Mijn relaas over de Asus 636N:
Vorige week besteld bij iComputers (+SD-card van 2 gig, die zijn hier duurder). De dag nadat mijn betaling effectief gedaan was stond UPS 's morgens al aan de deur, net op tijd voor mijn trip naar Villers-Sainte-Gertrude (nabij Durbuy, zo'n 150 km voor mij).
Klein probleempje tijdens de installatie van TomTom 5.21 maar dit bleek aan de versie te liggen (was niet die voor PocketPC o.i.d., van een vriend een versie gekregen en dan deze geïnstalleerd met mijn details). Het was een manuele installatie (files kopieren naar de SD-card en dan installeren) zonder voices. Het heeft 's avonds nog een half uurtje geduurd eer ik door had waar de voices moesten staan en ze echt werkten.
De eerste echte test (nog zonder voices) van het werk naar huis: 7km door het centrum van Brussel waar de nieuwe éénrichtingstraten en ronde punten steeds talrijker worden.
Ik dacht het allemaal effe zonder de houder te doen (gewoon de antenne uitklappen en de PDA hierop laten rusten zodat je dit krijgt: /\). Ik was effe vergeten dat de verlichting uitvalt na ongeveer 1 minuut waardoor het scherm dus bijna onleesbaar werd (er was sterke zon). Ik kreeg dit zo direct niet opgelost aan de kant van de weg. Met een beetje moeite kon ik toch de instructies lezen. Omdat dit te gevaarlijk werd ben ik maar via de gewone weg naar huis gereden, tijd om mijn MyPal deftig in te stellen dus.
Na de instellingen aangepast te hebben ben ik vertrokken naar het onooglijke Villers-Sainte-Gertrude.
Geen meter misgereden, een zeer aardige prestatie. Het enige wat ik verdacht vond is dat TomTom soms begint te herberekenen terwijl ik 100% zeker op de weg zat die hij had aangeduid. Opvallend was ook dat in tunnels het signaal van de radio volledig wegviel maar de GPS ontving nog steeds signaal (de blokjes die de signaalsterkte aanduiden waren allemaal leeg maar hij volgde wel nog mooi waar ik was). Een tunnel onder een grote rivier kan hij echter (logisch lijkt me) niet aan.
Toen ik daar wat rondreed (naar Durbuy zelf of om leden van de scouts ergens te gaan afzetten) ging hij wel 2 keer de mist in. De eerste keer stuurt hij mij een kleine parking op (eigenlijk geen straat) en laat mij er dan terug afrijden, de weg op die ik al aan het volgen was. De tweede keer stuurde hij mij 5km rond terwijl de kortste weg 200m was en de 2e kortste 500m. Ik denk dat dit komt omdat hij er van uit was gegaan dat die ene straat geblokkeerd was gezien ik een andere weg wou volgen dan de oorspronkelijke (kortste).
In Brussel zelf (toen ik terugkwam) deed hij wel wat raar: constant de route herberekenen en veranderen terwijl ik op het juiste spoor bleef.
Op de Asus MyPal zelf heb ik absoluut niks aan te merken: werkt exact zoals je zou verwachten en doet alles wat je wilt. Heb altijd al een fix gehad binnen de minuut (hij moet alleen naar het signaal zoeken als je ergens heen bent geweest zonder de PDA te gebruiken, als je ongeveer op dezelfde plaats bent als waar je bent gestopt heeft hij een fix in enkele seconden). De batterij gaat ook meer dan lang genoeg mee voor de kortere trips. Dit zorgt ervoor dat je de houder meestal niet in de auto moet laten zitten, veel veiliger in de grootstad.
Het enige nadeel is dat ik te dikke vingers heb om de antenne uit te klappen zonder hulpstukken te gebruiken (zoals het pennetje)

.
edit:
Vergeten bij te vertellen: bij wegomleidingen volg je enkele meters het bordje 'omleiding' en tegen dan heeft hij de nieuwe route al berekend en dit klopt meestal zelfs met de omleiding
edit:
Nog iets interessant: indien je de 'kaartlezer' modus aanzet (bij verbindingen, USB) kan je de SD-card niet aanspreken via de PDA zelf, enkel via de geconnecteerde PC.
[
Voor 7% gewijzigd door
whackertje op 23-07-2006 12:22
]