Ligt het aan mij of zijn alle MMORPG's exact hetzelfde?

Pagina: 1
Acties:
  • 322 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Topicstarter
Ik loop in de SGD zo eens door de topics heen, en er staan nogal wat MMORPG's tussen. Maar ze zijn allemaal hetzelfde. World of Warcraft, Fliff, Guild Wars, ROSE Online, Final Fantasy, Dragon Raya, enz enz enz. Allemaal het tot op het bot toe uitgekauwde Riddertje-Tovenaartje-Elfje concept, en eerlijk gezegd komt me dat echt me strot uit. :/

Ik zat net dit topic te lezen, en Dvorak heeft groot gelijk. Alleen snap ik niet waarom al die MMORPG's, die allemaal hetzelfde zijn, zo populair zijn. Wanneer slaat de algehele verzadiging toe? :?

Nou zal het wel aan mij liggen, ik heb een gruwelijke hekel aan het 'magische-middeleeuwen' concept, maar ik zou wel eens een MMORPG willen spelen. Dan zou je zeggen, pak EVE-online, maar ik weiger elke maand geld neer te leggen voor een spel wat ik al gekocht heb. Neem Deus Ex (Deel 1 welteverstaan, deel 2 was ver-bReEzAh-ed), daarin had je alle mogelijkheden die in een RPG horen met de actie van een FPS.

Waarom is er niet meer afwisseling in het MMORPG genre?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2005 10:50 . Reden: Trollen is niet nodig ]

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-10 21:09

Wiebbe

<none />

ik denk dat jij de spellen te oppervlakkig vergelijkt.

Sowieso zijn er ook nog een aantal non-fantasy MMORPG games (Starwars galaxies, EVE online, Anarchy online, eventueel ook planetside) die gewoon guns, mech en robots hebben ;)

Maar even terug naar de fantasy games zelfs, jij kijkt blijkbaar naar een game, en als jij 1 dwerg, elf of orc ziet stop je het meteen in een hokje: "Fantasy MMORPG". Maar als je de games dieper vergelijkt zijn het echt allemaal andere games..

Ik denk dat mensen gewoon liever in een fantasy wereld willen rondlopen dan in een high-tech rpg. Het is voor mij gewoon stoerder om een vuurbal af te schieten dan om special shot met mijn gun te halen of iets dergelijks.

Fantasy games spreken denk ik ook meer naar je verbeelding, high tech staat meestal niet eens zo ver van de realiteit af, ja, ze hebben transporters, ruimteschepen en laser guns, maar over 150 jaar zie ik ons dat ook wel al doen. Maar met vuurballend schietend een draak kapot slaan, ja dat zie ik ons niet doen over 150 jaar ;)

Het is gewoon veel meer van deze wereld af en daarom voor mij spannender.

Maar wat ik mij af vraag, jij wilt graag een keertje een MMO spelen, maar tot nu toe is zowat ELKE MMO betalend geweest. Guildwars doet het goed met hun content kopen, maar dat is op zich niet een echte MMO.

Dus wat is het dan dat jij zoekt? een Worlf of Warcraft MMO maar dan in de toekomst (world of starcraft anyone?) dat gratis om te spelen elke maand?

Oh noes.. No more TreinTijden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Misschien komt het omdat er niet zoveel andere genres mogelijk zijn :?
Ik zelf zou alleen nog iets kunnen bedenken als een spel in de Ruimte (EVE).

Maar wat vind je van Gunz dan :?

En verder ben ik het eens met Wiebbe ^^^^

En dat stukje over Deus Ex:
Een MMORPG is dus niet zoiets als Deus Ex.

[ Voor 12% gewijzigd door Outerspace op 17-06-2005 11:03 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10 09:55

RSP

d'r komt 'n MMO shooter voor de Xbox 360 waar je met _veel_ man tegelijkertijd oorlogje kan spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Opzich zijn MMORPG's veelal hetzelfde ja.
Maar als je wat meer in die spellen verdiept, kom je vaak andere quests, andere skills en andere items tegen, en dat maakt een nieuwe MMORPG toch weer leuk imho.
Als je het concept van MMORPG leuk vind, dan is een nieuwe MMORPG met andere quests, skills en items toch weer leuk om te doen.
Ook zijn er vaak in elke MMORPG toch weer een paar nieuwe kleine elementen.

Je moet er maar net van houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Laatst online: 24-10 12:54

Blamm

Niet meer Smart

Als je echt iets anders wilt.. kijk eens naar City of Heroes. Daarin speel je een modern day superhero :)
Of het spel Matrix Online, ook een mmorpg maar zeker niet trollen en elfjes.

Zelf heb ik een flinke tijd Lineage2 gespeeld en nu speel ik WoW, maar echt de enige overeenkomst tussen deze games is dat er orcs in zitten en elfjes hoor :D verder zijn ze COMPLEET verschillend.

imho net zoiets als Splinter Cell en Duke Nukem vergelijken omdat je bij allebei singleplayer met een mens loopt en met geweren schiet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat ik je post even in twee delen behandelen, want je haalt nu twee punten boven.
Ik loop in de SGD zo eens door de topics heen, en er staan nogal wat MMORPG's tussen. Maar ze zijn allemaal hetzelfde. World of Warcraft, Fliff, Guild Wars, ROSE Online, Final Fantasy, Dragon Raya, enz enz enz. Allemaal het tot op het bot toe uitgekauwde Riddertje-Tovenaartje-Elfje concept, en eerlijk gezegd komt me dat echt me strot uit. :/

Ik zat net dit topic te lezen, en Dvorak heeft groot gelijk. Alleen snap ik niet waarom al die MMORPG's, die allemaal hetzelfde zijn, zo populair zijn. Wanneer slaat de algehele verzadiging toe? :?
Het zal wel goed verkopen en het is een setting die tot de verbeelding spreekt. Als je een beetje fatsoenlijke boekenwinkel binnenloopt naar de 'Fantasy' afdeling zul je ook hele kasten vol zien met boeken in een soortgelijke setting. Ze verschillen allemaal net iets van elkaar, en dat houdt toch de variatie erin.

Maar als je verder kijkt dan slechts het uiterlijk, dan zul je zien dat de game mechanics van ieder spel net anders zijn. Het ene spel bevindt zich in een complexe wereld met honderden skills en duizenden soorten items, de ander houdt het wat makkelijker. De ene heeft een uitgebreide manier van vechten, terwijl de ander het relatief eenvoudig houdt.

Vergeet niet dat je niet alle spellen hoeft te spelen. Als je die setting zat bent, dan kan je altijd andere spellen erbij pakken.
[...] maar ik zou wel eens een MMORPG willen spelen. Dan zou je zeggen, pak EVE-online, maar ik weiger elke maand geld neer te leggen voor een spel wat ik al gekocht heb.
Tenzij je Guild Wars of een standaard (Koreaanse) MMORPG beta / private server pakt, kan je dus geen enkele MMORPG spelen. En als je alleen maar beta's en private servers doet, dan zul je het spel nooit spelen zoals het bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 11:08:
[...]

Tenzij je Guild Wars of een standaard (Koreaanse) MMORPG beta / private server pakt, kan je dus geen enkele MMORPG spelen. En als je alleen maar beta's en private servers doet, dan zul je het spel nooit spelen zoals het bedoeld is.
Er is nog een andere optie: er zijn ook een paar MMORPG's (die uit de beta fase zijn) waarbij je niet per maand hoeft te betalen en ook niet om het spel te downloaden. Je kunt hier in een webshop met echt geld extra goede items voor in het spel kopen; dat hoef je natuurlijk niet te doen als je het ook met normale items af kunt, en dan is het spel dus volledig gratis. Twee voorbeelden hiervan die ik zo uit mijn hoofd weet zijn Maplestory en de Koreaanse versie van ROSE, maar er zijn er geloof ik nog wel een paar die dit systeem gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, ok, dat wist ik niet. Dan kan je ze dus wel spelen zoals ze bedoeld zijn, tenzij die items de enige items zijn die sterk genoeg zijn om bepaalde vijanden af te slachten (Ik verzin maar wat, maar daar kan een developer voor kiezen) :)

Om dan terug te komen op het eerste stuk van m'n post: Ook in dit geval is het een andere game mechanic. Er zitten allemaal wel toverspreuken ed. in, maar het spel werkt zelf anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:51
De mmorpgs die ik tot nu toe gezien heb zijn allemaal hetzelfde.Misschien is de setting net even anders,maar van binnen is het allemaal hetzelfde.Je start een mannetje,je kiest je class en dan start je de game. Je zit dus vast aan de skills die je in het begin kiest. Je doet vanaf level 1 tot level 60 PRECIES hetzelfde.Als je een healer bent,dan heal je,als je mage bent,dan ram je telkens op dezelfde knop met een spell die 100xlvlvanjemannetje aan damage doet. Het ging mij uitermate vervelen. Hoewel ik er wel 4 jaar everquest voor nodig had om me dit te realisteren.
Heb 2 maanden world of warcraft geprobeerd,maar ook dat ging me vervelen.Elke is het hetzelfde.Best komt,klik op spell 1,klik op spell 2,klik nog een keer op spell2 en het beest is dood.Dit ging zo vanaf level 1 tot level 43. Nu lijkt het meer op werk als ik ga spelen.Daarom ben ik ook gestopt. Mmorpgs zijn niks voor mij.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, je kunt een hekel aan fantasy hebben, maar daarmee ben je kennelijk in de minderheid, gezien de populariteit van fantasy MMORPG's.

Persoonlijk heb ik geen hekel aan fantasy, maar heb toch ook een voorkeur voor SF (a la Deus Ex). Ik had ook liever van Blizzard een "Systems of Starcraft" of zo gezien dan World of Warcraft. Maar het is vanuit commercieel oogpunt natuurlijk maar net waarmee je de grootste doelgroep bereikt.

En ik moet zeggen, ik ben toch aan WoW begonnen, en ben niet teleurgesteld. Er is genoeg variatie, en de fantasy-omgeving zorgt toch voor een kleurrijk plaatje. Het is leuk om te zien hoe alle gebieden naadloos in elkaar overlopen, toch elk een compleet ander uiterlijk en kleurstelling hebben.

En het maandelijks betalen... WoW legt Blizzard geen windeieren, ze verdienen er goed aan. Maar ze maken ook een hoop kosten, je wilt niet weten hoeveel servers staan te loeien om de honderdenduizenden spelers te kunnen bedienen, en de pijplijn die daarvoor nodig is. Maar er blijft natuurlijk genoeg over voor dikke winst, dat wel, maar ach... 1 biertje per week minder en je hebt geld over voor het abonnement. Maar hier zie je tenminste ook iets voor terug.

Maar niemand verplicht je te spelen... Als je de setting niet leuk vindt, speel je het niet. Als je het te duur vindt, speel je het niet. Als je het wel leuk vindt, speel je het wel. Niemand verplicht je te spelen, en niemand kan een developer dwingen om een bepaalde MMORPG te maken en tegen een bepaald (of geen) maandelijks tarief, dat maken ze zelf wel uit, na commerciele afwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProgrammerX
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-02-2021
Voor velen denk ik een open deur maar op http://www.mmorpg.com kun je een overzicht vinden van alle games en ik wat voor een setting ze zich afspelen (klik rechtsboven op game list). Daarnaast kun je ook zien welke gratis zijn en welke niet.

Maar ik zit me ook vaak af te vragen wat voor een variatie je zou kunnen aanbrengen behalve items, spreuken enz, dus meer variatie op het gebied van daadwerkelijke gameplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:16

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

MMORPG's is een genre, net als FPS of RTS's. Je houd ervan of je vind het nix.

Ikzelf zit al weer een goeie 5-6 jaar in MMOG's en van alle games die ik heb gezien/getest/gespeeld zit er wel degelijk veel verschillen in. Voor basic-gamer is het natuurlijk allemaal hetzelfde, zoals pingkiller al zei. Maar het is juist de inhoud die het verschillend maakt, met als basis de "scene" waarin het speelt, fantasy, scifi, reallife of (beetje alleen) superhero's.

Waar bij het ene spel je character doodsimpel sterk is door puur te lvl'en en goeie build in elkaar te zetten, is een ander spel het verschil tussen (pvp) ownen en geowned worden slechts de items die je hebt. Dit vaak gepaart met (ebay-achtige) reallife verkoop van items, van enkele dollars voor ingame geld tot honderden (ik ken zelfs duizenden) dollars/euros voor complete characters. (Fung Wan online aka Storm Riders online is perfect voorbeeld van item-based MMORPG)

Een ander groot punt, het PvP gehalte en de inzet daarin. In WoW kan je (vanaf bepaald lvl in bepaalde zones) simpelweg elk moment worden afgemaakt door een groepje gasten die gewoon wil killen. Andere games kennen dit ook, maar "mag" je slechts in "war/oorlog" vrij iemand afslachten, anders kan je een penalty/straf verwachten die 9 van die 10 keer slecht voor je uitpakt. De laatste groep games heeft hememaal geen pvp, slecht in unieke lokaties waar je totaal vrij bent om danwel heen of niet heen te gaan. De ene game is het aanval-arsenaal voor low-lvl en high-lvl nagenoeg identiek, zit je uren lang mobs te raggen met dezelfde attacks. Andere games zal je uiteindelijk samen moeten gaan werken om de sterkere mobs neer te halen, waar ook je powers moeten worden afgestemt op je team-maten. Ook de combinatie van vrij-killen (grinden/hunten/hoe je et noemt) en missies (nieuwe kleine maps of lange stories af te maken) geeft een dergelijke variatie dat het allemaal leuk (kan) blijven tot je de lvl cap haalt, hierbij is die communitie eromheen natuurlijk ook erg van belang.

Laatste variatie erin, is de interactiviteit met mede-players. Van simpele handgebaren tot complete (follow-all) tjoek tjoek taverelen maakt het allemaal wat leuker. Ook vormen van guilds/groups/clans etc kan een leuke samenwerken opleveren, ook qua ervaring en kennis.

En het per maand betalen? tja, iemand moet de servers/lijnen betalen. Games zoals FPS/RTS werken veelal p2p of prive personen die servers hosten, MMOG's gaan veelal om servers met duizenden mensen online. Bij de ene game moet je ook nog eerst het spel kopen, bij de ander hoef je het slechts te downloaden en maandelijks te betalen. Veelal zie ik bij de games die je vooraf moet kopen een hogere kwaliteit van graphics/service/gameplay dan de free-download versies.

Het is uiteindelijk hetzelfde als andere genre's, je houd ervan of niet. Wil je mensen puur "ownen" ga je vaker richting de PvP based MMOG's, wil je lekker beetje gamen, chatten en relaxen is het meer de non-PvP (zoals Sims online, CoH, hubba hotel etc etc).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
Wat betekent PvP ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Player versus player
Ik mep jou, jij mept mij tot jij/ik win. Dit kan van 2 mensen tot groepen van 50 tegen 50 (reallife)mensen.

Player versus Mob
Ik mep een monster/non-player om experience te krijgen of items te vinden.Je vecht dus tegen de computer.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dailyleaf
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-10 08:48

dailyleaf

...

Zoek eens met google op: 'what is pvp'
2e hit staat het al in de titel: 'PvP: Player vs. Player
* dailyleaf is ook eens een keer spuit 11

En laat hier eens wat van je horen casemodderpoel, wat vind je van de argumenten die zijn aangehaald?
En van mogelijke games die aan jouw behoefte zouden kunnen voldoen?

[ Voor 7% gewijzigd door dailyleaf op 17-06-2005 12:18 ]

Mijn post is interessanter dan mijn Sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pingkiller schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 11:36:
De mmorpgs die ik tot nu toe gezien heb zijn allemaal hetzelfde.Misschien is de setting net even anders,maar van binnen is het allemaal hetzelfde.Je start een mannetje,je kiest je class en dan start je de game. Je zit dus vast aan de skills die je in het begin kiest.
Je zegt het al in het begin. Wat jij gezien hebt is allemaal hetzelfde.

Een van de eerste mmorpg's; Ultima Online, had al een systeem wat de spelers compleet vrij liet in wat zij wilden doen/worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-10 15:25

Chakotay

Lick here to continue

pingkiller schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 11:36:
De mmorpgs die ik tot nu toe gezien heb zijn allemaal hetzelfde.Misschien is de setting net even anders,maar van binnen is het allemaal hetzelfde.Je start een mannetje,je kiest je class en dan start je de game. Je zit dus vast aan de skills die je in het begin kiest. Je doet vanaf level 1 tot level 60 PRECIES hetzelfde.
Wat voor mij heel veel uitmaakt is hoeveel en hoe uitgebreide quests het betreffende spel heeft. Ik heb een maand of twee Ragnarok gespeeld, wat mijn eerste MMORPG was na een paar single-player RPG's, die dus op vechten en praten om een uitgebreide verhaallijn te kunnen volgen gebaseerd zijn. Ik vond dit toen wat tegenvallen, omdat er daarin niet heel veel quests te doen zijn, dus toen ik op alle maps gevochten had, had ik het eigenlijk wel weer gezien, het puur vechten om te levellen vond ik niet echt interessant.

Ik speel nu sinds eind januari ROSE, en daar is een grote quest die je over ongeveer alle maps van de eerste twee werelden leidt. Dan heb je telkens opnieuw een doel, namelijk het volgende stukje van de quest oplossen. En als je dat afhebt, moet je verder met het volgende stukje waarvoor je redelijk wat sterker moet zijn, dus dan kan je tenminste levellen met het idee "oe, als ik level xx ben kan ik weer een volgend stukje van het verhaal te weten komen". En daarnaast zijn er dan nog allerlei kleine quests die je altijd tussendoor kan doen. Zo blijft het vrij afwisselend.

In elke andere MMORPG is het systeem van "beesten killen -> levellen -> statpoints en skillpoints verdelen -> sterker zijn -> nieuwe beesten killen -> enz." waarschijnlijk grotendeels hetzelfde. Als het enige verschil dan is hoe de maps zijn opgebouwd en welke beesten erop rondlopen, heb je dat na een weekje tot een maandje wel gezien, en kun je hoogstens op zoek gaan naar weer een nieuwe MMORPG om te bekijken... daarom moeten de verschillende RPG's het IMO vooral hebben van het verschil in quests, waardoor ze allemaal hun eigen verhaal hebben om te bekijken.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 13:18:
[...]

Je zegt het al in het begin. Wat jij gezien hebt is allemaal hetzelfde.

Een van de eerste mmorpg's; Ultima Online, had al een systeem wat de spelers compleet vrij liet in wat zij wilden doen/worden.
Maar toch doe je vanaf het begin hetzelfde.Het enige dat veranderd zijn het aantal hp's van de monsters die je bevecht en de damage die jouw wapens of spells doen. Vanaf level 1 tot maxlevel,constant hetzelfde. Ik vind dat erg saai. Zeker als je bekijkt hoeveel uur je bezig bent om max level te worden in een mmorpg.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me schopt Chakotay, log eens uit jij? :p

^^ Dat was ik dus :p

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2005 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Laatst online: 08:27

Woohooo

Smilie, James Smilie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is dus nou juist eentje die lijkt op alle andere..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-10 00:49

Ace

Happy Happy Joy Joy

casemodderpoel schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 10:49:

Nou zal het wel aan mij liggen, ik heb een gruwelijke hekel aan het 'magische-middeleeuwen' concept, maar ik zou wel eens een MMORPG willen spelen. Dan zou je zeggen, pak EVE-online, maar ik weiger elke maand geld neer te leggen voor een spel wat ik al gekocht heb. Neem Deus Ex (Deel 1 welteverstaan, deel 2 was ver-bReEzAh-ed), daarin had je alle mogelijkheden die in een RPG horen met de actie van een FPS.

Eerst klaag je over het feit dat alle MMORPG's hetzelfde zijn en daarna komt de typisch nederlandse instelling weer dat je nog liever dood gaat dan dat je 10 euro per maand voor zo'n spel betaald.

Dus ook al zou er meer afwisseling in de MMO's zijn dan nog zou je er niet voor willen betalen of begrijp ik je nou verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij veel MMO's is het sowieso zo dat je voor het spel betaald DOOR die maandelijkse bijdrage. OK, er zijn een aantal spellen waarbij je eerst al het spel moet kopen a 20-50 euro en dan nog een tientje per maand te betalen, maar er zijn er ook wel waarbij dat niet hoeft. Dan ben je de eerste 4 maand dus eigenlijk alleen maar bezig met het afbetalen van de 45 euro die je anders in de winkel voor een single player spel had betaald, en de vraag is of je daar 4 maand lang plezier van had gehad. Daarbij komt dan nog dat de servers ook in de lucht moeten worden gehouden, en er constant onderhoud aan het spel wordt gedaan en nieuwe maps, monsters e.d. bijkomen (veel spellen hebben een wekelijkse update, die soms alleen voor maintenance, maar vaak ook voor bugfixes en updates is). Dat is dus veel arbeidsintensiever dan dat single player spel waar alleen af en toe een patchje voor uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik heb zelf nog nooit een MMORPG gespeelt tis niet echt mijn genre, maarja opzich is iedere FPS ook hetzelfde (en das dan wel weer mijn genre) maarja is dat erg, ik bedoel als het een leuk spel is waarmee je je prima kan vermaken is het in mijn mening niet erg dat het allemaal op elkaar lijkt

far cry, de doom serie, half life serie enz. het lijkt allemaal erg veel op elkaar maar ik vind dat dus helemaal niet erg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pingkiller schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 13:35:
[...]
Maar toch doe je vanaf het begin hetzelfde.Het enige dat veranderd zijn het aantal hp's van de monsters die je bevecht en de damage die jouw wapens of spells doen. Vanaf level 1 tot maxlevel,constant hetzelfde. Ik vind dat erg saai. Zeker als je bekijkt hoeveel uur je bezig bent om max level te worden in een mmorpg.
De clue was dat er in UO helemaal geen levels zijn. Dus nee je bent dan niet vanaf level 1 bezig. Je kon overal je skills mee verbeteren, tegen monsters vechten, maar ook als je vecht tegen andere spelers.

Wat je doet in een mmorpg ligt helemaal aan jou. Als jij het saai maakt, dan is daar niets aan te doen. Als je danook nog niet verder wil kijken dan je neus lang is, dan zijn mmorpgs al helemaal niets voor jou.

Volgens jouw redenering zijn alle spellen saai.

Een FPS = steeds weer monsters neerschieten.
Een RTS = grondstoffen verzamelen, troepen bouwen, aanvallen.
enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guardian-spirit
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-03-2023
Ik heb zelf nog nooit een MMORPG gespeeld, ik heb het gevoel dat je dan weer te afhankelijk bent van anderen die online moeten zijn samen met jou... het legt meer een druk op je dan dat je op je eigen tempo alles verkend e.d.

Maar eigenlijk zou ik 1 moeten proberen en dan moeten oordelen... maar dan nog, wil je een beetje goede ervaring hebben dan ben je toch geneigd een game moeten hebben waarbij je maandelijks een bedrag voor moet neertellen en dat boven op het bedrag voor de game zelf.
Niet dat het geheel slecht is want er wordt wel een complete wereld voor je onderhouden en geëvolueerd (als ik het zo mag zeggen)...

Ik heb veel over WOW gelezen en het blijkt heel wat vriendelijker te zijn voor spelers die bijvoorbeeld een hele week uren achterelkaar tegenaan gaan en dan paar weken niks... Je leveled mee dacht ik (als ik het goed gelezen heb)

Maar goed, hoe veel ik er iets tegen heb (MMORPG) net veel trekt het mij aan, NPC die vervangen worden door echte spelende mensen... (niet dat, dat altijd een vooruitgang is als ik bepaalde ervaringen lees...maar goed). Het feit dat je je zelf nu kan meten tegen anderen. En ook kan / moet samenwerken!

Misschien zijn ze ook allemaal wel hetzelfde, misschien ook niet... maar ik kan me wel voorstellen dat het tegen elkaar spelen en samenwerken juist het verschil is dat het populair is (in RPG categorie dan...)

Mijn handen jeuken af en toe om op marktplaats een WOW op de kop te tikken en dan gewoon te beginnen...kan je WOW niet in SP modus proberen of zo? ach laat maar... ik hou deze topic in de gaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 15:11:
[...]

De clue was dat er in UO helemaal geen levels zijn. Dus nee je bent dan niet vanaf level 1 bezig. Je kon overal je skills mee verbeteren, tegen monsters vechten, maar ook als je vecht tegen andere spelers.

Wat je doet in een mmorpg ligt helemaal aan jou. Als jij het saai maakt, dan is daar niets aan te doen. Als je danook nog niet verder wil kijken dan je neus lang is, dan zijn mmorpgs al helemaal niets voor jou.

Volgens jouw redenering zijn alle spellen saai.

Een FPS = steeds weer monsters neerschieten.
Een RTS = grondstoffen verzamelen, troepen bouwen, aanvallen.
enz.
Dan is UO misschien net de uitzondering,dat kan.

En ja,in andere games die je ook steeds hetzelfde. Maar alles wat je doet heeft invloed op het spel. In een mmorpg maakt het geen ene moer uit dat jij een "keeper of de world" afslacht. 2 uur later staat ie er weer. Het enige waarvoor je speelt is om er zelf beter van te worden,en tja,dat is voor mij niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 14:55:
[...]

dat is dus nou juist eentje die lijkt op alle andere..
Vin ik niet. Heeft juist iets speciaals
maar het princiepe blijft toch altijd hetzelfde

je gaat toch ook niet klagen op een 1st person shoot dat je altijd met een geweer op iets moet schieten..

[ Voor 28% gewijzigd door Woohooo op 17-06-2005 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

www.autoassault.com

is wel anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Het probleem van MMORPG's is dat het geen RPG's zijn. Het zijn gewoon spellen waarbij je parallel aanelkaar gaat zitten levelen. Where's the fun in that? Diablo was precies hetzelfde, alleen dat pretendeerde niks. Als je het echt niet meer ziet zitten kun je altijd Planeshift proberen. De game is nog lang niet af, maar je kan al de wereld en de community leren kennen. Er wordt in ieder geval al flink geroleplayed.

[ Voor 6% gewijzigd door Ivo op 17-06-2005 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biobakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ivo schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 15:57:
Het probleem van MMORPG's is dat het geen RPG's zijn. Het zijn gewoon spellen waarbij je parallel aanelkaar gaat zitten levelen. Where's the fun in that?
....
Aan de andere kant kan je je natuurlijk afvragen wat leuk is om de hele tijd counter-strike te spelen. Wat is het verschil tussen:
  • de hele dag een portje van 20/30 minuten vervolgens een mapswitch om dan weer 20/30 minuten te spelen
  • de hele dag grinden (exp verzamelen) voor een hoger lvl.
Als je even verder kijkt dan het genre of de spanning die je ervan krijgt dan zit er niet zoveel verschil in.

Begrijp me niet verkeerd Ik beleef veel plezier aan een paar uurtjes cs (of een andere fps) op zijn tijd maar veel verschilt het niet van een ORPG. Het is net waar je interesses liggen.

Wel begrijp ik goed dat het voor veel mensen niet te begrijpen is wat er nou leuk aan is. Ook ligt de drempel om het te proberen erg hoog (maandelijkse kosten etc.) waardoor mensen het minder snel uit zullen proberen.

Dat zeg ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pingkiller schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 15:39:
[...]
En ja,in andere games die je ook steeds hetzelfde. Maar alles wat je doet heeft invloed op het spel.
Het is mijn ervaring dat iedere actie die je in een SP game doet juist geen enkele langdurige invloed heeft.
In een mmorpg maakt het geen ene moer uit dat jij een "keeper of de world" afslacht. 2 uur later staat ie er weer.
Dat ligt aan het spel. Er zijn spelen waar de speler invloed heeft op de ontwikkeling van de wereld (gelimiteerd natuurlijk). Groepen spelers die samen een stad bouwen, bevolken, verdedigen, handelen en leven in die stad is al een aardig voorbeeld.
Het enige waarvoor je speelt is om er zelf beter van te worden,en tja,dat is voor mij niet genoeg.
Grappig dat je dat zegt. Ik speel om me te ontspannen en niet om er beter van te worden. Een beetje lol hebben met mijn online vrienden in het spel. Het geeft een goed gevoel om samen met een groep vrienden een instance te ontdekken.

Maar er zullen best mensen zijn die zoals jij alleen spelen om de beste items te krijgen. Dat zijn ook de mensen die helemaal geen band hebben met de community en na een paar maanden uitgeblust op zoek gaan naar een nieuwe kick.

Wat me opvalt is dat vooral mensen die nog nooit echt een mmorpg hebben gespeeld er een negatieve mening over hebben. Je moet onthouden dat net zoals met iedere andere game je een keus hebt. Als je het niet leuk vind, speel het dan niet en ga gewoon fijn iets anders doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaseriaN
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-10 11:41

RaseriaN

So much choices..

Laten we het anders zeggen.. je start het spel.. je begint in lvl1, je pakt je gun en schiet mannetje 1 dood, dit herhaal je tot lvl60 en dan kill je het laatste mannetje..

Doom1/2/3/, Quake1/2/3/, UT1/2/2k3/2k4, HL1/2 uitgespeeld ;)

Idem met racespellen... je begint bij rondje 1 je stopt bij rondje 99 en zorgt dat je iedereen voorbij bent aan het eind..

Elk spel is herhalingswerk hoe je het ook zult bekijken.
Het is maar net waar je je plezier vandaan haalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10 12:43

EVE online is gratis te downloaden, je kan de eerste 2 weken gratis proberen, daarna is het de eerste maand 20 euro en de maanden erna 15 (of minder, ligt aan of je per maand of per 3 maanden betaalt). Bovendien is het niet kill je mannetje hier en daar van lvl1 tm lvl60 en dan ben je er, er zit namelijk geen experience factor in, alle skills die in de game zitten hebben alleen een tijd factor. Er zijn dus ook geen levels, en je hoeft ook geen experiencepoints te verdelen over verschillende attributen. Mocht je denken dat je snel ff alle skills doet, dan kom je ook bedrogen uit, want om alle skills te leren in EVE ben je grofweg 3 jaar bezig. Je zult je dus, simpel gezegd, moeten focussen op een bepaald beroep.

[ Voor 5% gewijzigd door ravenger op 17-06-2005 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 29-10 17:35

Bosmonster

*zucht*

Dus je zeurt over dat MMORPG's zo eentonig zijn, terwijl er ook TIG zijn in andere werelden (Matrix online, eve-online, etc, etc)..

Uiteindelijk komt het er dus op neer dat je gewoon te belabberd bent om een abonnement te nemen op zoiets. Dan zul je dus altijd bij de B-mmorpg's blijven, want grote ondernemingen kunnen zoiets niet volhouden zonder abonnementskosten.

Oftewel.. wat is nu precies je punt? Want afwisseling is er dus wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Guild wars kost niets per maand.

Maar verder: het zou wel origineel zijn als er eens een niet-RPG MMO game zou uitkomen.... Settlers met 500 speler ofzo ;)

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-10 16:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De meeste MMRPGs kosten veel meer tijd dan andere games in dat vind ik persoonlijk een nadeel van de games.

Ik vind dat FPS online minder saai zijn dan sommige mensen nu brengen, omdat je tegenstander elke keer anders is. Dus je tactiek moet je kunnen aanpassen. Het is ook zo dat je makkelijker even een half uurtje een FPS speelt dan een MMRPG. Dan blijf je toch al snel in de game hangen en dat kost tijd.

Een ander nadeel vind ik het trage lvlen. Zeker als je even niets meer kan maar alleen maar kan lvlen zodat er weer meer skills of wat dan ook beschikbaar worden, dan is het erg saai. Ook moet je soms gigantische afstanden overbruggen en ben je veel tijd kwijt met alleen maar lopen, wat ik al snel erg saai vind.

Ook zijn de verhalen in FPS SP meestal wat verschillender. De essentie blijft natuurlijk altijd wel gelijk. Ik vind het een raar concept dat je games eerst moet kopen om daarna elke maand te gaan betalen. Als je games hebt waarbij je elke maand moet betalen, vind ik dat het niet meer dan normaal is, dat je de game wel gratis moet kunnen downloaden.

Ook geldt voor mij dat ik niet elke maand evenveel tijd heb om te gamen en ik dan wel een maand betaal maar eigenlijk bijna niet speel. Zonde van mn geld denk ik dan. Ik ben best bereid te betalen voor een spel, maar betalen voor iets wat ik niet gebruik is natuurlijk wel zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biobakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Bosmonster schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 16:25:
[...]

Dus je zeurt over dat MMORPG's zo eentonig zijn, terwijl er ook TIG zijn in andere werelden (Matrix online, eve-online, etc, etc)..

Uiteindelijk komt het er dus op neer dat je gewoon te belabberd bent om een abonnement te nemen op zoiets. Dan zul je dus altijd bij de B-mmorpg's blijven, want grote ondernemingen kunnen zoiets niet volhouden zonder abonnementskosten.

Oftewel.. wat is nu precies je punt? Want afwisseling is er dus wel degelijk.
Ik zeg city of heroes :Y)

Dat zeg ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

zwaar offtopic:
@biobakker, ik zag iemand in CoH (defiant) rondlopen met Dutch Power Cows SG? hebben we dan in CoH? :D

* SinergyX is CoH verslaaft atm.

Sidenote btw, belangrijk is ook of je wel interesse hebt in het verhaal van de game. Goed, een WoW heeft amper verhaal, maar bijvoorbeeld CoH heeft een inmense geschiedenis die je gaandeweg je lvls leert (en ook tegen moet vechten).

Kent iemand Motorcityonline nog? de MMORG(racing game)? was ook fantastisch, maar binnenkort komt natuurlijk ook Autoassault.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 16:11:
[...]

Het is mijn ervaring dat iedere actie die je in een SP game doet juist geen enkele langdurige invloed heeft.
Hoezo dat? In bijvoorbeeld half-life is het heel erg duidelijk dat jouw acties er toe doen. Doe je het niet goed dat gaat gordon dood,en in half-life2 gaat dan de hele wereld eraan.
[...]

Dat ligt aan het spel. Er zijn spelen waar de speler invloed heeft op de ontwikkeling van de wereld (gelimiteerd natuurlijk). Groepen spelers die samen een stad bouwen, bevolken, verdedigen, handelen en leven in die stad is al een aardig voorbeeld.
Volgens mij zijn er nog geen mmorpgs dit dit succsevol voor elkaar hebben gekregen. Maarja,je kan niet een verhaal lijn hebben als je 400.000+ mensen hebt die allemaal die verhaal willen volgen.Dan moet je gewoon na 2 uur alles weer laten resetten.
[...]

Grappig dat je dat zegt. Ik speel om me te ontspannen en niet om er beter van te worden. Een beetje lol hebben met mijn online vrienden in het spel. Het geeft een goed gevoel om samen met een groep vrienden een instance te ontdekken.

Maar er zullen best mensen zijn die zoals jij alleen spelen om de beste items te krijgen. Dat zijn ook de mensen die helemaal geen band hebben met de community en na een paar maanden uitgeblust op zoek gaan naar een nieuwe kick.
Het leukste aan mijn 4 jaar everquest(ook een mmorpg) vond ik inderdaad het steeds beter worden.Voorral met mijn guild. Dingen als voor de grap een mannetje maken en dan races houden ben ik absoluut niet geinstreerd. Maar smaken verschillen natuurlijk.(er is ergens zo'n site dat verteld over de soort mmorpg spelers die er zijn er wat ze in een game zoekek,maar kan het even nietvinden)
De community in WoW zuigt trouwens heel hard vergeleken met everquest. Er zijn hier zoveel guilds die zomaar mensen invite,zonder een screening ofzo. Hoe wil je dan een community creeren? Niemand geeft iets om elkaar.
Op mijn server(in everquest) hadden de guilds zelfs onderling allemaal regels opgesteld en werd en op een forum duidelijk een rotation bij gehouden van de boss-mobs. DAT is een community.De community van wow...tja..dat kan je eigenlijk niet eens een community noemen.
Wat me opvalt is dat vooral mensen die nog nooit echt een mmorpg hebben gespeeld er een negatieve mening over hebben. Je moet onthouden dat net zoals met iedere andere game je een keus hebt. Als je het niet leuk vind, speel het dan niet en ga gewoon fijn iets anders doen.
Ik heb dus 4.5 jaar mmorpgs gespeeld.
Ik ben dus ook gestopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pingkiller schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 18:39:
[...]
Hoezo dat? In bijvoorbeeld half-life is het heel erg duidelijk dat jouw acties er toe doen. Doe je het niet goed dat gaat gordon dood,en in half-life2 gaat dan de hele wereld eraan.
Sorry hoor maar jouw voorbeeld is een SP game met een vaste verhaallijn. Je hebt geen enkele echte invloed. Doe je het niet goed, dan doe je het gewoon over, net zo lang tot je het kunstje kent en het wel goed gaat. Er zijn maar twee mogelijkheden, of je stopt of gordon red de wereld.
Volgens mij zijn er nog geen mmorpgs dit dit succsevol voor elkaar hebben gekregen.
Dat voorbeeld van die stad, dat is dus iets wat echt gebeurd is en dat al meer dan 8 jaar geleden.
Maarja,je kan niet een verhaal lijn hebben als je 400.000+ mensen hebt die allemaal die verhaal willen volgen.Dan moet je gewoon na 2 uur alles weer laten resetten.
Asheron's Call had iedere maand een uitbreiding. Het doen en laten van de spelers had via de uitbreiding effect op de wereld.
De community in WoW zuigt trouwens heel hard vergeleken met everquest. Er zijn hier zoveel guilds die zomaar mensen invite,zonder een screening ofzo. Hoe wil je dan een community creeren? Niemand geeft iets om elkaar.
Op mijn server(in everquest) hadden de guilds zelfs onderling allemaal regels opgesteld en werd en op een forum duidelijk een rotation bij gehouden van de boss-mobs. DAT is een community.De community van wow...tja..dat kan je eigenlijk niet eens een community noemen.
Dat is dus de kracht van een mmorpg. Het bouwen van communities. Het vreemde is dat de communities in de eerdere games (UO en everquest) veel sterker zijn dan tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was ook jarenlang een speler van Single Player games. Tot dat, maar dat is alweer een tijd geleden Quake 3 arena uitkwam, die ging ik al veel online spelen en later Warcraft 3 enz....

Toen ik las over WoW dat dus een MMORPG ging worden, had ik ook mijn bedenkingen over het maandelijks betalen en zo. Toen ben ik hier op GoT, maar is eerst eens de eerste post's van het grote WoW topic gaan lezen, en ik zag dat hier al snel een grote enthiousiaste community ging ontstaan dacht ik ook er maar eens over na om het toch maar eens te gaan aanschaffen :) Aangezien ik niet in de betafase van heb meegedaan, heb ik week voor de release van WoW snel nog een retailversie kunnen reseveren. Uiteindelijk toen WoW op 11/02/05 j.l live ging heb ik er geen moment spijt van gehad. Ik heb door WoW nieuwe mensen leren kennen, die ik binnenkort in het echt ga ontmoeten. En elke avond zijn er gemiddeld 4000 man online op een van de servers van WoW en het lijkt er nog niet op dat het spel zijn langste tijd heeft gehad. En ja over andere MMORPG's kan ik niet veel zeggen aangezien dit mijn eerste is. :P

En er zullen onderling zeker verschillen zijn, maar ik denk ook dat het aan de gameontwikkelaar ligt hoe snel die met nieuwe patches (lees gamecontent komt). Daardoor hebben MMORPG,s waarschijnlijk ook een langere levensduur. Immers een FPS heb je vaak snel uitgespeeld en die moet ook vaak hebben van het multi-player gedeelte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

3 Jaar everquest

gestopt wegens tijdgebrek en het leek te veel op werk :/ en levellen duurde UUUUUUUUUUUURRRREN

later RO gedaan was leuk, en anders, meer van hetzelfde, maar zeer vermakelijk

wow is leuk omdat het 'anders' is, moet wel zeggen dat de community heel anders is dan in everquest

omdat de drempel van wow lager is.

veelal zijn de games meer een MMOG dan een MMORPG

als je echt als RP'ed dan is de game ervaring heel anders, maar dat moet je wel echt liggen.

hoewel ik mechanics voor wow niet echt goed vind voor echte RP, SWG had dit veel beter

maar zoals gezegt een mmo vind je leuk, of niet, ook een gratis mmo zal er niets aan veranderen

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holybuck
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-12-2023
Ik speel Conquer online. Een gratis MMORPG (met evt. de mogelijkheid om met echt geld ingame items te financieren, maar absoluut niet verplicht of nodig)

Conquer is z.g. PK Free. Dit betekent dat je overal (met uitzondering van de 'training grounds' en de markt) kunt doden en gedood kunt worden. Dit is voor mij een essentiële factor, het zorgt namelijk voor de spanning die nodig is EN het creeert de mogelijkheid van RPG ('bad guys')

Het is grafisch gezien zeker niet het beste spel dat er is, maar ik vind het community gebeuren (dus juist het rpg stuk) het interessantst. Dus het handelen, wie heeft er ruzie met wie, wie zijn de 'bad guys' en hoe reageert de rest van de community daarop.

Ik speel op Sapphire server (met nog een aantal NL'ers, waaronder een aantal GOT'ers). Mocht je een kijkje willen nemen en in het spel wat nader wegwijs willen, 'whisper' me dan.

Holybuck is mijn karakternaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

pingkiller schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 15:39:
[...]

Dan is UO misschien net de uitzondering,dat kan.

En ja,in andere games die je ook steeds hetzelfde. Maar alles wat je doet heeft invloed op het spel. In een mmorpg maakt het geen ene moer uit dat jij een "keeper of de world" afslacht. 2 uur later staat ie er weer. Het enige waarvoor je speelt is om er zelf beter van te worden,en tja,dat is voor mij niet genoeg.
Je speelt voor de lol natuurlijk ;) Niet om beter te worden, max level te halen, of wat dan ook. Het idee van een MMORPG is dat je samen met anderen lol kunt hebben in een virtuele wereld.

Veel mensen zien het echter als een singleplayer spel waar toevallig ook hele slimme anderen rond lopen. Zo snel mogelijk 'uitspelen' is vaak het enige waar ze aan denken.

Geniet van het spel ipv zo snel mogelijk max-level te willen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loona35
  • Laatst online: 27-10 16:32
Ga nou gewoon eens die mmorpg's spelen.. ik heb er veel gespeeld en er zitten toch echt veel verschillen in. Om even wat te noemen, waar ik zelf speelervaring mee heb.

- Starwars Galaxies
- City of Heroes
- Everquest 2

.. SGW is scfi en niet fantasy. Verder is het echt een spel waar productie & geld te hoofdrol spelen, ook al is dit nooit zo bedoeld geweest. De hele wereld staat helemaal vol met fabrieken en harvesters. De enige rede dat mensen hier samen spelen is om sneller XP te scoren en sneller geld te verdienen. Het heeft bijna niets meer met roleplaying van doen.. ik ervaarde het echt als een hele leuke business mmorpg. Maar tis maar wat je ervan maakt natuurlijk ;) Ik ging de kunsthandel in en verdiende 15miljoen ingame centjes in 1 maand tijd. Goed voor 115 euro op ebay :p

City of Heroes.. puur en alleen bashen... verder niets

Everquest 2.. volgens mij wel erg bekend hoe deze in elkaar zit. Fantasy en veel bashen maar erg weinig handel. Nogal erg gericht op XP grinden iedereen maar wel een hele leuke community. Ik vond iig het XP grinden erg saai worden . mij ging deze game net ff iets te traag.

Asherons Call vond ik echt bagger trouwens.. saai en traag ;)

WoW speel ik niet.. vind de graphics nie leuk en de community is volgens mij nogal kinderachtig maar dat heb ik zelf niet geproeft.
Beste community met meeste handel en spelers die lekker babbelen is SWG nmaar mijn mening.

anyways, allemaal HEEL anders :)

[ Voor 12% gewijzigd door Loona35 op 05-07-2005 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Laatst online: 06:26
ik speel zelf alleen nog maar MMO's
samen spelen met andere (PvP of PvE) is gewoon veel leuker dan alleen wat knallen in een singleplayer game
"gewone" multiplayer shooters zijn ook wel leuk, maar als je stopt met spelen dan stopt voor jou het hele spel, in een MMO gaat allees gewoon door wat het weer een extra dimensie geeft :)

MMO's die ik speel:
Jumpgate
Planetside
Eve-Online
Auto Assault (closed beta)

allemaal toch compleet verschillende MMO's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-10 20:28

Ryceck

Constants and Variables

loona35 schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 13:43:
WoW speel ik niet.. vind de graphics nie leuk en de community is volgens mij nogal kinderachtig maar dat heb ik zelf niet geproeft.
Beste community met meeste handel en spelers die lekker babbelen is SWG nmaar mijn mening.

anyways, allemaal HEEL anders :)
Kan het niet nalaten hier ff op te reageren ;)

Community op zich van WoW is niet kinderachtig, het probleem met name is dat het "gehyped" is. Iedereen wil WoW spelen op het moment wat het is "de" game momenteel. hierdoor krijg je een hoop kiddies ingame welke het voor de rest gaan zitten verpesten en zo dus de hele community een bad name geven. Nu na een paar maanden het nieuwe eraf is wordt dit veel minder (vind ik dan iig) en krijg je steeds meer mensen die het spel spelen voor het spel en niet voor de hype, wat uiteraard de gameplay ten goede komt.

Ik denk overigens ook dat dit mede door de graphics komt, Warcraft heeft nu eenmaal een cartoony stijl en trekt hierdoor ook een breder publiek aan met alle gevolgen van dien.

Just my 0.02$

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

loona35 schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 13:43:

Asherons Call vond ik echt bagger trouwens.. saai en traag ;)
Asherons Call 1 (2 is vrij waardeloos) is wat verouderd in vergelijking met de MMORPG's van tegenwoordig, maar heeft als voordeel dat er tenminste geen 'endgame' bestaat. Je kunt bijna oneindig levelen wat als voordeel heeft dat je char tenminste altijd beter blijft worden, al gaat het natuurlijk trager en trager.

Wederom als je doel is zo snel mogelijk uit te spelen dan is het inderdaad te traag :P Als je doel is gewoon lol te hebben is het 'trage' juist het sterke punt. Ik heb het spel ruim 4 jaar gespeeld en is nog steeds het leukste mmorpg dat ik gespeeld heb. In WoW zit je bijvoorbeeld in een mum van tijd in de 'endgame' en vervolgens doe je niks anders dan instance run na instance run voor wat gear. Een grote verzameling lootregels en ninja's is het gevolg. Ik was er na een paar maanden op uit gekeken in ieder geval (mijn abo loopt nog een paar maanden door en log af en toe nog eens in voor een praatje).

Asheron's Call heeft verder zo bizar veel content over de jaren opgebouwd dat je je eigenlijk onmogelijk kunt vervelen. Maar ja.. als er mensen level 100+ zijn is alles voor lvl 100 ineens niet leuk meer ofzo voor veel mensen. En als je dan een half jaar bezig bent om lvl 100 te bereiken is het ineens traag...

Veel spelers denken te veel aan het doel en te weinig aan hoe leuk het is om er te komen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Bosmonster op 05-07-2005 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-10 18:27
FF een verhaaltje voor de mensen die alleen naar de kosten per maand kijken, als je dat doet, ga dan ook is naar de andere kosten per maand kijken.

MMorpg, lage aanschafprijs meestal, per maand is iets van gemiddeld 13 a 14 euro. 3 maand abonnementen of 1/2 of jaar zijn vaak stukken goedkoper.

Gemiddelde gamer, die zelf de boel moet betalen:
kosten hardware pc over 4 jaar(laten we zuinig wezen) 1600 euro per 48 maanden.
Das 33 euro per maand.
Kosten internet abonnement, laten we maar weer zuinig wezen: 15 euro per maand.
Stroomgebruik: rond de 30 euro per maand.
Als gamer en je speelt geen mmorpg, ben je of wel aan het illegaal downloaden of je koopt per jaar gemiddeld 2 a 10 spelen. Zeg maar 6, das dus ook iets van 240 eur, is 20 euro per maand.

Kosten totaal per maand al: 33+15+30+20=98 euro en dan ga je zeer lastig doen over 13 a 14 euro per maand erbij? Terwijl de echte mmorpg speler dus echt geen andere spelen koopt, dus die 13 a 14 euro komt uit het potje van 20 euro per maand. Vaak is de mmorpg speler dus goedkoper uit en heeft meer plezier eraan. Het is niet voor niks dat de mmorpg wereld steeds meer klanten krijgt.

Bijna elke mmorpg geeft vaak updates/patches, je hebt veel meer interaktie met andere gebruikers en je leert ze beter kennen dan bij de stand alone spelen, die je hoogstens is met 32 a 64 lui tegelijk speelt. Over het algemeen is een mmorpg per uur speeltijd veel goedkoper dan welk ander spel ook.

Hoezo verzadiging door al die verschillende games? Mensen kiezen het spel dat ze leuk vinden en gaan niet continue switchen. De online wereld ontwikkeld zich supersnel en zijn totaal verschillend.
Ja de zeer kleine basis is nog steeds gelijk aan de text based mud systeem met dezelfde algoritmes, maar als je op die basis gaat vergelijken dan is eve ook precies gelijk aan een hack and slash rpg. Zelfde algoritmes, alleen andere variable namen, ipv RAVEN BATTLESHIP is het PALADIN.

Spijt me voor de topic starter, maar het lijkt me, dat je maar is serieus verschillende spelen moet proberen, reviews zeggen geen moer. En ja er is heel veel gratis beschikbaar, moet je alleen niet super graphics verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
bangkirai schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 18:51:
... lastig doen over 13 a 14 euro per maand erbij? ...
behalve als je verslaaft bent :(

ik had een tijdje geleden 3 Jumpgate subs (9 euro), 3 Eve subs (12,50) en 1 Planetside (12,50)

atm alleen nog maar die 3 eve subs, nog steeds duur, weet het, maar ik kan echt niet meer zonder die 3 subs :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loona35
  • Laatst online: 27-10 16:32
Skuzz schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 19:18:
[...]

behalve als je verslaaft bent :(

ik had een tijdje geleden 3 Jumpgate subs (9 euro), 3 Eve subs (12,50) en 1 Planetside (12,50)

atm alleen nog maar die 3 eve subs, nog steeds duur, weet het, maar ik kan echt niet meer zonder die 3 subs :X
dus... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skuzz schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 19:18:
[...]
Handig als je 7 computers hebt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehehe Skuzz ken het, ik heb ook 3 eve abbo's :P maar ik ga niet uit in het weekend (werk dan) en ik geef dus het geld wat merendeel gemiddeld per week uitgeeft aan bier in het weekend 1 maandelijks uit aan een spelletje wat me nu al bijna 2 jaar boeit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 20:13:
[...]

Handig als je 7 computers hebt :/
heb er maar eentje hoor, maar wel 1 die 3 eve clients tegelijker tijd kan draaien :Y)

mja, idd Maverick, zo is het bij mij ook :)

[ Voor 9% gewijzigd door Bramster op 06-07-2005 08:24 ]

Pagina: 1