Ik ben sinds september vorig jaar (ja echt waar Yokozuna

) rustig rond aan het kijken voor een nieuwe 19inch TFT. Het oude model E481S(met IPS panel) van Iiyama stond lange tijd (na de test in c't 09/04) voor mij bovenaan maar nu zit ik te dubben tussen de Viewsonic VP191b en de FSC P19-2. Ik had bijna de VP191b besteld bij 3-Co maar toen kwam het verhaal over de niet echt goede uniformiteit en de backlight-leakage naar buiten. Eerlijk gezegd valt mij dat behoorlijk tegen van Viewsonic, een merk dat toch, voor mij althans, bijna dezelfde reputatie heeft als Eizo.
Dus nu staat de FSC P19-2 weer bovenaan en zal ik terzake komen. Ik heb enkele vragen aan de kersverse eigenaren van de P19-2:
- In de review op Prad.de wordt wat kritiek geuit op het mechaniek van de voet. Als je tegen het bureau waar de monitor op staat stoot dan gaat hij wiebelen en verandert mogelijk zelfs van stand (als ik het goed heb begrepen). Wat zijn jullie ervaringen hiermee, staat de P19-2 wel echt stevig op zijn voet?
- En hebben jullie ook de ervaring dat de aanslagpunten van het mechaniek niet helemaal goed gepositioneerd zijn? M.a.w.: als je de aanslagpunten gebruikt staat de monitor dan wel perfect horizontaal?
- Is het bereik van de helderheidsregeling voldoende? Is de helderheid voldoende terug te brengen zodat het prettig kijkt zonder dat je aan het contrast hoeft te gaan sleutelen? (waarbij de contrastwaarde opgegeven door FSC niet meer zou worden gehaald) Hier waren wat kritische opmerkingen over op Prad.de.
- Zijn er eigenlijk mensen die wél een P19-2 met defecte pixel(s) hebben? Het lijkt erop dat dit erg weinig voorkomt bij de P19-2, blijkbaar haalt Samsung goede yields met dit panel?
Het valt mij op dat in de startpost vermeld staat dat de P19-2 een MVA panel heeft terwijl overal elders wordt beweerd dat de P19-2 een PVA panel heeft, hoe zit dat? En wat is precies het verschil tussen PVA en MVA?
Trouwens, behalve de betere uniformiteit en afwezigheid van backlight-leakage vind ik dat de P19-2 nog een voordeel heeft boven de VP191b: het diepere zwart door de hogere contrastratio. Zou je op basis hiervan kunnen stellen dat de kleurweergave van de P19-2 beter is dan die van de VP191b of is dat een brug te ver?
Het enige échte nadeel van de P19-2 in mijn optiek is de ghosting t.o.v. de VP191b maar aangezien ik geen hardcore-gamer ben (voornamelijk rts & rpg en af en toe een tactische fps als Splinter Cell) denk ik eigenlijk dat dat wel mee zal vallen. Al blijf ik het raar vinden dat BeHardware als enige van alle (user)reviews de P19-2 waardeloos vindt voor gaming. Vreemd, heel vreemd....
Verder wel jammer van de kleur (niet volledig zwart of zilver) en die speakers, tja...
Tot slot, het is al vaker gezegd maar het kan wat mij betreft niet vaak genoeg herhaald worden: ik vind dit echt een geweldig topic, het informatie-gehalte is van zeer zeer hoog niveau

Dank aan Yokozuna en alle anderen die dit topic 'alive' houden!
O ja, nog even dit: in de
duitse c't nummer 9/05 (kwam uit in April) stond een test van de P19-2 waarin hij onder andere werd vergeleken met de Eizo L778. Op het forum van Prad.de wordt beweerd dat de beeldkwaliteit en de specs van die twee identiek zijn. Heeft iemand die c't toevallig gekocht in April en hoe komt de P19-2 uit die test? De Nederlandstalige c't (waar ik een abo op heb) loopt natuurlijk weer maanden achter
[
Voor 7% gewijzigd door
tallstoi op 02-07-2005 19:19
]