There will always be someone smarter than me. Don't just assume you're it.
daar staat binnen 48 uur, maar alternate staat er om bekend dat hun voorraadsysteem niet erg betrouwbaar is, je zou ff kunnen bellen.
Maar een vraag over de instellingen.
Klopt het dat als je de DVI aansluiting gebruikt je de instellingen Auto adjust & Geometry niet meer kunt gebruiken?
Ik kan hem namelijk niet testen met een D-SUB kabel omdat die vast zit aan mijn oude monitor.
Ik heb nu alleen een klein "probleempje". In de specificaties staat dat het scherm op 75Hz kan draaien met 1280x1024. Bij mij is het maximum 72Hz. Ik kan dit bij 1280x1024 prima overrulen en toch op 75Hz draaien, maar zodra ik ga gamen en de resolutie teruggezet wordt krijg ik soms een zwarte balk rechts en wordt het beeld ingedrukt naar rechts. Daar heb ik bij 72Hz dan weer geen last van. Hoe zit dit precies? Heb overigens een Asus Geforce4 MX440 aan de andere kant van de VGA-kabel.
Verder is dit scherm echt een aanrader. Ik heb geen last van ghosting, een lekker zwart beeld en bij de computerland was die ook gunstig geprijsd.
ja heb ik ook, geen idee waarom eigenlijk.SpiriTNL schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 16:10:
Ik heb net de BenQ FP937s+ gekocht en moet zeggen dat het een goed scherm is.
Klopt het dat als je de DVI aansluiting gebruikt je de instellingen Auto adjust & Geometry niet meer kunt gebruiken?
Ik kan hem namelijk niet testen met een D-SUB kabel omdat die vast zit aan mijn oude monitor.
Die 72mhz probleem krijg je als je monitor driver installeert maar ik heb express niet geinstalleerd en als scherm niet goed past probeer auto adjust te gebruiken. Bij mij tot nu toe geen probleemmediabeast schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 16:18:
Heb vandaag ook de Samsung 913N gekocht.
Ik heb nu alleen een klein "probleempje". In de specificaties staat dat het scherm op 75Hz kan draaien met 1280x1024. Bij mij is het maximum 72Hz. Ik kan dit bij 1280x1024 prima overrulen en toch op 75Hz draaien, maar zodra ik ga gamen en de resolutie teruggezet wordt krijg ik soms een zwarte balk rechts en wordt het beeld ingedrukt naar rechts. Daar heb ik bij 72Hz dan weer geen last van. Hoe zit dit precies? Heb overigens een Asus Geforce4 MX440 aan de andere kant van de VGA-kabel.
Verder is dit scherm echt een aanrader. Ik heb geen last van ghosting, een lekker zwart beeld en bij de computerland was die ook gunstig geprijsd.
Lucky Goldstar
Volgens mij komt dit omdat het in het beeld vanaf een DVI kabel sowieso goed weergegeven word mbt geometrie. Via VGA wil het nog wel eens wat te ver naar links/rechts/boven/onder geschoven zijn of te klein of te groot zijn (Wie heeft daar niet al eens mee geklooid op zijn/haar CRTSpiriTNL schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 16:10:
Gemberthee: water met een smaakje.
I denk dat dit aan twee dingen kan liggen:m33p schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 01:00:
Het viel me toevallig laatst pas op dat als ik een donkere kleur heb welke nog geen zwart is, dat het lijkt alsof de pixels 'zwemmen'. Ik weet niet precies hoe ik hetuit moet leggen, maar het beeld (de achtergrond op mijn desktop in dit geval) is heel onrustig, terwijl wit (en lichte kleuren) dit niet hebben. Het is niet echt hinderlijk maar is meerdere mensen dit opgevallen?...
1. De analoge aansluiting + een stoorzender = ruis(ruis lijkt me bij donkere tinten beter zichtbaar dan bij lichte).
2. Dithering?(om met 262.144 kleuren 16.194.277 kleuren te simuleren door een pixel constant te laten switchen tussen twee echte kleuren)
Ook hier geld weer dat verschillen tussen donkere tinten beter zichtbaar zijn voor het oog dan verschillen tussen lichte tinten, en de dithering bij donkere tinten beter zichtbaar zou moeten zijn.
Ook bij stilstaande beelden?m33p schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 01:00:
...
Ik heb overigens een Samsung 913n, welke volgens mij op 75hz kan (niet nagezocht). Als ik dit instel in spellen krijg ik een soort horizontale lijnen alsof vsync uit staat (staat dus wel aan). Komt dit omdat ie 75hz niet aankan of is het wat anders? Bij 70hz is het niet dus lijkt me logisch maar check het even
In dat geval dan heb je last van 'trailling'(= horizontale onscherpte die door de analoge kabel veroorzaakt wordt.)
Oplossing: op lagere refreshrates draaien, of een hogere kwaliteit en kortere VGA-kabel nemen.
(Hoe ziet de huidige VGA-kabel eruit wat dikte betreft?
En zitten er 'busjes' aan de uiteinden?)
Als ik Behardware mag geloven, dan verschillen de monitoren met 8ms samsung paneel nauwelijks van de 930BF in contrast en kleurkwaltieit na kalibratie.Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 10:54:
Na heel veel pagina's van dit topic te hebben gelezen ben ik er zelf dus niet uit.
Oftewel die Samsung 930BF of de Benq, ik heb naar de winkel gebeld met
de vraag of ik beide mag testen en ze gingen het bezien. Maar ik heb dus
totaal geen id van wat te nemen hé. Ik wil er vooral met gamen, maar ook
mooie kleuren en toch twijfel ik. Wat zouden jullie doen moesten jullie
er op dit moment 1 kopen
(laat je niet afschrikken door de hoge delta E in het eerste plaatje van de kleurkwaliteit van de 930BF, omdat dat van voor de kwaliteit voor kalibratie is, en de meeste monitoren hier zo'n slecht resultaat(max delta E > 10) halen dat er geen grafiekje van gemaakt kon worden.)
Maar Behardware heeft het ook over een kleinere kijkhoek bij de 930BF.
De keuze zal je dus moeten laten afhangen van hoe hardcore-gamer je bent, en hoe groot de kijkhoek moet zijn.
Voordeel van de 930 BF is dus de snelheid, en van de 8ms monitoren met samsung paneel zijn de voordelen de kijkhoek en de prijs.
[ Voor 2% gewijzigd door n-i-x op 03-08-2005 18:02 . Reden: Mijn tobo houdt mijn geweldige snelheid niet bij >:) ]
Ik moest gewoon afsluiten, kabel aansluiten, en opnieuw opstarten, toen kreeg ik meteen mooi beeldBizzarro schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 17:47:
moet je nog iets in je bios oid aanpassen voordat je videokaart standaard je dvi uitgang selecteerd als default? Want ik moest daarnet 3 keer resetten voordat mn benq een input signaal kreeg.
Iemand die -uit zichzelf- de startpost heeft gevondenEXCalibur_EeK schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 13:15:
...
(Heel erg mooie en informatieve startpost, netjes gedaan!)
Ja dat klopt, en dat is ook nergens voor nodig, omdat je monitor met een digitrale aansturing altijd het beeld perfect uit lijnt, en er nooit geometry fouten kunnen ontstaan.SpiriTNL schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 16:10:
Waarschijnlijk heeft de display controller er bij 75Hz moeite mee om te detecteren hoe het beeld precies verstuurt wordt, en daarom denkt ie dat dat zwarte(wat de zogenaamde blanking is) een onderdeel van het beeld is, dus laat ie dat ook zien.mediabeast schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 16:18:
Heb vandaag ook de Samsung 913N gekocht.
Waarschijnlijk heeft die monitor dan ook een andere aanbevolen verversingsfrequentie, waarmee je het probleem op zou moeten kunnen lossen.
Als je toch op 75Hz wilt dreeien, dan kan je waarschijnlijk via het OSD wel handmatig het beeld goed krijgen.
Auto adjust stelt meestal de geometry instellingen automatisch goed in.anonimoes schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 16:49:
...Wat de Auto adjust doet weet ik niet dus daar kan ik verder niet mee helpen.
Thanx Xin! Een beeldscherm met ingebouwde TV-tuner is een aardig idee, hoewel ik zelf niet aan gedacht had. Ik zat meer te denken aan een een scherm met alleen ingebouwde luidsprekers (eventueel koop ik daarna ooit nog eens een TV-tuner kaart).XiN schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 17:21:
[...]
Ik heb nog iets bedacht...
[snip]
Ik verwacht dat er bij deze 2 monitoren wel redelijk geluid uit de boxen komt, aangezien ze als combo van tv+monitor zijn bedoelt.
Als ik het aanbod globaal bekijk (via Informatique, winkel vlak bij mij) dan zie dat ik behoorlijk wat TFT's met speakers: meer dan de helft van de aangeboden Acers en Illyama's heeft ze aan boord, alsmede wat Philips en Sony's. Zou daar niet wat bij zitten?
[ Voor 4% gewijzigd door MOmax op 03-08-2005 18:21 ]
Met andere woorden, ze hebben niets anders nuttigs te melden dan "Jongens, dit is echt een hele goede TFT!". Schrijf dan geen review! Dat de monitor but kickt mag ook wel voor de bovengemiddelde prijs.Testing:
To test the monitor I put it through a variety of games, movies, videos and just regular internet browsing. There isn't very much to say overall, with a 1500:1 contrast ratio and 8ms response time this monitor just "kicked butt"! Games and movies all looked very superb and crisp, and text and pictures from the internet also looked very good.
Overall this is just an excellent monitor in terms of performance, along with the impressive contrast ratio and fast response time. It has the great build quality and performance I have come to respect from all the Samsung monitors I have experienced in the past.
Niets tegen StoneFox hoor, goed dat hij de link post. Ik had alleen echt gehoopt op een informatieve review, maar dit is echt bagger. Gewoon zo van 'Kijk jongens, wij hebben een 173P+, we hebben er niet zoveel over te vertellen, maar zorg allemaal voor hits op onze site, want wij zijn toevallig wel de eerste!"
Ik zie trouwens dat een canadese dollar zo'n 64 eurocent waard is. 580 x 0.64 = 371 euro (zeg 400). Das een mooie prijs voor een 17" TFT met zo'n nieuw paneel. De 193P heeft een "ouder" paneel met 1000:1 contrastratio, zou dus best kunnen dat die niet veel meer dan 500 euro gaat kosten. Ik hoop het...
[ Voor 48% gewijzigd door Yokozuna op 03-08-2005 19:14 ]
Er zitten vast veel LCD's tussen met speakers, maar als je de speakers serieus voor films wilt gaan gebruiken dan is 99% te slecht.MOmax schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 18:20:
[...]
Thanx Xin! Een beeldscherm met ingebouwde TV-tuner is een aardig idee, hoewel ik zelf niet aan gedacht had. Ik zat meer te denken aan een een scherm met alleen ingebouwde luidsprekers (eventueel koop ik daarna ooit nog eens een TV-tuner kaart).
Als ik het aanbod globaal bekijk (via Informatique, winkel vlak bij mij) dan zie dat ik behoorlijk wat TFT's met speakers: meer dan de helft van de aangeboden Acers en Illyama's heeft ze aan boord, alsmede wat Philips en Sony's. Zou daar niet wat bij zitten?
De overige procent zijn de multimedia schermen waar ze dan ook meteen een tv tuner instoppen.
Ik heb dan ook niet speciaal gezocht op een tv tuner, maar die zit toevallig in de schermen die goede speakers hebben.
Bovendien moet je eigenlijk een MVA/PVA monitor hebben vanwege de grote inkijkhoek, want ik ga er van uit dat je niet in je eentje recht voor het scherm films gaat kijken(kan wel, maar meestal wil je in de woonkamer met een groepje mensen kunnen kijken).
Op zich denk ik dan ook dat de 930MP voor de toepassingen die je noemt de beste keuze is, met een redelijke prijs, en zelfs al een goede beoordeling in een productsurvey.
Als je echt geld wilt besparen op die tv tuner, dan kan je het beste gewoon een mva/pva kopen zonder boxjes, en daar vervolgens boxjes bijzetten.
Dan kan je bijvoorbeeld een 910T kopen(zelfde paneel als in de 930MP), en er speakers bijzetten, maar dan kom je uiteindelijk waarschijnlijk niet goedkoper uit, dus voor de prijs hoef je die 930MP niet echt te laten.
Verwijderd
als jullie willen zal ik wel mijn ervaringen vertellen,foto,s plaatsen en vragen beantwoorden
tot morgen (de oooo zo mooie dag
Moet je dat nog vragen?Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 20:21:
...
als jullie willen zal ik wel mijn ervaringen vertellen,foto,s plaatsen en vragen beantwoorden![]()
...
Natuurlijk, want de 930BF is een vrij nieuwe monitor waar we nog maar 1 userreview van hebben.
Mijn status:
VP191b: Lekker snel, maar backlight leakage weerhoudt me ervan deze te kopen.
P19-2: Mijn conclusie uit user reviews is dat hij ff meer motion blur heeft. Het design bevalt me niet zo.
193P+: Wellicht te duur. Zelfde panel als de P19-2 (geloof ik), dus of 'ie sneller zal zijn...?
Het ziet ernaar uit dat ik voorlopig nog wel ff bij mijn CRT blijf, tot er een panel komt dat het beste van de bovenstaande panels combineert.
Iemand enig idee wanneer in augustus de 193P+ in Europa beschikbaar zou moeten komen?
[ Voor 8% gewijzigd door Roenie1 op 03-08-2005 21:34 ]
Als we enig idee hadden zouden we het meteen posten, je weet toch! Ik verwacht eind augustus, tegelijk met de Belinea. Precies zo'n kutdatum wanneer de vakantie net is afgelopenIemand enig idee wanneer in augustus de 193P+ in Europa beschikbaar zou moeten komen?
[ Voor 102% gewijzigd door Yokozuna op 03-08-2005 22:40 ]
Verwijderd
Ik zie overal van die reclame foto's, wil wat meer detail zien indien mogelijk. Wil de foto's wel hosten.
Verwijderd
ik ben al een jaar op zoek naar een gamers tft scherm.en lees al jullie berichten.
steeds lees ik "wij wachten nog op sherm ......" en hoop ikk dat ik dan eindelijk iemand tegenkom die zegt: Dit is het ultieme tft scherm.
maar dat gebeurt maar niet.
Nu heb ik het laatste scherm fujitsu-siemens p19-2 serie 5 gezien.jullie kritiek is lovend en velen hebben deze al aangeschaft en zijn tevreden.
Schets mijn verbazing in test behardware.com van Vincent Alzieu te lezen dat hij dit scherm afkraakt en een "0" nog teveel vindt voor gamers.
Schiet mij maar lek. en niet op een platform.
Is er iemand die mij kan helpen.
Tft sherm liefst zonder speakers ,dunne zwarte rand grote inkijkhoek, snel zonder ghosting,dvi , goed zwart, etc het ultieme tft scherm dus.
graag reacties
Als je dus niet meer kan wachten, dan kan je ook uitzoeken van welke revisie er de meeste goede ervaringen zijn, en dan bij een winkel regelen dat ze je die revisie toesturen, dan heb je een grote kans om die snelle te krijgen.
Verder is er de 193P+, die in augustus uit zou moeten komen.
Deze zou het zelfde paneel moeten hebben als de P19-2, maar aangezien ie wat later uitkomt, Samsung zijn eigen paneel gebruikt en dus wel zal weten hoe ie het snelste aangestuurd moet worden, en omdat we al een lovende userreview uit Amerika hebben gelezen is wel te verwachten dat deze snel zal zijn, waarschijnlijk zelfs iets sneller dan de P19-2 als je een goede revisie hebt.
Verder is er de VP191.
Deze geeft mischien een iets minder diep zwart weer dan de twee monitoren hierboven, maar nog steeds beter dan het gemiddelde.
Ook wordt de monitor in alle reviews geprezen om zijn snelheid.
Een nadeel van dit scherm is echter dat er wel eens backlight leakage voorkomt, en dat zelfs als die niet voorkomt de hoeken er iets lichter uitzien vanwege de inkijkhoek.
En dan komt er ook nog een Belinea uit met hetzelfde paneel als de VP191, en dus met de zelfde voor- en nadelen waarschijnlijk, maar voor een gunstigere prijs van ongeveer €400,-
Als de Ultieme TFT voor jouw nog niet uit is, dan is er een aardige kans dat ie wel in deze zomer uitkomt, dus zolang hoeven we ook niet meer te wachten
Met deze eisen wordt het wel moeilijk om een ultieme TFT te vinden:Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 08:08:
...
Tft sherm liefst zonder speakers ,dunne zwarte rand grote inkijkhoek, snel zonder ghosting,dvi , goed zwart, etc het ultieme tft scherm dus.
graag reacties
-De P19-2 heeft zpeakers, dus zelfs de goede revisie zou dan voor jou niet ultiem genog zijn.
-De 193P+ is in het begin alleen in zilver leverbaar, later kom ter waarschijnlijk ook glanzend zwart bij(glanzend gaat toch richting zilveer toch?), en bovendien heeft deze monitor geen OSD, wat ik wel jammer vindt.
-De VP191 geeft niet het allerbeste zwart weer, en bovendien schijnt zwart lichter te worden wanneer je er diagonaal gezien niet het beste voorzit(kijkhoek?)
- De Belinea heeft dezelfde nadelen als de VP191, maar dan met zilveren rand.
Nu ik een paar dagen met mijn 191B heb gespeeld, moet ik zeggen dat de lichte vlekken in de hoeken (bij zwart beeld) nu (praktisch) niet meer te zien zijn. Ben constant aan het stoeien met de contrast/brightness en gamma (videokaart prop.) en ik heb nu echt het idee dat zwart (nagenoeg) zwart is en dat de vlekken dus bijna weg zijn (als je er recht voor zit)XiN schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 11:38:
Verder is er de VP191.
Deze geeft mischien een iets minder diep zwart weer dan de twee monitoren hierboven, maar nog steeds beter dan het gemiddelde.
Ook wordt de monitor in alle reviews geprezen om zijn snelheid.
Een nadeel van dit scherm is echter dat er wel eens backlight leakage voorkomt, en dat zelfs als die niet voorkomt de hoeken er iets lichter uitzien vanwege de inkijkhoek.
-De VP191 geeft niet het allerbeste zwart weer, en bovendien schijnt zwart lichter te worden wanneer je er diagonaal gezien niet het beste voorzit(kijkhoek?)
Toch heb ik nog wel soms het idee dat bijvoorbeeld tweakers.net er een beetje flets uitziet.. Maar de vraag blijft of dat komt omdat mijn vorige CRT monitor te donker stond, of omdat de vp191b te licht staat
Dan neem je gewoon een foto door het raam heen(van buiten dus), met zoveel mogelijk instellingen op automatisch, en dan kan je zien welk het meeste natuurgetrouw is.
[ Voor 17% gewijzigd door n-i-x op 04-08-2005 14:15 . Reden: typo's en verduidelijking. ]
Eh, een beetje offtopic maar waarom moet de foto van buiten genomen worden? (*Anonimoes denkt aan mensen die op de 10e verdieping wonen zonder balkon.....XiN schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 13:43:
Heb je toevallig een digitale camera?
Dan neem je gewoon een foto door het raam heen(van buiten dus), met zoveel mogelijk instellingen op automatisch, en dan kan je zien welk het meeste natuurgetrouw is.
Ontopic: Mijn afwegingen-lijstje ziet er nu ongeveer zo uit:
P19-2: lijkt me op zich een goede monitor, design vind ik wel OK, alleen is ie snel genoeg? (Jah, wat trager dan VP191 maar hoeveel dan.......
VP191: snelheid is voor mij waarschijnlijk OK, design minder en die backlight leakage he......
Samsung 193P+: te duur waarschijnlijk.
Belinea: Misschien heeft deze geen last van backlight leakage? Design is wel OK en prijs is zeker goed.
Voor mij is de conclusie dus ook nog steeds: Laat ik nog maar even wachten..... (lees inmiddels ook al weer zo'n twee maanden mee
[ Voor 5% gewijzigd door anonimoes op 04-08-2005 15:53 ]
Gemberthee: water met een smaakje.
Het is "morgen" nuVerwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 20:21:
eindelijk ga ik morgen mijn systeem inc Samsung 930BF ophalen !![]()
als jullie willen zal ik wel mijn ervaringen vertellen,foto,s plaatsen en vragen beantwoorden![]()
tot morgen (de oooo zo mooie dag)
Vertel, wat vind je ervan? Ik zit zelf namelijk ook te denken om de 930BF te gaan kopen
Le Meow
linkYokozuna schreef op maandag 11 juli 2005 @ 21:32:
Het is nog wachten op
- Fujitsu die van z'n luie stoel afkomt en de C19-4 op een officiele site zet zodat ik hem aan de t.net pricewatch kan toevoegen. Als iemand hem vindt, vertel het!
Duits, maar officiëel genoeg ?
Verwijderd
Ben ff 4 weekjes op vakantie geweest. Had nu gehoopt op wat informatie over de 193P+...
Weet iemand al iets meer?
thx
Want zodra die hier in NL of ergens in de buurt (B, NL, D) te koop is ga ik hem wel ophalen.
Het mag ook door het raam heen(wie heeft er nou geen raam?), maar het idee is dat camera's binnen waarschijnlijk slechtere foto's op gaan leveren omdat:anonimoes schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 15:52:
[...]
Eh, een beetje offtopic maar waarom moet de foto van buiten genomen worden? (*Anonimoes denkt aan mensen die op de 10e verdieping wonen zonder balkon.....)
...
- Er vaak minder belichting is.
- Als je kunstmatige verlichting hebt deze vaak voor heel andere kleuren zorgt.
- Er buiten meestal meer verschillende kleuren te zien zijn dan binnen.
En als je foto al van slechte kwaliteit is, dan kan je ook niet meer goed gaan vergelijken natuurlijk.
We weten dit:Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 16:52:
Hallo tft-peeps,
Ben ff 4 weekjes op vakantie geweest. Had nu gehoopt op wat informatie over de 193P+...
Weet iemand al iets meer?
thx
Want zodra die hier in NL of ergens in de buurt (B, NL, D) te koop is ga ik hem wel ophalen.
1. Een lovende userreview
2. Prijs verwacht ik tussen de €500,- en de €600,-, in duitsland mischien goedkoper.
3. De specs.
4. Hij moet in augustus ergens uitkomen.
PSN ID Binloading_nl
Op het gebied van snelheid is er volgens de subjectieve reviews niet echt verschil als je 19" tn tegenover 17" tn zet.
Verder kan je voor de statische kwaliteit waarschijnlijk het beste voor de 19" gaan, omdat er veel meer en recentere 19" mva's en pva's zijn dan 17".
De 173P+ zou dit mischien kunnen veranderen met een geclaimd contrast van 1500:1, maar eerst zien en dan geloven.
Eigenlijk vind ik ook dat je de grootte ook mee moet rekenen voor de statische kwaliteit.
Als je van allebij wat wilt dan bied 19" de meeste keuze met verschillende overdrive mva/pva panelen, terwijl er maar één 17" is.
Verwijderd
mijn eerste indruk, WTF !!
reactietijd merk ik niet veel van (eerst had ik 40 ms maar die leek zelfs wat mooier
en het scherm is soms wat onrustig.
Maar ik ben er wel erg blij mee
foto,s komen er aan !
Verwijderd
Verwijderd
(dus ziet kleuren of vormen van figuren die lang op dezelfde plaats stonden, bvb taakbalk ed, nog lichtjes doorkomen.)
Is dit courant? en zijn er gebruikers van 19" schermen op dit forum die een gelijkaardige ervaring hebben met hun scherm?
(ik denk dat de gebruikers count in deze thread wat groter is dan in de 2005FP thread, daarom pols ik hier naar de ervaringen)
Mij leek het dat zoiets onmogelijk was bij een tft? Heeft hij een defect paneel, of is dit effectief iets om rekening mee te houden bij een toekomstige tft? en is een screensaver dan toch nuttig?
Persoonlijk vindt ik het een minder groot probleem dan bij CRT's, omdat het 'inbranden' bij TFT's maar tijdelijk schijnt te zijn.
Als je bijvoorbeeld 10 uur precies hetzelfde beeld hebt laten weergeven, dan moet je daarna 10 uur iets anders laten weergeven of 10 uur je monitor uitzetten om het weer weg te krijgen.
Bij mijn mva monitor zijn de inkijkhoeken links/rechts wel gelijk, en de inkijkhoeken boven/onder zijn gelijk, maar de links/rechts inkijkhoek is grooter dan die boven/onder.
Vind ik wel, meteen ingediend
Verwijderd
ook daar heb ik blur met mijn vp191b.
Maar enkel heel zichtbaar als je met de pijltjestoetsen de camera beweegt, idem als bij warcraft.
Ik heb zo de indruk dat de blur meest voorkomt als je de camera in een spel moet draaien met de pijltjestoetsen.
(draai ik bv rond met m'n muis, dan is blur veel minder in warcraft)
raar ...

Met dank aan combohoncho. Weet nog meer prijzen? Prijs toevoegen!
[ Voor 40% gewijzigd door Yokozuna op 05-08-2005 10:13 ]
Maar de brandende vraag, is dit wat? of is het eigenlijk zonde van het geld? Ik ben geen gamer, meer office/internet en soms grafisch werk. (na een 5 jaar oude eenvoudige monitor, is alles beter)
edit:
Specificaties
Max res: 1280 x 1024
Contrast: 500:1
Helderheid: 250 cd/m2
Puntgrootte: 0,294 x 0,294
Responstijd: 12 ms
[ Voor 18% gewijzigd door GFoAP op 05-08-2005 11:02 ]
Dit scherm heeft een Philips tn-paneel, wat niet de allerbeste keuze is voor grafisch werk vanwege de inkijkhoek van deze soort panelen.
Deze inkijkhoek is wel iets groter dan de meeste ander monitoren.
Verder blijkt uit de review dat de kleurkwaliteit na kalibratie wel goed zit, maat jammer genoeg geeft zowat geen enkele reviewsite ook de kleurkwaliteit voor de kalibratie dus dat zegt niet zo heel veel.
Het contrast blijkt ook goed te zijn, standaard iets te helder maar waarschijnlijk kan je de helderheid wel een stuk terugzetten zonder contrast te verliezen.
Of de monitor goed voor je is hangt er dus van af hoe veel grafisch werk je doet, en hoe groot je je inkijkhoek wilt hebben.
Verwijderd
Acer 1951As:
Samsung 913N:Display Size & Type
19" thin film transitor
Resolution
1280 x 1024
Panel Technology
TN film and CrystalBrite Technology
Brightness
400 cd/m2
Color
16.7M
Pixel Pitch
0.294mm
Contrast Ratio
700:1
Response Rate
8ms
Horizontal Viewing Angle
150°
Vertical Viewing Angle
135°
Backlight
4 Lamps
Video Signal
Analog (D-sub) and Digital DVI-D
Video Mode Support
VGA, SVGA, XGA, SXGA, VESA, NEC and Apple
Internal Speakers
Yes, 2X1.1W Speakers
Plug & Play
DDC 1 & DDC2B
Power Management
VESA DPMS On:50W (max.)/Off:5W (max.)
Power Input
Internal AC 100-240 V
Power Consumption
50W
Front Panel Controls
brightness, contrast, picture position, pixel clock frequency, color select and adjust, 5 lanuages reset mode,power on/off sw,power led,function +/-,adjust +/-,
Wallmount (VESA)
Supported. 100mmX100mm
Kensington Lock
Supported
Dimensions (WxHxD)
416.4 x 427.4 x 163.6 mm
Weight
Net: 5.4Kgs / Gross: 7.5 Kgs
Certifications
CE,FCC,UL,VCCI,CCC,TUV-GS, TCO99,ISO13406-2,C-tick,BSMI,WHQL
Warranty
All Acer LCDs support a three year carry-in warranty.
Voordelen Acer t.o.v. Samsung;Specificaties
type beeldscherm TFT/TN
beelddiagonaal 19”
dotpitch 0,294
aantal kleuren 16.2M
kijkhoek h/v 160°/160°
contrast ratio max. 700:1
helderheid 300 cd/m²
responstijd 8 ms
max. resolutie 1280x1024
Electrische data
horizontale frequentie 30-81 kHz
verticale frequentie 56-75 Hz
pixel frequentie 140 MHz
max. energieverbruik 38 W
standby mode <1 W
Signaal
input connector VGA (15 D-sub)
Plug & Play DDC 2B
Features
functies MagicBright
Fysieke data
afmetingen ( bxhxd ) 417x425x216
gewicht 6,0 kg
monitor stand vast
wall mount ( optioneel ) VESA 100
certifi caat TCO’03
kleuren zilver
accessoires VGA kabel
-Meer kleuren (0,5 miljoen)
-Mooier design
-Dvi
-Helderder
Nadelen Acer t.o.v. Samsung:
-Meer stroomverbruik
-Speakers ingebouwd
-Geen reviews
-Duurder
Voordelen Samsung to.v. Acer:
-Goedkoper
-Minder stroomverbruik
-Zit een spel bij
Nadelen Samsung t.o.v. Acer:
-Minder kleuren (0,5 miljoen)
-Minder helder
-Minder moooi
-Meer rood-achtig bij plaatjes
-Geen Dvi
Maar wat ik zo jammer vind dat ik echt gewoon niets van die acer vind. Als ik die nou koop bij mediamarkt, en als ik veel ghosting etc. krijg. Kan ik het denk wel mijn geld terug vragen ofzo.
Maar wat zal ik doen?
Zie je het verschil tussen 0,5 miljoen kleuren goed?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2005 13:17 ]
De Acer heeft bovendien geen 16.7miljoen kleuren maar 16.2 miljoen kleuren, het is namelijk een TN panel. Het staat er gewoon fout. Over stroomverbruik zou ik em niet drukmaken, geen enkele 19" TFT gebruikt veel stroom.
[ Voor 41% gewijzigd door Yokozuna op 05-08-2005 13:41 ]
Als ik in de pricewatch(benelux) kijk, dan is de Acer €70,- duurder dan de 913N, en dan is zelfs de 930BF nog goedkoper dan de Acer.Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 13:15:
Wat zal ik doen? De acer al 1951As nemen voor iets van 20 euro duurder. Of de samsung nemen die minder watt verbruikt? Ik heb nergens een review gelezen van de acer...
...
Als je dus echt een soort van hardcore-gamer bent, dan neem je gewoon de 930BF.
Oude situatie:

Nieuwe situatie:

Een hele verbetering al zeg ik zelf
Even voor de volledigheid ik heb dus een Samsung 913N gekocht voor 329 bij Computer-Land (niet hoogteverstelbaar want die was 70 urrie duurder)
Geen dooie pixels had ook geen extra garantie genomen verder heb ik er niet genoeg verstand over om een volwaardige review te geven. Ghosting heb ik amper last van en voor de rest geeft het gewoon een zeer super scherp beeld. En kreeg er ook nog een volledig spel bij; Splinter Cell Chaos Theory volledig ingeseasled DVD spel
Had hiervoor zoals je al zag een Fujitsu 17" CRT schermpje, een halve olietanker van 3 ton, hij was extreem zwaar en diep dus dit is echt wel even een vooruitgang. De CRT was op zich erg goed maar vergelijkbaar met de TFT is het wel een enorme verbetering. De interface van de TFT met het auto-screen-adjusten vind ik wel riant hij doet alles automatisch.
Een niet al teveel zeggende "review" maar meer kan ik er niet van maken
Verwijderd
Concurrent voor de Samsung 193P Plus i guess
edit: 539 pleuro is veel, maar niet veel voor een eizo
[ Voor 49% gewijzigd door Darth Punk op 05-08-2005 14:34 ]
i want LART!
Maar volgens prad.de was de Eizo L778-K(een eizo met dezelfde specs en (waarschijnlijk) dezlefde specs als deze nieuwe S1910 serie) even snel als de P19-2(waarvan ze waarschijnlijk wel een goede revisie hebben gezien).
Intressant is ie dus wel, nu nog een Behardware review ofzo...
€539,- vindt ik nog wel meevallen als je bedenkt:Darth_Punk schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 14:29:
...
edit: 539 pleuro is veel, maar niet veel voor een eizo
- Dat ie in contrast een stuk beter is dan de VP191, die in die winkel €479,- kost.
- Hij net uit is.
- Het een Eizo is(maar dat had je al gezegd)
- De `193P+ er waarschijnlijk wel in de buurt gaat zitten.
[ Voor 36% gewijzigd door n-i-x op 05-08-2005 15:11 ]
Slaat allemaal nergens op, als je 'overdrive VA' ziet weet je dat de ghosting over het algemeen gewoon acceptabel is, de rest is gokwerk. 12-16ms klinkt in ieder geval betrouwbaarder dan 13-8ms, zeker gezien de THG metingen van de VP191b, 14-15ms gemiddeld (even er vanuit gaande dat die kloppenSpecs zijn inderdaad veelbeloven, maar de specs van de P19-2 waren nog belovender(13ms B->W->W en 8ms GTG vs 16ms B->W->B en 12ms GTG)
[ Voor 52% gewijzigd door Yokozuna op 05-08-2005 15:22 ]
Verwijderd
Wat is er met de garantie van de Acer dan? Is het wel een goed merk? Zijn er veel dode pixels bij dat merk ofzo?
Ghosting acceptabel?Yokozuna schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 15:17:
Dat is.
[...]
Slaat allemaal nergens op, als je 'overdrive VA' ziet weet je dat de ghosting over het algemeen gewoon acceptabel is, de rest is gokwerk. 12-16ms klinkt in ieder geval betrouwbaarder dan 13-8ms, zeker gezien de THG metingen van de VP191b, 14-15ms gemiddeld (even er vanuit gaande dat die kloppen)
Ik moet de eerste ghosting nog zien op m'n vp191b

Ik heb voorlopig gespeeld:
CoD, NFSU2, Far Cry, Blitzkrieg II, Rise of Nations: Thrones & Patriots, Unreal Tournament en Vampire: The Masquerade - Bloodlines. Niet allemaal de snelste games misschien, maar 0.0 ghosting had ik absoluut niet verwacht.
Bij THG meten ze heen+terug, dus als je echt altijd een GTG van 8ms hebt, dan moet er bij de THG-testmethode de hele tijd 16ms uitkomen.Yokozuna schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 15:17:
Dat is.
[...]
Slaat allemaal nergens op, als je 'overdrive VA' ziet weet je dat de ghosting over het algemeen gewoon acceptabel is, de rest is gokwerk. 12-16ms klinkt in ieder geval betrouwbaarder dan 13-8ms, zeker gezien de THG metingen van de VP191b, 14-15ms gemiddeld (even er vanuit gaande dat die kloppen)
De VP191 haalt zijn 8msGTG gemiddeld dus makkelijk.
Verder weet ik niet of 13/8 ms overdreven goed is, of dat Eizo met zijn 16/12 ms iets voorzichtiger is in de B->W->B tijd, en bijvoorbeeld bij de GTG tijd de maximale tijd neerzet.
Het kan allemaal, ik heb nog geen uitgebreid response grafiekje van het overdrive PVA-paneel gezien.
Als ik in die ene userreview kijk waar de 193P+ tegenover de VP191 wordt gezet, dan verwacht ik dat het response-grafiekje er ook op gaat lijken, en dat het overdrive pva paneel ook wel gemiddeld 8ms haalt.
Aan het verschil in specs tussen die eizo L1910 serie en de P19-2 hecht ik niet echt veel waarde ofzo, maar toch wel intressant om te zien dacht ik zo...
Het zal mij nog steeds 'een bal juken' wat de gegeven responstijd is van overdrive panelen
Over ghosting gesproken, hier nog een bevestigend stukje over TFT versus CRT:
Returning to the VX724/CRT comparison, the fonts were visually sharper on the CRT as they moved around the monitor, but a comet-like motion trail could be seen trailing behind. This is mainly due to phosphor decay times.
So, in both cases there’s an element of smearing, with a decent CRT sneaking the edge over a fast response time LCD in terms of motion clarity. However, remember we’re talking very small differences here, and basically there’s no doubt that the VX724 is a monitor where achieving a fast response time has been seriously addressed.
[ Voor 77% gewijzigd door Yokozuna op 05-08-2005 16:31 ]
Nu zijn de monitoren geheel identiek qua nummer van elkaar, namelijk : PLE481S-S1S. Dit is raar, want volgens mij heb ik dan dus gewoon een 25MS gekregen ? Hoe kan ik nagaan welke versie ik heb ? Ik zie iig geen verschil tussen beide qua kleuren.
Mijn serie nummer is 05372G4900225.
Ik kan het echt niet vinden
Laat je niet foppen, en hecht aan deze totaal onware opmerking a.u.b. geen waarde. Mijn dank. (Ik denk niet dat ik dit hoef uit te leggen...)Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 23:11:
ogh je oog kan toch maar 24 beeldjes per seconde zien, dus of je nou 25 Hz of 100 Hz hebt, het zal mijn balle nog niet jeuken
[ Voor 7% gewijzigd door Roenie1 op 05-08-2005 16:38 ]
[ Voor 185% gewijzigd door Yokozuna op 05-08-2005 16:52 ]
En de inkijkhoek van beneden?
verschilt die?
die zou bij die 8ms tn toch een stuk kleiner moeten zijn...
Jokozoena, dacht toch niet dat ik al die Duitse en Franse shop ga zitten invoeren !Yokozuna schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 10:12:
WoohooFujitsu-Siemens C19-4 @ Pricewatch
Met dank aan combohoncho. Weet nog meer prijzen? Prijs toevoegen!

Ga maar lekker googelen: prijzen in Duitsland nu vanaf ca. 300,-- euro.
Wel wat aanvullende info: datenblatt Scaleoview C19-4
Daarnaast nog een tekst van die ene winkel (Online-systems) ontvangen: de pixelpolicy van Fujitsu Siemens die zij ook hanteren. Hieronder de samenvatting:
Fujitsu Siemens Computers houdt zich aan de ISO 13406-2 en hanteert de klasse II standaard voor TFT-monitoren normering met betrekking tot de garantieaanspraken van gebruikers. Toegestane aantal defecte pixels conform de normering:
- 2 bright-dot pixels
- 2 dark-dot pixels
- 5 defecte subpixel altijd of nooit verlicht of knipperend
Ik heb hem op 32bits staan, maar wanneer ik hem op 16zet zie ik duidelijk dat sommige kleuren anders weer gegeven worden en bij het desigen, wat ik nogal eens doe, is dat niet handig, dan neem ik het op de koop toe als het een dithering probleem is.XiN schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 17:46:
I denk dat dit aan twee dingen kan liggen:
1. De analoge aansluiting + een stoorzender = ruis(ruis lijkt me bij donkere tinten beter zichtbaar dan bij lichte).
2. Dithering?(om met 262.144 kleuren 16.194.277 kleuren te simuleren door een pixel constant te laten switchen tussen twee echte kleuren)
Ook hier geld weer dat verschillen tussen donkere tinten beter zichtbaar zijn voor het oog dan verschillen tussen lichte tinten, en de dithering bij donkere tinten beter zichtbaar zou moeten zijn.
Het is ook bij stilstaande beelden. Dit bij 1024x768 op 75hz, andere resoluties heb ik niet geprobeerd. Nu op mn bureaublad (ook op 75hz) heb ik er geen last van. De videokaart (een 9600xt kan het wel aan iig). Nu zit er een normale dikte VGA kabel aan met van die busjes aan beide kanten dus in princiepe moet dat goed zijn? Kan ik ergens ook hoge kwaliteits kabels bestellen dan, en zo ja waar? Ik heb dit namelijk nog niet gezien.XiN schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 17:46:
Ook bij stilstaande beelden?
In dat geval dan heb je last van 'trailling'(= horizontale onscherpte die door de analoge kabel veroorzaakt wordt.)
Oplossing: op lagere refreshrates draaien, of een hogere kwaliteit en kortere VGA-kabel nemen.
(Hoe ziet de huidige VGA-kabel eruit wat dikte betreft?
En zitten er 'busjes' aan de uiteinden?)
Jouw monitor heeft een tn paneel, en de moderne tn panelen geven eigenlijk maar 262K kleuren weer.
Om te zorgen dat kleurovergangen wat vloeiender zijn wordt er vervolgens dithering toegepast om 16,2 miljoen kleuren na te kunnen doen.
Deze dithering die door de monitor wordt toegepast wordt zorgt er dus voor dat zelfs pixels die constant dezelfde kleur weer moeten geven de hele tijd bewegen.
Verwijderd
/Edit
Niemand dus, ach dan koop ik wel de samsung 913n
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 02:05 ]
Ik heb overigens nu enkel ervaring met een (Targa) Laptop LCD scherm (XGA) wat ik ook als vrij prettig ervaar.
Er zijn grenzen... En die moeten gesloten worden!
Verwijderd
ik heb nu zelf een paar dagen de 930bf en ik kan je vertellen dat deze super rustig is aan je ogen !!
bij mijn vorie tft kreeg ik na een tijdje pijn maar hier nog nooit gehad
ook worden de kleuren netjes weergegeven.
en die 4ms is natuurlijk echt sick
Volgens www.Behardware.com is het contrast van de 8ms samsung panelen ongeveer gelijk aan het contrast van de 930BF, en zijn ook bij beide de kleuren goed, maar het 8ms paneel zou iets grotere inkijkhoek hebben.
Ook heeft de H481 een mooie verstelbare voet.
Die 30% gaming, hoe kritisch ben je dan?
Als je niet enorm kritisch bent kan je dus het beste de H481 nemen, en als je echt het snelste van het snelste wilt dan neem je de 930BF.
Ik heb ook die demo gedownload en uitgeprobeerd, het is inderdaad een soort blur maar het is geen ghosting volgens mij aangezien het geen sporen achterlaat. Als je met de muis draait is de blur inderdaad minder. Verder wel een mooie spel met mooie graphicsVerwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 08:36:
Nu net even de demo van Dragonshard gespeeld.
ook daar heb ik blur met mijn vp191b.
Maar enkel heel zichtbaar als je met de pijltjestoetsen de camera beweegt, idem als bij warcraft.
Ik heb zo de indruk dat de blur meest voorkomt als je de camera in een spel moet draaien met de pijltjestoetsen.
(draai ik bv rond met m'n muis, dan is blur veel minder in warcraft)
raar ...
Blur = ghosting, maar het wordt pas goed zichtbaar als spoor wanneer je:agscorus schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 12:29:
...het is inderdaad een soort blur maar het is geen ghosting volgens mij aangezien het geen sporen achterlaat...
- Blokjes over het scherm laat vliegen.
- Een enorm traag scherm hebt met gemiddelde reactietijd van 100ms ofzo.
- Een scherm hebt dat een veel langere rise tijd als fall tijd heeft of andersom.
Verwijderd
Mooi!!... Dan kan jij best wel een paar mooi foto's nemen... of iemand anders...Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 11:22:
@ Friebo
ik heb nu zelf een paar dagen de 930bf en ik kan je vertellen dat deze super rustig is aan je ogen !!
bij mijn vorie tft kreeg ik na een tijdje pijn maar hier nog nooit gehad![]()
ook worden de kleuren netjes weergegeven.
en die 4ms is natuurlijk echt sick
nu ze de monitor hebben hoor je niemand meer...
Yeah, ik zou in '60% office' gevallen gewoon voor de IIyama H481s gaan, een echte ARBO-approved TFT die in games toch nog prima scoortXiN schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 11:38:
Ook heeft de H481 een mooie verstelbare voet.
Die 30% gaming, hoe kritisch ben je dan?
Als je niet enorm kritisch bent kan je dus het beste de H481 nemen, en als je echt het snelste van het snelste wilt dan neem je de 930BF.
De oorzaak zou ik eerder bij mezelf zoeken als ik jou was.bij mijn vorie tft kreeg ik na een tijdje pijn maar hier nog nooit gehad
[ Voor 21% gewijzigd door Yokozuna op 06-08-2005 13:52 ]
Oke, dan is het toch ghosting. Het effect is trouwens niet erg. Het lijkt dat ghosting meer voorkomt in langzame spellen dan in snelle spellen.XiN schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 12:37:
[...]
Blur = ghosting, maar het wordt pas goed zichtbaar als spoor wanneer je:
- Blokjes over het scherm laat vliegen.
- Een enorm traag scherm hebt met gemiddelde reactietijd van 100ms ofzo.
- Een scherm hebt dat een veel langere rise tijd als fall tijd heeft of andersom.
Ook leuk is dat bij bewegingen die snel moeten lijken in films en games ook al expres blur wordt toegevoegd, dus een heel klein beetje blur lijkt me niet zo heel erg.
Of de traagheid van je ogen (zicht, eigenlijk) zorgt ervoor dat je de blur niet goed waarneemt.XiN schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 15:09:
Dat kan komen doordat je bij snelle bewegingen toch al ghosting ziet door je ogen, en dan wordt de ghosting mischien door je hersenen gezien als de traagheid van je ogen?
[ Voor 3% gewijzigd door Roenie1 op 06-08-2005 17:41 ]
Verwijderd
Deze is in ieder geval wat professioneler dan mijn vorige linkpost van de review van de 173P+
Verwijderd
Hmmz ziet er erg mooi uit moet ik zeggen.StoneFox schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 21:16:
Zojuist een 8 pagina's tellende review van de Samsung 193P+ gevonden: http://www.xyzcomputing.c...task=view&id=393&Itemid=2
Deze is in ieder geval wat professioneler dan mijn vorige linkpost van de review van de 173P+
Verwijderd
dus er is toch niks mis met m'n vp191b, het is zoals ik al zei en jullie beamen, meer ghosting in tragere games...agscorus schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 12:29:
[...]
Ik heb ook die demo gedownload en uitgeprobeerd, het is inderdaad een soort blur maar het is geen ghosting volgens mij aangezien het geen sporen achterlaat. Als je met de muis draait is de blur inderdaad minder. Verder wel een mooie spel met mooie graphics.
zouden mensen met de 930BF aub es de demo van dragonshard kunnen testen ??
dan weten we meteen of ie beter is dan de vp191b
en ik lees hier dat de 930bf rustigere kleuren geeft, dus is ie toch beter voor me dan de vp191b ... denk ik zo
Eerste vraag: is het überhaupt wel aan te raden om over te stappen naar TFT, of is m'n CRT sowiezo een stuk beter geschikt voor wat betreft kleurechtheid etc.. ondanks dat het "maar" een gericom is...?
Tweede vraag: een punt van twijfel. Is het handig om een monitor met DVI aan te schaffen of niet? In geval van een upgrade naar dualscreen (waar ik ook over zit te denken) zal ik ook m'n videokaart moeten upgraden. Ik neem aan dat dual dvi tegenwoordig wat makkelijker is te verkrijgen dan een dual vga uitgang.. En mocht dat wel verkrijgbaar zijn: loont DVI zich dan, of kun je éigenlijk net zogoed ook gewoon een dual vga kaart nemen. Scheelt natuurlijk wel dubbel het verschil in prijs tussen een DVI en VGA monitor, als ik (uiteindelijk) twee identieke tft's wil hebben staan... dus als het kan, en nauwelijks kwaliteits-impact heeft, heb ik liever VGA... denk ik..
En dan: wat is wijsheid:
- de Acer AL1921ms (600:1 / 300nits / 170°-170° / 25ms), die lekker goedkoop is met €276
- de Fujitu-Siemens C19-4 (800:1 / 250nits / 170°-170° / 8ms), die ook niet duur in de PW staat voor €339
- de Belinea 101910 (700:1 / 250nits / 170°-170° / 25ms / DVI), die bij veel shops verkrijgbaar is, en bij mij in de buurt voor zo'n €330 wordt aangeboden
- of toch even diep ademhalen voor de geroemde Samsung 193P (1000:1 / 250nits / 178°-178° / 20ms / DVI) waarvoor je wel een kleine €500 neer mag tellen (en het dualscreen verhaal voorlopig maar even van tafel halen)
De zwartwaarden van de monitoren zijn misschien interessant om te vergelijken:
- Acer AL1921ms: 0.5 nits
- Fujitsu-Siemens C19-4: 0.3125 nits
- Belinea 101910: 0.3571 nits
- Samsung 193P: 0.25 nits
De Acer is het lichtst, en de andere drie zitten dichter bij elkaar, met de Samsung als donkerste. Of het prijsverschil van de Samsung ook echt zo'n verschil kan rechtvaardigen (helemaal met de Belinea die ook DVI heeft), vraag ik me een beetje af. Zijn er nog meer verschillen waarop ik kan letten, om deze monitoren met elkaar te vergelijken?
Uiteindelijk zou de Fujitu-Siemens voor mij duurder uitkomen dan de Belinea. De Belinea heeft het voordeel van een DVI aansluiting, de Siemens heeft het voordeel van een kortere reactiesnelheid. Zijn er nog meer verschillen tussen deze monitoren, of heb ik gelijk als ik denk dat de Belinea gewoon een betere keus zou zijn?
Ik wil m'n keuze eigenlijk nog niet beperken tot de bovengenoemde vier monitoren, maar noem deze eerder als "voorbeeld". Als er dus nog andere ideeën zijn, hoor ik die natuurlijk graag.
Persoonlijk spreekt de Belinea 101910 me wel aan (qua specs, niet qua design, maar dat is ook minder van belang imho), maar ik weet dus niet zeker of dit dus ook echt de beste keus zou zijn.
Verwijderd
Nice dat je een review hebt weten te vinden.StoneFox schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 21:16:
Zojuist een 8 pagina's tellende review van de Samsung 193P+ gevonden: http://www.xyzcomputing.c...task=view&id=393&Itemid=2
Ik vind het alleen jammer dat ze net als die review van de 17 inch meer ingaan op het uiterlijk dan op het innerlijk. Ik wil foto's zien van de kijkhoek en de helderheid. etc
Er zullen in de toekomst vast nog gedetaileerdere reviews verschijnen.
Ik vindt hem erg leuk prijs/prestatie en hij kwam ongeveen in mijn straatje omdat ik er 2 wil (dualscreen) hij komt op 349 euro.
pricewatch: BenQ FP91G+ (19", 8ms, D-sub/DVI)
Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"
Verwijderd

Voorheen:

Je snapt zeker wel dat ik die crt weg wilde?
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 23:10 ]
Verwijderd

Verwijderd
Crt? Once you go TFT , you can't go backVerwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 23:57:
ik twijfel nu zelf, een 22inch crt van compac van 2,5 jaar oud kopen voor 160 euro of een samsung 930 bf .... ?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 00:04 ]
Dat ziet er uit als een monitor met AUO 8ms paneel.prutser001 schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 22:56:
Ik heb een hoop nagelezen en wil zelf voor deze http://www.benq-eu.com/pr...t=542&page=specifications gaan, zijn er al mensen die deze kunnen beoordelen hoe hij is in gebruik?
Ik vindt hem erg leuk prijs/prestatie en hij kwam ongeveen in mijn straatje omdat ik er 2 wil (dualscreen) hij komt op 349 euro.
pricewatch: BenQ FP91G+ (19", 8ms, D-sub/DVI)
Van dit paneel weten we zowat niets, eigenlijk alleen dat het waarschijnlijk de non-overdrive versie is van het paneel in het prototype van de VX924, dus voor de statische beeldkwaliteit kan je [url=http://graphics.tomshardware.com/display/20050602/viewsonic-02.html]hier[/url kijken.
Het statische gedeelte ziet er op zich best leuk uit, en de snelheid zal waarschijnlijk ook wel goed zijn(beter dan 12ms AUO verwacht ik wel).
Verwijderd
mijn kast is swart en keyboard alles is swart daarom will ik een swart lcd.
[ Voor 24% gewijzigd door n00bs op 07-08-2005 00:36 ]
Er zijn genoeg zwarte monitoren, maar is het behalve de kleur ook niet leuk als ie ook nog eens goed beeld (voor jouw) weergeeft?Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 00:29:
hi ik ben niew hier ik will ook een niew LCD swart kopen, maar ik heb zo veel moniteren gekeken en nog niet een goei black scherm gevonden ,ik heb ook deze Benq - FP937s+ Silver gezien mar het is silver
mijn kast is swart en keyboard alles is swart daarom will ik een swart lcd.
Wil je mischien eerst de startpost ( [rml]Yokozuna in "[ 19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 9"[/rml] ) doorlezen, en jezelf dan bij een groep indelen?
[ Voor 1% gewijzigd door n-i-x op 07-08-2005 01:06 . Reden: ubb-foutje. ]
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 01:17 ]
Als je dat doet, dan kunnen we mischien vertellen of het abnormaal veel of gewoon normaal is.
Ja lekker hoor, straks weet ik niet eens meer welke Samsung ik moet nemenn00bs schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 00:34:
Samsung 19” 970P, 6ms, 1500:1, 270nits PVA: http://www.behardware.com/news/7734/pva-6ms-on-its-way.html

Dit topic is gesloten.