[19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 9

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:
  • 6.923 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50873

denk dat deze vraag in 32 pagina's wel gesteld is maar door het bomen zie ik het bos niet meer
is het verstandig om bij een online shop een Pixel Garantie aan te schaffen ?
bij sommigen is dat namelijk nog al een aardig bedrag loopt van 40 euro tot ongeveer 75 euro
is het de moeite waard ? of is het gewoon geld klopperij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-05 13:18
Dat hangt er van af hoeveel je voor een pixelperfect scherm over hebt.
Een andere mogelijkheid om wat goedkoper een pixelperfect scherm te hebben is bijvoorbeeld een winkel uitzoeken waar je een aantal dagen een niet goed, geld terug garantie hebt, dan kan je een pixelfout scherm gewoon terugbrengen.
Ook kan je gewoon in een echte winkel een monitor halen, en controleren op foute pixels, maar dan heb je meestal wat minder keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dus voor perfectie wel doen :)
nah dan maar 49 euro extra betalen helaas maar wil de zekerheid hebben
dat er niets mis is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134870

XiN schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 02:21:
er zitten onder in het midden tweek schuifbalken, één geeft de afstand tussen de twee blokjes in pixels aan, en de ander in ms.
Met één van deze schuifbalken mag je net zo lang heen en weer schuiven tot het spoortje achter het ene blok het andere blok raakt.
Als je dit hebt gedaan, dan kan je de response tijd aflezen in de onderste balk van de twee.
Wil je dat voor alledrie doen, en de tijden hier posten?
ps. schrik niet meteen als het niet 8ms is, 8ms is alleen voor de estreme overgangen.
voor de meeste overgangen zal je eerder ergens tussen de 25 en de 30ms uitkomen als je een normaal 8ms paneel hebt.
Maar op welke tempo moet ik het zetten? Btw, super van je dat je me helpt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Het tempo kan je in principe gewoon op 10 laten staan.
Maar als ie op 10 te snel gaat om goed te zien of ze zowat tegen elkaar aan zitten, dan kan je em iets lager inztellen omdat het programma toch het aantal ms uitrekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Anoniem: 50873 schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 12:55:
dus voor perfectie wel doen :)
nah dan maar 49 euro extra betalen helaas maar wil de zekerheid hebben
dat er niets mis is
Ik zou in ieder geval iets doen om ze te voorkomen, of je pixelgarantie neemt, of gewoon een winkel opzoekt met niet goed, geld terug garantie dat mag jij weten.
De niet goed, geld terug garantie klinkt goedkoper(gratis), maar de winkels die dit toepassen zijn weer niet de allergoedkoopste winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04 15:31

jwbagger

,.-~'`'~-.,

omdat mijn vraag (verhaal) alweer een pagina terug staat, vrees ik dat ik geen antwoord meer kan verwachten als ik 'm niet ff opnieuw onder de aandacht breng:

[rml]jwbagger in "[ 19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 9"[/rml]

zo :) mochten mensen me van iets kunnen overtuigen/adviseren, hoor ik 't heel graag :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102124

en al mensen met de 930BF dragonshard of pro evolution kunnen testen ?

enige blur bij het bewegen met pijltjes ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

XiN schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 02:21:
er zitten onder in het midden tweek schuifbalken, één geeft de afstand tussen de twee blokjes in pixels aan, en de ander in ms.
Met één van deze schuifbalken mag je net zo lang heen en weer schuiven tot het spoortje achter het ene blok het andere blok raakt.
Als je dit hebt gedaan, dan kan je de response tijd aflezen in de onderste balk van de twee.
Wil je dat voor alledrie doen, en de tijden hier posten?
ps. schrik niet meteen als het niet 8ms is, 8ms is alleen voor de estreme overgangen.
voor de meeste overgangen zal je eerder ergens tussen de 25 en de 30ms uitkomen als je een normaal 8ms paneel hebt.
Test 1 : 25
Test 2: 25
Test 3: 25? (daar kan ik het niet goed bepalen wanneer ze overlappen enzo)

Hele rot test, vind ik best moeilijk om te kijken.

Maar ik merk toch nog goed bij bf2 de ghosting. Ik heb mijn tft en crt aangesloten. En bij tft zag ik best blurrig en bij de crt niets. Bij de tft bleef de blur gelukkig niet hangen. Het is ook heel snel weer weg als ik niet meer snel rondkijk bij bf2. Als ik wel snel rondkijk dan zie ik wel ghosting, het gedeelte van de bouwen enzo die dus om me heen bewegen die worden blurrig. Maar is dat wel normaal? Met swat 4 en 3dmark heb ik dat niet.. Moet ik daar voor de toekomstige spellen druk maken om met deze tft te gaan gamen?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 134870 op 07-08-2005 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
jwbagger schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 22:10:
...
Eerste vraag: is het überhaupt wel aan te raden om over te stappen naar TFT, of is m'n CRT sowiezo een stuk beter geschikt voor wat betreft kleurechtheid etc.. ondanks dat het "maar" een gericom is...?
...
Ondanks dat veel mensen denken dat de CRT hierin perfect is en CRT-fans rondschreeuwen dat de TFT-kwaliteit nog ver achter ligt op die van CRT's is gemeten dat ook CRT's een kleurafwijking geven.
Aangezien je nu een wat minder bekend merk CRT hebt ga je er waarschijnlijk zelfs op vooruit als je een goede mva of pva uitzoekt.
Als je even goed oplet met wat voor monitor je uitzoekt, dan kan het een vooruitgang betekenen.
Zie ook hier een vergelijking tussen een aantal 19" TFT monitoren en een wat betere CRT.
jwbagger schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 22:10:
...
Tweede vraag: een punt van twijfel. Is het handig om een monitor met DVI aan te schaffen of niet? In geval van een upgrade naar dualscreen (waar ik ook over zit te denken) zal ik ook m'n videokaart moeten upgraden. Ik neem aan dat dual dvi tegenwoordig wat makkelijker is te verkrijgen dan een dual vga uitgang.. En mocht dat wel verkrijgbaar zijn: loont DVI zich dan, of kun je éigenlijk net zogoed ook gewoon een dual vga kaart nemen. Scheelt natuurlijk wel dubbel het verschil in prijs tussen een DVI en VGA monitor, als ik (uiteindelijk) twee identieke tft's wil hebben staan... dus als het kan, en nauwelijks kwaliteits-impact heeft, heb ik liever VGA... denk ik..
...
Een DVI-uitgang bied vooral voordeel in scherpte, ik denk dat een DVI uitgang voor jouw eigenlijk wel een must is aangezien je waarschijnlijk wel goed detail kunnen zien.
Maar of je nou een monitor met- of eentje zonder DVI neemt, je gaat vooruit op scherpte, dus een achteruitgang op je CRT wordt het niet speciaal door de DVI uitgang.
Verder klopt het idee dat een Dual DVI kaart makkelijker te krijgen is dan een Dual VGA kaart niet, want elke videokaart met een DVI en een VGA uitgang kan je met een omzetblokje omtoveren tot een Dual VGA kaart.

Verder is het leuk dat alle fabrikanten specs opgeven, maar vaak klopt hiervan het contrast niet.
Bij de laatste PVA monitoren blijkt het contrast wel te kloppen, maar bij bijvoorbeeld het AUO paneel dat in de C19-4 zit wordt meestal slechts een contrast van ergens rond de 700 gehaald.

Voor monitoren die aan te raden zijn:
Die Belinea 101910 lijkt hetzelfde paneel te hebben als de 101906, en daarbij is het contrast wel goed.(de 101906 is ook aan te raden als je voor VGA monitoren gaat, hij staat voor minder dan 300 in de pricewatch)
Het probleem met die 101910 is dat je dus niet zeker weet welk paneel erin zit, dus of je echt een contrast van bijna 1000:1 krijgt weet je dan niet.

Verder zijn er nog de Beline 101920(€370,-), die een PVA paneel heeft en dus een hoog contrast maar dan met pivot en een verstelbare voet, er is de 910T(€427,- voor zwart en €447,- voor zilver) die hetzelfde bied, maar dan met samsungs 'Magictune' waarmee je de kleuren nog een beetje kunt verbeteren, en er is de 910N(€375,- met een simpele voet) die alleen een VGA uitgang heeft.

De Acer die je noemt heeft waarschijnlijk(ik weet het dus niet zeker) een ouder paneel, dus als je toch al analoog gaat doen, dan kan je beter voor de Belinea 101906 gaan voor een tientje meer.

Voor de 193P+ is er ook niet zo heel veel noodzaak(behalve als het je ook om het design gaat), aangezien het paneel behalve de snelheid hetzelfde kan als het pva paneel in de 101920, de 910N, en de 910T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Anoniem: 134870 schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 16:56:
...
Test 1 : 25
Test 2: 25
Test 3: 25? (daar kan ik het niet goed bepalen wanneer ze overlappen enzo)
...
Dat ziet er vrij normaal uit, alleen de overdrive schermen doen het beter.
vindt je de ghosting die je hebt echt storend? of is het alleen iets als 'er is een beetje blur'?
Anoniem: 134870 schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 16:56:
...
Maar ik merk toch nog goed bij bf2 de ghosting. Ik heb mijn tft en crt aangesloten. En bij tft zag ik best blurrig en bij de crt niets. Bij de tft bleef de blur gelukkig niet hangen. Het is ook heel snel weer weg als ik niet meer snel rondkijk bij bf2. Als ik wel snel rondkijk dan zie ik wel ghosting, het gedeelte van de bouwen enzo die dus om me heen bewegen die worden blurrig. Maar is dat wel normaal? Met swat 4 en 3dmark heb ik dat niet.. Moet ik daar voor de toekomstige spellen druk maken om met deze tft te gaan gamen?
Me dunkt dat het vrij normaal is dat de blur weggaat als je stopt met bewegen 8)7
Het lijkt me ook logisch dat je met draaien meer blur ziet dan met vooruitgaan.
Met draaien scrollt het hele beeld namelijk opzij, en met vooruitgaan vindt het grootste deel van de beweging(en de blur) plaats aan de randen van je scherm, waar je er het minste op let.

Maar zeg eens eerlijk: zie jij(in het echt dus) ook geen blur als je snel om je heen kijkt?
Is dat beetje blur wat je op je monitor ziet dan niet gewoon iets dat het spel nog realistischer maakt?

[ Voor 61% gewijzigd door n-i-x op 07-08-2005 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

XiN schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 17:09:
[...]

Dat ziet er vrij normaal uit, alleen de overdrive schermen doen het beter.
vindt je de ghosting die je hebt echt storend? of is het alleen iets als 'er is een beetje blur'?

[...]

Me dunkt dat het vrij normaal is dat de blur weggaat als je stopt met bewegen 8)7
Het lijkt me ook logisch dat je met draaien meer blur ziet dan met vooruitgaan.
Met draaien scrollt het hele beeld namelijk opzij, en met vooruitgaan vindt het grootste deel van de beweging(en de blur) plaats aan de randen van je scherm, waar je er het minste op let.

Maar zeg eens eerlijk: zie jij(in het echt dus) ook geen blur als je snel om je heen kijkt?
Is dat beetje blur wat je op je monitor ziet dan niet gewoon iets dat het spel nog realistischer maakt?
Ik vind het blur ergens niet erg, maar ergens wel. Want als je snel beweegt en je ziet vijanden en je wilt ze neer schieten. En dan heb je dat blur nog, niet zo fijn dus bij het gamen. Maar ergens let ik er ook niet echt op. Maar mijn vraag is gewoon, is dat wel normaal bij een 8ms tft?

Me dunkt dat het vrij normaal is dat de blur weggaat als je stopt met bewegen:

Ik bedoel daarmee dat mijn scherm ook weer niet zo langzaam is dat het nog door blijft blurren bij het stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Samsung 930BF besteld :)
thnx to this Topic :D

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 50873 op 07-08-2005 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Anoniem: 134870 schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 17:21:
...Maar mijn vraag is gewoon, is dat wel normaal bij een 8ms tft?
...
Volgens de wat kritischere reviewers hebben zelfs de 8ms monitoren(en zelfs die van 4ms nog een beetje ghosting/blur), en zo'n beweging opzij lijkt mij zo ongeveer de beweging waarbij je blur zou kunnen ontdekken.
Het klinkt dus vijr normaal.

Het enige waarover ik dan niks kan zeggen is over hoe erg die blur is en hoe erg ie opvalt, dan moet je een vriend opzoeken die ook een snel scherm(13ms samsung/ 8ms/ 10ms/ 8ms GTG) heeft en vergelijken.

[ Voor 14% gewijzigd door n-i-x op 07-08-2005 17:38 . Reden: verkeeerde stukje tekst gequote 8)7 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Over de backlight bleeding
Intressant, het blijkt te komen doordat de behuizing te krap is voor het paneel.
Dat betekent dus dat er een kans is dat de Belinea niet de backlight bleeding krijgt van de VP191.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Woohoo, dat zou tof zijn. Check trouwens voor de gein de reviewlijst van de VP191s in de startpost, sick ;)

Nu we het toch over overdrive VA panels hebben, behardware stukkie dat gepost is:
To begin with, the 193P+ announced during the Cebit is finally here. We remind you that this is the first fast 8 ms S-PVA monitor. We were eager to test it
Nou testen dan, en vlug een beetje, stelletje...

[ Voor 33% gewijzigd door Yokozuna op 07-08-2005 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en toch denk ik dat ik voor een 22" crt ga en m'n vp191b verkoop (ik zit nu weer op m'n 17inch philips te gamen)

waarom ?

geen backlight leakage
geen ghosting (ook niet bij tragere spellen)
zwart is zwart
geen interpolatie
veel rustiger voor de ogen
geen inkijkhoek

nadelen tav tft
stuk minder mooi en zwaarder
verbruikt meer

dus ja ... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
@ Yoko:
Geeft dat ons niet een beetje valse hoop?
als je eens naar het hele stukje kijkt, dan lijkt het vrij onwaarschijnlijk dat ze de 193P+ nog gaan reviewen:
Samsung is about to have a VERY busy end of the year. To begin with, the 193P+ announced during the Cebit is finally here. We remind you that this is the first fast 8 ms S-PVA monitor. We were eager to test it at first and imagined a potential competitor to the ViewSonic VP191b, currently the most acclaimed monitor. Then we tested the Fujitsu-Siemens P19-2.The manufacturer sent us two months before Samsung the first PVA 8 ms monitor. We have been very disappointed in the past. Monitor afterglow was much higher than the VP191b’s. Of course, there is still the possibility that Samsung spent the last two months making modifications, but honestly the chances are thin.
Persoonlijk denk ik juist dat die kans aardig groot is, omdat ik anders geen reden voor samsung zie om de 193P+ pas 2 maanden nadat het paneel aan een derde is geleverd pas uit te brengen, maar Behardware denkt dat de 193P+ net zo traag als de P19-2 zal zijn, dus is het voor hun niet echt een prioriteit om hem te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88208

Volgens mij is een tft rustiger voor de ogen...Een reden waarvoor ik naar tft overstap. En: tft is veel scherper.

Ik ga iig van mijn huidige (alweer bijna 2 jaar oude) Philips Brilliance109P40 crt, naar de hopelijk snel te koop komende Samsung 193P+.

:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Anoniem: 102124 schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 18:57:
...
geen interpolatie
veel rustiger voor de ogen
geen inkijkhoek
...
vreemd, ik dacht dat CRT's afgezien van reflecties juist een inkijkhoek van 180 graden hadden 8)7

Een CRT heeft trouwens juist interpolatie, zelfs in de optimale resolutie, omdat het aantal fosforpuntjes niet gelijk is aan de resolutie.
De interpolatie is wel beter dan die bij LCD's

Maar op wat voor manier geeft je VP191 eigenlijk onrustig beeld?
Dit is normaal gesproken juist één van de sterke punten van de TFT monitoren, dus het is wel speciaal dat jij het andersom ziet.
Kan je dit een beetje verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

XiN schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 19:05:
[...]

vreemd, ik dacht dat CRT's afgezien van reflecties juist een inkijkhoek van 180 graden hadden 8)7

Een CRT heeft trouwens juist interpolatie, zelfs in de optimale resolutie, omdat het aantal fosforpuntjes niet gelijk is aan de resolutie.
De interpolatie is wel beter dan die bij LCD's

Maar op wat voor manier geeft je VP191 eigenlijk onrustig beeld?
Dit is normaal gesproken juist één van de sterke punten van de TFT monitoren, dus het is wel speciaal dat jij het andersom ziet.
Kan je dit een beetje verklaren?
oops bedoelde dat je bij een crt van alle hoeken mag kijken, dat het beeld duidelijk is en niet verkleurd.

En dat tft scherper is ben ik mee akkoord, maar dit kan ook nadelen hebben...

wat betreft de 'rust' om naar te kijken, als ik een uur naar de vp191b kijk (zelf 30 min) voelen m'n ogen al vermoeid aan (hij staat op 20% brightness en contract), als ik twee uur naar m'n crt kijk heb ik nergens last van... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Anoniem: 102124 schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 20:57:
[...]

oops bedoelde dat je bij een crt van alle hoeken mag kijken, dat het beeld duidelijk is en niet verkleurd.

En dat tft scherper is ben ik mee akkoord, maar dit kan ook nadelen hebben...

wat betreft de 'rust' om naar te kijken, als ik een uur naar de vp191b kijk (zelf 30 min) voelen m'n ogen al vermoeid aan (hij staat op 20% brightness en contract), als ik twee uur naar m'n crt kijk heb ik nergens last van... :X
Sommige mensen hebben dat, mijn 193N staat op 80brightness+contrast, en ik zit er makkelijk 6~8uur per dag achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mss komt het ook door m'n viewsonic 191b
mss zou ik er met een samung 930bf of zo geen last van hebben ?

is een Dell P1230 22" crt goed om te gamen ? _/-\o_

weet iemand soms een online shop die nog zwarte of grijze crt schermen verkoopt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Pricewatch -> zoek een zwarte uit(staat meestal in de naam) -> (klik) -> je ziet een lijstje met winkels waar ze zwarte CRT monitoren verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-05 11:48

n00bs

Het is weer Zomer!

Zoals het er naar uit ziet ga ik gewoon voor de Samsung 970P. Nog eventjes wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Ik wens je succes met sparen.
Want het ziet er naar uit dat de 970P een monitor zal zijn die behoorlijk boven de concurrentie uitsteekt, dus zal Samsung zijn prijs daar ook op richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Dat zal zeker ;) maar ik zie het wel als een product wat gewoon gelijk perfect moet zijn. Ik ga geen ~500 Euro uitgeven aan iets wat niet perfect is. Al zou dit scherm 600 zijn en wel de snelheid hebben van de Viewsonic en maybe sneller... alleen dan voor de rest met alle Samsung eigenschappen... dan is het echt DE ultieme TFT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Allereerst bedankt voor je reply en uitleg, XiN, daar heb ik heel erg veel aan gehad om nu even mijn gedachten verder te laten gaan. Hieronder volgt mijn reactie nu ik een aantal van de door jou gelinkte reviews heb nageplozen en nog wat stapels monitorspecs na heb gelezen :)
XiN schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 17:07:
[...]

Ondanks dat veel mensen denken dat de CRT hierin perfect is en CRT-fans rondschreeuwen dat de TFT-kwaliteit nog ver achter ligt op die van CRT's is gemeten dat ook CRT's een kleurafwijking geven.
Aangezien je nu een wat minder bekend merk CRT hebt ga je er waarschijnlijk zelfs op vooruit als je een goede mva of pva uitzoekt.
Als je even goed oplet met wat voor monitor je uitzoekt, dan kan het een vooruitgang betekenen.
Dat was zo'n beetje eigenlijk ook mijn insteek, plus dat rechte lijnen ook op mijn flatscreen CRT nog steeds niet 100% recht lopen... iets waarvan je natuurlijk helemaal geen last hebt met TFT's :)
Zie ook hier een vergelijking tussen een aantal 19" TFT monitoren en een wat betere CRT.
Thanks voor die link, geweldige pagina! Alleen nou wil ik die NEC LCD1980FXi wel heel graag hebben :P (nèh, 600 euro is me eerlijk gezegd net iets te gek voor een scherm...)
[...]
Een DVI-uitgang bied vooral voordeel in scherpte, ik denk dat een DVI uitgang voor jouw eigenlijk wel een must is aangezien je waarschijnlijk wel goed detail kunnen zien.
Maar of je nou een monitor met- of eentje zonder DVI neemt, je gaat vooruit op scherpte, dus een achteruitgang op je CRT wordt het niet speciaal door de DVI uitgang.
Verder klopt het idee dat een Dual DVI kaart makkelijker te krijgen is dan een Dual VGA kaart niet, want elke videokaart met een DVI en een VGA uitgang kan je met een omzetblokje omtoveren tot een Dual VGA kaart.
Voorlopig zal ik het dus wel even op single VGA houden, maar het is dus toch wel aan te raden om een monitor te hebben met DVI ondersteuning, voor wanneer ik m'n videokaart upgrade :) Uiteindelijk valt het verschil in prijs ook nog enigszins mee gelukkig.
Als ik een Dual kaart zou kopen, zou het dus een Dual DVI worden, en geen DVI+VGA combo, lijkt me... kan ik tenminste twee identieke TFT's aansluiten op een identieke manier... maar da's voor later, eerst 1 TFT, lijkt me voorlopig even genoeg :)
Verder is het leuk dat alle fabrikanten specs opgeven, maar vaak klopt hiervan het contrast niet.
Bij de laatste PVA monitoren blijkt het contrast wel te kloppen, maar bij bijvoorbeeld het AUO paneel dat in de C19-4 zit wordt meestal slechts een contrast van ergens rond de 700 gehaald.
Stond op de firingsquad site uitgelegd dat dit ook wel eens te maken heeft met brakke meetapparatuur van reviewers... je moet de zwartwaarde héél nauwkeurig kunnen bepalen voordat je een enigszins betrouwbare uitspraak over het contrast kan geven...
Voor monitoren die aan te raden zijn:
Die Belinea 101910 lijkt hetzelfde paneel te hebben als de 101906, en daarbij is het contrast wel goed.(de 101906 is ook aan te raden als je voor VGA monitoren gaat, hij staat voor minder dan 300 in de pricewatch)
Het probleem met die 101910 is dat je dus niet zeker weet welk paneel erin zit, dus of je echt een contrast van bijna 1000:1 krijgt weet je dan niet.
De 101910 is voor zover ik kan zien op de belinea site gewoon een 700:1 scherm, net zoals de 101906 (die alleen analoog is: nadeel, maar wel in zwart leverbaar: voordeel)... Geen 1000:1 dus, en dat maakt dus geen verschil... Of zijn er in de praktijk dus wel verschillen in contrast oid tussen deze schermen?
Verder zijn er nog de Beline 101920(€370,-), die een PVA paneel heeft en dus een hoog contrast maar dan met pivot en een verstelbare voet, er is de 910T(€427,- voor zwart en €447,- voor zilver) die hetzelfde bied, maar dan met samsungs 'Magictune' waarmee je de kleuren nog een beetje kunt verbeteren, en er is de 910N(€375,- met een simpele voet) die alleen een VGA uitgang heeft.
De 101920 ziet er wel lekker uit ja... maar die heeft volgens mij een lagere contrast dan z'n broertje 101910 hoor... 600:1 tegen 700:1... Scheelt ook nogal in prijs met de 101910... bij mij in de buurt staat deze 101920 voor een kleine 420 euro aangeboden... wat dus 90 euro duurder is dan de 101910. Waar zit dat prijsverschil in? Volgens de specificaties in ieder geval niet in de contrastratio, lijkt mij....
De 910T biedt dan idd wel 1000:1 , maar bij mij in de buurt is die voor rond de 460 leverbaar... en dat zijn dan eigenlijk geen leuke prijzen meer, imho...
De Acer die je noemt heeft waarschijnlijk(ik weet het dus niet zeker) een ouder paneel, dus als je toch al analoog gaat doen, dan kan je beter voor de Belinea 101906 gaan voor een tientje meer.
Goed, analoog schuif ik maar helemaal van de baan dus, hoef ik alvast weer minder monitoren in ogenschouw te nemen ;)
Voor de 193P+ is er ook niet zo heel veel noodzaak(behalve als het je ook om het design gaat), aangezien het paneel behalve de snelheid hetzelfde kan als het pva paneel in de 101920, de 910N, en de 910T.
Design is, zoals ik al zei, een side-issue.. en dat blijft 't dus ook wel. Doei 193P+ dus :P

Alleen: als ik de 101910 koop, zal die binnen niet te lange tijd toch opengeschroefd klaar liggen om zwart gespoten te worden, vrees ik... denk niet dat ik veel zin heb in een goeie tft monitor met een witte rand er om heen.... ;) Maar da's een kleur-probleem, geen designprobleem :)

Die dure NEC LCD1980FXi heeft trouwens een érg gaaf rubuust en indrukwekkend design... maar blijft onbetaalbaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133022

XiN schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 19:00:
@ Yoko:
Geeft dat ons niet een beetje valse hoop?
als je eens naar het hele stukje kijkt, dan lijkt het vrij onwaarschijnlijk dat ze de 193P+ nog gaan reviewen:

[...]

Persoonlijk denk ik juist dat die kans aardig groot is, omdat ik anders geen reden voor samsung zie om de 193P+ pas 2 maanden nadat het paneel aan een derde is geleverd pas uit te brengen, maar Behardware denkt dat de 193P+ net zo traag als de P19-2 zal zijn, dus is het voor hun niet echt een prioriteit om hem te testen.
Nee joh, natuurlijk gaan ze de 193P+ testen! Anders zou ik echt aan de professionaliteit van behardware gaan twijfelen.. Nou ja, ik ben daar sowieso al niet meer overtuigd van, getuige hun review van de P19-2. Ik blijf er bij dat hun testexemplaar van de P19-2 niet deugde. Als het paneel van de P19-2 en de 193P+ inderdaad gelijk is, dan ben ik echt benieuwd of ze het verschil tussen de 193P+ (waarschijnlijk near-to-perfect scherm) en de P19-2 (zogenaamd erg last van ghosting) dan aan de tussentijdse wijzigingen door Samsung gaan toewijzen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Zoals je kon lezen op een link die ik eerder gaf, heeft behardware blijkbaar de 193P+ in een eerder stadium al getest en komen met de conclusie dat het scherm dus veel ghosting heeft... Zoals ik ook al op andere sites had gelezen.

De 193P+ is een mooi scherm met mooie kleuren etc net als de 193P alleen nauwelijks sneller dan de NIET overdrived scherm. Dus het is totaal niet interessant. Daarom moet je dus gewoon wachten op de 970P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

XiN schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 17:29:
[...]

Volgens de wat kritischere reviewers hebben zelfs de 8ms monitoren(en zelfs die van 4ms nog een beetje ghosting/blur), en zo'n beweging opzij lijkt mij zo ongeveer de beweging waarbij je blur zou kunnen ontdekken.
Het klinkt dus vijr normaal.

Het enige waarover ik dan niks kan zeggen is over hoe erg die blur is en hoe erg ie opvalt, dan moet je een vriend opzoeken die ook een snel scherm(13ms samsung/ 8ms/ 10ms/ 8ms GTG) heeft en vergelijken.
Nope, niemand van vrienden hebben een tft. :X

Hebben meer mensen ghosting bij hun tft bij bf2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 08:45

Roenie1

The Many sings to us.

n00bs schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 01:20:
Dat zal zeker ;) maar ik zie het wel als een product wat gewoon gelijk perfect moet zijn. Ik ga geen ~500 Euro uitgeven aan iets wat niet perfect is. Al zou dit scherm 600 zijn en wel de snelheid hebben van de Viewsonic en maybe sneller... alleen dan voor de rest met alle Samsung eigenschappen... dan is het echt DE ultieme TFT :)
....de ultieme TFTee, zonder OSDee. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-12-2024

Dutch

Alfisti

Anoniem: 134870 schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 01:58:
[...]

Nope, niemand van vrienden hebben een tft. :X

Hebben meer mensen ghosting bij hun tft bij bf2?
Ik heb een NEC 1970GX (8ms) en ik heb nergens last van!!!

Visit my homepage | System Specs | Tweakers.net Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-05 20:51

edward2

Schieten op de beesten

Tsja ik ben na het lezen van dit topic alleen maar met meer vragen komen te zitten ;)
Die NEC lijkt me wel wat.
Moeilijk, allemaal, maar met dit soort dingen is het denk ik heel belangrijk dat je eerst het scherm zelf kan zien, daar IQ ook een beetje persoonlijk is.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
n00bs schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 01:46:
Zoals je kon lezen op een link die ik eerder gaf, heeft behardware blijkbaar de 193P+ in een eerder stadium al getest en komen met de conclusie dat het scherm dus veel ghosting heeft...
Ze hebben de 193P+ niet getest, ze hebben em alleen op de cebit zien staan.
Ze hebben alleen de P19-2 getest, en die deed het niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
jwbagger schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 01:24:
...
[...]

Stond op de firingsquad site uitgelegd dat dit ook wel eens te maken heeft met brakke meetapparatuur van reviewers... je moet de zwartwaarde héél nauwkeurig kunnen bepalen voordat je een enigszins betrouwbare uitspraak over het contrast kan geven...
...
Goede meetapperatuur lijkt me inderdaad wel belangrijk, maar ik denk dat THG en Behardware wel een goede sensor hebben.
De meeste van hun metingen(samsung tn en pva, philips tn...) komen wel ongeveer overeen, en geven ook aan dat het geclaimde contrast ongeveer overeenkomt met het echte, of dat het echte contrast zelfs hoger is.
Het AUO paneel heeft dus als één van de weinigen een paneel dat zich niet aan de specs houd in met het contrast, en haalt zowel bij THG als bij Behardware een lager contrast als het 8ms samsung paneel.
jwbagger schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 01:24:
...
De 101910 is voor zover ik kan zien op de belinea site gewoon een 700:1 scherm, net zoals de 101906 (die alleen analoog is: nadeel, maar wel in zwart leverbaar: voordeel)... Geen 1000:1 dus, en dat maakt dus geen verschil... Of zijn er in de praktijk dus wel verschillen in contrast oid tussen deze schermen?

[...]

De 101920 ziet er wel lekker uit ja... maar die heeft volgens mij een lagere contrast dan z'n broertje 101910 hoor... 600:1 tegen 700:1... Scheelt ook nogal in prijs met de 101910... bij mij in de buurt staat deze 101920 voor een kleine 420 euro aangeboden... wat dus 90 euro duurder is dan de 101910. Waar zit dat prijsverschil in? Volgens de specificaties in ieder geval niet in de contrastratio, lijkt mij....
De 910T biedt dan idd wel 1000:1 , maar bij mij in de buurt is die voor rond de 460 leverbaar... en dat zijn dan eigenlijk geen leuke prijzen meer, imho...
...
Zoals ik al probeerde duidelijk te maken maakt het geclaimde contrast niks uit.
Het contrast wordt bepaald door het gebruikte paneel.
Het samsung PVA paneel is bijvoorbeeld op de markt gebracht als een 600:1 paneel(klik), toen is het verhoogt naar 800:1, en daarna tot 1000:1.
Samsung claimd(en haalt het toevallig ook) nu dus een contrast dat 66% hoger is zonder dat er in werkelijkheid iets verandert is.
De 101920 heeft gewoon hetzelfde paneel als de 910T(en de 920T in die review die ik je gegeven had), en zal dus een contrast van tegen de 1000:1 halen.

Ook bij de 101906 en de 101910 moet je niet naar de specs kijken, maar naar een goede test.
Zoals je in deze review kunt lezen haalt dit paneel ook een contrast van 900:1, maar dan met een iets hogere helderheid.

De allerbeste keuze zou dus een monitor met het samsung PVA paneel zijn zoals de 101920(€375,-), maar dan moet je uitkijken dat je wel de oude revisie krijgt, de nieuwe revisie met een AUO paneel dat binnenkort uitkomt is in statische dingen wat minder.

Een keuze voor als je geld wilt besparen en twee monitoren wilt(maar dan wel zonder pivot en een verstelbare voet) kan je de 101910 nemen(€315,-), die verder zowat even goed is als het PVA paneel.

[ Voor 1% gewijzigd door n-i-x op 08-08-2005 11:26 . Reden: typo. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Uhm...
Welke nec?
Die met een 8ms paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

XiN schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 11:27:
[...]

Uhm...
Welke nec?
Die met een 8ms paneel?
De 1980Fxi uit de firingsquadtest, maar ik zou de "claims" (snel genoeg ondanks 18ms) mbt wel eerst zelf willen zien.
Maar het is wel erg moeilijk, met de schermen die nog in de nabije toekomst gaan uitkomen zoals de 970 etc...

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indianos
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-04 20:55
ARGH... was dat even schrikken van het weekend....

Zit ik achter m'n comp beetje te klooien, zie ik opeens 2 pixels doodvallen in mijn VP191b scherm! :(

Het viel gewoon op... opeens een zwart puntje, vrijwel in het midden van het scherm... en 10 cm daaronder nog één! Gelijk maar even een dode pixel testprogramma gestart om te kijken of er niet nog meer waren. Maar nee, waren alleen deze 2, die bij elke kleur zwart bleven. (dus geen subpixel)

Ik zag het gelijk al voor me, heel dat gedoe met garantie, omruilen, enz. Pff, helemaal geen zin in natuurlijk.

Maar op dat moment herinnerde ik me de vele berichten over het 'weg masseren' van pixels. Had toch niets meer te verliezen, dus voorzichtig met de nagel van mijn duim op het scherm gaan drukken bij die dode pixel. En krijg nou wat.... ik masseerde die pixel gewoon back to life! :*) Zo ook bij die andere! :*) Tot nu toe blijven ze het ook gewoon doen... phew! :7

[ Voor 4% gewijzigd door Indianos op 08-08-2005 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95537

Van samsung kreeg ik na een vraag per e-mail het onderstaande bericht terug betreffende de 173P+ en 193p+!! Ik kan het me niet voorstellen.. :(

>>>>>>>>

Dank u voor uw e-mail met betrekking tot de 173P+ en 193P+.
Volgens de informatie die wij momenteelhebben, komen deze modellen hier helaas niet op de markt.

Ik hoop dat dit voor u van nut was. Indien u verdere vragen heeft, aarzel dan nietom contact met ons op te nemen.

Met vriendelijke groet,

>>>>>>>>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
vreemd... Ze zijn in amerika toch al op de markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

XiN schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 11:04:
[...]

Ze hebben de 193P+ niet getest, ze hebben em alleen op de cebit zien staan.
Ze hebben alleen de P19-2 getest, en die deed het niet zo goed.
Oops verkeerd gelezen!!! :>

Het gaat alleen om hetzelfde paneel blijkbaar. Naja dan is er toch nog wat hoop voor mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 15:19
Ik wil de 19-2 bestellen bij Azerty, ik krijg er daar een 100% pixelgarantie bij. Daarmee krijg ik dus een perfect scherm, maar ze kunnen niet op revisie nummer bestellen.
Maar als ze hem nu bestellen zal ik toch wel revisie 5 krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
edward2 schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 11:53:
[...]

De 1980Fxi uit de firingsquadtest, maar ik zou de "claims" (snel genoeg ondanks 18ms) mbt wel eerst zelf willen zien.
Maar het is wel erg moeilijk, met de schermen die nog in de nabije toekomst gaan uitkomen zoals de 970 etc...
Andere review van de 1980FXI
Het ziet er uit als een soort van All-round monitor maar dan een beetje richting film&grafisch gebeuren.
Met als voordelen:
- Geen geknipper tijdens films.
- Zelfs voor kalibratie al goede kleuren.
- Grote kijkhoek.
En als nadelen:
- Niet echt snel.
- Contrast mag hoger.
- Duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95537

XiN schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 12:25:
vreemd... Ze zijn in amerika toch al op de markt?
Ja, idd.. ik ga samsung even bellen. Zelfs als je de pdf van de huidige modellen van de .nl site haalt krijg je de brochure van de + modellen te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
sjobiscity schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 12:29:
Ik wil de 19-2 bestellen bij Azerty, ik krijg er daar een 100% pixelgarantie bij. Daarmee krijg ik dus een perfect scherm, maar ze kunnen niet op revisie nummer bestellen.
Ik hoop het voor je, en als ie echt traag is, dan heb je altijd nog de wet 'kopen op afstand'(Google?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

XiN schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 12:36:
[...]

Andere review van de 1980FXI
Het ziet er uit als een soort van All-round monitor maar dan een beetje richting film&grafisch gebeuren.
Met als voordelen:
- Geen geknipper tijdens films.
- Zelfs voor kalibratie al goede kleuren.
- Grote kijkhoek.
En als nadelen:
- Niet echt snel.
- Contrast mag hoger.
- Duur.
Dat maakt het er niet makkelijker op. Waar is die winkel die alle topmodellen heeft uitgestald met een potje UT2004 in de aanslag :)

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
uhm...
En als je nou eens iets met Mauce regelt?(die hebben we hier eigenlijk ook niet meer gezien sinds ie zijn monitoren heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

XiN schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 11:24:
[...]

Het AUO paneel heeft dus als één van de weinigen een paneel dat zich niet aan de specs houd in met het contrast, en haalt zowel bij THG als bij Behardware een lager contrast als het 8ms samsung paneel.
mooi om te onthouden :)
De 101920 heeft gewoon hetzelfde paneel als de 910T(en de 920T in die review die ik je gegeven had), en zal dus een contrast van tegen de 1000:1 halen.

Ook bij de 101906 en de 101910 moet je niet naar de specs kijken, maar naar een goede test.
Zoals je in deze review kunt lezen haalt dit paneel ook een contrast van 900:1, maar dan met een iets hogere helderheid.
En dit wist ik dus niet... had gedacht dat de specs die een fabrikant opgeven toch wel het maximale zouden zijn... als ze 600:1 opgeven en de monitor opeens 1000:1 blijkt te halen, hadden ze net zo goed 1000:1 kunnen opgeven. Vreemd... maar wel mooi om te weten dus :)
De allerbeste keuze zou dus een monitor met het samsung PVA paneel zijn zoals de 101920(€375,-), maar dan moet je uitkijken dat je wel de oude revisie krijgt, de nieuwe revisie met een AUO paneel dat binnenkort uitkomt is in statische dingen wat minder.
Ik denk dat ik idd voor de 101920 zal gaan, qua kleur wint deze het enorm op de 101910 en tja, wat dingen kunnen verstellen is ook wel erg fijn. Maar deze zal mij dus zo'n 420 gaan kosten... dan heb ik alleen geen verzendkosten en tenminste een aanspreekpunt redelijk dicht bij huis als er wat mis is met m'n monitor :) Flink wat geld... maar dan heb ik tenminste wel een monitor die naar mijn zin is :)
Eens kijken hoe lang het duurt vanaf *nu* tot er op mijn bureau een 101920 staat :) Hoef ik me ook geen zorgen te maken om een oude/nieuwe revisie, omdat je zegt "dat binnenkort uitkomt" ... dus als ik 'm asap aanschaf, heb ik sowiezo de PVA :)

[ Voor 5% gewijzigd door jwbagger op 08-08-2005 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Inderdaad, bovendien krijgt de nieuwe revisie een ander uiterlijk met een bredere halfronde voet, en de nieuwe zal met '8ms' aangeduid worden in plaats van '25ms'

Verder over die aangekondigte 600:1
Samsung heeft het paneel uitgebracht als een paneel dat 600:1 haalt, en Belinea heeft dat gewoon overgenomen.
Later zag samsung in dat ze betere specs konden opgeven voor het paneel, maar toen is Belinea het blijkbaar vergeten te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:38
sjobiscity schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 12:29:
Ik heb ook een mail gestuurd naar welliswaar een ander bedrijf(ict-traders) die hadden mijn mail doorgestuurd naar de leverancier en die zij dat zij niet konden zien om welke revisie het ging. Ze zeiden wel dat zij altijd de nieuwste schermen versturen maar ik kan natuurlijk niet kijken hoelang t scherm al bij hun in voorraad staat.

Kortom, is er een manier om te kijken welke revisie t betreft. Zou t graag willen weten want anders wordt t de Samsung 930BF

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Behardware denkt dat de 193P+ net zo traag als de P19-2 zal zijn, dus is het voor hun niet echt een prioriteit om hem te testen.
Dat zou ook getuigen van een gebrek aan zelfkritiek (net als bij THG). Als de reviewers van behardware eens op forums kijken zien ze dat het merendeel van de gebruikers tevreden is over de mate van ghosting van de P19-2, en daar zitten vast ook wel een aantal kritische mensen tussen. Als ze dan op voorhand de 193P+ al niet gaan reviewen, dat zou ik behoorlijk triest vinden vinden. We zullen zien wie er gelijk heeft, hopelijk niet behardware.
CRT's moet je vaak inderdaad net zo goed calibreren... (als professioneel grafisch werker)
Zelfs als je de pdf van de huidige modellen van de .nl site haalt krijg je de brochure van de + modellen te zien
Inderdaad, beetje tegenstrijdig die email van Samsung...

[ Voor 46% gewijzigd door Yokozuna op 08-08-2005 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Laatst online: 22:49
Vraagje aan die gene die een Benq FP937s+ hebben gekocht.
Ik vind namelijk dat de rechter zijde van het scherm een bruin/gele gloed heeft.
Hebben meer mensen met deze monitor hier last van?
Ik denk er aan om hem terug te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SpiriTNL schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 17:33:
Vraagje aan die gene die een Benq FP937s+ hebben gekocht.
Ik vind namelijk dat de rechter zijde van het scherm een bruin/gele gloed heeft.
Hebben meer mensen met deze monitor hier last van?
Ik denk er aan om hem terug te brengen.
Dat heb ik juist aan de boven kant met mijn tft (geen benq) dat is de blacklight leakage (ofzo?). Is dat trouwens wel normaal?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 134870 op 08-08-2005 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Yokozuna schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 17:32:
[...]

Dat zou ook getuigen van een gebrek aan zelfkritiek (net als bij THG). Als de reviewers van behardware eens op forums kijken zien ze dat het merendeel van de gebruikers tevreden is over de mate van ghosting van de P19-2, en daar zitten vast ook wel een aantal kritische mensen tussen. Als ze dan op voorhand de 193P+ al niet gaan reviewen, dat zou ik behoorlijk triest vinden vinden. We zullen zien wie er gelijk heeft, hopelijk niet behardware.
...
Ik zindt het ook triest van ze als ze de 193P+ niet reviewen omdat de P19-2 tegenviel, maar uit hun nieuwsbericht kan ik toch echt opmaken dat ze de 193P+(of beter gezegd: heel pva 8ms) afschrijven.
Me dunkt eigenlijk dat als je als reviewsite de P19-2 waar iedereen zo tevreden over is als traag test, dar je dan juist een ander exemplaar en een andere monitor met hetzelfde paneel moet testen.

Ik heb bij Behardware trouwens ook het idee dat ze steeds kritischer worden(bestaande monitoren worden steeds langzamer) als ik naar hun reviews kijk:

Een jaartje geleden hadden mva's en pva's volgens hun wel ghosting, maar viel dat niet op tijdens films.
Ips schermen waren redelijk snel, snel genoeg voor gamen, en tn's de snelste.

Tegenwoordig zijn volgens hun alleen de tn's nog snel genog voor gamen, de ips monitoren zijn net snel genog voor films, en bij mva's en pva's is de ghosting bij films ondraagelijk geworden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:44

13art

Moderator Mobile
Heb de knoop maar voor mezelf doorgehakt en de vp191b besteld. Ondanks de berichten over backlite leakage toch maar besloten om deze nu aan te schaffen omdat alle recensies er eigenlijk wel positief over zijn. En mocht het toch niet bevallen kan het scherm uiteindelijk toch weer terug. Vandaag het geld overgemaakt, en dan hopelijk het scherm maandag in huis aangezien dpd niet in het weekend bezorgd.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Na een hoop wikken, wegen, reviews lezen en topics doorspitten heb ik dan ook maar besloten om de ViewSonic VP191b te bestellen. Bij 3-Co; als ik hem hier in Nederland bestel kan ik eventueel wel de BTW terugvragen zodat hij ongeveer even duur is als bij 3-Co, maar 3-Co checkt wel gratis op dode pixels en onze vrienden van Salland willen daar graag 75 euro voor hebben. Dat is het me gewoon niet waard, dan wordt het wel een érg dure grap 8)7

Morgen geld overmaken, zal dus wel volgende week worden eer ik hem heb. Maar ja, dan héb je ook wat ;) De antieke 47448ms Medion TFT die ik nu heb is nodig aan vervanging toe. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shuogg
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-05 11:10
NNF schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 22:08:
Na een hoop wikken, wegen, reviews lezen en topics doorspitten heb ik dan ook maar besloten om de ViewSonic VP191b te bestellen. Bij 3-Co; als ik hem hier in Nederland bestel kan ik eventueel wel de BTW terugvragen zodat hij ongeveer even duur is als bij 3-Co, maar 3-Co checkt wel gratis op dode pixels en onze vrienden van Salland willen daar graag 75 euro voor hebben. Dat is het me gewoon niet waard, dan wordt het wel een érg dure grap 8)7

Morgen geld overmaken, zal dus wel volgende week worden eer ik hem heb. Maar ja, dan héb je ook wat ;) De antieke 47448ms Medion TFT die ik nu heb is nodig aan vervanging toe. :+
Wheheh vp191b moet dan wel een enorme upgrade zijn :D.

specs desktop | specs laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
NNF schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 22:08:

Lol, dan zullen we hem ongeveer rond dezelfde tijd krijgen denk ik, jij misschien nog zelfs iets eerder als het geld overmaken snel gaat want ik heb specifiek gevraag of ze hem vrijdag pas willen opsturen zodat ik maandag het scherm pas ontvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je van die gele-achtige licht aan de bovenkant en onderkant ziet. Hoort dat zo wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Anoniem: 134870 schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 22:47:
Als je van die gele-achtige licht aan de bovenkant en onderkant ziet. Hoort dat zo wel?
Denk dat dat de backlight leakage is waar iedereen het over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Laatst online: 30-05 11:35
Ik vind backlight leakage absoluut geen probleem, geeft juist iets mysterieus. Ondervind absoluut geen hinder. Kan moeilijk voorstellen dat mensen zich echt eraan ergeren maarja, ieder zijn ding. Overigens blijkt, volgens grote vriend Media Markt, de Samsung 912N hetzelfde scherm te zijn als de 913N, maar dan met iets goedkopere onderdelen, waardoor de prijs 40 lager uitkomt. Als ook andere leveranciers (webshops) hem gaan leveren wordt het nog interessant, gaan we onder de 300 euro zitten met een snel schermpie, afgeleverd en wel!

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dinkelover schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 23:18:
Ik vind backlight leakage absoluut geen probleem, geeft juist iets mysterieus. Ondervind absoluut geen hinder. Kan moeilijk voorstellen dat mensen zich echt eraan ergeren maarja, ieder zijn ding. Overigens blijkt, volgens grote vriend Media Markt, de Samsung 912N hetzelfde scherm te zijn als de 913N, maar dan met iets goedkopere onderdelen, waardoor de prijs 40 lager uitkomt. Als ook andere leveranciers (webshops) hem gaan leveren wordt het nog interessant, gaan we onder de 300 euro zitten met een snel schermpie, afgeleverd en wel!
Niet, de 912n is anders dan de 913n. De 912n heeft een langzamere ms , geloof 12? Hoe duur kost die 913n dan daarzp?

Tis denk ook de blacklight leakage. Maar hoort dat wel?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 134870 op 08-08-2005 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Anoniem: 134870 schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 23:56:
[...]

Niet, de 912n is anders dan de 913n. De 912n heeft een langzamere ms , geloof 12? Hoe duur kost die 913n dan daarzp?

Tis denk ook de blacklight leakage. Maar hoort dat wel?
Langzamere ms :? je bedoelt tragere response tijd.
Hoe duur :? hoeveel kost de 913n.
Blacklight leakage :? nee, Backlight leakage.

Kom op mensen, dit topic was juist zo hoogstaand. Beetje op taalgebruik etc mag wel gelet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
de 912 staat niet op de samsung site...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Laatst online: 30-05 11:35
XiN schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 00:23:
de 912 staat niet op de samsung site...
Nee, van die 913N met pivot helaas ook niet. Heb nog steeds geen foto's kunnen vinden van dat kr*ng. Staan uberhaupt weinig foto's van TFT's op internet. Allemaal die standaard gevalletjes, nergens duidelijke 360 foto's.

Hij is echt wel 8 ms leert google mij. Ze stonden ook vlak naast elkaar en enige verschil wat ik kon ontdekken tussen beide was de 2 en de 3 B) Helaas geen DVI versie dus.
Prijs: 399 vs 359 euro's

[ Voor 5% gewijzigd door dinkelover op 09-08-2005 00:35 ]

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

n00bs schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 00:16:
[...]

Kom op mensen, dit topic was juist zo hoogstaand. Beetje op taalgebruik etc mag wel gelet worden.
Ga iemand anders vervelen ofzo...

@Dinkelover,

Ik heb het gevonden: http://monitor.samsung.de...ee-42cd-bc36-240cff6d1cc5 . 8 ms! Wat zou nou echt de verschil zijn?

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 134870 op 09-08-2005 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
dinkelover schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 00:34:
[...]

Nee, van die 913N met pivot helaas ook niet. Heb nog steeds geen foto's kunnen vinden van dat kr*ng. Staan uberhaupt weinig foto's van TFT's op internet. Allemaal die standaard gevalletjes, nergens duidelijke 360 foto's.

Hij is echt wel 8 ms leert google mij. Ze stonden ook vlak naast elkaar en enige verschil wat ik kon ontdekken tussen beide was de 2 en de 3 B) Helaas geen DVI versie dus.
Prijs: 399 vs 359 euro's
Het kan best, in amerika heet de 913n de 915 n, maar als ik google op 912n, dan kom ik soms ook specs tegen die horen bij een pva monitor...

Van de samsung site:(klik)
ik zou niet weten welke taal het is, maar ze zeggen daar volgens mij dat het een 17" 8ms is met contrast 450:1 :?

[ Voor 17% gewijzigd door n-i-x op 09-08-2005 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

XiN schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 00:46:
[...]

Het kan best, in amerika heet de 913n de 915 n, maar als ik google op 912n, dan kom ik soms ook specs tegen die horen bij een pva monitor...
http://product.samsung.co...SSB&selTab=Specifications
is een pva monitor
en

http://monitor.samsung.de...ee-42cd-bc36-240cff6d1cc5
heeft een tn paneel

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 134870 op 09-08-2005 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]
Hogere Grotere response tijd...
Anoniem: 134870 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 00:40:
[...]
Ga iemand anders vervelen ofzo...
Houden we het prettig, heren?

[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 133022 op 09-08-2005 03:18 . Reden: Verkeerd gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dinkelover schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 23:18:
Maar hoezeker weet je dan, dat de 912n bij mediamarkt hetzelfde is als de 913n? Want, ik wilde daar eerst eigenlijk de 913n halen, maar jammer genoeg hadden ze die niet op voorraad en ze wisten niet wanneer de schermen wel binnen zouden komen :/

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 134870 op 09-08-2005 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Langere/grotere response tijd of langzamere reactie
Anoniem: 133022 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 00:50:
...
[...]

Houden we het prettig, heren?
Voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog een vraagje

Als ik al een klein beetje scroll (op het allerlangzaamst) dan worden de letters dikker. Lijkt net alsof de letters dubbel worden en daarom worden ze dikker Is dit wel normaal?
offtopic:
Ja natuurlijk houden we het verder netjes.. :>

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 134870 op 09-08-2005 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Dat komt doordat (bij tn en mva/pva monitoren tenminste) een rise overgang van een pixel langer duurt dan een fall overgang.
Het lijkt me dus vrij normaal voor 95%(als het al niet meer is) van alle tft monitoren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

XiN schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 01:06:
[...]
Langere/grotere response tijd of langzamere reactie
Verbeter ik het nog steeds verkeerd. :*) Thanks, Xin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147332

[...]

Hulde.
Ik stoor me ook aan het slechte Nederlands van sommigen.
Let een beetje op wat je typt, daarmee blijft het een hoogstaand topic.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 147332 op 09-08-2005 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FF een vraagje, ik kan een dell P1230 nieuw op de kop tikken voor 300 euro incl zendkosten

dit is een 22" scherm crt , met 3 ms (?)

is dit een goed scherm om mee te gamen ? _/-\o_

ik heb asap een antwoordje nodig, niets van reviews te vinden online...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Laatst online: 22:49
Anoniem: 102124 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 09:05:
FF een vraagje, ik kan een dell P1230 nieuw op de kop tikken voor 300 euro incl zendkosten

Ik dacht dat dit een TFT draadje is?
Dus dit was goed voor een nieuw topic.

Maar je kan er vanuit gaan dat bijna elke crt monitor geschikt is voor spelletjes.
En wat de reactie tijd van een crt monitor moet zijn weet ik niet, volgens mij word dat bij een crt monitor nooit aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wou niet helemaal een nieuw draadje starten voor een simpel vraagje

en hier zitten veel scherm experts :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

XiN schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 19:53:
[...]
Ik vindt het ook triest van ze als ze de 193P+ niet reviewen omdat de P19-2 tegenviel, maar uit hun nieuwsbericht kan ik toch echt opmaken dat ze de 193P+(of beter gezegd: heel pva 8ms) afschrijven.
Mailtje gestuurd aan behardware :
----Message d'origine-----
Envoyé : lundi 8 août 2005 01:37
À : vincent@hardware.fr
Objet : P19-2 has no serious ghosting + 193P+

Hello Vincent,
...
I am really curious what your experiences will be with the Samsung 193P+.
Zijn antwoord :
Hi,

I'm waiting for this 193P+, I should have one very fast.

Regards,

Vincent
Dus de 193P+ gaat door behardware onder de loep genomen worden. No worries...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Anoniem: 102124 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 09:05:

Dat heet dus oftopic..... :Z
Bovendien kan je als je goed zoekt op THG wel iets over de reactietijd vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-05 10:30

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

ik zit te twijfelen tussen 2 schermen.
de 913n of de lg flatron L1950S
wie heeft ervaring met de lg?
en welke zou ik het beste kunnen nemen
ik doe alles op de pc gamen, film kijken internetten.
de lg word hier dan niet beschreven maar goed.

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb trouwens ff het topic op prad.de wat doorgelezen mbt de 930BF

blijkbaar heeft ie ook lichte motion blur bij Warcraft... raar want het is geen overdrive panel zoals de vp191b

ook klagen nogal wat mensen over een zoomend geluid
voor de rest heel goede monitor denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie McPurrr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-05 22:37

Poekie McPurrr

Mreoww~

Afgelopen vrijdag die samsung 930BF gekocht, en moet zeggen dat ik er erg tevreden mee ben (voorheen een iiyama 19"crt (visionmaster 450 ofzo).
Eindelijk recht beeld (ik kreeg de crt niet meer goed afgesteld) en mooi scherp. Wel wennen aan het andere beeld maar dat was met een uurtje of wat gamen ook gedaan.
Games gespeeld tot nu toe:
FinalFantasyXI -> Spel ziet er voor mijn gevoel veel beter uit nu, veel scherpere graphics en zelfs bij de meest lompe gevechtsacties (veel wapen/magie-animaties) geen ghosting gezien.
Battlefield2 -> Ziet er ook veel beter uit
Alien vs Predator2 -> Je ka ngoed zien dat de kleur zwart enkel bij benadering gehaald word, in het begin even wennen maar daarna merk je het niet ecth meer.

Films/anime: zeer goed, enigste ghosting die ik zag zat in de film/anime zelf (gecontroleerd met de crt)

Installatie was ook een eitje, het opbergen van de oude 19"crt duurde langer (eindelijk verlost van die enorme bak ^^ )

Le Meow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Poekie McPurrr schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 14:31:
Afgelopen vrijdag die samsung 930BF gekocht, en moet zeggen dat ik er erg tevreden mee ben (voorheen een iiyama 19"crt (visionmaster 450 ofzo).
Eindelijk recht beeld (ik kreeg de crt niet meer goed afgesteld) en mooi scherp. Wel wennen aan het andere beeld maar dat was met een uurtje of wat gamen ook gedaan.
Games gespeeld tot nu toe:
FinalFantasyXI -> Spel ziet er voor mijn gevoel veel beter uit nu, veel scherpere graphics en zelfs bij de meest lompe gevechtsacties (veel wapen/magie-animaties) geen ghosting gezien.
Battlefield2 -> Ziet er ook veel beter uit
Alien vs Predator2 -> Je ka ngoed zien dat de kleur zwart enkel bij benadering gehaald word, in het begin even wennen maar daarna merk je het niet ecth meer.

Films/anime: zeer goed, enigste ghosting die ik zag zat in de film/anime zelf (gecontroleerd met de crt)

Installatie was ook een eitje, het opbergen van de oude 19"crt duurde langer (eindelijk verlost van die enorme bak ^^ )
heb je iets van ghosting in world of warcraft of pro evolution soccer ?
en een zoomed geluid of zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie McPurrr

Poekie McPurrr

Mreoww~

WoW speel ik niet, maar ik kn me voorstellen dat door het hippe felle kleurgebruik je ghosting kan zien (FFxi is wat dat betreft natuurlijker qua kleurgebruik(leuker spel ook trouwens ;) ).
Pro-Evo soccer heb ik ook niet.
Ik hoor verder geen gezoem van het scherm afkomen.

Le Meow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedWizard
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-04-2023
Anoniem: 102124 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 14:28:

blijkbaar heeft ie ook lichte motion blur bij Warcraft... raar want het is geen overdrive panel zoals de vp191b
In de startpost staat:
Specs: 4ms overdrive TN paneel, contrast 700:1, helderheid 270nits, kijkhoek 160 graden

Opmerkingen: Samen met de VX924 de eerste TFT met overdrive TN paneel. Zoals je ziet heeft deze Samsung TFT een hoger contrast dan de VX924. Het TN paneel komt waarschijnlijk van Samsung zelf. Deze 930BF is waarschijnlijk ook goedkoper dan de VX924 en zal ook beter beschikbaar worden. Samsung is altijd al beter beschikbaar geweest dan Viewsonic. Bij zercom.nl (juni) is hij voor 394 euro verkrijgbaar. Waarom dan voor de VX924 gaan? De VX924 heeft zich al bewezen heeft in reviews, de 930BF nog niet. De 930BF zal waarschijnlijk net als de VX924 de oplossing zijn voor de hardcore gamer. Je zou de 930BF de opvolger van de 913N kunnen noemen, maar dan dus overdrive paneel en DVI (en in mijn ogen een nog mooier design). DVI kabel meegeleverd. Meer foto's hier
Dus volgens mij heeft de Samsung Syncmaster 930BF wel degelijk overdrive. Of niet?

StarWarsAwakens.nl | De Star Wars Community van de Benelux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet2004
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 23:36
Heb ook vorige week de Samsung 930BF gekocht, op een (1) puntje na een perfekt scherm.

Ik heb geen dode pixels, pixelperfekt dus.

Het probleem is een hele vervelende zoemtoon als ik de brightness onder de 75% zet.
Hoe lager de brightness hoe harder de toon.

Op zich geen probleem omdat ik de brightness op 80% gezet heb en dat prima vind.

Zit te twijfelen om hem te ruilen of garantie te claimen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedWizard
Peet2004 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 15:52:
Heb ook vorige week de Samsung 930BF gekocht, op een (1) puntje na een perfekt scherm.

Ik heb geen dode pixels, pixelperfekt dus.

Het probleem is een hele vervelende zoemtoon als ik de brightness onder de 75% zet.
Hoe lager de brightness hoe harder de toon.

Op zich geen probleem omdat ik de brightness op 80% gezet heb en dat prima vind.

Zit te twijfelen om hem te ruilen of garantie te claimen. :?
Ik heb sinds gisteren ook de 930BF en mijn brightness is op 15? Tenminste dat lees ik in het OSD maar ik heb absoluut geen last van een zoemend geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet2004
CaptainCharisma schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 15:55:
[...]

Ik heb sinds gisteren ook de 930BF en mijn brightness is op 15? Tenminste dat lees ik in het OSD maar ik heb absoluut geen last van een zoemend geluid.
Misschien exemplarisch - ik heb de mijne via dvi aangesloten - jij ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedWizard
Peet2004 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 16:02:
[...]

Misschien exemplarisch - ik heb de mijne via dvi aangesloten - jij ook?
Ja, gewoon via DVI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie McPurrr

Poekie McPurrr

Mreoww~

Hier ook op DVI aangesloten en gene gezoem, maar ik kan zo niet zeggen op welke brightness ik 'm heb staan.

Wel vaag (zijdelings scherm gerelateerd) Na wisselen van crt voort tft deed FinalFantasyXI het niet meer: "Cannot find direct3d". Herinstallatie van videodriver (ATI9800) en het werkte weer. Als echte FFxi-addict waren dat benauwde momenten.. Cannot play.. Brrrr

Le Meow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet2004
Ik ga hem maar eens opnieuw aansluiten en met de afstellingen spelen, misschien is het dan weg.

ik kan hem ook nog even aansluiten op de laptop. even duimen graag! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

duim

en ik bedoelde dat de bf930 geen effectieve 16,7 miljoen kleuren heeft zoals de vp191b B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Anoniem: 102124 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 14:28:

ook klagen nogal wat mensen over een zoomend geluid
voor de rest heel goede monitor denk ik
De 930BF is een overdrive tn, en de VP191 is een overdrive mva, allebei overdrive dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
mr.loepie schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 14:00:
ik zit te twijfelen tussen 2 schermen.
de 913n of de lg flatron L1950S
wie heeft ervaring met de lg?
en welke zou ik het beste kunnen nemen
ik doe alles op de pc gamen, film kijken internetten.
de lg word hier dan niet beschreven maar goed.
De LG ziet eruit als een monitor met LG.Philips 12ms paneel.
Deze heeft iets grotere inkijkhoek dan het 8ms samsung paneel in de 913n, maar hij is ook iets minder snel en het contrast licht iets lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-05 10:30

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

XiN schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 16:59:
[...]

De LG ziet eruit als een monitor met LG.Philips 12ms paneel.
Deze heeft iets grotere inkijkhoek dan het 8ms samsung paneel in de 913n, maar hij is ook iets minder snel en het contrast licht iets lager.
dus hier van uitgaand zou ik beter voor de 913n kunnen gaan?
of zijn er mensen die wel voor de LG zouden gaan.
ik heb erg weinig ervaring met tft het zou mn eerste worden
en is een samsung paneel dan beter dan een philips?

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[rml][ 19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 10[/rml]

idd :)

Helaas is er geen functionaliteit in React om automatisch na x posts een nieuw topic te openen, het zal dus steeds mensenwerk blijven en idd, wij modjes blijken mensen en lopen nogal eens achter ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste

Dit topic is gesloten.