Aangezien mijn ouders er kennelijk over na zaten te denken om voor mijn overgang + verjaardag me een TFT cadeau te geven kom ik hier ook eens rond kijken. Nog niets is zeker, maargoed ik wil me wel alvast inlezen
Gezien het budget, 200 tot 300 euro, en de beperkte ruimte die ik heb ga ik sowieso voor een 17" scherm. Ben een 17" CRT gewend, dus qua formaat en resolutie is het een stapje vooruit.
Alleen nu nog concreet wat schermpjes uitzoeken... dat blijkt lastiger dan ik dacht
Om te beginnen maar even mijn PC-gebruik: Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor internet/MSN/office taken. Echter, daarnaast ook nog best wat fotobewerking en af en toe films kijken. Games speel ik op het moment nauwelijks, maar mocht ik eens zin hebben in een spelletje moet dat ook niet totaal onmogelijk worden door een ultratraag scherm ofzo.
Voor fotobewerking zijn PVA/MVA panelen natuurlijk het beste, zonder twijfel. Ik vraag me alleen af hóé onbruikbaar een goed TN panel is voor fotobewerking. Ik bedoel, er zijn ook genoeg TN panels te vinden met een contrast van 700:1 en een kijkhoek van >150º (en de kijkhoek maakt me nieteens zoveel uit denk ik). Het enige voordeel wat PVA/MVA panelen dan nog overhouden is het feit dat ze 16.7mln kleuren hebben ipv 16.2mln kleuren lijkt me. Kan iemand me uitsluitsel geven hoeveel ik die halve miljoen kleuren ga missen?

Ik bedoel, ik ben best redelijk serieus bezig met fotobewerking soms, wordt dit echt onmogelijk met een TN panel?

En ja, ik snap dat ik in een winkel kan gaan kijken - probleem is echter dat ik daar niet echt een uurtje met photoshop kan gaan zitten klooien lijkt me, wat praktijk ervaringen lijken me wel leuk...
Daar tegenover even: Hoeveel ga je merken van een relatief trage responsetime van bv 25ms? Hoe moet ik me dit voorstellen? Dat gamen misschien lastig gaat snap ik, maar wordt het ook zo erg dat ik hele sporen achter mijn muiscursor aan ga krijgen ofzo?
Ik zou erg graag voor een TVA/MVA panel willen gaan natuurlijk, ik vrees alleen dat dit gewoon niet gaat lukken voor die prijs.
Aantal schermen waar ik naar gekeken heb:
Samsung 173P: Lukt nét voor onder de 300 euro. Het lijkt me verder een goed scherm, alleen de 25ms staat me een beetje tegen... Ik denk daarnaast dat ik niet meer onder de €300 blijf als ik naar een goede winkel met eventuele extra pixelgarantie ga kijken
Fujitsu Siemens P17-2: Lijkt me opzich een ideaal schermpje... maarja de prijs he

Die gaat afvallen vrees ik
Samsung 173P+: Zou leuk zijn als die betaalbaar werd, maar vrees het niet...
Hyundai L72D: Lijkt me wel een leuk schermpje eigenlijk. Contrast en helderheid zijn dik in orde, de prijs is lekker aantrekkelijk.... Alleen de grote vraag: Is fotobewerking e.d. ondanks dat dit een TN panel is, toch nog te doen
Iiyama Prolite E430S: Mja, zelfde als met de Hyundai eigenlijk...
BenQ FP783: ff iets heel anders, viel me vooral op door het design... maarja die gaat qua specs waarschijnlijk helemaal afvallen.
Iemand die nog wat nuttige tips kan geven? Of die misschien kan voorspellen wanneer PVA/MVA betaalbaar wordt?