Toon posts:

Routerhacking - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste
Acties:
  • 57.183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/lb000021/routerhack_banner.jpg
Het onderwerp

In deel 2 van dit topic zijn we routers aan het hacken. Jeweetwel, van die standaard kastjes van Sweex, Edimax of een ander merk, die je aan je kabel- of ADSL-aansluiting kan hangen om te zorgen dat je op meerdere computers kan internetten. Zulke routers zijn eigenlijk kleine embedded systempjes, die tegenwoordig steeds vaker Linux draaien. Omdat Linux een opensource OS is, geeft dit natuurlijk mogelijkheden om deze kleine apparaatjes dingen te laten doen waar de fabrikant nooit aan gedacht heeft.
Het slachtoffer

De meeste focus ligt op dit moment op de Sweex LB000021. Dit is een simpele router van +/- EUR25,- Standaard draait deze router Linux. Dat biedt natuurlijk mogelijkheden.
Deze routers lijken op dezelfde manier in elkaar te zitten als de Sweex: Conceptronic C100BRS4H, Edimax 6104K. De Edimax 6104KP is ook te gebruiken, het enige hardwarematige verschil is dat deze de usb-poorten er al op heeft zitten. Als je dus zo'n router hebt zou alles wat hier over de Sweex besproken wordt ook voor jou moeten opgaan.

Specs Sweex LB000021 router
• ADM5120 CPU
• 16MB RAM
• MX29LV160T 16Mbit Flash (hoewel sommige firmwares foutievelijk beweren dat het een MX29LV320 is)

Specs ADM5120
• 175Mhz, 227MIPS
• MIPS R4000c architectuur
• Embedded MMU
• Little Endian
• USB1.1 host controller
• UART interface
• 4 GPIO aansluitingen voor bv. LED's
• 10/100 ethernetpoorten.

Als je zelf een router hebt die je wilt hacken, kan je dat natuurlijk ook proberen en je vragen, mits van een beetje niveau, in dit topic stellen.
Resources

Algemene handige links
• Als je geen zin hebt om een MAX232-board te maken kan je hier voor 5 euro een niet-originele datakabel voor een Siemens C25/S25-telefoon kopen. Telefoonstekkertje erafhalen en je bent er; (kleur=signaal=pin op header) blauw=RxD=pen 7, wit=TxD=pen 1, zwart=ground=pen 8.
* Zet je terminal op ANSI emulatie,anders krijg je veel bagger op je scherm tussen de leesbare tekst (linux console met minicom) terwijl je router aan het booten is.

Voor de Sweex LB000021 / Edimax 6104K[P]
• In dit en dit bericht staat een howto over hoe je je router vanaf een USB storage iets kan laten booten. Als je een Edimax 6104KP hebt heb je deze post ook nog nodig.
Hier staat uitgelegd hoe je een alternatieve firmware in de Sweex kunt flashen. • Hier Staat uitgelegd hoe je je seriele poort aan de UART van de router verbindt. Nadat je deze 'upgrades' hebt gedaan is je router benaderbaar m.b.v. telnet en een terminal. Let wel: Je moet een crosscable maken; de TxD van de router moet via de max232 naar de RxD van je computer, en vice versa.
Volledige AMD5120 datasheet
NoRocketScience: Site over het hacken van routers. Vooral de sweex.
Code van een router gebaseerd op de ADM5120.
• Ook Edimax heeft z'n sourcecode eindelijk vrijgegeven. Pas op: in ieder geval nu ik dit tik is die site zwaar traag, vandaar hier een mirror.
Opgeschoonde versie. Om na het uitpakken geen compileerfouten te krijgen: bewaar de .config, doe make mrproper en zet de .config weer terug.
• En ook Sweex heeft zich aan de GPL gehouden.
Howto over hoe je USB-poorten aan je LB000021 toevoegen kan.
Pricewatch link voor LB000021
Lees de tweede post hiervan voor meer info over de serieele aansluiting van de router.
• Problemen met het flashen van je Edimax 6104KP? Kijk hier eens.

Als je van plan bent om te gaan devven voor de LB000021 of een andere router raad ik je aan om de forums van norocketscience en dit topic helemaal door te lezen. Enige ervaring met Linux is vereist. Ervaring met uC's en dingen als crosscompilen is wel zo handig.

Voor andere routers
Hier staan hints hoe je verbinding kan krijgen met een eventuele debug-serieele-poort op je router.
• Gooi een firmwareimage van een router hierin en je weet of het ding waarschijnlijk linux draait.
• Voor routers met daarin de RTL8181-chipset is hier een pagina met daarop kernelsources en een toolchain enzo.
FAQ

Omdat bepaalde vragen heel vaak voorkwamen hebben we een kleine FAQ gemaakt. Lees deze eerst voordat je een vraag post.

:? Wat kun je er nou mee?
Je zou je router kunnen verbeteren door features toe te voegen zoals bandwidthcontrol. Je zou er een kleine server op kunnen draaien. Je zou er een mp3 speler van kunnen maken. De mogelijkheden zijn eindeloos. Je moet het zien als een goedkoop, lastig, snel uC bord.

:? Waarom doe je zo moeilijk en neem je niet gewoon een Asus WL-500g
of een Linksys WRT54G?

Deze kosten twee tot drie keer zoveel dan de Sweex. En het is gewoon leuk om te hacken.

:? Ik heb een Sweex LB000020, kan ik dit ook allemaal?
Nee, deze router is heel anders opgebouwd, de processor daarin heeft bijvoorbeeld geen MMU waardoor het niet zomaar mogelijk is om Linux te draaien.

:? Ik heb router X van merk Y. Draait daar linux op?
Dat moet je zelf onderzoeken. Gooi het typenummer van de router i.c.m. keywords als Linux eens door Google. Als je dan niks vindt moet je de router openschroeven om achter het typenummer van de processor te komen. De processor is waarschijnlijk de grootste chip in de router. Gooi het typenummer van de processor eens door Google. Als je het dan nog niet weet, maar wel een firmware tot je beschikking hebt kun je deze tool gebruiken.

:? Mijn router draait op X Mhz. Kan ik mp3's decoden?
Ja, waarschijnlijk wel. Met de MAD library kun je al met enkele tientallen megahertzen een mp3 decoden.

:? Maar er zit toch geen geluidskaart in mijn router?
Nee, maar dat is geen probleem. Alle routers met een USB host controller zijn uit te rusten met een USB geluidskaart. Ti produceert heel gemakkelijke USB sound controllers zoals bijv. de PCM2702. Ti
heeft nog veel meer USB sound controllers. Vragen over hoe je zoiets soldeert of bestelt horen niet thuis in dit topic. Pas wel op: Er zit een bug in de kernel van de Sweex/Edimax-routertjes waardoor isochronous transfers niet werken, wat er basically op neerkomt dat USB-geluidskaarten op deze router niet werken totdat iemand die kernel-bug oplost.

:? USB op mijn router?
Veel routers zijn uitgerust met een USB host controller. In sommige routers is deze onbenut gebleven net zoals in de LB000021. Om erachter te komen of je router een USB host controller heeft moet je dezelfde procedure volgen die je ook gebruikt hebt om erachter te komen of je router Linux draait: typenummer van de router of processor in Google gooien en de resultaten goed doorspitten.
Een USB host controller is dezelfde controller als in je PC. Je kunt er allerlei apparaten aanhangen zoals een printer of cardreader. Met een USB hardeschijfbehuizing kun je zelfs een hardeschijf op je router aansluiten. In het topic worden ook IDE -> USB bridges besproken, dit is hetzelfde als een USB hardeschijfbehuizing, alleen dan zonder behuizing. Als je iets aansluit op je router werkt het nog niet meteen. Ook in Linux heb je dingen nodig als drivers.
Credits

Topicstart samengesteld door-DarkShadow- en [url=lhttp://gathering.tweakers.net/forum/myreact/63969]Sprite_tm[/url].
Layout by Sprite_tm.

Op het moment is deze topicstart een rechstreekse kopie van die uit het 1ste deel. Zodra ik morgenavond tijd heb, zal ik deze updaten, en wat how-to verzamelen, aangezien deze nu nogal verspreid staan, en er diverse mensen moeite hebben deze te vinden ;)

[Voor 1% gewijzigd door Sprite_tm op 16-01-2006 11:37]

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• SlinkingAnt
  • Niet online
Emiel schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 19:40:
Tralala, lekker monoloog wordt het hier, maar ik kan melden dat ik inmiddels een bootende 2.6.12 kernel heb :*). De net-code werkt prima, evenals serieel spul en led/gpio driver. Ik heb de usb driver niet kunnen testen (hij zit er wel in), omdat ik nog geen oscillator heb. Mijn image is nu 1.5 mb (dat is dus kernel + busybox rootfs'je), maw: 500 kb om aan te kloten \o/.
[afbeelding]
@ hieronder: verslag en firmware downloads zullen volgen.
Ik heb gister een firmware gehad van Emiel, met een 2.6.12 kernel & usb-support alleen zit er nog een bug in. Aangezien Emiel zelf nog geen 48Mhz oscilator heeft, is het lastig om de fout te zoeken, en ik heb op het moment (nog) geen werkende linux-bak (en de benodigde kennis ;) om zelf te gaan zoeken).
De foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
ADM5120 board flash (0x200000 at 0x1fc00000)
ADM5120: Found 1 x16 devices at 0x0 in 16-bit bank
 Amd/Fujitsu Extended Query Table at 0x0040
ADM5120: CFI does not contain boot bank location. Assuming top.
number of CFI chips: 1
cfi_cmdset_0002: Disabling erase-suspend-program due to code brokenness.
adm5120-hcd adm5120-hcd: new USB bus registered, assigned bus number 1
hub 1-0:1.0: USB hub found
hub 1-0:1.0: 2 ports detected
Initializing USB Mass Storage driver...
usbcore: registered new driver usb-storage
USB Mass Storage support registered.
..
Freeing unused kernel memory: 2099970k freed
usb 1-1: new full speed USB device using adm5120-hcd and address 2
usb_control_msg: 64 64 1 (1)
scsi0 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices
..
adm5120-hcd adm5120-hcd: Unlink after no-IRQ?  Controller is probably using the wrong IRQ.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• hovingtim
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-04 22:56

hovingtim

Wicked

mischien kan je hier wel iets mee
adm5120-hcd adm5120-hcd: Unlink after no-IRQ? Controller is probably using the wrong IRQ.
moet je in die datasheet kijken welke IRQ er over het USB gebeuren gaan, controleren met de source. Als je de source niet hebt wordt dat moeilijk. Kennis over dit soort dingen krijg je alleen door te klooien en te proberen. Gewoon zorgen dat je altijd een werkende (bijna in jou geval) backup hebt en dan klooien.

Save Water Drink Beer

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-06 06:35
Betekend dit ook een werkende USB syngrone sound ondersteuning?

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 14:43

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

SlinkingAnt schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 22:23:
[...]

Ik heb gister een firmware gehad van Emiel, met een 2.6.12 kernel & usb-support alleen zit er nog een bug in. Aangezien Emiel zelf nog geen 48Mhz oscilator heeft, is het lastig om de fout te zoeken, en ik heb op het moment (nog) geen werkende linux-bak (en de benodigde kennis ;) om zelf te gaan zoeken).
De foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
ADM5120 board flash (0x200000 at 0x1fc00000)
ADM5120: Found 1 x16 devices at 0x0 in 16-bit bank
 Amd/Fujitsu Extended Query Table at 0x0040
ADM5120: CFI does not contain boot bank location. Assuming top.
number of CFI chips: 1
cfi_cmdset_0002: Disabling erase-suspend-program due to code brokenness.
adm5120-hcd adm5120-hcd: new USB bus registered, assigned bus number 1
hub 1-0:1.0: USB hub found
hub 1-0:1.0: 2 ports detected
Initializing USB Mass Storage driver...
usbcore: registered new driver usb-storage
USB Mass Storage support registered.
..
Freeing unused kernel memory: 2099970k freed
usb 1-1: new full speed USB device using adm5120-hcd and address 2
usb_control_msg: 64 64 1 (1)
scsi0 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices
..
adm5120-hcd adm5120-hcd: Unlink after no-IRQ?  Controller is probably using the wrong IRQ.
Misschien kunnen emiel of jij een howto hier neerpleuren of in ieder geval de .config?

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Anoniem: 59860

ik heb inmiddels ook een werkende 2.6.12rc1 kernel, als er wat interesse is wil ik wel een soort van howto in elkaar zetten hoe je een werkende kernel+rootfs enzo krijgt

als je op zoek bent naar een .config; degene die een patch voor 2.6 kernel heeft uitgebracht heeft er hier een paar staan: http://sharon.esrac.ele.tue.nl/users/pe1rxq/linux-adm
vergeet wel niet je kernel ff te patchen ;)

• Justifier
  • Laatst online: 26-05 16:00
Anoniem: 59860 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 12:49:
ik heb inmiddels ook een werkende 2.6.12rc1 kernel, als er wat interesse is wil ik wel een soort van howto in elkaar zetten hoe je een werkende kernel+rootfs enzo krijgt

...
Ik heb wel interrese :D

[Voor 26% gewijzigd door Justifier op 09-08-2005 13:09]

• SlinkingAnt
  • Niet online
ik ben ook zeer geinteresseerd :)

ik zal straks wel ff wat in elkaar flansen :)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:29

SA007

Moderator Tweaking
Ik ben ook geintresseert in een how to, vooral in het crosscompilen, dit lukt me na vele malen proberen nog steeds niet :(

Klok is stuk :(

• Emiel|IA2
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-06-2013
Goed nieuws, deze week komt mn oscillator binnen \o/. Als ik alles werkend heb zal ik een complete tutorial schrijven. Vanavond zal ik hier even een korte howto wegzetten over het crosscompilen (currently uploading de 1.5 gig crossdev omgeving, dus geinteresseerden kunnen beginnen met wat schijfruimte creeeren ;) ).

[Voor 4% gewijzigd door Emiel|IA2 op 09-08-2005 17:33]

paiq.nl

Omdat er redelijk wat animo is heb ik inmiddels een HOWTO in elkaar gezet voor het maken van een cross compile toolchain en het bouwen van een kernel + root fs.

Zie hier voor de howto:
http://www.student.tue.nl/Q/t.f.a.wilms/adm5120

Ik ga er hierbij wel van uit dat je inmiddels een werkende serial console hebt en weet hoe je een firmware moet uploaden enzo. Met een klein beetje kennis van linux zou het dan allemaal wel moeten lukken denk ik :)

Opmerkingen/vragen/suggesties/etc zijn uiteraard van harte welkom :)

Tot slot nog ff een screenshot van een boot:
http://www.student.tue.nl/Q/t.f.a.wilms/adm5120/img/boot_adm5120_small.jpg

[Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 59860 op 09-08-2005 19:43]

• Emiel|IA2
Anoniem: 59860 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 19:41:
Omdat er redelijk wat animo is heb ik inmiddels een HOWTO in elkaar gezet voor het maken van een cross compile toolchain en het bouwen van een kernel + root fs.

Zie hier voor de howto:
http://www.student.tue.nl/Q/t.f.a.wilms/adm5120

Ik ga er hierbij wel van uit dat je inmiddels een werkende serial console hebt en weet hoe je een firmware moet uploaden enzo. Met een klein beetje kennis van linux zou het dan allemaal wel moeten lukken denk ik :)

Opmerkingen/vragen/suggesties/etc zijn uiteraard van harte welkom :)

Tot slot nog ff een screenshot van een boot:
[afbeelding]
Nice, was er ook net mee bezig. Niet meer nodig dus :). Wellicht dat je nog ff wat kunt vertellen over de "make menuconfig" in de build_mipsel/busybox/ dir van buildroot.

[Voor 7% gewijzigd door Emiel|IA2 op 09-08-2005 23:12]

paiq.nl

@emiel: wat betreft busybox, ik ben er idd niet echt op ingegaan en had er een note bij gezet dat je het wel aan zou kunnen passen als je zou willen, maar misschien kan ik er idd wat over vertellen ja :)

iets anders:
Nadat ik de adm draaiend had met een 2.6 kernel heb ik een beetje zitten klooien en heb ik getest hoe hoog de thoughput was als ik bijv packets forwardde van de ene switch port naar de andere. Wat me opviel is dat dit atm zwaar bagger is: hij begint met 6MB/s ofzo en daarna zakt het terug en blijft het zakken tot onder zelfs 500 kB/s enzo.

Dit is niet zo met de 2.4 kernels. Ik heb op dit moment nog geen id waar dit aan ligt dus als iemand dat wel heeft dan zeg het maar :)

• Emiel|IA2
Hmm, vreemd. Hier nog niet getest.

Hierbij alsnog mijn (zeer beknopte) howto:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
* Download buildroot

# mkdir uclibc-crossdev
# cd uclibc-crossdev/
# wget http://buildroot.uclibc.org/downloads/snapshots/buildroot-20050809.tar.bz2
# tar xjf buildroot-20050809.tar.bz2

* Configure & build

# cd buildroot
# make menuconfig
>> Target Architecture (mipsel)
>> Kernel Headers (Linux 2.6.12 kernel headers)
# cd build_mipsel/busybox/
# make menuconfig
>> Kiesch
# cd ../..
# make

* Setup new crossdev path

export PATH="$PATH:`pwd`/build_mipsel/staging_dir/bin"

* Download mips-linux & admtek patch

# cd ..
# mkdir linux
# wget http://sharon.esrac.ele.tue.nl/users/pe1rxq/linux-adm/linux-adm-20050329.diff
# wget http://stuff.fulgor-hosting.nl/linux-2.6.12-mipscvs-20050710.tar.bz2
# tar xjf linux-2.6.12-mipscvs-20050710.tar.bz2
# mv linux-2.6.12-mipscvs-20050710 linux

* Patch kernel

# patch -p0 < linux-adm-20050329.diff

* Config kernel

# cd linux
# make menuconfig
>> Machine selection / System type: Support for ADM5120 SoC
>> CPU selection / CPU type: R4x00
>> Bus options (PCI, PCMCIA, EISA, ISA, TC) / Support for PCI controller: Y
>> Machine selection / Add PCI control support for ADM5120: Y
>> Device drivers / SCSI device support / SCSI device support: Y
>> Device drivers / SCSI device support / SCSI disk support: Y
>> Device drivers / Networking support / Ethernet (1000 Mbit) / MIPS ADM5120 Ethernet switch support: Y
>> Device drivers / Character devices / Serial drivers / ADM5120 serial port support: Y
>> Device drivers / Character devices / ADM5120 GPIO: Y
>> Device drivers / USB support / Support for Host-side USB: Y
>> Device drivers / USB support / ADM5120 HCD support: Y

* Copy userland (root) filesystem

# mkdir usr/root
# cp -aR ../../buildroot/build_mipsel/root/* usr/root/

* Compile, link, compress & insert cramfs!

# make
# make vmlinuz

* Create image

# cp vmlinuz ..
# mksyshdr csys vmlinuz
# cat csys vmlinuz > firmware.img

Ik meen me trouwens te herinneren dat ik zelf nog wat changes heb gemaakt in mijn 2.6.12 kernel tree, omdat het niet in een keer compilede :). Ik ben zelf atm bezig mn bovenstaande instructies te volgen, dus daar kom ik dan vanzelf achter.

paiq.nl

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
is er al iemadn uit die
code:
1

questie gekomen?

Ik heb me router nu bootend met een eigen kernel+rootfs (tnx Zjeck :D) maar usb werkt helassj nog nie...

En weet iemand hoe je nu eigenlijk die gpio aan kan sturen?

Anoniem: 136640

http://midge.vlad.org.ua/wiki/Main

Dit vond ik op de website van NoRocketScience. Het schijnt volledig te werken zonder extern opslag apparaat. Dus je hebt in een 2 mb firmware filesh, ssh, inetd, syslogd, telnet, netcat, tftp, wget, udhcpd, vi, etc zitten. Het is gemaakt door die ene Vladislav Moskovets uit Rusland.

Lijkt me wel kewl!

• FSVZ
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05 15:18
Heb net t hele topic doorgwerkt en nu zit ik eigenlijk meer met een vraag/probleem.

Informatie:
Als verbinding wil maken met een vriend van mij die toevallig dezelfde gateway server heeft van @home, dan moeten we door middel van routing elkaar vinden [Je weet wel: route add xxx.xxx.xxx.xxx]. Moeten we allebei doen en dan pas is het mogelijk elkaar te zien en kunnen we een verbinding tot stand brengen.

Het probleem:
Wij thuis hebben nu zo een mooie Edimax router :) Alleen dat apparaat ondersteunt geen vorm van static routing. M.a.w. iedere keer dat ik met die vriend wil verbinden dan moet de router eruit en het hele netwerk moet omgeplugged worden om toch zo'n routing op te zetten.

Oplossing:
Heeft iemand een idee (zonder de hele router open te schroeven, 35 kabels te strippen, 120 uur hardware debuggen, kortom makkelijk), om static routing in die router te krijgen?

FSVZ schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 15:19:
Heb net t hele topic doorgwerkt en nu zit ik eigenlijk meer met een vraag/probleem.

Informatie:
Als verbinding wil maken met een vriend van mij die toevallig dezelfde gateway server heeft van @home, dan moeten we door middel van routing elkaar vinden [Je weet wel: route add xxx.xxx.xxx.xxx]. Moeten we allebei doen en dan pas is het mogelijk elkaar te zien en kunnen we een verbinding tot stand brengen.

Het probleem:
Wij thuis hebben nu zo een mooie Edimax router :) Alleen dat apparaat ondersteunt geen vorm van static routing. M.a.w. iedere keer dat ik met die vriend wil verbinden dan moet de router eruit en het hele netwerk moet omgeplugged worden om toch zo'n routing op te zetten.

Oplossing:
Heeft iemand een idee (zonder de hele router open te schroeven, 35 kabels te strippen, 120 uur hardware debuggen, kortom makkelijk), om static routing in die router te krijgen?
Waarom zet je er niet gewoon een pctje neer die als gateway dient? Neem bijvoorbeeld ClarkConnect. ik ben zelf helemaal niet zo thuis in linux.. maar iedereen die een beetje de basis weet van linux (partitioneren enzo) kan dit installeren.

En als je geen linux wil zijn er ook windows oplossingen. Er zal best gateway software voor windows zijn die kan wat jij wil..

• FSVZ
Anoniem: 136640 schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 17:43:
[...]

Waarom zet je er niet gewoon een pctje neer die als gateway dient? Neem bijvoorbeeld ClarkConnect. ik ben zelf helemaal niet zo thuis in linux.. maar iedereen die een beetje de basis weet van linux (partitioneren enzo) kan dit installeren.

En als je geen linux wil zijn er ook windows oplossingen. Er zal best gateway software voor windows zijn die kan wat jij wil..
Idd, kan er wel een server tussen zetten (los t probleem ook op), maar die moet dan op een slaapkamer komen te staan. En een router maakt eenmaal minder lawaai (slaapt lekkerder),verbruikt minder stroom en t topic is ook "Routerhacking" ;)

@fsvz: Waarom werkt het niet als je die route niet toevoegt? Stuurt hij alles dan gewoon naar de gateway van @home en blockt die het vervolgens of wat gebeurt er precies?

Als jullie ip's 'dicht bij elkaar' liggen en je krijgt van @home een zodanig netmask dat hij alle verkeer naar de gateway stuurt die het vervolgens blockt ofzo, dan zou ik zeggen zet dhcp uit en stel zelf een
ip/netmask in zodat dat van je vriend in hetzelfde subnet ligt.

Als jullie in een totaal verschillende range zitten zou je bijv een standaard firmware kunnen modden zodat je routes kunt toevoegen/verwijderen ofzo, dat is niet echt veel werk nl.

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 59860 op 11-08-2005 20:09]

• FSVZ
Anoniem: 59860 schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 19:07:
@fsvz: Waarom werkt het niet als je die route niet toevoegt? Stuurt hij alles dan gewoon naar de gateway van @home en blockt die het vervolgens of wat gebeurt er precies?

Als jullie ip's 'dicht bij elkaar' liggen en je krijgt van @home een zodanig netmask dat hij alle verkeer naar de gateway stuurt die het vervolgens blockt ofzo, dan zou ik zeggen zet dhcp uit en stel zelf een
ip/netmask in zodat dat van je vriend in hetzelfde subnet ligt.

Als jullie in een totaal verschillende range zitten zou je bijv een standaard firmware kunnen modden zodat je routes kunt toevoegen/verwijderen ofzo, dat is niet echt veel werk nl.
Als je de route functie werkt maar 1 hop ver.
Route werkt tot aan de eerst volgende gateway [Als ik 't goed heb.. ivm met rechten enzo]
Dus als ik achter de router zit kan ik wel mooi zo'n static route aan maken, maar aangezien ik achter de router zit is de eerste gateway die de die route tegenkomt de router. Omdat de router geen static routing op kan zetten via de @home server, slaat hij het pakketje dood. Zelfde gebeurt als ik direct een pc aan internet hang zonder een static routing op te zetten. Maargoed om niet verder op topic te raken, was mijn idee de router te 'hacken' en een eigen firmware erop te gaan zetten. Zodoende het probleem op te lossen :)

Iemand ideeën waar te kijken om voor de firmware te modden?

FSVZ schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 18:35:
[...]

Idd, kan er wel een server tussen zetten (los t probleem ook op), maar die moet dan op een slaapkamer komen te staan. En een router maakt eenmaal minder lawaai (slaapt lekkerder),verbruikt minder stroom en t topic is ook "Routerhacking" ;)
Idd, daar moet ik je dan toch gelijk in geven..!

• titan_pi8
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-05 19:18
Ik heb eindelijk een winkel gevonden waar ik een 48Mhz oscillator kon kopen. Ze hadden echter niet van die metale dingetjes, maar wel een ic'tje met 4 pinnetjes. Ik ga er van uit dat dit precies hetzelfde werkt als zo'n metalen oscillator. Kan iemand dat bevestigen?

Pin 1: Niet verbonden
Pin 7: Massa
Pin 8: Uit
Pin 14: 5V DC

De nummering van de pinnetjes is dus volgens die van een normaal ic. (oneven aan één kant, even aan de andere).

[Voor 3% gewijzigd door titan_pi8 op 14-08-2005 01:07]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Sinds waneer is een ic even genummerd aan de ene kant en oneven aan de andere? voor zover ik weet gaan ze nog steeds tegen de klok in, met 1 linkboven en de laatste rechts boven...

Maar idd dat is kan je gebruiken als zo'n blikje :)

• titan_pi8
Ik was inderdaad fout over die nummering van de pinnetjes :D . Maar goed, gelukkig kan ik deze oscillator gebruiken want ik heb er bijna 5€ voor moeten betalen.

Anoniem: 21666

"Correct me if i'm wrong"
maareh zijn die metalen dingen niet kristallen ( 2 pootjes?) die dus nog wat onderdelen vereisen om een werkend signaal uit te halen en die ic'tjes (meer dan 2 pootjes) op een ‘RC gebaseerde timing’ al meteen signaal geeft ?

my point is dat je rest van de print maybe moet aanpassen als je nu niet de juiste hebt ?

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
@NogooD, je hebt 2 soorten 'blikjes'
Frequentiefilters (2 poortjes) en oscilators (4 pootjes)

Frequentiefilters laten niks door behalve 1 specifieke frequentie, en oscilators zet je spanning op en er komt ene blokgolf uit.

Voor die router heb je zo'n 2e nodig, en die heb je in vierkante blikjes (zeldzaam) rechthoektige blikjes (zie je het meeste) en DIL vorm, zoals titan_pi8 heeft, en ze doen allemaal hetzelfde, alleen is ene rechthoekige/ic at moelijke te monteren omdt het vlakje op de print voor een vierkante is :)

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-06 12:27
Kan je ook Nocatsplash op je router zetten? ik ben een enorme noob in linux :p
www.nocat.net

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-06 17:12
Wat 100% pure pwn4ge zou zijn is m0n0wall draaiend krijgen op deze routers. M0n0wall is IMO de beste router distro out there. M0n0wall is gebaseerd op FreeBSD. Dit betekent dat freeBSD MIPS4000 moet kunnen draaien, wil het gaan werken. Als ik zoek op mips4000 of adm5120 icm freebsd, dan krijg ik mainly russische sites waar ik niets van begrijp. Of de chip/instructieset dus gaat werken op FreeBSD, ik heb geen idee, misschien dat iemand anders hier wat zinnigs over kan zeggen?
De m0n0wall image is 3 tot 5 MB groot (afhankelijk van de versie). Dit betekent dat de 2MB die in de router zit te weinig is. Mocht dit dus ooit gaan werken, dan is het een vereiste dat USB mass storage is geactiveerd, vóór m0n0 gaat booten. Immers: een externe USB opslag is vereist omdat het image simpelweg te groot is. Over hoe dit zou moeten heb ik geen idee van.
Verder: m0n0wall heeft het liefst 64MB tot zijn beschikking. Die routers draaien allemaal met 32 heb ik begrepen. Ondanks dit feit, heb ik meerdere malen mensen op de m0n0wall mailinglist voorbij zien fietsen die het gewoon met 32MB doen. Alleen bij sommige functionaliteiten kan de router dan crashen. Als het image van m0n0wall toch moet worden aangepast (en dat moet het, vanwege de andere architectuur), zijn hier wellicht ook nog optimalisaties te realiseren, zodat het alsnog stabiel op 32M draait.

Drie punten die ik dus ben tegengekomen ivm m0n0wall op cheap-ass routers:
-MIPS4000/ADM5120 moet gaan werken met FreeBSD (4)
-Een USB opslag is vereist, daar moet m0n0 van gaan booten (2MB is te weinig)
-32MB is net wat te krap voor m0n0, alhoewel het _wel_ kan, zij het met de nodige optimalisaties/stripoff.

TweakBlog

• Emiel|IA2
Ruudjah schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 02:31:
Wat 100% pure pwn4ge zou zijn is m0n0wall draaiend krijgen op deze routers. M0n0wall is IMO de beste router distro out there. M0n0wall is gebaseerd op FreeBSD. Dit betekent dat freeBSD MIPS4000 moet kunnen draaien, wil het gaan werken. Als ik zoek op mips4000 of adm5120 icm freebsd, dan krijg ik mainly russische sites waar ik niets van begrijp. Of de chip/instructieset dus gaat werken op FreeBSD, ik heb geen idee, misschien dat iemand anders hier wat zinnigs over kan zeggen?
De m0n0wall image is 3 tot 5 MB groot (afhankelijk van de versie). Dit betekent dat de 2MB die in de router zit te weinig is. Mocht dit dus ooit gaan werken, dan is het een vereiste dat USB mass storage is geactiveerd, vóór m0n0 gaat booten. Immers: een externe USB opslag is vereist omdat het image simpelweg te groot is. Over hoe dit zou moeten heb ik geen idee van.
Verder: m0n0wall heeft het liefst 64MB tot zijn beschikking. Die routers draaien allemaal met 32 heb ik begrepen. Ondanks dit feit, heb ik meerdere malen mensen op de m0n0wall mailinglist voorbij zien fietsen die het gewoon met 32MB doen. Alleen bij sommige functionaliteiten kan de router dan crashen. Als het image van m0n0wall toch moet worden aangepast (en dat moet het, vanwege de andere architectuur), zijn hier wellicht ook nog optimalisaties te realiseren, zodat het alsnog stabiel op 32M draait.

-32MB is net wat te krap voor m0n0, alhoewel het _wel_ kan, zij het met de nodige optimalisaties/stripoff.
De Sweex LB000021 heeft maar 16MB ram :).

paiq.nl

• Ruudjah
Heb ik me dan vergist? Dan zal die edimax ook wel 16MB hebben, en da's gewoon te weinig voor m0n0wall. Jammer, dan gaat het over. Misschien in de toekomst als er zwaardere goedkope routers te hacken zijn ;). Anyway, is er iemand in de zaal die wat kan zeggen over de andere twee punten?

TweakBlog

Ruudjah schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 08:51:
Heb ik me dan vergist? Dan zal die edimax ook wel 16MB hebben, en da's gewoon te weinig voor m0n0wall. Jammer, dan gaat het over. Misschien in de toekomst als er zwaardere goedkope routers te hacken zijn ;). Anyway, is er iemand in de zaal die wat kan zeggen over de andere twee punten?
Maar ja zou dus niet je usb storage als "ram" kunnen gebruiken. Gewoon een SWAP instellen dan?

• titan_pi8
Die dingen hebben toch een beperkt aantal schrijfoperaties voor ze niet meer werken, nietwaar? Waarschijnlijk zal je router niet lang leven. Of is dit aantal zo groot dat het eigenlijk niets uit maakt?

Anoniem: 21666

SA007 schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 20:04:
@NogooD, je hebt 2 soorten 'blikjes'
Frequentiefilters (2 poortjes) en oscilators (4 pootjes)...

*knip*
thnx voor de toelichting :)

• amauer
amauer schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 23:25:
www.nocat.net
Kan iemand nog andwoord geven op mijn vraag :Y)

titan_pi8 schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 15:41:
Die dingen hebben toch een beperkt aantal schrijfoperaties voor ze niet meer werken, nietwaar? Waarschijnlijk zal je router niet lang leven. Of is dit aantal zo groot dat het eigenlijk niets uit maakt?
Natuurlijk zit er kwalitijd verschil in soorten EEPROM's (ga er dan ook maar vanuit dat de sweex en edimax een slecht type hebben) maar je moet het toch zeker enkele 100e keren kunnen overschrijven.

ik meen zelfs enkele 1000e keren maar daar ben ik niet zeker over...

amauer schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 23:25:
www.nocat.net
Ik weet punt 1 niet welke router je hebt :? Dus dat word lastig gokken :P

En punt 2 je hoeft geen linux held te zijn om de bovenste tekst te kunnen begrijpen.

Er staat namelijk (Correct me if i'm worng!) dat het ontworpen is om draadloze routers aan elkaar te knopen om zo een groot netwerk te creeën in Sonoma County, Canada.

Verderop staat dat je de Linksys WRT54G running OpenWrt or ewrt nodig hebt. Dit is dus een hele goede draadloze router, die wel eens behoorlijk wat zend/ontvang kracht heeft... ideaal voor deze toepassing dus!

• amauer
Bij de projecten staat:
NoCatSplash is the C port of NoCatAuth. It currently supports a splash screen (also known as "open mode") and has beta support for authenticated access.

Ik wou het op z`n sweex router zetten, linksys is mij namelijk wat te duur om mee te spelen >:)

[Voor 42% gewijzigd door amauer op 16-08-2005 17:20]

Anoniem: 142637

Ruudjah schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 02:31:
...
Let wel op:
Deze router heeft GEEN r4000 (r4k) processor maar een r4000c (r4kc) processor.
Dit maakt een groot verschil (ook al lijken de namen op elkaar)!
De rk4c is namelijk een MIPS32 processor en de r4k een MIPS3 processor. De mips3 instructieset is 64 bits en de mips32 (de naam zegt het al) is 32 bits.
Omdat de meeste sites niks over de r4kc hebben kun je het beste kijken of iets de r3k (r3000) ondersteund omdat de r4kc backwards compatible is met de r3k. De r3k gebruikt de MIPS1 instructieset en MIPS32 is een soort uitbreiding daarop.

Ik probeer hier niet de wijsneus uit te hangen maar ik had in het begin wat moeite met het uitvogelen welk type processor je kan gebruiken...

Als je een BSD variant wil draaien dan denk ik dat je NetBSD moet proberen. Naast het feit dat je dat waarschijnlijk nog op je hond kan installeren (dus ook op deze router) meen ik me te herinneren dat (voordat ik mijn good-old-gentoo aan de praat kreeg) ik heb gezien dat je NetBSD wel op de router kan krijgen.
Je moet dan alleen wel een manier vinden om je BSD kernel te booten.

• Ruudjah
Ik probeer hier niet de wijsneus uit te hangen
Dat doe je wel :). En met succes, want ik heb het idee dat er door jouw wijze dingen worden gezegd :).
Over de 3000 heb ik _veel_ meer info gevonden. Hier ga ik nog even op doorgraven, als ik meer vragen/nuttige info heb zal ik dat uiteraard contributen aan dit topic.
maar ik had in het begin wat moeite met het uitvogelen welk type processor je kan gebruiken...

Als je een BSD variant wil draaien dan denk ik dat je NetBSD moet proberen. Naast het feit dat je dat waarschijnlijk nog op je hond kan installeren (dus ook op deze router) meen ik me te herinneren dat (voordat ik mijn good-old-gentoo aan de praat kreeg) ik heb gezien dat je NetBSD wel op de router kan krijgen.
Je moet dan alleen wel een manier vinden om je BSD kernel te booten.
Ik denk dat de m0n0 image totaal uit elkaar geript moet worden. Dus: m0n0 (xxxBSD) kernel + USB Mass storage support om te booten, en vervolgens de rest van de modules van USB laden. Omdat m0n0 hier helemaal niet voor gemaakt is, moet er een hoop werk verzet worden wil het gaan werken.

TweakBlog

• Ruudjah
Het begint erop te lijken dat er geen FreeBSD voor de MIPSX000x architectuur is. Voor NetBSD wel, zoals the_Ikke al aangaf. Waar ik nog wel ben langsgefietst, is Midge. http://midge.vlad.org.ua/wiki/Main . Dit is dus een linux distro especially voor deze routers (sweex & edimax). Ik kon in deel 1 geen referentie vinden, dus ik neem aan dat het nog niet genoemd is.

Al met al lijkt me m0n0 op deze routers me steeds onwaarschijnlijker worden. Het geheugen was al een heikel punt, maar met flink persen nog overkomelijk om voor mijzelf op te lossen. Als we gaan crosscompilen dan kom ik in een diep zwart gat terecht. Mocht er dus iemand in de zaal zijn die het lukt om een freeBSD kernel (liefst 4.11) te booten op een ADM5120, dan gaat er een wereld voor mij open. Dan zie ik het mij ook nog wel lukken om de rest van m0n0wall draaiend te krijgen. Ik bezit alleen de kennis en ervaring niet om die kernel daarop werkend te krijgen.

TweakBlog

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Midge was al eerder genoemd, heb het op me router gehad.

* SA007 vind het gaar

Idee is goed, maar veel werkt maar half, het package systeem is gaar, als ie al dingen installeerd... installleer je bridge bijvoorbeeld, zit er helemaal geen bridge in de kernel (die je niet zomaar kan aanpassen), installeer je wat liberies, komen die er helemaal niet te staan.

Standaard installeerd hij ook verdacht veel op een ramdisk die na een reboot weg is.

Ook support voor usb ontbreekt, dhcp heeft ie niet (miste ik heel erg).

Ik weet niet of je een freebsd kernel kan compilen voor mips32, netbsd kan dat wel, kan je m0n0wall niet draaien onder een netbsd kernel?

Op zich kune je onder linux ook een heel nette firewall draaien....

Die zal iets makkelijker in elkaar te zetten zijn lijkt me. De support onder linux is best wel goed. Ik heb aanvankelijk (vanuit het rootfs van sprite_tm) Redhat 7.1 voor MIPS geinstalleerd maar die was mij te outdated.
Toen heb ik Debian geinstalleerd maar ik krijg echt herpes van dat package-management systeem en nu ben ik (vanuit debian) bezig mijn Gentoo installatie af te maken. Het grote voordeel van gentoo is dat alles word gecompiled van source en je dus niet afhankelijk bent van de keuzes van anderen.
Nadeel is alleen wel dat (omdat ik nog steeds geen goede x-compiler met distcc heb draaien) het errug lang duurt.

Wat dit hele avontuur mij heeft geleerd is dat als je maar genoeg tijd neemt je er (bijna) alles van source wel op kan krijgen. Je moet je alleen niet laten beperken tot wat er standaard beschikbaar is.

Als je freebsd zou willen draaien dan zou je idd eerst de freebsd kernel moeten porten naar mips (daar is men overigens wel mee bezig geloof ik), en daarna ook allerlei drivers om alles fatsoenlijk werkend te krijgen. best wel onbegonnen werk om dat te doen om er daarna monowall op te zetten ofzo ;)

imho kun je het best een linux-2.4.31 kernel oid gebruiken icm met gcc-2.9* of gcc-3.3*. Als je alles dan een beetje redelijk configureert kun je een idd een heel complete firewall/router/traffic shaper/etc krijgen, zelf als je alleen gebruik maakt van de 2MB flash.

@the_ikke: wat zuigt er volgens jou zou aan het package management van debian? ik vind het best wel goed werken eerlijk gezegd :)

Anoniem: 59860 schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 21:02:
@the_ikke: wat zuigt er volgens jou zou aan het package management van debian? ik vind het best wel goed werken eerlijk gezegd :)
Ach zoiets is altijd persoonlijk :)
Ik moet zeggen dat ik aanvankelijk erg tevreden was maar ik kon niet upgraden naar een nieuwe libc6 (nodig voor de huidige stable) omdat er een of andere bug in de MIPS versie zat waardoor ik eerst mijn kernel zou moeten upgraden (Graag als er een nieuwere is met net en usb ondersteuning....) maar de foutmeldingen van apt-get waren nogal cryptisch en googelen leverde ook niks op. Later kwam ik erachter dat ik aptitude zou moeten gebruiken om te kunnen upgraden maar ik moest eigenlijk eerst upgraden om aptitude te gebruiken....

Daarbij komt dat ik al 3 jaar gentoo draai op mijn dekstop en laptop. Gentoo werkt ook niet 100% foutloos maar ze geven wat meer info als er iets fout gaat, en ik heb door mijn ervaring meer kans een fout uit gentoo te halen dan uit debian.

Ik heb verder overigens niks tegen debian! (Geen zin in een debian vs gentoo thread ;) )

• Anoniem: 60089
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ben op dit moment ook maar eens aan het hacken geslagen, had toevallig een Sweexje op de rommelmarkt gehaald voor 7,50!!

Heb meteen gekeken naar een datakabel voor een siemens telefoon zoals deze in de starttopic stond maar deze was niet meer verkrijgbaar bij Salesplaza, wel hadden ze de MA-7710, deze werkte ook meteen goed(pinout houden jullie van mij tegoed maar je kunt alleen tx en rx omwisselen dus geen ramp, buitenmantel is aarde).

Kabel was de volgende dag binnen en werkte meteen.

Nu ben ik bezig met een BR6104W waar de spanningsregeling van stuk is(heb waarschijnlijk al weer een boot gehad).
Zodra ik daar de pinout heb van de console poort dan horen jullie dat natuurlijk ook.
In deze router zit een Conexant 84200 processor en diverse mensen op I-net beweren dat dat hetzelfde is als een ADM5120P, dus misschien dat daar nog wat firmware voor te vinden is met USB drivers?, zijn een hoop routers van!!!.

Zit alleen nog met de volgende vragen:

1. Is er iemand die een BR6104W heeft en die het één en ander voor mij meten kan?(spanning bovenste spanningsregelaar en ook tov de onderste(b.v. 1 x 3.3v of 2 x 3.3 dus 6.6v

2. Biij diverse routers heb ik de firmware geprobeert uit te pakken, dat is allemaal geen probleem maar als ik vervolgens die images probeer te mounten binnen windows via explore2fs dan wil dat niet, is daar een andere tool voor of moet ik er nu eindelijk aan geloven en Linux instaleren?(op m'n XBOX misschien LOL)

Goeie topic trouwens, zult mij hier waarschijnlijkwel vaker zien, heb nog wat ideeén in de ramdisk zitten!!

Anoniem: 60089 schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 09:36:
[...]
In deze router zit een Conexant 84200 processor en diverse mensen op I-net beweren dat dat hetzelfde is als een ADM5120P, dus misschien dat daar nog wat firmware voor te vinden is met USB drivers?, zijn een hoop routers van!!!.
Ik ben bang dat ik je teluer moet stellen...
De Conexant 84200 heeft een ADM5106 core en dat is een ARM processor. Misschien is het wel mogelijk om er linux op te draaien maar de firmware voor de ADM5120p zal er zeker NIET op draaien :(

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-11-2022

Parasietje

linux-geek

Ik ben de Medion MD4900 router aan't hacken. Dit is een router op basis van de intersil chipset, waar ze hier (http://isl3893.sourceforge.net/index.html) ook al wat lol mee hebben gehad. Ik heb een MAX3232 schakeling gemaakt. Nu lukt het me niet om de serial console werkende te krijgen.

1: moet de Vcc van de MAX3232 op 5V of op 3.3V staan?
2: Welke pinnetjes zijn Tx en Rx. Bovenaan de router zitten 10 contactpunten, en onderaan zitten er nog een stuk of 8 (maar dat lijkt me een JTAG interface).

De AP600 van Fujitsu-Siemens heeft dezelfde layout. Ik heb al een prentje gevonden van iemand die het werkende kreeg, maar meer uitleg staat er niet bij... http://isl3893.sourceforg...0-with-serial-console.jpg

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

• hovingtim

hovingtim

Wicked

Doe ik het of zeggen jullie het. Okey doe ik het wel RTFM (Read The F**king Manuel)
http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/MAX3222-MAX3241.pdf

en hoe moet je dat ding nou in hemels naam aansluiten:
http://isl3893.sourceforge.net/hacking.html

Maak eens een goeie foto van jou kreng (Medion MD4900) dat we alle chip's kunnen zien en ook kunnen lezen wat er op staat.

[Voor 48% gewijzigd door hovingtim op 19-08-2005 18:32]

Save Water Drink Beer

• Parasietje

Parasietje

linux-geek

3.3V dus, dank je. Dat had ik inderdaad zelf moeten vinden (had de datasheet al eens bekeken, maar te vluchtig dus).

Een foto van de onderkant: http://www.personal.uni-jena.de/%7Ep3kima/hinten.jpg
en van de bovenkant: http://www.personal.uni-jena.de/%7Ep3kima/vorn2.jpg

Als er een handige connector op dat bord had gezeten, stond ik hier nu niet. Het is een van die 10 pinnetjes bovenaan, maar ik weet niet welke. Andere connectors zijn namelijk out of the question (een stel pinnen met "TMS, TCK, TDO" is volgens mij JTAG (foto van de onderkant); die vier pinnen naast de LAN poorten is een USB-aansluiting (foto aan de bovenkant) ) Maar hier heeft dus niemand al geprobeerd om dat kreng aan te sluiten? Dan ga ik eens op zoek naar die Tx-Rx lijnen als ik een multi-meter te pakken krijg.

Van op http://members.atlasf1.com/david_martin/
There is a 10 pin header on the board close to the WAN ethernet transformer IC. A quick play with the mutlimeter shows that two pins are sitting at 3.3V, the others all seem to be grounded. A CMOS serial UART interface is my guess - the ISL3893 has one and the Intersil reference design includes a serial console interface. The two 3.3V lines are probably a Rx/Tx pair. Looks like it might be time to investigate a CMOS to RS232 interface circuit and see whether there is anything to see.
Hij is natuurlijk zo vriendelijk om niet te vermelden welke pinnen dat precies zijn |:( Maar goed, dit is toch een andere bord layout dus met de pin-nummering ben ik waarschijnlijk niet zoveel.

[Voor 34% gewijzigd door Parasietje op 19-08-2005 20:07]

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-06 10:02

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Als ik dit zo bekijk, lijkt me deze router een uitstekend stukje hardware om een proof-of-concept te maken van een universele grip voor digitale camera's.

Effe wat uitleggen. Enkele populaire DSLR-camera's, waaronder de Nikon D70, hebben geen mogelijkheid voor een verticale grip. Zo'n grip heeft een aantal voordelen. Zo wordt het makkelijker om foto's in portret-formaat te maken en ook wordt je body wat zwaarder en groter waardoor je het geheel wat beter vast kunt houden. Op een beetje grip zitten dan ook de hoofdfuncties van je body, zoals de ontsluiter en wat wieltjes voor instellingen te veranderen. Nu is er zonder de D70 open te maken en te voorzien van het nodige soldeerwerk geen mogelijkheid om deze knopjes naar buiten te voeren. Makers van grippen voor de D70 gebruiken dan ook meestal de infraroodsensor om de D70 af te laten drukken. Niet echt een werkzame oplossing (IMHO).

Nu wil het zo zijn dat de D70, net als veel andere camera's PTP ondersteund. Dit is een protocol waarmee de camera via de USB-poort bedient kan worden. Nu bestaat er voor Linux een opensource library voor ptp en het opensource programma gPhoto2. Met behulp van beiden is het mogelijk om een flink aantal digitale camera's op afstand vanaf een Linux-doos te besturen. Dus waarom niet vanaf deze router?

Nu zul je zeggen, deze router is nog geen grip. Daar heb je gelijk in, maar waar ik nu naar zoek is een goedkoop stukje hardware dat voor het ontwerp van de software en de hardware kan worden gebruikt om te bewijzen dat het mogelijk is om een grip te bouwen waarin een microcontroller zit, die de commanda's van enkele knoppen omzet naar PTP-commando's om via de USB-poort de camera te besturen. Indien dit mogelijk is, opent dit een zee van mogelijkheden. Wat te denken van WiFi met een ftp-client die automagisch de genomen foto's overpompt naar een ftp-server! Of een web-server die het mogelijk maakt om de camera via HTTP op afstand te bedienen? Je kunt het zo gek niet bedenken :)

Nu ben ik de komende twee weken op vakantie, maar wellicht dat hier andere ook geïntereseerd zijn in zo'n dergelijke grip. Of misschiens niet eens de grip, maar gewoon de mogelijkheid om een willekeurige camera via PTP te besturen en aan het netwerk te hangen. Met de nadruk op willekeurige camera, want een Canon EOS 300D ondersteund ook PTP, net zoals veel andere moderne digitale camera's. Elke hulp is dus welkom, zeer zeker gezien mijn Linux-niveau. Dus als iemand er iets voor voelt om alvast aan de slag te gaan en een bootimage te bouwen met de ondersteuning voor PTP en gPhoto2, ga gerust je gang. Ik zal je daar alleen eeuwig dankbaar voor zijn ;)

By the way, ik zie dit in eerste intantie als een uitdaging. Een leuk projectje om te bewijzen dat het wel degelijk mogelijk is om een grip voor de D70 te fabriceren zonder compromissen. Een grip die eventueel meer functionaliteit heeft dan andere grips die er op de markt aanwezig zijn. Zo zou ik graag een lcd-schermpje in de grip zien die de actuele ISO-instelling en eventuele andere instelllingen aangeeft. Kun je namelijk ook allemaal via PTP opvragen.

Het spreekt trouwens voorzich dat de uiteindelijk hardware die in een grip zal worden gebouwd zelf ontworpen zal moeten worden, op basis van de componenten die we ook in de router tegenkomen ;) Dus dat houdt een stukje printplaatonwerp in en andere zaken.

Disclaimer: Mocht er uit de experimenten een commercieel interessant product rollen, dan krijgen degenen die meegeholpen hebben uiteraard een vergoeding. Echter, zoals ik al eerder zei, commercialisatie is niet mijn eerste doelstelling. Daarvoor is het ook nog te vroeg, als eerste zal bewezen moeten worden dat dit mogelijk is, en daarna zien we wel verder ;)

[Voor 4% gewijzigd door Ralph Smeets op 19-08-2005 22:33]

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• jongerenchaos
Helaas als je er een commercieel product van maakt zal je toch wel echt de source moeten vrijgeven.

• Parasietje

Parasietje

linux-geek

Voor het hacken van de MD40900 router:
Pin 1 is GND
Pin 2 is Vcc (3.3V)
Pin 3 is Input (Rx)
Pin 5 is Output (Tx)

Die pinnen zitten bovenaan, recht boven de WLAN led. De conversie met een MAX3232 lukt geweldig, alleen zorgen dat je seriële kabel wel degelijk werkt en niet half kapot is |:(

• Ralph Smeets
  • Laatst online: 09-06 10:02

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

jongerenchaos schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 23:01:
Helaas als je er een commercieel product van maakt zal je toch wel echt de source moeten vrijgeven.
Dat is ook niet de bedoeling dat de source closed wordt. Maar met alleen de source heb je natuurlijk geen grip.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• hovingtim

hovingtim

Wicked

Parasietje schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 23:20:
Voor het hacken van de MD40900 router:
Pin 1 is GND
Pin 2 is Vcc (3.3V)
Pin 3 is Input (Rx)
Pin 5 is Output (Tx)

Die pinnen zitten bovenaan, recht boven de WLAN led. De conversie met een MAX3232 lukt geweldig, alleen zorgen dat je seriële kabel wel degelijk werkt en niet half kapot is |:(
Dus lukt goed? mooi headertje opgesoldeert?

Save Water Drink Beer

• -DarkShadow-
  • Niet online
Deze router is niet echt geschikt als grip. Hij is groot en verbruikt veel stroom. Voor een prototype is het leuk, maar poorten naar een bruikbaar apparaat ingewikkelder dan beginnen met een bruikbaar apparaat.

Je kan veel beter zelf een PCB met een microcontroller ontwerpen. Je kan een controller nemen zonder USB host interface, zoals die Sprite_tm in z'n inkoopactie verkoopt. Daar kun je dan een USB Host protocol in programmeren. Eenvoudiger is het om een controller te nemen met USB host interface, of een losse USB host controller. Het probleem van die dingen is dat ze niet aan te komen zijn en dat ze in niet-soldeerbare behuizingen worden geleverd.

[Voor 11% gewijzigd door -DarkShadow- op 20-08-2005 14:38]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• titan_pi8
Ik heb deze router nu ook gekocht en de seriele en USB poorten gesoldeerd. De router doet het nog altijd :) en na wat moeilijkheden heb ik de seriele poort aan de praat gekregen. Eerst kreeg ik alleen tekst op mijn pc maar kon ik niks naar de router sturen. Door een ander 'kanaal' op de Max233 te kiezen was dat opgelost.

Nu is mijn probleem: hoe kan ik inloggen op dat ding? Welke username en wachtwoord moet ik gebruiken, de standaard login (admin/1234) werkt niet.
Dit is het scherm dat ik zie:
http://home.scarlet.be/~ga002655/snapshot1.png

Het lijkt alsof ik niet meer dan één karakter op die lijn kan typen. Dus als ik 'admin' typ, dan zie ik achter username: eerst a dan d dan m ... maar nooit 'admin' achter elkaar. Misschien is hier niets fout aan maar is het een soort beveiliging zoals de **** in windows?

Maar hoe kan ik nu dus inloggen op deze router? Of heeft niemand dat gedaan en heeft iedereen direct een andere firmware geflashed?

Thx!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 21:11

Sprite_tm

Semi-Chinees

Er bestaat wel een username/password wat je in kan tikken, maar da's hardcoded in dat programma en niet gerelateerd aan het router-password. Wat het is weet ik niet; daarvoor moet je even op de rocketscience-fora rondkijken, daar stond het wel ergens. Je hebt er weinig aan btw: het geeft een heel beperkte ash-login, je kan beter een nieuwe firmware flashen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• titan_pi8
Ah op het norocketsience forum zijn ze er niet uit gekomen welk wachtwoord werkt. Maar het is toch normaal dat ik enkel de laatste letter die ik typ zie?

• sebastius
  • Laatst online: 08-06 23:00

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Voor degenen die hun router het liefste ombouwen tot printserver, een tipje: De Edimax 3205U is een USB printserver, op basis van dezelfde chip als de sweex router.

(ik heb namelijk vandaag die Edimax gescoord voor 10 euro (2e hands sampletje uit de dump) en open gemaakt om te kijken wat er in zit: de ADM5120 BGA, 2x ruimte voor MiniPCI sloten, 2x USB, 1x Parallel etc etc. Ik vermoed dat de software zonder moeite over te flashen is, waarmee je dus een supergoedkope Printserver maakt die verdomd goed werkt. 'Nadeel' is dat je de router functionaliteit verliest. Ik weet ook niet of alle lan poorten blijven werken en of het uberhaubt goed gaat. Maar dat is lekker aan jullie om uit te zoeken.

• Emiel|IA2
sebastius schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 21:41:
Voor degenen die hun router het liefste ombouwen tot printserver, een tipje: De Edimax 3205U is een USB printserver, op basis van dezelfde chip als de sweex router.

(ik heb namelijk vandaag die Edimax gescoord voor 10 euro (2e hands sampletje uit de dump) en open gemaakt om te kijken wat er in zit: de ADM5120 BGA, 2x ruimte voor MiniPCI sloten, 2x USB, 1x Parallel etc etc. Ik vermoed dat de software zonder moeite over te flashen is, waarmee je dus een supergoedkope Printserver maakt die verdomd goed werkt. 'Nadeel' is dat je de router functionaliteit verliest. Ik weet ook niet of alle lan poorten blijven werken en of het uberhaubt goed gaat. Maar dat is lekker aan jullie om uit te zoeken.
2x miniPCI :o :9

paiq.nl

• hovingtim

hovingtim

Wicked

Ja is leuk die mini PCI maar ik denk niet dat het goed te gebruiken is.

Save Water Drink Beer

• sebastius

sebastius

Waarom niet?

Mijn Wlan accespoint (ook weer een Edimax) bevat namelijk wederom een ADM5120, met een MiniPCI Wlan kaartje.

In theorie zou je zelfs een adapter kunnen maken van miniPCI naar normaal PCI zodat je nog meer kunt aansluiten. Stel je voor dat je er dan een TVkaart aan klust. TV via je netwerk distribueren! PCI VGA kaartje zou in theorie ook kunnen denk ik.

• hovingtim

hovingtim

Wicked

Ga je gang zou ik zeggen maar je moet wel rekening houden dat minipci niet gelijk is aan pci en dat je daatwerkelijk een aantal trucjes moet toepassen. Daarnaast heb je de nodige kennis en of software die compatible is zodat je zoals je zelf voorsteld een TV kaart er aan kan hangen.

Save Water Drink Beer

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Zo veel verschil zit er niet tussen hoor :) En drivers en apps zijn het probleem niet: we werken hier nog steeds met een Linux-bakje, dus je kan gewoon standaard Linux-drivers en -apps gebruiken.

• titan_pi8
Zou iemand misschien wat tips kunnen geven over hoe je software op deze router installeert. Ik bedoel natuurlijk als je zo ver bent dat er een usb stick aan hangt die werkt. Ik heb nu het rootfs van Sprite op mijn USB stick maar ik zou er graag samba op hebben.

Waarschijnlijk moet ik dan ook een andere kernel compileren met samba support (tenzij dat in sprite's kernel zit) maar dat is een ander onderwerp.
Ik heb nu de samba source gedownload en ik wil deze compileren voor (en later installeren op) de router. Hoe kan ik dat ongeveer doen?
Er zit een howto bij samba maar ik veronderstel dat die niet geldt als je samba niet op het systeem wilt installeren waar je het op comileert.

Dit is de howto:
http://us5.samba.org/samb.../compiling.html#id2665615

Samba is een userspace programma, dus je hoeft geen speciale kernel te maken.
Je moet alleen samba (cross)compilen voor je mips. Maar als je samba wilt gaan draaien (Ik neem aan dat er dan toch een flinke HD aan hangt) kan je waarschijnlijk beter overstappen op een complete distro. Kun je het installeren van samba ook aan je packagemanagement-systeem overlaten.

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Behalve als je filesystemen via smb wil mounten, dan heb je smbfs support nodig in je kernel.

sebastius schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 20:06:
Waarom niet?

Mijn Wlan accespoint (ook weer een Edimax) bevat namelijk wederom een ADM5120, met een MiniPCI Wlan kaartje.

In theorie zou je zelfs een adapter kunnen maken van miniPCI naar normaal PCI zodat je nog meer kunt aansluiten. Stel je voor dat je er dan een TVkaart aan klust. TV via je netwerk distribueren! PCI VGA kaartje zou in theorie ook kunnen denk ik.
Al bij nagedacht dat normale pci meer stroom vreet dan mini pci?? Hoe wilde je dat gaan voeden?

• Brubacker
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-02 17:54
sebastius schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 20:06:
Waarom niet?

Ik heb even zoek werk gedaan, en ik heb een mini-PCI tv-tuner gevonden ( dan moet je niet eerst naar gewone PCI modden )

http://www.yuan.com.tw/ch/products/vdo_mpc622.html

Ik weet niet of het echter mogenlijk is om zoiets aan de praat te krijgen, maar het is de moeite waard :D

• sebastius

sebastius

Op dat tunerkaartje zitten standaard Phillips TV tuner chips, ik vermoed dat een linux drivertje en tooltje dan relatief eenvoudig te knutselen is. Maar: Ik kan nauwelijks linux, en al helemaal geen tooltjes coden.

Desalnietemin is het natuurlijk wel een geinig idee, een TVtuner in je netwerk, om de hele familie van Talpa te laten genieten.

[edit]

Mijn routertje, met de goede USB stekkertjes en alles in SMD op de print (op de serieele poort na, dat zit via een lelijk printje). Ziet er nog wel redelijk uit toch? Hopelijk kan ik hem omflashen tot printer server, dan heb ik een switch met ingebouwde printerserver. Scheelt weer een kastje.

[Voor 39% gewijzigd door sebastius op 24-08-2005 11:33]

• titan_pi8
Anoniem: 142637 schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 01:03:
Samba is een userspace programma, dus je hoeft geen speciale kernel te maken.
Je moet alleen samba (cross)compilen voor je mips. Maar als je samba wilt gaan draaien (Ik neem aan dat er dan toch een flinke HD aan hangt) kan je waarschijnlijk beter overstappen op een complete distro. Kun je het installeren van samba ook aan je packagemanagement-systeem overlaten.
Mooi zo, dan heb ik dat niet nodig in de kernel want het is voor een printer server te bouwen. Ik wil er ook sane op draaien. Daar heb je normaal ook iets voor nodig in de kernel denk ik. Ik krijg normaal nog de .config van Sprite's kernel die in de firmware zit dus dan weet ik precies wat er in zit. Ik hoop dat ik de kernel niet opnieuw hoef te compileren voor sane...

• Radiant
  • Niet online

Radiant

sebastius schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 11:22:
Op dat tunerkaartje zitten standaard Phillips TV tuner chips, ik vermoed dat een linux drivertje en tooltje dan relatief eenvoudig te knutselen is. Maar: Ik kan nauwelijks linux, en al helemaal geen tooltjes coden.

Desalnietemin is het natuurlijk wel een geinig idee, een TVtuner in je netwerk, om de hele familie van Talpa te laten genieten.

[edit]

[afbeelding]

Mijn routertje, met de goede USB stekkertjes en alles in SMD op de print (op de serieele poort na, dat zit via een lelijk printje). Ziet er nog wel redelijk uit toch? Hopelijk kan ik hem omflashen tot printer server, dan heb ik een switch met ingebouwde printerserver. Scheelt weer een kastje.
Zou je ook een plaatje van de binnenkant kunnen posten? Ben wel benieuwd hoe je de seriele poort hebt gedaan.

• titan_pi8
Het lukt mij niet om iets te installeren op die router. Ik heb echt al vanalles geprobeerd: debian, openwrt, midge...

Ik zou ipkg op de router willen zetten, nu heb ik dat ge cross compiled en dan krijg ik een executable 'ipkg-cl' maar als ik die uitvoer op de router krijg ik '
ipkg-cl: 1: Syntax error: "(" unexpected

Als ik een keer die ipkg aan de praat zou kunnen krijgen denk ik dat ik wel wat meer dingen geinstalleerd zou kunnen krijgen.

Ik gok dat die error komt omdat ik niet in bash werk? Maar bash cross compileren lukt niet...

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Heb je gecompiled voor mips of mipsel? De router gebruikt namelijk een little endian byte order, dus mipsel.

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-05 20:46

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

titan_pi8 schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 15:20:
Het lukt mij niet om iets te installeren op die router. Ik heb echt al vanalles geprobeerd: debian, openwrt, midge...

Ik zou ipkg op de router willen zetten, nu heb ik dat ge cross compiled en dan krijg ik een executable 'ipkg-cl' maar als ik die uitvoer op de router krijg ik '
ipkg-cl: 1: Syntax error: "(" unexpected

Als ik een keer die ipkg aan de praat zou kunnen krijgen denk ik dat ik wel wat meer dingen geinstalleerd zou kunnen krijgen.

Ik gok dat die error komt omdat ik niet in bash werk? Maar bash cross compileren lukt niet...
Ik heb die fout ook altijd als ik iets gecompiled heb. Nochtans ben ik er vrij zeker van dat ik little endian style heb aangevinkt... Toch nog eens overlopen :) . Kan het ook liggen aan het gebruik van andere kernelheaders om te compilen dan die van de draaiende kernel (op de router)?

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

• titan_pi8
Het was wel degelijk voor mipsel. Maar ik denk dat het geoptimaliseerd was voor MIPS32 of voor MIPS-I (weet het niet meer precies) en dat wou dan niet werken denk ik.

Ik heb nu een nieuw rootfs gemaakt met buildroot en uclibc enzo (ook nog wat moeilijkheden mee gehad) en nu staat ipkg erop. Dus nu hoop ik dat ik daarmee samba kan installeren...

Anoniem: 153081

Deze router:

http://www.canyon-tech.co...cts_IEEE_802.11g/CN-WF512

lijkt sprekend op de sweex maar heeft ook wireless erbij.

Er is ook sourcecode te downloaden:

http://www.canyon-tech.co...EEE_802.11g/CN-WF512/Down

• SlinkingAnt
  • Niet online
Deze is dacht ik in het vorige topic ook al langsgekomen.
Pricewatch linkie. Op moment van schrijven €54,--

• Niet online
Ben m'n Sweexje ook een Usb poortje aan het geven, maar het valt mij nu op dat de processor best wel warm wordt, is dat normaal?
(1e keer zonder behuizing)

Ik heb het dan ongeveer over een temparatuur dat je je hand er nog op kunt houden maar dan moet het niet nog 10 graden meer worden.(gaat zowizo een heatsinkje op)

Heb de spanningsregelaar en de oscilator er nog niet op zitten maar de rest wel en dat is niet aangesloten zo, tenminste als ik het goed meet, de spanningen in het apparaat zoals de 3,3 en de 1,8v zijn ook ok en er zitten geen soldeerresten ergens meer.

Let me know!!!

Weet iemand ook een versie van de Sitecom WL-122/Medion 40900 router die wel usb heeft?, wil deze nl ook graag voorzien van usb en een hoop modden aan het apparaat.(had geen geluk met goooooogle)

• CopperCAT

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Anoniem: 60089 schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 15:11:
Ben m'n Sweexje ook een Usb poortje aan het geven, maar het valt mij nu op dat de processor best wel warm wordt, is dat normaal?
(1e keer zonder behuizing)

Ik heb het dan ongeveer over een temparatuur dat je je hand er nog op kunt houden maar dan moet het niet nog 10 graden meer worden.(gaat zowizo een heatsinkje op)
Bij mij wordt 'ie ook behoorlijk warm (net nog aan te raken). Dat zal wel normaal zijn... :)

@titan_pi8, wat heb je nu gedaan zodat je die error (bin/progsel: 1: Syntax error: "(" unexpected) niet meer krijgt? Ik heb nu zowel MIPS32 als MIPS-1 geprobeerd, zonder succes. Beide met little-endian aan...

[Voor 18% gewijzigd door CopperCAT op 26-08-2005 19:59]

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-03 20:34
Bij ons staat zo'n sweex ergens in een klein kastje, maar na een dagje aangehad of tijdens het eerste uur dat ie aan is, wordt ie nog wel vrij warm jah
Overigens niks aan gemod.

• Niet online
Gelukkig, anders had ik een nieuwe sweex moeten halen..We gaan weer verder >:)

Was het iemand trouwens al opgevallen dat de originele layout de ocilator op 3,3v zet ivp 5v?!?, in de datasheet staat gelukkig 5v

Anoniem: 71383

sebastius schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 21:41:

(ik heb namelijk vandaag die Edimax gescoord voor 10 euro (2e hands sampletje uit de dump) en open gemaakt om te kijken wat er in zit: de ADM5120 BGA, 2x ruimte voor MiniPCI sloten, 2x USB, 1x Parallel etc etc.
sebastius, zou je pics van de 3205U kunnen posten? Ik ben namelijk heel benieuwd naar de vormgeving en layout van dat bordje en het revisienummer.

Nog een paar algemene vraagjes:

- Heeft iemand al overwogen om deze bordjes via Etherboot te booten?
- Het is toch gewoon mogelijk om 12V en 5V van een reguliere PSU (via molex) te leechen?

Toevallig tegenaan gelopen:
EDIMAX BR-6104KP: 26,99 Euro (Duitsland)
EDIMAX PS-3205U: 58,31Euro (Duitsland)

• titan_pi8
@Coppercat:

Ik heb met buildroot een nieuw rootfs gemaakt. Bij mij werkte buildroot eerst niet omdat hij dhcp-3.0.2 niet op de server van isc kon vinden omdat dhcp-3.0.3 al uitgekomen was en de vorige versie verplaatst is. Oplossing (er zijn er waarschijnlijk betere): dhcp-3.0.3 handmatig downloaden naar .../buildroot/dl en unpacken naar .../buildroot/??? (weet ik niet meer vanbuiten, maar dat kan je zelf makkelijk uitzoeken) en dan terug 'make' doen. Dan is je rootfs klaar als een .ext2 en kan je het loop mounten en kopieren naar de usb stick.

Die buildroot heeft een cross compiling toolchain gemaakt om al de programma's te compileren naar Mipsel. Die kan je ook gebruiken voor andere programma's te compileren.
Je zet in je PATH variable /het/path/naar/buildroot/build_mipsel/staging_dir/bin (daar staat de compiler voor naar mipsel te compilen) en dan ga je naar de source dir van het programma dat je wilt compileren en daar doe je ./configure --prefix=/installatie/directory --host=mipsel-linux als dat gelukt is doe je make en dan make install en dan zou het moeten werken op de router. Dat was toch zo met ipkg.

Samba heb ik echter nog altijd niet kunnen cross compilen, sommige versies zitten echt vol met fouten.

• CopperCAT

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

titan_pi8 schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 10:26:
@Coppercat:

Ik heb met buildroot een nieuw rootfs gemaakt. Bij mij werkte buildroot eerst niet omdat hij dhcp-3.0.2 niet op de server van isc kon vinden omdat dhcp-3.0.3 al uitgekomen was en de vorige versie verplaatst is. Oplossing (er zijn er waarschijnlijk betere): dhcp-3.0.3 handmatig downloaden naar .../buildroot/dl en unpacken naar .../buildroot/??? (weet ik niet meer vanbuiten, maar dat kan je zelf makkelijk uitzoeken) en dan terug 'make' doen. Dan is je rootfs klaar als een .ext2 en kan je het loop mounten en kopieren naar de usb stick.

Die buildroot heeft een cross compiling toolchain gemaakt om al de programma's te compileren naar Mipsel. Die kan je ook gebruiken voor andere programma's te compileren.
Je zet in je PATH variable /het/path/naar/buildroot/build_mipsel/staging_dir/bin (daar staat de compiler voor naar mipsel te compilen) en dan ga je naar de source dir van het programma dat je wilt compileren en daar doe je ./configure --prefix=/installatie/directory --host=mipsel-linux als dat gelukt is doe je make en dan make install en dan zou het moeten werken op de router. Dat was toch zo met ipkg.

Samba heb ik echter nog altijd niet kunnen cross compilen, sommige versies zitten echt vol met fouten.
Dat lukt dus bij mij niet. Ik maak m'n rootfs ook met buildroot, en ik kopieer de extra tools (geselecteerd met menuconfig van buildroot) die ik nodig heb (bvb tar) dan in het rootfs van sprite (stond ergens in het eerste deel). Die binaries werken dan niet... :?

• amauer
Never mind...

[Voor 91% gewijzigd door amauer op 28-08-2005 13:57]

• titan_pi8
CopperCAT schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 16:23:
[...]

Dat lukt dus bij mij niet. Ik maak m'n rootfs ook met buildroot, en ik kopieer de extra tools (geselecteerd met menuconfig van buildroot) die ik nodig heb (bvb tar) dan in het rootfs van sprite (stond ergens in het eerste deel). Die binaries werken dan niet... :?
mmh het enige dat wij dan anders doen is dat ik het volledige rootfs dat buildroot aangemaakt heeft gebruik, en jij de tools kopieert naar het rootfs van sprite.

Over samba: op IRC hebben ze me nu verteld dat het onmogelijk gaat zijn om samba op die router te draaien, hij heeft te weinig geheugen. Laat staan sane-backends er nog eens bij. :(
Denken jullie dat dit juist is en dat ik beter nu stop of zou het wel kunnen?

• Niet online
[quote]titan_pi8 schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 18:05:
[Over samba: op IRC hebben ze me nu verteld dat het onmogelijk gaat zijn om samba op die router te draaien, hij heeft te weinig geheugen.]

Linux ondersteunt toch gewoon virtueel geheugen?, als je een beetje fatsoenlijke memorystick of hd hebt dan werkt dat toch gewoon? (ben zelf windows man)

Is het een leuk idee om eens bij te houden wat we allemaal met dit routertje kunnen doen?, gewoon ideeën en wat mensen al voorelkaar hebben gekregen.

Zat zelf te denken aan het volgende:
1. Kaistation (gateway voor xbox/ps2 etc)
2. Via web interface pc's in thuisnetwerk aanzeten via WOL (sitecom wl-122 achtig)
3. Web/Webcam/File servertje
4. Home automatisation (74HC175 en 74HC595)
5. Robot hersenen :-)
6. Etc.
En het liefste natuurlijk alles tergelijkertijd

Weet één van jullie misschien ook een leverancier can die vierkante ocilators?, kan alleen die andere langwerpige maar krijgen :-(

Die langwerpige zijn wel goed te gebruiken via een ouderwets 14 pins ic voetje, die kun je er dan gewoon in solderen(nog niet getest!!)
1. 1K weerstand plaatsen bij ocilator
2. Pin 2,3,5,6,9,10,12,13 verwijderen
3. Onderkant van pin 7 en 8 afbreken(beste even pinnetje uit voetje verwijderen)
4. Een dun draadje tussen 1 en 4 plaatsen(aan de bovenkant met nog een stukje isolatie of lak er tussen zodat hij geen contact maakt met de behuizing van de ocilator)
5. Een ander draadje tussen 11 en 14 aan de bovenkant plaatsen
6. Op z'n plek solderen
7. Draadje van 5v ocilator naar electroliet solderen aan de onderkant
Er valt dan een stukje over een smd weerstand heen maar dat geeft verder volgens mij geen problemen als de pootjes van 7 en 8 maar geen contact maken.

Zal op een gegeven moment even kijken of ik wat foto's kan maken.

p.s. Zijn geen standaard smd weerstanden gebruikt in deze router, die passen nl voor geen meter op de print, als iemand weet welke het wel zijn dan hou ik mij aanbevolen

• hovingtim

hovingtim

Wicked

Zijn ze groter of kleiner, waar we hier meestal over hebben zijn de 1206 serie's.
Vanuit wikipedia
* 0201 - 0.02" × 0.01" (0.6 mm × 0.3 mm), two terminals
* 0402 - 0.04" × 0.02" (1.0 mm × 0.5 mm), two terminals
* 0603 - 0.06" × 0.03" (1.5 mm × 0.8 mm), two terminals
* 0805 - 0.08" × 0.05" (2.0 mm × 1.3 mm), two terminals
* 1206 - 0.12" × 0.06" (3.0 mm × 1.5 mm), two terminals

http://en.wikipedia.org/wiki/SMD

Save Water Drink Beer

• titan_pi8
Ik heb nu samba opgegeven omdat ik ontdekt heb dat ik het eigenlijk helemaal niet nodig heb. Ik ga gebruik maken van 'p910nd' dat is een printer daemon die andere pc's directe toegang geeft tot een printer. Die neemt zo goed als geen geheugen in normaal. Jammer genoeg zit er nog een bug in waardoor hij niet zonder inetd werkt. Ik ga proberen om die bug eruit te halen of om em gewoon onder inetd te laten draaien.
Als dat gelukt is moet ik er enkel nog sane-backends op krijgen en dan zou hij af moeten zijn.

Edit: Nog vergeten te vragen: ik denk dat het al aan bod is gekomen in het vorige deel van dit topic, maar er was toen geen conclusie uitgekomen denk ik: Er hangen nu 2 usb poorten aan die samen max 1000mA kunnen leveren. De adapter is maar voorzien op 500mA. Terwijl de router nu max 1500mA kan trekken! Kan dit kwaad?

[Voor 26% gewijzigd door titan_pi8 op 30-08-2005 13:13]

• hovingtim

hovingtim

Wicked

Ligt er aan of je daatwerkelijk 2 usb apparaten er aan gaat hangen, daarbij komt nog dat een usb stick geen 500mA gaat trekken hor. Standaard is USB gelimit op 100mA en via een bit (week niet meer dus das gokje) kan je de 500mA aanzetten. Dus zolang je geen usb scanners zonder adapter of andere gekke dingen gaat doen kan het best. Ookal zou ik gaan denken om een universeele adapter te halen van 1,5A zodat je (stel je voor) stroom pieken kan opvangen.

Save Water Drink Beer

• AlexanderOnline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 04:21
Ik heb de startpost doorgekeken, maar kon daar geen antwoord op vinden: is het ook mogelijk om softwarematig de netwerkpoort te besturen? Ik had als idee, een soort zelfbouw APC switch, maar dan met de reset aansluiting van elke pc. Dit laat je lopen via een UTP kabel, en dan via de webinterface ervoor zorgen dat er op bijv netwerkpoort #2 draadje 1 en 2 even worden kortgesloten > reset van pc.
Denken jullie dat dit mogelijk is? Of is dit een belachelijk idee?

• Ruudjah
Je kan dit beter via USB doen. Er is een standaard HID (Human Interface Device), die dit soort dingen ondersteunt. Kijk dit hele topic even goed door, especially degenen die een sound chip er op aan hebben gesloten.

TweakBlog

• titan_pi8
Ik heb nu nog wat geprobeerd om packages van openwrt op deze router te krijgen (via ipkg, werkt perfect) en ze installeren wel allemaal, maar als ik ze wil uitvoeren krijg ik:

cannot execute binary file

Ik dacht dat de binaries die op openwrt draaien ook op deze router zouden moeten draaien, maar blijkbaar zijn ze toch voor een andere instructieset (of waarschijnlijk optimalisatie) gecompileerd. Als ik file doe bij een werkende binary krijg ik:

ELF 32-bit LSB MIPS-I executable, MIPS, version 1 (SYSV), dynamically linked (uses shared libs), stripped

En bij een van openwrt:

ELF 32-bit LSB executable, MIPS, version 1 (SYSV), dynamically linked (uses shared libs), not stripped

Er is toevallig geen manier om deze packetjes toch aan de praat te krijgen?

• AlexanderOnline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 04:21
Iemand trouwens al ervaring met Asteriks oid voor een VoIP server? We gebruiken dat nu sinds kort als tel helpdesk-menu-gedoe voor ons bedrijf, de mogelijkheden zijn best groot, en het draait gewoon onder linux :)
Eventueel een HDD eraan voor de voicamils, et voila!

• jongerenchaos
Asterisk is niet mogelijk met deze router. Als je bedenkt dat asterisk alleen al 45 MB aan geheugen vreet onder linux (excl. linux kernel) dan zul je wel begrijpen dat je met 16 mb dan een beetje erg goed in de knel komt, omdat in je 16mb geheugen ook nog eens het uitgepakte van je 2mb komt te staan van de prom!

• valentyn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 14:08
Op basis van de code van Jeroen pe1rxq ben ik met USB aan het rommelen. Het werkt niet, maar ik heb wel al een ietsiepietsie voortgang geboekt. In de patch moet data_len % 4097 natuurlijk zoiets zijn als ( data_len - 1 ) % 4096 + 1, en daarna wordt je USB-hardware in elk geval keurig ontdekt. (Trouwens, de ohci-hcd-code kan helemaal niet omgaan met > 4096 bytes en de code in adm5120-hcd ook niet, want je zou data+=4096 moeten hebben om dit loopje goed te laten werken).
De oorspronkelijke USB-code heb ik ook gevonden, die vind je hiero in verstopt. Het is nogal een bulk, dus misschien zet ik de source file wel effe apart online.
Nog geen tijd gehad om er zorgvuldig doorheen te wandelen. Wel zie ik dat o.a. de "toggle" code soms nogal ondoorzichtig is. Enfin, als er andere code-hackers zijn, veel succes.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hulde! Goeie actie, misschien dat we later een 2.6-kernel met USB-support hebben. Ik ben groot voorstander van dit soort hack-sessies, het is dat ik geen zak van USB afweet, anders had ik meegeholpen. Succes nog met het vinden van meer bugs in ieder geval.

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste

Let op:
Lees eerst dit topic goed door. Dit is geen 'vraag maar raak' topic. Maak dus eerst gebruik van de naslagwerken (Google etc.) en houdt het vooral on-topic en schoon.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee