Is van heel veel factoren afhankelijk. Belangrijkste vraag bij zo'n grote ruil is, wat krijg je terug en van welke websites en hoeveel domeinen. Ik zou persoonlijk elke website, die naar jou website gaat gaat verwijzen, eerst eens grondig onderzoeken met bijvoorbeeld
http://www.majesticseo.com. Wat voor geschiedenis heeft die website, wat is de kwaliteit van hun backlinks, waar zijn die sites gehost, kwaliteit content, pagina's waar je link komt te staan, etc etc.
Daarnaast zou ik 150 websites niet naar één website laten verwijzen wanneer enkele van die 150 websites onderling al een sterke connectie met elkaar hebben (naar elkaar linken e.d.). Denk dat dan gaat neigen naar een link-wheel. Staat ook raar als 6 a 8 websites die naar elkaar verwijzen ineens met zijn allen naar domein A gaan verwijzen. Als het 150 verschillende websites zijn zonder onderlinge verband, dan zit je sowieso veilig. Wel vraag ik mij af, mochten die 150 websites op één host staan, of Google het dan door zal hebben (Google is niet gek

). Mochten die 150 websites onder transip zitten bijvoorbeeld, dan zou ik even op onderzoek gaan wat voor effect het heeft als verschillende websites op één host naar één domein verwijzen. En waar zou jij hun link op jullie website plaatsen?
Onthou wel dat Google altijd verandert en dat een strategie wat nu misschien/net binnen lijnen valt, over 2 jaar buiten de lijnen kan vallen. Bedenk dus goed, is de manier waarop ik het nu doe menselijk/natuurlijk, heeft de bezoeker er wat aan als die via een link van website a/b/c op jouw domein terecht komt, wat is de toegevoegde waarde. Als je het zelf al shady vindt, dan zou ik er ver weg van blijven. Google heeft dingen snel door en zal alleen maar groeien/streven naar kwaliteit.
Laatste tip, laat je niet gek maken door het aantal linkjes dat iemand bereid is te geven. Kwaliteit kwaliteit kwaliteit en zo natuurlijk mogelijk laten houden. En over linkruil spreken is eigenlijk ook al tegen SEO richtlijnen

. Als ik tegenwoordig een linkruil wil aangaan met een website van derden, dan neem ik dat woord geen eens in mijn mond.
Ik zeg niet dat mijn wijze goed is, maar dit is mijn visie hierop.
[
Voor 22% gewijzigd door
AOC op 17-05-2013 22:48
]