= 0.12nits.
S-PVA panels, 1500:1 bij 270nits. 270/1500= 0.18nits.
Vervolgens stel je bij de Samsung de brightness omlaag in en haal je misschien ook wel die 0.12 nits. "Ja, maar dan zet je bij het OLED paneel toch ook de lichtsterkte lager?" Nou, OLED panels gebruiken geen backlight dus het valt te betwijfelen of het zwart dieper wordt van een lagere lichtsterkte. Oftewel, waarschijnlijk wordt het contrast gewoon lager bij OLED panels wanneer je de brightness lager instelt. Ik ben nog niet helemaal overtuigd over de zwartdiepte, maar als OLED panels zonder overdrive trucjes etc. gewoon geen ghosting vertonen dan is dat perfect, gecombineerd met 0.12nits ook perfect, das gewoon zwart waar iedereen waarschijnlijk tevreden over is. Dat gecombineerd met lagere productiekosten van voor TFT panels op lange termijn... Komt goed
(hoe offtopic)
Even een sommetje, puur uitgaande van de gegevens:
OLED panels, 5000:1 bij 600nits. 600/5000= 0.12nits.
S-PVA panels, 1500:1 bij 270nits. 270/1500= 0.18nits.
Vervolgens stel je bij de Samsung de brightness omlaag in en haal je misschien ook wel die 0.12 nits. "Ja, maar dan zet je bij het OLED paneel toch ook de lichtsterkte lager?" Nou, OLED panels gebruiken geen backlight dus het valt te betwijfelen of het zwart dieper wordt van een lagere lichtsterkte. Oftewel, waarschijnlijk wordt het contrast gewoon lager bij OLED panels wanneer je de brightness lager instelt. Ik ben nog niet helemaal overtuigd over de zwartdiepte, maar als OLED panels zonder overdrive trucjes etc. gewoon geen ghosting vertonen dan is dat perfect, gecombineerd met 0.12nits ook perfect, das gewoon zwart waar iedereen waarschijnlijk tevreden over is. Dat gecombineerd met lagere productiekosten van voor TFT panels op lange termijn... Komt goed
[ Voor 15% gewijzigd door Yokozuna op 07-09-2005 19:27 ]
NU maar hopen dat die zaadjes van mijn Geldboom snel ontkiemen
Belinea moet een schop onder de kont krijgen en dat model op hun site zetten, Samsung moet geslapt worden met een grote doek, want die 770/970p moet zeker binnen 6 weken te verkrijgen zijn als de retail versies al in een Duitse beurs zijn te zien.
Verwijderd
Dat model uit de startpost? Of dat model dat ik aanhaalde? Want nu weet ik nog niet hoe het daar mee zit, aangezien die ook op geen enkele product website staat. Bizar gewoon. Dan hebben ze een monitor met overdrive MVA paneel (vermoed ik toch) en dat zetten er dat niet eens op de site?
Ik geloof best dat die kijkhoek er groot uitziet(ik heb zelf een MVA, en ik ga er van uit dat PVA het niet slechter zal doen), maar er is nog een verandering in het contrast.(die verkleuringen vindt ik even minder belangrijk omdat dat pas duidelijk optreed bij inkijkhoeken die toch al onpraktisch zijn.)Yokozuna schreef op woensdag 07 september 2005 @ 18:51:
[...]
Jup, daarom staat er ook in de TS "De kijkhoek (bijv. 140/160/178 graden) houdt de hoek in vanaf waar je naar het beeld kunt kijken tot het compleet waardeloos wordt."
Over kijkhoek gesproken, dat zit echt wel goed, de MacDonalds heeft tegenwoordig in een hoop fillialen flinke Samsung TV's (volgens mij dus ook met (S)PVA panel) en die kijkhoek was gewoon bijna vergelijkbaar met die van CRT's. Bij de V&D spotte ik ze laatst ook al.
...
Crt's hebben ook niet de oneindige kijkhoek.
In het donker mischien wel, maar met omgevingslicht wordt er behoorlijk gereflecteerd en gespiegeld waardoor het effectieve contrast ook daald.
Maar dat de kijkhoek dan net zo goed is als bij een CRT betekent toch niet dat het niet beter kan/hoefd?
Dit topic heet 'de ultieme TFT', niet 'de TFT die net zo goed is als een CRT'
Wat me trouwens (gek genoeg) opvalt, is dat qua zwartdiepte de horizontale inkijkhoek een stuk groter lijkt te zijn dan de vertikale, terwijl er vaak juist wordt gezegd dat de horizontale kijkhoek gelijk is aan de vertikale.
zijn er mischien nog anderen met een *VA die dit ook zien(in een verduisterde kamer natuurlijk)?
Ik zag laatst bij de BCC een breedbeeld TV (20pf5320)
En dat beeld zag er supergelikt uit! mooier dan welke TV ik tot nu heb gezien... en dit was dan nog wel een TFT scherm. Ik ging dus ook de kijkhoek testen. Ik kan je zeggen dat wanneer ik zowat 180 graden er naar keek het beeld echt totaal niet veranderde van kwaliteit!
Ik keek samen met een vriend en die zag precies hetzelfde als ik
dus blijkbaar is het echt mogelijk met TFT, moet wel zeggen dat dit Phillips scherm nog mooier beeld had dan die LCD TV's van Samsung.
En dat beeld zag er supergelikt uit! mooier dan welke TV ik tot nu heb gezien... en dit was dan nog wel een TFT scherm. Ik ging dus ook de kijkhoek testen. Ik kan je zeggen dat wanneer ik zowat 180 graden er naar keek het beeld echt totaal niet veranderde van kwaliteit!
Ik keek samen met een vriend en die zag precies hetzelfde als ik
Dit topic is gesloten.