***************************** reply van een ex-ATS-er *****************************
Ik heb even het hele topic doorgelezen en ik zal vertellen waarom ik weg ben gegaan na een paar jaar ATS. Allereerst denk ik dat ik een persoon ben die past in de cultuur van hard werken, veel investeren e.d.
Allereerst is er een zeer groot verschil tussen ATS en Accenture, namelijk dat het twee aparte bedrijven zijn. De structuur van Accenture (consulting) gebasseerd op het aloude up-or-out principe. Iedereen wordt manager, senior manager, senior executive, althans als je de goed genoeg bent, anders moet je weg. Qua sales is het bijzonder goed, de senior executive is verantwoordelijk voor zijn accounts, en niet een of ander account manager die zelf nog nooit in het veld heeft staan (ik chargeer het even). De consultants worden gecoached door de senior exec (als een soort papa-figuur). Ik mijn ogen is dit de beste manier om grote klanten binnen te halen omdat de senior exec altijd op het hoogste niveau opereert en dit in stand wordt gehouden door al die consultants die dit uiteindelijk allemaal leren.
Inhoudelijk stoorde ik mij er aan dat alles draait om consulting en dat technology (ATS) als een soort tweederangs uitzendbureau wordt beschouwd. Letterlijk heb ik op mijn eerste dag een zin opgevangen van een Senior Manager van Consulting "... en dan zetten we daar 50 HBO-ertjes in...".
Daarnaast is het ook zo dat alleen de analysten en consultants echt inhoudelijk werk doen (en soms zo hier en daar een manager ook nog). Als ik kijk naar bijvoorbeeld Capgemini, waar ze binnen consulting juist heel veel aandacht geven aan inhoudelijkheid, daar werken echt inhoudelijke goeroe's rond op het gebied van allerlei business thema's met 10, 20 jaar ervaring. Mensen waar je echt wat van kan leren op inhoudelijk gebied. Echter, op sales en management gebied kunnen zij weer enorm veel leren van Accenture.
Aan het einde van mijn loopbaan bij ATS hebben ze mij binnen Consulting gevraagd of ik voor ze wilde gaan werken. Ook al ben ik een strever, maakt het me weinig uit of ik een half jaar in een hotel leef, en wil ik echt heel graag heel veel geld verdienen, heb ik dit niet gedaan. Het was een wat moeilijke keuze omdat ik dus wel vind dat wat betreft sales en management er goeie mensen zitten bij consulting, maar daarmee alleen red je het niet. Het gaat draait ook om inhoudelijke expertise en daar ligt wat mij betreft binnen Accenture te weinig focus op.
Dit brengt mij gelijk bij ATS, want dat is dus een typisch voorbeeld dat er weinig focus op inhoudelijke expertise ligt. Begin dit jaar was het verloop meer dan 20% (ik heb gehoord 25%), van voornamelijk mensen die 2 jaar of langer in dienst waren. Omdat ATS de ervaren mensen niet weet te boeien, lopen ze allemaal weg. Aan de andere kant worden er busladingen starters aangenomen en er ontstaat een bedrijf met weinig ervaring en weinig expertise. ATS kan wat dat betreft nog veel leren van onze LogicaCMG's, Atos Origins en Capgeminis van deze wereld (ook al is het daar ook niet altijd rozegeur en maneschijn).
Wat mij dan nog helemaal verbaasd is dat ATS in van de meest ontwikkelde ATS-en van de wereld is (er werken in totaal iets van 50.000 ATS-ers in de wereld). In andere landen zoals Spanje, US, India zijn het meer delivery centers met minder hoogopgeleide mensen.
De reden dat ik dus bij ATS ben weggegaan was omdat ATS mij niet kan boeien als het gaat om inhoudelijke expertise. Op projecten schaamde ik me af en toe weleens dat er gewoon geen ervaren mensen te vinden waren (en dus worden er ook hele busladingen freelancers aangetrokken worden).
Eindconclusie: Accenture is leuk van buiten, goeie sales, goeie managers, maar inhoudelijk zou ik toch echt mijn geld zetten op een andere system integrator. Goeie managers zitten ook bij andere concurrenten en inhoudelijke goeroe's die zitten volgens mij alleen maar bij de concurrenten.
O ja, misschien voor de beeldvorming. Ik heb het weleens met een senior executive van Consulting gehad over waarom het zo is als het is.
"Mensen die overleven bij Accenture, zijn meestal mensen die vroeger eigenlijk nergens bijhoorden, vaak een buitenbeentje waren en nu zich enorm hard vastbijten om te laten zien dat ze echt wel veel beter zijn dan al die mensen van vroeger. Uiteindelijk als je daar dan bent, eenzaam aan de top, kom je erachter dat het soms ook wel gaat om andere dingen in het leven"
[
Voor 12% gewijzigd door
Verwijderd op 05-06-2006 15:22
]