Fuji FinePix S9500

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 13.931 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:04
Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 23:32:
[...]

Ik zie wat ik zie en mijn ogen bedriegen me niet. Ik ga niet eerst de exif uitpluizen of ik een foto mooi vind qua kleur ja of nee. De foto's van de Fuji springen er voor mij gewoon uit, klaar.
Dan ga ik net zo scheef vergelijken :

Canon :
Afbeeldingslocatie: http://www.gerardhenninger.nl/wp-content/storyimages/2005/dec/dabo/daboxmas.jpg

Fuji :
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/loveparadetk/madhouse2.jpg

Canon :
Afbeeldingslocatie: http://www.gerardhenninger.nl/wp-content/storyimages/2005/aug/janou/noutmies03.jpg

Fuji :
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/loveparadetk/madhouse4.jpg

Canon :
Afbeeldingslocatie: http://www.gerardhenninger.nl/wp-content/storyimages/2005/jun/wij/wij20.jpg

Fuji :
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/loveparadetk/madhouse6.jpg

Gewoon niet vergelijken..... simpel. Die Fuji is een prima camera.... maar je kan hem niet vergelijken met een 350D/D70 met niet-bekende instellingen en een niet-bekende lens.

Ophouden nu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 10:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-03-2023
Je eigen gelinkte foto's werken niet, Gerard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Allereerst een gelukkig nieuwjaar iedereen! :)

Ik heb de S9500 besteld en hoop hem voor eind deze week binnen te hebben. Zelf had ik al een tijdje de S5500, (kom ook van dat forum vandaan) en was daar al zeer tevreden over. Maar ik maak concertfoto's en ik wil gewoon meer. De Fuji bevalt me prima, en ik hoop net zo tevreden te zijn over mijn aanstaande nieuwe.

Ik zie hier veel foto's, ook partyfoto's, dus ik neem aan dat de 9500 me niet zal teleurstellen bij concerten.
Aanstaande zondag ga ik weer naar een concert toe en het resultaat zal ik uiteraard hier plaatsen.

Ik hou de S5500 wel als reserve camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
Er staat toch duidelijk dat het maar een 'gimmick' is? Toevallig enkele foto's met hetzelfde onderwerp onder dezelfde omstandigheden. Het gaat om de eerste indruk die de foto's achterlaten en dan met name kleur, scherpte en vooral skintones. Natuurlijk blijf ik de S9500 verdedigen zolang er ook personen zijn die de camera afdoen als een 'leuk speeltje'. Dat is dezelfde reactie als de bestuurder van een dure Mercedes SL die zoek worden gereden door een jochie in een tweedehands Impreza GTT. Ja, DSLR foto's kun je nabewerken. Maar niet iedereen heeft daar zin in, zeker niet met 500 vakantiefoto's of 250 partygangers die op een registratie zitten te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:06

breinonline

Are you afraid to be known?

pvdplanet schreef op maandag 02 januari 2006 @ 01:21:
Er staat toch duidelijk dat het maar een 'gimmick' is? Toevallig enkele foto's met hetzelfde onderwerp onder dezelfde omstandigheden. Het gaat om de eerste indruk die de foto's achterlaten en dan met name kleur, scherpte en vooral skintones. Natuurlijk blijf ik de S9500 verdedigen zolang er ook personen zijn die de camera afdoen als een 'leuk speeltje'.
Het is geen slechte compact camera :)
Ja, DSLR foto's kun je nabewerken. Maar niet iedereen heeft daar zin in, zeker niet met 500 vakantiefoto's of 250 partygangers die op een registratie zitten te wachten.
Daar zit de fout: DSLR foto's MOET je nabewerken. Heb je daar geen zin in, dan koop je een compact. De camera zelf kan het overigens ook, maar dan moet je de sharpening, contrast e.d. wel aanzetten. Het is dus alsnog geen eerlijk vergelijk, want je hebt geen idee of dat is toegepast bij die foto's. Overigens heb ik toch ook het idee dat de fotograaf geen verstand heeft van licht meten met een SLR want anders komen er toch hele andere foto's uit (zie partyfotografie topic bijvoorbeeld). Grimmick of niet, een oneerlijke vergelijking stuit toch veel mensen tegen de borst.

[ Voor 4% gewijzigd door breinonline op 02-01-2006 06:57 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Ik weet niet in hoeverre het DSLR specifiek is dat je moet na bewerken. 3/4 van de foto'die ik met m'n Canon S45 maak worden ook na bewerkt (afgezien van verkeinen, ruis filteren en omzetten van raw naar jpeg)

Met een DSLR kan je ook gewon jpegjes schieten. Netjes belichten als je je foto maakt en je bent klaar voor een gewone afdruk op 10x15. Dat beetje verschil in scherpte zie je dan toch niet.

[ Voor 4% gewijzigd door martijn_tje op 02-01-2006 11:53 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarbij kan ik de s9500 toch echt niet een compact camera noemen hoor. Hij bezit dezelfde, zoniet meer, mogelijkheden als een spiegelreflex in zeker opzicht en dat alles ingebouwd in één camera.
Ideaal dus voor iemand die niet constant wil rondslepen met een tas vol lenzen. En kun je er eenmaal goed mee overweg schiet je net zo'n mooie platen als met een spiegelreflex en dat nog zonder nawerking op je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-07 15:44

oXygeN

oftewel oxje...

}:O

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:46
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 13:15:
Daarbij kan ik de s9500 toch echt niet een compact camera noemen hoor. Hij bezit dezelfde, zoniet meer, mogelijkheden als een spiegelreflex in zeker opzicht en dat alles ingebouwd in één camera.
Ideaal dus voor iemand die niet constant wil rondslepen met een tas vol lenzen. En kun je er eenmaal goed mee overweg schiet je net zo'n mooie platen als met een spiegelreflex en dat nog zonder nawerking op je pc.
eh... imho moet je je toch echt even verdiepen in de werking van camera's. Verschil is vrij groot. En een D50 biedt al meer functies dan een S9500 geval.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oXygeN

oXygeN

oftewel oxje...

en mag ik je hier nog even op wijzen:

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms9000/page12.asp

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op maandag 02 januari 2006 @ 13:28:
[...]

eh... imho moet je je toch echt even verdiepen in de werking van camera's. Verschil is vrij groot. En een D50 biedt al meer functies dan een S9500 geval.
Ik denk niet dat je snapt wat ik bedoel............maargoed, de s9500 zal altijd wel ondergewaardeert blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die test zegt mij niks, ik gebruik geen iso 1600 overdag.
Voor mijn doen is de s9500 perfect geschikt, geen nabewerking en geen gesjouw met dure lenzen. De foto's op mijn site zeggen genoeg, deels gemaakt met de s9500, s7000 en eos 350D. Alleen als je exif erop naleest kom je erachter welke foto's bij welke camera horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oXygeN

oXygeN

oftewel oxje...

ja het zegt JOU nix, en JIJ maakter geen gebruik van, maar dat zegt dan weer NIETS over de vergelijking die jij maakt :r

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 13:35:
[...]

Ik denk niet dat je snapt wat ik bedoel............maargoed, de s9500 zal altijd wel ondergewaardeert blijven.
Wat ik niet snap is dat je die camera zo graag met een SLR gelijkstelt ('t is namelijk toch best een groot verschil, wat hier al een beetje is beschreven). Ik denk dat velen vinden dat een FinePix S9500 een prima camera is. Waar het (zoals altijd) op neer komt is dat je het allemaal moet vergelijken, en dan de voor jou best passende mogelijkheid (cq camera) moet kiezen. Voor de een is dat een EOS 5D voor anderen een D50, S9500, IXUS 55 of Hasselblad H2.

Het hoeft niet hetzelfde te zijn om goed te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Iso 1600 is onnodig. 200/400 voldoet prima in het donker. Als iets goedkoop is is het gelijk minder goed. Typische marketinggedachte. Van het verschil ga ik liever op wintersport.

Een camera bewijst zich niet in standaard tests maar in de praktijk. Een paar foto's in een proefopstelling laten niet de ware potentie van een camera zien. Dat het geen gewone compact camera is maar een serieus apparaat blijkt wel uit de learning curve. Het kost weken en 'veel uitproberen voordat je het perfecte resultaat krijgt. Heerlijk zo'n uitdaging, meer voldoening is haast niet mogelijk.

Ik heb o.a. met een D70 geschoten, daar is gewoon niets aan. Richten en schieten en klaar. Ja, het zijn mooie foto's maar het springt er niet uit. En in het donker moet je met wel een hele goede lens aankomen willen de foto's dezelfde 'feel' hebben als de 9500. Volgens Fuji zijn de fabrieksinstellingen trouwens zo dat de foto's het beste worden met nabewerking net als bij DSLR's.

[ Voor 14% gewijzigd door pvdplanet op 02-01-2006 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oXygeN schreef op maandag 02 januari 2006 @ 13:40:
ja het zegt JOU nix, en JIJ maakter geen gebruik van, maar dat zegt dan weer NIETS over de vergelijking die jij maakt :r
Kom jij dan eens met een onderbouwing van jouw verhaal. Aan een reactie als deze heeft niemand iets.
Feit is dat de s9500 erg fraaie foto's maakt, je hebt al snel een paar dure lensen nodig op een dsrl om tot hetzelfde resultaat te komen, vooral in het donker zoals bij de foto's van JP van de Planet. Bekijk ook de foto's van Montana eens goed, die doen voor een dsrl niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
pvdplanet schreef op maandag 02 januari 2006 @ 13:50:
Iso 1600 is onnodig. 200/400 voldoet prima in het donker.
:? Mag je dat zo in zijn algemeenheid stellen?

[ Voor 26% gewijzigd door begintmeta op 02-01-2006 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij bewijst het met zijn foto's toch? Exif al uitgelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg de camera woensdag binnen heb ik net gehoord. Wat ik allemaal gelezen heb hier en in de bladen over de camera is alleen maar positief. Voor mijn geen spiegelreflex. Ik weet wel zeker dat de S9500 aan al mijn verwachtingen gaat voldoen met concertfotografie. En ik heb ook 6 XD kaarten en was niet van plan een camara te kopen die ook nog eens andere kaarten had.

Ik had mijn zinnen gelijk al gezet op de S9500, vormgeving, niet te zwaar voor mij, goeie zoom. Veel meer mogelijkheden. Een kennis van mij uit Zwolle heeft de camera ook en niets anders dan lof, en zijn foto's zijn supermooi! ;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 14:16:
Ik krijg de camera woensdag binnen heb ik net gehoord. Wat ik allemaal gelezen heb hier en in de bladen over de camera is alleen maar positief. Voor mijn geen spiegelreflex. Ik weet wel zeker dat de S9500 aan al mijn verwachtingen gaat voldoen met concertfotografie. En ik heb ook 6 XD kaarten en was niet van plan een camara te kopen die ook nog eens andere kaarten had.

Ik had mijn zinnen gelijk al gezet op de S9500, vormgeving, niet te zwaar voor mij, goeie zoom. Veel meer mogelijkheden. Een kennis van mij uit Zwolle heeft de camera ook en niets anders dan lof, en zijn foto's zijn supermooi! ;) :)
Mooi proficiat en welkom bij de club der s9500 bezitters. En geef de moed niet direct op als het ff niet meteen lukt, de leercurve van deze cam is idd erg hoog.
Hier ff mijn laatste serie ermee gemaakt:
http://www.rogerwierike.nl/Paddos/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 14:12:
[...]

Hij bewijst het met zijn foto's toch? Exif al uitgelezen?
Wat als ik andere foto's in het donker wil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op maandag 02 januari 2006 @ 14:22:
[...]

Wat als ik andere foto's in het donker wil maken?
Welke andere foto's in het donker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:46
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 14:35:
[...]

Welke andere foto's in het donker?
1600 iso is prachtig als je niet mag flitsen...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Zoals deze?

http://forums.dpreview.co...rum=1012&message=16165371

http://forums.dpreview.co...rum=1012&message=16193228

Ik ben nog geen situatie tegengekomen waar de S9500 geen antwoord op had. Afgezien van een snellere burst bij het schieten van laser-foto's en het ontbreken van TTL voor de flitser is deze camera een wereldapparaat. Met die 2 fps burst kan ik prima leven, zolang hij maar goed en snel scherpstelt in het donker. Het instellen van de flitser kost wat tijd maar je weet dan in ieder geval dat de foto gelijk goed belicht is.

[ Voor 18% gewijzigd door pvdplanet op 02-01-2006 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oXygeN

oXygeN

oftewel oxje...

zulke foto's kan ik met me ouwe powershot A70 ook maken hoor...

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
oXygeN schreef op maandag 02 januari 2006 @ 14:57:
zulke foto's kan ik met me ouwe powershot A70 ook maken hoor...
Laat maar zien dan. Wil je de locaties weten? Je mag het ook met de 9500 proberen dan organiseren we wel een mini meet op Amsterdam CS. Oh ja je mag geen stafief gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oXygeN

oXygeN

oftewel oxje...

Ik geef het op...

veel plezier met je SLR-like camera :>

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een supermooie foto's zeg!!

Maar is het menu makkelijk te bedienen als je al met een Fuji werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Tja wat wil je dan? Ik ga toch ook niet in het 350D topic lopen posten hoe klein ik die camera wel niet vind en hoe verschrikkelijk duur de lensen zijn? Er zijn hier genoeg personen die goede prestaties willen zonder veel geld uit te geven. Dus als wij hier laten zien wat de mogelijkheden zijn van de S9500 zijn dan doen we dat met foto's uit de praktijk.

De personen die een S9500 kopen doen dit weloverwogen, niet omdat ze denken dat hij vanzelf mooie pics schiet. Het feit dat iemand een 350D aanschaft en niet eens weet dat het lcd scherm niet gebruikt kan worden om te zien wat er op de sensor valt zegt mij al genoeg. Iedereen jumpt maar op de DSLR bandwagon terwijl er alternatieven zijn. Dat sommige DSLR gebruikers ons Fujifans als dom beschouwen, daar lachen we alleen maar om. Wij weten wel beter.

Wat betreft het menu van de camera. Als je al een Fuji hebt met F-knop (5500 in jouw geval) dan zal dat weinig problemen opleveren. De structuur van de menu's is hetzelfde. De draaiknop maakt snel verstellen van sluitertijd e.d. mogelijk. De zoomring zal je zeker als zeer prettig ervaren :)

[ Voor 19% gewijzigd door pvdplanet op 02-01-2006 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oXygeN

oXygeN

oftewel oxje...

dude

het ging om de vergelijking, niet of je fuji wel of geen mooie plaatjes produceert...

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oXygeN schreef op maandag 02 januari 2006 @ 15:20:
dude

het ging om de vergelijking, niet of je fuji wel of geen mooie plaatjes produceert...
Grappig om zulke discussies constant te zien. Deze camera is simpelweg niet vergelijkbaar met een spiegelreflex camera, en de redenen tot aanschaf verschillen ook per persoon en doeleind. Als idd deze camera net zoveel zou bieden als een spiegelreflex denk ik niet dat o.a. de 350 zo hard verkocht werd als nu ;)
En aan de andere kant jammer dat er weer zo gepronkt wordt over deze S9500 want ken genoeg compact cameras die ook topplaten produceren. Maargoed ik bemoei me niet met deze discussie verder :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Waarom rijdt iedereen in Duitse auto's terwijl Japanse auto's aantoonbaar betrouwbaarder zijn en betere prestaties leveren tegen een lagere prijs?

De gemiddelde consument weet niet beter.

Jazeker, de werking van de 9500 en een DSLR is totaal verschillend. Maar het gaat uiteindelijk om het eindresultaat. Veel mensen denken dat ze een dure DSLR aan moeten schaffen om prachtfoto's te maken. Dit is gewoon bullshit dat blijkt maar weer. Een slimme consument zoekt de camera die bij 'm past.

In mijn geval is dat een camera die goed vastpakt, zeer lichtgevoelig is, groot bereik heeft, waar gewone batterijen in kunnen en die qua kleur en scherpte foto's maakt die pijn aan je ogen doen. De 9500 voldoet aan alle voorwaarden voor de helft van de prijs van een DSLR met dezelfde specs. En dan krijg je er als bonus een videocamera bij. Dat is pas vergelijken.

[ Voor 65% gewijzigd door pvdplanet op 02-01-2006 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pvdplanet schreef op maandag 02 januari 2006 @ 15:29:
Waarom rijdt iedereen in Duitse auto's terwijl Japanse auto's aantoonbaar betrouwbaarder zijn en betere prestaties leveren tegen een lagere prijs?

Men denkt te vaak dat een dsrl zaligmakend is.......................een dsrl heeft voor mij alleen maar nadelen. Duur in aanschaf, dure aanschaf lenzen, stofprobleem sensor, veel gesleep, nabewerken op pc. Binnen niet al te lange tijd komen er dsrl like's op de markt die totaal niet meer onderdoen voor de echte dsrl's.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2006 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pvdplanet schreef op maandag 02 januari 2006 @ 15:29:

:z
Ontopic: Appels met peren vergelijken; ben in iedergeval blij dat jij van mening bent dat je een goede aanschaf gedaan hebt met de S9500, daar gaat het om :)
Men denkt te vaak dat een dsrl zaligmakend is.......................
Ook aan een DSRL zitten nadelen, qua formaat neem ik ook liever mijn S75 mee die ook prima platen opleverd, maar soms heeft simpelweg een compact zijn beperkingen wat voor mij een argument was een DSRL te kopen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2006 15:38 . Reden: Quote 2 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een s9500 is geen compact, dat kan ik niet vaak genoeg herhalen. Voor elke situatie heeft de s9500 een passend antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oXygeN

oXygeN

oftewel oxje...

heeft voor jou een passend antwoord...

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

is geen compact
Is wel compact :) Ook mijn Sony F717 is een compact ondanks zijn heftige lens, de halve kilo aan gewicht en de pro-functies op het gebied van metering, witbalans, handmatige focus, diafragma, sluitertijd etcetera. Er zijn op digitaal fotografie gebied in de consumentensector maar 2 soorten camera's: compacts en SLRs. Erboven heb je nog digital backs en dergelijke, maar daar gaat het hier niet over.

Dat er een 'dikke' body om die SuperCCD-sensor is gebouwd maakt de S9500 niet minder een compact, of een slechte camera. Het is waarschijnlijk zelfs 1 van de beste prosumers :) Ik zou alleen willen vragen aan iedereen die hier post of men normaal kan reageren op elkaar en niet op elkaar in gaat hakken met betrekking tot de vergelijking S9500 vs dSLR of andere cams, en ook met betrekking tot 'dit kan die cam wel' en 'dit kan die cam niet': op die manier posten heeft werkelijk niemand wat aan.

Kalm aan, dan komt het helemaal goed: en aan (nieuwe) S9500-eigenaren: veel plezier met de cam :)

[ Voor 3% gewijzigd door Remy op 02-01-2006 15:51 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oXygeN schreef op maandag 02 januari 2006 @ 15:48:
heeft voor jou een passend antwoord...
Ben *jij* dan zo'n extreme fotograaf dat je er niet genoeg aan zou hebben? Noem eens een situatie waarin jij fotografeert die de s9500 niet aan zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remy schreef op maandag 02 januari 2006 @ 15:49:
[...]
Is wel compact :) Ook mijn Sony F717 is een compact ondanks zijn heftige lens, de halve kilo aan gewicht en de pro-functies op het gebied van metering, witbalans, handmatige focus, diafragma, sluitertijd etcetera. Er zijn op digitaal fotografie gebied in de consumentensector maar 2 soorten camera's: compacts en SLRs. Erboven heb je nog digital backs en dergelijke, maar daar gaat het hier niet over.
Fout, er bestaat nog de slr like, en dat is de s9500. Tis beslist geen compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Welke (ter zake doende) praktische beperkingen heeft de S9500 dan volgens jou?
Na bijna 12000 foto's kan ik alleen de slome burst opnoemen. That's all.

Die praktische bezwaren van de 9500 zullen voor de meeste hier nooit opwegen tegen die van een instap-DLSR. Een professionele gebruiker koopt geen 9500 of een instap DSLR maar een 20D (sport) of een S3pro (portret) dus die laten we buiten beschouwing.

Ik heb wel een idee waarom Fuji geen instap DSLR op de markt brengt. Zij voorzien zulke grote stappen in de ontwikkeling van de prosumer dat het overbodig is zich in die concurrentiestrijd te gaan wikkelen.

[ Voor 22% gewijzigd door pvdplanet op 02-01-2006 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Als je een DSLR wil moet je een DSLR kopen, als je geen DSLR wil maar wel veel zoom en in moeilijk licht foto's kunnen maken uit de hand dan doe je er verstandig aan om eens bij Fuji te kijken (hoe wel je met IS ook best een eind komt).

Ieder z'n cam. Ik had ook het idee om een S9500 te kopen. Maar kwa formaat maakt het ook niet uit of ik nou een S9500 mee neem of een D50 met sigma 18-125. Het prijs verschil is voor mij ook te overzien omdat de S9500 in de buurt veel te duur is. Als ik dan toch ga bestelen kan ik bijna net zo goed een nikon D50 uit duitsland bestellen met de lens bij konijnenberg vandaan. Maar dan heb ik wel meer mogenlijkheden om uit te breiden. Als ik er bijvoorbeeld achter kom dat ik veel aan de tele kant van de lens fotografeer kan ik dan voor een mooie 70-200 gaan sparen.

Misschien dat de 18MB die 1 raw foto in neemt en de 11 seconden die nodig zijn om 1 zo'n foto weg te schrijven voor mij wel de grootste nadelen zijn aan de S9500. Dat ik me met de uitstekende iso 400 wel kan redden binnen en/of in het donker geloof ik ook graag.

[ Voor 15% gewijzigd door martijn_tje op 02-01-2006 16:01 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 15:44:
Een s9500 is geen compact, dat kan ik niet vaak genoeg herhalen. Voor elke situatie heeft de s9500 een passend antwoord.
Dan ben ik erg benieuwd hoe goed je S9500 het nog doet nadat hij in zee is gevallen en daar een maandje heeft doorgebracht :+ Of hoe krijg ik die S9500 toch in mijn (normale, gangbaar formaat) broekzak :? Kun je ook röntgenfoto's maken met je S9500 })

Ik wil nogmaals naar mijn post verwijzen, die blijkbaar weer wat enigszins off-topic reacties heeft opgeleverd. Camera's verschillen van elkaar, als iemand een afweging maakt en de passende cam kiest, is het prima. Blind aannemen dat een dSLR of een S9500 de geschikte camera is, lijkt me niet verstandig.

Over die ISO die max 400 zou hoeven te zijn: denk er maar eens over na: diafragma, sluitertijd, film/sensorgevoeligheid. (ik wil niemand voor het hoofd stoten, vermoedelijk heeft iedereen hier daar al uitgebreid over gedacht, maar aannemen dat een variabele niet belangrijk is, lijkt me een aparte conclusie)

[ Voor 24% gewijzigd door begintmeta op 02-01-2006 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 15:52:
[...]

Fout, er bestaat nog de slr like, en dat is de s9500. Tis beslist geen compact.
Haha. Beslist: gelukkig maken jij of ik dat niet uit, maar de fabrikanten :) Als het gaat om compact of niet: denk eens aan de sensor, die bepaalt dat namelijk in digi-land ;)

Maar hou alsjeblieft op met de S9500 verdedigen: dat is absoluut niet nodig. Laat de cam en de mensen die ermee fotograferen in z'n waarde: dan komen we veel verder.

Er zijn met de S9500 prima foto's te maken in allerlei situaties, net als met elke andere camera.

Vergeet dat alsjeblieft niet :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
begintmeta schreef op maandag 02 januari 2006 @ 15:56:
Blind aannemen dat een dSLR [...] de geschikte camera is, lijkt me niet verstandig.
Zo te lezen doen genoeg personen dat, zie het 350D topic

Gelukkig is Fuji dan weer zo'n eigenzinnig merk dat je daar bewust voor kiest.

[ Voor 7% gewijzigd door pvdplanet op 02-01-2006 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
pvdplanet, je hebt een best aparte manier van citeren, ik zou er toch snel voor kiezen bijvoorbeeld drie puntjes te plaatsen bij stukken die je in je citaat weglaat, of toe te voegen:' Dit "citaat" is gewijzigd door pvdplanet' Met wat je mij in de mond legt, ben ik het natuurlijk eens (dat zeg ik min of meer ook, alleen zou "blind" of "zomaar" voor het citaat ook niet misstaan)

[ Voor 29% gewijzigd door begintmeta op 02-01-2006 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
  • Laatst online: 09:28
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 15:31:
Men denkt te vaak dat een dsrl zaligmakend is.......................een dsrl heeft voor mij alleen maar nadelen. Duur in aanschaf, dure aanschaf lenzen, stofprobleem sensor, veel gesleep, nabewerken op pc. Binnen niet al te lange tijd komen er dsrl like's op de markt die totaal niet meer onderdoen voor de echte dsrl's.
Ik vind de S9500 een geweldige camera, en als ik nu nog op zoek was naar een camera moest ik wel even 2 keer denken om toch direct voor een DSLR te gaan. Maar bovenstaand is ook een beetje overdreven.

Het verschil in aanschaf prijs tussen een DSLR en de S9500 hoeft echt niet al te groot te zijn (Een Olympus met 2 lenzen http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=13772). Er is niemand die je verplicht extra lenzen te kopen. Olympus heeft een SSWF filter en dat werkt perfect tegen stof! Ik bewerk mijn foto's lang niet altijd na. Gewoon de instellingen ietsjes aanpassen en je kan ook uit een DSLR kant en klare foto's krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
pvdplanet schreef op maandag 02 januari 2006 @ 14:41:
Zoals deze?

http://forums.dpreview.co...rum=1012&message=16165371

http://forums.dpreview.co...rum=1012&message=16193228

Ik ben nog geen situatie tegengekomen waar de S9500 geen antwoord op had. Afgezien van een snellere burst bij het schieten van laser-foto's en het ontbreken van TTL voor de flitser is deze camera een wereldapparaat. Met die 2 fps burst kan ik prima leven, zolang hij maar goed en snel scherpstelt in het donker. Het instellen van de flitser kost wat tijd maar je weet dan in ieder geval dat de foto gelijk goed belicht is.
Indrukwekkend!!!

Jammer genoeg kan ik geen EXIF info uit de pics halen. Heb je die verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
M-mode, F 2.8, Iso 80, 4-8 seconden, chrome mode, C-AF aan, average meeting

Hij is te lichtgevoelig op hogere iso waarden. Dan kun je kiezen voor een kortere sluitertijd maar dan is de hemel niet donker genoeg (lichtvervuiling boven de stad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Zie het al in het Fuji Talk-forum:

iso 80, M, 4 - 13 sec, Chrome

Dit geldt dus voor al die foto's? Heb je dus wel een statief bij nodig gehad neem ik aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Nee zonder. Kwestie van goed vasthouden met gebruik van paaltjes, brugleuningen etc.
Over de Wallen lopen met een statief en camera is 's nachts sowieso niet zo'n goed plan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is nieuwe firmware uit voor de S9500:
http://home.fujifilm.com/.../download/s9500/fupd.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Het beftreft alleen een update zodat je 6 gig Microdrive kaartjes kan gebruiken. Niet installeren dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie foto's !

ik heb de Metz mecablitz 36 C-2 voor mijn s9500 besteld, heeft iemand al ervaring met deze flitser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Ik gebruik een Metz 44mz2 en ben uitermate tevreden. De 36cs2 is ook een prima flitser en in dagelijks gebruik iets handiger omdat je de instellingen heel snel analoog kunt veranderen.

Heb je er een Omni-bounce bij gekocht?

Met 2500mah batterijen houdt de flitser het zelfs langer uit dan de camera :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Omni-bounce?

Als je op s9500 zoekt op de site van Metz krijg je als aanbevolen flitsers trouwens:

mecablitz 34 CS-2 digital
mecablitz 70 MZ-5
mecablitz 54 MZ-4 / 54 MZ-4i
mecablitz 44 MZ-2
mecablitz 36 C-2
mecablitz 20 BC-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Een omni-bounce is een kapje die je over de flitser schuift zodat het licht mooi verdeeld wordt.

Afbeeldingslocatie: http://www.stofen.com/Images/OM_MZ3.gif

www.stofen.com

[ Voor 25% gewijzigd door pvdplanet op 03-01-2006 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Voor de 44 MZ-2 kan ik wel een "mecabounce 44-90" vinden:

Afbeeldingslocatie: http://www.metz.de/images/produkte/klein/467.gif

Maar voor de 36 C-2 staat er in de accesoireslijst geen bij.

Verder geeft het 'guide number' (36 of 44 in deze 2 gevallen) dus een maat voor de hoeveelheid licht die de flitser produceert, maar weet iemand het guide number van de flitser die ingebouwd is in de s9500. Of bv een schatting hoeveel meer licht een flitser met laten we zeggen een guide number van 40 geeft t.o.v. de originele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Probeer de flitser eerst eens zonder en kijk of je onderwerp mooi gelijkmatig verlicht is. Zo niet kun je naar de winkelier gaan en eentje passen. Desnoods met wat dubbelzijdig plakband vastmaken.

Het richtgetal van de S9500 is 5 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Richtgetal? Is dat hetzelfde als flitsbereik (in meter)? Is dat getal dan te vergelijken met die 36 of 44 van zo'n Metz-flitser?

Sorry dat ik zo'n bassale vragen stel. Ben er nog niet heel erg in thuis, maar verdiep me er altijd graag eerst in voordat ik iets aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Het richtgetal geeft de “kracht” van de flitser aan. Het richtgetal wordt bepaald door het product van het diafragma en de daarbij te gebruiken afstand. Een hoger richtgetal betekent dus dat de flitser krachtiger is.

Richtgetal = afstand x diafragma
Diafragma = richtgetal : afstand

Als het richtgetal dus 24 is en de afstand is 3 meter dan is het te gebruiken diafragma f/8.

Bij het instellen van een handmatige of automatische flitser moeten de isowaarde, de brandpuntsafstand en het diafragma van de camera worden overgenomen
De 44mz2 berekent de afstand op het display. Bij de 36c2 zou ik gewoon iso 200 en F2.8 instellen. De flitserkop zelf kan naar voren en achteren naar gelang de afstand (28-85mm, zie ook zoomring)

Met een camera zonder TTL (automatische instelling richting flitser) is het toch altijd een kwestie van experimenteren. De S9500 reageert sowieso al anders in het donker dan andere camera's.

Zodra je de flitskop in een hoek draait vergroot de flitskracht. Zelf schiet ik personen altijd met de flitskop naar voren en een grote ruimte met de flitskop 60 graden omhoog.

Ik zou zeggen: ga in een donkere kamer staan met alleen een paar kleine schemerlampen aan en zoek een testpersoon. Kijk hoe het resultaat is bij verschillende sluitertijden en pas desnoods de instellingen van de flitser aan. Neem iso 200, AF assist on, high speed shooting en 1/20 sec als basis. De externe flitser werkt alleen in M, S, P en A mode en moet in het menu geactiveerd worden.

Overigens, de standaard flitser werkt prima bij het 1 op 1 fotograferen van personen. Met een langere sluitertijd kun je het omgevingslicht goed meepakken. Wil je de hele ruimte fatsoenlijk belichten dan is een externe flitser onontbeerlijk. Het nadeel van een externe flitser is het gewicht.

[ Voor 43% gewijzigd door pvdplanet op 19-01-2006 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor deze post! de flitser is helaas nog niet binnen bij de winkel.. kweet nu wel dat ik een goede koop heb gedaan!

Degene in de winkel heeft mij dit uitgelegd:

richtgetal door diafragma getal is de afstand in meters..

36 / 2.8 = ongeveer 13 meter.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Je schiet alleen niet altijd bij 2.8. Waarom nemen jullie dat dan als uitgangspunt voor die berekening? Moet je je toestel daar dan op vastzetten (in de A-stand?) als je met zo'n losse flitser werkt (omdat het geen TTL heeft en de belichting anders niet klopt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 22:09

Zoefff

❤ 

Je hóeft niet persé op f/2.8 te schieten, maar zolang je binnen bezig bent is het wel verstandig, zeker als je nog moet meeflitsen. Over het algemeen probeer je namelijk zo veel mogelijk omgevingslicht mee te pakken, en dat doe je door een zo groot mogelijk diafragma te nemen (en dus een zo klein mogelijk getal, 2.8) :)

Daarvoor zet je het toestel inderdaad op de A stand en stel je het diafragma in. Of eigenlijk zet je het waarschijnlijk op de M stand, stelt het diafragma in, en veranderd de sluitertijd per foto een klein beetje.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Ik snap 'm ;)
Voordeel van groot diafragma is waarschijnlijk dan ook de kleine scherptediepte (bij portretten). Right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Het makkelijkst is eigenlijk om in de S stand te beginnen, omdat de camera het diafragma vanzelf aanpast aan de zoom. Die zal in het donker tussen de 2.8 en 3.6 varieren.

In het pikkedonker zijn sluitertijden tot 1/3 sec geen probleem. Bij iets meer achtergrondlicht zijn de foto's het best bij ongeveer 1/10 sec. Als de personen niet poseren maar bewegen dan werkt dit natuurlijk niet, behalve als je juist beweging wil laten zien (dansen)

EV staat meestal op +2/3 in de camera en +1.3 in de flitser (vanwege de omninbounce).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 22:09

Zoefff

❤ 

sdirkx schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 14:27:
Ik snap 'm ;)
Voordeel van groot diafragma is waarschijnlijk dan ook de kleine scherptediepte (bij portretten). Right?
Jawel, door de kleine scherptediepte word de achtergrond al snel onscherp, wat er voor zorgt dat je model goed loskomt van de achtergrond. Een té groot diafragma kan er echter wel weer voor zorgen dat de DOF zo klein word dat je bijvoorbeeld alleen de neus scherp ziet, en dat de ogen al onscherp beginnen te worden. Dat is wel iets waar je altijd voor moet blijven waken :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Even over die nieuwe generatie xD-kaarten (M-type):

Hier een omschrijving:

Ultra compact opslagmedium met een hoge doorvoersnelheid en verkrijgbaar tot een grootte van 1GB. Het type M technologie is speciaal ontworpen voor de digitale fotografie en in de toekomst zal deze kaart uitgebreid worden tot 8GB. Daarnaast bieden deze xD opslagkaarten van Olympus een handige functie aan; u kunt er panorama beelden mee maken en opslaan.

Hoe zit het bij de s9500 wat betreft dat panorama? Vind 't overigens wel lang duren voordat ze met een capaciteit boven de 1Gb komen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
De 9500 kan geen panorama foto's maken, dat is waarschijnlijk een feature voorbehouden aan Olympus camera's.

Er is nu trouwens ook een H-type kaart op de markt. Dat is een M-Type met de snelheid van een normaal 512mb kaartje.

Die 2 gig kaart zal wel niet lang meer op zich laten wachten...

[ Voor 25% gewijzigd door pvdplanet op 06-01-2006 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Oh :D Dat zou wel ideaal zijn. Van 1Gb dus. Merk Olympus of Fuji? Waar zijn die te krijgen? Heb je die zelf ook al? En hij is (dus) compatible met de s9500?

Beetje veel vragen ineens he B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Heb hier wel wat info gevonden:

http://www.xdpicturecard.org/

In late 2005 another version of the xD-Picture Card was introduced, the Type H. Type H is a high speed version and is 2 to 3 times faster than the standard or Type M version, the exact transfer speed depends on the digital camera that is being used.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
sdirkx schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 13:43:
Oh :D Dat zou wel ideaal zijn. Van 1Gb dus. Merk Olympus of Fuji? Waar zijn die te krijgen? Heb je die zelf ook al? En hij is (dus) compatible met de s9500?

Beetje veel vragen ineens he B)
Alle typen xD kaarten kunnen in de S9500 gebruikt worden. Olympus is iets goedkoper. De H-Type is bij het schieten op raw of 9F eigenlijk onmisbaar gezien de 'traagheid' van de M-Type kaartjes

Vergelijk snelheden: http://www.fujifilm.nl/fu...a779cd3c157b9365a8d19.php

[ Voor 6% gewijzigd door pvdplanet op 06-01-2006 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Ja OK, maar die H-type xD's zijn nog vrijwel nergens te krijgen, toch? Of heb jij er al wel eentje? Zo ja, waar vandaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Ben ze nog helaas nog nergens tegengekomen.

http://www.dpreview.com/news/0601/06010403fuji_v10.asp

Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/news/0601/Fujifilm/fuji_finepixv10frontback-00.jpg

Dit lijkt me (op zich) een leuke camera 'voor erbij'. Vraag me alleen af hoe je zo'n ding vast moet houden. En spelletjes? Beetje overdreven :/

Interessant:
A new shooting mode, ‘Natural Light & with Flash’, captures two images in quick succession, with and without flash so that the user can make an on-the-spot comparison of the images. This feature is perfect for awkward photographic conditions when it’s difficult to judge whether flash is needed or not
3:2 image format option
3 inch LCD screen
Ben benieuwd wat hij gaat kosten :)

[ Voor 34% gewijzigd door pvdplanet op 07-01-2006 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Omdat ik in maart een rondreis ga maken naar Australie en mijn huidige camara (fuji S304) voor mij al een tijdje niet echt meer voldeed heb ik nu de S9500 besteld nadat ik hem eerst in de winkel had uitgeprobeerd. Het lijkt mij echt een mooie camera voor iemand zoals ik. Ik ben geen professionele fotograaf maar maak wel graag mooie vakantiefoto's. Het lijkt met deze camera zeker mogelijk. Alleen al het bereik van de handmatige zoomlens spreekt mij zeer aan. Het enige waar ik nog wat info over wil hebben is in welke situatie ik welke iso-waarde moet gebruiken. Kan iemand mij daar wat info over geven. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Ik kan je hierop nog niet echt antwoord geven, want ik heb de s9500 zelf nog niet kunnen proberen, maar globaal kun je buiten werken met ISO 100 of 200 en binnen met 400 of als er echt weinig licht is en je kan/wil niet flitsen 800 of 1600 (helaas wel wat meer ruis dan).

By the way, Ik heb gisteren eindelijk m'n S9500 gekocht! :P

Meteen maar een weersbestendige Vanguard Oregon 15Z tas (toploader) erbij gekocht:
Dit is een plaatje van de 16Z, maar als ik Google kan ik geen fatsoenlijk plaatje vinden van de 15Z. Zelfs hier staat de Oregon serie niet bij: http://www.vanguardusa.com/opphotovideobag.htm :?
Afbeeldingslocatie: http://www.cameranu.nl/upload/1136385829_494.jpg
Wil eigenlijk nog even wachten met memorycard, maar als het nou nog ff gaat duren voordat de xD Type-H ergens verkrijgbaar zijn, dan zal ik maar voor het M-type moeten kiezen :/

Verder zou ik ff willen weten of je zonder probleem een xD-kaart kunt formatteren. Ik wil namelijk de versie van de firmware checken (Heb 'n recente NL-uitvoering, dus ik ga niet upgraden.). En dat gaat dus zo:

---

2.Firmware version checking procedure
Insert a blank formatted media in the camera. Turn on your FinePix S9500 while holding down the [BACK] button. The number will displayed "CURRENT" showing the camera's current firmware version.
Afbeeldingslocatie: http://home.fujifilm.com/products/digital/download/s9500/image/e01.gif
(Screenshot for version 1.01)

After checking the firmware version, press the [BACK] button and then turn the camera off.

[ Voor 70% gewijzigd door dutch79 op 09-01-2006 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de reactie, ik ben er in ieder geval wijzer van geworden. Nu heb ik nog een vraag. Via google heb ik een aantal aanbiedingen gezien van de S9500 waarbij ook een 4gb microdirive wordt aangeboden van Hitachi, je hebt trouwens ook een 6GB microdrive van Hitachi. Kan iemand mij vertellen of dit een optie is voor mijn vakantie in Australië. Hoe werkt dit en hoeveel RAW foto's kun je er op kwijt. Groeten Kessm01 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij mij zijn de raw bestanden 18.7 mb groot! Reken maar uit! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt, Dat zijn dus ruim 300 foto's, bij een kaart van 6gb. Heb je ook ervaring met deze kaart. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee helaas niet, ik heb zelf een 512 mb xd kaartje en daar vindt ik toch dat Raw best lang wegschrijft. als dat kaartje van 6 gig langzamer is dan mijn xd kaartje weet ik niet of dat het fotografeer plezier bevorderd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
in RAW schieten heeft z'n voordelen, maar die zijn ook maar beperkt. Als je als relatieve beginner een flinke serie foto's wil maken op vakantie, dan zou ik dus geen RAW schieten. Kost je nog een hoop tijd om te te bewerken / om te zetten. In de 9MP-stand is de kwaliteit meer dan prima.

Verder zou ik persoonlijk ook niet snel een Microdrive kiezen. Het zijn kleine harde schijfjes met bewegende interne onderdelen en die zijn vrij kwetsbaar (tegen schokken bv). Kaarten als xD en CF behoren tot de Flash-techniek en die zijn zeer goed bestand tegen wisselingen in temperatuur en schokken! Als je persé maar 1 kaartje wil meenemen dan kun je kiezen voor CF (compact flash). Die gaan tot 4 of 6Gb ofzo. xD schrijft wat sneller weg op de s9500, maar gaat momenteel nog maar tot 1Gb.

Verder moet je voor 6gb Microdrive een firmware-upgrade uitvoeren op je toestel... ik zou er niet aan beginnen. Kan de werking van je toestel 'verneuken' als het verkeerd gaat(!)
Volgens Fuji is de 6Gb Microdrive niet eens bruikbaar in de s9500: http://www.fujifilm.nl/fu...1b6d4ee5a388d1918cf23.php

Nog een interessante link voor je: http://www.fujifilm.nl/fu...e69dbb72c76a77500432f.php

It's up to you ;)

[ Voor 28% gewijzigd door dutch79 op 10-01-2006 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
-

[ Voor 100% gewijzigd door dutch79 op 10-01-2006 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Ik heb contact gehad met Fuji over de beschikbaarheid van de xD Type-H kaarten. Het antwoord:

Beste Heer Dirkx,

Wij leveren op dit moment de xD-picture cards, type H, van 256Mb, 512Mb en 1Gb.

Met vriendelijke groet,

Kees Valk
Fujifilm Nederland

Nu wil ik nog weten waar ik ze kan krijgen. Dus heb nog maar even een reply gestuurd. :O
Misschien dat dit nog iets gaat opleveren: http://www.fuji.nl/fujifi...768a7ba6fa3b2b98cf251.php

[ Voor 15% gewijzigd door dutch79 op 10-01-2006 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Reactie terug van Fuji:

Beste Heer Dirkx,

U kunt de xD kaart type H bij elke foto dealer kopen/bestellen.
Heeft de dealer de xD kaart niet op voorraad dan kan de dealer deze bij ons
bestellen. Wij kunnen de kaarten uit voorraad leveren.

Voor meerdere adressen van de foto dealers zie onze website
www.fujifilm.nl/verkoopadressen U kunt op postcode of plaatsnaam zoeken.

Met vriendelijke groet,

Kees Valk
Fujifilm Nederland

Ik had inmiddels al via die link zelf gezocht op Fuji Digital Dealers in mijn regio en toen maar 's een stuk of 4 zaken gebeld. De ene wilde/kon ze niet leveren, de ander wist nog niet van het bestaan af, maar wilde wel voor me gaan informeren en zo ook nog 2 anderen.
Werd door eentje vrij snel teruggebeld dat de xD 1Gb H-type over enkele binnen kon zijn voor 115,95 euro. Meteen maar besteld dus 8) Ze zijn dus al wel te krijgen bij Fuji NL.

We wachten af... voorlopig heb ik de afgelopen dagen nog maar de standaard 16Mb tot m'n beschikking gehad. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door dutch79 op 10-01-2006 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor je adviezen, inderdaad heb je in Australië te maken met diverse temperatuurverschillen.
Ik heb nu een xD 1gb kaart maar denk dat ik nog een CF-card er bij koop.
Ga trouwens zaterdag naar de Vakantiebeurs en daar is ook een stand van Fuji, ga ik mijn licht opsteken over de verschillende soorten kaarten en misschien kan ik dan een card van het H-type krijgen.
Mogelijk zijn er diverse internetwinkels waar je de kaarten kunt krijgen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Mogelijk zijn er diverse internetwinkels waar je de kaarten kunt krijgen.
Valt nog tegen. Maar een fotozaak die Fuji dealer is zou zo'n nieuwe xD-kaart in principe voor je kunnen bestellen, alleen zijn ze er niet allemaal toe bereid. Ze willen natuurlijk 't liefst hun oude versies kwijt raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Ik heb dus afgelopen zondag een S9500 gekocht bij de Mediamarkt en er werd al verteld dat ze dat toestel nog maar pas verkochten. Beetje laat dan, maar ik heb net ff de firmware gecheckt en ik heb wel de laatste versie (1.02) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zojuist mijn S9500 binnengekregen en meteen een beetje uitgeprobeerd. Wat ligt hij lekker in de hand en maakt hij makkelijk foto's. Eerst maar eens alle mogelijkheden lezen in de uitgebreide handleiding. Maar nu weet ik al dat ik er mooie foto's mee kan maken. Ook het in- en uitzoomen gaat zeer soepel. Kan iemand mij overigens vertellen welke oplaadbare batterijen het beste zijn voor deze camera. Ik heb nu een stel varta-oplaadbare van 2000nihm en een onbekend merk die minder lang meegaan dan de varta. Heeft iemand ervaring met een snellader of kan hij een goede aanbevelen? :?

P.s., Ook ik heb softwareversie 1.02.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 20:49:
Kan iemand mij overigens vertellen welke oplaadbare batterijen het beste zijn voor deze camera. .
Ansmann 2600mah of GP powerbank 2500mah zijn het beste getest

De laatste zijn overal te verkrijgen (bijv. Dynabyte). Je haalt makkelijk 600-800 foto's met vers opgeladen batterijen. Voor een setje met druppellader en 4 extra batterijen ben je ongeveer 50 Euro kwijt

http://www.gppowerbank.nl/

[ Voor 13% gewijzigd door pvdplanet op 11-01-2006 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Heb zojuist mijn S9500 binnengekregen en meteen een beetje uitgeprobeerd. Wat ligt hij lekker in de hand en maakt hij makkelijk foto's. Eerst maar eens alle mogelijkheden lezen in de uitgebreide handleiding. Maar nu weet ik al dat ik er mooie foto's mee kan maken. Ook het in- en uitzoomen gaat zeer soepel.
Ik heb 'm nu nog maar enkele dagen. Heb alleen binnen nog maar kunnen testen. Ben nog vooral de verschillende iso-waarden aan het bekijken geweest op ruis. Als je 'm op 100% gaat bekijken dan valt het wel op dat t/m 200 de ruis erg laag is, maar vanaf 400 toch wel duidelijk gaat toenemen. 400 en 800 zijn nog wel bruikbaar. Buitenshuis zal er waarschijnlijk makkelijk met 100 of 200 ISO geschoten kunnen worden als er voldoende licht is. 800 en 1600 schijnt overigens wel goed bruikbaar te zijn als in RAW wordt geschoten, maar daar voel ik momenteel nog niet zoveel voor.
Denk dat ik de 200 buiten standaard ga gebruiken en 200 of 400 binnenshuis.
Het ligt er ook maar net aan met wat voor sluitertijden je kunt schieten en hoeveel licht er aanwezig is (of dat er in een donkere situatie juist niet geflitst mag worden). Maar ik zal voorlopig niet snel gebruik gaan maken van 800 of 1600 denk ik.

Verder zei hier iemand pas dat de scherptediepte moeilijk klein te krijgen is. Is mij ook nog niet gelukt. Met macrostand lukt het wel, maar zonder maximaal te zoomen, zou je met een groot diafragma dit toch ook wel moeten kunnen bereiken?

Iets anders is de handleiding en het ontbreken van wat uitgebreidere informatie over de diverse programma's. Op het Fuji Talk Forum kwam ik al iemand tegen die de EXIF-info had doorgespit om hier wat meer over te weten te komen. Jammer dat er niet wat meer details over bekend zijn.

----------

Warning: this is a long and boring post. I was curious as to which exif info was shown in the different picture modes (or call it scenes if you wish) of the s9500. so I took a photo in each mode, and this is what the exif said about exposure modes and scenes:

Auto
Exposure program: normal program
Exposure mode: auto exposure
Scene capture type: normal
Picture mode: Auto

Program:
Exposure program: normal program
Picture mode: program AE

Shutter:
Exposure Program: Shutter Priority
Picture mode: Shutter priority AE

Aperture
Exposure Program: Aperture Priority
Picture mode: Aperture priority AE

Manual
Exposure Program: Manual
Exposure mode: manual exposure
Picture mode: Manual Exposure

Night scene
Exposure Program: Landscape mode
Exposure mode: Auto exposure
Scene capture type: Night scene
Picture mode: Night scene

Landscape
Exposure Program: Landscape mode
Scene capture type: Landscape
Picture mode: landscape scene

Portrait
Exposure Program: Portrait mode
Scene capture type: Portrait
Picture mode: Portrait scene

Natural light
Exposure Program: Normal Program
Scene capture type: Normal
Picture mode: 7

Anti Blur
Exposure Program: Normal Program
Scene capture type: Normal
Picture mode: 8

There are 10 Picture modes:
Auto (exif: auto)
Program (exif: program AE)
Shutter (exif: Shutter priority AE)
Aperture (exif: Aperture priority AE)
Manual (exif: Manual Exposure)
Night scene (exif: night scene)
Landscape (exif: landscape)
Portrait (exif: portrait scene)
Natural light (exif: 7)
Anti Blur (exif: 8)

BUT>>>>
There are only 6 exposure programs:
Normal, landscape, manual, portrait, shutter and aperture

The difference between these puzzles me. What would the camera do different betweeb portrait and normal, or landscape? what is the difference of programming of the camera?

There are only 2 exposure modes:
Auto exposure and manual exposure

This one is clear to me: either you let the camera measure the light or you set it yourself

There are 4 scene capture types:
Normal, portrait, landscape and night scene

This one puzzles me too. I do understand the difference between night scene and landscape: the night scen is just like landscape, except you can use the flash.

But what on earth is the difference between portrait and Normal? It says in the manual, portrait gives better skin tones. How? By using chrome? Or not? Or another combination of aperture and shuuter?

Puzzles me.

Knowing what every picture mode does, exactly, is the best way tot decide whether to use them.

-----------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
de post wordt ook wel extra lang als je dubbele lijnafstanden gebruikt he

Wat betreft de scherptediepte moet je niet vergeten dat het een 6.2mm-66.7mm lens betreft met een niet extreem grote maximale diafragmaopening van 2.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Welke afstand tot 't onderwerp (en sluitertijd of brandspuntsafstand lens?) zou ik 't beste kunnen kiezen om dit met f2,8 uit te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Als je een macro opname wil maken van een voorwerp gebruik je in het geval van de S9500 bijna altijd de minimale focus afstand denk ik.

De dof die daar bij hoort kan je hier uitrekenen
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Zo kan je zien dat je met tele macro een beperrktere dof hebt als met wide macro

Ook kan je zien dat de scherpte diepte niet alleen afhankelijk is van de lengte van de lens en de diafragma opening maar ook van de focus afstand en de grootte van de sensor. De relatie kleine sensor, klene lens en kleine diafragma opening geven compact camera's een relatief grote scherptediepte.

Welk effect je wil bereiken of welke eisen de beliching of omstandigheden aan de diafragma opening stellen is voor elke foto verschillend. Eigelijk kan je alleen iets over macro en portret foto's zeggen.

Macro = als je voldoende licht heb gebruik tele macro en knijp indien nodig het diafragma een beetje om een groter deel van je voorwerp scherp te krijgen en misschien voor een beetje extra scherpte (is bij m'n canon S45 echt nodig)
Portret =gebruik zo ie zo niet 28mm @ 2.8: omdat je lens erg kort is moet je dan heel dicht bij komen (onprettig voor de persoon die op de foto komt, zeker met flits). Ergens rond het midden van je zoombereik zal waarschijnlijk het prettigst zijn, maar dat is per foto verschilend. Hou in iedergeval het diafragma open zodat de achtergrond minder scherp/storend aanwezig is.

[ Voor 8% gewijzigd door martijn_tje op 12-01-2006 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Hier even m'n eerst aardige foto binnen geschoten.

P-stand / Super Macro (ca. 2cm tot onderwerp).
ISO 100 / f2.8
geen flits / uit de hand 1/60 sec
Alleen geresized met Photoshop naar 800x600.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/S9500/kaars_ISO_100_800x600.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig, ik heb ongeveer exact dezelfde foto.. ook een oranje dikke kaars, zelfde hoek en zelfde output :)

Anyhow.. ik ga vanavond een Philips P36 flitser ergens proberen en eventueel kopen, kijken of ik een beetje meer licht in donkere ruimtes kan krijgen.. Het is een oudere flitser, maar ik verwacht wel dat het gaat werken.. ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 20:32:
Als je een macro opname wil maken van een voorwerp gebruik je in het geval van de S9500 bijna altijd de minimale focus afstand denk ik.

.
Niet helemaal juist, hier een serie van mij waarbij ik vaak de maximale 300mm heb gebruikt icm met supermacro:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Die Philips P36CTL is prima geschikt voor gebruik op de S9500
De onstekingsspanning van die flitser is 5.2V. 5V wordt algemeen als veilig beschouwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 14:50:
Niet helemaal juist, hier een serie van mij waarbij ik vaak de maximale 300mm heb gebruikt icm met supermacro:
focal lengt = kort toor de bocht (effectieve) lengte van de lens bijvoorbeeld 300mm
minimale focus afstand = kortste afstand waar op de lens kan scherpstellen (eventueel behorend bij een bepaalde lens lengte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pvdplanet schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 15:04:
Die Philips P36CTL is prima geschikt voor gebruik op de S9500
De onstekingsspanning van die flitser is 5.2V. 5V wordt algemeen als veilig beschouwd
Stoer! hoe weet je dat?
Heb gisteren zitten zoeken naar info op google, maar kon niet echt wat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Vanmiddag voor het eerst buiten wat platen geschoten
Vrijwel alles op de P-stand met ISO 80 geschoten. Ik vind het kantelbare LCD-display geweldig! Op buikhoogte met display omhoog schieten of door de knie en vanaf de grond voor een mooi effect.
Batterijen gingen wel vrij snel leeg (3500mAh). LCD constant aan icm zoomen verbuikt waarschijnlijk toch best veel. Misschien ook High Speed Shooting die ik gebruik(?)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/kralbos/kralbos001s.JPGf4.9 1/105 ISO 200

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/kralbos/kralbos002s.JPGf4.9 1/125 ISO 200

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/kralbos/kralbos003s.JPGf4 1/120 ISO 200

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/kralbos/kralbos004s.JPGf4.9 1/240 ISO 80

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/kralbos/kralbos005s.JPGf8 1/320 ISO 80

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/kralbos/kralbos006s.JPGf4.5 1/450 ISO 80

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/kralbos/kralbos007s.JPGf4.9 1/550 ISO 100

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/kralbos/kralbos008s.JPGf4.5 1/480 ISO 80

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/kralbos/kralbos009s.JPGf4.5 1/400 ISO 80

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/kralbos/kralbos010s.JPGf4.9 1/220 ISO 80

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/kralbos/kralbos011s.JPGf4.5 1/350 ISO 80

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/kralbos/kralbos012s.JPGf4 1/450 ISO 80

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/kralbos/kralbos013s.JPGf4 1/200 ISO 80

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/kralbos/kralbos014s.JPGf4 1/170 ISO 80

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/kralbos/kralbos015s.JPGf6.4 1/350 ISO 80

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/kralbos/kralbos016s.JPGf3.6 1/450 ISO 80

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/kralbos/kralbos017s.JPGf5 1/210 ISO 80

[ Voor 11% gewijzigd door dutch79 op 03-03-2006 19:17 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.