Mijn zoektocht naar een ultra-wide angle zoom is ten einde. Mijn voorkeur ging uit naar de Sigma 10-20, maar die is nog steeds niet leverbaar. De Tokina 12-24 was een goede tweede, maar ook deze lens bleek slechte leverbaar. De andere opties van Nikon en Sigma (beiden 12-24) waren te duur. De Tamron 11-18 leek ook te duur en slecht leverbaar, maar ik zag hem van de week liggen voor €549. Toch nog zo'n 100 euro duurder dan de Tokina, maar wel leverbaar. Ik heb er wat testshots mee gemaakt en ik heb de knoop maar doorgehakt; met minder dan drie weken voor mijn vacantie wilde ik niet het risico lopen alsnog achter het net te vissen. Volledig: Tamron 11-18mm Di II 1:4-5,6.
Ik heb er nog weinig foto's mee kunnen nemen, het weer was nou niet echt lekker. Om een idee te geven van het verschil van 7mm twee plaatjes, de eerste geschoten met mijn Nikon 18-70mm kitlens op 18mm en de tweede geschoten met de Tamron op 11mm.
Wat de lens zelf betreft: volledig plastic m.u.v. de vatting, maar erg degelijk gebouwd, hij voelt nog wat steviger aan dan mijn kitlens, waarover ik al erg te spreken ben. De lens is erg klein vind ik, kleiner en lichter dan al zijn concurrenten. Hij is qua afmetingen en gewicht bijna exact gelijk aan de kitlens. De meegeleverde zonnekap maakt opbergen in mijn enigszins krap wordende tas uiteraard toch weer een uitdaging. Bij het zoomen wordt de lens een halve centimeter langer (wauw), focussen gaat intern met een vast front element.
Filtergrootte is 77mm, ik ben er nog niet uit of ik een slimline of een gewoon filter neem; gezien de aanzienlijke afstand tussen rand en element zou ik best eens weg kunnen komen met een normaal filter. Ik neem alleen een polarisatiefilter, dit zal er dan ook 99% van de tijd opzitten. Wel heb ik berichten gehoord over oneven belichting bij het gebruik van polfilters op ultra-wide angles...
Vertekening valt me mee, uiteraard is er redelijk wat barrel distortion op 11mm maar dat is makkelijk weg te poetsen in PS wanneer nodig; ik zal er 50% landschappen en 50% architectuur mee schieten denk ik.
All in all: ik ben blij dat ik tóch een lens heb aangeschaft, ook al is het een wat grotere bult geld dan ik had gehoopt. Half augustus mogelijk de resultaten alhier
[
Voor 18% gewijzigd door
Dr. Strangelove op 25-06-2005 22:45
]
These are my principles. If you don't like them, I have others.