Had al een appart topic gemaakt voor mijn verhaaltje maar door sommige personen met hun uiterst nuttige bijdragen is dat nu dus dicht dus zal ik het hier nog maar een keertje posten. Weet niet of iemand er wat aan heeft maar het is mijn mening over het hele goede tot nu toe en misschien dat iemand het interresant vind om te lezen
xbox360
De 2e console die MS gaat verkopen en ook meteen de eerste console van de next gen consoles die te koop is en het lijkt erop dat ms met de xbox360 van plan is om de ps2 van de next gen consoles te worden.
De game makers zijn iig vrij positief over de xbox360. De console heeft veel kracht en het schijnt dat er ook redelijk makkelijk voor ontwikkeld kan worden. Wat goed is omdat de nieuwe generatie weer veel meer werk zal vereisen dan de vorige generatie consoles.
De hardware van de xbox360 is ook niks mis mee. Ik kijk vooral uit naar wat de ati chip voor gfx op gaat leveren want ik heb het vermoeden dat de ati chip wel eens een stuk sneller zou kunnen gaan worden dan de RSX in de ps3 en wat er in de revo ook mag komen.
Ik denk dat ms overall met de xbox360 een hele goede console in huis heeft. Ze komen als eerste op de markt, de prijs is niet echt hoog te noemen (300dollar voor de console en de geruchten zeggen 60 euro voor een game) en ook xbox live zal er weer voor zorgen dat veel games ook online kunnen. Ik denk alleen dat ondanks dat ze een hele sloot japanse ontwikkelaars hebben ‘gekocht’ ze nogsteeds niet van de laatste plaats af zullen komen in Japan. De japanners zijn volgens mij veel te nationalistisch om iets uit het buitenland te halen als ze het in eigen land ook hebben. Maar in de VS en EU zal de xbox360 denk ik op de eerste plaats gaan eindigen.
playstation 3
Sony heeft na de ps2 een goede naam gemaakt (zei het dat ze wel de mazzel hebben gehad dat sega de marketing van de dreamcast heeft verkloot want de DC liep 2 jaar voor op ps2 en dat de concurrentie pas een jaar later kwam) en heeft die nu hoog te houden met de ps3.
Zal het sony weer gaan lukken om absolute leider in de markt te worden met de ps3? Volgens mij is het plan wat sony eerst met de ps3 had niet volgens plan uitgepakt. Ik heb het idee dat het de bedoeling was van sony om de CELL, de zogenaamd revolutionaire processor, van de ps3 al het rekenwerk (cpu+gpu) te laten doen. Maar dat ze tot de conclusie zijn gekomen dat de CELL toch niet zo snel was als gehoopt (of de concurrentie beter dan verwacht). Ze zijn toen naar Nvidia gegaan om een gpu te halen. Nvidia kan in 18 maanden natuurlijk niet een totaal nieuwe chip ontwikkelen speciaal voor de ps3 zoals ati voor ms heeft gedaan en dus hebben ze het moeten doen met de 7800, alleen ga ik er vanuit dat de ps3 versie 32pipes zal hebben. In hoeverre de ps3 grafisch tov de xbox360 zal staan valt dus nog te bezien. Op de E3 lieten ze geweldig mooie filmpjes zien, veel mooier dan die van de xbox, om vervolgens te zeggen dat het renders waren.
Ook uit de communitie komen veel bange geluiden.
De gemiddelde consument zou ken kutagari het liefst lynchen voor zijn opmerking wij het niet erg moeten vinden dat de ps3 minimaal 400 dollar gaat kosten , de console word zo geweldig dat wij het schijnbaar niet erg vinden om er extra lang voor te werken. GUESS WHAT KEN, MENSEN DENKEN PRECIES HET TEGENOVERGESTELDE.
Ook ontwikkelaars zetten vraagtekens bij de kracht van de CELL en de problemen die ze gaan krijgen bij het ontwikkelen ervoor. De xbox360, en de revo waarschijnlijk ook, krijgen een general purpose cpu waarop alle code min of meer evengoed gedraaid word. De CELL heeft 7 SPE’s en maar een heel klein general purpose gedeelte. Dit zorgt ervoor de er heel specifiek code moet gaan worden geschreven om goed gebruik te maken van de CELL, dit zal alleen wel heel veel tijd en geld gaan kosten volgens de ontwikkelaars. Dit zal er weer voor zorgen dat games ook weer een stuk duurder worden en daardoor zou het wel eens kunnen dat ongeacht de kwaliteit van de ps3, de console zichzelf outpriced. Als jan met de korte achternaam zijn fifa spelletje wil spelen en ziet dan een xbox van 300dollar + fifa voor 60 euro of een ps3 voor 400dollar met games van 70 a 80 euro dan zal de keus snel gemaakt zijn.
Met de ps2 konden ze dure hardware en dure games nog veroorloven. Sony had als eerste een next gen console op de markt (op de DC na dan, sony mag de marketing afdeling van sega wel heel erg dankbaar zijn voor die wanprestatie) de consument kon niks anders kopen dus dan is de keus snel gemaakt. En zodra je eenmaal een grote userbase heb is het voor de concurrentie moeilijk om daar tussen te komen. Alleen nu zit sony met de xbox360 voor hun ps3 en de revo die ook uitkomt rond de tijd van de ps3 als het een beetje meezit (vanuit nintendo’s oogpunt dan).
Nintendo Revolution
Veel mensen zien niks meer in nintendo na de n64 en de gamecube. Persoonlijk begrijp ik niet echt waaorm. Goed ze verkochten dan misschien niet heel goed maar met de consoles zelf was en is zeker niks mis en ook de games zijn kwalitatief goed. Het ontbreekt alleen aan ‘coole’ games.
Maar nintendo lijkt dat nu ook door te hebben en is een nieuwe weg ingeslagen. Met de DS hebben ze al laten zien dat ze alle mensen als doelgroep willen hebben (daar waar ms en sony vooral op de casual gamer gericht zijn richt nintendo zich op alle mensen van jong tot oud) en dat de mensen ook geïnteresseerd zijn in games die anders te besturen zijn dan met de traditionele controls.
Veel mensen denken dat de revo nooit erg snel zal zijn omdat zoveel power niet in een klein doosje past. Ik denk dat het wel kan. Veel mensen vergeten even dat de revo namelijk geen ruimte hoeft te hebben voor een PSU (komt in de stekker) en een HDD. 2 onderdelen die altijd veel ruimte vereisen. En als nintendo low power onderdelen gaat gebruiken moet alles ook best te koelen zijn in zo’n klein doosje. Ook de cube map achtige techniek die nintendo gaat gebruiken voor het renderen van hun 3d images zorgt ervoor dat ze minder raw power nodig hebben om dezelfde kwaliteit gfx van de de concurrentie te laten zien.
Maar waar het volgens nintendo echt om gaat draaien is de manier waarop games gespeeld gaan worden. Er is dan ookal maanden een hype rondom de hele controller. Die hype zal er ongetwijfeld voor zorgen dat 3kwart van de mensen weer teleur gesteld is in nintendo zodra ze bekend maken dat een gyroscoop de grote verassing is terwijl een gyro toch wel degelijk voor behoorlijk vernieuwende gameplay kan zorgen. Goed, ik zou het geen revolutie willen noemen, eerder een evolutie maar mits goed gebruikt kan het zeker interessant zijn. Het kan ook dat nitendo wel iets heel revolutionairs heeft maar daar ga ik niet vanuit.
Nintendo lijkt voor de verandering ook eens aan marketing te denken. De console moet goedkoop worden (ik denk rond de 250 a 300 euro), het het hele gezin moet er plezier mee kunnen hebben (=grote doelgroep -> veel geld) en er moet goedkoop voor ontwikkeld kunnen worden (wat er weer voor zorgt dat veel 3th party ontwikkelaars naar de revo zullen overstappen en dat zal er weer voor zorgen dat veel meer mensen een revo zullen aanschaffen omdat je nu ook die ‘coole’ games op de revo heb en niet meer alleen die ‘kiddy’ games). Of het zo’n feest word hangt helemaal van nintendo af. Als ze er vanaf het begin een goede marketing campagne aan overhouden en bij de launch ook een paar ‘coole’ games hebben naast de gebruikelijke nintendo titels geef ik ze veel kans om weer een grote speler te worden. Met de DS kan je al zien dat er zeker plaats is voor de nieuwe visie van nintendo maar nintendo zal er zelf ook wat aan moeten doen en niet alles op zijn beloop laten gaan zoals met hun vorige consoles.
ja…?
Het is natuurlijk lang niet zeker dat het allemaal gaat zoals ik denk. Maar als het in de beurt komt denk ik dat MS de eerste plaatst gaat pakken. Behalve dan in Japan, daar worden ze laatste. Nintendo gaat een goede 2e worden mits ze de marketing en 3th party support goed aanpakken, en als ze het echt pushen denk ik dat ze het gevecht met MS zelfs nog wel een beetje aan kunnen gaan. In Japan word de revo denk eerste. Sony word laatste met de ps3 omdat ze zelf niet echt weten wat ze nou eigenlijk willen. Ik heb het idee dat ze hopen dat ze door de naam die ze met de ps2 hebben gemaakt de hoge prijs van hard en software van de ps3 wel kunnen opvangen. Voor sony hoop ik dat ze gelijk hebben maar ik denk dat sony nog wel eens een harde dobber kon krijgen aan nintendo en ms.