Toon posts:

Routerhacking - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Dit topic is afgesplitst vanuit een ander topic of gemerged; de topicstarter is daarom niet gelijk aan de topicstarter zoals vermeld in de topiclijst.

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste
Acties:
  • 57.138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pabi!o
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-10-2016

Pabi!o

K2- DualCore :)

Naam of geen nickname maakt niet uit.

Sprite Rules!!!! _/-\o_

Ik heb kabeltje gehaald en heb nu een beter beeld wat de router doet.
Hij vraagt om usb maar heb ik nog niet gesoldeert. W8en op de die 48 mhz doosje. :Z

Pabi!o

Anoniem: 81237

ik heb een Asus WL500-G Deluxe gekocht, dus doe niet meer mee met het ombouwen/scripten aan de Sweex. niet omdat ik er geen zin mee rin heb, maar omdat het voor mij geen nut meer heeft. wel zal ik dit topic blijven volgen. en m'n sweexje bewaar ik :) sprite, tnx voor het geinteresseert maken in andere mogelijkheden van netwerk apparatuur :) zonder jou had ik ook de keuze voor een wl 500g niet gemaakt.

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-12-2022

nzyme

terror

wtf, met die semi-diff van sprite krijg ik in 2.6.12 nog steeds:
code:
1
2
3
4
5
hub 1-0:1.0: state 5 ports 2 chg 0000 evt 0002
hub 1-0:1.0: port 1, status 0101, change 0001, 12 Mb/s
hub 1-0:1.0: debounce: port 1: total 100ms stable 100ms status 0x101
usb 1-1: new full speed USB device using adm5120-hcd and address 2
adm5120-hcd adm5120-hcd: Unlink after no-IRQ?  Controller is probably using the wrong IRQ.

:? zou mn oscillator dan toch stuk zijn :?

mag toch hopen van niet !

| Hardcore - Terror |

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ikzelf heb nu de Linksys NSLU2 aangeschaft. Waarom dan? De Linksys NSLU2 heeft een USB 2.0 controller, de Sweex 1.1 (wat voor een zeer lage transferrate zorgt).

De Linksys NSLU2 heeft ook meer geheugen en daar hoef ik niks aan te solderen of het kastje ook maar open te halen om er een webserver op te kunnen draaien, het hacken gebeurt nl. softwarematig, wat ervoor zorgt dat ik mijn garantie nog gewoon houd.

Natuurlijk blijf ik dit topic wel volgen, want het is gewoon superinteressant. En ik heb hier sowieso die Sweex nog staan, dus misschien dat ie over een tijdje voor iets leuks kan gaan dienen (WOL pakketjes sturen op bepaalde tijden/dagen bijvoorbeeld? :)).

Ook respect aan sprite_tm! Keep the routerhacking scene alive!! :P

• titan_pi8
  • Laatst online: 07-03 22:07
Hellraizer schreef op donderdag 24 november 2005 @ 11:13:
wtf, met die semi-diff van sprite krijg ik in 2.6.12 nog steeds:
code:
1
2
3
4
5
hub 1-0:1.0: state 5 ports 2 chg 0000 evt 0002
hub 1-0:1.0: port 1, status 0101, change 0001, 12 Mb/s
hub 1-0:1.0: debounce: port 1: total 100ms stable 100ms status 0x101
adm5120-hcd adm5120-hcd: Unlink after no-IRQ?  Controller is probably using the wrong IRQ.

:? zou mn oscillator dan toch stuk zijn :?

mag toch hopen van niet !
Je oscillator is volgens mij niet kapot omdat hij een usb device heeft gevonden (usb 1-1: new full speed USB device using adm5120-hcd and address 2)...

Edit:
Sprite, zou jij eens kunnen zeggen hoe je tot die werkende 2.6.13-rc3 bent gekomen? Ik heb nu voor de 2e maal de linux-mips 2.6.13-rc3 gedownload, hier die adm-patch voor 2.6.13-rc3 op toegepast en dan die patch die ik hierboven heb gepost (ivm plat_setup) nog.
Maar hij blijft nog altijd hangen op 'jump to linux code!!'

Werkte het bij jou 'out of the box' (na het toepassen van de patches), of heb je nog iets in de code moeten aanpassen?

[Voor 23% gewijzigd door titan_pi8 op 24-11-2005 18:55]

• nzyme

nzyme

terror

dat ding doet slechts timing toch, dus dan is het niet zo makkelijk als jij beweerd :) dan nog, die sprite usb root werkt ook niet ....... Dus hij lijkt me wel kaput :(

| Hardcore - Terror |

• valentyn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-02 16:30
titan_pi8 schreef op donderdag 17 november 2005 @ 22:21:
Ik heb misschien goed nieuws voor diegenen die usb op een 2.6 kernel willen draaien. Momenteel krijgt iedereen die dit probeert een foutmelding met iets van no-irq of irq-detach ofzoiets. Ik heb gekeken in de patch voor de 2.6.13 kernel, en daar is de USB code aangepast t.o.v. de 2.6.12.
Ik heb er ook even in zitten kijken, maar ik zie niet wat jij ziet. Volgens mij is het gedeelte in de 2.6.13-patch bijna hetzelfde als dat van Jeroen Vreeken - met uitzondering van twee kleine stukjes code die in de 13-code juist niet zitten.

Ik heb wel een keer de officiele 2.4.x-USB-code gevonden en die op http://www.palmgracht.nl/~valentyn/ gezet. Maar aangezien ik geen kaas gegeten heb van USB-programming (en eigenlijk ook niet van kernelprogrammeren) kon ik er niet zoveel mee.

Mijn huidige 2.6.12 doet dus nog precies hetzelfde als bij ieder ander: hij vindt een device en gaat vervolgens staan reutelen over control-messages die 'ie niet kan lezen.
usb_control_msg: 64 64 1 (1)
usb 1-1: unable to read config index 0 descriptor/start
usb 1-1: can't read configurations, error -71
usb 1-1: new full speed USB device using adm5120-hcd and address 3
usb_control_msg: 64 64 1 (1)
usb 1-1: unable to read config index 0 descriptor/start
Als je goed kijkt, zie je dat hetzelfde device meerdere keren als "new" herkend wordt, telkens met een nieuw adres. Maar goed, dat is dus hogere USB-kunde, vrees ik.

Soms vindt 'ie uiteindelijk wel het device, maar dan krijg ik daarna toch nog een IRQ-timeout.

Ik vermoed (ook gezien de code die ik af en toe tegenkwam in adm5120-hcd.c) dat er een misalign optreedt, d.i. de usb-bus levert data een paar bytes versprongen af ofzoiets, die verspringing neemt telkens iets toe en af en toe heb je "per ongeluk" een juiste hoeveelheid bytes binnen - dan wordt het device herkend. Daarna lukt communiceren dan niet meer dus veel schiet je er niet mee op. (Eigenlijk zou de adm5120-hcd-code dus bekeken moeten worden door iemand met verstand van buffer-overflows, die vindt hier waarschijnlijk de boosdoener wel).

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Al enige ontdekkingen door de heer Sprite_tm? :)

• Mysteryman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-03 20:38

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

tot op heden heb ik beide delen gevolgd en ben ik bezig geweest om een sweex om te bouwen (vanavond USB aansolderen :P) maar ik had een vraagje.

In de FAQ staat een verhaal dat je een geluidskaart aan kon sluiten op de USB poorten, maar verder in de FAQ staat weer dat "isochronous transfers" niet werken.

Is het al iemand gelukt een USB geluidskaart aan de praat te krijgen op de sweex of niet?

Everybody happy??? I soon change that here we go...

• nzyme

nzyme

terror

het is meer "in theorie kan het" omdat je dus in de praktijk die async zooi moet hebben. Zo heb ik het althans begrepen :)

| Hardcore - Terror |

• Mysteryman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-03 20:38

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

Hellraizer schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 15:32:
het is meer "in theorie kan het" omdat je dus in de praktijk die async zooi moet hebben. Zo heb ik het althans begrepen :)
ja ok maar daarom ben ik ook benieuwd of iemand um al heeft werken als mp3 server/streamer ofzo :)

Everybody happy??? I soon change that here we go...

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
CelestialCelebi schreef op donderdag 24 november 2005 @ 13:26:
Ikzelf heb nu de Linksys NSLU2 aangeschaft. Waarom dan? De Linksys NSLU2 heeft een USB 2.0 controller, de Sweex 1.1 (wat voor een zeer lage transferrate zorgt).

De Linksys NSLU2 heeft ook meer geheugen en daar hoef ik niks aan te solderen of het kastje ook maar open te halen om er een webserver op te kunnen draaien, het hacken gebeurt nl. softwarematig, wat ervoor zorgt dat ik mijn garantie nog gewoon houd.
draait de webserver al?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-12-2022

Sprite_tm

Semi-Chinees

CelestialCelebi schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 13:41:
Al enige ontdekkingen door de heer Sprite_tm? :)
Nope. Ik heb dit weekeind de HCC-dagen gehad, ervoor was ik druk en erna was/ben ik ziek :| Ik hoop er deze week mee verder te kunnen, tho'.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• titan_pi8
  • Laatst online: 07-03 22:07
Mysteryman schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 15:40:
[...]

ja ok maar daarom ben ik ook benieuwd of iemand um al heeft werken als mp3 server/streamer ofzo :)
Je zou hem wel als mp3 server kunnen gebruiken door er een usb disk aan te hangen en deze files te sharen met samba. Maar mp3's afspelen via een usb geluidskaart gaat nog niet omdat die isochrone usb support er nog niet is. Daar is volgens mij ook nog niemand mee bezig. Maar wie weet werkt dit wel als er USB support voor de 2.6 kernel is...?

• Pabi!o

Pabi!o

wat mij opvalt, is dat de transistor nogal erg warm wordt.
Dit vlakbij die smdtjes zou dat problemen kunnen veroorzaken ?

Pabi!o

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017
Wat is nogal warm? De meeste componenten kunnen iets van 85 graden Celcius hebben, tot zelfs 115.

• nzyme

nzyme

terror

sprite, nog steeds ziekjes ? of ga je ons binnenkort verassen met wat fijne usb code :D

| Hardcore - Terror |

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Neuh, ik ben onderhand gelukkig weer beter :) maar ik heb helaas een aantal andere dingen te doen. Bovendien is mijn kennis van USB-code ook nul komma nul, dus ik hoop dat ik het uberhaupt kan fixen...

• Pabi!o

Pabi!o

Heb de router nu omgebouwd. maar met de console krijg ik nu het volgende scherm:

http://pvvliet.xs4all.nl/pka.jpg

en kan met met opstarten net zo vaak op spatie rammen maar er gebeurt nix :(

ik krijg niet de mogelijkheid om te flashen.

Weet iemand wat dit kan zijn.

P.s. de instellingen zijn 115200 8 geen 1

Pabi!o

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dan ben je toch niet snel genoeg met spatie indrukken. Als je je router eerst aansluit en dan aanzet krijg je een regeltje 'ADM linux boot:' ofzo. Dan moet je drie keer spatie indrukken. Dat regeltje staat er maar een seconde ofzo na boot-up; ik kan me voorstellen dat je 'm kan missen maar hij is er echt wel.

• valentyn
Zeg, heeft iemand ervaring met de Linksys PSUS4? Dat zou ook een MIPS ding moeten zijn, maar de ADM5120 pagina beweert dat het ding 4Mb flash en 32Mb RAM heeft. Dat zou het ideale apparaat zijn om een 2.6 kernel met IPsec en IPv6 op te zetten. Met de utilities erbij lukt dat namelijk niet in 2Mb, maar in 4Mb moet het met een beetje proppen te doen zijn.

Ik kan nergens op Internet iets vinden over de PSUS4 internals. Iemand meer succes?

• j-w
  • Niet online
valentyn schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 13:00:
Zeg, heeft iemand ervaring met de Linksys PSUS4? Dat zou ook een MIPS ding moeten zijn, maar de ADM5120 pagina beweert dat het ding 4Mb flash en 32Mb RAM heeft. Dat zou het ideale apparaat zijn om een 2.6 kernel met IPsec en IPv6 op te zetten. Met de utilities erbij lukt dat namelijk niet in 2Mb, maar in 4Mb moet het met een beetje proppen te doen zijn.

Ik kan nergens op Internet iets vinden over de PSUS4 internals. Iemand meer succes?
linksys NSLU2 die is pas ideaal. Zie google.

• valentyn
De NSLU2 heeft maar 1 netwerk interface :-(
Ik zoek iets met minimaal 2, maar eigenlijk nog veel meer. Hij moet IPv6 en IPsec gaan doen. Een ADM5120 met extra flash en geheugen zou leuk zijn. Die NSLU komt in de buurt, maar een extra interface heb ik er nog niet aan gezien - toch?

[Voor 75% gewijzigd door valentyn op 11-01-2006 09:34]

• j-w
  • Niet online
valentyn schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 09:33:
De NSLU2 heeft maar 1 netwerk interface :-(
Ik zoek iets met minimaal 2, maar eigenlijk nog veel meer. Hij moet IPv6 en IPsec gaan doen. Een ADM5120 met extra flash en geheugen zou leuk zijn. Die NSLU komt in de buurt, maar een extra interface heb ik er nog niet aan gezien - toch?
jawel, http://www.nslu2-linux.org/wiki/Peripherals/EthernetAdapter.

• valentyn
Eh, een router met USB-netwerkinterfaces doet het niet zo goed in een 19" kast. Ik zoek echt iets met on board ethernet.
Het dichtst in de buurt komt - voor mij - volgens mij de BR-6524WP van Edimax, maar die lijkt niet meer bij de tijd. Op de Edimax-site staan in elk geval allemaal nieuwe hippe kastjes, de 6524WP zie ik niet meer bij de producten staan (wel nog vindbaar, maar ouder dus).

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:02
Is een WRT54g niets? Heb je er gratis wireless bij (hoef je niet te gebruiken uiteraard) en je kunt de switch-chip die erin zit zo configureren dat iedere poort een eigen vlan is waardoor je in Linux 5 interfaces (en de wireless interface) hebt. Zo werkt hij af fabriek ook, wan en lan zijn gewoon andere vlans op dezelfde fysieke interface.

OpenWRT erop, en je kunt aan de gang met ipsec en ipv6 :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• valentyn
Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 15:59:
Is een WRT54g niets? (...)
OpenWRT erop, en je kunt aan de gang met ipsec en ipv6 :)
Hmm, tsja. Ik ben nooit zo'n fan geweest van OpenSwan (en de voorloper FreeSwan). Dat maakt dat ik toch echt graag 2.6 wil draaien. En dàt lijkt nou net weer bleeding edge op OpenWRT te zijn - terwijl er voor de 5120 prima 2.6 kernels te vinden zijn. Sterker nog: ik compileerde er zelf een paar. Het enige probleem bij de Edimax is, dat 2.6 + IPsec + IPv6 + tools teveel ruimte innemen om op een 2Mb flash memory geplaatst te worden.
Dus eh, OpenWRT is leuk, maar niet leuk genoeg, tot op heden. Althans, als ik de forums goed lees, is 2.6 nog in stevige ontwikkeling (o.a. de NVRAM driver doet 't nog niet).

• ymoona
  • Laatst online: 23:01
ik heb nu ook een sweex routje gehacked door er en seriele poort op te zetten. intresse voor een stap voor stap howto?
maar nu kom ik bij de software aan en loopt gelijk spaak tussen windows en linux.
nu heb ik wel wat linux kennis, om bv een server een beetje bij te houden en wat proggies te installeren. maar het compileren is een groter probleem ook omdat ik nu geen linux op mijn laptop kan zetten omdat hij nog even te belangrijk is voor school.
zou ik iets kunnen doen op basis van de laatste Knoppix DVD?

verder wil ik eigenlijk de serieele poort niet als console gebruiken, dat moet ook wel via TCP/IP kunnen, maar er een microntroller aan hangen. zodat ik voldoende uitgangen en ingangen hebt en even tueel een heel anders netwerkt system(CAN)

https://f1nerd.nl

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-11-2022

Parasietje

linux-geek

Voor mensen met een MD40900 of vergelijkbare router op de ISL3893 chipset:
http://isl3893.sourceforge.net/
http://s0169612.kuleuven.be/isl3893.html

Ik heb deze router zelf en ik probeer hem nu te hacken. Mensen die willen meedoen? ;-)

Deze router heeft een seriële interface, wireless, 1 ethernet poort en 1 switch van 4 poorten. 4Mb flash memory en 16Mb RAM. De Fujitsu-Siemens AP-600 heeft zelfs USB. Er is al een patch geschreven om die aan de praat te krijgen.

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

• sebastius
  • Laatst online: 30-03 21:38

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Toch leuk om dit knutselwerkje in de Elektuur te zien :) Volgende maand een domotica project ermee zag ik?

• ymoona
sebastius schreef op zondag 15 januari 2006 @ 23:15:
Toch leuk om dit knutselwerkje in de Elektuur te zien :) Volgende maand een domotica project ermee zag ik?
waar zag jij dat? ik heb een abbo op de elektuur en heb niets zien staan. ook niet op de website http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=46

maar het lijkt me wel een goed idee.

• sebastius

sebastius

ymoona schreef op maandag 16 januari 2006 @ 09:35:
[...]

waar zag jij dat? ik heb een abbo op de elektuur en heb niets zien staan. ook niet op de website http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=46

maar het lijkt me wel een goed idee.
Stond vermeld onderaan het artikel.

• Spoooky
  • Laatst online: 31-03 14:57

Spoooky

Core temp 37°C

De in de TS genoemde winkel waar je de datakabel zou kunnen kopen heeft de kabel niet meer in zijn assortiment. (andere winkel vermelden?)

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• ymoona
sebastius schreef op maandag 16 januari 2006 @ 11:25:
[...]

Stond vermeld onderaan het artikel.
das mooi, dit project moet toch nog even in de kast ivm een ander nog lopend project en wegens geen linux

• Soul_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 20:06
even een noob vraag, heb topic en vorige doorzocht maar raak er nie echt uit met al die max ic versies en wil het even zeker weten voordat m'n sweex ontploft.
Heb je 3,3v op nr2 van JP2 nodig bij een max232 of is dit niet van toepassing dan ?

kan iemand even kijken of dit dus goed is:
http://users.skynet.be/bk290440/max232.jpg

Bedankt!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:23
Soul_ schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 18:04:
even een noob vraag, heb topic en vorige doorzocht maar raak er nie echt uit met al die max ic versies en wil het even zeker weten voordat m'n sweex ontploft.
Heb je 3,3v op nr2 van JP2 nodig bij een max232 of is dit niet van toepassing dan ?

kan iemand even kijken of dit dus goed is:
http://users.skynet.be/bk290440/max232.jpg

Bedankt!
Hier voed je de MAX 232 met een aparte 5V, dus heb je geen 3.3V nodig. Dit werkt gewoon.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Paul
Ik wil de (tweede) UART van mijn Sweex aan een AVR hangen, alleen loopt de AVR op 5V terwijl Vcc(i/o) van de Sweex 3,3V is.

Hoe knoopt ik beide UARTs het simpelste (veilig) aan elkaar? De Voh van de Sweex is misschien te laag(er wordt alleen een minimum van 2.4V gespecificeerd) voor de minimale Voh van de AVR (0.6*Vcc dus 3V), en Voh van de AVR is zeker te hoog voor het maximum van de Sweex.

Van de AVR naar de Sweex lijkt me vrij simpel, een spanningsdeler op 66%, vanaf RXsweex een weerstand van 10k naar ground en een 5k naar TXavr bijvoorbeeld.

De andere kant op wordt lastiger. Ik zat aan een tor te denken? PNP, basis via een weerstandje aan TX[subsweex[/], emitter aan Vcc, collector aan RXavr en dan nog een pull-down weerstandje.
Zit ik dus nog met de weerstandjes: welke waarde voor de pull-down (ook in zijn algemeenheid, zoek 30 projectjes op internet en men gebruikt 30 verschillende waardes voor pull-up of pull-down), en welke waarde voor aan de basis?
Die aan de basis zou zelf uit te rekenen moeten zijn met dingen als VBE, hFE, IC, IB en vele anderen, maar een simpele uitleg waarmee je (wat volgen mij niet zo heel lastig zou moeten zijn, maar schijnbaar dus wel) uitrekent aan de hand van bijvoorbeeld je VB en je hFE hoe je zo'n ding met zo min mogelijk stroom in verzadiging krijgt heb ik nog niet gevonden.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• sebastius

sebastius

Twee transistortjes zou moeten werken, ik zou me alleen niet zo onwijs kapot gaan rekenen en het gewoona aansluiten :)

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-03 15:16
Eventueel kun je iets doen met een 74LVC245, da's een level converter die vaker gebruikt wordt om 3,3V logica en 5V logica aan mekaar te knopen.

Flickr

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Een AVR kan anders ook gewoon op 3,3 volt draaien hoor ;)

• Paul
Radiant schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 15:32:
Een AVR kan anders ook gewoon op 3,3 volt draaien hoor ;)
Ledjes, knopjes en relais zijn niet zo'n probleem, maar ik heb nog meer logica in de schakeling ;)

Ik pruts liever wat aan de RX en TX (2 adertjes) dan dat ik alle andere dingen aan mag gaan pakken (alleen al het LCD-tje dat op 5V moet volgens de datasheet, als ik dat om wil zetten moet ik 7 pinnen omzetten).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Anoniem: 166434

Sprite,

(of iemand anders die flash_edimax.bin in z'n Edimax 6104KP
geflashed heeft EN die usbroot heeft werken)

Waarom zijn de flash_usbroot-1.0.bin en flash_edimax.bin images
zo verschillend. Als ik e.e.a. goed gelezen heb zou enkel
de eerste 4 bytes verschillend moeten zijn ('WB4K' vs 'WBKP') toch ?

Of is die flash_edimax.bin een heel andere image zonder usbroot ??

# ls -l flash_usbroot-1.0.bin flash_edimax.bin
-rw-r--r-- 1 root users 1057507 2006-01-22 14:22 flash_edimax.bin
-rw-r--r-- 1 root users 1057507 2006-01-22 14:22 flash_usbroot-1.0.bin

# md5sum flash_usbroot-1.0.bin flash_edimax.bin
a184f5e65a274927c37ef5f9aa757f0f flash_usbroot-1.0.bin
a6c2fe6a7449201404294bb42809d024 flash_edimax.bin

# od -cx flash_usbroot-1.0.bin | head -2
0000000 W B 4 K \0 \0 001 \0 È W 001 \0 037 213 \b \b
4257 4b34 0000 0001 57c8 0001 8b1f 0808
# od -cx flash_edimax.bin | head -2
0000000 W B K P \0 \0 001 \0 Î i 001 \0 037 213 \b \b
4257 504b 0000 0001 69ce 0001 8b1f 0808

# cmp -l flash_usbroot-1.0.bin flash_edimax.bin | wc -l
92217

Aangezien ik de console nog niet aangesloten heb wil ik graag meteen
de juiste image flashen samen met een usb-memory-stick .....

Bvd.

Anoniem: 136640

Ik volg dit topic ook al een tijdje.. ik heb een half jaar geleden een Edimax overgekocht van een vriend van me. Hij had er al firmware in gebakken die van de usb boot. Maar ik ben niet zo'n held met linux. Wat zijn nou de mogelijkheden? En wat gaan jullie nou doen met je gehackte router?

Ik bedoel ga je er een webcam aan hangen? maak je er een file servertje van? En zijn er al mensen die een kant en klaar usb image hebben met SSH der op? Ik zou graag ssh er op willen en een package manager voor mips. Zodat ik gewoon apt-get install sshd kan doen..

Ik geloof dat je voor die routertjes IPKG als package manager hebt, toch?

Ik zou nou toch graag iets willen gaan maken van dat ding.. Het loopt hier nu ook maar stof te happen...

• TempesT
  • Laatst online: 23-05-2018
Ik heb dit topic aandachtig gelezen om eens te bekijken of ik een router hack kan gebruiken voor mijn project.

Dat is: een bluetooth DUN acces point klussen van zo'n routertje.
Het uiteindelijke doel is een Nokia N-gage via deze router het internet op helpen via bluetooth.
Alle (redelijk makkelijk) verkrijgbare Bluetooth access points ondersteunen namelijk niet het DUN bluetooth profiel. En laat ik met de oude versie van Gnubox voor de N-gage juist dit profiel nodig hebben.
Online zijn diverse methoden te vinden om een windows of linux PC met een bluetooth USB dongle zover te krijgen dat ze de N-gage online laten. Ik heb het via windows immiddels werkend (linux geeft me nog wat proplemen)

Helaas heb ik (nog) niet zoveel kaas gegeten van Linux. Dus het is allemaal nogal nieuw voor me.
hier en daar wordt gesproken dat sommige USB apparaten niet werken omdat niet alle vormen van data verkeer over de USB bus worden ondersteund. Zou ik hier ook last van krijgen met een DUN bluetooth connectie

Het idee is dus dat ik een Edimax 6104KP wil kopen, een bluetooth USB dongle in de USB poort stop (die dus eigenlijk voor een printer server bedoeld is) en via een aangepaste linux firmware met een bluez library http://www.bluez.org/ het apparaat het volgende laat doen:
-een dial-up connectie van de N-gage laten accepteren
-en alle inkomende request route naar het Lan netwerk.

Heeft iemand een idee of dat zowiezo kan met deze router/opstelling?
Ik heb al wat gezocht op google, maar kon niemand vinden die eenzelfde poging met deze router heeft gedaan. iemand anders een linkje naar een project dat in de buurt komt?

een ander idee wat ook min of meer zo zou kunnen werken is de router met DUN een connectie laten maken met een GPRS/edge of UMTS service via bluetooth en deze dan als internet connectie gebruiken.
3G routers van bijvoorbeeld linksys zijn nu nog stervens duur! en deze router en een bluetooth dongle kosten niet zo veel (leuke combi lijkt me)

een voorbeeld van zo'n soort projectje is hier:
http://devices.natetrue.com/mobileap/
hier wordt alleen geen bluetooth gebruikt maar een seriele connectie.

Ook is deze maker erg druk geweest om een tranparent poxy in te bouwen om bepaalde poorten toch te kunnen gebruiken.

iemand suggesties om mij verder te helpen?

Heel Hard Heerschen

• Atomstar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-03 13:28
Ik heb sinds kort ook een sweex router met adm5120, en ik heb ook een datakabel gekocht bij salesplaza (type A35/A36/A50 etc, dus volgens mij een goede gezien de 2e post hier), maar ik krijg niks op hyperterminal (met baud op 115k, 8 databits, geen pariteit, 1 stopbit, hardwarematige flowcontrol).

Ik heb 4 draadjes, een zwarte (GND volgens mij), een rode, een blauwe en een witte (resp op pin 1,4,5,6, dus dat zou kloppen volgens pinouts.ru). Als ik blauw en wit aan elkaar knoop (Tx en Rx) nkrijg ik alleen niks op het scherm bij hyperterminal, en het duurt heel lang voordat de lokale echo werkt.

Ik heb ook geprobeerd de zwarte draad aan de gnd van de router te hangen (pin 8 dus), en dan tx en rx te verbinden, maar dan werkt ook alleen de lokale echo (nog steeds traag). De router geeft trouwens ~3v op pin 1 en 7, dus dat lijkt te kloppen.

Ik had al gelezen dat dit misschien een verkeerde datakabel is, maar als deze niet goed is vraag ik me af welke wel goed is. De c25/s25 kabel is niet te koop op salesplaza, dus dat wordt lastig.

Iemand ideeen om deze datakabel werkend te krijgen of tips voor andere datakabels? Anders lukt het nooit om hier ventrilo op te draaien :P

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dave123: Iirc ('t is al weer even geleden) heb ik dat gedaan omdat ik de usbroot-image na die tijd een beetje heb aangepakt: de Sweex flash-optie die in de originele firmware zit checked namelijk of het 'webpages'-stuk er ook inzit. Ik heb dat bij de Edimax-versie niet gedaan. Als je alles via de serieele console upload, zou je hier geen probleem mee moeten hebben.

Tempest: IIRC (maar mijn kennis op dat gebied is niet erg groot) gebruiken bluetooth-modules geen isochronous transfers, dus in principe zou het moeten kunnen. De praktijk zou er op neerkomen dat je een kernel met bluetooth-opties zou moeten compileren en dan bluez enzo crosscompilen, en dan gewoon kijken of het werkt :)

NoobX: Kan je eens proberen wat er gebeurt als je de rode draad aan de Vcc of ground van de router knoopt? Als dat niet werkt, zou je eens de aansluitingen op de connector voor de telefoon moeten croschecken met de pinout van zo'n telefoon.
Ventrilo gaat je echter zowiezo niet lukken: iirc is dat een closed-source appje wat geen mips binaries heeft.

• Paul
NoobX schreef op maandag 23 januari 2006 @ 23:06:
Ik heb sinds kort ook een sweex router met adm5120, en ik heb ook een datakabel gekocht bij salesplaza (type A35/A36/A50 etc, dus volgens mij een goede gezien de 2e post hier), maar ik krijg niks op hyperterminal (met baud op 115k, 8 databits, geen pariteit, 1 stopbit, hardwarematige flowcontrol).
Dat wordt een beetje lastig als je RTS, CTS etc niet aansluit ;)

Probeer het eens met software (Xon/Xoff) of geen?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Atomstar
Bedankt voor je tip Sprite_tm, ik zal het proberen als ik thuis ben. En ik had die flow control later nog uitgezet Paul, dat gaf alleen sneller een lokale echo, maar nog geen respons als ik de Rx en Tx draadjes met elkaar verbond...

Hmm, oh ja, mips binaries, dat heeft ventrilo volgens mij niet nee... Nou ja, dan houdt ik het maar op een httpd of iets dergelijks :) Eerst maar even naar die datakabel kijken :P

edit:

Hmm, even geprobeerd, maar er komt helemaal geen output op het scherm, denk dat de kabel niet goed is dus -_-. Rood is bij mij sowieso t batterijoplaaddraadje ofzo, wit en blauw resp de rx en tx.

Oh, doormeten leverder op dat gnd op pin5 op de seriele connector zit, en tx rx en t rode draadje kan ik niet vinden, zal spanning nodig hebben ofzo.

Anyway, weet iemand een datakabel die het wel doet? ;P Kheb wel genoeg geprutst met dit stukje snoer nu ;)

[Voor 37% gewijzigd door Atomstar op 26-01-2006 09:17]

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02:15
NoobX schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 15:26:
Anyway, weet iemand een datakabel die het wel doet? ;P Kheb wel genoeg geprutst met dit stukje snoer nu ;)
Nokia kabels werken ook. Bij mij tenminste, het is een nokia 51XX 61XX kabel dacht ik. Van Hama, 3 of 4 jaar geleden bij de Vobis gekocht voor 15 euro of gulden.. weet ik niet meer 8)7
Op internet zijn zat pinouts te vinden waarmee je hem op je router kan aansluiten.. suc6 ;)

[Voor 2% gewijzigd door ranjo op 26-01-2006 13:10. Reden: ff router open gemaakt en gechekt voor welke type nokia deze kabel is]

• ymoona
NoobX schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 15:26:
Bedankt voor je tip Sprite_tm, ik zal het proberen als ik thuis ben. En ik had die flow control later nog uitgezet Paul, dat gaf alleen sneller een lokale echo, maar nog geen respons als ik de Rx en Tx draadjes met elkaar verbond...
als je rx en tx met elkaar verbind, en je heb geen reacties is je kabel echt dood. (dan ga ik er wel vanuit dat de terminal settings goed zijn)

• Atomstar
Ik ben niet geweldig met 'electronische dingen', maar ik had die draadjes gewoon verbonden en kreeg niks (alleen met lokale echo, maar dat krijg je ook zonder snoer :P).

Maar welke kabel werkt dan wel? Want ik had gelezen dat x25/x35/x45 kabels zouden moeten werken ("I used a serial data cable for the Siemens x25,35,45 phones and connected it to jp2."), en die heb ik dus, maar werkt niet (of mijn noobheid steent weer grote tijd, kan ook :P).

Ranjo noemde de '51XX 61XX kabels', kan iemand dit bevestigen? ;P

[Voor 10% gewijzigd door Atomstar op 28-01-2006 18:45]

• sphere
  • Laatst online: 19:18

sphere

Debian abuser

Weet iemand of je ook een USB poort zou kunnen modden in een WRT54GS v1.0 (serial CGN1xxxx)? Op Google staat wel een SD/MMC mod, maar geen USB. De chip zou USB support hebben, maar er zou geen pinout zijn. -DarkShadow- heeft het in deel 1 wel over zijn WRT, maar het is mij onduidelijk of hij dat ding nou daadwerkelijk gemod heeft. Kreun, hij had het over zijn etech. :(

Datasheet van de ADM6996L.

[Voor 23% gewijzigd door sphere op 30-01-2006 18:36]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:36

mace

Sapere Aude

Ik was bij de elektronicahandel om een 48mhz oscillator te halen en ik zag daar de elektuur liggen, die heb ik dus ff meegenomen.

Sprite_tm, ga je in deel 2 nog aan de gang met een max232 ofzo? of laat je dat zitten?

IIG een leuk artikel en ik heb lekker de plaatjes nageaapt :P

voor de USB heb ik 100uF gebruikt BTW, dit kan toch ook wel neem ik aan?

En die weerstand naast de osc heb ik 1,2K voor gebruikt, dit leek mij ook geen probleem, of wel?

offtopic:
*zwaait naar mede saxion student :w

Leuk project dit, ik moet alleen nog ff kijken hoe ik mijn max232 ga voeden vanaf de com poort,
ik heb hem nl ook extern. Zal wel iets met een 7805 te fixen zijn.

• crashmatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-02 02:36
Ik ben recentelijk ook weer begonnen met de ADM5120, ik ben nu in het process van de kernel zo ver mogelijk strippen, om een mooie basisconfig te krijgen om mee verder te werken. Alleen is er een vreemde bug als ik Optimize for size aan zet, dus de optie -Os ipv -O2 mee geef. Tijdens het linken van vmlinuz ontbreken verscheidenen referenties etc. Heeft iemand anders dit ook, of ben ik gewoon aan het aankloten? :p

Ander bugje, de in de adm5120 patch meegeleverde serial driver compiled ook niet lekker. De compiler blijft zeuren om een functie aan het einde van de file die static is, en dat niet zou mogen zijn. 'static' weghalen uit regel 499 ( de struct ja ) schijnt alles te verhelpen, zonder de funtie van de uart aan te tasten.

[EDIT] Nog iets, het is mij op een of andere manier niet gelukt om een rootfs er correct in te proppen. Ik bouw hem in de kernel als cpio file ( of die wordt tijdens het compilen van de kernel gemaakt van de rootfs die buildroot gemaakt heeft ). In de kernel geef ik correct aan waar die rootfs gemount is, etc etc, maar tijdens het booten krijg ik een kernel panic die zegt dat hij de rootfs niet vinden kan. Zijn er eventueel andere methoden van het meegeven van een rootfs?

[Voor 26% gewijzigd door crashmatrix op 02-02-2006 00:06]

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-03 23:44

BasilFX

BasilFX

Afgelopen week mijn sweex weer eens uit de kast getrokken nadat ik dit topic weer eens had doorgenomen.

Oke, weer wat tips geprobeerd, en toen kwam ik het plaatje van Farnell oscillator en een andere oscillator tegen. Oke, ik dus bij conrad nieuwe oscillator besteld, zonet binnen gekregen en aant piele geweest.

Ik kom nu wel iets verder, maar nog steeds lukt het niet om de rootfs van Sprite_tm te runnen. Ik heb + en de - lijnen al omgedraait, gechekt of usb stick wel ext2 was, onderdelen zijn goed, er komt 48mhz kloksignaal af (met frequentieteller getest) en andere usb apparaten gechekt. Ook heb ik met de multimeter de weerstanden en de verbindingen nagemeten aan de hand van sprite_tm's artikel in de electuur en zijn site.

De foutmelding is reeds al wel bekend, maar de oplossing nog niet:
VFS: Cannot open root device

of

{hele boel getallen van een trace-back, vrijwel direct nadat usb geinitialiseerd is}

Wie-o-wie kan mij hierbij helpen? Misschien dat ik wat over het hoofd heb gezien?

P.s. Ik heb een Rev. A bordje.

http://www.basilfx.net

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hallo allemaal, ik heb een vraag.

Zit te denken om een Linksys te kopen. Als ik er een 2.6 kernel opgooi, en 'm daarna gebruik als firewall/router/trafficshaper, wat is dan de maximale snelheid waarop hij kan routen? Ik weet dat er officieel 10/100mbit poorten opzitten. Maar dat zegt niks, want de processor moet het ook aankunnen.

En wat is eventueel een alternatieve router met de hoogste throughput, waar je makkelijk linux op kunt draaien?

Nu bedenk ik me nog iets, kun je met dat ding routen op alle poorten? Als ik er een DMZ mij zou kunnen opzetten, dan zou dat mooi zijn. Of zijn de overige poorten puur en alleen te gebruiken als switch?

BVD

[Voor 11% gewijzigd door El Cid op 03-02-2006 23:54]

• Emiel|IA2
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-06-2013
Als je enkel traffic wilt routen, kun je met 200mhz makkelijk de 100mbit voltrekken. Als er stuff als packet scanning bijkomt kan het wel eens flink zakken, maar alleen een fw/router/shaper zou dus gewoon prima kunnen (btw: de 2.6 tree heeft voorzover ik weet een bug waardoor na een tijdje de netwerksnelheid inzakt naar ~100bytes/seconde, dus je zou dan beter 2.4 kunnen gebruiken).

paiq.nl

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik ben na het lezen van dit topic (en deel 1) ook aan de slag gegaan met de sweex. Voor 15,50 euro inclusief verzendkosten routertje op de kop getikt, MAX3232 (3,3 volt versie van de MAX232) er aan voor de seriele communicatie.
Vervolgens heb ik de nieuwste midge versie er op geknald. Deze draait nu goed. Na een tijdje klooien kan ik met mijn router het internet bereiken.

Mijn doel is om een HTTP server op de router te draaien. Op de midge site is daar een proggie voor beschikbaar, namelijk thttpd. Ik weet alleen niet hoe ik dat toe pas.
Ik geef mijn router achtereenvolgens de volgende commando's:
ipkg update
ipkg install thttpd

De router downloadt en installeert (?) dan thttpd. Als ik dan vervolgens een "flash save" en een "reboot" uitvoer, kan ik echter thttpd nergens meer vinden.
Kan iemand me hier verder mee helpen?

Mijn Linux kennis is beperkt, maar ik ken wel al een (naar mijn idee) hoop console commands, en ik kan ook overweg met vi.
Elk beetje hulp wordt zeer op prijs gesteld.

[Voor 3% gewijzigd door TommyboyNL op 05-02-2006 14:12. Reden: Typo's]

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-03 12:53
^^: Ik neem aan dat je deze site hebt gelezen? http://midge.vlad.org.ua/wiki/Packages

Er staat daar een geel vlakje, met daarin de tekst:
By default packages installed to the RAM, if you want install to the root filesystem use -d root switch

And see /etc/ipkg.conf
Ik denk dat dat zou moeten helpen.

Overigens is * blackangel ook begonnen met een routertje kopen. Zowel de router als een kabel als een FreeBSD-bak (het lukt mij nooit om makkelijk een minimale install te doen bij debian :P) liggen al klaar. (en eventueel een Redhat-distro, alleen heeft die bak geen seriele poort) Helaas zal het er deze week niet van komen, maar ik ga in ieder geval proberen om een eigen ipkg te bakken of proberen om ik een tar.gz ook op midge draaiende kan krijgen. Het desbetreffende progje is zo'n 600KB groot, al voor een mips geport en het enige moeilijke punt wat ik tot nog toe ben tegengekomen is of het overweg kan met "constant" nieuwe files aanmaken. :P

Ik zal het waarschijnlijk wel bij midge houden, de distro spreekt mij wel aan en zeker omdat het op zich niet zo moeilijk lijkt om juist die te installeren :)

offtopic:
Hmzz, niet helemaal verstandig om "tijdens" het typen van deze post even op en neer naar schiphol te gaan, en ik zal hem ook maar even posten voor het eten :P

[Voor 3% gewijzigd door blackangel op 05-02-2006 18:14]

Anoniem: 167748

Ben een heel eind met het hardware-modden van een LB00021, + 2 x USB en + 1 x serial. Ik zie her en der wat 7805's gebruikt als regelaar voor de 5 volts voor de USB, maar ik heb een paar 34063's en heb uit wat van de foto's begrepen dat dat de originele spanningsregelaar is (U10). Is er iemand die de weerstandjes etc van een versie met usb en voeding kan aflezen? Bij de foto's die ik heb gezien is de resolutie net te grof om de waardes van de smd weerstanden af te lezen...

• sebastius

sebastius

Gewoon in de datasheet van dat IC zoeken is geen optie?

[Voor 37% gewijzigd door sebastius op 06-02-2006 18:26]

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-03 12:02
Wat bedoel je precies, moet je een foto van de originele of van een gemodde router hebben?
Ik heb hier nog 2 originele liggen (moest nog een keer aan de slag, maar is er niet van gekomen), waar ik zo even wat foto's van kan schieten indien gewenst.

Maar past dit niet beter in het Routerhacking-topic?

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

De 3 post hierboven zijn gemerged vanuit 'LB000021 originele s/m 5-volts voeding?'.

• TommyboyNL
  • Niet online
DarthPlastic schreef op maandag 06 februari 2006 @ 18:33:
Wat bedoel je precies, moet je een foto van de originele of van een gemodde router hebben?
Ik heb hier nog 2 originele liggen (moest nog een keer aan de slag, maar is er niet van gekomen), waar ik zo even wat foto's van kan schieten indien gewenst.

Maar past dit niet beter in het Routerhacking-topic?
Volgens mij is hij op zoek naar een foto van een versie van deze router die standaard al de USB poorten gemonteerd heeft, en met name naar een close-up van de 5V voeding.

• Emiel|IA2
  • Laatst online: 17-06-2013
Die versie is er dus niet :) - in ieder geval niet zomaar te koop. Waarom ze het PCB dan zo ontworpen hebben: geen idee :P.

[Voor 62% gewijzigd door Emiel|IA2 op 06-02-2006 23:08]

paiq.nl

• rooiekool
  • Laatst online: 31-03 14:59
Emiel schreef op maandag 06 februari 2006 @ 23:07:
Die versie is er dus niet :) - in ieder geval niet zomaar te koop. Waarom ze het PCB dan zo ontworpen hebben: geen idee :P.
ik heb me laten vertellen dat de sweex lb0000021 in principe hetzelfde is als een edimax 6104. Link Nu wil het dat een br6104KP wel voorzien is van usb-poorten.

Het is veel goedkoper makkelijker, sneller en simpeler om dat het pcbtje te behouden maar gewoon een paar onderdeeltjes weg te laten. Daarom is het ding ook zo makkelijk om te bouwen. Of sweex en edimax ook eenzelfde grote baas hebben zou ik niet weten, maar het zou me niet verbazen.

Anoniem: 167748

De sweex is inderdaad practisch gelijk aan de br6104KP. Ik heb ergens van het net al een foto van de versie met USB op de kop weten te tikken. Daar is het type-nummer van de s/m chip voor de 5-volts wel leesbaar, maar de weerstands-waarden niet; Die smd weerstandjes zijn ietwat klein :-).

Het ziet er naar uit dat de Sweex print is voorzien van alle sporen om er een 34063 s/m voeding op te bouwen. Als alternatief voor de ietwat 'brute' oplossing met de 7805 wil ik eens proberen of ik een wat 'nettere' voeding met de originele s/m chip kan maken. Die 34063 chipjes heb ik, dus dat is niet het probleem.

Als het echt moet denk ik wel dat ik op basis van de datasheet van de 34063 en de printsporen een 5-volts s/m voeding op de Sweex print kan fabrieken, maar als iemand een Edimax versie met de USB (en de 5-volts voeding) van-fabiek heeft zou het gemakkelijk zijn als-tie de weerstands- waarden van de print zou willen aflezen. De condensatoren en het s/m spoeltje hebben geen opdruk, dus dat wordt in ieder geval 'huisvlijt'.

• TommyboyNL
  • Niet online
OK, na een hoop geemmer heb ik de router zo gek gekregen dat hij zich als een webserver gedraagt. Ik moet nu echter na elke reboot thttpd handmatig starten. Hoe vertel ik de router dat hij het automatisch moet strten, als hij zelf ook opgestart wordt? Is ergens op de router een configfile te vinden dat ik aan moet passen?

• mace

mace

Sapere Aude

Weet iemand waar je van die haakse USB poorten kunt krijgen?
de lokale electro boer heeft ze n.l. niet, en conrad ook niet (Denk ik, wat een rottige site hebben die lui zeg :X).

Anoniem: 136640

MaCe1337 schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 19:50:
Weet iemand waar je van die haakse USB poorten kunt krijgen?
de lokale electro boer heeft ze n.l. niet, en conrad ook niet (Denk ik, wat een rottige site hebben die lui zeg :X).
Heb je geen oud mobo waar je ze van af kan halen?

• mace

mace

Sapere Aude

Anoniem: 136640 schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 19:58:
[...]

Heb je geen oud mobo waar je ze van af kan halen?
Mja, niet de haakse varant :)

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:51
Kan ik ook modden met mijn Sitecom WL-109 router? (wel wireless)

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06-2022
Ik heb een Speedtouch 546.
Is het mogelijk om hier linux op te draaien?

"Stilte, een gat in het geluid...."

Anoniem: 84461

Zou iemand in het kort aan kunnen geven wat er met de sources van Edimax nog moet gebeuren voordat je die opnieuw kunt compileren voor de BR6104-KP?

Ik heb er al enkele uren aan gespendeerd maar het lukt me maar niet. Voor welke exports moet ik zorgen? Moet ${PREFIX} en ${TARGET} altijd gespecificeerd zijn? Welke scripts moet ik runnen?

Ik heb allerlei varianten geprobeerd maar de meest voor de hand liggende methode leek me:
make ARCH=mips CROSS_COMPILE=mipsel-linux- menuconfig
Ik laat de settings met rust aangezien ADM5120 al standaard geselecteerd staat, dus ik save en exit.
dan verteld ie me: "Next, you may run 'make bzImage', 'make bzdisk', or 'make install'." Op al die commando's reageert ie niet dus ik d8 misschien moet ik "make vmlinux" draaien aangezien ik zo'n image wil. Daar draait ie echter op stuk. Wel lukt het bouwen van de dependencies door:
make ARCH=mips CROSS_COMPILE=mipsel-linux- clean dep altijd...

Zou het zeer op prijs stellen als iemand me eff wat vereiste commands in volgorde kan geven! Ik heb al redelijk wat geprobeerd, maar het haalt weinig uit.

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Flapietoetoe schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 20:18:
Ik heb een Speedtouch 546.
Is het mogelijk om hier linux op te draaien?
Lees de TS eens even.. En lijkt me geen slim idee om aan je ADSL modem/router te gaan sleutelen, vooral omdat je die vaak in bruikleen hebt van je provider..

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06-2022
die hebben we gekocht:)
de google search leverde niets op , en ik kon ook geen firmware vinden om in de tool te gooien |:(

[Voor 69% gewijzigd door Flapp op 09-02-2006 15:13]

"Stilte, een gat in het geluid...."

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-03 14:56

LauPro

Prof Mierenneuke®

Erhm, Sprite_tm je bent ons volgens mij een verklaring verschuldigd :D .

Vandaag de Electuur op de mat, nou staan een aantal zéér interessante dingen in. Wie schets mijn verbazing als ik op pagina 61 jouw nickname in de URI zie staan, ik naar die site toe en zie ik dat je 'het' vandaag om 13:13 hebt geüpload :? (http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/projects/ zie gwemeter). Zat er een embargo op dat artikel dat je het pas vandaag bekend mocht maken oid, en zo ja dan had ik wel even een post van jouzelf verwacht :p .

Zo te zien heeft Sprite_tm stiekum achter de schermen een hack gemaakt waarmee je eenvoudig je energieverbruik kan monitoren.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• sebastius

sebastius

LauPro schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 23:37:
Erhm, Sprite_tm je bent ons volgens mij een verklaring verschuldigd :D .

Vandaag de Electuur op de mat, nou staan een aantal zéér interessante dingen in. Wie schets mijn verbazing als ik op pagina 61 jouw nickname in de URI zie staan, ik naar die site toe en zie ik dat je 'het' vandaag om 13:13 hebt geüpload :? (http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/projects/ zie gwemeter). Zat er een embargo op dat artikel dat je het pas vandaag bekend mocht maken oid, en zo ja dan had ik wel even een post van jouzelf verwacht :p .

Zo te zien heeft Sprite_tm stiekum achter de schermen een hack gemaakt waarmee je eenvoudig je energieverbruik kan monitoren.
Stond al aangekondigd in de elektuur vorige maand. Sprite heeft al een tijdje een 'column' hoor.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-03 14:56

LauPro

Prof Mierenneuke®

sebastius schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 10:16:
[...]

Stond al aangekondigd in de elektuur vorige maand. Sprite heeft al een tijdje een 'column' hoor.
Dat weet ik, maar dit artikel gaat wel precies over waar dit topic over gaat ;) .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Klopt :) Elektuur had er niet echt een embargo opgezet, maar ik vind het zelf niet zo slim om over dat soort dingen te praten voordat ze uit zijn. Ik heb nog wel meer dingen in de pipeline staan die ik interessanter vind voor de Elektuur dan voor GoT, en ook andersom heb ik wel het eea gehad (de optische-muis-scanner-mod vond ik bijvoorbeeld weer typisch iets wat prima op GoT kan).

Mochten jullie geinteresseerd zijn in het artikel: ik heb toestemming om mijn artikels op mijn eigen server te hosten, en deze vind ik hier wel passen: De plaatjes en de text. Er staat .bla achter de urls om spidering tegen te gaan; haal dat dus even weg. Let wel: als ik merk dat die urls doorverspreid worden gaan ze offline.

De reden dat de firmware pas net upgeload is is omdat ik er eerst wat bugs uit wilde strijken :) De firmware was al redelijk ver toen ik het artikel schreef, maar is wat uitgebreid enzo.

Als je de firmware in actie wilt zien: mijn router is online @ http://sprite.student.utwente.nl:88

En als laatste: misschien bedoel je het niet zo, maar wat iemand met de informatie op deze pagina's doet, is imo z'n eigen zaak. De een epibreert er een nette firewall van, de ander maakt er een energiemeter van en schrijft daar een artikel in de Elektuur over. Ik ben niet te lame om uit te leggen hoe de vork in de steel zit, maar verschuldigd ben ik een verklaring zeker niet. Nofi verder hoor, maar dat wilde ik even rechtzetten.

[Voor 19% gewijzigd door Sprite_tm op 10-02-2006 19:18]

• Anoniem: 109682
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hallo,

Ik ben in het bezit van een Edimax 6104KP. Aan 1 v/d usb poorten v/d edimax hangt een Canon i560 printer. Vanuit zowel windows als linux kan ik probleemloos via de printserver printen.
Nu heeft mijn vriendin sinds een tijdje een Apple Imac G4 (zo'n bolletje) en printen vanaf die Mac wil maar niet lukken. Al googlend ben ik hier terecht gekomen.

Heeft iemand ervaring met het aan de praat krijgen van de printserver van de 6104KP onder Mac OSX?
Zo niet, zou een mod van de router / printserver software ertoe kunnen leiden dat de printserver ook onder Mac OSX gaat werken?

Alle info is welkom.

Bedankt, Erik

• TommyboyNL
  • Niet online
TommyboyNL schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 18:07:
OK, na een hoop geemmer heb ik de router zo gek gekregen dat hij zich als een webserver gedraagt. Ik moet nu echter na elke reboot thttpd handmatig starten. Hoe vertel ik de router dat hij het automatisch moet strten, als hij zelf ook opgestart wordt? Is ergens op de router een configfile te vinden dat ik aan moet passen?
Kan iemand me hierbij helpen, of zal ik het elke keer handmatig moeten starten?

Ik wil nu ook mijn website met enkele plaatjes uploaden naar mijn router, via hyperterminal. Hoe vertel ik mijn router dat hij een bestand moet accepteren dat via de serial port binnen komt?

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Lees eens een stukje over linux rc scripts zou ik zeggen.. En dat laatste gaat denk ik niet lukken, of er moet een programma bestaan dat via Xmodem oid. bestanden aanpakt. Je kan beter scp, sftp, ftp, etc. gebruiken.

• ymoona
ik ben nu ook bezig geweest met de midge firmware, en dat is best geinig spul.
maar ik loop al snel tegen een probleem aan

ipkg update werk niet bij mij
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
# ipkg update
Downloading http://midge.vlad.org.ua/ipkg/Packages ...
Connecting to midge.vlad.org.ua[212.1.120.85]:80
wget: Unable to connect to remote host (212.1.120.85): Connection timed out
ipkg_download: ERROR: Failed to retrieve http://midge.vlad.org.ua/ipkg/Packages,
 returning
ipkg_update: Error downloading http://midge.vlad.org.ua/ipkg/Packages to /usr/li
b/ipkg/lists/midge
# ping 212.1.120.85
PING 212.1.120.85 (212.1.120.85): 56 data bytes
64 bytes from 212.1.120.85: icmp_seq=0 ttl=49 time=86.3 ms
64 bytes from 212.1.120.85: icmp_seq=1 ttl=49 time=85.7 ms
64 bytes from 212.1.120.85: icmp_seq=2 ttl=49 time=85.7 ms

--- 212.1.120.85 ping statistics ---
3 packets transmitted, 3 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max = 85.7/85.9/86.3 ms

# ping www.google.nl
PING www.l.google.com (66.249.93.104): 56 data bytes
64 bytes from 66.249.93.104: icmp_seq=0 ttl=248 time=14.4 ms
64 bytes from 66.249.93.104: icmp_seq=1 ttl=248 time=14.7 ms
64 bytes from 66.249.93.104: icmp_seq=2 ttl=247 time=18.6 ms
64 bytes from 66.249.93.104: icmp_seq=3 ttl=248 time=15.1 ms

--- www.l.google.com ping statistics ---
4 packets transmitted, 4 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max = 14.4/15.7/18.6 ms

wat ik wel heb gedaan, ip en dns ingesteld. pingen kan ik dan ook wel, ook naar buiten. dus dns doet het ook.
ik heb in /etc/ipkg.conf src bron proberen te veranderen, maar dit bood ook geen oplossing.
wat doe ik verkeert?

ps ik gebruik midge-tmpfs-20051116_usb.bin

[Voor 25% gewijzigd door ymoona op 12-02-2006 22:23]

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:26
@Sprite_tm

Heel gaaf project dit, erg netjes.
Vroeg me in het begin al gelijk af of je die seriele poort ook kan gebruiken icm. een AVR, ja dus :P .
Ik kon de source alleen nergens vinden, staat die ergens online?
Ik neem aan dat je deze bin ook gewoon via de seriele link met een computer kunt flashen?

Zou je misschien met die source een hele korte uitleg kunnen geven over de communicatie met de AVR? zodat mensen ook andere mooie projecten kunnen maken met dit idee, zou heel mooi zijn.

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• TommyboyNL
  • Niet online
@ymoona:

Probeer NAT eens aan te zetten in je modem/router/modemrouter, dit schijnt te kunnen helpen. Deze tip heb ik gehad van de maker van midge himself :). Bij mijn vader kreeg ik precies dezelfde error als jij, achter een Wanadoo livebox (welke zeer brakke firmware heeft), en een sitecom WL-025. Bij mijn moeder achter een speedtouch ADSL modemrouter werkt het echter feilloos. Veel succes.

@ sprite_tm:
Uit nieuwschierigheid: Hoeveel van die routers heb jij eigenlijk? Want in de twee elektuurartikelen heb je niet dezelfde gebruikt. Iets in me zegt dat je er wel meer hebt staan :P

[Voor 20% gewijzigd door TommyboyNL op 13-02-2006 16:00]

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb er atm 3 staan: eentje met een USB-poort, eentje die ik gebruikt heb voor het gwemeter-project maar die overleden is en degene die in de Elektuur bij het gwemeter-project op de foto staat.

• ymoona
TommyboyNL schreef op maandag 13 februari 2006 @ 15:58:
@ymoona:

Probeer NAT eens aan te zetten in je modem/router/modemrouter, dit schijnt te kunnen helpen. Deze tip heb ik gehad van de maker van midge himself :). Bij mijn vader kreeg ik precies dezelfde error als jij, achter een Wanadoo livebox (welke zeer brakke firmware heeft), en een sitecom WL-025. Bij mijn moeder achter een speedtouch ADSL modemrouter werkt het echter feilloos. Veel succes.
wat bedoel je daar precies mee? moet ik bepaalde poorten forwarden? ik heb net namelijk met DZM getest, maar dit hielp niets.
ik ben nu anders versies van de midge software aan het testen, eens kijken of het daar beter mee lukt.

met midge-jffs2-20050806.bin kan ik wel een ipkg update doen, wat een gek probleem

als ik ipkg install thttpd doe kan ik wel de boel installeren en alles lijkt ook wel goed tegaan, maar vervolgens kan ik de router niet berijken met mijn brouwser, ook bij de proces lijst zie ik hem niet voorbij komen.

[Voor 19% gewijzigd door ymoona op 13-02-2006 21:38]

• TommyboyNL
  • Niet online
Gewoon NAT aanzetten, aldus de midge topman. Ikzelf heb het niet kunnen testen, doordat onze livebox systematisch softwarematige zelfmoord pleegt, elke keer dat ik zijn webinterface open. Verder kan ik je hier helaas ook niet mee helpen.
Kijk anders dit topic eens door, gaat deels over jouw probleem. En ja, ik ben die Tommyboy :) .
http://midge.vlad.org.ua/forum/viewtopic.php?t=158

Als je thttpd geinstalleerd hebt, moet je het ook starten. Bij mij betekent dat, dat ik /usr/local/usr/sbin/thttpd moet tikken. Ik weet niet waar jij het geinstalleerd hebt, en wat jij dus moet tikken. Ook start de router het niet automatisch op na een reboot of zo, dit zal je of handmatig moeten doen, of via een RC script (rc = runtime control). Ik ben me nu aan het verdiepen in het schrijven van een RC script, aangezien ik amper linux ervaring heb :)
Vergeet na wijzigingen ook niet "flash save" te doen, anders slaat hij de wijzigingen niet op!

[Voor 10% gewijzigd door TommyboyNL op 13-02-2006 23:35]

• ymoona
ik krijg de ipkg update maar niet aan de praat, heb ook even gepost op dat forum wat jij melde.
ik ga nu weer verder met de eerste versie van de midge software.

de eerste versie van midge draait nu wel lekker
ik installeer software op /home zodat ze bij een reboot niet weg zijn.
ik heb nu src whiterussian http://downloads.openwrt.org/whiterussian/packages als ipkg server
daar hebben ze meer packages.
maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe de thhtpd werkt, waar haalt hij bv zijn config vandaan?

maar nu kan vrolijk verder, want opzicht werkt nu alles
lijkt me tijd om mijn USB er op te solderen

[Voor 59% gewijzigd door ymoona op 14-02-2006 21:01]

• TommyboyNL
  • Niet online
Voor alle info over thttpd, kan je hier kijken, de officiele website van de enig echte maker van thttpd: http://www.acme.com/software/thttpd/

Zelf ben ik ook aan het worstelen om hem de config uit te laten lezen, maar tot dat me lukt, gooi ik alle parameters die van toepassing zijn in de opdracht als ik het start: /usr/local/usr/sbin/thttpd -d /usr/local/var/www/data/ -p 80
Dat soort ongein. Als je alle commando's die thttpd kent, wilt weten, kan je op de website kijken, of /thttpd installatiemap/thttpd help typen.

Anoniem: 168632

hallo,

Ik heb mijn sweex router uitgebreid met een usb poort, volende alle tips hier andere sofware geflashed in de sweex (gewoon via de menu optie in de sweex zelf) daarna een usb stick gevuld met een (de) linux rootfs. De boel geboot en ik kan inloggen via netwerk. Hulde voor alle uitleg, het werkte meteen!!!

Nu zou ik graag andere firmware flashen maar heb geen idee hoe dit te doen via telnet? Kan iemand mij opweg helpen? 'k ben een echte beginner wat linux betreft...

Bedankt alvast,

Leovz

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik ben bang dat dat met die firmware niet gaat: het mtd-subsystem (wat nodig is voor flashen) is in die firmware brak en dus niet meegecompileerd. De enige manier om de kernel te vervangen is via de seriële poort.

Als je echter gewoon je programma's wilt aanpassen enzo, kan je je usb-stick het best in een Linux-PC schuiven en daar rond-editten, en misschien eens info opzoeken over buildroot of ipkg als je andere programma's wilt installeren.

• ymoona
ik heb vanavond ook mijn usb erop gezet.
en de software van sprite_tm op de sweex gezet (flash_usbroot-1.0.bin)
en ook via een linux pc een usb stikje geformat en vol gezet met rootfs.tar.bz2

tijdens het opstarten van de sweex krijg ik via de serial console dit binnen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
hub.c: USB new device connect on bus1/2, assigned device number 2
scsi0 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices
  Vendor: MEDION    Model: USB DRIVE         Rev: 1.12
  Type:   Direct-Access                      ANSI SCSI revision: 02
Attached scsi removable disk sda at scsi0, channel 0, id 0, lun 0
SCSI device sda: 125952 512-byte hdwr sectors (64 MB)
sda: Write Protect is off
Partition check:
 sda: sda1
VFS: Mounted root (ext2 filesystem) readonly.
Freeing prom memory: 0kb freed
Freeing unused kernel memory: 56k freed
Warning: unable to open an initial console.
Kernel panic: No init found.  Try passing init= option to kernel.

kernel panic dus, komt dit omdat de usb stik niet goed "ingericht" is? of kan het nog een andere reden hebben?
anders zal ik morgen nog eens proberen of het dan wel lukt.

• ymoona
ben inmiddel weer lekker bezig gegaan met de midge firmware, en ik ben ook al wat verder
het ipkg probleem heb ik opgelost door op mijn eigen server de files te droppen.

als ik mijn usb stick in pug krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
scsi0 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices 
  Vendor: MEDION    Model: USB DRIVE         Rev: 1.12 
  Type:   Direct-Access                      ANSI SCSI revision: 02 
Attached scsi removable disk sda at scsi0, channel 0, id 0, lun 0 
Algorithmics/MIPS FPU Emulator v1.5 
Partition check: 
WARNING: USB Mass Storage data integrity not assured 
USB Mass Storage device found at 2

dit ziet er volgens mij wel prima uit.
nu heb ik met ipkg install util-linux wat tool geinstalleerd, oa fdisk.
wat ik nu gebruik om de stick te formatten
code:
1
/ram/sbin/./fdisk /dev/sda

hier onder uitvoer van mijn fdisk acties

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Command (m for help): d
Selected partition 1

Command (m for help): d
No partition is defined yet!

Command (m for help): n
Command action
   e   extended
   p   primary partition (1-4)
p
Partition number (1-4): 1
First cylinder (1-1015, default 1):
Using default value 1
Last cylinder or +size or +sizeM or +sizeK (1-1015, default 1015):
Using default value 1015
Command (m for help): w
The partition table has been altered!

Calling ioctl() to re-read partition table.
Syncing disks.

maar als ik dan de stick wil mounten krijg ik

code:
1
2
3
# mount /dev/sda1 /home/mnt/usb/ 
SQUASHFS error: Can't find a SQUASHFS superblock on sd(8,1) 
mount: Mounting /dev/sda1 on /home/mnt/usb failed: Invalid argument

wat is nou het probleem?

[Voor 5% gewijzigd door ymoona op 18-02-2006 16:28]

• Paul
Je moet je partitie (ongeacht je OS of medium) wel eerst van een filesystem voorzien natuurlijk ;) Na het fdisken komt het formatteren -> mkfs.squashfs /dev/sda1 (gewoon gegokt, geen idee wat het format-commando voor squashfs is), pas dan kun je mounten.

[Voor 6% gewijzigd door Paul op 18-02-2006 17:22]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• ymoona
Paul Nieuwkamp schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 17:21:
Je moet je partitie (ongeacht je OS of medium) wel eerst van een filesystem voorzien natuurlijk ;) Na het fdisken komt het formatteren -> mkfs.squashfs /dev/sda1 (gewoon gegokt, geen idee wat het format-commando voor squashfs is), pas dan kun je mounten.
hoe kan ik ander type als squashfs maken, want dat is een readonly systeem

kan ik niet gewoon ext2 nemen ofzo?

• Radiant
  • Niet online

Radiant

mount -t ext2 ...

• Paul
Ook daarvoor moet je eerst formatteren...
ymoona schreef op zondag 19 februari 2006 @ 11:17:
[...]
hoe kan ik ander type als squashfs maken, want dat is een readonly systeem

kan ik niet gewoon ext2 nemen ofzo?
Als je kernel daar ondersteuning voor heeft wel. Verder heb je dus de mkfs-tools nodig, en ik weet zo niet of die ook op het routertje staan (kost ruimte en wordt ws amper gebruikt), maar goed, dat kun je met een knoppix-cd (of een andere linux-doos) wel oplossen.

mkfs.ext3 (of ext2, of reiserfs, of xfs, of fat16 (msdos?) als je de stick ook nog onder Windows wilt kunnen lezen) /dev/sda1

Rhàshan - Aditu Sunlock

• ymoona
Paul Nieuwkamp schreef op zondag 19 februari 2006 @ 13:21:
[...]

Ook daarvoor moet je eerst formatteren...

[...]
Als je kernel daar ondersteuning voor heeft wel. Verder heb je dus de mkfs-tools nodig, en ik weet zo niet of die ook op het routertje staan (kost ruimte en wordt ws amper gebruikt), maar goed, dat kun je met een knoppix-cd (of een andere linux-doos) wel oplossen.

mkfs.ext3 (of ext2, of reiserfs, of xfs, of fat16 (msdos?) als je de stick ook nog onder Windows wilt kunnen lezen) /dev/sda1
ik kan via een tooltje dingen in het ram geheugen installeren, dus dat kan wel.
maar ext2 word denk ik niet ondersteunt door mijn kernel. hoe kan ik dit nagaan?
kan ik nog ext2 toevoegen aan de kernel? zonder de hele kernel opnieuw te programmeren?
formatteren lukt me ook nog wel onder ubuntu.

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste

Let op:
Lees eerst dit topic goed door. Dit is geen 'vraag maar raak' topic. Maak dus eerst gebruik van de naslagwerken (Google etc.) en houdt het vooral on-topic en schoon.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee