Allereerst bedankt voor je reply en uitleg, XiN, daar heb ik heel erg veel aan gehad om nu even mijn gedachten verder te laten gaan. Hieronder volgt mijn reactie nu ik een aantal van de door jou gelinkte reviews heb nageplozen en nog wat stapels monitorspecs na heb gelezen

XiN schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 17:07:
[...]
Ondanks dat veel mensen denken dat de CRT hierin perfect is en CRT-fans rondschreeuwen dat de TFT-kwaliteit nog ver achter ligt op die van CRT's is gemeten dat ook CRT's een kleurafwijking geven.
Aangezien je nu een wat minder bekend merk CRT hebt ga je er waarschijnlijk zelfs op vooruit als je een goede mva of pva uitzoekt.
Als je even goed oplet met wat voor monitor je uitzoekt, dan kan het een vooruitgang betekenen.
Dat was zo'n beetje eigenlijk ook mijn insteek, plus dat rechte lijnen ook op mijn flatscreen CRT nog steeds niet 100% recht lopen... iets waarvan je natuurlijk helemaal geen last hebt met TFT's

Zie ook
hier een vergelijking tussen een aantal 19" TFT monitoren en een wat betere CRT.
Thanks voor die link, geweldige pagina! Alleen nou wil ik die NEC LCD1980FXi wel heel graag hebben

(nèh, 600 euro is me eerlijk gezegd net iets te gek voor een scherm...)
[...]
Een DVI-uitgang bied vooral voordeel in scherpte, ik denk dat een DVI uitgang voor jouw eigenlijk wel een must is aangezien je waarschijnlijk wel goed detail kunnen zien.
Maar of je nou een monitor met- of eentje zonder DVI neemt, je gaat vooruit op scherpte, dus een achteruitgang op je CRT wordt het niet speciaal door de DVI uitgang.
Verder klopt het idee dat een Dual DVI kaart makkelijker te krijgen is dan een Dual VGA kaart niet, want elke videokaart met een DVI en een VGA uitgang kan je met een omzetblokje omtoveren tot een Dual VGA kaart.
Voorlopig zal ik het dus wel even op single VGA houden, maar het is dus toch wel aan te raden om een monitor te hebben met DVI ondersteuning, voor wanneer ik m'n videokaart upgrade

Uiteindelijk valt het verschil in prijs ook nog enigszins mee gelukkig.
Als ik een Dual kaart zou kopen, zou het dus een Dual DVI worden, en geen DVI+VGA combo, lijkt me... kan ik tenminste twee identieke TFT's aansluiten op een identieke manier... maar da's voor later, eerst 1 TFT, lijkt me voorlopig even genoeg

Verder is het leuk dat alle fabrikanten specs opgeven, maar vaak klopt hiervan het contrast niet.
Bij de laatste PVA monitoren blijkt het contrast wel te kloppen, maar bij bijvoorbeeld het AUO paneel dat in de C19-4 zit wordt meestal slechts een contrast van ergens rond de 700 gehaald.
Stond op de firingsquad site uitgelegd dat dit ook wel eens te maken heeft met brakke meetapparatuur van reviewers... je moet de zwartwaarde héél nauwkeurig kunnen bepalen voordat je een enigszins betrouwbare uitspraak over het contrast kan geven...
Voor monitoren die aan te raden zijn:
Die Belinea 101910 lijkt hetzelfde paneel te hebben als de
101906, en daarbij is het contrast wel goed.(de 101906 is ook aan te raden als je voor VGA monitoren gaat, hij staat voor minder dan 300 in de pricewatch)
Het probleem met die 101910 is dat je dus niet zeker weet welk paneel erin zit, dus of je echt een contrast van bijna 1000:1 krijgt weet je dan niet.
De 101910 is voor zover ik kan zien op de belinea site gewoon een 700:1 scherm, net zoals de 101906 (die alleen analoog is: nadeel, maar wel in zwart leverbaar: voordeel)... Geen 1000:1 dus, en dat maakt dus geen verschil... Of zijn er in de praktijk dus wel verschillen in contrast oid tussen deze schermen?
Verder zijn er nog de
Beline 101920(€370,-), die een PVA paneel heeft en dus een hoog contrast maar dan met pivot en een verstelbare voet, er is de 910T(€427,- voor zwart en €447,- voor zilver) die hetzelfde bied, maar dan met samsungs 'Magictune' waarmee je de kleuren nog een beetje kunt verbeteren, en er is de
910N(€375,- met een simpele voet) die alleen een VGA uitgang heeft.
De 101920 ziet er wel lekker uit ja... maar die heeft volgens mij een lagere contrast dan z'n broertje 101910 hoor... 600:1 tegen 700:1... Scheelt ook nogal in prijs met de 101910... bij mij in de buurt staat deze 101920 voor een kleine 420 euro aangeboden... wat dus 90 euro duurder is dan de 101910. Waar zit dat prijsverschil in? Volgens de specificaties in ieder geval niet in de contrastratio, lijkt mij....
De 910T biedt dan idd wel 1000:1 , maar bij mij in de buurt is die voor rond de 460 leverbaar... en dat zijn dan eigenlijk geen leuke prijzen meer, imho...
De Acer die je noemt heeft waarschijnlijk(ik weet het dus niet zeker) een ouder paneel, dus als je toch al analoog gaat doen, dan kan je beter voor de Belinea 101906 gaan voor een tientje meer.
Goed, analoog schuif ik maar helemaal van de baan dus, hoef ik alvast weer minder monitoren in ogenschouw te nemen

Voor de 193P+ is er ook niet zo heel veel noodzaak(behalve als het je ook om het design gaat), aangezien het paneel behalve de snelheid hetzelfde kan als het pva paneel in de 101920, de 910N, en de 910T.
Design is, zoals ik al zei, een side-issue.. en dat blijft 't dus ook wel. Doei 193P+ dus
Alleen: als ik de 101910 koop, zal die binnen niet te lange tijd toch opengeschroefd klaar liggen om zwart gespoten te worden, vrees ik... denk niet dat ik veel zin heb in een goeie tft monitor met een witte rand er om heen....

Maar da's een kleur-probleem, geen designprobleem
Die dure NEC LCD1980FXi heeft trouwens een érg gaaf rubuust en indrukwekkend design... maar blijft onbetaalbaar