[19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 8

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:
  • 6.267 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Ik vind het hele top x gedoe maar niets. Het is nu ook de eerste keer dat iemand er blijkbaar behoefte aan heeft, hiervoor is dit nooit opgemerkt. "Ja maar de topicstart is zo groot" De topicstart is de laatste maanden niet bijzonder veel groter geworden en hiervoor zijn er nauwelijks klachten over onoverzichtelijkheid geweest. Misschien kort door de bocht, maar misschien ligt het dan wel aan de lezer zelf. Zoals gezegd: met een beetje verstand kun je zelf een keuze maken. Voor geschiktheid voor [vul in] kun je gewoon kijken bij het soort paneel dat gebruikt is, in stap 2 staat welk paneel waar het beste geschikt voor is. De soms kleine verschillen tussen schermen met hetzelfde soort paneel staan vervolgens bij 'opmerkingen' bij elke TFT in de startpost, zodat je ZELF de keuze kunt maken. Misschien klinkt dit arrogant, maar misschien ligt het eerder aan de luiheid van een enkeling dat de startpost onoverzichtelijk is. Het blijft altijd moeilijk een topicstart voor IEDEREEN te maken!

Ik zou stap 1 en 2 wel kunnen inkorten/ verder samenvatten (dat zijn wel lappen tekst) ofzo, maar ik voel er nog niet echt de behoefte voor. Als Samsung en de rest (o.a. IIyama) eindelijk eens stopt schermen zonder DVI (damnit!) te verkopen (mensen kunnen echt wel 2 of 3 tientjes meer betalen) kan ik stap 1 inkorten of zelfs schrappen!

Over die internet/office TFT's; zoals in de startpost staat, daar is elk scherm geschikt voor (staat dan ook een link naar het budget topic in de TS) dus het is niet nuttig daar veel aandacht aan te besteden, als je alleen wat msn't, surft en tekstverwerkt koop je gewoon een leuk budget schermpje van 280 euro, daar is dit topic niet voor bedoeld.

Wat betreft meest populaire monitoren: t.net pricewatch heeft altijd een top 6 meest populaire producten, als je graag een populaire monitor wil. Het zit je zelfs vaak nog mee ook als je een populaire koopt want de pricewatch top 6 is in dit topic meestal grotendeels behandeld in de TS.
't Feit is volgens mij dat je deze 3 onder 1 noemer kunt plaatsen, trouwens "echte" grafische TFT's zijn gewone gebruiker niet te betalen en ik denk persoonlijk dat een iemand die echt grafisch gaat werken 19" te klein is (I can be wrong). En ga je, je TFT echt voor films gebruiken... mja 19" is wel "groot", but you go way bigger.
Daar heb je helemaal gelijk in.

[ Voor 204% gewijzigd door Yokozuna op 08-07-2005 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76236

Yokozuna schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 19:28:
Ik vind het hele top x gedoe maar niets. Het is nu ook de eerste keer dat iemand er blijkbaar behoefte aan heeft, hiervoor is dit nooit opgemerkt. "Ja maar de topicstart is zo groot" De topicstart is de laatste maanden niet bijzonder veel groter geworden en hiervoor zijn er nauwelijks klachten over onoverzichtelijkheid geweest. Misschien kort door de bocht, maar misschien ligt het dan wel aan de lezer zelf. Zoals gezegd: met een beetje verstand kun je zelf een keuze maken. Voor geschiktheid voor [vul in] kun je gewoon kijken bij het soort paneel dat gebruikt is, in stap 2 staat welk paneel waar het beste geschikt voor is. De soms kleine verschillen tussen schermen met hetzelfde soort paneel staan vervolgens bij 'opmerkingen' bij elke TFT in de startpost, zodat je ZELF de keuze kunt maken. Misschien klinkt dit arrogant, maar misschien ligt het eerder aan de luiheid van een enkeling dat de startpost onoverzichtelijk is. Het blijft altijd moeilijk een topicstart voor IEDEREEN te maken!

Ik zou stap 1 en 2 wel kunnen inkorten/ verder samenvatten (dat zijn wel lappen tekst) ofzo, maar ik voel er nog niet echt de behoefte voor. Als Samsung en de rest (o.a. IIyama) eindelijk eens stopt schermen zonder DVI (damnit!) te verkopen (mensen kunnen echt wel 2 of 3 tientjes meer betalen) kan ik stap 1 inkorten of zelfs schrappen!

Over die internet/office TFT's; zoals in de startpost staat, daar is elk scherm geschikt voor (staat dan ook een link naar het budget topic in de TS) dus het is niet nuttig daar veel aandacht aan te besteden, als je alleen wat msn't, surft en tekstverwerkt koop je gewoon een leuk budget schermpje van 280 euro, daar is dit topic niet voor bedoeld.

Wat betreft meest populaire monitoren: t.net pricewatch heeft altijd een top 6 meest populaire producten, als je graag een populaire monitor wil. Het zit je zelfs vaak nog mee ook als je een populaire koopt want de pricewatch top 6 is in dit topic meestal grotendeels behandeld in de TS.

[...]

Daar heb je helemaal gelijk in.
credit voor je werk, startpost voldoet aan mijn eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Maar de 913N heeft geen DVI, wat wel op mijn videokaart zit. Zit er groot verschil tussen DVI en D-sub? Kan mij herinneren dat iemand zei dat er weinig verschil te zien was, omdat de 913N met D-sub al erg scherp/goed was.
Ik zou in jouw positie niet de 913N nemen, maar ik raadt hem aan omdat de kans is groot dat je er als gamer/algemeen windows werk gebruik prima tevreden mee bent. Persoonlijk zou ik in jou geval een van de andere game monitoren (met 8ms TN panel) MET DVI kopen, het maakt verder niet veel uit welke van die 4. Welk bekend is dat Acer blijkbaar de meest belabberde garantie/service biedt als ik dat soms lees in het 17" topic of kieskeurig.nl Ik weet ook niet of er nog snel een nieuwe Acer in de TS komt.

De Benq en de IIyama hebben weer ingebouwde speakers en veel mensen vinden dat er niet mooi uitzien, dan blijft alleen de Hyundai L90D+ over en die vinden sommigen weer te duur (375 t.o.v. 325 voor de 913N). Dus het hangt helemaal van jou af, en dit is dus ook waarom ik een hekel heb aan top zoveel lijstjes.

[ Voor 18% gewijzigd door Yokozuna op 08-07-2005 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 148846

Ik moet zeggen, Yokozuna, je weet een nieuw lid van dit forum echt hartelijk welkom te heten. In één alinea vind je mijn hele idee maar niets, twijfel je aan mijn verstand en maak je me voor lui uit. Zonderling ben ik ook al, aangezien nog nooit iemand aan iets dergelijks behoefte heeft gehad.

Klaarblijkelijk voel je je aangevallen, maar dat is zeker mijn bedoeling niet. Zoals ik eerder heb gesteld heb ik respect voor ieder die hier zijn of haar bijdrage heeft geleverd.
Alleen is niet iedereen op de hoogte van / geinteresseerd in alle technische aspecten om tot een afweging te komen, maar wordt een advies door jullie kenners zeker wel op prijs gesteld! Een waardering voor iedere monitor op een schaal van bijvoorbeeld 5 op de gebieden game, film / foto en office / internet of iets dergelijks zou een keuze voor veel mensen vergemakkelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Klaarblijkelijk voel je je aangevallen, maar dat is zeker mijn bedoeling niet. Zoals ik eerder heb gesteld heb ik respect voor ieder die hier zijn of haar bijdrage heeft geleverd.
Ik ook voor jou, sorry dat ik soms bot overkom. Ik weet ook dat sommige mensen geen zin hebben zich er helemaal in te verdiepen, maar zoals gezegd, het is altijd moeilijk om een topicstart te maken die echt voor iedereen geschikt is. Enfin.

Geschiktheid voor [vul gebruik in] komt voor 90% voort uit 1 kenmerk, het soort paneel dat gebruikt is. Die overgebleven 10% staat in de opmerkingen per TFT (misschien moet ik dit kopje veranderen). Als scherm x met hetzelfde soort paneel als scherm y duidelijk anders presteert (bijv. de P19-2 versus de VP191s) dan staat dat dus bij de opmerkingen. De rest van de geschiktheid kun je opmaken uit het soort gebruikte paneel, wat in stap 2 uitvoerig is behandeld.

Aan soort paneel + opmerkingen per TFT kun je dus de geschiktheid voor een bepaald gebruik opmaken en daarom zie ik geen reden geschiktheid en nog eens extra bij te zetten.

Maar stap 1 en 2 kunnen e.v.t. wel ingekort en schematischer/puntsgewijzer gemaakt worden. Ik zou wel willen weten wat de rest daarvan vindt (de ene vindt compleetheid zwaarder wegen dan bondigheid). Ik zal straks wel even een poll'etje maken ;) IPS panelen zouden ook weg gelaten kunnen worden uit stap 2, want overdrive MVA/PVA panelen presteren in principe toch op alle vlakken beter en IPS panelen zijn veel duurder en staan ook niet meer in stap 3 bij de TFT's.

[ Voor 79% gewijzigd door Yokozuna op 08-07-2005 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-03 14:09
EINDELIJK !! Na wat zoeken, mailen enz... hebben we onze IA open gekregen !

De IA is voor de ViewSonic VP191b - s (black - silver) versie, we zijn nog aan't onderhandelen over de prijzen met 3-co, omdat de communicatie niet zo goed verloopt zal dit mss wat trager gaan. Maar we hebben de prijs NU al 5 euro goedkoper, mits we 5 euro besparen op de verzendkosten.

http://www.inkoopacties.net/ia/z3fhlpmc

Als je wil meedoen, wees snel, want we willen natuurlijk zo snel mogelijk alles kunnen afhandelen zodat jij ook zo snel mogelijk kan genieten van je nieuwe TFT.

Bedrijf : Webtrix

Foto materiaal:
Nikon D7100 | Nikor AF-S DX 18-105mm | Nikor AF-S 50mm | Nikon SB600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Hij kost nu ongeveer 460 euro, 477 ofzo met verzendkosten. Wat GOK je dat de uiteindelijk prijs kan worden bij bijv. een order van 10 stuks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
Yokozuna schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 20:36:
Hij kost nu ongeveer 460 euro, 477 ofzo met verzendkosten. Wat GOK je dat de uiteindelijk prijs kan worden bij bijv. een order van 10 stuks?
Wel ik hoop dat hij incl. verzendkosten 460 zou gaan kosten, of nog minder. Je moet weten dat wij de TFT's zelf in Duitsland gaan ophalen, zo besparen we op de verzendkosten voor jullie en we sturen de TFT's die in Nederland worden besteld ook op in Nederland zelf, zo besparen we ook weer wat op die verzendkosten.

Verzendkosten van de IA = 10€ (be - nl) ----> 3-co = 15€
Dus als we de prijs van de TFT's ook nog omlaag kunnen krijgen wat natuurlijk de bedoeling is, is't alleen maar een win-win situatie, de exacte prijzen weten we nu nog niet, maar daar gaan we zo snel mogelijk een antwoord op proberen te geven.

Hebben de eerste mail in't Engels gestuurd en die is niet zo goed begrepen geworden, we gaan het nu in't Duits doen, 'k denk dat onze Kristel het dan beter gaat begrijpen :)

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76236

imp4ct schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 20:42:
[...]

Wel ik hoop dat hij incl. verzendkosten 460 zou gaan kosten, of nog minder. Je moet weten dat wij de TFT's zelf in Duitsland gaan ophalen, zo besparen we op de verzendkosten voor jullie en we sturen de TFT's die in Nederland worden besteld ook op in Nederland zelf, zo besparen we ook weer wat op die verzendkosten.

Verzendkosten van de IA = 10€ (be - nl) ----> 3-co = 15€
Dus als we de prijs van de TFT's ook nog omlaag kunnen krijgen wat natuurlijk de bedoeling is, is't alleen maar een win-win situatie, de exacte prijzen weten we nu nog niet, maar daar gaan we zo snel mogelijk een antwoord op proberen te geven.

Hebben de eerste mail in't Engels gestuurd en die is niet zo goed begrepen geworden, we gaan het nu in't Duits doen, 'k denk dat onze Kristel het dan beter gaat begrijpen :)
Ik heb zeker interesse, alleen moet de prijs aantrekkelijk zijn om hem bij de IA te kopen ipv direct zelf te kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
Anoniem: 76236 schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 22:40:
[...]

Ik heb zeker interesse, alleen moet de prijs aantrekkelijk zijn om hem bij de IA te kopen ipv direct zelf te kopen
Dat snap ik natuurlijk en natuurlijk streven we er zelf ook naar de prijs zo aantrekkelijk mogelijk te maken, maar nog even geduld dus. We zijn er mee bezig :)
Het feit blijft, hoe meer deelnemers aan de AC --> IA hoe lager de prijs zal worden naar alle waarschijnlijkheid. Keep an eye on the updates :).

[ Voor 16% gewijzigd door imp4ct op 08-07-2005 23:04 ]

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-06 20:14

n00bs

Het is weer Zomer!

Voor 5 Euro ga ik geen moeite doen om met de IA mee te doen... als ik 5 Euro meer betaal, wordt het scherm netjes bij mij thuis geleverd zonder een extra schakel in de link... maar mocht de prijs verder dalen heb ik wel interesse... ik zie wel wat de prijs gaat worden.

[ Voor 22% gewijzigd door n00bs op 08-07-2005 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
n00bs schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 23:41:
Voor 5 Euro ga ik geen moeite doen om met de IA mee te doen... als ik 5 Euro meer betaal, wordt het scherm netjes bij mij thuis geleverd zonder een extra schakel in de link... maar mocht de prijs verder dalen heb ik wel interesse... ik zie wel wat de prijs gaat worden.
Je moet wel alles even lezen, we hebben tot nu toe nog geen prijzen van 3-oc gehad. Dus daarom dat ik nu even geef wat we NU zeker weten en dat is de prijs op de website van 3-oc en onze verzendkosten.

Dat de prijs van de TFT normalieter nog zal dalen is vrij zeker, anders is het vrij nutteloos van een inkoopactie te houden :+ .

[ Voor 9% gewijzigd door imp4ct op 09-07-2005 00:47 ]

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Heb me inmiddels, na maanden meelurken in dit topic, en zijn vorige delen, ingeschreven voor de IA voor de vp191 (thanks Imp4ct voor de uitleg), echter twijfel nog over zilver en zwart.
In een van de vorige delen, zei iemand dat een zwarte rand de kleuren beter doet uitkomen. Zijn er mensen die dit kunnen beamen?
Maar als dat zo is, is het dan niet slimmer om een zilveren rand te nemen, aangezien de zwakkere punten van dit scherm de zwartweergave en mogelijk de backlight leakage zijn. Zouden die dan niet minder opvallen (al dan niet door de optische (kleur)illlusie) met een lichte rand?

Of maakt het 0,0 verschil? Want dan ga ik voor zilver...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-06 17:34

Roenie1

The Many sings to us.

Ik had 3 test-plaatjes ergens opgedoken, die (fullscreen) verschillende kleuren lieten zien, met respectievelijk witte / grijze / zwarte randen eromheen. Na erover gelezen te hebben en na wat aanpassingen in photoshop om de images het effect duidelijker te laten zien, kon ik het volgende concluderen:

Zwart:
-De kleuren springen eruit in contrast met de zwarte rand, lijken extra diep.
-Vermoeiend (op de ogen) contrast met wit scherm bij office gebruik/witte web pagina's of documenten.
-Als de muur achter de TFT wit/licht is, dan is het extra vermoeiend.
-Bij donker beeld niet vermoeiend - films, bepaalde games, etc.
-Zwarte rand is (imo) mooi om naar te kijken qua vormgeving.

Zilver:
-Zit ertussen in.
-Helaas is zilver (imo) veel teveel gebruikt, vooral in combinatie met zwart: zogenaamd modern. Ik walg er inmiddels van. (Heb ook zo'n mx500 en antraciet/zwart logitech keyboard).

Wit/beige (is geen VP191 versie van):
-De kleuren komen minder fel over, springen er niet zo uit en lijken dus minder levendig/diep.
-Geen vermoeiend contrast met wit beeld.
-Geen contrast met de omgeving als de muur achter de TFT wit/licht is.
-Bij donkere beelden (breedbeeld films) zal het contrast met de witte rand wel weer vermoeiend zijn.
-Wit/beige is (imo) niet zo mooi om naar te kijken qua vormgeving.

De zwarte heeft een ouder TCO keurmerk, en dat schijnt naar verluidt te komen doordat het contrast tussen licht beeld en donkere rand voor vermoeide ogen zorgt. Enigzins overdreven is dat misschien wel, ik bedoel, ik zit nu ook nog met de gordijnen dicht mijn post de typen, terwijl mijn CRT fel licht is en de omgeving vrij duister. Over contrast gesproken, en daar stoor ik me ook niet bewust aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Roenie1 op 09-07-2005 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142035

imp4ct schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 20:21:
EINDELIJK !! Na wat zoeken, mailen enz... hebben we onze IA open gekregen !

De IA is voor de ViewSonic VP191b - s (black - silver) versie, we zijn nog aan't onderhandelen over de prijzen met 3-co, omdat de communicatie niet zo goed verloopt zal dit mss wat trager gaan. Maar we hebben de prijs NU al 5 euro goedkoper, mits we 5 euro besparen op de verzendkosten.

http://www.inkoopacties.net/ia/z3fhlpmc

Als je wil meedoen, wees snel, want we willen natuurlijk zo snel mogelijk alles kunnen afhandelen zodat jij ook zo snel mogelijk kan genieten van je nieuwe TFT.
Inkoopacties zijn volgends mij bedoelt om goedkoper te zijn dan anderen?
Aangezien hier hij ook 460 kost, kun je hem net zo goed bij 3-co bestellen, en dan heb je hem ook veel eerder binnen.. Want die IA zal denk ik pas over 2 weken sluiten. En waarom de VP191S duurder is dan de VP191B...pfff raar, de zwarte is tog veel mooier... :7

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 142035 op 09-07-2005 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1

Roenie1

The Many sings to us.

XiN schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 17:37:
[...]

Niemand, maar dat lijkt me nog geen reden om foute termen te gebruiken.
Verlichting in de hoeken die verdwijnt als je verder weg gaat zitten heet namelijk niet backlight leakage, maar het is gewoon een effect van de inkijkhoek.
Het zal wel samenhangen met de kijkhoek, maar het is nogsteeds licht dat erdoorheen komt, wat andere schermen niet hebben. En waar komt dat licht vandaan? Van de backlight!
Omdat de inkijkhoek volgens mij vrij constant is bij een bepaald paneel, is dit dus iets wat je altijd zal kunnen opmerken bij de monitoren met mva paneel, en waarschijnlijk ook bij die met een pva paneel
Toch vreemd dan, dat er alleen in de user reviews van de VP191 over wordt geklaagd, hé?
De echte backlight leakage waarvan iemand hier eens een foto heeft gepost die zat in de hele bovenrand van het scherm, en zag er ook wat extremer uit.
deze backlight leakage kan per paneel verschillen.
Klopt, dat was ik, die de foto postte.
Dus voordat we een monitor af willen raden vanwege backlight leakage, moet eerst vastgesteld worden of het wel backlight leakage is.
Het zou me ten zeerste verbazen als dat niet zo was:
-Het is alleen zichtbaar bij donker beeld.
-Wat moet een TFT doen bij donker beeld? Het licht afsluiten.
-Waarom is het dan niet donker? Omdat het licht niet goed wordt afgesloten.

Als je iets anders ziet dan zwart, betekent dat dat er licht doorheen komt. Of dat nou gebeurt in het midden van het scherm of alleen onder een hoek (als je naar de hoeken kijkt), zal me een worst wezen: licht is licht. Het effect is meestal klein, en niet iedereen speelt donkere games, heeft een zwarte windows desktop of laat zich afleiden tijdens films, dus men valt er niet over. Ik vind het echter niet passen bij zo'n dure TFT.

Het komt niet puur door de kijkhoek, waarbij het zou betekenen dat elk MVA panel het heeft, want dat laatste is gewoonweg niet het geval.

[ Voor 15% gewijzigd door Roenie1 op 09-07-2005 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ik dus heb getest, is dat als je recht voor, wat jij blacklight noemt, gaat zitten dan verdwijnt het..
Vind je dat niet raar? Je moet maar eens proberen om bijv. recht voor de rechter onderhoek te gaan zitten. Dan verdwijnt dat "blacklight'' van jouw... Dus lijkt het mij vrij onlogisch dat als je anders voor je monitor gaat zitten, dat het verdwijnt. Als je vanuit het midden naar de zijkanten kijkt, dan valt het op. Maar als je recht voor een hoek van je beeld gaat zitten, dan verdwijnt het. Kan dus geen blacklight zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1

Roenie1

The Many sings to us.

Anoniem: 142035 schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 09:43:
Wat ik dus heb getest, is dat als je recht voor, wat jij blacklight noemt, gaat zitten dan verdwijnt het..
Vind je dat niet raar? Je moet maar eens proberen om bijv. recht voor de rechter onderhoek te gaan zitten. Dan verdwijnt dat "blacklight'' van jouw... Dus lijkt het mij vrij onlogisch dat als je anders voor je monitor gaat zitten, dat het verdwijnt. Als je vanuit het midden naar de zijkanten kijkt, dan valt het op. Maar als je recht voor een hoek van je beeld gaat zitten, dan verdwijnt het. Kan dus geen blacklight zijn..
Heheh. Nee het is kijkhoek zeker. Lekkere kijkhoek heb je dan, als de hoeken van je scherm al niet 100% goed zichtbaar zijn. Het is gewoon voor de monitor technisch gezien blijkbaar makkelijker (lijkt me ook logisch) om het licht dat haaks, recht achterop het panel schijnt tegen te houden, maar schuin sijpelt er dus licht doorheen. En dat zie je natuurlijk alleen maar als je er schuin naar kijkt, als je er recht voor gaat zitten bereikt het licht je ogen niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Roenie1 op 09-07-2005 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Roenie1 schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 09:52:
[...]

Heheh. Het is gewoon voor de monitor technisch gezien blijkbaar makkelijker (lijkt me ook logisch) om het licht dat haaks, recht achterop het panel schijnt tegen te houden, maar schuin sijpelt er dus licht doorheen. En dat zie je natuurlijk alleen maar als je er schuin naar kijkt, als je er recht voor gaat zitten bereikt het licht je ogen niet.
Aah ik zie net dat jij ook uit Friesland komt.. Moeten we maar us ff hevige discussie hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1

Roenie1

The Many sings to us.

Offtopic:
Ik kom niet uit Friesland, ik woon in Friesland, big difference.

edit:

Stomme friezen, snappen ook niks. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Roenie1 schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 10:01:
Offtopic:
Ik kom niet uit Friesland, ik woon in Friesland, big difference.

edit:

Stomme friezen, snappen ook niks. ;)
Ik kom ook niet uit friesland, ik woon in friesland 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
Fly-guy schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 08:48:
Heb me inmiddels, na maanden meelurken in dit topic, en zijn vorige delen, ingeschreven voor de IA voor de vp191 (thanks Imp4ct voor de uitleg), echter twijfel nog over zilver en zwart.
In een van de vorige delen, zei iemand dat een zwarte rand de kleuren beter doet uitkomen. Zijn er mensen die dit kunnen beamen?
Maar als dat zo is, is het dan niet slimmer om een zilveren rand te nemen, aangezien de zwakkere punten van dit scherm de zwartweergave en mogelijk de backlight leakage zijn. Zouden die dan niet minder opvallen (al dan niet door de optische (kleur)illlusie) met een lichte rand?

Of maakt het 0,0 verschil? Want dan ga ik voor zilver...
Dat zou'k dus zelf niet weten, wat ik wel weet is dat de zwarte versie al zowiezo iets (2€) goedkoper is, standaard en er wordt ook meer interesse voor getoond (tot nu toe), dus waarschijnlijk gaat deze prijs dan ook lager liggen.
Mits 3-co waarschijnlijk met een aantal bestellingen gaat werken, dus bv. bij 10 zoveel.. bij 20 .. zoveel enz.. , maar dit is nog niet zeker, ik denk het alleen maar, dus pin je hier niet op vast ofzo !!
Want wat natuurlijk ook kan is dat 3-co ons een vaste prijs geeft voor beide schermen en dat we gewoon een aantal zouden moeten halen, wat natuurlijk veel leuker zou zijn :)
Anoniem: 142035 schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 09:29:
[...]

Inkoopacties zijn volgends mij bedoelt om goedkoper te zijn dan anderen?
Aangezien hier hij ook 460 kost, kun je hem net zo goed bij 3-co bestellen, en dan heb je hem ook veel eerder binnen.. Want die IA zal denk ik pas over 2 weken sluiten. En waarom de VP191S duurder is dan de VP191B...pfff raar, de zwarte is tog veel mooier... :7
Voor de zoveelste keer, wij hanteren NU de prijzen die staan op de site van 3-co omdat ze ons nog geen andere prijzen hebben gegeven, maar natuurlijk verandert dit nog :+

edit:

Ik ben dit weekend niet thuis tot zondag avond, voor alle updates verwijs ik jullie door naar de IA, link kan je vinden in m'n sig.

[ Voor 63% gewijzigd door imp4ct op 09-07-2005 15:03 ]

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:44
Mijn user review over de ViewSonic VP191b.

1. Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)

Mijn vorige scherm was een NEC MultiSync 95F. Een 19” CRT scherm, een heel goed scherm, met hele mooie kleuren, mits goed ingesteld. De VP191b is in vergelijking met de 95F “out-of-the-box” te gebruiken. Hiermee bedoel ik dat alles al goed ingesteld staat, zodat het beeld mooi, helder en rustig is. De VP191b kan, zo alles veel mensen hier al weten vele kanten op gedraaid worden, wat erg handig is. Beeldkwaliteit is ook vele malen beter.

2. Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)

Ik heb helaas één dodepixel, een zwarte helemaal onderin. Deze zie je alleen maar als je er naar gaat zoeken. Het stoort dus gelukkig niet. Ik heb al een e-mail gestuurd naar ViewSonic om te kijken wat ze voor mij kunnen doen. Maar het valt er zeker mee te leven.

3. Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?)

Als het op beeldkwaliteit aankomt is de VP191b superieur aan de 95F, hele mooie scherpe en heldere kleuren. Vooral bij films en games is dit prachtig om te zien. Dit is voor mij dus een goede vervanger van de 95F.

4. Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)

Ik heb het scherm getest op ghosting in Battlefield 2, Call of Duty en Counter-Strike:Source. Ik moet zeggen dat het wel sprake van ghosting is, maar deze is erg moeilijk waarneembaar, het komt alleen maar voor in donkere delen in een spel. Maar het blijft heel weinig. In lichte delen is het bijna onmogelijk om ghosting te zien.

Ik moet wel zeggen dat ik in Battlefield 2 en Call of Duty geen ghosting heb kunnen waarnemen, alleen in Counter-Strike: Source in de wat donkere maps.
Ik vind zelf dat het scherm geschikt is voor voor alle gamers behalve de hardcore gamers die in competities mee doen, voor hun is dit scherm net niet snel genoeg.

Bij het kijken van films heb ik helemaal geen ghosting kunnen zien.

5. Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)

Zoals ik al zei, het scherm is echt direct na het aansluiten klaar voor gebruik (persoonlijk). Zwart is echt zwart en wit is wit, hoewel wit nog witter kan door de contrast wat hoger te zetten, maar ik vond dat dit te veel pijn aan me ogen deed.
Wat ik ook gemerkt heb is dat ik met dit scherm ook met veel zon gewoon kan werken, iets wat ik met mijn CRT niet kon doen omdat ik dan helemaal niks meer zag.

6. Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)

Ik heb met de verschillende pixel check programma’s de kleur op wit gezet, en wit is echt overal wit. Backlight lekkage is in mijn geval aanwezig, maar dit zie je alleen maar bij een totaal donker gevuld beeld. Bij het kijken van een dvd zie het alleen maar als er naar zoekt, dus het is niet storend aanwezig, maar het is er wel.
Backlight lekkage is dus in mijn geval absoluut niet storend tijdens het gebruik (films, games, office etc.)

7. Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)

Zoals het al bekend was, is de kijkhoek goed, maar het komt niet echt in de buurt van een CRT.

8. Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )

Ik vind de design van het scherm mooi en lekker simpel, alles is mooi afgewerkt, niks op aan te merken. De voet is behoorlijk zwaar en houdt alles mooi op zijn plaats.

9. Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)

Hier zal ik heel kort over zijn. Foto’s, films etc., zien er allemaal mooi uit op dit scherm. Het “aan” ledje is maar heel klein, niet vel, en daarom ook niet irritant. Films kijken op dit scherm vind ik fantastisch echt een hele verbetering ten op zichte van mijn vorige scherm.

Mijn moeder kwam in me kamer terwijl ik een HDTV trailer aan het bekijken was, en ze zei dat het net alsof lijkt het allemaal in de kamer plaats vond(trailer van Alexander)! Nou dat zegt toch wel wat over dit scherm.

Hieronder wat fotos:

Een algemeen indruk

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/ascorus/vp191b/vp191b_1_k.jpg

Call of Duty

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/ascorus/vp191b/vp191b_2_k.jpg

Battlefield 2

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/ascorus/vp191b/vp191b_3_k.jpg

Inkijkhoek

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/ascorus/vp191b/vp191b_4_k.jpg

Backlight lekkage

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/ascorus/vp191b/vp191b_5_k.jpg

Counter-Strike:Source

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/ascorus/vp191b/vp191b_6_k.jpg

10. Ten slotte de belangrijkste voor- en nadelen.

Ik vind dit een van de beste schermen die je op dit moment kunt kopen, films, spellen, office, fotobewerking het kan allemaal op dit scherm. Het is dus voor heel veel mensen geschikt. De afwerking is goed en de ergonomie is ook goed. Dit scherm is misschien door de erg kleine hoeveelheid ghosting niet geschikt voor hardcore gamers. Maar dit zal dan weer per persoon verschillen.

Voordelen:

+ “Out-of-the-box” te gebruiken.
+ Goede ergonomie.
+ Erg weinig ghosting.
+ Mooie heldere en scherpe kleuren.
+ Geschikt voor bijna iedereen.

Nadelen:

- De kleine hoeveelheid ghosting.
- De prijs.

Ik wil wel even zeggen dat dit mijn persoonlijke mening is over dit scherm, ik vind het een prachtige scherm en ben er erg tevreden mee. En daar gaat het om, dat de gebruiker tevreden is. En let niet te veel op eventuele taal fouten :).

[ Voor 3% gewijzigd door Voyage op 09-07-2005 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
Heel mooie review, damd ik kan al niet meer wachten totdat ik de mijne op m'n bureau heb staan !! :)

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Ik heb het scherm getest op ghosting in Battlefield 2, Call of Duty en Counter-Strike:Source. Ik moet zeggen dat het wel sprake van ghosting is, maar deze is erg moeilijk waarneembaar, je kunt het, het komt alleen maar voor in donkere delen in een spel. Maar het blijft heel weinig. In lichte delen is er bijna onmogelijk om ghosting te zien.

Ik moet wel zeggen dat ik in Battlefield 2 en Call of Duty geen ghosting heb kunnen waarnemen, alleen in Counter-Strike: Source in de wat donkere maps.
Ik vind zelf dat het scherm geschikt is voor voor alle gamers behalve de hardcore gamers die in competities mee doen, voor hun is dit scherm net niet snel genoeg.
Kijk, das tenminste een gedetailleerde beschrijving! Ik durf alleen wel te wedden dat dit scherm prima is voor hardcore gamers, ik geloof erin dat je met zo weinig ghosting gewoon optimaal kunt spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-06 08:35
imp4ct schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 15:05:
Heel mooie review, damd ik kan al niet meer wachten totdat ik de mijne op m'n bureau heb staan !! :)
Mijnes komt hoop ik nog volgende week :) ben zeker benieuwd hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
Giel schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 17:42:
[...]

Mijnes komt hoop ik nog volgende week :) ben zeker benieuwd hoor :P
Héhé, yeah have fun with it !! We zouden niet 3-co maar ViewSonic eens een brief moeten sturen :). Zo'n topic's lijk deze zijn zeer veel reclame voor die bedrijven hun producten !!

Soit, I'm off to party for a whole weekend :).

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-06 09:36
Roenie1 schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 09:34:
Het komt niet puur door de kijkhoek, waarbij het zou betekenen dat elk MVA panel het heeft, want dat laatste is gewoonweg niet het geval.
1. Het komt wel door de kijkhoek, want van af grote afstand verdwijnt het.

2. Hoe weet je zo zeker dat andere PVA/MVA panelen het niet hebben? Heb je een rijtje monitoren met verschillende panelen in het donker naast elkaar zien staan? Heeft iemand een foto van een pva-monitor die zwart weegeeft vanaf normale kijkafstand gepost?

De wereld is zo ongeveer wakker geschud doordat één persoon die toevallig een monitor met dit mva paneel kon vergelijken met een monitor met een pva paneel, en die toevallig ook nog eens de echte backlight leakage had(die dus niet verdwijnt van grote afstand).
Daardoor is men bij de monitoren met dit AUO paneel heel kritisch geworden, en heeft men de iets lichtere vlekken in de hoeken opgemerkt die door de kijkhoek komen.
Maar betekent dit dat dit paneel het enige paneel is met dit probleem?
Als iemand even net zo kritisch wil zijn bij een pva paneel, en ook een foto vanaf kijkafstand wil nemen, dan kan je direct en eerlijk vergelijken, wat me nuttiger lijkt dan van de één zoeken naar lichtere vlekken en van de ander geloven dat het wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:31
Ik vraag me nog steeds af wat nu een fijn 19" schermpje is als je vooral in Windows werkt, af en toe een film kijkt en af en toe eens gamed. Zijn er schermen die dit ook allemaal af kunnen? De Samsung 930BF lijkt me een fijne monitor, maar dan hoor je hier weer dat er kleuren zijn die hij niet kan weergeven, en kleurwisselingen tijdens films wat irritant kan zijn? Dat moet ik dan dus weer niet hebben, aangezien ik nogal een zeikerd kan zijn. Perfectionistisch ingesteld he. Maar 400 euro is ook de max voor zo'n scherm, aangezien ik dat dual wil gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twido
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-01-2021

Twido

Eens een ALFA, altijd een ALFA

Yokozuna schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 16:17:
[...]

Kijk, das tenminste een gedetailleerde beschrijving! Ik durf alleen wel te wedden dat dit scherm prima is voor hardcore gamers, ik geloof erin dat je met zo weinig ghosting gewoon optimaal kunt spelen.
Heb met CS op redelijk niveau gespeeld (7de in de ranking in België) en ik kan met gerust hart zeggen dat je daar maar weinig frags zult door verliezen. In ieder geval haal ik minstens dezelfde resultaten dan vroeger met mijn CRT.

Best mooie review trouwens , waar ik me volledig kan in vinden. Alleen dus die ghosting die er zeker wel zal zijn maar die je volgens mij niet kan zien tenzij je niet met je spel bezig bent en enkel daar op aan het letten bent :)

Iedereen die dit scherm koopt kan niet anders dan dik tevreden zijn want ik heb tot op heden nog niets beters gezien. En kopen bij 3-co kan ik enkel maar aanraden. Zo een winkel verdient gewoon veel klanten te hebben :)

Heb mijn scherm nu ongeveer een maand of 2 denk ik (als referentie)

cooler master cosmo,gigabyte X58 ,Q720 ,3x2GB OCZ platinium,seagate 500gig 32 mb cache,HP ZR24W,Creative gigaworks progamer g500,creative X-fi Xtreme audio pci-e,selfmade waterkoeling 0db

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-06 16:30
benchMarc schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 19:37:
Ik vraag me nog steeds af wat nu een fijn 19" schermpje is als je vooral in Windows werkt, af en toe een film kijkt en af en toe eens gamed. Zijn er schermen die dit ook allemaal af kunnen? De Samsung 930BF lijkt me een fijne monitor, maar dan hoor je hier weer dat er kleuren zijn die hij niet kan weergeven, en kleurwisselingen tijdens films wat irritant kan zijn? Dat moet ik dan dus weer niet hebben, aangezien ik nogal een zeikerd kan zijn. Perfectionistisch ingesteld he. Maar 400 euro is ook de max voor zo'n scherm, aangezien ik dat dual wil gaan draaien.
Dan zou ik zeker gaan voor een PVA/MVA paneel, overdrive lijkt me overbodig voor jouw situatie. Het punt is dat de verschillen op dit forum geextrapoleert worden. Natuurlijk is het heel belangrijk om kritisch te zijn, maar ik denk dat de focus soms iets te veel op ghosting ligt. Zeker in jouw geval moet je gewoon gaan voor de panelen met de beste eigenschappen (exl. ghosting)!

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Heb met CS op redelijk niveau gespeeld (7de in de ranking in België) en ik kan met gerust hart zeggen dat je daar maar weinig frags zult door verliezen. In ieder geval haal ik minstens dezelfde resultaten dan vroeger met mijn CRT.
Ja, heb zelf nu 9 jaar Quake1 gespeeld en doe nog regelmatig een potje op quake.xs4all.nl quakeworld server en zelfs met m'n VP912s (12ms TN paneel) presteerde ik naar mijn mening nauwelijks slechter, ik moest alleen wennen aan de grootte van het scherm en het detail van de textures, omdat ik 1280x1024 native draaide ipv. 1024x768 op een CRT.

For your consideration: De VP912s vertoont duidelijk wat meer ghosting dan de 913N die ik ook zelf gezien heb (volgens TomsHardware is de VP912s ongeveer even snel als een gemiddeld IPS paneel). Daarom koop ik gewoon dit jaar een scherm, dat kleine beetje ghosting vind ik niet irritant en ik weet toch al dat m'n prestaties er nauwelijks op achteruit zullen gaan. Toch blijf ik wel kritisch over ghosting of het zichtbaar/niet is, maar ik wil alleen zeggen dat alles idd te relativeren valt, een klein beetje ghosting is echt niet erg.
Het punt is dat de verschillen op dit forum geextrapoleert worden. Natuurlijk is het heel belangrijk om kritisch te zijn, maar ik denk dat de focus soms iets te veel op ghosting ligt.
Dat heb je goed gezien :)

[ Voor 25% gewijzigd door Yokozuna op 09-07-2005 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Hoedje schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 20:12:
[...]

Dan zou ik zeker gaan voor een PVA/MVA paneel, overdrive lijkt me overbodig voor jouw situatie. Het punt is dat de verschillen op dit forum geextrapoleert worden. Natuurlijk is het heel belangrijk om kritisch te zijn, maar ik denk dat de focus soms iets te veel op ghosting ligt. Zeker in jouw geval moet je gewoon gaan voor de panelen met de beste eigenschappen (exl. ghosting)!
En welke zou je dan voorstellen? Aangezien ik idd op die ghosting let, want het lijkt me toch vrij irri als je bij films iedere keer een waas erachter ziet? Zit zoveel verschil in al die schermen dat ik echt niet meer weet welke ik moet kiezen. Wil gewoon dual 19" draaien. Waarvan 1 dus via gewone VGA gaat en de ander via DVI waarschijnlijk. Vooral internet etc, wat photoshoppen, films en af en toe games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
BenchMarc, de Fujitsu-Siemens C19-4 is echt een scherm voor jou. Mooi overdrive MVA paneel van AU Optronics (dus redelijk diep zwart, grote kijkhoek, goed geschikt voor films dus, en ook goed geschikt voor games). Niet te duur (340 euro) alleen geen DVI. Als je er 2 koopt kun je de ene gewoon op je VGA uitgang schroeven en 1 op DVI aansluiten met een DVI-VGA verloopje.

Hij is alleen nog steeds niet toegevoegd aan de pricewatch omdat ik een link naar dit scherm op een officiele Fujitsu/Siemens site nodig heb :( Zie startpost voor meer info over + prijs van scherm (allround schermen stap 3)

In Duitsland al voor het ziekelijk lage bedrag van 270 euro te krijgen, misschien moeten we 3-co.de eens mailen over dit scherm. Ze leveren de P19-2, dan zullen ze de C19-4 ook vast wel kunnen leveren.

[ Voor 106% gewijzigd door Yokozuna op 09-07-2005 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

benchMarc schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 20:19:
[...]
En welke zou je dan voorstellen? Aangezien ik idd op die ghosting let, want het lijkt me toch vrij irri als je bij films iedere keer een waas erachter ziet? Zit zoveel verschil in al die schermen dat ik echt niet meer weet welke ik moet kiezen. Wil gewoon dual 19" draaien. Waarvan 1 dus via gewone VGA gaat en de ander via DVI waarschijnlijk. Vooral internet etc, wat photoshoppen, films en af en toe games.
Helemaal mee eens, de juiste kleure weergave van ik vele malen belangrijker (ook in de donkere tinten). Maar is net waarmee je bezig houdt. Al zijden ze eerst dat 25ms ultime is voor games, toen 16 en daarna 12. Waneer ze bij de 1 komen dan moeten ze maar gauw een nieuw verkoop praatje verzinnen.

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 09-07-2005 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106436

Ik heb zeer veel interesse in de Samsung Syncmaster 913N, maar nu lees ik daar op kieskeurig ( :@ ) wat negatieve reacties over betreffende de weergaves van letters/leestekens,officedingen. Moet een klein beetje blurry zijn.

Nu heb ik hier al een beetje zitten rondkijken en ook wat reviews gelezen maar kan niks vinden wat de kritieken op kieskeurig ondersteund.

Zou iemand die zelf de 913N heeft hier op kunnen reageren? Is de kritiek op de wat blurry letters juist of hebben de mensen daar hun monitor niet zo goed afgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Dat kan, komt door gebrek aan DVI ingang, maar ik heb de monitor zelf in werking gezien (alleen spellen en het bureaublad) en het ziet er niet zo haarscherp uit als een TFT via DVI aangesloten, maar naar mijn mening nog zeker wel 'scherp'. Die monitor stond trouwens op een refreshrate van 60Hz, het kan dat het beeld van de 913N bij een refreshrate van 75Hz vager is.

[ Voor 27% gewijzigd door Yokozuna op 09-07-2005 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik heb nog geen tijd voor een uitgebreide review van mijn nieuwe VP191s, maar hier vast wat korte puntjes:

- backlight leakage: absoluut aanwezig, in alle hoeken. Maar het stoort me absoluut niet, omdat ik nooit naar een zwart scherm kijk en ik een hekel heb aan die donkere spellen, zoals Doom.

- Zwart-diepte: Yokozuna, ik weet echt zeker dat dit niet jouw scherm moet worden, ik heb wat geprobeerd met hele lage brightness, maar het blijft donkergrijs op zijn best. Vooral 's avonds, overdag met veel omgevingslicht kan ik het nog wel zwart noemen. Dit is overigens ook de belangrijkste reden waarom ik de -s versie heb gekozen. Mijn theorie was dat het zwart dan niet teveel zou verbleken naast de zwarte randen.

- Kleur-diepte, contrast e.d.: Tot op heden moet ik zeggen dat het me een beetje tegenvalt, ik had hiervoor een Daewoo 901D CRT scherm en vooral de diepere kleuren vond ik daarop gewoon mooier. Er lijkt een grijze waas over het hele scherm te zitten. Het wit vind ik overigens ook meer crème dan echt wit. Ik zal ongetwijfeld nog moeten tweaken aan de settings, misschien wordt het dan beter.
Op mijn werk heb ik een cheap-ass 17" HP TFT en ik vind dat die qua kleur nieteens onderdoet door deze VP191.

- Scherpte: Ja hij is scherp, maar mijn Daewoo CRt was voor een CRT blijkbaar gruwelijk scherp (zelfs na 6 jaar!), want heel veel verschil zie ik eerlijk gezegd niet.

- Ghosting: Ik heb ff Call of Duty gespeeld, donkere en lichte maps, en ik zie 0,0 ghosting. Mijn oog zal wel minder getraind hierop zijn, maar ik ben er ook van overtuigd dat dit scherm absoluut geschikt is voor elke categorie gamers. De zogenaamde hardcore gamers die zeuren over ghosting, moeten meer op de vijand letten en minder moeite doen om die ghosting waar te nemen, dan zou het ze ook niet opvallen.

- Ergonomie e.d.: Top, stevig apparaat met flinterdunne rand. Makkelijk alle kanten op te draaien, alleen als je soepel wilt pivoten, moet je wel even de kabels netjes vastzetten, anders komen die knel te zitten.

Al met al ben ik erg tevreden over het scherm, omdat ik eigenlijk nergens in ben achteruit gegaan t.o.v. mijn erg goede CRT en wel enorm veel ruimte meer op mijn bureau heb, veel energie bespaar en het er gewoon stukken beter uitziet nu in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Nice.
Yokozuna, ik weet echt zeker dat dit niet jouw scherm moet worden, ik heb wat geprobeerd met hele lage brightness, maar het blijft donkergrijs op zijn best.
Mja, dit is ook een van de belangrijkste redenen waarom ik dit scherm voorlopig even links laat liggen. Alleen dat het zo erg was (erg donkergrijs) had ik niet gedacht, dat dat nog in een userreview zou staan :)
Mijn theorie was dat het zwart dan niet teveel zou verbleken naast de zwarte randen.
In die theorie geloof ik ook wel, ik vind het alleen jammer dat ik de VP191b er kwa uiterlijk mooier uit vind zien!
Er lijkt een grijze waas over het hele scherm te zitten
Dat lijkt een teken van simpelweg te laag ingesteld contrast.
Al met al ben ik erg tevreden over het scherm, omdat ik eigenlijk nergens in ben achteruit gegaan t.o.v. mijn erg goede CRT
Blijkbaar wel in het wit en in het zwart als je ik je review lees. Ik zou inderdaad nog even flink pielen met de settings, de VP191b/s moet gewoon een hardstikke fel wit weer kunnen geven (ook zonder maximale helderheid/contrast instelling).
maar mijn Daewoo CRt was voor een CRT blijkbaar gruwelijk scherp
"He man, je weet toch!". Automerken kunnen altijd mooie schermen produceren, kijk maar naar Hyundai!
Maar ik ben er ook van overtuigd dat dit scherm absoluut geschikt is voor elke categorie gamers. De zogenaamde hardcore gamers die zeuren over ghosting, moeten meer op de vijand letten en minder moeite doen om die ghosting waar te nemen, dan zou het ze ook niet opvallen.
Dat heb je goed gezegd :)

[ Voor 133% gewijzigd door Yokozuna op 09-07-2005 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
TheLemon schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 22:57:
...
Vooral 's avonds, overdag met veel omgevingslicht kan ik het nog wel zwart noemen. Dit is overigens ook de belangrijkste reden waarom ik de -s versie heb gekozen. Mijn theorie was dat het zwart dan niet teveel zou verbleken naast de zwarte randen.
...
's Avonds zijn de zilveren randen ook een stuk minder fel doordat er minder omgevingslicht is, dus het verschil tussen 's avonds en overdag wordt alleen maar groter bij zilveren randen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Je maar bij een zwarte rand heb je zoieso een donkerdere rand, dus daar lijkt het zwart zoieso minder diep als je concentreerd op de randen. En een witte rand wordt volgens mij ook snel donker. Dus elke rand z'n voor en nadelen toch :)

Heb trouwens de Acer uit de startpost verwijderd, stond volgens mij 2 maanden in maar heb nog niet gelezen dat iemand hem gekocht heeft, hij is ook niet populair in de pricewatch en ik lees in het 17" topic en op prad.de weleens over een erg matige garantieafhandeling van Acer. Ik denk dat Belinea z'n plek als 'budgetmerk' beter zal vullen in de TS.

[ Voor 47% gewijzigd door Yokozuna op 09-07-2005 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Eerlijk gezegt wil ik me liever op het beeld concentreren dan op de rand, en daarvoor is een zwarte rand overdag wel handig.
Maar inderdaad, elke rand heeft zijn voordelen en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
XiN schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 23:47:
Eerlijk gezegt wil ik me liever op het beeld concentreren dan op de rand, en daarvoor is een zwarte rand overdag wel handig.
Maar inderdaad, elke rand heeft zijn voordelen en nadelen.
Ik denk dat als je beetje geconcentreerd zit te GoT'en :P dat het je niet eens opvalt hoor, of de rand van je monitor nou zilver of zwart is. En als het je opvalt ben je er met 1 dag aan gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Jep, en dat geldt voor veel meer eigenschappen dan alleen de rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
GoTén lukt inderdaad wel met een zilvergrijze rand, maar met mijn vorige monitor(die dus een zilvergrijze rand had) was het concentreren op een film toch wel wat moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

Yoko...
Ik zit erg erg te twijfelen. Ik heb al een Dell 2005fpw (leuk ding, geniet er erorm van en miscchien misschien heeeeel miscchien een 2e erbij) alleen ik wil nu een tweede lcd er bij voor het internet en toch om chill met Psp, photosoep en protools. Dus een rustig en natuur getrouwd beeld is echt een must en daarna komt een keertje BF2 of Source bij (ik sluit dan de monitor op me 2e gamebak aan)
Dus ik twijfel tussen de Sony Hb95P en de Viewsonic v191b.
Ik heb dus die Sony hier in de winkel zien staan en ben beetje mee wezen spelen :+ ... OMG wat een geil plaatje.. echt ik vind dus die glasplaat heerlijk werken. Voordeel is dat ik altijd in dondere werkplek werk thuis, moet niet denken wat er gebeurt als ik die sony naast een raam zet. Maar die Viewsonic trekt me ook aan vanwege wat lager prijs (VESA mounting... dat heeft die sony dus niet :? ) en wat sneller is in games. Want die 12ms geloof ik geen zak van die Sony na alle reviews op het net...

en U :+ ?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 30670 op 10-07-2005 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Fujitsu's paneel afdeling is onlangs overgenomen door Sharp, is weet dus niet hoe het in de toekomst zit met panelen in de HS95PB, maargoed, winkels zullen ze nog wel op voorraad hebben.

Ik heb de HS95PB gezien in de winkel (dus met veel TL licht) en het zwart zag er heel diep uit (wit zeer fel). Wat beeldkwaliteit betreft zijn de meeste reviews heel positief, mede door de glasplaat, kwa snelheid/ghosting zijn de reviews inderdaad erg verdeeld, wat bij de VP191b niet zo is. Het blijft dus een afweging die je zelf moet maken. Je kunt beide eigenschappen (diep zwart, geschikt voor games) trouwens ook combineren door gewoon de Fujitsu-Siemens P19-2 te kopen, daar zijn maar enkele reviews minder positief over de snelheid. De meeste zijn positief over de snelheid, hij is wel wat trager dan de VP191b maar dat lijkt me geen punt gezien je er niet bijzonder veel op gaat gamen (meer andere soorten gebruik). De P19-2 staat tot zover garant voor een diep zwart en er is nog geen geval van duidelijke backlight leakage bekend.

[ Voor 23% gewijzigd door Yokozuna op 10-07-2005 02:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 148906

Ik heb dus sinds gister de SyncMaster 930 BF van samsung.

En ook hier is er sprake van backlight lekkage.

Nou schijnt het gewoon veel voor te komen bij TFT schermen.

Ik stoor me er niet zo heel veel aan, alleen bij kijken van films (maar dan moet het wel een heeeeeel saaie film zijn :P)

Maar dit valt ook niet onder de garantie (van samsung) neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Anoniem: 148906 schreef op zondag 10 juli 2005 @ 03:44:
...
...
Die dus niet verdwijnt als je er van ver af op kijkt?
Die komt inderdaad wel eens voor, maar er zijn ook panelen die dit niet hebben.

Dat wat je dus ziet als je er van af de zijkant of van boven op kijkt komt door de inkijkhoek en zie je dus bij elke lcd

Geen van beide valt zo ver als ik weet onder de garantie, maar als je het eerste heel extreem hebt dan valt er mischien over te praten met de winkel.

ps. Volgens review sites zijn de overdrive tn schermen helemaal erg met knippereffecten tijdens films, zou je ons kunnen vertellen of dit echt zo storend is, of dat er mischien aan te wennen is voor mensen die af en toe eens een film kijken?

[ Voor 18% gewijzigd door n-i-x op 10-07-2005 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Anoniem: 148906 schreef op zondag 10 juli 2005 @ 03:44:
Ik heb dus sinds gister de SyncMaster 930 BF van samsung.

Nou schijnt het gewoon veel voor te komen bij TFT schermen.

Ik stoor me er niet zo heel veel aan, alleen bij kijken van films (maar dan moet het wel een heeeeeel saaie film zijn :P)

Maar dit valt ook niet onder de garantie (van samsung) neem ik aan?
Denk het niet, kun je trouwens een review schrijven aan de hand van de richtlijntjes van stap 5? Dan kan ik je review toevoegen aan de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106436

Yokozuna schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 22:51:
Dat kan, komt door gebrek aan DVI ingang, maar ik heb de monitor zelf in werking gezien (alleen spellen en het bureaublad) en het ziet er niet zo haarscherp uit als een TFT via DVI aangesloten, maar naar mijn mening nog zeker wel 'scherp'. Die monitor stond trouwens op een refreshrate van 60Hz, het kan dat het beeld van de 913N bij een refreshrate van 75Hz vager is.
Ga toch maar eens in de winkel kijken voor ik hem bestel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

TheLemon schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 22:57:
- Zwart-diepte:... ik heb wat geprobeerd met hele lage brightness, maar het blijft donkergrijs op zijn best. Vooral 's avonds, overdag met veel omgevingslicht kan ik het nog wel zwart noemen.
Dit wil ik bij deze even nuanceren, nu overdag is het wel echt zwart en het wit is niet minder. Ik had toevallig het meest zwarte vakje in het testpatroon in een backlight-leakage hoek staan, daarbuiten is het wel behoorlijk zwart.

Verder heb ik nog even wat met de kleur-output van mijn videokaart zitten spelen en de gamma iets omlaag gezet (wordt het ook een stuk dieper van allemaal!) en nu ziet het er al stukken mooier uit.

Het zou me ook niets verbazen als het er met een ATI of Matrox-kaart beter uitziet dan met mijn cheap-ass XFX 6800LE. Toen ik van een ATI overstapte naar deze kaart werd alles sowieso al minder scherp en grauwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
TheLemon schreef op zondag 10 juli 2005 @ 12:05:
...
Verder heb ik nog even wat met de kleur-output van mijn videokaart zitten spelen en de gamma iets omlaag gezet (wordt het ook een stuk dieper van allemaal!) en nu ziet het er al stukken mooier uit.

Het zou me ook niets verbazen als het er met een ATI of Matrox-kaart beter uitziet dan met mijn cheap-ass XFX 6800LE. Toen ik van een ATI overstapte naar deze kaart werd alles sowieso al minder scherp en grauwer.
Als je de gamma waarde lager instelt, dan wordt alles mischien wel donkerder, maar ook minder kleurecht.
Als ik me niet vergis, worden alle monitoren zelfs voor het srgb profiel voorgekalibreerd, wat betekent dat je voor 'echte' kleuren een gamma waarde van 2,2 moet instellen.

Het verschil tussen verschillende videokaarten is er trouwens alleen als je een analoge kabel gebruikt, met een DVI kabel gaat alles digitaal dus is er ook geen kwaliteitsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-06 20:14

n00bs

Het is weer Zomer!

XiN>

"met een DVI kabel gaat alles digitaal dus is er ook geen kwaliteitsverlies"
Dat is niet waar ;) zie verschillende reviews tussen verschillende merken over de DVi kwaliteit. Zit wel degelijk verschil tussen. Je ziet dat vooral ATi zelfs met zijn goedkoopste kaarten een heel nauwkeurig digitaal signaal afgeeft, maar NVidia kaarten dus niet allemaal en is ook nog eens sterk merk afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
@ n00bs:
Op de hoogste resolutie(1600x1200@60Hz) weten veel nVidia kaarten inderdaad geen signaal volgens de norm uit te zenden, maar aangezien een DVI signaal van 1280x1024@60Hz slechts 68% van de kloksnelheid heeft die een 1600x1200@60Hz signaal heeft, moet je al een verschrikelijk slechte tmds transmitter op je kaart hebben voor ie op 1280x1024 problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Blijkbaar zenden alle videokaarten toch een ander DVI signaal uit (kwa kleuraccenten iig). Als alle DVI uitgangen op videokaarten hetzelfde secure signaal zouden uitsturen zouden alle TFT's van tevoren in de fabriek gecalibreerd kunnen worden (bij een bepaalde helderheid+contrast en bij een verlichte/donkere ruimte) en je ziet in alle reviews toch nog dat heel veel TFT's out-of-the-box zeker geen kleurecht beeld weergeven via DVI aangesloten. Blijkbaar zit er nog een groot verschil in de DVI signalen waardoor TFT's moeilijk en-fabriek zijn te calibreren.

Een TFT via DVI aangesloten geeft wel altijd een perfect scherp beeld/geen signaalverlies op 1280x1024x75Hz, maar het is zeker geen garantie voor een kleurecht beeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Yokozuna op 10-07-2005 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart_vd
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02-2023
Yokozuna schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 16:17:
[...]

Ikzelf ben een fanatiek counter-striker,
zit trouwens op het moment op Drome en we moeten zo de finale spelen,
en ik kan je vertellen dat je die ghosting toch nog vaak merkt.
Cs is wel een van de weinige spellen waarbij er nog ghosting voorkomt volgens mij, quake etc in mindere mate.

Het probleem is dat je natuurlijk prima kan presteren op zo'n monitor, op het moment speel ik hier ook op een 10 jaar oude 17 inch crt die net 85 herz trekt bij 800*600 en dat is ook niet ideal maar je kan er nog best op meekomen, maar het is gewoon niet relaxt als jij 500+ euro neertelt voor een monitor en dan toch niet het beste van het beste hebt qua beeld.

Ik wacht in ieder geval nog even met aanschaffen van een tft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
en ik kan je vertellen dat je die ghosting toch nog vaak merkt.
Merkt kwa beeld, maar niet merkt kwa prestatie van jezelf. Daar ging het me om :)

Het verschilt erg per spel idd, maar op m'n VP912s had ik in Quake1 en 3 meer last van ghosting dan in UT2003 (waar het vrijwel onzichtbaar was, alleen in bepaalde situaties niet). Bij beide spellen merkte ik toch geen prestatieachteruitgang, accuracy was zelfs gewoon objectief gemeten hetzelfde als normaal. In rocketarena, waar het echt puur aankomt op aim, was de shaft accuracy nog steeds rond de 30% in QuakeWorld op m'n VP912s (daarvoor een 17" CRT'tje).

Als je echt geen ghosting wilt ZIEN, dan zul je inderdaad nog een behoorlijk tijdje moeten wachten. Misschien komt er uberhaupt geen TFT met absoluut geen ghosting, want zelfs met 4ms overdrive TN panelen zeggen sites als Behardware nog wat ghosting te zien, hoe weinig ook. Dan zul je moeten wachten op OLED/SED panels (paar jaar). Als je echter wilt dat de ghosting geen invloed heeft op je prestaties (wat mijn criterium dan weer is), dan is een moderne allround/game monitor hoogstwaarschijnlijk genoeg.

[ Voor 37% gewijzigd door Yokozuna op 10-07-2005 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Tnx voor je post Yokozuna. Als ik dat zo lees dan heeft ieder scherm wel weer z'n nukken. Vreemd dat na die jaren TFT technologie het nog steeds moeilijk schijnt te zijn om een scherm te maken dat goed kan concurreren tegen CRT. Ik zit hier nog met een 17" CRT scherm van Target :X te werken dat al 7 of 8 jaar oud is. Ik wil nu toch wel eens een fatsoenlijk scherm, maar volgens mij ben ik met dit scherm nog beter af dan met een TFT die mankementen vertoont. Ik ben namelijk nogal iemand die snel gaat zeiken over bepaalde minpunten. Misschien is het verstandiger om gewoon dual 19" Iiyama CRT's te gaan draaien, dan ben ik van al dat gezeik af.

[ Voor 11% gewijzigd door benchMarc op 10-07-2005 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1

Roenie1

The Many sings to us.

Ik dacht laatst: "Als je in real-life heel snel je kijkrichting 180 graden draait, dan zie je ook geen reet terwijl je dat doet."

Nou, ik heb het geprobeerd hoor. Doe het ook maar eens, zal je zien dat je alles tussen het begin- en eindpunt van de draai eigenlijk helemaal niet kan zien, en op het eindpunt duurt het even voordat je ogen zijn gefocust, en dan zie je dat eindpunt (eindbeeld) pas.

En dan lopen we te zeuren over ghosting/blur in games. Eigenlijk is het best realistisch. _/-\o_
Even serieus, omdat je je hoofd en ogen niet hoeft te draaien en je ogen gewoon gefocust blijven op de monitor, zie je in een game het eindpunt (eindbeeld) van een 180 graden draai direct, zonder eerst te hoeven focussen. En dan kan ik me voorstellen dat je het niet leuk vindt als dat eindbeeld nagloei heeft van het beeld daarvóór. Maar tijdens de draai zie je sowieso niks, je kan dat niet optijd verwerken als je snel draait. (De hoeveelheid die je moet draaien schat je vantevoren in, en je haalt op het einde van de draai de trekker over.) Er is wellicht een grijs gebied ertussen in, waarbij je nog langzaam genoeg draait om het beeld te kunnen verwerken/goed te kunnen zien, maar snel genoeg om ghosting te veroorzaken. Dat grijze gebied is eigenlijk waar het om gaat. In dat grijze gebied kan je bewust de ghosting zien en je voorstellen dat het beeld mooier zou zijn als het scherp was. Dat men "gaat zeuren" over dat het beeld bij nog snellere bewegingen gaat nagloeien - waarvan de beelden tijdens de beweging niet optijd kunnen worden verwerkt door de hersenen - is eigenlijk een beetje hypocriet. Alsof, als het scherp was, je het wel goed had kunnen zien (verwerken).

Laat ik nog een stapje verder gaan:
Iemand die weinig shooter training heeft gehad, zal bewegend beeld misschien minder snel kunnen verwerken in de hersenen dan iemand die er wél oefening in heeft. Hierdoor zal iemand zonder training minder last van ghosting hebben, en het minder snel zien, dan iemand mét training. We weten dat snelle shooters zorgen voor training van het reactie-vermogen. Om ergens op te kunnen reageren moet je het eerst gezien (en dus in de hersenen verwerkt) hebben.

Note: Het blijft speculatie, en ik sta nergens voor garant. ;)

[ Voor 83% gewijzigd door Roenie1 op 10-07-2005 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Doe het ook maar eens, zal je zien dat je alles tussen het begin- en eindpunt van de draai eigenlijk helemaal niet kan zien, en op het eindpunt duurt het even voordat je ogen zijn gefocust, en dan zie je dat eindpunt (eindbeeld) pas.
Klopt, alles tussen die 180 graden neem je zelfs nauwelijks waar merk ik. Ik heb van de week nog in de trein naar Tilburg en terug wat getest en met m'n ogen geprobeerd constant in dezelfde hoek naar buiten de kijken en als ik dan naar de bomen kijk zie ik serieus precies wat ghosting is, detailvermindering en lichte nagloei. Alles achter de bomen wat je minder ziet bewegen (is verder weg) vertoont minder detailvermindering.

Het is wel moeilijk om dit te doen, want van nature verspringen je ogen een paar keer per seconde (afhankelijk van de treinsnelheid etc.) van punt naar punt waardoor je alles scherp lijkt te zien, maar eigenlijk volg je telkens een bepaald punt, bijv. van boom naar boom, alles daartussen neem je nauwelijks waar 8)7

Ik heb ook gelezen dat je gezichtbeeld maar voor een hoek van iets van 10 graden scherp is, alles eromheen is onscherp. Dit heeft verder niet met ghosting te maken, maar het zegt wel weer dat onze eigen ogen ook helemaal niet perfect zijn. (hoewel het kleine scherpe-gezichtsveld ook een voordeel kan zijn, dat je je beter kunt concentreren op dat deel van het beeld, het midden)

Voor de rest erg inzichtvolle post Roenie :Y) Hij verklaart volgens mij precies waarom een klein beetje ghosting gewoon geen noemenswaardige invloed heeft op je prestaties in spellen.

[ Voor 37% gewijzigd door Yokozuna op 10-07-2005 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1

Roenie1

The Many sings to us.

Yokozuna schreef op zondag 10 juli 2005 @ 16:15:
[...]

Klopt, alles tussen die 180 graden neem je zelfs nauwelijks waar merk ik. Ik heb van de week nog in de trein naar Tilburg en terug wat getest en met m'n ogen geprobeerd constant in dezelfde hoek naar buiten de kijken en als ik dan naar de bomen kijk zie ik serieus precies wat ghosting is, detailvermindering en lichte nagloei. Alles achter de bomen wat je minder ziet bewegen (is verder weg) vertoont minder detailvermindering.
Het grappige is dat ghosting dus eigenlijk, "in a way", realisme toevoegt aan snelle beweging in games, omdat je achter de monitor je hoofd niet hoeft te draaien en je ogen niet hoeft te her-focussen, terwijl je dat wel zou moeten doen als het echt was. Eigenlijk is het cheating, zonder ghosting. Over alle andere dingen die realisme toevoegen aan games zijn we vol lof, maar als het vervelend is (ghosting) dan moeten we er niks van hebben.
Voor de rest erg inzichtvolle post Roenie :Y) Hij verklaart volgens mij precies waarom een klein beetje ghosting gewoon geen noemenswaardige invloed heeft op je prestaties in spellen.
Dank je, heb ik toch nog iets bijgedragen aan deze topic reeks. :*)

[ Voor 13% gewijzigd door Roenie1 op 10-07-2005 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Zal em in de startpost zetten bij informatieve links :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMarcel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:18
Zo, ik heb de knoop doorgehakt. Gisteren in Aken bij Atelco de Samsung SyncMaster 913B gekocht voor 399 euro. Ze hadden daar zowel de 913N (zonder DVI) als de 913B (met DVI) en naar mijn idee is het beeld van die laatste via DVI echt scherper. Vooral bij kleine zwarte tekst op een witte achtergrond is dat wel goed te zien. Ik heb ook nog gevraagd of ze mijn exemplaar even uit de doos konden halen en aan konden sluiten, omdat het vervelend zou zijn als ik helemaal uit Nederland op en neer moest rijden als er iets mee was, en dat was geen probleem. Meteen dus ook even gecheckt op sub-pixel probleempjes, maar die waren er niet.

Ben echt super tevreden met mijn aankoop. In hoogte verstelbare voet blijkt erg handig en het beeld via DVI is echt geweldig. Er is weinig ghosting en zelfs op lagere resoluties (in games) ziet het beeld er boven verwachting goed uit. Zelfs de artefacten in films (als ze een beetje op redelijke kwaliteit zijn) vallen me erg mee. De kijkhoek links/rechts is voor mij groot genoeg, maar die naar boven/onder is erg beperkt. Van onder af gezien wordt het beeld al vrij snel donker en van boven af gezien wordt wit al heel snel donkerder dan grijs. Als je een beetje stilzit achter je bureau, wat bij typen meestal toch wel zo is, is er toch nog wel redelijk in pivot-mode te werken.

Ten opzichte van m'n iiyama Vision Master Pro 411 (17" CRT) is de Samsung SyncMaster 913B in ieder geval een enorme verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Yo DJMarcel ook nice dat je ze vergeleken hebt. Vind je de 913B ook kwa zwartdiepte een verbetering t.o.v. je VM Pro 411? (heb zelf de VM Pro 410 van 6 of 7 jaar oud, maar het zwart lijkt er echt nergens meer op, eerder erg donker grijs)
Eigenlijk is het cheating. Over alle andere dingen die realisme toevoegen aan games zijn we vol lof, maar als het vervelend is (ghosting) dan moeten we er niks van hebben.
Hehe, wat ook grappig is is dat ik de nagloei van CRT's vroeger altijd juist wel tof vond. Bij spellen als Pong/Invaders/Desert Storm clonen zag je altijd een heel lichte nagloei van iets lichts dat bewoog op een zwarte achtergrond.

[ Voor 26% gewijzigd door Yokozuna op 10-07-2005 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

benchMarc schreef op zondag 10 juli 2005 @ 15:32:
...Misschien is het verstandiger om gewoon dual 19" Iiyama CRT's te gaan draaien, dan ben ik van al dat gezeik af.
Nou dat lijkt me sterk. Ik ken natuurlijk niet alle Iiyama's CRT's, maar mijn pa heeft er één en een maat van me ook (allebei 19") en ik vind ze waardeloos. Echt veel slechter beeld dan mijn Daewoo CRT (plus dat die van mijn pa nu na een jaar of drie al kuren gaat vertonen). Als je dan in mijn review hierboven leest dat ik er mijn mijn VP191 zeker niet op achteruit ben gegaan tov die CRT, lijkt het me sterk dat je met een Iiyama CRT beter zit dan met een kwaliteits-TFT, waar we in dit topic over praten.

Overigens, XIN, over die gamma. 2,55 voor 'echte' kleuren lijkt me absoluut onzin. Als ik dat instel, ziet het er werkelijk niet uit. Dan krijg je hetzelfde maffe effect als wanneer je naar een TFT kijkt onder een veel te grote hoek, dat de kleuren haast negatief lijken.
Heb je zelf trouwens een TFT? Ik ben benieuwd naar jouw eigen ervaringen met die settings in combinatie met een DVI-verbinding.
Ik ben altijd meer iemand van mijn eigen ervaring en mijn eigen ogen geloven, dan dat ik op specs en 'voorgeschreven' settings afga. In mijn geval ziet gamma 0.81 er gewoon beter uit qua kleurdiepte e.d. en krijg ik de donkere tinten er beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:40

William/Ax3

We are Starstuff

Tekn0z schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 16:10:
Ik heb zojuist mijn Samsung 930BF opgehaald, doos ziet er iig goed uit. Kan ook nog een 730BF meekrijgen van het werk, zal kijken of ik deze kan reviewen van het weekend. Heb er zin an :)
Kom maar op met die review :P

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
IIyama maakte jaren terug CRT's de de hemel ingeprezen werden, maar ze hebben ook een aantal flop-modellen geproduceerd die de naam IIyama geen eer aan doen. Het gaat dan vooral om de LS902UT die nog steeds verkocht wordt voor een habbekrats: pricewatch: Iiyama Vision Master 1451 LS902UT 19"

Een maat van me heeft deze ook en hij kan op 1280x960x75Hz nieteens een scherp beeld weergeven (gewoon met een 9800Pro met 400MHz RAMDAC wat ruim voldoende is). Pure troep dus, maar Iyama heeft wel een aantal goede CRT's gemaakt, niet alles over een kam scheren ej :)

[ Voor 9% gewijzigd door Yokozuna op 10-07-2005 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 148994

Ik ben ook op zoek naar een 19" TFT. Mijn oog is gevallen op de Iiyama E481S. Deze monitor is tegenwoordig uitgerust met een TN beeldbuis van 8ms. Eerder was deze uitgerust met een andere beeldbuis, van 25 ms.

Ik ben al even op zoek naar ervaringen van deze monitor, maar ik vind alleen reviews van de oude beeldbuis. Wie heeft ervaring met de versie van 8ms?

Ik wil de monitor gaan gebruiken om te gamen, internetten, soms film kijken, maar ook AutoCad en ArcView moeten erop kunnen draaien. Foto's bewerken doe ik soms, maar is niet zo erg belangrijk. Is deze monitor een goede keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Yokozuna schreef op zondag 10 juli 2005 @ 16:59:
IIyama maakte jaren terug CRT's de de hemel ingeprezen werden, maar ze hebben ook een aantal flop-modellen geproduceerd die de naam IIyama geen eer aan doen. Het gaat dan vooral om de LS902UT die nog steeds verkocht wordt voor een habbekrats: pricewatch: Iiyama Vision Master 1451 LS902UT 19"

Een maat van me heeft deze ook en hij kan op 1280x960x75Hz nieteens een scherp beeld weergeven (gewoon met een 9800Pro met 400MHz RAMDAC wat ruim voldoende is). Pure troep dus, maar Iyama heeft wel een aantal goede CRT's gemaakt, niet alles over een kam scheren ej :)
Pfff, dat maakt de keuze dan ook niet gemakkelijk zeg. Als zelfs Iiyama CRT's niet meer goed zijn, èn TFT's hun kuren vertonen. Welke monitor is er dan nog wel die een goed beeld geeft zonder babyziektes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twido

Twido

[...]

Dit wil ik bij deze even nuanceren, nu overdag is het wel echt zwart en het wit is niet minder. Ik had toevallig het meest zwarte vakje in het testpatroon in een backlight-leakage hoek staan, daarbuiten is het wel behoorlijk zwart.

cooler master cosmo,gigabyte X58 ,Q720 ,3x2GB OCZ platinium,seagate 500gig 32 mb cache,HP ZR24W,Creative gigaworks progamer g500,creative X-fi Xtreme audio pci-e,selfmade waterkoeling 0db

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twido

Twido

[...]

sorry voor voorgaande post, maar ik wil even op het bovenvermelde ingaan.
Zelf heb ik een X800 en met die videokaart is alles prima.
Het is zo dat de meeste tft schermen hun brightness veel te hoog is. Waardoor je die alvast met de helft gaat verlagen waardoor je geen optimale kleurweergave meer gaat/kan krijgen.
Bij de VP 191 is dit niet het geval. De standaard brightness is prima te verdragen en zo hou je prima kleurweergaven over maar hierdoor krijg je , zeker als je andere TFT's gehad hebt, de indruk dat het wit niet echt wit is omdat het gewoon niet zo fel is . Het is dus net een voordeel dat je de brightness heel hoog kan laten staan en met eventueel de gamma uw zwartwaarde aanpast.

Ik ben geen kenner op dit vlak maar dit is alvast mijn indruk na reeds een 8 tal LCD's uitvoerig getest/gehad te hebben.
Ben dan ook niet verast dat "thelemon" zijn iets te vlugge conclusie herzien heeft >:)

Maar wat is nu zwart genoeg hé, voor mij zie ik geen verschil tussen mijn scherm met bijvoorbeeld een volledig zwarte achtergrond (op een zeer kleine lekage in de 4 hoeken na) en als het scherm uitstaat dus voor mij is het zwart zeker voldoende zwart. Daarbij speel ik nooit zonder lamp aan vermits dit niet bevorderlijk is voor de oogjes en die moeten (hopelijk) nog lang mee :)

en voor BART_VD, je hebt volledig ongelijk als je denkt dat je er nog iets gaat van merken bij dit scherm. TFT is reeds lang elke vorm van CRT gepasseerd en op snelheid nu ook!!!

Wie het niet geloofd mag steeds mij komen opzoeken, gij weet dat al hé Yokozuna. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Twido schreef op zondag 10 juli 2005 @ 20:54:
[...]
Daarbij speel ik nooit zonder lamp aan vermits dit niet bevorderlijk is voor de oogjes en die moeten (hopelijk) nog lang mee :)
Offtopic, maar misschien grappig om te vermelden, is dat dit dus een fabel schijnt te zijn. Ik heb eens gelezen dat Philips dat met opzet de wereld in geholpen heeft ten tijde van de introductie van de televisie. Mensen deden 's avonds de lampen uit, omdat de TV zelf al genoeg licht in de kamer verspreidde, waardoor Philips hun gloeilampenverkoop merkbaar terug zag lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Haha, daar wil ik ook weleens meer van weten. Zulke feitjes zijn altijd leuk om te weten, net als dat je afvalt als je regelmatig kauwgom en peperkoek eet (laxerende werking) en dikker wordt van bananen (tegenovergestelde werking) en dat melk slecht schijnt te zijn omdat mensen tegenwoordig al een overdosis eiwit binnen krijgen en omdat volwassen mensen een te verwaarlozen hoeveelheid calcium nodig hebben.

Hoezo offtopic.
Wie het niet geloofd mag steeds mij komen opzoeken, gij weet dat al hé Yokozuna.
Awel, da is! Waar woonde je nu ook alweer? Ik heb trouwens ook in een paar THG review gelezen dat optimale helderheid voor calibratie meestal vrij hoog ingesteld is. Ze waren bij THG ook altijd erg blij als de maximale helderheid niet hoger dan 160nits was :) Ik snap ook niet waarom er nog zulke felle backlights worden gebruikt, net alsof een hogere helderheid beter verkoopt? Alsof ze er vanuit gaan dat mensen denken ' hoger is beter ' ? Niet echt verantwoord gedrag. Gewoon 200nits max for standard, kunnen ze ook weer patsen met hun lage power consumption. Ik vraag me nu af wat gewoon een prima helderheid is voor algemeen gebruik, volgens mij ligt dat zelfs slechts rond de 120nits.

[ Voor 56% gewijzigd door Yokozuna op 10-07-2005 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 148906

Hmmm wat ik ook opmerk bij mn 930BF is dat als de scherm zwart wordt (of een iets donkerder kleur vertoont) dat dan een raar piepje van de scherm afkomt?

Hoort dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
TheLemon schreef op zondag 10 juli 2005 @ 16:46:
...
Overigens, XIN, over die gamma. 2,55 voor 'echte' kleuren lijkt me absoluut onzin. Als ik dat instel, ziet het er werkelijk niet uit. Dan krijg je hetzelfde maffe effect als wanneer je naar een TFT kijkt onder een veel te grote hoek, dat de kleuren haast negatief lijken.
Heb je zelf trouwens een TFT? Ik ben benieuwd naar jouw eigen ervaringen met die settings in combinatie met een DVI-verbinding.
Ik ben altijd meer iemand van mijn eigen ervaring en mijn eigen ogen geloven, dan dat ik op specs en 'voorgeschreven' settings afga. In mijn geval ziet gamma 0.81 er gewoon beter uit qua kleurdiepte e.d. en krijg ik de donkere tinten er beter uit.
Je ik heb zelf een TFT(IIyama AS4821DTBK) op DVI aangesloten.
Mijn ervaringen:
Foto's zien er met gamma 1,0 inderdaad 'dieper' uit, maar met gamma 2,2(ik heb volgens mij nooit 2,55 genoemd) zijn de kleuren natuurgetrouwer, en komt het plaatje meer overeen met wat ik me kan herinneren.

Die gamma waarde 2,2 is trouwens nodig om te zorgen dat een kleur met een twee keer zo hoge RGB waarde ook twee keer zo helder weer te geven, zoals het dus bedoeld is.
De gamma waarde is eigenlijk in het leven geroepen omdat crt monitoren alle middentonen te donker weergeven ten opzichte van het wit.
Toen er lcd monitoren kwamen is men deze van de fabriek uit gaan kalibreren naar de crt's, zodat er als het goed is dezelfde kleurcorrectie nodig is.
Als je dit verhaal niet gelooft, dan kan je voor de grap een .icm profiel voor een monitor downloaden en instellen.
Bij een nvidia kaart doe je dat door bij het kleurcorrectiegedeelte op import te klikken, en het profiel te kiezen.
Als het goed is zie je dan een profiel dat lijkt op het profiel dat je krijgt wanneer je gamma waarde 2,2 instelt.
Anoniem: 148906 schreef op zondag 10 juli 2005 @ 23:36:
Hmmm wat ik ook opmerk bij mn 930BF is dat als de scherm zwart wordt (of een iets donkerder kleur vertoont) dat dan een raar piepje van de scherm afkomt?

Hoort dit?
Lijkt me niet echt normaal.
is het hard?
als het echt storend is, dan zou ik hierover contact opnemen met de winkel.
Yokozuna schreef op zondag 10 juli 2005 @ 22:42:
...
Alsof ze er vanuit gaan dat mensen denken ' hoger is beter ' ? Niet echt verantwoord gedrag. Gewoon 200nits max for standard, kunnen ze ook weer patsen met hun lage power consumption. Ik vraag me nu af wat gewoon een prima helderheid is voor algemeen gebruik, volgens mij ligt dat zelfs slechts rond de 120nits.
Sorry dat ik je uit de droom moet helpen, maar veel mensen denken inderdaad dat een hoger getal altijd beter is, ook denken de meesten dat je de helderhei zelfs naar 1nits terug kan brengen terwijl je toch nog het maximum contrast hebt.

Over wat een prima helderheid is voor dagelijks gebruik:
Als ik de specs van mijn monitor mag geloven, dan is de maximale helderheid 250 nits, en heb ik de backlight op 50% sttaan wat dus neer komt op 125 nits.
Ik heb deze monitor niet in direct zonlicht staan.
Op deze instellingen blijft wit wit en is het niet te vermoeiend voor mijn ogen 's avonds.
Roenie1 schreef op zondag 10 juli 2005 @ 16:25:
...
Het grappige is dat ghosting dus eigenlijk, "in a way", realisme toevoegt aan snelle beweging in games, omdat je achter de monitor je hoofd niet hoeft te draaien en je ogen niet hoeft te her-focussen, terwijl je dat wel zou moeten doen als het echt was. Eigenlijk is het cheating, zonder ghosting. Over alle andere dingen die realisme toevoegen aan games zijn we vol lof, maar als het vervelend is (ghosting) dan moeten we er niks van hebben.
...
Het leuke is dat sommige spellen inderdaad een effect hebben dat 'motion blur' heet.
Als je nou gewoon een langzamere monitor koopt dan kan je dit effect uitzetten, en bespaar je op je rekenkracht. :)

[ Voor 43% gewijzigd door n-i-x op 11-07-2005 00:22 . Reden: spul toevoegen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Als ik de specs van mijn monitor mag geloven, dan is de maximale helderheid 250 nits, en heb ik de backlight op 50% sttaan wat dus neer komt op 125 nits.
Heet het bij jou 'backlight brightness"? Bij m'n vorige 2 TFT's was het scherm niet compleet zwart bij een brightness van 0%, het schaalt niet helemaal door naar 0nits dus 50% instelling is niet de helft van de maximale brightness. Is dat bij jou wel? Kan gerust hoor, ben het alleen nog niet tegengekomen.
Het leuke is dat sommige spellen inderdaad een effect hebben dat 'motion blur' heet.
Nitro/turbo bij burnout 2 :)

[ Voor 33% gewijzigd door Yokozuna op 11-07-2005 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Yokozuna schreef op maandag 11 juli 2005 @ 11:49:
[...]

Heet het bij jou 'backlight brightness"? Bij m'n vorige 2 TFT's was het scherm niet compleet zwart bij een brightness van 0%, het schaalt niet helemaal door naar 0nits dus 50% instelling is niet de helft van de maximale brightness. Is dat bij jou wel? Kan gerust hoor, ben het alleen nog niet tegengekomen.
...
Nee het heet bij mij 'eco mode 2', wat volgens de handleiding gelijk staat aan 50% helderheid
Als ik met 'contrast' en 'helderheid' het scherm donkerder maak dan wordt alleen wit donkerder, en daalt mijn contrast dus.
Yokozuna schreef op maandag 11 juli 2005 @ 11:49:
...
[...]

Nitro/turbo bij burnout 2 :)
nos bij nfsu 1 en 2, en 'light trails' :D
'Light trails' zal je waarschijnlijk wel aan moeten zetten, want de fall time is meestal vrij kort bij lcd's.

[ Voor 29% gewijzigd door n-i-x op 11-07-2005 12:02 . Reden: ' fout gedaan 8) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

YOKO... ik heb iets heel fouts gedaan vanochtend :P

Ik heb de viewsonic v191b en de Sony Hs95PB besteldt. over 10dagen zijn ze bij me thuis :) . En dan even een leuke review schrijven. Ik heb ze beiden voor een totaal bedrag van 855euro kunnen kopen incl pixelgarantie van de winkel zelf. Ik heb ze besteld bij een Top Office (groothandel in kantoor artikelen hier in zuid frankrijk) en kreeg wat korting.

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 30670 op 11-07-2005 13:34 . Reden: thnx yoko ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
mag ik vragen wat hier fout aan is?
komt eigenlijk wel goed uit, dan kan je(als je het wilt) zaken als de zwartdiepte, de inkijkhoek, de snelheid, en de lichtere vlekken vergelijken tussen twee overdrive mva's, en dan zullen wel zien hoe erg dat overeen komt met wat behardware zegt.
Ik hoop over 10 dagen iets intressants te lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
XiN schreef op maandag 11 juli 2005 @ 12:30:
komt eigenlijk wel goed uit, dan kan je(als je het wilt) zaken als de zwartdiepte, de inkijkhoek, de snelheid, en de lichtere vlekken vergelijken tussen twee overdrive mva's, en dan zullen wel zien hoe erg dat overeen komt met wat behardware zegt.
XiN, ik denk dat je hapt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

XiN schreef op maandag 11 juli 2005 @ 12:30:
erg voor me bankrekingen Xin :+ ...
Idd ik ben zelf ook benieuwt. Zeker of mijn Dell nog stand houdt of hem uit de deur schop.
Verder...behardware is best een betrouwbare site vind ik zelf (goh hoezo franse trots :P). Maar goed. afwachten idd.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 30670 op 11-07-2005 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Sony Hs95B
Niet de HS95PB?! Voor zover ik weet heeft de HS95B een TN panel (500:1, 250nits, 16ms btb) met glasplaat, waardoor de kijkhoek wat groter is en het zwart wat dieper (ook dieper dan TN panels met 700:1 contrast en anti-glare laag). Hij is ook goedkoper dan de PB:
pricewatch: Sony SDM-HS95B (19", 16ms, D-sub) versus pricewatch: Sony SDM-HS95PB (19", 12ms, D-sub/DVI-D)

Zo te lezen wilde je eigenlijk maar 1 monitor, maar nu je er 2 besteld hebt vind je het ook wel best? Je bent zeker advocaat? :)

[ Voor 147% gewijzigd door Yokozuna op 11-07-2005 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yokozuna schreef op maandag 11 juli 2005 @ 13:26:
[...]

Niet de HS95PB?! Voor zover ik weet heeft de HS95B een TN panel met glasplaat, waardoor de kijkhoek wat groter is en het zwart dieper, waardoor het soms net een (overdrive) MVA panel lijkt. Hij is ook veel goedkoper: pricewatch: Sony SDM-HS95B (19", 16ms, D-sub)

Zo te lezen wilde je eigenlijk maar 1 monitor, maar nu je er 2 besteld hebt vind je het ook wel best? :)
my bad... maar het is wel de 12ms versie yoko dus de Sony HS95P(b) b voor black hier in de advertentie's. Hier in frankrijk zijn ze niet zo zeer op type nummers. Je wijst een aan en je krijgt die gewoon thuis opgestuurt en al.
Het is dus wel de de volledige zwarte versie (niet met die grijze alubalk onderin a 25ms scherm).
Mwha en als ik een van de schermen niet aanstaat mag ik heb binnen 15werkdagen terug sturen en krijg helft van de verzendkosten plus aankoop bedraag terug gestuurd :) . Das dus wel service _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Oke zeer tof!

Fujitsu overdrive MVA 1000:1, 450nits, 12ms btb versus AU Optronics overdrive MVA 800:1, 250nits, 8ms gtg. Ben benieuwd, vooral over ghosting, want sommigen zeggen dat de Sony HS95PB prima is voor gaming, andere zeggen dikke ghosting te zien.

Sony gebruikt een glaslaag, en wel op de goede manier (dus niet glas over anti-glare) dus je kunt er vergif op innemen dat het zwart van de Sony veel dieper is, als je kamer tenminste niet te licht is. 's Avonds laat testen...

Ben reuze benieuwd! Directe vergelijkingen blijven het beste wat er is. Ik hoop dat je een dual DVI videokaart hebt? Dan kun je perfect direct vergelijken. Anders maar eentje via VGA doen, voor ghosting moet dat niet veel uitmaken.

[ Voor 3% gewijzigd door Yokozuna op 11-07-2005 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yokozuna schreef op maandag 11 juli 2005 @ 13:39:
Oke zeer tof!

Fujitsu overdrive MVA 1000:1, 450nits, 12ms btb versus AU Optronics overdrive MVA 800:1, 250nits, 8ms gtg. Ben benieuwd, vooral over ghosting, want sommigen zeggen dat de Sony HS95PB prima is voor gaming, andere zeggen dikke ghosting te zien.

Sony gebruikt een glaslaag, en wel op de goede manier (dus niet glas over anti-glare) dus je kunt er vergif op innemen dat het zwart van de Sony veel dieper is, als je kamer tenminste niet te licht is. 's Avonds laat testen...

Ben reuze benieuwd! Directe vergelijkingen blijven het beste wat er is. Ik hoop dat je een dual DVI videokaart hebt? Dan kun je perfect direct vergelijken. Anders maar eentje via VGA doen, voor ghosting moet dat niet veel uitmaken.
Ik werk altijd in een niet te lichte kamer :+ yoko. Ik werk veel met protools en mengpanelen. Alles staat hier in mijn studio in een aardig zolder kamer. Ik heb een echt een hekel in volle daglicht met muziek bezig te zijn, zeker met teveel zuidfranse zon. Zelfde van die TL ala operatie kamers van repetitie ruimtes... 8)7
Ik heb helaas geen dual DVI kaart. Wel een ATI 9800xt. Maar misschien kan ik wel voor tijdelijk een dual dvi lenen van een maat van me. Hij heeft een dual ATI 850. Ik ga hem direct melen :) !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Zou heel tof zijnals je dat kunt regelen. Ik ben altijd ultra pro directe vergelijkingen. Misschien nog liever dan pro-reviews!

[ Voor 44% gewijzigd door Yokozuna op 11-07-2005 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dit topic is vol, een 9e deel kan komen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Pollewob op 11-07-2005 14:36 ]

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Dit topic is gesloten.