kan iemand pro evolution soccer 4 testen op de 930BF ?
Verwijderd
hier een filmpje van hoe warcraft er uit ziet op m'n vp191b
wel met gsm gemaakt
notice the blur
http://www.dargaard.com/warcraft.3gp
openen met quicktime
wel met gsm gemaakt
notice the blur
openen met quicktime
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2005 16:58 ]
Over die nieuwe ontwikkelingen: dat zijn volgens mij vooral de overdrive mva/pva/tn schermen die nu/binnenkort/net uitkomen.Timmyboy_ schreef op zondag 31 juli 2005 @ 15:16:
Ik heb een tijd zitten kwijlen op de 193P+, maar er werd gezegd dat ik beter nog even kon wachten vanwege nieuwe ontwikkelingen... Iemand een idee wat er de komende tijd nog geintroduceerd wordt?
Nu zie ik dus de 930BF voor 2/3 van het geld van de 193P+ en begin ik toch heeel hard te twijfelen... Ik wil graag erg goed beeld en een grote inkijkhoek, en tevens geen ghosting, maar de 930BF is op al die punten zo slecht nog niet...
Hij kan uiteraard niet tippen aan de 193P+, maar daar is de prijs ook naar...
* n-i-x twijfelt...
Er zal hierna vast wel eens iets nieuws bedacht worden of iets beters uigebracht worden, maar als je daar op wacht dan wacht je altijd.
Over 930BF vs. 193P+:
Als je alleen games wilt dan neem je de 930BF omdat ie goedkoper en sneller is.
Voor het beeld is de 930BF volgens de reviews wel aardig, maar de 193P+ is beter.
En voor de inkijkhoek moet je of voor de 193P+ gaan, of dit punt helemaal van je lijstje af halen.
Het probleem bij de inkijkhoek is, dat wat de één goed noemt voor de ander slecht is.
De inkijkhoeken van de 193P+ zullen prima in orde zijn, en met deze monitor zal je waarschijnlijk tot de 90 graden geen verschil zien.
Dit is genoeg om het niet meer als een nadeel van LCD's te zien, want een CRT monitor heeft bij 45 graden al behoorlijk last van reflecties.
De 930BF heeft wat mindere inkijkhoek.
Horizontaal zal het verschil op het eerste gezicht nauwelijks zichtbaar zijn, maar vooral vertikaal blijft het een probleem bij tn's.
Naar onder toe wordt het beeld na 10 tot 20 graden compleet zwart, en naar boven toe krijg je een kleurverschuiving en wordt het zwart een stukje lichter.
Met de 930BF kan je dus het beste alleen met een paar mensen in de breedte naast elkaar meekijken, maar als er mensen van boven af op kijken dan ziet het beeld er lelijk uit.
Verder heeft de 193P+ ook nog betere verstelmogelijkheden van de voet, iets wat ik in ieder geval wel op prijs zou stellen.
Verwijderd
Ik heb net The Matrix Revolution, en Sin City op me Samsung 930BF gekeken, en het ziet er allemaal heel strak uit. Niks om te klagen.Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 16:34:
Tja dat heb ik dus ook!!!
Ik wil gewoon weten of de 930BF daadwerkelijk slecht presteert met films... Wachten op de Belinea 101920 of Samsung 930BF?
Aaaaargh....
Bedankt voor de info!XiN schreef op zondag 31 juli 2005 @ 17:02:
[...]
Over die nieuwe ontwikkelingen: dat zijn volgens mij vooral de overdrive mva/pva/tn schermen die nu/binnenkort/net uitkomen.
Er zal hierna vast wel eens iets nieuws bedacht worden of iets beters uigebracht worden, maar als je daar op wacht dan wacht je altijd.
Over 930BF vs. 193P+:
Als je alleen games wilt dan neem je de 930BF omdat ie goedkoper en sneller is.
Voor het beeld is de 930BF volgens de reviews wel aardig, maar de 193P+ is beter.
En voor de inkijkhoek moet je of voor de 193P+ gaan, of dit punt helemaal van je lijstje af halen.
Het probleem bij de inkijkhoek is, dat wat de één goed noemt voor de ander slecht is.
De inkijkhoeken van de 193P+ zullen prima in orde zijn, en met deze monitor zal je waarschijnlijk tot de 90 graden geen verschil zien.
Dit is genoeg om het niet meer als een nadeel van LCD's te zien, want een CRT monitor heeft bij 45 graden al behoorlijk last van reflecties.
De 930BF heeft wat mindere inkijkhoek.
Horizontaal zal het verschil op het eerste gezicht nauwelijks zichtbaar zijn, maar vooral vertikaal blijft het een probleem bij tn's.
Naar onder toe wordt het beeld na 10 tot 20 graden compleet zwart, en naar boven toe krijg je een kleurverschuiving en wordt het zwart een stukje lichter.
Met de 930BF kan je dus het beste alleen met een paar mensen in de breedte naast elkaar meekijken, maar als er mensen van boven af op kijken dan ziet het beeld er lelijk uit.
Verder heeft de 193P+ ook nog betere verstelmogelijkheden van de voet, iets wat ik in ieder geval wel op prijs zou stellen.
iig ga ik dus, na wat reviews te hebben gelezen, voor de 193P+, en niet voor de 930BF.
Het is weliswaar een verschil van 200 euro, maar dat is het me wel waard, ik kijk er tenslotte ook (bijna) elke dag tegenaan. Ik heb nu een CRT die ik verplicht op 1152x864 moet draaien vanwege de refreshrates, dus zogauw de 193P+ te koop komt hier in Nederland (wat binnen een paar weken zal zijn) ga ik er een kopen.
Nog even over de Belinea. Het zou natuurlijk kunnen dat de bewuste online shops de specificaties van het oude model online hebben gezet...weet je maar nooit. Maar ik vind vooral de info bij Central Point intrigerend:
http://www.centralpoint.n...gi?a_ssrp=1&d_word=111912
Daar wordt nl. melding gemaakt van "Super MVA" (en bij de uitgebreidere specs van 10ms). Ook bij OBCS en PC One is sprake van die 10ms. Apart is dan wel weer dat ze een heel ander plaatje van de monitor hebben, anders dan die in het begin van deze topic staat - gewoon het oude model, zonder speakers.
Weird...
Daar wordt nl. melding gemaakt van "Super MVA" (en bij de uitgebreidere specs van 10ms). Ook bij OBCS en PC One is sprake van die 10ms. Apart is dan wel weer dat ze een heel ander plaatje van de monitor hebben, anders dan die in het begin van deze topic staat - gewoon het oude model, zonder speakers.
Weird...
Verwijderd
Als dat eens waar kon zijn !BlindWillie schreef op zondag 31 juli 2005 @ 18:01:
Nog even over de Belinea. Het zou natuurlijk kunnen dat de bewuste online shops de specificaties van het oude model online hebben gezet...weet je maar nooit. Maar ik vind vooral de info bij Central Point intrigerend:
Weird...
En laat dan design please zo zijn!! Zo is ie vele beter mooier dan wat in de startpost staat. Helaas denk ik dat het niet klopt want het modelnummer komt niet overeen met wat in de startpost staat. Maar goed, time will tell
edit: en voor 380€
edit2: denk toch niet dat het klopt, het is nogal inconsistent, zo staat er bij de specs: 2 luidsprekers, dan komt de foto toch niet overeen
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2005 18:16 ]
Nogmaals over de Samsung 930BF : Is het mogelijk om er twee computers op aan te sluiten?
Dus 1 via DVI, en 1 via D-Sub/VGA ?
Dus 1 via DVI, en 1 via D-Sub/VGA ?
Het lijkt me mogelijk om er 2 kabels aan te hangen en elke kabel in een pc te stoppen, maar hoe de monitor daarmee omgaat weet ik niet.
Als het goed is moet er op het scherm een knopje zitten waarmee je tussen analoog en digitaal beeld kan schakelen. Mijn huidige Iiyama kan dat ook, en dat heb ik dus ook nodig bij m'n volgende scherm.
Er staat Artikelnummer: 111912Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 18:13:
[...]Als dat eens waar kon zijn !Alles wijst wel op niet-TN panelen. Mva dus, en als die 10 ms klopt misschien wel overdrive. Beetje verder in de specs bij central point staat wel 10-16ms. Toch ouder model? of eerlijker advertising?
De nieuwe zou nummer: 111919 moeten hebben.
Ik denk dus dat het niet de nieuwe versie is die central point vermeldt.
IK heb je filmpje bekeken en dit is duidelijk erger als bij mij. Bij het draaien word het bij mij wel iets onscherp maar bij jouw ontstaan er gewoon strepen achter de namen van players. Dit is zeker niet normaal !!!!Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 16:57:
wel met gsm gemaakt
notice the blur![]()
openen met quicktime
En als je iets naar onder kijkt dan zie je het volgende:BlindWillie schreef op zondag 31 juli 2005 @ 18:01:
...en bij de uitgebreidere specs van 10ms...
Refresh responstijd 10-15 ms
oftewel: 10ms fall, 15 ms rise, en 25ms totaal.
Gewoon de oude versie dus.
vraagje tussendoor:Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 16:57:
wel met gsm gemaakt
notice the blur![]()
openen met quicktime
Op hoeveel fps heb je het opgenomen?
je hebt door het opnemen namelijk ook 1000/(aantal fps) ms extra aan blur&ghosting.
Vrij logisch dat het bij jou minder erg is als je het zelf speelt.Bart1983 schreef op zondag 31 juli 2005 @ 19:24:
[...]
IK heb je filmpje bekeken en dit is duidelijk erger als bij mij. Bij het draaien word het bij mij wel iets onscherp maar bij jouw ontstaan er gewoon strepen achter de namen van players. Dit is zeker niet normaal !!!!
Als je het zelf speelt dan zie je namelijk alleen de ghosting van jouw monitor, terwijl je bij dat filmpje de ghosting van zijn monitor, de camera in zijn mobieltje, en je eigen monitor ziet.
[ Voor 43% gewijzigd door n-i-x op 31-07-2005 20:09 ]
Ja, dit is inderdaad gewoon het oudere model...geenstijl schreef op zondag 31 juli 2005 @ 19:18:
[...]
Er staat Artikelnummer: 111912
De nieuwe zou nummer: 111919 moeten hebben.
Ik denk dus dat het niet de nieuwe versie is die central point vermeldt.
Die nieuwe Belinea 101920 (ref. 111919) is zoals een aantal mensen al geinformeerd hebben
bij Maxdata waaronder ik zelf ook, pas leverbaar vanaf 25 augustus.
Nu maar hopen dat deze tft eind augustus dan ook daadwerkelijk op de markt wordt gezet...en niet
dat dit weer uitgesteld wordt.
Zit zelf nog steeds te twijfelen of het de moeite zal zijn om op deze monitor te wachten, want de Viewsonic VP191b lijkt mij ook wel wat (alleen die backlight leak brengt mij aan het twijfelen).
Verwijderd
ja, de kwaliteit van opname is natuurlijk niet optimaal, maar je moet vooral proberen te letten op de tekst (naam boven een speler zijn hoofd), daar valt de blur het meest op. Ik kan het niet zo goed filmen, maar er is ook veel blur in de omgeving. Die strepen komen gedeeltelijk wel door m'n gsm denk ik. Maar als ik speel gaan chat bubbles bv een licht vorm van strepen geven...Bart1983 schreef op zondag 31 juli 2005 @ 19:24:
[...]
IK heb je filmpje bekeken en dit is duidelijk erger als bij mij. Bij het draaien word het bij mij wel iets onscherp maar bij jouw ontstaan er gewoon strepen achter de namen van players. Dit is zeker niet normaal !!!!
Waarom ik niet terug mag sturen is mij een raadsel, contacteer Viewsonic belgie zegt Kathrin, maar wanneer die gaan antwoorden ??!
Ik ga een iets minder vriendelijke mail sturen naar 3-co en zeggen dat ik mensen ga afraden op dit foum om nog bij 3-co te kopen als ik mijn scherm niet terug mag sturen...
Nu merk ik zelfs ook op een zwart scherm (zelfs als er licht brand) dat ik redelijk wat backlight leakage heb (eerlijk, ik stoor er me niet zo aan) ...
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2005 08:55 ]
* Defspace twijfelt ook.Timmyboy_ schreef op zondag 31 juli 2005 @ 15:16:
Ik heb een tijd zitten kwijlen op de 193P+, maar er werd gezegd dat ik beter nog even kon wachten vanwege nieuwe ontwikkelingen... Iemand een idee wat er de komende tijd nog geintroduceerd wordt?
Nu zie ik dus de 930BF voor 2/3 van het geld van de 193P+ en begin ik toch heeel hard te twijfelen... Ik wil graag erg goed beeld en een grote inkijkhoek, en tevens geen ghosting, maar de 930BF is op al die punten zo slecht nog niet...
Hij kan uiteraard niet tippen aan de 193P+, maar daar is de prijs ook naar...
* Defspace twijfelt...
Ik heb gezworen dat ik geen TN paneel meer wou en zat echt te wachten op de 193P+ maar sinds de 930BF weet ik het ook niet meer. De prijs is aanlokkelijk en samsung kennende zijn hun TN panelen nog niet eens zo slecht. Dat hij films niet zo heel goed zou weergeven boeit me niet aangezien ik toch nooit films kijk op mijn monitor.
Verwijderd
ik weet het ook niet meer, die 930bf lijkt me echt wel goed :-DDefspace schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 10:30:
[...]
* Defspace twijfelt ook.
Ik heb gezworen dat ik geen TN paneel meer wou en zat echt te wachten op de 193P+ maar sinds de 930BF weet ik het ook niet meer. De prijs is aanlokkelijk en samsung kennende zijn hun TN panelen nog niet eens zo slecht. Dat hij films niet zo heel goed zou weergeven boeit me niet aangezien ik toch nooit films kijk op mijn monitor.
ps, vraagje terzijde, ik zie dat jij x2 4400 hebt, is dit vlugger dan een 3500+ in de huidige games ?
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 10:47:
[...]
ik weet het ook niet meer, die 930bf lijkt me echt wel goed :-D
ps, vraagje terzijde, ik zie dat jij x2 4400 hebt, is dit vlugger dan een 3500+ in de huidige games ?
offtopic:
Ja ookal scheelt dat niet zo heel veel, multithreaded en multitaskend scheelt het natuurlijk wel
http://www.gamepc.com/lab...ntent.asp?id=a64x2&page=1
Ja ookal scheelt dat niet zo heel veel, multithreaded en multitaskend scheelt het natuurlijk wel
Verwijderd
off topic :
Een hele domme vraag wellicht, maar ik ben opzoek naar die "grote 20" en groter topic" maar ik kan hem niet meer vinden en op het forum issie niet actief
Een hele domme vraag wellicht, maar ik ben opzoek naar die "grote 20" en groter topic" maar ik kan hem niet meer vinden en op het forum issie niet actief

Wie weet er wat precies het verschil is tussen de Samsung 930B en de 930BF?
Op de Samsung site kan ik die verschillen namelijk niet ontdekken.
Alvast bedankt..
Op de Samsung site kan ik die verschillen namelijk niet ontdekken.

Alvast bedankt..
Ervaringen met 20-inch TFT-schermen en groter (deel 4)Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 11:36:
off topic :
Misschien dat er nooit een deel 5 is gekomen?
De schermen zien er in ieder geval al iets anders uit. Daarnaast heeft de 930BF een overdrive tn paneel (4 ms) en de 930B (waarschijnlijk) een niet-overdrive tn paneel (8 ms).G-SuPRuuB schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 11:53:
Wie weet er wat precies het verschil is tussen de Samsung 930B en de 930BF?
Op de Samsung site kan ik die verschillen namelijk niet ontdekken.![]()
Alvast bedankt..
[ Voor 40% gewijzigd door PromoX op 01-08-2005 12:04 ]
And I'm the only one and I walk alone.
Verwijderd
Dat zou verklaren waarom ik het niet kon vinden, tnxPromoX schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 11:59:
[...]
Ervaringen met 20-inch TFT-schermen en groter (deel 4)
Misschien dat er nooit een deel 5 is gekomen?
Ten eerste snap ik niet waarom je niet eerder had gereageerd (bij 3-co), want dan had je hem waarschijnlijk nog kunnen retourneren naar 3-co, binnen een week. Je had dat zelfs kunnen doen zónder opgave van reden. Aangezien dat nu niet meer gaat, en je waarschijnlijk op de fabrieksgarantie bent aangewezen: waarom laat je 'm niet omruilen door Viewsonic? Doorverkopen kan je hem altijd nog als je dan nog niet tevreden bent...maar dan heb je tenminste een goede (om te houden of om door te verkopen).
[ Voor 34% gewijzigd door Roenie1 op 01-08-2005 13:47 ]
Verwijderd
viewsonic antwoord nietRoenie1 schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 13:42:
Ten eerste snap ik niet waarom je niet eerder had gereageerd (bij 3-co), want dan had je hem waarschijnlijk nog kunnen retourneren naar 3-co, binnen een week. Je had dat zelfs kunnen doen zónder opgave van reden. Aangezien dat nu niet meer gaat, en je waarschijnlijk op de fabrieksgarantie bent aangewezen: waarom laat je 'm niet omruilen door Viewsonic? Doorverkopen kan je hem altijd nog als je dan nog niet tevreden bent...maar dan heb je tenminste een goede (om te houden of om door te verkopen).
én ik heb 3-co gecontacteerd nog de dag dat ik mijn monitor had dat ik veel ghosting had bij pro evolution soccer en world of warcraft.
nu ja, ik heb toch wel geleerd, koop dure electronica in het land waar je woont, liefst in een winkel, al kost het iets meer, het bespaart je veel ellende. Kan je tenminste de winkel binnenstappen...

(mijn eerst vp191b was verloren gegaan bij dpd).
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2005 14:35 ]
Heb je viewsonic al 's proberen te bellen?
Phone: 02 256 6642
Heel irritant, heb net hddvd filmpje gedownload 1080p en tft stond op 75Hz en als ik m dan fullscreen doe, dat filmpje, komen er allemaal rare strepen door me beeld heen. Ziet er echt fuckedup uit 
viewsonic vp912
viewsonic vp912
[ Voor 6% gewijzigd door voil op 01-08-2005 15:28 ]
Verwijderd
was van plan dit morgen te doen, aangezien ik al van donderdag een mail heb verzonden, zonder antwoord...PromoX schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 14:37:
[...]
Heb je viewsonic al 's proberen te bellen?
Phone: 02 256 6642
niet echt goede service m.i.
anyway, nog wat reviews van de 930BF
http://www.forumdeluxx.de/forum/archive/index.php/t-134232
blijkbaar niemand ghosting (schlieren)
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2005 15:41 ]
[rml]Yokozuna in "[ 19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 9"[/rml]Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 15:08:
vraagje
zijn er ook tft-s voor photobewerking en 3d max ect?
Dat is inderdaad (alweer) de startpost.
Zoek hierin bij stap 2 op 'grafisch werk'
ps.
Ik zou het antwoord natuurlijk ook gewoon kunnen geven, maar dan is de startpost voor niks gemaakt, en staat dit topic in not-time vol met 1000 x dezelfde vraag.
We willen best helpen, maar lees eerst even de startpost door want die beantwoord op zijn minst 80% van de vragen.
horizontale knipperende strepen?voil schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 15:04:
Heel irritant, heb net hddvd filmpje gedownload 1080p en tft stond op 75Hz en als ik m dan fullscreen doe, dat filmpje, komen er allemaal rare strepen door me beeld heen. Ziet er echt fuckedup uit
viewsonic vp912
Dat had ik eerst ook met 640 x 480/360 op een Iiyama AS4821DTBK, dus aan je monitor ligt het denk ik niet.
Ik denk dat het eerder komt door het resizen wat de videokaart doet, mijn videokaart is een Leadtek 6800Le
Bij mij was het opgelost toen ik een keer toevallig windows opnieuw op mijn systeem zette, en waarschijjnlijk andere codecs geïnstalleerd heb.
Mag ik trouwens vragen waarom je 1080P(1920x1080) download terwijl 720P(1280x720) precies past op een 17"/ 19"LCD?
Vrijwel alle TFT fabrikanten maken ook "Profi-media" displays.Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 15:08:
vraagje
zijn er ook tft-s voor photobewerking en 3d max ect?
Voor het betere werk (en dito prijs) zal je bij NEC of SGI moeten kijken.
hoezo speciaal die dure merken?
ja kan ook gewoon iets als een Samsung(PVA) + kleurkalibratiesensor kopen.
Die sensor heb je toch al nodig als je perfecte kleuren wilt, of je nou een goedkope of een dure monitor neemt.
ja kan ook gewoon iets als een Samsung(PVA) + kleurkalibratiesensor kopen.
Die sensor heb je toch al nodig als je perfecte kleuren wilt, of je nou een goedkope of een dure monitor neemt.
Lijkt mij ook. S-MVA zegt ook niets. Overdrive VA panelen zijn of S(uper)-PVA of P(remium)-MVA. Niet S-MVA ofzo.XiN schreef op zondag 31 juli 2005 @ 14:47:
Volgens mij zien jullie gewoon de oude revisie, en is die 10ms gewoon de fall-tijd.
19" TFT = 1280x1024Heel irritant, heb net hddvd filmpje gedownload 1080p en tft stond op 75Hz en als ik m dan fullscreen doe, dat filmpje, komen er allemaal rare strepen door me beeld heen. Ziet er echt fuckedup uit
1080p = 1920x1080 = veel hogere resolutie dan die van je TFT. Voor 1080p heb je ook een erg zware PC nodig.
Tip: download altijd de 720p versie, die past precies in de native resolutie van je scherm (1280x720 in 1280x1024).
[ Voor 48% gewijzigd door Yokozuna op 01-08-2005 17:19 ]
Voor een PC op een tafel in mijn woonkamer (waar ik een overvloed aan kabels storend vind) zoek ik een LCD met ingebouwde speakers waarvan het geluid acceptabel genoeg is.
Eisen:
1280 x 1024 pixels (of meer)
Snelle respons is niet noodzakelijk (geen gamer)
Ghosting is wel erg jammer (wel films kijken)
DVI
Ingebouwde stereo speakers.
Wensen:
Ingebouwde USB
Wat bevelen jullie aan?
Eisen:
DVI
Wensen:
Ingebouwde USB
Wat bevelen jullie aan?
Volgens Tomshardware heeft de 190X5 speakers van bovengemiddelde kwaliteit, alleen is deze monitor vrij duur en heeft ie een tn paneel, waardoor de kijkhoeken niet echt groot zijn.
Mischien anders gewoon (overdrive) mva + losse minispeakers?
Mischien anders gewoon (overdrive) mva + losse minispeakers?
Verwijderd
Ik heb nu de samsung 930bf en bevalt me goed 
Het enige probleem dat ik heb is dat kleuren aan de onderkant lichter zijn dan boven
Heb dat ding al hoger gezet en in alle hoeken gedraaid maar ik krijg het maar niet goed.
Heeft iemand een tip ?
Misshien is het gewoon niet de monitor die ik moet hebben omdat ik veel in photoshop werk
Deze heeft een inkijk hoek van 160 zou 178 een stuk beter zijn ?
Ik zie zoveel reviews dat ik er gek van word
(heb nog 2 dagen om hem omtewisselen)
Het enige probleem dat ik heb is dat kleuren aan de onderkant lichter zijn dan boven
Heb dat ding al hoger gezet en in alle hoeken gedraaid maar ik krijg het maar niet goed.
Heeft iemand een tip ?
Misshien is het gewoon niet de monitor die ik moet hebben omdat ik veel in photoshop werk
Deze heeft een inkijk hoek van 160 zou 178 een stuk beter zijn ?
Ik zie zoveel reviews dat ik er gek van word
(heb nog 2 dagen om hem omtewisselen)
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2005 18:26 ]
En als je van een paar meter afstand erop kijkt, ziet het er dan wel egaal uit?
dan komt het namelijk door de beperkte kijkhoek van tn panelen.
Een ips of mva(opgegeven kijkhoek is 170 graden of hoger) heeft hier geen last van, en heeft in alle vier de richtingen een 'perfecte' kijkhoek(kijkhoek waarbij de verandering van het beel donmerkbaar is) van ergens tussen de 40 en de 50 graden.
Het probleem is dat deze langzamer zijn(ips van LG.Philips valt wel mee, en overdrive mva/pva kan ook snel zijn) dan tn's, dus voor hardcore-gaming is de 930BF de beste keuze.
dan komt het namelijk door de beperkte kijkhoek van tn panelen.
Een ips of mva(opgegeven kijkhoek is 170 graden of hoger) heeft hier geen last van, en heeft in alle vier de richtingen een 'perfecte' kijkhoek(kijkhoek waarbij de verandering van het beel donmerkbaar is) van ergens tussen de 40 en de 50 graden.
Het probleem is dat deze langzamer zijn(ips van LG.Philips valt wel mee, en overdrive mva/pva kan ook snel zijn) dan tn's, dus voor hardcore-gaming is de 930BF de beste keuze.
S-MVA doet mij denken aan Super MVA, dat zijn MVA panelen die door CMO gemaakt zijn.Yokozuna schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 17:12:
[...]
Lijkt mij ook. S-MVA zegt ook niets. Overdrive VA panelen zijn of S(uper)-PVA of P(remium)-MVA. Niet S-MVA ofzo.
...
Super PVA = overdrive PVA
En MVA Premium = MVA van AUO of Fujitsu, dit hoeft dus niet speciaal overdrive te zijn, maar het kan wel.
Hier nog een vergelijking van 4 belangrijke lage-responstijd panelen (AUO 8ms TN, AUO 4ms TN, AUO 8ms P-MVA, Samsung 8m TN)
THG responsgrafiekjes vergeleken met commentaar van anderen etc.
[ Voor 16% gewijzigd door Yokozuna op 01-08-2005 18:50 ]
Waar danYokozuna schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 18:42:
Hier nog een vergelijking van 4 belangrijke lage responstijd panelen (AUO 8ms TN, AUO 4ms TN, AUO 8ms P-MVA, Samsung 8m TN)

Ben je niet vergeten een link te posten ofzo?
Je weet tochYokozuna wijzigde dit bericht 01-08-2005 18:50 (16%)
Mooi in één grafiekje verwerkt, zodat je echt kan zien welk sneller is enzo.
Alleen wel jammer dat ze niet de volgende panelen hebben getest bij THG:
- 8ms AUO 19" (VX912, is hetzelfde paneel als in de VX924(4ms GTG), maar dan zonder overdrive)
- 4ms GTG Samsung 19"
- 6ms GTG AUO 19"
Vooral van de onderste twee ben ik benieuwe of ze een stabielere response hebben dan de VX924.
Ik blijf er trouwens bij dat de GTG tijd niet alles zegt(niet niks, maar ook niet alles) omdat het alleen maar een 10%->90%(of 110%) tijd is.
Dit is mischien het meest zichtbare deel van de ghosting, maar het lijkt me ook belangrijk hoe lang het duurt voor het omschakelen begint, of nog beter: hoe lang het duurt tot het voor de helft voltooid is.
Als de ene omschakeling meteen plaatsvind, en de ander over 50ms pas, dan kan ik me niet voorstellen dat het scherm er snel uitziet, ook al zijn de GTG tijden laag.
Ook intressant: (klik)
, 5 lijkt heel sterk op die 'nieuwe' LG.Philips techniek, 7 lijkt me handig om de nadelen van overdrive(videonoise) weg te halen, maar waarom zag Behardware hierin dan niet zoveel verschil met de FSC C19-4?
6 klinkt wel als iets intressants, maar het lijkt me onmogelijk om dit te combineren met overdrive, omdat je volgens mij dan een scherm zou krijgen dat zwart-wit knippert
@ VP191 eigenaren:
willen jullie kijken of de monitor knippert als ie een stilstaand beeld weer moet geven(hetzelfde knipperen als bij CRT's, waarschijnlijk kunnen dus alleen mensen die voor hun VP191 een andere LCD hadden hierover oordelen)
punten 1 en 2 lijkt me iets wat door de paneelfabrikant gedaan moet worden, 3 is overdrive, 4 lijkt me sterk, maar we zullen zienClearMotiv – Viewsonic call their overdriven panels ‘ClearMotiv’. Bare in mind that they don’t manufacturer any panels of their own, but claim that the panels they have used have improved response time thanks to several technological changes which they have made with the electronics and hardware of the monitors. These include:
1. Lower viscosity of the liquid crystals
2. Reducing the gap between cells
3. Impulse Driving Method - applying too much voltage at the start, but then reducing it to the correct level, to kick start the crystals
4. ‘Advanced Overdrive’ - they claim this also improves black > white and not just grey changes, but this is debatable.
5. Backlight shuttering - blinking the backlight off briefly during the transition.
6. Black Frame Insertion - similar to backlight shuttering, but involves inserting a black frame to hide the liquid crystal cell transition.
7. Amplified Impulse Technology – an important feature in the electronics of the TFT which dynamically controls the amount of Overdrive being used by the panel.
6 klinkt wel als iets intressants, maar het lijkt me onmogelijk om dit te combineren met overdrive, omdat je volgens mij dan een scherm zou krijgen dat zwart-wit knippert
@ VP191 eigenaren:
willen jullie kijken of de monitor knippert als ie een stilstaand beeld weer moet geven(hetzelfde knipperen als bij CRT's, waarschijnlijk kunnen dus alleen mensen die voor hun VP191 een andere LCD hadden hierover oordelen)
Je laat jezelf veel te makkelijk afschepen (ken je rechten!), en je moet ook ff wat slimmer zijn bij je formulering. Zij hebben er niets mee te maken dat jij in PES en WoW teveel ghosting hebt. Zij weten ook wel dat het per toepassing verschilt dus dan hoeft het niet te betekenen dat je een defecte TFT hebt, bovendien is dat erg subjectief. Het gaat erom dat jij niet tevreden bent met wat je hebt gekocht. DAT had je moeten vertellen. En dan kan je het zonder reden retourneren en je geld terug vragen. Ook DAT had je kunnen vertellen, en daarom een voorstel kunnen doen om hem om te ruilen om te zien of je dan wel tevreden zou zijn. Je had nog aan kunnen kaarten dat je reden had om aan te nemen dat hij een defect had omdat de algemene conclusie hier op tweakers ook was dat het scherm abnormaal veel ghostte.Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 14:29:
[...]
viewsonic antwoord niet
én ik heb 3-co gecontacteerd nog de dag dat ik mijn monitor had dat ik veel ghosting had bij pro evolution soccer en world of warcraft.
En als Viewsonic niet antwoordt, dan bel je ze. En als dat ook niet gaat fax je ze. Gaat dat ook niet stuur je maar aangetekende brief. Come on....
Over de mail aan Viewsonic: het is eerder regel dan uitzondering dat bij zulke bedrijven de email correspondentie langzaam gaat. Als je afgelopen donderdag gemaild hebt is het dus "vrij normaal" dat je nu nog geen antwoord hebt. Hebben ze trouwens niet een soort storings- formulier op hun site, of een apart telefoonnummer voor het doorgeven van een "storing" (defect/omruil)? (Iiyama heeft er een formulier voor op hun site.)
Als ik jou was zou ik 3-co mailen, en vertellen wat je eerder al aangaf, daarbij vermeldende dat je meteen na aankoop al had laten weten dat je niet tevreden was en dat het product niet in orde was. Van het begin af aan al niet. Best kans dat ze hem dan nog willen omruilen, je kan 't altijd proberen, toch?
Edit: Ik zou als ik jou was, als het ff kan, de VP omruilen. Want om nou meteen naar een TN scherm af te zakken....dat kan altijd nog, als de nieuwe ook niet bevalt.
[ Voor 33% gewijzigd door Roenie1 op 01-08-2005 19:32 ]
Verwijderd
Zat ik gisteren te genieten van mijn nieuwe BenQ scherm (geen ghosting overigens in BF2!), zie ik ineens midden op het beeld een paar "dode pixels" verschijnen. Ik balen natuurlijk, maar toen ik vanmorgen het scherm weer anzette waren ze ineens verplaatst! Verder naar de rechterkant onderin. Evenlater zie ik dat de "dode pixels" tot mijn verbazing "tot leven komen" en spontaan over mijn scherm heen en weer gingen!!! (nee, ik ben niet stoned)
Ik denk nu dat er een heel klein insektje in mijn scherm zit (zo'n klein, langwerpig, zwart beetje, type huis-tuin-en-keuken, dimensies ongeveer 1mm x 3mm) en heeft iemand een idee hoe ik dat ding er in vredesnaam uitkrijg? Hij lijkt namelijk de uitgang niet te vinden...

Ik denk nu dat er een heel klein insektje in mijn scherm zit (zo'n klein, langwerpig, zwart beetje, type huis-tuin-en-keuken, dimensies ongeveer 1mm x 3mm) en heeft iemand een idee hoe ik dat ding er in vredesnaam uitkrijg? Hij lijkt namelijk de uitgang niet te vinden...
Kan iemand mij uitleggen wat dat hele HD-gebeuren is?voil schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 15:04:
Heel irritant, heb net hddvd filmpje gedownload
HD = High Definition = video op hoge resolutie(1280x720 of 1920x1080)
Heb je em echt zien lopen?Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 19:21:
Zat ik gisteren te genieten van mijn nieuwe BenQ scherm (geen ghosting overigens in BF2!), zie ik ineens midden op het beeld een paar "dode pixels" verschijnen. Ik balen natuurlijk, maar toen ik vanmorgen het scherm weer anzette waren ze ineens verplaatst! Verder naar de rechterkant onderin. Evenlater zie ik dat de "dode pixels" tot mijn verbazing "tot leven komen" en spontaan over mijn scherm heen en weer gingen!!! (nee, ik ben niet stoned)![]()
op zich zou ik niet weten hoe je het eruit krijgt, heb je al contact met de fabrikant opgenomen?
Als die niet willen helpen, dan moet je maar hopen dat ie uiteindelijk doodgaat op een plek waar het lijkt alsof ie genoeg dode pixels is om de monitor om te ruilen.
Zover was ik ook. Is dat alles?XiN schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 19:32:
HD = High Definition = video op hoge resolutie(1280x720 of 1920x1080)
Over het beestje in het scherm: Als je het scherm lang genoeg aan laat staan gaatie vanzelf dood, en valt dan onderin de kast, neem ik aan.
[ Voor 34% gewijzigd door Roenie1 op 01-08-2005 19:43 ]
Was eigenlijk van plan om een Samsung 930BF te gaan bestellen, maar denk er nu toch sterk over om een LG L1920P te kopen.
Zie:
En een review: http://graphics.tomshardw...040609/lcd_review-05.html
Daar ik geen gamer ben is snelheid voor mij niet zo van belang, anders was de keuze snel gemaakt. Valt me wel op dat in dit topic eigenlijk alleen de supersnelle schermen besproken worden, terwijl "Ultiem" voor mij wel degelijk met de vormgeving/design van een scherm heeft te maken!
Ik vind het scherm en met name de voet er stukken beter uitzien dan de 930BF (Hoewel dat scherm ook niet lelijk te noemen is) en het heeft als extra nog een ingebouwde USB hub wat ik wel prettig vind.
Verder kwam ik een mod tegen van de 17" versie van het scherm, en dat maakt het allemaal nog mooier:

Wat denken jullie? Voor de L1920P gaan en busje zwarte hoogglans lak bestellen?
Of toch maar de Samsung nemen?
Zie:

Daar ik geen gamer ben is snelheid voor mij niet zo van belang, anders was de keuze snel gemaakt. Valt me wel op dat in dit topic eigenlijk alleen de supersnelle schermen besproken worden, terwijl "Ultiem" voor mij wel degelijk met de vormgeving/design van een scherm heeft te maken!
Ik vind het scherm en met name de voet er stukken beter uitzien dan de 930BF (Hoewel dat scherm ook niet lelijk te noemen is) en het heeft als extra nog een ingebouwde USB hub wat ik wel prettig vind.
Verder kwam ik een mod tegen van de 17" versie van het scherm, en dat maakt het allemaal nog mooier:

Wat denken jullie? Voor de L1920P gaan en busje zwarte hoogglans lak bestellen?
Verwijderd
Ja ik heb hem met mijn eigen ogen zien lopen, hij lijkt zelfs vrij actief nuXiN schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 19:34:
[...]
Heb je em echt zien lopen?
op zich zou ik niet weten hoe je het eruit krijgt, heb je al contact met de fabrikant opgenomen?
Als die niet willen helpen, dan moet je maar hopen dat ie uiteindelijk doodgaat op een plek waar het lijkt alsof ie genoeg dode pixels is om de monitor om te ruilen.
Het lijken inderdaad dode pixels, maar ik heb eigenlijk geen zin om de monitor om te ruilen... iemand nog een ideetje?
Ik vind hem nogal plastic lijken... 
Edit: at h4ns dus.
btw. iemand behoefte aan een nieuw topic logo? (meld zich aan als photoshopper)
Edit: at h4ns dus.
btw. iemand behoefte aan een nieuw topic logo? (meld zich aan als photoshopper)
[ Voor 64% gewijzigd door Ilya op 01-08-2005 20:05 ]
Afhankelijk hoe je het spuit natuurlijk. Overigens heeft de Samsung IRL net zo'n plastic look aan de achterzijde.
Maar ik heb de LG nog niet in het echt gezien moet ik zeggen.
Ik zou haast denken dat het een virus is ofzoVerwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 19:59:
[...]
Ja ik heb hem met mijn eigen ogen zien lopen, hij lijkt zelfs vrij actief nu![]()
Het lijken inderdaad dode pixels, maar ik heb eigenlijk geen zin om de monitor om te ruilen... iemand nog een ideetje?
Ontopic: Het lijkt me toch dat je het scherm gewoon om moet ruilen. Er is hier wel eens gezegd dat je dode pixels weer tot leven kan wekken door er overheen te wrijven maar dat werkt in jouw geval niet lijkt me (tenzij je daarmee het beestje doodwrijft
Gemberthee: water met een smaakje.
Aangezien je geen gamer bent kan je het beste voor een mva of pva gaan.h4ns schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 19:47:
Was eigenlijk van plan om een Samsung 930BF te gaan bestellen, maar denk er nu toch sterk over om een LG L1920P te kopen.
Zie: [afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat denken jullie? Voor de L1920P gaan en busje zwarte hoogglans lak bestellen?![]()
De 1920P die je in je post noemde is trouwens een monitor met LG.Philips MVA paneel, in plaats van met een IPS paneel zoals THG zegt.
He contrast wat de 1920P haalt is op zich niet slecht, maar monitoren met een PVA paneel halen wat hoger(900:1 tot 1100:1), dus als je goede statische kwaliteit wilt kan je mischien beter voor de 910T/920T/194T kiezen, of voor de 193P die iets sneller is en wat mooier design heeft.(zie ook de startpost bij 'pure kwaliteit monitoren'.
Er is ook nog een Sony HS95P die ook wel goede beeldkwaliteit schijnt te hebben, met volgens Behardware enorme inkijkhoek(groter dan andere mva/pva panelen), maar iets minder contrast.
Maar of het design je aanspreekt... dat mag je zelf bepalen.
Verwijderd
Ik had eerst een Sony HS95P en die had veel veel veel last van ghosting.
Zou er mee geknoeid zijn?
Omdat ik zag dat dat wel eens gebeurd met andere monitors.
De man waar bij ik hem kocht zij ook het lijkt wel een 25ms
Ik heb al heel wat ervaringen van de Viewsonic VP191b gezien in dit forum
en komt er best wel goed uit en zelfs voor gaming
Maar nog niet zo veel over de Fujitsu-Siemens P19-2
Heeft iemand die monitor ?
Zou er mee geknoeid zijn?
Omdat ik zag dat dat wel eens gebeurd met andere monitors.
De man waar bij ik hem kocht zij ook het lijkt wel een 25ms
Ik heb al heel wat ervaringen van de Viewsonic VP191b gezien in dit forum
en komt er best wel goed uit en zelfs voor gaming
Zie wederom de startpostVerwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 20:25:

En sorry voor deze reactie, maar op sommige momenten heb ik het wel ff gehad met mensen die snel ff vragen neerzetten, zonder ff verder te kijken. Er is niet voor niets zo'n uitgebreide startpost
[ Voor 38% gewijzigd door PromoX op 01-08-2005 20:46 ]
Dan heb je dus ook gelezen wie die monitor heeft?
Dat is inderdaad alles.Roenie1 schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 19:41:
[...]
Zover was ik ook. Is dat alles?
Over het beestje in het scherm: Als je het scherm lang genoeg aan laat staan gaatie vanzelf dood, en valt dan onderin de kast, neem ik aan.
Nu wordt 'HD' vaak in combinatie met iets anders gebruikt.
HD-gaming van ATI houd in dat je gamet op HD-resoluties, en HDTV is (digitale)tv die in HD resoluties wordt uitgezonden, HDDVD is een opvolger van de DVD waar films in HD-resolutie op worden gezet.....
Zo betekent HD dus dat dat waar het bij gezet wordt in die hoge resolutie gebeurd.
Verwijderd
Dat MagicTune van Samsung is echt een kut programma....
Op 1 of andere manier laat het me scherm steeds half crashen, als ik iets aan de kleur probeer te veranderen.....
Toen werkte me OSD opeens ook niet meer door Magictune... dus nu maar Magictune verwijdert, en alles via het OSD van me 930BF doen.
Op 1 of andere manier laat het me scherm steeds half crashen, als ik iets aan de kleur probeer te veranderen.....
Toen werkte me OSD opeens ook niet meer door Magictune... dus nu maar Magictune verwijdert, en alles via het OSD van me 930BF doen.
De 193P had ik ook al bekeken, maar is toch wel een stuk duurder. Ik zoek gewoon iets in de prijsklasse rond de 400 Euro. Met name dual input (DVI + VGA) is een vereiste.XiN schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 20:22:
[...]
Aangezien je geen gamer bent kan je het beste voor een mva of pva gaan.
De 1920P die je in je post noemde is trouwens een monitor met LG.Philips MVA paneel, in plaats van met een IPS paneel zoals THG zegt.
He contrast wat de 1920P haalt is op zich niet slecht, maar monitoren met een PVA paneel halen wat hoger(900:1 tot 1100:1), dus als je goede statische kwaliteit wilt kan je mischien beter voor de 910T/920T/194T kiezen, of voor de 193P die iets sneller is en wat mooier design heeft.(zie ook de startpost bij 'pure kwaliteit monitoren'.
Ik kan die 'pure kwaliteit monitoren' draad trouwens nergens vinden
[ Voor 5% gewijzigd door h4ns op 01-08-2005 21:09 ]
in de pricewatch is ie 'maar' €20,- duurder, en als je echt voor de statische beeldkwaliteit gaat dan denk ik niet dat je voor €20,- euro minder een slechtere monitor moet nemen, want hoe lang ga je er nou tegen aan kijken?
Startpost -> Stap 3 -> 'Pure kwaliteit TFT's'h4ns schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 21:07:
...
Ik kan die 'pure kwaliteit monitoren' draad trouwens nergens vinden
[ Voor 49% gewijzigd door n-i-x op 01-08-2005 22:43 . Reden: iets toevoegen... ]
Laatst ook eens Fortemanager uitgeprobeerd...Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 20:54:
Dat MagicTune van Samsung is echt een kut programma....
Die laat ook de hele tijd mijn systeem half hangen, dus ik houd het ook maar bij het OSD.
PS. Het was wel op een Iiyama
Dit komt mischien een beetje over als een onzinnige post, maar wat ik wil duidelijk maken is dat iets niet meteen een kutprogramma is als het het één keertje iet goed doet.
Als zo'n soort programma de monitor gewoon niet herkent(de 930BF is vrij nieuw), dan heb je inderdaad vrij snel problemen.
Waarschijnlijk brengt Samsung binnenkort wel een versie uit die de 930BF wel ondersteunt.
Verwijderd
Vandaag ging ik naar mycom om de samsung 913N te bezichten. Maar, het viel me gelijk op. Dat het soms een klein beetje blokkerig is en niet een beetje wazig was rondom de letter. Kan ook aan de contrast liggen , want het ware rode letters en een blauw achtergrond.
Dit bedoel ik:

Maar de letters zagen er een beetje dubbel uit. Toen vroeg ik aan de medewerker of hij wat tekst kon laten zien. Het ware zwarte letters op blauw achtergrond. En ik zag een witte gloed om de zwarte letters heen. Is dat normaal bij die scherm? Want het kan ook aan de kabels liggen, want er was een grote switch van 1 computer naar iets van 20 beeldschermen.
Dit bedoel ik:

Maar de letters zagen er een beetje dubbel uit. Toen vroeg ik aan de medewerker of hij wat tekst kon laten zien. Het ware zwarte letters op blauw achtergrond. En ik zag een witte gloed om de zwarte letters heen. Is dat normaal bij die scherm? Want het kan ook aan de kabels liggen, want er was een grote switch van 1 computer naar iets van 20 beeldschermen.
[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2005 23:00 ]
Het lijkt me mogelijk dat dat door de grote hoeveelheid kabels en splitters die er aan hangt komt.
Ik heb de 913N een keertje in een winkel gezien, en daar was ie als enige aan een bepaalde pc gehangen, en de tekst zag er vrij normaal uit, in ieder geval niet dat effect waar jij het over hebt.
Ik heb de 913N een keertje in een winkel gezien, en daar was ie als enige aan een bepaalde pc gehangen, en de tekst zag er vrij normaal uit, in ieder geval niet dat effect waar jij het over hebt.
Verwijderd
Maar was er geen gloed rondom de letters? Ik denk ook dat het door de splitters komt, en de beeldschermen zijn ook niet goed ingesteld denk. En er was geloof ik ook een programma van microsoft die dat verhelpt. Maar wat vond jij van de 913n?XiN schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 23:06:
Het lijkt me mogelijk dat dat door de grote hoeveelheid kabels en splitters die er aan hangt komt.
Verwijderd
ja, dit is een bekend probleem bij dat soort bedrijven.
je ziet het ook heel sterk bij de Mediamarkt daar hangen wel 50 schermen aan en daar ziet het beeld er helemaal niet uit !
domme mensen daar.
busje zwarte hoogglans lak bestellen
wat is dat ? (nooit van gehoord) gaat je scherm er meer van glimmen, wat kost het, waar te koop ?
is het na het opsmeren weer te verwijderen ?
je ziet het ook heel sterk bij de Mediamarkt daar hangen wel 50 schermen aan en daar ziet het beeld er helemaal niet uit !
wat is dat ? (nooit van gehoord) gaat je scherm er meer van glimmen, wat kost het, waar te koop ?
De gloed is in principe onscherpte door de analoge aansluiting, en wordt uiteindelijk veroorzaakt door een condensator-effect van de kabel.
Als je dus heel veel kabels en splitters aan elkaar knoopt dan wordt het dus vele malen erger, als je em gewoon op 1 pc aansluit dan merk je het alleen heel licht als je gaat vergelijken met een DVI monitor.
Wat ik vindt van de 913N?
de snelheid daar kan ik niet over oordelen aangezien ik alleen een stilstaand beeld heb gezien, de kleuren zagen er wel goed uit uit, als je tenminste niet van onder of te vere van boven bekijkt.
Over de kijkhoek heb ik gemengde gevoelens: naar boven toe is ie wat groter dan de meeste tn's en opzij even groot of iets kleiner, maar vergeleken met een mva(waar ik normaal aan zit) is het vertikaal zowat niks.
De rand is gelukkig wel mooi dun, maar ik vind het jammer dat ze tegenwoordig nog besparen door de DVI aansluiting weg te halen.
Er is trouwens ook een DVI versie van de 913N, de 930B(zonder F, de BF is die met 4ms GTG paneel)
Als je echt snelheid wilt dan lijkt een monitor met dit paneel, maar het liefst met DVI aansluiting, me een prima keuze, aangezien niet iedereen zin heeft om zoveel geld aan de VP191 uit te geven of om te wachten op de Belinea, want het gebeuren met de kijkhoeken wordt pas erg als je serieus foto's wilt bewerken of vaak een groepje mensen mee laat kijken.
Waar je nog over na zou kunnen denken, is om een monitor te nemen met een verstelbare voet.
Het scheelt namelijk behoorlijk of je monitor goed voor je staat of niet, en tenzij de standaard monitorvoet qua hoogte precies is afgesteld op jouw bureau heb je hier een speciale voet voor nodig.
Als je dus heel veel kabels en splitters aan elkaar knoopt dan wordt het dus vele malen erger, als je em gewoon op 1 pc aansluit dan merk je het alleen heel licht als je gaat vergelijken met een DVI monitor.
Wat ik vindt van de 913N?
de snelheid daar kan ik niet over oordelen aangezien ik alleen een stilstaand beeld heb gezien, de kleuren zagen er wel goed uit uit, als je tenminste niet van onder of te vere van boven bekijkt.
Over de kijkhoek heb ik gemengde gevoelens: naar boven toe is ie wat groter dan de meeste tn's en opzij even groot of iets kleiner, maar vergeleken met een mva(waar ik normaal aan zit) is het vertikaal zowat niks.
De rand is gelukkig wel mooi dun, maar ik vind het jammer dat ze tegenwoordig nog besparen door de DVI aansluiting weg te halen.
Er is trouwens ook een DVI versie van de 913N, de 930B(zonder F, de BF is die met 4ms GTG paneel)
Als je echt snelheid wilt dan lijkt een monitor met dit paneel, maar het liefst met DVI aansluiting, me een prima keuze, aangezien niet iedereen zin heeft om zoveel geld aan de VP191 uit te geven of om te wachten op de Belinea, want het gebeuren met de kijkhoeken wordt pas erg als je serieus foto's wilt bewerken of vaak een groepje mensen mee laat kijken.
Waar je nog over na zou kunnen denken, is om een monitor te nemen met een verstelbare voet.
Het scheelt namelijk behoorlijk of je monitor goed voor je staat of niet, en tenzij de standaard monitorvoet qua hoogte precies is afgesteld op jouw bureau heb je hier een speciale voet voor nodig.
Als dat jouw smaak is...Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 23:35:
...
busje zwarte hoogglans lak bestellen
Persoonlijk wil ik juist een rand die zo donker en dof mogelijk is, omdat ik dan zo min mogelijk van het eigenlijke beeld wordt afgeleid.
Maar als jij denkt dat je een glimmende rand overleefd, dan moet je het vooral doen en hier foto's posten ok?
Verwijderd
Het is wel een letterlijke BUG in ieder gevalanonimoes schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 20:21:
[...]
Ik zou haast denken dat het een virus is ofzo
Verwijderd
@ xin
ow ik dacht dat het voor t scherm was
niet voor de rand....
ik dacht dat je dan misschien een effect krijgt net als bij een CRT (kwa glans)
iniedergeval bedankt,!

iniedergeval bedankt,!
Prijs voor deze en de VP191B is al weer aangepast (= flink omhoog). Zat kennelijk een of andere inkoper even te slapen daar.Yokozuna schreef op zondag 31 juli 2005 @ 11:47:
310 euro inderdaad, vraag me af of dit klopt. Takeitnow heeft geen nieuw filiaal geopend, met stuntprijzen ofzo.
Nou, volgens mij heb ik erg geluk gehad. De durfal wint
Takeitnow heeft mijn order geaccepteerd, ik heb zelfs nog exact naar het model gevraagd en ze wisten zeker dat het de VX924 4ms was. Ik krijg hem deze week nog voor 319 euro op de post.
Wel een verschil met de prijs die er nu staat zeg, bijna 600
Ik zal uiteraard mijn bevindingen posten, alhoewel niemand er wat aan heeft aangezien dat ding dus echt duur is in NL. Via 3co heb je hem voor 415 bij je thuis staan.
* dinkelover boft waarschijnlijk

Ik zal uiteraard mijn bevindingen posten, alhoewel niemand er wat aan heeft aangezien dat ding dus echt duur is in NL. Via 3co heb je hem voor 415 bij je thuis staan.
pepernooot
Sterker nog.. het is natuurlijk voor de achterkant van het scherm. Maar zijdeglans kan ook natuurlijkVerwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 23:51:
@ xin
niet voor de rand....
iniedergeval bedankt,!
Ah.. zat me zowaar blind te staren op het 600,- prijskaartje vermeld in de startpost.XiN schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 22:33:
in de pricewatch is ie 'maar' €20,- duurder, en als je echt voor de statische beeldkwaliteit gaat dan denk ik niet dat je voor €20,- euro minder een slechtere monitor moet nemen, want hoe lang ga je er nou tegen aan kijken?
We denken dus rustig verder over de:
L1920P
930BF
193P
Als je geen games speelt, dan kan je de 930BF af laten vallen.
De mva's en pva's zijn namelijk wel snel genoeg voor films afspelen enzo.
qua beeldkwaliteit zit je bij de 193P waarschijnlijk het beste, en over het design kan alleen jij beslissen natuurlijk.
De ergonomie is bij de 193P in ieder geval beter, die kan je in hoogte verstellen en heeft pivot-mode.
De mva's en pva's zijn namelijk wel snel genoeg voor films afspelen enzo.
qua beeldkwaliteit zit je bij de 193P waarschijnlijk het beste, en over het design kan alleen jij beslissen natuurlijk.
De ergonomie is bij de 193P in ieder geval beter, die kan je in hoogte verstellen en heeft pivot-mode.
[ Voor 19% gewijzigd door n-i-x op 02-08-2005 00:55 ]
Ik heb de 913N zelf, net ff geprobeerd, zie geen gloed. En mijn scherm staat zelfs nog zeer 'bright' ingesteld. Het is een goed ding om op te gamen. Zwart is best diep, ik schrok me eerst rotVerwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 23:11:
[...]
Maar was er geen gloed rondom de letters? Ik denk ook dat het door de splitters komt, en de beeldschermen zijn ook niet goed ingesteld denk. En er was geloof ik ook een programma van microsoft die dat verhelpt. Maar wat vond jij van de 913n?
Hopelijk heb je er wat aan
Verwijderd
AHHRGGG....dinkelover schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 00:05:
Nou, volgens mij heb ik erg geluk gehad. De durfal wintTakeitnow heeft mijn order geaccepteerd, ik heb zelfs nog exact naar het model gevraagd en ze wisten zeker dat het de VX924 4ms was. Ik krijg hem deze week nog voor 319 euro op de post.
![]()
Ik had gistermorgen een mailtje gestuurd of deze prijs wel klopte, geen reactie op gehad maar wel hebben ze daarna 'toevallig' de prijs opgehoogd...
Had ik het nu ook maar besteld...
Ik had daarna ook de prijs in de pricewatch gewijzigd.
Pricewatch upgedate met de prijs van 3-Co. 399,- euro.
Update: inmiddels reactie op gehad en gaven toe dat de prijzen foutief waren.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2005 12:34 ]
Verwijderd
TheFrozen schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 02:07:
[...]
Ik heb de 913N zelf, net ff geprobeerd, zie geen gloed. En mijn scherm staat zelfs nog zeer 'bright' ingesteld. Het is een goed ding om op te gamen. Zwart is best diep, ik schrok me eerst rot(Was een wazige CRT gewent, mn iiyama is beetje brak blijkbaar). Films kijken nog niet eens geprobeerd, komt er binnekort wel van. Anime wel, gaat goed
Maat heeft hem ook gekocht, omdat hij hem zo mooi vond, de na-aper.. Op lanparty met vrienden nog even een Viewsonic (sry, weet niet welke) DVI tegen over mijn schermpje gezet, zeer weinig verschil. Het enige zichtbare verschil komt waarschijnlijk zelfs nog door de instellingen
. Let trouwens goed op!! Er is een pivot-versie en non-pivot versie. Ik heb een non-pivot en mn maat een pivot. Ik ben maar niet terug gegaan, aangezien ik mijn scherm toch niet draai. Heb er gewoon een euro tussen gedaan, en nooit gezeik met losse assen enzo, want als je de non-pivot zonder er iets aan te doen neer zet, staat het echt met 90graden (hoek, niet celsius..doh..) op je bureau. Vraag dit dus even na!
Hopelijk heb je er wat aan
Verwijderd
Weet iemand een review o.i.d. te bemachtigen van de Acer AL1951ms?
Hij staat, sinds deel 7, ook niet meer in de topic start, is daar een reden voor?
Hij staat, sinds deel 7, ook niet meer in de topic start, is daar een reden voor?
Mijn ervaring met de Viewsonic VP191B
Review nummer zoveel en gezien ik nu pas mijn eerste TFT heb en niet zo heel kritisch (ervaren) ben t.o.v. gohsting e.d., is deze review mogelijk niet echt nuttig, maar goed.
Het vorige scherm:
Hiervoor een jaar of 5 een Iiyama S900MT1 (19") crt voor mijn neus gehad. Gezien het tijd werd voor een plat schermpje, lang getwijfeld en gelurkt in dit topic voordat de keuze op de VP191b viel. Helaas werd de inkoopactie niets, dus maar meteen zelf bij 3-CO besteld.
Bijzonderheden
De vp191B was een tijdje niet meer leverbaar bij 3-CO, en tijdelijk was de genoemde prijs ook omhoog gegaan, echter tijdens een doelloos uurtje surfen zag ik op hun pagina dat hij weer bestelbaar was en dat de prijs weer op het oude niveau stond.
Dinsdag geld overgemaakt via rabobank int. bankieren, maandag de doos in huis. Communicatie ging niet helemaal vlekkeloos, ik wacht nog steeds op het beloofde mailtje dat mijn geld is aangekomen en dat de monitor opgestuurd zou worden en de uitroeptekens vlogen me om de oren..
Verder snel en goed afgehandeld, doos was duidelijk al open geweest en weer dichtgeplakt met een ander soort tape, t.b.h. de pixelfehler test. Bezorging ging via een koeriersbedrijf DPD.
Verder staat er op mijn doos nog wel 8ms, dus mogelijk is het een "ouder" model
Kleurweergave
Tsja, wat moet ik zeggen? Ik heb de indruk dat het beeld wat fletser is dan ik gewend ben, maar moet nog wel aan de slag met de brightness en contrast settings. Verder geen op- of aanmerkingen v.w.b. kleuren, maar dat komt mogelijk ook omdat ik vrij snel tevreden ben. Zwart is niet 100% zwart, maar dat komt wel overeen met het fletse beeld, dus nog even knutselen met de instellingen
Ghosting
Ghosting is zeker aanwezig, maar absoluut niet storend. De auto'tjes van de pixperan test zijn duidelijk meer blurry dan op mijn crt en ook als ik items op mijn bureaublad snel versleep, wordt het minder duidelijk.
Echter heel erg is het niet en de effecten die occultux heeft met zijn vp191b, zie ik absoluut niet terug. Heb nog geen WOW kunnen testen, maar wel GTA SA, Act of War, Brother in Arms en Doom. In alle spellen was een zeer kleine hoeveelheid ghosting waarneembaar, (in GTA het "meest"), maar eigenlijk moest ik er zo op letten dat het spelen onmogelijk werd. Met andere woorden, tijdens normaal spelen, zag ik het niet.
Scrollen van letters (internetpagina's) is ook geen probleem, heb wel het idee dat het wat minder duidelijk is dan op mijn oude crt, echter als ik het niet te snel heen en weer scroll, blijft het gewoon leesbaar.
voor de goede orde, alles wat het beeld minder duidelijk maakt, noem ik ghosting, dus ook evt. blurring, streaking etc.(weet/zie het verschil niet
Contrast & helderheid
Ook hier kan ik dus niet veel over zeggen, ben nog aan het stoeien met de contrast settings. Heb nu dus het idee dat het een en ander te licht is, waardoor zwart dus nog niet echt zwart is, maar dat komt waarschijnlijk wel goed, behalve het volgende punt:
Blacklight
Helaas, ook in de hoeken van mijn vp191b zie ik lichte plekken. Deze veranderen als ik mij voor het scherm beweeg, maar weg gaan ze nooit. Heb 'm nog niet 's avonds getest, maar ik vrees dat het wel degelijk te zien is. Tot nu toe totaal niet ergerlijk en ik zie het eigenlijk alleen als je een donker "laadscherm" hebt tijdens een spel, maar het zit er wel degelijk
Kijkhoek
Kijkhoek is zeer ruim. Horizontaal duidelijk ruimer dan vertikaal, maar wie beweegt er nu op een neer? Enige vervlakking van de kleuren is wel te zien in het horizontale vlak, maar zeker acceptabel.
Bouwkwaliteit
Voet is erg stevig en het totaal vrij zwaar, dus de stand van je monitor veranderd niet zomaar met elke zucht wind bij wijze van spreken. Pivot ging wat moeilijk de eerste keren, maar dat begint ook goed te komen en ook de draaibaarheid van links en rechts is goed te doen, soepel genoeg, maar ook goed te "locken" in de gewenste stand. positief verrast was ik over de instelling voor hoog en laag. Gaat erg goed en soepel, voelt solide aan,.maar ook hier geldt voor de gewenste stand, vast is vast
Vormgeving
Mooie dunne randen, goed "weggewerkte" knoppen, ledje niet storend groen. Voet is misschien wat minder, echter lelijk vind ik 'm absoluut niet en degelijk is 'ie zeker. DVI kabel wordt te kort genoemd door sommigen, echter voor mijn lang zat (zelfs te lang) en is goed vast te klikken op de standaard.
Voor- en Nadelen
Voordelen:
16.7 miljoen kleuren
Pivot
Hoogte verstelbaar
Draaibaar wanneer de voet stilstaat
Weinig ghosting
Mooi Design en degelijk gebouwd
Nadelen:
Backlight leakage
Manual staat op de CD en das wel jammer in bepaalde gevallen.
Review nummer zoveel en gezien ik nu pas mijn eerste TFT heb en niet zo heel kritisch (ervaren) ben t.o.v. gohsting e.d., is deze review mogelijk niet echt nuttig, maar goed.
Het vorige scherm:
Hiervoor een jaar of 5 een Iiyama S900MT1 (19") crt voor mijn neus gehad. Gezien het tijd werd voor een plat schermpje, lang getwijfeld en gelurkt in dit topic voordat de keuze op de VP191b viel. Helaas werd de inkoopactie niets, dus maar meteen zelf bij 3-CO besteld.
Bijzonderheden
De vp191B was een tijdje niet meer leverbaar bij 3-CO, en tijdelijk was de genoemde prijs ook omhoog gegaan, echter tijdens een doelloos uurtje surfen zag ik op hun pagina dat hij weer bestelbaar was en dat de prijs weer op het oude niveau stond.
Dinsdag geld overgemaakt via rabobank int. bankieren, maandag de doos in huis. Communicatie ging niet helemaal vlekkeloos, ik wacht nog steeds op het beloofde mailtje dat mijn geld is aangekomen en dat de monitor opgestuurd zou worden en de uitroeptekens vlogen me om de oren..
Verder snel en goed afgehandeld, doos was duidelijk al open geweest en weer dichtgeplakt met een ander soort tape, t.b.h. de pixelfehler test. Bezorging ging via een koeriersbedrijf DPD.
Verder staat er op mijn doos nog wel 8ms, dus mogelijk is het een "ouder" model
Kleurweergave
Tsja, wat moet ik zeggen? Ik heb de indruk dat het beeld wat fletser is dan ik gewend ben, maar moet nog wel aan de slag met de brightness en contrast settings. Verder geen op- of aanmerkingen v.w.b. kleuren, maar dat komt mogelijk ook omdat ik vrij snel tevreden ben. Zwart is niet 100% zwart, maar dat komt wel overeen met het fletse beeld, dus nog even knutselen met de instellingen
Ghosting
Ghosting is zeker aanwezig, maar absoluut niet storend. De auto'tjes van de pixperan test zijn duidelijk meer blurry dan op mijn crt en ook als ik items op mijn bureaublad snel versleep, wordt het minder duidelijk.
Echter heel erg is het niet en de effecten die occultux heeft met zijn vp191b, zie ik absoluut niet terug. Heb nog geen WOW kunnen testen, maar wel GTA SA, Act of War, Brother in Arms en Doom. In alle spellen was een zeer kleine hoeveelheid ghosting waarneembaar, (in GTA het "meest"), maar eigenlijk moest ik er zo op letten dat het spelen onmogelijk werd. Met andere woorden, tijdens normaal spelen, zag ik het niet.
Scrollen van letters (internetpagina's) is ook geen probleem, heb wel het idee dat het wat minder duidelijk is dan op mijn oude crt, echter als ik het niet te snel heen en weer scroll, blijft het gewoon leesbaar.
voor de goede orde, alles wat het beeld minder duidelijk maakt, noem ik ghosting, dus ook evt. blurring, streaking etc.(weet/zie het verschil niet
Contrast & helderheid
Ook hier kan ik dus niet veel over zeggen, ben nog aan het stoeien met de contrast settings. Heb nu dus het idee dat het een en ander te licht is, waardoor zwart dus nog niet echt zwart is, maar dat komt waarschijnlijk wel goed, behalve het volgende punt:
Blacklight
Helaas, ook in de hoeken van mijn vp191b zie ik lichte plekken. Deze veranderen als ik mij voor het scherm beweeg, maar weg gaan ze nooit. Heb 'm nog niet 's avonds getest, maar ik vrees dat het wel degelijk te zien is. Tot nu toe totaal niet ergerlijk en ik zie het eigenlijk alleen als je een donker "laadscherm" hebt tijdens een spel, maar het zit er wel degelijk
Kijkhoek
Kijkhoek is zeer ruim. Horizontaal duidelijk ruimer dan vertikaal, maar wie beweegt er nu op een neer? Enige vervlakking van de kleuren is wel te zien in het horizontale vlak, maar zeker acceptabel.
Bouwkwaliteit
Voet is erg stevig en het totaal vrij zwaar, dus de stand van je monitor veranderd niet zomaar met elke zucht wind bij wijze van spreken. Pivot ging wat moeilijk de eerste keren, maar dat begint ook goed te komen en ook de draaibaarheid van links en rechts is goed te doen, soepel genoeg, maar ook goed te "locken" in de gewenste stand. positief verrast was ik over de instelling voor hoog en laag. Gaat erg goed en soepel, voelt solide aan,.maar ook hier geldt voor de gewenste stand, vast is vast
Vormgeving
Mooie dunne randen, goed "weggewerkte" knoppen, ledje niet storend groen. Voet is misschien wat minder, echter lelijk vind ik 'm absoluut niet en degelijk is 'ie zeker. DVI kabel wordt te kort genoemd door sommigen, echter voor mijn lang zat (zelfs te lang) en is goed vast te klikken op de standaard.
Voor- en Nadelen
Voordelen:
16.7 miljoen kleuren
Pivot
Hoogte verstelbaar
Draaibaar wanneer de voet stilstaat
Weinig ghosting
Mooi Design en degelijk gebouwd
Nadelen:
Backlight leakage
Manual staat op de CD en das wel jammer in bepaalde gevallen.
(Google)Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 16:07:
Weet iemand een review o.i.d. te bemachtigen van de Acer AL1951ms?
...
In de weinige pagina's die google zindt met de naam erin kan ik geen review vinden, dus ik denk dat ik wel veilig kan zeggen dat er nog geen reviews van zijn.
[rml]Yokozuna in "[ 19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 8"[/rml]Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 16:07:
...
Als je dit vlutargumenten vindt dan kan je natuurlijk altijd hier tegen in gaan, de monitor kopen, en voor ons reviewen, maar je bent dus wel gewaarschuwd.
Dus je hebt vlekken in de hoeken die erg genoeg zijn om in daglicht te zien? en die niet weg gaan las je je ogen recht voor die hoeken houdt?Fly-guy schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 16:21:
Mijn ervaring met de Viewsonic VP191B
...
Blacklight
...
Dan is dit blijkbaar een iets groter probleem dan ik dacht, ik dacht namelijk dat het alleen door de kijkhoek kwam...
Als ze em voor die 319 verkopen, dan bof je zeker.dinkelover schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 00:05:
Nou, volgens mij heb ik erg geluk gehad. De durfal wintTakeitnow heeft mijn order geaccepteerd, ik heb zelfs nog exact naar het model gevraagd en ze wisten zeker dat het de VX924 4ms was. Ik krijg hem deze week nog voor 319 euro op de post.
![]()
Dat lijkt me een behoorlijk lage prijs voor een overdrive tn 19", dat is maar iets duurder dan een overdrive tn 17"(730BF)
Als we THG mogen geloven heeft ie er alleen een beetje last van dat de overshoot niet altijd snel wordt weggewert, waardoor bewegende dingen te licht zouden worden.
Graag zou ik in een userreview willen lezen hoe dramatisch dit nou eigenlijk is voor de eindgebruiker.
Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat je een 2e revisie VX924 hebt ontvangen, met het 6ms GTG paneel van AUO erin(Viewsonic noemde die ook gewoon '4 ms'), dan heb je die overshootproblemen niet...
Ja, ik zie ze bij daglicht, maar dan heb ik het in de kamer wel wat donkerder gemaakt (gordijnen dicht e.d.) Niet helemaal donker, maar ook niet daglicht te noemen.XiN schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 16:38:
[...]
Dus je hebt vlekken in de hoeken die erg genoeg zijn om in daglicht te zien? en die niet weg gaan las je je ogen recht voor die hoeken houdt?
Dan is dit blijkbaar een iets groter probleem dan ik dacht, ik dacht namelijk dat het alleen door de kijkhoek kwam...
En de vlekken gaan grotendeels weg als je recht voor 1 vlek zit. Niet helemaal en de andere drie, waar je dus niet meer recht voor zit, worden erger.
Nu heb ik wel het idee dat mijn beeld oevr het algemeen te licht is, dus dat die vlekken dan misschien daardoor erger worden weergegeven dan wanneer je een perfect beeld hebt (qua contast en brightness)
...Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 23:51:
@ xin
niet voor de rand....
iniedergeval bedankt,!

Zie ook deze post, en let een beetje op de plaatjes:
THG kan je wel laten zien hoe die monitor er normaal uitziet.h4ns schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 19:47:
...
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat denken jullie? Voor de L1920P gaan en busje zwarte hoogglans lak bestellen?![]()
Ik heb nog iets bedacht: de Iiyama C480TMOmax schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 17:36:
Voor een PC op een tafel in mijn woonkamer (waar ik een overvloed aan kabels storend vind) zoek ik een LCD met ingebouwde speakers waarvan het geluid acceptabel genoeg is.
Eisen:
DVI
Wensen:
Ingebouwde USB
Wat bevelen jullie aan?
Deze heeft een MVA paneel, met dus een grote inkijkhoek, loskoppelbare boxen, en er zit ook nog een tv-tuner in.
Nadeel is alleen de prijs(€900,- +)
Een goedkoper alternatief is de samsung 930MP
Deze heeft een PVA paneel, en heeft dus ook een grote inkijkhoek, en een hoger contrast dan de C480T.
Er zit ook-net als bij de C480T) een tv-tuner in, maar de box(en?) zit(ten?) vast onder het scherm.
De prijs ligt iets boven de €500,-
Ik verwacht dat er bij deze 2 monitoren wel redelijk geluid uit de boxen komt, aangezien ze als combo van tv+monitor zijn bedoelt.
goh...XiN schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 16:38:
[...]
[ Voor 23% gewijzigd door Roenie1 op 02-08-2005 18:42 ]
Wat een inhoud heeft jouw post zeg!
Maar toch wel intressant, aangezien de meeste gebruikers het pas zien als het echt helemaal donker is buiten.
Nu ik eindelijk de stap wil gaan zetten om een tft te komen ben ik uiteraard in dit topic beland. Gelukkig heb ik hier al behoorlijk wat info gevonden toch nog ff wat vragen. Ik gebruik mijn pc voornamelijk om te gamen. Als ik nu kijk naar de game tft zie ik het voordeel dat deze sneller zijn, maar de kleuren minder. Aangezien ik wil dat zwart zwart is en wit wit(!), lijkt mij de echte gamer tft's minder. Nu lees ik dat die allround tft'smet overdrive eveneens zeer goed geschikt zijn om te gamen en daarnaast betere kleuren hebben. Ik zit nu dus echt te twijfelen tussen een gamer tft en een allround tft. In praktijk dus de BenQ FP937S+ (19", 8ms, D-sub/DVI) en de Fujitsu-Siemens Scenicview P19-2 (19", 13ms, DVI-D, D-Sub, Grijs) die volgens deze guide toch 8 ms is???
Er vanuit gaan dat t mij puur om de games gaat dat t zo mooi mogelijk eruit moet zien, en daarnaast weinig tot geen ghosting, lijkt mij de P19-2 de beste keuze. Maar wellicht zit ik hier helemaal naast. Hebben jullie enige adviezen.
Er vanuit gaan dat t mij puur om de games gaat dat t zo mooi mogelijk eruit moet zien, en daarnaast weinig tot geen ghosting, lijkt mij de P19-2 de beste keuze. Maar wellicht zit ik hier helemaal naast. Hebben jullie enige adviezen.
PSN ID Binloading_nl
Volgens de subjectieve tests zijn de 8ms tn schermen(die dus iets mindere beeldkwaliteit hebben) nog wat sneller dan de overdrive mva/pva, en overdrive tn schijnt nog iets sneller te zijn.
Wat de beeldkwaliteit enzo betreft:
Je akn er wel van uitgaan dat wit wit is, waarschijnlijk veel witter dan bij een CRT.(iets van 250nits vs. 100nits)
Het verschil zit vooral in de zwartdiepte.
Al je kijkt naar de hoeveelheid uitgezonden licht dan wint de CRT het, die haalt een contrast van 1000:1 of hoger.
De LCD haalt over het algemeen iets lager contrast(vaak 500:1, bij mva's en pva's tot 1000:1), maar reflecteert veel minder licht waardoor de zwartdiepte overdag eigenlijk beter blijkt te zijn dan bij CRT's
Het 8ms samsung tn paneel heeft een contrast van 700:1, en blijkt dit in de praktijk ook nog te halen.
De zwartdiepte zal daarmee wel aardig goed zitten(alleen pva's en een enkele mva is beter)
De kleurweergave van dit paneel schijnt ook ongeveer op mva-niveau te zitten, dus daarvoor hoef je het ook niet te laten, en ik vraag me eigenlijk af of je het lichte 'geknipper' zoals reviewers het noemen wel opmerkt, aangezien een CRT veel erger knipperd.
Op zich is dit paneel dus niet eens echt slecht ofzo, maar omdat het een tn is zijn de inkijkhoeken ook beperkt.
Dit laatste zie ik tegenwoordig als het grootste nadeel van de tn.
De horizontale kijkhoeken zijn wel redelijk groot, maar vertikaal is het net iets meer dan niks.
Van onderaf wordt dit type scherm helemaal zwart, en van bovenaf wordt 'zwart'(zo was het tenminste bedoeld) vrij licht grijs.
Alle tinten tussen 'zwart' en wit in worden van boven ook allemaal te licht, waardoor foto's en films er verschrikelijk uit gaan zien als je niet op de juiste hoogte zit.
(Overdrive) mva/pva schermen doen het in de kijkhoek in ieder geval een stuk beter.
Naar boven, onder, en opzij blijft zwart vrij donker en wit blijft tot een inkijkhoek van ongeveer(scheelt een beetje per monitor) 90 graden ongeveer net zo helder als bij 0 graden.
Ook veranderen de kleuren tot die inkijkhoek van ongeveer 90 graden nauwelijks(onmerkbaar)
Sommige(het AUO paneel bijvoorbeeld) hebben echter ook last van iets lichtere vlekken in de hoeken wanneer de monitor zwart weer moet geven, wat word veroorzaakt door een kleinere diagonale inkijkhoek, maar het is nog steeds minder erg als een tn van bovenaf.
Het contrast en de kleurechtheid zijn ook even goed of beter dan bij het samsung tn paneel, maar bij de snelheid wordt het wat onduidelijk.
De monitoren met AUO overdrive mva paneel worden over het algemeen gezien als zowat even snel als de 8ms samsung tn panelen, dus daar die kan je als all-round scherm aanschaffen.
De overdrive PVA panelen van samsung(die tot nu toe alleen in de P19-2 betaalbaar aangeboden worden) hebben volgens Behardware problemen met de snelheid..
Of ze echt langzaam zijn valt niet echt te zeggen, aangezien FSC nogal wat revisies van de P19-2 heeft uitgebracht.
Als je bij deze monitor dus verzekerd wilt zijn van snelheid, dan zal je moeten rondkijken bij welke revisie de snelheid het beste is, en dan moet je proberen om een winkel te vinden die je speciaal die revisie wil geven.
Overigens was er een paar pagina's terug iemand die een link postte naar een userreview van iemand die de 193P+(ook overdrive PVA, nog niet hier te koop) direct vergeleken heeft met de VP191(overdrive MVA van AUO), en die vertelde dat de ghosting gelijk was op de twee monitoren
(klik)
Dit geeft aan dat er dus wel snelle overdrive PVA's zijn, maar met de P19-2 moet je uitkijken dat je niet de verkeerde revisie krijgt, of je zou moeten wachten(en sparen) voor de 193P+ om zekerheid te hebben.
Wat de beeldkwaliteit enzo betreft:
Je akn er wel van uitgaan dat wit wit is, waarschijnlijk veel witter dan bij een CRT.(iets van 250nits vs. 100nits)
Het verschil zit vooral in de zwartdiepte.
Al je kijkt naar de hoeveelheid uitgezonden licht dan wint de CRT het, die haalt een contrast van 1000:1 of hoger.
De LCD haalt over het algemeen iets lager contrast(vaak 500:1, bij mva's en pva's tot 1000:1), maar reflecteert veel minder licht waardoor de zwartdiepte overdag eigenlijk beter blijkt te zijn dan bij CRT's
Het 8ms samsung tn paneel heeft een contrast van 700:1, en blijkt dit in de praktijk ook nog te halen.
De zwartdiepte zal daarmee wel aardig goed zitten(alleen pva's en een enkele mva is beter)
De kleurweergave van dit paneel schijnt ook ongeveer op mva-niveau te zitten, dus daarvoor hoef je het ook niet te laten, en ik vraag me eigenlijk af of je het lichte 'geknipper' zoals reviewers het noemen wel opmerkt, aangezien een CRT veel erger knipperd.
Op zich is dit paneel dus niet eens echt slecht ofzo, maar omdat het een tn is zijn de inkijkhoeken ook beperkt.
Dit laatste zie ik tegenwoordig als het grootste nadeel van de tn.
De horizontale kijkhoeken zijn wel redelijk groot, maar vertikaal is het net iets meer dan niks.
Van onderaf wordt dit type scherm helemaal zwart, en van bovenaf wordt 'zwart'(zo was het tenminste bedoeld) vrij licht grijs.
Alle tinten tussen 'zwart' en wit in worden van boven ook allemaal te licht, waardoor foto's en films er verschrikelijk uit gaan zien als je niet op de juiste hoogte zit.
(Overdrive) mva/pva schermen doen het in de kijkhoek in ieder geval een stuk beter.
Naar boven, onder, en opzij blijft zwart vrij donker en wit blijft tot een inkijkhoek van ongeveer(scheelt een beetje per monitor) 90 graden ongeveer net zo helder als bij 0 graden.
Ook veranderen de kleuren tot die inkijkhoek van ongeveer 90 graden nauwelijks(onmerkbaar)
Sommige(het AUO paneel bijvoorbeeld) hebben echter ook last van iets lichtere vlekken in de hoeken wanneer de monitor zwart weer moet geven, wat word veroorzaakt door een kleinere diagonale inkijkhoek, maar het is nog steeds minder erg als een tn van bovenaf.
Het contrast en de kleurechtheid zijn ook even goed of beter dan bij het samsung tn paneel, maar bij de snelheid wordt het wat onduidelijk.
De monitoren met AUO overdrive mva paneel worden over het algemeen gezien als zowat even snel als de 8ms samsung tn panelen, dus daar die kan je als all-round scherm aanschaffen.
De overdrive PVA panelen van samsung(die tot nu toe alleen in de P19-2 betaalbaar aangeboden worden) hebben volgens Behardware problemen met de snelheid..
Of ze echt langzaam zijn valt niet echt te zeggen, aangezien FSC nogal wat revisies van de P19-2 heeft uitgebracht.
Als je bij deze monitor dus verzekerd wilt zijn van snelheid, dan zal je moeten rondkijken bij welke revisie de snelheid het beste is, en dan moet je proberen om een winkel te vinden die je speciaal die revisie wil geven.
Overigens was er een paar pagina's terug iemand die een link postte naar een userreview van iemand die de 193P+(ook overdrive PVA, nog niet hier te koop) direct vergeleken heeft met de VP191(overdrive MVA van AUO), en die vertelde dat de ghosting gelijk was op de twee monitoren
(klik)
Dit geeft aan dat er dus wel snelle overdrive PVA's zijn, maar met de P19-2 moet je uitkijken dat je niet de verkeerde revisie krijgt, of je zou moeten wachten(en sparen) voor de 193P+ om zekerheid te hebben.
[ Voor 2% gewijzigd door n-i-x op 02-08-2005 19:49 . Reden: Dit noem ik dus een beeldvullende post :) ]
Ik heb zojuist in het 17" topic een link geplaatst naar (volgens mij) één van de eerste pro-reviews van de Samsung 173P+ : http://www.dreamwarecompu...ws/samsung_173p/index.htm
Al zijn de specs van de 17" versie nog iets beter (contrast ratio van 1500), de review beloofd veel goeds voor de 19" versie.
Al zijn de specs van de 17" versie nog iets beter (contrast ratio van 1500), de review beloofd veel goeds voor de 19" versie.
Het viel me toevallig laatst pas op dat als ik een donkere kleur heb welke nog geen zwart is, dat het lijkt alsof de pixels 'zwemmen'. Ik weet niet precies hoe ik hetuit moet leggen, maar het beeld (de achtergrond op mijn desktop in dit geval) is heel onrustig, terwijl wit (en lichte kleuren) dit niet hebben. Het is niet echt hinderlijk maar is meerdere mensen dit opgevallen?
Ik heb overigens een Samsung 913n, welke volgens mij op 75hz kan (niet nagezocht). Als ik dit instel in spellen krijg ik een soort horizontale lijnen alsof vsync uit staat (staat dus wel aan). Komt dit omdat ie 75hz niet aankan of is het wat anders? Bij 70hz is het niet dus lijkt me logisch maar check het even
Ik heb overigens een Samsung 913n, welke volgens mij op 75hz kan (niet nagezocht). Als ik dit instel in spellen krijg ik een soort horizontale lijnen alsof vsync uit staat (staat dus wel aan). Komt dit omdat ie 75hz niet aankan of is het wat anders? Bij 70hz is het niet dus lijkt me logisch maar check het even
Het vorige scherm
Een OCE 19" CRT monitor
Het nieuwe scherm
BenQ FP937s+
Bijzonderheden
Ik heb dit scherm gisteren voor 384 euro (Scherm (349) + 1 Jaar pixelgarantie (35)) gekocht bij de alternate. De wachttijden zijn daar erg lang, even naar binnenlopen is er niet bij, maar goed, daar zitten we hier niet voor
Kleurweergave
De kleuren (alhoewel ze nog niet optimaal zijn ingesteld) zijn een stuk helderder en beter te onderscheiden ten opzichte van mijn CRT monitor, een heel stuk verbetering t.o.v. mijn crt.
Ghosting
Er is absoluut sprake van ghosting. In half life 2 had ik meerdere malen dat mn gun op het scherm nog "nagloeide" bij wat rappere bewegingen. Echt storend is het niet, maar in talloze reviews wordt er gezegd dat er geen sprake is van ghosting, en dat is dus echt niet waar. Dit klinkt heel negatief, maar is het niet. Deze ghosting is het minste van wat ik ooit op een TFT heb gezien, en is zeer zeker geschikt voor gaming. Ik heb ook veel Battlefield 2 gespeeld gisteren, en daar had ik geen last van het ghosting effect.
Contrast
Dit moet ik nog beter instellen, dus ik kan er nog niet echt iets gegronds over zeggen, dat doe ik dus ook niet, omdat ik daarmee waarschijnlijk het product (ten onrechte?) naar beneden haal.
Uniformiteit
Er is sprake van backlight bleeding aan de boven en linkerzeikant van mijn scherm, nu heb ik daar niet zo veel problemen mee eerlijk gezegd, ik heb altijd wel het volledige scherm in gebruik, dus ik merk er alleen wat van als ik een spel aan het laden ben, niet storend dus.
Bouwkwaliteit
Redelijk stevig, ook geen dikke randen om het scherm heen, dat vind ik wel prettig. Het design is functioneel, geen poespas met enorm overdreven design. Een punt wat jammer is is het feit dat het scherm amper te verstellen is in hoek, en helemaal niet naar zeikanten en hoogte.
Gelukkig hebben we de foto's nog eigenlijk foto, het is er maar 1

Ik ben erg tevreden over het scherm, ook al lijkt mijn review hierboven wat kritisch. Dit komt vooral omdat op meerdere review sites van "geen ghosting" wordt gesproken terwijl dat er wel degelijk is.
Voor en Nadelen
Voor
- Prijs
- Kwaliteit van het beeld
Tegen
- Af en toe sprake van lichte ghosting
- Beperkte mogelijkheden in het verstellen van het scherm
Een OCE 19" CRT monitor
Het nieuwe scherm
BenQ FP937s+
Bijzonderheden
Ik heb dit scherm gisteren voor 384 euro (Scherm (349) + 1 Jaar pixelgarantie (35)) gekocht bij de alternate. De wachttijden zijn daar erg lang, even naar binnenlopen is er niet bij, maar goed, daar zitten we hier niet voor
Kleurweergave
De kleuren (alhoewel ze nog niet optimaal zijn ingesteld) zijn een stuk helderder en beter te onderscheiden ten opzichte van mijn CRT monitor, een heel stuk verbetering t.o.v. mijn crt.
Ghosting
Er is absoluut sprake van ghosting. In half life 2 had ik meerdere malen dat mn gun op het scherm nog "nagloeide" bij wat rappere bewegingen. Echt storend is het niet, maar in talloze reviews wordt er gezegd dat er geen sprake is van ghosting, en dat is dus echt niet waar. Dit klinkt heel negatief, maar is het niet. Deze ghosting is het minste van wat ik ooit op een TFT heb gezien, en is zeer zeker geschikt voor gaming. Ik heb ook veel Battlefield 2 gespeeld gisteren, en daar had ik geen last van het ghosting effect.
Contrast
Dit moet ik nog beter instellen, dus ik kan er nog niet echt iets gegronds over zeggen, dat doe ik dus ook niet, omdat ik daarmee waarschijnlijk het product (ten onrechte?) naar beneden haal.
Uniformiteit
Er is sprake van backlight bleeding aan de boven en linkerzeikant van mijn scherm, nu heb ik daar niet zo veel problemen mee eerlijk gezegd, ik heb altijd wel het volledige scherm in gebruik, dus ik merk er alleen wat van als ik een spel aan het laden ben, niet storend dus.
Bouwkwaliteit
Redelijk stevig, ook geen dikke randen om het scherm heen, dat vind ik wel prettig. Het design is functioneel, geen poespas met enorm overdreven design. Een punt wat jammer is is het feit dat het scherm amper te verstellen is in hoek, en helemaal niet naar zeikanten en hoogte.
Gelukkig hebben we de foto's nog eigenlijk foto, het is er maar 1
Ik ben erg tevreden over het scherm, ook al lijkt mijn review hierboven wat kritisch. Dit komt vooral omdat op meerdere review sites van "geen ghosting" wordt gesproken terwijl dat er wel degelijk is.
Voor en Nadelen
Voor
- Prijs
- Kwaliteit van het beeld
Tegen
- Af en toe sprake van lichte ghosting
- Beperkte mogelijkheden in het verstellen van het scherm
Verwijderd
Na heel veel pagina's van dit topic te hebben gelezen ben ik er zelf dus niet uit.
Oftewel die Samsung 930BF of de Benq, ik heb naar de winkel gebeld met
de vraag of ik beide mag testen en ze gingen het bezien. Maar ik heb dus
totaal geen id van wat te nemen hé. Ik wil er vooral met gamen, maar ook
mooie kleuren en toch twijfel ik. Wat zouden jullie doen moesten jullie
er op dit moment 1 kopen
Oftewel die Samsung 930BF of de Benq, ik heb naar de winkel gebeld met
de vraag of ik beide mag testen en ze gingen het bezien. Maar ik heb dus
totaal geen id van wat te nemen hé. Ik wil er vooral met gamen, maar ook
mooie kleuren en toch twijfel ik. Wat zouden jullie doen moesten jullie
er op dit moment 1 kopen
Ben zelf ook op zoek naar een 19"inch scherm. Ik game veel dus denk ik dat het de 930BF wordt alleen is ie nergens op voorraad (bijna overal is de levertijd 2 weken). Iemand enig idee waar ie snel te krijgen is?
(Heel erg mooie en informatieve startpost, netjes gedaan!)
(Heel erg mooie en informatieve startpost, netjes gedaan!)
Dit topic is gesloten.