Gister heb ik de stap genomen. Ik ben naar Utrecht gegaan om de Mycom 26" lcd-tv te gaan halen. Ik had er van te voren al eentje opzij laten zetten, want ze schenen nogal hard te gaan.
De doos waar die in zat was dubbel getaped, maar de verkoper verzekerde mij ervan dat ie helemaal nieuw was. Thuis gekomen zag ik ook dat er geen beschermplakkertje op de infrarood poort van de tv zat, maarja dat kan gebeuren.
Na de tv volledig aangesloten te hebben ( gewone kabel-tv en de Xbox via advanced scart op av1 ) ben ik de zenders automatisch gaan instellen. Het duurde effe voor ik alle zenders daarna op de juiste plaats had staan, maar dat is nu eenmaal wat handiger.
Omdat ik nogsteeds dacht dat de doos misschien al eens open was geweest, had ik er niet raar van op gekeken als ik enkele dode pixels aan zou treffen. Gelukkig kan ik stellen dat na veel speurwerk de tv geen dode pixels heeft ( jeeej ). Ik ben zeer tevreden over de beeldkwaliteit. Het kabel signaal is hier volgens mij vrij sterk, want ik zie geen tot weinig artifacts ( tenzij je natuurlijk op minder dan een meter afstand gaat zitten ). Ik heb daarom ook besloten voorlopig nog niet op digitale televisie over te stappen. Mijn vorige tv was een 37 cm philips tv'tje van 5 á 6 jaar oud, dus het scherm is voor mij zowiezo een hele verbetering ( al had ik over de kwaliteit van mijn oude tv zeker niet te klagen ).
De kleuren spatten werkelijk van het scherm. De doos gaf aan dat het contrast 600:1 was, maar die is volgens de mycom en decktron site 500:1. Welke uiteindelijk juist is kan mij niet zo veel schelen, want ik ben tevreden met het contrast. Iets waar ik ook erg positief over verbaasd was zijn de viewing angles van de tv. Deze zijn echt goed. Zelfs als je helemaal van boven of van opzij kijkt. Natuurlijk wordt het beeld dan ietsies vager, maar de kleuren blijven juist en alles is makkelijk te zien en te onderscheiden. De kwaliteit van het geluid werd door sommige hier omschreven als blikkerig. Dat is natuurlijk gewoon de mening van iemand. Ik vind het geluid juist meevallen. De bass mag dan wel niet zo zwaar zijn, slecht is het in iedergeval niet.

( er komt nog een nieuw meubel hoor

)
Wat me gister niet opgevallen was, maar wat ik nu af en toe wel duidelijk merk is dat bijvoorbeeld op tmf er een lip-sync probleem is. Het geluid is daar ietsies sneller dan de beweging van de mond. Vooral bij Gamekings vond ik dat vandaag storend. Het was me gister echt niet opgevallen, maar vandaag was het echt duidelijk merkbaar. Sommige zenders of programma's hebben er trouwens geen of amper last van. Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die dit opgemerkt hebben bij hun Mycom 26" als ze ( kabel- )tv kijken? Handig om erbij te melden is wel dat ik het dan heb over het geluid van de standaard tv-boxjes.
Zoals eerder gemeld heb ik mijn Xbox ook op de tv aangesloten. Deze heb ik dus met een advanced scart-cable op de av1 scart van de tv zitten. Het geluid loopt via een optische kabel naar m'n Logitech Z-680 setje. Het verschil tussen de Xbox op mijn oude tv en deze nieuwe is oa. dat de kleuren van het Xbox-menu iets rustiger zijn, iets softer. In de games was dit overigens niet echt duidelijk te merken. Ik heb tot nu toe qua games alleen eventjes Halo2 getest. Het was een positieve ervaring. Ik heb geen ghosting-effects gezien en alles reageerde snel. Het enige probleem zit hem denk ik in de grote en hoge resolutie van je scherm. De Pal-Xbox ondersteund geen HDTV beeldformaten, als je xbox niet (hardware- of softwarematig) gemod is. Dit zorgt voor een wat minder goed beeld, wat zich uit in hier en daar wat onnodige kartelrandjes, maar dit is iets dat bij de beste platte schermen voorkomt. Niet echt erg, maar wel iets minder dan op een normale tv. Ik zou graag willen weten of dat eventueel nog beter wordt als ik een High Definition kabel voor mijn Xbox aanschaf.
Ik heb ook wat dvd's kort gecheckt via de Xbox. Hier viel echt eventjes mijn mond open. Letterlijk WOW, wat een kwaliteit. Een heel mooi beeld.
Ik sluit mijn laptop binnenkort ook nog aan op het scherm dmv. een vga-kabel. Ik moet alleen nog even weten wat voor eentje het moet zijn, een male-male of een male-female?
Dan is er nog één dingetje wat ik heb op te merken en dat is dat ik het iets te lang vind duren voor de tv beeld geeft nadat je hem via de afstandsbediening hebt aangezet. De afstandsbediening zelf vind ik wel goed en ligt lekker in de hand. Nog een leuk detail: m'n kamer lijkt een stuk groter, de tv heeft een mooi design dat zeker niet misstaat! Ik zit op ongeveer 1,5 tot 2 meter afstand van het scherm en daarvoor is ie groot zat ( precies goed ).
[
Voor 18% gewijzigd door
greenlizzard op 03-07-2005 21:11
]