Hoi fotoliefhebbers
Ik heb me afgelopen week flink verdiept in fotografie en dSLR. Ik ben van plan om een Canon 350D te kopen, met een aantal objectieven. Momenteel ziet mijn lijstje er zo uit:
- Canon EF-S 10-22mm f3.5-4.5 USM
- Tamron 28-75 f2.8
- Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM
Ik heb geprobeerd me te limiteren tot twee lenzen (een groothoek en een Sigma 50-500), maar daar ben ik van afgestapt, omdat ik voornamelijk uit de hand wil fotograferen en een Sigma 50-500 daarvoor niet bijzonder geschikt is, vanwege het gewicht, lengte en het gebrek aan beeldstabilisatie. Ik twijfel echter nog tussen:
- Tamron 28-75 f2.8
- Canon EF 24-70 f2.8L USM
Beide objectieven presteren zeer goed, alhoewel de Canon lens een stuk duurder is. Kan iemand me hier nog advies in geven?
Daarnaast heb ik een aantal vragen, die ik ondanks mijn research toch geen eenduidig antwoord op kreeg, namelijk:
1. De EF-S 17-85mm heeft IS (beeldstabilisatie), dat lijkt me erg handig voor foto's die je uit de hand maakt, zoals ik meestal zal doen voor het bereik t/m 80mm. Dat ik voor de tele (100-400) een tripod moet gebruiken (ook vanwege het gewicht), kan ik mee leven. De grote vraag is: is het gebrek van IS voor de 28-75mm range een probleem? Veel alternatieven zie ik namelijk niet, alleen de Canon EF 28-135 IS USM, maar erg geweldig is die lens niet vergelijken met de twee middellenzen die ik hierboven heb genoemd. Hoe denken jullie hierover?
2. Een groot diafragma zorgt voor een kleine scherptediepte, hierdoor kan een effect genaamd bokeh gecreëerd worden. Echter: ik wil voor de groothoek helemaal geen bokeh! Ik wil juist voor groothoek dat álles scherp is, zoals op
deze foto. Kennelijk kán het dus wel. Hoe werkt het nou precies? Want op foto's met f5.6 zie ik soms veel bokeh terwijl bij foto's met f2.8 ik alles scherp zie tot in de verte. Heb ik uberhaupt wat aan een diafragma < 5.6 als ik geen bokeh wil?
3. Ik denk dus aan een 350D cam, maar die is aardig licht en klein. Ik ben bang dat 'zware' objectieven ernstig de balans verstoren. Kan ik beter voor een zwaardere cam gaan? Voor de tele zal ik wel een statief gebruiken, maar voor groothoek en middenlens wil ik eigen gewoon uit de hand kunnen schieten. Iemand ervaring?
4. De kosten van de lenzen die ik overweeg, komen uit op zo'n €2300. Is dat niet erg overkill voor een body van slechts €700? Zal de kwaliteit eronder lijden dat ik een goedkopere body neem? Of hebben duurdere dSLR's juist vooral meer features en is de beeldkwaliteit vrijwel gelijk?
Dat was het wel zo'n beetje. Ik hoop dat enkele ervaren fotografen me advies kunnen geven hierin. Ik heb weinig ervaring, maar als ik iets koop wil ik wel iets moois kopen en niet spijt hebben en over een jaar toch weer wat duurders kopen. Daarom heb ik veel tijd gestoken in het lezen van talloze reviews van objectieven en opinies van pro's en amateurs. Ik denk dat ik er aardig uit ben, afgezien van bovenstaande vragen.
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 09-06-2005 18:51
]