[19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 8

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste
Acties:
  • 6.302 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ViewSonic VP191B 19" LCD 8 ms

Ware ab 30.06.2005 wieder am Lager vorrätig !

Vanaf morgen is dus de zwarte weer direct leverbaar bij bij 3-co.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
Zou er veel verschil zitten tussen de VX924 en de VP192b/s ?

Voor de prijs maakt het niets uit, en het design van de VX924 vind ik persoonlijk mooi, heeft iemand een idee wanneer hij in de duitse/nederlandse winkels verschijnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 16:27:
ViewSonic VP191B 19" LCD 8 ms

Ware ab 30.06.2005 wieder am Lager vorrätig !

Vanaf morgen is dus de zwarte weer direct leverbaar bij bij 3-co.de
Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, na maandenlang wikken en wegen eindelijk de knoop doorgehakt. Ik twijfelde de laatste tijd tussen de Samsung 193P en de ViewSonic VP191b. De eerste vind ik mooier maar is in principe te traag om mee te gamen; de 191b vind ik lelijker (lompe voet!) maar is sneller en dus geschikter om te gamen en krijgt hier geweldige recensies.
Vandaag een financiële meevaller gekregen en dus maar eens gekeken op internet wie welk scherm op voorraad heeft staan.
In Zeewolde bleken ze de ViewSonic op voorraad te hebben en hoewel natuurlijk prijziger als bij 3-CO heb ik hem vanmorgen toch maar besteld en vanmiddag direkt opgehaald. :P
Eerste indrukken zijn super! Geen dode pixels! _/-\o_ Strak beeld en pivot gaat mij bijzonder goed bevallen; dat heb ik na 5 minuten al ontdekt!
Ik ben erg druk momenteel, maar als ik de komende week een gaatje vind, wil ik wel een reviewtje schrijven als daar nog behoefte aan is (-tig reviews van hetzelfde scherm heeft natuurlijk ook geen meerwaarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Samsung 930BF pricewatch link

Als iemand een winkel vindt waar hij verkocht wordt, weet hij waar het te droppen :)
(Zercom heeft pricewatch lock, willen alleen zelf prijzen toevoegen, heb ze al gemailed over de 930BF)
Giel schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 16:42:
Zou er veel verschil zitten tussen de VX924 en de VP192b/s ?
Ten eerste, lees de startpost eerst voordat je zo'n overbodige vraag stelt, verschillen staan er uitgebreid uitgelegd. Ten tweede bedoel je de VP191b/s en niet de VP192b/s.
Ik ben erg druk momenteel, maar als ik de komende week een gaatje vind, wil ik wel een reviewtje schrijven als daar nog behoefte aan is (-tig reviews van hetzelfde scherm heeft natuurlijk ook geen meerwaarde).
Hoe meer hoe beter :) Het hoeft allemaal niet perse uitgebreid, zolang je maar kritisch blijft m.b.t. de punten uit het userreview lijstje van stap 5 startpost.

[ Voor 61% gewijzigd door Yokozuna op 29-06-2005 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:05
Vergeet de backlight leakage test niet. ;) Tot nu toe hebben we nog maar 1 eigenaar gehad die daarop getest heeft. Gelukkig was het probleem bij zijn panel niet aanwezig, maar ik ben toch wel benieuwd hoevaak het nou voorkomt.

[ Voor 4% gewijzigd door Roenie1 op 29-06-2005 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roenie1 schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 20:24:
Vergeet de backlight leakage test niet. ;) Tot nu toe hebben we nog maar 1 eigenaar gehad die daarop getest heeft. Gelukkig was het probleem bij zijn panel niet aanwezig, maar ik ben toch wel benieuwd hoevaak het nou voorkomt.
Op de site van die blacklight leakage, stond dat er werd getest met doom3, op het donkerste deel van doom3. Misschien heeft deze tester wel niet een hele donkere plek in een spel kunnen vinden. Dan merk je het natuurlijk ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stonefox
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09 15:01
Op behardware.com zijn twee interessante nieuwsitems verschenen:
  1. De nieuwe Belinea 101920 wordt volgens behardware eind juli verwacht. Heb ik het goed dat in een vorig deel van dit topic door iemand bij Maxdata was achterhaald dat het augustus zou worden? Eind juli of augustus ligt natuurlijk wel erg dicht bij elkaar. Van augustus uitgaan, dan kan het alleen maar meevallen;
  2. Het AUO MVA 8 ms panel wordt geupdate. De kijkhoek wordt vergroot naar 178° and de contrastratio naar 1000:1. Hiermee worden ze vergelijkbaar met de beste Samsung PVA panels die er momenteel zijn (tot de introductie van de the SM-750P met 1500:1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Laatst online: 20:44

13art

Moderator Mobile
Ik zit er heel erg hard over na te denken om mn Xerox monitor alweer te verkopen. Mooi scherm hoor, alleen voor gamen niet ideaal vanwege de ghosting. Zou dan de viewsonic willen aanschaffen. Maar ja hoeveel zou je nu nog kunnen krijgen voor het xerox scherm????

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 20:42:
[...]

Op de site van die blacklight leakage, stond dat er werd getest met doom3, op het donkerste deel van doom3. Misschien heeft deze tester wel niet een hele donkere plek in een spel kunnen vinden. Dan merk je het natuurlijk ook niet
Ik ga ervanuit dat sbanga niet achterlijk was en gewoon een zwart beeld liet weergeven, bijvoorbeeld in de vorm van een zwarte Windows desktop background of een fullscreen afgebeelde, zelfgemaakte zwarte .bmp image bijvoorbeeld....?

[ Voor 9% gewijzigd door Roenie1 op 29-06-2005 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
StoneFox schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 20:45:
[...]
Het AUO MVA 8 ms panel wordt geupdate. De kijkhoek wordt vergroot naar 178° and de contrastratio naar 1000:1.
Enig idee wanneer er TFT's komen met dat nieuwe panel, and welke dat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Het AUO MVA 8 ms panel wordt geupdate. De kijkhoek wordt vergroot naar 178° and de contrastratio naar 1000:1. Hiermee worden ze vergelijkbaar met de beste Samsung PVA panels die er momenteel zijn (tot de introductie van de the SM-750P met 1500:1).
Interessant, maar met de 173P+ heeft Samsung al een paneel met een contrast van 1500:1. Deze TFT komt ook in augustus uit.

Wat hier stond klopt niet....

Mooi dat behardware de 101920 eind juli verwacht, dan reviewen ze hem ook vast wel, hebben we iig 1 pro-review. Belinea zie ik niet zovaak getest bij reviewsites..

[ Voor 35% gewijzigd door Yokozuna op 30-06-2005 02:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

DjWannaB2002 schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 21:06:
Ik zit er heel erg hard over na te denken om mn Xerox monitor alweer te verkopen. Mooi scherm hoor, alleen voor gamen niet ideaal vanwege de ghosting. Zou dan de viewsonic willen aanschaffen. Maar ja hoeveel zou je nu nog kunnen krijgen voor het xerox scherm????
De huidige goedkoopste nieuwprijs delen door het oorspronkelijke aantal maanden garantie en dat getal weer vermenigvuldigen met het nog resterende aantal maanden garantie, daarna min 15% lijkt me acceptabel.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
offtopic:
Gewoon hoog vragen (85% nieuwprijs ofzo). De ander biedt lager, beetje discussieren, concessie maken, zo kom je vanzelf wel tot een prijs.

Mijn VP912s van 2 maanden oud heb ik voor 550 gekocht en uiteindelijk voor 75% doorverkocht, dat was wat mensen er voor over hadden -> voor een TFT met 1 defecte subpixel (altijd groen).

[ Voor 93% gewijzigd door Yokozuna op 30-06-2005 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 17:47
Yokozuna schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 00:00:
Dat zou dan wel de eerste keer zijn dat er MVA panelen uitkomen met zo'n grote kijkhoek, wel toevallig dat het AUO nu opeens wel zou lukken de kijkhoek van PVA panelen te evenaren. Maargoed, niets tegen AUO :)
Ahum(de sony)
Ahu,
De vraag is nu natuurlijk nog of deze kijkhoeken gehaald worden, maar dat vraag ik me ook af van de PVA panelen.
heeft iemand toevallig al eens een PVA en een MVA direct naast elkaar kunnen vergelijken?

Overigens maakte samsung ook nogal opeens een overstatp van 170 graden naar 178 graden, als ik de specs mag geloven, dus aan die vlugge overstap is volgens mij niks af te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijnheer de TStarter :+

Clicque hier eens op :) Heb je al vast wat de richt prijs voor in nederland (Franse prijs min 40euro max). Ik heb hem algezien vandaag (bij een vriend van me, werkt bij Darty, frankrijk's grootste electro-keet) en denk dat ik even zaterdag na sluitingstijd met wat tft ga spelen en post absoluut mijn bevindingen :) !

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2005 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
MVA panelen met 178 graden kijkhoek bestonden inderdaad al, foutje.
De vraag is nu natuurlijk nog of deze kijkhoeken gehaald worden, maar dat vraag ik me ook af van de PVA panelen
Die kijkhoeken worden uiteraard gehaald, alleen zal het contrast dan gedaald zijn tot 10:1 of 5:1 (afhankelijk van de meetkeuze van de fabrikant). Bij 178 graden kan het contrast nog hoger zijn dan dat, maar is de kijkhoek toch beperkt 178 graden omdat als je er vanaf een grotere hoek naar kijkt, de bezel voor het scherm zit, of je kijkt simpelweg achter het scherm (vul zelf maar in). Er kan dus een groot verschil tussen een kijkhoek van 170- en 178 graden zitten. Heb het zelf nooit direct vergeleken, kan me eigenlijk ook niet zoveel schelen, de kijkhoek bij de Acer schermpjes met MVA panel die ik heb gezien vond ik al prima. 178 versus 170 is leuk meegenomen...

Mauce, misschien heb je er overheen gelezen :)
Ook al staat de 930BF nog niet in de pricewatch, hij staat wel op http://www.zercom.nl/ met een prijs van 393,90 euro.

[ Voor 45% gewijzigd door Yokozuna op 30-06-2005 02:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de openingspost staat een foutje

"Samsung is altijd al beter beschikbaar geweest VAN Viewsonic."

Ontopic: Ik vraag me af waar ik voor moet gaan indien ik wil gamen en photoshoppen? Heeft de Samsung 930BF 16,7milj kleuren of zijn dit er ook minder?

En maakt dat veel uit wanneer je veel gaat photosjoppen, dat je dus minder aantal kleurovergangen hebt...valt dit eigenlijk wel op?

Mvg,

Jonas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:35

n00bs

Het is weer Zomer!

Worden die nieuwe panelen ook gebruikt bij de Viewsonic of is dit nog niet bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Dat zul je vanzelf aan de specs zien lijkt me :) Maargoed, hier de link naar behardware: http://www.behardware.com/news/lire/29-06-2005/#7655 "that will be in the next generation of monitors"
Ontopic: Ik vraag me af waar ik voor moet gaan indien ik wil gamen en photoshoppen? Heeft de Samsung 930BF 16,7milj kleuren of zijn dit er ook minder?
TN paneel -> 16,2 miljoen kleuren, zie startpost stap 2.

foutje gefixed, tenkjoe.

[ Voor 102% gewijzigd door Yokozuna op 30-06-2005 02:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van wat ik uit de startpost kan opmaken en een paar reviews is dat de viewsonic VP191 de ideale TFT is voor mij..Is voor games vrij goed en heeft 16,7milj kleuren..

Enig nadeel is de prijs, en nog te bedenken dat ik er 2 naast elkaar wil hangen aan beugels:/

Is het zijn meerprijs waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
Zal je toch echt voor jezelf moeten uitmaken afhankelijk van je budget. Al helemaal, als wij niet weten: meerprijs over wat/welke. Ik denk dat je met de viewsonic de beste kiest die er voor genoemde doeleinden is op het moment.

[ Voor 18% gewijzigd door Roenie1 op 30-06-2005 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMarcel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-08 13:32
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 02:33:

En maakt dat veel uit wanneer je veel gaat photosjoppen, dat je dus minder aantal kleurovergangen hebt...valt dit eigenlijk wel op?
Het verschil tussen 16,7 en 16,2 miljoen kleuren zou totaal niet zichtbaar zijn. Die half miljoen kleurovergangen minder zie je echt niet. Het probleem is echter dat zo'n TN paneel eigenlijk maar 262144 kleuren heeft, dus dat is slechts 1/64 van het aantal kleuren. De tussenliggende kleuren worden dan gemaakt door de kleur er net boven en de kleur er net onder te mengen binnen een groepje van vier pixels. Als je van een normale afstand (60 cm ofzo) naar een plaatje op zo'n scherm kijkt, dan zie je dat echt niet en ziet het er dus gewoon goed uit. Maar als je echt wilt gaan pixelneuken, dan zou je het misschien wel kunnen zien. Een enkele pixel zal namelijk vaak niet de juiste kleur hebben, maar telkens wisselen tussen de kleur daar net boven en de kleur daar net onder. Aangezien dat verschil erg klein is, weet ik niet hoeveel last je daar in de praktijk van hebt bij het Photoshoppen.

Edit: daarna kun je er (vooral bij films) wel last van hebben dat de kleur van pixels telkens wisselt tussen die twee niveaus, wat een storend effect kan opleveren. Ik weet niet of dit misschien zelfs ook nog versterkt wordt door de overdrive in de 930BF, maar zullen reviews waarschijnlijk wel uitwijzen.

[ Voor 12% gewijzigd door DJMarcel op 30-06-2005 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry jongens over die Samsung B paneel. Ik betrap me er zelf op iedere keer idd dat ik over post heen lees. Maar daar heb ik een goed excuse voor. Tis laat :+ als ik post :P

Denk dat ik de Viewsonic p191b ga halen. Ik game wel wat in Cs source en BF2, maar ben zelf wat Rpg speler (ze mogen nu wel eens weer een goeie gaan uitbrengen zeg..pfffff) en ben best moeilijk op het gebied van kleuren want ik heb nu een Dell 2005pfw en kan nou niet zeggen dat daar de kleuren zo lekker zijn in Photoshop en etc... En ik wil gewoon een normale 4:3 schermen naast dat widescreen, het is allemaal wel leuk en aardig maar ik kan er zelf niet aanwennen :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze link is al eerder gepost, maar kijk nog us even goed wie er wint _/-\o_

Link:
http://www.behardware.com/articles/572/page1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Bij een overdrive panel kunnen die geïnterpoleerde kleuren wel problematisch worden. De overdirve technologie werkt namelijk zo dat er extra kleurovergangen geforceerd worden, die samen korter duren dan de directe (rise) overgang zou duren.

Als je dan ook nog de doelkleur moet interpoleren met een bepaalde frequentie krijg je kleurovergang op kleurovergang, wat de wisseltijd exponentieel kan doen oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-04 16:19

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

Heeft iemand al wat mee rinfo over de Samsung 930BF.

Ik weet dat die in de post info staan maar ik bedoel gebruikers ervaringen want reviews kan ik er ook niet over vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMarcel
Misschien omdat het scherm pas in juli op de markt komt? Binnenkort zullen waarschijnlijk wel de eerste reviews verschijnen, en ik denk dat ik daarna toch ook maar 'ns de knoop ga doorhakken: de 913B of de 930BF, of toch maar de goedkopere BenQ FP937s+ of de duurdere ViewSonic VP191s of Fujitsu Siemens P19-2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Punk
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 14:42

Darth Punk

professionalized prutz0r

Samsung 930BF al getest bij de franse hardware.fr: http://www.hardware.fr/articles/572/page8.html

nog even een leuk weetje gevonden: in Australia is de Samsung 193p+ ook gezien in het zwart :)
http://www.altech.com.au/...ung%20LCD&catName=Monitor

[ Voor 49% gewijzigd door Darth Punk op 30-06-2005 10:32 ]

i want LART!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben jullie deze top 10 al gelezen?

http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,119581,00.asp

Top 2 pcadvisor: http://www.pcadvisor.co.u...cfm?go=hardware.top&cat=8

P.S.:reviews van buitenlandse tijdschriften zijn handig maar te vaak vinden ze de merken uit eigen land het beste.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2005 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Yokozuna schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 02:18:
...
Die kijkhoeken worden uiteraard gehaald, alleen zal het contrast dan gedaald zijn tot 10:1 of 5:1 (afhankelijk van de meetkeuze van de fabrikant). Bij 178 graden kan het contrast nog hoger zijn dan dat, maar is de kijkhoek toch beperkt 178 graden omdat als je er vanaf een grotere hoek naar kijkt, de bezel voor het scherm zit, of je kijkt simpelweg achter het scherm (vul zelf maar in).
...
precies, en daarom denk ik dat we eigenlijk totaal geen waarde moeten geven aan dat verschil tussen 170 graden en 178 graden.
wat ik intressanter vind, is hoe groot de kijkhoek met contrast 100:1, of de kijkhoek zonder kleurverschijvingen is, want daar heb je nog wel iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Punk
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 14:42

Darth Punk

professionalized prutz0r

StoneFox schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 20:45:
Het AUO MVA 8 ms panel wordt geupdate. De kijkhoek wordt vergroot naar 178° and de contrastratio naar 1000:1. Hiermee worden ze vergelijkbaar met de beste Samsung PVA panels die er momenteel zijn (tot de introductie van de the SM-750P met 1500:1).
Mja..las het net ook op behardware. Iemand enig idee wanneer dit panel op de markt komt? (in de vorm van een tft :) ) Heb zelf het vermoeden dat dit panel moet gaan concurreren met het panel wat in de Samsung 750P komt, gezien de tijd en omdat de vernieuwde VP191 series pas net uit zijn...

i want LART!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 11:02:
Hebben jullie deze top 10 al gelezen?

http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,119581,00.asp

Top 2 pcadvisor: http://www.pcadvisor.co.u...cfm?go=hardware.top&cat=8

P.S.:reviews van buitenlandse tijdschriften zijn handig maar te vaak vinden ze de merken uit eigen land het beste.
Omg! Hebben ze het over de VP192b, die helemaal niet bestaat! :?
Daaraan zie je de slechte kwaliteit van de review!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 14:38
Even mijn voorlopig ervaringen van de Viewsonic VP191s

Vorige scherm

Mijn vorige scherm was een Iiyama Vision Master Pro 510 (22") en daarna een brakke 17" toen deze kapot ging

Bijzonderheden

Scherm besteld bij 3-co, goede communicatie (in gebrekkig engels ;)) en zeer snelle levering, jammer alleen dat ze geen creditcards pakken, dan kon het geld overmaken allemaal net wat sneller en makkelijker.

Kleurweergave/Beeldkwaliteit

Kleuren zijn gewoon prima, maar ik moet zeggen dat ik tov. mijn 22" eigenlijk geen verschil zie, enige wat natuurlijk wel naar voren komt is dat zwart toch duidelijk minder zwart is.

Beeldkwaliteit is verder gewoon haarscherp, maar wanneer je van de native res. afwijkt wordt het flink minder. In games is dit nog wel acceptabel, maar in windows zeker niet.

Ghosting
Helaas is mijn computer niet in staat de nieuwste shooters te draaien, maar ik heb gisteravond even een potje NFS:U en UT erdoor gejaagd en hierbij kon ik geen ghosting ontdekken. Ook bij het afspelen van DVDs (even een scene uit de Matrix geprobeerd) kan ik geen vreemde dingen ontdekken.

Contrast & helderheid

Scherm vond ik zelf af-fabriek (op 100% helderheid) veel te fel voor bijvoorbeeld Word, dit heb ik dan ook teruggezet. Nu ik dat wat ingesteld heb vind ik het zeer prettig werken.

Uniformiteit van het scherm

Ik ben bang dat ik toch last van backlight leakage heb, de 4 hoeken van het scherm lijken bij een zwarte ondergrond toch echt lichter dan de rest van het scherm. Misschien dat instellingen hier nog iets aan kunnen doen.

Kijkhoek

Kijkhoek is (voor mij in ieder geval) prima, hoewel het allemaal wel wat donkerder wordt als je van de zijkant kijkt.

Bouwkwaliteit/Vormgeving

Scherm voelt degelijk genoeg aan en ziet er mooi uit, lekker dunne zilveren rand. Ik heb met de voet ook geen probleem.

Waar ik wel een probleem mee heb is dat de kabels naar mijn idee flink in de weg zitten voor het gebruik van de Pivot functie, vooral de DVI kabel komt dan flink in het gedrang.

Belangrijkste voor- en nadelen

Voordeel

- Zeer scherpe beeldkwaliteit
- Geen ghosting
- Helderheid
- Goede kleuren

Nadeel

- Minder diep zwart dan een CRT/glasplaat TFT
- Mijn exemplaar heeft volgens mij toch backlight leakage

foto van de backlight leakage:
http://www.xs4all.nl/~averveer/backlight.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door LordLynx op 30-06-2005 11:55 . Reden: pic toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 11:28:
Omg! Hebben ze het over de VP192b, die helemaal niet bestaat! :?
Die bestaat wel, maar het is niet het scherm met een overdrive mva paneel
in de vp192b/s zit een tn paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XiN schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 12:31:
[...]

Die bestaat wel, maar het is niet het scherm met een overdrive mva paneel
in de vp192b/s zit een tn paneel.
Vind je het niet raar dat hij dan niet op de officiele viewsonic site staat?
http://www.viewsonic.com/...ktopdisplays/lcddisplays/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Goeie review LordLynx. Op het plaatje van het scherm zie ik idd backlight leakage rechtsboven+rechtsonder+linksonder.
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 11:28:
[...]Omg! Hebben ze het over de VP192b, die helemaal niet bestaat! :?
Maakt niet uit, die top 10 is toch waardeloos, stomme pcworld.
Vind je het niet raar dat hij dan niet op de officiele viewsonic site staat?
http://www.viewsonic.com/...ktopdisplays/lcddisplays/
De VP912s bestaat wel (die heeft idd een TN paneel) maar de VP192s bestaat gewoon niet.

[ Voor 68% gewijzigd door Yokozuna op 30-06-2005 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ik zie alleen onder de helft links en rechts een minder zwarte zweem. Die hele felle balk onderin is hopelijk geen backlight leakage :X

Misschien toch ff je contrast bijstellen Yokozuna ;)

[ Voor 11% gewijzigd door TheLemon op 30-06-2005 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Ik zie alleen onder de helft links en rechts een minder zwarte zweem.
"Alleen"? Dat is in 3 hoeken van het scherm.

Maar TomsHardware meette ook niet zo'n goede uniformiteit bij de VP191b/s
http://graphics.tomshardw...26/images/vp191b_unif.jpg

Het matige zwart voor een MVA paneel + backlight leakage bij sommige schermen weerhoudt mij er al van de VP191b te kopen en nog een paar weken te wachten. Op deze CRT heb ik ook al geen diep zwart (komt omdat hij al 6 jaar oud is) en ik wil nu onderhand weleens zwart ipv. donkergrijs.
EN ik wil vakantiewerk :)

[ Voor 123% gewijzigd door Yokozuna op 30-06-2005 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
Die balk onderin is inderdaad (gelukkig) mijn weggesleepte taakbalk. Ben er zelf nog niet helemaal uit of dit irritant is of niet, zal de tijd voor mij moeten leren. Zou dit trouwens binnen de specificaties van VS vallen of zouden ze het scherm hiervoor omruilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yokozuna schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 13:15:
[...]

"Alleen"? Dat is in 3 hoeken van het scherm.

Maar TomsHardware meette ook niet zo'n goede uniformiteit bij de VP191b/s
http://graphics.tomshardw...26/images/vp191b_unif.jpg

Het matige zwart voor een MVA paneel + backlight leakage bij sommige schermen weerhoudt mij er al van de VP191b te kopen en nog een paar weken te wachten. Op deze CRT heb ik ook al geen diep zwart (komt omdat hij al 6 jaar oud is) en ik wil nu onderhand weleens zwart ipv. donkergrijs.
EN ik wil vakantiewerk :)
Ik vind dit er idd ook vrij ernstig uitzien. Pff zoveel blacklight is niet gezond volgends mij :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, geld is overgemaakt voor de VP191b, nu nog ff w88, en dan horen jullie van mij wat ik van de monitor vindt, en foto's of ik ook blacklight lekage heb... Tot nu toe zijn er alleen nog maar mensen geweest met die blacklight lekage, en die hadden de VP191s en niet de black. Misschien zit er daar ook nog verschil in..we zullen zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz
  • Laatst online: 12-09 09:12

Thyzz

-=leeg=-

Mijn ervaringen met de Viewsonic VP191s

Vorige scherm
Mijn vorig scherm was een Philips 107s 17" CRT, daarnaast werk ik op mijn werk met een HP 17" LCD (TN-panel) en hebben we hier thuis ook nog een 15" TFT (TN) Samsung

Bijzonderheden

Opvallend is dat er echt alles wordt bijgeleverd (3 goede kwaliteit kabels 1 DVI, 1 VGA, 1 AC).
Dat dit scherm heel eenvoudig kan schakelen tussen de verschillende input signalen, waardoor ik meerdere PC's op het zelfde scherm kan aansluiten zonder dat ik daarvoor een switch moet aanschaffen.

Kleurweergave/Beeldkwaliteit

Kleuren zijn gewoon prima, ten opzicht van de 17" CRT is de kleur zelfs beter (maar die monitor was niet helemaal fris meer) Ook ten opzichte van de 15" tft is de kleur weergave duidelijk een stuk beter.

Ghosting
Ik heb gisteren en vandaag een beetje lopen kloten met UT (classic), GTA San Andreas, Day of Defeat en CouterStrike Source. En ik moet zeggen dat ik zonderproblemen heb kunnen spelen. Dus wat mij betreft geen enkel probleem om dit scherm als gamescherm te gebruiken.

Contrast & helderheid

Het scherm is veel te helder als het van de fabriek afkomt... Ik heb de helderheid met de helft terug geschroefd, op vallend is ook dat ik op mijn CRT 9300K kleuren had ingesteld, en nu maar 5400K en ik heb de zelfde kleur resultaat. 6500K en 9300K vind ik veel te blauw

Uniformiteit van het scherm

Ik heb nog geen backlight leakage kunnen ontdekken, en wat mij betreft is het scherm behoorlijk uniform in zijn kleur weergave. Ik kan geen echte verkleuringen ontdekken naar de randen toe.

Kijkhoek

De kijkhoek is wat mij betreft prima, in vergelijking met mijn laptop kan ik VEEEEL meer zien. En ook weer in vergelijking met de LCD op mijn werk (17") en die andere thuis (15") kan ik van veel grotere hoeken nog steeds het scherm lezen.

Bouwkwaliteit/Vormgeving

Ik heb voor dit scherm gekozen juist vanwege zijn dunne rand (heerlijk).
Het scherm voelt heel degelijk aan. Is met geen mogelijkheid meer te verplaatsen als je het eenmaal hebt neer gezet, zonder dat je het scherm helemaal van het bureau moet tillen.
Veel mensen vinden de voet lelijk, wat mij betreft geen probleem. De voet valt toch weg op het zwarte bureau. Daarnaast heb ik liever een degelijke voet, dan een mooie voet. En deze voet is DEGELIJK ;)

Belangrijkste voor- en nadelen

Voordeel

- Zeer scherpe beeldkwaliteit
- Geen merkbare ghosting
- hoge helderheid en contrast
- Goede kleuren

Nadeel
- handleiding staat op CD

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Netjes, de reviews stromen binnen, zouden de mensen die het nog niet hebben gedaan ook even de shopsurvey van 3-co.de willen invullen als men hem daar besteld hebt? Dank.

Over uniformiteit gesproken+offtopic: ik denk dat OLED panelen een behoorlijk grote uniformiteit kunnen hebben gezien ze niet meer gebruik maken van backlights (dus ook geen backlight leakage meer).

[ Voor 47% gewijzigd door Yokozuna op 30-06-2005 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
Zouden de mensen die geen last van backlight leakage hebben misschien een foto'tje kunnen maken van het scherm als het op zwart staat, wil toch wel weten of het nou echt zo erg bij mij is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Dan wel weer met dezelfde sluitertijd en lichtgevoeligheid, anders lijkt het alsof de backlight leakage bij de een erger is dan bij de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blacklight van mijn BenQ FP937s+

Moest ff snel met freewebs, kon zo snel niets anders vinden :)

http://www.freewebs.com/benq_blacklight

dan zie je dat mijn benq hier een stuk minder last van heeft... alleen aan de zijkanten zie je het een beetje lichter worden..

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2005 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz
  • Laatst online: 12-09 09:12

Thyzz

-=leeg=-

Ik ben eens gaan testen, maar ik kan dus met mijn ogen geen backlight leakage ontdekken, maar als ik een foto maak, dan zie ik wel iets op de foto.
Ik zal daar vanacht als het echt donker is op mijn kamer nog eens een keer goed naar kijken en dan nog eens een foto maken. En dan eventueel mijn oordeel moeten bijstellen.

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:35

n00bs

Het is weer Zomer!

Foto maken heeft geen zin, de manier waarop jouw camera reageert op licht is totaal anders dan je oog en daarnaast al gebruik je dezelfde instellingen per camera dan krijg je nog enorme verschillen tussen de merken/typen, afstand waarop de foto is gemaakt andere omstandigheden etc.

Wat je wel kan is een foto maken en deze met photoshop net zo lang bewerken totdat het hetzelfde beeld geeft als jij met je oog ziet MAAR dan heb je het volgende probleem, dat monitoren onderling een ander beeld geven, dus gebruik dan ook 1 scherm als referentiemateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n00bs schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 14:20:
Foto maken heeft geen zin, de manier waarop jouw camera reageert op licht is totaal anders dan je oog en daarnaast al gebruik je dezelfde instellingen per camera dan krijg je nog enorme verschillen tussen de merken/typen, afstand waarop de foto is gemaakt andere omstandigheden etc.

Wat je wel kan is een foto maken en deze met photoshop net zo lang bewerken totdat het hetzelfde beeld geeft als jij met je oog ziet MAAR dan heb je het volgende probleem, dat monitoren onderling een ander beeld geven, dus gebruik dan ook 1 scherm als referentiemateriaal.
Ben ik niet helemaal met je eens. Ik heb dus wel die foto genomen, en die zit er hetzelfde uit dan dat ik met mijn ogen ervaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Maarja, krijgen we dit weer, dat komt er toch nooit van dat iedereen dat op dezelfde manier gaat doen ;) Schiet niet op...

[ Voor 65% gewijzigd door Yokozuna op 30-06-2005 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 23:46
Weet iemand al wat voor panel hier inzit? Lijkt op een TN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Maar op die foto van LordLynx zie je dus onderaan een stukje taakbalk, dan noem ik dat geen backlight leakage (althans, misschien is dat er ook wel, maar dat kun je er niet uithalen). Ik weet niet hoe je dit effect noemt, maar je hebt dat zelfs bij CRT's en zal het dus ook met OLED schermen hebben, dat de lichte pixels de donkere overschijnen.

Voor een goed beeld kun je het beste ff een screensaver op "blank" zetten, je powerled afplakken en dan een foto in een donkere kamer. Dan kun je hem nog een beetje helderder maken achteraf, zodat de uniformiteit goed te zien is.

[ Voor 26% gewijzigd door TheLemon op 30-06-2005 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piems
  • Laatst online: 13-09 10:00

piems

:KEIN:NIELS:SIEM

Nu is mijn frans niet zo heel best maar hij komt niet zo best uit de test?
hekel de pekel wel voor deze gaan of toch de vertrouwde 913N nemen?

24-11-2007 birth of a king! 12-04-2011 birth of a legend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-09 08:05
TheLemon schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 14:55:
Voor een goed beeld kun je het beste ff een screensaver op "blank" zetten, je powerled afplakken en dan een foto in een donkere kamer. Dan kun je hem nog een beetje helderder maken achteraf, zodat de uniformiteit goed te zien is.
Volgens mij schiet je het doel dan volledig voorbij :P. Ik begrijp dat testen belangrijk is, maar in de praktijk komt dat toch nooit voor dus dan is dat toch onzinnig... Ik zou gewoon een foto maken van een zwart scherm in een donkere kamer (dat komt wellicht nog is voor met films kijken, al heb ik dan ook altijd licht aan).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
  • Laatst online: 27-08 11:32
Crash_neo schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 14:14:
Ik ben eens gaan testen, maar ik kan dus met mijn ogen geen backlight leakage ontdekken, maar als ik een foto maak, dan zie ik wel iets op de foto.
Ik zal daar vanacht als het echt donker is op mijn kamer nog eens een keer goed naar kijken en dan nog eens een foto maken. En dan eventueel mijn oordeel moeten bijstellen.
Je product review staat bij de verkeerde monitor. Er is ook een 8ms VP191s in opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
LordLynx schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 13:58:
Zouden de mensen die geen last van backlight leakage hebben misschien een foto'tje kunnen maken van het scherm als het op zwart staat, wil toch wel weten of het nou echt zo erg bij mij is....
Maak anders ook nog eens een foto(met dezelfde instellingen) van de hoek waar je het op de foto zo erg ziet, want het kan natuurlijk ook aan de kijkhoek liggen.
een andere optie om de kijkhoek als oorzaak uit te sluiten is van een zo groot mogelijke afstand af een foto nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Yokozuna schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 13:06:
De VP912s bestaat wel (die heeft idd een TN paneel) maar de VP192s bestaat gewoon niet.
typfoutje denk ik dan...
maar dat neemt nog niet weg dat de VP912b/s ook niet op de viewsonic site staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Viewsonic 912b staat zowel bij viewsonic als kieskeurig op de site.
Helaas kan ik geen taiwanees.

http://www.kieskeurig.nl/...15B650F5EC1256F00005CF287

http://www.viewsonic.com....lcd_show.php?pr_index=107

PCworld is een groot tijdschrift, waarschijnlijk levert viewsonic per land een ander assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- Het vorige scherm: Del 17" CRT
- Bijzonderheden: Was een fotobewerkingsmonitor. Volledig vlakke beeldbuis, 100hz, draaide ook op 1600X1200@75g

- Nieuwe monitor: Samsung syncmaster 913N 19" TFT
- Kleurweergave: Ik merk duidelijk dat mijn tft minder zuiver de verschillen tussen bepaalde kleuren weergeeft. Als ik aan het fotobewerken ben, zie ik duidelijk minder compleet zuivere afbeeldingen. Heb de nieuwe monitor echter ook vergeleken met een 'normale 17" CRT (heb ik ook), en daarmee vergeleken is de nieuwe tft een droom. Ben waarschijnlijk gewoon de luxe van de speciale CRT gewend. Misschien kan ik ook wat beter instellen.

- Ghosting: Ik heb TOTAAL geen last van ghosting (en ben redelijk fanatieke gamer)..niet in
counterstrike, hl2, doomIII, splintercell, farcr, NFSUII etc. heb slechts 1 site weten te ondekken waar ik het beeld zag verspringen tijdens het scrollen (en ligt niet aan me pc ;))
- Helderheid is werkelijk een stuk beter als met mijn oude monitor, contrast valt zeker niet tegen (beter dan ik had verwacht van TFT)..

- Uniformiteit van het scherm Totaal GEEN last van backlight leakage..het scherm is overal gelijk.

- Kijkhoek: Verrastte me eigenlijk nog het meeste. Ik verwachtte vrij weinig van een TN-panel, maar dit is serieus waar nog behoorlijk..zelfs als je er bijna horizontaal naast zit.

- Bouwkwaliteit: Ziet er stevig uit, alleen jammer dat de monitor niet in hoogte verstelbaar is.

- Vormgeving: Handig systeem met de knopjes, mooi weggewerkt in rechteronderhoek. De omranding van het scherm is klein, daardoor lijkt hij nog minder plek in te nemen.

- Ten slotte : Aanradertje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
TheLemon schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 14:55:
Maar op die foto van LordLynx zie je dus onderaan een stukje taakbalk, dan noem ik dat geen backlight leakage (althans, misschien is dat er ook wel, maar dat kun je er niet uithalen). Ik weet niet hoe je dit effect noemt, maar je hebt dat zelfs bij CRT's en zal het dus ook met OLED schermen hebben, dat de lichte pixels de donkere overschijnen.
Dat heb je bij CRT's heel duidelijk ja, dat een -edit- PAKKET zwarte pixels naast een witte pixel daardoor niet helemaal zwart meer is. Als je bijv. een zwart beeld hebt met in het midden een dikke witte punten, dan ontstaat daaromheen ook een witte gloed. TFT's hebben dit wel minder dan CRT's door hun vaste pixelrooster waarbij tussen elke pixel wat materiaal zit. OLED en SED panelen hebben hier waarschijnlijk dus ook slechst in mindere mate last van.

[ Voor 22% gewijzigd door Yokozuna op 30-06-2005 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Volgens mij heet dat gewoon onscherpte, dus met een DVI kabel tussen je pc en je lcd monitor zou je er geen last van mogen hebben, bij een analoge verbinding wel een beetje, en bij een crt nog een stuk meer(vooral bij mensen die 1600x1200 op een 19"crt draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Nee, het is geen onscherpte, het is een lichte gloed om een licht oppervlak met een donker oppervlak eromheen, dit heb ik bij elke CRT vernomen, ookal gaven ze een prima scherp beeld. Ookal zet je je CRT op 1024x768x60Hz waar hij een prima scherp beeld weergeeft, de lichte gloei blijft gewoon, gewoon een kenmerk van het lichtkanon+fosforlaag.

[ Voor 31% gewijzigd door Yokozuna op 30-06-2005 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Alleen op de foto, of kan je het ook echt zien?
op mijn LDC is het in ieder geval totaal afwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Ik weet niet waar je het over hebt, het ging over gloed, niet om backlight leakage. Staan helemaal geen foto's van in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
piems schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 15:17:
[...]

Nu is mijn frans niet zo heel best maar hij komt niet zo best uit de test?
hekel de pekel wel voor deze gaan of toch de vertrouwde 913N nemen?
Mijn frans is ook niet zo best, maar ik kon eruit opmaken dat hij voor games zwaar werd afgekraakt. Niet doen dus als je er veel mee wilt gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
Excerpt uit review van de VP191b van behardware, 9 juni:
Games, movies

Fast, the VP191b is really faster than the previous VA generations. The comparison with TN monitors show, however, that TN still are slightly faster. The Iiyama E480S, for example, with the Samsung TN 8 ms panel has, in practice, a lower reaction time. It is the same for the Samsung 913N and Hyundai L90D+ of the previous roundup, including TN panels. It is also consequently slower than the VX924, but the VP191b doesn’t have flow issues like the other monitor. It is also faster than the C19-4, including the same panel, and is a lot faster than MVA 8 ms based on the Fujitsu panel.

Even if it isn’t the fastest monitor, this excellent behavior will please almost all gamers. I say almost all of them, because there are still a few users who will continue to claim the superiority of CRTs (and it is true) and won’t go near an LCD monitor.

After a couple of hundreds of LCDs test, and hours spent playing with all sort of monitors, our conclusion is that its reaction time is very good, and it is even possible to play FPS games.

About movies, and we already said that before, this monitor features twinkling effect in dark areas but has a good image quality for the rest.
"...and it is even possible to play FPS games."
Klinkt niet erg overtuigend.

Misschien is het een goed idee om de (shooter) ervaring met snelle games op te nemen in het lijstje van testpunten bij user reviews. Dan weet je hoeveel waarde je aan het reponsetijd/gaming gedeelte kunt hechten van een user review die hier wordt gepost. Als iemand bijvoorbeeld jaren in clans op een hoog niveau heeft lopen fraggen en die vertelt dat hij geen ghosting of blurring ziet, dan hecht ik daar veel meer waarde aan dan wanneer de gemiddelde gamer dat zegt.

@Yoko: Ging jij nou bij iemand of bij een winkel kijken naar (een) bepaalde TFT('s)? Of wilde je dat gaan doen maar is het er niet van gekomen? Staat me iets van bij, maar kan de post niet meer vinden... * Roenie1 imagining things?

[ Voor 28% gewijzigd door Roenie1 op 30-06-2005 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Misschien is het een goed idee om de (shooter) ervaring met snelle games op te nemen in het lijstje van testpunten bij user reviews. Dan weet je hoeveel waarde je aan het reponsetijd/gaming gedeelte kunt hechten van een user review die hier wordt gepost.
Nee, want oordeel over ghosting is toch zoieso al te subjectief, snelle shooters of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
Sorry, maar jan "casual gamer" modaal kijkt echt met hele andere ogen naar zijn games, dan een doorgewinterde fragmachine. Hoe meer training je hebt gehad, hoe eerder je ghosting/blurring zal opmerken, ben ik heilig van overtuigd. Nu ben ik er niet vóór om mensen hun halve game verleden te laten opratelen als ware het een kruisverhoor, maar een score van 1 tot 10 op de schaal van hardcore fragger zou geen overbodige luxe zijn.

Je moet toch wat, als je de schermen niet in de winkels kan gaan bekijken, omdat daar enkel doorsnee office TN's staan... waar moet je dan anders op afgaan?

edit:

Al die 'ms' verlagingen gaan uiteindelijk om gaming... subjectief blijft het, maar het wordt wel beter in te schatten op die manier.

[einde reeks edits. really.]

[ Voor 101% gewijzigd door Roenie1 op 30-06-2005 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stonefox
  • Laatst online: 06-09 15:01
Voor de liefhebbers. Op http://firingsquad.com/hardware/19_lcd_roundup_0605/ is een roundup verschenen van de volgende 19" monitoren:
NEC MultiSync LCD1980FXi, NEC MultiSync LCD1970GX, LG Flatron L1981Q, Hyundai ImageQuest L90D+ en de Samsung SyncMaster 920T.

Helaas dus geen recente modellen en geen overdrive VA panelen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Roenie1 schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 20:55:
Sorry, maar jan "casual gamer" modaal kijkt echt met hele andere ogen naar zijn games, dan een doorgewinterde fragmachine. Hoe meer training je hebt gehad, hoe eerder je ghosting/blurring zal opmerken, ben ik heilig van overtuigd. Nu ben ik er niet vóór om mensen hun halve game verleden te laten opratelen als ware het een kruisverhoor, maar een score van 1 tot 10 op de schaal van hardcore fragger zou geen overbodige luxe zijn.

enzo
[/edit]
Je had het over "ervaring met snelle games opnemen in userreview", niet "ervaring van de speler met hardcore shooters ter indicatie opnemen in userreview". (Misschien is het een goed idee om de (shooter) ervaring met snelle games op te nemen in het lijstje van testpunten bij user reviews.) Of interpreteer ik die zin verkeerd?

Hoe meer ervaringen met shooters hoe beter natuurlijk, want het zijn de spellen bij uitstek waarin weinig ghosting belangrijk is, maar mensen opleggen ook hun TFT in shooters te testen terwijl ze nooit shooters spelen, daar heb je niet zoveel aan, want zulke mensen zullen ook niet zulke hoge eisen hebben als hardcore fraggers.

Dan zou je inderdaad in je userreview moeten zetten hoe hardcore je bent ofzo. Ik ben tegenwoordig geen hardcore fragger meer (druk met drummen en studie), maar nog wel zo kritisch mogelijk. Misschien zou dat wel goed zijn om in een userreview te zetten, hoe kritisch/hardcore gamer je jezelf acht maar ook dat oordeel blijft weer subjectief. Denk dat het voor sommigen moeilijk is in te schatten hoe kritisch/hardcore ze zijn.

[ Voor 86% gewijzigd door Yokozuna op 30-06-2005 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Roenie1 schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 20:22:
[...]

Mijn frans is ook niet zo best, maar ik kon eruit opmaken dat hij voor games zwaar werd afgekraakt. Niet doen dus als je er veel mee wilt gamen.
Mijn frans is ook niet zo best, maar ik weet wel dat babelfish me hierbij kan helpen.
Uiteindelijk blijkt dat ze een heel verhaal ophangen over andere samsung panelen, en zeggen dat de PVA panelen nog steeds traag zijn
Een stukje lager zeggen ze echter dat de samsung 930BF sneller is dan de 913N, dus de snelheid zit wel goed.
daarna komt er een vergelijking met de Benq FP91V+(6ms overdrive) waarbij wordt gezegt dat de samsung iets sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beste mensen

ik heb vandaag m'n samsung 710N verkocht (9 maand geleden gekocht aan 430€) voor 230€ , omdat ik gek werd van de letterweergave , de 'fletsheid' van kleuren , en omdat ik enkele (3-4) dode pixels had.
nu wil ik dus een nieuwe tft gaan kopen , maar ik vind het moeilijk te kiezen..op een review van tomshardware staat er dat hij niet zo goed is voor office gebruik , terwijl reacties van mensen hier en op kieskeurig.nl vaak omgekeerd beweren

hij is vooral bedoeld om op te gamen , maar ik wil ook scherpe (normaal kunnen lezen) weergave op irc , websites en msn , iets wat echt erg was met mijn vorige monitor...

ook zou ik graag (zoveel mogenlijk) dode pixels willen vermijden , of zelf ervoor zorgen dat ik er geen heb , na de startpost gelezen te hebben bleek dat je bij mycom.nl je scherm kan testen op dode pixels voor 18 of 19€ , dus je kan zegmaar blijven kiezen tot je een hebt zonder ? zijn er al mensen die hiermee ervaring hebben ?

verder vroeg ik me af ofdat er software bestaat (of drivers) waardoor de letters er beter gaan uitzien ? of aangepaste settings...en vooral wat ik nu eigenlijk moet gaan kopen

ik zit enorm te twijfelen tussen een samsung 713N (opvolger van mijn oude , de 710N) of de 913N , of zelfs nog een ander merk (bv die hyundai 19inch met dvi ken serie niet vanbuiten)

alvast heel erg bedankt voor al diegene die me willen helpen en / of dit gelezen hebben _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2005 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Samsung 913N kost nu bij vobis en mycom 369 euro incl splintercel...en incl pixelgarantie.
Als je binnen 8 dagen een dode (sub)pixel hebt, kun je hem zonder problemen omruilen (heb er ervaring mee bij vobis :))
Is wel 40 euro duurder als via de goedkoopste bij de pricewatch, maar dan ben je 1. zeker van je pixelgarantie. 2. Je scherm geen langere periode kwijt (opsturen etc)..je loopt gewoon ff langs de vobis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 00:12:
Samsung 913N kost nu bij vobis en mycom 369 euro incl splintercel...en incl pixelgarantie.
Als je binnen 8 dagen een dode (sub)pixel hebt, kun je hem zonder problemen omruilen (heb er ervaring mee bij vobis :))
Is wel 40 euro duurder als via de goedkoopste bij de pricewatch, maar dan ben je 1. zeker van je pixelgarantie. 2. Je scherm geen langere periode kwijt (opsturen etc)..je loopt gewoon ff langs de vobis :)
aan splintercell heb ik niet zo'n behoefte , wat me echter WEL aanspreekt is dat de korstbijzijde winkel slechts op een 20tal minuutjes rijden vanhier is , en ik de monitor dus eerst fijn kan testen en hem dan terugbrengen, dit in tegenstelling tot snogard (wat meer dan 100km rijden is)

die 40€ is het me eigenlijk dan wel waard, indien pixelgarantie en idd zoals je zei zelf ff langsbrengen bij vobis als er iets aan zou komen :)

bedankt voor je reply , had nog nooit van deze winkel gehoord :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand hier ervaring met het volgen van je product wanneer 3-Co het verstuurd?
Ik heb gezien dat ze gebruik van van het koerier bedrijf DPD.
Waar moet ik kijken, als ik mijn product wil volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 08:24:
Heeft iemand hier ervaring met het volgen van je product wanneer 3-Co het verstuurd?
Ik heb gezien dat ze gebruik van van het koerier bedrijf DPD.
Waar moet ik kijken, als ik mijn product wil volgen?
Op hun site van DpD is toch zo tracker via de bestel code. Meestal krijg je bij je email bevestiging een code die op je pakket zit (trace-code) en daarmee kan je hem achterhalen waar hij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aah ik zie het al staan. Ik zal anders wel ff vragen aan kahtrin of ze dat nummer even wil sturen..

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2005 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 08:46:
Aah ik zie het al staan. Ik zal anders wel ff vragen aan kahtrin of ze dat nummer even wil sturen..
Dat nummer krijg je zodra de bestelling bij hen de deur uit gaat en in Hamburg is aangeleverd aan DPD. Het heeft dus weinig zin zo'n nummer te vragen.

Overigens is zo'n tracking meestal alleen maar irritant, omdat je/ik constant uit het raam kijk of de koerier er al is!

Wat wel prettig is, is dat je met zo'n tracking code kan achterhalen wat de Nederlandse uitleverkoerier is.
offtopic : In mijn geval was de uitleverkoerier een Rotterdams bedrijf (wat dus via de tracking code te zien was dat het niet meer DPD was, maar een NL-bedrijf) en ik daar vlakbij woonde. Aan het einde van de middag was het pakket nog steeds niet bij mij aangekomen, maar het pakket stond wel als 'AFGELEVERD AAN PIXELFREAK' genoteerd. WAAAT??? Ik dus naar het koeriersbedrijf gesjeesd. Bleek dat de koerier het adres niet had kunnen vinden, het pakket al had 'afgemeld' en het later die dag nog wel eens zou brengen. Dat dacht ik dus niet. Heb 'm persoonlijk opgebeld en heb het pakket op Miami-Vice-achtige wijze op een parkeerplek ontvangen. Ik hoefde niet eens ergens te tekenen. Heeeel erg vaag. Ik had dus bij het koeriersbedrijf een nieuwe monitor kunnen claimen. Maar gelukkig kon ik via de trackingcode dus weten wat er ongeveer met m'n monitor gebeurde.....

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2005 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vrijdag Viewsonic VP191s bestelt en betaald bij 3-Co en dinsdagochtend stond de koerier al voor de deur!
Het scherm bevalt me goed (review volgt later) maar ik heb teveel backlight leakage. In de hoeken linksboven en rechtsonder vind ik het scherm te licht. Daar merk je helemaal niets van bij tekstverwerken, Internet, mail, fotobewerking, etc, maar wel bij het spelen van de game Splintercell. Dat speelt zich vooral af in een donkere omgeving en dan wordt ik gek van die zaklantaarntjes in de hoeken.

Zojuist een berichtje gestuurd aan 3-Co of ik em kan omruilen.

Svenne

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2005 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic: Geinig trouwens die tracking codes. Ik kan gewoon de tracking code invoeren van mijn monitor-verzending, maar ook van een ander pakket. Gewoon de tracking id ophogen. En kijk : een paar ids later :
http://online.dpd.de/cgi-...&lang=de&pknr=22026475634
Datum Uhrzeit Depot Ort Scannung Ausrolllisten-Nr. Route PLZ Code

15.06.2005 16:51 120 Hamburg (D) Einrollung 516 01071

16.06.200501:02 52 PK Best (NL) HUB-Durchlauf 516 01071

16.06.2005 06:51 516 BM AMSTERDAM (NL) Eingang 516 01071

16.06.2005 06:53 516 BM AMSTERDAM (NL) Ausrollung

16.06.2005 15:37 516 BM AMSTERDAM (NL) Zustellung 6962085 J

17.06.2005 07:13 516 BM AMSTERDAM (NL) Info-Container POD available

Gescannt am: 17.06.2005 06:12

Angenommen durch: BLAAUW
BLAAUW ? Volgens mij is dat onze forum-genoot ERNSTBLAAUW, die ook een 19"TFT had besteld bij 3-Co!
Ahum... Tot zover offtopic big brother PixelFreak......

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2005 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik verveelde me, en ben eens wat info gaan zoeken over de 193P+. Wel zie hier:
"
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=911752
"

Das toch zeer aardig en een mooi schermpje als ik zo snel die pics bekijk :)

ps: "Blacks are REALLY black. In fact, comparing it to my CRT, I think that I was used to the washout like effect. I now realise that was to what I had become accustomed. The monitor is fairly bright, so tweaking down the brightness – with the ATI Catalyst Suite – to zero! "

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2005 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
als je meer pics ervan wilt, kan je ook gewoon naar de 193P zoeken.
de 193Pplus is namelijk niets meer dan een 193P met overdrive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook de tekst spreekt mij natuurlijk aan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 14:55
Ik heb zojuist mijn Samsung 930BF opgehaald, doos ziet er iig goed uit. Kan ook nog een 730BF meekrijgen van het werk, zal kijken of ik deze kan reviewen van het weekend. Heb er zin an :)

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMarcel
Waar heb je die 930BF gehaald? Gewoon in een winkel waar ze 'm op voorraad hebben? En wat heb je er daar voor betaald? Op de website van Zercom staat nu namelijk "levertijd onbekend". Ben heel benieuwd naar je ervaringen met dit scherm, want ik zit er zelf ook over te denken deze te kopen.

[ Voor 14% gewijzigd door DJMarcel op 01-07-2005 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 10:21
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 14:44:
offtopic: Geinig trouwens die tracking codes. Ik kan gewoon de tracking code invoeren van mijn monitor-verzending, maar ook van een ander pakket. Gewoon de tracking id ophogen. En kijk : een paar ids later :
http://online.dpd.de/cgi-...&lang=de&pknr=22026475634

[...]

BLAAUW ? Volgens mij is dat onze forum-genoot ERNSTBLAAUW, die ook een 19"TFT had besteld bij 3-Co!
Ahum... Tot zover offtopic big brother PixelFreak......
Oei oei oei, daar gaat mijn privacy :P. Ik denk inderdaad dat ik dat ben, want op 17 juni heb ik mijn pakket gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
Modbreak:Op verzoek verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Pollewob op 03-11-2005 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tekn0z schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 17:16:
[...]

Werk voor een van de grootste (zo niet de grootste) groothandels van NL, kan hem daar gewoon kopen voor een "schappelijk" prijsje zeg maar.

A.s. maandag is de levertijd voor de winkelketen die aan de groothandel vast zit zeg maar. Dan is ie dus landelijk leverbaar. En de 730BF is al een tijd leverbaar aldaar.
Dus voor hoeveel heb jem gekocht? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 17:35:
[...]

Dus voor hoeveel heb jem gekocht? :|
Mag ik het houden op ruim onder de 400,- grens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-04 16:19

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

Mooie review maar me frans is de laatste tijd niet meer wat het geweest is heb ik gemerkt :P. Maar volgens onze franse vrinden is het een redelijke monitor maar ook geen hoog vlieger

Maarja plaatsjes kijken is ook nooit weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Pivot versie Samsung 913N nu erg goedkoop/interessant: pricewatch: Samsung Syncmaster 913N (19", 8ms, D-sub, Pivot)
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 15:46:
Ik verveelde me, en ben eens wat info gaan zoeken over de 193P+. Wel zie hier:
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=911752
Je zoekwerk was al verricht en verwerkt in de startpost.) Zelfde userreview stond er al, maar mag nog weleens herhaald worden natuurlijk :)
als je meer pics ervan wilt, kan je ook gewoon naar de 193P zoeken.
de 193Pplus is namelijk niets meer dan een 193P met overdrive.
Niet waar, contrast is hoger; 1000:1 i.p.v. 800:1. 25% dieper zwart is een noemenswaardig verschil.
A.s. maandag is de levertijd voor de winkelketen die aan de groothandel vast zit zeg maar. Dan is ie dus landelijk leverbaar. En de 730BF is al een tijd leverbaar aldaar.
Koel, iemand met connecties :) Zou je hem/ze kunnen reviewen aan de hand van het reviewlijstje van stap 5? Ben benieuwd.
Maar volgens onze franse vrinden is het een redelijke monitor maar ook geen hoog vlieger
Inderdaad, wel de minste ghosting samen met de VX924, maar niet meer dan aardige beeldkwaliteit. Waarschijnlijk goed genoeg voor de hardcore gamer.

[ Voor 136% gewijzigd door Yokozuna op 01-07-2005 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Hij is toch al een aantal weken deze prijs?
Ja, maar was nog niet opgemerkt :)

[ Voor 201% gewijzigd door Yokozuna op 01-07-2005 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• te(X)en
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10-2024

te(X)en

plons...

Hij is toch al een aantal weken deze prijs?

Weet iemand trouwens toevallig hoeveel deze (met of zonder pivot) momenteel bij de Mediamarkt kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik het zo lees zijn de voordelen van de "nieuwere" versie van 913N de 930BF te verwaarlozen. Zeker als je kijkt naar de prijs en kwaliteit in verhouding.

913N = Specs: 8 ms TN paneel, contrast 700:1, helderheid 300nits, kijkhoek 150 graden

930BF = Specs: 4ms overdrive TN paneel, contrast 700:1, helderheid 270nits, kijkhoek 160 graden

Verschil is de responsetijd, overdrive paneel (waardoor minder ghosting en snellere reponsetijd.. dus de 4ms) helderheid is beter... en de kijkhoek iets beter maar de prijs is echt groot namelijk de 930BF 450 euro (Bij mycom... heb bij alternate 420 gezien, slecht tot niet leverbaar momenteel) en de 913N is 325 eu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Lees startpost. De 930BF is binnenkort voor 394 te kopen bij Zercom.nl. Bovendien is hij pas net uit, zijn dus introprijzen.

Bovendien is de kijkhoek gewoon hetzelfde (160 graden) en de helderheid is juist lager (270 voor de 930BF), maar dat is geen nadeel. Het gaat uiteindelijk dus puur om de snelheid. Overdrive aansturing in TN panelen is pas net te koop, daarom zijn de prijzen nog een stuk hoger, maar de 930BF zal zeker in prijs dalen. De meerkosten voor overdrive aansturing zijn waarschijnlijk heel klein.

[ Voor 161% gewijzigd door Yokozuna op 01-07-2005 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMarcel
Yokozuna schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 18:56:Bovendien is de kijkhoek gewoon hetzelfde (160 graden) en de helderheid is juist lager (270 voor de 930BF), maar dat is geen nadeel. Het gaat uiteindelijk dus puur om de snelheid.
En vergeet niet de DVI aansluiting, die de 930BF wel heeft en de 913N niet. Lijkt mij eigenlijk het grootste voordeel van de 930BF. Nu kun je dus een dergelijk scherm met DVI krijgen, zonder voor de lelijke BenQ of de slecht verkrijgbare Hyundai te moeten gaan. Overigens wel jammer dat de 930BF er niet is in een pivot-versie, zoals voor de 913N wel het geval was, maar misschien komt dat nog. Dan lijkt het me (voor mij) wel de ideale monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 14:23

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

zow, na een paar weekjes (on)geduldig gewacht te hebben om mijn 2 FSC P19-2's zijn ze vandaag dan eindelijk binnen gekomen :D

En, zoals beloofd even mijn gedachten over de schermen, het verschil tussen DVI en VGA en colormanagement.

Allereerst de verpakking:

De doos op zicht zegt natuurlijk niet zoveel, het enige belangrijke dat er voor mij op stond was dat beide schermen revisie 5 zijn

De schermen zaten keurig netjes in een nagenoeg massieve blok tempex verpakt, 1 van mijn dozen had wat lichte schade (niet heel rigoreus) maar met de inhoud was niks aan de hand.

De voet zit voorgemonteerd dus je hoeft niet veel meer te doen dan het scherm uitpakken, neerzetten en werken maar.

Aan accesoires wordt eigenlijk alles wat je nodig hebt meegeleverd, 1 voedingskabel, 1 audiokabeltje, 1 DVi- en 1 VGA kabel

Al met al keurig verpakt en dus een goede eerste indruk.

plaatsing en afstellen hierbij, aansluiten

Persoonlijk vind ik de verstelmogenlijkheden van de voet wat te wensen over laten, het gaat prima, maar het had wat soepeler gemogen.
Van de andere kant is het vaak toch een kwestie van éénmalig neerzetten en niks meer aan doen.

Bij het aansluiten van de kabels komt de pivot functie erg goed uit, als je het scherm even een slinger van 90 graden geeft zijn de aansluitingen erg makkelijk te bereiken.

eerste indruk zonder colormanagement

na het aansluiten en aanslingeren van windows viel mij op hoe ontzettend helder (niet qua kleur maar lichtopbrengst) de schermen waren.

Bij callibratie door middel van een colorimeter wordt altijd geadviseerd de fabrieksinstellingen te laten staan en daar mee verder te gaan, dus qua instellingen heb ik eigenlijk niks geprobeerd behalve dat ik even naar de kleurtemperatuur heb gekeken en deze bleek reeds op de gewenste 6500 graden te staan.

Wat me wel direct op viel tussen de twee monitoren was dat er redelijk wat kleurverschil onderling in zat.
Enig vogelwerk (omwisselen van aansluiting en monitoren) leide tot de conclusie dat dit lag aan het feit dat 1 scherm DVI aangesloten is en het andere VGA. Als ik de aansluitingen omdraaide, dus degene die op VGA zat op DVI en vise versa was het namelijk geheel andersom.
Erg vreemd, maar dit zal tijdens de callibratie gelijk getrokken worden.

Nog een verschil tussen de monitor op DVI en die op VGA is de leesbaarheid van tekst, je zou zeggen dat dit op DVI beter zou moeten zijn, maar persoonlijk vind ik van niet, doordat de tekst op DVI haarscherp is is deze wat leesbaarheid betreft wat minder prettig dan op VGA (hierop lijkt door het iets minder scherpe beeld de tekst rustiger leesbaar, beetje te vergelijken met het anti- alliasing fenomeen zeg maar).

Dode [sub]pixels

Ik had bij de leverancier geen dode pixelgarantie afgesloten en dat is maar goed ook, bij beide monitoren heb ik geen enkele dode [sub]pixel kunnen ontdekken :D

callibratie met de Spyder2 bij fabrieksinstellingen

Inmiddels heb ik in plaats van de standaard spyder2 software de PRO versie weten te bemachtigen en hier ben ik mee aan de slag gegaan.

De belangrijkste voordelen van de PRO software zijn dual monitorsupport en onperkte kleurtemperatuur instelling.

Bij deze callibratie was ook duidelijk het verschil te zien tussen de DVI aangesloten en VGA aangesloten monitor, hieronder vind je twee informatietabellen van de callibratie (deze is dus gedaan met bijde monitoren op de fabrieksinstellingen)

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/xixiv/monitoren/callibratiegegevens.jpg

In deze tabellen zie je ook dat FSC niet ver van de waarheid zit wat betreft de helderheid van de schermen.

Na het callibreren is het kleurbeeld van de monitor duidelijk anders dan op ervoor, maar je kan ook niet anders verwachten, niet alleen iedere monitor gedraagd zich net iets anders, ook omgevingslicht is erg belangrijk.

Beide monitoren geven nu, ondanks dat er door het DVI/VGA verhaal wat verschil in zat, een identiek kleurbeeld.

kallibratie met de Spyder2 bij afwijkende instellingen

Mede op verzoek, maar ook uit nieuwsgierigheid heb ik een aantal nieuwe kallibraties gedaan op diverse instellingen.

Alle onderstaande metingen zijn verricht op het DVI aangesloten scherm

100% helderheid en 100% contrast

Bij deze meting heb ik niets anders gedaan dan het contrast van de monitor op 100% zetten en alle overige instellingen op de fabrieksinstellingen, dit zijn de meetresultaten:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/xixiv/monitoren/meting_bright_contr_100.jpg

Zoals je kan zien is in dit geval voor en na kallibratie het diepste zwart identiek aan de fabrieksinstellingen, maar licht het wit voor de kallibratie een stuk hoger.

Contrastratio voor: 719,07:1
Contrastratio na: 578,37:1

100% blacklevel

Hierbij heb ik de monitor weer terug gezet naar de fabrieksinstellingen en het blacklevel opgeschroefd naar 100%

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/xixiv/monitoren/meting_black100.jpg

een wereld van verschil zullen we maar zeggen!

Het diepste zwart ligt ineens op 17,33 en dus ongeveer 40 keer zo hoog dan bij de metingen met deze instelling op factory default, hierdoor veranderd ook het contrastratio aanzienlijk

Contrastratio voor: 17,44:1
Contrastratio na: 12,8:1

ik heb deze meting 2 keer gedaan omdat ik dacht dat dit echt niet kon kloppen, maar geloof me het was de tweede keer nagenoeg identiek, geen instelling om aan te raden dus :+

contrast en brightness conform spyder visuele instellingen

Allereerst weer de fabrieksinstelling terug gezet

In dit geval heb ik de aanwijzingen van de spyder software compleet gevolgd en de helderheids en contrast instellingen dusdanig aangepast als gevraagd werd (advies van spyder2 software is dus dit alleen te doen als je de fabrieksinstellingen van de monitor niet weet/op kunt roepen)

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/xixiv/monitoren/meting_spyder.jpg

wat hier direct opvalt is de extreem lage helderheidsintelling en het wat hogere contrast, de manier waarop de software je vraagt dit in te stellen is eigenlijk vrij standaard.

Je krijgt bij contrast 4 vierkantjes te zien in verschillende tinten (van wit tot middengrijs) en moet je contrast zo hoog mogenlijk instellen zonder dat de blokjes aan elkaar vloeien

daarna bij de vier volgende (van zwart tot middengrijs) je helderheid zo laag mogenlijk instellen zonder dat de blokjes aan elkaar vloeien.

De diepste zwartwaarde ligt in dit geval een stuk lager dan bij alle overige metingen en de contrastratios zijn als volgt:

Contrastratio voor: 648,42:1
Contrastratio na: 598,82:1

brightnes, contrast en blacklevel 50%

alle drie de instelling op 50% dus, eigenlijk komt dit neer op fabrieksinstellingen behalve de brightness

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/xixiv/monitoren/meting_all_50.jpg

wat valt er op: door de lagere helderheid wordt het diepste zwart lager, maar ook het wit, de contrastratio's zijn als volgt:

Contrastratio voor: 674:1
Contrastratio na: 578,44:1

blacklevel op 0%

de laatste meting uit de reeks, brightness en contrast op fabrieksinstellingen, blacklevel op 0%

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/xixiv/monitoren/meting_black0.jpg

mijn vermoeden blijkt dus totaal onjuist, ik dacht dat in dit geval het diepste zwart lager zou komen te liggen, maar tot mijn verbazing is alleen het witste wit gedaald, vreemd maar de meting liegt niet zullen we maar zeggen ;)

Contrastratio voor: 384,89:1
Contrastratio na: 386,82:1

even een aantal waarden naast elkaar om het makkelijker te maken:

ik neem hier dus voor het gemak ook weer alleen de waarden van DVI, alle metingen zijn gemaakt zonder omgevingslicht

instellingBrightnesscontrastblack leveldiepste zwart
voor kall
diepste zwart
na kall
witste wit
voor kall
witste wit
na kall
contrast ratio
voor kall
contrast ratio
na kall
fabrieksinstellingen100%50%50%0,430,42277,7246645,81:1585,71:1
max brightnes en contrast100%100%50%0,430,43309,2248,7719,07:1578,37:1
100% black level100%50%100%17,3318,73302,2239,817,44:112,8:1
confrom spyder11%79%50%0,190,17123,2101,8648,42:1598,82:1
alles 50%50%50%50%0,300,32202,2185,1674:1578,44:!
black level 0%100%50%0%0,450,44173,2170,2384,89386,82

Ik wil nog twee metingen meer doen, maar niet meer vandaag :P namelijk met alles op 50% en eentje met het blacklevel op "0%"

Conclusies aan de hand van bovenstaande tabel (t.o.v. fabrieksinstellingen):

helderheid: invloed op het blacklevel, whitelevel
  • helderheid lager -> blacklevel lager, whitelevel lager
  • helderheid hoger-> blacklevel hoger, whitelevel hoger
contrast invloed op whitelevel
  • contrast lager -> whitelevel lager
  • contrast hoger -> whitelevel hoger
blacklevel naar boven invloed op blacklevel, whitelevel
  • blacklevel hoger -> blacklevel hoger, whitelevel hoger
blacklevel naar onderen invloed op whitelevel
  • blacklevel lager -> whitelevel lager
als laatste wil ik er nog even bijvermelden dat de kleurwaarneming, ondanks het verschil in instellingen (welke duidelijk zichtbaar zijn ook) nagenoeg gelijk bleef aan mijn 2e P19-2 welke ik op fabrieksinstellingen gehouden heb gedurende alle tests.

De spyder doet dus erg goed zijn werk om zelfs bij extreem verschillende instellingen de kleurwaarneming optiemaal te houden _/-\o_

kijkhoek

wat de kijkhoek betreft kan ik eigenlijk geen commentaar leveren, ik had bij mijn CRT's nogal snel last van vervelende spiegelingen dus daar was ik gewend aan het feit dat ik redelijk recht voor mijn monitoren moest zitten.

Bij de P-19 kan ik met een gerust hart eventjes opzij schuiven of iemand langs me mee laten kijken.
Ik heb hier en daar wat mensen gehoord die de kijkhoek te klein vonden, maar hier kan ik niet in mee gaan.

gamen/ghosting

Als testgames heb ik de enige twee spellen die ik zo ongeveer speel gebruikt, te weten: NFSU2 en UT2004.

In bijde gevallen heb ik zelf geen hinder ondervonden van- of beter gezegd geen ghosting waargenomen.

de test van PRAD werd ik niet veel wijzer van eerlijk gezegd dus die heb ik niet eens afgedraaid, voor mij is het belangrijkste dat ik bij bovenstaande 2 games geen hinder ondervindt.

http://www.prad.de/en/monitore/ghosting_test.html

conclusie

ik ben erg blij met mijn nieuwe aanwinst, zoals verwacht perfect te callibreren en weinig/geen last van ghosting bij games.

Ideale combinatie toch ;)

het enige dat ik erg vreemd vind is dat de leesbaarheid op VGA toch echt beter lijkt te zijn, juist doordat het beeld wat minder scherp is, en het redelijke kleurverschil tussen DVI en VGA, maar dat is dus zonder problemen te corrigeren.

ik kan wat mij betreft dit scherm echt aanbevelen, het is in mijn ogen gewoon een goed ogend scherm dat erg geschikt is voor zowel het grafische werk als games.

[ Voor 64% gewijzigd door floriske.nl op 05-07-2005 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
Dank voor do erg informatieve user review. Wat mij er het meest in opvalt:

-Ghosting/blurring. De pro én user reviews hebben volgens mij inmiddels wel uitgewezen dat de 19-2 trager is dan bijvoorbeeld de VP191s/b, en ik geloof dat er zelfs ergens in een pro review geschreven was dat hij net zo traag was als een niet-overdrive MVA panel. Om maar even aan te geven hoe verschrikkelijk subjectief het allemaal is. Iemand moet er toch ongelijk hebben, dan.

-Diepte van het zwart volgens Spyder2, tussen VGA (dieper?) en DVI (minder diep?) En na calibratie nogsteeds? Gewoon een verschil tussen de twee schermen hardwarematig, of komt dat nou door de DVI vs VGA? Misschien will je dit eens testen door het andere scherm, bij dezelfde belichting, op DVI aan te sluiten, en te zien watvoor waarde de Spyder dan mee aan komt zetten.

-Tekst. Je zegt dat je het makkelijker leesbaar vindt op VGA, maar wil je daarmee zeggen dat de VGA aansluitinig daadwerkelijk scherper bleek dan DVI, of betekent het juist dat VGA minder scherp is, waardoor de tekst beter leesbaar is?
Als tekst te scherp is, ziet het er korrelig (pixels) uit, maar als het niet helemaal scherp is, wordt dat volgens mij "uitgesmoothed", net alsof je anti-aliasing / cleartype op de tekst hebt. In mijn optiek is te scherp (en dus minder goed leesbaar) beter!

-Calibratie. Voor jou makkelijk, voor ons niet. Heb je tips (of links naar hulp software) voor de mensen die geen Spyder2 bezitten maar toch hun scherm zo natuurgetrouw mogelijk willen calibreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Leuke review.

Wat ik me afvraag is het volgende. Wat is het resultaat als je de DVI-aansluiting gebruikt om het scherm analoog aan te sturen. Zijn er dan ook verschillen in kleur? Dwz. 1 monitor direct analoog en een via VGA-DVI uit naar analoog.

ARME AOW’er

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.