Fuji FinePix S9500

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 13.934 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-03-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 13:14:
Grappig, ik heb ongeveer exact dezelfde foto.. ook een oranje dikke kaars, zelfde hoek en zelfde output :)

Anyhow.. ik ga vanavond een Philips P36 flitser ergens proberen en eventueel kopen, kijken of ik een beetje meer licht in donkere ruimtes kan krijgen.. Het is een oudere flitser, maar ik verwacht wel dat het gaat werken.. ik ben benieuwd.
Mooi toch dat andere S9500 ook hetzelfde (mooie) resultaat geven! ;)
Laat ff weten hoe het met die flitser is afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Dit topic ligt wel een beetje op z'n gat zeg.. :?

Maar goed, kan iemand me vertellen welke omnibounce of mecabounce er op een Metz 36 C-2 flitser zou moeten passen (of er zelf ook al mee werkt)? Het is al 's eerder aan de orde geweest, maar welk type er op die flitser past, daar kom ik niet uit. Op de site van Metz word voor die flitser geen "-bounce" aangeraden in de accesoireslijst.

Als je zoekt op "bounce" op de site van konijnenberg (http://www.fotokonijnenberg.nl/search.php) dan komen er wel een aantal naar voren...

@rolandh: jij had er toch eentje besteld? Issie binnen? Bevalt ie?
@pvdplanet: jij suggereerde om er een omnibounce bij te bestellen (Metz 36 C-2 dus)... maar welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
sdirkx schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 11:29:
Ik heb contact gehad met Fuji over de beschikbaarheid van de xD Type-H kaarten. Het antwoord:

Beste Heer Dirkx,

Wij leveren op dit moment de xD-picture cards, type H, van 256Mb, 512Mb en 1Gb.

Met vriendelijke groet,

Kees Valk
Fujifilm Nederland

Nu wil ik nog weten waar ik ze kan krijgen. Dus heb nog maar even een reply gestuurd. :O
Misschien dat dit nog iets gaat opleveren: http://www.fuji.nl/fujifi...768a7ba6fa3b2b98cf251.php
Om hier even op terug te komen. Ik had dus een Type-H xD van 1 Gb in bestelling, maar ik werd vandaag gebeld dat Fuji ze vanaf eind januari pas gaat leveren... nou, zit ik voorlopig nog met m'n 16Mb te kijken.. 8)7 Weet ff niet of ik daar op ga wachten of dat ik voor een M-Type of zelfs CF ga... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo.. vrijdagavond even de philips flitser gekocht, werkt eigenlijk best wel stoer.
Leuke is dat je hem ook met een kabeltje kunt bedienen en je dus de fliter in de hand kunt houden om van een andere kant te belichten voor leuk effect.
Wat alleen jammer is, is dat je niet de eigen flitser en de externe tegelijk kunt gebruiken, als je echt 2 flitsers wilt om bijvoorbeeld je object van 2 kanten te belichten (voorkant en zijkant bijvoorbeeld), dan moet je echt een slaveflitser kopen.

Maar goed... voor 2 tientjes kan ik weer een tijdje expirimenteren en eventjes vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
sdirkx schreef op maandag 16 januari 2006 @ 10:05:
@pvdplanet: jij suggereerde om er een omnibounce bij te bestellen (Metz 36 C-2 dus)... maar welke?
Gewoon naar de winkel gaan en de best passende uitzoeken. Desnoods met dubbelzijdig plakband/klitteband vastmaken. Er is een omni voor de 44 mz 2 maar gebruik gewoon de omni van m'n oude Metz. In principe hoeft ie er toch nooit af. Omdat de kop iets groter is dan normaal wordt het licht zelf nog iets beter verspreid :)

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/omni2.jpg
Caught in the act :P
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/omni.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door pvdplanet op 16-01-2006 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

36-c2 is nog niet binnen, ik ga morgen langs de winkel omdat ik nu toch wel wil flitsen!

nog geen ervaringen van mij dus !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Heb vandaag maar gewoon een M-type 1Gb-card van Fuji gehaald, want om nog 2 a 3 weken te wachten op de H-type... 16 Mb is ook nie geweldig om mee te testen. 8)7

Heb momenteel nog geen externe flitser, maar heb gisteren tijdens een etentje in een restaurant gemerkt dat in een donkere ruimte de interne flitser binnen enkele meters (ik heb bij ISO 400 geschoten en dan is het qua ruis nog wel acceptabel) de belichting in principe wel prima is, maar dat dan de sluitertijden dan wel op de grens zijn van het haalbare om scherp uit de hand te schieten (1/45 of 1/60).
Klopt mijn redenering dat de sluitertijden in principe korter kunnen als je met een externe flitser werkt? Hoeveel korter?

Verder vind ik het wel jammer dat er een TLL opzit. Je zal de flitser dan toch regelmatig handmatig moeten instellen, toch? ISO zul je niet vaak hoeven te wijzigen, maar diafragma en afstand... of wat moet er bij een Metz 36-c2 of 44mz-2 verder allemaal ingesteld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Ik schiet binnen met S-Mode op iso 200 en 1/4 - 1/8 sec (ook zonder externe flitser). Maar goed dat is op een party. In een kamer met alleen een kleine lamp zou zelfs 1/20 sec prima kunnen. De sluitertijd hoeft niet per definitie altijd korter te zijn. Liever iso 200 en +2/3 EV dan iso 400. Gewoon uitproberen. Hoe langer de sluitertijd des te meer 'sfeer' in de foto's

In de flitser gebruik ik standaard iso 200, F2.8 en +1.3 EV. Alleen het aantal mm hoef je dan nog te verstellen (28-110). Met de 36 gaat dat makkelijk: gewoon de flitskop heen en weer schuiven :)

In donkere situaties AF-assist aan, C-AF aan (wel zorgen dat je onderwerp of deel ervan in het vierkantje op de zoeker zit) en high speed shooting aan. Voor de rest de instellingen zoals hierboven omschreven. Kan haast niet misgaan :Y)

[ Voor 87% gewijzigd door pvdplanet op 16-01-2006 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
sdirkx schreef op maandag 16 januari 2006 @ 19:29:
maar dat dan de sluitertijden dan wel op de grens zijn van het haalbare om scherp uit de hand te schieten (1/45 of 1/60).
Klopt mijn redenering dat de sluitertijden in principe korter kunnen als je met een externe flitser werkt? Hoeveel korter?
ik begrijp echt totaal niet wat je bedoelt, maar de kortste sluitertijd is niet afhankelijk van de flitser (of hij moet zogenaamd "high speed" kunnen flitsen), maar van de flitssynchronisatietijd van je camera.

en flitsfotografie werkt anders dan fotografie zonder flits. het diafragma bepaalt het bereik van je flitser, terwijl je sluitertijd de hoeveelheid omgevingslicht bepaalt. voor bewegingsonscherpte hoef je bij flitsfotografie niet zo snel bang te zijn; de flits bevriest je onderwerp, waardoor langere sluitertijden geen probleem hoeven zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Ik schiet binnen met S-Mode op iso 200 en 1/4 - 1/8 sec (ook zonder externe flitser).
Dan heb je wel een hele vaste hand, niet? :/ Als je (trouwens... 't is zelfs 'n soort vuistregel) langer dan 1/30 sec belicht dan wordt de kans groot dat je bewegingsonscherpte krijgt. Dus als je een sterker flitslicht hebt, dan zou je toch met een wat kortere sluitertijd of lagere ISO-waarde kunnen schieten... wat alleen maar prettiger (vooral dat 2e) is (was mijn gedachtengang althans... O-) ). Buitenshuis in de zomer kun je namelijk ook makkelijk met ISO 80 en sluitertijden van 1/500 of iets dergelijks schieten (afgelopen zaterdag trouwens nog gedaan).

Kennelijk is er nog een hoop te leren over het gebruik van externe flitsers, wat me nu nog even ontgaat |:( 8) Denk alleen dat het 'spelen' met een externe flitser wel aan mij besteed is. Bedankt voor de uitleg! We'll see...

Dit is trouwens m'n eerste shoot binnen (restaurant): http://www.radicalriders.nl/meetings/150106gonzales.html
Viel me uiteindelijk niet tegen... ISO 400, sluitertijden van 1/45 of 1/60, High Speed Shooting, Chrome, P-stand... was gewoon benieuwd wat het effect van het gebruik van een externe flitser was geweest in dit geval.

[ Voor 48% gewijzigd door dutch79 op 16-01-2006 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
sdirkx schreef op maandag 16 januari 2006 @ 23:30:
[...]
Dan heb je wel een hele vaste hand, niet? :/ Als je (trouwens... 't is zelfs 'n soort vuistregel) langer dan 1/30 sec belicht dan wordt de kans groot dat je bewegingsonscherpte krijgt. .
Vuistregels werken eigenlijk niet in partyfotografie. In principe is elke shot is anders. Toen m'n camera stuk ging heb ik een hele shoot op 1/2.5 sec moeten schieten. Zolang het maar donker genoeg is is er van bewegingsonscherpte niks te merken. Met achtergrondlicht wordt het iets lastiger.

Deze shoot voor Phono en Armada Music staat hier: http://supra.armadamusic.nl/?id=653
Het enige wat ik nog kon instellen was de externe flitser :Y)

Wat betreft Gonzales (lekker :9): zie de instellingen van m'n vorige post. De P-stand is meer iets voor overdag. Binnen werkt S-mode het beste. Gebruik het liefst geen zoom. C-AF is your friend :)

[ Voor 37% gewijzigd door pvdplanet op 17-01-2006 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
AF-assist light werk ik binnen wel mee ja (staat ook standaard aan), maar het gebruik van High Speed Shooting en C-AF vind ik nog een beetje vaag.

Ik gebruik nu ook wel High Speed Shooting en ik ga ervan uit dat ie dan sneller scherp stelt of de belichting meet, maar gaat dit dan ook ten koste van de kwaliteit op de één of andere manier of kost het alleen maar meer stroom? Anders hadden ze dat wel standaard in kunnen bouwen en die optie weg kunnen laten, zou je zeggen :? Iemand een idee over?

C-AF moet je toch ff toelichten, want als je niet met bewegende objecten te maken hebt (of bedoel je in jouw geval dansende mensen?) wat ik dan het voordeel wat je met C-AF hebt? Ik heb niet altijd m'n onderwerp in het midden, dus vind het alleen maar lastig om hier rekening mee te moeten houden. Wat is de reden dat je hiervoor kiest?

Verder wil ik het verschil van average en multi belichtingsmeting nog 's testen. Heb nu op aanraden van pvdplanet alleen nog maar average gebruikt. In de handleiding wordt de multi als standaard genoemd en average voor bv. personen in zwarte of witte kleding en landschappen...

De chrome-stand bevalt verder prima. Extra aanscherpen is over het algemeen (zeker buiten) niet nodig. Als er al onscherpte is, dan is dat bewegingsonscherpte. I love my S9500 already ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
sdirkx schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 10:00:
Ik gebruik nu ook wel High Speed Shooting en ik ga ervan uit dat ie dan sneller scherp stelt of de belichting meet, maar gaat dit dan ook ten koste van de kwaliteit op de één of andere manier of kost het alleen maar meer stroom? Anders hadden ze dat wel standaard in kunnen bouwen en die optie weg kunnen laten, zou je zeggen :? Iemand een idee over?

C-AF moet je toch ff toelichten, want als je niet met bewegende objecten te maken hebt (of bedoel je in jouw geval dansende mensen?) wat ik dan het voordeel wat je met C-AF hebt? Ik heb niet altijd m'n onderwerp in het midden, dus vind het alleen maar lastig om hier rekening mee te moeten houden. Wat is de reden dat je hiervoor kiest?

Verder wil ik het verschil van average en multi belichtingsmeting nog 's testen. Heb nu op aanraden van pvdplanet alleen nog maar average gebruikt. In de handleiding wordt de multi als standaard genoemd en average voor bv. personen in zwarte of witte kleding en landschappen...
High speed shooting kost inderdaad veel stroom. Daarom is er een optie het uit te schakelen. High speed shooting kan eigenlijk alleen uit bij landschap en objectfotografie. Met C-AF en HSS aan schiet je nog steeds 800 foto's met 2500mah batterijen. Easy choice (and it really works)

Zonder C-AFschoot ik in het donker met poserende personen 70% gelijk scherp. Toen ik met de S550 ging testen ging met C-AF het percentage omhoog naar 90%. Je moet er effe handigheid in krijgen maar het doet de foto's echt goed. Zolang er maar 1 persoon voor een klein gedeelte in de vierkant van de zoeker zit is het resultaat gegarandeerd goed. Zo ook bij de S9500.

Die multi zorgt voor te hoge contrasten. Door het gebruik van average wordt beweging als het ware gecompenseerd. Dit is alleen geen rocketscience. Na duizenden foto's met de S9500 bleek dit gewoon de beste resultaten op te leveren. Ik schoot met de S5500 altijd op multi. Afgelopen zaterdag had ik de oude cam weer effe te leen en ben op average gaan schieten met iets aangepaste sluitertijden (langer met flits, korter zonder flits). De resultaten waren echt verbluffend (zie S5500 topic).

Die handleiding is er om aan te geven wat de functie van de camera zijn. Voor de rest heb je er weinig aan. Veel schieten is de enige mogelijkheid de S9500 te leren kennen. Ga er eens mee de stad in. Fotografeer mensen op full zoom, gebouwen, het park, vogels, voorbij rijdende auto's (sluitertijd 1/25 en met de auto bewegen) enz enz. :)

Komt helemaal goed 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Met C-AF en HSS aan schiet je nog steeds 800 foto's met 2500mah batterijen.
Lijkt me heel sterk. Uit diverse testen blijkt dat (met display aan) er met 2500 mAh zo'n 340 shots gemaakt kunnen worden. Schiet je met EVF, maar wel C-AF en HSS aan dan zal dat aantal niet veel hoger liggen... Hoe kom je dan aan dat getal? 800! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Tests van niks dan ;)

Armada Night: 0391 - 0897 = 506 pics
Madhouse 0893 - 1374 = 481 pics
Innercity 8869 - 9616 = 747 pics
Thunderdome 7466 - 8264 = 798 pics
Das Boot 0840 - 1461 = 621 pics
Qlimax 001 - 773 = 772 pics
Houseqlassics 4665 - 5402 = 737 pics
Pandemonium 0649 - 1394 = 745 pics
Hard Bass 040 - 619 = 579 pics
Strike One 139 - 640 = 501 pics
Hollywood 090 - 557 = 467 pics (met interne flitser)
Lexion 234 - 717 = 483 pics (met interne flitser)
Project Hardcore 4759 - 5197 = 438 pics (met interne flitser)

Heb nog niet de reserve batterijen (4 Philips penlites) hoeven te gebruiken
De camera blijft niet langer dan nodig aan staan en er zitten gemiddeld 100 burst pics bij.
Bij thuiskomst foto's overzetten gaat ook prima, het waarschuwingslampje is pas 2 of 3 keer tevoorschijn gekomen :)

[ Voor 8% gewijzigd door pvdplanet op 17-01-2006 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Indrukwekkend! Je gebruikt dus geen LCD-display om te schieten, maar wel HSS+C-AF? Je hebt ook geen stroom nodig voor het flitsen (=extern). Scheelt ook wel natuurlijk. En dan veel achter elkaar doorschieten zonder de camera onnodig aan te hebben. Maar vind het nog steeds flinke aantallen... Zitten ver boven de geteste aantallen... :? Ik haal nu maar ruim 100 ofzo, maar heb nog weinig grote aantallen kunnen schieten. Misschien maar 's zonder display proberen te gaan werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik ff logisch nadenk, is het beter om met HSS 2x dezelfde foto te maken van een onderwerp (met name party fotografie), dan met je lcd schermpje eerst te kijken of de foto wel gelukt is en dan nog eentje te maken.
Zal in verhouding wel meer stroom kosten om dat laatste te doen.
Sowieso is de viewfinder wel een prettig ding moet ik zeggen. Op mijn vorige cam gebruikte ik alleen de lcd, nu hoofdzakelijk de viewfinder..

Als het goed is kan mijn externe flitser ook High speed flitsen.. :9~ toch maar eens gaan testen hoe hss en C-AF en Average me bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Ik gebruik de EVF om portretten te schieten maar laat daarna wel de foto zien op het display. En de overzichtsfoto's zijn vaak boven het hoofd of vanaf buikhoogte genomen met het schermpje gekanteld.

Overigens heb ik afgelopen weekend in totaal 1100 foto's geschoten met de S5500, dit alles zonder de batterijen te verwisselen. Wel ging na 950 foto's het batterijlampje aan. Van deze 1100 foto's zijn er 250 burst en 250 flits.

Overigens verschijnt de foto heel kort in beeld nadat je deze genomen hebt. Zo kun je min of meer gelijk al zien of deze gelukt is.

Die 340 foto's zijn getest onder CIPA DC-002 standards http://www.cipa.jp/english/hyoujunka/kikaku/pdf/DC-002_e.pdf

Dit betekend 23*C, 50% interne flits, default settings, LCD aan, elke 30 sec een foto en na elke 10 foto's camera uit.

340 x 30 sec = 2 uur 50 minuten constant aan.

Stel ik maak 600 foto's in die 2:50 uur. Dan heb ik gemiddeld 17 seconden om de camera aan te zetten, te schieten en de foto te laten zien/te bekijken. Dat klopt wel ongeveer met de werkelijkheid. Het voordeel van de externe flitser wordt overigens door HSS en C-AF teniet gedaan :)
.

[ Voor 58% gewijzigd door pvdplanet op 18-01-2006 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Overigens verschijnt de foto heel kort in beeld nadat je deze genomen hebt. Zo kun je min of meer gelijk al zien of deze gelukt is.
Dat is in te stellen op 2 of 5 sec of tot je OK hebt gedrukt. Ik heb de standaard 2 sec gewijzigd in continu. Als je OK drukt kun je de volgende maken. Ook handig als je de foto aan de geschoten persoon / personen wil laten zien (!)
Sowieso is de viewfinder wel een prettig ding moet ik zeggen. Op mijn vorige cam gebruikte ik alleen de lcd, nu hoofdzakelijk de viewfinder..
Ik heb ook al jaren alleen maar het LCD gebruikt op m'n oude Fuji digitale compact. Dit is m'n 3e Fuji en ben dus inmiddels zo gewend aan het schieten vanaf LCD, dat ik wel ff moet wennen aan de EVF. :+
Stel ik maak 600 foto's in die 2:50 uur. Dan heb ik gemiddeld 17 seconden om de camera aan te zetten, te schieten en de foto te laten zien/te bekijken. Dat klopt wel ongeveer met de werkelijkheid.
Dan ben je dus in de kleine 3 uur constant aan het schieten! Haha. Krijg je daar geen zere rechter wijsvinger van? :Y)

Wat ik trouwens tot nu toe als enige nadeel heb ervaren is de constructie van de off-play-record draaiknop. Was op m'n oude toestel van een jaar of 4 a 5 jaar geleden ook al zo... werkt niet echt fijn. Als je toestel op standby gaat, moet je eerst de knop van record via play, naar uit draaien.. en vervolgens weer terug naar record... ja, lekker handig 8)7 Had wel wat beter over nagedacht kunnen worden. Canons of Nikons hebben hier toch wel betere knoppen voor ontwikkeld volgens mij.

[ Voor 76% gewijzigd door dutch79 op 18-01-2006 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Nou ja die 600 foto's komen in ongeveer 6 uur tot stand. Die 2:50 uur was alleen ter vergelijking m.b.t. de tijd dat de camera daadwerkelijk aan staat. De helft van de tijd dus.

Die aan-uit knop is effe wennen. Op een gegeven moment weet je niet beter. Hij is gelukkig erg stevig want na een bepaalde tijd gaat ie soms erg stroef. Ook het kleine wieltje heeft dus niet het eeuwige leven, maar dat hangt ook grotendeels van de gebruiker af.

Die wijsvinger is goed geoefend, m'n arm nu ook: camera + flitser + 8 AA's = 1.3 kilo :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:36

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Hij is er

Camera Raw 3.3 update
This new version of the Camera Raw plug-in replaces the original Camera Raw plug-in that was installed with Adobe® Photoshop® CS2 and Adobe Photoshop Elements 3.0 and 4.0 software. Visit the Camera Raw page for a complete list of supported cameras.

Support for the following cameras has been added in this update.

• Canon EOS 5D
• Canon EOS 1D Mark II N
• Canon EOS 20Da
• Kodak EasyShare P850
• Kodak EasyShare P880
• Fujifilm FinePix E900
• Fujifilm FinePix S5200/5600
• Fujifilm FinePix S9000/9500
• Mamiya ZD
• Nikon D200
• Olympus E-500
• Olympus SP-310
• Olympus SP-350
• Olympus SP-500UZ
• Pentax *ist DL
• Pentax *ist DS2
• Sony DSC-R1

Oja,,,,Hier

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
sdirkx schreef op maandag 16 januari 2006 @ 10:05:
Maar goed, kan iemand me vertellen welke omnibounce of mecabounce er op een Metz 36 C-2 flitser zou moeten passen (of er zelf ook al mee werkt)? Het is al 's eerder aan de orde geweest, maar welk type er op die flitser past, daar kom ik niet uit. Op de site van Metz word voor die flitser geen "-bounce" aangeraden in de accesoireslijst.
Ik heb 2 jaar terug de 36C2 voor m'n S7000 gekocht, inclusief een Stofen Omnibounce, het type is OBO-MZ3. Past precies en het werkt ondanks dat ie niet aangeraden word op de Metz site.

Denon AVR-X3600H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Thanx, daar kunnen we wat mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja het is zover ik heb mijn fuji 9500 te koop gezet op marktplaats, ga toch over op spiegel reflex.
blijf nog wel mijn trouwe fuji s602z gebruiken, ik vind de 9500 te bewerkelijk om er konstant perfecte opnamen mee te krijgen, laat het over aan de volhouders.

gr, George

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Quanta costa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
laat het over aan de volhouders
Kan mezelf niet echt een volhouder noemen... ben er vanaf de eerste shoot al erg tevreden mee. Ik mis nu alleen nog een externe flitser, maar die kan er ook zo op.
Zou je wel een SLR gaan kopen als het je met een S9500 al niet lukt? :? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
eeh pvdplanet, moet je ook op TranceEnergy2006 schieten? Ik ga er namelijk heen _/-\o_
Tis m'n eerst grote party (dance/trance), dus ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
@SD: Ja, heb het aangevraagd :)

Ben je in ieder geval verzekerd van een mooie partyfoto :9

[ Voor 54% gewijzigd door pvdplanet op 23-01-2006 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al verkocht, was zo verkocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdirkx schreef op maandag 23 januari 2006 @ 09:50:
[...]

Kan mezelf niet echt een volhouder noemen... ben er vanaf de eerste shoot al erg tevreden mee. Ik mis nu alleen nog een externe flitser, maar die kan er ook zo op.
Zou je wel een SLR gaan kopen als het je met een S9500 al niet lukt? :? >:)
Het lukt mij prima met een camera die doet wat ik wil en die scherpstelt op wat ik wil.
Ik heb nu een Nikon D50 gekocht met twee lenzen erbij, en elke plaat een plaatje perfect gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Kwestie van instellingen denk ik... Heb er geen problemen mee. Bespaar me die 3 a 400 euro (om een vergelijkbare Canon of Nikon te krijgen) liever. Daarbij zijn er een paar andere verschillen met 'n dSLR, waardoor ik heb gekozen voor de s9500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Er zijn zo ook een paar verschillen waarom ik na een tijdje kies voor een DSLR (in mijn geval een minolta 5D (kit) met een tweedehands minolta 70-210 f4 er bij)

Anti Shake
Lagere ruis op hoge iso's
Doorzichtiger bedienings structuur
Sneller: meer fps + diepere buffer
Sneller: wegschrijven van foto's (geen 11 seconden voor 1 raw foto)
Sneller: autofocus
Kwalitatief betere lens/lenzen (18-70 kitlens+ milolta 70-210 f4 tweedehands)
Draadloos flitsen mogenlijk

Dat GAFRI naar een dslr is overgestapt bevestigd alleen maar dat je geen S9500 moet kopen als je een dslr wil. Het kan ook gewoon een kwestie van het gevoel zijn of eisen die je stelt dat een camera je totaal niet bevalt. Met de S45 dieik nu nog gebruik schiet ik 90% op handmatig. Maar als ik dan iets wil veranderen moet ik het menu in duiken in plaats van een knop gebruiken die er voor op de body zit. Laat dat nou precies zijn wat me van een dslr heel erg aanspreekt naast de bevengenoemde punten.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Anti Shake
IS INDERDAAD IN SOMMIGE SITUATIES WEL MOOI MEEGENOMEN.

Lagere ruis op hoge iso's
ZOU IK OOK 1 VAN DE GROTERE VOORDELEN VINDEN.

Doorzichtiger bedienings structuur
HAD WAT BETER GEKUND BIJ DE S9500, MAAR WEET NIET HOE DAT VOOR EEN WILLEKEURIGE CANON OF NIKON GELD.

Sneller: meer fps + diepere buffer
ALS JE CONTINU WILT SCHIETEN OK, MAAR VOORE NORMAAL GEBRUIK MAAKT HET NIKS UIT.

Sneller: wegschrijven van foto's (geen 11 seconden voor 1 raw foto)
TSJA, RAW IS VOORAL VOOR DE PRO. HEBBEN WE HET TOCH OVER EEN ANDERE DOELGROEP.

Sneller: autofocus
MET HIGH SPEED SHOOTING EN EVENTUEEL C-AF VIND IK 'M TOCH AL SNEL HOOR.

Kwalitatief betere lens/lenzen (18-70 kitlens+ milolta 70-210 f4 tweedehands)
DIT IS OOK WEER WAAR JE WEL VELE HONDERDEN EURO'S MEER VOOR BETAALT.

Draadloos flitsen mogenlijk
HEEFT DE AMATEUR NIET ECHT BEHOEFTE AAN OVER HET ALGEMEEN.

DIT ZIJN DINGEN DIE NIET NADELIG ZIJN VOOR DE S9500, MAAR SAMENHANGEN MET DE (PROFESSIONELE) WENSEN VAN DE SPECIFIEKE GEBRUIKER. DAN HEB JE DUS DE VERKEERDE AFWEGINGEN GEMAAKT BIJ DE AANSCHAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonysettanta
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-07-2023
Veel gekrakeel over de S 9500! weinig fotos.
laat ons eens wat zien wat die kan.
ben beniewd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
HET MAG OOK ZONDER HOOFDLETTERS, dat ziet er wat vriendelijker uit :)
sdirkx schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 10:18:Doorzichtiger bedienings structuur
HAD WAT BETER GEKUND BIJ DE S9500, MAAR WEET NIET HOE DAT VOOR EEN WILLEKEURIGE CANON OF NIKON GELD.
Dslr = over het algemeen weinig in het menu doen en veel direct met knopen kunnen bereiken. Bij een nikon of canon is dat niet veel anders. Bij compact camera's moet ik zeggen dat ik alleen echt vertrouwd ben met de canon structuur. Die werkt op zich heel eenvoudig tot je bijvoorbeeld het AF hulplicht aan of uit wil zetten. Maar alle veel gebruikte functies zijn met 1 knop te bereiken.
sdirkx schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 10:18:Sneller: meer fps + diepere buffer
ALS JE CONTINU WILT SCHIETEN OK, MAAR VOORE NORMAAL GEBRUIK MAAKT HET NIKS UIT.
Ik weet niet hoe snel die buffer vol zit als je in 10 seconde bijvoorbeeld 5 raw foto's probeert te maken. En ja als ik ergens een mooie foto van wil maken in extreme situaties doe ik dat vaak. Meestal verander ik dan alleen de sluitertijd, of het diafragma voordat ik de volgende foto maak. Als je gebruik gaat maken van bracketing is een diepe buffer ok wel prettig. Omdat m'n S45 nog al beroert scherpstelt maak ik regelmatig gebruik van focus bracketing. Daarbij wordt er dus 1 foto precies volgens de auto focus gemaakt, 1 foto net iets verder gefocust ern de laatste net iets dichterbij. Bij een een onbetrouwbare AF en beperkte dof kan dat enorm helpen.
sdirkx schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 10:18:Sneller: wegschrijven van foto's (geen 11 seconden voor 1 raw foto)
TSJA, RAW IS VOORAL VOOR DE PRO. HEBBEN WE HET TOCH OVER EEN ANDERE DOELGROEP.
Raw schieten is ook met een bijvoorbeels Canon S45 mogenlijk. En het blijft een heerlijke mogenlijkheid voor belangrijke foto's waar je echt maximale kwaliteit en vrijheid wil. Het is naar mijn mening niet echt doelgroep gebonden. Als in de zin van wel of geen DSLR. Meer als inzin van meer of minder intresse in nabewerking. Een S45 heeft een buffer van ~3 raw's en schrijft die leeg in 15 seconden. Het overkomt mij toch wel met enige regelmaat dat ie vol zit.
sdirkx schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 10:18:Kwalitatief betere lens/lenzen (18-70 kitlens+ milolta 70-210 f4 tweedehands)
DIT IS OOK WEER WAAR JE WEL VELE HONDERDEN EURO'S MEER VOOR BETAALT.
549 euro voor een S9500 tegen 584 euro voor de minolta (beide actuele prijs van de goedkoopste nederlandse winkel) met kitlens en 60 euro voor de tweedehands minolta 70-210 f4 lens. Of we de minolta 5D kit + 70-210 f4 lens is maar 95 euro duurder. (gaf voor mij nog eens extra de doorslag)
sdirkx schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 10:18:Draadloos flitsen mogenlijk
HEEFT DE AMATEUR NIET ECHT BEHOEFTE AAN OVER HET ALGEMEEN.
Laat ik me nou net willen verdiepen in flits fotografie ;) . Dan geeft off cam flitsen me veel meer vreiheid en minder geflitst uitziende foto's. Met m'n S45 is er nouwelijks iets in te stelen wat betreft flitsen en als je wil bouncen moet je een stuk papier schuin voor je flitser houden. Ik ga niet zeggen dat ik het een eerste vererste vind om draadloos te kunnen flitsen, maar het is wel heel mooi meegenomen dat de mogenlijkheid er met bijvoorbeeld de minolta 3500 en 5600 flitsers is. Ik heb trouwens wel een aantal keer met een minolta 7D + 3500 flitser gespeeld. Ik moet zeggen wauw wat een vrijheid. Of de minolta flitser er ooit komt durf ik niet te zeggen. Die zijn toch wel vrij prijzig.
sdirkx schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 10:18:DIT ZIJN DINGEN DIE NIET NADELIG ZIJN VOOR DE S9500, MAAR SAMENHANGEN MET DE (PROFESSIONELE) WENSEN VAN DE SPECIFIEKE GEBRUIKER. DAN HEB JE DUS DE VERKEERDE AFWEGINGEN GEMAAKT BIJ DE AANSCHAF
Of zo'n wens profesioneel is of niet weet ik niet, maar bij mij komt het er op neer dat ik er achter ben al een paar weken dat ik een dslr wil. Ik heb nog geen camera gekocht dus een verkeerde afweging heb ik ook nog niet gemaak. Als straks blijkt dat lenzen wisselen, met 2+KG op stap zijn en stof op de sensor mij te veel hinderen dan heb ik pas een verkeerde afweging gemaak.

Ik heb m'n keus vooral laten beinvloeden door de wens om op veel situaties voorbereidt te wilen zijn. Dus geen compromissen op het gebied van iso waarden, snelheid, bereik (zowel lens als dymamisch bereik van de sensor) en uitbreidingsmogenlijkheden. Verder vind ik de prijs ook vrij zwaar mee wegen, dat valt dus heel erg mee dus daar hoef ik het niet voor te laten. (zelfs niet als student)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fotos van pvdplanet zijn mooi :) motiveerd me om weerr foto's te gaan maken, helaas woon ik in een 'boere'dorpje dus is er s'avonds niet veel te beleven hier.

@pvdplanet, ik neem aan dat deze pics allemaal zonder statief zijn geschoten, hoeveel heb je er uit je hand geschoten? ik krijg ze namelijke zelden scherp.

Helaas wat mijn flitser betreft duurt het en duurt het maar.. het schijnt dat metz het moeilijk heeft dus ik betwijfel het nog of ik ooit mijn 36-c2 flitser te zien krijg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Ze zijn allemaal uit de hand geschoten met behulp van wat straatmeubelair om tegenaan te leunen.
C-AF en HSS ingeschakeld vanzelfsprekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonysettanta
mooie plaatjes pvdplanet! ik moet geloof ik toch maar even doorsparen voor de s 9500.
ben nu in het bezit van een s5500, ik zou alleen graag nog wat macroplaatjes willen zien
van de s 9500,blader nog even door de site of er nog wat opstaat aan macroplaatjes.
of zijn er nog mensen met een paar macros? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

tonysettanta schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 20:36:
mooie plaatjes pvdplanet! ik moet geloof ik toch maar even doorsparen voor de s 9500.
ben nu in het bezit van een s5500, ik zou alleen graag nog wat macroplaatjes willen zien
van de s 9500,blader nog even door de site of er nog wat opstaat aan macroplaatjes.
Op m'n site staat wel wat

Hier

En hier

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonysettanta
Montana bedankt, mooie plaatjes; wat vindt je van de s 9500 in vergelijk met de s 602?
wat voor diameter heeft het objectief i.v.m gebruik van filters omdat ik nu in het bezit ben van de
fuji s 5500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 22:38
martijn_tje schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 14:59:
Er zijn zo ook een paar verschillen waarom ik na een tijdje kies voor een DSLR (in mijn geval een minolta 5D (kit) met een tweedehands minolta 70-210 f4 er bij)
Ik was eerst ook van plan een S9500 te halen (zie eerdere posts in dit topic), maar na wat uitgebreidere research is het toch een Nikon D50 + 18-55 geworden... Qua prijs scheelt het nauwelijks, qua beeldkwaliteit, snelheid en bedieningsgemak nogal veel.

Neemt niet weg dat de S9500 een prima cam is! Maar als je de filmpjes en het enorme zoombereik niet meteen nodig hebt, vind ik een D50 toch geschikter.

tonysettanta: de S9500 heeft 58mm filters nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Ik heb m'n S9500 weer terug:

-Geheel getest
-Bedieningselement vervangen
-Bovenkap vervangen
-Firmware geupdate
-Functiecontroles uitgevoerd

Met andere woorden: alle knoppen op de camera zijn nieuw. Net op tijd voor X-Qlusive vanavond in de HMH. De geleende S5500 gaat weer terug naar z'n eigenaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tonysettanta schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 20:36:
Hier wat closeups van paddestoelen van mij:

http://www.rogerwierike.nl/Paddos/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
X-Qlusive - The Prophet in de HMH, Amsterdam:

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/prophet1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/prophet8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/prophet2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/prophet9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/prophet3.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/prophet10.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/prophet5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/prophet11.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/prophet6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/prophet7.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door pvdplanet op 29-01-2006 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jado
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Jado

Californication

Bijzonder veel respect voor pvdplanet hoor _/-\o_ d:)b
Zéér leuke foto's die je telkens schiet man !
Altijd die echte partysfeer !
Verkoop die foto's aan magazines,tijdschriften o.i.d. en je betaalt je camera dubbel en dik terug ;)

If you want to be rocked so hard that your teeth shatter than Wolfmother are the band for you...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonzai
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-06 20:32
Vraagje...
Mijn schoonvader heeft gisteren een s9500 gekocht maar hierbij zat alleen een engelstalige handleiding
Aangezien hij dat niet goed begrijpt was ik op zoek naar een nederlandse handleiding in pdf formaat
Heeft iemand deze of een link erna ? Ik heb heel deze post doorgesnuffeld en google brengt me ook niet veel verder
Kan hooguit een bestellen bij fuji zover ik begrepen heb
Alvast bedankt voor eventuele hulp

If Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around darkened rooms munching magic pills, listening to repetitive electronic music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

Bonzai schreef op maandag 30 januari 2006 @ 21:14:
Vraagje...
Mijn schoonvader heeft gisteren een s9500 gekocht maar hierbij zat alleen een engelstalige handleiding
Aangezien hij dat niet goed begrijpt was ik op zoek naar een nederlandse handleiding in pdf formaat
Heeft iemand deze of een link erna ? Ik heb heel deze post doorgesnuffeld en google brengt me ook niet veel verder
Kan hooguit een bestellen bij fuji zover ik begrepen heb
Alvast bedankt voor eventuele hulp
Dat zal niet lukken, de handleiding is er in alle talen ( Duits /Engels / Frans enz) te vinden, maar die in het nederlands niet die moet je kopen bij fuji.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/kiekeboe.jpg

Wie volgt? Neem een foto van jezelf in een spiegel :P

[ Voor 6% gewijzigd door pvdplanet op 30-01-2006 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Dat zal niet lukken, de handleiding is er in alle talen ( Duits /Engels / Frans enz) te vinden, maar die in het nederlands niet die moet je kopen bij fuji.
Ik heb er gewoon een NL-manual bij zitten hoor. Mediamarkt, firmware 1.02, wordt pas 1 a 2 maanden daar verkocht. De laatste 100% nl-versie dus.
Helaas wat mijn flitser betreft duurt het en duurt het maar.. het schijnt dat metz het moeilijk heeft dus ik betwijfel het nog of ik ooit mijn 36-c2 flitser te zien krijg
@ Rolandh: Hoelang heb je die flitser nu al in bestelling? En WAAR als ik vragen mag...
Wel klote zeg.. ik wilde die flitser eigenlijk ook wel voor m'n verjaardag (over 2 maanden), maar of dat dan gaat lukken?! |:(

[ Voor 42% gewijzigd door dutch79 op 31-01-2006 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
http://www.factoryprices....nfo.php?products_id=27662

Ze hebben helaas geen voorraden...

[ Voor 32% gewijzigd door pvdplanet op 31-01-2006 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Ze verkopen wel veel flitsers zeg! Goede ervaringen met deze shop, pvdplanet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
http://www.fotokoch.de/blitze/37539.shtml#

Koop 'm gewoon online in Duitsland. Op voorraad en maar 46 Euro :)

http://www.technikdirekt....ferer=Geizkragen_VKNR_438

51 Euro. Levering binnen enkele dagen...

[ Voor 177% gewijzigd door pvdplanet op 31-01-2006 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Lijkt goedkoop/goedkoper, maar de verzendkosten zijn 20 ipv 10 euro, dus dat 10 tientje winst ben je dan weer kwijt ;)

En heb ff geinformeerd bij factoryprices.nl en ze kunnen 'm ook eind deze week binnen hebben van hun leverancier (die zou 'm in voorraad hebben), dus zou ook snel moeten gaan... maar 's ff bedenken of ik 'm al ga bestellen.. 8) Geloof niet dat ze daar ook passende "omni-bounces" hebben.. De omnibounce OBO MZ3 schijnt op de s9500 te passen, maar die ben ik alleen nog maar bij Konijnenberg tegen gekomen. Misschien eerst maar 's zonder proberen.

[ Voor 24% gewijzigd door dutch79 op 31-01-2006 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een vraag van kessm01. Heb een paar weken geleden de S9500 gekocht. Bevalt me zeer maar nu heb ik nog een paar vragen over oplaadbare batterijen, tassen en UV of polarisatiefilters.
Over 5 weken ga ik voor 29 dagen naar Australië en omdat ik denk ik veel foto's zal schieten wil ik nog een 1 gb kaart kopen. Ik heb al een 1gb xD-kaart van Fuji maar ik ben bang dat als ik achter elkaar foto's neem mijn kaart met 9 m-pixels snel vol zal lopen. Wil dus nog een kaart aanschaffen. Kan iemand mij advies geven. Moet ik een duurdere xD-kaart, type M (€ 99 bij DIxons) of een SD-kaart (€ 64 bij Dixons). Kan iemand mij advies geven. Daarnaast ben ik op zoek naar een snellere battarij lader. Heb op dit moment een Varta-lader die mijn batterijen in ongeveer 12 tot 14 uur oplaadt. Bij een speciaalzaak heb ik een snellader gezien van Varta (15 minuten vol maar € 69.50) of een Sony snellader voor € 59,50. En waar op internet kan ik deze eventueel verkrijgen.
Wat is een handige tas voor deze camera waarbij ik ook de accesoires kwijt in kan.
De verkoper in de winkel had het ook nog een polarisatiefilter of een UV-filter. Heeft iemand ervaring met deze filters en zijn deze ook echt noodzakelijk. Het weer in Australië zal waarschijnlijk zeer zonnig zijn en dan is zo'n filter natuurlijk wel handig.
Alvast bedankt voor de reacties. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
9M jpeg fine is 4,5 MB dus er passen 220 foto's op 1 GB kaartje
9M jpeg normal is 2,2MB dus er passen 450 foto's op een 1 GB kaartje
er passen Dx en CF kaartjes in de camera dus een SD kaartje zou ik zo ie zo niet kopen. Dx is in de S9500 iets sneller als CF, maar dat is eigenlijk alleen van belang als je raw gaat schieten. Wat niet ech aan te raden is als je 29 dagen zonder computer (of andere vorm van massa opslag bijvoorbeeld een image tank) zit. Raw files zijn 18MB per stuk dus na 55 foto's zit je 1 GB kaartje zo'n beetje vol. Dat schiet niet op. Voor geheugen kaarjes moet je misschien even gebruik maken van de pricewatch. Die zullen bij de dixons vast niet het aller goedkoopst zijn.

Voor een tas: ga naar een foto winkel met je camera en accesoires en vraag of je een paar tassen mag uitproberen. Wel natuurlijk daar kopen omdat je van hun service gebruik hebt gemaakt.

Filters: de reden dat UV filters gebruikt worden is puur voor bescherming van de lens tegen krassen, vuil en vette fingers. Of ja dat nodig vind moet je zelf bedenken. Een polaroid filter wordt gebruikt om mooi blauwe luchten te krijgen en tegen reflectie's van "niet metale voorwerpen". Voor gebruik van een polaroid filter moet je er rekening mee houden dat je wat lichtsterkte verliest. Ook heeft het gebruik van een polaroid om blauwe luchten te krijgen eigenlijk alleen zin als je haaks op de zon staat. Je moet dan aan je filter draaien voor het effect.

Battereien zou ik ook even naar zouken. Bijvoorbeeld GP baterijen zijn ook goed en met lader er bij een stuk goedkoper. Misschien dat een nieuwe lader ook niet eens nodig is. De camera kan vrij veel foto's maken op 1 setje baterijen (iets van 800). Bedenk zelf maar eens of je daar genoeg aan hebt voor een dag. En of je zin hebt om elke dag baterijen op te laden.

[ Voor 6% gewijzigd door martijn_tje op 31-01-2006 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

sdirkx schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 09:42:
[...]

Ik heb er gewoon een NL-manual bij zitten hoor. Mediamarkt, firmware 1.02, wordt pas 1 a 2 maanden daar verkocht. De laatste 100% nl-versie dus.

[...]

@ Rolandh: Hoelang heb je die flitser nu al in bestelling? En WAAR als ik vragen mag...
Wel klote zeg.. ik wilde die flitser eigenlijk ook wel voor m'n verjaardag (over 2 maanden), maar of dat dan gaat lukken?! |:(
Ik bedoeld de handleiding op het internet die is er in diverse talen te vinden, behalve in het NL.
Zelf heb ik ook het NL boekje maar ook de PDF in het Engels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martijn_tje bedankt voor je reactie.
Is een handige tip om je spullen mee te nemen. Overigens in een van de zaken waar ik vandaag geweest ben deed de verkoper mij wij een aanbod dat als ik een oplader, tas, extra kaart, (polarisatie-) of UV-filter in een koop neem hij wel wat met de prijs kon doen. Het loont dus ook om bij deze speciaalzaken langs te gaan. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mn flitser staat nog steeds in bestelling, niet dat ik m nodig heb maar 't zou toch wel fijn zijn als hij binnen komt ben het wachten van meer dan 1 maand toch wel zat. vooral als je ziet dat de prijzen in het buitenland heel wat goedkoper zijn.

Ik heb de flitser besteld bij een winkeltje in hilversum waar ik voor de rest wel tevreden mee ben.

Hier trouwens wat pics die ik geschoten heb waar ik wel tevreden over ben.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/roland.haselager/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/roland.haselager/2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/roland.haselager/3.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2006 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
De camera kan vrij veel foto's maken op 1 setje batterijen (iets van 800).
Naja, 800... dat is in de praktijk wel 's door pvdplanet gehaald, maar dan mag je het LCD-display dus niet gebruiken, flitsen met een externe flitser en achter elkaar doorschieten...

Maar ruim 300 foto's zou je volgens de specs wel moeten kunnen maken. Hangt erg af van het gebruik (wel of niet onnodig lang aan laten staan van je cam tussendoor enz..) Is trouwens nog meer dan genoeg voor de meeste doeleinden.

Maar ga je inderdaad een maand weg en je maakt er 200 of 300 per dag... dan wordt het lastig. Heb zelf plannen om misschien volgend jaar naar Afrika te gaan... ben me al aan het afvragen hoe dat qua opslag en accu's allemaal moet. 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door dutch79 op 31-01-2006 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Zaterdag heb ik er 985 gehaald tussen 22:00 - 05:00hr. Toen was ie echt leeg.

De helft portretfoto's waarbij zowel EVF (schieten) als display (laten zien) gebruikt zijn. 200 pics gemaakt met display en slechts 50 burst. Zou het de nieuwe firmware zijn? ;)
Maar serieus, als je de juiste instellingen weet hoeft de camera niet langer dan nodig aan te staan omdat het resultaat gelijk goed is. Overigens gaat deze vlieger niet op als je minutenlang composities gaan uitproberen.

Ik durf te beweren dat je overdag bij point-and-shoot wel 1100 foto's kan halen. In het donker moet de camera namelijk veel harder werken om scherp te stellen en dat kost veel stroom. Ook de AF assist lamp, HSS en C-AF gebruik je amper in Australië. Het LCD scherm is vanwege de zon sowieso amper af te lezen.

Het voordeel van (een aantal) grote xD kaart(en) is dat je niet steeds slechte foto's hoeft te deleten wat ook stroom kost. Gewoon doorschieten en later op een laptop uitzoeken. Met die zonnige condities zijn sowieso de meeste pics is 1 keer goed.

GP Powerbank is nu leverbaar met 2600mah batterijen. Daar zou je in theorie nog weer een paar extra pics mee kunnen maken. Zal eens een setje kopen en kijken hoeveel het scheelt :)

[ Voor 79% gewijzigd door pvdplanet op 01-02-2006 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Zou het de nieuwe firmware zijn?
Ik heb 1.02 en jij nu ook (had ik begrepen), dus maakt dan niet uit he 8)
Ook de AF assist lamp, HSS en C-AF gebruik je amper in Australië.
Onder die omstandigheden wordt het allemaal wat makkelijker haalbaar inderdaad.

[ Voor 41% gewijzigd door dutch79 op 01-02-2006 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
1 of 2 setjes oplaadbare baterijen extra en 2 of 3 kaartjes van 1 gig moeten toch wel voldoende zijn. Zeker als je jpeg mormal gaat schieten (900 (2) of 1350 (3) foto's). Maar als je dagen echter elkaar niet kan opladen dan hebben oplaadbare baterijen ook geen zin. Misschien is het handiger om daarvoor ook een pak gewone baterijen mee te nemen als reserve.

[ Voor 11% gewijzigd door martijn_tje op 01-02-2006 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het trouwens met het groene lampje van het scherpstellen bij partyfoto's ? wat zijn de reacties van de mensen die worden gefotografeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Vroeg ik me gisteren nog af... er zijn situaties waarbij je mensen niet kunt storen met een flits en dat zelfde geld voor de AF assist light. Ziet er maf uit zo'n groen licht op iemands gezicht he? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Simpel. Waar de concurrentie met hun DSLR's gebruik maken van TTL voorflits om scherp te stellen en rode ogen te voorkomen gebruik ik de assist. Het voordeel is dus dat bij portretfoto's alle gekke bekken en zwoele blikken daadwerkelijk op de foto komen. De personen die met (met name) de 350D gefotografeerd worden denken dat de pic al genomen terwijl de hoofdflits nog moet komen. Dat is niet erg handig. De AF assist werkt overigens ook bij de S5500/5600 perfect als anti-redeye.

Vooral de jongere gabbertjes en de wat oudere partyganger vinden die 'laser' mega interessant. Het bereik van dat ding is echt enorm, en in de rook geeft het een mooi effect :9

DJ's at work schiet ik nooit recht van voren dus dan stoort de assist en flits niet. Sowieso is in een goed verlichte DJ-booth schieten met beschikbaar licht een stuk mooier. Omdat de foto meestal gelijk goed is hoef je sowieso niet langer dan nodig ergens rond te hangen. Afgelopen zaterdag waren er van 990 foto's 10 onscherp (3 portret, 7 overzichtsfoto's) :)

[ Voor 24% gewijzigd door pvdplanet op 01-02-2006 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
OK. In zo'n situatie is het een leuk effect, maar bij een serieuze toespraak kun je niet iemand z'n gezicht in groen licht zetten. Ik heb 'm om die reden ook al wel 's uit moeten zetten. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Een serieuze toespraak vindt plaats onder verlichte condities en dan gaat de AF-assist als het goed is niet aan, behalve als je achter in de zaal in het donker zit. Persconferenties bijvoorbeeld zijn meestal geen probleem.

[ Voor 17% gewijzigd door pvdplanet op 01-02-2006 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Een serieuze toespraak vindt plaats onder verlichte condities
Hoeft helemaal niet. Denk aan een presentatie met beamer (meestal in vrij donkere ruimte). 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Soms heb je niets aan AF assist vanwege de enorme afstand ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/pro10.JPG
1/6, F4.4, iso 200, 220mm

Nog een filmpje: http://www.yourfilehost.c...prophet_hmh_amsterdam.mpg

Orgineel opgenomen in 320x240, recoded in mpeg. Geeft ook mooi aan waar ik stond toen ik de bovenstaande foto nam :)

[ Voor 49% gewijzigd door pvdplanet op 01-02-2006 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
@Rolandh: Ik heb de Metz Mecablitz 36 C-2 ook in bestelling... ben benieuwd of ik 'm eerder heb dan jij... anders zou ik 'm gewoon afbestellen daar en online bestellen.

De leverancier van http://www.factoryprices.nl heeft ze namelijk op voorraad en kan ze binnen een week in huis hebben.Daar heb ik 'm dus ook besteld:

http://www.factoryprices....nfo.php?products_id=27662

Ben benieuwd! 8) (pvdplanet, bedankt voor de tip!)

[ Voor 4% gewijzigd door dutch79 op 02-02-2006 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Overzicht van een aantal reviews: http://www.livingroom.org...m_finepix_s9500_s9000.php

Misschien zit er nog wel een nieuwe tussen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haha denk dat jij m eerder hebt. kzit nog te twijfelen als ik m afbestel of ik hem ergens anders ga bestellen. ik wil namelijk ook een mengpaneel aanschaffen.

Ik houd jullie op de hoogte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
tsja, keuzes... keuzes... :*) We horen 't dan nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Vanavond wat paparazzi werk gedaan :9

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/bounce2.JPG
Mental Theo bij Regilio Tuur achterop de scooter

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/bounce3.JPG
Zo'n Replay dude of zo :P

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/bounce4.JPG
Valerie Zwikker

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/bounce5.JPG
Regilio Tuur & aanhang

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/bounce6.JPG
Mental Theo

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/bounce7.JPG
Mental Theo & vriendin

[ Voor 18% gewijzigd door pvdplanet op 04-02-2006 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Die 300 mm komt toch regelmatig goed van pas he! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Wat andere pics van gisteren.
Geschoten bij het wachten op de vips, in de tram en bij de Burger King

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/loveparadetk/x6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/loveparadetk/x3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/loveparadetk/x2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/loveparadetk/x4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/loveparadetk/x5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/loveparadetk/x1.jpg

[ Voor 119% gewijzigd door pvdplanet op 04-02-2006 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de foto: Zo'n Replay dude of zo :P

en bij de foto in de tram

Lijkt het alsof je veel last van rare ruis hebt of is het de slechte jpg kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
ISO 800 geschoten misschien? Vanaf 800 ga je wel ruis zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
De ruis komt inderdaad van hoge iso, compressie en croppen. Normaal flits ik dit soort foto's hard in maar dat zou nu te veel opvallen/irritatie opwekken...

[ Voor 38% gewijzigd door pvdplanet op 04-02-2006 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
pvdplanet schreef op maandag 30 januari 2006 @ 23:05:
[afbeelding]

Wie volgt? Neem een foto van jezelf in een spiegel :P
Om nog ff aan te haken bij de suggestie van pvdplanet.

Niet in een spiegel genomen, maar door vriend van me met een Canon 20D (incl. een stukje vriendin) 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.radicalriders.nl/meetings/150106gonzales/31.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door dutch79 op 06-02-2006 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
PS: Mijn Metz Mecablitz 36 C-2 is verzonden. Vandaag of morgen verwacht ik 'm dus wel in huis te hebben.
@Roland: als je 'm nog op korte termijn wil, dan zou ik 'm dus ff afbestellen daaro en bij http://www.factoryprices.nl/ halen. Duurt dan maar een weekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Dat is goed nieuws 8)

M'n zonnekap is nu voor de 2e keer gebroken, deze keer aan de onderkant. Toch maar eens kijken of er ergens een nieuwe te vinden is :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Gebruik je 'm toch altijd, terwijl je cam vrijwel nooit zonlicht ziet? :*)
Als bescherming van je lens misschien? Is eigenlijk wel een goed alternatief voor een UV-filter (die toch geen nuttige functie schijnen te hebben, afgezien van fysieke bescherming van de lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Die zonnekap is de airbag van de S9500. Als de camera valt of ergens tegenaan stoot (met flitser valt ie naar voren) dan vangt deze de klap volledig op. Hij scheurt in maar blijft wel op de lens hangen. Beetje secondenlijm en glad schuren en hij is weer te gebruiken :)

Trouwens, met zonnekap ziet de camera er ook een stuk stoerder uit :9

Overigens, als een nieuwe te duur is schuur ik deze helemaal glad en spuit er een laagje transparante lak over...

[ Voor 34% gewijzigd door pvdplanet op 07-02-2006 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb wel een uv filter gekocht toen ik mn camera net had, geen spijt nog van gehad. gelukkig zitten er geen krassen of bartjes nog in ;) t zijn allemaal voorzorg regelingen zodat ik mn lieve fuji niet naar de fabriek terug moet sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Die zonnekap is de airbag van de S9500. Als de camera valt of ergens tegenaan stoot (met flitser valt ie naar voren) dan vangt deze de klap volledig op. Hij scheurt in maar blijft wel op de lens hangen. Beetje secondenlijm en glad schuren en hij is weer te gebruiken
Heb je 'm dus al 2x op de grond laten pleuren? Oops... maar geen schade verder dus... gelukkig! ;)

Foto's van de externe flitser (net binnengekomen) voor m'n S9500:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/S9500/metz_front_s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/S9500/metz_side_s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/S9500/metz_back_s.jpg
Het is de Metz Mecablitz 36 C-2 dus.

Hij flitst als een gek, maar heb 'm nog amper kunnen testen natuurlijk :*)

[ Voor 44% gewijzigd door dutch79 op 10-02-2006 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
pvdplanet schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 15:04:
Die Philips P36CTL is prima geschikt voor gebruik op de S9500
De onstekingsspanning van die flitser is 5.2V. 5V wordt algemeen als veilig beschouwd
"Some strobes (and infrared strobe triggers) use high voltages in the trigger circuit. For mechanical cameras, this is fine — but many newer, electronically-driven cameras (especially electronic 35mm SLRs like the EOS or digicams — or for that matter, EOS digicams, like the 300D) can be damaged by excessive strobe voltages.

How much is too much? What voltage might my own strobe generate? This page tries to help answer those questions. It contains a table of strobe trigger voltages, a few measured by myself but most contributed by readers of this site. It also contains some information about specific camera makes and the strobes that light them."

--> http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Voor mijn metz 36 C-2 is dat 6V.

Volgens mij dit nog steeds wel veilig. Canon EOS's schijnen veruit het meest gevoelig te zijn voor hoge voltages en die mogen tot max. 6V. Dus alles onder 6V zal geen problemen geven.

Iemand toevallig een aanbevolen waarden ergens gevonden voor de s9500?

[ Voor 12% gewijzigd door dutch79 op 09-02-2006 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Foto's van de externe flitser (net binnengekomen) voor m'n S9500:
ZIe er goed uit. Alle settings zijn snel aan te passen zo te zien :)

Wat betreft die 6V spanning: M'n oude Metz had een waarde van 22V en daar heb ik zonder problemen een paar duizend foto's mee genomen. Als we uitgaan van 5V als veilige waarde dan is er geen enkel probleem, zeker niet omdat Metz die flitser zelf voor de S9500 aanraadt.

[ Voor 57% gewijzigd door pvdplanet op 09-02-2006 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 16:02

Beaves

Usque ad Finem

sdirkx schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 12:26:
Volgens mij dit nog steeds wel veilig. Canon EOS's schijnen veruit het meest gevoelig te zijn voor hoge voltages en die mogen tot max. 6V. Dus alles onder 6V zal geen problemen geven.

Iemand toevallig een aanbevolen waarden ergens gevonden voor de s9500?
Alleen de goedkoopste EOS'en zijn gevoelig voor hoge voltages, de duurdere, zoals de 20D en hoger kunnen alle bestaande flitsers zonder problemen aan.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb toenet een belletje gehad van de foto zaak, vrijdag of maandag heb ik m ook binnen! Dat wordt dus extra batterijen kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 15:56:
Ik heb toenet een belletje gehad van de foto zaak, vrijdag of maandag heb ik m ook binnen! Dat wordt dus extra batterijen kopen ;)
Da's mooi! Ik gebruik voorlopig alleen speciale alkaline's (Varta Photo), omdat ik niet erg vaak m'n flitser gebruik en het nadeel van rechargables (NiMH) is toch dat ze vrij snel / vanzelf leeglopen.
's kijken hoelang is ermee kan doen. 450 flitsen zijn er toch best wel wat voor een setje.

PS: Kan iemand me vertellen wat ik met het flitskabeltje kan wat bij m'n flitser zit? Alleen om m'n flitser los (in de hand) te gebruiken? In principe hoe ik die dus niet aan te sluiten?

[ Voor 17% gewijzigd door dutch79 op 10-02-2006 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Ik heb net 's even m'n flitser uit zitten proberen en meteen maar een aardige vergelijking gemaakt:

Beide foto's in een donkere kamer, met ingesteld op de cam 1/4 sec., ISO 80 en F2,8 met 28mm zoom op een afstand van 3 a 4 meter. HSS aan, S-AF (geen C-AF). S-stand.

Eerste foto: genomen met de interne flitser. Niet geweldig. Links is de rugleuning van de stoel relatief overbelicht en het geheel (vooral bovenaan en in de hoeken) is verder te donker.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/S9500/internal2s.jpg

Tweede foto: genomen met externe flitser (Metz 36 C-2)! Alles mooi uitgelicht en in evenwicht. Geen harde, frontale belichting. Instellingen flitser: A-stand ISO: 50 / Groen programma: werkdiafragma (F2,8). Ingesteld op 28mm en de kop een hoek van 60°.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/S9500/external2s.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Very good 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ziet er echt nasty goed uit !! ik kan niet wachtten totdat ik m ook binnen heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Ik stond er zelf ook van te kijken... en dat voor een eerste test! _/-\o_

Hier een fotootje (mobiel) van vannacht...(Trance Energy - Utrecht)
@pvdplanet, waar staat jouw bijdrage met de s9500? Je hebt er geschoten, toch??

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/trance-energy2006/08.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door dutch79 op 12-02-2006 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Trance Energy 11-02-2006: http://dance.phono.nl/index.php?name=gallery

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/ta/jp-te2006-5.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/ta/jp-te2006-8.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/ta/jp-te2006-9.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/ta/jp-te2006-10.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/ta/jp-te2006-11.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/ta/jp-te2006-12.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/ta/jp-te2006-15.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/ta/jp-te2006-16.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/ta/jp-te2006-17.JPG

Helaas erg donker. Ook de lasers waren ontoereikend voor de grote hal :|

[ Voor 4% gewijzigd door pvdplanet op 12-02-2006 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Mooie pics! (snelle reactie ook trouwens 8) ). Staan deze ook ergens op een site??

[ Voor 28% gewijzigd door dutch79 op 12-02-2006 20:34 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.