Op de factuur staat 1 jaar garantie.
Verwijderd
Nou, weer even verder gegaan met de foto's. While we speak, worden de foto's op mijn website gezet (url volgt nog).
Zijn wel de rechtstreekse foto's, dus inclusief exif(?).
Het betreffen foto's in van hetzelfde opject op alle iso waardes, Macro-foto, 300mm zoom op neus van hond (1 meter afstand), avondfoto's binnen met AF-assist en flitstest voor rode ogen.
Overigens is er geen spoortje van rode ogen, dus dat is super!
Trouwens, het lijkt erop dat ik de 1e Nederlandse versie heb (NL handleiding en sticker met "Fuji Nederland").
Cool
-UPDATE-
Foto's zijn beschikbaar op: www.nefius.nl
-UPDATE-
Zijn wel de rechtstreekse foto's, dus inclusief exif(?).
Het betreffen foto's in van hetzelfde opject op alle iso waardes, Macro-foto, 300mm zoom op neus van hond (1 meter afstand), avondfoto's binnen met AF-assist en flitstest voor rode ogen.
Overigens is er geen spoortje van rode ogen, dus dat is super!
Trouwens, het lijkt erop dat ik de 1e Nederlandse versie heb (NL handleiding en sticker met "Fuji Nederland").
Cool
-UPDATE-
Foto's zijn beschikbaar op: www.nefius.nl
-UPDATE-
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2005 20:55 ]
Verwijderd
Thanx voor de foto's!!
De foto's van hetzelfde opject op alle iso waardes geven een goed beeld van de mogelijkheden. Ik sluit me bij je aan, dat de foto's t/m ISO400 zeer acceptabel zijn. ISO800 wordt wel wat minder, maar valt naar mijn mening wel mee te leven, mits je de foto's niet groot wilt afdrukken.
Dit vind ik een groot voordeel ten opzichte van vergelijkbare camera's, waarbij ISO400 al nauwelijks bruikbaar is en je soms bij ISO200 al erg veel last van ruis hebt.
De avondfoto's zijn ook goed gelukt. Zoals je al zei: géén rode ogen. Verder vind ik de avondfoto's erg natuurlijk overkomen. Je ziet ook geregeld foto's, waarbij je het idee hebt dat er een soort mist lamp gebruikt is, zodat alles te fel belicht is. Deze foto's hebben hier geen last van.
De makro foto is inderdaad wat minder scherp, maar dit is ook niet verwonderlijk ivm het bewegen van het web. Zit er eigenlijk een speciale makro functie op het toestel? Als je nog meer makro voorbeelden hebt, zou je deze dan s.v.p. kunnen plaatsen?
gr
De foto's van hetzelfde opject op alle iso waardes geven een goed beeld van de mogelijkheden. Ik sluit me bij je aan, dat de foto's t/m ISO400 zeer acceptabel zijn. ISO800 wordt wel wat minder, maar valt naar mijn mening wel mee te leven, mits je de foto's niet groot wilt afdrukken.
Dit vind ik een groot voordeel ten opzichte van vergelijkbare camera's, waarbij ISO400 al nauwelijks bruikbaar is en je soms bij ISO200 al erg veel last van ruis hebt.
De avondfoto's zijn ook goed gelukt. Zoals je al zei: géén rode ogen. Verder vind ik de avondfoto's erg natuurlijk overkomen. Je ziet ook geregeld foto's, waarbij je het idee hebt dat er een soort mist lamp gebruikt is, zodat alles te fel belicht is. Deze foto's hebben hier geen last van.
De makro foto is inderdaad wat minder scherp, maar dit is ook niet verwonderlijk ivm het bewegen van het web. Zit er eigenlijk een speciale makro functie op het toestel? Als je nog meer makro voorbeelden hebt, zou je deze dan s.v.p. kunnen plaatsen?
gr
Verwijderd
Je hebt 2 macro standen, Normaal en supermacro (laatste is vanaf 1cm!)
Het viel mij ook inderdaad op dat de avond foto's met flits erg natuurlijk overkomen (huid etc). Ziet er gewoon erg goed uit.
Wel heb ik het idee dat de flits iets overbelicht, maar dit kun je corrigeren en de instelling blijft dan ook altijd van toepassing.
Morgen heb ik de hele dag uitgetrokken voor mijn nieuwe cam, dus zal ik proberen meer succes te behalen met Macro en andere dingen.
Er zitten zoveel mogelijkheden op deze cam, dan ik niet eens weet waar ik moet beginnen.
Net ook buiten even een foto van de hemel gemaakt (sterren) op de nachtstand en dat is piece of cake. Gewoon zwarte hemel met sterren, dus geen ruis etc. ISO 400 is hiervoor perfect.
Vooralsnog erg blij met de cam, nu lekker slapen en morgen kijken of we een mooie ochtendzon kunnen catchen.
Het viel mij ook inderdaad op dat de avond foto's met flits erg natuurlijk overkomen (huid etc). Ziet er gewoon erg goed uit.
Wel heb ik het idee dat de flits iets overbelicht, maar dit kun je corrigeren en de instelling blijft dan ook altijd van toepassing.
Morgen heb ik de hele dag uitgetrokken voor mijn nieuwe cam, dus zal ik proberen meer succes te behalen met Macro en andere dingen.
Er zitten zoveel mogelijkheden op deze cam, dan ik niet eens weet waar ik moet beginnen.
Net ook buiten even een foto van de hemel gemaakt (sterren) op de nachtstand en dat is piece of cake. Gewoon zwarte hemel met sterren, dus geen ruis etc. ISO 400 is hiervoor perfect.
Vooralsnog erg blij met de cam, nu lekker slapen en morgen kijken of we een mooie ochtendzon kunnen catchen.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2005 23:48 ]
Verwijderd
Ja er zit een supermacrofunctie op, scherpstellen op 1 cm in groothoek en 50cm op 300mm tele, werkt erg goed en zat al op de S7000.
Verwijderd
Ja ik sta ook vroeg op om lekker de heide op te gaan en wat foto's te schieten.Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 23:46:
Ik ben naar Treasure geweest in de Lexion en heb de cam daar uitgebreid kunnen testen. Vanwege de moeilijke omstandigheden (erg donkere zaal, rode spots, blauw licht, strobes) de ideale plek om alle settings uit te proberen en te kijken hoe de S9500 presteert op parties. De foto's zijn zonder externe flitser gemaakt: http://dance.phono.nl/index.php?name=gallery
Verwijderd
Zijn mooie foto's van Treasure!! Scherp, mooie kleuren en goede belichting. Heb je veel moeten instellen? Verder ben ik benieuwd of je veel hebt moeten schieten om tot deze foto's te komen, m.a.w. zijn er ook veel foto's mislukt? (met de camera's die ik heb gehad, moest ik bij wijze van spreken 10 foto's maken en dan had ik hooguit 2 goede foto's)
Heb ook eens naar de andere foto's gekeken. Met welke camera heb je deze genomen. Deze foto's vertonen meer ruis dan ik bij de foto's van Treaure ben tegengekomen. De s9500 houdt zich dus goed. Ben ook wel benieuwd hoe de s9500 het er vanaf brengt bij foto's van laser lichten.
gr
Heb ook eens naar de andere foto's gekeken. Met welke camera heb je deze genomen. Deze foto's vertonen meer ruis dan ik bij de foto's van Treaure ben tegengekomen. De s9500 houdt zich dus goed. Ben ook wel benieuwd hoe de s9500 het er vanaf brengt bij foto's van laser lichten.
gr
Verwijderd
Mooie foto's van Treasure (vooral die met vrouwen erop
)
Valt me in ieder geval niets van tegen.
Ben vanochtend ook al een beetje aan het testen geweest etc. En ik ben echt enorm blij dat ik een cam heb die dus hoge iso's aan kan zonder veel ruis. Kan nu al niet meer zonder iso 400
En vergis je niet, instap van 28mm of 35mm is nog best behoorlijk verschil.
Met 28mm kun je bijvoorbeeld binneshuis op een verjaardag net wel alle mensen op 1 foto krijgen, terwijl je met 35mm 2x moet knipsen..
Zal vandaag nog even een voorbeel op mijn website (www.nefius.nl) erbij plakken met het verschil tussen 28mm en 35mm.
-UPDATE-
Verschil 28-35mm staat op de website + nog 3 extra supermacro foto's
-UPDATE-
Ben vanochtend ook al een beetje aan het testen geweest etc. En ik ben echt enorm blij dat ik een cam heb die dus hoge iso's aan kan zonder veel ruis. Kan nu al niet meer zonder iso 400
Met 28mm kun je bijvoorbeeld binneshuis op een verjaardag net wel alle mensen op 1 foto krijgen, terwijl je met 35mm 2x moet knipsen..
Zal vandaag nog even een voorbeel op mijn website (www.nefius.nl) erbij plakken met het verschil tussen 28mm en 35mm.
-UPDATE-
-UPDATE-
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2005 14:33 ]
ben best onder de indruk van deze cam, ben benieuwd wat onze reviewsites er van gaan maken
cooler master cosmo,gigabyte X58 ,Q720 ,3x2GB OCZ platinium,seagate 500gig 32 mb cache,HP ZR24W,Creative gigaworks progamer g500,creative X-fi Xtreme audio pci-e,selfmade waterkoeling 0db
Verwijderd
Zeg nefius, die opmerking onderaan, heeft die ook betrekking op je eigen cam? Er zit geen enkele scherpe foto bij de eerste 6 stuks.... (behalve de eerste en de "darkrooMp focus assist foto wellicht)Verwijderd schreef op zondag 25 september 2005 @ 12:19:
Mooie foto's van Treasure (vooral die met vrouwen erop)
-UPDATE-
-UPDATE-
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2005 15:00 ]
Verwijderd
1e 6 foto's zijn allemaal de 1e reeks foto's en tevens uit de hand geschoten.
Foto 4 en 5 zijn in zeer donkere ruimte, dus vind ik het acceptabel genoeg zoals de foto's geworden zijn.
Foto van hond heeft vrij lange sluitertijd, dus kan ook beweging van hond zijn.
Bekijk gewoon de EXIF's en trek er je conclusies uit.
Persoonlijk denk ik dat je voor dat geld niets beters kunt krijgen (650,00).
Trouwens, kijk vooral eens naar de macro foto's van vandaag (onderaan) die zijn erg scherp
Foto 4 en 5 zijn in zeer donkere ruimte, dus vind ik het acceptabel genoeg zoals de foto's geworden zijn.
Foto van hond heeft vrij lange sluitertijd, dus kan ook beweging van hond zijn.
Bekijk gewoon de EXIF's en trek er je conclusies uit.
Persoonlijk denk ik dat je voor dat geld niets beters kunt krijgen (650,00).
Trouwens, kijk vooral eens naar de macro foto's van vandaag (onderaan) die zijn erg scherp
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2005 15:15 ]
"Foto 4 en 5 zijn in zeer donkere ruimte, dus vind ik het acceptabel genoeg zoals de foto's geworden zijn."
echt heel donker ook weer niet, dus niet echt 's nachts achtig
Voor dit geld kun je een 2e hands 10D krijgen. Niet eerste hands nee, maar 2e hands zeker.
echt heel donker ook weer niet, dus niet echt 's nachts achtig
Voor dit geld kun je een 2e hands 10D krijgen. Niet eerste hands nee, maar 2e hands zeker.
|>
Verwijderd
En dan nog de lenzen die je moet aanschaffen, geen eerlijke vergelijking dus.Simon schreef op zondag 25 september 2005 @ 15:29:
"
Ik heb de S9500 inclusief Lenmar snellader en 4 2500 mah batterijen voor 619 euro bij Konijnenberg gekocht.
Ahum, ik heb inmiddels een hele hoop foto's voorbij zien komen maar ben ik nu de enige die ze geen van alle echt scherp vind? Het lijkt wel alsof er een geblurred laagje over de foto's heen ligt.
Vermoedelijk grijpt de compressie iets te hard in. De camera ziet er goed uit, leuk als backup bij mijn 20D, maar als ik de kwaliteit tot nu toe zie en zet deze af tegen de prijs vind ik de camera het geld niet waard. Als ie nu rond de 499 euro zou zitten is het een ander verhaal maar in de categorie + 600 euro word het lastig.
Vermoedelijk grijpt de compressie iets te hard in. De camera ziet er goed uit, leuk als backup bij mijn 20D, maar als ik de kwaliteit tot nu toe zie en zet deze af tegen de prijs vind ik de camera het geld niet waard. Als ie nu rond de 499 euro zou zitten is het een ander verhaal maar in de categorie + 600 euro word het lastig.
Verwijderd
Ik vind de foto's van Nefius ook niet scherp hoor maar hij heeft ze ff snel als test gemaakt. De S9500 kan veel beter. Mijn foto's komen straks online en die zien er veel beter uit.
Voordat je het uiterste uit je camera kunt halen ben je al snel een aantal weken/maanden verder.
De S9500 is gewoon een degelijk apparaat en moet wel hele mooie foto's kunnen maken, daar heb ik geen twijfel over
De S9500 is gewoon een degelijk apparaat en moet wel hele mooie foto's kunnen maken, daar heb ik geen twijfel over
Er waren een paar foto's onderbelicht door m'n eigen schuld en een paar overbelicht door de stroboscoop. Ongeveer 90% van de foto's is bruikbaar ware het niet dat de partygangers wel eens ontevreden is over de manier waarop ze gefotografeerd zijn (ogen dicht etc).
De andere pics op Phono.nl heb ik met een S5500 genomen en die presteerde op zich prima. Alleen op zeer donkere locaties krijg je niet zulke kleurrijke foto's als met de S9500. Hiervoor moet echter wel de sluitertijd flink omhoog omdat de flitser minder krachtig is. Ik ben dan ook bang dat een externe flitser op dit soort locaties onvermijdbaar is.
Verder: het klapschermpje is een uitkomst, de knoppen van de camera zijn goed te vonden in het donker (behalve de switch lcd/zoeker) en het batterijverbruik viel op zich mee (honderdtwintig fotos op setje Philips batterijen)
De andere pics op Phono.nl heb ik met een S5500 genomen en die presteerde op zich prima. Alleen op zeer donkere locaties krijg je niet zulke kleurrijke foto's als met de S9500. Hiervoor moet echter wel de sluitertijd flink omhoog omdat de flitser minder krachtig is. Ik ben dan ook bang dat een externe flitser op dit soort locaties onvermijdbaar is.
Verder: het klapschermpje is een uitkomst, de knoppen van de camera zijn goed te vonden in het donker (behalve de switch lcd/zoeker) en het batterijverbruik viel op zich mee (honderdtwintig fotos op setje Philips batterijen)
Verwijderd
Het gaat nog ff duren, heb problemen met mijn webspace van AthomeVerwijderd schreef op zondag 25 september 2005 @ 15:53:
Ik vind de foto's van Nefius ook niet scherp hoor maar hij heeft ze ff snel als test gemaakt. De S9500 kan veel beter. Mijn foto's komen straks online en die zien er veel beter uit.
Verwijderd
Foto's komen zo uit de camera rollen, alleen wat usm toegepast en verkleint naar 800x600.
300mm tele.

Deze op 300mm tele met 2x digitale zoom, afstand ruim 2 kilometer.

Op iso 800 toch wat ruis te zien vooral in de zwarte vlakken

Iso 100 met invulflits:

300mm tele.

Deze op 300mm tele met 2x digitale zoom, afstand ruim 2 kilometer.

Op iso 800 toch wat ruis te zien vooral in de zwarte vlakken

Iso 100 met invulflits:

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2005 18:52 ]
Verwijderd
Bamboe, graag even aangeven wat je instellingen zijn geweest bij de foto's, dan heb je namelijk een beter idee van wat je mag verwachten. Ook of je statief of uit de hand hebt gefotografeerd
Verwijderd
Gewoon uit de hand, de instellingen kun je vinden in de exif gegevens neem ik aan. Camera zelf stond op P. Deze week ga ik hem uitgebreider testen.
Ik snap alleen de focuslengte niet goed die in de exif staat, moet je dit ergens mee vermenigvuldigen? Op 300mm geeft ie aan 67mm en op 28mm geeft ie 6mm aan, beide een deling door ongeveer 4.
Ik snap alleen de focuslengte niet goed die in de exif staat, moet je dit ergens mee vermenigvuldigen? Op 300mm geeft ie aan 67mm en op 28mm geeft ie 6mm aan, beide een deling door ongeveer 4.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2005 20:54 ]
De brandpuntsafstanden staan dan toch juist correct in de EXIF? Fuji blijft tenminste een van de camerafabrikanten die gewoon de correcte brandpunten (ook op de objectieven) blijft noteren. Het geklooi altijd... waarom zou je een kleinbeeld-equivalent moeten gebruiken, dat is alleen maar onhandig (behalve natuurlijk als je wilt vergelijken, maar ook dan zou je beter wat langer kunnen nadenken...)Verwijderd schreef op zondag 25 september 2005 @ 20:50:
Ik heb vandaag ook mijn toestel gekregen ben er super tevreden tot op heden mee, ligt lekker in de hand en over het algemeen zitten alle knoppen op de juiste plaats, op 1 draai knop na die bijna niet te draaien valt maar dat is ook het enige min puntje.
Hij maakt lekker flot foto's in vergelijking met mijn vorige toestel de Konica Minolta Dimage Z1.
En zolang je geen pro bent in foto's maken en gewoon een goed toestel zoekt kan ik hem je van harte aanraden.
Misschien zet ik vanavond nog wel een paar foto's online
Hij maakt lekker flot foto's in vergelijking met mijn vorige toestel de Konica Minolta Dimage Z1.
En zolang je geen pro bent in foto's maken en gewoon een goed toestel zoekt kan ik hem je van harte aanraden.
Misschien zet ik vanavond nog wel een paar foto's online
En nu zonder USM? USM toepassen en de foto verkleinen kan een aanzienlijk verschil uitmaken in scherpte. Dat is/was ook de truuk om van de Canon S1 scherpe foto's te krijgen.Verwijderd schreef op zondag 25 september 2005 @ 18:00:
Foto's komen zo uit de camera rollen, alleen wat usm toegepast en verkleint naar 800x600.
Maar an sich zien deze foto's er tenminste stukken beter uit dan alle voorgaande.
Hieruit kun je 2 conclusies trekken;
- alle voorgaande fotograven kunnen geen foto's maken met dit toestel (en dat zijn er dus nogal wat)
of
- (NOFI) je soept goed.
Verwijderd
Lol, aan een slechte foto valt ook niet veel te soepen als ie al slecht is, maar deze foto's komen zo uit de cam, heb alleen wat usm toegepast in photoshop. De cam heeft nog de mogelijkheid om de scherpte, kleuren en contrast zelf te regelen zodat er misschien helemaal geen ps meer aan te pas hoeft te komen.
Bij deze foto's stond de kleur in de camera op "chrome" btw. Deze week ga ik de cam beter leren kennen, ga er elke dag na me werk ff op uit.
Zo nu toch nog maar een paar foto's posten, verwacht er niet al teveel van want het zijn zo snel maar wat geschoten pics, ja je moet toch wat om je cam te leren, heb iig vandaag al ongeveer 170 foto's geschoten 

Over het algemeen alleen maar macro en super macro shots omdat ik daar wel de betere foto's van heb, heb nog wel veel meer om te laten zien maar dan worden mijn foto's afgekraakt daarom zet ik die er ook maar niet bij (die foto's zijn ook over het algemeen uit een rijdende auto gemaakt dus niet veel van na te gaan)
Iig veel plezier ermee

Over het algemeen alleen maar macro en super macro shots omdat ik daar wel de betere foto's van heb, heb nog wel veel meer om te laten zien maar dan worden mijn foto's afgekraakt daarom zet ik die er ook maar niet bij (die foto's zijn ook over het algemeen uit een rijdende auto gemaakt dus niet veel van na te gaan)
Iig veel plezier ermee
[ Voor 7% gewijzigd door Tundreq op 26-09-2005 22:14 ]
Ben er al mee bezig, stomme .jpg en .JPGVerwijderd schreef op maandag 26 september 2005 @ 22:13:
Thanks voor de foto's. De links doen het alleen niet....
en gefixed, ooh ja pics komen rechtstreeks uit de cam
[ Voor 16% gewijzigd door Tundreq op 26-09-2005 22:17 ]
Ik zoek al een tijdje naar een 28mm eq cam en ik twijfel tussen de canon S80 en de S9500
Voordelen voor de S9500
- ISO800 en 1600 acceptabele foto's in het donker.. S80 max ISO400
- 300mm eq tegenover 100mm van S80
- groot, dus ligt lekker in de hand
Voordelen voor de S80
- heel snel
- geweldige movie mode
- canon kwaliteit
- klein, dus lekker mobiel
Ik kom er niet uit.. ik zie zoveel voordelen aan beide kanten. Ik fotografeer met compact digitaal en ook weleens met analoog SLR en SLR is heerlijk. Compact is ook heerlijk.. Maar die ISO400 van S80 is mijn grootste struikelpunt!! Ik maak ook graag foto's op feestjes...
Voordelen voor de S9500
Voordelen voor de S80
- heel snel
- geweldige movie mode
- canon kwaliteit
Ik kom er niet uit.. ik zie zoveel voordelen aan beide kanten. Ik fotografeer met compact digitaal en ook weleens met analoog SLR en SLR is heerlijk. Compact is ook heerlijk.. Maar die ISO400 van S80 is mijn grootste struikelpunt!! Ik maak ook graag foto's op feestjes...
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Wat is er zo geweldig aan de moviemode van de S80 als ik vragen mag, want ik heb vandaag ook een filmpje gemaakt 640*480@30 fps en dat ziet er goed uit, en je kunt er met de handmatige zoom ook nog flink mee zoomen.DKasemier schreef op maandag 26 september 2005 @ 23:58:
Ik zoek al een tijdje naar een 28mm eq cam en ik twijfel tussen de canon S80 en de S9500
Voordelen voor de S9500
Voordelen voor de S80
- heel snel
- geweldige movie mode
- canon kwaliteit
En dan het "kopje heel snel" wat bedoel je ermee, snel opstarten of snel foto's nemen, als je opstarten bedoelt dan heeft de S9500 een voordeel dat de lens niet naar buiten hoeft te komen, dus als je een foto wil nemen op volledige zoom van 300mm dan ben je sneller met de S9500 omdat je die al op 300 mm kan hebben terwijl je de cam nog niet aan hebt.
En als het gaat over snel foto's schieten dan laat de S9500 je ook niet in de steek.
En ik weet ook niet waar je hem allemaal voor wil gebruiken misschien dat er dan makkelijker een conclussie te trekken is.
Mijn conclussie is dat ik je de S9500 van harte kan aanbevelen maar als het compact moet wezen dan moet je de S9500 niet nemen.
Verwijderd
Moviemode van S9500 is ook behoorlijk goed, zeker als je meeneemt dat je ook nog kunt zoomen tijdens het filmen.
Verder is de Fuji ook snel met opstarten en korte sluitertijd.
Enige waar ik tegenaan loop met de Fuji (Wellicht ook bij andere cam's) is dat de LCD zwart wordt bij het laden van de flitser, maar dat is dan ook de enige merkbare vertraging. Rest is enorm snel.
Wat betreft de Iso's, ik weet dat ik niet meer zonder een zeer goede ISO 400 kan!
En als laatste, de lens... lijkt me dat Fujinon lenzen zich al als een van de beste bewezen heeft, dus wees daar maar niet bang voor.
Blijft denk ik toch een keuze tussen compact en minder compact..
Verder is de Fuji ook snel met opstarten en korte sluitertijd.
Enige waar ik tegenaan loop met de Fuji (Wellicht ook bij andere cam's) is dat de LCD zwart wordt bij het laden van de flitser, maar dat is dan ook de enige merkbare vertraging. Rest is enorm snel.
Wat betreft de Iso's, ik weet dat ik niet meer zonder een zeer goede ISO 400 kan!
En als laatste, de lens... lijkt me dat Fujinon lenzen zich al als een van de beste bewezen heeft, dus wees daar maar niet bang voor.
Blijft denk ik toch een keuze tussen compact en minder compact..
Hmmz ik zou eens met die fuji moeten schieten, ben benieuwd hóe irritant ik die flitslading vind. Ik fotografeer vrij veel met flits maar ik hoop dat juist te kunnen verminderen met de hoge iso. 90% van mn foto's zijn namenlijk indoor foto's. In theorie wil ik het liefst een D-SLR maar jammergenoeg laat mn budget geen EOS350D toe. Ik heb gisteravond wat rondgekeken.. de EOS300D tweede hands begint nu ook bij me op te komen 
Ik geil een beetje op canon door mijn goede ervaring met mn A70 en de slechte ervaring met elke andere digicam die ik in mn handen heb gehad.
Denk toch dat ik wacht tot DPreview meer over beide camera's te zeggen heeft
Ik geil een beetje op canon door mijn goede ervaring met mn A70 en de slechte ervaring met elke andere digicam die ik in mn handen heb gehad.
Denk toch dat ik wacht tot DPreview meer over beide camera's te zeggen heeft
[ Voor 24% gewijzigd door Makkelijk op 27-09-2005 12:04 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Dat van de flitser is op te lossen door een externe flitser op de S9500 te gebruiken, althans daar ga ik toch van uit, want dan wordt alle stroom uit een paar andere batterijen gezogen dan die van de cam zelf.Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 08:20:
*knip*
*knip*
Verwijderd
Ik las op het fuji talk forum (dpreview), dat er s9500 camera's in de verkoop zijn, die tot de zogenaamde eerste productielijn behoren, waarbij de foto's minder scherp zijn. Ik citeer:
"Could be indeed. I've taken almost all the shots with the program mode. I'm also not really certain if i have one of those 1st production cams which are not overall sharp. Maybe it needs a bit more testing to be sure i've got a good one."
en...
"Have read it on another forum (not sure which one). This guy exchanged his cam and he had good pictures after that. And also i've heard it from another person with the same problems."
NB. Bovenstaand bericht is op het fuji talk forum geplaatst door een zeker Nefius.
Nu is mijn beeld van de s9500 erg positief en ga ik, wanneer de officiële reviews positief zijn, serieus nadenken over aanschaf van deze camera. Omdat ik echter weinig trek heb om een dergelijke 1e productielijn camera te kopen, met veel irritatie tot gevolg
, heb ik fuji NL hierover benaderd. De reactie van fuji NL treffen jullie hieronder aan.
Op zich had ik dit antwoord natuurlijk kunnen verwachten; fuji zal niet (snel) toegeven dat er was mis is met de eerste productielijn.
Aan de andere kant ben ik wel in de veronderstelling, dat wanneer er inderdaad problemen zouden zijn met de 1e productielijn (en de kopers van deze camera's naar alle waarschijnlijkheid terug zullen gaan naar de winkel) het in het voordeel van fuji is om hier vooraf helder/duidelijk over te zijn. Met negatieve reacties ivm productiefouten zullen ze bij fuji natuurlijk niet blij zijn en hier kunnen ze naderhand moeilijk alsnog een positieve draai aan geven. Maar misschien denk ik hier wel te positief over...
Onderstaand zoals beloofd het bericht van fuji:
"Het is ons, Fujifilm Nederland, niet bekend dat de eerste productlijn onscherpe opname's levert. De FinePix S9500 welke wij leveren aan de foto dealers in Nederland maken scherpe opname's. Geen klachten t/m heden ontvangen.
Ik weet niet wat de resultaten zijn van de modellen welke in Amerika en Canada zijn geleverd. In deze landen zijn de modellen eerder op de markt als in Europa."
Goed opletten dan maar als je een camera koopt!
Nog iets anders: Via dcresource en kieskeurig.nl zie ik dat de prijs gedaald is tot onder de EUR 600,-- (wel zonder oplader).
gr Rutger
"Could be indeed. I've taken almost all the shots with the program mode. I'm also not really certain if i have one of those 1st production cams which are not overall sharp. Maybe it needs a bit more testing to be sure i've got a good one."
en...
"Have read it on another forum (not sure which one). This guy exchanged his cam and he had good pictures after that. And also i've heard it from another person with the same problems."
NB. Bovenstaand bericht is op het fuji talk forum geplaatst door een zeker Nefius.
Nu is mijn beeld van de s9500 erg positief en ga ik, wanneer de officiële reviews positief zijn, serieus nadenken over aanschaf van deze camera. Omdat ik echter weinig trek heb om een dergelijke 1e productielijn camera te kopen, met veel irritatie tot gevolg

Op zich had ik dit antwoord natuurlijk kunnen verwachten; fuji zal niet (snel) toegeven dat er was mis is met de eerste productielijn.
Aan de andere kant ben ik wel in de veronderstelling, dat wanneer er inderdaad problemen zouden zijn met de 1e productielijn (en de kopers van deze camera's naar alle waarschijnlijkheid terug zullen gaan naar de winkel) het in het voordeel van fuji is om hier vooraf helder/duidelijk over te zijn. Met negatieve reacties ivm productiefouten zullen ze bij fuji natuurlijk niet blij zijn en hier kunnen ze naderhand moeilijk alsnog een positieve draai aan geven. Maar misschien denk ik hier wel te positief over...
Onderstaand zoals beloofd het bericht van fuji:
"Het is ons, Fujifilm Nederland, niet bekend dat de eerste productlijn onscherpe opname's levert. De FinePix S9500 welke wij leveren aan de foto dealers in Nederland maken scherpe opname's. Geen klachten t/m heden ontvangen.
Ik weet niet wat de resultaten zijn van de modellen welke in Amerika en Canada zijn geleverd. In deze landen zijn de modellen eerder op de markt als in Europa."
Goed opletten dan maar als je een camera koopt!
Nog iets anders: Via dcresource en kieskeurig.nl zie ik dat de prijs gedaald is tot onder de EUR 600,-- (wel zonder oplader).
gr Rutger
Verwijderd
Ik snap eerlijk gezegt niet waarom de S9500 overal zo afgekraakt moet worden
Misschien is de concurentie wel bang dat deze cam een groot succes gaat worden.
Verwijderd
Probleem hierin is dat het grotendeel van deze negatieve reacties afkomen van mensen die de camera vergelijkt met een digitale spiegelreflex, en vanzelfsprekend geheel onterrecht.
Ik heb de camera nu sinds zaterdag en ik ben er enorm blij mee.
Problemen met onscherpe foto's ben ik van overtuigd dat dit in mijn geval aan mezelf ligt (bewogen bij maken van foto's op lange zoom).
Kortom, ik kan de camera alleen maar aanraden.
Problemen met onscherpe foto's ben ik van overtuigd dat dit in mijn geval aan mezelf ligt (bewogen bij maken van foto's op lange zoom).
Kortom, ik kan de camera alleen maar aanraden.
Geheel mee eens, ligt meestal aan jezelf. Maar blijf erbij dat ze dit met een image stabilisator hadden kunnen verhelpen. Als de s9500 IS/AS zou hebben, dan had ik hem vandaag nog besteld!Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 08:57:
Verwijderd
Niet echt onterecht. Fuji positioneert de S9500 duidelijk als alternatief voor een instap-DSLR.Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 08:57:
Probleem hierin is dat het grotendeel van deze negatieve reacties afkomen van mensen die de camera vergelijkt met een digitale spiegelreflex, en vanzelfsprekend geheel onterrecht.
Fujifilm’s new ‘bridge’ camera marries high end image quality with a lens so good, you’ll be glad it’s not removable
Bovendien zit de S9500 in de prijsklasse van instap-DSLR.
Verwijderd
Prijsklasse van instap DSLR is niet juist.Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 12:31:
[...]
Niet echt onterecht. Fuji positioneert de S9500 duidelijk als alternatief voor een instap-DSLR.
Fujifilm’s new ‘bridge’ camera marries high end image quality with a lens so good, you’ll be glad it’s not removable
Bovendien zit de S9500 in de prijsklasse van instap-DSLR.
Instap van een kale (zonder lens!) DSLR begint vanaf 700,00 en dan moet je er nog een lens bij kopen die hetzelfde kan als de Fuji, pas dan heb je een vergelijk qua prijs en dan zul je zien dat je er zo 300 tot 500 euro boven zit qua prijs.
Nog even over IS op de fuji, dat zou inderdaad het toetje zijn op de camera, maar helaas.
Ik denk dat de werking van IS/AS een tikkie wordt overdreven.CK schreef op woensdag 28 september 2005 @ 11:45:
[...]
Geheel mee eens, ligt meestal aan jezelf. Maar blijf erbij dat ze dit met een image stabilisator hadden kunnen verhelpen. Als de s9500 IS/AS zou hebben, dan had ik hem vandaag nog besteld!
't Scheelt je ongeveer 2 stops... Nu kan de S9500 makkelijk op ISO 400 of ISO 800 fotograferen dus op volledige zoom moet toch wel aardig te schieten zijn. Een vaste hand hebben is ook een vereiste
Verwijderd
Daar bij kun je onscherpe foto's grotendeels vermijden door middel van een statief eventueel in combinatie met de selftimer. Zo deed ik het ook met mijn S7000 en kreeg er op die manier perfecte plaatjes uit.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2005 15:40 ]
Je moet geen wonderen verwachten. Maar ik had hiervoor een 12x zoom zonder IS, en nu de FZ15 met, en das toch wel een flink verschil wanneer je schiet met gelijke iso waarden.Nielsracing schreef op woensdag 28 september 2005 @ 14:00:
[...]
Ik denk dat de werking van IS/AS een tikkie wordt overdreven.
't Scheelt je ongeveer 2 stops... Nu kan de S9500 makkelijk op ISO 400 of ISO 800 fotograferen dus op volledige zoom moet toch wel aardig te schieten zijn. Een vaste hand hebben is ook een vereiste, kortom, veel oefenen.
Met gelijke ISO waardes heb je inderdaad gelijk.CK schreef op woensdag 28 september 2005 @ 17:11:
[...]
Je moet geen wonderen verwachten. Maar ik had hiervoor een 12x zoom zonder IS, en nu de FZ15 met, en das toch wel een flink verschil wanneer je schiet met gelijke iso waarden.
Nu heb ik sinds kort ook de beschikking over AS op mijn body. Nu moet ik zeggen dat ik eigenlijk niet meer zonder kan, zeker 's nachts niet,
Maar als je het niet gewend bent (zoals ik met mijn vorige S5500) mis je het ook niet. Althans, dat is mijn mening
Ik heb vandaag bij de Combi deze camera in mijn handen gehad. En ik moet zeggen, dat ik best onder de indruk ben. De camera voelt goed aan, ligt lekker in de hand en heeft een mooi gewicht. Ziet er wat mij betreft uit als een topper!
Ik denk dat de werking van IS/AS door jou een tikkie wordt onderschat. De techniek gaat wel iets verder dan een simpele 2 stops verschil. Je kunt in onmogelijk situaties (bijvoorbeeld op een winderige boot, waar je met je camera staat te schudden of vanuit een rijdende auto) toch scherpe foto's maken dankzij de IS. Op deze canon-site wordt de werking van IS uitgelegd met animaties er bij en al. Ik schiet nu al 2 maanden plaatjes met een Canon met IS en val van de ene (positieve) verbazing in de andere, wat zo'n camera voor elkaar krijgt.Nielsracing schreef op woensdag 28 september 2005 @ 14:00:
[...]
Ik denk dat de werking van IS/AS een tikkie wordt overdreven.
't Scheelt je ongeveer 2 stops... Nu kan de S9500 makkelijk op ISO 400 of ISO 800 fotograferen dus op volledige zoom moet toch wel aardig te schieten zijn. Een vaste hand hebben is ook een vereiste, kortom, veel oefenen.
Anderzijds ben ik best jaloers op mogelijkheden die ISO 400 of 800 zonder noemenswaardige ruis biedt. Maar het zijn wel twee verschillende technieken, die niet met elkaar te vergelijken zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door PeterVL57 op 28-09-2005 22:18 ]
alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95
Verwijderd
Prijsklasse is een rekbaar begrip. Iemand die de S9500 kan kopen, zou ook een goedkope DSLR met kitlens kunnen overwegen. Dan heb je geen 10x zoom (meestal hooguit 4x), maar wel de fotokwaliteit van een spiegelreflex. Dat is dus een afweging die je als koper maakt. Voor- en nadelen.Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 12:49:
[...]
Prijsklasse van instap DSLR is niet juist.
Instap van een kale (zonder lens!) DSLR begint vanaf 700,00 en dan moet je er nog een lens bij kopen die hetzelfde kan als de Fuji
En zoals ik al eerder zei, Fuji zoekt zelf nadrukkelijk de confrontatie met de instap DSLR.
Ik heb overigens nog niet besloten. De S9500 is voor mij een goede kandidaat, maar de 350D ook nog steeds. Ik wacht eigenlijk op een kritische review door bijvoorbeeld dpreview.com. De "recensie" van letsgodigital.org is zoals gebruikelijk een verhaal met louter positieve kreten, als we dat moeten geloven dan moeten we allemaal massaal de Fuji kopen. Je zou er bijna iets van gaan denken, de eerste recensie (daarna volgt ca. een maand niets) en alleen maar superlatieven.
Aan de andere kant, ik hoop dat ze gelijk hebben, dan is mijn keuze makkelijk.
Wie kan er iets zeggen over de kwlaiteit van de EVF? Is die bruikbaar, of is het toch vooral de LCD achterop waar het om gaat?
Verwijderd
Het lijkt erop dat een S9500 met IS/AS een echte killer zou zijn. Hoe lang zou het duren voordat Fuji daarachter is? Heeft Fuji die techniek eigenlijk al eens toegepast?PeterVL57 schreef op woensdag 28 september 2005 @ 22:17:
[...]
Anderzijds ben ik best jaloers op mogelijkheden die ISO 400 of 800 zonder noemenswaardige ruis biedt. Maar het zijn wel twee verschillende technieken, die niet met elkaar te vergelijken zijn.
Verwijderd
De EVF is voor mij goed bruikbaar. In de "oude" 5500, welke ik ook in handen heb gehad, kreeg ik het idee dat deze nogal "stotterde", maar dat heb ik bij deze dus niet.
Tevens kun je de refreshrate instellen op 30 of 60fps.
LCD resolutie is in vergelijking met b.v. de Panasonic FZ30 wel lager, maar persoonlijk heb ik daar geen moeite mee.
Tevens kun je de refreshrate instellen op 30 of 60fps.
LCD resolutie is in vergelijking met b.v. de Panasonic FZ30 wel lager, maar persoonlijk heb ik daar geen moeite mee.
Uhm... ik hoop niet dat als je denkt dat je een spigelreflex koopt, dat je dan opeens een stuk betere kwaliteit hebt. Dat is juist niet zo. Als voorbeeldje: De Canon Powershot Pro1 heeft een 28-200 L USM lens. Als je een 350D koopt met hetzelfde beruik L lens, ben je veel duurder uit als €700,-Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 07:36:
[...]
...Prijsklasse is een rekbaar begrip. Iemand die de S9500 kan kopen, zou ook een goedkope DSLR met kitlens kunnen overwegen. Dan heb je geen 10x zoom (meestal hooguit 4x), maar wel de fotokwaliteit van een spiegelreflex. Dat is dus een afweging die je als koper maakt. Voor- en nadelen.
Dus als je een dSLR wilt hebben met een vergelijkbare kwaliteit als een prosumer, zal je toch wat dieper in je buidel moeten tasten
Hier zou uw advertentie kunnen staan
Hoe goed de S9500 ook is (en die is heel goed) kan je 'm kwa fotokwaliteit gewoon niet vergelijken met een goedkope dslr. Ik zie meteen het verschil op mijn computerscherm. Op afdrukken van 10x15 valt het denk ik niet op. Aan de andere kant heeft een dslr een groot voordeel i.v.m. de DOF. Dat zie je wel meteen terug in de plaatjes.ejss schreef op donderdag 29 september 2005 @ 15:05:
[...]
Uhm... ik hoop niet dat als je denkt dat je een spigelreflex koopt, dat je dan opeens een stuk betere kwaliteit hebt. Dat is juist niet zo. Als voorbeeldje: De Canon Powershot Pro1 heeft een 28-200 L USM lens. Als je een 350D koopt met hetzelfde beruik L lens, ben je veel duurder uit als €700,-
Dus als je een dSLR wilt hebben met een vergelijkbare kwaliteit als een prosumer, zal je toch wat dieper in je buidel moeten tasten
Verwijderd
Hallo foto vrienden, ik ben nieuw op dit forum en heb aandachtig jullie reakties gelezen.
Ik heb jarenlang plaatjes geschoten met de Fuji 602z en verschrikkelijk mooie opnamen kunnen maken, alleen als je de boel sterk wil vergroten kom je wat pixeltjes tekort.
Dus de fuji 9500 in nederland gekocht, vol verwachting klopt mijn hart, foto foto foto expirement naar expirement, conclusie wat een waardeloze troep genereerd dit model, het is niet gestoken scherp te krijgen, ik maak dvd hoezen ontwerpen met foto's van de 602 die er met 9600 dpi printers eraf spatten maar de fuji 9500 vutloos niet goed te krijgen, heb ik waarschijnlijk zo'n eerste maandag morgen serie gekocht, ik heb trouwens nog geen foto van andere gezien die ik echt top vond.
Wie heeft de oplossing voor top foto's met dit model
gr, George
Ik heb jarenlang plaatjes geschoten met de Fuji 602z en verschrikkelijk mooie opnamen kunnen maken, alleen als je de boel sterk wil vergroten kom je wat pixeltjes tekort.
Dus de fuji 9500 in nederland gekocht, vol verwachting klopt mijn hart, foto foto foto expirement naar expirement, conclusie wat een waardeloze troep genereerd dit model, het is niet gestoken scherp te krijgen, ik maak dvd hoezen ontwerpen met foto's van de 602 die er met 9600 dpi printers eraf spatten maar de fuji 9500 vutloos niet goed te krijgen, heb ik waarschijnlijk zo'n eerste maandag morgen serie gekocht, ik heb trouwens nog geen foto van andere gezien die ik echt top vond.
gr, George
Voorbeeldpics graag...Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 00:12:
Hallo foto vrienden, ik ben nieuw op dit forum en heb aandachtig jullie reakties gelezen.
gr, George
Als je een aantal voorbeelden zou kunnen posten van de 602Z en dezelfde foto's alleen dan van de S9500 dan kunnen we zelf ook oordelen als het zo is, en weten we tevens waar je over praatVerwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 00:12:
gr, George
Verwijderd
Mee terug gaan, er zijn een aantal modellen op de markt van de 1e reeks welke onscherpe foto's maken.Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 00:12:
gr, George
Maak anders een paar voorbeeldfoto's op niet bewegende objecten en ga ermee naar de winkel.
Heb je trouwens een Nederlands model (dus met stickertje Fuji Nederland) erop?
Verwijderd
Waar staat er beschreven dat er een serie camera's onscherpe foto's maakt ?
Graag serienummers of iets dergelijks en een link naar deze bewering. Er moet wel een onderbouwing zijn dat dit idd zo is, ik heb het in ieder geval nog nergens gelezen.
Graag serienummers of iets dergelijks en een link naar deze bewering. Er moet wel een onderbouwing zijn dat dit idd zo is, ik heb het in ieder geval nog nergens gelezen.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2005 15:49 ]
Verwijderd
Vreemd hoor, je allereerste postje hier en gelijk al de S9500 afkrakenVerwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 00:12:
gr, George
Verwijderd
Hier nog een aantal foto's gemaakt met mijn S9500, let ff niet op compositie en focuspunt. Ik wil ff aantonen dat de foto's die eruit komen beslist niet onscherp zijn. Het is ff wennen, deze camera werkt weer heel anders dan mijn S7000. Eerste 3 zijn genomen in de stand supermacro en M.
Ik ga er morgen opuit voor een hele serie foto's, van alles wat, mits goed weer.

Ik ga er morgen opuit voor een hele serie foto's, van alles wat, mits goed weer.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2005 17:43 ]
Verwijderd
Ik heb er nu trouwens een 1 Gig CF Ultra 2 kaartje ingedaan. Ik moet zeggen dat ie in de S9500 erg traag werkt als je de geschoten foto's wilt bekijken op de cam zelf., bij de Eos 350D werkte dat kaartje vele malen sneller. Iemand enig idee hoe dat komt ?
Een 512MB Xd kaart werkt trouwens wel erg snel, die zit ernaast.
Een 512MB Xd kaart werkt trouwens wel erg snel, die zit ernaast.
Wat ik wel wat vreemd aan de camera vind is dat je autofocus gebruikt dat ie soms niet kan focussen en wanneer je hem op manualfocus zet en dan het knopje indrukt dat ie even tijdelijk gaat focussen dat ie dan wel scherp kan focussen, hoe kan dit, niet dat het me uitmaakt want gebruik het beide door elkaar autofocus als ik even snel een paar dingen wil doen en manual focus wanneer ik het zelf liever doe
Verwijderd
Van dit "probleem" heb ik nog geen last gehad, bij mij focust ie vrijwel direct. Dit is een camera die je weer helemaal opnieuw moet leren kennen net als elke andere camera. Ik ben een diehard S7000 gebruiker en merk toch dat opvolger S9500 duidelijk anders werkt.Tundreq schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 18:29:
Wat ik wel wat vreemd aan de camera vind is dat je autofocus gebruikt dat ie soms niet kan focussen en wanneer je hem op manualfocus zet en dan het knopje indrukt dat ie even tijdelijk gaat focussen dat ie dan wel scherp kan focussen, hoe kan dit, niet dat het me uitmaakt want gebruik het beide door elkaar autofocus als ik even snel een paar dingen wil doen en manual focus wanneer ik het zelf liever doe
Misschien heb jij de cam wel op "snelfocussen" staan, hiervoor moet je ff in het menu kijken. Het kan zijn dat ie dan wat problemen heeft met direct goed te focussen.
Hij focused verder wel goed, alleen soms als je volledig ingezoomed op iets hebt dat iets donkerder is dan krijg je !AF in beel en als je hem om MF zet en daarna het AF knopje indrukt doet ie het wel, alleen dat is heel soms, en ik maak me er ook zeer zeker niet druk om.Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 18:37:
[...]
Van dit "probleem" heb ik nog geen last gehad, bij mij focust ie vrijwel direct. Dit is een camera die je weer helemaal opnieuw moet leren kennen net als elke andere camera. Ik ben een diehard S7000 gebruiker en merk toch dat opvolger S9500 duidelijk anders werkt.
Misschien heb jij de cam wel op "snelfocussen" staan, hiervoor moet je ff in het menu kijken. Het kan zijn dat ie dan wat problemen heeft met direct goed te focussen.
Verder focused de camera geweldig en lekker snel, dus zeer tevreden over het toestel
Verwijderd
Heb meerdere verhalen gelezen, een van de beste voorbeelden staat op:Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 15:17:
Waar staat er beschreven dat er een serie camera's onscherpe foto's maakt ?
http://www.stevesforums.c....php?id=69536&forum_id=16
Verwijderd
Ja maar er wordt niks onderbouwd noch bevestigt door Fuji zelf.Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 22:38:
[...]
Heb meerdere verhalen gelezen, een van de beste voorbeelden staat op:
http://www.stevesforums.c....php?id=69536&forum_id=16
Klopt, is op S7000 ook zo. Zeker bij geïnterpoleerde shots, duurt ruim anderhalve seconde om te bladeren per foto.Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 18:17:
Ik heb er nu trouwens een 1 Gig CF Ultra 2 kaartje ingedaan. Ik moet zeggen dat ie in de S9500 erg traag werkt als je de geschoten foto's wilt bekijken op de cam zelf.,
Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.
hoeft toch ook niet? Ik vind ook niet al jouw foto's even scherp, http://members.home.nl/rogerwierike/s95004.jpg vind ik echt niet zo...Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 23:11:
[...]
Ja maar er wordt niks onderbouwd noch bevestigt door Fuji zelf.
|>
Ik blijf het, zoals ik al eerder heb geschreven een interessant toestel vinden, maar de eerste full-size foto's stellen mij wat teleur. Ik begrijp dat mensen bijvoorbeeld vanwege bandbreedteoverwegingen niet te veel foto's op maximale resolutie posten, maar erg verkleinde foto's zeggen mij toch wat minder. 'k zal eens kijken of ik een kan testen.
Verwijderd
Zeg nou eens eerlijk, wanneer gebruik je zo'n fullsize foto van 9MP nou? Ik zet mijn foto's op 600x450 of 800x600 op mijn site en thats it.begintmeta schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 20:12:
Ik blijf het, zoals ik al eerder heb geschreven een interessant toestel vinden, maar de eerste full-size foto's stellen mij wat teleur. Ik begrijp dat mensen bijvoorbeeld vanwege bandbreedteoverwegingen niet te veel foto's op maximale resolutie posten, maar erg verkleinde foto's zeggen mij toch wat minder. 'k zal eens kijken of ik een kan testen.
Waarom koop je dan dat toestel dat 9MP kan produceren (of 3 als je wilt). Je kunt natuurlijk grotere afdrukken maken. Maar het is natuurlijk wel zo dat, wil je bijvoorbeeld alleen foto's op max 1-2MP gebruiken, je het beste op die resoluties kunt vergelijken,. Ik zou echter toch graag weten wat maximaal mogelijk is.
Verwijderd
Ik zal zo eens wat foto's op volle resolutie posten dan.begintmeta schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 22:05:
Waarom koop je dan dat toestel dat 9MP kan produceren (of 3 als je wilt). Je kunt natuurlijk grotere afdrukken maken. Maar het is natuurlijk wel zo dat, wil je bijvoorbeeld alleen foto's op max 1-2MP gebruiken, je het beste op die resoluties kunt vergelijken,. Ik zou echter toch graag weten wat maximaal mogelijk is.
Verwijderd
Hier 5 foto's onbewerkt en geschoten op maximale resolutie 9Mp
http://members.home.nl/rogerwierike/test.jpg
http://members.home.nl/rogerwierike/test2.jpg
http://members.home.nl/rogerwierike/test3.jpg
http://members.home.nl/rogerwierike/test4.jpg
http://members.home.nl/rogerwierike/test5.jpg
http://members.home.nl/rogerwierike/test.jpg
http://members.home.nl/rogerwierike/test2.jpg
http://members.home.nl/rogerwierike/test3.jpg
http://members.home.nl/rogerwierike/test4.jpg
http://members.home.nl/rogerwierike/test5.jpg
Ik vind het goede scherpe foto's hoor, zeker voor een non dslr.
Zelf fotografeer ik natuurlijk ook op max. resolutie maar maak een apart mapje voor resoluties als 1155 x 768 (een dslr maakt bredere foto's... dan een finepix). Ook handiger met versturen naar vrienden etc.
Ben benieuwd wat je de komende tijd gaat posten Bamboe
Zelf fotografeer ik natuurlijk ook op max. resolutie maar maak een apart mapje voor resoluties als 1155 x 768 (een dslr maakt bredere foto's... dan een finepix). Ook handiger met versturen naar vrienden etc.
Verwijderd
Het moet ff een dagje mooi weer zijn wil ik echt goede foto's kunnen maken hier in het natuurgebied. Ik verheug me al op de Herfst als alles mooi van kleur zal zijn. En over bredere foto's gesproken, je kunt de S9500 instellen dat ie ook brede foto's maakt op 9MP, ik dacht 3:2, moet ik ff nakijken.Nielsracing schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 22:37:
Ik vind het goede scherpe foto's hoor, zeker voor een non dslr.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2005 22:43 ]
Verwijderd
Een review van de s9500 die volgens mij nog niet is gepost op dit forum. Heb het nog niet gelezen.
http://www.digitalcamerai...igital-Camera-Review-.htm
Verwijderd
Leuke review, alleen niet eerlijk dat ie steeds vergeleken wordt met een dslr want dat is ie niet.Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 22:51:
Een review van de s9500 die volgens mij nog niet is gepost op dit forum. Heb het nog niet gelezen.
Wil je perse een dslr dan koop je die en niet achteraf zeuren dat de S9500 niet zo'n goede foto's maakt en niet zoveel mogelijkheden heeft als een dslr. Dan hebben ze het steeds over het kleine prijsverscil tussen de S9500 en een instap dslr daarbij vergeten ze voor het gemak maar ff de dure lenzen die je nog voor een dslr moet kopen, zoals een macro en telelens.
Ik vind dit geen eerlijke review.
Pfoe, sommige mensen hebben inderdaad nog niet door dat je een digicam niet moet vergelijken met een dslr
Maareh, ik zou 'm zeker instellen op 3:2 ipv 4:3. Toen ik nog met de S5500 fotografeerde liet ik ze altijd afdrukken bij de plaatselijke fotoboer op 11.4cmx15. Opzich lukte dit goed alleen het is toch een beetje raar formaat. Te vierkant zeg maar. 't Enige handige van het formaat is dat je het zo kan resizen dat het op bureaubladformaat kan worden weergegeven, bijv. 1024x768.
Van mij mag de herfst ook al komen
Het liefst vallende blaadjes en 23 graden

Maareh, ik zou 'm zeker instellen op 3:2 ipv 4:3. Toen ik nog met de S5500 fotografeerde liet ik ze altijd afdrukken bij de plaatselijke fotoboer op 11.4cmx15. Opzich lukte dit goed alleen het is toch een beetje raar formaat. Te vierkant zeg maar. 't Enige handige van het formaat is dat je het zo kan resizen dat het op bureaubladformaat kan worden weergegeven, bijv. 1024x768.
Van mij mag de herfst ook al komen
het grote nadeel van 4:3, is dat je niet echt mooie composities kan maken vergeleken bij 3:2.. vind ik dan.
Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT
Ik heb vannacht 400 foto's gemaakt in de Silverdome te Zoetermeer (Project Hardcore) en de resultaten zijn verbluffend. De foto's knallen van het scherm en boven alle verwachting gaat nu eigenlijk (bijna) alles vanzelf. Wat is dit toch een heerlijke camera
Overigens is 90% met flits genomen en de 2500mah batterijen waren nog lang niet op.

meer: http://dance.phono.nl/index.php?name=gallery
Overigens is 90% met flits genomen en de 2500mah batterijen waren nog lang niet op.
[ Voor 4% gewijzigd door pvdplanet op 02-10-2005 07:01 ]
Verwijderd
3:2 (ontstaan omdat iemand ooit 35mm film in een fotocamera wilde douwen) of 4:3 of 16:9 (ontstaan vanuit de TV-schermen en monitors), uiteindelijk bepaalt de fotograaf natuurlijk de uitnsede.
Persoonlijk vind ik 4:3 dan prettiger dan 3:2. In 3:2 werk je vanuit een rechthoek, en naar een "compactere" vorm verlies je dan al snel oppervlak en ga je dus naar een lagere resolutie.
In dit artikel over DSLR vs. compactook nog een aardig stukje over 4:3 en 3:2:
http://www.kenrockwell.com/tech/2dig.htm
Persoonlijk vind ik 4:3 dan prettiger dan 3:2. In 3:2 werk je vanuit een rechthoek, en naar een "compactere" vorm verlies je dan al snel oppervlak en ga je dus naar een lagere resolutie.
In dit artikel over DSLR vs. compactook nog een aardig stukje over 4:3 en 3:2:
http://www.kenrockwell.com/tech/2dig.htm
Verwijderd
Zoals eerder gezegd, Fuji zoekt zelf die vergelijking. Dan is het logisch dat een reviewer daar op ingaat.Nielsracing schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 00:05:
Pfoe, sommige mensen hebben inderdaad nog niet door dat je een digicam niet moet vergelijken met een dslr
Dat lijkt me een heel slecht advies. Aangezien de afmeting van de CCD in de S9500 op 4:3 is, verlies je mete en instelling anders dan 4:3 aan megapixels. Je gebruikt gewoon een gedeelte van je CCD niet! Als dan blijkt dat je nog wat wilt roteren (horizon rechtzetten) of anders wilt snijden, dan zul je dat gaan missen.Maareh, ik zou 'm zeker instellen op 3:2 ipv 4:3.
Fuji opent in de promotiefolder voor deze camera met de zin : "the new FinePix S9500 :performance to rival a sophisticated digital SLR". Dat is FUJI zelf die dit beweert en niet de reviewer. Dat hier en daar in een review een vergelijking met een dSLR wordt getrokken is dus wel degelijk eerlijk en ook prima, want FUJI zoekt die confrontatie zelf. (het prijsverschil tussen deze camera en een dSLR-body+zoomlens is natuurlijk wel fors).Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 23:23:
[...]
Leuke review, alleen niet eerlijk dat ie steeds vergeleken wordt met een dslr want dat is ie niet.
Wil je perse een dslr dan koop je die en niet achteraf zeuren dat de S9500 niet zo'n goede foto's maakt en niet zoveel mogelijkheden heeft als een dslr. Dan hebben ze het steeds over het kleine prijsverscil tussen de S9500 en een instap dslr daarbij vergeten ze voor het gemak maar ff de dure lenzen die je nog voor een dslr moet kopen, zoals een macro en telelens.
Ik vind dit geen eerlijke review.
De review is deels gebaseerd op metingen, die objectief vergelijkbaar zijn met metingen gedaan met andere camera's. Dezelfde methodes worden ook gebruikt op bijvoorbeeld www.imaging-resource.com. En je mag dus verwachten dat de uitkomsten van andere reviews niet zoveel zullen gaan afwijken van de bevindingen van deze reviewer. Het is voor mij een bevestiging van indrukken, die ik ook uit voorbeeldfoto's heb opgedaan. De camera kan wel aardige foto's maken (zeker onder donkere omstandigheden of kunstlicht), maar presteert over het geheel genomen te middelmatig om een serieuze tegenkandidaat te vormen voor mijn huidige camera. (en lijkt me zeker geen partij voor "sophisticated digital SLR's", zoals fuji zelf claimt).
[ Voor 18% gewijzigd door PeterVL57 op 02-10-2005 10:04 ]
alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95
Verwijderd
Deze camera is nog helemaal nieuw en de review geeft ook al aan dat deze camera niet zo makkelijk onder de knie is te krijgen, er zullen ongetwijfeld veel betere foto's gaan komen als deze camera in het bezit is van meer mensen.
Verwijderd
Een heel mooie serie op je site en het bewijs dat de S9500 weldegelijk een goede camera is ondanks dat ie overal afgekraakt wordt. Je foto's zijn genomen op iso 200 zag ik en er is totaal geen ruis te zien en ook de kleuren spatten van het scherm, ook hier. Had je de kleur op "chrome" staan?pvdplanet schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 06:54:
Ik heb vannacht 400 foto's gemaakt in de Silverdome te Zoetermeer (Project Hardcore) en de resultaten zijn verbluffend. De foto's knallen van het scherm en boven alle verwachting gaat nu eigenlijk (bijna) alles vanzelf. Wat is dit toch een heerlijke camera![]()
Wat je zegt is eigenlijk, dat er veel goede fotografen rondlopen, die zelfs met beperkte middelen nog hele mooie foto's kunnen maken en als je deze camera goed leert kennen, zal dat zeker ook met deze camera wel lukken. Dat maakt de camera er ten opzichte van andere camera's echter niet beter of slechter van. Het interesseert me eigenlijk helemaal niet of mensen deze camera ophemelen of afkraken (dat zijn ongefundeerde, emotionele termen). Ik ben geinteresseerd in een camera, die waar voor z'n geld biedt en technisch gezien de best mogelijke prestatie levert. De kwaliteit van de fotograaf doet uiteindelijk de rest. En ik kijk of ik de foto's, die andere amateur-fotografen maken, mooi genoeg vind. Op grond van specificaties leek FUJI een interessante camera aan te bieden. Maar wat zo'n review aantoont (niet op basis van emotie, maar op basis van meten en vergelijken), is dat FUJI zijn claim kennelijk niet kan waarmaken en er vergelijkbare camera's te koop zijn, die (technische gezien) beter presteren.Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 10:33:
Deze camera is nog helemaal nieuw en de review geeft ook al aan dat deze camera niet zo makkelijk onder de knie is te krijgen, er zullen ongetwijfeld veel betere foto's gaan komen als deze camera in het bezit is van meer mensen.
PS : voor mij is het inmiddels wel duidelijk. Ik zal dit topic niet verder volgen. Ik wens alle fotografen met deze camera nog veel fotoplezier !
[ Voor 16% gewijzigd door PeterVL57 op 02-10-2005 13:37 ]
Ik moet je hierin toch wel gedeeltelijk gelijk gevenVerwijderd schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 07:51:
[...]
Zoals eerder gezegd, Fuji zoekt zelf die vergelijking. Dan is het logisch dat een reviewer daar op ingaat.
[...]
Dat lijkt me een heel slecht advies. Aangezien de afmeting van de CCD in de S9500 op 4:3 is, verlies je mete en instelling anders dan 4:3 aan megapixels. Je gebruikt gewoon een gedeelte van je CCD niet! Als dan blijkt dat je nog wat wilt roteren (horizon rechtzetten) of anders wilt snijden, dan zul je dat gaan missen.
Fuji zoekt zelf de vergelijking op maar is mijn inziens een beetje vertekend. Koop je namelijk de goedkoopste dslr met de goedkoopste lenzen die gelijk zijn aan de zoomrange van de S9500, dan ben je én véél meer geld kwijt, en je maakt gewoon betere kwaliteit foto's. Dat is simpelweg te danken aan een andere techniek. Niemand die daar twijfels over heeft denk ik zo...(behalve Fuji
De S9500 is voor mensen die mooie foto's willen maken, geen gezeik met lenzen, en de mogelijkheid hebben om deze op A4 formaat te kunnen afdrukken. En so what dat 'ie iets minder scherp eruit komt rollen als een dslr... Dat is gewoon de keus die je maakt. En het bespaart gewoon een hoop geld.
Ik denk als je foto's laat ontwikkelen, 3:2 veruit de beste maat is. Ook dat is weer persoonlijk natuurlijk. 4:3 is toch een beetje te vierkant, en om nou al je foto's te gaan uitsnijden op het formaat dat je wil...hmm zie ik ook niet echt zitten.
Ik lijk nu wel de S9500 de hemel in te prijzen, terwijl ik 'm zelf niet eens heb...maar ik was zo super tevreden over de S5500 dat ik zeker weet dat de S9500 in z'n klasse de beste camera is.
....zucht.... en ach, zodra je er achter komt dat dat niet zo, heb je altijd je KM 7D nog.....Nielsracing schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 13:06:
[...]
Ik lijk nu wel de S9500 de hemel in te prijzen, terwijl ik 'm zelf niet eens heb...maar ik was zo super tevreden over de S5500 dat ik zeker weet dat de S9500 in z'n klasse de beste camera is.
goede flitser zeg!! Of heb je foto wat bewerkt?pvdplanet schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 06:54:
Ik heb vannacht 400 foto's gemaakt in de Silverdome te Zoetermeer (Project Hardcore) en de resultaten zijn verbluffend. De foto's knallen van het scherm en boven alle verwachting gaat nu eigenlijk (bijna) alles vanzelf. Wat is dit toch een heerlijke camera![]()
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
NoujaPeterVL57 schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 13:40:
[...]
....zucht.... en ach, zodra je er achter komt dat dat niet zo, heb je altijd je KM 7D nog.....
[ Voor 10% gewijzigd door Nielsracing op 02-10-2005 14:05 ]
Verwijderd
Hallo beste foto vrienden, ik kraak helemaal niets af want ik heb met vele camera's mogen spelen en de één heeft dit en de ander dat. Maar goed ik ga niet over 1 nacht eis dus contact gehad met Fuji Nederland, blijkt dus niet aan de camera te liggen maar meer aan de fabrieks instelling, vreemd eigenlijk als je een camera uit de winkel pakt ga je standje auto schiet een 10tal foto en ga kijken wat hij der van bakt, toch? blijkt de auto stand gewoon shit te zijn, pak standje P kies je eigen software voorkeur instelling voor scherpte, en knallen met dat ding plaatjes 9 op 10 gewoon bingo.
Als ik speciale foto's maak meestal voor mijn video opdrachten ga ik aan het werk met licht schaduw en noem maar op, maar als ik gewoon leuke vrijetijds foto's maak heb ik geen tijd om een 5 min per foto te staan klooien, tegenlicht even corrigeren en schieten klaar.
Als je wilt wil ik het verhaal wat ik van Fuji heb gekregen met voorbeelden wel op het forum plaatsen, voor de liefhebber.
groeten, George
Als ik speciale foto's maak meestal voor mijn video opdrachten ga ik aan het werk met licht schaduw en noem maar op, maar als ik gewoon leuke vrijetijds foto's maak heb ik geen tijd om een 5 min per foto te staan klooien, tegenlicht even corrigeren en schieten klaar.
Als je wilt wil ik het verhaal wat ik van Fuji heb gekregen met voorbeelden wel op het forum plaatsen, voor de liefhebber.
groeten, George
Ik reageerde met mijn zucht niet op een mening, maar op een uiting van "blind geloof" in een merk. Juist omdat ik weet dat FUJI goede camera's op de markt heeft, ben ik met interesse dit topic gaan volgen, omdat de specificaties van deze camera er heel leuk uitzien. Maar ik heb al eerder in dit topic mijn verbazing geuit over het enthousiasme van allerlei mensen over deze camera, terwijl ik alleen maar middelmatige resultaten langs zie komen. En dan verschijnen de eerste serieuzere testresultaten, die een aantal zwakkere punten van de camera blootleggen, maar ook die worden aan de kant geschoven door een aantal mensen op dit forum. Als dan iemand ook nog met een opmerking komt dat een andere camera van FUJI zo goed is en daarom hij "zeker weet" dat deze camera de beste in zijn klasse is, dan kan ik alleen maar zuchten. En dat terwijl je zelf zegt, dat je hebt zo'n ding zelf niet eens hebt.Nielsracing schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 14:05:
[...]
Nouja, meningen verschillen zullen we maar zeggen.
Fabrikanten beweren van alles over hun producten en het is natuurlijk allemaal super, zeggen ze. De werkelijkheid is helaas wel eens anders en het is heel moeilijk als amateurfotograaf om een goede keuze te maken. De aanschaf van een goede camera is een kostbare aangelegenheid. En het fijne van zo'n forum is, dat je met elkaar op zoek kan naar de werkelijke feiten en het werkelijke gebruiksgemak van zo'n camera (tenminste als mensen daar dan ook op in willen gaan).
[ Voor 3% gewijzigd door PeterVL57 op 02-10-2005 14:47 ]
Verwijderd
Vertel eens, ik zie foto's van jou zonder flits, disco licht en toch geen bewegings onscherpte, welke instelling gebruik je.
gr, George
gr, George
pvdplanet schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 06:54:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ok, fair. Alleen wat is er dan zo middelmatig aan deze camera?PeterVL57 schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 14:45:
[...]
Ik reageerde met mijn zucht niet op een mening, maar op een uiting van "blind geloof" in een merk. Juist omdat ik weet dat FUJI goede camera's op de markt heeft, ben ik met interesse dit topic gaan volgen, omdat de specificaties van deze camera er heel leuk uitzien. Maar ik heb al eerder in dit topic mijn verbazing geuit over het enthousiasme van allerlei mensen over deze camera, terwijl ik alleen maar middelmatige resultaten langs zie komen. En dan verschijnen de eerste serieuzere testresultaten, die een aantal zwakkere punten van de camera blootleggen, maar ook die worden aan de kant geschoven door een aantal mensen op dit forum. Als dan iemand ook nog met een opmerking komt dat een andere camera van FUJI zo goed is en daarom hij "zeker weet" dat deze camera de beste in zijn klasse is, dan kan ik alleen maar zuchten. En dat terwijl je zelf zegt, dat je hebt zo'n ding zelf niet eens hebt.
Fabrikanten beweren van alles over hun producten en het is natuurlijk allemaal super, zeggen ze. De werkelijkheid is helaas wel eens anders en het is heel moeilijk als amateurfotograaf om een goede keuze te maken. De aanschaf van een goede camera is een kostbare aangelegenheid. En het fijne van zo'n forum is, dat je met elkaar op zoek kan naar de werkelijke feiten en het werkelijke gebruiksgemak van zo'n camera (tenminste als mensen daar dan ook op in willen gaan).
Uiteraard is een forum voor positieve en negatieve gebruikerservaringen. Aan de S5500 zaten ook wel een paar minpuntjes en die heb ik dan ook uitgebreid toegelicht.
Ik veronderstel dat de S9500 een zeer goede camera is ja, gebaseerd op vorige types van Fuji. Misschien niet helemaal 100% terecht maar er zit toch wel degelijk een kern van waarheid in volgens mij. Anyway, ik wil dit topic niet verder "vervuilen" met mijn Fuji ervaringen
Je ziet toch dat 'ie de flits gebruiktVerwijderd schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 15:14:
Vertel eens, ik zie foto's van jou zonder flits, disco licht en toch geen bewegings onscherpte, welke instelling gebruik je.
gr, George
[...]
[ Voor 9% gewijzigd door Nielsracing op 02-10-2005 15:31 ]
Het grootste deel van deze hele topic is gewijd geweest aan teleurstellende foto's die op het WWW zijn gepubliceerd en de vraag of de camera wel scherpe foto's kan produceren (dat kan die wel, maar in hoeverre wreekt zich in het dagelijks gebruik het gemist van IS ? Als ik de resultaten zie , is dat gemis behoorlijk groot - deze camera zou een knaller kunnen zijn als FUJI de techniek van IS ook ging toepassen, constateert iemand terecht). Buitenfoto's die mensen laten zien, lijken niet erg scherp en laten behoorlijk veel paarse randjes zien, vooral aan de zijkant van de foto's, maar ook op contrastovergangen. Als ik de review lees, schrik ik toch wel een beetje van de forse kleurafwijkingen en het relatief lage percentage (71%) van het feitelijk megapixel gebruik. Ook het gebruiksgemak v.d. camera wordt behoorlijk onder vuur genomen (en daar heb je dagelijks mee te maken).Nielsracing schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 15:29:
[...]
Ok, fair. Alleen wat is er dan zo middelmatig aan deze camera?
[...]:|
Wat ik opvallend positief vind, zijn de goede foto's die genomen zijn bij weinig licht en kunstlicht. Zelf ben ik meer een liefhebber van fotografie van landschappen e.d. Daarin vind ik de resultaten, die ik tot dusver gezien heb absoluut niet boven de middelmaat uitkomen.
[ Voor 10% gewijzigd door PeterVL57 op 02-10-2005 16:21 ]
Ik heb sowieso mijn serieuze bedenking bij het niveau van bovenstaande review.
Volgens mij is de camera alleen in een studio gebruikt. Er wordt geen vermelding gemaakt van hoe accuraat en snel de AF is van deze camera. Vignettering, CA en meer van dit soort dingen blijven onbesproken.
De opmerking dat de camera nog moeilijker te bedienen is dan een DSLR vind ik ook een beetje een vreemde. Als je opzoek bent naar een camera waar je niks kan instellen ben je volgens mij helemaal niet de doelgroep van zo'n camera. Wil je wel het e.e.a. kunnen instellen dan is een DSLR toch echt het gebruikst vriendelijk omdat die vaak directe knoppen heeft voor allerlei features.
Ook de opmerking dat de S9500 net zo groot als een D70 vind ik een hele vreemde. De S9500 is net zo groot als de Canon XT maar de D70 is een behoorlijk stuk groter!
Over de Nikon D50 zegt hij dat de kleuren van de S9500 accurater zijn dan die van de Nikon, dit betwijfel ik als ik de imatests van beide camera's vergelijk. (D50 image-resource.com)
Ik vind de directe vergelijking met een DSLR niet helemaal terecht. Het is duidelijk een andere doelgroep. Een Dslr is duurder en mist een aantal features ivg met een S9500 (je krijgt daar wel een hoop moois voor terug maar dat terzijde). Dit wordt ook duidelijk uit zijn review. De kitlens van een dslr is vaak niet/nauwelijks beter dan de lens op de S9500 en een stuk korter. Een goede vergelijkbare lens (of lenzen) maakt de entry dslr een stuk duurder.
Sowieso vindt de reviewer kennelijk dat er geen doelgroep voor deze camera bestaat:
Volgens mij is de camera alleen in een studio gebruikt. Er wordt geen vermelding gemaakt van hoe accuraat en snel de AF is van deze camera. Vignettering, CA en meer van dit soort dingen blijven onbesproken.
De opmerking dat de camera nog moeilijker te bedienen is dan een DSLR vind ik ook een beetje een vreemde. Als je opzoek bent naar een camera waar je niks kan instellen ben je volgens mij helemaal niet de doelgroep van zo'n camera. Wil je wel het e.e.a. kunnen instellen dan is een DSLR toch echt het gebruikst vriendelijk omdat die vaak directe knoppen heeft voor allerlei features.
Ook de opmerking dat de S9500 net zo groot als een D70 vind ik een hele vreemde. De S9500 is net zo groot als de Canon XT maar de D70 is een behoorlijk stuk groter!
Over de Nikon D50 zegt hij dat de kleuren van de S9500 accurater zijn dan die van de Nikon, dit betwijfel ik als ik de imatests van beide camera's vergelijk. (D50 image-resource.com)
Ik vind de directe vergelijking met een DSLR niet helemaal terecht. Het is duidelijk een andere doelgroep. Een Dslr is duurder en mist een aantal features ivg met een S9500 (je krijgt daar wel een hoop moois voor terug maar dat terzijde). Dit wordt ook duidelijk uit zijn review. De kitlens van een dslr is vaak niet/nauwelijks beter dan de lens op de S9500 en een stuk korter. Een goede vergelijkbare lens (of lenzen) maakt de entry dslr een stuk duurder.
Sowieso vindt de reviewer kennelijk dat er geen doelgroep voor deze camera bestaat:
Waarmee ik mij afvraag wat de waarde kan zijn van zijn conclusie. Ik denk dat dit een slechte review is en dat het nog even wachten is voordat de wat meer gerenomeerde reviewers komen met hun oordeel.The concept of SLR shaped digital cameras that cost almost as much as DSLRs doesn’t really make much sense unless consumers really want video capture, live previews, and a stabilized lens at an affordable price.
Nou stel dan even zelf vast wie die vergelijking maakt (blader naar pagina 2 van de folder)ExCibular schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 16:19:
Ik vind de directe vergelijking met een DSLR niet helemaal terecht. Het is duidelijk een andere doelgroep.
[ Voor 5% gewijzigd door PeterVL57 op 02-10-2005 16:31 ]
In zo'n grote hal: S 2 - 6, harde settings, iso 200/400, speed + CAF, flitser +1/3 + en [ ]Vertel eens, ik zie foto's van jou zonder flits, disco licht en toch geen bewegings onscherpte, welke instelling gebruik je
Mensen bewegen nogal maar ondanks de lange sluitertijd geen bewogen foto's.
Ze zijn onbewerktgoede flitser zeg!! Of heb je foto wat bewerkt?
Ik geloof niet zo in studiotests e.d. Een camera bewijst z'n kracht in de praktijk en niet hoe hij op een bepaalde isosetting een paar gekleurde blokjes op papier fotografeert. De S9500 presteert onder de moeilijkste en meest uitlopende omstandigheden voorbeeldig. Tot nu toe ben ik geen situatie tegen gekomen waarop de S9500 geen antwoord had. Natuurlijk zal de bediening effe wennen zijn maar dat is voor een enthousiaste fotograaf geen probleem lijikt me. Voor point en shoot ben je met een F-10 beter af.
De grote kracht van Fuji zijn de sfeervolle foto's. Als je na een feest thuis komt heb je geen zin om de foto's te bewerken, nee gelijk resizen en uploaden en naar bed. Zelf vind ik de foto's van 'vergelijkbare' DSLR camera's er vaak wat klinisch uit zien en dat schreeuwt bijna om Photoshop. Hier kun je zien wat ik bedoel: http://www.hardstyle.com/pictures/album/25/index.html
Voor landschapsfoto's en dergelijke zal een S5600 een prima (goedkoper) alternatief zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door pvdplanet op 02-10-2005 17:15 ]
Dit topic is gesloten.