HET MAG OOK ZONDER HOOFDLETTERS, dat ziet er wat vriendelijker uit

Dslr = over het algemeen weinig in het menu doen en veel direct met knopen kunnen bereiken. Bij een nikon of canon is dat niet veel anders. Bij compact camera's moet ik zeggen dat ik alleen echt vertrouwd ben met de canon structuur. Die werkt op zich heel eenvoudig tot je bijvoorbeeld het AF hulplicht aan of uit wil zetten. Maar alle veel gebruikte functies zijn met 1 knop te bereiken.
Ik weet niet hoe snel die buffer vol zit als je in 10 seconde bijvoorbeeld 5 raw foto's probeert te maken. En ja als ik ergens een mooie foto van wil maken in extreme situaties doe ik dat vaak. Meestal verander ik dan alleen de sluitertijd, of het diafragma voordat ik de volgende foto maak. Als je gebruik gaat maken van bracketing is een diepe buffer ok wel prettig. Omdat m'n S45 nog al beroert scherpstelt maak ik regelmatig gebruik van focus bracketing. Daarbij wordt er dus 1 foto precies volgens de auto focus gemaakt, 1 foto net iets verder gefocust ern de laatste net iets dichterbij. Bij een een onbetrouwbare AF en beperkte dof kan dat enorm helpen.
Raw schieten is ook met een bijvoorbeels Canon S45 mogenlijk. En het blijft een heerlijke mogenlijkheid voor belangrijke foto's waar je echt maximale kwaliteit en vrijheid wil. Het is naar mijn mening niet echt doelgroep gebonden. Als in de zin van wel of geen DSLR. Meer als inzin van meer of minder intresse in nabewerking. Een S45 heeft een buffer van ~3 raw's en schrijft die leeg in 15 seconden. Het overkomt mij toch wel met enige regelmaat dat ie vol zit.
549 euro voor een S9500 tegen 584 euro voor de minolta (beide actuele prijs van de goedkoopste nederlandse winkel) met kitlens en 60 euro voor de tweedehands minolta 70-210 f4 lens. Of we de minolta 5D kit + 70-210 f4 lens is maar 95 euro duurder. (gaf voor mij nog eens extra de doorslag)
Laat ik me nou net willen verdiepen in flits fotografie

. Dan geeft off cam flitsen me veel meer vreiheid en minder geflitst uitziende foto's. Met m'n S45 is er nouwelijks iets in te stelen wat betreft flitsen en als je wil bouncen moet je een stuk papier schuin voor je flitser houden. Ik ga niet zeggen dat ik het een eerste vererste vind om draadloos te kunnen flitsen, maar het is wel heel mooi meegenomen dat de mogenlijkheid er met bijvoorbeeld de minolta 3500 en 5600 flitsers is. Ik heb trouwens wel een aantal keer met een minolta 7D + 3500 flitser gespeeld. Ik moet zeggen wauw wat een vrijheid. Of de minolta flitser er ooit komt durf ik niet te zeggen. Die zijn toch wel vrij prijzig.
Of zo'n wens profesioneel is of niet weet ik niet, maar bij mij komt het er op neer dat ik er achter ben al een paar weken dat ik een dslr wil. Ik heb nog geen camera gekocht dus een verkeerde afweging heb ik ook nog niet gemaak. Als straks blijkt dat lenzen wisselen, met 2+KG op stap zijn en stof op de sensor mij te veel hinderen dan heb ik pas een verkeerde afweging gemaak.
Ik heb m'n keus vooral laten beinvloeden door de wens om op veel situaties voorbereidt te wilen zijn. Dus geen compromissen op het gebied van iso waarden, snelheid, bereik (zowel lens als dymamisch bereik van de sensor) en uitbreidingsmogenlijkheden. Verder vind ik de prijs ook vrij zwaar mee wegen, dat valt dus heel erg mee dus daar hoef ik het niet voor te laten. (zelfs niet als student)
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320