zow, na een paar weekjes (on)geduldig gewacht te hebben om mijn 2 FSC P19-2's zijn ze vandaag dan eindelijk binnen gekomen
En, zoals beloofd even mijn gedachten over de schermen, het verschil tussen DVI en VGA en colormanagement.
Allereerst de verpakking:
De doos op zicht zegt natuurlijk niet zoveel, het enige belangrijke dat er voor mij op stond was dat beide schermen revisie 5 zijn
De schermen zaten keurig netjes in een nagenoeg massieve blok tempex verpakt, 1 van mijn dozen had wat lichte schade (niet heel rigoreus) maar met de inhoud was niks aan de hand.
De voet zit voorgemonteerd dus je hoeft niet veel meer te doen dan het scherm uitpakken, neerzetten en werken maar.
Aan accesoires wordt eigenlijk alles wat je nodig hebt meegeleverd, 1 voedingskabel, 1 audiokabeltje, 1 DVi- en 1 VGA kabel
Al met al keurig verpakt en dus een goede eerste indruk.
plaatsing en afstellen hierbij, aansluiten
Persoonlijk vind ik de verstelmogenlijkheden van de voet wat te wensen over laten, het gaat prima, maar het had wat soepeler gemogen.
Van de andere kant is het vaak toch een kwestie van éénmalig neerzetten en niks meer aan doen.
Bij het aansluiten van de kabels komt de pivot functie erg goed uit, als je het scherm even een slinger van 90 graden geeft zijn de aansluitingen erg makkelijk te bereiken.
eerste indruk zonder colormanagement
na het aansluiten en aanslingeren van windows viel mij op hoe ontzettend helder (niet qua kleur maar lichtopbrengst) de schermen waren.
Bij callibratie door middel van een colorimeter wordt altijd geadviseerd de fabrieksinstellingen te laten staan en daar mee verder te gaan, dus qua instellingen heb ik eigenlijk niks geprobeerd behalve dat ik even naar de kleurtemperatuur heb gekeken en deze bleek reeds op de gewenste 6500 graden te staan.
Wat me wel direct op viel tussen de twee monitoren was dat er redelijk wat kleurverschil onderling in zat.
Enig vogelwerk (omwisselen van aansluiting en monitoren) leide tot de conclusie dat dit lag aan het feit dat 1 scherm DVI aangesloten is en het andere VGA. Als ik de aansluitingen omdraaide, dus degene die op VGA zat op DVI en vise versa was het namelijk geheel andersom.
Erg vreemd, maar dit zal tijdens de callibratie gelijk getrokken worden.
Nog een verschil tussen de monitor op DVI en die op VGA is de leesbaarheid van tekst, je zou zeggen dat dit op DVI beter zou moeten zijn, maar persoonlijk vind ik van niet, doordat de tekst op DVI haarscherp is is deze wat leesbaarheid betreft wat minder prettig dan op VGA (hierop lijkt door het iets minder scherpe beeld de tekst rustiger leesbaar, beetje te vergelijken met het anti- alliasing fenomeen zeg maar).
Dode [sub]pixels
Ik had bij de leverancier geen dode pixelgarantie afgesloten en dat is maar goed ook, bij beide monitoren heb ik geen enkele dode [sub]pixel kunnen ontdekken
callibratie met de Spyder2 bij fabrieksinstellingen
Inmiddels heb ik in plaats van de standaard spyder2 software de PRO versie weten te bemachtigen en hier ben ik mee aan de slag gegaan.
De belangrijkste voordelen van de PRO software zijn dual monitorsupport en onperkte kleurtemperatuur instelling.
Bij deze callibratie was ook duidelijk het verschil te zien tussen de DVI aangesloten en VGA aangesloten monitor, hieronder vind je twee informatietabellen van de callibratie (deze is dus gedaan met bijde monitoren op de fabrieksinstellingen)
In deze tabellen zie je ook dat FSC niet ver van de waarheid zit wat betreft de helderheid van de schermen.
Na het callibreren is het kleurbeeld van de monitor duidelijk anders dan op ervoor, maar je kan ook niet anders verwachten, niet alleen iedere monitor gedraagd zich net iets anders, ook omgevingslicht is erg belangrijk.
Beide monitoren geven nu, ondanks dat er door het DVI/VGA verhaal wat verschil in zat, een identiek kleurbeeld.
kallibratie met de Spyder2 bij afwijkende instellingen
Mede op verzoek, maar ook uit nieuwsgierigheid heb ik een aantal nieuwe kallibraties gedaan op diverse instellingen.
Alle onderstaande metingen zijn verricht op het DVI aangesloten scherm
100% helderheid en 100% contrast
Bij deze meting heb ik niets anders gedaan dan het contrast van de monitor op 100% zetten en alle overige instellingen op de fabrieksinstellingen, dit zijn de meetresultaten:
Zoals je kan zien is in dit geval voor en na kallibratie het diepste zwart identiek aan de fabrieksinstellingen, maar licht het wit voor de kallibratie een stuk hoger.
Contrastratio voor: 719,07:1
Contrastratio na: 578,37:1
100% blacklevel
Hierbij heb ik de monitor weer terug gezet naar de fabrieksinstellingen en het blacklevel opgeschroefd naar 100%
een wereld van verschil zullen we maar zeggen!
Het diepste zwart ligt ineens op 17,33 en dus ongeveer 40 keer zo hoog dan bij de metingen met deze instelling op factory default, hierdoor veranderd ook het contrastratio aanzienlijk
Contrastratio voor: 17,44:1
Contrastratio na: 12,8:1
ik heb deze meting 2 keer gedaan omdat ik dacht dat dit echt niet kon kloppen, maar geloof me het was de tweede keer nagenoeg identiek, geen instelling om aan te raden dus
contrast en brightness conform spyder visuele instellingen
Allereerst weer de fabrieksinstelling terug gezet
In dit geval heb ik de aanwijzingen van de spyder software compleet gevolgd en de helderheids en contrast instellingen dusdanig aangepast als gevraagd werd (advies van spyder2 software is dus dit alleen te doen als je de fabrieksinstellingen van de monitor niet weet/op kunt roepen)
wat hier direct opvalt is de extreem lage helderheidsintelling en het wat hogere contrast, de manier waarop de software je vraagt dit in te stellen is eigenlijk vrij standaard.
Je krijgt bij contrast 4 vierkantjes te zien in verschillende tinten (van wit tot middengrijs) en moet je contrast zo hoog mogenlijk instellen zonder dat de blokjes aan elkaar vloeien
daarna bij de vier volgende (van zwart tot middengrijs) je helderheid zo laag mogenlijk instellen zonder dat de blokjes aan elkaar vloeien.
De diepste zwartwaarde ligt in dit geval een stuk lager dan bij alle overige metingen en de contrastratios zijn als volgt:
Contrastratio voor: 648,42:1
Contrastratio na: 598,82:1
brightnes, contrast en blacklevel 50%
alle drie de instelling op 50% dus, eigenlijk komt dit neer op fabrieksinstellingen behalve de brightness
wat valt er op: door de lagere helderheid wordt het diepste zwart lager, maar ook het wit, de contrastratio's zijn als volgt:
Contrastratio voor: 674:1
Contrastratio na: 578,44:1
blacklevel op 0%
de laatste meting uit de reeks, brightness en contrast op fabrieksinstellingen, blacklevel op 0%
mijn vermoeden blijkt dus totaal onjuist, ik dacht dat in dit geval het diepste zwart lager zou komen te liggen, maar tot mijn verbazing is alleen het witste wit gedaald, vreemd maar de meting liegt niet zullen we maar zeggen
Contrastratio voor: 384,89:1
Contrastratio na: 386,82:1
even een aantal waarden naast elkaar om het makkelijker te maken:
ik neem hier dus voor het gemak ook weer alleen de waarden van DVI, alle metingen zijn gemaakt zonder omgevingslicht
instelling | Brightness | contrast | black level | diepste zwart voor kall | diepste zwart na kall | witste wit voor kall | witste wit na kall | contrast ratio voor kall | contrast ratio na kall |
fabrieksinstellingen | 100% | 50% | 50% | 0,43 | 0,42 | 277,7 | 246 | 645,81:1 | 585,71:1 |
max brightnes en contrast | 100% | 100% | 50% | 0,43 | 0,43 | 309,2 | 248,7 | 719,07:1 | 578,37:1 |
100% black level | 100% | 50% | 100% | 17,33 | 18,73 | 302,2 | 239,8 | 17,44:1 | 12,8:1 |
confrom spyder | 11% | 79% | 50% | 0,19 | 0,17 | 123,2 | 101,8 | 648,42:1 | 598,82:1 |
alles 50% | 50% | 50% | 50% | 0,30 | 0,32 | 202,2 | 185,1 | 674:1 | 578,44:! |
black level 0% | 100% | 50% | 0% | 0,45 | 0,44 | 173,2 | 170,2 | 384,89 | 386,82 |
Ik wil nog twee metingen meer doen, maar niet meer vandaag
namelijk met alles op 50% en eentje met het blacklevel op "0%"
Conclusies aan de hand van bovenstaande tabel (t.o.v. fabrieksinstellingen):
helderheid: invloed op het blacklevel, whitelevel
- helderheid lager -> blacklevel lager, whitelevel lager
- helderheid hoger-> blacklevel hoger, whitelevel hoger
contrast invloed op whitelevel
- contrast lager -> whitelevel lager
- contrast hoger -> whitelevel hoger
blacklevel naar boven invloed op blacklevel, whitelevel
- blacklevel hoger -> blacklevel hoger, whitelevel hoger
blacklevel naar onderen invloed op whitelevel
- blacklevel lager -> whitelevel lager
als laatste wil ik er nog even bijvermelden dat de kleurwaarneming, ondanks het verschil in instellingen (welke duidelijk zichtbaar zijn ook) nagenoeg gelijk bleef aan mijn 2e P19-2 welke ik op fabrieksinstellingen gehouden heb gedurende alle tests.
De spyder doet dus erg goed zijn werk om zelfs bij extreem verschillende instellingen de kleurwaarneming optiemaal te houden
kijkhoek
wat de kijkhoek betreft kan ik eigenlijk geen commentaar leveren, ik had bij mijn CRT's nogal snel last van vervelende spiegelingen dus daar was ik gewend aan het feit dat ik redelijk recht voor mijn monitoren moest zitten.
Bij de P-19 kan ik met een gerust hart eventjes opzij schuiven of iemand langs me mee laten kijken.
Ik heb hier en daar wat mensen gehoord die de kijkhoek te klein vonden, maar hier kan ik niet in mee gaan.
gamen/ghosting
Als testgames heb ik de enige twee spellen die ik zo ongeveer speel gebruikt, te weten: NFSU2 en UT2004.
In bijde gevallen heb ik zelf geen hinder ondervonden van- of beter gezegd geen ghosting waargenomen.
de test van PRAD werd ik niet veel wijzer van eerlijk gezegd dus die heb ik niet eens afgedraaid, voor mij is het belangrijkste dat ik bij bovenstaande 2 games geen hinder ondervindt.
http://www.prad.de/en/monitore/ghosting_test.html
conclusie
ik ben erg blij met mijn nieuwe aanwinst, zoals verwacht perfect te callibreren en weinig/geen last van ghosting bij games.
Ideale combinatie toch
het enige dat ik erg vreemd vind is dat de leesbaarheid op VGA toch echt beter lijkt te zijn, juist doordat het beeld wat minder scherp is, en het redelijke kleurverschil tussen DVI en VGA, maar dat is dus zonder problemen te corrigeren.
ik kan wat mij betreft dit scherm echt aanbevelen, het is in mijn ogen gewoon een goed ogend scherm dat erg geschikt is voor zowel het grafische werk als games.
[
Voor 64% gewijzigd door
floriske.nl op 05-07-2005 19:09
]