breinonline schreef op zondag 19 juni 2005 @ 23:20:
Wat mij betreft ontbreekt er inderdaad een lichtsterke lens in je lijstje. Dat is makkelijk op te lossen: je haalt een EF 50/1.8

voor iets meer dan 80 euro een behoorlijk scherp lichtsterk objectief.
Voor die prijs is dat natuurlijk een goede optie, maar in de meeste reviews wordt de traagheid van dit objectief toch vrij zwaar aangehaald. De 50/1.4 of 85/1.8 krijgen dan weer wel zeer goede beoordelingen, maar die zijn veel te duur voor lenzen die ik slechts sporadisch zou gebruiken.
Aangezien ik op m'n prosumer slechts één objectief gewend ben en dus eigenlijk weinig ervaring heb met de verschillen in snelheid (behalve dat de kitlens van de EOS 20D aanzienlijk sneller aanvoelde dan mijn camera), vraag ik me af of die traagheid problemen gaat opleveren. Ik veronderstel dat het voor fotografie van bijvoorbeeld optredens toch weinig zou mogen uitmaken. Het is meestal niet dat de groep over het podium raast als een racewagen

Een 17-40 zou je kunnen vervangen door een EF-S 18-55 lens. Behoorlijk scherp voor die prijs, hij kost nauwelijks een paar tientjes (zeker op marktplaats) of neem hiervoor een Sigma 18-50/3,5-5,6 DC. Voor landschappen zullen deze goed genoeg zijn
Die 17-40 ben ik ook nog niet zeker van. Ik ben vergeten rekening te houden met de cropfactor van de EOS 20D. In principe is die 17 maar 27 (35mm equivalent) waardoor ik er eigenlijk weinig of niets op vooruit ga tegenover m'n huidige cam. Ik overweeg dus de Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM (~709,00) in z'n plaats. Alleen is dat (net als de 17-40) een vrij duur objectief voor iets dat ik minder vaak gebruik en dan zit ik met een gat tussen 22 en 28. Ik ga alleszins het Sigma en Tamron gamma eens uitpluizen.
voor het betere werk heb je dan die 28-135. In dat bereik zijn betere en lichtsterkere lenzen te krijgen (Tamron 28-75/2.8 bijvoorbeeld) maar dan zit je wel met een gat naar je 100-400.
Ja, de 28-135 krijgt geen onverdeeld goede kritieken. Maar de prijs is (gezien het toch een veelgebruikt bereik is) wel fair. Ook de overlapping naar de 100-400 staat me wel aan. Hoe dan ook, ik zal nog eens aandachtig naar andere lenzen kijken, maar ik zou voor dit middenbereik toch graag image stabilisation hebben en ring-USM (of equivalent).
Fairy schreef op zondag 19 juni 2005 @ 23:23:
Als die 300-400 mm een must is kun je 2 dingen overwegen:
De 100-400 L IS USM van Canon of de Sigma 50-500. De sigma heeft geen stabilisatie maar is wel vreselijk goed, en rond de 900 euro dacht ik.
Die Sigma had ik gezien, maar ik was van mening dat een groter zoombereik meestal ook z'n weerslag heeft op de beeldkwaliteit.
Een ander punt waar ik wat bang van ben is de stevigheid en stofbestendigheid. De Canon L-series zijn uitermate robuuste objectieven als ik de reviews mag geloven. Als ik deze zomer op safari ga, of wanneer ik op een zeer warme maar winderige dag ergens in de heide zit, vliegt vaak stuifzand in het rond. Ik ben maar bang m'n duur objectief te beschadigen hiermee terwijl de L-serie hier specifiek voor ontworpen is.
Bovendien wordt de Sigma meestal als vrij traag omschreven terwijl de Canon weer eerder vrij snel is. Nogmaals - zoals ik hierboven reeds schreef - ik kan me niet meteen een goed beeld vormen van wat men exact met snel of traag bedoelt, maar een lens van een kleine 1000 euro waar ik geen vliegende vogel of op circuit racewagen in scherp kan krijgen omdat de AF achterloopt is waardeloos voor mij. Gezien de cropfactor heeft de 400 al een gigantisch telebereik van 640 wat meer dan 3 keer zoveel is dan de 200mm die ik nu heb. De 500mm van de Sigma is natuurlijk helemaal indrukwekkend (800mm

), maar zijnde mijn primaire lens geef ik liever wat meer uit aan een optisch en mechanisch betere en snellere lens met een iets kleiner bereik.
De 18-50 is wel DSLR only (cropfactor) de 24-70 kan ook op een normale SLR.
Daar wil ik het ook nog even over hebben... Een boel lenzen passen door die cropfactor enkel op DSLRs. Maar zal de technologie niet steeds verbeteren zodat er betaalbare 35mm CMOS-sensoren zullen komen in de nabije toekomst? Of zit de toekomst eerder in kleinere sensoren vanzodra het ruisprobleem overwonnen wordt? Het is maar, mocht er een tendens naar 35mm sensoren komen dan zit je wel met een probleem als je bijvoorbeeld een arsenaal EF-S lenzen enzo in huis hebt gehaald. Of maak ik me zorgen om niets? We praten toch over aanzienlijke bedragen. Het zou toch zeer jammer zijn mocht ik op m'n volgende cam (die ik waarschijnlijk zeker niet de eerste 3-5 jaar koop) m'n duur glaswerk niet allemaal kunnen meenemen.
Zie reply hierboven.
Ja, dat kan je probleemloos aannemen. De 20D staat bekend om z'n lage ruis op hoge ISO waardes.
Vooral die lage ruis spreekt me aan in de 20D. Niet alleen voor nachtelijke fotografie, maar ook in het minder lichtsterke telebereik van de 100-400.
Een goedkoper alternatief is de Tamron 17-35 2.8-4.0, voor 440 euro. Lever je wel de stille en snelle focussing van de Canon in.
In het 17-35mm bereik denk ik niet dat ik nog een zeer snelle focus nodig ga hebben. Ik zou dat bereik puur voor panorama's reserveren. Alleen ben ik er ondertussen wel bij uitgekomen dat is waarschijnlijk wel lager dan 17mm ga willen gaan. Zoals eerder gezegd komt de 17mm nagenoeg overeen met de 28mm van m'n prosumer. Ik zou toch graag nog iets breder kunnen gaan. Maar dit is een bereik (<17mm) dat ik slechts weinig zal gebruiken. De interessante 10-22 van Canon is me daarom iets te duur. Ik zal nog eens bij de andere merken kijken voor een betaalbaarder exemplaar. En anders misschien de 17mm als ondergrens van de zoomlenzen houden en een vaste fisheye erbij nemen? Dat moet ik nog eens goed uitpluizen.
Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2005 @ 23:56:
Bedenk wel dat die 28 mm van je prosumer een waarde is die voor full size geldt.
Voor de 20d zou dat 17a18mm vergelijkbare groothoek zijn. Wil je een groter groothoekbereik zul je naar een zoomlens van 12-22mm moeten gaan.
Daar was ik ondertussen ook al bij uitgekomen na het plaatsen van m'n post. Dom dat ik dat was vergeten. Een mens zou hopen geld aan een DSLR en glas geven om er dan bij uit te komen dat je widebereik plots heel wat minder wide is dan gedacht

RonaldH schreef op maandag 20 juni 2005 @ 01:21:
Iets goedkoper, geen L, wel supercompact: de EF 70-300 DO IS USM... Moet in een paraattas passen, omdat het je primaire lens word mischien te overwegen. (~1180 euro)
Ik weet even niet 123 wat je huidige cam voorstelt, maar op de 20d heb je de 1.6x crop, dus je gaat tot het beeld van 480mm op 35mm film met de DO op de 20d.
Dat is inderdaad ook te overwegen. Ik ga deze week nog wat plaatjes schieten van vogels op ruime afstand en dan extrapoleren of een 300 (480) volstaat of ik toch liever de 400 (640) zou hebben. De 70-300 is natuurlijk wel sneller, maar de 100-400 is robuuster en stofbestendiger. Wel leuk aan de 70-300 is het 70mm widebereik (itt tot 100). Dat zou de overlapping in het midden/wide segment wel eenvoudiger en goedkoper maken.
What about EF-S 60 macro f2.8? (~390 euro)
Hier vind ik bijzonder weinig informatie over. Is dat een nieuw model?
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 08:35:
Bij de behoefte geld slim te besteden zou je ook kunnen overwegen een 350D te kopen ipv een 20D. Zelfs met extra grip (BG-E3) en 2e batterij spaar je minimaal 300 euri uit: kun je weer besteden aan glas... Volgens de reviews die ik heb gelezen zijn de verschillen in image quality tussen de 20D en de 350D minimaal. Tis vooral bedieningsgemak (iets grotere body, meer knoppen), indruk van stevigheid en enkele extras (meer beeldjes/sec, stopje meer sluitertijd) die het prijsverschil maken. Of dat het waard is, moet je zelf afwegen...
Zelf heb ik besloten een 350D+grip+extra batterij te kopen en de 'winst' idd in glas te steken. Met deze 'winst' zijn de 17-85 en de 17-40 ineens wel in mijn bereik gekomen als standaard lenzen.
Mjah, als ik gezond zou nadenken dan is de 350D natuurlijk de beste keuze. Maar het plastic voelt niet robuust aan. Mijn huidige cam is volledig van metaal en voelt aan alsof ie gebouwd is als een tank. Niet dat ik onvoorzichtig ben met m'n materiaal, maar je kunt bijna niet vermijden dat je al eens ergens tegenstoot. Ik heb zowel een 20D als een 300D in m'n handen gehad en de 20D voelt toch beduidend beter en steviger aan. Nu kan dat allemaal puur in mijn gedachten zijn
Natuurlijk zou het prijsverschil wel welkom zijn...
Alvast iedereen bedankt voor jullie input. Ik ga me nog eens wat verdiepen in alternatieven!
A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.