De fanspeed kun je alleen controleren via een handmatige fancontroller of als je de koeler direct aansluit op het moet moederbord (dus via een chasisfan aansluiting oid). Met de weerstand is het alleen 12 (eigenlijk 11,2

) of 5V.
Een variabele weerstand (dus zoiets als
dit) is wel zo handig in jouw situatie, tijdens gewoon surfwerk op 5V (of iets tussen de 12 en 5 V, afhankelijk van hoe stil je m wilt hebben

) en tijdens gamen op vol vermogen, dat scheelt wel in geluidsproductie maar ik merk zelf tijdens het gamen dat allang niet meer op

.
Maar uiteindelijk is de 'beste' keuze aan jou, vind je de stilte of de koeling belangrijker? Bij high-end kaarten (had eerst een X1600XT, nu een X1800XT) ga ik zelf voor de wat meer high-performance koeling ipv Zalman, die in mijn ervaring een stuk stiller is maar (afhankelijk van het model kaar/stockkoeler) qua koelprestaties niet echt uitzonderlijk veel beter is dan de stockkoeler. Die 74 graden moet je trouwens niet echt van opkijken, mijn X1800XT doet onder full-load ook zoiets (maar dan met een iets meer stevige koeler

). High-end kaarten zoals de X800 XT PE zijn ook ontworpen om dat de doorstaan