[19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 8

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste
Acties:
  • 6.301 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zou iemand me dit even willen uitleggen ?

Prüfzeichen: TCO99, CE, TÜV, 13406/2 (Pixelfehlerklasse 2)

wat betekent die pixelpehlrerklasse 2 ? ik veronderstel een soort kenmerk / garantie dat je minder dode pixels hebt ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Voor een product kan een klasse 2 pixelgarantie gelden. Dit houdt in dat volgens de NEN / ISO normering 2 oplichtende of 2 zwarte pixels of 5 defecte subpixels mogen voorkomen. (Dit geldt per 1 miljoen pixels.)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
-Ghosting/blurring. De pro én user reviews hebben volgens mij inmiddels wel uitgewezen dat de 19-2 trager is dan bijvoorbeeld de VP191s/b
De P19-2 is nergens direct met de VP191b vergeleken, hij zal vast iets trager zijn, maar uit de meeste userreviews blijkt wel dat hij gewoon erg weinig ghosting vertoont, Behardware is daar een uitzondering op, en ik denk dus dat Behardware gewoon een gaar model heeft gehad, rev.1 ofzo.

Floriske, welke revisie heb je geleverd gekregen?

0.42nits diep zwart (bij DVI) is trouwens supermatig voor een PVA paneel, dat halen sommige TN panelen nog bij maximale helderheid. Je TFT haalt nieteens een contrast van 600:1 na calibratie bij DVI (bij VGA niet hoger dan 650:1). Ik zou hier m'n vraagtekens bij zetten gezien de geadverteerde contrastratio van 1000:1 (0.27nits zou mogelijk moeten zijn). Was het superzonnig in je kamer ofzo?

[ Voor 46% gewijzigd door Yokozuna op 02-07-2005 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 14:23

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Roenie1 schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 22:12:
Dank voor do erg informatieve user review. Wat mij er het meest in opvalt:

-Ghosting/blurring. De pro én user reviews hebben volgens mij inmiddels wel uitgewezen dat de 19-2 trager is dan bijvoorbeeld de VP191s/b, en ik geloof dat er zelfs ergens in een pro review geschreven was dat hij net zo traag was als een niet-overdrive MVA panel. Om maar even aan te geven hoe verschrikkelijk subjectief het allemaal is. Iemand moet er toch ongelijk hebben, dan.

-Diepte van het zwart volgens Spyder2, tussen VGA (dieper?) en DVI (minder diep?) En na calibratie nog steeds? Gewoon een verschil tussen de twee schermen hardwarematig, of komt dat nou door de DVI vs VGA? Misschien wil je dit eens testen door het andere scherm, bij dezelfde belichting, op DVI aan te sluiten, en te zien wat voor waarde de Spyder dan mee aan komt zetten.

-Tekst. Je zegt dat je het makkelijker leesbaar vindt op VGA, maar wil je daarmee zeggen dat de VGA aansluiting daadwerkelijk scherper bleek dan DVI, of betekent het juist dat VGA minder scherp is, waardoor de tekst beter leesbaar is?
Als tekst te scherp is, ziet het er korrelig (pixels) uit, maar als het niet helemaal scherp is, wordt dat volgens mij "uitgesmoothed", net alsof je anti-aliasing / cleartype op de tekst hebt. In mijn optiek is te scherp (en dus minder goed leesbaar) beter!

-Calibratie. Voor jou makkelijk, voor ons niet. Heb je tips (of links naar hulp software) voor de mensen die geen Spyder2 bezitten maar toch hun scherm zo natuurgetrouw mogelijk willen kalibreren?
Guardian Angel schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 22:12:
Leuke review.

Wat ik me afvraag is het volgende. Wat is het resultaat als je de DVI-aansluiting gebruikt om het scherm analoog aan te sturen. Zijn er dan ook verschillen in kleur? Dwz. 1 monitor direct analoog en een via VGA-DVI uit naar analoog.
ik heb een aantal punten in mijn review al wat aangescherpt, maar zal een dezer dagen ook de optie VGA aansluiten via de DVI uitgang uitproberen, hiervoor hoef ik niet geheel opnieuw te kalibreren om te kunnen vergelijken, laat op dat moment gewoon beide monitoren op hetzelfde profiel draaien.

Wat betreft de diepte van het zwart, dit is geen kwestie van hardwareverschillen, maar echt van het DVI verhaal, ik heb de monitoren omgedraaid gehad qua aansluiting om te kijken waar het verschil vandaan kwam en (zoals inmiddels aangepast in mijn verhaal) was het gehele kleurverschil toen exact andersom.
Yokozuna schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 12:39:
[...]

De P19-2 is nergens direct met de VP191b vergeleken, hij zal vast iets trager zijn, maar uit de meeste userreviews blijkt wel dat hij gewoon erg weinig ghosting vertoont, Behardware is daar een uitzondering op, en ik denk dus dat Behardware gewoon een gaar model heeft gehad, rev.1 ofzo.

Floriske, welke revisie heb je geleverd gekregen?

0.42nits diep zwart (bij DVI) is trouwens supermatig voor een PVA paneel, dat halen sommige TN panelen nog bij maximale helderheid. Je TFT haalt niet eens een contrast van 600:1 na calibratie bij DVI (bij VGA niet hoger dan 650:1). Ik zou hier m'n vraagtekens bij zetten gezien de geadverteerde contrastratio van 1000:1 (0.27nits zou mogelijk moeten zijn). Was het superzonnig in je kamer ofzo?
Mijn ervaring m.b.t. ghosting is ook puur op gebruikservaring gebaseerd, niet op tests maar op persoonlijke ervaring tijdens gamen en scrollen.

Revisie van beide monitoren is 05

de callibraties zijn beiden gedraaid zonder omgevingslicht (in het donker dus ;))

Het contrastratio heeft ook nogal wat met de monitorinstellingen te maken, bovenstaande metingen zijn verricht op fabrieksinstellingen en vandaar waarschijnlijk ook het contrastratio under specs.
Je weet hoe fabrikanten zijn, de meeste specs zijn ideale waarden bij instellingen die in de praktijk niet toegepast zullen worden.

Hetzelfde geld ook een beetje voor de diepte van het zwart, waarschijnlijk is dit met het wijzigen van instellingen nog zeker te verbeteren, maar ik wilde in eerste instantie weten wat de monitoren "out of the box" presteren.

Ik zal 1 dezer dagen de monitoren eens gaan callibreren zoals het behoord in mijn ogen (ofwel inclusief aanpassingen in brightness, contrast en black level, de resultaten hiervan zal ik mede in mijn review verwerken als het zo ver is!

[ Voor 32% gewijzigd door floriske.nl op 02-07-2005 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:05
Yokozuna schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 12:39:
[...]

[...]
Ja ik wilde ook niet beweren dat ze direct waren vergeleken, hoor. Sorry als ik het zo liet overkomen. Met name wat je zelf al zegt, "hij zal vast iets trager zijn", is waar ik op doelde. Als je maar genoeg (user-)reviews over ghosting/blurring leest van de twee, is dat de overheersende gedachte. Niet dat de P19-2 traag is, maar de Viewsonic steekt boven de rest uit qua responstijd.
..maar uit de meeste userreviews blijkt wel dat hij gewoon erg weinig ghosting vertoont,..
Ja, dat zal bijna iedereen zeggen van zijn TFT scherm. Ze zijn tegenwoordig niet meer zó traag dat iedereen gek wordt van de ghosting, en veel mensen hebben het timmermansoog van het caliber banaan. Voorbeeld, ik ken iemand die een oud lel van een 17" TFT heeft, een 25ms TN made in taiwan, en die ziet nul komma nul ghosting, blurring what-so-ever. Ik heb hem fragtests laten doen, de prad.de test, van alles, en hij ziet het gewoon niet. En hij valt onder de categorie gemiddelde gamer. Kan je nagaan wat een niet-gamer zou zeggen, of de niet-tweaker / doorsnee desktop user, in een user review.

Edit:
Gister na anderhalf jaar Worms Armageddon weer es uit de kast getrokken. Een van mijn zelfgemaakte maps heeft veel scherpe randen met een vrij groot contrast met de zwarte achtergrond. Viel het me toch ff op hoeveel afterglow mijn CRT eigenlijk heeft als ik ingame over de map van links naar rechts heen en weer scrollde....

Floriske:
Thx voor de aanpassingen/info.
Btw: callibreren --> kalibreren :*)

[ Voor 22% gewijzigd door Roenie1 op 02-07-2005 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepoMan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02-2021
Tekn0z schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 16:10:
Ik heb zojuist mijn Samsung 930BF opgehaald, doos ziet er iig goed uit. Kan ook nog een 730BF meekrijgen van het werk, zal kijken of ik deze kan reviewen van het weekend. Heb er zin an :)
Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen met dit scherm, op internet is er helaas bijzonder weinig over te vinden. Ik sta zelf op het punt om een 19" TFT aan te schaffen, ik hoop dat je ook wat goede foto's kunt plaatsen...
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Als mensen nog mee willen discussieren over de PcWorld top10 TFT schermen:
[rml]Yokozuna in "[ 17" TFT] de ultieme 17" TFT"[/rml]
Je weet hoe fabrikanten zijn, de meeste specs zijn ideale waarden bij instellingen die in de praktijk niet toegepast zullen worden.
Wat valt er idealer te maken aan de omstandigheden? Gewoon maximale helderheid+ maximaal contrast+6500K+voor/na calibratie. Voorbeeld:
Before and after calibration, the brightness level was 271 cd/m² and the black was very deep at 0.28 cd/m². The contrast ratio measured was 968:1. Well done Fujitsu-Siemens, and well done Samsung for the quality of the panel.
http://www.behardware.com...vey-4-8-ms-tn-ips-va.html

Samsung is juist een merk dat niet snel gooit met specs.
Ja, dat zal bijna iedereen zeggen van zijn TFT scherm. Ze zijn tegenwoordig niet meer zó traag dat iedereen gek wordt van de ghosting, en veel mensen hebben het timmermansoog van het caliber banaan. Voorbeeld, ik ken iemand die een oud lel van een 17" TFT heeft, een 25ms TN made in taiwan, en die ziet nul komma nul ghosting, blurring what-so-ever. Ik heb hem fragtests laten doen, de prad.de test, van alles, en hij ziet het gewoon niet. En hij valt onder de categorie gemiddelde gamer. Kan je nagaan wat een niet-gamer zou zeggen, of de niet-tweaker / doorsnee desktop user, in een user review.
Wat is nu je punt? Dat de P19-2 trager is dan de VP191b? Vast wel, maar hoe groot of klein dat verschil is, daar valt nog niets over te zeggen.

[ Voor 43% gewijzigd door Yokozuna op 02-07-2005 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tallstoi
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09-09 17:29
Ik ben sinds september vorig jaar (ja echt waar Yokozuna ;) ) rustig rond aan het kijken voor een nieuwe 19inch TFT. Het oude model E481S(met IPS panel) van Iiyama stond lange tijd (na de test in c't 09/04) voor mij bovenaan maar nu zit ik te dubben tussen de Viewsonic VP191b en de FSC P19-2. Ik had bijna de VP191b besteld bij 3-Co maar toen kwam het verhaal over de niet echt goede uniformiteit en de backlight-leakage naar buiten. Eerlijk gezegd valt mij dat behoorlijk tegen van Viewsonic, een merk dat toch, voor mij althans, bijna dezelfde reputatie heeft als Eizo.

Dus nu staat de FSC P19-2 weer bovenaan en zal ik terzake komen. Ik heb enkele vragen aan de kersverse eigenaren van de P19-2:
- In de review op Prad.de wordt wat kritiek geuit op het mechaniek van de voet. Als je tegen het bureau waar de monitor op staat stoot dan gaat hij wiebelen en verandert mogelijk zelfs van stand (als ik het goed heb begrepen). Wat zijn jullie ervaringen hiermee, staat de P19-2 wel echt stevig op zijn voet?
- En hebben jullie ook de ervaring dat de aanslagpunten van het mechaniek niet helemaal goed gepositioneerd zijn? M.a.w.: als je de aanslagpunten gebruikt staat de monitor dan wel perfect horizontaal?
- Is het bereik van de helderheidsregeling voldoende? Is de helderheid voldoende terug te brengen zodat het prettig kijkt zonder dat je aan het contrast hoeft te gaan sleutelen? (waarbij de contrastwaarde opgegeven door FSC niet meer zou worden gehaald) Hier waren wat kritische opmerkingen over op Prad.de.
- Zijn er eigenlijk mensen die wél een P19-2 met defecte pixel(s) hebben? Het lijkt erop dat dit erg weinig voorkomt bij de P19-2, blijkbaar haalt Samsung goede yields met dit panel?

Het valt mij op dat in de startpost vermeld staat dat de P19-2 een MVA panel heeft terwijl overal elders wordt beweerd dat de P19-2 een PVA panel heeft, hoe zit dat? En wat is precies het verschil tussen PVA en MVA?

Trouwens, behalve de betere uniformiteit en afwezigheid van backlight-leakage vind ik dat de P19-2 nog een voordeel heeft boven de VP191b: het diepere zwart door de hogere contrastratio. Zou je op basis hiervan kunnen stellen dat de kleurweergave van de P19-2 beter is dan die van de VP191b of is dat een brug te ver?

Het enige échte nadeel van de P19-2 in mijn optiek is de ghosting t.o.v. de VP191b maar aangezien ik geen hardcore-gamer ben (voornamelijk rts & rpg en af en toe een tactische fps als Splinter Cell) denk ik eigenlijk dat dat wel mee zal vallen. Al blijf ik het raar vinden dat BeHardware als enige van alle (user)reviews de P19-2 waardeloos vindt voor gaming. Vreemd, heel vreemd....
Verder wel jammer van de kleur (niet volledig zwart of zilver) en die speakers, tja...

Tot slot, het is al vaker gezegd maar het kan wat mij betreft niet vaak genoeg herhaald worden: ik vind dit echt een geweldig topic, het informatie-gehalte is van zeer zeer hoog niveau :)
Dank aan Yokozuna en alle anderen die dit topic 'alive' houden!

O ja, nog even dit: in de duitse c't nummer 9/05 (kwam uit in April) stond een test van de P19-2 waarin hij onder andere werd vergeleken met de Eizo L778. Op het forum van Prad.de wordt beweerd dat de beeldkwaliteit en de specs van die twee identiek zijn. Heeft iemand die c't toevallig gekocht in April en hoe komt de P19-2 uit die test? De Nederlandstalige c't (waar ik een abo op heb) loopt natuurlijk weer maanden achter :(

[ Voor 7% gewijzigd door tallstoi op 02-07-2005 19:19 ]

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
Yokozuna schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 17:11:
[...]

Wat is nu je punt? Dat de P19-2 trager is dan de VP191b? Vast wel, maar hoe groot of klein dat verschil is, daar valt nog niets over te zeggen.
Mijn punt was, dat in de zojuist hier geplaatste user review werd beweerd dat de P19-2 geen of nauwelijks ghosting had, wat niet per se waar hoeft te zijn, en wat ik vrij onwaarschijnlijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

[...]

Wat valt er idealer te maken aan de omstandigheden? Gewoon maximale helderheid+ maximaal contrast+6500K+voor/na calibratie. Voorbeeld:

[...]
daar zeg je het al, maximale helderheid en maximaal contrast, en fabriek staat de helderheid 100%, contrast en black level 50% B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Jouw contrast waarde stond dus op 50%? En de helderheid bleef ongeveer 270nits, dat is even fel als bij behardware, waar contrast wel op max stond. Vaag, hoewel --> maximaal ingesteld contrast is soms lelijker dan 50%, omdat bij max contrast de grijze balkjes in windows gewoon bijna 100% wit worden (het lichtgrijze wordt dus wit, terwijl het wit zelf nauwelijks feller wordt). Zoiets lijkt me niet bepaald natuurgetrouw :) Daarom stond het contrast bij m'n VP912s ook op 50%! Geldt dat voor jouw P19-2 ook?

Vraag: Vooral dat black level snap ik niet :) Elk normaal denkend mens wil toch gewoon zo diep mogelijk zwart? Is de black level instelling misschien ergens anders voor?

Ik dacht ook altijd dat de contrast instelling betrekking had op de felheid van het wit en de neiging van het grijs naar wit toe (zoals boven uitgelegd), maar ik heb nooit opgemerkt dat het zwart bij contrast 100% dieper was dan bij 50%, eerder gelijk. Daarom snap ik niet dat dat bij jou (blijkbaar) uitmaakt. Vraag: Kun je het niet nog een keer testen met contrast op 100% en blacklevel weer op 50%?
- Is het bereik van de helderheidsregeling voldoende? Is de helderheid voldoende terug te brengen zodat het prettig kijkt zonder dat je aan het contrast hoeft te gaan sleutelen? (waarbij de contrastwaarde opgegeven door FSC niet meer zou worden gehaald) Hier waren wat kritische opmerkingen over op Prad.de.
Heb ik ook meerdere malen gelezen, ben hier wel benieuwd naar ja. Ik vraag me alleen nog steeds af of verlaging van het contrast in het OSD daadwerkelijk invloed heeft op de diepte van het zwart, ik heb dat bij m'n 2 vorige TFT's nauwelijks ervaren. Bij beide TFT's zette ik het contrast op 50%, anders werden balken die grijs hoorden te zijn wit (taakbalk, scrollbalk, menu'tjes etc.).
Het valt mij op dat in de startpost vermeld staat dat de P19-2 een MVA panel heeft terwijl overal elders wordt beweerd dat de P19-2 een PVA panel heeft, hoe zit dat? En wat is precies het verschil tussen PVA en MVA?
Dat is mijn fout, in de P19-2 zit inderdaad gewoon een S-PVA paneel van Samsung.
Trouwens, behalve de betere uniformiteit en afwezigheid van backlight-leakage vind ik dat de P19-2 nog een voordeel heeft boven de VP191b: het diepere zwart door de hogere contrastratio. Zou je op basis hiervan kunnen stellen dat de kleurweergave van de P19-2 beter is dan die van de VP191b of is dat een brug te ver?
Kleurweergave en contrast ratio staan in principe los van elkaar, een IPS paneel met een contrast waarde van 400:1 kan (zonder calibratie) gerust nauwkeuriger kleuren weergeven dan een Samsung PVA paneel met contrast waarde van 1000:1 (of nog hoger). Een TFT met een hoog contrast zal uiteraard wel nauwkeuriger zwart kunnen weergeven dan een TFT met een laag contrast.

Wat betreft het ontbreken van opmerkingen in userreviews over backlight leakage / nauwelijks defecte pixels bij de P19-2 -> dat is ook voor mij een reden geweest waarom ik niet meteen de VP191b heb gekocht.
Mijn punt was, dat in de zojuist hier geplaatste user review werd beweerd dat de P19-2 geen of nauwelijks ghosting had, wat niet per se waar hoeft te zijn
Zo he! :) Bijna iedereen hier weet volgens mij wel dat je niet moet afgaan op 1 userreview. Dat geldt ook wat betreft de review van Behardware.

[ Voor 210% gewijzigd door Yokozuna op 02-07-2005 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tallstoi schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 17:54:
Dus nu staat de FSC P19-2 weer bovenaan en zal ik terzake komen. Ik heb enkele vragen aan de kersverse eigenaren van de P19-2:
- In de review op Prad.de wordt wat kritiek geuit op het mechaniek van de voet. Als je tegen het bureau waar de monitor op staat stoot dan gaat hij wiebelen en verandert mogelijk zelfs van stand (als ik het goed heb begrepen). Wat zijn jullie ervaringen hiermee, staat de P19-2 wel echt stevig op zijn voet?
Klopt. Het wiebelt een beetje. Ik vind het niet storend.
- En hebben jullie ook de ervaring dat de aanslagpunten van het mechaniek niet helemaal goed gepositioneerd zijn? M.a.w.: als je de aanslagpunten gebruikt staat de monitor dan wel perfect horizontaal?
Ik had graag gezien dat een monitor met pivotfunctie precies horizontaal vastklikt en precies 90graden gekanteld. Dit is niet het geval bij mijn rev 2 monitor : Er zijn GEEN aanslagpunten.
Sorry geen idee.
- Zijn er eigenlijk mensen die wél een P19-2 met defecte pixel(s) hebben? Het lijkt erop dat dit erg weinig voorkomt bij de P19-2, blijkbaar haalt Samsung goede yields met dit panel?
Ik heb behoorlijk wat reviews gelezen (>10) en heb nog geen dode-pixel melding gelezen.
Reeds door de TS beantwoord geloof ik.
Dat is wat je tussen de regels door zou kunnen opmaken, maar dit is natuurlijk pas goed te zeggen na een betrouwbare vergelijking tussen de twee monitoren en die is er - helaas - nog steeds niet...
Het enige échte nadeel van de P19-2 in mijn optiek is de ghosting t.o.v. de VP191b maar aangezien ik geen hardcore-gamer ben (voornamelijk rts & rpg en af en toe een tactische fps als Splinter Cell) denk ik eigenlijk dat dat wel mee zal vallen.
Ik heb de P19-2 twee weken in bezit en speel FlightSims en heb Wolfenstein op m'n pc staan. Nergens storende ghosting effecten. Wat me wel opvalt is dat bij nachtelijke omstandigheden in FlightSims heel lichte en snel bewegende objecten een klein beetje nagloeien. Maar je moet wel je best doen wil je het zien.
Al blijf ik het raar vinden dat BeHardware als enige van alle (user)reviews de P19-2 waardeloos vindt voor gaming. Vreemd, heel vreemd....
Waardeloos is echt NIET het geval. Het scherm is PRIMA geschikt voor alle games en de meeste spelers. Echt heeeeeel kritische gamers kunnen beter een TN paneel nemen of een CRT scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

floriske.nl schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 21:41:
zow, na een paar weekjes (on)geduldig gewacht te hebben om mijn 2 FSC P19-2's zijn ze vandaag dan eindelijk binnen gekomen :D
[...]
Nog een verschil tussen de monitor op DVI en die op VGA is de leesbaarheid van tekst, je zou zeggen dat dit op DVI beter zou moeten zijn, maar persoonlijk vind ik van niet, doordat de tekst op DVI haarscherp is is deze wat leesbaarheid betreft wat minder prettig dan op VGA (hierop lijkt door het iets minder scherpe beeld de tekst rustiger leesbaar, beetje te vergelijken met het anti- alliasing fenomeen zeg maar).
Ik vind de tekst met DVI-aansluiting ook scherp. Te scherp! Daarom heb ik het (verguisde?) cleartype nu aanstaan. Echt een verademing. Maar ik twijfel wel een beetje waarom de standaard scherpte niet bevalt. Ik dacht dat ik haarscherpe monitoren juist prettig vond.
ik kan wat mij betreft dit scherm echt aanbevelen, het is in mijn ogen gewoon een goed ogend scherm dat erg geschikt is voor zowel het grafische werk als games.
Mee eens!

Nog iets anders, Floriske: Hoe kan ik de door jou gevonden calibratiewaarden op mijn scherm loslaten? Ik weet dat het resultaat niet super zal zijn, maar ik wil het erg graag eens uitproberen en het zal ongetwijfeld stukken beter dan mijn huidige (fabrieks-instellingen).....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roenie1 schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 17:56:
[...]
Mijn punt was, dat in de zojuist hier geplaatste user review werd beweerd dat de P19-2 geen of nauwelijks ghosting had, wat niet per se waar hoeft te zijn, en wat ik vrij onwaarschijnlijk vind.
Huh? Echt een spookverhaal. Er zijn meerdere reviews van de P19-2 verschenen, die allemaal positief zijn over de geschiktheid voor gamen, op één na. Het is maar waar je je op wilt richten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 23:31
Zijn er al winkels waar we de P19-2 kunnen bekijken? Ik woon zelf in de buurt van Den Haag. Ik ben erg benieuwd hoe het ding er in real-life uitziet, vooral de speakers, aangezien ik niet zo houd van die gaatjespatronen, zag een foto op prad ( http://www.prad.de/new/mo...itsu_siemens_p19-2_2.html ) en als ik naar die foto's kijk trekken m'n ogen spontaan scheel bij het kijken naar dat gaatjespatroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 17:47
Yokozuna schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 17:47:
[...]

Niet waar, contrast is hoger; 1000:1 i.p.v. 800:1. 25% dieper zwart is een noemenswaardig verschil.
Als ik samsung mag geloven, dan heeft de 193p ook een contrast van 1000:1, dus dat is 0% verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
edit:

Weg geëdit voor overzichtelijkheid.

[ Voor 98% gewijzigd door Roenie1 op 03-07-2005 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
edit:

Weg geëdit voor overzichtelijkheid.

[ Voor 89% gewijzigd door Roenie1 op 03-07-2005 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
Dancing_Animal schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 23:03:
Zijn er al winkels waar we de P19-2 kunnen bekijken? Ik woon zelf in de buurt van Den Haag. Ik ben erg benieuwd hoe het ding er in real-life uitziet, vooral de speakers, aangezien ik niet zo houd van die gaatjespatronen, zag een foto op prad ( http://www.prad.de/new/mo...itsu_siemens_p19-2_2.html ) en als ik naar die foto's kijk trekken m'n ogen spontaan scheel bij het kijken naar dat gaatjespatroon.
Dat gaatjespatroon zie je echt niet terwijl je je monitor gebruikt hoor... sterker nog, je ziet de hele voet niet eens. Let er maar es op. :) Ik vind de voet van mijn iiyama CRT niet mooi, maar het valt echt niet op tenzij je erop gaat letten.
Yokozuna schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 19:17:
[...]

Zo he! :) Bijna iedereen hier weet volgens mij wel dat je niet moet afgaan op 1 userreview. Dat geldt ook wat betreft de review van Behardware.
Je moet ook niet afgaan op de gemiddelde mening in 10 user reviews, want er zullen er 9 geen blurring/ghosting zien, en eentje wel. Die ene heeft dan waarschijnlijk gelijk. Magoed, waarom zit je eigenlijk op mijn posts te muggenziften?
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 21:27:
[...]

Huh? Echt een spookverhaal. Er zijn meerdere reviews van de P19-2 verschenen, die allemaal positief zijn over de geschiktheid voor gamen, op één na. Het is maar waar je je op wilt richten....
Na het lezen van alle(?) reviews en alle user reviews op prad.de en die van de viewsonic, kan ik concluderen dat de viewsonic waarschijnlijk sneller is.

[ Voor 40% gewijzigd door Roenie1 op 03-07-2005 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mee oneens.
Roenie1 schreef op zondag 03 juli 2005 @ 00:15:
[...]

Na het lezen van alle(?) reviews en alle user reviews op prad.de en die van de viewsonic, kan ik concluderen dat de viewsonic waarschijnlijk sneller is.
Mee eens. Maar dan zeg je iets anders dan hier boven.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
I stand corrected.

Zoals je in een van mijn eerdere posts hebt kunnen lezen, waarin ik een berekeningetje maakte m.b.t. responstijd, vind ik, uitgaande van de grafiek op THG, de Viewsonic maar net snel genoeg. Alles wat langzamer is vind ik dus eigenlijk te langzaam. Vandaar. (Viewsonic's snelheid komt overeen met 65 fps)

[ Voor 100% gewijzigd door Roenie1 op 03-07-2005 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roenie1 schreef op zondag 03 juli 2005 @ 00:22:
I stand corrected.

Zoals je in een van mijn eerdere post hebt kunnen lezen, waarin ik een berekeningetje maakte m.b.t. responstijd, vind ik, uitgaande van de grafiek op THG, de Viewsonic maar net snel genoeg. Alles wat langzamer is vind ik dus eigenlijk te langzaam. Vandaar. (Viewsonic's snelheid komt overeen met 65 fps)
Ok, kan ik me in vinden. Ik denk ook dat de P19-2 voor kritische gamers (die bijvoorbeeld snelle spellen spelen als FPS games en RTS games) minder geschikt is dan de VP191.

Wellicht dat die nieuwe Viewsonic VX924 dan iets voor jou is?
Response Time : 4 ms (gray to gray), 5 ms (typ.)
Binnen 8 dagen beschikbaar bij 3-co, 399,04 EUR inklusive 16 % MwSt.
Die nächste Lieferung wird ca. in KW27 eintreffen !
Hier erfolgen weiterhin nur Vorbestellungen. Unsere Ware für die ersten Vorbestelungen wird momentan ausgeliefert.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
Een TN? No way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok. Echt op zoek naar de Ultieme TFT dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Recent hebben meerdere mensen van dit forum de Viewsonic VP191b/s gekocht. Ik ook, en ik postte al eerder dat ik backlight leakage heb. Ik ben even benieuwd of ik de enige ben?
Bij hoeveel backlight moet je nu omwisselen? Ik ben bang dat de volgende het net zo erg of "horror" misschien wel erger heeft!

Svenne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• te(X)en
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10-2024

te(X)en

plons...

Wat ik nog niet helemaal snap is dat MVA/PVA schermen bekend staan als schermen met een betere beeldkwaliteit, maar dat lang niet in alle tests ook zo uitkomt.

Als je bijvoorbeeld de test van de beeldkwaliteit van de Samsung SyncMaster 913N (TN) vergelijkt met die van de Samsung SyncMaster 930MP (PVA), dan komt de 913N er toch beter (voor calibratie van de 930MP) of bijna gelijk (na calibratie van de 930MP) uit?

Afbeeldingslocatie: http://www.behardware.com/medias/photos_news/00/10/IMG0010559.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.behardware.com/medias/photos_news/00/10/IMG0010558.GIF
Samsung SyncMaster 913N (TN)

Afbeeldingslocatie: http://www.behardware.com/medias/photos_news/00/12/IMG0012926.jpg
Samsung SyncMaster 930MP (PVA), voor calibratie

Waarom is een MVA/PVA dan toch veel beter dan een TN scherm volgens veel mensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 21:25:
[...]

Ik vind de tekst met DVI-aansluiting ook scherp. Te scherp! Daarom heb ik het (verguisde?) cleartype nu aanstaan. Echt een verademing. Maar ik twijfel wel een beetje waarom de standaard scherpte niet bevalt. Ik dacht dat ik haarscherpe monitoren juist prettig vond.

[...]

Mee eens!

Nog iets anders, Floriske: Hoe kan ik de door jou gevonden calibratiewaarden op mijn scherm loslaten? Ik weet dat het resultaat niet super zal zijn, maar ik wil het erg graag eens uitproberen en het zal ongetwijfeld stukken beter dan mijn huidige (fabrieks-instellingen).....
http://www.floriske.nl/got/p192profielen.zip

Ik heb mijn 2 profielen hier in een zip gefrot, deze zijn dus gemaakt op de fabrieksinstellingen van de monitoren!

profiel kopiëren naar C:\windows\system32\spool\drivers\color
dan in je beeldschermeigenschappen bij kleurbeheer instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Floriske, kun je m'n vragen in deze post beantwoorden? [rml]Yokozuna in "[ 19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 8"[/rml] Ik ben erg benieuwd!
te(X)en schreef op zondag 03 juli 2005 @ 11:34:
Wat ik nog niet helemaal snap is dat MVA/PVA schermen bekend staan als schermen met een betere beeldkwaliteit, maar dat lang niet in alle tests ook zo uitkomt.
Dat klopt, je moet onder betere beeldkwaliteit dan ook vooral verstaan, hoger contrast, grotere kijkhoek, 16,7miljoen ipv. 16,2 miljoen kleuren. Kleurechtheid verschilt zo per paneel, het ene VA paneel geeft voor calibratie veel beter kleuren weer dan het andere TN paneel en IPS versus TN hetzelfde maar sommige TN panelen kunnen andersom ook gerust een veel betere kleurechtheid hebben dan VA/IPS panelen. Dat verschil per paneel en waarschijnlijk ook nog per merk. Ik heb wat betreft kleurechtheid nog geen regel kunnen ontdekken. Na calibratie geven bijna alle panelen kleuren prima weer :) Bij THG was de Hyundai L90D+ een van de meest kleurechte TFT's na calibratie.

[ Voor 43% gewijzigd door Yokozuna op 03-07-2005 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• te(X)en

te(X)en

plons...

Yokozuna schreef op zondag 03 juli 2005 @ 12:36:
[...]

Dat klopt, je moet onder betere beeldkwaliteit dan ook vooral verstaan, hoger contrast, grotere kijkhoek, 16,7miljoen ipv. 16,2 miljoen kleuren. Kleurechtheid verschilt zo per paneel, het ene VA paneel geeft voor calibratie veel beter kleuren weer dan het andere TN paneel en IPS versus TN hetzelfde maar sommige TN panelen kunnen andersom ook gerust een veel betere kleurechtheid hebben dan VA/IPS panelen. Dat verschil per paneel en waarschijnlijk ook nog per merk. Ik heb wat betreft kleurechtheid nog geen regel kunnen ontdekken. Na calibratie geven bijna alle panelen kleuren prima weer :) Bij THG was de Hyundai L90D+ een van de meest kleurechte TFT's na calibratie.
Merk ik (lees: regelmatig photoshopper, maar zeker geen pro, verder voornamelijk office werk en af en toe wat CAD werk) nou een (storend) verschil tussen 16,2 en 16,7 miljoen kleuren, of de andere verschillen tussen een TN en VA/IPS paneel?

Ik werk nu op een Iiyama S900MT1 (19" CRT, budget serie van Iiyama), ga ik er bij de aanschaf van een Samsung 913N nou op vooruit qua beeldkwaliteit of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-09 08:05
te(X)en schreef op zondag 03 juli 2005 @ 14:35:
[...]

Merk ik (lees: regelmatig photoshopper, maar zeker geen pro, verder voornamelijk office werk en af en toe wat CAD werk) nou een (storend) verschil tussen 16,2 en 16,7 miljoen kleuren, of de andere verschillen tussen een TN en VA/IPS paneel?

Ik werk nu op een Iiyama S900MT1 (19" CRT, budget serie van Iiyama), ga ik er bij de aanschaf van een Samsung 913N nou op vooruit qua beeldkwaliteit of niet?
Ik denk dat dat heel persoonlijk is. Wellicht zie je nooit het verschil. Je CRT is waarschijnlijk ook al aardig aan het vervagen. Ik zou echter als ik jou was altijd gaan voor de 193P.

Ik vind dat ghosting wordt overdreven en dat juist kleuren worden onderschat. Maar wellicht ligt dat ook aan mijn gebruik. Ik ben geen hardcore gamer. Ik heb dus een 172x en een 2005FWP (gemiddelt bijna 19 inch :+ ). De kleuren op de 172x zijn vaag en totaal niet natuurgetrouw. Verder heeft het scherm gewoon geen inkijkhoek etc. Toch was het toen ik hem kocht één van de populairste schermpjes op GoT. Ik ging helemaal mee in de ghosting paranoia... Ik was er ook hartstikke blij mee. Ik wist nu eenmaal niet beter.

Maar wat een verschil toen ik mijn 2005FWP had. Geweldige kleuren, super inkijkhoek etc. Daarnaast minder ghosting t.o.v. de 172x en een verstelbare voet... wat een luxe joh.

Ik zou dus altijd gaan voor een PVA of MVA paneel.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over het verschil van DVI :P

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• te(X)en

te(X)en

plons...

Hoedje schreef op zondag 03 juli 2005 @ 15:27:
[...]

Ik denk dat dat heel persoonlijk is. Wellicht zie je nooit het verschil. Je CRT is waarschijnlijk ook al aardig aan het vervagen.
Inderdaad, daarom ben ik op zoek naar een nieuwe monitor...
Ik zou echter als ik jou was altijd gaan voor de 193P.
Ik vind dat ghosting wordt overdreven en dat juist kleuren worden onderschat. Maar wellicht ligt dat ook aan mijn gebruik. Ik ben geen hardcore gamer. Ik heb dus een 172x en een 2005FWP (gemiddelt bijna 19 inch :+ ). De kleuren op de 172x zijn vaag en totaal niet natuurgetrouw. Verder heeft het scherm gewoon geen inkijkhoek etc. Toch was het toen ik hem kocht één van de populairste schermpjes op GoT. Ik ging helemaal mee in de ghosting paranoia... Ik was er ook hartstikke blij mee. Ik wist nu eenmaal niet beter.

Maar wat een verschil toen ik mijn 2005FWP had. Geweldige kleuren, super inkijkhoek etc. Daarnaast minder ghosting t.o.v. de 172x en een verstelbare voet... wat een luxe joh.

Ik zou dus altijd gaan voor een PVA of MVA paneel.
Maar waarom? Volgens de specs zijn deze panelen inderdaad beter, maar als ik de tests lees (THG, BeHardware) zijn er diverse TN panelen (onder andere de Samsung 913N) die er net zo goed, of zelfs beter uitkomen wat betreft kleurweergave dan PVA of MVA panelen.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over het verschil van DVI :P
Een aantal post terug wordt er juist geklaagd over het te scherpe beeld van DVI aansluitingen... En het zal inderdaad makkelijker zijn qua instellen van het scherm, maar geeft het na het eenmalige instellen/calibreren nou echt veel verschil of je een DVI of sub-D aansluiting gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoop morgen mij vp191 binnen te hebben :D

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 17:54:
hoop morgen mij vp191 binnen te hebben :D
En ik mijn 2e :9 VP912s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
te(X)en schreef op zondag 03 juli 2005 @ 16:07:
...
[...]

Maar waarom? Volgens de specs zijn deze panelen inderdaad beter, maar als ik de tests lees (THG, BeHardware) zijn er diverse TN panelen (onder andere de Samsung 913N) die er net zo goed, of zelfs beter uitkomen wat betreft kleurweergave dan PVA of MVA panelen.
...
Vanwege de kleine (vertikale) inkijkhoek van de tn panelen.
De metingen van de reviewsites zijn altijd loodrecht op het paneel uitgevoerd, met een inkijkhoek van 0 graden dus, waardoor de resultaten goed zijn.
Als je echter normaal met zo'n scherm werkt, dan zie je het onderste deel van het scherm van boven, en het bovenste deel van het scherm zie je van onder, en doordat een tn-paneel vertikaal bij een kleine kijkhoek al grote kleurverschuivingen geeft, is de kleurechtheid in de praktijk al veel slechter dan ips of *va panelen, die allebei een gebied hebben zonder kleurverschuivingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
te(X)en schreef op zondag 03 juli 2005 @ 16:07:

[...]

Een aantal post terug wordt er juist geklaagd over het te scherpe beeld van DVI aansluitingen... En het zal inderdaad makkelijker zijn qua instellen van het scherm, maar geeft het na het eenmalige instellen/calibreren nou echt veel verschil of je een DVI of sub-D aansluiting gebruikt?
Weet je wat nou het moeilijke is. Iedereen heeft z'n eigen mening. Wat ik graag zie, ziet een ander graag niet. Zeker als je over kleine verschillen gaat praten, zoals bij TFT's dan gaan meningen helemaal uiteen lopen.

Hoe kan ik uitleggen wat ik zie. Ik zie het gewoon. Tuurlijk is dat subjectief. Nu gaan we de filosofische kant op, maar ik ben een aanhanger van het pragmatisme. Oftewel, ik vind het veel belangrijker dat het voor mij in de praktijk werkt, wat ik er van vind, dan wat één of ander programmaatje en calibratiespin in optimale omstandigheden ervan kunnen maken... Aan de andere kant zitten er ook gevaren in, zoals ik aangeef bij de aanschaf van de 172x. Ik heb toen veelsteveel geld uitgegeven aan een in mijn mening verre van perfect scherm. En inderdaad het verhaaltje van hierboven ligt een groot gebrek van TN panelen toe...

Tja, hoe kun je nou klagen over dat iets te scherp is. Cleartype gebruik ik ook, ik denk iedereen met een TFT. Maar DVI is scherper dan VGA. Het verschil is wat mij betreft heel groot. Maar wellicht heb ik wel last van slechte VGA aansluitingen.

Het is misschien handiger voor je om gewoon in een winkel te gaan kijken! Dan kun je zelf een mening vormen.

[ Voor 5% gewijzigd door Hoedje op 03-07-2005 18:40 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Hoedje schreef op zondag 03 juli 2005 @ 18:38:
...
Tja, hoe kun je nou klagen over dat iets te scherp is. Cleartype gebruik ik ook, ik denk iedereen met een TFT. Maar DVI is scherper dan VGA. Het verschil is wat mij betreft heel groot. Maar wellicht heb ik wel last van slechte VGA aansluitingen.
...
Fout, ik heb het uit staan omdat ik de letters anders te zacht vindt worden, en omdat heel kleine letters er vreemde kleuren door krijgen doordat er dan lijnen getekent worden van 2/3 pixel dik.
Als je letters 'te scherp', dan betekent dat trouwens alleen dat je aan slecht beeld gewent bent geraakt, dus dat is-bij mij- aleen tijdens een overstapperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
XiN schreef op zondag 03 juli 2005 @ 18:47:
[...]

Fout, ik heb het uit staan omdat ik de letters anders te zacht vindt worden, en omdat heel kleine letters er vreemde kleuren door krijgen doordat er dan lijnen getekent worden van 2/3 pixel dik.
Als je letters 'te scherp', dan betekent dat trouwens alleen dat je aan slecht beeld gewent bent geraakt, dus dat is-bij mij- aleen tijdens een overstapperiode.
En jij hebt em via DVI aangesloten? Welk scherm btw?

[ Voor 4% gewijzigd door Hoedje op 03-07-2005 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• te(X)en

te(X)en

plons...

XiN schreef op zondag 03 juli 2005 @ 18:30:
[...]

Vanwege de kleine (vertikale) inkijkhoek van de tn panelen.
De metingen van de reviewsites zijn altijd loodrecht op het paneel uitgevoerd, met een inkijkhoek van 0 graden dus, waardoor de resultaten goed zijn.
Als je echter normaal met zo'n scherm werkt, dan zie je het onderste deel van het scherm van boven, en het bovenste deel van het scherm zie je van onder, en doordat een tn-paneel vertikaal bij een kleine kijkhoek al grote kleurverschuivingen geeft, is de kleurechtheid in de praktijk al veel slechter dan ips of *va panelen, die allebei een gebied hebben zonder kleurverschuivingen.
Dat is inderdaad een goede reden!
Hoedje schreef op zondag 03 juli 2005 @ 18:38:
[...]

Weet je wat nou het moeilijke is. Iedereen heeft z'n eigen mening. Wat ik graag zie, ziet een ander graag niet. Zeker als je over kleine verschillen gaat praten, zoals bij TFT's dan gaan meningen helemaal uiteen lopen.

Hoe kan ik uitleggen wat ik zie. Ik zie het gewoon. Tuurlijk is dat subjectief. Nu gaan we de filosofische kant op, maar ik ben een aanhanger van het pragmatisme. Oftewel, ik vind het veel belangrijker dat het voor mij in de praktijk werkt, wat ik er van vind, dan wat één of ander programmaatje en calibratiespin in optimale omstandigheden ervan kunnen maken... Aan de andere kant zitten er ook gevaren in, zoals ik aangeef bij de aanschaf van de 172x. Ik heb toen veelsteveel geld uitgegeven aan een in mijn mening verre van perfect scherm. En inderdaad het verhaaltje van hierboven ligt een groot gebrek van TN panelen toe...

Het is misschien handiger voor je om gewoon in een winkel te gaan kijken! Dan kun je zelf een mening vormen.
Ik ben het helemaal met je eens, ik had alleen het idee dat veel mensen maar zeggen dat *VA schermen beter zijn dan TN "omdat de specs beter zijn", terwijl ik me af vroeg of dat ook daadwerkelijk zo is omdat het niet uit alle tests bleek.
Probleem bij veel winkels is dat alle schermen zo'n flitsend promo filmpje draaien, waardoor je de echte kwaliteit van het scherm niet kunt zien. Binnenkort maar eens vragen of die filmpjes ook even uit mogen zodat ik kan zien of de 193P het prijsverschil (nu circa 135 euro) t.o.v. de 913N waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
In de Dell 1905FWP zit hetzelfde panel als de 193P. Hij ziet er niet zo strak uit. Maar hij heeft aan de andere kant wel weer een betere voet. En hij is waarschijnlijk veel goedkoper... (acties zijn nu net afgelopen, dus nu zal het prijsverschil niet zo groot zijn).

Edit: hmm, tenzij je er twee wil kopen heeft dat niet zoveel zin, hij is van 350 naar 470 euro geschoten. Je hebt er wel twee voor 700 euro :*) .

[ Voor 22% gewijzigd door Hoedje op 03-07-2005 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2e? was je vorige stuk dan?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Hoedje schreef op zondag 03 juli 2005 @ 18:54:
[...]

En jij hebt em via DVI aangesloten? Welk scherm btw?
Tuurlijk, anders zeg ik niks over het DVI vs VGA verhaal...
Het is een IIyama AS4821DTBK.

overigens is het feit dat te kleine lettertjes gekleurd worden nog wel het meest doorslaggevend omdat ik dat er echt ranzig uit vindt zien, ik zal later eens een screenshot ervan maken.
[edit]
Plaatjes:
Afbeeldingslocatie: http://img301.imageshack.us/img301/1963/lettertjes2pd.pngAfbeeldingslocatie: http://img301.imageshack.us/img301/5037/lettertjes27au.png
De linker is steeds die met cleartype.
Bij zwart op wit worden de lettertjes dikker, en een beetje paars, en bij 90 graden draaiing worden de letters wazig.
Bij cyaan op rood worden de lettertjes gewoon vaag en wazig, en het lijkt wel alsof er een wit randje omheen zit.

[ Voor 32% gewijzigd door n-i-x op 03-07-2005 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Mafkees :)
Let wel, dat is vaak NA calibratie, na calibratie kan zelfs een cheap ass en oud paneel de kleuren iets natuurgetrouwer weergeven dan een duur paneel.
De linker is steeds die met cleartype.
Ik snap dat cleartype ook niet, op m'n VP912s die via DVI aangesloten was was het beeld perfect scherp en ik vond de letters er prima uit zien, had echt geen behoefte aan foefjes als cleartype. Ik had daarvoor ook al een TFT met DVI ingang, misschien speelt dat mee, maar toch, geef mij maar gewoon arial grootte 10 met kartelrandjes!

[ Voor 37% gewijzigd door Yokozuna op 03-07-2005 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:35

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik zelf snap ook het nut niet van Cleartype... ik vind het beeld er altijd op achteruit gaan ongeacht het soort scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Misschien hebben de mensen die cleartype fijn een oude CRT gehad met een te hoge resolutie/reshreshrate waardoor de letters altijd vaag waren :+

Offtopic: Over CRT's gesproken: Deze 15" GVC (?) CRT geeft een veel dieper zwart weer dan deze IIyama VisionMaster Pro 410 17" CRT (kostte nieuw ooit 1000 gulden). Beide CRT's zijn meer dan 6 jaar oud en helderheid staat bij beide monitoren rond de 80-90% (contrast 100%). Behoorlijk maf :)

[ Voor 68% gewijzigd door Yokozuna op 03-07-2005 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Zou best wel eens kunnen, aangezien het de letters vooral waziger maakt.

oja, nog een (potentiëel) nadeel van cleartype:
toen ik nog een monitor met tn paneel had, kwam er met cleartype altijd zo'n vaag licht randje om de letters heen als ik er van bovenaf opkeek.
dit kwam doordat het wit dan donkerder werdt dan lichtgrijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Cleartype is net zoiets als anti-aliasing (kartelrandjes wegwerking) bij de oude Voodoo3/4/5 kaarten, kartelrandjes werden minder goed zichtbaar, maar het geheel werd gewoon vager :) Cleartype zal vast mooi zijn bij lettergrootte 30 ofzo, maar bij lettergrootte 10 vind ik het gewoon lelijk, geef mij maar strakheid.

Maargoed, laten we het maar houden op kwestie van smaak, als mensen cleartype fijn vinden moeten ze het vooral gebruiken.

ONTOPIC: Als iemand de Fujitsu C19-4 nog op een officiele site spot, dan hoor ik het graag, kan ik hem toevoegen aan de pricewatch en kan dit scherm hoge ogen gaan gooien kwa populariteit. Goed design, goede prestaties, geen DVI maar wel lage prijs, zelfde als de 913N wat betreft die kenmerken.

[ Voor 74% gewijzigd door Yokozuna op 03-07-2005 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Yokozuna schreef op zondag 03 juli 2005 @ 12:36:
Floriske, kun je m'n vragen in deze post beantwoorden? [rml]Yokozuna in "[ 19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 8"[/rml] Ik ben erg benieuwd!

[...]
Ben de laatste dagen weinig tot niet thuis geweest om een en ander te proberen, maar zodra ik weer een en ander uitgeprobeerd heb kom ik hier zeker op terug.

Wat betreft de blacklevel instelling, geen idee wat deze exact doet, heb zoals gezegd de monitoren out of the box gekallibreed en nog niet met de instellingen gespeeld om het geheel beter te krijgen wat contrast en zwartlevel betreft.

Mijn volgende kallibratie ga ik doen met handmatige contrast en helderheids instellingen conform de spyder eisen (ze adviseren normaal fabrieksinstellingen, maar er zit wel een helderheids en contrast instellingscyclus in het kallibratie proces)

De blacklevel instelling zal ik wel eens uitproberen en opzoeken in de manual (deze is nog niet open geweest namelijk ;))

edit: quote uit de manual van de p19-2:
black level:
helderheid van het beeldscherm instellen
met deze instelling wijzigd u het contrast van donkere kleurtinten
en nog een interessante quote uit de handleiding dan maar:
Als het contrast te hoog ingesteld is, kan men heldere vlakken niet meer van zeer heldere vlakken onderscheiden. Als het contrast te laag ingesteld is, wordt de maximale helderheid niet bereikt

[ Voor 21% gewijzigd door floriske.nl op 04-07-2005 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Als het contrast te hoog ingesteld is, kan men heldere vlakken niet meer van zeer heldere vlakken onderscheiden.
Inderdaad! Dat had ik dus ook, lichtgrijze vlakken werden bij max contrast compleet wit, dat is lelijk.
Als het contrast te laag ingesteld is, wordt de maximale helderheid niet bereikt
Oke, maar er staat dus niet dat het diepste zwart niet wordt bereikt bij te laag contrast.
Mijn volgende kallibratie ga ik doen met handmatige contrast en helderheids instellingen conform de spyder eisen
Oke tof, zou je dan ook een keer kunnen testen met 100% helderheid en 100% contrast en daarna 50% helderheid en 50% contrast? Want helderheid lager instellen heeft zoieso invloed op de diepte van het zwart maak ik uit verschillende reviews op, opzich ook logisch. Alleen dat hoger contrast instellen een dieper zwart betekent, daar weet ik nog niet.

[ Voor 68% gewijzigd door Yokozuna op 04-07-2005 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Als ik het dan goed begrijp, dan kan met blacklevel de helderheid van de achtergrondverlichting worden ingesteld, wat dus ook invloed heeft op de diepte van het zwart.
Contrast lijkt me ook een manier om de helderheid in te stellen, maar dan door te zorgen dat het paneel minder wit doorlaat, wat dus geen invloed op de diepte van het zwart heeft.
Als ik nu naar mijn eigen monitor kijk, dan denk ik dat je met helderheid alles iets lichter of iets donkerder kan maken.

Als het bovenstaande klopt, dan moet contrast altijd ergens rond de 50 staan, en helderheid ook ergens rond de 50, zo dat zwart zo diep mogelijk is en de helderheid maximaal is.
hierna kan je met blacklevel de helderhei instrellen zonder dat je het contrast(helderheid wit / helderheid zwart) verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Uit metingen van TomsHardware (contrast stability) blijkt dat bij goede TFT's het contrast ongeveer gelijk blijft ongeacht de helderheid die je instelt. Daaruit kun je opmaken dat het zwart inderdaad duidelijk dieper wordt bij een lagere helderheid, maargoed, dit zijn opzich oude feiten :) Ben benieuwder over dat contrast, kijken wat de colorimeter kwa zwartdiepte meet bij contrast 50% versus 100%.

Volgens mij is die black level instelling precies tegenovergesteld aan de contrast instelling, te hoog contrast -> lichte tinten worden compleet wit terwijl dat niet de bedoeling is, te hoog black level -> donkere tinten worden compleet zwart terwijl dat niet de bedoeling is. Ik denk dat uiteindelijk alleen de helderheid instelling echt effect heeft op de zwart diepte. Daarom geloof ik ook niet dat de settings bij floriske niet-ideaal zijn, de helderheid van 270nits is al optimaal, het contrast verhogen zal dit dus niet veranderen (50% is hoog genoeg voor maximale helderheid). Volgens mij zal het zwart niet veel dieper worden door een hoger contrast/black level. Maar dat zou ik dus graag willen zien met metingen :)

[ Voor 100% gewijzigd door Yokozuna op 04-07-2005 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VCDfan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:44
Cleartype kan je ook tunen naar jouw behoefte.
http://www.microsoft.com/typography/ClearTypePowerToy.mspx

Bij mij ziet cleartype er iig beter uit op m'n Xerox 19" dan zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piems
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 10:00

piems

:KEIN:NIELS:SIEM

kogel is door de kerk.
Kan en wil niet wachten op de 930bf :)
heb dus nu bij mijn leverancier de Samsung 913N pivot besteld.
morgen op voorraad, woensdag in huis waarschijnlijk.
weer een zorg minder :P

24-11-2007 birth of a king! 12-04-2011 birth of a legend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tallstoi
Yokozuna schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 19:17:
Vraag: Vooral dat black level snap ik niet :) Elk normaal denkend mens wil toch gewoon zo diep mogelijk zwart? Is de black level instelling misschien ergens anders voor?
floriske.nl schreef op maandag 04 juli 2005 @ 12:13:
Wat betreft de blacklevel instelling, geen idee wat deze exact doet, heb zoals gezegd de monitoren out of the box gekallibreed en nog niet met de instellingen gespeeld om het geheel beter te krijgen wat contrast en zwartlevel betreft.
Ik denk dat ik hierover wel wat licht in de duisternis (pun intended) kan scheppen. In de Nederlandse c't van september vorig jaar stond een uitgebreid artikel over de techniek van TFT-displays én welk effect de regelknoppen van een TFT precies hebben en hoe jouw TFT optimaal in te stellen zonder gebruik te maken van dure externe apparaten. Er wordt ook uitgelegd wat blacklevel (en whitelevel) nu precies doen en wat hun verband is met de contrastregeling. Het is erg lastig om dit verhaal in een paar zinnen samen te vatten maar ik zal een poging doen:

c't gaat in hun artikel uit van een TN-panel, dat zal ik dus voor het gemak ook doen. Aan het eind zal ik toelichten waar het verhaal in verschilt bij een VA-panel. Elke pixel in het panel wordt opgebouwd door een zogenaamde LCD-cel, in dit geval volgens het TN-principe. De mate waarin deze LCD-cel licht (van de backlight) doorlaat wordt bepaald door de aanstuurspanning (VGMA). In (vrijwel) spanningsloze toestand laat de LCD-cel al het licht door (Normally white), bij de maximale spanning laat de LCD-cel vrijwel geen licht meer door (zo wordt het zwart verkregen). De allerlaagste spanning (voor wit) heet VGMA-8, de allerhoogste spanning (voor zwart) heet VGMA-1. Door de spanning op de LCD-cel te variëren (VGMA 1.1, 1.2...) worden alle kleurwaarden (bij 8bit 00H tot FFH) bereikt. De spanning op de VGMA-spanningsdeler dient voor het instellen van het contrast. Enkele displays bieden voor de instelling van het zwart- en witniveau (black- en whitelevel) een gescheiden instelling van de maximale (VGMA-1) en minimale benodigde stroomvoorziening (VGMA-8) aan: als VGMA-1 te hoog is gekozen zijn donkergrijze tinten, waarvoor het kleursignaal groter is dan nul, al niet meer te onderscheiden. Deze worden dan allemaal als zwart weergegeven (blacklevel te laag). Als de minimale spanning VGMA-8 te laag is geselecteerd kan de display de lichte tinten niet meer differentiëren (whitelevel te hoog). Lichtgrijs wordt op een display dan als wit weergegeven; de maximale luminantie wordt dan al behaald voordat de waarde van het ingangssignaal 255 bedraagt.

Indien het zwart- en witniveau niet apart ingesteld kunnen worden verschuift de contrastregelaar op de display de spanningen VGMA-i als geheel. Bij hogere waardes blijven donkere weergavetoestanden dan ook nog donker als het kleurwaardesignaal groter is dan nul terwijl lichte toestanden het maximum van de luminantie niet bereiken. Als de spanningen VGMA-i daarentegen verlaagd worden, verschuift het hele aanstuurgebied op de elektro-optische curve zich in de richting van hoge luminanties: donkere kleurtinten worden te licht weergegeven (zwart wordt niet meer bereikt) en lichte tonen worden al wit weergegeven voordat het ingangssignaal 255 bedraagt.

Omdat het maximale contrast door de verhouding van de luminanties van de lichte en donkere toestand wordt gedefinieerd (CR=Llicht/Ldonker), gaat in beide gevallen het contrast omlaag en worden de daadwerkelijk weergeefbare grijstinten gereduceerd. Pas bij een correcte instelling van alle parameters bestrijkt de elektro-optische curve alle luminantiewaarden van nul tot het maximum. Alleen dan kan de display kleur c.q. grijsverlopen met de hoogst mogelijke resolutie bij het maximaal mogelijke contrast weergeven.

Ik hoop dat het bovenstaande verhaal duidelijk heeft gemaakt wat blacklevel nu precies doet en hoe de contrastregeling technisch gezien werkt bij een TFT-panel. Dan nu het verschil tussen een TN-panel en een VA-panel: Als er op een LCD-cel van een VA-panel geen spanning staat zal de cel helemaal geen licht doorlaten (normally black), dit in tegenstelling tot een TN-cel die bij geen spanning juist maximaal licht doorlaat (normally white). In het bovenstaande verhaal moet je voor een VA-panel dus VGMA-1 en VGMA-8 verwisselen.
XiN schreef op maandag 04 juli 2005 @ 13:33:
Als ik het dan goed begrijp, dan kan met blacklevel de helderheid van de achtergrondverlichting worden ingesteld, wat dus ook invloed heeft op de diepte van het zwart.
Nee, in wezen zijn LCD's gewoon regelbare lichtventielen, die bepalen hoeveel licht van de 'backlight' wordt doorgelaten. Hierdoor is het bij LCD-monitoren mogelijk om de luminantie en daarmee ook de waargenomen helderheid volledig onafhankelijk van het contrast in te stellen. Als het goed is regel je met de helderheids/luminantie-instelling puur en alleen de sterkte van de backlight, verder niks. Dat er helaas toch fabrikanten zijn bij welke als je de helderheidsinstelling verandert het contrast ook mee verandert doet aan bovenstaande niets af. Er zijn zelfs heel wat TFT's op de markt waarbij als je het contrast verhoogt de intensiteit van het backlight wordt verlaagd :( Deze fabrikanten passen de LCD-techniek gewoonweg niet correct toe.

[ Voor 5% gewijzigd door tallstoi op 04-07-2005 22:17 ]

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2024
VCDfan schreef op maandag 04 juli 2005 @ 16:14:

Was het niet zo dat Macromedia bezig was met het ontwikkelen van een renderer die veel beter was dan ClearType? Als het goed is zullen we die zien in de nieuwe Flash versie. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Blaxje op 04-07-2005 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Mij lijkt dat het contrast bij een lagere helderheid alleen gelijk kan blijven, als je de helderheid regelt via de backlight.
De 'contrast' instelling doet dit duidelijk niet, dus de helderheid en de blacklevel instellingen blijven dan over.
Het zou de helderheid op zich wel kunnen zijn, maar meestal staat de helderheidsinstelling voor het verhelderen / verduisteren met een vastgestelde hoeveelheid licht, wat dus betekent dat je met deze instelling kan krijgen dat zwart helderder wordt, en de lichte tinten niet te onderscheiden zijn(als je het hoger instelt), of dat wit minder helder wordt en de donkere tinten niet te onderscheiden zijn(als je het lager instelt).

Als de 'helderheid' instelling hier inderdaad voor staat, dan moet het blacklevel wel de instelling voor de helderheid van de backlight zijn, die dan dus als enige gebruikt kan worden om een dieper zwart te krijgen bij een lagere helderheid.
Maar goed, ik wacht de metingen wel af, want ook ik kan het fout hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Mooie uitgebreidde uitleg, maar wel met een probleem:
sommige fabrikanten hebben deze instellingen anders genoemd.

Als ik bijvoorbeeld mijn eigen monitor erbij neem, dan zit het zo:

- Met de verschillende eco-modes kan ik de helderheid van de achtergrondverlichting regelen.
Dat ik hiermee de achtergrondverlichting regel, is te zien aan het feit dat zowel het wit als het zwart hiermee teruggeschroeft kan worden, zonder dat de reactietijd verandert(ik heb een mva monitor, dus als de aansturing van het paneel zelf(het lichtventiel) verandert wordt, dan zou dat een verandering in de reactietijd moeten opleveren.

- Met de instelling contrast kan ik de hoogte van het zogenaamde whitelevel instellen, zwart verandert dus niet, en als ik het contrast tussen de 0 en de 50 regel verandert de helderheid van het wit wel.
Als ik de contrast instelling boven de 50 uit laat komen verandert de helderheid van het wit niet meer, maar de lichttinten worden wel dezelfde kleur als het wit.

- Met de instelling helderheid kan ik de hele lijn van kleuren omhoog of omlaag laten verschuiven.
Als ik dit onder de 50 instel, dan heeft wit geen maximale helderheid en de donkere tinten worden zwart.
Als ik dit boven de 50 instel, dan wordt zwart grijs, en de lichtere tinten worden wit.

Even kort samengevat:
Dat een instelling bij de ene monitor dezelfde naam heeft las een instelling bij een andere monitor, hoeft niet te betekenen dat deze instellingen hetzelfde doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tallstoi
Mijn persoonlijke mening voor wat betreft black-/whitelevel is dat de monitor-fabrikanten ervoor zouden moeten zorgen dat het black-/whitelevel af fabriek optimaal is ingesteld zodat de consument daar helemaal niet aan hoeft te komen. De gemiddelde consument heeft helemaal geen boodschap aan black-/whitelevel en zou moeten kunnen vertrouwen op de optimale instelling hiervan door de fabrikant. Hooguit zouden black-/whitelevel vrijgegeven kunnen worden voor mensen die weten wat ze doen (tweakers) in een soort 'Expert menu' dat afgezonderd is van het 'Basic menu'.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tallstoi
Wat valt er idealer te maken aan de omstandigheden? Gewoon maximale helderheid+ maximaal contrast+6500K+voor/na calibratie.
tallstoi schreef op maandag 04 juli 2005 @ 19:26:
Omdat het maximale contrast door de verhouding van de luminanties van de lichte en donkere toestand wordt gedefinieerd (CR=Llicht/Ldonker), gaat in beide gevallen het contrast omlaag en worden de daadwerkelijk weergeefbare grijstinten gereduceerd. Pas bij een correcte instelling van alle parameters bestrijkt de elektro-optische curve alle luminantiewaarden van nul tot het maximum. Alleen dan kan de display kleur c.q. grijsverlopen met de hoogst mogelijke resolutie bij het maximaal mogelijke contrast weergeven.
Heel belangrijk en wat mij betreft een van de kernpunten uit mijn betoog is dat het bijstellen van het contrast slechts een verschuiving van VGMA-i als geheel tot gevolg heeft. Er valt dus niet vantevoren te zeggen of het perfekte calibratie-punt van het contrast op 50% of op 100% ligt, dit ligt bij iedere TFT weer anders!

Hieruit blijkt dat indien of zodra het contrast van je TFT optimaal is ingesteld het verstandig is om voortaan van het contrast af te blijven (sommige menu's bieden hiervoor een lock-optie).

Bij het bovenstaande is er echter één probleem: veel TFT-monitoren zijn af fabriek veel te helder (enorm hoge luminantie-waarde) afgesteld. Zeker 's avonds is dan achter je monitor zitten geen pretje voor je ogen. Dus wil je de luminantie flink verminderen, bijvoorbeeld van 270cd/m2 naar 120cd/m2. Probleem is dat het bereik van de helderheids-/luminantieregeling bij veel TFT's gewoonweg niet voldoende is om de luminantie naar voor 's avonds acceptabele waarden terug te brengen. En wat blijft er dan nog over: de contrastregeling, juist die parameter waar je na 'm optimaal ingesteld te hebben beter vanaf kon blijven! Want ga je weer aan het contrast sleutelen dan gaan vervolgens je kleur- en grijsverlopen onderuit :(

Vandaar ook mijn vraag over de P19-2, ik zal hem wat beter formuleren: Is, als je 's avonds een keer achter het ding wil zitten de luminantie/helderheid van de P19-2 voldoende terug te brengen (dat het niet meer pijn doet aan je ogen bij witte achtergronden) zonder aan de contrastregeling te hoeven komen? M.a.w.: is het bereik van alleen de helderheids-/luminantieregeling van de P19-2 (die dus alleen het backlight regelt als het goed is) voldoende om bovenstaande voor elkaar te krijgen?

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

heb het volgende even aan mijn review toegevoegd:
kallibratie met de Spyder2 bij afwijkende instellingen

Mede op verzoek, maar ook uit nieuwsgierigheid heb ik een aantal nieuwe kallibraties gedaan op diverse instellingen.

Alle onderstaande metingen zijn verricht op het DVI aangesloten scherm

100% helderheid en 100% contrast

Bij deze meting heb ik niets anders gedaan dan het contrast van de monitor op 100% zetten en alle overige instellingen op de fabrieksinstellingen, dit zijn de meetresultaten:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/xixiv/monitoren/meting_bright_contr_100.jpg

Zoals je kan zien is in dit geval voor en na kallibratie het diepste zwart identiek aan de fabrieksinstellingen, maar licht het wit voor de kallibratie een stuk hoger.

Contrastratio voor: 719,07:1
Contrastratio na: 578,37:1

100% blacklevel

Hierbij heb ik de monitor weer terug gezet naar de fabrieksinstellingen en het blacklevel opgeschroefd naar 100%

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/xixiv/monitoren/meting_black100.jpg

een wereld van verschil zullen we maar zeggen!

Het diepste zwart ligt ineens op 17,33 en dus ongeveer 40 keer zo hoog dan bij de metingen met deze instelling op factory default, hierdoor veranderd ook het contrastratio aanzienlijk

Contrastratio voor: 17,44:1
Contrastratio na: 12,8:1

ik heb deze meting 2 keer gedaan omdat ik dacht dat dit echt niet kon kloppen, maar geloof me het was de tweede keer nagenoeg identiek, geen instelling om aan te raden dus :+

contrast en brightness conform spyder visuele instellingen

Allereerst weer de fabrieksinstelling terug gezet

In dit geval heb ik de aanwijzingen van de spyder software compleet gevolgd en de helderheids en contrast instellingen dusdanig aangepast als gevraagd werd (advies van spyder2 software is dus dit alleen te doen als je de fabrieksinstellingen van de monitor niet weet/op kunt roepen)

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/xixiv/monitoren/meting_spyder.jpg

wat hier direct opvalt is de extreem lage helderheidsintelling en het wat hogere contrast, de manier waarop de software je vraagt dit in te stellen is eigenlijk vrij standaard.

Je krijgt bij contrast 4 vierkantjes te zien in verschillende tinten (van wit tot middengrijs) en moet je contrast zo hoog mogenlijk instellen zonder dat de blokjes aan elkaar vloeien

daarna bij de vier volgende (van zwart tot middengrijs) je helderheid zo laag mogenlijk instellen zonder dat de blokjes aan elkaar vloeien.

De diepste zwartwaarde ligt in dit geval een stuk lager dan bij alle overige metingen en de contrastratios zijn als volgt:

Contrastratio voor: 648,42:1
Contrastratio na: 598,82:1

even een aantal waarden naast elkaar om het makkelijker te maken:

ik neem hier dus voor het gemak ook weer alleen de waarden van DVI

instellingBrightnesscontrastblack leveldiepste zwart
voor kall
diepste zwart
na kall
witste wit
voor kall
witste wit
na kall
contrast ratio
voor kall
contrast ratio
na kall
fabrieks inst.100%50%50%0,430,42277,7246645,81:1585,71:1
max brightnes en contrast100%100%50%0,430,43309,2248,7719,07:1578,37:1
100% black level100%50%100%17,3318,73302,2239,817,44:112,8:1
confrom spyder11%79%50%0,190,17123,2101,8648,42:1598,82:1

Ik wil nog twee metingen meer doen, maar niet meer vandaag :P namelijk met alles op 50% en eentje met het blacklevel op "0%"

als laatste wil ik er nog even bijvermelden dat de kleurwaarneming, ondanks het verschil in instellingen (welke duidelijk zichtbaar zijn ook) nagenoeg gelijk bleef aan mijn 2e P19-2 welke ik op fabrieksinstellingen gehouden heb gedurende alle tests.

De spyder doet dus erg goed zijn werk om zelfs bij extreem verschillende instellingen de kleurwaarneming optiemaal te houden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Is er al meer informatie bekend over de Fujitsu C19-4?

Ik sta op het punt een 19 inch scherm te halen en sta te twijfelen tussen de Viewsonic VP191b die ik natuurlijk bij www.3-co.de ga halen voor 460 euro (incl verzendkosten) en de Fujitsu C19-4.

Als deze echt zo'n 310 (incl vznk) (http://www.idealo.de/prei...19-4-fujitsu-siemens.html) gaat kosten en bijna dezelfde performance heeft dan is de keuze snel gemaakt :)

Maar eerst de reviews afwachten.

Ben niet zo'n fps gamer ofzo maar kwil natuurlijk het product met de beste prijs/kwaliteitsverhouding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Tallstoi, XiN en floriske(!); HULDE.
Zoals je kan zien is in dit geval voor en na kallibratie het diepste zwart identiek aan de fabrieksinstellingen, maar licht het wit voor de kallibratie een stuk hoger.
Precies wat ik ervaren had. Hogere contrast instelling zorgt voor een feller wit, niet voor een dieper zwart.
Je krijgt bij contrast 4 vierkantjes te zien in verschillende tinten (van wit tot middengrijs) en moet je contrast zo hoog mogenlijk instellen zonder dat de blokjes aan elkaar vloeien
Zo had ik het ook gedaan bij m'n VP912s, alleen dan met behulp van allerlei windows balkjes :) Dat is dus 2e regel: maximale contrast instelling is meestal niet (volgens mij nooit) de beste.

[ Voor 126% gewijzigd door Yokozuna op 04-07-2005 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tallstoi
@Floriske: thanks, vooral de resultaten 'conform spyder' vind ik heel interessant. Je hebt goed kans dat bij jouw monitor die 79% contrastinstelling inderdaad de optimale waarde is waarbij alle kleur- en grijsverlopen zo perfect mogelijk worden weergegeven. Zeer opvallend is ook de extreem lage helderheids-/luminantiewaarde van 11%. Dat ligt ook in de lijn van mijn verhaal dat veel TFT-monitoren af fabriek véél te helder zijn ingesteld. Hoge luminantiewaarden vormen voor geen enkele TFT een probleem maar lage luminantiewaarden daarentegen wél. Het lijkt erop dat ook het bereik van de helderheidsregeling van de P19-2 naar beneden toe niet echt overhoudt, jammer...
Heb je de calibraties opnieuw uitgevoerd in het donker, dus zonder omgevingslicht? 123.2 Candelas 'uncalibrated' en 101.8 Candelas 'calibrated' is op zich best netjes. Ik neem aan dat deze laatste instelling van de P19-2 heel prettig kijkt, prettig is voor je ogen?

@PixelFreak & Yokozuna: en thanks trouwens voor het beantwoorden van mijn vragen, de antwoorden hebben mijn mening ondersteund dat op dit moment de P19-2 voor mij de meest aantrekkelijke monitor is. Maar ik wacht toch nog even een paar pro-reviews af, kom op Tom/Anand!

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Zeer opvallend is ook de extreem lage helderheids-/luminantiewaarde van 11%. Dat ligt ook in de lijn van mijn verhaal dat veel TFT-monitoren af fabriek véél te helder zijn ingesteld. Hoge luminantiewaarden vormen voor geen enkele TFT een probleem maar lage luminantiewaarden daarentegen wél. Het lijkt erop dat ook het bereik van de helderheidsregeling van de P19-2 naar beneden toe niet echt overhoudt, jammer...
Juist, dit las ik dus ook op prad.de, vandaar mijn vraag. 120nits is toch goed te doen kwa wit felheid denk ik, komt volgens mij overeen met 80%-100% helderheid instelling op een CRT (bij maximaal contrast).

Ik snap zoieso niet dat TFT's niet standaard backlights met minder vermogen meekrijgen, bijv. zodat de TFT niet meer dan 160nits kan weergeven. Dat is echt ruim voldoende voor een flink fel wit. Witter dan op goede CRT's. Bij de VX924 was dit volgens mij het geval (max 165nits ofzo), die gaf ook meteen een zwartwaarde van 0.28nits, veel dieper dan andere TFT's met TN paneel op fabrieksinstellingen.

Maar 0.17nits, DAAR hebben we het over, PVA panel power, netjes hoor floriske.

[ Voor 38% gewijzigd door Yokozuna op 04-07-2005 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tallstoi
XiN schreef op maandag 04 juli 2005 @ 19:55:
Even kort samengevat:
Dat een instelling bij de ene monitor dezelfde naam heeft las een instelling bij een andere monitor, hoeft niet te betekenen dat deze instellingen hetzelfde doen.
Mee eens. Ik moet zeggen dat ik de terminologie die de fabrikant van jouw monitor gebruikt behoorlijk verwarrend vind. Het technische verhaal is al ingewikkeld genoeg zonder deze begripsverwarring...

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Samenvatting P19-2:

Helderheid instelling: invloed op helderheid en zwart diepte
Contrast instelling: invloed op helderheid
Black level: invloed op zwart diepte (zo te zien, laatste meting komt er nog aan lees ik)

Dat is mooi, op m'n VP912s kon ik de blacklevel nieteens instellen (terwijl Viewsonic zeker geen goedkoop merk is). Nogmaals hulde voor de metingen Floriske. Heb je toevallig geen CRT ter vergelijking, gewoon om te kijken of het zwart van 0.17nits al een beetje in de buurt komt bij dat van een goed ingestelde CRT...

[ Voor 21% gewijzigd door Yokozuna op 04-07-2005 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tallstoi
c't zegt dat een luminantie tot 150cd/m2 voor de meeste taken die je op een TFT uitvoert ruim voldoende is. Hogere luminanties hebben eigenlijk alleen zin bij een LCD-TV, voor video of TV kijken. Bij een LCD-TV beginnen de luminanties bij 150cd/m2.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Ik kan me ooit een getal van 120nits herinneren voor maximale helderheid van een of andere IIyama 19" CRT, was wel een goeie. Er is trouwens bijzonder weinig bekend over het contrast van CRT's, staat echt nooit bij de specificaties, ben ik erg benieuwd naar (of dat nou echt 5000:1 ofzo is).

Maargoed.
Is er al meer informatie bekend over de Fujitsu C19-4?
Ja, zie startpost, blijkbaar heb je die niet gechecked, staat al een reviewtje in :) Ik moet van iemand nog een link hebben naar de C19-4 op een officiele site van de fabrikant anders wordt hij niet toegevoegd aan de t.net pricewatch, ik heb Fujitsu er al voor gemailed.

[ Voor 17% gewijzigd door Yokozuna op 04-07-2005 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• te(X)en

te(X)en

plons...

Ik ben vandaag wezen kijken bij de Mycom waar ze zowel de Samsung 913N als de Samsung 193P hadden staan. Ik vond de beeldkwaliteit (voornamelijk kleur) van de twee schermen zeer goed, beter als de meeste andere schermen die er stonden. Tussen de twee schermen onderling waren enige verschillen zichtbaar, waarbij ik zelf de 913N een mooier beeld vond geven. Maar dit kan natuurlijk door de instellingen komen. Bij geen van beide schermen zag ik kleurverschillen aan de boven en/of onderzijde vanwege een andere inkijkhoek (n.a.v. eerdere berichten in dit topic).

Beide schermen waren niet volkomen scherp, maar dat kwam volgens de verkoper (en het leek mij ook wel logisch) omdat alle schermen vanuit 1 pc werden aangestuurd via een heleboel splitters. Ik ga er maar vanuit dat wanneer ik het scherm thuis aansluit hij wel volkomen scherp is. :)

Maar gezien de beperkte verschillen tussen de schermen en het toch wel aanzienlijke prijsverschil heb ik toch maar voro de 913N gekozen. Woensdag krijg ik heb binnen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Yokozuna schreef op maandag 04 juli 2005 @ 22:02:
Ik kan me ooit een getal van 120nits herinneren voor maximale helderheid van een of andere IIyama 19" CRT, was wel een goeie. Er is trouwens bijzonder weinig bekend over het contrast van CRT's, staat echt nooit bij de specificaties, ben ik erg benieuwd naar (of dat nou echt 5000:1 ofzo is).
Mijn IIyama 455Pro heeft zelfs een max van 240nit wat ik vaak overdag gebruik wanneer ik veel last van tegenlicht heb. Dan kan ik toch nog gamen. Standaard is het scherm rond de 150nit als ik mij niet vergis, wat voor de avond wel rustgevend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Yokozuna schreef op maandag 04 juli 2005 @ 22:02:

Maargoed.
...
behardware heeft vorig jaar een keer een test gedaan met een high-end crt.
volgens deze review heeft de crt nog steeds een klein voordeel wanneer men naar de hoeveelheid uitgezonden licht kijkt(contrast=1129:1), maar bij de subjectieve test(waar de weerkaatsing ook meetelt) wint de lcd monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Thanks! offtopic:
The best black reached is 0.07 cd/m² instead of 0.2 cd/m² for the LCD.
Oke dan, 173P+ = 1500:1 contrast, laten we zeggen 1000:1 bij praktische instellingen. Maximale helderheid 270nits, zwart diepte 0.27nits mij max helderheid + verder praktische instellingen. Helderheid omlaag schroeven naar acceptabel niveau -> 0.12nits misschien mogelijk (hangt af van hoever de helderheid omlaag kan). Dat komt al in de buurt van 0.07nits. Denk nieteens dat je veel verschil zult zien, allebei de zwart waarden zijn gewoon superdiep en voor het menselijk oog volgens mij gewoon 'echt zwart'. Uiteindelijk is de CRT door meer reflectie van omgevingslicht misschien zelfs nog in het nadeel.

5000:1 contrast op CRT's lijkt me dan wel onmogelijk als ze bij zo'n high end CRT nieteens op 2000:1 komen.

Sorry ik ben echt geobsedeerd door zwart diepte de laatste tijd, sinds ik m'n oude 15" CRT terug heb thuis zit ik helemaal te geilen op het diepe zwart, heel nerderig, maargoed :)
Mijn IIyama 455Pro heeft zelfs een max van 240nit wat ik vaak overdag gebruik wanneer ik veel last van tegenlicht heb.
De Mitsubishi in de behardware test (van nog geen jaar terug) haalde nieteens 80nits, lijkt me dus enorm sterk dat jouw CRT een 3x zo hoge helderheid haalt.

[ Voor 131% gewijzigd door Yokozuna op 05-07-2005 03:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
edit:

Yokozuna editte zijn post waardoor déze post niet meer relevant was.

[ Voor 89% gewijzigd door Roenie1 op 05-07-2005 04:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 14:11
Yokozuna schreef op maandag 04 juli 2005 @ 21:43:
Tallstoi, XiN en floriske(!); HULDE.

[...]

Precies wat ik ervaren had. Hogere contrast instelling zorgt voor een feller wit, niet voor een dieper zwart.

[...]

Zo had ik het ook gedaan bij m'n VP912s, alleen dan met behulp van allerlei windows balkjes :) Dat is dus 2e regel: maximale contrast instelling is meestal niet (volgens mij nooit) de beste.
Met die vp912 heb ik contrast en brightness bijna helemaal uit :)

Doet gewoon pijn aan mn ogen savonds :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indianos
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-09 22:15
Gisteren dan eindelijk, na al deze topics gevolgd te hebben, ook een nieuwe TFT gekocht en wel de ViewSonic VP191b. Niet zoals velen in Duitsland besteld, maar gewoon in Nederland bij MicroMail.

Heb nog niet echt de tijd gehad om uitgebreid te testen en met instellingen te rommelen, maar op het eerste gezicht een zeer prettig scherm. Heb geen pixelgarantie gekocht of getest op dode (sub)pixels, maar het scherm blijkt er gelukkig ook geen één te hebben.

Zoals bekend hebben deze monitoren last van wat backlight leakage. Ook bij mij is daar sprake van. Maar zoals iemand eerder hier aangaf, zie je dat alleen maar bij donkere beelden, zoals in een donker spel. Bij films valt het niet meer op. Maar zoals met alles, op het moment dat je er echt op gaat letten, gaat het je storen. Als je recht voor de monitor zit, zie je het in alle hoeken, kijk je er beetje schuin van links of rechts tegenaan, dan zie je het alleen maar in de 2 uiterste hoeken. Het is meer zo dat het zwart minder zwart is, maar meer grijs wordt op die plekken. Je kan het vergelijken als er wat tegenlicht op je scherm valt, alsof er een lamp er van voren opschijnt. Maar dit alles is ver te verwaarlozen in vergelijking met een monitor met een glasplaat. Maar goed, het is er dus wel, maar (voor mij) niet erg storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
Indianos schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 09:26:
Zoals bekend hebben deze monitoren last van wat backlight leakage.
Al lijken ze hierin wel per stuk te verschillen. Ik heb bijvoorbeeld op prad.de (meen ik) een user review gelezen waarin iemand vertelde het maar in één hoek te hebben, en hier in dit topic heeft iemand aangegeven geen backlight leakage te hebben. Of dat echt zo is weet ik niet, het kan zijn dat hij alleen doelde op de balk van licht bovenin, die hij in ieder geval niet had. Het lijkt erop dat de leakage "balk" bovenin niet standaard is, maar de (veel minder felle) backlight leakage in de hoeken wel altijd voorkomt in zekere mate.
Ook bij mij is daar sprake van. Maar zoals iemand eerder hier aangaf, zie je dat alleen maar bij donkere beelden, zoals in een donker spel.
Auw. Het eerste wat ik wil gaan doen, is uitgebreid Doom 3 uitspelen als ik mijn nieuwe hardware + TFT heb. (Ik wacht nog op een betaalbare/betaalbaardere Geforce 7 kaart.) Dus dit is wel een flinke domper. Je maakt het me in ieder geval niet makkelijk, ik wilde eigenlijk voor de VP gaan, in de hoop dat het erg meeviel. Misschien toch maar wachten op nieuwe schermen....

Voor wie dit leest, (what a state to get in): Ik denk overigens niet dat de leakage een (merkbaar) effect heeft op de kleuren, omdat het alleen gebeurt als het scherm zwart of bijna zwart moet weergeven en er dan blijkbaar in faalt om het licht volledig te blokkeren. Bij weergave van een kleur hoeft 'ie het licht niet volledig te blokkeren. Het verandert de kleuren dus hooguit als ze super donker zijn.
Bij films valt het niet meer op.
Maar bij donkere games dus wel.... :/
Het is me niet helemaal duidelijk waarom je zegt dat het bij films niet opvalt, je hebt dan toch twee zwarte balken boven en onder in beeld? Zie je dan niet dat de hoeken lichter zijn dan de rest, doordat de film je aandacht er vrij snel vanaf haalt, of is het gewoon niet aanwezig?

Zie je het überhaupt als je licht aan hebt in de kamer?

Hoe storend is het volgens jou(w voorspelling) in een game als Doom 3?
(Laten we dan maar meteen het ergste voorbeeld nemen.)

[ Voor 23% gewijzigd door Roenie1 op 05-07-2005 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indianos
Het is me niet helemaal duidelijk waarom je zegt dat het bij films niet opvalt ... Maar bij donkere games dus wel.... :/
Ik bedoelde inderdaad dat het bij films niet meer opvalt, doordat je je aandacht bij de film houdt, en niet bij de zwarte balken. Het is er dus wel, maar je let er niet meer op.

Een spel speel je full screen, waardoor je dus ook in de hoeken van het scherm moet kijken. Als die hoeken in het spel dan een donkere plek is, zie je dat het zwart minder zwart is. Heel storend is het niet, op een gegeven moment kijk je er doorheen als het ware, valt het niet meer op. Komt ook doordat je continu in beweging bent in het spel, het beeld beweegd, waardoor je niet de hele tijd op de hoeken let. Het valt ook een stuk minder op, als er veel licht in de kamer is. Tijdens het testen had ik alle lichten uit, op een lamp op mijn bureau na, die achter de monitor op de muur schijnt.

De leakage die ik heb, is geen balk, maar gewoon in de hoeken. Alsof het spotjes zijn die licht uitschijnen. Heb het bekeken door het scherm volkomen zwart te maken, maar tijdens films en spellen op den duur valt het niet meer op. In het begin let je er op, later zie je het gewoon niet meer, netzoals die twee haarstrepen bij sommige CRT monitoren. Als je er op let zie je ze, anders niet. Ik heb niet lang getest, maar de tijd dat ik bezig ben geweest merkte ik wel dat het iets is wat je alleen in het begin ziet. Die leakage valt best wel mee, ligt er maar hoe sterk je er op blijft letten. Ik zou zeggen, ga eens de monitor werkend bekijken ergens, dan zie je hoe erg het jou stoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
Ja, dat is nou net het probleem. Hij staat nergens in de winkels... :) In welke regio woon jij? :9 (Ik Friesland & NH)

[ Voor 39% gewijzigd door Roenie1 op 05-07-2005 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indianos
Oh :)

Ik woon in Zuid-Holland (Dordrecht).

Kijk, de een is kritischer dan de ander, dat is altijd het probleem van dit alles, als je afgaat op iemand anders z'n mening. Zulke dingen moet je gewoon zelf zien en voor jezelf bepalen hoe erg iets je stoort.

Het beste is natuurlijk een scherm zonder minpuntjes, maar het is wel altijd zo dat als je iets nieuw hebt, je veeeel kritischer bent dan wanneer je er een tijdje mee aan de gang bent. Dan zie je dingen gewoon niet meer. En vooral in dit geval, de leakage die er is, is ook weer niet ZO enorm aanwezig. Maar goed, dit blijft persoonsgebonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Dat is wel zo, maar als ik 500 Euro uitgeef voor een scherm wil ik gelijk wel een Ultieme TFT hebben en niet iets wat half goed is ;)

Dus ik wacht wel weer :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indianos
Heb je helemaal gelijk in :)

Ik kon alleen niet meer wachten, ivm gebrek aan monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
n00bs schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 12:22:
Dat is wel zo, maar als ik 500 Euro uitgeef voor een scherm wil ik gelijk wel een Ultieme TFT hebben en niet iets wat half goed is ;)

Dus ik wacht wel weer :z
Als de Belinea 101920 straks gemiddeld minder last heeft van backlight leakage ga ik echt lachen :)
Er is alleen nog steeds geen @#% over te vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Yokozuna op 05-07-2005 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werkt hier iemand bij Samsung...

Dan geef ze eens een schop achter de 193P+ balie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
In de startpost link naar de 193P+ userreviews staan er een paar extra nu, check it out http://www.hardforum.com/...php?t=911752&page=1&pp=20

Ik haal er weer hetzelfde gemiddelde uit als bij de P19-2, een beetje ghosting bij sommige kleurovergangen, maar niet storend. Iets trager dan de VP191b, maar geen backlight leakage en dieper zwart.

Nog iets wat misschien voor iedereen belangrijk is:
For your question re bronze pointer...I use default white pointer without issues so can't say... you could also try giving the screen a workout for day or two using something continuously playing full screen...mine seemed to take a day or two of heavy use (however, I'm not sure if it was a "break-in" thing or some other factor) to reach optimal performance. A good thing to play for giving the screen a workout would be one of the "Stuck Pixel Fixer" videos.

[ Voor 94% gewijzigd door Yokozuna op 05-07-2005 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Read about the LCD with this new Samsung panel here http://www.behardware.com/articles/...-tn-ips-va.html
Do not take me wrong i love 193p and 193plus it is just that the plus is no better than 20ms p.
No dead pixels, no backlight bleeding. No sparkling. Blacks are really black & colours are vibrant. I was somewhat expecting a wider viewing angle
Positief:
- mooie kleuren
- scherp beeld
- diepe zwarting
- geen backlight bleeding

Negatief:
- niet tot nauwelijks sneller in games dan de 193P
- kleine kijkhoek :? (daar had de 193P geen last van)

In ieder geval niet het scherm waar ik op ga wachten... het is dus nu of wachten op de 2e revisie van de Viewsonic, of maybe die nieuwe panelen waar vorige keer over gepost was of misschien nog die Belinea.

[ Voor 67% gewijzigd door n00bs op 05-07-2005 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Negatief:
- niet tot nauwelijks sneller in games dan de 193P
Noem je dit een conclusie? Het is maar 1 bron. Er zijn daar nog 4 of meer andere eigenaren met positievere ervaringen en 1 daarvan heeft de 193P ook met de 193P+ vergeleken. Het lijkt wel alsof Samsung perongeluk de overdrive is vergeten aan te zetten, heb geen andere verklaring.

[ Voor 41% gewijzigd door Yokozuna op 05-07-2005 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

niet 1 bron, iedereen die hem heeft schrijft het op het forum dat ze last hebben van blurring/ghosting ;)

Maar we zullen zien, wanneer de schermen hier leverbaar zijn of door een goede reviewsite worden getest. Misschien dat ik dan mijn mening bijstel :)

[ Voor 67% gewijzigd door n00bs op 05-07-2005 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:46
VCDfan schreef op maandag 04 juli 2005 @ 16:14:

De standaard ClearType is (dacht ik) niet meer dan een veredelde anti-aliasing. Met bovenstaande configuratie wizard kun je - en dat is ook echt nodig om het goed te laten werken - ClearType aanpassen aan de subpixel configuratie. Als je dat niet doet, krijg je de meest vreselijk resultaten omdat de renderer dan gewoon niet weet waar welke subpixel zit en er dus niet echt iets zinnigs mee kan doen. Om deze reden is het ook niet nuttig om screenshots te nemen van ClearType omdat dit op een ander scherm er anders uit gaat zien.

[ Voor 4% gewijzigd door DaCoTa op 05-07-2005 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
n00bs schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 13:13:
[...]
...of maybe die nieuwe panelen waar vorige keer over gepost was...
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
Oh díe! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Yokozuna schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 03:39:
...
Uiteindelijk is de CRT door meer reflectie van omgevingslicht misschien zelfs nog in het nadeel.
...
In die review had je ook kunnen lezen dat die crt het al verloor van een tn met 500:1 contrast, wanneer men het zwart in een verlichte ruimte vergeleek.
Er stond zelfs een foto bij:
Afbeeldingslocatie: http://www.behardware.com/medias/photos_news/00/08/IMG0008931.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Yokozuna schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 03:39:

De Mitsubishi in de behardware test (van nog geen jaar terug) haalde nieteens 80nits, lijkt me dus enorm sterk dat jouw CRT een 3x zo hoge helderheid haalt.
Toch is het zo, zoek maar met google of kijk op de IIyama site, de MM904UT of 455Pro heeft met de OPQ functie een max helderheid van 240nit! en uitermate relaxed voor gaming. Mijn monitor staat direct tegenover mijn grote zolderraam, dus ik heb altijd last van reflecties overdag, maar zodra ik die OPQ functie activeer kan ik gewoon makkelijk gamen met volle zon :)

80nits, lijkt mij trouwens echt erg donker, ik vind de standaard waarde van mijn huidige CRT al onder de meeste omstandigheden laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Net een reply van www.3-co.de gehad, hoewel hij niet op hun site staat aangeboden verkopen zij de Fujitsu-Siemens C19-4 wel, voor 307,40 euro. Met nog eens 15 euro verzendkosten er bovenop kom je dus op 322,40 uit. Pixeltest wordt ook gedaan.

Maar goed, via http://www.idealo.de/prei...19-4-fujitsu-siemens.html zie ik dat er winkels zijn die het voor 295 aanbieden. Dus das ff nadenken waar het te beste te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

en nu heb ik jullie wel even van genoeg info voorzien :P ik ga persoonlijk voor de kallibratie conform de spyder, maar dan met de helderheid iets hoger zodat het wit wit blijft

Dit leek bij 11% een tikkeltje grijzig, dus ik ga neigen naar 20% helderheid, 80% contrast en dan denk ik dat ik het prettigst kijk naar mijn schermpjes.

Zoals gezegd is de kleurwaarneming na kallibreren bij alle instellingen gelijk aan de kallibratie bij fabrieksinstellingen dus icm met de spyder kan ik helderheid en contrast toch een beetje naar eigen wens instellen.

de aanpassingen van vandaag:
brightnes, contrast en blacklevel 50%

alle drie de instelling op 50% dus, eigenlijk komt dit neer op fabrieksinstellingen behalve de brightness

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/xixiv/monitoren/meting_all_50.jpg

wat valt er op: door de lagere helderheid wordt het diepste zwart lager, maar ook het wit, de contrastratio's zijn als volgt:

Contrastratio voor: 674:1
Contrastratio na: 578,44:1

blacklevel op 0%

de laatste meting uit de reeks, brightness en contrast op fabrieksinstellingen, blacklevel op 0%

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/xixiv/monitoren/meting_black0.jpg

mijn vermoeden blijkt dus totaal onjuist, ik dacht dat in dit geval het diepste zwart lager zou komen te liggen, maar tot mijn verbazing is alleen het witste wit gedaald, vreemd maar de meting liegt niet zullen we maar zeggen ;)

Contrastratio voor: 384,89:1
Contrastratio na: 386,82:1

even een aantal waarden naast elkaar om het makkelijker te maken:

ik neem hier dus voor het gemak ook weer alleen de waarden van DVI, alle metingen zijn gemaakt zonder omgevingslicht

instellingBrightnesscontrastblack leveldiepste zwart
voor kall
diepste zwart
na kall
witste wit
voor kall
witste wit
na kall
contrast ratio
voor kall
contrast ratio
na kall
fabrieks instellingen100%50%50%0,430,42277,7246645,81:1585,71:1
max brightnes en contrast100%100%50%0,430,43309,2248,7719,07:1578,37:1
100% black level100%50%100%17,3318,73302,2239,817,44:112,8:1
confrom spyder11%79%50%0,190,17123,2101,8648,42:1598,82:1
alles 50%50%50%50%0,300,32202,2185,1674:1578,44:!
black level 0%100%50%0%0,450,44173,2170,2384,89386,82

Ik wil nog twee metingen meer doen, maar niet meer vandaag :P namelijk met alles op 50% en eentje met het blacklevel op "0%"

Conclusies aan de hand van bovenstaande tabel (t.o.v. fabrieksinstellingen):

helderheid: invloed op het blacklevel, whitelevel
  • helderheid lager -> blacklevel lager, whitelevel lager
  • helderheid hoger-> blacklevel hoger, whitelevel hoger
contrast invloed op whitelevel
  • contrast lager -> whitelevel lager
  • contrast hoger -> whitelevel hoger
blacklevel naar boven invloed op blacklevel, whitelevel
  • blacklevel hoger -> blacklevel hoger, whitelevel hoger
blacklevel naar onderen invloed op whitelevel
  • blacklevel lager -> whitelevel lager
[.....]

kijkhoek

wat de kijkhoek betreft kan ik eigenlijk geen commentaar leveren, ik had bij mijn CRT's nogal snel last van vervelende spiegelingen dus daar was ik gewend aan het feit dat ik redelijk recht voor mijn monitoren moest zitten.

Bij de P-19 kan ik met een gerust hart eventjes opzij schuiven of iemand langs me mee laten kijken.
Ik heb hier en daar wat mensen gehoord die de kijkhoek te klein vonden, maar hier kan ik niet in mee gaan.
helaas heb ik geen CRT (profiel) meer om mee te vergelijken, maar ik durf wel te zeggen dat dit t.o.v. mijn aantal jaren oude CRT's een hele verbetering is :X

[ Voor 4% gewijzigd door floriske.nl op 05-07-2005 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Wat maakt die 12 Euro nou uit op zo een bedrag :? zeker als je weet dat 3-co al vele tweakers heeft blij gemaakt... wil jij dan voor 12 Euro het risico nemen dat je bij een ander een TFT krijgt met veel dode pixels, ze slechte service leveren etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tallstoi
Ik heb nog een vraag aan de P19-2 eigenaren:
Op het forum van Prad.de waren wat kritische opmerkingen over het spelen van Act of War op de P19-2. Bij het scrollen van het speelveld waren sterke onscherptes waarneembaar en werd het beeld 'uitgesmeerd'. Act of War is een rts-game en aangezien rts (real time strategy) mijn favoriete genre onder games is wil ik hier wat meer over weten.
Zou een van jullie misschien eens een rts-game willen opstarten en dan eens heftig aan het scrollen gaan? Welk game maakt in principe niet veel uit, bijvoorbeeld C&C Generals, Warcraft 3 of Battle for Middle Earth maar het mag ook een oude zijn zoals Age of Empires 2. Graag hoor ik wat van jullie ervaringen :)

En, als jullie gelegenheid hebben, denk dan alsjeblieft aan mijn vraag over het wel of niet voldoende zijn van het bereik van de helderheids-/luminantieregeling van de P19-2. (zie mijn post 4-7-05 20:56)
Hier zou ik heel graag wat meer duidelijkheid over willen hebben.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag mun vp191b verzonden. Morgen binnen... Zal um cker uitermatig testen, en een product survey invullen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
n00bs schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 13:38:
niet 1 bron, iedereen die hem heeft schrijft het op het forum dat ze last hebben van blurring/ghosting ;)
Ja, een beetje ghosting zeggen ze, het is nogal kort door de bocht om daaruit meteen te concluderen dat de 193P+ niet sneller is dan dan 193P. Maargoed, keer MediaMarkt checken eind deze zomer dan zien we het zelf :)

[ Voor 33% gewijzigd door Yokozuna op 05-07-2005 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piems
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 10:00

piems

:KEIN:NIELS:SIEM

een beetje ghosting wil je ook niet voor 500+ euro

24-11-2007 birth of a king! 12-04-2011 birth of a legend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Inderdaad, we zitten niet al maanden te zoeken naar de ultieme TFT met nauwelijks tot geen ghosting, natuurgetrouwe kleuren, grote kijkhoek, hoog contrast, diepe zwarting en geen backlight leakage...

Die 193P had volgens sommige ook maar een beetje ghosting... dit zelfde hoor ik nu bij de 193P+, bij de Viewsonic lees je dat de mensen geen ghosting kunnen waarnemen (in de meeste gevallen), dat is toch heel iets anders.
Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.