Geloof jij alles wat een fabrikant zegt? Ik persoonlijk vind het twee absoluut verschillende klasses. Een DSLR met kwaliteit lenzen is een stuk duurder. Ondanks dat het verschil niet zo heel groot is, is een dslr vaak een stuk zwaarder. Een DSLR heeft geen live preview, movie mode draaibaar scherm. Een DSLR heeft echter een aantal duidelijk voordelen (noise, DOF, shutterlag etc.). Ik denk alleen dat deze voordelen alleen maar interessant zijn voor de veeleisende fotograaf. De meeste vakantiefotografen hebben meer aan een moviemode dan aan korte shutterlag.PeterVL57 schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 16:30:
[...]
Nou stel dan even zelf vast wie die vergelijking maakt (blader naar pagina 2 van de folder)
welke flitsers kunnen allemaal op de s9500? de accesoires-lijst laad niet bij mij op de fuji site 
En zijn er al wat ervaringen met flitsers in combinatie met de s9500?
Nee, integendeel ik geloof juist helemaal niet wat de fabrikant zegt. Maar jij trekt de geloofwaardigheid van een reviewer m.i. ten onrechte in twijfel, omdat hij de camera vergelijkt met een dSLR. Dat mag die reviewer doen omdat FUJI zelf deze camera positioneert als een die zich zou kunnen meten met een dSLR. De reviewer toont aan dat FUJI die claim niet kan waarmaken. En ik vind dat volkomen terecht dat een reviewer die claim - beargumenteerd - aan de kaak stelt.ExCibular schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 17:53:
[...]
Geloof jij alles wat een fabrikant zegt? Ik persoonlijk vind het twee absoluut verschillende klasses. Een DSLR met kwaliteit lenzen is een stuk duurder.....etc.
alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95
Heb de camera nu een week en ben er erg tevreden mee, niks geen gewissel van lensen wat je wel bij een dslr hebt.PeterVL57 schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 20:38:
[...]
Nee, integendeel ik geloof juist helemaal niet wat de fabrikant zegt. Maar jij trekt de geloofwaardigheid van een reviewer m.i. ten onrechte in twijfel, omdat hij de camera vergelijkt met een dSLR. Dat mag die reviewer doen omdat FUJI zelf deze camera positioneert als een die zich zou kunnen meten met een dSLR. De reviewer toont aan dat FUJI die claim niet kan waarmaken. En ik vind dat volkomen terecht dat een reviewer die claim - beargumenteerd - aan de kaak stelt.
En ik denk dat Fuji de camera ook niet met een dslr moet vergelijken maar hem net onder de dslr zetten als alternatief voor mensen die geen dslr willen hebben maar verder wel een degelijk toestel wat lekker vasthoud en nog een een goeie lens heeft voor wat vakantie foto's.
Ik vind deze foto nogal tegenvallen...Tundreq schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 00:28:
Nog maar een fototje dat ik vandaag heb gemaakt, t'was immers mooi weer
[afbeelding]
Klikkerdeklik voor een groot plaatje
De zijkanten zijn niet scherp maar wat me nog het meeste opvalt is de overgang van de bomen naar de lucht...
Tja PeterVL57,
Ik zie dat je een S2 hebt, en dat jouw ding landschappen zijn. Maar geloof me ik heb een S1 gehad en met een S2 kunnen werken (omdat ik die ook wou kopen ipv mijn S1) en als je zoals ik het merendeel van de foto's binnen trekt (slechte belichting) of bij avondval en later. Of graag een sfeer weergeeft (zonder flits dus) dan kan ik met grote zekerheid zeggen dat geen enkele canon of andere niet Dslr , buiten fuji, er op dit moment in slaagt een deftige foto te maken in deze omstandigheden.(meestal met hogere iso waarden dus)
Dus uw opmerkingen over de S9500 zijn misschien wel waar vanuit uw gebruiksstandpunt maar zeker niet voor iedereen. Mijn mening is dat elke moderne cam goede foto's kan maken (10 x 15 prints) bij normale omstandigheden (daglicht) en dus zoek ik naar de kwaliteiten van een camera in de moeilijke omstandigheden (degene waar ik de meeste foto's in maak)
Daarbij is de kwaliteit van de foto's van bezitters gekenmerkt door de fotograaf en niet door het toestel. Elk toestel moet men leren kennen alvorens er het maximum uit kan gehaald worden.
Dus voor mensen zoals ik, die geen Dslr willen of kunnen kopen, is er weinig alternatief op de markt en daarom misschien ons iets te optimistische gedrag tov deze cam want hier keken we al zo lang naar uit. En ik geef toe dat de S2 op al de andere vlakken en vooral op ergonomie een uitstekend toestel is maar als je er niet kan mee doen wat je echt wil dan is hij voor mensen zoals ik gewoon waardeloos en kunnen de minpunten van de S9500 hem vergeven worden omdat net die foto's die wij er willen mee maken net wel perfect ermee (kunnen) lukken.
Ik vergelijk het even met auto's. Mijn Alfa wordt maar al te vaak met de alom bekende kritiek overladen. Maar als ik erin beleef wat ik met geen enkel andere wagen kan beleven dan neem ik er de minpuntjes met plezier bij. (die ik nog niet ben tegengekomen in dit geval
)
Ik zie dat je een S2 hebt, en dat jouw ding landschappen zijn. Maar geloof me ik heb een S1 gehad en met een S2 kunnen werken (omdat ik die ook wou kopen ipv mijn S1) en als je zoals ik het merendeel van de foto's binnen trekt (slechte belichting) of bij avondval en later. Of graag een sfeer weergeeft (zonder flits dus) dan kan ik met grote zekerheid zeggen dat geen enkele canon of andere niet Dslr , buiten fuji, er op dit moment in slaagt een deftige foto te maken in deze omstandigheden.(meestal met hogere iso waarden dus)
Dus uw opmerkingen over de S9500 zijn misschien wel waar vanuit uw gebruiksstandpunt maar zeker niet voor iedereen. Mijn mening is dat elke moderne cam goede foto's kan maken (10 x 15 prints) bij normale omstandigheden (daglicht) en dus zoek ik naar de kwaliteiten van een camera in de moeilijke omstandigheden (degene waar ik de meeste foto's in maak)
Daarbij is de kwaliteit van de foto's van bezitters gekenmerkt door de fotograaf en niet door het toestel. Elk toestel moet men leren kennen alvorens er het maximum uit kan gehaald worden.
Dus voor mensen zoals ik, die geen Dslr willen of kunnen kopen, is er weinig alternatief op de markt en daarom misschien ons iets te optimistische gedrag tov deze cam want hier keken we al zo lang naar uit. En ik geef toe dat de S2 op al de andere vlakken en vooral op ergonomie een uitstekend toestel is maar als je er niet kan mee doen wat je echt wil dan is hij voor mensen zoals ik gewoon waardeloos en kunnen de minpunten van de S9500 hem vergeven worden omdat net die foto's die wij er willen mee maken net wel perfect ermee (kunnen) lukken.
Ik vergelijk het even met auto's. Mijn Alfa wordt maar al te vaak met de alom bekende kritiek overladen. Maar als ik erin beleef wat ik met geen enkel andere wagen kan beleven dan neem ik er de minpuntjes met plezier bij. (die ik nog niet ben tegengekomen in dit geval
cooler master cosmo,gigabyte X58 ,Q720 ,3x2GB OCZ platinium,seagate 500gig 32 mb cache,HP ZR24W,Creative gigaworks progamer g500,creative X-fi Xtreme audio pci-e,selfmade waterkoeling 0db
Verwijderd
De review op http://www.digitalcamerai...igital-Camera-Review-.htm
vind ik ronduit slecht.
Ik krijg het idee dat deze reviewer van tevoren al zijn mening had over de cam.
Een betere review (een nieuwe) is te vinden op: http://www.neocamera.com/review_fuji_s9000_more.html
vind ik ronduit slecht.
Ik krijg het idee dat deze reviewer van tevoren al zijn mening had over de cam.
Een betere review (een nieuwe) is te vinden op: http://www.neocamera.com/review_fuji_s9000_more.html
Ik wil even graag het Dslr verhaal uit de lucht halen, ik weet dat Fuji het op een bepaalde manier dit toestel vergelijkt met een Dslr.
Nu zijn er ook heel veel mensen die zeggen voor de zelfde prijs of er iets boven een budget Dslr te kunnen kopen die beter presteert.
Ik heb zelf nu al een S9500 en ben er erg blij en tevreden mee, maar nu wil ik wel zien wie een budget dslr kan kopen voor 579 euro (want dat koste mijn toestel bij konijnenberg) inclusief een 28-300 lens, en nu hoeft die lens echt geen top merk te wezen dus leef je erop uit en wil ik graag zien wie het voor elkaar krijgt omdat voor die prijs of er iets boven een setje samen te stellen.
Één voorwaarde is wel dat ie nieuw moet wezen want dat is mijn S9500 ook. Zodat daar geen discussie meer over mogelijk is.
Ik zeg veel plezier en leeft u allen uit.
Nu zijn er ook heel veel mensen die zeggen voor de zelfde prijs of er iets boven een budget Dslr te kunnen kopen die beter presteert.
Ik heb zelf nu al een S9500 en ben er erg blij en tevreden mee, maar nu wil ik wel zien wie een budget dslr kan kopen voor 579 euro (want dat koste mijn toestel bij konijnenberg) inclusief een 28-300 lens, en nu hoeft die lens echt geen top merk te wezen dus leef je erop uit en wil ik graag zien wie het voor elkaar krijgt omdat voor die prijs of er iets boven een setje samen te stellen.
Één voorwaarde is wel dat ie nieuw moet wezen want dat is mijn S9500 ook. Zodat daar geen discussie meer over mogelijk is.
Ik zeg veel plezier en leeft u allen uit.
De reviewer claimt helemaal nergens dat Fuiji stelt dat het een DSLR is en dat hij met deze review gaat bewijzen dat Fuiji deze stelling niet kan waarmaken. De reviewer zegt in zijn conclusie:PeterVL57 schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 20:38:
[...]
Nee, integendeel ik geloof juist helemaal niet wat de fabrikant zegt. Maar jij trekt de geloofwaardigheid van een reviewer m.i. ten onrechte in twijfel, omdat hij de camera vergelijkt met een dSLR. Dat mag die reviewer doen omdat FUJI zelf deze camera positioneert als een die zich zou kunnen meten met een dSLR. De reviewer toont aan dat FUJI die claim niet kan waarmaken. En ik vind dat volkomen terecht dat een reviewer die claim - beargumenteerd - aan de kaak stelt.
Hij heeft het hier niet over de Fuiji maar over het segment waarin Fuiji zich bevindt. Hieruit concludeer ik dat de reviewer sowieso dit segment niet interessant vindt en dus vraag ik mij daarbij af hoe hij een goed oordeel kan geven over deze camera.The concept of SLR shaped digital cameras that cost almost as much as DSLRs doesn’t really make much sense unless consumers really want video capture, live previews, and a stabilized lens at an affordable price.
Maar zelfs als zou je bovenstaande argumentatie negeren, dan nog denk ik dat ik juist heb beargumenteerd dat dit een slechte review is.
Nee, nogmaals : FUJI zelf stelt dat de camera zich zou kunnen meten met een dSLR (en dat blijkt niet zo te zijn). En het enige dat ik zeg ik dat je een reviewer vervolgens niet moet gaan verwijten dat hij die vergelijking dan ook maakt.ExCibular schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 17:05:
[...]
De reviewer claimt helemaal nergens dat Fuiji stelt dat het een DSLR is en dat hij met deze review gaat bewijzen dat Fuiji deze stelling niet kan waarmaken.
.
[ Voor 5% gewijzigd door PeterVL57 op 03-10-2005 18:21 ]
alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95
Hier kan ik me helemaal in vinden. Ik heb in eerdere postings aangegeven dat ik foto's van deze camera in moeilijke lichtomstandigheden opvallend goed vind en ik met enige jaloersie kijk naar de fotokwaliteit bij hoge ISO-waardes. Daarin is de canon S2 IS duidelijk de mindere van deze camera. Ik kan me goed voorstellen dat mensen, die veel onder moeilijke lichtomstandigheden fotograferen, dit een goed alternatief vinden voor een dSLR.Twido schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 05:59:
Tja PeterVL57,
Ik zie dat je een S2 hebt, en dat jouw ding landschappen zijn.
.... uw opmerkingen over de S9500 zijn misschien wel waar vanuit uw gebruiksstandpunt maar zeker niet voor iedereen. Mijn mening is dat elke moderne cam goede foto's kan maken (10 x 15 prints) bij normale omstandigheden (daglicht) en dus zoek ik naar de kwaliteiten van een camera in de moeilijke omstandigheden (degene waar ik de meeste foto's in maak)
Maar voor de overige foto's (buiten, goede lichtomstandigheden, landschappen) zou ik de S2 niet willen inruilen voor deze fuji. De in dit forum gepresenteerde (landschaps- en buiten-)foto's spreken daarbij voor zich.
[ Voor 7% gewijzigd door PeterVL57 op 03-10-2005 18:32 ]
Verwijderd
Lijst doet het bij mij ook niet. Zag wel op de site www.stevesforums.com een topic over externe flitsers voor de s9500. Heb dit niet doorgelezen maar misschien staat er interessante info voor je op. Succes.wibblemoo schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 19:38:
welke flitsers kunnen allemaal op de s9500? de accesoires-lijst laad niet bij mij op de fuji site
Voor degene die aan het twijfelen zijn tussen de FZ30 en de S9500, hier een interessante link (inclusief vergelijkende foto's):
http://www.stevesforums.c....php?id=67905&forum_id=16
Ik vind dat je van de reviewer een objectieve review mag verwachten. Onafhankelijk van uitspraken die Fuiji heeft gedaan. Ik vind de vergelijking met een DSLR niet fout, en ik vind het dus niet erg dat er een vergelijking wordt gemaakt (dit is immers alleen maar goed voor het referentie kader).PeterVL57 schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 18:21:
[...]
Nee, nogmaals : FUJI zelf stelt dat de camera zich zou kunnen meten met een dSLR (en dat blijkt niet zo te zijn). En het enige dat ik zeg ik dat je een reviewer vervolgens niet moet gaan verwijten dat hij die vergelijking dan ook maakt.
Ik ben het alleen nog steeds niet met jou/reviewer eens dat hij een DSLR en de S9500 een om een kan vergelijken. Daarvoor zitten er teveel verschillen in de specificaties en prijzen. En ik denk dat een goede reviewer dit inzichtelijk moet maken.
Iemand al een (kort) filmpje gemaakt die hij/zij met ons wil delen?
Verwijderd
Waar ik erg benieuwd naar ben zijn de lenseigenschappen. Met name de ton- en kussenvervormingen aan beide einden van het zoombereik.
Heeft één van de trotse en gelukkige eigenaren al eens foto's gemaakt waar deze eigenschappen op te zien zijn? Met name: hoe het is met de tonvervorming bij 28 mm equivalent?
Mijn Z602s presteert wat dat betreft niet zo best!
Heeft één van de trotse en gelukkige eigenaren al eens foto's gemaakt waar deze eigenschappen op te zien zijn? Met name: hoe het is met de tonvervorming bij 28 mm equivalent?
ik zal er effe eentje maken op 320 x 240sdirkx schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 01:03:
Iemand al een (kort) filmpje gemaakt die hij/zij met ons wil delen?
Als je het doet doe het dan goed en niet op 320 X 240 @60fps maar op 640 X 480 @30fps.pvdplanet schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 17:42:
[...]
ik zal er effe eentje maken op 320 x 240
Anders post ik er vanavond wel 1
download video
Paar vogeltjes en voorbij rijdend verkeer. Sorry voor de bijgeluiden
Als je niet te snel in en uitzoomt heeft de camera niet meer moeite met schermstellen dan een goede handycam
Paar vogeltjes en voorbij rijdend verkeer. Sorry voor de bijgeluiden
Als je niet te snel in en uitzoomt heeft de camera niet meer moeite met schermstellen dan een goede handycam
[ Voor 6% gewijzigd door pvdplanet op 04-10-2005 21:04 ]
He bedankt!
Iemand ook een klein stukje 640x480?
Volgens mij staat er nieuwe info op de Fuji-site:
Tips voor gebruikers
http://www.fujifilm.nl/fu...e460593ac804ca1d6a565fc1d
Iemand ook een klein stukje 640x480?

Tips voor gebruikers
Huh? Ik kan m'n post niet editten? Sorry voor extra post en voor het feit dat ik het aanbod om een stukje 640x480 te plaatsen over het hoofd zag....
Die 60 fps snap ik niet helemaal. Zijn allebei 30 fps zover ik weet hoor!
Maar ziet er al netje uit in lage rsolutie moet ik zeggen.
edit: Nu werkt het editten dus wel. Denk dat het aan m'n cookie-instellingen lag (dat ik niet goed ingelogd was)
Die 60 fps snap ik niet helemaal. Zijn allebei 30 fps zover ik weet hoor!
Maar ziet er al netje uit in lage rsolutie moet ik zeggen.
edit: Nu werkt het editten dus wel. Denk dat het aan m'n cookie-instellingen lag (dat ik niet goed ingelogd was)
[ Voor 21% gewijzigd door dutch79 op 05-10-2005 00:10 ]
Verwijderd
Ik vraag me af waarom mensen op zoek zijn naar het negatieve in een camera, elke camera heeft zo zijn nukken er is er geen één die werkelijk perfect is. Wat verwacht je nou van een camera van 600 euro met een 28-300mm zoomlens ? Men zoekt graag altijd de uitersten op van een camera en benadrukt dan dat die camera slecht zou zijn terwijl de S9500 veel beter kan zie de partyfoto's in deze topic maar eens. Mijn foto's zijn nog niet goed omdat de omstandigheden buiten ronduit slecht waren toen ik de foto's nam. De S9500 moet net zo'n goede of zelfs betere platen kunnen maken als de S602 en de S7000. Tis een kwestie van tijd voordat hier de goede platen tevoorschijn komen dat weet ik zeer zeker.Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 14:50:
Waar ik erg benieuwd naar ben zijn de lenseigenschappen. Met name de ton- en kussenvervormingen aan beide einden van het zoombereik.
Beetje jammer dat deze camera wordt betiteld als zijnde een flop. Tis idd een beetje jammer dat ie geen IS erop heeft, da's een grote misser van Fuji.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2005 11:53 ]
Verwijderd
Tanks, met een paar kleine instellingen in de camera zijn er dus betere resultaten te behalen:sdirkx schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 23:59:
Tips voor gebruikers![]()
Deze professionele beeldkarakteristiek kenmerkt zich door een lage/afgezwakte instelling van het contrast, de kleurverzadiging en de aanscherping in o.a. de Finepix S9500 camera.
Voor de minder ervaren gebruiker lijkt het of deze foto’s flauw en onscherp zijn, maar wanneer deze foto’s op 100% bekeken worden in een fotobewerkingsprogramma dan zult u zien dat de details volledig aanwezig zijn! Door nu naar eigen smaak, en rekening houdend met de te kiezen printtechniek, het contrast, kleurverzadiging en ten slotte de aanscherping te verhogen is een zo optimaal mogelijk printresultaat te behalen.
Voor diegenen die hun foto’s wel direct printklaar willen hebben zijn er op de FinePix S9500 genoeg instelmogelijkheden om ieder gewenst beeldeffect te realiseren:
Als eerste stap kunt u beginnen met de contrast instelling op Hard te zetten. Hierdoor oogt de foto al wat scherper.
De volgende stap is eventueel ook nog de kleurverzadiging te verhogen voor vollere kleuren.
Voor een nog krachtiger effect zet u de camera in de “P” stand in plaats van “Auto” en kiest u voor de volgende instellingen: contrast hard, color high en sharpnes hard. (Dit geeft dezelfde beeldkarakteristiek als bijv. een FinePix F10 camera.)
Een andere methode is gebruik maken van de “F” knop en daar de camera op “Chrome” te zetten voor een kleurrijker en contrastrijkere afbeeldingen. Eventueel is het dan ook nog mogelijk om de scherpte op “high” te zetten. (dit kan echter in sommige gevallen net te veel "boost” van de foto opleveren)
Het beste resultaat wordt echter bereikt door de foto’s te maken in de (fabriek) standaard stand en dan vervolgens in een fotobewerkingsprogramma aan te passen met Levels en daarna met USM(Unsharp mask) of Smart Sharpen aan te scherpen.
Zo m'n S- 602z verkocht. De S9500 gereserveerd en ga deze vrijdag ophalen.
Zaterdag/ zondag zal ik m'n eerste foto's hier wel posten.
Zaterdag/ zondag zal ik m'n eerste foto's hier wel posten.
[ Voor 8% gewijzigd door Montana op 05-10-2005 17:00 ]
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Nog geen tijd gehad zeker?Als je het doet doe het dan goed en niet op 320 X 240 @60fps maar op 640 X 480 @30fps.
Anders post ik er vanavond wel 1
Verwijderd
Hoi Bamboe,Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 11:10:
[...]
Ik vraag me af waarom mensen op zoek zijn naar het negatieve in een camera, elke camera heeft zo zijn nukken er is er geen één die werkelijk perfect is. Wat verwacht je nou van een camera van 600 euro met een 28-300mm zoomlens ? Men zoekt graag altijd de uitersten op van een camera en benadrukt dan dat die camera slecht zou zijn terwijl de S9500 veel beter kan zie de partyfoto's in deze topic maar eens. Mijn foto's zijn nog niet goed omdat de omstandigheden buiten ronduit slecht waren toen ik de foto's nam. De S9500 moet net zo'n goede of zelfs betere platen kunnen maken als de S602 en de S7000. Tis een kwestie van tijd voordat hier de goede platen tevoorschijn komen dat weet ik zeer zeker.
Beetje jammer dat deze camera wordt betiteld als zijnde een flop. Tis idd een beetje jammer dat ie geen IS erop heeft, da's een grote misser van Fuji.
Ik zoek niet naar het negatieve in een camera, ik wil de 9500 dolgraag hebben, maar tot nu toe ben ik met mijn S602Z en Ixus400 wat teleurgesteld in de vervorming. Ik heb nu een Fuji F10 gekocht en die blijkt vrijwel geen vervorming te hebben in de grooethoekstand (hoera!), en ik hoop dat de Fuji 9500 ook wat dat betreft beter is dan de S602Z! Ik neem graag foto's van gebouwen (hoogbouw), die vaak met de kortste brandpuntafstand moeten worden genomen. Een gebouw met muren zo krom als hoepels is dan geen gezicht. Kromme lijnen zijn ook erg moeilijk te corrigeren in fotobewerkingsprogramma's.
Als jij of één van de andere forumleden een bijna beeldvullend fotootje zou kunnen maken van een vierkant object bij 28 mm, zou ik je zeer dankbaar zijn!
Groeten, Max
Als ik morgen tijd heb zou ik even kijken als ik een foto kan maken van een groot object.Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 22:55:
[...]
Hoi Bamboe,
Ik zoek niet naar het negatieve in een camera, ik wil de 9500 dolgraag hebben, maar tot nu toe ben ik met mijn S602Z en Ixus400 wat teleurgesteld in de vervorming. Ik heb nu een Fuji F10 gekocht en die blijkt vrijwel geen vervorming te hebben in de grooethoekstand (hoera!), en ik hoop dat de Fuji 9500 ook wat dat betreft beter is dan de S602Z! Ik neem graag foto's van gebouwen (hoogbouw), die vaak met de kortste brandpuntafstand moeten worden genomen. Een gebouw met muren zo krom als hoepels is dan geen gezicht. Kromme lijnen zijn ook erg moeilijk te corrigeren in fotobewerkingsprogramma's.
Als jij of één van de andere forumleden een bijna beeldvullend fotootje zou kunnen maken van een vierkant object bij 28 mm, zou ik je zeer dankbaar zijn!
Groeten, Max
Wat ik heb gezien in mijn foto's die ik tot op heden heb gemaakt is het lichtelijk te zien maar geen geschikte foto om al te zeggen als ie het sterk heeft of niet.
Hé Tundreq, zou je dan ook nog dat klein stukje 640x480 willen filmen... want dat ben je waarschijnlijk vergeten, maar lees je nu ook gewoon over heenTundreq schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 00:59:
[...]
Als ik morgen tijd heb zou ik even kijken als ik een foto kan maken van een groot object.
Wat ik heb gezien in mijn foto's die ik tot op heden heb gemaakt is het lichtelijk te zien maar geen geschikte foto om al te zeggen als ie het sterk heeft of niet.
[ Voor 6% gewijzigd door dutch79 op 06-10-2005 09:26 ]
Verwijderd
Nou ik heb steeds last van onscherpe foto's blijkt de 9500 in groothoek stand er steeds naast te zitten.
Zo gauw ik op manuel focus de auto knop indrukt steld hij scherp, ga ik op auto focus en zoom je wat in steld hij wel scherp, dus terug met dit ding, blijkt toch waar te zijn dat er drek bakken tussen zitten, en het zou weer eens geen wonder zijn als ik er weer zo 1 tref.
Maandag morgen apparaat.
groeten, George
Zo gauw ik op manuel focus de auto knop indrukt steld hij scherp, ga ik op auto focus en zoom je wat in steld hij wel scherp, dus terug met dit ding, blijkt toch waar te zijn dat er drek bakken tussen zitten, en het zou weer eens geen wonder zijn als ik er weer zo 1 tref.
Maandag morgen apparaat.
groeten, George
Ik heb vandaag nog geen hoogbouw gevonden alleen maar heideVerwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 01:54:
Hé Tundreq,
Bij voorbaat mijn hartelijke dank!
Heb even uit het dakraam bij mij even wat gefilmd, iets van 21 of 22 tellen en 24 mb.sdirkx schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 09:24:
[...]
Hé Tundreq, zou je dan ook nog dat klein stukje 640x480 willen filmen... want dat ben je waarschijnlijk vergeten, maar lees je nu ook gewoon over heen(doe maar met 30 fps, want die 60 klopt volgens mij toch niet hoor
)
http://www.wilcoprins.nl/S9500/DSCF0440.AVI
Verwijderd
Ik zie geen sticker met fuji ned. serie nr. is 53L50276
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 15:17:
Waar staat er beschreven dat er een serie camera's onscherpe foto's maakt ?
Graag serienummers of iets dergelijks en een link naar deze bewering. Er moet wel een onderbouwing zijn dat dit idd zo is, ik heb het in ieder geval nog nergens gelezen.
Zo das ongezond veel CA.. lens stond zeker op 28mm?Tundreq schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 00:28:
Nog maar een fototje dat ik vandaag heb gemaakt, t'was immers mooi weer
[afbeelding]
Klikkerdeklik voor een groot plaatje
[ Voor 7% gewijzigd door Makkelijk op 07-10-2005 00:37 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Hé Tundreq, bedankt! Geeft wel een goede indruk van de kwaliteit. Niet slecht (vergeleken met DV natuurlijk ook niet goed, maar dat is het doel van filmpjes maken met zo'n toestel ook niet).Heb even uit het dakraam bij mij even wat gefilmd, iets van 21 of 22 tellen en 24 mb.
http://www.wilcoprins.nl/S9500/DSCF0440.AVI
Nog even een vraagje: Heb je in dat filmpje gezoomed helemaal van 28-300 mm?
En ach, je kunt het altijd nog DivX encoden (compressie) zodat de bestandsgrootte minder wordt, maar met nog steeds een heel behoorlijke kwaliteit.
PS: Niemand met nog wat hele mooie shots (zoals die partypics eerder hier) zodat ik overtuigd raak van 't kunnen van de 9500?
Een prijsverschil van ca. 300 euro (niet echt een eerlijk vergelijk) zegt misschien genoeg, maar zou toch graag beoordelen hoe groot het verschil nu is in beeldkwaliteit. Het (grotere) zoombereik en de mogelijkheid om filmpjes te maken met de 9500 vind ik wel aantrekkelijk, maar kwaliteit in minstens zo belangrijk. Tsja, keuzes...
[ Voor 86% gewijzigd door dutch79 op 07-10-2005 15:42 ]
Geen flauw idee wat CA is maar de lens stond 28mm dus dat heb je goed geradenDKasemier schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 00:37:
[...]
Zo das ongezond veel CA.. lens stond zeker op 28mm?
Ik post zo nog wel wat foto's van de dwingelose heide.
Verwijderd
Hoi Tundreq,
Je hoeft voor mij geen hoogbouw te fotograferen hoor! Als het maar een rechthoekig object is, dat bijna het beeld vult, voor mijn part een schoenendoos
Je hoeft voor mij geen hoogbouw te fotograferen hoor! Als het maar een rechthoekig object is, dat bijna het beeld vult, voor mijn part een schoenendoos
Hier dus nog maar een zooitje foto's gemaakt op de dwingelose heide
Commentaar altijd welkom omdat ik nog niet zo heel veel met fotograferen doe en het toch erg leuk vind en waar kan je beter van leren dan kritiek
Ennuh klikken voor het orgineel
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

In de laatste kun je volgens mij ook wel het vissoog effect zien waar dr_max om vroeg.
Commentaar altijd welkom omdat ik nog niet zo heel veel met fotograferen doe en het toch erg leuk vind en waar kan je beter van leren dan kritiek
Ennuh klikken voor het orgineel
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
In de laatste kun je volgens mij ook wel het vissoog effect zien waar dr_max om vroeg.
Ik hoop dat je het in de laatste kun zien anders zet ik nog wel een schoenendoos op de fotoVerwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 16:56:
Hoi Tundreq,
[ Voor 12% gewijzigd door Tundreq op 07-10-2005 17:04 ]
Ik vind dit wel heel raar.
Qua compo zitten er aardige foto's bij (o.a. nr. 2), maar ik vind de kwaliteit tegenvallen
Hoe kan dat nou... Ik zie héél veel colored noise. Je hebt alles op ISO 200 geschoten, misschien kan je die waarde in vervolg een stapje lager zetten.
Ik vind de foto's ook niet echt lekker scherp, hier en daar CA. Vooral het gebied wat buiten de DOF valt is gewoon rafelig en blurrig.
Ik heb ook nog ff in mijn ouwe files gekeken van de S5500. Raar om te zeggen maar de foto's die daaruit rollen zijn scherper en beter dan die (voorlopig) uit de S9500 komen...
Ben ik de enige die het ziet...of ben ik gewoon een zeikerd
Qua compo zitten er aardige foto's bij (o.a. nr. 2), maar ik vind de kwaliteit tegenvallen
Hoe kan dat nou... Ik zie héél veel colored noise. Je hebt alles op ISO 200 geschoten, misschien kan je die waarde in vervolg een stapje lager zetten.
Ik vind de foto's ook niet echt lekker scherp, hier en daar CA. Vooral het gebied wat buiten de DOF valt is gewoon rafelig en blurrig.
Ik heb ook nog ff in mijn ouwe files gekeken van de S5500. Raar om te zeggen maar de foto's die daaruit rollen zijn scherper en beter dan die (voorlopig) uit de S9500 komen...
Ben ik de enige die het ziet...of ben ik gewoon een zeikerd

[ Voor 10% gewijzigd door Nielsracing op 07-10-2005 17:13 ]
Verwijderd
Bedankt! Schoenendoos is niet meer nodigIk hoop dat je het in de laatste kun zien anders zet ik nog wel een schoenendoos op de foto
Er is inderdaad enige tonvorming te zien, jammer!

Prachtige omgeving trouwens, woon je daar in de buurt?
Eh, Nielsracing:
Please explain!hier en daar CA?????. Vooral het gebied wat buiten de DOF??????
Hiervoor hebben we een uitstekende FAQVerwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 18:29:
[...]
Bedankt! Schoenendoos is niet meer nodig![]()
Er is inderdaad enige tonvorming te zien, jammer!. Ik hoop dat er binnenkort een beoordeling komt van dpreview.
Eh, Nielsracing:
[...]
Please explain!
Klikkerdeklik
Verwijderd
Thank you verrrry much!Nielsracing schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 18:36:
Hiervoor hebben we een uitstekende FAQ![]()
Klikkerdeklik
Ik zal proberen de volgende keer een aantal foto's daar te nemen met handmatige scherpstelling misschien als ze er dan nog beter uit komen, en de iso lager zetten zal ik volgende keer proberen.Nielsracing schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 17:11:
Qua compo zitten er aardige foto's bij (o.a. nr. 2), maar ik vind de kwaliteit tegenvallen![]()
Ben ik de enige die het ziet...of ben ik gewoon een zeikerd![]()
En de CA kan ik zelf zo 1,2,3 niet zien, maar ik hoop dat het maandag mooi weer is dan kijk ik dan nog wel als ik er een paar shots kan maken.
Eeh ik woon niet helemaal in die buurt, ongeveer een kilometer of 12 ervandaan, maar is niet de perfecte plek om foto's te maken, over het algemeen erg veel vlakte wat moeilijk in beeld te brengen is, ik maak liever foto's van dingen langs de wegVerwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 18:29:
[...]
Bedankt! Schoenendoos is niet meer nodig![]()
Er is inderdaad enige tonvorming te zien, jammer!. Ik hoop dat er binnenkort een beoordeling komt van dpreview.
Eh, Nielsracing:
[...]
Please explain!
Tsja, de beeldkwaliteit van de s9000/9500 is toch nog wat 'omstreden'. De vraag is hoeveel winst je kunt halen met het beter gebruik maken van de juiste instellingen (handmatig).Nielsracing schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 17:11:
Qua compo zitten er aardige foto's bij (o.a. nr. 2), maar ik vind de kwaliteit tegenvallen![]()
Ben ik de enige die het ziet...of ben ik gewoon een zeikerd![]()
Weet wel dat de Canon EOS 350D in de auto-stand al een stuk beter uit de bus komt (natuurlijk ook 'n stukkie duurder). Ik vergelijk de 9500 met dit toestel omdat de vriend van mijn zus toevallig dit toestel pas heeft gekocht (lekker boeiend zullen jullie denken), maar er zonder fotografie-kennis meteen supermooie foto's mee schoot. Ik twijfel nu dus zelf tussen deze 2 toestellen qua aanschaf. De mogelijkheid om filmpjes te maken en het grote zoombereik zijn in iig wel in het voordeel van de 9500. Heb er eerder 2 Fuji's gehad, en ben eigenlijk tot nu toe wel erg tevreden over die toestellen...
Hopelijk gaat er nog een soort van 'versie 2.0' van de 9500 uitkomen, ik bedoel dat ze de constructie en/of fabrieksinstellingen zodanig verbeteren dat deze geluiden van onscherpte, ruis e.d. verdwijnen. Misschien is de tijd nog niet rijp en kan ik volgend jaar wel met een gerust hart een 9500 aanschaffen.. En als ik de lat toch wat te hoog leg voor de 9500, dan misschien toch maar de veilige weg kiezen en voor de 350D gaan
[ Voor 60% gewijzigd door dutch79 op 07-10-2005 20:18 ]
Op die 2e foto zie je langs de randen van het gezicht wel enigzins paarse randjes. Maar in 28mm zie je het behoorlijk sterk. Aan de andere kant kun je zeggen je moet blij zijn dat je die groothoek hebt, veel camera's hebben maar 38mm toch
.
En de kleuren die er uit komen zijn prima, de foto's zijn zo goed als ik mag verwachten. De kitlens van een 350D vond ik zelf ook een hel dus met fastoenlijke lens wordt dat grapje 2X duurder dan die fuji en dan moet je ook wel verwachten dat de 350D beter is..
Oja nogmaals de kleurweergave van die fuji is echt subliem
En de kleuren die er uit komen zijn prima, de foto's zijn zo goed als ik mag verwachten. De kitlens van een 350D vond ik zelf ook een hel dus met fastoenlijke lens wordt dat grapje 2X duurder dan die fuji en dan moet je ook wel verwachten dat de 350D beter is..
Oja nogmaals de kleurweergave van die fuji is echt subliem
[ Voor 8% gewijzigd door Makkelijk op 07-10-2005 20:32 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Zo vandaag de S9500 gehaald, en ik moet zeggen. Ik ben zeer aangenaam verrast.
Camera is precies wat ik er van verwacht, qua uiterlijk / gedrag de kwaliteit, een mooi in te stellen en zeker een vriendelijk menu. En heel veel extra’s
Vandaag een serie van pak hem beet 100 foto’s gemaakt.
Ik kon echter niet echt van weg omdat ik thuis moest blijven voor de Kids. Dus maar wat rond om het huis. Dus een beetje het gebruikelijke werk. (beetje in de tuin). Op foto’s moeten jullie nog ff wachten. Ten eerste wat ik net vermelde maar ik moet eerst wat ruimte op de site maken.
Hiervoor had ik dus de S602z deze camera viel ook al in de categorie van “goede camera”, mooie kleuren maar je moet er wel mee uit de voeten kunnen. Deze ochtend heb ik dus de camera opgehaald bij Foto Konijnenberg, ( ik was daar voor het eerst) het was er gezellig druk en dat al om 09.45 uur. Dus rustig wachten en kijken maar ook luisteren wat andere van hun speeltjes vinden. Het volgende werd daar o.a. gezegd:
Of je nu de z602 of 5500 / de 7000 of de S3 maar ook voor deze s9500, wat Fuji maakt is goed / tot topklasse maar je moet er wel mee uit de voeten kunnen. Klachten over niet scherpe foto’s, tja het is een kwestie van goed instellen. En een foto’s ff licht door Photoshop halen is vaak voldoende. Kijk…. en dat laatste is al gemeengoed bij mij, dat doe / deed ik al. Ook omdat het bij mijn manier van foto’s maken / bewerken hoort. Dus vandaar dat ik mij wel in die stelling kan vinden en dit nieuwe speeltje als zeer goed ervaar. Het past perfect in mijn plaatje van foto’s maken. De S9500 vult nu alles aan wat ik miste in de S602.
En ik ga hierbij uit van het positieve, er zijn en zullen ook wel zaken zijn die mij straks minder goed bevallen. Maar mijn s602z was ook niet heilig en dat zal menig andere camera ook niet zijn. Maar hou je van de Fuji kleuren en uitstekend scherpe beelden op 9 Mp. En ben je bereidt om er ook wat voor te doen. …..Dan is dit toestel voor heel veel mensen echt toppie, ook qua prijs / kwaliteit verhouding. Maar het zal echt niet een allemans vriendje worden.
Camera is precies wat ik er van verwacht, qua uiterlijk / gedrag de kwaliteit, een mooi in te stellen en zeker een vriendelijk menu. En heel veel extra’s
Vandaag een serie van pak hem beet 100 foto’s gemaakt.
Ik kon echter niet echt van weg omdat ik thuis moest blijven voor de Kids. Dus maar wat rond om het huis. Dus een beetje het gebruikelijke werk. (beetje in de tuin). Op foto’s moeten jullie nog ff wachten. Ten eerste wat ik net vermelde maar ik moet eerst wat ruimte op de site maken.
Hiervoor had ik dus de S602z deze camera viel ook al in de categorie van “goede camera”, mooie kleuren maar je moet er wel mee uit de voeten kunnen. Deze ochtend heb ik dus de camera opgehaald bij Foto Konijnenberg, ( ik was daar voor het eerst) het was er gezellig druk en dat al om 09.45 uur. Dus rustig wachten en kijken maar ook luisteren wat andere van hun speeltjes vinden. Het volgende werd daar o.a. gezegd:
Of je nu de z602 of 5500 / de 7000 of de S3 maar ook voor deze s9500, wat Fuji maakt is goed / tot topklasse maar je moet er wel mee uit de voeten kunnen. Klachten over niet scherpe foto’s, tja het is een kwestie van goed instellen. En een foto’s ff licht door Photoshop halen is vaak voldoende. Kijk…. en dat laatste is al gemeengoed bij mij, dat doe / deed ik al. Ook omdat het bij mijn manier van foto’s maken / bewerken hoort. Dus vandaar dat ik mij wel in die stelling kan vinden en dit nieuwe speeltje als zeer goed ervaar. Het past perfect in mijn plaatje van foto’s maken. De S9500 vult nu alles aan wat ik miste in de S602.
En ik ga hierbij uit van het positieve, er zijn en zullen ook wel zaken zijn die mij straks minder goed bevallen. Maar mijn s602z was ook niet heilig en dat zal menig andere camera ook niet zijn. Maar hou je van de Fuji kleuren en uitstekend scherpe beelden op 9 Mp. En ben je bereidt om er ook wat voor te doen. …..Dan is dit toestel voor heel veel mensen echt toppie, ook qua prijs / kwaliteit verhouding. Maar het zal echt niet een allemans vriendje worden.
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Verwijderd
Proficiat Montana, ik ben benieuwd wat jij uit je S9500 krijgt getoverd. Passen die voorzetlensjes die jij hebt ook op de S9500 btw?
Die ik tot nu toe gemaakt heb vallen niet tegen, maar dat was alleen in de tuin / straat. Iik ga vanmiddag ff naar de markt, die is redelijk groot in Apeldoorn, en dan maar ff wat shoots maken. En morgen bij mooi weer het bos bij Paleis het Loo.Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 12:04:
Proficiat Montana, ik ben benieuwd wat jij uit je S9500 krijgt getoverd. Passen die voorzetlensjes die jij hebt ook op de S9500 btw?
De voorzetlensjes passen hier niet op( is 58 mm) die heb met de s602(55mm) verkocht. Wel heb ik gelijk een Uv filter(58mm) gekocht ter bescherming. Een nieuw setje voorzetlensjes komt nog wel. Alles op zijn tijd.
Verwijderd
Tundreq
Hmm, misschien is het interessant om van dezelfde landschappen of objecten een foto te maken met chrome en standard kleurenmode om te zien wat het verschil is in "ruis"? Ik vind de foto's wel mooi gelukt in elk geval. Met mijn s5500 heb ik soms al problemen om van een landschap een scherpe foto te krijgen
Hmm, misschien is het interessant om van dezelfde landschappen of objecten een foto te maken met chrome en standard kleurenmode om te zien wat het verschil is in "ruis"? Ik vind de foto's wel mooi gelukt in elk geval. Met mijn s5500 heb ik soms al problemen om van een landschap een scherpe foto te krijgen
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2005 14:42 ]
Ze zijn allemaal standaard met chrome gemaakt, ik ben namelijk dol op een kleurrijk geheel.Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 14:41:
Tundreq
Maar misschien kom ik er maandag nog wel om een paar shoots te maken, hopen dat het er weer zonnig is
En ja landschappen zijn soms lastig echt goed scherp te krijgen, maar doe mijn uiterste best, ga nog wel wat klooien met handmatig focussen.
Weet iemand ook een programma wat wel met de raw foto's kan omgaan van de S9500, ik gebruik Photoshop CE en die pakt ze niet en andere programma's hebben ze ook nog niet gepakt, behalve het orgineel bijgeleverde programma maar dat heeft zeer zeker niet mijn voorkeur.
Doet 'ie het ook niet als je de RAW plugin van de Adobe website download?Tundreq schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 16:40:
Weet iemand ook een programma wat wel met de raw foto's kan omgaan van de S9500, ik gebruik Photoshop CE en die pakt ze niet en andere programma's hebben ze ook nog niet gepakt, behalve het orgineel bijgeleverde programma maar dat heeft zeer zeker niet mijn voorkeur.
Ik heb update 2.4 erop gezet en nog doet ie het niet, maar hij stond ook nog niet in de suported list.Nielsracing schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 17:21:
[...]
Doet 'ie het ook niet als je de RAW plugin van de Adobe website download?
Dat word denk ik dan maar afwachten.
de laatste versie van ACR is 3.2, maar die is alleen voor CS2.. je zou het kunnen proberen (met cs2 dan).Tundreq schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 19:22:
[...]
Ik heb update 2.4 erop gezet en nog doet ie het niet, maar hij stond ook nog niet in de suported list.
Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT
Die van CS2 kan ik niet downloaden, en ik kan zelfs niet kijken als ie ge- support isSteAlthmAn schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 19:25:
[...]
de laatste versie van ACR is 3.2, maar die is alleen voor CS2.. je zou het kunnen proberen (met cs2 dan).
Dan wordt het inderdaad wachten... Toch maar met de Fuji software aan de gang gaanTundreq schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 19:22:
[...]
Ik heb update 2.4 erop gezet en nog doet ie het niet, maar hij stond ook nog niet in de suported list.
3.2 werkt niet, net geprobeerd onder C2Tundreq schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 19:27:
[...]
Die van CS2 kan ik niet downloaden, en ik kan zelfs niet kijken als ie ge- support is
Zo, een eerste opzetje, wel op mijn manier gepresenteerd,
Alles op de P stand en iso 80. In Photoshop wel wat geprobeert met levels
maar dat is eigenlijk niet nodig. dus dit ook achterwege gelaten, Soms iets bij gesneden. Niets
gecropt eerder verkleint. Vandaag ging het mij om de kleuren niet om het ruimtelijke. Morgen misschien meer.
1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14
Alles op de P stand en iso 80. In Photoshop wel wat geprobeert met levels
maar dat is eigenlijk niet nodig. dus dit ook achterwege gelaten, Soms iets bij gesneden. Niets
gecropt eerder verkleint. Vandaag ging het mij om de kleuren niet om het ruimtelijke. Morgen misschien meer.
1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

Verwijderd
Mooie serie en het bewijs dat de S9500 mooie foto's maakt ondanks alle kritiek her en der.
Ik ga deze middag ook eens goed aan de slag ermee..................................
Ik ga deze middag ook eens goed aan de slag ermee..................................
Het gaat steeds beter
De partyfoto's van afgelopen nacht zijn echt een genot om te zien. Je kunt duidelijk het verschil zien met de foto's van 2 weken geleden (ook in de Lexion). De foto's zijn onbewerkt, alleen geresized/gecomprimeerd

Link: http://dance.phono.nl/index.php?name=gallery
Filmpje 50mb: http://s50.yousendit.com/...O00T95FPNU2E0F0W0JTEJYWT1

Link: http://dance.phono.nl/index.php?name=gallery
Filmpje 50mb: http://s50.yousendit.com/...O00T95FPNU2E0F0W0JTEJYWT1
[ Voor 42% gewijzigd door pvdplanet op 09-10-2005 06:46 ]
Nog een kleine toevoeging, het was nou vandaag niet echt bijzonder mooi weer.
15

16

17

18

19

20

21
15

16

17

18

19

20

21

prachtige foto's Montana.
1,2 en 15 vind ik erg mooi vanwege de kleuren.
19 is me favoriet, straalt rust uit en is lekker helder.
1,2 en 15 vind ik erg mooi vanwege de kleuren.
19 is me favoriet, straalt rust uit en is lekker helder.
Erg nice Montana! Je hebt zeker een fototechnisch oog
foutje... kan ik een eigen post niet gewoon deleten ofzo?
[ Voor 191% gewijzigd door dutch79 op 10-10-2005 01:09 ]
Vandaag iemand in de familie die ook de s9500 heeft gekocht. Moet zeggen dat deze foto's wel erg overtuigend zijn wat betreft de potentie van dit toestel!
Ik wil 'm ook halen, alleen nog ff sparen.
BTW: Even over de memory-cards: gebruikt er ook iemand i.p.v. de xD-cards de MicroDrives? Hoe bevalt dat? Kun je kiezen voor opslag op xD of Microdrive en deze tegelijkertijd in gebruik hebben...?
xD is momenteel nog maar tot 1 Gb te krijgen, terwijl MicroDrive tot wel 6 ofzo... maar MircoDrive is weer schokgevoeliger... kortom: iemand nuttige info aangaande de opslagmedia voor de s9500.
Ik wil 'm ook halen, alleen nog ff sparen.
BTW: Even over de memory-cards: gebruikt er ook iemand i.p.v. de xD-cards de MicroDrives? Hoe bevalt dat? Kun je kiezen voor opslag op xD of Microdrive en deze tegelijkertijd in gebruik hebben...?
xD is momenteel nog maar tot 1 Gb te krijgen, terwijl MicroDrive tot wel 6 ofzo... maar MircoDrive is weer schokgevoeliger... kortom: iemand nuttige info aangaande de opslagmedia voor de s9500.
[ Voor 22% gewijzigd door dutch79 op 10-10-2005 01:08 ]
Omdat er op de Fuji-site geen accesoires vermeld staan bij de s9500, heb ik even geinformeerd bij Fuji Nederland:
Beste S.P.G. Dirkx,
Hierbij een lijst "Optionele toebehoren" FinePix S9500.
xD-Picture Card ( 16MB~1GB)
PCMCIA Card adapter DPC-AD
Compact Flash adapter DPC-CF
Mini Card Reader DPC-UD1
Memory Card Reader DPC-R1
Memory Card Reader DPC-8in1
Lichtnetadapter 3V/5V
Herlaadbare batterijen 4x 2100 Ni-MH
Snellader BK-4A 220v/12V (incl. 4 batterijen)
Etui
Met vriendelijke groet,
Kees Valk
Fujifilm Nederland BV
Tel.: +31 (0)10-2812345
Fax: +31 (0)10-4334775
helpdesk@fujifilm.nl
Beste S.P.G. Dirkx,
Hierbij een lijst "Optionele toebehoren" FinePix S9500.
xD-Picture Card ( 16MB~1GB)
PCMCIA Card adapter DPC-AD
Compact Flash adapter DPC-CF
Mini Card Reader DPC-UD1
Memory Card Reader DPC-R1
Memory Card Reader DPC-8in1
Lichtnetadapter 3V/5V
Herlaadbare batterijen 4x 2100 Ni-MH
Snellader BK-4A 220v/12V (incl. 4 batterijen)
Etui
Met vriendelijke groet,
Kees Valk
Fujifilm Nederland BV
Tel.: +31 (0)10-2812345
Fax: +31 (0)10-4334775
helpdesk@fujifilm.nl
Verwijderd
Kan iemand die het toestel daadwerkelijk heeft (gebruikt) iets zeggen over shutter lag en focussnelheid t.o.v. (durf het bijna niet te zeggen) DSLR (bijv 350D).
Verwijderd
Ik zag op kieskeurig het volgende bericht:sdirkx schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 19:59:
[...]
Tsja, de beeldkwaliteit van de s9000/9500 is toch nog wat 'omstreden'. De vraag is hoeveel winst je kunt halen met het beter gebruik maken van de juiste instellingen (handmatig).
H. Beumer: Ik heb geen vraag over de S9500; heb hem zelf (nog) niet, maar ben wel van plan
om deze camera tezijnertijd aan te schaffen als opvolger van mijn S602 Zoom.
Iemand schreef dat de kleuren en scherpte van de S9500 het niet halen bij de
S7000.
Mijn reactie daarop is: kijk eens op de Fuji site (http://www.fujifilm.nl) bij
de S9500 en lees de "Tip voor gebruikers" die je apart aan kunt klikken.
Daar staat over de beeldkarakteristiek o.a. dit:
"Deze professionele beeldkarakteristiek kenmerkt zich door een lage/afgezwakte
instelling van het contrast, de kleurverzadiging en de aanscherping in o.a. de
Finepix S9500 camera".
Fuji heeft zijn fabrieks instellingen dus bewust aan de lage kant gehouden,
zodat je je foto's achteraf met een fotobewerkingsprogramma "op smaak" kunt
brengen.
Wil je dat niet, dan stel je de camera anders in.
Dit is de rechtstreekse link:
Het bericht is op 3-10-05 geplaatst. Vraag me af of dit n.a.v. de negatieve berichten op de diverse forums is.
Verwijderd
Na een hele poos dit topic gevolgt te hebben omdat de S9500 voor mij erg geschikt lijkt. heb ik de camera besteld en afgelopen vrijdag binnen gekregen.
Ik ben een beginnende op het gebied van fotografie maar ik moet zeggen dat deze camera precies kan en doet wat ik wil!
Het lekkere aan fuji cams is de bediening van de knoppen en de menu's, als je eenmaal één fuji heb gehad in het verleden dan is elke daaropvolgende makkelijk te bedienen omdat veel elementen uit de menu's het zelfde zijn gebleven.
ik heb nooit met iso waarden etc. gewerkt dus ik moet zeggen dat het erg wennen is! maar na veel oefenen kom je toch snel tot mooie resultaten! Ik hoop hier dus ook snel met wat foto's te komen nadat ik webspace etc. geregeld heb.
Ik wil trouwens de mensen bedanken die in dit topic hun foto's en de info over de cam hebben gepost, zonder al deze dingen had ik nooit de cam besteld.
Groeten, Roland.
Ik ben een beginnende op het gebied van fotografie maar ik moet zeggen dat deze camera precies kan en doet wat ik wil!
Het lekkere aan fuji cams is de bediening van de knoppen en de menu's, als je eenmaal één fuji heb gehad in het verleden dan is elke daaropvolgende makkelijk te bedienen omdat veel elementen uit de menu's het zelfde zijn gebleven.
ik heb nooit met iso waarden etc. gewerkt dus ik moet zeggen dat het erg wennen is! maar na veel oefenen kom je toch snel tot mooie resultaten! Ik hoop hier dus ook snel met wat foto's te komen nadat ik webspace etc. geregeld heb.
Ik wil trouwens de mensen bedanken die in dit topic hun foto's en de info over de cam hebben gepost, zonder al deze dingen had ik nooit de cam besteld.
Groeten, Roland.
Verwijderd
Wat me inderdaad wel opvalt is het feit dat de 1e ervaringen van veel gebruikers niet heel positief zijn, maar dat bijna elke gebruiker na een tijdje bijdraait en er erg positief over is.
Kortom, het is dus echt een cam die je moet doorgronden, wil je het beste eruit halen.
Het is dus geen camera voor iemand met veel eisen, maar die er geen tijd in wil steken om het toestel te ontdekken.
ik heb de camera nu zo'n 2.5 weken en ik ben er erg blij mee, leer dagelijks nieuwe dingen bij en heb de handleiding al bijna 2x gelezen
Foto's worden ook steeds mooier en ben ook er blij met de licht spotmeter, hiermee kun je precies de contrasten krijgen die je wilt.. super!
Kortom, het is dus echt een cam die je moet doorgronden, wil je het beste eruit halen.
Het is dus geen camera voor iemand met veel eisen, maar die er geen tijd in wil steken om het toestel te ontdekken.
ik heb de camera nu zo'n 2.5 weken en ik ben er erg blij mee, leer dagelijks nieuwe dingen bij en heb de handleiding al bijna 2x gelezen
Foto's worden ook steeds mooier en ben ook er blij met de licht spotmeter, hiermee kun je precies de contrasten krijgen die je wilt.. super!
Kan niemand me iets meer vertellen over het gebruik van de xD-kaarten en/of Microdrive in de s9500?
"BTW: Even over de memory-cards: gebruikt er ook iemand i.p.v. de xD-cards de MicroDrives? Hoe bevalt dat? Kun je kiezen voor opslag op xD of Microdrive en deze tegelijkertijd in gebruik hebben...?
xD is momenteel nog maar tot 1 Gb te krijgen, terwijl MicroDrive tot wel 6 ofzo... maar MircoDrive is weer schokgevoeliger... kortom: iemand nuttige info aangaande de opslagmedia voor de s9500."
"BTW: Even over de memory-cards: gebruikt er ook iemand i.p.v. de xD-cards de MicroDrives? Hoe bevalt dat? Kun je kiezen voor opslag op xD of Microdrive en deze tegelijkertijd in gebruik hebben...?
xD is momenteel nog maar tot 1 Gb te krijgen, terwijl MicroDrive tot wel 6 ofzo... maar MircoDrive is weer schokgevoeliger... kortom: iemand nuttige info aangaande de opslagmedia voor de s9500."
Ik zag dat je dit berricht laatst ook al had gepost maar heb er nog steeds geen ervaring mee, ik gebruik op dit moment eigenlijk alleen maar xD wat voor mij voldoende is.sdirkx schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 12:05:
Kan niemand me iets meer vertellen over het gebruik van de xD-kaarten en/of Microdrive in de s9500?
Maar volgens mij kun je wel kiezen tussen beide kaartjes maar tegelijk gebruik weet ik niet.
Misschien als je hier nog wat tussen kunt vinden, of even zoeken naar de officieele handleiding zodat je daar misschien nog meer info uit kunt halen.
http://www.fujifilm.com/J...lS9000Overview.jsp#memory
Verwijderd
zover ik weet kun je ze niet beide tegelijk gebruiken, eigenlijk weet ik het wel zeker.
Zodra b.v. je XD kaartje vol zit, dan moet je hem handmatig op Compact Flash zetten om daar op verder te fotograferen.
Zodra b.v. je XD kaartje vol zit, dan moet je hem handmatig op Compact Flash zetten om daar op verder te fotograferen.
Verwijderd
Idd je kan niet tegelijk op beiden fotograferen voorzover ik weet.
ik heb de review toenet gelezen van nefius. ik kan me precies vinden in de + en - punten. ik heb namelijk de RAW functie nog niet gevonden. Kan iemand me uitleggen waar ik die kan vinden. bvd.
nog een snel vraagje, omdat ik pas net inval met fotografie weet ik niet alles van deze camera. is het mogelijk om een zo lange sluitertijd in te stellen van bijvoorbeeld 5 sec. zodat je een mooie foto kan maken van het verkeer in het donker?
Groeten Roland.
ik heb de review toenet gelezen van nefius. ik kan me precies vinden in de + en - punten. ik heb namelijk de RAW functie nog niet gevonden. Kan iemand me uitleggen waar ik die kan vinden. bvd.
nog een snel vraagje, omdat ik pas net inval met fotografie weet ik niet alles van deze camera. is het mogelijk om een zo lange sluitertijd in te stellen van bijvoorbeeld 5 sec. zodat je een mooie foto kan maken van het verkeer in het donker?
Groeten Roland.
Er zijn dus 3 verschillende opslagmedia voor de s9500...
Compactflash (alleen indien sneller dan 4MB per sec., max. 4GB)
MicroDrive tot 4GB
xD-Picture Card: (16MB - 1GB, hogere capaciteiten volgen)
...maar ik begrijp dat niemand nog met Microdrives werkt.
De xD-cards zijn waarschijnlijk (?) ook de beste keus (snel en robuust), daarentegen is MicroDrive wel de helft goedkoper is (!) en ook in 2 en 4 Gb te gebruiken.
Compactflash (alleen indien sneller dan 4MB per sec., max. 4GB)
MicroDrive tot 4GB
xD-Picture Card: (16MB - 1GB, hogere capaciteiten volgen)
...maar ik begrijp dat niemand nog met Microdrives werkt.
De xD-cards zijn waarschijnlijk (?) ook de beste keus (snel en robuust), daarentegen is MicroDrive wel de helft goedkoper is (!) en ook in 2 en 4 Gb te gebruiken.
Verwijderd
Raw kun je vinden in de setup van de camera.Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 13:58:
Idd je kan niet tegelijk op beiden fotograferen voorzover ik weet.
Groeten Roland.
Sluitertijd van 5 seconden kan alleen in de M stand (manual) je kunt daarnaast met de combinatie van het knopje +/- bovenop de camera en de draaiknop ook het diafragma instellen, dus beide.
Wat ik trouwens wel wil weten is hoe je een preview van je foto kunt zien, zonder de grote knop op "Play" te zetten..
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2005 16:03 ]
Ik hoop wel dat dat mogelijk is, want met de oude FinePix die ik nu heb kan dat dus niet. Heel irritant en dat zou dus alsnog een reden zijn om dit toestel niet te kopen 
Maar moet bijna wel dat dat kan.

Maar moet bijna wel dat dat kan.
Nog een keer de tips (geplaatst door FUJI Nederland op 3-10-05), waarschijnlijk naar aanleiding van de geruchten over onscherpe foto's, zodat iedereen op de hoogte is:
Bij het ontwerpen van digitale camera's wordt er door Fujifilm rekening gehouden met de wensen van de toekomstige gebruikers. Zo staan de consumentencamera's fabrieksmatig zo ingesteld, dat dit een foto oplevert die zonder nabewerking direkt geprint kan worden. Bij de professionele (Finepix S3 pro) en semi-professionele camera's (o.a. FinePix S9500) staan de fabrieksinstellingen zo ingesteld, dat het eindresultaat optimaal geschikt is voor bewerking in een fotobewerkingsprogramma.
Deze professionele beeldkarakteristiek kenmerkt zich door een lage/afgezwakte instelling van het contrast, de kleurverzadiging en de aanscherping in o.a. de Finepix S9500 camera.
Voor de minder ervaren gebruiker lijkt het of deze foto's flauw en onscherp zijn, maar wanneer deze foto's op 100% bekeken worden in een fotobewerkingsprogramma dan zult u zien dat de details volledig aanwezig zijn! Door nu naar eigen smaak, en rekening houdend met de te kiezen printtechniek, het contrast, kleurverzadiging en ten slotte de aanscherping te verhogen is een zo optimaal mogelijk printresultaat te behalen.
Voor diegenen die hun foto's wel direct printklaar willen hebben zijn er op de FinePix S9500 genoeg instelmogelijkheden om ieder gewenst beeldeffect te realiseren:
Als eerste stap kunt u beginnen met de contrast instelling op Hard te zetten. Hierdoor oogt de foto al wat scherper.
De volgende stap is eventueel ook nog de kleurverzadiging te verhogen voor vollere kleuren.
Voor een nog krachtiger effect zet u de camera in de P; stand in plaats van Auto; en kiest u voor de volgende instellingen: contrast hard, color high en sharpnes hard. (Dit geeft dezelfde beeldkarakteristiek als bijv. een FinePix F10 camera.)
Een andere methode is gebruik maken van de F knop en daar de camera op Chrome te zetten voor een kleurrijker en contrastrijkere afbeeldingen. Eventueel is het dan ook nog mogelijk om de scherpte op high te zetten. (dit kan echter in sommige gevallen net te veel "boost" van de foto opleveren)
Het beste resultaat wordt echter bereikt door de foto's te maken in de (fabriek) standaard stand en dan vervolgens in een fotobewerkingsprogramma aan te passen met Levels en daarna met USM(Unsharp mask) of Smart Sharpen aan te scherpen.
Klik hier voor een hoge resolutie voorbeeldfoto waarin de uitwerking van de diverse instellingen zichtbaar wordt. (Let op foto is een 3 MB TIFF file!)
http://fuji.osict.com/ufc...500_3x_crop_100_.tiff.tif
(Deze foto bestaat uit 100% uitsneden van de foto boven aan de pagina en geeft goed het oplossend vermogen van de camera weer.)
Wij raden aan om uw foto's in print te beoordelen. Tijdens het afdrukken bij een Fujifilm FDI service adres worden de foto's namelijk automatisch geoptimaliseerd voordat ze geprint worden. Hierbij zorgt de Fujifilm;Image Intelligence; software voor een aanpassing van kleur,contrast en scherpte om een zo optimaal mogelijk resultaat te verkrijgen!
bron: http://www.fujifilm.nl
Bij het ontwerpen van digitale camera's wordt er door Fujifilm rekening gehouden met de wensen van de toekomstige gebruikers. Zo staan de consumentencamera's fabrieksmatig zo ingesteld, dat dit een foto oplevert die zonder nabewerking direkt geprint kan worden. Bij de professionele (Finepix S3 pro) en semi-professionele camera's (o.a. FinePix S9500) staan de fabrieksinstellingen zo ingesteld, dat het eindresultaat optimaal geschikt is voor bewerking in een fotobewerkingsprogramma.
Voor de minder ervaren gebruiker lijkt het of deze foto's flauw en onscherp zijn, maar wanneer deze foto's op 100% bekeken worden in een fotobewerkingsprogramma dan zult u zien dat de details volledig aanwezig zijn! Door nu naar eigen smaak, en rekening houdend met de te kiezen printtechniek, het contrast, kleurverzadiging en ten slotte de aanscherping te verhogen is een zo optimaal mogelijk printresultaat te behalen.
Voor diegenen die hun foto's wel direct printklaar willen hebben zijn er op de FinePix S9500 genoeg instelmogelijkheden om ieder gewenst beeldeffect te realiseren:
Voor een nog krachtiger effect zet u de camera in de P; stand in plaats van Auto; en kiest u voor de volgende instellingen: contrast hard, color high en sharpnes hard. (Dit geeft dezelfde beeldkarakteristiek als bijv. een FinePix F10 camera.)
Een andere methode is gebruik maken van de F knop en daar de camera op Chrome te zetten voor een kleurrijker en contrastrijkere afbeeldingen. Eventueel is het dan ook nog mogelijk om de scherpte op high te zetten. (dit kan echter in sommige gevallen net te veel "boost" van de foto opleveren)
Het beste resultaat wordt echter bereikt door de foto's te maken in de (fabriek) standaard stand en dan vervolgens in een fotobewerkingsprogramma aan te passen met Levels en daarna met USM(Unsharp mask) of Smart Sharpen aan te scherpen.
Klik hier voor een hoge resolutie voorbeeldfoto waarin de uitwerking van de diverse instellingen zichtbaar wordt. (Let op foto is een 3 MB TIFF file!)
http://fuji.osict.com/ufc...500_3x_crop_100_.tiff.tif
(Deze foto bestaat uit 100% uitsneden van de foto boven aan de pagina en geeft goed het oplossend vermogen van de camera weer.)
Wij raden aan om uw foto's in print te beoordelen. Tijdens het afdrukken bij een Fujifilm FDI service adres worden de foto's namelijk automatisch geoptimaliseerd voordat ze geprint worden. Hierbij zorgt de Fujifilm;Image Intelligence; software voor een aanpassing van kleur,contrast en scherpte om een zo optimaal mogelijk resultaat te verkrijgen!
bron: http://www.fujifilm.nl
[ Voor 6% gewijzigd door dutch79 op 11-10-2005 16:38 ]
Verwijderd
Zie ook voorbeeld foto's van iemand op het Kieskeurig 'forum':
http://www.kieskeurig.nl/...B9AD7C12570660037887C.htm :
http://members.home.nl/leeger/Fuji/
Ik weet nog steeds niet wat ik er nu van moet denken!
http://www.kieskeurig.nl/...B9AD7C12570660037887C.htm :
http://members.home.nl/leeger/Fuji/
Verwijderd
Deze camera vraagt gewoon om een ervaren gebruiker die al enige kennis van fotografie heeft, dat is het hele "probleem".Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 18:09:
Verwijderd
Wat betreft de Microdrive: ik heb er een van 5 G gekocht voor mijn S602Z. Het bleek echter dat de S602Z alleen FAT16 kan lezen, dus maximaal 2 G. Dus ik gebruik nu 2 G. Let op: CF (en ook de microdrive) is veel trager dan de Smartmedia, zo traag dat ik enige spijt van mijn Microdrive heb. Zeker als je in de hoogste resolutie fotografeert duurt het eeuwen voor de camera weer klaar staat voor de volgende foto. Om maar niet te spreken over het bekijken van je opgeslagen foto's, je kunt er koffie bij drinken. En dan spreek ik over 3 Megapixels i.p.v. de 9 van de 9500!
Ik ben bang dat dit ook bij de 9500 zo is, dat de xD kaart veel sneller zal blijken te werken dan de Microdrive. Graag hoor ik ook de ervaring van anderen.
Ik ben bang dat dit ook bij de 9500 zo is, dat de xD kaart veel sneller zal blijken te werken dan de Microdrive. Graag hoor ik ook de ervaring van anderen.
Verwijderd
Helemaal mee eens, Bamboe, maar dat verklaart toch niet de vele écht onscherpe foto's die je op veel plekken terugvindt. Met mooi weer en een autofocus moet je toch een heel eind kunnen komen.Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 18:22:
[...]
Deze camera vraagt gewoon om een ervaren gebruiker die al enige kennis van fotografie heeft, dat is het hele "probleem".
Verwijderd
Toch denk ik dat het in eerste instantie aan de gebruiker ligt, mijn eerste foto's waren ook vaak onscherp maar nu ik beter overweg kan met de cam wordt het steeds beter. Zal deze week een eens een serie hier posten. Ik vind trouwens het handmatig scherpstellen op deze camera erg goed werkenVerwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 18:28:
[...]
Helemaal mee eens, Bamboe, maar dat verklaart toch niet de vele écht onscherpe foto's die je op veel plekken terugvindt. Met mooi weer en een autofocus moet je toch een heel eind kunnen komen.
Verwijderd
Klopt, de gewone XD kaart werkt in mijn S9500 ook veel sneller dan zo'n microdrive, ook mijn CF ultra 2 werkt erg traag helaas, vooral bij het foto's terug kijken. Foto's achter elkaar snel nemen is weer geen probleem.Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 18:24:
Da's nuttige info. Had niet verwacht dat MicroDrive niet zo snel zou zijn, maar goed... dan is xD teh way to go.
Verwijderd
Bedankt voor deze reactie, ik s'avonds op mn gemak alles uitgevogelt en ben aan de slag gegaan met het diafragma en de sluitertijd!Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 16:03:
[...]
Raw kun je vinden in de setup van de camera.
Sluitertijd van 5 seconden kan alleen in de M stand (manual) je kunt daarnaast met de combinatie van het knopje +/- bovenop de camera en de draaiknop ook het diafragma instellen, dus beide.
Wat ik trouwens wel wil weten is hoe je een preview van je foto kunt zien, zonder de grote knop op "Play" te zetten..
Wat misschien een antwoord van jou vraag is, je kan in het menu instellen dat als je een foto hebt gemaakt hoe lang die in beeld blijft staan, je kan deze uit mijn hoofd zetten op: 1 sec, 3 sec en continue.
Als die op continue staat kan je de foto zelf wegklikken wanneer je wilt.
Groeten Roland.
Even een vraagje die misschien wel erg algemeen is maar ik stel hem toch hier in verband met dat ik de S9500 heb.
Ik probeer al langere tijd namelijk sterren te fotograferen, althans ik probeer een goed resultaat te krijgen maar dat lukt nog niet echt.
Meestal als ik ze foto grafeer zijn het nooit ronde stipjes maar lichtelijk uitgeveegde streepjes, zou dit kunnen komen omdat ik een te lange sluiter tijd neem (30 sec) met verschillende iso's geprobeerd.
Want er zijn namelijk wel een aantal sterren die goed fel zijn maar er zijn er meer als genoeg die minder fel zijn en die wil ik er toch bij op hebben, nu heb ik al van alles geprobeerd kwa instellingen, heeft iemand hier ervaring mee hoe het wel goed kan?
Want ben er al wel achter gekomen dat het erg makkelijk is met de handmatige focus omdat de autofocus totaal niet wil focussen op zo'n sterretje.
En hoe zit het met de maan als je dit wil fotograferen, en juist die donkere vlekken er goed zichtbaar in wil houden en niet dat het heet overbelichte bal wordt.
Als iemand hier antwoord op weet zou ik het graag willen weten
Ik probeer al langere tijd namelijk sterren te fotograferen, althans ik probeer een goed resultaat te krijgen maar dat lukt nog niet echt.
Meestal als ik ze foto grafeer zijn het nooit ronde stipjes maar lichtelijk uitgeveegde streepjes, zou dit kunnen komen omdat ik een te lange sluiter tijd neem (30 sec) met verschillende iso's geprobeerd.
Want er zijn namelijk wel een aantal sterren die goed fel zijn maar er zijn er meer als genoeg die minder fel zijn en die wil ik er toch bij op hebben, nu heb ik al van alles geprobeerd kwa instellingen, heeft iemand hier ervaring mee hoe het wel goed kan?
Want ben er al wel achter gekomen dat het erg makkelijk is met de handmatige focus omdat de autofocus totaal niet wil focussen op zo'n sterretje.
En hoe zit het met de maan als je dit wil fotograferen, en juist die donkere vlekken er goed zichtbaar in wil houden en niet dat het heet overbelichte bal wordt.
Als iemand hier antwoord op weet zou ik het graag willen weten
Da's wel lang. Het maximum ook meteen zie ik net.een te lange sluiter tijd neem (30 sec)
Je werkt wel met een statief neem ik aan?
Denk dat dit toestel niet echt geschikt is om zwakkere sterren er echt goed erop te krijgen. De lichtsterkte zal niet erg goed zijn vergeleken met de toplenzen op de markt. Correct me if i'm wrong...

[ Voor 42% gewijzigd door dutch79 op 12-10-2005 14:31 ]
Dit komt omdat de aarde draait en met hoge snelheid door het heelal zoeft.Tundreq schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 13:10:
De maan wordt rechtstreeks door de zon beschenen. Je moet je camera dus net zo instellen als je zou doen bij een foto overdag. In de praktijk komt dit erop neer dat je al snel 3 stops moet onderbelichten.En hoe zit het met de maan als je dit wil fotograferen, en juist die donkere vlekken er goed zichtbaar in wil houden en niet dat het heet overbelichte bal wordt.
of gewoon spotmeting op de maan.. heeft deze cam toch?
Camera is een genot om mee te werken echt stukken beter dan de s602z ( en die was niet slecht)
Beetje moeilijke zon vandaag.
27

28

29

30

Aanvulling
De laaste foto heb ik bewerkt > plugin Nik> vignette blur
Beetje moeilijke zon vandaag.
27

28

29

30

Aanvulling
De laaste foto heb ik bewerkt > plugin Nik> vignette blur
[ Voor 9% gewijzigd door Montana op 12-10-2005 22:25 ]
Verwijderd
Beste Montana,
Ik schrik toch even van die laatste foto. Ziet er prachtig uit, maar... in het midden is het hek haarscherp, maar aan de uiteinden nogal vaag. Het effect is bijzonder, en ik hoop eigenlijk dat je dit expres zo gedaan hebt. Kun je ons geruststellen?
By the way: prachtige foto's verder, met name die rups!
Ik schrik toch even van die laatste foto. Ziet er prachtig uit, maar... in het midden is het hek haarscherp, maar aan de uiteinden nogal vaag. Het effect is bijzonder, en ik hoop eigenlijk dat je dit expres zo gedaan hebt. Kun je ons geruststellen?
klopt dat ik extra toegevoegd, > plugin Nik> vignette blur, juist voor dit effect. Met die gedachteVerwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 22:07:
Beste Montana,
had ik ook deze foto gemaakt. De rest van de foto's zijn onbewerkt!! Alleen evt levels maar dat doet eigenlijk niets.
[ Voor 3% gewijzigd door Montana op 12-10-2005 22:51 ]
Verwijderd
Prachtig hoor, tis ff dat ik geen tijd heb maar ik popel om dit weekend aan de slag te gaan met mijn s9500. Stja werk, werk en nog eens werk en geen tijd voor je hobby's 
@Montana, jammer dat je de exif gegevens van je foto's niet meer kunt zien, was erg leerzaam geweest. Jij hebt een mooie stijl van fotograferen
die herkenbaar is geworden hier, erg knap hoor.
@Montana, jammer dat je de exif gegevens van je foto's niet meer kunt zien, was erg leerzaam geweest. Jij hebt een mooie stijl van fotograferen
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2005 22:45 ]
Supermooie foto's. Montana, je ben je King of the s9500!
Verwijderd
Dit wist ik al, maar het is dus, naast dit, niet mogelijk om snel even je foto's te bekijken zonder het toestel op de play stand te zetten?Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 13:01:
[...]
Wat misschien een antwoord van jou vraag is, je kan in het menu instellen dat als je een foto hebt gemaakt hoe lang die in beeld blijft staan, je kan deze uit mijn hoofd zetten op: 1 sec, 3 sec en continue.
Als die op continue staat kan je de foto zelf wegklikken wanneer je wilt.
Groeten Roland.
Dat is toch niet zo'n probleem. Daar is die play-stand juist voor bedoeld.
Verwijderd
Vind het toch vrij lastig dat je het extra in de playstand moet zetten, op mijn vorige hp kon ik met 1 druk op de knop, mijn laatste foto zien (en verwijderen!)sdirkx schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 09:48:
Dat is toch niet zo'n probleem. Daar is die play-stand juist voor bedoeld.
Maar goed.. als het niet kan.. dan houdt het op
Dit topic is gesloten.