R520 staat volgens ATI nog steeds voor september, mijn vraag "volume or allocated" bleef vakkundig onbeantwoord. Ik gok dat R520 tegelijkertijd met Crossfire in de markt wordt gezet, of met een weekje verschil... zal wel eens informeren als ik iemand van ATI online zie. Vergeet die R520 AGP versie maar.. iedereen in de industrie is high end AGP aan het dumpen, dat zie je ook wel aan de prijzen in de winkels. Daarnaast staat op de laatste ATI roadmap van August enkel de RV515 (met rialto / partner designs) als nieuwe AGP kaart.
De Crossfire master kaarten kun je denk ik binnen een paar weken verwachten, misschien vertraging want op dit moment raast er een typhoon over Taiwan. Eigenlijk zijn die master crossfire kaarten voor ons tweakers niet nodig want met wat modden is de X700 / X600 / X300 / etc, ook op met Crossfire te draaien, welliswaar niet alle modus omdat de Compositing chip ontbreekt. Ik vermoed dan ook dat ATI dit snel zal (moet) enablen op de goedkopere om de strijd met SLI (range van high end 7800GTX tot lowend 6600LE) aan te gaan. Naast de R520, X850XT en X800 crossfire editions zal er later ook nog een RV530 Crossfire edition met compositing chip komen, deze zal tov de 6800GT gepositioneerd worden.
Ik heb reeds enkele RD480 samples liggen (ouder A0 silicon) maar zitten imho nog kinderziektes in, maar de launch duurt nog even, dus meeste zal wel verholpen zijn tegen de tijd dat het in de winkels moet liggen. Crossfire op Intel zal uiteraard weer trager zijn tov Crossfire op AMD K8. Dit net zoals bij SLI en het heeft alles te maken met de Intel 800FSB bus tov de HyperTransport bus.
Toekomstige chipsets van o.a. nVidia (C51D/G) en ATI (RD580) zullen echt 2 * PCI-E x16 supporten echter zal dat imho nagenoeg niet merkbaar zijn met de huidige kaarten en games. Grootste veschil tussen aanpak ATI en nVidia is dat de RD580 een voordeel heeft tov de C51D/G want nVidia haalt elke PCI-E x16 uit een andere chip (south/north bridge met een 8x8 HT / 2GB/s bus als interconncect waardoor de 2de PCI-E x16 uit de southbridge effectief op PCI-E x8 kan lopen). ATI beide PCI-E x16 uit de zelfde chip (north bridge) gaat halen, dus weer een bottleneck minder. Dit omdat de norhbridge altijd met 16x16 HT / 4GB/s met de CPU lult. Uiteraard is ook peer to peer graphics (van de ene PCI-E x16 naar de tweede PCI-E x16) van de RD580 sneller tov de interconnect van de C51D/G, deze verloopt namelijk altijd via de chipset interconnect van 8x8 HT / 2GB/s
Plaatje: bottelneck voor 2* PCI-E x16 is de HyperTransport 800/1000MHz tussen de C51D en de CK804 SLI. ATI haalt biede uit de northbridge.
Ach ja... enkel een tweaker zal het merken.
Ik zeg altijd, roadmaps zijn gemaakt om te veranderen
[
Voor 11% gewijzigd door
The Source op 05-08-2005 22:31
]